Vrouwen
BINNENLAND
■Haan Gustavo Adolpho Bennie» In deze
zwik gespeeld heeft
De orflprs tot aanmaak der Portugeesche
bankbiljetten berusten ln het dossier van
deni Haagsohon Officier van Justitie, die ook
met het onderzoek van don Hongaarsohen
bankblljettonzwendel Is belast.
De documenten moeten zoo grandioos zijn
nagemaakt, dat de vervalsohlng uiterst moei
lik Is te oonstatoeren.
Het eerste vervalschte document, een
„vertrouwelijk verdrag!" tusschen de Portu-
geesohe Staatsbank eni de .regeering van An-
8ola Is onderteekend door de belde leiders
er Staatsbank en den gouverneur van An
gola, benevens door 'Dos Reis, een der op
richters van de Banco dl Angola.
In dit document wordb gezegd, dat de
Staatsbank do regeering van Angola mach
tigt tot het aanmaken van 200.000 bankbil
jetten van 500 escudo's en 100.000 biljetten
van 1000 escudo's.
Het tweede document is met vervalschte
handteekeningen voorzien van de legalisaties
der consulaten van Duitschland, Engeland en
Frankrijk.
Waren dus hierdoor alle voorbereidende
maatregelen op schitterende wijze getroffen,
voor het eigenlijke bravourfetuk vond men
zegt de „Seculo", het Portugeesche dagblad,
dat den zwendel in Den Haag aan den dag
bracht, 'Marang in Den Haag bereid.
Door middel van deze vervalschte vol
machten werd de in Londen zetelende druk
kersfirma, die voor de Portugeesche regee
ring de bankbiljetten drukt, wijsgemaakt,
dat Portugal de bedoeling had in Angola
een Portugeesche kolome in Afrika een
geheime inflatie toe te passen. Het zou in,
het belang van den Staat zijn en moest daar
om geheim blijven.- Het was Marang van
Usselstein, die aldus als „gevolmachtigde"
optrad. Vóór deze heer met zijn opdrachten
naar Landen ging, heeft hij het eerst bij de
firma Enschedé geprobeerd, de drukker der
Nederlandsche biljetten, die er echter van
afzag. In Londen zijn ze echter geslaagd. De
hoeren hebben zorgvuldig de invoering van
nieuwe serienummers geweerd; zij meenden,
dat dubbele series minder spoedig in het oog
zouden vallen.
RUSLAND.
Zinowjef naar de Krtm of de Rlvlera.
Naar aan de „Roel" wordt gemeld, heeft
het centraal oomité der Russische commu
nistische partij er krachtig bij Zinowjef op
aangedrongen, dat hij zich voor geruimen
tijd naar de Krim zal begeven. Zinowjef
heeft verklaard zich aan het verlangen van
het centraal comité te zullen onderwerpen,
maar er de voorkeur aan te geven naar de
Fransche Riviera te gaan. Het is echter
waarschijnlijk, dat de Fransche regeering
hem een visum zal weigeren; in ieder geval
zal hem geen diplomatiek paspoort verleend
worden. Men veronderstelt, dat er dus niet
veel anders zal opzitten, dan dat hij zich naar
de Krim, in dit geval Jalta, begeeft
Het Chlneesch-Russlsch geschil
In opdracht van Moekden heeft de politie
te Charbin de verzegeling van de kantoren
van de vakvereenigingeu en bedrijfsraden
aldaar weggenomen en de vrijgestelden der
vakvereenigingen op vrije voeten gesteld.
De stukken, die bij de huiszoekingen in be
slag waren genomen, zijn teruggegeven.
Het personen- en goederenverkeer op het
Zuidelijk deel van den Oosterspoorweg is
volkomen hersteld.
Rusland blijft tegenover het L V. V. op
zijn stuk staan.
Uit Londen wordt aan de Tel gemeld;
De Russische Vak vareenigLngen 'héb
ben geantwoord op de resolutie vau het
I. V. V.-bestuur, dat Deoeamber jj. te
Amsterdam vergaderde en waarbij beves
tigd werd, dat de beslissende besprekin
gen over het eenheidsvraagstuk vooraf
moeten worden gegaan door een verzoek
van de Russische Vakvereenigingen oan
aansluiting bij het I. V. V.
De Russische Vakvereenigingen doelen
thans mede, dat zij bij haar vroeger voor
stel: een gezamenlijke conferentie zonder
voorafgaande voorwaarden, blijven en
niets daaraan kunnen toevoegen. De brief
merkt nog op, dat het Centraal bestuur
d'er Russische Vakvereenigingen „het
zijn plicht aCht, onvermoeid het werken
voort te zetten, dat kan lelden tot stich
ting van een' enkel lnternatonaal vakver
bond".
De aanbouw van 20 dutkbooten.
Reval, 81 Jan. Het uitvoerend oomlté
der Sovjet-regeering heeft voor de verde
diging van Peteraburg den spoedigen
aanbouw gelast van 25 dulkbooten, ieder
van 700 ton, ln de rijkswerven.
De communistische Internationale.
ITet uitvoerend comité der communis
tische internationale hoeft den Bteun aan
de Zweedsche, Deensohe, Noorsche en
Tsjechoslowaksohe oommunlstlsche par
tijen ingetrokken ln verband met het feit,
dat ln die partijen onderlinge oneenighe-
den, heersohen, die vruchtdragend*® ar-
beid onmogelijk maken.
Moderne kapiteins van Kflpentck.
het bezit van Verschillende, vateclie tlocumen-
teti cu volmachten, geteekeud (naar het
•cheen!) door Kallnln eni andere vooraan
staande regeertagapersomeiii. Met behulp vau
die volmachten heeft hij verschillende amb
tenaren en offlcleele bureawx geld uit don
zak weten w kloppen. Do tweede, Puwlof,
gaf zich uit voor een gemachtigde van het
havenbestuur van Archangelsk. duurhlj oven-
een» gebruik makende van vervRlsahte docu
menten. HU opende oen groot kantoor te
Kotlasa, stelde op groote schaal personeel
aan en.... genoot weldra een onbeperkt
Ingezonden Mededeellng.
en Meis.iep 1 Er ls geen deugdelijker
middel voor het verkrijgen en be
houden van een fraaie Huid van
Handen en Gelaat, dan
80-60-90 et. PURO
cred'iot, waarvan hij niet nagelaten heeft ge
bruik te maken. Hij deed dit echter in zoo
onbescheiden mate, dat men argwaan begon
te koesteren eni hem zekerheidshalve inre
kende, waarna een en ander weidra aan het
licht kwam.
'Een derde personage, dat het op dergelijke
wijze aanlegde, is dezer dagen te Odessa ge
arresteerd. De man, wiens naam Babajef
luidt, gaf zich uit voor lid van het contraal
uitvoerend comité van Georgië en secretaris
van het centraal comité der Georgische com
munistische partij'. Hij had speciaal de vak-
en partij-organisaties tot zijn arbeidsveld
gekozen, die blijkbaar al even goed van ver
trouwen waren. Zij stelden hein namelijk
voor verschillende doeleinden vrij groote
geldsommen ter hand, welke door hem ten
eigen bate werden aangewend.
GRIEKENLAND.
Krasse bezuiniging.
De Grieksche dictator, generaal Panga-
los, heeft een verordening uitgevaardigd,
waai'bij niet minder dan 20.000 ambtena
ren worden ontslagen. Dit is een zeer be
langrijk percentage, daar Griekonland in
totaal nauwelijks meer dan 50.000 ambte-
najen telt. Echter wordt door Pangalos
verklaard, dat deze om bezuinigingsrede
nen noodzakelijke maatregelen geen ern
stige gevolgen voor den gang van zaken
zal hebben.
VEREENIGDE STATEN.
Mijnramp bfj Hellena.
Uit Birpiingham in den staat Alabama
wordt gemeld,' dat bij Helena, in dien
staat, een ontploffing beeft plaats gehad.
27 mijnwerkers zijn daarbij omgekomen.
Diamantsmokkelaar gesnapt
Aan de „Neptune" wordt uit New York
bericht, dat een inwoner van Antwerpen,
Lieb Ritterman geheeten, aan de Cana-
deesche grens is aangehouden op het
oogenblik, dat hij trachtte ruwe diamant
'ter waarde van 250.000 dollars in de Ver.
Staten binnen te smokkelen.
Ritterman verklaarde aan den Ameri-
kaanschen commissaris, dat hij met onge
lukkige speculaties veel geld had verloren
en dat het in beslag nemen van de bij
hem gevonden diamanten ongetwijfeld het
bankroet zal veroorzaken van de Antwerp-
sche firma, voor welke hij handelde.
Hij weigerde den naam dezer firma op
te geven. Hij zelf is van Poolsche afkomst
en men had hem 500 dollar beloofd, in
dien hij 45.000 dollar invoerrechten ont
dook.
De diamanten werden gevonden in een
zijden kous, in de zakken van een pyjama
en in een doos talk.
Ben proces tegen een neger.
Uit New-York wordt gemeld dat giste
ren te Lèxington in Kentucky het proces
plaats heeft tegen een neger, die bekend
heeft een blanke vrouw te hebben aange
rand na haar echtgenoot en twee kinde
ren te 'hebben gedood. Reeds tweeanaal
heeft de menigte getracht den beklaagde
te lynchen. De gouverneur heeft daaroan
voor het proces uitgebreide voorzorgs
maatregelen genomen. Niet minder "dan
100 man cavalerie met tanks en gasbom
men zijn gerequireerd en de straten ln de
omgeving van het gerechtshof zijn gebar
rlcadeerd. Alle winkels in deze wijk (moe
ten gesloten blijven en' die meeste bewo
ners hebben tijdelijk elders onderdak ge
zocht, daar zij ten gevolge van dé afslui
ting van hun wijk niet van hun werk naar
hun woning kruinen terugkeeren.
Een zware brand.
South Bend (Indiana), 1 Febr. In het
handelscentrum der stad is een brand uit
gebroken, welke negen groote magazijnen
heeft verwoest. De schade wordt op meer
dan twee mlllioen dollars geschat
Terwijl de brand op-.zijn hevigst woed
de, 'brak er ln een ander gedeelte der
stad eveneens brand: uit welke de bu
reau* van de Standard Oil verwoestte en
een schade aanrichtte, die op 800,000 dol
lars wordt geschat
OOST-INDIE.
Steenkool ln Zuid-OostBorneo,
De „Locomotief* meldt, dat het hoofd van
don mijnbouw heeft meegedeeld', dat aanzien
lijke koolafzettingen zijn gevonden in Zuid-
Oost-Borneo. De steenkool bevindt *lch aan
de Oostzijde en aan de Westzijde van het
Senahenggebergte, tuss<kon de KJ<<enipang-
baai en de Patnoekanbaai.
Do „Wega" vlot
De „Wega" is vlot gekomen. Het lek Is
door middel van een z.g. lek mantel gedicht
Het schip is vervolgens naar Tandjong Pi
nang (Riouw) vertrokken.
Bruidskleed van bankbiljetten.
De Horrieo 1'. vernaai uit Amoental, hoe
daar veei ergernis verwekt is door liet feit.
dat voor het huwelijk van een kind van hadji
Aodiuuiuh, één der rubber koningeu aldaar,
het trouwpakje geheel van bankbiljetten van
'-li, 50 on 100 gulden gemaakt wum.
bon groot aarital biljetten is verknipt on
tot een trouweostuum itezurnen genaaid.
'Den kleinen ambtenaar, zegt het blad', valt
t heel moeilijk, het kost- en schoolgeld- van
zijn zoon voor de H.B.S. te betaion on hU
«iet nu, hoe er met hot kostbare geld gesmo-1
ten wordt, alleen en uitsluitend ouvmidereu
de oog-en uit te steken.
DE KATÏIN15T8CBISI8.
Het Nederl. CJorr.-bur. In den Hang
meldt:
Naar wij vernemen, heeft de kabinets
formateur mr. Limburg een regeerlngs-
program goeddeels ln groote lijnen in ge
reedheid gebracht en is hij daarop begon
nen, enkele personen te polsen, waarbij
men hem met welwillendheid tegemoet
treedt.
Nederland en Turkije.
Uit Konstantiinopél wordt aan het „Hbl."
gemeld:
De Nederlandsche gezant baron Rengers
zal Maandag naar Angora vertrekken met
instructies uit Den Haag om een voorloo-
pige handelsovereenkomst te teekenon en
besprekingen over een definitief handels-
tractaat in te leiden, zoodat het gevaar van
de verhoogde douanerechten hij invoer van
Nederlandsche koopwaren is bezworen.
Het „Hbl." teekent hierbij aan, dat dit
bericht in hooge mate verheugend is.
Aan de voor den handel zoo schadelijke
onzekerheid, die een bijna volledige stopzet
ting van den uitvoer naar Turkije tengevolge
had, komt daardoor een einde. Het feit, dat
men binnen twee weken een dergelijke over
eenkomst tot stand kon brengen, nadat Tur
kije door zjjn dreigende douanetarieven ons
tot spoed had aangezet, is inmiddels een zeer
sterke aanwijzing, da tde onrust, waarvan
onze handel dupe is geworden, venmeden had
kunnen worden 1
De zilveren bruiloft van de Koningin en
den Prins.
De Koningin en de Prins zijn Zaterdag
ochtend 10 uur 24 min, van Den Haag
naar Het Loo vertrokken, waar hun zil
veren huwelijksfeest in familiekring zal
worden gevierd.
De Prinses blijft nog tot Donderdag in
Den Haag, in verband met haar onderwijs.
Eenige familieleden van den Prins wor
den Vrijdag op Het Loo verwacht; de
Koningin-Moeder zal Zaterdag komen.
Verder zullen Zaterdag de vroegere
speelgenooten van de. Prinses op Het Loo
aankomen, teneinde Maandag in zeer be
sloten kring, met de Prinses het zilveren
huwelijksfeest van haar ouders te vieren.
Zooals reeds werd meegedeeld, is het de
Koningin, met het oog op haar zeer druk
ke werkzaamheden, niet mogelijk, dit jaar
audiënties te verleenen. Het zal het Ko
ninklijk echtpaar dan ook niet mogelijk
zijn, gelukwenechen mondeling in onte
vangst te nemen.
De Kroonprins naar Doorn.
De gewezen Duitsche kroonprins is
gistermorgen half 8 te Oldenzaal aangeko
men en heeft onmiddellijk zjj'i reis naar
den huize Doorn voortgezet. Hij was ver
gezeld van zjjn adjudant en enkele vrien
den.
De „Indrapoera". Het eerste motor-
passagiersschip lil Nederland.
De „Indrapoera", het dubbelschroef
passagiers- en mail-motorschip, groot
11.500 ton en gebouwd door de Konink
lijke Maatschappij „De Schelde" te Vlis-
singen, is na gehouden proeftocht Zater
dag officieel door de directie van den
Rotterdamschen Lloyd overgenomen. Hier
mede is de Rotterdamsche vloot niet al
leen verrijkt met een prachtschip, dóch
tevens is het de eerste Nederlandsche
haven, die een Nederlandsch motor-maii-
schip voor de groote vaart in haar han
delsvloot heeft.
In 1923 werd dit vaartuig besteld. En
het is alweer practischer, luxueuser, groot-
scher dan de voorgangers.
In den rooksalon met de hooge glazen
kap, de groote, hooge ramen, die het
uitzicht op zee toelaten, waant men zich
niet meer aan boord van een schip.
De tweede klasse herinnert alleen door
het opschrift eraan, dat men zich 2e klas
bevindt, want ook hi%i is alles even ruim
en geriefelijk. En de 3e klasse biedt even
eens een behagelijk „home" voor eenige
weken. Dan bevat dit vaartuig een ope
ratie-kamer, even goed voorzien als de meest
moderne operatiezaal van een ziekenhuis.
De indruk vaq het geheel in de pas-
sagiersverblijvcn is er een van rust. Het
doet overal rustig aan, de decoratie en
de betimmeringen zijn smaakvol zonder
door haar overdadige weelde te hinderen.
Het is van een Hollandsche voorname
degelijkheid I
Wie verder de inrichting van dit vaar
tuig wil bestudeeren, vrage aan de di
rectie van den Rotterdamschen Lloyd de
groote doorsneeprent, die ten behoeve
van het onderwijs welwillend verstrekt
wordt.
Nog even een enkel woord over de
machines. Wat bij het bezoek aan dc
machinekamer opvalt is de behagelijke
temperatuur. Dat dankt men aan liet
ontbreken van vuren cn ketels. Staande
in de machtige machinekamer, waant men
zich iti een groote fabriek.
Twee Schelde-Sulzer 2-takt dieselmo
toren met een normaal vermogen van
7000 As-P.K. geven bij 85 omwentelingen
per minuut de 'Indrapoera een snelheid
van 15 knoopen per uur.
Opmerkelijk is, dat dé „oliestoker"
Slamat 70 ton brandstof verstookt in dc
24 uur en dat de Indrapoera berekend
is op slechts 35 toq per etmaal. Tien
machinisten cn acht inlanders doen hier
et work. Op het stoomschip Patria zijn
aarvoor 55 man noodig
Een Nederlandsch, vrachtschip vergaan.
De bemanning gered.
Volgons een bericht uit New-York be
vond zich het Nederlandsche dvrachtBtoom-
schip Alkald, van Rotterdam naar Phlla-
delphia, ter hoogte van Newfoundland in
zinkenden toestand. Het stoomschip West-
phalia van de Hamburg—Amerika-Lijn
verleende assistentie. Men zou truéhten bij
het aanbreken van den dag de bemanning
te redden.
Volgens door dé directie van Van Nle-
velt, Goudrlüan Oo.'s Stoomvaart Maat
schappij ontvangen telegram is de ge-
heele bemanning van de Alkaid doof het
stoomschip Westphalia gered, dat inmid
dels* de reis naar Newyork heeft voort
gezet. De Alkaid is totaal verloren.
De Alkaid is 3028 ton groot en behoort
aan de firma Van Nievelt en Goudriaan
te Rotterdam.
Het schip was op weg van Rotterdam
naar Philadelphia en 13 Januari Cape
Clear gepasseerd. Vermoedelijk wac het
thans weer op de thuisreis.
De Alkaid was geladen met steenkolen
voor de Steenkolen- en Scheepvaart Mij.
te Rotterdam.
Het schip is verzekerd voor 450.000.
De Federatieve Bond door de regeering
geboycot
In verband met het bericht, dat de mi
nisterraad besloten heeft, dat op geen der
departementen iemand (bestuur noch le
den) van den Federatieven Bond van per
soneel in openbare Diensten zal worden
ontvangen, meldt „De Standaard" thans,
dat aanleiding tot deze beslissing was een
telegram, dat deze bond aan de regeering
had verzonden met het oog op de verhoo
ging der ministerstractementen. De be
woordingen van dit telegram waren, al
dus het blad, van dien aard, dat zij den
druppel vormden, die in dit geval den em
mer deed overloopen.
Kanalisatie ln West-Friesland.
„De Telegraaf" van Zondagmorgen bevat
een belangwekkend artikel van prof. Visser
L. I., den bekenden landhuishoudkundige,
hoogleeraar aan de Landbouwhoogeschool,
over de kanalisatie in West-Friesland. Het
artikel is geschreven naar aanleiding van de
in 1923 door dezen deskundige geschreven
„iCritische Beschouwingen naar aanleiding
van het Rapport over de Kanalisatie in
est-Friesland" en geeft schr. standpunt
weer ten opzichte van het door God. Staten
van Noord-Holland ingediende plan. Er be
staat te dezen opzichte een totale onverschil
ligheid, ja zelfs tegenzin tegen deze kanaal
plannen, zoo zegt prof. Visser, en van de
benoodigde gelden is nog niet één zesde uit
vrijwillige bijdragen bijeen. Daarom; omdat
de schr. het zou betreuren, indien óf in het
geheel goen verbetering tot stand kwam óf
etracht zal worden de geiden door dwang
ijeen te krijgen, heeft deze nadere beschou
wing z. L nog wel eenlg nut.
Prof. Visser behandelt dan achtereenvol
gens de geprojecteerde kanalen Alkmaar
Hoorn, Lutje SchardamAlkmaar, Alkmaar
Koihorn, SchagenStolpen en Schagen
Kolhórn, van welke de laatste voor ons van
belang is. Hij zegt hiervan:
Het eerste is geraamd op 700.000 en het
tweede, gerekend van Langedqk tot Koihorn,
op 1.045.000, tezamon 1.745.000. Het be
lang van.een verbinding tusschen Wie'rin-
germeerpolder en de marktplaats Schagen is
niet te ontkennen, zoodat het één derue deel
voor het tweede kanaal, door het Rijk te ver
strekken, zeker te verdedigen is.
Of dé provinciale bijdrage van 8 ton voor
de beide kanaien bij dezen opzet door dén
beugel kan, meen ik, gezien het uitsluitend
plaatselijk belang, te mogen betwijfelen. Dat
beide kanalen door de bétrokken landstreek
ais zoodanig beschouwd zulien worden, zai
wel blijken bij het bijeenbrengen van de bij
drage van bijna 8 ton. De beteogen van don
landbouw zijn hierbij met voeten getreden.
De bestaande watergemeenschap in den
polder Schagen wordt onmogelijk gemaakt;
ja zelfs de schippers wordien m. i. gedupeerd,
aangezien hun schuiten en vletten (Schagen
kan thans bevaren worden door motorsche
pen van 40 ton) niet naar behoefte van het
tot heden gebruikelijke, met de geheele om
geving T'prbonden vaarwater kunnen wor
den gebracht in het nieuwe kanaal. Ook de
boezemwateren van de SchUgerkogge krijgen
geen verbinding met het nieuwe kanaal. Van
dit standpunt bekeken, zal het duidelijk zijn,
dat het leeuwenaandeel van de 3 ton door de
plaats Schagen zelf zal móeten worden bij
eengebracht. Dat het budget van Schagen
de daarvoor noodige 18000 per jaar zal
kunnen dragen, zal niemand gelooven; te
meer niet, aangezien dan het werkelijk eco
nomisch benutten' van een kanalensteise!
van bijna 2 millioen, aan een plaats van 8500
zielen nog geheel andere eischen zou stellen.
Beschouwt, men eveneens van dit finan
cieel standpunt van Schagen het door mij
ontwikkelde tracé, namelijk, doortrekking
van het kanaal van het Schager-verki.it af
langs de bestaande waterwegen en op polder-
peil langs Schagen, Lagedijk, Schagefbrug
tot de Stolpen; met daarnaast de verbinding
Sohager verimit-Zijdeuinci-Lutjewinkel-Kol-
horn. Aangezien deze laatste verbinding dan
in de plaats komt van het kanaal Roskam:
brug—-Koihorn, wordt het aandeel van Scha
gen ongeveer m t liet geheêle vak Lange
dijk- Koihorn ad 1.045,000' verminderd,
terwijl, althans naar mijn gevoelen, Schagen
als marktplaats daardoor eerder zal winnen.
Maar ook dan zal het bijeenbrengen der
bijdragen riog bezwaarlijk zjjn. Men gevoelt
nu eenmaal Iu geheel West-Friesland' zeer
weinig voor de „schippers"-belangen. Het
spreekt overigens wel vanzelf, dat het mo
dern*» auto-verkeer, dat nog ln sterke mate
heeft doen toenieinen. En Ik vraag tniji af, of,
Indien struks op de daarvoor ingerichte we-
gom een motorrijtuig niet aanhangwagen
10.000 K.G. in één rit kan vervoeren, bijv.
van den producent tot den winkelier in de
stad, of daardoor de behoefte aan vaarwegen
nog niet minder zal worden.
De schr. meont, dat de opzet te grootsch
ia en de kanalen niet rendabel kunnen wor
den, en geeft een betere verbinding aan.
Belastingheffing van N.-H. Noordér-
kwartier.
Verhooging na don November
storm.
De belastingheffing over 1926 door het
Hoogheemraadschap N.-iloliunds Noor
derkwartier, wordt door dijkgraaf en
hoogheemraden aan de algeineene ver
gadering voorgesteld als volgt. De afzon
derlijke omslag ter voldooulng van de
bijdrage aan de provincie ln de waters-
noodkoston 1916 2n van do belastbare
opbrengst der ongebouwde eigendommen
en van de hiilve belastbare opbrengst
der gebouwde eigendommen. Daarmede
zul worden verkregen de aan de provincie
verschuldigde bijdrage van f539.000. Het
vorig jaar was dit percentage wegens
vermindering van de bijdrage aan de
provincie reeds teruggebracht van 8.05
op 2.05. De gewone omslag wegens kosten
van dijkonderhoud en andere uitgaven,
moet van 4.75°0 verhoogd worden tot'
5.35°/'o> wegens kosten van dijkherstel-
lingen door den Novemberstorm van het
vorige jaar. Daarvan wordt een opbrengst
verwacht van f 706.000. De totale belast
bare opbrengst van de aan het hoog
heemraadschap schuldplichtige eigen
dommen bedraagt f 13.200.000 wegens
gebouwde en ongebouwde eigendommen,
de kadastrale grootte ruim 142.000 H.A.
Beheer dér Noordzeekust in N.-Holland.
Reeds in 1919, bij de oprichting van het
hoogheemraadschap N.-Hollands Noorder
kwartier, werd in de Provinciale Staten
van Noord-Holland er op aangedrongen
eenheid te brengen in het beheer van de
zeeweringen langs de Noord-Hollandsche
Noordzeekust. De Hondsbossche zeewe
ring ging toen over van het vroegere
hoogheemraadschap van den Hondsbos
sche en Duinen tot Petten naar het nieu
we hoogheemraadschap. De Péttemer-zee
wering bleef bij de provincie in beiheer,
de Heldersche Zeewering bij het rijk. Ge
deputeerde Staten zeggen aan de Staten
overweging toe van den wensch naar een
heid ook in dit beheer. Uit een mededee-
iing van dkgraaf en hoogheemraden in
Noord-Hollands Noorderkwartier aan de
algemeene vergadering blijkt thans, dat
omtrent dit vraagstuk tusschen Gedepu-.
teerde Staten en dijkgraaf en hoogheem
raden sedert eenigen tijd. overleg wordt ge
voerd. Dijkgraaf en hoogheemraden heb
ben aan Ged. Staten te kennen gegeven,
dat, indien de opheffing der bezwaren, aan
de tegenwoordige regeling verbondeif, zou
worden gebonden in dezen zin, dat, over
eenkomstig de historische ontwikkeling
van ons waterstaatsrecht, een waterschap
zou worden belast met het onderhoud en
de instandhouding van alle verdedigings
werken tegen de Noordzee en dit water
schap Noord-Hollands Noorderkwartier
zou zjjn, naar hun meening de onder
houdskosten moeten worden gedekt door
het heffen van opcenten op de personeele
belasting van alle belastingschuldigen,
wonend op het geheele vasteland van
Noord-Holland. Niet slechts de eigenaars
van het gebouwd en ongebouwd toch heb
ben belang bij het onderhoud der water-
keeringen, ook andere categorieën van
personen zijn daarbij betrokken en de re
delijkheid eischt, dat dan ook van hen een
bijdrage in de kosten wordt gevorderd,.
(Tel.)
Amende honorable.
Onder bovenstaand opschrift komt hét
Hbl. nog eens terug op dé onjuiste be
lichting door hot bericht uit Asseni ge
worpen op het droevig sterfgeval van dr.
De Moor. Het Hbl. zegt hierover nog:
Niet slechts over het feit, dat onze be
richtgever daar ons een voorstelling van
zaken beeft gegeven', die volstrekt ten on
rechte voor sommige, leidende gerefor
meerden kwetsend was, moeten wij onze
verontsohukii gingen aanbieden aan onze
lezers, ook ter redactie Ls een betreurens
waardige feut begaan. Het telegram van
het imêderamen, dat kort voor de sluiting
der editie binnenkwam, kenschetste een
bericht als „leugenachtig". De gewoonte
in telegrammen en brieven van bericht
gevers dergelijke quallficaties te verzach
ten moge de fout verklaren, die wij niet
willen pogen te verontschuldigen, van'
den redacteur, die dit woord verzachtte
tot „in strijd met de waarheid**.
Dat men bij ons in sommige „christe
lijke" kringen den1 opzet tot Taster ten on
rechte onderstelt, mag ons niet beletten1
met leedwezen te erkennen, dat wij een
ernstige fout hebben begaan.
Onbewaakte overwegen.
De heer Hleniri Meyer, redacteur van
,J>e Kampioen", het bekende orgaan van
«len Nederl. Wielrijdersbond', wijdt ln „do
Telegraaf' een artikel aan de onbewaakte
overwegen. Er blijkt uit, dat van de 2428
overwegen in ons land thans onbewaakt
zijn of binnenkort zuilen zijn 1855. Van
de locaalspoorwegen bestaan 1277 over
wegen, waarvan 960 steeds onbewaakt
zijn geweest, terwijf het aantal onbe
waakte, of 'binnenkort onbewaakte, van
de overblijvende 118 stuiks bedraagt Het
standpunt der spoorwegen ls 'bekend; do
intrekking der 'bewakingen geschiedde
zuiver uit zuintgheldsoverwegingen, en
op de tallooze klachten en de zeer vele
zelfs doodelljke ongelukken, die er hot
gevolg van zijn, maakt men zich met don
dooddoener af, dat het publiek maar moet
leeron opletten, enz. Ook in ons blaidl
1 lobben wlji meermalen tegen dit stand
punt dier spoorwegmaatschappij, ons ver
zet.
Ofschoon nog uit de laatste vergade
ring van den' Polder Koegras la gebleken,
dat gelukkig de bewaking bij: den ever-
weg te Koegras blijft bestaan en de zaak
voor onze gemeente dus niet urgent ls,
lijkt zij ons toch van genoegzaam belang
om het standpunt van dézen bij uitstek
deskundige, die dè heer Meyer la, weer
te geven. Want dat deze hot niet met de
bewering dor spoorwegdirectie eens is,
t
Ie .Sebaatopoi ls het voorloopig onderzoek
geëindigd m de zaken vau een tweetal avon
turiers, wier gedragingen een typisch voor
beeld opleveren van de wijze, waarop ln het
huldig Rusland oplichterijen enz. gepleegd
worden.
Een hunner, Sanioerof 'geheeten, was In
Een voorloopig luuidelstmctaat.
f