Heeren-ModeartikelBn
Ingezonden Mededeellng.
Algemeene Coöperatie,
Koningstraat 9.
Ziet de étalage.
Vergelijkt prijs en kwaliteit.
improvisatie. Verscheidene aanwezigen
onder wie zich hoogleeraren derAm-
Bterdamsche Universiteit, bestuurderen
en onderzoekers van het Nederlandsch
Kankerinstituut bevonden namen aan
de discussie deel.
herinnerde zich Louis Trichardt te hebben
gezien, toen deze op weg was naar de Portu-
geezen. In jongere jaren had hij gewerkt in
liet district Graaf-Reinet, toen. er strijd
was tusschen de Hollanders en de Engel-
schen. Deze gebeurtenis had plaats vóór de
tweede Engelsche occupatie van de Kaap in
1806. Daar hij toen ongeveer 20 jaar moet
geweest zijn, is bij nu 140 jaar en dus de
oudste menscb ter wereld.
Schietpartij in een schouwburg.
Weeniem. Bij de heden gehouden voor
stelling in het Volkstheater waar „Peer
Gynt" werd opgevoerd, verhief zich plot
seling in een loge een vrouw, die een re
volver trok en zes schoten afvuurde. Ben
man werd gedood en twee vrouwen, naar
het schijnt ernstig, gewónd. In verband
met de paniek, die daarop ontstond, moest
de voorstelling worden afgebroken.
Naar men zegt heeft men hier te doen
met een aanslag van een Macedonische,
Manzia Kalineiu, die in gezelschap van
landslieden in een loge had plaats geno
men. Zij loste de schoten op een van haar
geleiders, den Macedoniër Arnautowica
Deze werd gedood. Enkele kogels misten
hun doel en verwondden twee bezoeksters.
Het Trottoir-roulant
Trottoir-roulant is de naam van een
verkeersmiddel voor groot personenver
keer. Het is zoo ingericht dat het op- en
afstijgen van de passagiers op elk punt
van de baan kan geschieden zonder dat
de vaart gebroken wordt Het bestaat uit
2, 3 of meer platforms, die zich met ver
schillende snelheid voortbewegen. Het
platform, dat zich het langzaamst be
weegt, ligt naast het gewone trottoir; van
dit laatste stapt de passagier er gemakke
lijk op; van daar stapt hij op het tweede
platform, dat meestal iets hooger ligt en
zich sneller beweegt enz. Het hoogst gele
gen, zich het snelst bewegend platform is
breeder en vóórzien van zitbanken. Elk
van de banen vormt een gesloten ring en
wordt door vaste machines met kabels in
beweging gebracht Het eerste trottoir-
roulant (met 2 platforms), ter lengte van
1018 M., werd op de wereldtentoonstelling
te Chicago in 1893 gebouwd, het volgende
op de nijverheidstentoonstelling te Berlijn
in 1896. Het voorstel, om er gebruik van
te maken tot het in- en uitstappen bij in
vollen gang zijnde trams, zoodat deze niet
meer zouden behoeven te stoppen heeft
tot dusver in de practijk geen toepassing
gevonden.
In een groot magazijn te Parijs en o.a.
bij de ondergrondsche spoorwegen in
Londen zijn ze toegepast in trapvorm. De
groote toeneming van het verkeer in ver
schillende centra schijnt het trottoir-rou
lant een goede kans te geven op ruimere
toepassing. In Atlanta een stad in Ame
rika heeft men voorgesteld het verkeer te
ontlasten door ondergrondschen aanleg
van zulke trottoirs en wel over een geza
menlijke lengte van ongeveer 1600 M. De
baan zal uit drie vakken bestaan waarvan
de verschillende deelen zich ook met ver
schillende snelheid voortbewegen. Het
eerste naast het trottoir gelegen gedeelte
zal een snelheid hebben van 3.2, het mid
delste van 6.4 en de buitenste van 9.6 K.M.
per uur. Het geheele geval is ontworpen
op een diepte van 2.60 M. onder de straat
en wel naar beide richtingen aan beide
zijden van het rijvlak. Elke strook rust op
een reeks kleine wagentjes waarvan de
wielen loopen op onderling met elkaar
verbonden rails. Het dek bestaat uit ge
ribd plaatijzer met asfalt'bedekking. De
voortbeweging zal electrisch geschieden.
De kosten van de geheele inrichting die
zonder bezwaar bij 60 pet. verhooging van
de snelheid per uur 23600 personen kan
verplaatsen, worden begroot op 1/6 van
de kosten voor een tunnel met dubbel
spoor aan beide zijden voor eleotrische
trams.
Het kankerprobleem.
Voor een kring van pathologen en hy
giënisten sprak dezer in het labora
torium voor de gezondheidsleer der Am-
sterdamsche universiteit, dr. L. W. Sam-
bon, professor aan de school voor tropi
sche geneeskunde te Londen, over boven
genoemd onderwerp-
Dr. Sambon, die zich door zijn epidemio
logische onderzoekingen over malaria,
vlektyphus, slaapziekte en pellagra een
grooten naam maakte, heeft zich sinds
enkele jaren geheel aan het kankervraag-
stuk gewijd, waarbij hij in het bijzonder
zijn aandacht geeft aan een mogelijke rol
van insecten en wormen bij de versprei
ding van een denkbaar kankervirus.
,ln allerlei deelen van de wereld ver
zamelt hij gegevens tot toetsing van zijn
standpunt; zoo vertoeft hij thans in Ne
derland, om vooral die plaatsen te bezoe
ken, waar ophooping van kankergevallen
de aandacht trekt en reeds tot nader on
derzoek aanleiding gaf. Dr. C. Bonne,
directeur van het Antonie van Leeuwen
hoek Laboratorium van het Nederlandsch
Kankerinstituut, dient dr. Sambon tot
leidsman.
Professor Van Loghem leidde den spr.
in en bracht hem, na afloop, den dank
der vergadering over voor zijn boeiende
INGEZONDEN.
Helder, 8 Mei 1926.
Geachte Redactie.
De door uw blad 'geleverde verslagen van
de door den Raad onzer gemeente gehouden
zitting, hebben bfl mjj een-bevreemdenden
indruk gemaakt, die mij noopt dit in enkele
woorden te zeggen.
De voorgestelde belastingverhooging tot
85 opcenten is meer dan erg, waar zelfs de
gemeente Amsterdam deze opcenten tot op
60 heeft verlaagd. Moeten wij nu op het
stuk van belastingen de risée blijven van de
provincie Noord-Holland?? en dan, de voor
gestelde, maar gelukkig nog niet In behan
deling gekomen voordracht voor een „Inge-
nieuri' als hoofd van de bouwbedrijven der
gemeente, en dat, waar het tegenwoordig
werkzaam personeel uitmuntend werk le
vert? Zie maar naar onze, zoo keurig uitge
voerde nieuwe bestratingen, enz.; ik zou zeg
gen: kan een Ingenieur het verbeteren?
En dan, waar de gemeentefinanciën om be
zuiniging dringen, de kosten van het bouw
toezicht met „6 7000" noodelooe verhoo-
gen, zonder nog het grievende in aanmerking
te brengen, dat van de tegenwoordige titu
larissen, zooals van den heer Verheul, niet
eens wordt gerept?
De ingediende voordracht zeu mijns in
ziens, om te komen tot een meer gewenschte
reorganisatie van het personeel, toch zeker
wel met ronde woorden de redenen ontvou
wen, die ons Ooilege van B. en W. tot die
voordracht genoopt hebben? Voor zooverre
mij bekend, werkt het thans werkzaam zijnd
personeel met uitnemende harmonie, en zijn
zij, elk hunner krachtens hunne acten, vol
komen bevoegd. Wat wil men nog meer?
En dan zoo'n dure baas daarboven en dat
voor een gemeente, die geld te kort komt.
Heeren Raadsleden, overweeg de inge
diende voordracht goed, maar houdt uw hand
op het zundgat, d. i. de gemeentekas.
Met dank voor de opname,
Uw dw.,
J. KORVER, oud-Raadslid.
Gemeentewerken.
Is de tijd gekomen, dat de tegenwoordige
hoofdopzichter heen gaat, dan vervange men
deze niet.
2 Opzichters en 1 klerk-teekenaar achten
wij voldoende voor normale tijden. Komen
er door onvoorziene omstandigheden tijde
lijke drukke werkzaamheden, dan stelle men
1 of meer tijdelijke opzichters in dienst, zoo
als overal elders geschiedt, maar die tijde
lijke krachten moeten onmiddellijk ontslagen
worden, wanneer die extra werkzaamheden
weer zijn afgeloopen.
Is de tijd gekomen, dat de tegenwoordige
ambtenaar van Bouw- en Woningtoezicht
heen gaat, dan vervange men dezen door een
Jong oprichter met opleiding Middelbare
Technische School.
Op deze wijze wordt er bezuinigd, want
zijn de genoemde hervormingen doorge
voerd, dan heeft men een directeur met
2600 meer salaris, maar een hoofdopzich
ter met 4000 salaris minder en een amb-
Ingezonden Mededeellng.
Ook irvJongenskleedlng
zijn wij voordeelig.
tonaar van Bouw- en Woningtoezicht met
1000 minder salaris. Aizoo een bezuiniging
van 2600 per jaar.
Met dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
AD INTERIM.
MARINEBERICHTEN.
Hr. Ma „Tromp" en „Heemskerck".
Hr. Ma Tromp eni Heemakerck zijn op
7 Mei jjL te Poonta Delgada aangekomen.
Mail voor Hr. Ms. „Heemskerch" en
„Tromp".
naar Brest:
op 18, 19, 20, 22 en 23 Mei laatste busL:
hoofdkantoor 9.30 uur m.; stadsbussen lich
ting 1.
Na de verzending van 23 Mei wordt de
correspondentie voor bovengenoemde sche
pen te Hélder bewaard
STOOMVAARTBERICHTEN.
Java—China—Japan Lijn.
Bmzeteo Lijn.
Jlonge Anthony, arr. 7 Mei te R'dam.
LEGERBERICHTEN.
Burgerlijke Stand van Helder
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
VISSCHERLJBEBKJHTEN.
MARKTBERICHTEN.
Donderdag werd door een tapster van de
Binnenhaven assistentie gevraagd, omdat
een van de bezoekers in haar Inrichting het
andere bezoekers lastig maakte en op hs«r
verzoek niet geneigd was de inrichting te
verlaten.
Teneinde raad belde de juffrouw toen de
politie op en deze maatregel scheen afdoen
de te zijn voor den ruziemaker, want toen
een agent ter plaatse verscheen, had hjj
reeds de plaat gepoetst en. was in de omge
ving niet meer te vinden.
Gisterenmorgen, is hier iemand gearres
teerd, die in het Aig. Politieblad gesigna
leerd stond voor 6 dagen hechtenis. De man
werd naar Alkmaar overgebracht, waar hij
zijn gerechte straf zal moeten uitzitten.
Iemand deed aangifte, dat er een tweetal
deuren, die hjj in een steeg in de Govers-
dwarsstraat nabij zijn werkplaats had neer
gezet, waren weggehaald.
Vanmorgen deed iemand aangifte, dat zijn
dienstmeisje, toen zij Zondagavond door dé
Vosstraat liep, door een onbekend man op
oneerbare wijze werd vastgepakt.
Dit individu schijnt de laatste dagen de
omgeving van de Breewaterstraat en Wee-
zenstraat onveilig te makAn
LAATSTE BERICHTEN.
Het noodlottig ongeval met den revolver,
De toestand van M. Kraak, den jongen,
die Woensdag het ongeluk met een revolver
had, is naar omstandigheden vrij gunstig.
De kogel is echter nog niet verwijderd.
w
In
vindt U steeds het nieuwste b|| de
Uitgebreide collectie Ins
OVERHEMDEN, ZELFBINDERS, STRIKJES,
POGHETTES. Prachtsorteering SOKKEN, In
Wol, Fil d'Ecosse en Katoen.
Het voorstel van B. en W.
Uitbreiding van het aantal ambtenaren.
Bezuiniging gewenscht.
Door het College van B. en W. is aan den
Raad voorgesteld een Ingenieur te benoe
men tot Directeur van Gemeentewerken.
Dit voorstel is op zichzelf niets bijzonders.
Verschillende Gemeenten hebben zich uit
gebreid en gaan meer en meer over tot het
benoemen van ingenieurs tot Directeuren
van Gemeentewerken. Dat Helder dit ook
doet, achten wij zelfs gewenscht; vooral met
het oog op de toekomst. De verschillende
bruggen over het Heldersche Kanaal zullen
eerlang voor vernieuwing in aanmerking
komen, de kans bestaat, dat belangrijke
werken op waterbouwkundig gebied uitge
voerd moeten worden in verband met de
Zuiderzeewerken en in zoo'n geval is het
beslist noodzakelijk, dat er een ingenieur
aan het hoofd van den dienst van Gemeente
werken staat.
Het overige van het voorstel van B. en
W., nJ. het benoemen van den tegenwoor-
digen hoofdopzichter tot adjunct-directeur
en van een opzichter tot hoofdopzichter,
komt ons echter in hooge mate bevreemdend
voor.
'W|j achten bet werk van den Directeur
niet van zoo'n grooten omvang, dat daar in
de naaste toekomst een adjunct aan moet
worden toegevoegd.
Men moet daarbij niet uit het oog veriie-
zen, dat men eei^ adjunct-directeur geen
opzichterswerk kan laten verrichten. Het
gevolg zal dus zijn, dat er voor den adjunct
geen volledige dagtaak zal overblijven en
men op die manier een overbodige ambte
naar kweekt.
Zulks zal te meer blijken, wanneer men
er toe overgaat een der opzichters hoofd
opzichter te maken. De toestand' wordt dan
toch wel absurd, als men bedenkt, dat er een
directeur, een adjunct-directeur en een
hoofdopzichter komen te staan boven één,
zegge één opzichter en één klerk-teekenaar.
De dienst van Bouw- en Woningtoezicht
wordt hier buiten beschouwing gelaten.
Wij vreezen, dat er dan ook op de gewone
Departementale wijze wel spoedig behoefte
zal gaan bestaan aan een nieuwen opzichter,
waardoor op de bekende manier ambtenaren-
vermeerdering plaats beeft, daar ieder der
functionarissen toch eenig ipersoneel onder
zich wenscht. Dergelijke voorstellen en
maatregelen zijn toch lijnrecht in strijd met
elk idéé van bezuiniging.
Maar hoe dan wel, zal men ons vragen.
Het antwoord hierop kan kort zijn.
iMen benoeme eenvoudig een ingenieur
tot Directeur van Gemeentewerken, Bouw
en Woningtoezicht en Grondbedrijf en ove
rigens late men den toestand voorloopig
zooals deze is.
Het verpoten schoolkind!
AI tweemaal liet een juffrouw
Haar leerling In de klas,
En werdi het kind vergeten,
Alsof 't een „taalfout" was.
Misschien was het ondeugend.
En had 't niet opgelet,
En werd het door de juffrouw
Vlug In'eeni hoek gezet.
f Doch later, na dien schooltijd!,
Ging weer de juffrouw heen.
En de arme kleine zondaar
Liet zij in school alleen.
De stumper werd vergeten,
Dat was de grootste straf,
Die schooljuffrouw of meester
Ooit aan een leerling gaf.
Ik Zou wel eens willen weten
Of deze schooljuffrouw
Een leuke, jonge meester
Ook zoo vergeten zou!
TRTJUS.
Lult ter zee 2e M. Jl J. van "Btuljwesant
Meijen, thans ter beschikking, is bestemd voor
plaatsing aan boord van Hr. Ms. kruiser Java.
Bij ibesch. van dien min, van Marine Is off.
MJ3.D. Ie kl. M. v. <d Hart 14 Mei geplaatst
aan boord Wachtschip te Willemsoord en ld.
2e kl. F. B. Grane 16 Mei geplaatst aan boord
Gelderland.
De off. van den M.SD. 2e kl. J. Moerer en
A. E. de Jóng, die ter beschikking zijn gesteld,
worden geplaatst aan boord van Hr. Mis. krui
ser Java.
De uit Oost-Indië teruggekeerde off. van den
M.SD. Ie H. A. van der Harst wordt te Wil
lemsoord gelaatet aan boord van Hr. Ms. tor
pedoboot Z 3.
De off. van den M.SD. 2e kl. W. F. H. Riec-
ker en Y. L. de Vries, thans dienende aan
boord van Hr. Ms. Wachtschip te Viissingen,
worden ter beschikking gesteld.
Bij K.B.:
ie, met ingang van 4 Mei jl., bevorderd tot
luit. ter zee 2e kl. van Kon. marine-reserve de
luit. ter zee 3e kl. van de Kon. marmonreserve
R. J. L. Brouwer;
is, met ingang van 4 Mei j.1. bevorderd tot
luit. ter zee le kl. de luit. ter zee 2e kl. P. J.
Hendriken
De luit ter zee 2e kl. M.-R. M. J. van den
Buxgt wordt den 16en Mei en de id. 8. E.
Schipper den len Juni van zijne plaatsing ont
heven, wegens eindiging der voorgeschreven
oefening.
Met ontslag uit den Zeedienst:
12 Mei: matroos 3e kl. L. van Eek.
Hr. Ms. Douwe-Aukes, Hr. Ms. G 16 en G 18
worden den 26en Mei a.s. te Willemsoord in
dienst gesteld.
Den 26en Mei wordt de luit. ter zee 2e kl.
Jhr. G. H. Berg gedetacheerd: aan boord Douwe
Aukes en de off. van den MB.D. 2e kl. W. van
Leeuwen BQKzn. en S. J. Maats aan boord G 16.
De schipper Jl A. Hol, bootsman O. H. F.
Wilkens, serg.-konstabel H'. J. Gottmer, de
serg.-kok W. H. Schmidt en de macht-majoor
W. M. Viseer worden den 26en Mei as. ge
plaatst aan boord Douwe Anken.
De schipper M. J. Stolte en de macht-omaj.
A. Guliker worden den 26en Mei as. gedeta
cheerd aan boord G 13 en torpodiatmaj. D.
Yeka boord van Hr. Ms. G 16.
De off. van den M.SD. 2e kl. W. F. H.
Riecker ie bestemd den 6en Juni a.s. per part',
gelegenheid naar O.-I. te worden uitgezonden.
De volgende onderofficieren wordien aange
wezen om met het stoomschip Slamat dat 13
Jlunl as. van Rotterdam vertrekt naar Oost-
Indië te worden uitgezonden:
Schipper A. Rook, torpedist-maj. J. J. van
Weele, bootsman P. Simit vLiegtuigmr.-anajoor
(M) J. W. Tangerinck, serg.-konst. W. H.
Franse, eerg -torpedomaker H. K. M. West ra,
serg.-torpedomaker J. Jansen.
Als transportoommandant wordt aangewezen
torpedist-maj. J. J. yan Weele en als reserve
voor dit transport serg.-eohrijver A. O. de
Jiongh.
Verder woxden aangewezen om met het
stoomschip Jan Pieterez. Ooen, dat 20 Juni a.s.
van Amsterdam vertrekt naar Oost-Indië te
worden uitgezonden:
Schipper C. J. v. d. Pas, booteman W. P. de
Fouw, bootsman W. B. Jkrakmans, eerg.-vlieg-
tulgmw. (H) A. Boerdijk, torpedouvakermaj. 0.
Keesman, serg .-schrijver A. 0. de Jongh, serg.
der mariners L. Schalier.
Als transportoommandant wordt aangewezen
torpedomak er-mal. C. Keesman en als reeerve
voor dit transport eerg.konstabel H: van Haaien
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Ba toe, paee. 8 Mei Poerim.
Bengkalls, u., arr. 8 Mei te Belawan.
Madoera, pass. 7 Mei Perian.
Prins dier Nederlanden, u-, vertr. 8 Mei v. Lo-
vlombo.
Rlouw, t., vertr. 7 MeWv. Paldang.
Vondel, u., arr. 7 Mei te Sabang.
Batjan, pass. 4 Mei Gibraltar.
Karimoem, pass. 6 Mei Gibraltar.
Koningin der Nederlanden, t, paas. 7 Mei
Perian.
Radja, u., vertr. 7 Mei v. Suez.
Soeuuba, u. arr. 7 Mei te Antwerpen.
Oeram, vertr. 6 Mei v. Oalcutta.
Prinses Jbliana, p., vertr. 6 Mei v. Genua.
Bintang, u., pass. 7 Mei Gibraltar.
Rotti, t, werd 8 Mei op 831 mijl van IJtnralden
geeign.
Jdhan de Witt, arr. 8 Mei te A'dlaon.
Kon. Ned. Stb. Mij.
Dido, vertr. 8 Mei v. A'dam.
Strabo, vertr. 8 Mei v. A'dam.
Berenioe, pass. 6 Mei Sagres.
Oeros, vertr. 7 Mei v. A'daan.
Erato, arr. 7 Mei te IJimuiden.
Jluno, arr.' 5 Mei te Alexandrië.
Neptunus, vertr. 6 April v. Alicante.
Perseus, arr. 6 Mei te Oporto.
Tellus, vertr. 6 Mei v. Ceuta.
Veeta, vertr. 6 Mei v. Lissabon.
Adonis, arr. 8 Mei te A'dam.
Aurora, vertr. 7 Mei v. Bari.
Calypso, pass. 6 Mei Malta.
Clio, vertr. 7 Mei v. Algiers.
GaayntetLee, arr. 7 Mei te Salonica.
Hebe, arr. 7 Mei te Triest
Hercules, pass. 7 Mei Kaap Carvoeiro.
Minerve, arr. 8 Mei te R'dam.
Orion, arr. 7 Mei te Tarragona.
Orpheus, vertr. 7 Mei v. Kopenhagen.
Pluito, arr. 8 Mei te R'dam.
Stel la, vertr. 7 Mei v. Prapani.
Kon. Hollandsche Lloyd.
Kennemerland, vertr. 7 Mei v. Oorral.
Gaasterland, u., arr. 7 Mei te Pernamlbuoo.
Drechterland, u., arr. 7 Mei te Antwerpen.
Kon. PaketvaartmaatsehapidJ.
Tasman, arr. 7 Mei te Singapore.
Kon. West-Indische Maildienst,
Grijnesen, vertr. 8 Mei v. A'dam.
Amersfoort, u., arr. 8 Mei te Talcabuano.
Oommewyne, arr. 7 Mei te A'dam.
Amsterdam, vertr. 6 Mei v. Bibao.
Venezuela, vertr. 6 Mei v. Barbados.
Agamemnon, vertr. 7 Mei v. Aux Gay es.
Alkmaar, arr. 8 Mei te A'dam.
Fauna, arr. 7 Mei te Hamburg.
Halcyon Lijn.
Florapark, arr. 8 Mei te Malta.
Stad Zaltbommel, vertr. 6 Mei v. Pitanova.
Agnetapark, pass. 6 Mei Sagres.
Stad Arnhem, arr. 6 Mei te Villa Constdcim.
HollandAfrika Lijn.
Meliskerk, arr. 8 Mei te Kllindlni.
Nijkeik, u., arr. 7 Mei te Walviechibaal.
Randfontein, vertr. 8 Mei v. Kilindini.
Heemskerk, vertr. 7 Mei v. Delago&baai.
Rietfontein, u., arr. 6 Mei te DelagoabaaL
Saleier, u., arr. 6 Mei te Antwerpen.
Springfontein, u., vertr. 6 Mei v. Port Soedan.
Holland—Amerika Lijn.
BeemBterdijk, arr. 8 Mei te Norfolk.
Volendaut, vertr. 8 Mei v. Halifax.
Binnendijk, pass. 5 Mei Fame Point.
Loohkatrine, arr. 3 Mei te Portland (O.)
Maasdam, vertr. 7 Mei v. Boulogne.
Nieuw Amsterdam, pass. 7 Mei Scilly.
Drechtdijk, arr. 5 Mei te Vancouver.
Buiverdijk, pass. 7 Mei het Maas vuurschip.
Grootendijk, paee. 8 Mei Scilly.
Weeterdijk, arr. 8 Mei te R'dam.
HollandAustralië Lijn.
Bawean, u., vertr. 7 Mei v. Antwerpen.
Tjikandi, t-, arr. 6 Mei te Duinkerken.
Ai.rrfiferir vertr. 8 Mei v. Breinen.
HollandBritsch-Indië Lijn.
KieldTecht, u., paee. 8 Mei Pantellaria.
Ridderkerk, u., arr. 8 Mei te Port Ëaid.
Streefkerk, t., vertr. 8 Mei v. Antwerpen.
Schiedijk, u., vertr. 7 Mei v. Saeeein.
Sommeldijk, t, paee. 8 Mei Oueseant.
Bovenkerk, u., vertr. 6 Mei v. Colombo.
Meerkerk, u., vertr. 7 Mei v. Madras.
Vechtelijk, arr. 7 Mei te Hamburg.
HollandO.-Azië Lijn.
Ouderkerk, u., arr. 8 Mei te Shanghai.
Oldekerk, arr. 7 Mei te Hamburg.
Holland—West-Afrika Lijn.
Albireo, arr. 6 Mei te A'dam,
Rotterdamsche Lloyd.
Gorootalo, u., vertr. 6 Mei v. Djibouti.
Garoet, t., Vaae. 6 Mei Perim
Goentoer, t., vertr. 7 Mei v. Colombo.
Lnsulinde, arr. 7 Mei te Batavia.
Tjtleboet, arr. 7 Mei te Baavia.
Tjiklnl, veirtr. 8 Mei v. Shanghai.
TJisondarl, vertr. 6 Mei v. Shanghai.
Tjilatjap, arr. 7 Mei te Yokohaana.
Kawi, u.-, pass. 7 Mei Finisterre.
Kertoeono, arr. 7 Mei te Hamburg.
SoekaJboeml, t„ vertr. 7 Mei v. Mareeiila.
Tjerimai, u., pass. 7 Mei Perian.
Toeard, u-, vertr. 7 Mei v. Suez.
Kedoe, t., axx. 6 Mei te Belawan.
Merauke, arr. 7 Mei te R'dam.
Salatiga, arr. 7 Mei te Schiedam.
Tapanoeli, vertr. 7 Mei v. R'daan.
Slamat, t., vertr. 8 Mei v. MarsedUe.
RotterdamZuid-Amerika lijn.
Meirak, u„ arr. 8 Mei te Santoe.
AlwaJd, t., vertr. 6 Mei v. Las Palmao.
Antenor, paee. 6 Mei Gibraltar.
Aldabi, arr. 8 Mei te Hamburg.
Albena, vertr. 8 Mei v. R'dam.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Euunaeue, vertr. 7 Mei v. Singapore.
Astynax, air. 8 Mei te Suez.
Idomeneus, pass. 8 Mei Gibraltar.
Laomedon, pass. 7 Mei Perim.
Melampus, vertr. 7 Mei v. Padang.
Peisander, pase. 7 Mei Gibraltar.
Autolycus, arr. 6 Mei te Londen.
Bloemfontein, pass. 6 Mei Sagres.
Calchas, arr. 6 Mei te Vladivoetock.
iloctor, vertr. 6 Mei v. Hongkong.
Polyphemus, arr. 7 Mei te Sabang.
JavaNew-York Lijn.
6 Mei Perim.
De van de le, 2e en Se echoolcouipegnle van
het reg. kuetartlllerle reep. te Helder en te
Fort bij Paanerden voor herhalingsoefeningen
onder de wapenen zijnde dienstplichtigen dier
lichting 1919 vertrokken heden weer met groot
verlof.
van 7 en 6 Mei 1926.
GEHUWD: A. J. Weesel en E 'J. Kearae-
maker; M. Hartog en M. Koeeen; A. Donker
sloot en E. Soholte.
OVERLEDEN: G. N. Jilleha, 66 jaar, m.
BEVALLEN: E. Vlaming-Brouwer, d.j H
Schenkels-Koopman, d.
9' Mei 1926.
Aangekomen van Harllngen en vertrokken
naar Vlaardingen Eng. bjb. „Evelyn Manor".
9 Mei 1926.
Aangekomen van Harllngen en vertrokken
naar Londen Eng. sa. .Sterling".
7 Mei 1926.
Aangebracht door 4 kordere: 760 tongen per
etuk 0.300.85, 400 kleine tongen per stuk
0.15, 2 tarbotten per stuk 6, 8 kisten zet-
echo 1 per klist 8IA 24 kisten kleine schol
per kist 1.256, 2 kisten schar per kist
250: Üloor roggen visachere80 roggen per
stuk 1; door trekkers: 1000 tel haring per
tal 0.422.10, 18 tal geep per tal 22.60
27.50, 3373 kg. ansjovis per kg. 0.63—0.70. a
8 Mei 1926.
Aangevoerd door 6 kordere90 tongen per
«tuk 0.36, 60 kleine tongen per stuk 0.16,
66 kisten kleine schol per kist 46.60, 30
kisten schar per kist 2503; door 80 trek
kers: 930 tal haring per tal 0.241.60, 18
tal geep per tal 19—12750, 3364 kg. ansjovis
per kg. 0.67-4X72.
BROEK OP LANGEiNDLJK, 8 Mei 1926.
Aanvoer 2375 kg. peen 2.20, 1500 kg. gele
koel 11.60, beide per 100 kg.
NederlandSohe Eierveiling Amsterdam.
8 Mei. Men 'besteedde heden in Amsterdam:
Kipeieren, wit: 54/56 8.75—6.95; 66/58
6.95-6.40; 58/60 6.05-6.60; 60/62 655—
6.75; 62/64 6.65-6.70; 64/66 6.90-7jQ5; 66/38
7.05750.
Kipeierpn, bruin: 60/62 6-35—6.66; 62/61
ƒ6.757; 64/66 6.95—7.80.
Uit het Politierapport
Vecndijk,
Blltw, vertr. 6 Mei v. Bete vin.
Stndsdljk, vertr. 5 Mei v