Nooit gedacht!
nieuwe étalages.
Herman Nypels,
BINNENLAND
dat een uitverkoop
zóó slagen kon.
Kijk nu eens naar de prijzen.
Goedkooper kan het niet.
Heeren-Kleedingmagazijnen,
Advertentië
Versterking van de Japanscbe
garnizoenen in Mandsjoertye.
Besloten is om de Jaipansohe garnizoe
nen in Mandsjoerij© onverwijld op volle
sterkte te brengen. De Japanners 'hebben
de Qhineeeohe generaals gewaarschuwd,
dat in de nabijheid van den Manderjoerlj-
schen spoorweg of de Jaipamsohe zone
geen gevechten zullen worden gedoogd.
Tokio, 16 Deo. Uit officieele Inlichtingen
blijkt, dat Tsjang Tso Lins huurlingen op
het punt staan, aan het muiten te slaan,
terwijl gemeld wordt, dat er op aanzien
lijke schaal wordt geplunderd. Zeer stren
ge maatregelen bleken noodig om het ver
lies van levens en eigendom tq, voorko1
men.
DA KABINETSCRISIS.
In verband met de pogingen van Dr. de
Visser, om het huidige ministerie als extra
parlementair kabinet te doen aanblijven,
meldt de „Telegr.", dat de vier R.-K. mi
nisters, gelijk trouwens niet anders te ver
wachten was, in geen geval zitting zullen
nemen in een kabinet, dat zich zou neer
leggen bij het votum der Tweede Kamer,
van 11 November ji„ waarbij de gelden ge
weigerd werden voor het Gezantschap bij
het Vaticaan, tenzij op een of andere ma
nier een oplossing over deze kwestie zou
worden gevonden.
Dat Dr. De Visser er in zou slagen thans
nog een oplossing te vinden, die èn C.-H.
èn R.-K. zou bevredigen,wordt zoo goed
ais uitgesloten geacht; anders ware zijin eer
ste opdracht, d.e gericht was op het herstel
oer rechtsche samenwerking, zoodat het de
missionaire kabinet dan had kunnen blijven
zitting houden, niet mislukt.
In pout.eke kringen acht men ook een
minderheidskabinet, uit R.-K. en A.-R. be
staande, vrijwel uitgesloten, om niet te spre
ken van een minderheidskabinet, samenge
steld u.t A.-R. en C.-H., dat nog veel zwak
ker zou staan.
De Rijksmiddelen.
De Rijksmiddelen hebben in November
bijna 21/» miliioen meer opgebracht dan
\er.eden jaar. Invoerrechten, suikeraccijns
en. zege.ietLten \ertoonen ce grootste stij-
g.ngeiL In ..e eerste elf maanden was de
opbrengst 19.ni.iuoen hooger dan een
jaar geme en, waartoe de invoerrechten ruim
j 77» ni.ii.oen bijdroegen, de zegelrechten
bijkans 5 millicen. Tegenover 11/12 ra
ming is er een voorde lig verschil van bijna
42 miliioen.
Visum voor DuitsehlandL
Naar wij van het Departement van Bui-
tenlandsche Zaken vernemen, zijn de onder
handelingen met de Duitsche Regeering
omtrent het wederzijdsch afschaffen der
visa op paspoorten niet zoo vlug opgescho
ten a:S men u.t de mededeelinsyn van den
Minister aan de Tweede Kamer mocht op
maken. Er' is in ie-er geval geen sprake
van, dat zuks met ingang van 1 Januari a.s.
zou gesch.eoon; het zai we. Februari wor
den, meende men. Bovendien moeten na
verkregen overeenstemming nog admini
stratieve maatregelen worden getroffen,
waarmede ook nog wel 6enige weken ge
moeid zuilen zijn.
Ook Nederland uitgenoodlgd.
Naar het HbL uit Genève verneemt is
ook Nederland onder de Staten, wien de
Raad van 'den Volkenbond een uitnoodi-
glng heeft gezonden otm als lid deel uit
te maken tot de Voorbereidende Commis
sie inzake de ontwapening.
Een nieuw voor-ontwerp Weeldewet.
Naar het HbL verneemt is tgm den
Nijverheidsraad ter beoordeedlng t
zonden een nieuw voor-ontwerp Weelde
wet ter vervanging van het bestaande
wetsontwerp.
Het nieuwe voor-ontwerp beoogt de
vijfentwintig artikelen, welke als weelde
artikelen worden aangemerkt te belasten
bij de bron en wel met 12 pet, voor zoo
ver rij hier te lande worden gemaakt. Op
ingevoerde weelde-artikelen zal een ln-
voerreoht van 12 pot. worden geheven.
De weedde-ibelasting ten aanzien van
hoteiverterlngen blijft als in bet oude
ontwerp.
De nP. C. Hooft".
Het passagiersschip, dat de Stoomvaart-
maatschappij „Nederland" op een Fran-
sohe werf te St. Nazaire laat bouwen, na
dert zljm voltooiing. De bouw, die enkele
malen o.a. door staking vertraagd is, is
nu zoover gevorderd, dat het schip tegen
einde Januari, begin Februari voltooid
zal zijn. De Maatschappij „Nederland"
hoopt, dat het schip in Februari zal wor-»
den afgeleverd.
Thans zijn de machines reedis In het
vaartuig aangebracht, alle kilnkwerk is
gedaan en> men legt de laatste hand aan
de afwerking van de hutteni, salons e.d.
De proeftochj zal gehouden worden van
St. Nazaire naar Amsterdam, terwijl later
een tweede proefvaart van Amsterdam
uit zal volgen.
In de maand Mei hoopt men de „P. C.
Hooft" in dienst te stellen.
Ben nieuw schip voor de K. W. I. M.
De Kon. Ned. Stoomboot Mij heeft den
bouw van een mailschip voor de Oolon-
ltyn, van den Kon. West-Ind. Maildienst,
aan de Rotterdamsohe Droogdok Mij. op
gedragen. De aftmetingen van het nieuwe
mailschip zijn: 420 voet lengte en 68' 10"
breedte. Het sohlp zal ongeveer J46 eer
ste, 56 tweede en 88 derde klasse-passa
giers kunnen vervoeren en over 800,000
kub. voet laadruimte kunnen beschikken.
De voortstuwing zal door een quadruple
nUxkinmaohine geschieden
Koninklijke P&ketvaart-MQ.
Nieuwe bouwplannen ln voor
bereiding.
Naar wij uit goede bron vernemen, zijn
de plannen bij de Koninklijke Paketvaart
Mij. voor den bouw van een tweede Btoom-
schip „Planclus", bestemd voor den snel-
dlenst, thans ln zooverre gevorderd, dat
de aanvragen aan de scheepsbouwmaat
schappijen verzonden zijn.
Zooals bekend, werden onlangs bestel
lingen geplaatst voor den bouw van tien
nieuwe schepen.
Maar afgescheiden van deze tonnage,
die naar men hoopt het volgend jaar
grootendeels gereed zal komen, bestaan
er nog verdere uitbreidingsplannen. Deze
plannen, die naar wij vernemen, betrekking
hebben op een belangrijk aantal schepen,
zijn evenwel nog in een stadium van voor
bereiding.
Het is te hopen, dat het gelukken zal
den bouw van bovenstaand schip en
verdere bestellingen voor de Nederl%id-
sche werven te reserveeren. Onnoodig te
zeggen, dat dit ook de wensch is van de
directie der Koninklijke Paketvaart Mij.
De „Soerakarta".
Het Nederlandsohe vraohtstoamsohip
Soerakarta, in 1913 te Vlissingen gebouwd
en eenige maanden geleden te Hoek van
Holland gestrand', is verkocht in den be
schadigden toestand en met den inven
taris, zooals het te Schiedam ligt
De verkooping 'geschiedde voor reke
ning van den Rotterdamschen Lloyd, door
den makelaar Jacq. Pierot Jr. Er was
zeer veel belangstelling.
Het schip werd ingezet voor 60,000
en is verkocht voor 66,600, aan de naam-
looze vennootschap Frans Rijsdijk'e
soheepslooperij te Hendrik Ido Ambacht
De indijk".
Het stoomschip „Ardij'k" van de Hol
landAmerika Lijn, dat dn 'het begin der
vorige maand tijdens stormweer op den
Atlantischen Oceaan averij heeft opge-
loopen en dat toen door het Amerikaan-
sche stoomschip „American Merchant"
naar de Azoren is geconvoyeerd. is Maan
dag te Rotterdam gearriveerd
Het schip dat te San Miquel voorloopig
gerepareerd is, heeft alleen de reis van
daar naar Rotterdam kunnen maken.
Het schip vertoont nog duidelijke spo
ren van de schade die de stqrm heeft aan
gericht Vooral de brug en het dek zijn
zeer gehavend.
De melkvoorzlening te Amsterdam.
Strijd.
Er dreigt strijd tUsschen de melkvee
houders en den melkhandel, wij hebben
er reeds melding van gemaakt. Of eigen
lijk van dreigen is geen sprake meer, de
strijd is er reeds. De melkhandel heeft
besloten ingaande morgen den melkprijs
opnieuw met één cent per liter te ver
lagen de vorige verlaging met één cent
dateert van 80 November.
In de verlaging van 80 November had
den de boeren toegestemd onder uitdruk
kelijk voorwaarde, dat zij slechts voor
twee weken geldig zou zijn. De hafidel
beeft echter die voorwaarde niet aanvaard
en in stede daarvan besloten thans nog
met één cent per liter te verlagen. De
handel wil dus twee oent per liter min
der geven dan de boeren vragen. Het
besluit is „onherroepelijk", dat wil zeg
gen, er valt over den prijs niet meer te
confereeren.
Het spreekt vanzelf, dat de veehouders
over dit besluit van den handel ten hoog
ste ontstemd zijn. Niet in de eerste plaats
tegen de verlaging zelf gaat die ontstem
ui mg hoewel zij onaanvaardbaar wordt
geacht maar vooral tegen het feit dat
de handel eenvoudig de prijs decreteert,
zonder zelfs de mogelijkheid van overleg
te hebben
Ingezonden Mededeellng.
„De handel wil blijkbaar strijd" zeggen
de veehouders, „welnu, w|j aanvaarden
hem".
De handel voert als motief voor de
verlaging aan de groote melkproductie
in den laatsten tijd.
Van de zijde der veehouders wees men
er eohter op, dat de handel van die groote
productie geen schade ondervindt.
Dé (Algemeene) Melkveehouders zullen
waarschijnlijk besluiten de melk zelf te
gaan uitventen.
Op het oogenbllk ontvangen deboersn
14 cant per liter franoo Amsterdam en
18} eent van fabrieken en coöperaties.
(HbL)
De textlelmachlnefabrlek te Blerlk
stop gezet
Klacht over het optreden van een
ambtenaar der arbeidsinspectie.
Naar aanleiding van het optreden der
arbeidsinspectie is de fabriek van de
N. V. N ederlandsolie textlelmachinefabriek
en ijzergieterij te Blerick stop gezet,
waardoor 160 man werkeloos zijn gewor
den. Het personeel heeft nu het volgende
telegram grzonden aan de arbeidsinspectie
te Maastricht:
Het gezamenlijk personeel, ruim 160
mun, der Nederlandsohe textielmaohine-
fabriek te Blerick, verontwaardigd en
geprikkeld door herhaald driest en on-
ehoord optreden van den ambtenaar
an Ree te Ven o, telkens bijgestaan
door marechaussees, eisoht uw onmiddel
lijk onpartijdig en rechtvaardig ingrijpen.
Zoo dit niet gesohledt, wendt het zloh
tot hooger hand en stelt u verantwoor
delijk voor de gevolgen.
Van af heden
Toegang vrij.
Nelder Schagen.
recht van eenige vakvereeniginigen zal
werden beperkt.
Gemeente-secretaris ontslagen.
(Aneta). De ernstig zieke, met verlof
naar Nederland vertrokken gemeente
secretaris van Tebingtinggi, L. H. N.,
tevens directeur van gemeentewerken
aldaar, is door den gemeenteraad, wegens
ongeschiktheid en verwaarloozing van de
administratie, ontslagen. Een accountants
onderzoek heeft een kastekort aan het
licht gebracht.
OOST-IND1E.
TWEEDE KAMER.
Dinsdag 15 December.
Bij de regeling van de werkzaamheden
verklaart de heer Braat (Plattelanders-
bond) zich tegen een directe behandeling
van de bezoldigingsontwerpen. Een voor
stel van den voorzitter tot behandeling
van deze en andere ontwerpen wordt z.h.
st. aangenomen.
Aan de orde zjjn de herziening van de
Faillissementswet (redactieverbetering)
en verschillende supletoire begrootings-
ontwerpen, alsmede het wetsontwerp tot
goedkeuring van het ongevallenverzeke
ringsverdrag met Noorwegen. Al deze
ontwerpen worden z. h. st. aangenomen.
Ook de conclusie der commissie voor de
staatsuitgaven betreffende het ten spoe
digste storten van het bezit van het Kon.
Nationaal Steuncomité in 's rijks schatkist
wordt z. h. st. aangenomen.
Aan de orde zijn verschillende kleinere
wetsontwerpen. Deze worden z. h. st. aan
genomen.
Aan de orde komen dan de bezoldigings
ontwerpen.
De heer J. ter Laan (s.-d.) acht de
regeling onbevredigend. Deze regeering
meet met tweeërlei maat door bevoor
deeling van de hoogere salarissen. Nood-,
gedwongen zal de s.-d. fractie voorstem
men. De heer Kuiper (r.-k.) wil een be
tere loonregeling voor de rijkswerklleden.
De heer Ketelaar (v.-d.) oordeelt, dat
kantonrechters en onderwijzers er slecht
af komen. De heer Bulten (r.-k.) wil een
verhooging van den kinderbijslag voor
rij i&BW6f kliüódi
De heer Dresselhuys(V.B.) «.nv..rdt|^\t!ïïS
de verbetering, ofschoon de zaak nog oixsraaa reeds ae aancacnt
niet te overzien is. Spr. bestrijdt den
heer ter Laan. Vooral de salarissen der
rechterlijke macht zijn onvoldoende.
De heer L. de Visser (C. P.) wijst op
toenemende ontevredenheid, speciaal van
het postpersoneel.
Minister Colijn zegt, dat het niet de
tie der ambtenaren
doch om fouten weg te
nemen. Er is geen bevoorrechting van
hooger personeel. Het demissionaire ka
binet treedt niet in de mérites van het
Bezoldigingsbesluit. Spr. doet geen toe
zeggingen ten aanzien van de rijkswerk
lieden. De rechterlijke macht kan niet ln
een uitzonderingspositie worden gebracht.
Minister Schokking beoogt, aat voor
de rechterlijke macht het mogelijke is
gedaan.
Spr. kan daaraan geen toezegging doen.
Spr. zal het bescheiden amendement van
den heer Dresselhuys afwachten; indien
het werkelijk bescheiden is, kan het in
overweging worden genomen.
De heer J. ter Laan (s.-d.) acht het
vraagstuk niet rijp voor een behandeling
als door den heer Dresselhuys gewild
wordt. Koint hij met amendementen, dan
zal spr. overwegen of het noodig is een
motie in te dienen, opdat de wijzigingen,
door den heer Dresselhuys voorgesteld,
voor de rechterlijke macht voor alle
groepen ambtenaren zullen gelden.
Na re-en duplieken worden verschillen
de wijzigingen aangenomen, en het wets
ontwerp vervolgens z. h. st aangenomen.
HKPPB
bedoeling is, de positie der
te verbeteren,
Opruiing tot staking.'
Op de marine-etablissementen te Soera-
bajn dreigt een: staking. Drie belhamels
uit d< Uaturen der vakvewniglngqn zul- zonder dergelijk-
len vermoedelijk worden vervolgd, we- steld, dit genus thans eensklaps als een
LUCHTVAART.
I>e vllegtulg-aankoopen voor Koloniën.
Men meldt aan het Haagsohe Aneta-
kantoor:
W él betreffen de ondernomen stappen
iiio» enkele inlichtingen.Wèd Is er aangaan
dehetplaatsen1 van den aankoop definitief
nog niets beslist. Doch niettemin, of be
ter gezegd, juist daarom, leek het ons zeer
noodzakelijk, op het nieuwe gevaar, dat
dreigt de aandacht te vestigen.
Het gejdt hier het volgende: de Indi
sche marlne-vllegdlehat heeft nieuwe wa
tervliegtuigen noodig, toestellen met een
grooten actie-radius. De plannen tot aan
koop van dit nieuwe materiaal kwambn
eerst, kort geleden ter kennis van de Ne
derlandsohe vliegtuigen-Industrie. En wat
men toen vernam was ojil, dat de Indisohe
marine-vliegdienst na het al jaren lang
toestellen te hebben ge-
gsns opruiing tot staking. Het vergader- zoo sehresuwende behoeft* sehjjmt ge
voelen, dat gemeend werd niet meer te
kunnen wachten op aanbiedingen der Ne
derlandsohe fabrieken, dooh te pogen het
verlangde zoo spoedig mogelijk te betrek
ken van een buitenlandsdie lndustrieele
onderneming. Met dit doel relsdor. dan ook
do vorige week een tweetal officieren der
Nederlandsohe Marine naar Italië, om met
de te Pisa gevestigde Domier-vllegtui-
genfabrlek over een spoedige levering van
vijf dubbel-motorige vliegbooten voor de
hooge zee van het type „Wal" te onder
handelen. Deze aankoop zou bedoeld zijn
als een voorlooper van later te plaatsen
grootere opdrachten.
Nu demonstreerde Koloniën eohter nog
een schijn van welwillendheid jegens den
vaderlandschen vliegtuigbouw, door een
der fabrieken, die van Fokker, over de le
vering van een metalen vliegboot te pol
sen. Al betwijfelen we ten zeerste, dat deze
order „als zoodanig", in verband met
al de problemen en het risico verbonden
aan het construeer©» en in uiterst krap
pen leveringstijd au-point moeten brengen
van een nieuw type metalen vliegboot
voor d!e betrokken fabriek een welkome
opdracht zou zijn, zoo was bet. dunkt'ons,
toch plifcht, de eveneens internationaal
vermaarde Nationale Vliegtuig Industrie
tot het vervaardigen van een vliegboot uit
te noodigen, om tenminste tegen de zeer
groote kansen der Dornier-fahriek, een
zoo groot mogelijke Nederlandsohe kans
te kunnen stellen.
Wij ontkennen echter, dat, ook wanneer
beide Nederlandsohe ondernemingen op
dracht tot het bouwen van een proef-ma-
chine zouden ontvangen, de Nederland
sohe industrie een eerlijke kans wordt ge
geven. Het nadeel is voor onze industrie
te groot, eenvoudig daarom, omdat van
haar verlangd wordt in zeer korten tijd
iets nieuws te maken, terwijl DornieFs
toestel zijn „Wal", we zeggen niet uit-de-
mod'e is, doch toch een type, dat al jaren
'geleden werd vervaardigd en dus door
en door aan de practijk kon worden ge-
toest; in eerste uitvoering werd de „Wal",
die toen te boek stond als typ© Do Ga I,
reeds in Maart 1920 op de Mok en Schel-
lingwoud© geprobeerd.
Wat zal thans gebeuren? Zal Koloniën
den vaderlandschen viiegtuigenbouw de
gelegenheid gunnen, binnen redelijken
leveringstijd met een duralumin-vliegboot
voor den dag te komen, of zal onze indus
trie opnieuw de smaad van een in den
hoek duwen worden aangedaan en op
nieuw een bedrag van vele tonnen naar
den vreemd© verhuizen? En dat dan al
leen, omdat „men" er nu eenmaal zijn zin
nen op gezet heeft, 't lang begeerde type
vliegboot voor groote afstand binnen den
kortst mogelijken tijd in Indië te zien.
Want „nog krachtiger" argumenten om
het passé eren1 van de Nederlandsohe vlieg
tuigindustrie te kunnen rechtvaardigen,
zijn zeer zeker niet denkbaar.
In antwoord hierop verneemt het Haag
sohe Aneta-kantoor uit zeer betrouwbare
bron:
De geregelde aanschaffing voor ver
nieuwing en uitbreiding van het vlieg-
tuigmateriaal voor den Marine-luchtvaart
dienst in Ned.-Indië werd eenige jaren on
derbroken in afwachting van de Vlootwet,
bij de aanneming waarvan dan die dienst
volgens een bepaald bouwplan een zeer
groote uitbreiding zou ondergaan. Daar
de inleiding daarvan vertraagd werd en
eindelijk de Vlootwet ln haar verschillen
de vormen verworpen werd, heeft 't vlieg-
materiaal van ellen vüegdienst een groo-
ojm. in
werc
als te zijn een onhoudbare toe
stand. By suppletolre begrooting werden
daarom in het begin van dit jaar gelden
beschikbaar gesteld voor de aansohafflnf
ter vernieuwing van verouderd materiaa
van zes groote lange-afstan<Nzeevliegtul-
gen, terwijl op de begrooting 1926 weder
om 12 stuks worden aangevraagd en in het;
voornemen schfint te liggen het aantal
vliegtuigen in Indië verder op te voeren.
Naar het schijnt, konden de Nederland
sohe fabrieken, welke bij de gehouden aan
besteding hebben Ingeschreven, welke wel
een grooten naam hebben op het gebied
van 1 andvliegtuigen, dooh nog weinig er
varing bezitten ln den bouw van zeevlleg-
tuigen niet waarborgen binnen den ge
stelden tijd een vliegtuig gereed te heb
ben, dat aan de gestelde eischen zou vol
doen. Daarom werd blijkbaar besloten een
oerste aanvulling van vliegtuigen uit het
buitenland te betrekken en werd. hiervoor
gekozen het bekende Dornier zeevliegtuig
van het type „Wal", bekend o.a. uit den
Noordpooitooht van Aroundsen.
De nationale Industrie heeft deze bestel
ling dus Inderdaad aan zloh voorbij zien
gaan, dooh dat houdt toch niet in zloh, dat
zij voor eventueele volgende groote leve
ringen niet in aanmerking zou komen. In
dien het juist is, dat aan Fokker opdracht
gegeven wordt een vliegboot te ontwer
pen en hiertoe als voorbeeld te nemen de
indertijd door hem aan de Marine gelever
de vliegboot, dan zou dit eerder een bewijs
zijn dat er juist getracht wordt deze be
langrijke bestellingen in het land te hou
den, Van een in een hoek duwen onzer
nationale industrie kan dan ook moeilijk
gesproken worden.
Ben drlemotorlgc Fokkermachine naar
Amerika.
Na het succes van die driemotoriige
Fokker-machine in Amerika heeft de Ned.
VUegtuiigenfebriek onieuw opdracht ge
kregen een driltemotoirige Fokkenmaohirte
naar Amerika te zenden.
Reeds Vrijdeg werd deze per sn.
„Nieuw Amsterdam" naar Amerika ver-
sdheept.
Dit was mogelijk, doordat genoemde
fabriek na de resultaten met de eerste
machine behaald inzag, dat dit type een
goed verkoopeobject zou worden en der
halve met den aanmaak van verdere toe
stellen onverwijld begon, zoodat men „uit
voorraad" zon kunnen leveren. Zooala
vroeger reeds gemeld, kan de Fokker F
VU 8 met twee verschillend© vleugels
worden uitgevoerd, nï. met 19 M. lengte
(de normale) *m **a met M. Lengt* de
laatste voor het vervoer van groote las
ten, De thans verscheepte machine is met
den grooten vleugel uitgerust en evenals
de eerste voorzien van 8 V rtght-Whirl-
winid motoren van 200 P.K. elk.
Ben Engelseh© order.
Naar wij vernemen heeft -het Britsohe
departement van Luchtvaart de Fokker
fabriek opdracht gegeven tot den bouw
van een drie-motorig verkeersvliegtuig
van het verbeterde type F. VIL Het toe
stel, dat reeds in lbouw is genomen-, wordt
uitgerust met 8 zeven cyL luohtgekoelde
Siddely „Lynx" motoren van 170 P.K. elk.
Het Britsoh© Air Ministry zou eveneens
in bespreking zijn met de Nationale
Vliegtuig-Industrie, betreffende het leve
ren van een drie-motorig Koolhoven-ver
keersvliegtuig van- het tyipe F.K. 38.
Deze belangstelling der Engelsche re
giering voor de Nederlandsohe vliegtuig
industrie mag 'beschouwd worden als een
nieuw bewijs voor de hooge technische
ontwikkeling, die de vliegtuigbouw in ons
land bereikt heeft
Botsing van vliegtuigen.
Twee vliegmachines zijn boven het
vliegveld van Lansdon in Kent gistermid
dag tegen elkaar gevlogen en gevallen. De
eene bestuurder was op slag dood, de an
der is zwaar gewond.
GEMENGD NIEUWS.
I1/» ton verduisterd.
De rechtbank te Arnhem deed Dinsdag
uitspraak in de zaak tegen den 48-jarigen
kaashandelaar J. A. v. E. uit Nijmegen,
thans gedetineerd, beschuldigd van ver
duistering van 20.000 kazen, van verduis
tering van een bedrag van f 148,897 en
van oplichting door middel van onware
orderbriefjes, alles ten nadeele der Pro
ducent Handelsver. te Gouda.
De rechtbank veroordeelde bekl. ter
zake verduistering van f 148.897 tot een
gevangenisstraf voor den tijd van één
jaar en zes maanden.
Van de overige hem ten last gelegde
feiten werd hij vrijgesproken.
De Officier van Justitie had 2i jaar
gevangenisstraf met aftrek van voorarrest
(ongeveer 5 mnd.) geëischt.
Een reek8 ernstige mijnongelukken.
Wederom zjjn bij d© Oranje Nassau-
mijnen twee doodelijke ongevallen voorge
vallen.
Het eerste ongeval vond plaats bij de
„Oranje Nassau III", waar de 38-jarige
Poolsche mijnwerker J. Zymny uit Grauen,
werkzaam in ©en der galerijen was, toen hij
door neervallend gesteente werd getroffen,
In zwaar gewonden toestand werd hij naar
het ziekenhuis overgebracht, waar h(j kort
na aankomst overleed. H. laat een vrouw en
drie kinderen achter.
Een andere arbeider, genaamd Rab, werd
ook getroffen, doch bekwam slechts een
lichte beenwond.
Het tweede doodelijk mijnongeval gebeur
de in de „Oranje Nassau IV", waar de bou
wer P. F. Palka, uit Schaesberg, door af
vallend gesteente werd gedood.
Deze laat een vrouw en vier kinderen
achter.
Niet minder dan zes arbeiders zjjn de
laatste vier weken op de „Oranje Nassau"-
mijn gedood.
In de mijn „Wilhelmlna" werd voorts de
mijnwerker L. door afvallend gesteente ge
troffen en ln levensgevaarlijken toestand
naar bet hospitaal overgebracht.
(„Telegr.").
Steengroeve Ingestort
Bij Fürstenstein in Beleren is gister
een steengroeve ingestort Van de elf ar
beiders die er in werkten zijn acht ge
dood, de drie anderen zwaar gewond.
Geboren t
Dooh eer van
J. B. PA8CREDAG en
M. H. PA8CUEDAG—
Böschbn.
Helder, 16 December 1925.
Marine Hospitaal, Burger Afd.
Geboren
Zoon van
A. J. DIJKER en
J. A. M. DIJKER—Meerhof*.
Amsterdam, 15 December 1926.
Rozengracht 161.
Heden overleed, zacht en
kalm, onze lieve Vrouw,
Moeder, Behuwd-, Groot
en Overgrootmoeder, Mej.
ANTJE BREMER geb. KOOIMAN,
in den leeftijd van 76 Jaar
Uit aller naam:
J. BREMER.
Helder, 15 December 1926.
Timmersteeg No. 8.
Cauck (iïajiiïJojztiLt
Ontwapeningscommissie.
r
MARIA ELISABETH,
JAN WILLEM,
Onzen hartslljken dank voor de
belangstelling aan alle familie
en vrienden tijdens onze 12'/r
Jarigs Eohtvereeniging.
C. MOLENAAR en Eohtgenoote.
Opwekkend
en
verfriitchend.
futnerle Joyzelle, Haarlem.