SCHEPEN UIT ALLE TIJDEN.
Of de Reederij wel
loonend was?
HET GHINEESCHE JONK „KI-IN".
DE KOFFERBOOT.
i I
Toen er nog geen Aandeelen
waren
De Eerste Zeereis van China
naar Europa.
't Mach vloeyen, het mach ebben,
Die niet en waagt en zal niet
[hebben.
EEN SCHIP OP HET STRAND
IS EEN BAKEN IN ZEE.
Egyptisch schip. Naar een beeldwerk
in de Eleutheriscbe spelonk.
Oude Perzischs vaartuigen, naar een
bas-relief te Tack-I-Boetan.
Zeeschip van Ninive.
(Oudtijds de hoofdstad van Aseyrie.)
Zeeschip uit de deortieade eeuw
Fransch seeechdp van xfiso.
Egyptisch zeeechip.
Zeilschip uit de veertiende eeuw.
Romeinsch zeeschip.
Achterschip van de „Soleil Royal'
(1690).
Zeeschip uit de vijftiende eeuw.
Galei. Naar eene schilderij op de murt
van Pompeji.
Fregat van de eerste raag (x8zj).
I I .i> l
Galei uit de zestiende eeuw.
Galei. Naar een bas-relief op eene
grafstede te Pompeji.
Achterschip van de „Moote Bello" (1835).
Zeeschip uit de elfde eeuw.
Zeeschip van x6ao.
Hollandsch zeeschip uit de 17de eeuw.
Dat men het vroeger, in de tijd van de
zeilschepen, ook nog wel eens tot een
aardig bezit brengen kon, bewees het
testament van den in 1868 gestorven reeder
Green.
Zijn nalatenschap was zoo beduidend,
dat er een publieke zaak van werd ge
maakt en het in de couranten vermeld
stond.
Londen, Zondag 16 Maart.
De nalatenschap alleen van roerende
Joederen van den heer Richard Green,
en voornamen scheepareeder te Black-
wall en te Wallmar, in het Graafschap
Kent, die zeventien Januari j.1. overleed,
la voor het recht van successie op even
beneden de 860.000 pond aangegeven. Aan
zijn broeder en deelgenoot ln de zaken,
heeft bij zijn >erven en schepen met alles
wat daartoe behoort, vermaakt onder uit
drukkelijke voorwaarden, dat de zaken
van reeders en scheepsbouwmeesters
moeten worden voortgezet en dat zooda-
nigen der zonen van zijn beide andere
broeders, die zulks verlangen mochten,
als deelgenooten in de zaken moeten
worden opgenomen.
Een zijner zusters, mevrouw Britten, ia
door hem tot erfgename van het overige
zijner nalatenschap na aftrek van alle
legaten, liefdadige giften, enz. benoemd.
Tot de aanzienlijkste dier legaten behoort
dat van zes duizend pond aan het Zeemans
huis te Poplar, benevens het gebouw van
die door den erflater gevestigde instelling
en een woonhuis voor den daaraan ver
bonden leeraar.
Oornelis Tromp, de zeventiende
eeuwsche zeeheld, schreef eens aan zijn
zuster - na een moeilijk behaalde zege
op de Franschen en Engelschen
Beminde Zuster I
Gisteren hebben wij den dans aan
gegaan en ben Godt zij geloofd gezond
en hebben -ons hart weder opgehaalt
als keuningenl.
Ik ben op mijn vierde schip de
„Oomeetstar"en meene vandaag 'n
brave dans te dansen.
Wij krijgen de Fransen zoo aan 't
loopen, dat zij de bramseils en alles
bijzetten en zoo 't vandaag zoo voort-
- gaat zoo hoop ik dat aller vrienden
en ons gebet verhoort %al zijn en dat
wij van de tirannie verlost zullen
worden I
Adieu 1 Oouragie 't Sal waar
achtig. wel gaan. 8 juny 1678.
O. Tromp.
Voor honderd Jaar geleden mochten de
Chineezen nog niet met' hun schepen
buiten de territoriale grenzen van hun
groote Hemelsche Rijk komen. Dit werd
als heiligschennis beschouwd.
Eerst in het jaar 1847 gebeurde di t ein
delijk toch en wel met een groot Chineesch
Jonk „Ki-in" geheeten. ln het Engelsch
„Keying" en hierboven afgebeeld.
Dit groote Jonk op de werf der Ko-
kien gebouwd, „werd door een onderne
mend Engelschman in Augustus van het
jaar 1846 gekocht. Hij had de grootste
moeite om ,er zich móester van te maken,
daar bet bij de Cgineezen tevens op dood
straf verboden was een bij hen gebouwd
schip aan een vreemdeling te verkoopen.
Daar dus de bestemming van de „Keying"
'n geheim was hetwelk heilig bewaard
moest worden totdat zij uitgezeild was,
moeBt de ondernemer zich allerlei ver
mommingen getroosten, om diep in het
land te kunnen komen en er in het bezit
van het vaartuig te geraken.-
De „Keying" zeilde den 6en Deeember
1846 toch uit. Ze had een bemanning van
80 Chineezen en 12 Engelschen. pe tocht
begon van Hongkong. Als passagier van
beteekenis was een Mandarijn van hoogen
rang aan boord. Verder maakte de r/èis
mee een volledig stel Chineesche dansers,
tooneelspelers en muzikanten, die te Lon
den hun kunsten zouden vertoonen. Ais
lading voerde het schip een menigte van
allerlei zonderlinge artikelen uit het Oos
ten, en inplaats van zeilen was het met
groote Chineesche matten getuigd.
Met een vrij gunstigen wind zeilde de
„Keying" den 81en Maart 1847 de Kaap
de Goede Hoop om. Dat was dus het eerste
Chineesche schip, dat zich in deze wateren
vertoonde, 'n Paar dagen later beiiep haar
een fwaren storm, dien zij voortreffelijk
doorstond. In alle gevaren waaraan 'n
schip in zee is blootgesteld, toonde de
„Keying" 'n voortreffelijke bodem te zijn,
die evengoed als de vaartuigen van Eu-
ropeeschen bouw in staat was stormen
en orkanen het hoofd te bieden.
Den 17en April kwam het Jonk voor
St. Helena ten anker en was voornemens
rechtstreeks van daar naar Engeland te
zeilen. Door tegenwind en stroomen werd
het echter uit zijn koers gebracht en ge
raakte het zelfs in het Amerikaansche
vaarwater. Door gebrek aan water en le
vensmiddelen en nog meer door dft onte
vredenheid van het bootsvolk ontstond
muiterij. Toch liep half Mèi het schip de
Theems op en daarmee was de eerste tocht
per Jonk om de halve aardbol volbracht.
B.
Niet altijd heeft men schepen willon
bouwen met masten.en zeilen en meer
van dat gedoe. Men heeft er ook wel
eens wat anders op bedacht.
Dat getuigt het bovenstaande plaatje.
Het stelt voor de vorm van een bootjje,
dat een welgesteld reiziger zich in de
{edaante van een koffer op reis zou
unnen meenemen en bij tijd en wijle
van proflteeren.
De uitvinding was natuurlijk van een
Amerikaan.
Hoe het bootje in elkaar zat ziet leder.
Ook de riemen waren uit twee deelen en
in den koffer op te bergen. Dat was
niet alles. De bedoeling was om bi.
gebruik te water de boot wel degel
gebruiken als koffer en er alle mogel.
reisbenoodigdheden in op te bergen. Met
de ruimte en de oonstruotie was daarop
gerekend.
Het materiaal werd \ioor den uitvinder
nimmer genoemd. Wel was het bekend
dat het van zulk licht hout vervaardigd
was, dat men boot en ruimen en alles
wat er bij hoorde gemakkelijk in de hand
kon dragen.
B.
ï-en schip van stroo in vroeger jaren ln gebrpik langs de kusten van Peru.
1