GEMENGD NIEUWS. 1 De Postchèque- en Girodienst De kwestie der rentevergoeding spoedig weer aan de orde. Verschenen is het verslag over den Postchèque en Girodienst over de jaren 1923 en 1924. In het schrijven van den directeur-ge neraal der posterijen en telegrafie, waarbij deze het verslag aan den minister van Waterstaat doet toekomen, wordt opge merkt, dat in de verslagperiode vallen de tijdstippen van stopzetting en herope ning van het girobedrijf.'De ontwikkeling van den dienst sinds de heropening geeft volgens den heer Damme alle reden tot waardeering van het beleidvolle beheer van den directeur en de toewijding van hem en zijn personeel. Onder de bestaande omstandigheden schijnt den heer Damme de verwachting gewettigd, dat binnen niet al té langen tijd, bij eqn voortgezet zuinig beheer van den dienst en voortdurende zorg voor een passende versterking zijner inkom sten, het mogelijk zal blijken, het bedrijf te doen beantwoorden zoowel aan zijn roeping als goed en snelwerkend en ruim- verbreid betalingsinstituut, als aan het desideratum van evenwicht in uitgaven en inkomsten. Een vraagstuk, dat spoedig opnieuw aan de orde dient te worden gesteld, is dat van eventueele rentevergoeding. In verband hiermede is mede wenschelijk te achten het scheppen van eenige meerdere vrijheid voor het bedrijf ten aanzien van de behandeling van grootgebruikers van den dienst. Een voorstel daartoe zal den minister binnenkort bereiken.» Tijdens de crisis in het bedrijf is in totaal f 2.827.591.08 te veel uitbetaald geworden op ruim 4000 rekeningen. In verreweg de meeste gevallen heeft aan- zuivering plaats gehad. Slechts in een be perkt aantal gevallen bleken de betrok kenen weigerachtig om hun schuld te voldoen. Voor zoover deze rekeninghouders niet aannemelijk hebben kunnen maken, dat zij inderdaad niet tot betaling verplicht waren, is de tusschenkomst van den lands advocaat ingeroepen, om de verschillende bedragen zoo noodig in rechten te vor deren. In totaal werden in handen van den landsadvocaat gesteld 121 vorderingen, tot een gezamenlijk bedr. van f 141.575.70, waarop tot ultimo Sept. 1925 f42.009.79 betaald is geworden. Het verhes over 1923 heeft bedrage u f 275.894.49®, terwijl de winst over 1924 bedroeg f 126.325.22. Feestvierende gezagvoerders es stuurlieden. De mast hoog ln de lucht op het aardige torentje van het gebouw „Neptunus" te Amsterdam, waar anders ballen of kegels den landrotten vertellen, dat storm verwacht, wordt, of dat men op z'n hoede moet zijn, was Dinsdag gepavoiseerd met kleine sein- vlaggetjes, en in top woei het signaal L N. („blijf bij elkaar tot wederzijdschen steun"). Dinsdag hééft in dit gebouw de „Vereeni- ging van Nederlandsche Gezagvoerders en stuurlieden ter koopvaardij" gerecipeerd, ir, verband met haar zilveren jubileum. Er waren tallooze bloemstukken, waarvan eenige opgemaakt in den vorm van een schip of van een reederij-vlag. De bloemen- hulden waren afkomstig van de Stoomvaart- Mij. „Nederland", den Kon. Hollandschen Lloyd, Java-China-Japan lijn, Hollandse!» Stoomboot Mij., Kon. Ned. Stoombooot Mij., Paketvaart Mij., van de maatschappij „Sa- bang", Scheepvaart-vereen, „Noord", van de „Oostzee", van de 'vereeniging van oud-leerJ lingen van de Kweekschool v. d. Zeevaart „Onze Vloot", van de Verein Deutschei Kapitftne und (Offiziere der Handelsmarine, enz. Ter receptie kwamen 0. a. de heeren Ko ning, Van Hengel en Tegelberg, directeuren van de „Nederland"; Hummel, directeur, del Kon. Paketvaart Mij., Valstar en Den Tex, direóteuren van de K.NJ3JM., Van Roose- gaarde Bisschop, directeur van de Java- Chlna-Japan lijn. Voorts zagen wij den havenmeester, den heer Van de Poll, het Kamerlid Schaper en mr. Smeenge, voorzitter van „Schuttevaer", mr. TJeëïik Willink, secretaris van den Raad v. cl Scheepvaart, bestuursleden van de Vereeniging „Het Nederlandsche Zee wezen", kapitein J. Schmitz, bestuurslid van de Duitsche zuster-organlsatie, bestuurs leden van de Scheepvaartvereen. „hjoord" en vele gezagvoerders en stuurlieden. Zij allen kwamen het bestuur, waarvan thans mr. Seret voorzitter Is, oomplimen- teeren. Uit de Postale commissie van overleg gezet Het best/uur van deni Ned1. Fed. Bond van Personeel ln Openbaren Dienst heeft on derstaand schrijven óntvangen van den di recteur-generaal der Posterijen en Tele grafie: „Door de beslissing van de regeering, dat aan de departementen van Algemeen Be stuur en door de hoofden der daaronder be- hoorende takken van dienst niemand van uwen bond meer zal worden te woord ge staan, verkeert uwe organisatie in een geval, als bedoeld ln de slotzinsnede van art 2 van het Reglement voor de Oommissie van Over leg van het Staatsbedrijf van. de P.T.T. Het lidmaatschap van de door u aangewezen ver tegenwoordigers in die oommissie is derhalve thans vervallen". Het Federatiebestuur heeft hierop het vol gende geantwoord, dat de informaties om trent de al of niet juistheid! van dit besluit vruchteloos waren en dat het bestuur onder deze omstandigheden het lidmaatschap in de Postale Commissie niet als vervallen be schouwt, tat onverkort handhaaft".' Nieuwe Zondagszegela. Aan eenige postkantoren in den lande is sedert enkele dagen het nieuwe „Zon- dagszegel" verstrekt. De kleur er van is rood; de letters en de rand zijn igeeiL De Maas wast weer. Het water van de Maas is sinds Dins dagnacht te Roermond wederom Bterk stijgende. Indien de was in dezelfde mate als thans aanhoudt, is de vrees te duch ten, dat de rivier binnen eenige dagen weder buiten haar oevers zal treden. Het offioieele waterbericht, uitgegeven door den Rijkswaterstaat, meldde gister morgen voor Maastricht ia. de laatste 24 uur 67 cM. was. Ook de Roer is wassende. De zaak-Cetem, De klacht tegen mr. Marchant Mr. H. P. Marchant verzoekt te publi- ceeren dat een mededeeling dd. 1 Febr., weergevende eenige woorden tot een ver tegenwoordiger van de pers gesproken, door den ourator in het faillissement van de Cetem, imr. Moeroi, verkeerd is be grepen. Het herhaalde gebruik van het woord „actie" in versohillende beteekenis heeft daartoe blijkbaar aanleiding gege ven. Met „de geheele actie", waarin mr. Marchant „niets anders ziet dan een po ging tot ohantage", is bedoeld de actie van anderen. Uitingen daarvan heeft men kunnen waarnemen ter verificatieverga dering; het verslag werd blauw omlijnd aan de Kamerleden gezonden; de nieuwe publicatie geeft een onvolledig beeld van de zaak. Mr. Marchant neemt gaarne aan, dat de ourator, naar hij verzekerde, bui ten deze „geheele actie" staat. Helden der zee. De heer M. Mooy Jbz., schipper van de Reddingsboot der Noord- en Zuid-Hol- landsohe Redding Maatsoh., met stand plaats Callantsoog, zal 1 April a.a wegens gevorderden leeftijd den dienst verlaten, nadat hij dan 88 jaar in dienst van deze Maatschappij zal zijn geweest, waarvan acht jaar als roeier en 30 jaar als schipper. Niét minder dan 70 men- schen zijn onder zijn leiding in dien tijd gered. Provinciale Staten, van Noord-Holland. K Maandagmorgen is de najaarszitting van Prov. Staten voortgezet onder voorzitter schap van jhr. mr. dr. A. Roell, com missaris der Koningin. De heer mr. P. J. Witteman wordt als lid toegelaten en ge ïnstalleerd. Voorstellen betreffende pen sioneering van weduwen en weczen van Ged. Staten, alsmede van reglementswij zingen vun diverse polders op Texel zul len worden behandeld in een zitting, welke 16 Maart zal worden gehouden. Aan de orde komt het voorstel ten aanzien der maatregelen, te nemen ter bestrijding van de tuberculose. De heer Dim bepleit een voorwaarde lijke hypotheekstelling op de goederen der vereeniging Zonnestraal, opdat», de provincie de grootst mogelijke zekerheid heeftde provincie is namelijk borg voor f 300.000 en de rente daarvan. De heer Verschure vindt de taak, die de vereeniging Zonnestraal zich gesteld heeft, zeer sympathiekmaar hij wenscht nog nadere inlichtingen, bijvoorbeeld of die f 300.000 genoeg zullen zijn, en of er later niet nog eens steun gevraagd zal worden voor de vestiging van gezin nen in die kolonie. De heer van Zutfen bepleit uitvoerig aanneming van het voorstel. Men moet niet te zwaartillend zijn ten opzichte van den provincialen waarborg. .Met wqlke „bezigende en geestdriftige" rede de heer Kooyman (Ged. Staten) het geheel eens is. Het voorstel van Ged. Staten wordt zonder hoofdelijke stemmiDg en onder applaus aangenomen. De heer Van Zutfen wordt van ver schillende zijden geluk gewenscht met dit resultaat. In de ndmiddagvergadering kwamen de kanalisatieplannen aan de orde. De heer Bosman (V. B.) noemde deze voordracht een der belangrijkste, die in de laatste jaren in de Staten aan de orde zijn gesteld. Het betreft 'o.a. het open leggen van geheel West-Friesland voor de scheepvaart en de verbetering van den waterstaatkundigen toestand aldaar, een werk, dat millioenen zal kosten en groote inspanning en blijvenden arbeid van het provinciale bestuur zal eischen. Dat Ged. Staten niettemin met deze voorstellen bij de Staten zjjn gekomen, getuigt niet alleen van moed en vertrouwen in de toekomst van het gewest, maar ook van volhar denden arbeid en van den ernstigen wil om door inspanning van alle krachten nieuwe bronnen van welvaart te openen. Spr. brengt hiervoor in de eerste plaats dapk aan den voorzitter, ook als voor zitter van de Prov. Commissie van Advies, Inderdaad is de commissie-Van Aalst, zegt spr., zèer gelukkig geweest in de keuze van den heer Ringers. Het is ongelooflijk, hoevèel en voor treffelijk werk door dezen ingenieur in korten tijd is geleverd; daarbij is steeds voeling gehouden met de bewoners van de streek, waardoor de kanalen ontwor pen zijn. Dat ten slotte de deskundige van de provincie en van het Rijk tot vrijwel algeheele overeenstemming geko men zijn met den heer Ringers, mogen wij niet alleen begroeten als een verblij dend teeken, maar het geeft ook den statenleden^ het gevoel, dat' zij te doen hebben met van alle kanten bekeken plannen waarin zij vartrouwen kunnen stellen. Uit de discussies vermelden wij, dat de heer Trapman (v.d.) in het bijzonder be spreekt het kanaal van Schagen naar de Wieringer polder, en zijn teleurstelling uitte over de z.i. te geringe afmeting van dit kanaal. Voornamelijk voor het kanaal Kolhorn—-Schagen zou spr. een grobtere afmeting wenschen, omdat de belangrijk heid van dit kanaal voor de toekomst zonder twijfel vaststaat. Een belangrijk kanaal als het door, spr. genoemde moet voor de scheepvaart de vereischte ruimte bieden en mag haar niet door vaste brug gen belemmeren. ponder hoofdelijke stemming wordt de voordracht vervolgens aangenomen. ZEEKRIJGSRAAD HELDER. Zitting van Woensdag 3 Febr. 1926. Aanranding ln den trein. De matroos der ie kl. J. P. stond in de zitting van gisteren terecht terzake aanranding van een 19-jarig meisje in den trein. Beklaagde was op den avond van 29 Nov., half beschonken, met den laatsten trein naar huis gereisd. In een van de compartimenten van de spoorwagen waarin hij reisde, was het meisje gezeten. Tijdens het rijden van den trein was hij onder het bagagenet door, in het compartiment van .het meisje geklommen, met oneer bare bedoelingen. Hij liet het meisje, dat zich krachtig verzette en om hulp schreeuwde, spoedig los en bedreigde haar toen, wanneer zij iets van de aanranding zou melden, haar uit de coupé te gooien. De fiskaal eischte tegen P. 4 mnd. ge vangenisstraf met aftrek van de preven tieve hechtenis. De matroos zit «sedert 4 Dec. in voorarrest.' Verdediger in deze zaak was Mr. de Groot, van Alkmaar. Ongevraagd verlof. Matroos 3e kl. J. A. de R. had op 21 Juni van het vorig jaar, door het plegen van verschillende strafbare feiten, „boord- arrest" gekregen. Nu is het ongetwijfeld minder prettig, om den eersten zomerdag in arrest te moeten doorbréngen en de R. kon dan ook de lokkende zonnestralen geen weer stand bieden. Hij ontsnapte, en eerst toen de winterstormen om het wachtschip loei den, meldde hij zich weer aan. 14 Dec. kwam hij boven water. De fiskaal eischte de gebruikelijke straf voor „desertie", nJ.« I mnd. gevangenis straf. Verdediger was Mr. Eecen. Een raar seigneur. De 23-jarige marinier der ie kl., W. V. W., had op den avond van den 23en September in de Marine-Cantine gedanst. Tegen half elf bracht hij, zooals dat een galanten ridder betaamt, zijn danseuse naar huis. De wandeling ging langs Bui tenhaven en daarna „een paar straatjes om" zooals v. W. zei, naar de woning van het meiske, dat daar tegen 12 uur werd afgeleverd. Toen ging de marinier naar huis. Wat hij echter bij dat naar huis gaan uitgespookt heeft, is zeer raadselachtig. Hij moet, volgens aangifte van buren, 's nachts tusschen 12—I uur op het dak gezeten hebben van de woning van een juffrouw in de Vischstraat, die, nadat ze door het lawaai op haar dak ontwaakte, juist een paar mannenbeenen van haar venstertje zag verdwijnen, vervolgens moet hij van het erf van genoemde juf frouween tricot heerenpantalon ontvreemd hebben enz. v. W. ontkende pertinent, hoewel alle bewijzen tegen hem waren. De pantalon was op zijn erf gevonden, knijpers zaten in zijn zak, terwijl zijn kleeren gehavend en groen waren. De fiskaal eischte f 15 boete aubs. 15 dagen. Verdediger was Mr. Veldman, die climentie pleitte, waar volgens verdediger het wettig bewijs ontbrak. Geen liefde meer. Matr. 3e kl. H. E., die voor eenige weken terug veroordeeld werd wegens diefstal, zat gisteren op de beklaagden bank wegens „dienstweigering". Beklaagde heeft na den tijd dat hij teekende, sterk anti-militaristische nei gingen gekregen en weigerde op 29 Dec. dienst, met gevolg, dat hij opgesloten werd en de fiskaal gisteren 3 maanden gevangenisstraf tegen hem eischte, met aftrek van de preventieve hechtenis. Uitspraak in bovenstaande zaken op nader te bepalen datum. Uitspraken: 'Fr. v. d. B. diefstal door inklimming 2 maanden gevangenisstraf, eisch 4 maan den. gemaakt aan oplichting van de winkelierster Johanna Kikkert en deze 'n paar sokken, sokkenophouders, 'n onderpantalon enzoo- voort had afgezet, onder voorwendsel, dat zijn vader een soort multl-milliardair was, terwijl hij in waarheid onderhouden werd door het Burg. Armbestuur, werd heden, na een ingekomen zeer ongunstig rapport van de recüasseering te Leeuwarden, veroor deeld tot 4 maanden definitieve gevangenis straf. Een 21-jarig vrachtrijder uit Schagen was ln den nacht van 20 op 21 December op stap geweest met een 18-jarig dienstmeisje en zou deze thuisbrengen. Onderweg werd nog profijt getrokken van een schuurtje, waar het afscheid nog eens flink werd bezegeld. Maar een paar ruwe boerenkinkels konden de zon hier de maan niet ln het water zien schijnen. Het liefelijk samenzijn van de gelieven werd wreedelijk verstoord en de uitverkoren ridder kreeg van een der afgun» stigen een flink aankomenden opstopper met een stuk hout op den arm. iDaar deze indiscrete' roet in 't eten werp er bekend staat als een ongelikte beer, die er 'n gewoonte van maakt, thuiskomende paar tjes te molesteeren, zoo werd hij gestraft met 30 boete of 30 dagen hechtenis. ARRONDISSEMENTS RECHTBANK. Zitting van 2 Februari. Uitspraken: Gerrlt M., Zype. Gedetineerd. Poging tot doodslag. Van rechtsvervolging ontslagen en ln vrijheid gesteld VOOR DEN POLITIERECHTER. 'Zitting van 1 Februari. üen persoon uit Friesland, die sieh te Den Burg op Texel op 3 Augustus had schuldig Hoe de „Alkald" onderging. Volgens een draadloos telegram van ka pitein Graalfe van de „Westphalia" bedroeg het aantal opvarenden van de „Alkald", die allen gered zijn, zooals gemeld werd, 27. Ka pitein' Roos van de „Alkald" ls bijna ver dronken, toen hy tusschen zijn schip en een reddingsboot viel De „Westphalia" ving 81 Januari om 2 uur voormiddags het 8.Ö.S.- sein van de .Alkald" op. Door middel van den draadloozen richting vinder kon hij de positie van de „Alkald" nagaan. Om 11 u. 15 min. trof de „West phalia" Het in noodverkeerende schip aan. De zeeën spoelden over het schip. De dek huizen waren weggespoeld, de booten wer den vernield. Het ruwe weder maakte het onmogelijk reddingspogingen in het werk te stelltn. Oin 7 uur 's morgens van den volgenden dag werd de zee kalmer. De „Westphalia" zond een boot, waarmede de geheele bemanning aan boord van de „Westphalia" werd ge bracht De „Alkaid" werd in brand gestoken, ten einde te verhoeden, dat h^t schip een gevaarlijk wrak zou werden, Niemand werd gewond. Kapitein Roos was de laatste, die het schip verliet Na het vergaan van de „Clara". De heer Joh. Poortman, reeder te Maas sluis, ontving van die directie der Blue Star Linie Ltd. te Londen een chèque van 800 voor de nagelaten betrekkingen van de bemanning van het loggersdhip „Cla ra", MA 20, dat ln den nacht van 25 No vember werd overstoomd door het Eng. stoomschip amfwyp vihgkj vbgkqj xeak s.& „Milten Star", behoorende aan boven* genoeimide lijn. Besloten is om bovengenoemde gift zoo danig te verdéelen, dat voor de kinderen uit leder gezin 100 geplaatst wordt op de Nutsspaarbank te Maassluis, met die bepaling, dat de moeders de rente zullen genieten tot aan de meerderjarigheid der kinderen. Aanvaring op de Noordzee. Het Dinsdagavond te Rotterdam binnen gekomen Deensche stoomschip „Yrsa" van Delfzijl, met oorspronkelijke bestemming naar Vlaardingen, om te bunkeren, is op de Noordzee in aanvaring geweest met het Dinsdagmorgen van Rotterdam naar New- York vertrokken stoomschip „Breedijk". Voor zoover bekend bekwam de „Breedijk" weinife schade, doch ls teruggekeerd naar Rotterdam. Het stoomschip „Yrsa" 'is op ge stoomd naar Rotterdam met Ingedrukte voor steven. Aanvaring bfj Vllssingen. Het Engelsche stoomschip „Whimbrel", van Glasgow naar Antwerpen, ls tijdens een dikken mist bij Vllssingen ln aan varing geweest met het uitgaande Engelsche stoomschip „Marloch" en gezonken. De be manning is gered' en te Vlissingen geland. Gedeeltelijk werd zij gered door de' motor- afhaalboot, gedeeltelijk door de „Marloch". De „Marloch" is, vermoedelijk met lekkage, voor anker gegaan. De „Whimbrel" ligt voor Vlisslngen met een gezonken voorplek. Het achterachip steekt nog boven water uit. Het stoomschip „Marloch" ging op de Schelde voor Vllssingen ten anker. Het schip maakt water, doch de scheepspompen konden het drijvende houden. Dinsdagmiddag is het schip naar South- ampton vertrokken, begeleid door de Duit sche sleepboot „Larissa". De Vlissingsche oorrespondent van het „Hbl." meldt: Wy hebben den kapitein, den eersten machinist en den Belgischen loods Vlnitioen van het gezonken Engelsche stoomschip „Whimbrel" gesprokan. Zij konden -niet veel bijzonderheden mededeelen, omdat alles zoo snel had plaats gegrepen. Onmiddellijk na de aanvaring begon de „Whimbrel" water te maken. Het stoomschop „Marloch", dat het aangevaren had, lag naast het zinkende schip. Van de uit 22 leden en den loods be staande bemanning van de „Whimbrel" kon den 14 overspringen langs een touwladder op de „Marloch"; de tien anderen hebben angstige oogenbllkken doorgemaakt. De „Whimbrel" was aan bakboord aangevaren en de 10 opvarenden zaten dus allen aan de stuurboordzijde. De motorsloepen van het Nederlandsche en Belgische loodswezen waren in de nabij heid, doch door den dikken mist was het zeer moeilijk het zinkende schip te vinden. De motorboot van het Nederlandsche loodswe zen slaagde er ln, allen te redden en behou den hier aan wal te brengen. Drie autodieven gearresteerd De Am sterdam ache politie is erin geslaagd1 drie personen te ayresteeren, die het in den laatsten tijd gemunt hadden op de langs den weg onbeheerd staande auto's. De drie onge veer 20 jaar oude kameraden, waarvan een in militairen dienst was en te Haarlem ge detacheerd, "wapen kantoorbedienden, maar sinds geruimeh tijd werkloos. Desniettemin maakten zij groote verteringen; zy bezoch ten danscursuBsen en geraakten dan ook in geldverlegenheid'. Zóo hadden zy hoop met hunne nieuwe bezigheden het geld te vinden, dat zij dageiyks voor hun vermaak noodig haddea De vorige week Dinsdag liepen de twee Amsterdammers in de Jan Luykenatraat en zagen daar omstreeks 8 uur in den avond een vier-persoon» „AgM"-«auto onbeheerd staan. De contactsleutel was aanwezig en zoo was het voor hen heel eenvoudig, oen motor aan te zetten en in de auto er van door te gaan naar Haarlem, waar zy den bult aan hun militairen vriend overgaven. «Zij lieten den wagen te Haarlem achter en spraken met den milicien af, dat deze ervoor zou zor gen, dat de auto tenminste 500 zou op brengen. De milicien slaagde erin door middel van een tusschenpersoon, die niet wist met een gestolen auto te doen te hebben, de ,Agfl" aan een handelaar te IJmuiden te verkoopen voor 650. Na ontvangst van dit bedrag heeft hy Za terdag zyn vrienden te Amsterdam opge zocht, waar men onderling den buit ver deelde. £y werden echter Zondagmorgen on gerust, toen zy in een blad een advertentie lazen, waarin de eigenaar van de trAgs"-&\xU> mededeelde, een belooning van 100 uit te loven voor hem, die hem weer ln het bezit van zyn auto wist te stellen. Zy hebben toen het grootste deel van de opbrengst.— slechts een klein bedrag van' de 650 hadden zy verteerd weer by elkaar gelegd om den eigenaar ten deele schadeloos te kunnen stellen. Reeds op denzelfden Zondag liep een hun ner in de val; hy werd' door de politie ge arresteerd. Aanvankelijk wilde hy niet de volle waarheid zeggen; hy deed het later voorkomen alsof hij het feit alleen op zyn geweten had, doch hy moest tenslotte toe geven, dat er nog een tiweede ln het complot betrokken was. Van den Haarlemschen mili cien sprak by niet. Dinsdag werd de tweede dader aangehou den en Woensdag werd de milicien te Haar lem gearresteerd. De drie verdachten werden aan een lang durig verhoor onderworpen, waarby zy alles bekenden. Onderzocht zal nu worden of zy zich ook aan andere auto-diefstallen, welke in de laatste maanden zyn gepleegd, schuldig hebben gemaakt. De auto is intusschen by den handelaar te IJmuiden, die niet wist een gestolen wagen gekocht te hebben, teruggehaald en aan oen eigenaar teruggegeven. Het geld, dat op de jongens is bevonden, zal aan de verzekeringmaatscbappy, die de schade had' te dragen, worden uitgekeerd. Onbewaakte -overwegen. Dinsdagavond zyn twee achter elkaar gekoppelde wagens, bespannen met twee paarden, waarmee de voerman H. J. Noordman, uit Zwolle, het kruispunt van de spoortijn ZwolleMeppel en den straat weg ZwolleAlmelo zóu oversteken, door den laatsten trein uit Coevorden, die om 8 uur 85 min. te Zwolle aankomt, overre den. Er hing een zware mist De paarden schrokken en trokken den voerman kan de teugels van den wagen. Door den val op de steenen en het meesleuren over den weg werd hy aan het hoofd gewond. De trein stopte onmiddeliyk. De wagens ble ken geheel vernield te zyn. N. weigerde het aanbod, met den trein vervoerd te worden; hy werd ter plaatse door dr. Van Ysendjjk uit Zwolle verbonden. Dinsdag is de vracht-auto van den sNoordterabaiitschen! Ohxlst Boerenbond, waarmee de chauffeur H. een koe ver voerd, op den onbewaakten overweg in den kunstweg Leur—Beek op de spoor- ïyn BredaRoosendaal door de locomo tief van den sneltrein van Roosendaal, die om 2 uur 16 min. te Breda aankomt gegrepen en geheel verbrijzeld. De koe werd zoodanig gewond, dat zy ter plaatse moest worden afgemaakt De chauffeur kwam er met enkelejliohte verwondingen af. Strenge koude. In Noord-Zweden la het volgens de Duit sche bladen geweldig koud; op enkele plaat sen zou de thermometer 46 gr. onder nul aanwyzen, zoodat de scholen moeten worden gesloten, Een als vrouw gekleede man. Avontnren van een vartéte-artlst Maandagavond laat zag een wandelaar op den stillen Amstel, ter hoogte van de Bakkersstraat, te Amsterdam, een op zichtig gekleede dame loopén en aange trokken door deze verschijning sprak hij haar aan en stelde voor ergens te gaan zitten om een kop thee te drinken. De dame bleek niet van deze kennismaking gediend te zijn en liep door. Het ver baasde den man evenwel, dat de juffrouw zulke groote passen nam en hst ver moeden rees bij hem, dat deze vrouw wel eens een nagemaakte kon zijn. Hij stelde een brigadier van politie van het geval in kennis en toen met alge- meene stemmen was uitgemaakt, dat de loop van de vrouw die eens mans was, verzocht de brigadier de dame hem naar het bureau Singel te volgen. Na eenigen tijd verscheen ook de commissaris, die de dame een verhoor afnam. En in plaats van de hooge stem waarmede ze voort durend had gesproken, klonk nu een zware mannenstem. De arrestant legde een volledige bekentenis af. Hij was artist die in verschillende theaters als vrouw optrad en die over een heldere vrouwen- Dat was de ktft. Niet met fluweelen handschoentjes aangepakt. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6