GEMENGD NIEUWS.
1
De Postchèque- en Girodienst
De kwestie der rentevergoeding spoedig
weer aan de orde.
Verschenen is het verslag over den
Postchèque en Girodienst over de jaren
1923 en 1924.
In het schrijven van den directeur-ge
neraal der posterijen en telegrafie, waarbij
deze het verslag aan den minister van
Waterstaat doet toekomen, wordt opge
merkt, dat in de verslagperiode vallen
de tijdstippen van stopzetting en herope
ning van het girobedrijf.'De ontwikkeling
van den dienst sinds de heropening geeft
volgens den heer Damme alle reden tot
waardeering van het beleidvolle beheer
van den directeur en de toewijding van
hem en zijn personeel.
Onder de bestaande omstandigheden
schijnt den heer Damme de verwachting
gewettigd, dat binnen niet al té langen
tijd, bij eqn voortgezet zuinig beheer van
den dienst en voortdurende zorg voor
een passende versterking zijner inkom
sten, het mogelijk zal blijken, het bedrijf
te doen beantwoorden zoowel aan zijn
roeping als goed en snelwerkend en ruim-
verbreid betalingsinstituut, als aan het
desideratum van evenwicht in uitgaven
en inkomsten.
Een vraagstuk, dat spoedig opnieuw
aan de orde dient te worden gesteld, is
dat van eventueele rentevergoeding. In
verband hiermede is mede wenschelijk te
achten het scheppen van eenige meerdere
vrijheid voor het bedrijf ten aanzien van
de behandeling van grootgebruikers van
den dienst. Een voorstel daartoe zal den
minister binnenkort bereiken.»
Tijdens de crisis in het bedrijf is in
totaal f 2.827.591.08 te veel uitbetaald
geworden op ruim 4000 rekeningen. In
verreweg de meeste gevallen heeft aan-
zuivering plaats gehad. Slechts in een be
perkt aantal gevallen bleken de betrok
kenen weigerachtig om hun schuld te
voldoen.
Voor zoover deze rekeninghouders niet
aannemelijk hebben kunnen maken, dat
zij inderdaad niet tot betaling verplicht
waren, is de tusschenkomst van den lands
advocaat ingeroepen, om de verschillende
bedragen zoo noodig in rechten te vor
deren.
In totaal werden in handen van den
landsadvocaat gesteld 121 vorderingen,
tot een gezamenlijk bedr. van f 141.575.70,
waarop tot ultimo Sept. 1925 f42.009.79
betaald is geworden.
Het verhes over 1923 heeft bedrage u
f 275.894.49®, terwijl de winst over 1924
bedroeg f 126.325.22.
Feestvierende gezagvoerders es
stuurlieden.
De mast hoog ln de lucht op het aardige
torentje van het gebouw „Neptunus" te
Amsterdam, waar anders ballen of kegels
den landrotten vertellen, dat storm verwacht,
wordt, of dat men op z'n hoede moet zijn,
was Dinsdag gepavoiseerd met kleine sein-
vlaggetjes, en in top woei het signaal L N.
(„blijf bij elkaar tot wederzijdschen steun").
Dinsdag hééft in dit gebouw de „Vereeni-
ging van Nederlandsche Gezagvoerders en
stuurlieden ter koopvaardij" gerecipeerd, ir,
verband met haar zilveren jubileum.
Er waren tallooze bloemstukken, waarvan
eenige opgemaakt in den vorm van een
schip of van een reederij-vlag. De bloemen-
hulden waren afkomstig van de Stoomvaart-
Mij. „Nederland", den Kon. Hollandschen
Lloyd, Java-China-Japan lijn, Hollandse!»
Stoomboot Mij., Kon. Ned. Stoombooot Mij.,
Paketvaart Mij., van de maatschappij „Sa-
bang", Scheepvaart-vereen, „Noord", van de
„Oostzee", van de 'vereeniging van oud-leerJ
lingen van de Kweekschool v. d. Zeevaart
„Onze Vloot", van de Verein Deutschei
Kapitftne und (Offiziere der Handelsmarine,
enz.
Ter receptie kwamen 0. a. de heeren Ko
ning, Van Hengel en Tegelberg, directeuren
van de „Nederland"; Hummel, directeur, del
Kon. Paketvaart Mij., Valstar en Den Tex,
direóteuren van de K.NJ3JM., Van Roose-
gaarde Bisschop, directeur van de Java-
Chlna-Japan lijn.
Voorts zagen wij den havenmeester, den
heer Van de Poll, het Kamerlid Schaper en
mr. Smeenge, voorzitter van „Schuttevaer",
mr. TJeëïik Willink, secretaris van den
Raad v. cl Scheepvaart, bestuursleden van
de Vereeniging „Het Nederlandsche Zee
wezen", kapitein J. Schmitz, bestuurslid van
de Duitsche zuster-organlsatie, bestuurs
leden van de Scheepvaartvereen. „hjoord" en
vele gezagvoerders en stuurlieden.
Zij allen kwamen het bestuur, waarvan
thans mr. Seret voorzitter Is, oomplimen-
teeren.
Uit de Postale commissie van overleg
gezet
Het best/uur van deni Ned1. Fed. Bond van
Personeel ln Openbaren Dienst heeft on
derstaand schrijven óntvangen van den di
recteur-generaal der Posterijen en Tele
grafie:
„Door de beslissing van de regeering, dat
aan de departementen van Algemeen Be
stuur en door de hoofden der daaronder be-
hoorende takken van dienst niemand van
uwen bond meer zal worden te woord ge
staan, verkeert uwe organisatie in een geval,
als bedoeld ln de slotzinsnede van art 2 van
het Reglement voor de Oommissie van Over
leg van het Staatsbedrijf van. de P.T.T. Het
lidmaatschap van de door u aangewezen ver
tegenwoordigers in die oommissie is derhalve
thans vervallen".
Het Federatiebestuur heeft hierop het vol
gende geantwoord, dat de informaties om
trent de al of niet juistheid! van dit besluit
vruchteloos waren en dat het bestuur onder
deze omstandigheden het lidmaatschap in de
Postale Commissie niet als vervallen be
schouwt, tat onverkort handhaaft".'
Nieuwe Zondagszegela.
Aan eenige postkantoren in den lande
is sedert enkele dagen het nieuwe „Zon-
dagszegel" verstrekt. De kleur er van is
rood; de letters en de rand zijn igeeiL
De Maas wast weer.
Het water van de Maas is sinds Dins
dagnacht te Roermond wederom Bterk
stijgende. Indien de was in dezelfde mate
als thans aanhoudt, is de vrees te duch
ten, dat de rivier binnen eenige dagen
weder buiten haar oevers zal treden.
Het offioieele waterbericht, uitgegeven
door den Rijkswaterstaat, meldde gister
morgen voor Maastricht ia. de laatste 24
uur 67 cM. was. Ook de Roer is wassende.
De zaak-Cetem,
De klacht tegen mr. Marchant
Mr. H. P. Marchant verzoekt te publi-
ceeren dat een mededeeling dd. 1 Febr.,
weergevende eenige woorden tot een ver
tegenwoordiger van de pers gesproken,
door den ourator in het faillissement van
de Cetem, imr. Moeroi, verkeerd is be
grepen. Het herhaalde gebruik van het
woord „actie" in versohillende beteekenis
heeft daartoe blijkbaar aanleiding gege
ven. Met „de geheele actie", waarin mr.
Marchant „niets anders ziet dan een po
ging tot ohantage", is bedoeld de actie
van anderen. Uitingen daarvan heeft men
kunnen waarnemen ter verificatieverga
dering; het verslag werd blauw omlijnd
aan de Kamerleden gezonden; de nieuwe
publicatie geeft een onvolledig beeld van
de zaak. Mr. Marchant neemt gaarne aan,
dat de ourator, naar hij verzekerde, bui
ten deze „geheele actie" staat.
Helden der zee.
De heer M. Mooy Jbz., schipper van de
Reddingsboot der Noord- en Zuid-Hol-
landsohe Redding Maatsoh., met stand
plaats Callantsoog, zal 1 April a.a
wegens gevorderden leeftijd den dienst
verlaten, nadat hij dan 88 jaar in dienst
van deze Maatschappij zal zijn geweest,
waarvan acht jaar als roeier en 30 jaar
als schipper. Niét minder dan 70 men-
schen zijn onder zijn leiding in dien tijd
gered.
Provinciale Staten,
van Noord-Holland. K
Maandagmorgen is de najaarszitting van
Prov. Staten voortgezet onder voorzitter
schap van jhr. mr. dr. A. Roell, com
missaris der Koningin. De heer mr. P. J.
Witteman wordt als lid toegelaten en ge
ïnstalleerd. Voorstellen betreffende pen
sioneering van weduwen en weczen van
Ged. Staten, alsmede van reglementswij
zingen vun diverse polders op Texel zul
len worden behandeld in een zitting,
welke 16 Maart zal worden gehouden.
Aan de orde komt het voorstel ten
aanzien der maatregelen, te nemen ter
bestrijding van de tuberculose.
De heer Dim bepleit een voorwaarde
lijke hypotheekstelling op de goederen
der vereeniging Zonnestraal, opdat», de
provincie de grootst mogelijke zekerheid
heeftde provincie is namelijk borg voor
f 300.000 en de rente daarvan.
De heer Verschure vindt de taak, die
de vereeniging Zonnestraal zich gesteld
heeft, zeer sympathiekmaar hij wenscht
nog nadere inlichtingen, bijvoorbeeld of
die f 300.000 genoeg zullen zijn, en of
er later niet nog eens steun gevraagd
zal worden voor de vestiging van gezin
nen in die kolonie.
De heer van Zutfen bepleit uitvoerig
aanneming van het voorstel. Men moet
niet te zwaartillend zijn ten opzichte van
den provincialen waarborg.
.Met wqlke „bezigende en geestdriftige"
rede de heer Kooyman (Ged. Staten) het
geheel eens is.
Het voorstel van Ged. Staten wordt
zonder hoofdelijke stemmiDg en onder
applaus aangenomen.
De heer Van Zutfen wordt van ver
schillende zijden geluk gewenscht met
dit resultaat.
In de ndmiddagvergadering kwamen de
kanalisatieplannen aan de orde.
De heer Bosman (V. B.) noemde deze
voordracht een der belangrijkste, die in
de laatste jaren in de Staten aan de orde
zijn gesteld. Het betreft 'o.a. het open
leggen van geheel West-Friesland voor
de scheepvaart en de verbetering van den
waterstaatkundigen toestand aldaar, een
werk, dat millioenen zal kosten en groote
inspanning en blijvenden arbeid van het
provinciale bestuur zal eischen. Dat Ged.
Staten niettemin met deze voorstellen bij
de Staten zjjn gekomen, getuigt niet alleen
van moed en vertrouwen in de toekomst
van het gewest, maar ook van volhar
denden arbeid en van den ernstigen wil
om door inspanning van alle krachten
nieuwe bronnen van welvaart te openen.
Spr. brengt hiervoor in de eerste plaats
dapk aan den voorzitter, ook als voor
zitter van de Prov. Commissie van Advies,
Inderdaad is de commissie-Van Aalst,
zegt spr., zèer gelukkig geweest in de
keuze van den heer Ringers.
Het is ongelooflijk, hoevèel en voor
treffelijk werk door dezen ingenieur in
korten tijd is geleverd; daarbij is steeds
voeling gehouden met de bewoners van
de streek, waardoor de kanalen ontwor
pen zijn. Dat ten slotte de deskundige
van de provincie en van het Rijk tot
vrijwel algeheele overeenstemming geko
men zijn met den heer Ringers, mogen
wij niet alleen begroeten als een verblij
dend teeken, maar het geeft ook den
statenleden^ het gevoel, dat' zij te doen
hebben met van alle kanten bekeken
plannen waarin zij vartrouwen kunnen
stellen.
Uit de discussies vermelden wij, dat de
heer Trapman (v.d.) in het bijzonder be
spreekt het kanaal van Schagen naar de
Wieringer polder, en zijn teleurstelling
uitte over de z.i. te geringe afmeting van
dit kanaal. Voornamelijk voor het kanaal
Kolhorn—-Schagen zou spr. een grobtere
afmeting wenschen, omdat de belangrijk
heid van dit kanaal voor de toekomst
zonder twijfel vaststaat. Een belangrijk
kanaal als het door, spr. genoemde moet
voor de scheepvaart de vereischte ruimte
bieden en mag haar niet door vaste brug
gen belemmeren.
ponder hoofdelijke stemming wordt de
voordracht vervolgens aangenomen.
ZEEKRIJGSRAAD HELDER.
Zitting van Woensdag 3 Febr. 1926.
Aanranding ln den trein.
De matroos der ie kl. J. P. stond in
de zitting van gisteren terecht terzake
aanranding van een 19-jarig meisje in
den trein.
Beklaagde was op den avond van 29
Nov., half beschonken, met den laatsten
trein naar huis gereisd. In een van de
compartimenten van de spoorwagen waarin
hij reisde, was het meisje gezeten. Tijdens
het rijden van den trein was hij onder
het bagagenet door, in het compartiment
van .het meisje geklommen, met oneer
bare bedoelingen.
Hij liet het meisje, dat zich krachtig
verzette en om hulp schreeuwde, spoedig
los en bedreigde haar toen, wanneer zij
iets van de aanranding zou melden, haar
uit de coupé te gooien.
De fiskaal eischte tegen P. 4 mnd. ge
vangenisstraf met aftrek van de preven
tieve hechtenis. De matroos zit «sedert 4
Dec. in voorarrest.'
Verdediger in deze zaak was Mr. de
Groot, van Alkmaar.
Ongevraagd verlof.
Matroos 3e kl. J. A. de R. had op 21
Juni van het vorig jaar, door het plegen
van verschillende strafbare feiten, „boord-
arrest" gekregen.
Nu is het ongetwijfeld minder prettig,
om den eersten zomerdag in arrest te
moeten doorbréngen en de R. kon dan
ook de lokkende zonnestralen geen weer
stand bieden. Hij ontsnapte, en eerst toen
de winterstormen om het wachtschip loei
den, meldde hij zich weer aan. 14 Dec.
kwam hij boven water.
De fiskaal eischte de gebruikelijke straf
voor „desertie", nJ.« I mnd. gevangenis
straf.
Verdediger was Mr. Eecen.
Een raar seigneur.
De 23-jarige marinier der ie kl., W.
V. W., had op den avond van den 23en
September in de Marine-Cantine gedanst.
Tegen half elf bracht hij, zooals dat een
galanten ridder betaamt, zijn danseuse
naar huis. De wandeling ging langs Bui
tenhaven en daarna „een paar straatjes
om" zooals v. W. zei, naar de woning
van het meiske, dat daar tegen 12 uur
werd afgeleverd. Toen ging de marinier
naar huis.
Wat hij echter bij dat naar huis gaan
uitgespookt heeft, is zeer raadselachtig.
Hij moet, volgens aangifte van buren,
's nachts tusschen 12—I uur op het dak
gezeten hebben van de woning van een
juffrouw in de Vischstraat, die, nadat ze
door het lawaai op haar dak ontwaakte,
juist een paar mannenbeenen van haar
venstertje zag verdwijnen, vervolgens
moet hij van het erf van genoemde juf
frouween tricot heerenpantalon ontvreemd
hebben enz.
v. W. ontkende pertinent, hoewel alle
bewijzen tegen hem waren. De pantalon
was op zijn erf gevonden, knijpers zaten
in zijn zak, terwijl zijn kleeren gehavend
en groen waren.
De fiskaal eischte f 15 boete aubs. 15
dagen.
Verdediger was Mr. Veldman, die
climentie pleitte, waar volgens verdediger
het wettig bewijs ontbrak.
Geen liefde meer.
Matr. 3e kl. H. E., die voor eenige
weken terug veroordeeld werd wegens
diefstal, zat gisteren op de beklaagden
bank wegens „dienstweigering".
Beklaagde heeft na den tijd dat hij
teekende, sterk anti-militaristische nei
gingen gekregen en weigerde op 29 Dec.
dienst, met gevolg, dat hij opgesloten
werd en de fiskaal gisteren 3 maanden
gevangenisstraf tegen hem eischte, met
aftrek van de preventieve hechtenis.
Uitspraak in bovenstaande zaken op
nader te bepalen datum.
Uitspraken:
'Fr. v. d. B. diefstal door inklimming
2 maanden gevangenisstraf, eisch 4 maan
den.
gemaakt aan oplichting van de winkelierster
Johanna Kikkert en deze 'n paar sokken,
sokkenophouders, 'n onderpantalon enzoo-
voort had afgezet, onder voorwendsel, dat
zijn vader een soort multl-milliardair was,
terwijl hij in waarheid onderhouden werd
door het Burg. Armbestuur, werd heden,
na een ingekomen zeer ongunstig rapport
van de recüasseering te Leeuwarden, veroor
deeld tot 4 maanden definitieve gevangenis
straf.
Een 21-jarig vrachtrijder uit Schagen was
ln den nacht van 20 op 21 December op stap
geweest met een 18-jarig dienstmeisje en
zou deze thuisbrengen. Onderweg werd nog
profijt getrokken van een schuurtje, waar
het afscheid nog eens flink werd bezegeld.
Maar een paar ruwe boerenkinkels konden
de zon hier de maan niet ln het water
zien schijnen. Het liefelijk samenzijn van
de gelieven werd wreedelijk verstoord en de
uitverkoren ridder kreeg van een der afgun»
stigen een flink aankomenden opstopper
met een stuk hout op den arm.
iDaar deze indiscrete' roet in 't eten werp er
bekend staat als een ongelikte beer, die er
'n gewoonte van maakt, thuiskomende paar
tjes te molesteeren, zoo werd hij gestraft
met 30 boete of 30 dagen hechtenis.
ARRONDISSEMENTS RECHTBANK.
Zitting van 2 Februari.
Uitspraken:
Gerrlt M., Zype. Gedetineerd. Poging tot
doodslag. Van rechtsvervolging ontslagen en
ln vrijheid gesteld
VOOR DEN POLITIERECHTER.
'Zitting van 1 Februari.
üen persoon uit Friesland, die sieh te Den
Burg op Texel op 3 Augustus had schuldig
Hoe de „Alkald" onderging.
Volgens een draadloos telegram van ka
pitein Graalfe van de „Westphalia" bedroeg
het aantal opvarenden van de „Alkald", die
allen gered zijn, zooals gemeld werd, 27. Ka
pitein' Roos van de „Alkald" ls bijna ver
dronken, toen hy tusschen zijn schip en een
reddingsboot viel De „Westphalia" ving 81
Januari om 2 uur voormiddags het 8.Ö.S.-
sein van de .Alkald" op.
Door middel van den draadloozen richting
vinder kon hij de positie van de „Alkald"
nagaan. Om 11 u. 15 min. trof de „West
phalia" Het in noodverkeerende schip aan.
De zeeën spoelden over het schip. De dek
huizen waren weggespoeld, de booten wer
den vernield.
Het ruwe weder maakte het onmogelijk
reddingspogingen in het werk te stelltn. Oin
7 uur 's morgens van den volgenden dag
werd de zee kalmer. De „Westphalia" zond
een boot, waarmede de geheele bemanning
aan boord van de „Westphalia" werd ge
bracht De „Alkaid" werd in brand gestoken,
ten einde te verhoeden, dat h^t schip een
gevaarlijk wrak zou werden,
Niemand werd gewond. Kapitein Roos
was de laatste, die het schip verliet
Na het vergaan van de „Clara".
De heer Joh. Poortman, reeder te Maas
sluis, ontving van die directie der Blue
Star Linie Ltd. te Londen een chèque van
800 voor de nagelaten betrekkingen van
de bemanning van het loggersdhip „Cla
ra", MA 20, dat ln den nacht van 25 No
vember werd overstoomd door het Eng.
stoomschip amfwyp vihgkj vbgkqj xeak
s.& „Milten Star", behoorende aan boven*
genoeimide lijn.
Besloten is om bovengenoemde gift zoo
danig te verdéelen, dat voor de kinderen
uit leder gezin 100 geplaatst wordt op
de Nutsspaarbank te Maassluis, met die
bepaling, dat de moeders de rente zullen
genieten tot aan de meerderjarigheid der
kinderen.
Aanvaring op de Noordzee.
Het Dinsdagavond te Rotterdam binnen
gekomen Deensche stoomschip „Yrsa" van
Delfzijl, met oorspronkelijke bestemming
naar Vlaardingen, om te bunkeren, is op de
Noordzee in aanvaring geweest met het
Dinsdagmorgen van Rotterdam naar New-
York vertrokken stoomschip „Breedijk".
Voor zoover bekend bekwam de „Breedijk"
weinife schade, doch ls teruggekeerd naar
Rotterdam. Het stoomschip „Yrsa" 'is op ge
stoomd naar Rotterdam met Ingedrukte voor
steven.
Aanvaring bfj Vllssingen.
Het Engelsche stoomschip „Whimbrel",
van Glasgow naar Antwerpen, ls tijdens
een dikken mist bij Vllssingen ln aan
varing geweest met het uitgaande Engelsche
stoomschip „Marloch" en gezonken. De be
manning is gered' en te Vlissingen geland.
Gedeeltelijk werd zij gered door de' motor-
afhaalboot, gedeeltelijk door de „Marloch".
De „Marloch" is, vermoedelijk met lekkage,
voor anker gegaan.
De „Whimbrel" ligt voor Vlisslngen met
een gezonken voorplek. Het achterachip
steekt nog boven water uit.
Het stoomschip „Marloch" ging op de
Schelde voor Vllssingen ten anker. Het
schip maakt water, doch de scheepspompen
konden het drijvende houden.
Dinsdagmiddag is het schip naar South-
ampton vertrokken, begeleid door de Duit
sche sleepboot „Larissa".
De Vlissingsche oorrespondent van het
„Hbl." meldt:
Wy hebben den kapitein, den eersten
machinist en den Belgischen loods Vlnitioen
van het gezonken Engelsche stoomschip
„Whimbrel" gesprokan. Zij konden -niet veel
bijzonderheden mededeelen, omdat alles zoo
snel had plaats gegrepen. Onmiddellijk na
de aanvaring begon de „Whimbrel" water te
maken. Het stoomschop „Marloch", dat het
aangevaren had, lag naast het zinkende
schip. Van de uit 22 leden en den loods be
staande bemanning van de „Whimbrel" kon
den 14 overspringen langs een touwladder
op de „Marloch"; de tien anderen hebben
angstige oogenbllkken doorgemaakt. De
„Whimbrel" was aan bakboord aangevaren
en de 10 opvarenden zaten dus allen aan de
stuurboordzijde.
De motorsloepen van het Nederlandsche
en Belgische loodswezen waren in de nabij
heid, doch door den dikken mist was het zeer
moeilijk het zinkende schip te vinden. De
motorboot van het Nederlandsche loodswe
zen slaagde er ln, allen te redden en behou
den hier aan wal te brengen.
Drie autodieven gearresteerd
De Am sterdam ache politie is erin geslaagd1
drie personen te ayresteeren, die het in den
laatsten tijd gemunt hadden op de langs den
weg onbeheerd staande auto's. De drie onge
veer 20 jaar oude kameraden, waarvan een
in militairen dienst was en te Haarlem ge
detacheerd, "wapen kantoorbedienden, maar
sinds geruimeh tijd werkloos. Desniettemin
maakten zij groote verteringen; zy bezoch
ten danscursuBsen en geraakten dan ook in
geldverlegenheid'. Zóo hadden zy hoop met
hunne nieuwe bezigheden het geld te vinden,
dat zij dageiyks voor hun vermaak noodig
haddea
De vorige week Dinsdag liepen de twee
Amsterdammers in de Jan Luykenatraat en
zagen daar omstreeks 8 uur in den avond
een vier-persoon» „AgM"-«auto onbeheerd
staan.
De contactsleutel was aanwezig en zoo
was het voor hen heel eenvoudig, oen motor
aan te zetten en in de auto er van door te
gaan naar Haarlem, waar zy den bult aan
hun militairen vriend overgaven. «Zij lieten
den wagen te Haarlem achter en spraken
met den milicien af, dat deze ervoor zou zor
gen, dat de auto tenminste 500 zou op
brengen.
De milicien slaagde erin door middel van
een tusschenpersoon, die niet wist met een
gestolen auto te doen te hebben, de ,Agfl"
aan een handelaar te IJmuiden te verkoopen
voor 650.
Na ontvangst van dit bedrag heeft hy Za
terdag zyn vrienden te Amsterdam opge
zocht, waar men onderling den buit ver
deelde. £y werden echter Zondagmorgen on
gerust, toen zy in een blad een advertentie
lazen, waarin de eigenaar van de trAgs"-&\xU>
mededeelde, een belooning van 100 uit te
loven voor hem, die hem weer ln het bezit
van zyn auto wist te stellen. Zy hebben toen
het grootste deel van de opbrengst.— slechts
een klein bedrag van' de 650 hadden zy
verteerd weer by elkaar gelegd om den
eigenaar ten deele schadeloos te kunnen
stellen.
Reeds op denzelfden Zondag liep een hun
ner in de val; hy werd' door de politie ge
arresteerd. Aanvankelijk wilde hy niet de
volle waarheid zeggen; hy deed het later
voorkomen alsof hij het feit alleen op zyn
geweten had, doch hy moest tenslotte toe
geven, dat er nog een tiweede ln het complot
betrokken was. Van den Haarlemschen mili
cien sprak by niet.
Dinsdag werd de tweede dader aangehou
den en Woensdag werd de milicien te Haar
lem gearresteerd.
De drie verdachten werden aan een lang
durig verhoor onderworpen, waarby zy alles
bekenden. Onderzocht zal nu worden of zy
zich ook aan andere auto-diefstallen, welke
in de laatste maanden zyn gepleegd, schuldig
hebben gemaakt.
De auto is intusschen by den handelaar te
IJmuiden, die niet wist een gestolen wagen
gekocht te hebben, teruggehaald en aan oen
eigenaar teruggegeven.
Het geld, dat op de jongens is bevonden,
zal aan de verzekeringmaatscbappy, die de
schade had' te dragen, worden uitgekeerd.
Onbewaakte -overwegen.
Dinsdagavond zyn twee achter elkaar
gekoppelde wagens, bespannen met twee
paarden, waarmee de voerman H. J.
Noordman, uit Zwolle, het kruispunt van
de spoortijn ZwolleMeppel en den straat
weg ZwolleAlmelo zóu oversteken, door
den laatsten trein uit Coevorden, die om
8 uur 85 min. te Zwolle aankomt, overre
den. Er hing een zware mist De paarden
schrokken en trokken den voerman kan
de teugels van den wagen. Door den val
op de steenen en het meesleuren over den
weg werd hy aan het hoofd gewond. De
trein stopte onmiddeliyk. De wagens ble
ken geheel vernield te zyn. N. weigerde
het aanbod, met den trein vervoerd te
worden; hy werd ter plaatse door dr. Van
Ysendjjk uit Zwolle verbonden.
Dinsdag is de vracht-auto van den
sNoordterabaiitschen! Ohxlst Boerenbond,
waarmee de chauffeur H. een koe ver
voerd, op den onbewaakten overweg in
den kunstweg Leur—Beek op de spoor-
ïyn BredaRoosendaal door de locomo
tief van den sneltrein van Roosendaal,
die om 2 uur 16 min. te Breda aankomt
gegrepen en geheel verbrijzeld. De koe
werd zoodanig gewond, dat zy ter plaatse
moest worden afgemaakt De chauffeur
kwam er met enkelejliohte verwondingen
af.
Strenge koude.
In Noord-Zweden la het volgens de Duit
sche bladen geweldig koud; op enkele plaat
sen zou de thermometer 46 gr. onder nul
aanwyzen, zoodat de scholen moeten worden
gesloten,
Een als vrouw gekleede man.
Avontnren van een vartéte-artlst
Maandagavond laat zag een wandelaar
op den stillen Amstel, ter hoogte van de
Bakkersstraat, te Amsterdam, een op
zichtig gekleede dame loopén en aange
trokken door deze verschijning sprak hij
haar aan en stelde voor ergens te gaan
zitten om een kop thee te drinken. De
dame bleek niet van deze kennismaking
gediend te zijn en liep door. Het ver
baasde den man evenwel, dat de juffrouw
zulke groote passen nam en hst ver
moeden rees bij hem, dat deze vrouw
wel eens een nagemaakte kon zijn.
Hij stelde een brigadier van politie van
het geval in kennis en toen met alge-
meene stemmen was uitgemaakt, dat de
loop van de vrouw die eens mans was,
verzocht de brigadier de dame hem naar
het bureau Singel te volgen. Na eenigen
tijd verscheen ook de commissaris, die
de dame een verhoor afnam. En in plaats
van de hooge stem waarmede ze voort
durend had gesproken, klonk nu een
zware mannenstem. De arrestant legde
een volledige bekentenis af. Hij was artist
die in verschillende theaters als vrouw
optrad en die over een heldere vrouwen-
Dat was de ktft.
Niet met fluweelen handschoentjes
aangepakt.
4