Nooit gedacht! nieuwe étalages. Herman Nypels, BINNENLAND dat een uitverkoop zóó slagen kon. Kijk nu eens naar de prijzen. Goedkooper kan het niet. Heeren-Kleedingmagazijnen, Advertentië Versterking van de Japanscbe garnizoenen in Mandsjoertye. Besloten is om de Jaipansohe garnizoe nen in Mandsjoerij© onverwijld op volle sterkte te brengen. De Japanners 'hebben de Qhineeeohe generaals gewaarschuwd, dat in de nabijheid van den Manderjoerlj- schen spoorweg of de Jaipamsohe zone geen gevechten zullen worden gedoogd. Tokio, 16 Deo. Uit officieele Inlichtingen blijkt, dat Tsjang Tso Lins huurlingen op het punt staan, aan het muiten te slaan, terwijl gemeld wordt, dat er op aanzien lijke schaal wordt geplunderd. Zeer stren ge maatregelen bleken noodig om het ver lies van levens en eigendom tq, voorko1 men. DA KABINETSCRISIS. In verband met de pogingen van Dr. de Visser, om het huidige ministerie als extra parlementair kabinet te doen aanblijven, meldt de „Telegr.", dat de vier R.-K. mi nisters, gelijk trouwens niet anders te ver wachten was, in geen geval zitting zullen nemen in een kabinet, dat zich zou neer leggen bij het votum der Tweede Kamer, van 11 November ji„ waarbij de gelden ge weigerd werden voor het Gezantschap bij het Vaticaan, tenzij op een of andere ma nier een oplossing over deze kwestie zou worden gevonden. Dat Dr. De Visser er in zou slagen thans nog een oplossing te vinden, die èn C.-H. èn R.-K. zou bevredigen,wordt zoo goed ais uitgesloten geacht; anders ware zijin eer ste opdracht, d.e gericht was op het herstel oer rechtsche samenwerking, zoodat het de missionaire kabinet dan had kunnen blijven zitting houden, niet mislukt. In pout.eke kringen acht men ook een minderheidskabinet, uit R.-K. en A.-R. be staande, vrijwel uitgesloten, om niet te spre ken van een minderheidskabinet, samenge steld u.t A.-R. en C.-H., dat nog veel zwak ker zou staan. De Rijksmiddelen. De Rijksmiddelen hebben in November bijna 21/» miliioen meer opgebracht dan \er.eden jaar. Invoerrechten, suikeraccijns en. zege.ietLten \ertoonen ce grootste stij- g.ngeiL In ..e eerste elf maanden was de opbrengst 19.ni.iuoen hooger dan een jaar geme en, waartoe de invoerrechten ruim j 77» ni.ii.oen bijdroegen, de zegelrechten bijkans 5 millicen. Tegenover 11/12 ra ming is er een voorde lig verschil van bijna 42 miliioen. Visum voor DuitsehlandL Naar wij van het Departement van Bui- tenlandsche Zaken vernemen, zijn de onder handelingen met de Duitsche Regeering omtrent het wederzijdsch afschaffen der visa op paspoorten niet zoo vlug opgescho ten a:S men u.t de mededeelinsyn van den Minister aan de Tweede Kamer mocht op maken. Er' is in ie-er geval geen sprake van, dat zuks met ingang van 1 Januari a.s. zou gesch.eoon; het zai we. Februari wor den, meende men. Bovendien moeten na verkregen overeenstemming nog admini stratieve maatregelen worden getroffen, waarmede ook nog wel 6enige weken ge moeid zuilen zijn. Ook Nederland uitgenoodlgd. Naar het HbL uit Genève verneemt is ook Nederland onder de Staten, wien de Raad van 'den Volkenbond een uitnoodi- glng heeft gezonden otm als lid deel uit te maken tot de Voorbereidende Commis sie inzake de ontwapening. Een nieuw voor-ontwerp Weeldewet. Naar het HbL verneemt is tgm den Nijverheidsraad ter beoordeedlng t zonden een nieuw voor-ontwerp Weelde wet ter vervanging van het bestaande wetsontwerp. Het nieuwe voor-ontwerp beoogt de vijfentwintig artikelen, welke als weelde artikelen worden aangemerkt te belasten bij de bron en wel met 12 pet, voor zoo ver rij hier te lande worden gemaakt. Op ingevoerde weelde-artikelen zal een ln- voerreoht van 12 pot. worden geheven. De weedde-ibelasting ten aanzien van hoteiverterlngen blijft als in bet oude ontwerp. De nP. C. Hooft". Het passagiersschip, dat de Stoomvaart- maatschappij „Nederland" op een Fran- sohe werf te St. Nazaire laat bouwen, na dert zljm voltooiing. De bouw, die enkele malen o.a. door staking vertraagd is, is nu zoover gevorderd, dat het schip tegen einde Januari, begin Februari voltooid zal zijn. De Maatschappij „Nederland" hoopt, dat het schip in Februari zal wor-» den afgeleverd. Thans zijn de machines reedis In het vaartuig aangebracht, alle kilnkwerk is gedaan en> men legt de laatste hand aan de afwerking van de hutteni, salons e.d. De proeftochj zal gehouden worden van St. Nazaire naar Amsterdam, terwijl later een tweede proefvaart van Amsterdam uit zal volgen. In de maand Mei hoopt men de „P. C. Hooft" in dienst te stellen. Ben nieuw schip voor de K. W. I. M. De Kon. Ned. Stoomboot Mij heeft den bouw van een mailschip voor de Oolon- ltyn, van den Kon. West-Ind. Maildienst, aan de Rotterdamsohe Droogdok Mij. op gedragen. De aftmetingen van het nieuwe mailschip zijn: 420 voet lengte en 68' 10" breedte. Het sohlp zal ongeveer J46 eer ste, 56 tweede en 88 derde klasse-passa giers kunnen vervoeren en over 800,000 kub. voet laadruimte kunnen beschikken. De voortstuwing zal door een quadruple nUxkinmaohine geschieden Koninklijke P&ketvaart-MQ. Nieuwe bouwplannen ln voor bereiding. Naar wij uit goede bron vernemen, zijn de plannen bij de Koninklijke Paketvaart Mij. voor den bouw van een tweede Btoom- schip „Planclus", bestemd voor den snel- dlenst, thans ln zooverre gevorderd, dat de aanvragen aan de scheepsbouwmaat schappijen verzonden zijn. Zooals bekend, werden onlangs bestel lingen geplaatst voor den bouw van tien nieuwe schepen. Maar afgescheiden van deze tonnage, die naar men hoopt het volgend jaar grootendeels gereed zal komen, bestaan er nog verdere uitbreidingsplannen. Deze plannen, die naar wij vernemen, betrekking hebben op een belangrijk aantal schepen, zijn evenwel nog in een stadium van voor bereiding. Het is te hopen, dat het gelukken zal den bouw van bovenstaand schip en verdere bestellingen voor de Nederl%id- sche werven te reserveeren. Onnoodig te zeggen, dat dit ook de wensch is van de directie der Koninklijke Paketvaart Mij. De „Soerakarta". Het Nederlandsohe vraohtstoamsohip Soerakarta, in 1913 te Vlissingen gebouwd en eenige maanden geleden te Hoek van Holland gestrand', is verkocht in den be schadigden toestand en met den inven taris, zooals het te Schiedam ligt De verkooping 'geschiedde voor reke ning van den Rotterdamschen Lloyd, door den makelaar Jacq. Pierot Jr. Er was zeer veel belangstelling. Het schip werd ingezet voor 60,000 en is verkocht voor 66,600, aan de naam- looze vennootschap Frans Rijsdijk'e soheepslooperij te Hendrik Ido Ambacht De indijk". Het stoomschip „Ardij'k" van de Hol landAmerika Lijn, dat dn 'het begin der vorige maand tijdens stormweer op den Atlantischen Oceaan averij heeft opge- loopen en dat toen door het Amerikaan- sche stoomschip „American Merchant" naar de Azoren is geconvoyeerd. is Maan dag te Rotterdam gearriveerd Het schip dat te San Miquel voorloopig gerepareerd is, heeft alleen de reis van daar naar Rotterdam kunnen maken. Het schip vertoont nog duidelijke spo ren van de schade die de stqrm heeft aan gericht Vooral de brug en het dek zijn zeer gehavend. De melkvoorzlening te Amsterdam. Strijd. Er dreigt strijd tUsschen de melkvee houders en den melkhandel, wij hebben er reeds melding van gemaakt. Of eigen lijk van dreigen is geen sprake meer, de strijd is er reeds. De melkhandel heeft besloten ingaande morgen den melkprijs opnieuw met één cent per liter te ver lagen de vorige verlaging met één cent dateert van 80 November. In de verlaging van 80 November had den de boeren toegestemd onder uitdruk kelijk voorwaarde, dat zij slechts voor twee weken geldig zou zijn. De hafidel beeft echter die voorwaarde niet aanvaard en in stede daarvan besloten thans nog met één cent per liter te verlagen. De handel wil dus twee oent per liter min der geven dan de boeren vragen. Het besluit is „onherroepelijk", dat wil zeg gen, er valt over den prijs niet meer te confereeren. Het spreekt vanzelf, dat de veehouders over dit besluit van den handel ten hoog ste ontstemd zijn. Niet in de eerste plaats tegen de verlaging zelf gaat die ontstem ui mg hoewel zij onaanvaardbaar wordt geacht maar vooral tegen het feit dat de handel eenvoudig de prijs decreteert, zonder zelfs de mogelijkheid van overleg te hebben Ingezonden Mededeellng. „De handel wil blijkbaar strijd" zeggen de veehouders, „welnu, w|j aanvaarden hem". De handel voert als motief voor de verlaging aan de groote melkproductie in den laatsten tijd. Van de zijde der veehouders wees men er eohter op, dat de handel van die groote productie geen schade ondervindt. Dé (Algemeene) Melkveehouders zullen waarschijnlijk besluiten de melk zelf te gaan uitventen. Op het oogenbllk ontvangen deboersn 14 cant per liter franoo Amsterdam en 18} eent van fabrieken en coöperaties. (HbL) De textlelmachlnefabrlek te Blerlk stop gezet Klacht over het optreden van een ambtenaar der arbeidsinspectie. Naar aanleiding van het optreden der arbeidsinspectie is de fabriek van de N. V. N ederlandsolie textlelmachinefabriek en ijzergieterij te Blerick stop gezet, waardoor 160 man werkeloos zijn gewor den. Het personeel heeft nu het volgende telegram grzonden aan de arbeidsinspectie te Maastricht: Het gezamenlijk personeel, ruim 160 mun, der Nederlandsohe textielmaohine- fabriek te Blerick, verontwaardigd en geprikkeld door herhaald driest en on- ehoord optreden van den ambtenaar an Ree te Ven o, telkens bijgestaan door marechaussees, eisoht uw onmiddel lijk onpartijdig en rechtvaardig ingrijpen. Zoo dit niet gesohledt, wendt het zloh tot hooger hand en stelt u verantwoor delijk voor de gevolgen. Van af heden Toegang vrij. Nelder Schagen. recht van eenige vakvereeniginigen zal werden beperkt. Gemeente-secretaris ontslagen. (Aneta). De ernstig zieke, met verlof naar Nederland vertrokken gemeente secretaris van Tebingtinggi, L. H. N., tevens directeur van gemeentewerken aldaar, is door den gemeenteraad, wegens ongeschiktheid en verwaarloozing van de administratie, ontslagen. Een accountants onderzoek heeft een kastekort aan het licht gebracht. OOST-IND1E. TWEEDE KAMER. Dinsdag 15 December. Bij de regeling van de werkzaamheden verklaart de heer Braat (Plattelanders- bond) zich tegen een directe behandeling van de bezoldigingsontwerpen. Een voor stel van den voorzitter tot behandeling van deze en andere ontwerpen wordt z.h. st. aangenomen. Aan de orde zjjn de herziening van de Faillissementswet (redactieverbetering) en verschillende supletoire begrootings- ontwerpen, alsmede het wetsontwerp tot goedkeuring van het ongevallenverzeke ringsverdrag met Noorwegen. Al deze ontwerpen worden z. h. st. aangenomen. Ook de conclusie der commissie voor de staatsuitgaven betreffende het ten spoe digste storten van het bezit van het Kon. Nationaal Steuncomité in 's rijks schatkist wordt z. h. st. aangenomen. Aan de orde zijn verschillende kleinere wetsontwerpen. Deze worden z. h. st. aan genomen. Aan de orde komen dan de bezoldigings ontwerpen. De heer J. ter Laan (s.-d.) acht de regeling onbevredigend. Deze regeering meet met tweeërlei maat door bevoor deeling van de hoogere salarissen. Nood-, gedwongen zal de s.-d. fractie voorstem men. De heer Kuiper (r.-k.) wil een be tere loonregeling voor de rijkswerklleden. De heer Ketelaar (v.-d.) oordeelt, dat kantonrechters en onderwijzers er slecht af komen. De heer Bulten (r.-k.) wil een verhooging van den kinderbijslag voor rij i&BW6f kliüódi De heer Dresselhuys(V.B.) «.nv..rdt|^\t!ïïS de verbetering, ofschoon de zaak nog oixsraaa reeds ae aancacnt niet te overzien is. Spr. bestrijdt den heer ter Laan. Vooral de salarissen der rechterlijke macht zijn onvoldoende. De heer L. de Visser (C. P.) wijst op toenemende ontevredenheid, speciaal van het postpersoneel. Minister Colijn zegt, dat het niet de tie der ambtenaren doch om fouten weg te nemen. Er is geen bevoorrechting van hooger personeel. Het demissionaire ka binet treedt niet in de mérites van het Bezoldigingsbesluit. Spr. doet geen toe zeggingen ten aanzien van de rijkswerk lieden. De rechterlijke macht kan niet ln een uitzonderingspositie worden gebracht. Minister Schokking beoogt, aat voor de rechterlijke macht het mogelijke is gedaan. Spr. kan daaraan geen toezegging doen. Spr. zal het bescheiden amendement van den heer Dresselhuys afwachten; indien het werkelijk bescheiden is, kan het in overweging worden genomen. De heer J. ter Laan (s.-d.) acht het vraagstuk niet rijp voor een behandeling als door den heer Dresselhuys gewild wordt. Koint hij met amendementen, dan zal spr. overwegen of het noodig is een motie in te dienen, opdat de wijzigingen, door den heer Dresselhuys voorgesteld, voor de rechterlijke macht voor alle groepen ambtenaren zullen gelden. Na re-en duplieken worden verschillen de wijzigingen aangenomen, en het wets ontwerp vervolgens z. h. st aangenomen. HKPPB bedoeling is, de positie der te verbeteren, Opruiing tot staking.' Op de marine-etablissementen te Soera- bajn dreigt een: staking. Drie belhamels uit d< Uaturen der vakvewniglngqn zul- zonder dergelijk- len vermoedelijk worden vervolgd, we- steld, dit genus thans eensklaps als een LUCHTVAART. I>e vllegtulg-aankoopen voor Koloniën. Men meldt aan het Haagsohe Aneta- kantoor: W él betreffen de ondernomen stappen iiio» enkele inlichtingen.Wèd Is er aangaan dehetplaatsen1 van den aankoop definitief nog niets beslist. Doch niettemin, of be ter gezegd, juist daarom, leek het ons zeer noodzakelijk, op het nieuwe gevaar, dat dreigt de aandacht te vestigen. Het gejdt hier het volgende: de Indi sche marlne-vllegdlehat heeft nieuwe wa tervliegtuigen noodig, toestellen met een grooten actie-radius. De plannen tot aan koop van dit nieuwe materiaal kwambn eerst, kort geleden ter kennis van de Ne derlandsohe vliegtuigen-Industrie. En wat men toen vernam was ojil, dat de Indisohe marine-vliegdienst na het al jaren lang toestellen te hebben ge- gsns opruiing tot staking. Het vergader- zoo sehresuwende behoeft* sehjjmt ge voelen, dat gemeend werd niet meer te kunnen wachten op aanbiedingen der Ne derlandsohe fabrieken, dooh te pogen het verlangde zoo spoedig mogelijk te betrek ken van een buitenlandsdie lndustrieele onderneming. Met dit doel relsdor. dan ook do vorige week een tweetal officieren der Nederlandsohe Marine naar Italië, om met de te Pisa gevestigde Domier-vllegtui- genfabrlek over een spoedige levering van vijf dubbel-motorige vliegbooten voor de hooge zee van het type „Wal" te onder handelen. Deze aankoop zou bedoeld zijn als een voorlooper van later te plaatsen grootere opdrachten. Nu demonstreerde Koloniën eohter nog een schijn van welwillendheid jegens den vaderlandschen vliegtuigbouw, door een der fabrieken, die van Fokker, over de le vering van een metalen vliegboot te pol sen. Al betwijfelen we ten zeerste, dat deze order „als zoodanig", in verband met al de problemen en het risico verbonden aan het construeer©» en in uiterst krap pen leveringstijd au-point moeten brengen van een nieuw type metalen vliegboot voor d!e betrokken fabriek een welkome opdracht zou zijn, zoo was bet. dunkt'ons, toch plifcht, de eveneens internationaal vermaarde Nationale Vliegtuig Industrie tot het vervaardigen van een vliegboot uit te noodigen, om tenminste tegen de zeer groote kansen der Dornier-fahriek, een zoo groot mogelijke Nederlandsohe kans te kunnen stellen. Wij ontkennen echter, dat, ook wanneer beide Nederlandsohe ondernemingen op dracht tot het bouwen van een proef-ma- chine zouden ontvangen, de Nederland sohe industrie een eerlijke kans wordt ge geven. Het nadeel is voor onze industrie te groot, eenvoudig daarom, omdat van haar verlangd wordt in zeer korten tijd iets nieuws te maken, terwijl DornieFs toestel zijn „Wal", we zeggen niet uit-de- mod'e is, doch toch een type, dat al jaren 'geleden werd vervaardigd en dus door en door aan de practijk kon worden ge- toest; in eerste uitvoering werd de „Wal", die toen te boek stond als typ© Do Ga I, reeds in Maart 1920 op de Mok en Schel- lingwoud© geprobeerd. Wat zal thans gebeuren? Zal Koloniën den vaderlandschen viiegtuigenbouw de gelegenheid gunnen, binnen redelijken leveringstijd met een duralumin-vliegboot voor den dag te komen, of zal onze indus trie opnieuw de smaad van een in den hoek duwen worden aangedaan en op nieuw een bedrag van vele tonnen naar den vreemd© verhuizen? En dat dan al leen, omdat „men" er nu eenmaal zijn zin nen op gezet heeft, 't lang begeerde type vliegboot voor groote afstand binnen den kortst mogelijken tijd in Indië te zien. Want „nog krachtiger" argumenten om het passé eren1 van de Nederlandsohe vlieg tuigindustrie te kunnen rechtvaardigen, zijn zeer zeker niet denkbaar. In antwoord hierop verneemt het Haag sohe Aneta-kantoor uit zeer betrouwbare bron: De geregelde aanschaffing voor ver nieuwing en uitbreiding van het vlieg- tuigmateriaal voor den Marine-luchtvaart dienst in Ned.-Indië werd eenige jaren on derbroken in afwachting van de Vlootwet, bij de aanneming waarvan dan die dienst volgens een bepaald bouwplan een zeer groote uitbreiding zou ondergaan. Daar de inleiding daarvan vertraagd werd en eindelijk de Vlootwet ln haar verschillen de vormen verworpen werd, heeft 't vlieg- materiaal van ellen vüegdienst een groo- ojm. in werc als te zijn een onhoudbare toe stand. By suppletolre begrooting werden daarom in het begin van dit jaar gelden beschikbaar gesteld voor de aansohafflnf ter vernieuwing van verouderd materiaa van zes groote lange-afstan<Nzeevliegtul- gen, terwijl op de begrooting 1926 weder om 12 stuks worden aangevraagd en in het; voornemen schfint te liggen het aantal vliegtuigen in Indië verder op te voeren. Naar het schijnt, konden de Nederland sohe fabrieken, welke bij de gehouden aan besteding hebben Ingeschreven, welke wel een grooten naam hebben op het gebied van 1 andvliegtuigen, dooh nog weinig er varing bezitten ln den bouw van zeevlleg- tuigen niet waarborgen binnen den ge stelden tijd een vliegtuig gereed te heb ben, dat aan de gestelde eischen zou vol doen. Daarom werd blijkbaar besloten een oerste aanvulling van vliegtuigen uit het buitenland te betrekken en werd. hiervoor gekozen het bekende Dornier zeevliegtuig van het type „Wal", bekend o.a. uit den Noordpooitooht van Aroundsen. De nationale Industrie heeft deze bestel ling dus Inderdaad aan zloh voorbij zien gaan, dooh dat houdt toch niet in zloh, dat zij voor eventueele volgende groote leve ringen niet in aanmerking zou komen. In dien het juist is, dat aan Fokker opdracht gegeven wordt een vliegboot te ontwer pen en hiertoe als voorbeeld te nemen de indertijd door hem aan de Marine gelever de vliegboot, dan zou dit eerder een bewijs zijn dat er juist getracht wordt deze be langrijke bestellingen in het land te hou den, Van een in een hoek duwen onzer nationale industrie kan dan ook moeilijk gesproken worden. Ben drlemotorlgc Fokkermachine naar Amerika. Na het succes van die driemotoriige Fokker-machine in Amerika heeft de Ned. VUegtuiigenfebriek onieuw opdracht ge kregen een driltemotoirige Fokkenmaohirte naar Amerika te zenden. Reeds Vrijdeg werd deze per sn. „Nieuw Amsterdam" naar Amerika ver- sdheept. Dit was mogelijk, doordat genoemde fabriek na de resultaten met de eerste machine behaald inzag, dat dit type een goed verkoopeobject zou worden en der halve met den aanmaak van verdere toe stellen onverwijld begon, zoodat men „uit voorraad" zon kunnen leveren. Zooala vroeger reeds gemeld, kan de Fokker F VU 8 met twee verschillend© vleugels worden uitgevoerd, nï. met 19 M. lengte (de normale) *m **a met M. Lengt* de laatste voor het vervoer van groote las ten, De thans verscheepte machine is met den grooten vleugel uitgerust en evenals de eerste voorzien van 8 V rtght-Whirl- winid motoren van 200 P.K. elk. Ben Engelseh© order. Naar wij vernemen heeft -het Britsohe departement van Luchtvaart de Fokker fabriek opdracht gegeven tot den bouw van een drie-motorig verkeersvliegtuig van het verbeterde type F. VIL Het toe stel, dat reeds in lbouw is genomen-, wordt uitgerust met 8 zeven cyL luohtgekoelde Siddely „Lynx" motoren van 170 P.K. elk. Het Britsoh© Air Ministry zou eveneens in bespreking zijn met de Nationale Vliegtuig-Industrie, betreffende het leve ren van een drie-motorig Koolhoven-ver keersvliegtuig van- het tyipe F.K. 38. Deze belangstelling der Engelsche re giering voor de Nederlandsohe vliegtuig industrie mag 'beschouwd worden als een nieuw bewijs voor de hooge technische ontwikkeling, die de vliegtuigbouw in ons land bereikt heeft Botsing van vliegtuigen. Twee vliegmachines zijn boven het vliegveld van Lansdon in Kent gistermid dag tegen elkaar gevlogen en gevallen. De eene bestuurder was op slag dood, de an der is zwaar gewond. GEMENGD NIEUWS. I1/» ton verduisterd. De rechtbank te Arnhem deed Dinsdag uitspraak in de zaak tegen den 48-jarigen kaashandelaar J. A. v. E. uit Nijmegen, thans gedetineerd, beschuldigd van ver duistering van 20.000 kazen, van verduis tering van een bedrag van f 148,897 en van oplichting door middel van onware orderbriefjes, alles ten nadeele der Pro ducent Handelsver. te Gouda. De rechtbank veroordeelde bekl. ter zake verduistering van f 148.897 tot een gevangenisstraf voor den tijd van één jaar en zes maanden. Van de overige hem ten last gelegde feiten werd hij vrijgesproken. De Officier van Justitie had 2i jaar gevangenisstraf met aftrek van voorarrest (ongeveer 5 mnd.) geëischt. Een reek8 ernstige mijnongelukken. Wederom zjjn bij d© Oranje Nassau- mijnen twee doodelijke ongevallen voorge vallen. Het eerste ongeval vond plaats bij de „Oranje Nassau III", waar de 38-jarige Poolsche mijnwerker J. Zymny uit Grauen, werkzaam in ©en der galerijen was, toen hij door neervallend gesteente werd getroffen, In zwaar gewonden toestand werd hij naar het ziekenhuis overgebracht, waar h(j kort na aankomst overleed. H. laat een vrouw en drie kinderen achter. Een andere arbeider, genaamd Rab, werd ook getroffen, doch bekwam slechts een lichte beenwond. Het tweede doodelijk mijnongeval gebeur de in de „Oranje Nassau IV", waar de bou wer P. F. Palka, uit Schaesberg, door af vallend gesteente werd gedood. Deze laat een vrouw en vier kinderen achter. Niet minder dan zes arbeiders zjjn de laatste vier weken op de „Oranje Nassau"- mijn gedood. In de mijn „Wilhelmlna" werd voorts de mijnwerker L. door afvallend gesteente ge troffen en ln levensgevaarlijken toestand naar bet hospitaal overgebracht. („Telegr."). Steengroeve Ingestort Bij Fürstenstein in Beleren is gister een steengroeve ingestort Van de elf ar beiders die er in werkten zijn acht ge dood, de drie anderen zwaar gewond. Geboren t Dooh eer van J. B. PA8CREDAG en M. H. PA8CUEDAG— Böschbn. Helder, 16 December 1925. Marine Hospitaal, Burger Afd. Geboren Zoon van A. J. DIJKER en J. A. M. DIJKER—Meerhof*. Amsterdam, 15 December 1926. Rozengracht 161. Heden overleed, zacht en kalm, onze lieve Vrouw, Moeder, Behuwd-, Groot en Overgrootmoeder, Mej. ANTJE BREMER geb. KOOIMAN, in den leeftijd van 76 Jaar Uit aller naam: J. BREMER. Helder, 15 December 1926. Timmersteeg No. 8. Cauck (iïajiiïJojztiLt Ontwapeningscommissie. r MARIA ELISABETH, JAN WILLEM, Onzen hartslljken dank voor de belangstelling aan alle familie en vrienden tijdens onze 12'/r Jarigs Eohtvereeniging. C. MOLENAAR en Eohtgenoote. Opwekkend en verfriitchend. futnerle Joyzelle, Haarlem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1925 | | pagina 3