Heeren-ModeartikelBn Ingezonden Mededeellng. Algemeene Coöperatie, Koningstraat 9. Ziet de étalage. Vergelijkt prijs en kwaliteit. improvisatie. Verscheidene aanwezigen onder wie zich hoogleeraren derAm- Bterdamsche Universiteit, bestuurderen en onderzoekers van het Nederlandsch Kankerinstituut bevonden namen aan de discussie deel. herinnerde zich Louis Trichardt te hebben gezien, toen deze op weg was naar de Portu- geezen. In jongere jaren had hij gewerkt in liet district Graaf-Reinet, toen. er strijd was tusschen de Hollanders en de Engel- schen. Deze gebeurtenis had plaats vóór de tweede Engelsche occupatie van de Kaap in 1806. Daar hij toen ongeveer 20 jaar moet geweest zijn, is bij nu 140 jaar en dus de oudste menscb ter wereld. Schietpartij in een schouwburg. Weeniem. Bij de heden gehouden voor stelling in het Volkstheater waar „Peer Gynt" werd opgevoerd, verhief zich plot seling in een loge een vrouw, die een re volver trok en zes schoten afvuurde. Ben man werd gedood en twee vrouwen, naar het schijnt ernstig, gewónd. In verband met de paniek, die daarop ontstond, moest de voorstelling worden afgebroken. Naar men zegt heeft men hier te doen met een aanslag van een Macedonische, Manzia Kalineiu, die in gezelschap van landslieden in een loge had plaats geno men. Zij loste de schoten op een van haar geleiders, den Macedoniër Arnautowica Deze werd gedood. Enkele kogels misten hun doel en verwondden twee bezoeksters. Het Trottoir-roulant Trottoir-roulant is de naam van een verkeersmiddel voor groot personenver keer. Het is zoo ingericht dat het op- en afstijgen van de passagiers op elk punt van de baan kan geschieden zonder dat de vaart gebroken wordt Het bestaat uit 2, 3 of meer platforms, die zich met ver schillende snelheid voortbewegen. Het platform, dat zich het langzaamst be weegt, ligt naast het gewone trottoir; van dit laatste stapt de passagier er gemakke lijk op; van daar stapt hij op het tweede platform, dat meestal iets hooger ligt en zich sneller beweegt enz. Het hoogst gele gen, zich het snelst bewegend platform is breeder en vóórzien van zitbanken. Elk van de banen vormt een gesloten ring en wordt door vaste machines met kabels in beweging gebracht Het eerste trottoir- roulant (met 2 platforms), ter lengte van 1018 M., werd op de wereldtentoonstelling te Chicago in 1893 gebouwd, het volgende op de nijverheidstentoonstelling te Berlijn in 1896. Het voorstel, om er gebruik van te maken tot het in- en uitstappen bij in vollen gang zijnde trams, zoodat deze niet meer zouden behoeven te stoppen heeft tot dusver in de practijk geen toepassing gevonden. In een groot magazijn te Parijs en o.a. bij de ondergrondsche spoorwegen in Londen zijn ze toegepast in trapvorm. De groote toeneming van het verkeer in ver schillende centra schijnt het trottoir-rou lant een goede kans te geven op ruimere toepassing. In Atlanta een stad in Ame rika heeft men voorgesteld het verkeer te ontlasten door ondergrondschen aanleg van zulke trottoirs en wel over een geza menlijke lengte van ongeveer 1600 M. De baan zal uit drie vakken bestaan waarvan de verschillende deelen zich ook met ver schillende snelheid voortbewegen. Het eerste naast het trottoir gelegen gedeelte zal een snelheid hebben van 3.2, het mid delste van 6.4 en de buitenste van 9.6 K.M. per uur. Het geheele geval is ontworpen op een diepte van 2.60 M. onder de straat en wel naar beide richtingen aan beide zijden van het rijvlak. Elke strook rust op een reeks kleine wagentjes waarvan de wielen loopen op onderling met elkaar verbonden rails. Het dek bestaat uit ge ribd plaatijzer met asfalt'bedekking. De voortbeweging zal electrisch geschieden. De kosten van de geheele inrichting die zonder bezwaar bij 60 pet. verhooging van de snelheid per uur 23600 personen kan verplaatsen, worden begroot op 1/6 van de kosten voor een tunnel met dubbel spoor aan beide zijden voor eleotrische trams. Het kankerprobleem. Voor een kring van pathologen en hy giënisten sprak dezer in het labora torium voor de gezondheidsleer der Am- sterdamsche universiteit, dr. L. W. Sam- bon, professor aan de school voor tropi sche geneeskunde te Londen, over boven genoemd onderwerp- Dr. Sambon, die zich door zijn epidemio logische onderzoekingen over malaria, vlektyphus, slaapziekte en pellagra een grooten naam maakte, heeft zich sinds enkele jaren geheel aan het kankervraag- stuk gewijd, waarbij hij in het bijzonder zijn aandacht geeft aan een mogelijke rol van insecten en wormen bij de versprei ding van een denkbaar kankervirus. ,ln allerlei deelen van de wereld ver zamelt hij gegevens tot toetsing van zijn standpunt; zoo vertoeft hij thans in Ne derland, om vooral die plaatsen te bezoe ken, waar ophooping van kankergevallen de aandacht trekt en reeds tot nader on derzoek aanleiding gaf. Dr. C. Bonne, directeur van het Antonie van Leeuwen hoek Laboratorium van het Nederlandsch Kankerinstituut, dient dr. Sambon tot leidsman. Professor Van Loghem leidde den spr. in en bracht hem, na afloop, den dank der vergadering over voor zijn boeiende INGEZONDEN. Helder, 8 Mei 1926. Geachte Redactie. De door uw blad 'geleverde verslagen van de door den Raad onzer gemeente gehouden zitting, hebben bfl mjj een-bevreemdenden indruk gemaakt, die mij noopt dit in enkele woorden te zeggen. De voorgestelde belastingverhooging tot 85 opcenten is meer dan erg, waar zelfs de gemeente Amsterdam deze opcenten tot op 60 heeft verlaagd. Moeten wij nu op het stuk van belastingen de risée blijven van de provincie Noord-Holland?? en dan, de voor gestelde, maar gelukkig nog niet In behan deling gekomen voordracht voor een „Inge- nieuri' als hoofd van de bouwbedrijven der gemeente, en dat, waar het tegenwoordig werkzaam personeel uitmuntend werk le vert? Zie maar naar onze, zoo keurig uitge voerde nieuwe bestratingen, enz.; ik zou zeg gen: kan een Ingenieur het verbeteren? En dan, waar de gemeentefinanciën om be zuiniging dringen, de kosten van het bouw toezicht met „6 7000" noodelooe verhoo- gen, zonder nog het grievende in aanmerking te brengen, dat van de tegenwoordige titu larissen, zooals van den heer Verheul, niet eens wordt gerept? De ingediende voordracht zeu mijns in ziens, om te komen tot een meer gewenschte reorganisatie van het personeel, toch zeker wel met ronde woorden de redenen ontvou wen, die ons Ooilege van B. en W. tot die voordracht genoopt hebben? Voor zooverre mij bekend, werkt het thans werkzaam zijnd personeel met uitnemende harmonie, en zijn zij, elk hunner krachtens hunne acten, vol komen bevoegd. Wat wil men nog meer? En dan zoo'n dure baas daarboven en dat voor een gemeente, die geld te kort komt. Heeren Raadsleden, overweeg de inge diende voordracht goed, maar houdt uw hand op het zundgat, d. i. de gemeentekas. Met dank voor de opname, Uw dw., J. KORVER, oud-Raadslid. Gemeentewerken. Is de tijd gekomen, dat de tegenwoordige hoofdopzichter heen gaat, dan vervange men deze niet. 2 Opzichters en 1 klerk-teekenaar achten wij voldoende voor normale tijden. Komen er door onvoorziene omstandigheden tijde lijke drukke werkzaamheden, dan stelle men 1 of meer tijdelijke opzichters in dienst, zoo als overal elders geschiedt, maar die tijde lijke krachten moeten onmiddellijk ontslagen worden, wanneer die extra werkzaamheden weer zijn afgeloopen. Is de tijd gekomen, dat de tegenwoordige ambtenaar van Bouw- en Woningtoezicht heen gaat, dan vervange men dezen door een Jong oprichter met opleiding Middelbare Technische School. Op deze wijze wordt er bezuinigd, want zijn de genoemde hervormingen doorge voerd, dan heeft men een directeur met 2600 meer salaris, maar een hoofdopzich ter met 4000 salaris minder en een amb- Ingezonden Mededeellng. Ook irvJongenskleedlng zijn wij voordeelig. tonaar van Bouw- en Woningtoezicht met 1000 minder salaris. Aizoo een bezuiniging van 2600 per jaar. Met dank voor de plaatsing, Hoogachtend, AD INTERIM. MARINEBERICHTEN. Hr. Ma „Tromp" en „Heemskerck". Hr. Ma Tromp eni Heemakerck zijn op 7 Mei jjL te Poonta Delgada aangekomen. Mail voor Hr. Ms. „Heemskerch" en „Tromp". naar Brest: op 18, 19, 20, 22 en 23 Mei laatste busL: hoofdkantoor 9.30 uur m.; stadsbussen lich ting 1. Na de verzending van 23 Mei wordt de correspondentie voor bovengenoemde sche pen te Hélder bewaard STOOMVAARTBERICHTEN. Java—China—Japan Lijn. Bmzeteo Lijn. Jlonge Anthony, arr. 7 Mei te R'dam. LEGERBERICHTEN. Burgerlijke Stand van Helder HAVEN VAN NIEUWEDIEP. VISSCHERLJBEBKJHTEN. MARKTBERICHTEN. Donderdag werd door een tapster van de Binnenhaven assistentie gevraagd, omdat een van de bezoekers in haar Inrichting het andere bezoekers lastig maakte en op hs«r verzoek niet geneigd was de inrichting te verlaten. Teneinde raad belde de juffrouw toen de politie op en deze maatregel scheen afdoen de te zijn voor den ruziemaker, want toen een agent ter plaatse verscheen, had hjj reeds de plaat gepoetst en. was in de omge ving niet meer te vinden. Gisterenmorgen, is hier iemand gearres teerd, die in het Aig. Politieblad gesigna leerd stond voor 6 dagen hechtenis. De man werd naar Alkmaar overgebracht, waar hij zijn gerechte straf zal moeten uitzitten. Iemand deed aangifte, dat er een tweetal deuren, die hjj in een steeg in de Govers- dwarsstraat nabij zijn werkplaats had neer gezet, waren weggehaald. Vanmorgen deed iemand aangifte, dat zijn dienstmeisje, toen zij Zondagavond door dé Vosstraat liep, door een onbekend man op oneerbare wijze werd vastgepakt. Dit individu schijnt de laatste dagen de omgeving van de Breewaterstraat en Wee- zenstraat onveilig te makAn LAATSTE BERICHTEN. Het noodlottig ongeval met den revolver, De toestand van M. Kraak, den jongen, die Woensdag het ongeluk met een revolver had, is naar omstandigheden vrij gunstig. De kogel is echter nog niet verwijderd. w In vindt U steeds het nieuwste b|| de Uitgebreide collectie Ins OVERHEMDEN, ZELFBINDERS, STRIKJES, POGHETTES. Prachtsorteering SOKKEN, In Wol, Fil d'Ecosse en Katoen. Het voorstel van B. en W. Uitbreiding van het aantal ambtenaren. Bezuiniging gewenscht. Door het College van B. en W. is aan den Raad voorgesteld een Ingenieur te benoe men tot Directeur van Gemeentewerken. Dit voorstel is op zichzelf niets bijzonders. Verschillende Gemeenten hebben zich uit gebreid en gaan meer en meer over tot het benoemen van ingenieurs tot Directeuren van Gemeentewerken. Dat Helder dit ook doet, achten wij zelfs gewenscht; vooral met het oog op de toekomst. De verschillende bruggen over het Heldersche Kanaal zullen eerlang voor vernieuwing in aanmerking komen, de kans bestaat, dat belangrijke werken op waterbouwkundig gebied uitge voerd moeten worden in verband met de Zuiderzeewerken en in zoo'n geval is het beslist noodzakelijk, dat er een ingenieur aan het hoofd van den dienst van Gemeente werken staat. Het overige van het voorstel van B. en W., nJ. het benoemen van den tegenwoor- digen hoofdopzichter tot adjunct-directeur en van een opzichter tot hoofdopzichter, komt ons echter in hooge mate bevreemdend voor. 'W|j achten bet werk van den Directeur niet van zoo'n grooten omvang, dat daar in de naaste toekomst een adjunct aan moet worden toegevoegd. Men moet daarbij niet uit het oog veriie- zen, dat men eei^ adjunct-directeur geen opzichterswerk kan laten verrichten. Het gevolg zal dus zijn, dat er voor den adjunct geen volledige dagtaak zal overblijven en men op die manier een overbodige ambte naar kweekt. Zulks zal te meer blijken, wanneer men er toe overgaat een der opzichters hoofd opzichter te maken. De toestand' wordt dan toch wel absurd, als men bedenkt, dat er een directeur, een adjunct-directeur en een hoofdopzichter komen te staan boven één, zegge één opzichter en één klerk-teekenaar. De dienst van Bouw- en Woningtoezicht wordt hier buiten beschouwing gelaten. Wij vreezen, dat er dan ook op de gewone Departementale wijze wel spoedig behoefte zal gaan bestaan aan een nieuwen opzichter, waardoor op de bekende manier ambtenaren- vermeerdering plaats beeft, daar ieder der functionarissen toch eenig ipersoneel onder zich wenscht. Dergelijke voorstellen en maatregelen zijn toch lijnrecht in strijd met elk idéé van bezuiniging. Maar hoe dan wel, zal men ons vragen. Het antwoord hierop kan kort zijn. iMen benoeme eenvoudig een ingenieur tot Directeur van Gemeentewerken, Bouw en Woningtoezicht en Grondbedrijf en ove rigens late men den toestand voorloopig zooals deze is. Het verpoten schoolkind! AI tweemaal liet een juffrouw Haar leerling In de klas, En werdi het kind vergeten, Alsof 't een „taalfout" was. Misschien was het ondeugend. En had 't niet opgelet, En werd het door de juffrouw Vlug In'eeni hoek gezet. f Doch later, na dien schooltijd!, Ging weer de juffrouw heen. En de arme kleine zondaar Liet zij in school alleen. De stumper werd vergeten, Dat was de grootste straf, Die schooljuffrouw of meester Ooit aan een leerling gaf. Ik Zou wel eens willen weten Of deze schooljuffrouw Een leuke, jonge meester Ook zoo vergeten zou! TRTJUS. Lult ter zee 2e M. Jl J. van "Btuljwesant Meijen, thans ter beschikking, is bestemd voor plaatsing aan boord van Hr. Ms. kruiser Java. Bij ibesch. van dien min, van Marine Is off. MJ3.D. Ie kl. M. v. <d Hart 14 Mei geplaatst aan boord Wachtschip te Willemsoord en ld. 2e kl. F. B. Grane 16 Mei geplaatst aan boord Gelderland. De off. van den M.SD. 2e kl. J. Moerer en A. E. de Jóng, die ter beschikking zijn gesteld, worden geplaatst aan boord van Hr. Mis. krui ser Java. De uit Oost-Indië teruggekeerde off. van den M.SD. Ie H. A. van der Harst wordt te Wil lemsoord gelaatet aan boord van Hr. Ms. tor pedoboot Z 3. De off. van den M.SD. 2e kl. W. F. H. Riec- ker en Y. L. de Vries, thans dienende aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Viissingen, worden ter beschikking gesteld. Bij K.B.: ie, met ingang van 4 Mei jl., bevorderd tot luit. ter zee 2e kl. van Kon. marine-reserve de luit. ter zee 3e kl. van de Kon. marmonreserve R. J. L. Brouwer; is, met ingang van 4 Mei j.1. bevorderd tot luit. ter zee le kl. de luit. ter zee 2e kl. P. J. Hendriken De luit ter zee 2e kl. M.-R. M. J. van den Buxgt wordt den 16en Mei en de id. 8. E. Schipper den len Juni van zijne plaatsing ont heven, wegens eindiging der voorgeschreven oefening. Met ontslag uit den Zeedienst: 12 Mei: matroos 3e kl. L. van Eek. Hr. Ms. Douwe-Aukes, Hr. Ms. G 16 en G 18 worden den 26en Mei a.s. te Willemsoord in dienst gesteld. Den 26en Mei wordt de luit. ter zee 2e kl. Jhr. G. H. Berg gedetacheerd: aan boord Douwe Aukes en de off. van den MB.D. 2e kl. W. van Leeuwen BQKzn. en S. J. Maats aan boord G 16. De schipper Jl A. Hol, bootsman O. H. F. Wilkens, serg.-konstabel H'. J. Gottmer, de serg.-kok W. H. Schmidt en de macht-majoor W. M. Viseer worden den 26en Mei as. ge plaatst aan boord Douwe Anken. De schipper M. J. Stolte en de macht-omaj. A. Guliker worden den 26en Mei as. gedeta cheerd aan boord G 13 en torpodiatmaj. D. Yeka boord van Hr. Ms. G 16. De off. van den M.SD. 2e kl. W. F. H. Riecker ie bestemd den 6en Juni a.s. per part', gelegenheid naar O.-I. te worden uitgezonden. De volgende onderofficieren wordien aange wezen om met het stoomschip Slamat dat 13 Jlunl as. van Rotterdam vertrekt naar Oost- Indië te worden uitgezonden: Schipper A. Rook, torpedist-maj. J. J. van Weele, bootsman P. Simit vLiegtuigmr.-anajoor (M) J. W. Tangerinck, serg.-konst. W. H. Franse, eerg -torpedomaker H. K. M. West ra, serg.-torpedomaker J. Jansen. Als transportoommandant wordt aangewezen torpedist-maj. J. J. yan Weele en als reserve voor dit transport serg.-eohrijver A. O. de Jiongh. Verder woxden aangewezen om met het stoomschip Jan Pieterez. Ooen, dat 20 Juni a.s. van Amsterdam vertrekt naar Oost-Indië te worden uitgezonden: Schipper C. J. v. d. Pas, booteman W. P. de Fouw, bootsman W. B. Jkrakmans, eerg.-vlieg- tulgmw. (H) A. Boerdijk, torpedouvakermaj. 0. Keesman, serg .-schrijver A. 0. de Jongh, serg. der mariners L. Schalier. Als transportoommandant wordt aangewezen torpedomak er-mal. C. Keesman en als reeerve voor dit transport eerg.konstabel H: van Haaien Stoomvaartmaatschappij Nederland. Ba toe, paee. 8 Mei Poerim. Bengkalls, u., arr. 8 Mei te Belawan. Madoera, pass. 7 Mei Perian. Prins dier Nederlanden, u-, vertr. 8 Mei v. Lo- vlombo. Rlouw, t., vertr. 7 MeWv. Paldang. Vondel, u., arr. 7 Mei te Sabang. Batjan, pass. 4 Mei Gibraltar. Karimoem, pass. 6 Mei Gibraltar. Koningin der Nederlanden, t, paas. 7 Mei Perian. Radja, u., vertr. 7 Mei v. Suez. Soeuuba, u. arr. 7 Mei te Antwerpen. Oeram, vertr. 6 Mei v. Oalcutta. Prinses Jbliana, p., vertr. 6 Mei v. Genua. Bintang, u., pass. 7 Mei Gibraltar. Rotti, t, werd 8 Mei op 831 mijl van IJtnralden geeign. Jdhan de Witt, arr. 8 Mei te A'dlaon. Kon. Ned. Stb. Mij. Dido, vertr. 8 Mei v. A'dam. Strabo, vertr. 8 Mei v. A'dam. Berenioe, pass. 6 Mei Sagres. Oeros, vertr. 7 Mei v. A'daan. Erato, arr. 7 Mei te IJimuiden. Jluno, arr.' 5 Mei te Alexandrië. Neptunus, vertr. 6 April v. Alicante. Perseus, arr. 6 Mei te Oporto. Tellus, vertr. 6 Mei v. Ceuta. Veeta, vertr. 6 Mei v. Lissabon. Adonis, arr. 8 Mei te A'dam. Aurora, vertr. 7 Mei v. Bari. Calypso, pass. 6 Mei Malta. Clio, vertr. 7 Mei v. Algiers. GaayntetLee, arr. 7 Mei te Salonica. Hebe, arr. 7 Mei te Triest Hercules, pass. 7 Mei Kaap Carvoeiro. Minerve, arr. 8 Mei te R'dam. Orion, arr. 7 Mei te Tarragona. Orpheus, vertr. 7 Mei v. Kopenhagen. Pluito, arr. 8 Mei te R'dam. Stel la, vertr. 7 Mei v. Prapani. Kon. Hollandsche Lloyd. Kennemerland, vertr. 7 Mei v. Oorral. Gaasterland, u., arr. 7 Mei te Pernamlbuoo. Drechterland, u., arr. 7 Mei te Antwerpen. Kon. PaketvaartmaatsehapidJ. Tasman, arr. 7 Mei te Singapore. Kon. West-Indische Maildienst, Grijnesen, vertr. 8 Mei v. A'dam. Amersfoort, u., arr. 8 Mei te Talcabuano. Oommewyne, arr. 7 Mei te A'dam. Amsterdam, vertr. 6 Mei v. Bibao. Venezuela, vertr. 6 Mei v. Barbados. Agamemnon, vertr. 7 Mei v. Aux Gay es. Alkmaar, arr. 8 Mei te A'dam. Fauna, arr. 7 Mei te Hamburg. Halcyon Lijn. Florapark, arr. 8 Mei te Malta. Stad Zaltbommel, vertr. 6 Mei v. Pitanova. Agnetapark, pass. 6 Mei Sagres. Stad Arnhem, arr. 6 Mei te Villa Constdcim. HollandAfrika Lijn. Meliskerk, arr. 8 Mei te Kllindlni. Nijkeik, u., arr. 7 Mei te Walviechibaal. Randfontein, vertr. 8 Mei v. Kilindini. Heemskerk, vertr. 7 Mei v. Delago&baai. Rietfontein, u., arr. 6 Mei te DelagoabaaL Saleier, u., arr. 6 Mei te Antwerpen. Springfontein, u., vertr. 6 Mei v. Port Soedan. Holland—Amerika Lijn. BeemBterdijk, arr. 8 Mei te Norfolk. Volendaut, vertr. 8 Mei v. Halifax. Binnendijk, pass. 5 Mei Fame Point. Loohkatrine, arr. 3 Mei te Portland (O.) Maasdam, vertr. 7 Mei v. Boulogne. Nieuw Amsterdam, pass. 7 Mei Scilly. Drechtdijk, arr. 5 Mei te Vancouver. Buiverdijk, pass. 7 Mei het Maas vuurschip. Grootendijk, paee. 8 Mei Scilly. Weeterdijk, arr. 8 Mei te R'dam. HollandAustralië Lijn. Bawean, u., vertr. 7 Mei v. Antwerpen. Tjikandi, t-, arr. 6 Mei te Duinkerken. Ai.rrfiferir vertr. 8 Mei v. Breinen. HollandBritsch-Indië Lijn. KieldTecht, u., paee. 8 Mei Pantellaria. Ridderkerk, u., arr. 8 Mei te Port Ëaid. Streefkerk, t., vertr. 8 Mei v. Antwerpen. Schiedijk, u., vertr. 7 Mei v. Saeeein. Sommeldijk, t, paee. 8 Mei Oueseant. Bovenkerk, u., vertr. 6 Mei v. Colombo. Meerkerk, u., vertr. 7 Mei v. Madras. Vechtelijk, arr. 7 Mei te Hamburg. HollandO.-Azië Lijn. Ouderkerk, u., arr. 8 Mei te Shanghai. Oldekerk, arr. 7 Mei te Hamburg. Holland—West-Afrika Lijn. Albireo, arr. 6 Mei te A'dam, Rotterdamsche Lloyd. Gorootalo, u., vertr. 6 Mei v. Djibouti. Garoet, t., Vaae. 6 Mei Perim Goentoer, t., vertr. 7 Mei v. Colombo. Lnsulinde, arr. 7 Mei te Batavia. Tjtleboet, arr. 7 Mei te Baavia. Tjiklnl, veirtr. 8 Mei v. Shanghai. TJisondarl, vertr. 6 Mei v. Shanghai. Tjilatjap, arr. 7 Mei te Yokohaana. Kawi, u.-, pass. 7 Mei Finisterre. Kertoeono, arr. 7 Mei te Hamburg. SoekaJboeml, t„ vertr. 7 Mei v. Mareeiila. Tjerimai, u., pass. 7 Mei Perian. Toeard, u-, vertr. 7 Mei v. Suez. Kedoe, t., axx. 6 Mei te Belawan. Merauke, arr. 7 Mei te R'dam. Salatiga, arr. 7 Mei te Schiedam. Tapanoeli, vertr. 7 Mei v. R'daan. Slamat, t., vertr. 8 Mei v. MarsedUe. RotterdamZuid-Amerika lijn. Meirak, u„ arr. 8 Mei te Santoe. AlwaJd, t., vertr. 6 Mei v. Las Palmao. Antenor, paee. 6 Mei Gibraltar. Aldabi, arr. 8 Mei te Hamburg. Albena, vertr. 8 Mei v. R'dam. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Euunaeue, vertr. 7 Mei v. Singapore. Astynax, air. 8 Mei te Suez. Idomeneus, pass. 8 Mei Gibraltar. Laomedon, pass. 7 Mei Perim. Melampus, vertr. 7 Mei v. Padang. Peisander, pase. 7 Mei Gibraltar. Autolycus, arr. 6 Mei te Londen. Bloemfontein, pass. 6 Mei Sagres. Calchas, arr. 6 Mei te Vladivoetock. iloctor, vertr. 6 Mei v. Hongkong. Polyphemus, arr. 7 Mei te Sabang. JavaNew-York Lijn. 6 Mei Perim. De van de le, 2e en Se echoolcouipegnle van het reg. kuetartlllerle reep. te Helder en te Fort bij Paanerden voor herhalingsoefeningen onder de wapenen zijnde dienstplichtigen dier lichting 1919 vertrokken heden weer met groot verlof. van 7 en 6 Mei 1926. GEHUWD: A. J. Weesel en E 'J. Kearae- maker; M. Hartog en M. Koeeen; A. Donker sloot en E. Soholte. OVERLEDEN: G. N. Jilleha, 66 jaar, m. BEVALLEN: E. Vlaming-Brouwer, d.j H Schenkels-Koopman, d. 9' Mei 1926. Aangekomen van Harllngen en vertrokken naar Vlaardingen Eng. bjb. „Evelyn Manor". 9 Mei 1926. Aangekomen van Harllngen en vertrokken naar Londen Eng. sa. .Sterling". 7 Mei 1926. Aangebracht door 4 kordere: 760 tongen per etuk 0.300.85, 400 kleine tongen per stuk 0.15, 2 tarbotten per stuk 6, 8 kisten zet- echo 1 per klist 8IA 24 kisten kleine schol per kist 1.256, 2 kisten schar per kist 250: Üloor roggen visachere80 roggen per stuk 1; door trekkers: 1000 tel haring per tal 0.422.10, 18 tal geep per tal 22.60 27.50, 3373 kg. ansjovis per kg. 0.63—0.70. a 8 Mei 1926. Aangevoerd door 6 kordere90 tongen per «tuk 0.36, 60 kleine tongen per stuk 0.16, 66 kisten kleine schol per kist 46.60, 30 kisten schar per kist 2503; door 80 trek kers: 930 tal haring per tal 0.241.60, 18 tal geep per tal 19—12750, 3364 kg. ansjovis per kg. 0.67-4X72. BROEK OP LANGEiNDLJK, 8 Mei 1926. Aanvoer 2375 kg. peen 2.20, 1500 kg. gele koel 11.60, beide per 100 kg. NederlandSohe Eierveiling Amsterdam. 8 Mei. Men 'besteedde heden in Amsterdam: Kipeieren, wit: 54/56 8.75—6.95; 66/58 6.95-6.40; 58/60 6.05-6.60; 60/62 655— 6.75; 62/64 6.65-6.70; 64/66 6.90-7jQ5; 66/38 7.05750. Kipeierpn, bruin: 60/62 6-35—6.66; 62/61 ƒ6.757; 64/66 6.95—7.80. Uit het Politierapport Vecndijk, Blltw, vertr. 6 Mei v. Bete vin. Stndsdljk, vertr. 5 Mei v

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 10