BINNENLAND Inrichting en verhuring sportterrein. De globale kosten van Inrichting, enz. worden geraamd (dempen van een sloot, Gemeentelijke Vischafslag. Verzoek Held. Schoolvereeniglng tot Inrichting lokaal handenarbeid. Gaslevering volgens het vastrechttarief. Subsidie bewaarscholen 1926. Voorschot vergoeding L. O.wet OOST-INDIE. Een patrouille overvallen. DE KABINETSCRISIS. Mr. J. Limburg. In dien Raad van State. Het bedanken van mr. Limburg als Ud van den VrijL-Dem. Bond. Mr. Limburg's échec. ledig afnemen, van de gemeente of afsluiting van het gemeentelijk net. Nu doelt zich het geval voor, dat een grootverbruiker zelf stroom wil gaan op- wekkenl, tenzij de levering door de gemeente tegen een voor hem voordeeliger tarief ge schiedt. B. en W. meenien,, dat zoodanige verbruiker op gelijken! voet moet worden behandeld als de aangeslotenen op het ge meentelijk net, die tevens zeil stroom op wekken en die thans betalen naar een maxi maal-tarief, gebaseerd op 75.per K.W. maximale belasting en 10 cent per K.W.U. Daarvoor is een kleine wijlziging in het tarief voor electrioiteitslevering noodig. In het wajzigingsontwerp is tevens opge nomen eenl wijziging ten aanzien van het verschuldigd recht voor het in gebruik heb ben, enz. van sfcbeltransformatoren e. d. Tot dusverre beirustte de bevoegdheid, om voor dit gebruik een recht te beffen, b'ij den Di recteur der Water- en Lichtbedrijven. Het komt ons juister voor, dat door den Raad een vast recht wordt vastgesteld. Een recht van 10 cent per maand kan dan, naar de meening van den Directeur en de Oommissie van-Bijstand, als voldoende en billijk worden beschouwd. Ten laatste wemschem B. en W. dteze ge legenheid te benutten om een kleine wijzi ging in bet tarief van waterlevering voor te stellen. Op het oogenblik wordt bet water, geleverd aan particuliere schepen, berekend tegen 1.per M3. Deze prijs is nogal aan den hoogen kant, wanneer men bij vergelij king in oogenschouw neemt, dat volgens de jongste tariefwdjziging voor bedrijven, waar voor een minimum verbruik van 200 Ms. water per kalenderjaar wordt gegarandeerd, de waterlevering geschiedt Oüö per M3. In verband met die niet onbelangrijke wa terlevering aan deze schepen meenen B. en W., dat de prijs gesteld kan worden op 0.75 per M3., mits een jaarverbruik van 500 M3. wordt gewaarborgd Bovendien kan deze verlaagde prijs alleen gelden voor leve ringen in den gewonen werktijd van den waterverstrekker. Voor leveringen buiten dien tijd vallende, wordt de prijs verhoogd met bet uitbetaalde loon voor overwerk aan dien werkman. Voor een en ander zijn wijzigingen der vigeerende verordeningen noodig, die aan den Raad ter goedkeuring worden voor gelegd. Verder wordt door B. en W. voorgesteld een wijziging van den Centralen Inningsdienst. Hieromtrent wordt in de betrekkelijke bijlage gezegd: Nog op andere wijze dan boven door ons is aangegeven, kan bezuinigd worden, n.1. door vereenvoudiging van den Innings dienst. Een vlottere en meer economische wijze van inning kan tot stand gebracht worden als de scheiding, die thans nog be staat bij deni Inningsdienst, nJL afzonderlijke inning voor de bedrijven en voor den Op haal- en Storingsdienst, wordt opgeheven. In verband daarmede zouden dan de vol gende regelingen kunnen worden getroffen: 1. De inning voor alle bedrijven vindt plaats door tusschenkomst van den Ophaal- en Storingsdienst. 2. Voor wekelijksche of maandelijksche stortingen, zoowel voor de bedrijven (voor levering van gas over den gewonen meter en eiectriciteit houdt onze voordracht hier boven genoemd1 reeds een regeling in) als voor belasingen worden in den regel vaste bedragen aangenomen. 8. Samenvoeging van personeel voor zoo ver den Inningsdienst betreft 4. Van de kosten aan salarissen van de ophalers wordt naar een nog nader te be palen maatstaf, een deel ten laste der bedrij ven gebracht 5. Invoering, voor zoover zulks noodig blijkt, van het eenpenningstelsel voor munt- gasievering. 'Naar voorloopige berekening zou de per- soneelsterkte door deze wijzigingen en de in den aanvang dezer Bijlage genoemde ver eenvoudiging kunnen verminderd worden met minstens: 2 meteropnemers. 1 incasseerder. 1 klerk. De totale besparing, welke dientengevolge verkregen wordt, zal, ongeacht de rentebe sparing tengevolge van de vlottere inning, nogal belangrijk zijn. Everitueele invoering van het eenpenningstelsel voor muntgas- levering zal met zich brengen, dat de munt meters moeten worden gewijzigd. Voor 1600 meters zouden de kosten hiervan bedragen 8000, welk bedrag over 6 jaren zou 'kunnen worden afgeschreven. B. en W. stellen den Raad' voor tot deze wijzigingen te besluiten, opdat zoo spoedig mogelijk, in afwachting van nadere uitwer king in de bedrijtfsverordeniingen de noo- dlige voorstellen in den verdachten vorim gegoten zullen zij dan nader aan den Raad voorleggen de gewijzigde inning kan wor den ingevoerd. B. en W. schrijven aan den Raad: Reeds eerder is, ook in uwe vergadering, de wenschelijkheid betoogd om te komen tot de inrichting van een gemeentelijk sport terrein, waartoe aanvankelijk de keuze was gevallen op aan den Rujjghwe'g gelegen ter reinen. Vanwege de zeer hooge kosten, die de in richting dezer perceelen zou vergen, kon dat plan echter niet tot uitvoering komeni en wij hebben daarna overwogen, welke terreinen voor het beoogde doei in gereedheid konden worden gebracht, zonder dat daaribede bui tensporig hooge kosten gemoeid zouden zijn. Na verschillende besprekingen met hoof den van te dezer stede gevestigde onderwijs- inrlctyingen en sportverenigingen, die van een gemeentelijk sportterrein eventueel ge bruik wenschen te maken en na het advies te hebben ingewonnen van de Oommissie voor het Grondbedrijf, meenien wij, dat de terreinen aan den Bolweg, kadastraal bekend in Sectie E Nos. 4810 nieuw (oud 84), 99 en 100, behoorende tot het Grondbedrijf, zich voor een en ander het best leenen. - draineeren, dichten, maken van een weg, inrichten bergplaats, 2 kleedkamers, W.C. etc., hekwerk, afschutting, waterleiding, enz.) op 10.300. De exploitatiekosten bedroegen voorheen 1027.36, terwijl de huuropbrengst in totaal bedroeg f 500. De exploitatiekosten zullen na de inrich ting tot sportternein bedragen (zooals nader wordt becijferd) 2309.36. Wanneer de Raad tot de inrichting tot sportterrein van vorengenoemde gronden mocht besluiten, dan kan het terrein voor 600 per jaar worden verhuurd aan: a. het Rijk voor de Rijks Hoogere Bur gerschool alhier; b. het bestuur der Algemeene HeLder- sche Winkeliers-Vereeniging, ten .behoeve van de Handelsschool, alhier; c. de Voetbalveireeiiaging „Helder" al hier; zoodat de jaarljjksche huuropbrengst reeds dadelijk .1800 zal bedragen, terwijl boven dien de UX.O.-school van dat terrein ge bruik kan maken. De jaarlijksche .huuropbrengst bedraagt dan in totaal' 2400. B. en W. stellen voor in dezen geest be sluiten te nemen. Door den marktmeester bij den gemeen telijken vischafslag G. de Boer is den Raad verzocht hem met ingang van 1 April 1926 eervol ontslag te verleenen, B. en W. stellen voor, om het gevraagde ontslag met ingang van genoemden datum eervol te verleenen en voorts, om van deze gelegenheid gebruik te maken een door hen met betrekking tot dezen tak van dienst wenschelijk geachte wijziging aan te brengen in de loontabellen voor de ambtenaren en werklieden in dienst dezer gemeente. In de eerste plaats achten B. en W. het noodig den nieuw te benoemen function- naris geen hoogere bezoldiging toe .te kennen, dan volgens de 8e groep van de looütabel der ambtenaren (salaris f 2200 tot f2600) en dus de functie „markt meester" over te brengen van de 4e groep naar de 3e groep. Het thans voor deze functie geldende salaris van f2600 tot f 3200 achten B. en W. n.1. te hoog in ver houding tot de daaraan verbonden werk zaamheden en te stellen eischen, alsook in vergelijking met andere in deze groep vallende ambtenaren. Wat betreft het vervullen van de ont stane vacature, stellen B. en W. voor, met toepassing van art. 23, le lid van het A. R., den afslager J. L. Goedknecht, die van de beide afslagers het langst in gemeentedienst is en aan de voor den rang van marktmeester te stellen eischen voldoet, met ingang van 1 April 1926 te benoemen tot marktmeester. Verder werftchen B. en W. niet over te gaan tot benoeming van een nieuwen afslager, maar daarvoor in de plaats te benoemen een conciërge, die dan met de thans door den afslager J. W. Teeckelen- burgh verrichte conciergediensten zou kunnen worden belast en tevens zoo noo dig als hulp-afslager zou kunnen functi- onneeren. Bovendien zou de te benoemen functionnaris zonder extra vergoeding kunnen worden belast met het schoon maken der vischkisten, waarvoor thans e«n afzonderlijke belooning van f 300 per jaar wordt uitgekeerd aan een losse werk kracht. Hiervoor zou dus door den Raad een nieuwe rang, d.i. die van „concierge-hulp- afslager bij den Vischafslag" in het leven dienen te worden geroepen, welke nieuwe rang behoort te worden ondergebracht bij groep IV der loontabel voor de werk lieden, d. i. de groep van f 33 tot f 36 per week. B. en W. merken ten slotte nog op, dat de voorgestelde regeling, het eerste jaar althans, een mindere uitgave vordert van f 1800.—. B. en W. stellen voor in dezen zin te besluiten. Naar aanleiding van het in de raads vergadering van 26 Januari j.1. in handen van B. en W., om prae-advies gestelde adres van het Bestuur der Heldersche SchoolvereeDiging alhier, om, zoo mogelijk óp den zolder van de aan de school aan de Vlamingstraat grenzende school, een lokaal voor handenarbeid te willen in richten deelenB. en W. het volgende mede: Bij de behandeling van de Staatsbe groting voor het dienstjaar 1922 werd o.a. de vraag gesteld, of, indien het Be stuur van een bijzondere school een fraaiere inrichting van zijn school vraagt, dan het Gemeentebestuur voor zijn eigen scholen noodig heeft geacht, b.v. een af zonderlijk sloyd-lokaal, de gemeente weigert die hun te betalen, het Bestuur dan op eigen kosten zoo'n overtollig lo kaal tot stand kan brengen. Waar de Minister van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen op deze vraag niet anders antwoordde, dan dat een schoolbestuur lokalen voor het.onderwijs in speciale vakken op eigen kosten kon stichten en inrichten, mag o. i. hieruit reeds worden afgeleid, dat de gemeente niet verplicht is een lokaal voorhanden- arbeid voor een bijzondere school in te richten. Voorts is bij Kon. Besluit van 16 Maart 1223 beslist, dat het buitengewoon recht, d«o Schoolbesturen bij aft. 72 der L. O. wet 1920. toegekend, een sterke interpretatie vordert en niet in zoo onbeperkte mate mag worden opgevat, dat daardoor de gemeenten zouden verplicht kunnen wor den tot uitgaven die de normale eischen aan het geven van lager onderwijs te stellen, verre te buiten gaan, alsmede, dat het doel der. inrichting van een schoolgebouw is de mogelijkheid te scheppen tet het geven van lager onder wijs volgens de normale eischen, die daaraan gesteld mogen worden en een verandering van het gebouw buiten deze grenzen niet als verandering der inrich ting in den zin der wet kan worden aan gemerkt. In de uitgave der L. O.wet, bewerkt door de heeren Laban en Ligtvoet, wordt hierbij nog de aanteekening gevoegd, dat, ofschoon de wet geen normen bevat, waar aan de Kroon bij hare beslissingen ten deze zich heeft te honden, een Schoolbe stuur aan een schoolgebouw hoogere eischen stellende, dan ter plaatse of in de omgeving aló normale eischen gelden, echter verwachten kan, dat, in geval van een conflict, zulke eischen als abnor maal worden afgewezen. Nu deze gemeente voor hare scholen vooralsnog niet van plan is voor het geven van onderricht in handenarbeid afzonder lijke lokalen in te richten, zijn B. en W. van oordeel, dat de gemeente ook op dezen grond niet verplicht is voor de bijzondere scholen tot inrichting van een dergelijk lokaal over te gaan. Op grond van het bovenstaande stellen zij den Raad voor de door het Bestuur der vereeniging gevraagde medewerking niet te verleenen. Om tot uitbreiding van het gasdebiet te komen, stelde de Raad in zijn verga dering van 13 Maart 1923 een regeling vast voor het leveren van gas tegen ge- reduceerden prijs. Daar die regeling niet het resultaat opgeleverd had, dat er van werd verwacht, is zij 6 October 1923 reeds door den Raad ingetrokken. Ondanks dezen teleurstellenden uitslag heeft deze aangelegenheid de voortdurende belang stelling van B. en W. gehad, omdat toch op de een of andere wijze getracht moet worden om het gasverbruik zooveel moge lijk op te voeren. Met het oog hierop, is thans een rege ling ontworpen voor het leveren van gas volgens een vastrechttarief. Aangaande dit ontwerp merken B. en W. het vol gende op. Wij hebben gemeend, dat als maatstaf ter bepaling van het minimumverbruik de huurwaarde het beste kan diénen, mede omdat de huurwaarden bij de Centrale Boekhouding bekend zijn en ook wijl, al moge dan de grootte der woningen niet steeds een juiste maatstaf zijn voor het verbruik, als regel mag worden aange nomen, dat in groote huizen het verbruik van gas hooger is dan in kleine. Immers is voor grootere woningen de gelegenheid tot opvoering van het verbruik in meer dere mate aanwezig dan voor kleinere. Het kwam ons verder wenschelijk voor om hun, die van het vastrechttarief ge bruik wenschen te maken, de verplichting op te leggen om de afname overeenkom stig dat tarief voor minstens een jaar te doen plaats hebben. In sommige gevallen kan n.1. het maandverbruik boven het gemiddeld maandverbruik van een jaar komen. De verbruikers zouden dan alleen voor die maanden levering tegen het vast rechttarief aanvragen, tengevolge waar van het bedrijf zelfs bij aflevering van gelijk of grooter kwantum minder zou ontvangen, omdat in bedoelde maanden bet meerverbruik boven het gemiddeld maandverbruik tegen 7 cent zou worden geleverd, afgescheiden van den last, die een zoodanige regeling voor de admini stratie zou opleveren. Voor de berekening van de maandelijks verschuldigde vaste bedragen wordt aan genomen het jaarverbruik over 1924, tenzij van eenigen verbruiker het jaarverbruik over 1925 hooger mocht zijn geweest, in welk geval dat jaar als maatstaf wordf aangehouden. Voor de berekening van het vastrecht stellen wij voorloopig voor als laagste minimum 420 M3. per jaar (ge- 'middeld per maand dus 35 M3.). Het komt ons .voor, dat met deze rege ling wanneer het petroleumverbruik wordt gestaakt of wel belangrijk wordt vermin derd, een groot aantal gasverbruikers direct kan proflteeren van het voordeel van dit tarief. Voor bestaande verbruikers met een belangrijke afname is de een heidsprijs voor het eventueel meerver bruik iets lager gesteld, zoodat dezen van het vastrechttarief wat meer voordeel hebben, omdat deze verbruikers over het algemeen het verbruik niet in belangrijke mate kunnen opvoeren. In de voorgestelde regeling zijn eenige bepalingen ontworpen, welke dienen om haar naar behooren te kunnen uitvoeren Zoo kan het voorkomen, dat een bestaande grootverbruiker door overschrijving van de levering op naam van b.v. een familielid of op eenig andere wijze tracht te ontko men aan de regeling voor grootverbrui kers, waarbij dan het gewoon verbruik als basis dient voor het berekenen vap het vaste recht. Het gevolg van zoodanige handeling is duidelijkaflevering van een zelfde kwantum gas tegen lageren prijs. In verband hiermede is een bepaling op genomen om te voorkomen, dat voor een aangesloten perceel aan een anderen aan vrager geleverd wordt naar het vastrecht tarief, wanneer blijkt, dat de bestaande verbruiker het perceel nog geheel of ge deeltelijk in gebruik blijft houden. Het komt voor, dat kamerhuurders af zonderlijk gas betrekken. Indien de kamer verhuurder nu voortaan levering vraagt naar het vastrechttarief met zijn eigen verbruik als basis, dan zou ook deze leve ring direct nadeel voor het bedrijf ople veren. Daarom is de bepaling gemaakt, dat bij levering van gas in één perceel met verschillende contractanten, het totale gasverbruik, met inachtneming van het gestelde minimum, voor het geheel als basis blijft dienen. Wij meenen, dat mei de ontworpen regeling de gelegenheid wordt geopend om tegen een lagen prijs meer gas te betrekken, terwijl anderzijds, ook al mocht het verbruik niet in belangrijke mate toenemen, de voorgestelde regeling niet van te nadeeligen invloed kan zijn op de flnancieele uitkomsten van het bedrijf. Uit d« ontworpen regeling nemen wij het volgende over: Voor de vaststelling van het vaste recht zullen in leder geval de volgende minimum jaarverbruiken worden berekend. Vo'or verbruikers in perceelen met een huurwaarde per jaar; Tot en! met f 260 Van boven 260 t/m 416 416 620 520 624 Boven de 420 M3. 480 600 520 624 720 624 840 Het vaste recht door den vastrechtnemer in maandeüjiksche bedragen verschuldigd, bedlraagt: 1/12 X het verkregen bedrag van het hier boven bedoeld jaarverbruik, met inachtne ming van het voor ieder perceel gesteld mi nimum, berekend' tegen 6 cent per M3. Voor muntgas 6 cent' per M3. Voor eiken M3. gasverbruik is dan boven dien en boven de meterhuur 7 cent ver schuldigd'. Voor bestaande gasverbruikers, welke op het tijdstip ,van invoering dezer regeling reeds een minimum jaarverbruik hebben van 1200 M3., dlocb beneden 2400 iM3., bedraagt het vaste refcbt: 1/12 X het verkregen bedrag van het be rekend verbruik 6 cenit per M3. Voor muntgas 7 cenit per M\ Voor eiken M8. gasverbruik is dan echter bovendien en boven de meterhuur 6 cent verschuldigd. Voor bestaande gasverbruikers met een minimum jaarverbruik van 2400 M8. en daarboven bedraagt het vaste recht: 1/12 X het verkregen bedrag van bet. be rekend verbruik 7 cenit per M\ Voor muntgas 8 oent. Voor eiken M*. gasverbruik is al9dan bo vendien en boven de meterhuur 6 cent ver-, schuldigdl Bij gescheiden levering van motorengas en gas voor andere doeleinden! in éénzelfde perceel, valt het motorengas buiten de be rekening voor 'het vaste recht. Voor de bestaande verbruikers van moto rengas kan onder goedkeuring van Burge meester en Wethouders, door den Directeur der Water- en Lichtbedrijven in overleg met het Hoofd der Centrale Boekhouding, een afzonderlijke regeling worden getroffen voor eventueel meerverbruik dan ln de jaren 1924 en, 1925. Op grond van art. 9 der verordening, regelende de voorwaarden, waarop aan de besturen van bijzondere bewaarscholen te Helder subsidie uit de gemeentekas kan worden verleend, wordt door de afd. Helder der Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, de vereeniging voor voor bereidend L. O. „Jachin" en de vereeni ging van de H. Catharina van Senen voor 1926 subsidie gevraagd. B. W. stellen voor deze subsidie te verleenen als volgt: Het bestuur der afd. Helder der Mij. tot Nut van 't Algemeen Bewaarschool aan de Laan f 2731.87. Bewaarschool aan de Vischm. f 3584.62. Het bestuur der vereeniging v. voor bereidend L. O. „J achin" f 2856.60. Het bestuur der vereeniging van de H. Catharina van Senen f 2865.21. Van het bestuur der vereeniging „Laat de Kinderkens tot Mij komen", het bestuur der Protestantsche vereeniging tot stich ting en instandhouding van een school inet den Bijbel te Koegras, de vereeniging van de H. Catharina van Senen te Voor schoten en de stichting „Het R.-K. Onderwijs" zijn verzoeken ingekomen om een' voorschot op de vergoeding van de kosten van instandhouding der onder hun bestuur staande scholen krachtens art. 101 der L. O.wet 1920, voor het dienst jaar 1926. Blijkens art. 103, 3e lid der genoemde wet, worden deze voorschotten verleend tot ten hoogste 80 0 0 van hetgeen ter zelfder zake voor de overeenkomstige openbare lagere scholen in de gemeente is uitgegeven over het laatste dienstjaar, waarover de rekening is gesloten. In de bijlage worden de bedragen ge specificeerd; B. en W. stellen den Raad voor: Een voorschot op de vergoeding over 1926 ingevolge art. 101 der L.O.-wet 1920 toe te kennen aan: a. het Bestuur der Vereeniging „Laat de Kinderkens tot Mij komen" voor de school aan de Koningstr. f 2267.57 voor de school aan den Kanaal- weg (gewone lagere school) 890.49 voor de school aan den Kanaal- weg (U.L.O.-school) voor de school aan de Achter gracht W.Z Totaal eenige deel van het gewest, waar spora disch nog wel eens dergelijke overvallen voorkomen. Het is het minst gepacifi ceerde gedeelte. 684,28 2782.70 f 6625.04 b. het Bestuur der Protestant sche Vereeniging tot stichting en instandhouding van een school ra. d. Bijbel te Koegras f 791.98 c. het Bestuur van de Vereeni- ing van de H. Catharina van senen te Voorschoten f 3108.26 d. het Bestuur van de Stichting „Het R.-K. Onderwijs": voor de school aan den Polderweg (gewone lagere school) voor de school aan den Polder weg (U.L.O*-school) Totaal f 8B59.825 f 2730.665 928.86 Een patrouille van Kota Radja, die Maan dagavond te Kroeëgbatai in het landschap Troemon (onderafdeeling Singkil, West kust van Atjeh) overnachtte, werd door een bende van dertig man overvallen. De overval op de patrouilleerende brigade geschiedde nabij de grens van Bankongan. Het hoofd van plaatselijk bestuur te Singkil is met kapitein Van Eek en vier brigades derwaarts vertrokken. Twee ontkomen militairen meldden aanvankelijk dat alle andere waren afgemaakt, doch thans zijn te Singkel aangebracht een zwaargewonde, vier lichtgewonden en drie dooden, onder wie sergeant Grunefeld. Het Haagsche Aneta-kantoor teekent hierbij aan, dat deze overval geschiedde ia het Westelijk deel van Atjeh, het Naar de Residentsbode verneemt, zijn Maandagmiddag verschillende leden van het bijna geformeerde kabinet-Limburg telegrafisch naar Den Haag opgeroepen, met wie Dinsdag en gisteren bespreke- uingen zijn gehouden. Aan deze bespre- keningen zouden wel de katholieke leden van dit kabinet hebben deelgenomen, maar niet de christeljjk-historischen, althans niet de heer Slotemaker de Bruine. Aanvankelijk was gedacht, dat deze be sprekingen gisteravond voorloopig ten einde konden worden gebracht, maar hierin is men niet geslaagd, zoodat de burgemeester van Heerlen, mr. Waszink, die gisterenavond noodzakelijk in Heerlen moest zijn voor het presideeren van een Raadsvergadering, gistermorgen telegra fisch mededeeling heeft gedaan, dat hij gisteravond onmogelijk te Heerlen aan wezig kon zijn en de Raadsvergadering moest worden uitgesteld, wijl er voor stellen aan de orde waren, die de aanwe zigheid van den burgemeester noodzakelijk maakten. In bepaalde kringen ging gisteren het gerucht, dat, alvorens zou worden over gegaan tot de benoeming van een forma teur, gepoogd zou worden of deze opdracht werkelijk kans van slagen had/wyi, wan neer dit laatste niet het geval was, de opdracht beter achterwege kon blijven. Wie op dit oogenblik de leider is van •leze besprekingen en wie deze heeren b(j elkaar heeft geroepen, kon het blad niet, althans niet met zekerheid, te weten komen. In Den Haag loopt het gerucht dat mr. J. Limburg zou zijn voorbestemd een der beide vacatures ln den Raad van State te vervullen. Het dagelijksch bestuur van den Vrij zinnig Democratischen Bond heeft aan mr. J. Limburg, in antwoord op diens brief, waarin hij mededeeling deed van zijn uittreden uit dien bond en zijn voor nemen, te bedanken voor het lidmaatschap der Provinciale Staten van Zuid-Holland, een brief van den volgenden inhoud ge zonden: Hoogedelgestrenge Heer, Het Dagelijksch Bestuur van den Vrij zinnig Democratischen Bond heeft met verwondering kennis genomen van de motiveering van uw uittreding uit de partij, vervat in uw schrijven aan den voorzitter, d.d. 27 Febr. j.1. Eventueele grieven wegens beweerde persoonlijke aanvallen van mr. Marchant hadden door u bij den bond kunnen wor den ingebracht; een partijgenoot, die de beginselen onzer partij nog deelt, behoort, naar het oordeel van het dagelijksch be stuur, niet voor de organisatie te bedan ken wegens beweerde persoonlijke aan vallen van een anderen partijgenoot, al is deze de politieke leider van de partij. Intusschen heeft het dagelijksch bestuur zich over uw besluit zelf niet verbaasd. De poging om uitvoering te geven aan een opdracht tot vorming van een extra parlementair kabinet is zóózeer in strijd met een der hoofdpunten van ons partij program (par. 1, sub 2: „Kabinetsvorming en opstelling van het regeeringspiogram door parlementaire groepen, te zamen een meerderheid der volksvertegenwoor diging uitmakende"), dat hij, die haar beproeft, zonder eenig overleg met eenige partij-instantie, op dat oogenblik geeste lijk den band met de organisatie reeds heeft verbroken. Naar het oordeel van het dagelijksch bestuur had dus op dat oogenblik reeds uw uittreding behooren te geschieden. Het is dan ook slechts de overweging geweest, dat aan u de gele genheid moest worden gegeven, u tegen over uw medeleden te rechtvaardigen (wat gedurende uw poging tot formatie wel bezwaarlijk zou zijn), die ons bestuur ervan heeft teruggehouden, dit oordeel te uwer kennis te brengen. Het bestuur deelt niet uw meening, dat eventueele persoonlijke grieven u ont heffen van de zedelijke verplichting tegen over de democratische organisatie, waar toe gij hebt behoort en waarin gij ver trouwensfuncties hebt vervuld, verant woording af te leggen. Het dag. bestuur v. d. Vrijz. Dem. Bond, (w.g.) R. Kranenburg, voorzitter, (w.g.) Oud, secretaris. Wij hebben reeds vermeld, dat de vor ming van een kabinet door den heer mr. J. Limburg, in laatste instantie is afge sprongen op de houding van prof. Slo temaker de Bruine. De „Telegraaf" verneemt hieromtrent van betrouwbare zijde: Het was de bedoeling van mr. Limburg om het gezantschap bij den Heiligen Stoel integraal (d. i. eens voor goed) te her stellen en dus terug te komen op het bekende votum van de Tweede Kamer van 11 November j.1. De heer Limburg stelde zich op het standpunt, dat deze aangelegenheid eens en voor goed Bere geld diende te worden. Van dit standpunt deed de heer Limburg blijken in een bijeenkomst van candidaat- m nisters, welke j.1. Vrijdag in den voor middag werd gehouden. Bovendien wenschte de heer Limburg, dat het kabinet, wanneer de bekende ge- zantschapskwestie opnieuw in de Tweede Kamer in bespreking zou komen, bijv. bij ue suppletoir© begrooting, daarbij de por-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6