speciaal tarief
van bijzondere uitvoering,
DRUKKERIJ C. DE BOER Jr.
NEDERLANDSCHE
SPOORWEGEN.
advertenties in kleurendruk
in óón of meerdere leisuren gedrukt.
Bezoek kruiser „Java".
Hoogere Handelsschool
Kon. Marine-Jachtclub.
Vraagt ons
voor
Een prachtgelegenheld voor Uwe reclame
Ingaande 5 Juni 19U.
6.29
6.29
9.01
7.29
9.01
10.06
12.17
12.27
12.44
2.62
1.10
2.62
3.48
5.48
4.15
6.30
7.20
9.28
5.21
8.24
8.03
9.33
9.12
11.19
12.02
2.36
3.11
6.09
3.40
6.09
5.50
8.02
9.07
10.53
11.24
11.31
1.04
HET LASTIGE ONDERWERP.
kende regeling was ontstaan. Ook voor den
Tweeden Pinksterdag bleef voor het verkeer
te Huisduinen de politie diligent. Ons poli
tiecorps heeft zware dagen; het moet we
gens db uitgestrektheid onzer gemeente, ais
het ware overal tegelijk zich laten zien.
Ter gelegenheid van de 100-jarige her
denking van het Noord-HoQ. Kanaal, welke
heden plaats heeft, wordt vanwege de Ma
rine officieel gevlagd
Als dit nummer verschijnt, behoort het
bezoek van den kruiser „Java", aan onze
haven, weer tot het verleden. Hondearden
menschen hebben gebruik gemaakt van de
gelegenheid, om dezen machtigen Neder-
kndschen bodem te bezien. En de „Java"
was een bezoek meer dan waard
Wie de inrichting wilde zien van een mo
dern oorlogsschip, kon deze bij de „Java"
bewonderen. De bouw van dezen Nederland-
schen kruiser heeft voor onze Nederlandsche
industrie groote beteekenis. Allerwege zal
men in het buitenland kunnen ziem, wat ons
land op dit gebied kan prestoeren. En over
al zal de bouw van dezen bodem, door de
Mij. „De Schelde", bewondering afdwingen.
Het schip is grootsch, modern, geraffi
neerd ingericht. Het is bij wijze van spre
ken „direct slagvaardig".
De commandant van de „Java", de kapt.
ter zee L. J. Quant, ontving Zaterdagmid
dag op buitengewoon hoffelijke wijze een
twintigtal journalisten, die de opening van
de tentoonstelling „Stad Helder" hadden bij
gewoond, in zijn commandantsverblijf, om
met hen een rondgang door het schip te
maken.
In een kort woord wees hij op de betee
kenis van het bouwen van dezen bodem
toot onze Industrie. Volgens den comman
dant kon het schip wat bouw en Inrichting
betreft, gemakkelijk den toets met buiten-
landsche oorlogsbodems weerstaan.
Het soMp is geheel van staal gebouwd.
Zelfs in het keurig ingericht commandants
verblijf ls geen hout aanwezig, dit met het
oog op de vijandelijke treffers in tijd van
oorlog, die bij de aanwezigheid van hout
direct brand zouden veroorzaken. In hei
oommandiantsverbUjf is een kunstwerk:
„Houtman's eerste tocht naar Indië" op
eterniet bewerkt. De zolder is eveneens van
«termiet.
De firma Muiters uit Den Haag, die de
Inrichting van dit verblijf beeft verzorgd,
beeft hier dan ook haar sporen mee ver
diend.
De le luitenant ter zee J. T. Fürstner
zette het doel van den kruiser nader uiteen,
en wees erop, dat de bouw van de „Java"
afwijkt van dien van buiteniandische krui
sers, omdat zijn doel anders is.
Zooals men weet, is voor de verdediging
van Imdië een systeem opgebouwd, waarin
de onderzeebooten een belangrijke rol spe
len. Onderzeebooten hebben veel voor op
andere schepen, zij hebben echter een groot
nadeel, n.1. dit, dat zij slechts een geringe
vaart kunnen ontwikkelen, ongeveer 16 mijl
per uur. De kruiser loopt er ruim 30.
De kruisers nu dienen in de eerste plaats
als verkenningsvaartuigen. De vliegtuigen,
waarvan de „Java" er twee aan boord heeft,
gaan weliswaar ook op verkenning uit, doch
kunnen dit alleen overdag doen, 's nachts
is verkenning door vliegtuigen uitgesloten.
De kruiser verkent dus en zorgt, dat de
onderzeebootmacht op een bepaald punt ge
concentreerd wordt
Het is natuurlijk een onbegonnen werk
een geheel gebied af te sluiten.
Ons heele vlootplan is trouwens alleen
gebaseerd op de gedachte, handhaving van
neutraliteit wanneer een conflict uitbreekt
tusschen twee groote mogendhedeni
Men zal altijd redeneeren: „Wat is ons
voordeel?" en wanneer we nu een weer
macht hebben, zal men overwegen, wat het
best te doen. Zie b.v. naar Duitschland in
1914, toen wij onze neutraliteit in het Zui
den van het land hebben gehandhaafd. Ze
ker, het was voor Duitschland niets geweest
om over Limburg te trekken. Het had hun
echter vertraging gegeven, omdat ze 00000
man hadden af moeten zonderen, die ze
noodig hadden voor Verdun.
„Handhaving van neutraliteit" is dus de
rede tot versterken van de weermacht, ook
in Ned.-Indiö.
De kruiser is ook de kracht om het lich
tere materiaal, jagers, etc., tegen te houden
en kan dit door zijn zware pantsering en
zware batterijen.
Het project van de „Java" dateert van
1915. Met de Duitsche kruisers waren toen
reeds groote ervaringen opgedaan. Door
den oorlog is er echter groote vertraging in
den bouw van het schip gekomen, welke
vertraging echter voordeel heeft opgeleverd
door de nieuwe oorlogservaringen met deze
bodems.
Het Schip is dan ook veel moderner ge
bouwd dan het oorspronkelijke project was,
ook ls het grooter geworden. De grootte was
bepaald op ruim 7000 ton, de „Java" is ge
worden 7600 ton.
Ben vergelijking van de „Java" met den
Amerikaanschen kruiser „Omaha" deed
zien, de buitengewoon gelukkige keuze van
den bouw van onzen kruiser.
De proeftocht van de „Java" ls uitstekend
geslaagd. De gecontracteerde snelheid was
80 mfjl, het schip liep ruim 81 mijL
Het ligt niet in onze bedoeling de inrich
ting van het schip ini alle finesses te be
schrijven. In de eerste plaats zouden we
teveel plaatsruimte noodig hebben, terwijl
we het tevens betwijfelen of onze lezers er
wel iets aan «ouden hebben.
(We zullen dus volstaan met een algemeen
overzicht.
Het schip voert, zooals we reeds zeiden,
2 Engelscbe watervliegtuigen mee, met elk
een 460 P.K. motor. Aan boord zijn 10 ka
nonnen van 15 cM. en 4 anti-duohtvaart-
kanonnen van 7.5 cM. (semi-automaat).
Voorts heeft de „Java" 40 mijnen aan boord.
In het voorschip bevindt zich een elec-
trische broodbakkerij en kneederij. Br wordt
gebakken en gekookt op Diesel-olie, waar
van de hitte grooter ls aan van kolen.
De ketels worden eveneens door olie ge
stookt, waardoor het smerige en stoffige
kolenladen tevens ls vervallen.
Door middel van een distilleerketel kan
het seewater tot drinkwater gedlsteUeerd
worden. Het op de reis meegenomen water
bedraagt 100 ton drink-, 200 ten voeding
en 60 ten wasohwater. De voortstuwing
geschiedt door turbines en een kruisvaart-
turbine.
De lengte van het schip is 155 M„ de be
manning bestaat uit 480 koppen, w.o. 80
officieren.
Er is een electrische stuur- en schiJma-
chine. De stuurmachine kan electrisoh be
diend worden tot 16 miji, daarboven wordlt
hij ingesteld op stoombeddenlng. Ook de
kompassen zijn electrisch, dit alles met het
oog op de groote lengte van het schip
De verblijven voor de officieren rijn
keurig en comfortabel ingericht, die voor de
matrozen en het Europeesch dekpersoneel
zien er frisch en ruim uit.
De ziekenboeg ziet er voor een arts ver
leidelijk uit, de meest moderne instrumen
ten zijn er aangebracht Achter de zieken
boeg bevindt zich de operatiekamer, her
metisch afgesloten' voor stof, daarnaast is
een ziekenkamer aangebracht.
Alles op dit schip is bijna electrisch. Elec
trische klokken, venitdlatiemotoren, waaier-
motoren, etc„ etc.
Er Is natuurlijk een hyper-moderne
scheersalon, een kleermakers- en schoern-
makerskamer, keurige waschplaatsen en
badkamers, koelkasten en een uitstekend
ingerichte verblijfplaats voor monteurs en
den geschutmaker.
Er zijn een zestal zoeklichten aan boord
en twee draadlooze hutten, mi een vredes-
hut en een gevechtshut, die zich in bet
hartije van het schip bevindt.
Aan boord is een benzinebergplaats voor
de vliegtuigen, waarin 10.000 liter benzine
geborgen wordt. Om brandgevaar te voor
komen, heeft de benzineleiding een buiten-
leiding, waarin zich koolzuur 0.0.2 bevindt.
Nogmaals dus, dit schip zal waarlijk den
naam van de Nederlandsche Marine hoog
houden.
Naar wij vernemen, gaat de „Java" via
het Suez kanaal naar Ned.-Indlë. Dit is
eigenlijk wel te betreuren. Een schip, dat
zoozeer de bewondering opwekt, ook voor
buitenlanders, leent zich uitstekend voor
vlagvertoon.
Een reis via de West, het Panamakanaal
en Oost-Azië, zou dan ook zeker de Neder
landsche belangen aan Nederland ten goede
komen.
Wij verwijzen belanghebbenden naar
de advertentie in dit nummer betreffende
de aanmelding van nieuwe leerlingen.
Een klok voor Hr. Ms. „Java".
De commandant van Hr. Ma Java heeft
dezer dagen bericht ontvangen, dat het
bestuur van de Kon. Nederlandsche Ver-
eeniging Onze Vloot besloten heeft, voor
genoemden kruiser aan te bieden een spe
ciaal voor dat doel te gieten scheepsklok,
voorzien van een toepasselijk inschrift.
Oranje HannonlekapeL
De Oranje Harmoniekapel behaalde
gisteren (2en Pinksterdag) op het concours
te Enkhuizen, uitgeschreven door den
N.-H. bond van Chr. Harm. en Fanfare
corpsen, in den marschwedstrijd den
eersten prijs en in den concertwedstrijd
den eersten prijs.
Voorwaar een mooi succes. Des avonds
waren bij den trein talrijke aanwezigen
om het corps geluk te wenschen. Op het
perron waren aanwezig de directeuren en
bestuur van Sted. Muziek, Winnubst en
de Muziekcommissie van de kapel, om
hun hulde aan het corps te brengen. Wel
een bewijs dat onder de bekwame leiding
van den heer Broekhuijzen dit corps een
goede toekomst tegemoet gaat.
Vrouwenkoor „'t Vocaal-Ensemble".
Dit vrouwenkoor, waarvan de heer T.
de Hoogh directeur is, heeft eerste Pink
sterdag deelgenomen aan een concours
te Delft, ter gelegenheid van het 6-jarig
bestaan der zangvereeniging „Orpheus
aldaar. Het kwam des avonds met een
tweeden prijs naar huis. Het behaalde
dezen prijs met 260 punteniets te weinig
voor den eersten. Maar als men nagaat,
dat de volgende vereeniging, die óók een
tweeden prijs kreeg, slechts 210 punten
haalde, is dit een prachtige prestatie,
dunkt ons zoo.
De fraaie Pinksterdagen.
Het buitengewoon fraaie weder van
Zondag en Maandag is voor de bezoekers
der tentoonstelling een buitenkans ge
weest, maar niet minder voor de velen,
die naar onB strand trokken om watzee^
lucht te happen. Eigenlijk is dat, wat
Zondag betreft, onjuist, omdat het toen
te winderig en te koel was voor een ver
blijf van eenige uren of een halven dag
aan het strand. Maar 'a Maandags heeft
men zijn schade kunnen inhalen, de zon
straalde uit al haar macht en bjjna was
het ideaal strandweer. Reeds vroeg begon
dan ook de exodus naar strand en duin.
De nieuwe uitspanning van den heer
Pluylaar (dat in de advertentie een ver
keerde voorletter Btond, was blijkbaar
niet van invloed op het bezoek, want
het was er buitengewoon druk), was
beide dagen open en trokzeer de belang
stelling. Van den kinderspeeltuin werd
druk gebruik gemaakt, glijbaan, schommel,
wip en de andere toestellen bleven niet
lang ongebruikt, en binnen zorgde een
strijkje voor de verhooging der gezellig
heid. Aan het strand was het druk, vele
tentjes waren opgeslagbn en tal van fa
milies lagea zich in 't zonnetje te koesste-
ren. Allerwegen zag men de duinen be
volkt. Ook dee avonds op straat heerschte
een gezellige drukte.
De Harlinger boot, die 2en Pinksterdag
s middags om 1 uur in onze haven kwam,
trok veel publiek. De boot bracht zeker
wel drie vierhonderd mensehen uit
Friesland naar de Tentoonstelling.
Om hslf zes 's avonds vertrok zij weer
uit de haven.
Boeien. Adelborsten-vier.
De nieuwelingen-vier van de Adelbor
sten Roeien 'behaalde te Ostende op len
en Zen Pinksterdag den 2en prijs.
6e Periodieke Zeilwedstrijd <t> Vrijdag
5 Juni 1925.
Waarschuwingsschot (halfstok hijecben vlaty
Z) ten 8 u. 15 m.
Voor modelsloepen en AJB.C. Jachten.
5 minutenechot (hljachen vla® Z) ten 8 n 25.
Afva&rteohot (strijken vlas Z) ten 8 u. 80.
Voor fantasieeloepen.
5 minuten schot (hljachen vlas Z) ten 8 u. 40.
Afvaartschot (strijken vlas Z) ten 8 u. 45.
Baanrlchtins met ion Roode vlas.
Baanrichtins togen zon Witte vlas.
De afvaart i« altijd van Weet naar Ooat.
De aankomst ia altijd van Ooat naar Weet.
VERGADERINGEN. VERMAKELIJK
HEDEN, ENZ.
Vrijdag 5 Juni
Vrijdagmorgen 10 uur inspectievergade
ring Inspectie Helder Onderwijzers.
Casino.
MARINEBERICHTEN.
Off. van den MJ3D. 2e kl. Y. L. de Vriee, die
bestemd is voor den dienst ln Oost-Imdie, zal
18 Juni met het as. Slamat zijn bestemming
volgen.
Off. van den MJ3JD. 2e kl. P. IX. ötroo wordt
binnenkort uit Ooet-lndlB terugverwacht.
Machinist der Kon. Mar.-Rew. Jl de Gaat is
voor den tijd van 8 weken geplaatst aan boord
van Har. Me. artillerie-ietructieechlp Gelderland
te Nieuwediep.
Tijdens de van 8 tot 11 Jtall te Groalnsen
plaats vindende algemeens vergadering van
Onze Vloot zullen aldaar aanwezig zijn de
mijn legger Hr. Ms. Douwe Autkes en twee tor
pedobooten.
Een detachement van het ree, genietroepen
vertr. 2 Jhni naar Helder, om ln eamenwerklng
.met het rag. kustartillerie en de marine aldaar
oefeningen te houden ln kust- en luchtver-
lichting.
Off. van adm. Ie kl. J. W. Oooeeens is te
Willemsoord geplaatst als administrateur van
het maxin©hospitaal.
STOOM V A A RTBERICHTEN.
Stoom vaart maatschappij Nederland.
Ceram, arr. 80 Mei te Mannagoa.
Kr&katau, u., vertr. 80 Mei v. Antwerpen.
Jhn Pieterez. Coen, t, vertr. 1 Juni v. Algiers
Johan de Witt, u., vertr. 81 Mei v. Algiers.
Riouw, t., arr. 1 Juni te Maraellle.
Batoe, arr. 29 Mei te Hamburg.
Kangean, t., vertr. 80 Mei v. LlverpooL
Johan de Witt, u., pass. 30 Mei Gibraltar.
Ma<pia, u., vertr. 90 Mei v. Suez.
Nias, t, arr. 29 Mei te Belawan.
Kon. Ned. Btb. Mij.
Aurora, arr. 1 Juni te A'dam.
Achilles, arr. 1 Juni te A'dam.
Adonis, vertr. 1 Juni v. Malta.
Ariadne, vertr. 31 Mei v. Salonioa.
Clio, arr. 31 Mei te A'dam.
Euterpa, arr. 1 Juni te Kopenhagen.
Hennes, arr. 1 Juni te A'dam.
Ino, pees. 1 JHini Ouaeeent.
Minerva, vertr. 30 Mei v. Llvorno.
Neptunus, pass 1 Juni Dungenees.
Nereus, vertr. 31 Mei v. Gynn.
Nero, pass. 31 Mei Holteneu.
Neptunus, arr. 1 Juni te A'dam.
Orpheus, arr. 1 Juni te A'dam.
Perseus, arr. 1 Juni te A'dam.
Pluto, arr. 31 Mei te Malaga.
Rhea, vertr. 30 Mei v. R'dam.
Ulysses, passr. 1 Juni Gibraltar.
Vesta, arr. 30 Mei te Lissabon.
Vernis, arr. 31 Mei te Genua.
Minerva, vertr. 29 Mei v. Genua.
Thaseus, vertr. 29 Mei v. Venetië.
Gelria, arr. 30 Mei te A'dam.
Vesta, vertr. 29 Mei v. Vigo.
Kon. West-Indische Maildienst.
Amor, arr. 31 Mei te A'dam.
Baouhus, arr. 31 Mei te A'dam.
Brielle, arr. 31 Mei te A'dam.
Haarlem, arr. 31 Mei te Antwerpen.
Venezuela, vertr. 31 Mei v. A'dam.
Almelo, vertr. 28 Mei ir. Crlstobel.
Oberen, vertr. 29 Mei v. Aux Gay es.
Oranje Nassau, u., pass. 29 Mei Florae.
Aree, u., arr. 28 Mei te Corrai.
Prins Frederik Hendrik, arr. 80 Mei te A'dam.
Holland-Afrika Lijn.
Menado, vertr. 30 Mei v. R'dam
Yseldijk, t, arr. 1 Jhin te Antwerpen.
Jagersfontein, arr. 1 Juni te A'dam.
Rand fontein, vertr. 31 Mei v. Port Natal.
Heemskerk, arr. 90 Mei te Kilindlni.
Boaroe, u., arr. 29 Mei te Kaapstad.
Saleier, u-, pees. 29 Mei Parkn.
Haioyon Lijn.
Jnlianupark, arr. 81 Mei te R'dam
HollandAmerika Lijn.
Blommeiredljk, pass. 30 Mei Bable lslaud.
Breedijk, vertr. 80 Mei v. Norfolk.
Drechtdijk, vertr. 8 Mei v. San Pedro.
Leerdam, vertr. 81 Mei v. Santander.
Maasdam, vertr. 80 Mei v. Havana.
Nieuw Amsterdam, wordt hedenochtend ln den
N. Waterweg verwacht.
Noorderkerk, arr. 81 Mei te Antwerpen.
Eemdijk, arr. 80 Mei te R'dam.
Edant, vertr. 80 Mei v. Boulogne.
Lochgoil, vertr. 80 Mei v. R'dam.
Loohmonar, vertr. 27 Mei v. Toooma.
Rijndam, vertr. 30 Mei v. New-York.
Spaarndam vertr. 29 Mei v. New Orlean*.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk, vertr. 80 Mei v. Antwerpen.
Abbekerk, t, arr. 81 Mei te Suez.
Almkerk, vertr. 80 Mei v. R'dam
Holland—Britseh-IndiB l.t|n
Bovenkerk, vertr. 31 Mei v. Calcutta.
Hoogkerk, t, arr. 1 Juni te Suez.
Kleldrecht, u., vertr. 81 Mei v. Madras.
Koudekerk, u., pass. 1 Juni Pantellarla.
Meerkerk, t., arr. 80 Mei te Madras.
Sommelsdijk, arr. 80 Mei te Schiedam
Streefkerk, arr. 1 Juni te Antwerpen.
Vechtdijk, u., pass 2» Mei Gibraltar.
HollandO.-Azië Lijn.
Ouderkerk, t., arr. 1 Juni te Shanghai.
Oostkerk, t., vertr. 29 Mei v. Manilla.
Gemma, arr. 30 Mei te Bramen
Oostkerk, t, vertr. 29 Mei v. Manilla.
Salabangka, u., arr. 29 Mei te Manilla
Zoema, t., vertr. 30 Mei v. Port Said.
Holland—Weet-Afrika Lijn
Delfland, vertr. 28 Mei v. Aocra.
Helder, t., vertr. 28 Mei Dakar.
Kilstrocxm, arr. 30 Mei te A'dam.
IJlseletroom, t„ arr. 29 Mei te Aocra
Vlieland, t, vertr. 29 Mei v. Freetown.
Rotterdam sche Lloyd.
Geroet, vertr. 1 Juni v. R'dam.
Kertoeono, arr. 81 Mei te R'dam.
Madioen, vertr. 1 Juni v. R'dam.
Siantar, vertr. 29 Mei v. Dublin.
Bandoeng, vertr. 80 Mei v. Perlm.
Blitar, vertr. 29 Mei Baaseln.
Insuillnde, t., vertr. 29 Mei v. Singapore
Kedoe, t., vertr. 20 Mei v. Port Said.
Modjokerto, u., arr. 80 Mei te Soerabaya.
Palamibang, vertr. 80 Mei v. Sydney.
Samarinda u., pass. 29 Mei Kaap del Armi.
Tambora vertr. 80 Mei v. R'dam
RotterdamZold-Amerlka Lijn.
Poeldijk, arr. 81 Mei te R'dam.
Zijldijk, u., pass. 1 Juni Oueesant.
Alwaki, t., vertr. 29 Mei v. Las Palmae.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Calchas, arr. 80 Mei te Penang.
Mentor, vertr. 28 Mei v. Colombo.
Neleus, arr. 28 Mei te Shanghai.
Polydoirus, arr. 29 Mei te Penang.
Theeeua, pass. 28 Mei Gibraltar.
Artyanan, arr. 31 Mei te A'dam.
Eurymedon, vertr. 80 Mei v. Glasgow.
Lycaon, pase. 1 Juni Dover.
Deucallon, arr. 81 Mei te Londen.
Eumaeus, pass. 30 Mei Gibraltar.
Eurym&chus, arr. 1 Juni te R'dam.
Medou, paas. 31 Mei Gibraltar.
Phamdus, arr. 81 Mei te Suez.
Stentor, arr. 80 Mei te Suez.
Java—New-York Lijn.
Blitar, vertr. 29 Mei v. Port Said.
Celebes, pass. 1 Juni Flores.
Veendijk, pass. 31 Mei Sahle Hand
JavaChinaJapan Lijn.
Tjikandie, pass. 1 Juni Kaap Bon.
Emzetco T.ljn
Jonge Jaoobus, vertr. 80 Mei v. R'dam.
Burgerlijke Stand van Helder
van 30 Mei 1926.
BEVALLEN: G. Mono-Visser, z.; E. Marwitz-
Takene, z.
1 Jhind 1925.
Aangevoer door roggenv iaschera65 roggen
per stuk 0.86; door trekkers: 10 tal haring
per tal 4.50, 1 tal gesp per tal 26.
ZOMERDIENST.
Vertrek van
Aankomst ts
Haldar:
X
Amsterdam
(van 1 Juli tot 6 Sept8.46
Zondags niet
sneltrein
Zondags niet
Alleen Zaterdags
tot Alkmaar
Zaterdags niet
alleen Zaterd.
Zondags niet
Zondags niet
De trein naar Behagen (des Donderdag»)
vertr 7.42 motg., aauk. te Schagen 8.32
Vertrek van
Aankomst ta
Amsterdam
Haldar:
Zondags niet
sneltrein
Zondags niet
Zondags niet
alleen Zondags
Zondags niet
Zondags niet
Op Zon- en Feestdagen
aankomBt
alleen Zondag»
HAVEN VAN NIEUWEDIEP.
31 Mei 1925.
Aangekomen van Huil en vertrokken
Harlingen Ned. as. „Prof. Buy»".
Aangekomen van Londen en vertrokken tmr
Harlingen Eng. b.s. „Baron".
Aangekomen van Harlingen en vertr. naar
Goole Ned s.s. „Noordholland."
Aangekomen ven Harlingen en vertr. naar
Huil Duitech es. „Discus".
Aangekomen van Harlingen en vertr. naar
Londen Eng. ba „Sterling".
VISSCHERUBEBICHTEN.
30 Mei 1925.
Aangevoerd door 6 kordero: 140 tongen per
stuk 0.50, 60 kleine tongen per «tnifr 0.16,
4 kisten zetachol per kist 12, 12 kisten kleine
schol per kist 6—7.60, 4 kisten per
kist 4.
Als je alles wat se wel schreven eens leest,
Is 't tooneel steeds, wat je noemt: „'n
toestand" geweestl
En al is het tooneel nu nog zoo volmaakt,
Dat de meest veeleisohende de kluts
kwijt raakt,
Dan juist heeft theaterman
Er geen bijzonder plelzier meer van!
1 Vond ln mijn 'boekenkast in t haast
vergeten vak,
'n Heel oud boekje theeter-almanak!
Uit oude, oude en. gouden tijden!
Toen de tooneelkunst zich in ieders gunst
verblijdde!
Wat las ik tot iflfjn schrik al reeds op
bladzij één
Van dat heel oude en half vergane deel?
De vraag: „Waar moet het met dien
treurigen toestand heen?*
En: „Voorslag tot verbeefrlng ven ons
hedendaagsch tooneel I"
ax G-rübe.