SCHEPEN UIT ALLE TIJDEN. Of de Reederij wel loonend was? HET GHINEESCHE JONK „KI-IN". DE KOFFERBOOT. i I Toen er nog geen Aandeelen waren De Eerste Zeereis van China naar Europa. 't Mach vloeyen, het mach ebben, Die niet en waagt en zal niet [hebben. EEN SCHIP OP HET STRAND IS EEN BAKEN IN ZEE. Egyptisch schip. Naar een beeldwerk in de Eleutheriscbe spelonk. Oude Perzischs vaartuigen, naar een bas-relief te Tack-I-Boetan. Zeeschip van Ninive. (Oudtijds de hoofdstad van Aseyrie.) Zeeschip uit de deortieade eeuw Fransch seeechdp van xfiso. Egyptisch zeeechip. Zeilschip uit de veertiende eeuw. Romeinsch zeeschip. Achterschip van de „Soleil Royal' (1690). Zeeschip uit de vijftiende eeuw. Galei. Naar eene schilderij op de murt van Pompeji. Fregat van de eerste raag (x8zj). I I .i> l Galei uit de zestiende eeuw. Galei. Naar een bas-relief op eene grafstede te Pompeji. Achterschip van de „Moote Bello" (1835). Zeeschip uit de elfde eeuw. Zeeschip van x6ao. Hollandsch zeeschip uit de 17de eeuw. Dat men het vroeger, in de tijd van de zeilschepen, ook nog wel eens tot een aardig bezit brengen kon, bewees het testament van den in 1868 gestorven reeder Green. Zijn nalatenschap was zoo beduidend, dat er een publieke zaak van werd ge maakt en het in de couranten vermeld stond. Londen, Zondag 16 Maart. De nalatenschap alleen van roerende Joederen van den heer Richard Green, en voornamen scheepareeder te Black- wall en te Wallmar, in het Graafschap Kent, die zeventien Januari j.1. overleed, la voor het recht van successie op even beneden de 860.000 pond aangegeven. Aan zijn broeder en deelgenoot ln de zaken, heeft bij zijn >erven en schepen met alles wat daartoe behoort, vermaakt onder uit drukkelijke voorwaarden, dat de zaken van reeders en scheepsbouwmeesters moeten worden voortgezet en dat zooda- nigen der zonen van zijn beide andere broeders, die zulks verlangen mochten, als deelgenooten in de zaken moeten worden opgenomen. Een zijner zusters, mevrouw Britten, ia door hem tot erfgename van het overige zijner nalatenschap na aftrek van alle legaten, liefdadige giften, enz. benoemd. Tot de aanzienlijkste dier legaten behoort dat van zes duizend pond aan het Zeemans huis te Poplar, benevens het gebouw van die door den erflater gevestigde instelling en een woonhuis voor den daaraan ver bonden leeraar. Oornelis Tromp, de zeventiende eeuwsche zeeheld, schreef eens aan zijn zuster - na een moeilijk behaalde zege op de Franschen en Engelschen Beminde Zuster I Gisteren hebben wij den dans aan gegaan en ben Godt zij geloofd gezond en hebben -ons hart weder opgehaalt als keuningenl. Ik ben op mijn vierde schip de „Oomeetstar"en meene vandaag 'n brave dans te dansen. Wij krijgen de Fransen zoo aan 't loopen, dat zij de bramseils en alles bijzetten en zoo 't vandaag zoo voort- - gaat zoo hoop ik dat aller vrienden en ons gebet verhoort %al zijn en dat wij van de tirannie verlost zullen worden I Adieu 1 Oouragie 't Sal waar achtig. wel gaan. 8 juny 1678. O. Tromp. Voor honderd Jaar geleden mochten de Chineezen nog niet met' hun schepen buiten de territoriale grenzen van hun groote Hemelsche Rijk komen. Dit werd als heiligschennis beschouwd. Eerst in het jaar 1847 gebeurde di t ein delijk toch en wel met een groot Chineesch Jonk „Ki-in" geheeten. ln het Engelsch „Keying" en hierboven afgebeeld. Dit groote Jonk op de werf der Ko- kien gebouwd, „werd door een onderne mend Engelschman in Augustus van het jaar 1846 gekocht. Hij had de grootste moeite om ,er zich móester van te maken, daar bet bij de Cgineezen tevens op dood straf verboden was een bij hen gebouwd schip aan een vreemdeling te verkoopen. Daar dus de bestemming van de „Keying" 'n geheim was hetwelk heilig bewaard moest worden totdat zij uitgezeild was, moeBt de ondernemer zich allerlei ver mommingen getroosten, om diep in het land te kunnen komen en er in het bezit van het vaartuig te geraken.- De „Keying" zeilde den 6en Deeember 1846 toch uit. Ze had een bemanning van 80 Chineezen en 12 Engelschen. pe tocht begon van Hongkong. Als passagier van beteekenis was een Mandarijn van hoogen rang aan boord. Verder maakte de r/èis mee een volledig stel Chineesche dansers, tooneelspelers en muzikanten, die te Lon den hun kunsten zouden vertoonen. Ais lading voerde het schip een menigte van allerlei zonderlinge artikelen uit het Oos ten, en inplaats van zeilen was het met groote Chineesche matten getuigd. Met een vrij gunstigen wind zeilde de „Keying" den 81en Maart 1847 de Kaap de Goede Hoop om. Dat was dus het eerste Chineesche schip, dat zich in deze wateren vertoonde, 'n Paar dagen later beiiep haar een fwaren storm, dien zij voortreffelijk doorstond. In alle gevaren waaraan 'n schip in zee is blootgesteld, toonde de „Keying" 'n voortreffelijke bodem te zijn, die evengoed als de vaartuigen van Eu- ropeeschen bouw in staat was stormen en orkanen het hoofd te bieden. Den 17en April kwam het Jonk voor St. Helena ten anker en was voornemens rechtstreeks van daar naar Engeland te zeilen. Door tegenwind en stroomen werd het echter uit zijn koers gebracht en ge raakte het zelfs in het Amerikaansche vaarwater. Door gebrek aan water en le vensmiddelen en nog meer door dft onte vredenheid van het bootsvolk ontstond muiterij. Toch liep half Mèi het schip de Theems op en daarmee was de eerste tocht per Jonk om de halve aardbol volbracht. B. Niet altijd heeft men schepen willon bouwen met masten.en zeilen en meer van dat gedoe. Men heeft er ook wel eens wat anders op bedacht. Dat getuigt het bovenstaande plaatje. Het stelt voor de vorm van een bootjje, dat een welgesteld reiziger zich in de {edaante van een koffer op reis zou unnen meenemen en bij tijd en wijle van proflteeren. De uitvinding was natuurlijk van een Amerikaan. Hoe het bootje in elkaar zat ziet leder. Ook de riemen waren uit twee deelen en in den koffer op te bergen. Dat was niet alles. De bedoeling was om bi. gebruik te water de boot wel degel gebruiken als koffer en er alle mogel. reisbenoodigdheden in op te bergen. Met de ruimte en de oonstruotie was daarop gerekend. Het materiaal werd \ioor den uitvinder nimmer genoemd. Wel was het bekend dat het van zulk licht hout vervaardigd was, dat men boot en ruimen en alles wat er bij hoorde gemakkelijk in de hand kon dragen. B. ï-en schip van stroo in vroeger jaren ln gebrpik langs de kusten van Peru. 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 14