speciaal tarief van bijzondere uitvoering, DRUKKERIJ C. DE BOER Jr. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. advertenties in kleurendruk in óón of meerdere leisuren gedrukt. Bezoek kruiser „Java". Hoogere Handelsschool Kon. Marine-Jachtclub. Vraagt ons voor Een prachtgelegenheld voor Uwe reclame Ingaande 5 Juni 19U. 6.29 6.29 9.01 7.29 9.01 10.06 12.17 12.27 12.44 2.62 1.10 2.62 3.48 5.48 4.15 6.30 7.20 9.28 5.21 8.24 8.03 9.33 9.12 11.19 12.02 2.36 3.11 6.09 3.40 6.09 5.50 8.02 9.07 10.53 11.24 11.31 1.04 HET LASTIGE ONDERWERP. kende regeling was ontstaan. Ook voor den Tweeden Pinksterdag bleef voor het verkeer te Huisduinen de politie diligent. Ons poli tiecorps heeft zware dagen; het moet we gens db uitgestrektheid onzer gemeente, ais het ware overal tegelijk zich laten zien. Ter gelegenheid van de 100-jarige her denking van het Noord-HoQ. Kanaal, welke heden plaats heeft, wordt vanwege de Ma rine officieel gevlagd Als dit nummer verschijnt, behoort het bezoek van den kruiser „Java", aan onze haven, weer tot het verleden. Hondearden menschen hebben gebruik gemaakt van de gelegenheid, om dezen machtigen Neder- kndschen bodem te bezien. En de „Java" was een bezoek meer dan waard Wie de inrichting wilde zien van een mo dern oorlogsschip, kon deze bij de „Java" bewonderen. De bouw van dezen Nederland- schen kruiser heeft voor onze Nederlandsche industrie groote beteekenis. Allerwege zal men in het buitenland kunnen ziem, wat ons land op dit gebied kan prestoeren. En over al zal de bouw van dezen bodem, door de Mij. „De Schelde", bewondering afdwingen. Het schip is grootsch, modern, geraffi neerd ingericht. Het is bij wijze van spre ken „direct slagvaardig". De commandant van de „Java", de kapt. ter zee L. J. Quant, ontving Zaterdagmid dag op buitengewoon hoffelijke wijze een twintigtal journalisten, die de opening van de tentoonstelling „Stad Helder" hadden bij gewoond, in zijn commandantsverblijf, om met hen een rondgang door het schip te maken. In een kort woord wees hij op de betee kenis van het bouwen van dezen bodem toot onze Industrie. Volgens den comman dant kon het schip wat bouw en Inrichting betreft, gemakkelijk den toets met buiten- landsche oorlogsbodems weerstaan. Het soMp is geheel van staal gebouwd. Zelfs in het keurig ingericht commandants verblijf ls geen hout aanwezig, dit met het oog op de vijandelijke treffers in tijd van oorlog, die bij de aanwezigheid van hout direct brand zouden veroorzaken. In hei oommandiantsverbUjf is een kunstwerk: „Houtman's eerste tocht naar Indië" op eterniet bewerkt. De zolder is eveneens van «termiet. De firma Muiters uit Den Haag, die de Inrichting van dit verblijf beeft verzorgd, beeft hier dan ook haar sporen mee ver diend. De le luitenant ter zee J. T. Fürstner zette het doel van den kruiser nader uiteen, en wees erop, dat de bouw van de „Java" afwijkt van dien van buiteniandische krui sers, omdat zijn doel anders is. Zooals men weet, is voor de verdediging van Imdië een systeem opgebouwd, waarin de onderzeebooten een belangrijke rol spe len. Onderzeebooten hebben veel voor op andere schepen, zij hebben echter een groot nadeel, n.1. dit, dat zij slechts een geringe vaart kunnen ontwikkelen, ongeveer 16 mijl per uur. De kruiser loopt er ruim 30. De kruisers nu dienen in de eerste plaats als verkenningsvaartuigen. De vliegtuigen, waarvan de „Java" er twee aan boord heeft, gaan weliswaar ook op verkenning uit, doch kunnen dit alleen overdag doen, 's nachts is verkenning door vliegtuigen uitgesloten. De kruiser verkent dus en zorgt, dat de onderzeebootmacht op een bepaald punt ge concentreerd wordt Het is natuurlijk een onbegonnen werk een geheel gebied af te sluiten. Ons heele vlootplan is trouwens alleen gebaseerd op de gedachte, handhaving van neutraliteit wanneer een conflict uitbreekt tusschen twee groote mogendhedeni Men zal altijd redeneeren: „Wat is ons voordeel?" en wanneer we nu een weer macht hebben, zal men overwegen, wat het best te doen. Zie b.v. naar Duitschland in 1914, toen wij onze neutraliteit in het Zui den van het land hebben gehandhaafd. Ze ker, het was voor Duitschland niets geweest om over Limburg te trekken. Het had hun echter vertraging gegeven, omdat ze 00000 man hadden af moeten zonderen, die ze noodig hadden voor Verdun. „Handhaving van neutraliteit" is dus de rede tot versterken van de weermacht, ook in Ned.-Indiö. De kruiser is ook de kracht om het lich tere materiaal, jagers, etc., tegen te houden en kan dit door zijn zware pantsering en zware batterijen. Het project van de „Java" dateert van 1915. Met de Duitsche kruisers waren toen reeds groote ervaringen opgedaan. Door den oorlog is er echter groote vertraging in den bouw van het schip gekomen, welke vertraging echter voordeel heeft opgeleverd door de nieuwe oorlogservaringen met deze bodems. Het Schip is dan ook veel moderner ge bouwd dan het oorspronkelijke project was, ook ls het grooter geworden. De grootte was bepaald op ruim 7000 ton, de „Java" is ge worden 7600 ton. Ben vergelijking van de „Java" met den Amerikaanschen kruiser „Omaha" deed zien, de buitengewoon gelukkige keuze van den bouw van onzen kruiser. De proeftocht van de „Java" ls uitstekend geslaagd. De gecontracteerde snelheid was 80 mfjl, het schip liep ruim 81 mijL Het ligt niet in onze bedoeling de inrich ting van het schip ini alle finesses te be schrijven. In de eerste plaats zouden we teveel plaatsruimte noodig hebben, terwijl we het tevens betwijfelen of onze lezers er wel iets aan «ouden hebben. (We zullen dus volstaan met een algemeen overzicht. Het schip voert, zooals we reeds zeiden, 2 Engelscbe watervliegtuigen mee, met elk een 460 P.K. motor. Aan boord zijn 10 ka nonnen van 15 cM. en 4 anti-duohtvaart- kanonnen van 7.5 cM. (semi-automaat). Voorts heeft de „Java" 40 mijnen aan boord. In het voorschip bevindt zich een elec- trische broodbakkerij en kneederij. Br wordt gebakken en gekookt op Diesel-olie, waar van de hitte grooter ls aan van kolen. De ketels worden eveneens door olie ge stookt, waardoor het smerige en stoffige kolenladen tevens ls vervallen. Door middel van een distilleerketel kan het seewater tot drinkwater gedlsteUeerd worden. Het op de reis meegenomen water bedraagt 100 ton drink-, 200 ten voeding en 60 ten wasohwater. De voortstuwing geschiedt door turbines en een kruisvaart- turbine. De lengte van het schip is 155 M„ de be manning bestaat uit 480 koppen, w.o. 80 officieren. Er is een electrische stuur- en schiJma- chine. De stuurmachine kan electrisoh be diend worden tot 16 miji, daarboven wordlt hij ingesteld op stoombeddenlng. Ook de kompassen zijn electrisch, dit alles met het oog op de groote lengte van het schip De verblijven voor de officieren rijn keurig en comfortabel ingericht, die voor de matrozen en het Europeesch dekpersoneel zien er frisch en ruim uit. De ziekenboeg ziet er voor een arts ver leidelijk uit, de meest moderne instrumen ten zijn er aangebracht Achter de zieken boeg bevindt zich de operatiekamer, her metisch afgesloten' voor stof, daarnaast is een ziekenkamer aangebracht. Alles op dit schip is bijna electrisch. Elec trische klokken, venitdlatiemotoren, waaier- motoren, etc„ etc. Er Is natuurlijk een hyper-moderne scheersalon, een kleermakers- en schoern- makerskamer, keurige waschplaatsen en badkamers, koelkasten en een uitstekend ingerichte verblijfplaats voor monteurs en den geschutmaker. Er zijn een zestal zoeklichten aan boord en twee draadlooze hutten, mi een vredes- hut en een gevechtshut, die zich in bet hartije van het schip bevindt. Aan boord is een benzinebergplaats voor de vliegtuigen, waarin 10.000 liter benzine geborgen wordt. Om brandgevaar te voor komen, heeft de benzineleiding een buiten- leiding, waarin zich koolzuur 0.0.2 bevindt. Nogmaals dus, dit schip zal waarlijk den naam van de Nederlandsche Marine hoog houden. Naar wij vernemen, gaat de „Java" via het Suez kanaal naar Ned.-Indlë. Dit is eigenlijk wel te betreuren. Een schip, dat zoozeer de bewondering opwekt, ook voor buitenlanders, leent zich uitstekend voor vlagvertoon. Een reis via de West, het Panamakanaal en Oost-Azië, zou dan ook zeker de Neder landsche belangen aan Nederland ten goede komen. Wij verwijzen belanghebbenden naar de advertentie in dit nummer betreffende de aanmelding van nieuwe leerlingen. Een klok voor Hr. Ms. „Java". De commandant van Hr. Ma Java heeft dezer dagen bericht ontvangen, dat het bestuur van de Kon. Nederlandsche Ver- eeniging Onze Vloot besloten heeft, voor genoemden kruiser aan te bieden een spe ciaal voor dat doel te gieten scheepsklok, voorzien van een toepasselijk inschrift. Oranje HannonlekapeL De Oranje Harmoniekapel behaalde gisteren (2en Pinksterdag) op het concours te Enkhuizen, uitgeschreven door den N.-H. bond van Chr. Harm. en Fanfare corpsen, in den marschwedstrijd den eersten prijs en in den concertwedstrijd den eersten prijs. Voorwaar een mooi succes. Des avonds waren bij den trein talrijke aanwezigen om het corps geluk te wenschen. Op het perron waren aanwezig de directeuren en bestuur van Sted. Muziek, Winnubst en de Muziekcommissie van de kapel, om hun hulde aan het corps te brengen. Wel een bewijs dat onder de bekwame leiding van den heer Broekhuijzen dit corps een goede toekomst tegemoet gaat. Vrouwenkoor „'t Vocaal-Ensemble". Dit vrouwenkoor, waarvan de heer T. de Hoogh directeur is, heeft eerste Pink sterdag deelgenomen aan een concours te Delft, ter gelegenheid van het 6-jarig bestaan der zangvereeniging „Orpheus aldaar. Het kwam des avonds met een tweeden prijs naar huis. Het behaalde dezen prijs met 260 punteniets te weinig voor den eersten. Maar als men nagaat, dat de volgende vereeniging, die óók een tweeden prijs kreeg, slechts 210 punten haalde, is dit een prachtige prestatie, dunkt ons zoo. De fraaie Pinksterdagen. Het buitengewoon fraaie weder van Zondag en Maandag is voor de bezoekers der tentoonstelling een buitenkans ge weest, maar niet minder voor de velen, die naar onB strand trokken om watzee^ lucht te happen. Eigenlijk is dat, wat Zondag betreft, onjuist, omdat het toen te winderig en te koel was voor een ver blijf van eenige uren of een halven dag aan het strand. Maar 'a Maandags heeft men zijn schade kunnen inhalen, de zon straalde uit al haar macht en bjjna was het ideaal strandweer. Reeds vroeg begon dan ook de exodus naar strand en duin. De nieuwe uitspanning van den heer Pluylaar (dat in de advertentie een ver keerde voorletter Btond, was blijkbaar niet van invloed op het bezoek, want het was er buitengewoon druk), was beide dagen open en trokzeer de belang stelling. Van den kinderspeeltuin werd druk gebruik gemaakt, glijbaan, schommel, wip en de andere toestellen bleven niet lang ongebruikt, en binnen zorgde een strijkje voor de verhooging der gezellig heid. Aan het strand was het druk, vele tentjes waren opgeslagbn en tal van fa milies lagea zich in 't zonnetje te koesste- ren. Allerwegen zag men de duinen be volkt. Ook dee avonds op straat heerschte een gezellige drukte. De Harlinger boot, die 2en Pinksterdag s middags om 1 uur in onze haven kwam, trok veel publiek. De boot bracht zeker wel drie vierhonderd mensehen uit Friesland naar de Tentoonstelling. Om hslf zes 's avonds vertrok zij weer uit de haven. Boeien. Adelborsten-vier. De nieuwelingen-vier van de Adelbor sten Roeien 'behaalde te Ostende op len en Zen Pinksterdag den 2en prijs. 6e Periodieke Zeilwedstrijd <t> Vrijdag 5 Juni 1925. Waarschuwingsschot (halfstok hijecben vlaty Z) ten 8 u. 15 m. Voor modelsloepen en AJB.C. Jachten. 5 minutenechot (hljachen vla® Z) ten 8 n 25. Afva&rteohot (strijken vlas Z) ten 8 u. 80. Voor fantasieeloepen. 5 minuten schot (hljachen vlas Z) ten 8 u. 40. Afvaartschot (strijken vlas Z) ten 8 u. 45. Baanrlchtins met ion Roode vlas. Baanrichtins togen zon Witte vlas. De afvaart i« altijd van Weet naar Ooat. De aankomst ia altijd van Ooat naar Weet. VERGADERINGEN. VERMAKELIJK HEDEN, ENZ. Vrijdag 5 Juni Vrijdagmorgen 10 uur inspectievergade ring Inspectie Helder Onderwijzers. Casino. MARINEBERICHTEN. Off. van den MJ3D. 2e kl. Y. L. de Vriee, die bestemd is voor den dienst ln Oost-Imdie, zal 18 Juni met het as. Slamat zijn bestemming volgen. Off. van den MJ3JD. 2e kl. P. IX. ötroo wordt binnenkort uit Ooet-lndlB terugverwacht. Machinist der Kon. Mar.-Rew. Jl de Gaat is voor den tijd van 8 weken geplaatst aan boord van Har. Me. artillerie-ietructieechlp Gelderland te Nieuwediep. Tijdens de van 8 tot 11 Jtall te Groalnsen plaats vindende algemeens vergadering van Onze Vloot zullen aldaar aanwezig zijn de mijn legger Hr. Ms. Douwe Autkes en twee tor pedobooten. Een detachement van het ree, genietroepen vertr. 2 Jhni naar Helder, om ln eamenwerklng .met het rag. kustartillerie en de marine aldaar oefeningen te houden ln kust- en luchtver- lichting. Off. van adm. Ie kl. J. W. Oooeeens is te Willemsoord geplaatst als administrateur van het maxin©hospitaal. STOOM V A A RTBERICHTEN. Stoom vaart maatschappij Nederland. Ceram, arr. 80 Mei te Mannagoa. Kr&katau, u., vertr. 80 Mei v. Antwerpen. Jhn Pieterez. Coen, t, vertr. 1 Juni v. Algiers Johan de Witt, u., vertr. 81 Mei v. Algiers. Riouw, t., arr. 1 Juni te Maraellle. Batoe, arr. 29 Mei te Hamburg. Kangean, t., vertr. 80 Mei v. LlverpooL Johan de Witt, u., pass. 30 Mei Gibraltar. Ma<pia, u., vertr. 90 Mei v. Suez. Nias, t, arr. 29 Mei te Belawan. Kon. Ned. Btb. Mij. Aurora, arr. 1 Juni te A'dam. Achilles, arr. 1 Juni te A'dam. Adonis, vertr. 1 Juni v. Malta. Ariadne, vertr. 31 Mei v. Salonioa. Clio, arr. 31 Mei te A'dam. Euterpa, arr. 1 Juni te Kopenhagen. Hennes, arr. 1 Juni te A'dam. Ino, pees. 1 JHini Ouaeeent. Minerva, vertr. 30 Mei v. Llvorno. Neptunus, pass 1 Juni Dungenees. Nereus, vertr. 31 Mei v. Gynn. Nero, pass. 31 Mei Holteneu. Neptunus, arr. 1 Juni te A'dam. Orpheus, arr. 1 Juni te A'dam. Perseus, arr. 1 Juni te A'dam. Pluto, arr. 31 Mei te Malaga. Rhea, vertr. 30 Mei v. R'dam. Ulysses, passr. 1 Juni Gibraltar. Vesta, arr. 30 Mei te Lissabon. Vernis, arr. 31 Mei te Genua. Minerva, vertr. 29 Mei v. Genua. Thaseus, vertr. 29 Mei v. Venetië. Gelria, arr. 30 Mei te A'dam. Vesta, vertr. 29 Mei v. Vigo. Kon. West-Indische Maildienst. Amor, arr. 31 Mei te A'dam. Baouhus, arr. 31 Mei te A'dam. Brielle, arr. 31 Mei te A'dam. Haarlem, arr. 31 Mei te Antwerpen. Venezuela, vertr. 31 Mei v. A'dam. Almelo, vertr. 28 Mei ir. Crlstobel. Oberen, vertr. 29 Mei v. Aux Gay es. Oranje Nassau, u., pass. 29 Mei Florae. Aree, u., arr. 28 Mei te Corrai. Prins Frederik Hendrik, arr. 80 Mei te A'dam. Holland-Afrika Lijn. Menado, vertr. 30 Mei v. R'dam Yseldijk, t, arr. 1 Jhin te Antwerpen. Jagersfontein, arr. 1 Juni te A'dam. Rand fontein, vertr. 31 Mei v. Port Natal. Heemskerk, arr. 90 Mei te Kilindlni. Boaroe, u., arr. 29 Mei te Kaapstad. Saleier, u-, pees. 29 Mei Parkn. Haioyon Lijn. Jnlianupark, arr. 81 Mei te R'dam HollandAmerika Lijn. Blommeiredljk, pass. 30 Mei Bable lslaud. Breedijk, vertr. 80 Mei v. Norfolk. Drechtdijk, vertr. 8 Mei v. San Pedro. Leerdam, vertr. 81 Mei v. Santander. Maasdam, vertr. 80 Mei v. Havana. Nieuw Amsterdam, wordt hedenochtend ln den N. Waterweg verwacht. Noorderkerk, arr. 81 Mei te Antwerpen. Eemdijk, arr. 80 Mei te R'dam. Edant, vertr. 80 Mei v. Boulogne. Lochgoil, vertr. 80 Mei v. R'dam. Loohmonar, vertr. 27 Mei v. Toooma. Rijndam, vertr. 30 Mei v. New-York. Spaarndam vertr. 29 Mei v. New Orlean*. HollandAustralië Lijn. Aagtekerk, vertr. 80 Mei v. Antwerpen. Abbekerk, t, arr. 81 Mei te Suez. Almkerk, vertr. 80 Mei v. R'dam Holland—Britseh-IndiB l.t|n Bovenkerk, vertr. 31 Mei v. Calcutta. Hoogkerk, t, arr. 1 Juni te Suez. Kleldrecht, u., vertr. 81 Mei v. Madras. Koudekerk, u., pass. 1 Juni Pantellarla. Meerkerk, t., arr. 80 Mei te Madras. Sommelsdijk, arr. 80 Mei te Schiedam Streefkerk, arr. 1 Juni te Antwerpen. Vechtdijk, u., pass 2» Mei Gibraltar. HollandO.-Azië Lijn. Ouderkerk, t., arr. 1 Juni te Shanghai. Oostkerk, t., vertr. 29 Mei v. Manilla. Gemma, arr. 30 Mei te Bramen Oostkerk, t, vertr. 29 Mei v. Manilla. Salabangka, u., arr. 29 Mei te Manilla Zoema, t., vertr. 30 Mei v. Port Said. Holland—Weet-Afrika Lijn Delfland, vertr. 28 Mei v. Aocra. Helder, t., vertr. 28 Mei Dakar. Kilstrocxm, arr. 30 Mei te A'dam. IJlseletroom, t„ arr. 29 Mei te Aocra Vlieland, t, vertr. 29 Mei v. Freetown. Rotterdam sche Lloyd. Geroet, vertr. 1 Juni v. R'dam. Kertoeono, arr. 81 Mei te R'dam. Madioen, vertr. 1 Juni v. R'dam. Siantar, vertr. 29 Mei v. Dublin. Bandoeng, vertr. 80 Mei v. Perlm. Blitar, vertr. 29 Mei Baaseln. Insuillnde, t., vertr. 29 Mei v. Singapore Kedoe, t., vertr. 20 Mei v. Port Said. Modjokerto, u., arr. 80 Mei te Soerabaya. Palamibang, vertr. 80 Mei v. Sydney. Samarinda u., pass. 29 Mei Kaap del Armi. Tambora vertr. 80 Mei v. R'dam RotterdamZold-Amerlka Lijn. Poeldijk, arr. 81 Mei te R'dam. Zijldijk, u., pass. 1 Juni Oueesant. Alwaki, t., vertr. 29 Mei v. Las Palmae. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Calchas, arr. 80 Mei te Penang. Mentor, vertr. 28 Mei v. Colombo. Neleus, arr. 28 Mei te Shanghai. Polydoirus, arr. 29 Mei te Penang. Theeeua, pass. 28 Mei Gibraltar. Artyanan, arr. 31 Mei te A'dam. Eurymedon, vertr. 80 Mei v. Glasgow. Lycaon, pase. 1 Juni Dover. Deucallon, arr. 81 Mei te Londen. Eumaeus, pass. 30 Mei Gibraltar. Eurym&chus, arr. 1 Juni te R'dam. Medou, paas. 31 Mei Gibraltar. Phamdus, arr. 81 Mei te Suez. Stentor, arr. 80 Mei te Suez. Java—New-York Lijn. Blitar, vertr. 29 Mei v. Port Said. Celebes, pass. 1 Juni Flores. Veendijk, pass. 31 Mei Sahle Hand JavaChinaJapan Lijn. Tjikandie, pass. 1 Juni Kaap Bon. Emzetco T.ljn Jonge Jaoobus, vertr. 80 Mei v. R'dam. Burgerlijke Stand van Helder van 30 Mei 1926. BEVALLEN: G. Mono-Visser, z.; E. Marwitz- Takene, z. 1 Jhind 1925. Aangevoer door roggenv iaschera65 roggen per stuk 0.86; door trekkers: 10 tal haring per tal 4.50, 1 tal gesp per tal 26. ZOMERDIENST. Vertrek van Aankomst ts Haldar: X Amsterdam (van 1 Juli tot 6 Sept8.46 Zondags niet sneltrein Zondags niet Alleen Zaterdags tot Alkmaar Zaterdags niet alleen Zaterd. Zondags niet Zondags niet De trein naar Behagen (des Donderdag») vertr 7.42 motg., aauk. te Schagen 8.32 Vertrek van Aankomst ta Amsterdam Haldar: Zondags niet sneltrein Zondags niet Zondags niet alleen Zondags Zondags niet Zondags niet Op Zon- en Feestdagen aankomBt alleen Zondag» HAVEN VAN NIEUWEDIEP. 31 Mei 1925. Aangekomen van Huil en vertrokken Harlingen Ned. as. „Prof. Buy»". Aangekomen van Londen en vertrokken tmr Harlingen Eng. b.s. „Baron". Aangekomen van Harlingen en vertr. naar Goole Ned s.s. „Noordholland." Aangekomen ven Harlingen en vertr. naar Huil Duitech es. „Discus". Aangekomen van Harlingen en vertr. naar Londen Eng. ba „Sterling". VISSCHERUBEBICHTEN. 30 Mei 1925. Aangevoerd door 6 kordero: 140 tongen per stuk 0.50, 60 kleine tongen per «tnifr 0.16, 4 kisten zetachol per kist 12, 12 kisten kleine schol per kist 6—7.60, 4 kisten per kist 4. Als je alles wat se wel schreven eens leest, Is 't tooneel steeds, wat je noemt: „'n toestand" geweestl En al is het tooneel nu nog zoo volmaakt, Dat de meest veeleisohende de kluts kwijt raakt, Dan juist heeft theaterman Er geen bijzonder plelzier meer van! 1 Vond ln mijn 'boekenkast in t haast vergeten vak, 'n Heel oud boekje theeter-almanak! Uit oude, oude en. gouden tijden! Toen de tooneelkunst zich in ieders gunst verblijdde! Wat las ik tot iflfjn schrik al reeds op bladzij één Van dat heel oude en half vergane deel? De vraag: „Waar moet het met dien treurigen toestand heen?* En: „Voorslag tot verbeefrlng ven ons hedendaagsch tooneel I" ax G-rübe.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 6