Vrouwen BINNENLAND ■Haan Gustavo Adolpho Bennie» In deze zwik gespeeld heeft De orflprs tot aanmaak der Portugeesche bankbiljetten berusten ln het dossier van deni Haagsohon Officier van Justitie, die ook met het onderzoek van don Hongaarsohen bankblljettonzwendel Is belast. De documenten moeten zoo grandioos zijn nagemaakt, dat de vervalsohlng uiterst moei lik Is te oonstatoeren. Het eerste vervalschte document, een „vertrouwelijk verdrag!" tusschen de Portu- geesohe Staatsbank eni de .regeering van An- 8ola Is onderteekend door de belde leiders er Staatsbank en den gouverneur van An gola, benevens door 'Dos Reis, een der op richters van de Banco dl Angola. In dit document wordb gezegd, dat de Staatsbank do regeering van Angola mach tigt tot het aanmaken van 200.000 bankbil jetten van 500 escudo's en 100.000 biljetten van 1000 escudo's. Het tweede document is met vervalschte handteekeningen voorzien van de legalisaties der consulaten van Duitschland, Engeland en Frankrijk. Waren dus hierdoor alle voorbereidende maatregelen op schitterende wijze getroffen, voor het eigenlijke bravourfetuk vond men zegt de „Seculo", het Portugeesche dagblad, dat den zwendel in Den Haag aan den dag bracht, 'Marang in Den Haag bereid. Door middel van deze vervalschte vol machten werd de in Londen zetelende druk kersfirma, die voor de Portugeesche regee ring de bankbiljetten drukt, wijsgemaakt, dat Portugal de bedoeling had in Angola een Portugeesche kolome in Afrika een geheime inflatie toe te passen. Het zou in, het belang van den Staat zijn en moest daar om geheim blijven.- Het was Marang van Usselstein, die aldus als „gevolmachtigde" optrad. Vóór deze heer met zijn opdrachten naar Landen ging, heeft hij het eerst bij de firma Enschedé geprobeerd, de drukker der Nederlandsche biljetten, die er echter van afzag. In Londen zijn ze echter geslaagd. De hoeren hebben zorgvuldig de invoering van nieuwe serienummers geweerd; zij meenden, dat dubbele series minder spoedig in het oog zouden vallen. RUSLAND. Zinowjef naar de Krtm of de Rlvlera. Naar aan de „Roel" wordt gemeld, heeft het centraal oomité der Russische commu nistische partij er krachtig bij Zinowjef op aangedrongen, dat hij zich voor geruimen tijd naar de Krim zal begeven. Zinowjef heeft verklaard zich aan het verlangen van het centraal comité te zullen onderwerpen, maar er de voorkeur aan te geven naar de Fransche Riviera te gaan. Het is echter waarschijnlijk, dat de Fransche regeering hem een visum zal weigeren; in ieder geval zal hem geen diplomatiek paspoort verleend worden. Men veronderstelt, dat er dus niet veel anders zal opzitten, dan dat hij zich naar de Krim, in dit geval Jalta, begeeft Het Chlneesch-Russlsch geschil In opdracht van Moekden heeft de politie te Charbin de verzegeling van de kantoren van de vakvereenigingeu en bedrijfsraden aldaar weggenomen en de vrijgestelden der vakvereenigingen op vrije voeten gesteld. De stukken, die bij de huiszoekingen in be slag waren genomen, zijn teruggegeven. Het personen- en goederenverkeer op het Zuidelijk deel van den Oosterspoorweg is volkomen hersteld. Rusland blijft tegenover het L V. V. op zijn stuk staan. Uit Londen wordt aan de Tel gemeld; De Russische Vak vareenigLngen 'héb ben geantwoord op de resolutie vau het I. V. V.-bestuur, dat Deoeamber jj. te Amsterdam vergaderde en waarbij beves tigd werd, dat de beslissende besprekin gen over het eenheidsvraagstuk vooraf moeten worden gegaan door een verzoek van de Russische Vakvereenigingen oan aansluiting bij het I. V. V. De Russische Vakvereenigingen doelen thans mede, dat zij bij haar vroeger voor stel: een gezamenlijke conferentie zonder voorafgaande voorwaarden, blijven en niets daaraan kunnen toevoegen. De brief merkt nog op, dat het Centraal bestuur d'er Russische Vakvereenigingen „het zijn plicht aCht, onvermoeid het werken voort te zetten, dat kan lelden tot stich ting van een' enkel lnternatonaal vakver bond". De aanbouw van 20 dutkbooten. Reval, 81 Jan. Het uitvoerend oomlté der Sovjet-regeering heeft voor de verde diging van Peteraburg den spoedigen aanbouw gelast van 25 dulkbooten, ieder van 700 ton, ln de rijkswerven. De communistische Internationale. ITet uitvoerend comité der communis tische internationale hoeft den Bteun aan de Zweedsche, Deensohe, Noorsche en Tsjechoslowaksohe oommunlstlsche par tijen ingetrokken ln verband met het feit, dat ln die partijen onderlinge oneenighe- den, heersohen, die vruchtdragend*® ar- beid onmogelijk maken. Moderne kapiteins van Kflpentck. het bezit van Verschillende, vateclie tlocumen- teti cu volmachten, geteekeud (naar het •cheen!) door Kallnln eni andere vooraan staande regeertagapersomeiii. Met behulp vau die volmachten heeft hij verschillende amb tenaren en offlcleele bureawx geld uit don zak weten w kloppen. Do tweede, Puwlof, gaf zich uit voor een gemachtigde van het havenbestuur van Archangelsk. duurhlj oven- een» gebruik makende van vervRlsahte docu menten. HU opende oen groot kantoor te Kotlasa, stelde op groote schaal personeel aan en.... genoot weldra een onbeperkt Ingezonden Mededeellng. en Meis.iep 1 Er ls geen deugdelijker middel voor het verkrijgen en be houden van een fraaie Huid van Handen en Gelaat, dan 80-60-90 et. PURO cred'iot, waarvan hij niet nagelaten heeft ge bruik te maken. Hij deed dit echter in zoo onbescheiden mate, dat men argwaan begon te koesteren eni hem zekerheidshalve inre kende, waarna een en ander weidra aan het licht kwam. 'Een derde personage, dat het op dergelijke wijze aanlegde, is dezer dagen te Odessa ge arresteerd. De man, wiens naam Babajef luidt, gaf zich uit voor lid van het contraal uitvoerend comité van Georgië en secretaris van het centraal comité der Georgische com munistische partij'. Hij had speciaal de vak- en partij-organisaties tot zijn arbeidsveld gekozen, die blijkbaar al even goed van ver trouwen waren. Zij stelden hein namelijk voor verschillende doeleinden vrij groote geldsommen ter hand, welke door hem ten eigen bate werden aangewend. GRIEKENLAND. Krasse bezuiniging. De Grieksche dictator, generaal Panga- los, heeft een verordening uitgevaardigd, waai'bij niet minder dan 20.000 ambtena ren worden ontslagen. Dit is een zeer be langrijk percentage, daar Griekonland in totaal nauwelijks meer dan 50.000 ambte- najen telt. Echter wordt door Pangalos verklaard, dat deze om bezuinigingsrede nen noodzakelijke maatregelen geen ern stige gevolgen voor den gang van zaken zal hebben. VEREENIGDE STATEN. Mijnramp bfj Hellena. Uit Birpiingham in den staat Alabama wordt gemeld,' dat bij Helena, in dien staat, een ontploffing beeft plaats gehad. 27 mijnwerkers zijn daarbij omgekomen. Diamantsmokkelaar gesnapt Aan de „Neptune" wordt uit New York bericht, dat een inwoner van Antwerpen, Lieb Ritterman geheeten, aan de Cana- deesche grens is aangehouden op het oogenblik, dat hij trachtte ruwe diamant 'ter waarde van 250.000 dollars in de Ver. Staten binnen te smokkelen. Ritterman verklaarde aan den Ameri- kaanschen commissaris, dat hij met onge lukkige speculaties veel geld had verloren en dat het in beslag nemen van de bij hem gevonden diamanten ongetwijfeld het bankroet zal veroorzaken van de Antwerp- sche firma, voor welke hij handelde. Hij weigerde den naam dezer firma op te geven. Hij zelf is van Poolsche afkomst en men had hem 500 dollar beloofd, in dien hij 45.000 dollar invoerrechten ont dook. De diamanten werden gevonden in een zijden kous, in de zakken van een pyjama en in een doos talk. Ben proces tegen een neger. Uit New-York wordt gemeld dat giste ren te Lèxington in Kentucky het proces plaats heeft tegen een neger, die bekend heeft een blanke vrouw te hebben aange rand na haar echtgenoot en twee kinde ren te 'hebben gedood. Reeds tweeanaal heeft de menigte getracht den beklaagde te lynchen. De gouverneur heeft daaroan voor het proces uitgebreide voorzorgs maatregelen genomen. Niet minder "dan 100 man cavalerie met tanks en gasbom men zijn gerequireerd en de straten ln de omgeving van het gerechtshof zijn gebar rlcadeerd. Alle winkels in deze wijk (moe ten gesloten blijven en' die meeste bewo ners hebben tijdelijk elders onderdak ge zocht, daar zij ten gevolge van dé afslui ting van hun wijk niet van hun werk naar hun woning kruinen terugkeeren. Een zware brand. South Bend (Indiana), 1 Febr. In het handelscentrum der stad is een brand uit gebroken, welke negen groote magazijnen heeft verwoest. De schade wordt op meer dan twee mlllioen dollars geschat Terwijl de brand op-.zijn hevigst woed de, 'brak er ln een ander gedeelte der stad eveneens brand: uit welke de bu reau* van de Standard Oil verwoestte en een schade aanrichtte, die op 800,000 dol lars wordt geschat OOST-INDIE. Steenkool ln Zuid-OostBorneo, De „Locomotief* meldt, dat het hoofd van don mijnbouw heeft meegedeeld', dat aanzien lijke koolafzettingen zijn gevonden in Zuid- Oost-Borneo. De steenkool bevindt *lch aan de Oostzijde en aan de Westzijde van het Senahenggebergte, tuss<kon de KJ<<enipang- baai en de Patnoekanbaai. Do „Wega" vlot De „Wega" is vlot gekomen. Het lek Is door middel van een z.g. lek mantel gedicht Het schip is vervolgens naar Tandjong Pi nang (Riouw) vertrokken. Bruidskleed van bankbiljetten. De Horrieo 1'. vernaai uit Amoental, hoe daar veei ergernis verwekt is door liet feit. dat voor het huwelijk van een kind van hadji Aodiuuiuh, één der rubber koningeu aldaar, het trouwpakje geheel van bankbiljetten van '-li, 50 on 100 gulden gemaakt wum. bon groot aarital biljetten is verknipt on tot een trouweostuum itezurnen genaaid. 'Den kleinen ambtenaar, zegt het blad', valt t heel moeilijk, het kost- en schoolgeld- van zijn zoon voor de H.B.S. te betaion on hU «iet nu, hoe er met hot kostbare geld gesmo-1 ten wordt, alleen en uitsluitend ouvmidereu de oog-en uit te steken. DE KATÏIN15T8CBISI8. Het Nederl. CJorr.-bur. In den Hang meldt: Naar wij vernemen, heeft de kabinets formateur mr. Limburg een regeerlngs- program goeddeels ln groote lijnen in ge reedheid gebracht en is hij daarop begon nen, enkele personen te polsen, waarbij men hem met welwillendheid tegemoet treedt. Nederland en Turkije. Uit Konstantiinopél wordt aan het „Hbl." gemeld: De Nederlandsche gezant baron Rengers zal Maandag naar Angora vertrekken met instructies uit Den Haag om een voorloo- pige handelsovereenkomst te teekenon en besprekingen over een definitief handels- tractaat in te leiden, zoodat het gevaar van de verhoogde douanerechten hij invoer van Nederlandsche koopwaren is bezworen. Het „Hbl." teekent hierbij aan, dat dit bericht in hooge mate verheugend is. Aan de voor den handel zoo schadelijke onzekerheid, die een bijna volledige stopzet ting van den uitvoer naar Turkije tengevolge had, komt daardoor een einde. Het feit, dat men binnen twee weken een dergelijke over eenkomst tot stand kon brengen, nadat Tur kije door zjjn dreigende douanetarieven ons tot spoed had aangezet, is inmiddels een zeer sterke aanwijzing, da tde onrust, waarvan onze handel dupe is geworden, venmeden had kunnen worden 1 De zilveren bruiloft van de Koningin en den Prins. De Koningin en de Prins zijn Zaterdag ochtend 10 uur 24 min, van Den Haag naar Het Loo vertrokken, waar hun zil veren huwelijksfeest in familiekring zal worden gevierd. De Prinses blijft nog tot Donderdag in Den Haag, in verband met haar onderwijs. Eenige familieleden van den Prins wor den Vrijdag op Het Loo verwacht; de Koningin-Moeder zal Zaterdag komen. Verder zullen Zaterdag de vroegere speelgenooten van de. Prinses op Het Loo aankomen, teneinde Maandag in zeer be sloten kring, met de Prinses het zilveren huwelijksfeest van haar ouders te vieren. Zooals reeds werd meegedeeld, is het de Koningin, met het oog op haar zeer druk ke werkzaamheden, niet mogelijk, dit jaar audiënties te verleenen. Het zal het Ko ninklijk echtpaar dan ook niet mogelijk zijn, gelukwenechen mondeling in onte vangst te nemen. De Kroonprins naar Doorn. De gewezen Duitsche kroonprins is gistermorgen half 8 te Oldenzaal aangeko men en heeft onmiddellijk zjj'i reis naar den huize Doorn voortgezet. Hij was ver gezeld van zjjn adjudant en enkele vrien den. De „Indrapoera". Het eerste motor- passagiersschip lil Nederland. De „Indrapoera", het dubbelschroef passagiers- en mail-motorschip, groot 11.500 ton en gebouwd door de Konink lijke Maatschappij „De Schelde" te Vlis- singen, is na gehouden proeftocht Zater dag officieel door de directie van den Rotterdamschen Lloyd overgenomen. Hier mede is de Rotterdamsche vloot niet al leen verrijkt met een prachtschip, dóch tevens is het de eerste Nederlandsche haven, die een Nederlandsch motor-maii- schip voor de groote vaart in haar han delsvloot heeft. In 1923 werd dit vaartuig besteld. En het is alweer practischer, luxueuser, groot- scher dan de voorgangers. In den rooksalon met de hooge glazen kap, de groote, hooge ramen, die het uitzicht op zee toelaten, waant men zich niet meer aan boord van een schip. De tweede klasse herinnert alleen door het opschrift eraan, dat men zich 2e klas bevindt, want ook hi%i is alles even ruim en geriefelijk. En de 3e klasse biedt even eens een behagelijk „home" voor eenige weken. Dan bevat dit vaartuig een ope ratie-kamer, even goed voorzien als de meest moderne operatiezaal van een ziekenhuis. De indruk vaq het geheel in de pas- sagiersverblijvcn is er een van rust. Het doet overal rustig aan, de decoratie en de betimmeringen zijn smaakvol zonder door haar overdadige weelde te hinderen. Het is van een Hollandsche voorname degelijkheid I Wie verder de inrichting van dit vaar tuig wil bestudeeren, vrage aan de di rectie van den Rotterdamschen Lloyd de groote doorsneeprent, die ten behoeve van het onderwijs welwillend verstrekt wordt. Nog even een enkel woord over de machines. Wat bij het bezoek aan dc machinekamer opvalt is de behagelijke temperatuur. Dat dankt men aan liet ontbreken van vuren cn ketels. Staande in de machtige machinekamer, waant men zich iti een groote fabriek. Twee Schelde-Sulzer 2-takt dieselmo toren met een normaal vermogen van 7000 As-P.K. geven bij 85 omwentelingen per minuut de 'Indrapoera een snelheid van 15 knoopen per uur. Opmerkelijk is, dat dé „oliestoker" Slamat 70 ton brandstof verstookt in dc 24 uur en dat de Indrapoera berekend is op slechts 35 toq per etmaal. Tien machinisten cn acht inlanders doen hier et work. Op het stoomschip Patria zijn aarvoor 55 man noodig Een Nederlandsch, vrachtschip vergaan. De bemanning gered. Volgons een bericht uit New-York be vond zich het Nederlandsche dvrachtBtoom- schip Alkald, van Rotterdam naar Phlla- delphia, ter hoogte van Newfoundland in zinkenden toestand. Het stoomschip West- phalia van de Hamburg—Amerika-Lijn verleende assistentie. Men zou truéhten bij het aanbreken van den dag de bemanning te redden. Volgens door dé directie van Van Nle- velt, Goudrlüan Oo.'s Stoomvaart Maat schappij ontvangen telegram is de ge- heele bemanning van de Alkaid doof het stoomschip Westphalia gered, dat inmid dels* de reis naar Newyork heeft voort gezet. De Alkaid is totaal verloren. De Alkaid is 3028 ton groot en behoort aan de firma Van Nievelt en Goudriaan te Rotterdam. Het schip was op weg van Rotterdam naar Philadelphia en 13 Januari Cape Clear gepasseerd. Vermoedelijk wac het thans weer op de thuisreis. De Alkaid was geladen met steenkolen voor de Steenkolen- en Scheepvaart Mij. te Rotterdam. Het schip is verzekerd voor 450.000. De Federatieve Bond door de regeering geboycot In verband met het bericht, dat de mi nisterraad besloten heeft, dat op geen der departementen iemand (bestuur noch le den) van den Federatieven Bond van per soneel in openbare Diensten zal worden ontvangen, meldt „De Standaard" thans, dat aanleiding tot deze beslissing was een telegram, dat deze bond aan de regeering had verzonden met het oog op de verhoo ging der ministerstractementen. De be woordingen van dit telegram waren, al dus het blad, van dien aard, dat zij den druppel vormden, die in dit geval den em mer deed overloopen. Kanalisatie ln West-Friesland. „De Telegraaf" van Zondagmorgen bevat een belangwekkend artikel van prof. Visser L. I., den bekenden landhuishoudkundige, hoogleeraar aan de Landbouwhoogeschool, over de kanalisatie in West-Friesland. Het artikel is geschreven naar aanleiding van de in 1923 door dezen deskundige geschreven „iCritische Beschouwingen naar aanleiding van het Rapport over de Kanalisatie in est-Friesland" en geeft schr. standpunt weer ten opzichte van het door God. Staten van Noord-Holland ingediende plan. Er be staat te dezen opzichte een totale onverschil ligheid, ja zelfs tegenzin tegen deze kanaal plannen, zoo zegt prof. Visser, en van de benoodigde gelden is nog niet één zesde uit vrijwillige bijdragen bijeen. Daarom; omdat de schr. het zou betreuren, indien óf in het geheel goen verbetering tot stand kwam óf etracht zal worden de geiden door dwang ijeen te krijgen, heeft deze nadere beschou wing z. L nog wel eenlg nut. Prof. Visser behandelt dan achtereenvol gens de geprojecteerde kanalen Alkmaar Hoorn, Lutje SchardamAlkmaar, Alkmaar Koihorn, SchagenStolpen en Schagen Kolhórn, van welke de laatste voor ons van belang is. Hij zegt hiervan: Het eerste is geraamd op 700.000 en het tweede, gerekend van Langedqk tot Koihorn, op 1.045.000, tezamon 1.745.000. Het be lang van.een verbinding tusschen Wie'rin- germeerpolder en de marktplaats Schagen is niet te ontkennen, zoodat het één derue deel voor het tweede kanaal, door het Rijk te ver strekken, zeker te verdedigen is. Of dé provinciale bijdrage van 8 ton voor de beide kanaien bij dezen opzet door dén beugel kan, meen ik, gezien het uitsluitend plaatselijk belang, te mogen betwijfelen. Dat beide kanalen door de bétrokken landstreek ais zoodanig beschouwd zulien worden, zai wel blijken bij het bijeenbrengen van de bij drage van bijna 8 ton. De beteogen van don landbouw zijn hierbij met voeten getreden. De bestaande watergemeenschap in den polder Schagen wordt onmogelijk gemaakt; ja zelfs de schippers wordien m. i. gedupeerd, aangezien hun schuiten en vletten (Schagen kan thans bevaren worden door motorsche pen van 40 ton) niet naar behoefte van het tot heden gebruikelijke, met de geheele om geving T'prbonden vaarwater kunnen wor den gebracht in het nieuwe kanaal. Ook de boezemwateren van de SchUgerkogge krijgen geen verbinding met het nieuwe kanaal. Van dit standpunt bekeken, zal het duidelijk zijn, dat het leeuwenaandeel van de 3 ton door de plaats Schagen zelf zal móeten worden bij eengebracht. Dat het budget van Schagen de daarvoor noodige 18000 per jaar zal kunnen dragen, zal niemand gelooven; te meer niet, aangezien dan het werkelijk eco nomisch benutten' van een kanalensteise! van bijna 2 millioen, aan een plaats van 8500 zielen nog geheel andere eischen zou stellen. Beschouwt, men eveneens van dit finan cieel standpunt van Schagen het door mij ontwikkelde tracé, namelijk, doortrekking van het kanaal van het Schager-verki.it af langs de bestaande waterwegen en op polder- peil langs Schagen, Lagedijk, Schagefbrug tot de Stolpen; met daarnaast de verbinding Sohager verimit-Zijdeuinci-Lutjewinkel-Kol- horn. Aangezien deze laatste verbinding dan in de plaats komt van het kanaal Roskam: brug—-Koihorn, wordt het aandeel van Scha gen ongeveer m t liet geheêle vak Lange dijk- Koihorn ad 1.045,000' verminderd, terwijl, althans naar mijn gevoelen, Schagen als marktplaats daardoor eerder zal winnen. Maar ook dan zal het bijeenbrengen der bijdragen riog bezwaarlijk zjjn. Men gevoelt nu eenmaal Iu geheel West-Friesland' zeer weinig voor de „schippers"-belangen. Het spreekt overigens wel vanzelf, dat het mo dern*» auto-verkeer, dat nog ln sterke mate heeft doen toenieinen. En Ik vraag tniji af, of, Indien struks op de daarvoor ingerichte we- gom een motorrijtuig niet aanhangwagen 10.000 K.G. in één rit kan vervoeren, bijv. van den producent tot den winkelier in de stad, of daardoor de behoefte aan vaarwegen nog niet minder zal worden. De schr. meont, dat de opzet te grootsch ia en de kanalen niet rendabel kunnen wor den, en geeft een betere verbinding aan. Belastingheffing van N.-H. Noordér- kwartier. Verhooging na don November storm. De belastingheffing over 1926 door het Hoogheemraadschap N.-iloliunds Noor derkwartier, wordt door dijkgraaf en hoogheemraden aan de algeineene ver gadering voorgesteld als volgt. De afzon derlijke omslag ter voldooulng van de bijdrage aan de provincie ln de waters- noodkoston 1916 2n van do belastbare opbrengst der ongebouwde eigendommen en van de hiilve belastbare opbrengst der gebouwde eigendommen. Daarmede zul worden verkregen de aan de provincie verschuldigde bijdrage van f539.000. Het vorig jaar was dit percentage wegens vermindering van de bijdrage aan de provincie reeds teruggebracht van 8.05 op 2.05. De gewone omslag wegens kosten van dijkonderhoud en andere uitgaven, moet van 4.75°0 verhoogd worden tot' 5.35°/'o> wegens kosten van dijkherstel- lingen door den Novemberstorm van het vorige jaar. Daarvan wordt een opbrengst verwacht van f 706.000. De totale belast bare opbrengst van de aan het hoog heemraadschap schuldplichtige eigen dommen bedraagt f 13.200.000 wegens gebouwde en ongebouwde eigendommen, de kadastrale grootte ruim 142.000 H.A. Beheer dér Noordzeekust in N.-Holland. Reeds in 1919, bij de oprichting van het hoogheemraadschap N.-Hollands Noorder kwartier, werd in de Provinciale Staten van Noord-Holland er op aangedrongen eenheid te brengen in het beheer van de zeeweringen langs de Noord-Hollandsche Noordzeekust. De Hondsbossche zeewe ring ging toen over van het vroegere hoogheemraadschap van den Hondsbos sche en Duinen tot Petten naar het nieu we hoogheemraadschap. De Péttemer-zee wering bleef bij de provincie in beiheer, de Heldersche Zeewering bij het rijk. Ge deputeerde Staten zeggen aan de Staten overweging toe van den wensch naar een heid ook in dit beheer. Uit een mededee- iing van dkgraaf en hoogheemraden in Noord-Hollands Noorderkwartier aan de algemeene vergadering blijkt thans, dat omtrent dit vraagstuk tusschen Gedepu-. teerde Staten en dijkgraaf en hoogheem raden sedert eenigen tijd. overleg wordt ge voerd. Dijkgraaf en hoogheemraden heb ben aan Ged. Staten te kennen gegeven, dat, indien de opheffing der bezwaren, aan de tegenwoordige regeling verbondeif, zou worden gebonden in dezen zin, dat, over eenkomstig de historische ontwikkeling van ons waterstaatsrecht, een waterschap zou worden belast met het onderhoud en de instandhouding van alle verdedigings werken tegen de Noordzee en dit water schap Noord-Hollands Noorderkwartier zou zjjn, naar hun meening de onder houdskosten moeten worden gedekt door het heffen van opcenten op de personeele belasting van alle belastingschuldigen, wonend op het geheele vasteland van Noord-Holland. Niet slechts de eigenaars van het gebouwd en ongebouwd toch heb ben belang bij het onderhoud der water- keeringen, ook andere categorieën van personen zijn daarbij betrokken en de re delijkheid eischt, dat dan ook van hen een bijdrage in de kosten wordt gevorderd,. (Tel.) Amende honorable. Onder bovenstaand opschrift komt hét Hbl. nog eens terug op dé onjuiste be lichting door hot bericht uit Asseni ge worpen op het droevig sterfgeval van dr. De Moor. Het Hbl. zegt hierover nog: Niet slechts over het feit, dat onze be richtgever daar ons een voorstelling van zaken beeft gegeven', die volstrekt ten on rechte voor sommige, leidende gerefor meerden kwetsend was, moeten wij onze verontsohukii gingen aanbieden aan onze lezers, ook ter redactie Ls een betreurens waardige feut begaan. Het telegram van het imêderamen, dat kort voor de sluiting der editie binnenkwam, kenschetste een bericht als „leugenachtig". De gewoonte in telegrammen en brieven van bericht gevers dergelijke quallficaties te verzach ten moge de fout verklaren, die wij niet willen pogen te verontschuldigen, van' den redacteur, die dit woord verzachtte tot „in strijd met de waarheid**. Dat men bij ons in sommige „christe lijke" kringen den1 opzet tot Taster ten on rechte onderstelt, mag ons niet beletten1 met leedwezen te erkennen, dat wij een ernstige fout hebben begaan. Onbewaakte overwegen. De heer Hleniri Meyer, redacteur van ,J>e Kampioen", het bekende orgaan van «len Nederl. Wielrijdersbond', wijdt ln „do Telegraaf' een artikel aan de onbewaakte overwegen. Er blijkt uit, dat van de 2428 overwegen in ons land thans onbewaakt zijn of binnenkort zuilen zijn 1855. Van de locaalspoorwegen bestaan 1277 over wegen, waarvan 960 steeds onbewaakt zijn geweest, terwijf het aantal onbe waakte, of 'binnenkort onbewaakte, van de overblijvende 118 stuiks bedraagt Het standpunt der spoorwegen ls 'bekend; do intrekking der 'bewakingen geschiedde zuiver uit zuintgheldsoverwegingen, en op de tallooze klachten en de zeer vele zelfs doodelljke ongelukken, die er hot gevolg van zijn, maakt men zich met don dooddoener af, dat het publiek maar moet leeron opletten, enz. Ook in ons blaidl 1 lobben wlji meermalen tegen dit stand punt dier spoorwegmaatschappij, ons ver zet. Ofschoon nog uit de laatste vergade ring van den' Polder Koegras la gebleken, dat gelukkig de bewaking bij: den ever- weg te Koegras blijft bestaan en de zaak voor onze gemeente dus niet urgent ls, lijkt zij ons toch van genoegzaam belang om het standpunt van dézen bij uitstek deskundige, die dè heer Meyer la, weer te geven. Want dat deze hot niet met de bewering dor spoorwegdirectie eens is, t Ie .Sebaatopoi ls het voorloopig onderzoek geëindigd m de zaken vau een tweetal avon turiers, wier gedragingen een typisch voor beeld opleveren van de wijze, waarop ln het huldig Rusland oplichterijen enz. gepleegd worden. Een hunner, Sanioerof 'geheeten, was In Een voorloopig luuidelstmctaat. f

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 2