BRtMLAGE'S VOLItSKLEEBINGMBUIJN WESTSTSWTtl
Er was dus voor den officier geen aan
leiding, om wegens het terugnemen van
een neergeschreven relf-beschuldiging
door den beklaagde, aan zijn betrouw
baar heid niet meer te gelooven.
Hij bevestigde zelfs tegenover pleiter
in het Huis van Bewaring, dat hij door
gegaan was met Busch te schudden nadat
deze had geroepen: „M. laat me los!", en
nadat deze vaalbleek was geworden. In
zijn gedenkschriften komt bierometrent
tegenspraak voor: daarop gewezen, neemt
bij onmiddellijk de voor hemzelf minst
gunstige lezing voor de juiste.
Ook toen de officier verleden week
kwam met de mededeeling, dat er nog
ernstige geruchten te zijner kennis waren
gekomen, heeft beklaagde zich hierover
niet ongerust gemaakt, omdat hij wist dat
er niets geheimzinnigs was, en er niets
meer aan den dag kan komen den er'nu
aan den dag gekomen is. Wat er is, is dit:
M. heeft Busoh aangegrepen op zulk een
manier, dat bij spoedig is doodgebleven,
hij heeft de waarden van het lijk afgeno
men en het begraven; hij heeft dit gedaan
op zulk een wijze, dat een of meer werk
lui het geweten hebben; hij heeft een lij
densweg van tien jaar afgelegd omdat een
dier werklui, die het geheim doorgrond
had, het bewaard heeft om er pressie me
de op hem uit te oefenen teneinde te kun
nen krijgen wat hem toekwam. Is het
baar, dat de medeplichtigen de zaak zelve
zouden hebben aangegeven? Nog sterker,
is het denkbaar, dat zij, nadat de politie
de zaak, door henzelf' aangebracht, op
zijde heeft gezet, weder bij de politiek ko
men aandringen om haar opnieuw te on
derzoeken, instede van zichzelf te felici-
teeren, dat zij er zoo mooi afgekomen zijn,
en bovendien door hun eerste aangifte de
verdenking van zich hebben afgewend?
Voor pleiter staat het vast, dat er van
medeplichtigen geen sprake is, en hij
hecht er temeer aan om dit in het licht te
stellen, omdat hier de goede naam van an
deren zeer sterk in discrediet is gebracht.
Mr. Levy breekt hier zijn pleidooi af.
Vandaag om tien wordt de zitting voort
gezet
Kal] voor Br. Ma. kruiser „Java".
Naar O o 1 o m b o2 November, laatste
buslichting Hoofdkantoor 9.30 m., stads
bussen lichting L
De na deze laatste zending ter post
bezorgde correspondentie, wordt, voor
zoover daarop geen plaats van bestemming
is aangegeven, naar Batavia gezonden.
Mail voor Hr, Ma onderzeeboot „K XF'
Naar Tunis:
1 November laatste buslichting Hoofd
kantoor 5.80 m., stadsbussen 31 October
lichting 4.
Mail voor Hr. Ma Tromp.
Naar Algiers: 81 October, laatste
buslichting, hoofdkantoor 3.30 stads
bussen lichting 2.
2, 4 en 5 November, laatste lichting,
hoofdkantoor 6.30 a„ stadsbussen lich
ting 8.
7 November, laatste lichting, hoofd
kantoor 3.30 a., stadsbussen lichting 2.
DAMRUBKIEK
Alles betreffende deze rubriek te adres-
seereii aan:
Den Damredacteux der Heldersche
Courant,
Valeriussftraat 64huis,
Amsterdam.
Uit de party.
Onderstaande stand kwam voor in „Het
V. A. D." te Amsterdam.
Herm. de Jongh, met Wit, had een
schijf meer en dreigt met den volgenden
zet door 8781 nog een te winnen.
Zijn tegenstander dacht zich nog juist
te redden, liep echter in een fraaie val
strik en verloor als volgt:
Wit. Zwart.
1 .27-32
2. 88 27 18—18
8. 87—81 18 38 heeft nu wel zijn twee
schijven terug, maar...
4. 89-83 88 29
5. 35- 80 24 85
0. 28-22 17 28
7. 27—21 16 27
8. 81 24gewonnen.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht in den morgen
van 81 October.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsoh
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 776.8 te Janimayen.
Laagste stand1 743.7 te Veatamnouir.
Verwachting:
ZwiaMoe tot matige Z.O. tot Z. wind.
Lidht tot half bewolkt, waareohijnlLijik
DE ZUIDERZEEWERKEN.
Aan de driemaandelijksche mededee-
lingen betreffende de werkzaamheden
voor de afsluiting en droogmaking van
de Zuiderzee is het volgende ontleend
Afsluiting van het Amsteldiep.
Met het maken van den afsluitdijk tus-
u «r No°rdholland8Che kust en het
eiland Wleringen, volgens bestek No. 10
Z. dienst 19281924, werd geregeld
voortgegaan. Het werk kwam in hoofd
zaak gereed, op het afwerken van enkele
bgeleedingen en het maken van den
straatweg na.
De verzakkingen, welke in het zand-
lichaam van den dijk op het Balgzand
waren ontstaan ten gevolge van' de ont
gravingen voor het aanbrengen van den
.eileemdam, werden weder aangevuld.
Nadat dit werk was afgeloopen, werd de
diepe sleuf, welke ln de oppersingen op
net wad aan de buitenzijde van den dijk
was ontgraven ten behoeve van het aan
leggen van den dijks-teen, over het ge
deelte waar de sterkste verzakkingen
v aren opgetreden met zand volgespoten,
ten einde hier door een meer gelijkmatig
verloopenden druk op den ondergrond
buiten den dijk eventueele latere nazak-
kingen van het werk, welke zouden moe
ten leiden tot het opnieuw ondér profiel
brengen van bet1 dijkslichaam, te voor
komen.
Zakkingen komen thans in het dijks
lichaam niet meer voor. g
Nadat het zandlichaam aangebracht en
onder proflei afgewerkt was, werd regel
matig voortgegaan, met aanbrengen der
kleibekleeding. Zoodra deze nabij Wie-
ringen geheel voltooid was, werd aldaar
aangevangen met het aanbrengen der
bestrating voor den weg op den binnen-
berm.
Het aanbrengen der steenglooiing werd
voltooid.
Afwaterings- en scheepvaart
kanaal ln verband met de af
sluiting van het Amsteldiep.
Het kanaal werd tot de diepte van 3.50
4 M. N.A.P. uitgebaggerd over de
volle lengte tusschen de toegansgeul nabij
de ln aanbouw zijnde sluis en het zuide
lijke einde van het werk. Het afbaggeren
van de kanaalbeloopen ging geregeld
voortin het geheel kwam 2000 M. beloop
gereed. Sedert de vorige opgaaf werd
uit het kanaal en uit de toegangen tot
de schutsluis nabij De Kooy verwijderd
458.000 M3. specie, waarvan 14.300 M3.
klei, die in den dijk werd verwerkt, en
443.700 M3. gemengde specie, van welke
66.470 M3. buiten het werk werd gestort,
76.130 Ms. op het wad buiten den zeedijk
werd weggeperst, 59.800 M3. in de aarden
baan van den verkeersweg langs den
Balgdijk werd verwerkt en de rest in het
op te hoogen terrein langs den Koegras-
zeedijk werd gebracht, dat hiermede op
de voorgeschreven hoogte kwam.
Het opspuiten van den zeedijk ging
snel vooruit, en vorderde tot tegenover
dijkpaal 119 70 van den Balgdijkeen
tweede bakkenzuiger werd in dienst ge
steld om vanuit een punt tegenover dijk
paal 117 -|- 50 in dezelfde richting verder
te werken als de reeds aan het werk
zijnde zuiger; van dit tweede uitgangs
punt af is 415 M. zeedijk opgespoten,
zoodat de gezamenlijke lengte van het
aangebrachte zandlichaam thanB 2740 M.
bedraagt. Sedert de vorige opgave is
230.000 M3. zand in den dijk verwerkt.
Het afwerken van het zandlichaam en
het aanbrengen van de deklaag van klei
en van de steenglooiing op het waterbe
loop werd voortgezet.
De omlegging jan den Balgweg nabij
De Kooy kwam zoo ver zulks mogelijk
was gereed, zoodat, wanneer de vlotbrug,
welke door de gemeepte Helder over het
Noordholl&ndsch kanaal ten zuiden van
bet bestaande pontveer wordt gebouwd
in dienst kan worden gesteld, het verkeer
terstond naar die brug kan worden ver
legd.
De Koegraszeedijk werd tegenover de
bij De Kooy gebouwde schutsluis door-
gebaggerd, terwijl ook de ten oosten van
de Bluis nog aanwezige omringdijk van
den sluisput werd opgeruimdde schut
sluis werd in dienst gesteld voor het
doorvoeren van bouwstoffen en materieel
ten behoeve van de uitvoering der werken.
V erblndingskanaal lp den
Anna Paulownapolöer nabil
Van EwtJcksslufa.
De brug met toegangen werd voltooid,
de bestrating op den weg langs het
kanaal werd aangebracht en het geheele
werk werd voltooid opgeleverd.
De keersluis van gewapend-beton, door
welke dit kanaal in verbinding zal staan
met het afwaterings- en scheepvaart-
kanaal langs den Balgdijk, werd mede
geheel voltooid.
Aanleg van een tQdeliJken
verbinding» dam nabil Van
EwtJckssIuIs.
Het werk werd krachtig voortgezet.
De benoodlgde grond werd voor het
grootste deel aangebracht; daarvan was
U ltwa t eringssl uls
oever (Helder).
bil Oost-
De bouw van deze sluis werd voort
gezet.
De landhoofden kwamen gereed en
werden aangeaard tot maaiveldshoogte.
Daartoe werd gebezigd de grond uit de
ontgraving voor het sluisgebouw en voor
de toeleidingskanalen.
De tijdelijke damwanden, dienende ter
voorziening van de beloopen binnen dien
sluisput, werden in verband met den
voortgang der aanaarding verder getrok
ken.
De van klinkers gemetselde 'gewelven
boven de uitwateringsopeningen kwamen
gereed, en de bekleeding daarvan aan
de voorzijde met toogsteenen van basalt
lava, zoomede het metselwerk op het bo
venvlak der penanten, werd aangebracht.
Ook het gewapendbetonwerk voor de
schuifkasten, schiidmuren enz. kwam ge
reed.
De groetfharthouten deuren voor de
sluis kwamen gereed en het ijzerwerk
aan deze deuren werd aangebracht, ter
wijl het overige ijzerwerk voor de sluis
ter plaatse werd aangevoerd.
De gegoten stalen stukken en de vloei-
ijzeren platen, waarover de loopwielen
der schuiven moeten bewegen, werden in
de landhoofden en pijlers aangebracht,
terwijl een begin werd gemaakt met het
hakken der inkassingen voor de taatsen
der deuren.
De' lieren voor de schuiven, alsmede
de staaldraadkabels voor de schuiven en
deuren werden vervaardigd van Engelsch
staaldraad.
28,940 M3. zand, gebaggerd in het Amstel
M3. klei en gemengde spi
afkomstig van het af te graven gedeelte
SLE8HTI KLEEDING It 8ELIJK ROESTEND METAAL, WACHT U DAARVOOR,
MIJN «O-JARIG BESTAAN II U EEN WAARI0R0.
10 KORTING. Z0NDA88 GEOPEND TOT S UUR.
W/% ion I >10
van den Balgdijk tegenover de keersluiB
in het verbindingskanaal.
Onder het tegen den Balgdijk aan
sluitende vak van den afsluitdam is een
rijzen bed, ter grootte van 800 M3., aan
gebracht, ten einde eventueele verzakking
van den Balgdijk ter plaatse als gevolg
van bet aanbrengen der grondophooging
op het wad te voorkomen, welke maat
regel doeltreffend is gebleken.
Een begin is gemaakt met het aan
brengen van rjjsbeslag tegen dezeezijde
van den dam.
Het afwerken van de beloopen van de
voorhaven der keersluis kwam grooten-
deels gereed.
Verbooging en venwaring
van waterkeerlngen langs de
Noordzijde van Wleringen.
In het Bericht van April 1925 is mede
gedeeld, dat voor de bovengenoemde
dijksverhooging een algemeen plan is
opgemaakt, waarbij is aangenomen dat
de nieuwe en de te verhoogen water-
keeringen reeds dadelijk zullen worden
gebracht op de hoogte, welke zij in ver
band met de na volledige afsluiting der
Zuiderzee te verwachten hoogste storm
vloedstanden zullen moeten verkrijgen.
D§ Rijkszeewering langs de noordkust
van Wieringen bestaat uit een opeen
volging van onderling zeer uiteenloopende
typen, hetgeen is te verklaren uit de
omstandigheid, dat de verschillende
werken in den loop der jaren bij ge
deelten, en zonder veel samenhang, zijn
aangelegd naar gelang van de behoefte
van het oogenblik.
Voor de bepalingen der toekomstige
kruinshoogte van de te verhoogen dijk
vakken is uitgegaan van een hoogst
mogelijken stormvloedstand van 8.60 M.
N. A. P. nabij Den Oever en 8.60 M.
4- N. A. P. nabij het Westerlander Klief.
Verder is de eisch gesteld, dat bij den
hoogsten stormvloed de golven niet over
de kruin van de zeeweringen mogen slaan.
De doorgaande waterkeering langs de
noordzijde van Wieringen is hiermede
echter nog niet verzekerd. Op twee
plaatsen, n.1. bij het Hooge land van
Stroe en achter het Woudstrand, liggen
toch de booge gronden te laag om de
na de afsluiting te verwachten hoogste
stormvloedsstanden te kunnen keeren.
Op het eerste punt zal hierin worden
voorzien door het leggen van een kade
(hoog 5.85 M. -+- N. A. P.) langs den
buitenrand der hooge gronden over de
te laag liggende gedeelten. Op het tweede
Sunt bleek de goedkoopste en meest
oelmatige oplossing hierin te bestaan,
dat van het zuidwestelijk einde van den
Marskedijk tot het Westerlander Klief
een nieuwe zeedijk (de Normerdflk te
noemen) over het wad, dat ter plaatse
geheel uit keileem bestaat, zal worden
gelegd met een kruinshoogte van 5.75 M.
4- N. A. P. Hierbij wordt tevens een
zij het ook vrijwel waardeloos gedeelte
van het Woudstrand binnengedijktten
einde daarbij de afwatering der omlig
gende booge gronden, welke thans op
net WohdBtraud plaats heeft, te ver
zekeren, zal in den nieuwen dijk een
duikerBluis van gewapend beton worden
gelegd.
Voor den aanleg van den nieuwen
zeedijk over het. woudstrand zal een
gedeelte van de booge gronden van bet
Westerlander Klief moeten worden ver
graven, waartoe besloten is een
te tnakeu in het verlengde van den af
sluitdijk door bet Amsteldiep, door welke
ingraving dan later de over den afsluit
dijk te leggen spoorweg op Wleringen
zal kunnen worden doorgetrokken.
Voor de uitvoering aer dljksverhoo-
gingen zullen op vele plaatsen gedeelten
der achter de zeewering gelegen terreinen
moeten worden onteigend, terwijl ook de
voor het maken der bovenbedoelde ln-
graving noodige strook moet worden
onteigend.
Deze onteigening is thans in voorbe
reiding.
Voorzoo veel de werken zonder vooraf
gaande onteigening konden worden aan
gelegd, zijn zij reeds voltooid of in .uit
voering.
Een demonstratie met een „Cltroën
rups-auto".
Gistermorgen heeft een „CitroSn rups-
auto" 10 pk. te Amsterdam, in tegen
woordigheid van den heer De Groot,
directeur van den Stadsreinigingsdienst,
gedemonstreerd welk een last getrokken
kan worden door dezen kleinen wagen.
De heer De Groot had daarvoor een paar
sneeuwploegen, samen wegend ongeveer
acht ton, beschikbaar gesteld voor deze
demonstratie.
In de stad reed de CitroSn rups-auto
met haar last tegen de hooge bruggen
op, terwijl het typische wagentje voor
,de Koopmansbeurs aan het Damrak liet
zien boe trappen beklommen konden
worden.
De CitroSn rups-auto doet reeds dienst
bij de artillerie, in de KoloniSn en op
verschillende vliegvelden. (HbL)
Mijnheer de Redacteur.
Vergun mij nog een enkelen keer te mo
gen ingaan op het antwoord van uwen
medewerker, den heer De Zwart, naar aan
leiding van mijn betoog.
De heer De Zwart vermeent, dat bij over
matige destillatie de kamers-niet, althans
slechter rullen vallen, en daarom moeten
worden uitgeatooten
Dit nu is niet juist
Kamers, welke in goeden staat verkee-
ren, kunnen bij niet behoorlijke en oneven
redige (dit bedoelt een niet goede regeling
van de ovens als zoodanig) destillatie niet
vallen, omdat het krimpingsproces niet
volledig genoeg is om een behoorlijke ont
lading mogelijk te maken.
Het onvoldoende vallen van de kamers
bij onze gasfabriek vindt zijn oorzaak in
het bij den bouw gebruikte inferieure ma
teriaal. Dit toch kan de temperatuur hier
voor benoodigd niet verdragen, wijl deze
de kamers hun oorspronkelijken vorm ont
neemt.
Het is begrijpelijk, dat misvormde ka
mers de massa's niet regelmatig willen
laten vallen.
Hierbij dient opgemerkt, - dat ook het
krimpingsproces van alle koolsoorten niet
hetzelfde is, en dus ook van invloed is op
het niet of wel vallen van slechte kamers.
Het mede afzuigen van generator-gas
vindt zijn oorzaak in lekke (dus gedeelte
lijk verbruikte) kamers.
Dit is echter bij de gasfabrikatie geen
voordeel, doch een groot nadeel, omreden
in het eerste stadium der destillatie groote
hoeveelheden gas verloren gaan, die zich
voor ieder zichtbaar afteekenen door de
zwarte rook, welke den grooten fabrieks
schoorsteen verlaat.
Daar de generators geen zuurstof vol
doende bevatten om deze gassen te ver
branden, verlaten zij onverbrand den
schoorsteen.
De bewering van den Directeur als zou
er geen lucht toegevoegd worden na de des
tillatie, laat ik gaarne voor zijn rekening.
De heer De Zwart kan mijn meening niet
deelen inzake de tijdelijke stopzetting van
de afschrijving van den laatsten nieuwbouw.
Maar cte winsten der laatste jaren zijn in
de gemeentehuishouding vedbruikt, en het
is plicht van alle zeilen bij te zetten om
weer concurrent te worden en het verloren
debiet weder te veroveren.
In verband hiermede zij opgemerkt, dat
door middel van technische reorganisatie
nog wel iets te bezuinigen valt, zonder
drastisch te zijn of aan de loonen van het
personeel te tornen.
Het bedrijf intusschen moet gered wor
den en wel door eigen kracht. Dit is moge
lijk als ieder medewerkt, die 't goed meent
met het overheidsbedrijf. En mede nood
zakelijk om te voorkomen, dat zij, die het
bedrijf altijd kortwiekten, een wapen uit de
hand te nemen tegen het Overheidsbedrijf.
Mijnheer de Redacteur, ik dank U.
J. S. NIEUWBUURT.
In een artikel over de Gasfabriek zullen
de hier aangehaalde punten nader worden
behandeld, zoodat liet geen zin heeft hierop
thans afzonderlijk in te gaan. d. Z.
Geaohte Heer Redacteur.
Mag ondergeteekeude a.v.p. over «enige
plaatsruimte beschikken, teneinde een
«eer storende fout ln het verelag der
Raadsvergadering van Dinsdag 1.1. even
reoht te zetten. BIJ voorbaat mijn dank.
Sprekende ov.er de voorgestelde gas-
prijsverliooglug, luut uwe verslaggever
mij in 2e instantie o. m. leggen
Het la een klein kunatje, b.v. om
thanB de munten uit den meter te
balen en lustig gas te verbruiken aon-
der dat dit gecontroleerd kan wor
den, enz.
In verband met het voorgaande'door
geaprokene ia m. L de logloa hier
JBk aoek niet alleen, maar moet
men bij het naleaen van het bovenstaande
mij g<
lichte!
den indruk krijgen, dat het mij bekend
zou zijn, dat de gasfabriek op deze wijze
werd benadeeld, en zou zwijgen mijner-
alle faotoren aan te wenden welke bet
g&sdebiet zouden kunnen verhoogen met
genoegen vernam, dat de meters weer
zouden worden geslote», omdat het voor
vele verbruikers van muntgasmeters zoo'n
klein kunstje is om één muntstuk door
den meter te laten circuleeren zond^t
dat het verbruik door hen valt te con
troleeren en dus bij de afrekening bijna
zeker tegenvalt, terwijl hierdoor het ka
rakter van den muntmeter geheel ver
valt. Overigens zijn de afrekeningen per
maand toch dikwijls voor velen nog een
bezwaar, waardoor men ook daardoor
soms tot het gebruik van petroleum over
gaat, enz., enz.
Vertrouwend hiermede eventueele ver
keerde conclusies te hebben weggenomen
verblijf ik
Hoogaoh nd,
Uw dw. dn.
P. A. Smits.
Helder, 30 Oot 1925.
LEGERBERICHTEN.
Diwrinha
Te rekenen vwm 07 Ooi ia de mr. weikman
ff. Veldhui zen van het neg. Imwiérl in rang
gelijk gesteld met eemg.-mad.
G«ncw «kundig» r&rmxrghm.
Op Zaterdag 7 Nov. se. des vooras oan 10.80
uw aal in het gebouw van don Marinobulton-
dlenet (Spuistraat,) gelegenheid aijn tot inen
ting-van kinderen van gehuwde militairen in
bet igamicoen.
Trouwboekje* hiertoe mede te bnrgm.
Aan de dlenstpl. onderoff. der omber, art
Detaeheertng.
I
De plannen van Minister Lambooy.
„Het Volk" weet een en ander te mel
den over de plannen van minister Lam
booy. Wij moeten deze mededeelingen
voor de verantwoordelijkheid van het blad
laten. Voor het geval dat ze juist zijn,
komen ze ons echter der vermelding wel
waard voor.
Het zou in de bedoeling liggen vaa
den minister een leger commando in te
voeren ongeveer als in Indië, waarbij dan
het departement van Oorlog zijn orders
geeft aan den kommandant en dezen de
verdere uitvoering wordt opgedragen.
In verband daarmede zou de chef van
den generalen staf, luit-gen. M. D. A.
Forbes Wells reeds ontslag hebben aan
gevraagd, terwijl ook de ontslagaanvrage
van een aantal andere opperoffleieren
zou te wachten zijn.
Ook -de Dienstplichtwet-v. Dijk zal wor
den gewijzigd, waartoe het teruggenomen
ontwerp-(wljziglng) thans bij het Dep.
van Oorlog in bewerking is en binnen
niet te langen tijd aan de Kamer ter be
handeling zal worden aangeboden.
0>m. wil de minister de eenige zoons
weer van den dienstplicht zien vrijgesteld.
MAB1NEBERIOHTEN.
Kooy.
Correspondentie.
Wegen» plaatsgebrek moesten eenige
'ingezonden stukken tot een volgend nummer
blijven liggen.
VERGADERINGEN, VERMAKELIJK
HEDEN, ENZ.
Maandag 2 November.
Tooneelultvoering. Jan Musch, Casino 8 u.
Lezing mr. Frida Katz. Militair Tehuis,
Kanaaiweg, 8.15 uur.
Dinsdag 3 November.
le Abonn, concert, Comité Leewena. Ca
sino 8 uur.
Donderdag 5 November.
Concert Vaoantiekolonles, Casino 8 uur.
Vrijdag 6 November.
Geel-Wit Casino 8 uur.
Zondag 8 November.
Harmonie Kunstzin, Julianadorp, btf Oi
Vader, 7.80 uur.
öroog weer, zelfde temperatuur.
EN KOOPT UITSLUITEND IN
UlvOf Twiwii
van de le ploeg lichting 1906 is op heden
groot verlof verleend.
Ondereoh eddingstecken voor trouwen dienst
Aan den eerg. W. Hoogkamp van het rog.
kn&t-art wordt op 4 Nov. a.e. de bronzen me
daille voor trouwen dienst toegekend.
De eerg. Jt Boon, werkzaam bij het imob.
centrum 21e reg. inf., wordt van tot en met
7 Nov. a.e. gedetacheerd te 'e-G-ravenhage voor
het volgen van een cursus voor bok schutter bij
de normaal-eohietsohool.
Hr. Me. mljaenlegtpor Hydra is Doodwrda»-
morgen, na die luoodïs» -voorzieningen op 's
Rijkswerf te HelitevoetBluls te hebben oater-
g«an, naar haar station Vllseingen terug-
gedOMTl
Bij beschikking van den min. van marine ai.
zijn de off. van gez. dier le kl. W. Redltngh.
en S. A. G. Brutnsen dien Ion Deo. as. ga-
plaatet, eerstgenoemde bij het Marlnehospitaal
te WlUenaont, als chef der Interne afd.ee-
llng, laatstgenoemd» hij het vliegkamp de
Bevordering op den len November 1926.
Het 81 October 1925:
Matr -torpedjomaker M. ter Brak» tot korp -
torpedmu.; stoker-olieman M. P. Amiiabol tot
korp.-znaaht. 2e kit iua.tr. vlgtrnr. M Jl W.
Witteveou tot korp.-vlgtamr. M.
Met 1 November 1925:
Bootsman dl Brakshoofden tot schipper; ld
L. L. Verhage tot ld.) dd. O. Vermeulen tot id.;
ld. F. W. Gorrtteen tot Id i macht-mal. ff. ff.
Sohotmakeiw tot adj.ojuff.-maotot.j korp.-kok J.
van Zijl tot «erg.-kok.
Met 6 November 1926:
Benr-auaj. der mar». A. van Schalk tot
adj.o.offlc. der mar».: «erg. der mare. A. ff. M
ilodmene tot eerg.-maj. der mare.
-Per ».e. Kawi der Rotterdiamsohe Lloydl dat
den 2Ben November aju. naar O. I. vertrekt,
wordt een transport schepelingen der Marine
naar O. I. uitgezonden.
In Deoember wordt eveneons een transport
echepellngeu! der Marine uitgezonden.
Se Nov.: off. vaa den M.8D. le kl. W. G. M.
Brouwer van Hellevoetelule naar Dept. van
Marine en id. L. W. Waayer van ter beschik
king geplaatst te HallevoeteLuls.
QB Ooi: booteman H. Binken» van v. Speyk
naar Triton en de idi. J. van Loenen van Tril-
ton naar Waohteohlp WdilemeoonL
81 Oot.: eerrg.-eohrijver P. H. Vaeaaen van
Wachtschip Willemeoord naar Gelderland en
de id. P. C. de Vijn op den 8en November- van
Gelderland naar Mar.kaz. Amsterdam (ai-
bouw Sumatra).
1 Deo.: off. van gee. le kl. W. ReUingk van
geplaatst te Utrecht naar Mar hospitaal en die
id. 8. A G. Ürumaen van Marhospitaal naar
de Kooij.