HEIDEIU COURANT PUROL er opl TWEEDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS. Openstelling voor het verkeer van de Pontonbrug bij de Kooy. VAN DINSDAG 2 MAART 1928. Op het den 23en en 24en Febr. ge houden) examen voor 3en stuurman groote stoomvaart slaagde de heer H. J. A. Deij- mann alhier. De heer H. Boerdijjk alhier ils met in gang van' 1 Maart benoemd' tot leeraar aan de Rijkskweekschool voor onderwijzers en onderwijzeressen- te Hellevoetsluis. Dezer dagen werd aan J. Vinke, leer ling drukker ter drukker^ O. de Boer Jr. alhier uitgereikt de prijs van het Gerrit Jan Thiemefonds. Deze prijs wordt in ieder district beschikbaar gesteld vóór den leerling, die na de 4-jarige opleiding het beste examen heeft afgelegd. Da J. Koster. De predikant van de Doopsgezinde ge meente alhier, Ds. J. Koster» die voor ©énige weken terug een beroep ontving naar de gemeente Heerenveen, heeft dit beroep aangenomen. Ds. Koster heeft ruim 16 jaar in onze ge meente gewoond en in dezen tijd dn verschik lende vereenigingen bestuursfuncties be kleed. Voor eenige jaren was Ds. Koster nog bestuurslid van de Ver. „Tot Steun", „A.G.O." en andere vereenigingen. Met bet oog op zijn werk moest hij hiervoor echter bedanken. Op het oogenlblik zit hij nog in de Ver. tot bestrijding van de Tuberculose» in den Armenraad en in die Schoolcommissie voor het Middelbaar Onderwijs. Vermoedelijk zal Da Koster het laatst van April onze gemeente verlaten. Gereformeerde Kerk. Zondagavond werd in de gemeentelijke stemming in de Gerei Kerk alhier uit het dxxr den kerkeraad gesteld tweetal predikan ten', Ds. Rietbergen van Maassluis en Ds. Telders van Amsterdam, Ds. Volders ge kozen^ Aanbesteding. Maandagmorgen werd door het R.-K. Kerkbestuur van de H.H. Apost. Petrus en Paulus te Helder onder R.-K. aanne mers aanbesteed: het bouwen van een transept, priesterkoor kapellen, sacristyen gymnastieklokaal enz. aan de bestaande kerk aan de Kerkgracht alhier. Ingeschreven werd door: Gebr. Ran 69259.J. van Wouw 7274480, H. F. Bos 75000—, L v. Os 75950.—, P. Tuim 76800—, Minneboo Walboom 82100.—, R. v. Os 82721.—, P. Bot 82900.—, allen te Helder. Mij. Noord-Holland 83900.Venhoven en Evers f 87332.—, Boekei 89000.—, Doe- dens en Schilder 95100.Wittebrood 98162.—, J. Obdam 101618.—, Knuwer 102771.—. De laagste inschrijver heeft zich teruggetrokken. Een nieuw zwembad? Naar wij vernemen zijn er bij de Ge meente plannen in. voorbereiding voor het bouwen van eenl nieuw (vast) Zwembad in de Fortgracht, ter hoogte van den Wind wijzer. De plannen zuilen echter voorloopig nog wel niet worden) uitgevoerd, daar hieraan belangrijke financieel© offers verbondenzajn. Eerst zal ook het oude, drijvende zwembad in de Binnenhaven verkochtlmoeten.wfrden. LIJ De „Stier" als doelschip voor vneg ulgen. Maandagmorgen hadden de reeds aan gekondigde proeven plaats met let wer pen van bommen uit vliegtuigen op de reede van Texel. Van 800 M. heogte wer den de bommen geworpen uit het water vliegtuig W 70, bemand door den officier vlieger v. d. Vijver en den wsarnemer Lt. t. z. Weemhof. Doel was het oude ram- schip „Stier", waarvan de breedte 4—8 M., en de lengte pl.m. 60 M. bedraagt. Het re sultaat der proeven was zeer gunstig. De bommen hadden een goeie baan. O.m. werd een vol treffer verkregen. De proef nemingen zijn hiermede afgeloopen. Zq stonden onder leiding van den luit. t. z. Ie kl. S. Woldringh en werden door een aantal officieren van do luohtvaartafdee- ling te Soesterberg bijgewoond. Stenn voor de Toenstreken. In aanvulling op (flze mededeelingon in het nummer van Jaterdag kan worden bericht, dat zich onter de auspiciën van de afd. Helder der Vereeniging van Ned. Huisvrouwen thaneeen damescomité voor de inzameling var gelden heeft gevormd, dat morgen, Woensdag, met haar werk zal beginnen. V ij hopen, dat menigeen een bijdrage voer dit doel zal willen af zonderen, om djardoor althans eenigszins den nood der h onze veenstreken levend o landgenooten te lenigen. Want uit de medèdeelinge», in ons vorig nummer afgedrukt, is wel gebleken hoe groot dio nood is en loe bitter er wordt geleden. Moge strakf de afd. Helder der Ver. v. Huisvrouwtfi een flink bedrag aan het steuncomité kunnen afdragen I Naar wi vernemen, zal in' den loop van deze maaüdi hier een opvoering worden ge geven vgi „Seideravond!eien joodlsoh dirama in 5 bedÜ'Von van Jan Fabricius. (Dezo>pvoering gaat uit van de Oommissie Nieuwmiw Synagoge Helder, welke Com- missie^ier ook het concert van het kerk koor 'er Groote Synagoge te Amsterdlam hoeftyerzorgd'. H<i stok wordit gespeeld dbor dé Haagsche tooi-elvereeniiging T.O.P. Vij komen binnenkort op dit belangwek- ke)ie tooneelstuk terug. Hedenmorgen 11 uur as in tegenwoordig heid' van Burgemeester en Wethouders, als mede verschillend© autoriteiten, de nieuwe pontonbrug over het N oord-Hol la ndbch Ka naal nabij de Kooij, in gebruik genomen. Voor onze plaats, zoowel als voor onze naburige gemeente Anna Paulowna is dit een belangrijke gebeurtenis. Mlen weet, dat an 't oorspronkelijk plami, dat verband hield met de Zuiderzeewerkzaamhedeni, slechts sprake was van een verplaatsing van het be staande pontveer naar een iets Zuidelijker aan het Kanaal gelegen punt. De gemeente Helder, het belang eener goede verbinding inziende, voerde hierover correspondentie met het gemeentebestuur van Anna Pau lowna, en het resultaat is, dat deze brug- venbinding tot stand kwam, die een belang rijke verbetering bracht in de communicatie tusschen beide oevers van het N.-H. Kanaal. Zooais men zal weten, is deze brug ge bouwd door 's Rijks Marinewerf alhi r, on der toezicht van den ingenieur der Marine werf, den heer Gom. van Dam. Deze was zoo vriendelijk ons op ons verzoek eenige 1 )ijzonderheden mede te dteelen omtrent bouw en Inrichting dezer brug, welk© wij hieronder laten volgen. De vlotbruggen in het N oord-Hollandsch Kanaal zijn zoozeer met dat kanaal verbon den, dat de vraag bij velen misschien noodt opgekomen is, waarom toch deze bruggen gekozen werden. De vraag hij de overbrug ging was hoe het best een verbinding kon worden gemaakt tusschen de twee kanaal- oevers, die op ongeveer 45 M. afstand van elkander liggen,'en hoe deze overbrugging met een ophaalbrug of draaibrug tot stand' kon worden gebracht, zonder dat groote werken uitgevoerd moesten worden voor pijlers en fund'eering. Ten tijde dat het N.- Hollandsch Kanaal gegraven werd, geleek de algemeene toestand in zeker opzicht op den huidigen; na al de rampen van- den tijd vah Napoleon was de financiering -van den Staat zeer moeilijk. Dus werd ook bij de uitvoering van de groote weiken, de zuinigste weg gegaan. Daarom ontwierp de Hoofd-Ingoniieur van den Waterstaat Blanken de vlotbruggen. Bij deze constructie wordt partij getrokken van het meest gebruikte vervoermiddel in ons vaderland, ml. bet vervoer te water. De brug d r|j ft en de toegang wordt gevormd door de twee „koebruggen", welke verstel baar opgehangen zijn aan twee balansen, die op hun beurt door hefboomen 'bewogen worden. Het lag voor de hand, dat de nieuwe 'brug ongeveer volgens hetzelfde principe gebouwd zou worden. Eén omstandigheid is er echter, die de brug aan „De Kooij" moeilijker te ontwerpen maakte dan de andere vlotbrug gen, nl de grootere hoogte van den dijk ter plaatse. Daardoor was men gedwongen het brugdek hooger boven water te brengen door te zorgen, dat de „koebruggen" niet te stijl kwamen te staan. Om dan zorg te dra gen dat de brug stabiel bleef, werd het vlot veel breeder ontworpen dan bij de oudere bruggen. Deze eisch werd nog verzwaard, doordat aangenomen werd), dat de brug een grootste belasting van 6000 K.G. moest kun nen dragen, wat in verband met de ontwik keling van het Verkeer zeker niet overdreven is, echter een veel grootere last is dan de oudere bruggen toelaten. Nadat de plannen in dezen zin' gereed' wa ren, is de aanbesteding gehouden, waarbij ook 's Rijkswerf uiitgeuoodigd werdl De technici daar beschouwden de zaak echter dadelijk van uit hunne ervaring als scheeps bouwkundigen, waarbij het hen opviel, dat het mogelijk moest zijn een betere oplossing te verkregen door de dennen vlotten te ver vangen door ijzeren pontons. In deze rich ting werden die noodige teekeriingen en be rekeningen gemaakt en zoo was het moge lijk nog vóór de aanbesteding met modeien op 1/20 van de ware grootte aan te toonen, dat een ponton brug aanmerkelijke voordee ion boven een vlotbrug bezat. Eén voor deel is al- dadelijk zóó in oog springend, dat 't iedereen duidelijk is, en wel dit: De dennen raken in den loop der jaren verza digd van water, warden dus steeds zwaar der en hebben minder draagvermogen. Bij de pontons komt zoo iets niet voor. De brug blijft steeds even hoog boven water. Andere voordeel-en zijn niet zoo in 't kort te memen, Echter, het gemeentebestuur koos, mede in overleg met den Hoofd-Inge- nieur van 's Rijks Waterstaat, den heet' Scharp, de pontonbrug inplaata van de vlot brug. Deze brug ils geheel op 's Rijkswerf ge bouwd. De pontons zijn vier in getal, ieder 5.00 X 5.400 X 0.800 M„ terwijl een vijfde reserve-ponton aanwezig is om jaarlijks een der pontons voor het noodige onderhoud te- vervangen. Daartoe is de constructie zóó gemaakt, dat alle pontons onderling verwis selbaar zijn. Om. veiligheid bij aanvaring te verkrijgen, is iedere ponton verdeeld in vier waterdichte afdeelingen. Reeds in het oorspronkelijke plan was als nieuwigheid voorzien in een electrische be weging. Ook deze zaak is door 's Rijkswerf in overleg met „He-emaf' nader uitgewerkt en zoo is een electrische bew eeg- inricht i ng gemaakt, die bij de voorloopig© beproeving reede uitstekend voldaan heeft. Daardoor kan (te brug door één man bediend' worden, daar de kabels door het kanaal den electr. motor aan de overzijde van stroom voorzienj Bij de uitwerking van de nu „poniton-"brug geworden „v'lot"brug bleek, dat door het ge heel toepassen van ijzeren verbanddeelen het ook mogelijk werd een zeer stevige koppe ling van de twee brughelften op elkaar te verkrijgen. Het zal niemand ontgaan zijn, dat bij de gewone vlotbruggen de 2 helften ten opzichte van elkaar sterk op en neer gaan bij het oyerrijden van zware wagens of auto's. De zware ijzeren balken van de pontonbrug lieten toe een, stevige slultin- richting te maken, zoodat de twee helften vast aan elkaar gekoppèld zijin, wat het op en afrijden zeer veel gemakkelijker maakt Dat de openstelling dezer nieuwe pon tonbrug met eenige feestelijkheden ge paard zou gaan, was wel te verwachten; het niéuwe verkeersmiddel voorziet in een de laatste jaren meer en meor dringend geworden behoefte. Van de zijde van het gemeentebestuur van Helder was dan ook alles gedaan om aan deze opening een feestelijk karakter te geven, maar ook de gemeente Anna Paulowna had zich niet onbetuigd gelaten. Wie in geruimen tijd niet in de omge ving van de Kooy geweest is, zal verwon derd staan over de vele veranderingen, die de Zuiderzeewerkzaamheden hier te weeggebracht hebben. Liep vroeger de weg, die van Anna Paulowna naar het veer leidde, dood tegen den dijk, thans nu er een zijkanaal gegraven is, is het land schap veel meer open geworden, en aan trekkelijker. Zooals men weet., moest de nieuwe brug 200 meter zuidelijker wor den gelegd dan het oude veer; dit was noodig omdat het kanaal ter plaase een bocht maakt, die men aldus wilde ontwij ken. Dientengevolge is dus ook de weg, die van de Kooy naar den Anna Paulowna polder leidt, verlegd; liep vroeger de bocht naar rechts thans is die naar links verlegd. De brugwachterswoning bij de Kooy is afgebroken en 200 meter verder weder op gebouwd, en op de vroegere plaats dezer woning mondt thans het nieuwe afsluit- kanaal uit. Zoo is dus het gansche land schap veranderd. In een viertal auto's arriveerden heden morgen te elf uur de verschillende auto riteiten uit Helder; uit de richting Anna Paulowna waren in een aantal auto's de autoriteiten uit Anna Paulowna gearri veerd, die elkander bij de nieuwe brug ontmoetten. Het zag er daar aan de Kooy recht feestelijk uit; een groote menigte vlaggen versierden heel de omgeving, en een groot deel .der bevolking was er ver zameld. Van Helder warén aanwezig de Burge meester, de gemeente-secretaris, de heer Kamman, de wethouders Van Breda, Grun- wald en Verstegen» de directeur van 's Rijks werf, jhr. H. Rappard, de vice-admiraal O. Fock met zijn adjudant, den luit. ter zee Hoog, de heer Teune, directeur der Water en Lichtbedrijveni, Dokter, directeur van Gemeonteweikert, Kasteiyn, oud-directeur van dit dienstvak, de raadsleden Maters en Geurta, de ingenieur van 's Rijkswerf, te vens raadslid', Oom. van Dam. Van A-nna Paulowna waren aanwezig de Burgemeester, de heer Lovink, de secreta ris, de heer Kejjzer, de wethouders Stammes en Lubbert, van den polder Anna Paulowna de dijkgraaf, de heer Wijdenes Spaans, de heemraden Thqssen, Waiboer en Geerlings. Van Wieringen de Burgemeester, de heer Kolff. Voorts was er nog de ingenieur der Zuiderzeewerken, de heer Schilthuis, van Ewijcksluis, de heer De Vries, aannemer, Amsterdam. En zooals wij zeiden, een groote menigte belangstellenden. Nadat de heeren elkander begroet hadden, trad allereerst wethouder Van Breda naar voren. Deze hield de volgende rede: Mijne Heeren Civiele en Militaire Autoriteiiten. Het Gemeentebestuur van Helder heeft mij als Wethouder van Publieke Werken opgedragen om bij de opening van de pontonbrug een kort woord te spreken. Het was in den zomer van 1904, toen de gemeente Helder een schrijven van den Commissaris der Koningin van Noord- Holland ontving, aangaande een verzoek van de Vereeniging „Door recht en een heid tot vooruitgang" te Anna Paulowna, steun te verkrijgen bij den Minister van Waterstaat, voor het maken van een pontveer aan de Kooij. Genoemde Vereeniging motiveerde haar verzoek op grond van de wenschelijkheid eener betere verbinding tusschen de ge meenten Helder en Anna Paulowna, om dat toen alleen verbinding bestond door middel van het pontveer te Westeinde bij de Geldersche buurt en deze afstand naar Helder, vooral voor de bewoners van Breezand, zeer ongeriefelijk was. Dit was de eerste stap, die gedaan werd om een betere verkeersverbinding tus schen beide gemeenten te verkrijgen. Zoowel de gomeentebesturen van Helder en Anna Paulowna als het bestuur van den polder „Het Koegras" en verschil lende vereenigingen droegen het hunne ertoe bij om èn bij den Minister van Wa terstaat èn bij het Provinciaal bestuur het noodzakelijke van de bedoelde ver- keersverbetering te bepleiten. Nadat in een viertal jaren met verschillende auto riteiten was onderhandeld, kon eindelijk Februqri' 1908 de aanbesteding door het gemeentebestuur van Anna Paulowna voor het leggen van het pontveer plaats hebben. Evenals het Rijk en de Provincie, liet ook het gemeentebestuur van Helder zich niet onbetuigd, om deze plannen finan cieel en moreel krachtig te steunen. Hoewel het pontveer „De Kooij".in een lang gevoelde behoefte heeft voorzien, is in den loop der tijden, tengevolge van verschillende omstandigheden en gebeur tenissen onder 'welke laatste de Zuider zeewerken een zeer voorname plaats in nemen, de wenschelijkheid naar eeg beter verkeersmiddel naar voren gekomen. Immers nu Wieringen met den vasten wal is verbon'den en de afzet |van land en tuinbouwproducten vanuit de environs naar Helder grooter afmetingen heeft aangenomen, bleek het bestaande pont veer voor het verkeer onvoldoende en was bovendien de passage over dat veer ook niet zonder gevaar. Naar aanleiding hiervan en ook Wijl het veer in verband met de Zuiderzee werken moest worden omgelegd of op geruimd, werden in het voorjaar van 1922 de eerste besprekingen tusschen de gemeente-besturen vón Helder en Anna Paulowna gevoerd, voor het verkrijgen van een beter verkeersmiddel tusschen Helder eenerzjjds en Wieringen en Anna Paulowna anderzijds. Nadat hiervoor ver schillende hoogere autoriteiten waren bezocht, werd het gunstige resultaat be reikt, dat het Rijk, de Provinie en de feineente Anna Paulowna met den Anna aulownapolder aan Helder een subsidie in eens toestonden voor het maken van een pontonbrug. Ofschoon de gemeente Wieringen de zaak niét financieel steunde moet worden erkend dat haar Bestuur op andere wijze krachtig aan de bereiking van het'doel medewerking verleende. Aldus werd de gemeente Helder in de gelegenheid gesteld een beter verkeers middel tusschen genoemde gemeenten tot stand te brengen. Het behoeft voorzeker geen betoog, dat door de verkregen verkeersverbete- ring, de land- en tuinbouwproducten uit do omgeving een gemakkelijker afzet te Helder zullen vinden en dat anderzijds de Middenstand te Helder van die ver betering zal profiteeren door een grooter bezoek aan de stad. Voor de ingezetenen van de gemeenten Anna Paulowna en Wieringen zal deze verkeersverbetering ook nog dit voordeel hebben, dat de leerlingen uit beide ge meenten gemakkelijker de verschillende op behoorlijk peil staande onderwijsin richtingen te Helder kunnen bezoeken. Ik wijs hier b.v. op de middelbare- en hoogere handelsschool, ambachtsschool, huishoudschool, Rijks hoogere burger school, Zeevaartschool, U.L.O.scholen enz. alsmede de ziekenverpleging in het Marine-hospitaal, welke voor de omgeving in een lang verwachte behoefte thans voorziet. Mocht van deze onderwijsinrichtingen een groot gebruik worden gemaakt, dan zullen zoowel de gemeenten Anna Pau lowna en Wieringen, als de gemeente Helder daarvan profiteeren. Alvorens de Burgemeester van Helder deze pontonbrug voor het publiek verkeer zal openen, wensch ik eerst nog namens ons gemeentebestuur een woord van dank te zeggen: le. aan de Hooge Regeering en de Provinciale Staten van Noord-Holland voor den financieelen steun; 2e. aan den Directeur-Generaal der Zuiderzeewerken, voor zijne welwillende medewerking, niet. alleen voor den bouw van deze brug, doch ook voor het maken van den weg; 3e. aan de gemeentebesturen van Anna- Paulowna en Wieringen en Dijkgraaf en Heemraden van den Anna Paulownapolder voor hun steun en medewerking; 4e. aan den Hoofdingenieur, den heer Scharp, en den technischen ambtenaar van den Rijkswaterstaat, den hr. Bottema, voor hunne welwillende medewerking en adviezen 5e. aan den Directeur, den Hoofd ingenieur en het overige personeel van 's Rijkswerf voor de solide en keurige uitvoering van de brug en in het bijzonder aan den ontwerper van het plan dezer pontonbrug, den ingenieur O. van Dam; 6e. aan den aannemer De Vries voor het maken van het vaste werkten slotte aan den heer Dokter, directeur van Ge meentewerken, onder wiens leiding de uitvoering plaats had, aan den heer Teune, directeur der water- en lichtbedrijven, door wiens zorg de electrische beweeg kracht etc. werd aangebracht en aan de leden van het onder hen werkend perso neel, die hierbij betrokken Varen. Mag ik nu den Burgemeester van Helder verzoeken deze pontonbrug te willen openen. v De Burgemeester van Helder, de heer Houwing, antwoordde 'hierop, dat hij vol gaarne aan het verzoek van den wethouder wilde voldoen, doch' nog een kort woord aan diens rede wenschte toe te voegen. Onge twijfeld, zoo zeide de burgemeester, zal de nieuwe brug ten volle voldoen aan' de eischen van het tegenwoordig verkeer. Maar spr. hoopte, dat mettertijd het verkeer een zood'anigen omvang zou krijgen, dat weder om naar een nieuw verkeersmiddel moesit worden uitgezien. Met dezen wensch opende de burgemees ter thans de nieuwe 'brug. Onmiddellijk hierna viel de aan de overzijde, op Bree- zandsch gebied! geposteerde Harmonie „Con- cordiia" in met de melodie „In naam van Oranje doe open de poort". De Burgemeester van Anna Paulowna, de heer Lovink, nam hierop het woord. Mijnheer de WethouderI Het was in het jaar 1902, dius 24 jaren geleden, dat ©ene te Breezand) gevestigde vereeniging „Door Eenheidi tot Vooruit gang" zich tot de Regeering, de Provincie, tot onze gemeente en den polder Anna Pau lowna wendde met het verzoek om steun tot het verkrijgen van -een pontveer over het Noord-Hoiiandsch Kanaal nabij' De Kooij „vooral, omdat", schreven adressanten, „de bloei en welvaart van Breezand in de laatste jaren zoo is toegenomen". Het adres» mijnheer de Wethouder» werd door de verschillend© lichamen niet onwel willend' ontvangen; een kostenberekening werdi gemaakt tot een bedrag van 14.000 en het Rijk bleek genegen 1/3 der kosten tot een maximum van 5000 voor zijne rekening te willen nemen, indien de Pro vincie een gelijk deel zou 'bijdragen en de gemeenten Helder en Anna Paulowna en den Anna Paulownapolder samen het restee- rend 1/3 gedeelte ieder 1/9 zouden willen voteeren. Dit bleek echter nog niet gemakkelijk te zijn, 'want het gemeentebe stuur van Helder vermeende, en de Raad' bleek het daarmede .eens te zijn, dat de be langen van Helder hij' een© verbinding met Breezandi niet van dien aard waren, dat daar voor eene bijdrage uit de gemeentekas van 1500 zou zijn gemotiveerd'. Het moet tot eer van de Breezanders ge zegd worden, diat zij niet bij de pakken gin gen neerzitten, doch bleven ageeren, vooral onder leiding van wijten Wethouder Rezel- man» en met het resultaat, dat de subsidie aanvrage opnieuw in den Raad van Helder dn behandeling kwam en op 18 December 1904 zij het dan, ook met geringe meerder heid, werd toegestaan. Daarmede was het Ingezonden mededeellng. Het verzacht en geneest pontveer er echter nog niet, althans uit de stukken blijkt, dat de Raad van Heider in zijn zitting van 11 April 1906, dus weer 'bijna twee jaren later, besloot de 1500 voor een pontveer aan De Kooiq» dat reeds vroeger was toegestaan, nog beschikbaar te steden, echter onder het uitdrukkelijk 'beding, dat» mocht de exploitatie van het pontveer binnen tien jaren eindigen, door de gemeente Anna Paulowna aan Helder moest worden terugbetaald zooveel maal 1/10 van 1500 als er nog jaren moesten verloopen voor die 10 jaren zouden zijn verstreken. Hieruit blijkt toch» mijnheer de Wethouder, dat het gemeentebestuur van Helder ook toen de groote noodzakelijkheid van een verbinding met Anna Paulowna niet inzag en evenmin vertrouwen scheen te hebben in de exploi tatie-mogelijkheid van het pontveer. Den 18 Januari 1908 werd het pontveer aanbesteed' en 1 September <La.v. door den aannemer Van der Sterre opgeleverd. De gemeente Anna Paulowna heeft geen geld aan de gemeente Helder terugbetaald, het pontveer heeft het langer dan 10 jaren uitgehouden en als het op dezen dag uit de vaart wordt genomen, én wordt opgelegd, dan is dat niet, omdat aan eene verbinding geen behoefte meer bestaat» neen, dan heeft dat de verheugende reden, dat het pont/veer absoluut onvoldoende is geworden voor het zicb nog dagelijks uitbreidende groote ver keer. Den pontwachter Stoop, die op heden zijn eervol ontslag uit zijne betrekking heeft ge kregen, breng ik een woord' van dank voor den ijver» trouw en tact, waarmede hij ge durende een achttal jaren zijn betrekking heeft vervuld. De tijden zijn in die jaren wel' veranderd en daarmede niet minder de mentaliteit van het gemeentebestuur van Heldr. Bestond' er bij' dat bestuur in 1902 weinig animo Breezand uit zijn isolement te ver lossen, het tegenwoordig Gemeentebestuur -trekt met alle mogelijke koorden het platte land naar de stad, banden als daar zijn, t. w. het zou deugdelijk onderwijs, de goed ge outilleerde grossiers- en winkelzaken en als consument van de hier gewonnen melk, als gebruiker van de in deze streken geteelde land)- en tuinbouwproducten en als afnemer van' de hier gekweekte -mooie snijbloemen» zoodht thans niet alleen Breezand' behoefte heeft aan een goede verbinding met Helder» doch geheel Anna Paulowna en de daarach ter gelegen gemeenten thans op Helder zijn aangewezen), en was het in 19021908 Anna Paulowna, die voorging door middel van een pontveer eene verbinding met Helder te be werken, thans is het de gemeente Helder, die ons deze schitterende pontonbrug, inder- daad een sieraad onzer nationale industrie» heeft gebracht Helder, dat ons trekt, verge makkelijkt ons ook den toegang. 'Mijnheer de Wethouder, ik breng een woord van dank en gelukwenschen namens de gemeente Anna Paulowna aan het Ge meentebestuur van Helder en speciaal een woord van dank en hulde aan Burgemeester Houwing en aan U, Wethouder Van Breda, die moeite noch tijd' hebben ontzien deze mooie verbinding met de omliggende ge meenten tot stand te brengen. Mijnheer de Wethouder, ik wensch de ge meente Helder toe: dat deze schitterende pontonbrug in alle opzichten aan de hoog gestemde verwachtingen zal voldoen; dat zij- de goede nabuurschap met onze ge meente zal bevestigen en eindelijk, dat zij het hare er toe zal bijdragen Helder met zijn actief Gemeentebestuur en onder de emi nente leiding van Burgemeester Houwing die plaats te verzekeren, die haar in de pro vincie, maar vooral in ons Noorderkwartier toekomt en die Anna Paulowna, dat veel aan Helder dankt» haar zoo gaarne toebedeeld zal zien. De burgemeester van Wieringen, 3e heer Kolff, wenschte namens zijn gemeen te eveneens het gemeentebestuur van Hel der geluk met dit nieuwe verkeersmiddel. Spr. drukt er zijn voldoening over uit, dat hier thans voor de eerste maal drie ge meentebesturen en polderbesturen samen werkten en daardoor iets in het algemeen belang tot stand brachten. Zoo hecht als de brug hier over het kanaal ligt, moge, zoo zeide de heer Kolff, de band zijn, die tusschen deze drie gemeenten is geknoopt. De dijkgraaf van den polder Anna Pau lowna, de heer Wijdenes Spaans, hield een zeer geestige toespraak. Na allereerst dank te hebben gebracht aan het ge meentebestuur van Helder voor de uitnoo- diging en het geluk te hebben gewenscht met hetgeen bereikt is, drukt spr., die in geruimen tijd niet hier was geweest, zijn voldoening uit over de veranderingen, die hier tot stand zijn gekomen in de laatste jaren. Hoe.mooi het was, dat we hier een pontveer hadden, het was toch maar een hulpmiddel van verkeer, een overgang naar iets beters. Het is, zeide spr., dan ook duidelijk, waarom vroeger Hélder niet van ganscher harte medewerkte aan de totstandkoming van dit pontveer, in te genstelling met thans, nu het zoo van ganscher harte aan de nieuwe pontonbrug heeft medegewerkt. Immers, een pont als deze moest zich noodwendig schuldig ma ken aan „afzetterij" en de gemeente Hel der heeft van oudsher het land aan afzet ten. Vandaar dat Helder niet wilde mee doen. Nu echter wil het wel „over de brug komen", en komt nu schitterend voor den dag. Ook dat Helder tevreden was met slechts den moreelen steun van Wierin gen, is duidelijk: Helder is van oudsher havenplaats, en het verheugt zich als do menschen er aan den wal komen. Welnu, Wieringen komt thans met niet minder dan 3200 menschen aan den wal, en zou Helder daarom niet blij zijn?Ruim 800 jaar zijn de Wleringers niet aan den wal geweest, wat wonder, dat zij thanw willen passagieren, en dat het in eet en Toneeluitvoering Synagoge. Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij Brand- en Snijwonden, Ontvellingen en bij verdere Huidvcrwondingen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 5