HEIDEIU COURANT
PUROL er opl
TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS.
Openstelling voor het verkeer
van de Pontonbrug
bij de Kooy.
VAN DINSDAG 2 MAART 1928.
Op het den 23en en 24en Febr. ge
houden) examen voor 3en stuurman groote
stoomvaart slaagde de heer H. J. A. Deij-
mann alhier.
De heer H. Boerdijjk alhier ils met in
gang van' 1 Maart benoemd' tot leeraar aan
de Rijkskweekschool voor onderwijzers en
onderwijzeressen- te Hellevoetsluis.
Dezer dagen werd aan J. Vinke, leer
ling drukker ter drukker^ O. de Boer Jr.
alhier uitgereikt de prijs van het Gerrit
Jan Thiemefonds. Deze prijs wordt in
ieder district beschikbaar gesteld vóór
den leerling, die na de 4-jarige opleiding
het beste examen heeft afgelegd.
Da J. Koster.
De predikant van de Doopsgezinde ge
meente alhier, Ds. J. Koster» die voor ©énige
weken terug een beroep ontving naar de
gemeente Heerenveen, heeft dit beroep
aangenomen.
Ds. Koster heeft ruim 16 jaar in onze ge
meente gewoond en in dezen tijd dn verschik
lende vereenigingen bestuursfuncties be
kleed. Voor eenige jaren was Ds. Koster
nog bestuurslid van de Ver. „Tot Steun",
„A.G.O." en andere vereenigingen. Met bet
oog op zijn werk moest hij hiervoor echter
bedanken.
Op het oogenlblik zit hij nog in de Ver.
tot bestrijding van de Tuberculose» in den
Armenraad en in die Schoolcommissie voor
het Middelbaar Onderwijs.
Vermoedelijk zal Da Koster het laatst van
April onze gemeente verlaten.
Gereformeerde Kerk.
Zondagavond werd in de gemeentelijke
stemming in de Gerei Kerk alhier uit het
dxxr den kerkeraad gesteld tweetal predikan
ten', Ds. Rietbergen van Maassluis en Ds.
Telders van Amsterdam, Ds. Volders ge
kozen^
Aanbesteding.
Maandagmorgen werd door het R.-K.
Kerkbestuur van de H.H. Apost. Petrus
en Paulus te Helder onder R.-K. aanne
mers aanbesteed: het bouwen van een
transept, priesterkoor kapellen, sacristyen
gymnastieklokaal enz. aan de bestaande
kerk aan de Kerkgracht alhier.
Ingeschreven werd door:
Gebr. Ran 69259.J. van Wouw
7274480, H. F. Bos 75000—, L v. Os
75950.—, P. Tuim 76800—, Minneboo
Walboom 82100.—, R. v. Os 82721.—,
P. Bot 82900.—, allen te Helder. Mij.
Noord-Holland 83900.Venhoven en
Evers f 87332.—, Boekei 89000.—, Doe-
dens en Schilder 95100.Wittebrood
98162.—, J. Obdam 101618.—, Knuwer
102771.—. De laagste inschrijver heeft
zich teruggetrokken.
Een nieuw zwembad?
Naar wij vernemen zijn er bij de Ge
meente plannen in. voorbereiding voor het
bouwen van eenl nieuw (vast) Zwembad in
de Fortgracht, ter hoogte van den Wind
wijzer.
De plannen zuilen echter voorloopig nog
wel niet worden) uitgevoerd, daar hieraan
belangrijke financieel© offers verbondenzajn.
Eerst zal ook het oude, drijvende zwembad
in de Binnenhaven verkochtlmoeten.wfrden.
LIJ
De „Stier" als doelschip voor vneg ulgen.
Maandagmorgen hadden de reeds aan
gekondigde proeven plaats met let wer
pen van bommen uit vliegtuigen op de
reede van Texel. Van 800 M. heogte wer
den de bommen geworpen uit het water
vliegtuig W 70, bemand door den officier
vlieger v. d. Vijver en den wsarnemer Lt.
t. z. Weemhof. Doel was het oude ram-
schip „Stier", waarvan de breedte 4—8 M.,
en de lengte pl.m. 60 M. bedraagt. Het re
sultaat der proeven was zeer gunstig. De
bommen hadden een goeie baan. O.m.
werd een vol treffer verkregen. De proef
nemingen zijn hiermede afgeloopen. Zq
stonden onder leiding van den luit. t. z.
Ie kl. S. Woldringh en werden door een
aantal officieren van do luohtvaartafdee-
ling te Soesterberg bijgewoond.
Stenn voor de Toenstreken.
In aanvulling op (flze mededeelingon
in het nummer van Jaterdag kan worden
bericht, dat zich onter de auspiciën van
de afd. Helder der Vereeniging van Ned.
Huisvrouwen thaneeen damescomité voor
de inzameling var gelden heeft gevormd,
dat morgen, Woensdag, met haar werk
zal beginnen. V ij hopen, dat menigeen
een bijdrage voer dit doel zal willen af
zonderen, om djardoor althans eenigszins
den nood der h onze veenstreken levend o
landgenooten te lenigen. Want uit de
medèdeelinge», in ons vorig nummer
afgedrukt, is wel gebleken hoe groot dio
nood is en loe bitter er wordt geleden.
Moge strakf de afd. Helder der Ver. v.
Huisvrouwtfi een flink bedrag aan het
steuncomité kunnen afdragen I
Naar wi vernemen, zal in' den loop van
deze maaüdi hier een opvoering worden ge
geven vgi „Seideravond!eien joodlsoh dirama
in 5 bedÜ'Von van Jan Fabricius.
(Dezo>pvoering gaat uit van de Oommissie
Nieuwmiw Synagoge Helder, welke Com-
missie^ier ook het concert van het kerk
koor 'er Groote Synagoge te Amsterdlam
hoeftyerzorgd'.
H<i stok wordit gespeeld dbor dé Haagsche
tooi-elvereeniiging T.O.P.
Vij komen binnenkort op dit belangwek-
ke)ie tooneelstuk terug.
Hedenmorgen 11 uur as in tegenwoordig
heid' van Burgemeester en Wethouders, als
mede verschillend© autoriteiten, de nieuwe
pontonbrug over het N oord-Hol la ndbch Ka
naal nabij de Kooij, in gebruik genomen.
Voor onze plaats, zoowel als voor onze
naburige gemeente Anna Paulowna is dit
een belangrijke gebeurtenis. Mlen weet, dat
an 't oorspronkelijk plami, dat verband hield
met de Zuiderzeewerkzaamhedeni, slechts
sprake was van een verplaatsing van het be
staande pontveer naar een iets Zuidelijker
aan het Kanaal gelegen punt. De gemeente
Helder, het belang eener goede verbinding
inziende, voerde hierover correspondentie
met het gemeentebestuur van Anna Pau
lowna, en het resultaat is, dat deze brug-
venbinding tot stand kwam, die een belang
rijke verbetering bracht in de communicatie
tusschen beide oevers van het N.-H. Kanaal.
Zooais men zal weten, is deze brug ge
bouwd door 's Rijks Marinewerf alhi r, on
der toezicht van den ingenieur der Marine
werf, den heer Gom. van Dam. Deze was
zoo vriendelijk ons op ons verzoek eenige
1 )ijzonderheden mede te dteelen omtrent
bouw en Inrichting dezer brug, welk© wij
hieronder laten volgen.
De vlotbruggen in het N oord-Hollandsch
Kanaal zijn zoozeer met dat kanaal verbon
den, dat de vraag bij velen misschien noodt
opgekomen is, waarom toch deze bruggen
gekozen werden. De vraag hij de overbrug
ging was hoe het best een verbinding kon
worden gemaakt tusschen de twee kanaal-
oevers, die op ongeveer 45 M. afstand van
elkander liggen,'en hoe deze overbrugging
met een ophaalbrug of draaibrug tot stand'
kon worden gebracht, zonder dat groote
werken uitgevoerd moesten worden voor
pijlers en fund'eering. Ten tijde dat het N.-
Hollandsch Kanaal gegraven werd, geleek de
algemeene toestand in zeker opzicht op den
huidigen; na al de rampen van- den tijd vah
Napoleon was de financiering -van den Staat
zeer moeilijk. Dus werd ook bij de uitvoering
van de groote weiken, de zuinigste weg
gegaan.
Daarom ontwierp de Hoofd-Ingoniieur van
den Waterstaat Blanken de vlotbruggen.
Bij deze constructie wordt partij getrokken
van het meest gebruikte vervoermiddel in
ons vaderland, ml. bet vervoer te water. De
brug d r|j ft en de toegang wordt gevormd
door de twee „koebruggen", welke verstel
baar opgehangen zijn aan twee balansen,
die op hun beurt door hefboomen 'bewogen
worden.
Het lag voor de hand, dat de nieuwe 'brug
ongeveer volgens hetzelfde principe gebouwd
zou worden. Eén omstandigheid is er echter,
die de brug aan „De Kooij" moeilijker te
ontwerpen maakte dan de andere vlotbrug
gen, nl de grootere hoogte van den dijk ter
plaatse. Daardoor was men gedwongen het
brugdek hooger boven water te brengen
door te zorgen, dat de „koebruggen" niet te
stijl kwamen te staan. Om dan zorg te dra
gen dat de brug stabiel bleef, werd het vlot
veel breeder ontworpen dan bij de oudere
bruggen. Deze eisch werd nog verzwaard,
doordat aangenomen werd), dat de brug een
grootste belasting van 6000 K.G. moest kun
nen dragen, wat in verband met de ontwik
keling van het Verkeer zeker niet overdreven
is, echter een veel grootere last is dan de
oudere bruggen toelaten.
Nadat de plannen in dezen zin' gereed' wa
ren, is de aanbesteding gehouden, waarbij
ook 's Rijkswerf uiitgeuoodigd werdl De
technici daar beschouwden de zaak echter
dadelijk van uit hunne ervaring als scheeps
bouwkundigen, waarbij het hen opviel, dat
het mogelijk moest zijn een betere oplossing
te verkregen door de dennen vlotten te ver
vangen door ijzeren pontons. In deze rich
ting werden die noodige teekeriingen en be
rekeningen gemaakt en zoo was het moge
lijk nog vóór de aanbesteding met modeien
op 1/20 van de ware grootte aan te toonen,
dat een ponton brug aanmerkelijke voordee
ion boven een vlotbrug bezat. Eén voor
deel is al- dadelijk zóó in oog springend,
dat 't iedereen duidelijk is, en wel dit: De
dennen raken in den loop der jaren verza
digd van water, warden dus steeds zwaar
der en hebben minder draagvermogen. Bij
de pontons komt zoo iets niet voor. De brug
blijft steeds even hoog boven water.
Andere voordeel-en zijn niet zoo in 't kort
te memen, Echter, het gemeentebestuur
koos, mede in overleg met den Hoofd-Inge-
nieur van 's Rijks Waterstaat, den heet'
Scharp, de pontonbrug inplaata van de vlot
brug.
Deze brug ils geheel op 's Rijkswerf ge
bouwd. De pontons zijn vier in getal, ieder
5.00 X 5.400 X 0.800 M„ terwijl een vijfde
reserve-ponton aanwezig is om jaarlijks een
der pontons voor het noodige onderhoud te-
vervangen. Daartoe is de constructie zóó
gemaakt, dat alle pontons onderling verwis
selbaar zijn. Om. veiligheid bij aanvaring te
verkrijgen, is iedere ponton verdeeld in vier
waterdichte afdeelingen.
Reeds in het oorspronkelijke plan was als
nieuwigheid voorzien in een electrische be
weging. Ook deze zaak is door 's Rijkswerf
in overleg met „He-emaf' nader uitgewerkt
en zoo is een electrische bew eeg- inricht i ng
gemaakt, die bij de voorloopig© beproeving
reede uitstekend voldaan heeft. Daardoor
kan (te brug door één man bediend' worden,
daar de kabels door het kanaal den electr.
motor aan de overzijde van stroom voorzienj
Bij de uitwerking van de nu „poniton-"brug
geworden „v'lot"brug bleek, dat door het ge
heel toepassen van ijzeren verbanddeelen het
ook mogelijk werd een zeer stevige koppe
ling van de twee brughelften op elkaar te
verkrijgen. Het zal niemand ontgaan zijn,
dat bij de gewone vlotbruggen de 2 helften
ten opzichte van elkaar sterk op en neer
gaan bij het oyerrijden van zware wagens
of auto's. De zware ijzeren balken van de
pontonbrug lieten toe een, stevige slultin-
richting te maken, zoodat de twee helften
vast aan elkaar gekoppèld zijin, wat het op
en afrijden zeer veel gemakkelijker maakt
Dat de openstelling dezer nieuwe pon
tonbrug met eenige feestelijkheden ge
paard zou gaan, was wel te verwachten;
het niéuwe verkeersmiddel voorziet in een
de laatste jaren meer en meor dringend
geworden behoefte. Van de zijde van het
gemeentebestuur van Helder was dan ook
alles gedaan om aan deze opening een
feestelijk karakter te geven, maar ook de
gemeente Anna Paulowna had zich niet
onbetuigd gelaten.
Wie in geruimen tijd niet in de omge
ving van de Kooy geweest is, zal verwon
derd staan over de vele veranderingen,
die de Zuiderzeewerkzaamheden hier te
weeggebracht hebben. Liep vroeger de
weg, die van Anna Paulowna naar het
veer leidde, dood tegen den dijk, thans nu
er een zijkanaal gegraven is, is het land
schap veel meer open geworden, en aan
trekkelijker. Zooals men weet., moest de
nieuwe brug 200 meter zuidelijker wor
den gelegd dan het oude veer; dit was
noodig omdat het kanaal ter plaase een
bocht maakt, die men aldus wilde ontwij
ken. Dientengevolge is dus ook de weg,
die van de Kooy naar den Anna Paulowna
polder leidt, verlegd; liep vroeger de bocht
naar rechts thans is die naar links verlegd.
De brugwachterswoning bij de Kooy is
afgebroken en 200 meter verder weder op
gebouwd, en op de vroegere plaats dezer
woning mondt thans het nieuwe afsluit-
kanaal uit. Zoo is dus het gansche land
schap veranderd.
In een viertal auto's arriveerden heden
morgen te elf uur de verschillende auto
riteiten uit Helder; uit de richting Anna
Paulowna waren in een aantal auto's de
autoriteiten uit Anna Paulowna gearri
veerd, die elkander bij de nieuwe brug
ontmoetten. Het zag er daar aan de Kooy
recht feestelijk uit; een groote menigte
vlaggen versierden heel de omgeving, en
een groot deel .der bevolking was er ver
zameld.
Van Helder warén aanwezig de Burge
meester, de gemeente-secretaris, de heer
Kamman, de wethouders Van Breda, Grun-
wald en Verstegen» de directeur van 's Rijks
werf, jhr. H. Rappard, de vice-admiraal O.
Fock met zijn adjudant, den luit. ter zee
Hoog, de heer Teune, directeur der Water
en Lichtbedrijveni, Dokter, directeur van
Gemeonteweikert, Kasteiyn, oud-directeur
van dit dienstvak, de raadsleden Maters en
Geurta, de ingenieur van 's Rijkswerf, te
vens raadslid', Oom. van Dam.
Van A-nna Paulowna waren aanwezig de
Burgemeester, de heer Lovink, de secreta
ris, de heer Kejjzer, de wethouders Stammes
en Lubbert, van den polder Anna Paulowna
de dijkgraaf, de heer Wijdenes Spaans, de
heemraden Thqssen, Waiboer en Geerlings.
Van Wieringen de Burgemeester, de heer
Kolff. Voorts was er nog de ingenieur der
Zuiderzeewerken, de heer Schilthuis, van
Ewijcksluis, de heer De Vries, aannemer,
Amsterdam. En zooals wij zeiden, een groote
menigte belangstellenden.
Nadat de heeren elkander begroet hadden,
trad allereerst wethouder Van Breda naar
voren. Deze hield de volgende rede:
Mijne Heeren Civiele en Militaire
Autoriteiiten.
Het Gemeentebestuur van Helder heeft
mij als Wethouder van Publieke Werken
opgedragen om bij de opening van de
pontonbrug een kort woord te spreken.
Het was in den zomer van 1904, toen de
gemeente Helder een schrijven van den
Commissaris der Koningin van Noord-
Holland ontving, aangaande een verzoek
van de Vereeniging „Door recht en een
heid tot vooruitgang" te Anna Paulowna,
steun te verkrijgen bij den Minister van
Waterstaat, voor het maken van een
pontveer aan de Kooij.
Genoemde Vereeniging motiveerde haar
verzoek op grond van de wenschelijkheid
eener betere verbinding tusschen de ge
meenten Helder en Anna Paulowna, om
dat toen alleen verbinding bestond door
middel van het pontveer te Westeinde
bij de Geldersche buurt en deze afstand
naar Helder, vooral voor de bewoners van
Breezand, zeer ongeriefelijk was.
Dit was de eerste stap, die gedaan werd
om een betere verkeersverbinding tus
schen beide gemeenten te verkrijgen.
Zoowel de gomeentebesturen van Helder
en Anna Paulowna als het bestuur van
den polder „Het Koegras" en verschil
lende vereenigingen droegen het hunne
ertoe bij om èn bij den Minister van Wa
terstaat èn bij het Provinciaal bestuur
het noodzakelijke van de bedoelde ver-
keersverbetering te bepleiten. Nadat in
een viertal jaren met verschillende auto
riteiten was onderhandeld, kon eindelijk
Februqri' 1908 de aanbesteding door het
gemeentebestuur van Anna Paulowna
voor het leggen van het pontveer plaats
hebben.
Evenals het Rijk en de Provincie, liet
ook het gemeentebestuur van Helder zich
niet onbetuigd, om deze plannen finan
cieel en moreel krachtig te steunen.
Hoewel het pontveer „De Kooij".in een
lang gevoelde behoefte heeft voorzien, is
in den loop der tijden, tengevolge van
verschillende omstandigheden en gebeur
tenissen onder 'welke laatste de Zuider
zeewerken een zeer voorname plaats in
nemen, de wenschelijkheid naar eeg beter
verkeersmiddel naar voren gekomen.
Immers nu Wieringen met den vasten
wal is verbon'den en de afzet |van land
en tuinbouwproducten vanuit de environs
naar Helder grooter afmetingen heeft
aangenomen, bleek het bestaande pont
veer voor het verkeer onvoldoende en
was bovendien de passage over dat veer
ook niet zonder gevaar.
Naar aanleiding hiervan en ook Wijl
het veer in verband met de Zuiderzee
werken moest worden omgelegd of op
geruimd, werden in het voorjaar van
1922 de eerste besprekingen tusschen de
gemeente-besturen vón Helder en Anna
Paulowna gevoerd, voor het verkrijgen
van een beter verkeersmiddel tusschen
Helder eenerzjjds en Wieringen en Anna
Paulowna anderzijds. Nadat hiervoor ver
schillende hoogere autoriteiten waren
bezocht, werd het gunstige resultaat be
reikt, dat het Rijk, de Provinie en de
feineente Anna Paulowna met den Anna
aulownapolder aan Helder een subsidie
in eens toestonden voor het maken van
een pontonbrug. Ofschoon de gemeente
Wieringen de zaak niét financieel steunde
moet worden erkend dat haar Bestuur
op andere wijze krachtig aan de bereiking
van het'doel medewerking verleende.
Aldus werd de gemeente Helder in de
gelegenheid gesteld een beter verkeers
middel tusschen genoemde gemeenten tot
stand te brengen.
Het behoeft voorzeker geen betoog,
dat door de verkregen verkeersverbete-
ring, de land- en tuinbouwproducten uit
do omgeving een gemakkelijker afzet te
Helder zullen vinden en dat anderzijds
de Middenstand te Helder van die ver
betering zal profiteeren door een grooter
bezoek aan de stad.
Voor de ingezetenen van de gemeenten
Anna Paulowna en Wieringen zal deze
verkeersverbetering ook nog dit voordeel
hebben, dat de leerlingen uit beide ge
meenten gemakkelijker de verschillende
op behoorlijk peil staande onderwijsin
richtingen te Helder kunnen bezoeken.
Ik wijs hier b.v. op de middelbare- en
hoogere handelsschool, ambachtsschool,
huishoudschool, Rijks hoogere burger
school, Zeevaartschool, U.L.O.scholen enz.
alsmede de ziekenverpleging in het
Marine-hospitaal, welke voor de omgeving
in een lang verwachte behoefte thans
voorziet.
Mocht van deze onderwijsinrichtingen
een groot gebruik worden gemaakt, dan
zullen zoowel de gemeenten Anna Pau
lowna en Wieringen, als de gemeente
Helder daarvan profiteeren.
Alvorens de Burgemeester van Helder
deze pontonbrug voor het publiek verkeer
zal openen, wensch ik eerst nog namens
ons gemeentebestuur een woord van dank
te zeggen:
le. aan de Hooge Regeering en de
Provinciale Staten van Noord-Holland
voor den financieelen steun;
2e. aan den Directeur-Generaal der
Zuiderzeewerken, voor zijne welwillende
medewerking, niet. alleen voor den bouw
van deze brug, doch ook voor het maken
van den weg;
3e. aan de gemeentebesturen van Anna-
Paulowna en Wieringen en Dijkgraaf en
Heemraden van den Anna Paulownapolder
voor hun steun en medewerking;
4e. aan den Hoofdingenieur, den heer
Scharp, en den technischen ambtenaar
van den Rijkswaterstaat, den hr. Bottema,
voor hunne welwillende medewerking en
adviezen
5e. aan den Directeur, den Hoofd
ingenieur en het overige personeel van
's Rijkswerf voor de solide en keurige
uitvoering van de brug en in het bijzonder
aan den ontwerper van het plan dezer
pontonbrug, den ingenieur O. van Dam;
6e. aan den aannemer De Vries voor
het maken van het vaste werkten slotte
aan den heer Dokter, directeur van Ge
meentewerken, onder wiens leiding de
uitvoering plaats had, aan den heer Teune,
directeur der water- en lichtbedrijven,
door wiens zorg de electrische beweeg
kracht etc. werd aangebracht en aan de
leden van het onder hen werkend perso
neel, die hierbij betrokken Varen.
Mag ik nu den Burgemeester van Helder
verzoeken deze pontonbrug te willen
openen. v
De Burgemeester van Helder, de heer
Houwing, antwoordde 'hierop, dat hij vol
gaarne aan het verzoek van den wethouder
wilde voldoen, doch' nog een kort woord aan
diens rede wenschte toe te voegen. Onge
twijfeld, zoo zeide de burgemeester, zal de
nieuwe brug ten volle voldoen aan' de
eischen van het tegenwoordig verkeer. Maar
spr. hoopte, dat mettertijd het verkeer een
zood'anigen omvang zou krijgen, dat weder
om naar een nieuw verkeersmiddel moesit
worden uitgezien.
Met dezen wensch opende de burgemees
ter thans de nieuwe 'brug. Onmiddellijk
hierna viel de aan de overzijde, op Bree-
zandsch gebied! geposteerde Harmonie „Con-
cordiia" in met de melodie „In naam van
Oranje doe open de poort".
De Burgemeester van Anna Paulowna, de
heer Lovink, nam hierop het woord.
Mijnheer de WethouderI
Het was in het jaar 1902, dius 24 jaren
geleden, dat ©ene te Breezand) gevestigde
vereeniging „Door Eenheidi tot Vooruit
gang" zich tot de Regeering, de Provincie,
tot onze gemeente en den polder Anna Pau
lowna wendde met het verzoek om steun tot
het verkrijgen van -een pontveer over het
Noord-Hoiiandsch Kanaal nabij' De Kooij
„vooral, omdat", schreven adressanten, „de
bloei en welvaart van Breezand in de laatste
jaren zoo is toegenomen".
Het adres» mijnheer de Wethouder» werd
door de verschillend© lichamen niet onwel
willend' ontvangen; een kostenberekening
werdi gemaakt tot een bedrag van 14.000
en het Rijk bleek genegen 1/3 der kosten
tot een maximum van 5000 voor zijne
rekening te willen nemen, indien de Pro
vincie een gelijk deel zou 'bijdragen en de
gemeenten Helder en Anna Paulowna en
den Anna Paulownapolder samen het restee-
rend 1/3 gedeelte ieder 1/9 zouden
willen voteeren. Dit bleek echter nog niet
gemakkelijk te zijn, 'want het gemeentebe
stuur van Helder vermeende, en de Raad'
bleek het daarmede .eens te zijn, dat de be
langen van Helder hij' een© verbinding met
Breezandi niet van dien aard waren, dat daar
voor eene bijdrage uit de gemeentekas van
1500 zou zijn gemotiveerd'.
Het moet tot eer van de Breezanders ge
zegd worden, diat zij niet bij de pakken gin
gen neerzitten, doch bleven ageeren, vooral
onder leiding van wijten Wethouder Rezel-
man» en met het resultaat, dat de subsidie
aanvrage opnieuw in den Raad van Helder
dn behandeling kwam en op 18 December
1904 zij het dan, ook met geringe meerder
heid, werd toegestaan. Daarmede was het
Ingezonden mededeellng.
Het verzacht en geneest
pontveer er echter nog niet, althans uit de
stukken blijkt, dat de Raad van Heider in
zijn zitting van 11 April 1906, dus weer 'bijna
twee jaren later, besloot de 1500 voor een
pontveer aan De Kooiq» dat reeds vroeger
was toegestaan, nog beschikbaar te steden,
echter onder het uitdrukkelijk 'beding, dat»
mocht de exploitatie van het pontveer binnen
tien jaren eindigen, door de gemeente
Anna Paulowna aan Helder moest worden
terugbetaald zooveel maal 1/10 van 1500
als er nog jaren moesten verloopen voor die
10 jaren zouden zijn verstreken. Hieruit
blijkt toch» mijnheer de Wethouder, dat het
gemeentebestuur van Helder ook toen de
groote noodzakelijkheid van een verbinding
met Anna Paulowna niet inzag en evenmin
vertrouwen scheen te hebben in de exploi
tatie-mogelijkheid van het pontveer.
Den 18 Januari 1908 werd het pontveer
aanbesteed' en 1 September <La.v. door den
aannemer Van der Sterre opgeleverd.
De gemeente Anna Paulowna heeft geen
geld aan de gemeente Helder terugbetaald,
het pontveer heeft het langer dan 10 jaren
uitgehouden en als het op dezen dag uit de
vaart wordt genomen, én wordt opgelegd,
dan is dat niet, omdat aan eene verbinding
geen behoefte meer bestaat» neen, dan heeft
dat de verheugende reden, dat het pont/veer
absoluut onvoldoende is geworden voor het
zicb nog dagelijks uitbreidende groote ver
keer.
Den pontwachter Stoop, die op heden zijn
eervol ontslag uit zijne betrekking heeft ge
kregen, breng ik een woord' van dank voor
den ijver» trouw en tact, waarmede hij ge
durende een achttal jaren zijn betrekking
heeft vervuld.
De tijden zijn in die jaren wel' veranderd
en daarmede niet minder de mentaliteit van
het gemeentebestuur van Heldr.
Bestond' er bij' dat bestuur in 1902 weinig
animo Breezand uit zijn isolement te ver
lossen, het tegenwoordig Gemeentebestuur
-trekt met alle mogelijke koorden het platte
land naar de stad, banden als daar zijn, t. w.
het zou deugdelijk onderwijs, de goed ge
outilleerde grossiers- en winkelzaken en als
consument van de hier gewonnen melk, als
gebruiker van de in deze streken geteelde
land)- en tuinbouwproducten en als afnemer
van' de hier gekweekte -mooie snijbloemen»
zoodht thans niet alleen Breezand' behoefte
heeft aan een goede verbinding met Helder»
doch geheel Anna Paulowna en de daarach
ter gelegen gemeenten thans op Helder zijn
aangewezen), en was het in 19021908 Anna
Paulowna, die voorging door middel van een
pontveer eene verbinding met Helder te be
werken, thans is het de gemeente Helder,
die ons deze schitterende pontonbrug, inder-
daad een sieraad onzer nationale industrie»
heeft gebracht Helder, dat ons trekt, verge
makkelijkt ons ook den toegang.
'Mijnheer de Wethouder, ik breng een
woord van dank en gelukwenschen namens
de gemeente Anna Paulowna aan het Ge
meentebestuur van Helder en speciaal een
woord van dank en hulde aan Burgemeester
Houwing en aan U, Wethouder Van Breda,
die moeite noch tijd' hebben ontzien deze
mooie verbinding met de omliggende ge
meenten tot stand te brengen.
Mijnheer de Wethouder, ik wensch de ge
meente Helder toe: dat deze schitterende
pontonbrug in alle opzichten aan de hoog
gestemde verwachtingen zal voldoen;
dat zij- de goede nabuurschap met onze ge
meente zal bevestigen en eindelijk, dat zij
het hare er toe zal bijdragen Helder met zijn
actief Gemeentebestuur en onder de emi
nente leiding van Burgemeester Houwing
die plaats te verzekeren, die haar in de pro
vincie, maar vooral in ons Noorderkwartier
toekomt en die Anna Paulowna, dat veel aan
Helder dankt» haar zoo gaarne toebedeeld
zal zien.
De burgemeester van Wieringen, 3e
heer Kolff, wenschte namens zijn gemeen
te eveneens het gemeentebestuur van Hel
der geluk met dit nieuwe verkeersmiddel.
Spr. drukt er zijn voldoening over uit, dat
hier thans voor de eerste maal drie ge
meentebesturen en polderbesturen samen
werkten en daardoor iets in het algemeen
belang tot stand brachten. Zoo hecht als
de brug hier over het kanaal ligt, moge,
zoo zeide de heer Kolff, de band zijn, die
tusschen deze drie gemeenten is geknoopt.
De dijkgraaf van den polder Anna Pau
lowna, de heer Wijdenes Spaans, hield een
zeer geestige toespraak. Na allereerst
dank te hebben gebracht aan het ge
meentebestuur van Helder voor de uitnoo-
diging en het geluk te hebben gewenscht
met hetgeen bereikt is, drukt spr., die in
geruimen tijd niet hier was geweest, zijn
voldoening uit over de veranderingen, die
hier tot stand zijn gekomen in de laatste
jaren. Hoe.mooi het was, dat we hier een
pontveer hadden, het was toch maar een
hulpmiddel van verkeer, een overgang
naar iets beters. Het is, zeide spr., dan
ook duidelijk, waarom vroeger Hélder
niet van ganscher harte medewerkte aan
de totstandkoming van dit pontveer, in te
genstelling met thans, nu het zoo van
ganscher harte aan de nieuwe pontonbrug
heeft medegewerkt. Immers, een pont als
deze moest zich noodwendig schuldig ma
ken aan „afzetterij" en de gemeente Hel
der heeft van oudsher het land aan afzet
ten. Vandaar dat Helder niet wilde mee
doen. Nu echter wil het wel „over de brug
komen", en komt nu schitterend voor den
dag. Ook dat Helder tevreden was met
slechts den moreelen steun van Wierin
gen, is duidelijk: Helder is van oudsher
havenplaats, en het verheugt zich als do
menschen er aan den wal komen. Welnu,
Wieringen komt thans met niet minder
dan 3200 menschen aan den wal, en zou
Helder daarom niet blij zijn?Ruim
800 jaar zijn de Wleringers niet aan den
wal geweest, wat wonder, dat zij thanw
willen passagieren, en dat het in eet en
Toneeluitvoering Synagoge.
Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij
Brand- en Snijwonden, Ontvellingen
en bij verdere Huidvcrwondingen