I
Fietsen
PUROL
TWEEDE i LAATSTE BLAD.
PLAATS.UK NIEUWS.
BINNENLAND
VAN DINSüj 28 AUGUSTUS 1925.
Btren^jg verkeer.
Een R K. Ziekenhuis w Helder.
Steun gevraagd van (provincie.
Uit het Polltlerappt,
Gevonden voorwerpen.
Ingezonden Mededeeling.
Uit de Metaal-Industrie.
Het antwoord van de modernen.
Een noodmaatregel voor overheids
personeel
Waterwegen ln Noord-Holland.
Hangbank ln het bisdom Haarlem.
Draadlooze omroep Hilversum.
Opbrengst Emmabloem.
Het grensverkeer met Duitschland.
DE STORMRAMP.
Het vertrek der genietroepen.
als paddestoelen uit den grond opzetten.
De steunverleenlng.
Een gift van de stad Aken.
De ooievaars en de stormramp.
MARINEBERICHTEN.
Hr. Ma „Java".
Georganiseerd! overleg Zeemacht
Blijkens een irij nummer voorkomen
de advertentie j met ingang van
1 September a.& aanvang worden gie-
maakt met de h^ellinq van de z.g.
Spoorbrug nabij Nieuwe Kerk. Het
verkeer met voerlgen over deze brug:
is daardoor met %ng van genoemden
datum tot en met September d.a.v. ge
stremd. Ten behoe\an voetgangers zal
een houten hulpbru worden gemaakt.
De scheepvaart, kanp dg gewone wijze
doorgaan.
f kuneni^hooL
Aan de met 1 Septy^j. aa. te openen
Oomeniusschool (ÖcHgracht) is be
noemd tot onderwijze^ heer G. E. ter
Iïaar te Arnhem, welj tevens volledig
bevoegd is voor het oiWjja in Handen
arbeid (Diploma A 'en
Door deze benoeming het personeel
der school voltallig.
Buiten de gewone vken van Lager
Onderwijs en den curstin de Fransche
taal zal aan deze echoö>ok ies worden
gegeven in de Lichamete Oefening en
den Handenarbeid.
Belangstellenden verwen wij verder
naar de advertentie in dnummer.
De Telegraaf meldt:
De Congregatie van d&. Catharina
van Senen te Voorschoteqeeft aan de
Provinciale Staten van >ord-Holland
een jaarlijksche subsidie ve10.000 ge
vraagd voor den bouw in© gemeente
Helder van een ziekenhuiAn 60 a 60
bedden, verdeeld in drie klai^, voor een
ieder toegankelijk, bestemdpèr de be
woners der noordelijke eila*n en die
der gemeente Helder.
W
Aanrijdingen behooren ttawoordig
tot de dagelijksche gebeurlijfeden, Za
terdagmiddag had er op de tkgr. een
aanrijding plaats tusschen eeivielrijder
en een wielrijdster, waarbij t rijwiel
van den berijder tamelijk ernsi bescha
digd werd.
Oorzaak van deze botsing wa(e dame,
die uit zenuwachtigheid aan de^erkeer
den kant van den weg reed. Zijergoed-
de de gemaakte schade waarqr deze
Kwnk weer tot het verleden behode.
Zaterdag deed een bewoner
Stakmanbossestraat aangifte da-
Jarig zoontje spoorloos was v
Reeds meerdere malen was de;
uit de ouderlijke woning wegg<
Ten nadeele van een Volkstuiouder
aan den Middenweg zijn door a drie
tal jongens een aantal wortelen fctolen.
De politie stelt een onderzoek lar de
wortélendieven in.
In den nacht van Zaterdag optmdag
is de brug tegenover de Nieistraat
(Botbrug) door onbekende vandal ver
nield géworden.
Een bewoner van de YJjzelstraideed
aangifte dat een jongen een steejegen
zijn hoofd had gegooid, waardoor een
niet ernstige verwonding had betnen.
Tegen den jongen werd proces-Tbaal
opgemaakt
Waarschuwing.
De Oommisaris van Politie teDor-
dreoht, waarschuwt bij herhaling teen
het aangaan van relaties met O. Wtial-
jaard en Johannes Jaoobus DanieRip,
geboren te 's-Gravenhage 11 Augtus
1895, beiden laatst woonachtig te 'ira-
venhage, die thans te Dordrecht eeuak-
huis en winkel hebben gehuurd.
Zij maken er hun werk van, zoowge-
zamenlijk als ieder voor zich, te srij-
ven op aanbiedingen in vak- en atre
bladen, ten einde, onder belofte vairr-
omgaande betaling, goederen toegezeten
te krijgen, waarna betaling evenwelili-
terwege blijft.
Telkens komen daarover kl achterin.
Vooral maken zfj veel slachtoffers en
platte nlande.
Aan het Hoofdbureau van Politie alhiur.s
Bevonden terug te bekomen:
een zwart damestaschje, inh. een [>»-
monnaie met inh.een zakdoek, een rijvv-
belastingmerk; een koperen sleutel: een ko
ren stempeltje: een ledigie bruine portemon^
met een portret van een marioeschepeling;
en aan de volgende adressen:
Kamp, Kanaalwog 168: een gouden
ring.
Bremer, Scbagenstraat 73- een rijwiielbelfj
tingmerk.
Holtz, Hoogstraat 78: een grijze 'damesmu
Wee sin richting Huisduinen, Paviljoen 3:
grijs manteltje.
De Clercq, P. Heinstraat 51:
beursje.
H. Zwaan, Dijkstraat
Pronk, Breestraat 38: een vilten ihoed.
Baars, Brakkeveldiweg 37: een groene veld-
tasch, inh. een gummizeil.
Jacobs, Molenstraat 6a: een zwarte porte-
monnaie met inh.
Lubke, Zuid-straat 1011: een stuk lennep-
touw 16 17 Meter lang.
den Hartog, Emmastraat 45: een ^i.uden
broche (Zeeuwsche knop).
Kuiper, Vijzelstraat 103: een moltondeken.
Vreeke, Spoor&racht 15: een rijwielbelasting-
merk.
Commandant Mil. Politie fort Erfprins: een
mes met scheede, gemerkt 2058 of 2038»
J.
C.
R.
v H. van Kol. t
Het oud-lid van de Eerste Kamer der
Staten-Generaal, de heer Henri van Kol,
is Zaterdag te Aeywaille nabij Luik in
België overleden.
Men weet dat de heer Van Kol onlangs
bij een botsing met een auto een rib heeft
gekneusd. Na een kort ziekbed, is hij aan
de gevolgen overleden.
Het stoffelijk overschot zal Woensdag
te 2.15 worden gecremeerd op Wester-
veld.
Henri Hubert van Kol werd in 1852 ge
boren te Eindhoven; hij volgde eenige
schoolcursussen en studeerde te Delft aan
de Polytechnische schooL In 1876 vertrok
hij als jong ingenieur naar Ned.-Indië,
waar hij twee groote werken voltooide:
de kanalisatie van de Sampejan in Be-
zoeki, en de irrigatie van West-Brebes in
het Tegalsche. In de uren die hem van
den ingenieurearbeid overbleven, bestu
deerde de heer Van Kol, reeds in 1871
lid der Internationale geworden, de so
ciale quaestie en schreef verscheidene po
pulaire werkjes, waarvan enkele een her
druk beleefden, andere geheel of gedeel
telijk in vreemde talen werden overgeno
men.
In 1895 werd de heer Van Kol afge
keurd voor den Indischen dienst en ont
ving hij zijn pensioen als Ingenieur le
klasse bij den Waterstaat. In 1897 werd hij
Tweede Kamerlid. Hij had zitting voor het
kiesdistrict Enschede, dat in 1901 en 1905
zijn mandaat vernieuwde.
In de Kamer heeft Van Kol zich in het
bijzonder beijverd voor Indische aangele
genheden. Zijn opbruisende natuur leidde
tot heftigheid, maar ook degenen tegen
wie hij zich keerde, kregen het besef dat
Van Kol werd gedreven door innerlijke
overtuiging om te strijden voor hetgeen
hij recht en billijk achtte. Hij was ook
ruiterlijk bereid een oordeel te herroe
pen, zoowel over personen als over za
ken. Een voorbeeld daarvan leverde in
1902 de historische ontmoeting tusschen
hem en generaal Van Heutz in Atjeh.
Reeds in 1901 heeft Van Kol ter voois
bereiding voor het aanstaande congres
van de S. D. A. P. een ontwerp-program
opgemaakt voor de koloniale politiek in
Oost- en in West-Indië. Het is uitgangs
punt en grondslag geweest voor de poli
tiek zijner party. Herhaaldelijk heeft hij
zich door eigen aanschouwing willen over
tuigen van de toestanden op velerlei ge-<
bied in de overzeesche gewesten.
In 1909 werd hij niet herkozen. Dit ver
schafte hem gelegenheid voor nieuwe rei
zen .Opnieuw vertrok hij naar Indië. Hij
bracht bezoeken aan alle Mohammedaan-
sche landen in noordelijk Afrika („In de
kustlanden van N<L-Afrika 1911). Twee
maal zelfs, in die periode en later, heeft
hij een reis naar Japan gemaakt, een
land, dat een bijzondere aantrekkings
kracht op hem uitoefende. Feitelijk veis
vulde hij daarbij een officieele opdracht
van regeeringswege, waarvan het resul
taat is neergelegd in een rapport, dat in
samenwerking met den heer Ketner, amb
tenaar aan het Departement van Land
bouw, werd samengesteld.
In September 1913 werd de heer Van
Kol door Friesland naar de Eerste Kamer
afgevaardigd, waar hij spoedig partij ge-
nooten #aast zich kreeg. Ook hier toonde
hij zich een strijder voor zijn beginselen
op koloniaal en ander gebied.
Als lid van de Eerste Kamer heeft de
heer Van Kol zich vooral doen gelden bij
het Djambi-debat. In aansluiting daarop
verscheen in September 1921 zijn gerucht
makende brochure over „Het Nederlandsch
Indische Landsyndicaat" met krasse be
schuldigingen tegen den heer Col ij n. De
ze verdedigde zich in een openbrief, wefc
ke weder door den aanvaller werd beant
woord. In het daarop volgende debat heeft
daarop de heer Idenburg den aanval op
de regeeringsbemoeiing afgewezen.
Na in 1928 opnieuw tot Eerste Kamer
lid gekozen te zijn, trad hij in den loop
van het volgend jaar als senaatslid af. Hij
was dus 72 jaar toen hij het parlemen
taire leven voor goed vaarwel zegde.
De heer Van Kol trok zich terug om
tijd te vinden voor het maken van verdere
studiereizen, het schrijven van herinne
ringen, zooals ook om op het internatio-
naal-socialistisch terrein zijn arbeid voort
te zetten. Op 28 October 1924 bracht de
Eerste Kamer-voorzitter, bij het voorlezen
van Van Kol's' bedankbrief, hulde aan de
bijzondere werkkracht van het afgetreden
senaatslid.
By Wiel- en Motorrijden heeft men
vaak veel last van schrijnen en door
zitten der huid. Om dit dadelijk te
verzachten en spoedig te genezen
gebruikt men algemeen
30-60-90 et.
Het bestuur van den (modernen) Alge-
meenen Nederlandschen Metaalbewerkers
bond heeft het volgende antwoordt* gezon
den op den brief van den Metaalbond.
„Uw geëerd schrijven dd. 11 Augustus
JL hoeft een punt van ernstige bespreking
een alpaccin ons bestuur uitgemaakt.
In antwoord op uw verzoek, een duide-
ij: een zwart badpaOijko verklaring te willen geven ter zake
met witte rand. van de, door u bedoelde prindpieele
D van out Steengracht 17: een hondenhalsquacsties, doelen wij u het volgende mede:
band Ons bestuur kan zich niet vereenigen
Ronp.es, Oude Kerkstraat 2b: een witte zijnet het standpunt, dat met betrekking
den rauta x>t de vraag of in een of meer ondernc-
L. van Loo, Middenstraat 45: een portemon-niugen van onze industrielanger dan 48
naie met inh. lur per week zal worden gewerkt, een
Maternum, Diaconiestraat 11: «en njwirlbe ^slisslng van de regeering bindend zal
las tingmerk. Bju
Uw oordeel, dat de vakvereeniging zich'
niet mogen verzetten tegen verkregen
overwerkvergunningen, vooral omdat zij
daarmee een macht zou vormen, die zich
boven de regeering stelt, is geheel on
juist, zooals trouwens het uitgangspunt
van heel Uw gedachtengang te dezer
zake onjuist is.
Uw standpunt zou juist zijn indien in
de Arbeidswet 1919 stond omschreven
hoe lang er gewerkt moet worden. De
wet bepaalt in al haar artikelen maxi
mumgrenzen zonder meer. Elke onderne
mer is vrij om korter dan den wetteHJk
vastgestelden tijd te laten werken, en in
dit geval handelt hij niet, noch naar de
letter, noch naar den geest in strijd met
de wet en stelt zich evenmin boven de
regeering.
Wanneer de vakvereeniging zich dus
niet kan vereenigen met een door een mi
nisterieel besluit verhoogden maximum-
arbeidsduur, is er evenmin sprake van
„een macht boven de regeering vormen".
Maar ook geheel afgezien van boven
staande, kan ons bestuur er niet aan me
dewerken den Minister van Arbeid of
diens hoogsten ambtenaar te laten beslis
sen hoe lang de arbeiders in onze indus
trie zullen moeten werken.
Zoo goed als het loonvraagstuk moet
ook het vraagstuk van den arbeidsduur,
dat bovendien met het loonvraagstuk in
uiterst nauw verband staat, een zaak van
overleg tusschen werkgevers en werkne
mers zijn en blijven.
Tot dat overleg, verklaren wij ons als
steeds gaarne bereid.
De mogelijkheid om ten aanzien van
een uniforme regeling in de metaalnijver
heid met uw Bond tot overeenstemming
te komen, achten we nog altijd aanwezig
en voor besprekingen ten aanzien hier
van stellen we ons gaarne beschikbaar.
De Haagsche redacteur van het Volk
seint aan zijn blad:
Naar wij vernemen, heeft het departe
ment van financiën van dë regeering op
dracht gekregen om te becijferen wat een
uitkeering aan alle ambtenaren van 14
dagen of een maand extra-salaris zou
kosten.' Wij herinneren in verband met
dit bericht aan een communiqué van be
gin Juni waarin de regeering als haar
meening ten opzichte van een noodmaat
regel voor de ambtenaren kenbaar maak
te, dat zij vóór de verkiezing daartoe niet
wü overgaan, doch in September de on
derhandelingen met de Oentrale oommis
sie van georganiseerd overleg zou her
vatten.
Verschenen is het verslag van de door
Ged. Staten van Noord-Holland bij besluit
van 2 Juni 1920 onder voorzitterschap
van den Commissaris der Koningin in
gestelde commissie, welke tot taak had
advies uit te brengen omtrent de vraag
„welke werken zullen moeten worden uit
gevoerd en welke regelingen van water
staatkundigen, administratieven en flnan-
cieelen aard zullen moeten worden ge
troffen teneinde te geraken tot een stelsel
van goede waterwegen op het vasteland
van het noordelijk deel van Noord-Hol
land, voornamelijk in West-Friesland?"
In haar zeer uitvoerig rapport stelt de
commissie ten slotte de volgende nieuwe
kanalen voor:
Omval HuigendijkAvenhorn—-Gal
gebochtHoorn
Hoorn HoornhuisZWaagdijk Me-
demblik
Zwaagdijk—Enkhuizen
HuigendijkOudkarspel
Alkmaar—Huigendijk
OudkarspelKolhorn
StolpenSohagen
Sc hagende KreilKolhorn;
RustenburgObdam
OudfcarspelDirkshorn
GrootebroekAndijk
AvenhornSpijkerboor
AvenhornPurmerend.
De commissie is van oordeel, dat, wan
neer:
a. de verbetering van den vaarweg over
het Alkmaardermeer,
b. de door haar aanbevolen plannen
van de OommissieVan Aalst met de
aangegeven aanwijzingen en aanvullin
gen, en
c. de door de Zuiderzeewerken ontwor
pen plannen
zullen zijn tot stand gekomen, Noord-
Holland benoorden het IJ zal beschikken
over een stelsel van hoofdwaterwegen,
dat tot in de verre toekomst voldoende
zal bljjken.
Immers zullen er dan zijn in de richting
ZuidNoord:
lo. een waterweg, gesohikt voor binnen
schepen tot 2000 ton, van Amsterdam
beoosten het tegenwoordige Noorder
kwartier tot Helder en Tessel, van waar
uit Enkhuizen, Medemblïk en den Oever
bereikbaar zullen zijn, evenals Edam en
Hoorn, zi} het dan, wat beide laatstge
noemde plaatsen betreft, wellicht slechts
voor schepen van 600 ton;
2o. een waterweg, aanvankelijk reeds
geschikt voor schepen van 1000 ton, doch
gemakkelijk verruimbaar tot een 2000
tons-weg van Amsterdam over de Zaan
en het Alkmaardermeer naar Alkmaar en
Helder;
80. een waterweg voor 600 tons schepen
van Amsterdam langs het Noord-Hol-
landsch Kanaal tot Purmerend en verder
in verbinding staande met den sub 2o.
genoemden vaarweg, aan welke water
wegen zich aansluiten.
Het eindcijfer der begrooting bedraagt
f 13.650.000, benevens f 80.000 voor ver
betering vaarweg Alkmaardermeer.
Waar niet te verwachten is, dat het
Rijk de uitvoering van de kanalen op zich
zal nemen, ligt het Daar het- oordeel der
commissie voor de hand, dat de provincie
dit zal doen.
Naar haar meening kan uit het in het
leven roepen van dé Provinciale commissie
warden afgeleid, dat zoowel Gedeputeerde
Staten door het toestaan van de voor die
commissie benoodigde kredieten, reeds in
deze richting hebben gedacht.
Waar de kanalen voor scheepvaartdoel
einden worden aangelegd, zullen, naar de
commissie meent, het onderhoud, alsook
het beheer, van alle door haar ter uit
voering of ter verbetering voorgestelde
vaarwegen met hun kunstwerken en
oevers, in het algemeen gesproken bij de
provinoie moeten worden gebracht.
Bij het bovenstaande is aangenomen,
dat de ünancieele lasten van het beheer
en onderhoud, met inachtneming van het
bepaalde bij art. 2 van de wet van 10
November 1900, Staatsblad No. 17ö, vol
ledig voor rekening van de provincie
zullen komen en dat deze onder de thans
geldende verhoudingen niet zal overgaan
tot het treffen van scheepvaartrechten.
Minnelijke liquidatie.
Gisteren werd een buitengewone alge-
meene vergadering van aandeelhouders
van de Hanzebank voor het bisdom Haar
lem gehouden.
Na de opening deelde de voorzitter
mede, dat alle crediteuren toegestemd
hebben tot een minnelijke liquidatie hun
medewerking te verleenen. Spr. verheugt
zich er over, dat men tot dit resultaat is
gekomen en acht«dit ook de meest eco
nomische weg, zoowel voor crediteuren
als voor aandeelhouders.
Vervolgens werd. het woord verleend
aan eenige aandeelhouders, die vragen j
hadden te stellen, welke de directeur
van de Hanzebank beantwoordde.
Door eenige aandeelhouders werd er
bij de discussie op aangedrongen, dat er
een termijn zou gesteld worden, waar
binnen de zaken afgewikkeld zouden
moeten worden.
De directeur van de Hanzebank, de
heer PerqUin, achtte echter het stellen
van zulk een termijn niet mogelijk.
Wel kon hij de vergadering meedeelen,
dat binnen een tijdsverloop van vier of
vijf jaar de liquidatie afgeloopen zou zijn.
Spr. wekte allen nog op, hen, die on
willig waren te teekenen voor minnelijke
liquidatie, zoodanig te bewerken, dat zij
voor dezen weg, die het meest voordeelig
lijkt, te vinden zijn.
Na uitvoerige discussie werd het voor
stel van commissarissen om tot minne
lijke liquidatie over te gaan, aangenomen.
Volgens de R-Luistergids heeft de bel
voor de laatste ronde niet voor niets ge
luid.
Een 1500-tal Inzenders hebben samen
7000 gulden geschonken. Ongerekend de
nieuwelingen, verwacht men nog bijdra
gen van 8000 luistervinken. Voorloopig
worden de uitzendingen van den Hilver*-
sumschen Draadloozen Omroep dus voort
gezet Verschillende vooraanstaande en
gezaghebbende, mannen op het gebied van
wetenschap, kunst, sport en landbouw
hebben voor het komende seizoen hun
medewerking toegezegd.
Even verder lezen we, dat de Hilver-
sumsche zender aanmerkelijk versterkt
zal worden. De ruimte is op het oqgien-
blik te klein en daarom heeft de N. 8. F.
besloten definitief een nieuw gebouw te
stichten bij den N. radiotoren en een ge
heel nieuwen zender te monteeren. De os-
cillator in het nieuwe station zal uit één
lamp bestaan, die reeds in aanmaak is bij
de N. V. Philip's Gloeilampenfabrieken..
De gloeidraad gebruikt 80 Ampère bij. 15
Volt spanning. De heele bediening zal
centraal geschieden op het hoofdschakel
bord. Er wordt het druk-op-den-knop-
systeem toegepast, waardoor het mogelijk
is met één vingerdruk de heele machine
rie uit te schakelen. Wanneer het nieuwe
station gereed zal zijn, valt niet met ze
kerheid te zeggen, maar lang zal het niet
meer duren.
De opbrengst van den verkoop van de
Emmabloem over 1925 bedroeg 95.28L55'
(1924 91.270.40).
Men meldt ons uit Essen, dat volgens
de Kölnische Zedtung de Duitsche en Ne-
derlandsche regeering reeds eonigen tijd
onderhandelen over de gelijktijdige op
heffing van de pasvisa. Te bevoegder
plaatse meende men reeds binnen zeer
korten tijd op de afschaffing te kunnen
rekenen.
Zaterdag vertrok het detachement ge
nietroepen uit Borculo, sterk 375 man of
ficieren en minderen. Een deel werd ver
vangen dooc miliciens van de nieuwe
lichting en een klein deel blijft. Maandag
kwamen de nieuwe manschappen ter af
lossing. Het nieuwe detachement zal be
staan uit 100 manschappen onder com
mando van een len luitenant. In totaal
blijven 8 officieren achter.
Vrijdagavond kwamen de vertrekken
de officieren in het gemeentehuis bijeen,
waar de burgemeester hen toespraak. Hij
zeide o.a.:
Het ligt ln den aard van den Hollan
der om bij rampen zich aanvankelijk te
onthouden van critiek op het werk en de
gedragingen van hen die de hulpzame
hand aanbieden. Doch nauw is het groot
ste gevaar geweken of de critici komen
En dan komt de beoordeeling en veroor
deeling. Gemeenlijk is de critiek dan niet
malsch veelal onbarmhartig en onrecht
vaardig. Thans mijne heeren verkeert u
blijkbaar in een uitzonderingsgeval. De
gemoederen zijn reeds bedaard, de critiek
is vaardig en wonder boven wonder, wij
allen zonder onderscheid van richting op
allerlei gebied verklaren en erkennen
eenstemmig en volmondig, dat het werk
door de militairen boven onzen tof is ver
heven. Zelfs zij die de wapenrok haten,
zelfs zij die zich scharen onder de felste
anti-militairisten erkennen, dat de orga
nisatie, die men de weermacht noemt,
prachtig werk heeft verricht, gelukkig
niet om een buitenlandschen vijand te be
kampen, doch om te herstellen wat de on-
meedoogenlooze elementen over ons stad
je bracht.
Koninginnedag Liefdadigheidsdag.
De Minister van Binnenlandsche Zaken
heeft tot de Commissarissen der Koningin
der verschillende provinciën een schrijven
gericht, waarin wordt medegedeeld, dat
door H. M. den wensch is geuit, dat aan
de gemeentebesturen in overweging zal
worden gegeven den aanstaanden ver
jaardag van H. M zooveel doenlijk zonder
kosten te vieren. De bedoeling zou niet
zqn den dag onopgemerkt te laten voor
bijgaan, maar om de uitgaven te beperken
of achterwege te laten en wat anders voor
de viering besteed zou worden, te bestem
men tot leniging van den nood in de ge
teisterde streken. In verband met dit
laatste heeft H. M. tevens het denkbeeld
geopperd den 31en Augustus te maken
tot een liefdadigheidsdag voor alle Ne
derlanders, zoowel bier te lande als in
het buitenland.
Het dagelijksch bestuur van het Nat.
Steuncomité heeft in verband hiermede
reeds een daartoe strekkenden oproep
gedaan.
De collecte ln de gemeente VeLsen voor
d" slachtoffers heeft opgebracht 6244,22,
te Zandvoort 1835.706.
De Vrijdag te Almelo gehouden schooi
en lijstenoollecte heeft opgebracht 9925.
Door een nagekomen lijst isji^t bedrag
der collecte te Nijkerk gestegen tot
4330.
De te Leiden langs de huizen gehou
den collecte bracht 7061 op.
De collecte voor de slachtoffers van de
cycloonramp ln het Oosten van ons land
heeft te Broek op Langendijk f 1500.
opgebracht; te Leeuwarden f 14.000.
Hilversum f 11.275: Nijmegen f 16.000;.
Assen f 4448.
Het R.-K. Huisvestingscomité te 's-Her-
togenbosch heeft telegrafisch bericht ont
vangen van den consul der Nederlanden
te Aken, Von Pelser, dat het stadsbestuur
van Aken 2500 Mark beschikbaar stelt
voor de slachtoffers van de stormramp.
In de „N. R Ct" schrijft een inzender
het volgende over het vertrekken van
ooievaars vóór de stormramp:
„Ik kan daaromtrent mededeelen, dat
ik in de week vóór den cycloon op een
stuk land bij het Sneeker meer onder Ter-
horne (Fr.) 30 ooievaars telde, die zich
gereed maakten voor het vertrek. Des
gevraagd deelde men mij mede, dat dit
vertrek gewoonlijk niet vóór begin Sept„
op zijn vroegst uit Aug. plaats vond.
Toen wij op onze vacantiereis later weer
in de buurt kwamen, werd ons verteld,
dat het aantal nog boven de 50 was ge
stegen, en dat het vertrek één of twee
dagen vóór het bekende natuurverschijn
sel geschiedde. Het was voor den stads
bewoner eea éénig gezicht, een buiten
kansje, 't welk andere jaren in de vacan-
tiemaand niet voorkomt."
Voorts meldt men uit Utrecht aan het
zelfde blad:
„Op 8 Aug. LL 's morgens 11 uur lan
derijen inspecteerend, heb ik zes ooie>-
vaars in kennelijke agitatie zien cirkelen
hoog boven de Lek, even westelijk van
de spoorlijn Utrecht—Den Bosch. Tot
een opzichter, die mij vergezelde, maakte
ik de opmerking: „'t Is of ze gaan trek
ken; maar dat is toch nog te vroeg", t
Dichtsbijzende nest lVjU- stroomopwaarts
is, als ik er 's middags langs kom gere
geld leeg. Maar dit zegt weinig daar het
broedsel vlug is; en ik meen dat ik eer
gisteren: nog een ooievaar kort daaibij
heb zien opgaan. Dus mogelijk zwerft die
familie nog ln haar rayon."
Het vertrek van den kruiser Java naar
N ©derl andsoh-Indië is vastgesteld op be
gin der maand October, Ito reis zal via
het Kanaal van Suez worden gemaakt
De Sumatra zal het volgend jaar waar
schijnlijk volgens een andere route de
reis ondernemen.
Flottloljev aartuig ^oemba".
Op de werf van de N. V. Wilton,8 machine
fabriek en scheepswerf Rotterdam is gisteren
met goed gevolg te water gelaten het flot
tielje-vaartuig „Soemba,', gebouwd voor reke
ning van het departement van Marine. De
hoofdafmetingen van het vaartuig zijn: lengte
op de lastlijn 74 M., breedte op buitenkant
spanten 11.5 M., holte tot bovendek 6.3 M.
De waterverplaatsing bedraagt 1676 ton, het
machinevermogen 2175 I.P.K. en de snelheid
15 mijlen.
Het vaartuig is bewapend met 3 kanonnen
van 15 cM. en 1 anti-luchtvaartkanon van1 7.5
cM., benevens met 4 zware.mitrailleurs.
Op 21 dezer werd een vergadering gehouden
van de Commissie voor GeargdbiseerJ Over
leg Zeemacht, ter bespreking van verschillende
vooratellen, ingediend door den Bond van
M.O.O.