BINNENLAND
Inrichting en verhuring sportterrein.
De globale kosten van Inrichting, enz.
worden geraamd (dempen van een sloot,
Gemeentelijke Vischafslag.
Verzoek Held. Schoolvereeniglng tot
Inrichting lokaal handenarbeid.
Gaslevering volgens het vastrechttarief.
Subsidie bewaarscholen 1926.
Voorschot vergoeding L. O.wet
OOST-INDIE.
Een patrouille overvallen.
DE KABINETSCRISIS.
Mr. J. Limburg.
In dien Raad van State.
Het bedanken van mr. Limburg als Ud
van den VrijL-Dem. Bond.
Mr. Limburg's échec.
ledig afnemen, van de gemeente of afsluiting
van het gemeentelijk net.
Nu doelt zich het geval voor, dat een
grootverbruiker zelf stroom wil gaan op-
wekkenl, tenzij de levering door de gemeente
tegen een voor hem voordeeliger tarief ge
schiedt. B. en W. meenien,, dat zoodanige
verbruiker op gelijken! voet moet worden
behandeld als de aangeslotenen op het ge
meentelijk net, die tevens zeil stroom op
wekken en die thans betalen naar een maxi
maal-tarief, gebaseerd op 75.per K.W.
maximale belasting en 10 cent per K.W.U.
Daarvoor is een kleine wijlziging in het tarief
voor electrioiteitslevering noodig.
In het wajzigingsontwerp is tevens opge
nomen eenl wijziging ten aanzien van het
verschuldigd recht voor het in gebruik heb
ben, enz. van sfcbeltransformatoren e. d. Tot
dusverre beirustte de bevoegdheid, om voor
dit gebruik een recht te beffen, b'ij den Di
recteur der Water- en Lichtbedrijven. Het
komt ons juister voor, dat door den Raad
een vast recht wordt vastgesteld. Een recht
van 10 cent per maand kan dan, naar de
meening van den Directeur en de Oommissie
van-Bijstand, als voldoende en billijk worden
beschouwd.
Ten laatste wemschem B. en W. dteze ge
legenheid te benutten om een kleine wijzi
ging in bet tarief van waterlevering voor te
stellen. Op het oogenblik wordt bet water,
geleverd aan particuliere schepen, berekend
tegen 1.per M3. Deze prijs is nogal aan
den hoogen kant, wanneer men bij vergelij
king in oogenschouw neemt, dat volgens de
jongste tariefwdjziging voor bedrijven, waar
voor een minimum verbruik van 200 Ms.
water per kalenderjaar wordt gegarandeerd,
de waterlevering geschiedt Oüö per M3.
In verband met die niet onbelangrijke wa
terlevering aan deze schepen meenen B. en
W., dat de prijs gesteld kan worden op
0.75 per M3., mits een jaarverbruik van
500 M3. wordt gewaarborgd Bovendien kan
deze verlaagde prijs alleen gelden voor leve
ringen in den gewonen werktijd van den
waterverstrekker. Voor leveringen buiten
dien tijd vallende, wordt de prijs verhoogd
met bet uitbetaalde loon voor overwerk aan
dien werkman.
Voor een en ander zijn wijzigingen der
vigeerende verordeningen noodig, die aan
den Raad ter goedkeuring worden voor
gelegd.
Verder wordt door B. en W. voorgesteld
een wijziging van den
Centralen Inningsdienst.
Hieromtrent wordt in de betrekkelijke
bijlage gezegd:
Nog op andere wijze dan boven door ons
is aangegeven, kan bezuinigd worden, n.1.
door vereenvoudiging van den Innings
dienst. Een vlottere en meer economische
wijze van inning kan tot stand gebracht
worden als de scheiding, die thans nog be
staat bij deni Inningsdienst, nJL afzonderlijke
inning voor de bedrijven en voor den Op
haal- en Storingsdienst, wordt opgeheven.
In verband daarmede zouden dan de vol
gende regelingen kunnen worden getroffen:
1. De inning voor alle bedrijven vindt
plaats door tusschenkomst van den Ophaal-
en Storingsdienst.
2. Voor wekelijksche of maandelijksche
stortingen, zoowel voor de bedrijven (voor
levering van gas over den gewonen meter
en eiectriciteit houdt onze voordracht hier
boven genoemd1 reeds een regeling in) als
voor belasingen worden in den regel vaste
bedragen aangenomen.
8. Samenvoeging van personeel voor zoo
ver den Inningsdienst betreft
4. Van de kosten aan salarissen van de
ophalers wordt naar een nog nader te be
palen maatstaf, een deel ten laste der bedrij
ven gebracht
5. Invoering, voor zoover zulks noodig
blijkt, van het eenpenningstelsel voor munt-
gasievering.
'Naar voorloopige berekening zou de per-
soneelsterkte door deze wijzigingen en de in
den aanvang dezer Bijlage genoemde ver
eenvoudiging kunnen verminderd worden
met minstens:
2 meteropnemers.
1 incasseerder.
1 klerk.
De totale besparing, welke dientengevolge
verkregen wordt, zal, ongeacht de rentebe
sparing tengevolge van de vlottere inning,
nogal belangrijk zijn. Everitueele invoering
van het eenpenningstelsel voor muntgas-
levering zal met zich brengen, dat de munt
meters moeten worden gewijzigd. Voor 1600
meters zouden de kosten hiervan bedragen
8000, welk bedrag over 6 jaren zou 'kunnen
worden afgeschreven.
B. en W. stellen den Raad' voor tot deze
wijzigingen te besluiten, opdat zoo spoedig
mogelijk, in afwachting van nadere uitwer
king in de bedrijtfsverordeniingen de noo-
dlige voorstellen in den verdachten vorim
gegoten zullen zij dan nader aan den Raad
voorleggen de gewijzigde inning kan wor
den ingevoerd.
B. en W. schrijven aan den Raad:
Reeds eerder is, ook in uwe vergadering,
de wenschelijkheid betoogd om te komen tot
de inrichting van een gemeentelijk sport
terrein, waartoe aanvankelijk de keuze was
gevallen op aan den Rujjghwe'g gelegen ter
reinen.
Vanwege de zeer hooge kosten, die de in
richting dezer perceelen zou vergen, kon dat
plan echter niet tot uitvoering komeni en wij
hebben daarna overwogen, welke terreinen
voor het beoogde doei in gereedheid konden
worden gebracht, zonder dat daaribede bui
tensporig hooge kosten gemoeid zouden zijn.
Na verschillende besprekingen met hoof
den van te dezer stede gevestigde onderwijs-
inrlctyingen en sportverenigingen, die van
een gemeentelijk sportterrein eventueel ge
bruik wenschen te maken en na het advies
te hebben ingewonnen van de Oommissie
voor het Grondbedrijf, meenien wij, dat de
terreinen aan den Bolweg, kadastraal bekend
in Sectie E Nos. 4810 nieuw (oud 84), 99 en
100, behoorende tot het Grondbedrijf, zich
voor een en ander het best leenen. -
draineeren, dichten, maken van een weg,
inrichten bergplaats, 2 kleedkamers, W.C.
etc., hekwerk, afschutting, waterleiding,
enz.) op 10.300.
De exploitatiekosten bedroegen voorheen
1027.36, terwijl de huuropbrengst in totaal
bedroeg f 500.
De exploitatiekosten zullen na de inrich
ting tot sportternein bedragen (zooals nader
wordt becijferd) 2309.36.
Wanneer de Raad tot de inrichting tot
sportterrein van vorengenoemde gronden
mocht besluiten, dan kan het terrein voor
600 per jaar worden verhuurd aan:
a. het Rijk voor de Rijks Hoogere Bur
gerschool alhier;
b. het bestuur der Algemeene HeLder-
sche Winkeliers-Vereeniging, ten .behoeve
van de Handelsschool, alhier;
c. de Voetbalveireeiiaging „Helder" al
hier;
zoodat de jaarljjksche huuropbrengst reeds
dadelijk .1800 zal bedragen, terwijl boven
dien de UX.O.-school van dat terrein ge
bruik kan maken.
De jaarlijksche .huuropbrengst bedraagt
dan in totaal' 2400.
B. en W. stellen voor in dezen geest be
sluiten te nemen.
Door den marktmeester bij den gemeen
telijken vischafslag G. de Boer is den
Raad verzocht hem met ingang van 1
April 1926 eervol ontslag te verleenen,
B. en W. stellen voor, om het gevraagde
ontslag met ingang van genoemden datum
eervol te verleenen en voorts, om van
deze gelegenheid gebruik te maken een
door hen met betrekking tot dezen tak
van dienst wenschelijk geachte wijziging
aan te brengen in de loontabellen voor
de ambtenaren en werklieden in dienst
dezer gemeente.
In de eerste plaats achten B. en W. het
noodig den nieuw te benoemen function-
naris geen hoogere bezoldiging toe .te
kennen, dan volgens de 8e groep van de
looütabel der ambtenaren (salaris f 2200
tot f2600) en dus de functie „markt
meester" over te brengen van de 4e groep
naar de 3e groep. Het thans voor deze
functie geldende salaris van f2600 tot
f 3200 achten B. en W. n.1. te hoog in ver
houding tot de daaraan verbonden werk
zaamheden en te stellen eischen, alsook
in vergelijking met andere in deze groep
vallende ambtenaren.
Wat betreft het vervullen van de ont
stane vacature, stellen B. en W. voor,
met toepassing van art. 23, le lid van
het A. R., den afslager J. L. Goedknecht,
die van de beide afslagers het langst in
gemeentedienst is en aan de voor den
rang van marktmeester te stellen eischen
voldoet, met ingang van 1 April 1926 te
benoemen tot marktmeester.
Verder werftchen B. en W. niet over
te gaan tot benoeming van een nieuwen
afslager, maar daarvoor in de plaats te
benoemen een conciërge, die dan met de
thans door den afslager J. W. Teeckelen-
burgh verrichte conciergediensten zou
kunnen worden belast en tevens zoo noo
dig als hulp-afslager zou kunnen functi-
onneeren. Bovendien zou de te benoemen
functionnaris zonder extra vergoeding
kunnen worden belast met het schoon
maken der vischkisten, waarvoor thans
e«n afzonderlijke belooning van f 300 per
jaar wordt uitgekeerd aan een losse werk
kracht.
Hiervoor zou dus door den Raad een
nieuwe rang, d.i. die van „concierge-hulp-
afslager bij den Vischafslag" in het leven
dienen te worden geroepen, welke nieuwe
rang behoort te worden ondergebracht
bij groep IV der loontabel voor de werk
lieden, d. i. de groep van f 33 tot f 36
per week.
B. en W. merken ten slotte nog op, dat
de voorgestelde regeling, het eerste jaar
althans, een mindere uitgave vordert van
f 1800.—.
B. en W. stellen voor in dezen zin te
besluiten.
Naar aanleiding van het in de raads
vergadering van 26 Januari j.1. in handen
van B. en W., om prae-advies gestelde
adres van het Bestuur der Heldersche
SchoolvereeDiging alhier, om, zoo mogelijk
óp den zolder van de aan de school aan
de Vlamingstraat grenzende school, een
lokaal voor handenarbeid te willen in
richten deelenB. en W. het volgende mede:
Bij de behandeling van de Staatsbe
groting voor het dienstjaar 1922 werd
o.a. de vraag gesteld, of, indien het Be
stuur van een bijzondere school een
fraaiere inrichting van zijn school vraagt,
dan het Gemeentebestuur voor zijn eigen
scholen noodig heeft geacht, b.v. een af
zonderlijk sloyd-lokaal, de gemeente
weigert die hun te betalen, het Bestuur
dan op eigen kosten zoo'n overtollig lo
kaal tot stand kan brengen.
Waar de Minister van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen op deze vraag
niet anders antwoordde, dan dat een
schoolbestuur lokalen voor het.onderwijs
in speciale vakken op eigen kosten kon
stichten en inrichten, mag o. i. hieruit
reeds worden afgeleid, dat de gemeente
niet verplicht is een lokaal voorhanden-
arbeid voor een bijzondere school in te
richten.
Voorts is bij Kon. Besluit van 16 Maart
1223 beslist, dat het buitengewoon recht,
d«o Schoolbesturen bij aft. 72 der L. O. wet
1920. toegekend, een sterke interpretatie
vordert en niet in zoo onbeperkte mate
mag worden opgevat, dat daardoor de
gemeenten zouden verplicht kunnen wor
den tot uitgaven die de normale
eischen aan het geven van lager
onderwijs te stellen, verre te buiten gaan,
alsmede, dat het doel der. inrichting van
een schoolgebouw is de mogelijkheid te
scheppen tet het geven van lager onder
wijs volgens de normale eischen, die
daaraan gesteld mogen worden en een
verandering van het gebouw buiten deze
grenzen niet als verandering der inrich
ting in den zin der wet kan worden aan
gemerkt.
In de uitgave der L. O.wet, bewerkt
door de heeren Laban en Ligtvoet, wordt
hierbij nog de aanteekening gevoegd, dat,
ofschoon de wet geen normen bevat, waar
aan de Kroon bij hare beslissingen ten
deze zich heeft te honden, een Schoolbe
stuur aan een schoolgebouw hoogere
eischen stellende, dan ter plaatse of in de
omgeving aló normale eischen gelden,
echter verwachten kan, dat, in geval van
een conflict, zulke eischen als abnor
maal worden afgewezen.
Nu deze gemeente voor hare scholen
vooralsnog niet van plan is voor het geven
van onderricht in handenarbeid afzonder
lijke lokalen in te richten, zijn B. en W.
van oordeel, dat de gemeente ook op dezen
grond niet verplicht is voor de bijzondere
scholen tot inrichting van een dergelijk
lokaal over te gaan.
Op grond van het bovenstaande stellen
zij den Raad voor de door het Bestuur
der vereeniging gevraagde medewerking
niet te verleenen.
Om tot uitbreiding van het gasdebiet
te komen, stelde de Raad in zijn verga
dering van 13 Maart 1923 een regeling
vast voor het leveren van gas tegen ge-
reduceerden prijs. Daar die regeling niet
het resultaat opgeleverd had, dat er van
werd verwacht, is zij 6 October 1923 reeds
door den Raad ingetrokken. Ondanks
dezen teleurstellenden uitslag heeft deze
aangelegenheid de voortdurende belang
stelling van B. en W. gehad, omdat toch
op de een of andere wijze getracht moet
worden om het gasverbruik zooveel moge
lijk op te voeren.
Met het oog hierop, is thans een rege
ling ontworpen voor het leveren van gas
volgens een vastrechttarief. Aangaande
dit ontwerp merken B. en W. het vol
gende op.
Wij hebben gemeend, dat als maatstaf
ter bepaling van het minimumverbruik
de huurwaarde het beste kan diénen, mede
omdat de huurwaarden bij de Centrale
Boekhouding bekend zijn en ook wijl, al
moge dan de grootte der woningen niet
steeds een juiste maatstaf zijn voor het
verbruik, als regel mag worden aange
nomen, dat in groote huizen het verbruik
van gas hooger is dan in kleine. Immers
is voor grootere woningen de gelegenheid
tot opvoering van het verbruik in meer
dere mate aanwezig dan voor kleinere.
Het kwam ons verder wenschelijk voor
om hun, die van het vastrechttarief ge
bruik wenschen te maken, de verplichting
op te leggen om de afname overeenkom
stig dat tarief voor minstens een jaar te
doen plaats hebben. In sommige gevallen
kan n.1. het maandverbruik boven het
gemiddeld maandverbruik van een jaar
komen. De verbruikers zouden dan alleen
voor die maanden levering tegen het vast
rechttarief aanvragen, tengevolge waar
van het bedrijf zelfs bij aflevering van
gelijk of grooter kwantum minder zou
ontvangen, omdat in bedoelde maanden
bet meerverbruik boven het gemiddeld
maandverbruik tegen 7 cent zou worden
geleverd, afgescheiden van den last, die
een zoodanige regeling voor de admini
stratie zou opleveren.
Voor de berekening van de maandelijks
verschuldigde vaste bedragen wordt aan
genomen het jaarverbruik over 1924, tenzij
van eenigen verbruiker het jaarverbruik
over 1925 hooger mocht zijn geweest, in
welk geval dat jaar als maatstaf wordf
aangehouden. Voor de berekening van het
vastrecht stellen wij voorloopig voor als
laagste minimum 420 M3. per jaar (ge-
'middeld per maand dus 35 M3.).
Het komt ons .voor, dat met deze rege
ling wanneer het petroleumverbruik wordt
gestaakt of wel belangrijk wordt vermin
derd, een groot aantal gasverbruikers
direct kan proflteeren van het voordeel
van dit tarief.
Voor bestaande verbruikers
met een belangrijke afname is de een
heidsprijs voor het eventueel meerver
bruik iets lager gesteld, zoodat dezen
van het vastrechttarief wat meer voordeel
hebben, omdat deze verbruikers over het
algemeen het verbruik niet in belangrijke
mate kunnen opvoeren.
In de voorgestelde regeling zijn eenige
bepalingen ontworpen, welke dienen om
haar naar behooren te kunnen uitvoeren
Zoo kan het voorkomen, dat een bestaande
grootverbruiker door overschrijving van
de levering op naam van b.v. een familielid
of op eenig andere wijze tracht te ontko
men aan de regeling voor grootverbrui
kers, waarbij dan het gewoon verbruik
als basis dient voor het berekenen vap
het vaste recht. Het gevolg van zoodanige
handeling is duidelijkaflevering van een
zelfde kwantum gas tegen lageren prijs.
In verband hiermede is een bepaling op
genomen om te voorkomen, dat voor een
aangesloten perceel aan een anderen aan
vrager geleverd wordt naar het vastrecht
tarief, wanneer blijkt, dat de bestaande
verbruiker het perceel nog geheel of ge
deeltelijk in gebruik blijft houden.
Het komt voor, dat kamerhuurders af
zonderlijk gas betrekken. Indien de kamer
verhuurder nu voortaan levering vraagt
naar het vastrechttarief met zijn eigen
verbruik als basis, dan zou ook deze leve
ring direct nadeel voor het bedrijf ople
veren. Daarom is de bepaling gemaakt,
dat bij levering van gas in één perceel
met verschillende contractanten, het totale
gasverbruik, met inachtneming van het
gestelde minimum, voor het geheel als
basis blijft dienen.
Wij meenen, dat mei de ontworpen
regeling de gelegenheid wordt geopend
om tegen een lagen prijs meer gas te
betrekken, terwijl anderzijds, ook al mocht
het verbruik niet in belangrijke mate
toenemen, de voorgestelde regeling niet
van te nadeeligen invloed kan zijn op de
flnancieele uitkomsten van het bedrijf.
Uit d« ontworpen regeling nemen wij het
volgende over:
Voor de vaststelling van het vaste recht
zullen in leder geval de volgende minimum
jaarverbruiken worden berekend.
Vo'or verbruikers in perceelen met een
huurwaarde per jaar;
Tot en! met f 260
Van boven 260 t/m 416
416 620
520 624
Boven de
420 M3.
480
600
520 624 720
624 840
Het vaste recht door den vastrechtnemer
in maandeüjiksche bedragen verschuldigd,
bedlraagt:
1/12 X het verkregen bedrag van het hier
boven bedoeld jaarverbruik, met inachtne
ming van het voor ieder perceel gesteld mi
nimum, berekend' tegen 6 cent per M3. Voor
muntgas 6 cent' per M3.
Voor eiken M3. gasverbruik is dan boven
dien en boven de meterhuur 7 cent ver
schuldigd'.
Voor bestaande gasverbruikers, welke op
het tijdstip ,van invoering dezer regeling
reeds een minimum jaarverbruik hebben van
1200 M3., dlocb beneden 2400 iM3., bedraagt
het vaste refcbt:
1/12 X het verkregen bedrag van het be
rekend verbruik 6 cenit per M3. Voor
muntgas 7 cenit per M\
Voor eiken M8. gasverbruik is dan echter
bovendien en boven de meterhuur 6 cent
verschuldigd.
Voor bestaande gasverbruikers met een
minimum jaarverbruik van 2400 M8. en
daarboven bedraagt het vaste recht:
1/12 X het verkregen bedrag van bet. be
rekend verbruik 7 cenit per M\ Voor
muntgas 8 oent.
Voor eiken M*. gasverbruik is al9dan bo
vendien en boven de meterhuur 6 cent ver-,
schuldigdl
Bij gescheiden levering van motorengas
en gas voor andere doeleinden! in éénzelfde
perceel, valt het motorengas buiten de be
rekening voor 'het vaste recht.
Voor de bestaande verbruikers van moto
rengas kan onder goedkeuring van Burge
meester en Wethouders, door den Directeur
der Water- en Lichtbedrijven in overleg
met het Hoofd der Centrale Boekhouding,
een afzonderlijke regeling worden getroffen
voor eventueel meerverbruik dan ln de jaren
1924 en, 1925.
Op grond van art. 9 der verordening,
regelende de voorwaarden, waarop aan
de besturen van bijzondere bewaarscholen
te Helder subsidie uit de gemeentekas
kan worden verleend, wordt door de afd.
Helder der Maatschappij tot Nut van
't Algemeen, de vereeniging voor voor
bereidend L. O. „Jachin" en de vereeni
ging van de H. Catharina van Senen
voor 1926 subsidie gevraagd.
B. W. stellen voor deze subsidie te
verleenen als volgt:
Het bestuur der afd. Helder der Mij.
tot Nut van 't Algemeen
Bewaarschool aan de Laan f 2731.87.
Bewaarschool aan de Vischm. f 3584.62.
Het bestuur der vereeniging v. voor
bereidend L. O. „J achin" f 2856.60.
Het bestuur der vereeniging van de
H. Catharina van Senen f 2865.21.
Van het bestuur der vereeniging „Laat
de Kinderkens tot Mij komen", het bestuur
der Protestantsche vereeniging tot stich
ting en instandhouding van een school
inet den Bijbel te Koegras, de vereeniging
van de H. Catharina van Senen te Voor
schoten en de stichting „Het R.-K.
Onderwijs" zijn verzoeken ingekomen om
een' voorschot op de vergoeding van de
kosten van instandhouding der onder hun
bestuur staande scholen krachtens art.
101 der L. O.wet 1920, voor het dienst
jaar 1926.
Blijkens art. 103, 3e lid der genoemde
wet, worden deze voorschotten verleend
tot ten hoogste 80 0 0 van hetgeen ter
zelfder zake voor de overeenkomstige
openbare lagere scholen in de gemeente
is uitgegeven over het laatste dienstjaar,
waarover de rekening is gesloten.
In de bijlage worden de bedragen ge
specificeerd; B. en W. stellen den Raad
voor:
Een voorschot op de vergoeding over
1926 ingevolge art. 101 der L.O.-wet 1920
toe te kennen aan:
a. het Bestuur der Vereeniging „Laat
de Kinderkens tot Mij komen"
voor de school aan de Koningstr. f 2267.57
voor de school aan den Kanaal-
weg (gewone lagere school) 890.49
voor de school aan den Kanaal-
weg (U.L.O.-school)
voor de school aan de Achter
gracht W.Z
Totaal
eenige deel van het gewest, waar spora
disch nog wel eens dergelijke overvallen
voorkomen. Het is het minst gepacifi
ceerde gedeelte.
684,28
2782.70
f 6625.04
b. het Bestuur der Protestant
sche Vereeniging tot stichting
en instandhouding van een
school ra. d. Bijbel te Koegras f 791.98
c. het Bestuur van de Vereeni-
ing van de H. Catharina van
senen te Voorschoten
f 3108.26
d. het Bestuur van de Stichting
„Het R.-K. Onderwijs": voor
de school aan den Polderweg
(gewone lagere school)
voor de school aan den Polder
weg (U.L.O*-school)
Totaal f 8B59.825
f 2730.665
928.86
Een patrouille van Kota Radja, die Maan
dagavond te Kroeëgbatai in het landschap
Troemon (onderafdeeling Singkil, West
kust van Atjeh) overnachtte, werd door
een bende van dertig man overvallen.
De overval op de patrouilleerende brigade
geschiedde nabij de grens van Bankongan.
Het hoofd van plaatselijk bestuur te
Singkil is met kapitein Van Eek en vier
brigades derwaarts vertrokken. Twee
ontkomen militairen meldden aanvankelijk
dat alle andere waren afgemaakt, doch
thans zijn te Singkel aangebracht een
zwaargewonde, vier lichtgewonden en
drie dooden, onder wie sergeant Grunefeld.
Het Haagsche Aneta-kantoor teekent
hierbij aan, dat deze overval geschiedde
ia het Westelijk deel van Atjeh, het
Naar de Residentsbode verneemt, zijn
Maandagmiddag verschillende leden van
het bijna geformeerde kabinet-Limburg
telegrafisch naar Den Haag opgeroepen,
met wie Dinsdag en gisteren bespreke-
uingen zijn gehouden. Aan deze bespre-
keningen zouden wel de katholieke leden
van dit kabinet hebben deelgenomen,
maar niet de christeljjk-historischen,
althans niet de heer Slotemaker de Bruine.
Aanvankelijk was gedacht, dat deze be
sprekingen gisteravond voorloopig ten
einde konden worden gebracht, maar
hierin is men niet geslaagd, zoodat de
burgemeester van Heerlen, mr. Waszink,
die gisterenavond noodzakelijk in Heerlen
moest zijn voor het presideeren van een
Raadsvergadering, gistermorgen telegra
fisch mededeeling heeft gedaan, dat hij
gisteravond onmogelijk te Heerlen aan
wezig kon zijn en de Raadsvergadering
moest worden uitgesteld, wijl er voor
stellen aan de orde waren, die de aanwe
zigheid van den burgemeester noodzakelijk
maakten.
In bepaalde kringen ging gisteren het
gerucht, dat, alvorens zou worden over
gegaan tot de benoeming van een forma
teur, gepoogd zou worden of deze opdracht
werkelijk kans van slagen had/wyi, wan
neer dit laatste niet het geval was, de
opdracht beter achterwege kon blijven.
Wie op dit oogenblik de leider is van
•leze besprekingen en wie deze heeren
b(j elkaar heeft geroepen, kon het blad
niet, althans niet met zekerheid, te weten
komen.
In Den Haag loopt het gerucht dat
mr. J. Limburg zou zijn voorbestemd een
der beide vacatures ln den Raad van State
te vervullen.
Het dagelijksch bestuur van den Vrij
zinnig Democratischen Bond heeft aan
mr. J. Limburg, in antwoord op diens
brief, waarin hij mededeeling deed van
zijn uittreden uit dien bond en zijn voor
nemen, te bedanken voor het lidmaatschap
der Provinciale Staten van Zuid-Holland,
een brief van den volgenden inhoud ge
zonden:
Hoogedelgestrenge Heer,
Het Dagelijksch Bestuur van den Vrij
zinnig Democratischen Bond heeft met
verwondering kennis genomen van de
motiveering van uw uittreding uit de
partij, vervat in uw schrijven aan den
voorzitter, d.d. 27 Febr. j.1.
Eventueele grieven wegens beweerde
persoonlijke aanvallen van mr. Marchant
hadden door u bij den bond kunnen wor
den ingebracht; een partijgenoot, die de
beginselen onzer partij nog deelt, behoort,
naar het oordeel van het dagelijksch be
stuur, niet voor de organisatie te bedan
ken wegens beweerde persoonlijke aan
vallen van een anderen partijgenoot, al
is deze de politieke leider van de partij.
Intusschen heeft het dagelijksch bestuur
zich over uw besluit zelf niet verbaasd.
De poging om uitvoering te geven aan
een opdracht tot vorming van een extra
parlementair kabinet is zóózeer in strijd
met een der hoofdpunten van ons partij
program (par. 1, sub 2: „Kabinetsvorming
en opstelling van het regeeringspiogram
door parlementaire groepen, te zamen
een meerderheid der volksvertegenwoor
diging uitmakende"), dat hij, die haar
beproeft, zonder eenig overleg met eenige
partij-instantie, op dat oogenblik geeste
lijk den band met de organisatie reeds
heeft verbroken. Naar het oordeel van
het dagelijksch bestuur had dus op dat
oogenblik reeds uw uittreding behooren
te geschieden. Het is dan ook slechts de
overweging geweest, dat aan u de gele
genheid moest worden gegeven, u tegen
over uw medeleden te rechtvaardigen
(wat gedurende uw poging tot formatie
wel bezwaarlijk zou zijn), die ons bestuur
ervan heeft teruggehouden, dit oordeel
te uwer kennis te brengen.
Het bestuur deelt niet uw meening, dat
eventueele persoonlijke grieven u ont
heffen van de zedelijke verplichting tegen
over de democratische organisatie, waar
toe gij hebt behoort en waarin gij ver
trouwensfuncties hebt vervuld, verant
woording af te leggen.
Het dag. bestuur v. d. Vrijz. Dem. Bond,
(w.g.) R. Kranenburg, voorzitter,
(w.g.) Oud, secretaris.
Wij hebben reeds vermeld, dat de vor
ming van een kabinet door den heer mr.
J. Limburg, in laatste instantie is afge
sprongen op de houding van prof. Slo
temaker de Bruine.
De „Telegraaf" verneemt hieromtrent
van betrouwbare zijde:
Het was de bedoeling van mr. Limburg
om het gezantschap bij den Heiligen Stoel
integraal (d. i. eens voor goed) te her
stellen en dus terug te komen op het
bekende votum van de Tweede Kamer
van 11 November j.1. De heer Limburg
stelde zich op het standpunt, dat deze
aangelegenheid eens en voor goed Bere
geld diende te worden.
Van dit standpunt deed de heer Limburg
blijken in een bijeenkomst van candidaat-
m nisters, welke j.1. Vrijdag in den voor
middag werd gehouden.
Bovendien wenschte de heer Limburg,
dat het kabinet, wanneer de bekende ge-
zantschapskwestie opnieuw in de Tweede
Kamer in bespreking zou komen, bijv. bij
ue suppletoir© begrooting, daarbij de por-