T ffiwt geneesten v&gtftaact dej&ud Tweede Blad. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 3 APRIL 1926. Paaschklokken. (De heer J. Vineent zal Zondagmorgen half aoht de klokken) van het Koninklijk Pa leis te Amsterdam bespelen, met medewer king van 8 bazuinen, hobo en het koper kwartet van de Amsterdamsche Tramhar monie. De Hiiversumsche draadlooze omroefp zal dit concert draadloos uitzenden. Nederl. Landhuishoudkundlg Congres. Het 'Nederlandsch Landhuishoudkun dlg Congres zal dit jaar 20, 21 en 22 Sep tember te Alkmaar worden gehouden. Voorlooplg overzicht van het weer in Maart Mededeeling van het Kon. Ned. Meteor. Instituut: Gemiddeld over de 5 hoofdstations was de temperatuur 1 tot 2° O. boven nor maal. Tegenover afwijkingen van meer dan 4° te hoog ln de eerste dekade, was de laatste dekade 1 tot 2° te koud, uit gezonderd ln Helder, waar de gemiddelde temperatuur in dit tijdvak nog iets boven de normale bleef. Behalve Ln Drente, was de regenval overal onder normaal in West-Friesland, Noord-Holland en Zeeland viel minder dan de helft der normale maandsom. In De Bilt werden 72 uren zonnesohijn gere gistreerd, tegen 106 uren normaal. WerUoozen-incldent in Rotterdams Raad. In de avondzitting heeft de kwestie der werkloozen tot heftige incidenten aanlei ding gegeven. Er was Donderdag een kwestie aan de orde, over een geweigerde bouwaanvrage, welke dreigde den geheelen avond in be slag te zullen nemen. De heer Van Bu- rink begreep in de avondzitting, dat de werkloozenkwestie in het gedrang zou komen. Toen dan ook de heer Bos, in zijn rede over de geweigerde bouwverorde ning, een stuk wilde voorlezen, interrum peerde de heer Van Burink en protesteer de er tegen dat de heer Bos zich niet be kortte. De heer Bos meende daarop te moeten antwoorden: dat indien ieder kort en zakelijk zijn rede opschreef, er niet zoo gezwamd zou worden". Waarop de heer Van Burink dreigde, dat, indien de werkloozenkwestie hedenavond niet aan de orde zou komen, hij er een week voor zou nemen. Hij verweet den aanwezigen „lafheid" en den arbeiders op de publieke tribune „lamlendigheid". De heer Bos: „De heer Van Burink moet niet zooveel praats hebben, want als er klappen vallen, is hij niet te vinden." De heer Van Burink (tot de publieke tribune): „Ik roep de jongens op de tri bune op als getuigen, of ik niet altijd in de voorste rijen sta, en zelf altijd de eer ste klappen oploop". En de heer Van Bu rink weigerde den heer Bos aan het woord te laten, zoolang deze zijn „insinuatie niet terug nam." De heer Bos: „Ik ben bereid deze terug te nemen,.maar waar is de heer Van Bu rink j.L Zaterdag gebleven, toen er op de Hoogstraat klappen vielen?" De heer Van Burink, zich opnieuw tot de publieke tribune wendend: „Jullie kunnen bevestigen, dat ik de laatste was, die Zaterdag is weggegaan." Op deze woorden volgde een luid ge roep van: „Ja, ja" van de publieke tri bune. Er ontstond een heftig tumult, waarop de burgemeester de zitting voor 10 mi nuten schorste. Na de schorsing nam de heer Bos alles terug wat beleedigend was, waarop de rust weerkeerde. De melkprijs In Znld-Holland. De bond van melkveehouders, gevestigd te Rotterdam, heeft Dinsdagmorgen in het Varkooplokaal aldaar, onder voorzit terschap van den heer A. N. Vaandrager, een vergadering gehouden, teneinde het het standpunt te bepalen. De voorzitter herinnerde eraan, dat de melkhandel voor April, Mei en Juni een grondprijs had aangeboden van 8 cent. Een hoogere prijs was van den melkhan del niet te verkrijgen. Gepoogd zal wor den, voortaan telkens voor een kwartaal den prijs vast te stellen. Het voorstel^van het bestuur om met deze prijzen accoord te gaan werd aange nomen. De zomerdienst van de Kon. Luchtvaart maatschappij. De zomerdienst van de Koninklijke Lucht vaart-Maatschappij begint op 19 April, den datum waarop in Engeland de zomertijd in- itreedlt. Onze luchtvaart-maatschappij begint het zomerseizoen met een vloot, die in verschil lende opzichten belangrijke verbeteringen heeft ondergaan. Was er bij de opening van den zomerdienst-1925 de Fokker VII met Rolls Royce-motoreni, destijds wel het nieuw ste op het gebied van die paaaafllersvliegtui- geru, dit jaar brengt die K.L.M zes geheel nieuwe Vokker-toestellen van het type F. VII A in de vaart. De F. VII A is een nog verbeterde F. VII epl uitgerust met een door lucht gekoelden Jupiter-motor. Een vlieg tuig van het type F. VII A met Jupiter- motor is reeds van het begin van den winter- daenst op de lijn, AmsterdamParijs v.v. in gebruik geweest. De goede resultaten, met dit toestel verkregen, hebben ertoe geledd, dat vijf andere toestellen van hetzelfde type zijn nabesteld, waarvan er inmiddels reeds twee afgeleverd en in exploitatie genomen zijn. De drie andere zijn nog in aanbouw en zullen spoedig van de Fokker-fabriek worden overgenomen. Bij de K.L.M. heeft een Jupiter-ofotor 211 uur gevlogen zonder revisie (het Engei- sche proeftoestel had 225 unen gemaakt, zoo dat de proeven van de K.LJM. niet veel sche len). Boven den Roils Royce-motor heeft de Jupiter-motor, bij gelijken prijs, het voor deel, dat hij belangrijk sneiler en veel lichter is, waardoor het toestel een grooteren nut tigen last kan meevoeren. Tegenover de' met Rolls-Royce-motoren uitgeruste vliegtuigen van het type F. VII zijn de F; VII A's met Jupiter-motor wat het rendement betreft ongeveer 65 pet. voor- deeliger, wat ongetwijfeld een belangrijke stap- is om tot een sluitende exploitatie te komen. Een ander voordeel van den Jupiter- motor zit nog hierin, dat hij' gemakkelijk kan worden gedemonteerd. Terwijl het nazien van een Roils Royce-motor gemiddeld1 400 man uren vergt, kan men bij een Jupiter-motor met 80 man-uren volstaan. Het gevolg hier van is, dat mem aan een veel kleiner reserve genoeg heeft Voor 8 vliegtuigen met Rolis Royce-motoren moesten er 5 motoren Ln re serve gehouden worden, in den aanstaanden zomerdienst zuilen met 18 motoren 10 vlieg tuigen geregeld voorzien kunnen worden. Het programma voor den zomerdienst Is zoodanig ingericht dat per dag geregeld14600 K.M. zal worden afgelegd. Dit lijkt heel wat wanneer men echter weet dat de Duitschers een programma hebben voor 82.000 K.M. per dag met een vloot van 120 toestellen, dan im poneert het cijfer van de KXjM. niet zoo erg meer. De Duitschers beschikken dan ook echter over een zeer groot kapitaal en krij gen van den staat over 1926 9 millioen mark subsidie. Men kan er op rekenen, dat de Duitschers binnenkort voor den dag zullen komen met metalen vliegtuigen voor 20—40 personen, Naar men weet is Fokker ook met een vier motorig toestel van zoo groote capaciteit bezig. Ook in Engeland lag men zich op het bouwen van zulke toestellen sterk toe. Het laat zich aanzien, dat het volgend jaar allemaal .toestellen met groote vervoercapa- citeit en 3 of 4 motoren in gebruik zullen zjjn. Ook de K.L.M. heeft op de aanschaffing van zulke toestellen gerekend. In het alge meen kan men zeggen, dat voor de naaste toekomst het vliegtuig met een minimum- capaciteit van 20 personen het aangewezen type zal zijn. De tegenwoordige toestellen van de KX.M. vervoeren 8 passagiers. Voorts wijst de evolutie in de luchtvaart ook op een toenemende noodzakelijkheid van nachtvluchten. Ons land is in dit opzicht op het oogenblfk bepaald ten achter, wat in het materieel en de veel hoogere kosten aan nachtvliegen verbonden zijn. De heer Plesfnan, de directeur van de K.L.M„ ziet het echter binnen niet langen tijd nog zoover komen, dat men in conjbi- natie met nachtvluchten 's Maandags van Moskou zal kunnen vertrekken om Dins dagsmiddags voor het eten te Londen te wezen. De dienstregeling voor den ba zomer komt hierop neer, dat de KX.M. haar lijnen op Londen en; Parijs zal blijven exploiteeren en haar Scandinavische lijn niet alleen zal hervatten, maar ook tot Malmö doortrekken. In de drie drukke zomermaanden, 1 Juni1 September, zullen de diensten op Londen en Parijs verdubbeld worden. Een nieuwe fac tor in deze diensten is; dat zij niet, ais ver leden jaar, onafhankelijk van elkaar zullen werken; doch voor "t vervolg op elkaar zullen aansluiten. De toestellen van de KX-M. uit Londen, en Parijs zullen tegelijkertijd te Amsterdam aankomen en daar aansluiten' op het toestel van de KX.M. naar Hamburg- Kopenhagen en Malmö. Op Zweedschen bodem aangekomen vindt de reiziger den nachttrein naar Stockholm en Oslo gereed staan, zoodat hij vóór den volgenden ochtend in een van deze twee hoofdsteden zal kunnen wezen. Van Londen en Parijs uit nam deze reis vroeger twee volle etmalen in beslag, thans is hij tot nog geen etmaal terugge bracht. Reeds werd de verdubbeling van de dien sten op Londen en Parijs vermeldt De twee de dienst van de KXjM. op Parijs zal aan sluiten op de nieuwe Fransche Ujn Parijs— Marseille van de Air-Union, die van 1 Juni af ln exploLtatie wordt genomen. Het vlieg tuig, diat om 8 uur uit Amsterdam vertrekt, vindt te Parijs aansluiting naar Marseille, waar het Fransche toestel om 5 u. 45 n.m. aankomt. In omgekeerde richting vertrekt het Fransche toestel om, 10 u. 15 uit Mar seille, en komt het aansluitende Nederland^ sche toestel' om 7 u. 40 nm. te Amsterdam aan. Wat de buitenlandsohe maatschappijlen betreft, de Imperia] Airways, Farxnan en de Aero-Transport (deze in samenwerking met de Deutsche Lult-Hansa) zuilen dezelfde lijnen vliegen als de KXjM. met onderlinge aansluiting te Amsterdam. Van de Duitsche lijnen zijn voor Nederland in dle eerste plaats van belang de luchtlijn Amsterdam—Berlijn, die aansluit op de lijn Londeni—Amsterdam van de Imperia! Airways. Te Berlijn is er aansluiting op den dienst DantzigKo ningsbergen—Moskou, welk traject gedeel telijk 's nachts wordt gevlogen. Er is dus een directe verbinding Londdn Amsterdam—Moskou geschapen. Het get- heele traject duurt l1/» etmaal met een ruime tusschenpoos te Berijm Een tweede groote Duitsche lijn gaat van Amsterdam over Dusseldorp en Keulen naar Frankfort, waar zij zich splitst in een tak naar Mannheim en Bazel en een anderen tak naar Stuttgart met verdere aftakkingen naar Ztlrich en Münchea Wanneer men 's och tends om 11 uur uit Amsterdam vertrekt is men om 1 uur te Keulen, om 8 uur te Frank fort en oan 7 uur te Bazel, Ztlrich of Mtln- ïngezonden mededeeling. (648) eken. Tenslotte zal die Deutsche Luft-Hanse van Rotterdam naar Essen—Dortmund—'Halle Leipzig vliegen; met aansluiting te Rotter dam op den dienst van de KX.M. van en naar Londen Rij de buitenlandsche luchtvaartmaat schappijen 'bestond de neiging de tarieven te verhoogen. De K.L.M. heeft zich daartegen verzet en alleen op Kopenhagen een iets hooger tarief aangenomen. De goederen tarieven zjjin over 't algemeen verlaagd. Samenvattend zal ln het drukke zomer seizoen ons land langs den luchtweg met dlrie vliegtuigen daags met Londen verbonden zijn in beide richtingen, met 4 vliegtuigen daags met Parijs; eenmaal daags met Brus sel en Marseille, tweemaal daags met Ham burgKopenhagenMalmö, eenmaal daags met Hannover, voorts eenmaal daags met Essen, Dortmund, Dusselriorf, Halle, Leip- zig, Keulen, Frankfort, Mannheim, Stutt gart, Mtlnchen, Bazel en Ztlrich. Zoo zal dit jaar Amsterdanj een der meest internationale en drukste knooppunten van het wereld- luchtverkeer zijn UIT DE PERS. Vertroebeling van het vraagstuk der Indische Defensie. Wij ontleenen daaraan het volgende: Het geheele vraagstuk tot klaarheid te brengen zal wel nooit mogelijk zijn, omdat het Nederiandsche eilandenrijk daarvoor, tegenover de beperkte middelen waarover wij beschikken, te groot is. Het ligt daar- vij bij in den stormhoek van een eventueel pacifio-conflict Nu is wel de integriteit van ons gebied gewaarborgd in het pro tocol van den conferentie van Washing ton, maar dat protocol biedt geen waar borg tegen het ontstaan van een conflict. In een vroeger hoofdartikel Marine- problemen" heeft de N. R. Crt reeds met groote instemming geconstateerd, dat de Vlootcommissie over het afschuiven van de defensie op Indië rondweg den staf heeft gebroken. De verdedi<ring van Ne derlandsch Indië is een nationale zaak, de Staatsmarine het weermiddel, waarmede Nederland deelneemt aan de Indische deferflsie. Hoe de verdediging gevoerd moet wor den? Alleen de Staatscommissie van 1912 heeft een positief antwoord op deze vraag gegeven. Een antwoord echter dat geen oplossing van het vraagstuk geeft, omdat het buiten onze financieele draagkracht valt De vlootwet van 1922, met haar plan voor een vloot van klein materiaal, was opgebouwd op een heel wat bescheidener en daardoor reëelere doelstelling voor de maritieme verdediging: 'svijands op- marsch vertragen, hem beletten met ge ringe macht baas in den archipel te spe len, zijne verbindingen te bedreigen; be veiliging van de Javazee, waarbij de vloot over een stelsel van steunpunten zou be schikken. Voor de verdediging van de steunpunten en van het hoofdeiland Java zou een modern uitgerust met offensieven geest bezield mobiel leger dienen. Zooals kapitein van den Generalen staf Boerstra in het Indische Militaire tijdschrift op zoo uitnemende wijze heefe vertolkt, bleef d« taak der vloot primair, omdat zij het eerst raet de vijand in aanraking zou komen, doch zou op het oogenblik der beslissing de taak der vloot weder secundair, die van het leger primair zijn geworden. Het vlootplan van 1924 zou de eerste helft >an het ontwerp va.i 1922 tot uit voering brengen. Van de regeeringstafel werd toen de opmerkelijke verklaring af gelegd, dat „ook de kleinere vloot omdat zij harmonisch is samengesteld, aan den eisch zou voldoen, dat de neutraliteit in geheel Indië kan worden beschermd en met der daad worden gehandhaafd". Het vlootplan van 1925 gaf dezelfde vloot in 8 jaar als dat van 1924 in zes jaar. Soerabaja zou het steunpunt van de vloot blijven. De doelstelling van de vloot was toen zooals het ironisch in den Volksraad werd opgemerkt pas klaar gemaakt op de vloot. Nederland moet wakker geschuld wor den. Wij hier, wij moeten niet toelaten, dat in Indië aan een streven wordt voed sel gegeven, om de vlootkosten te ver halen op onduldbare legerbezuiniging. Zulk een camouflage is ongeoorloofd. Wellicht zal men, dit In het oog houdend, nog beter begrijpen, dat de vlootoommis- sie afschuiving van de defensie op Indië ontoelaatbaar noemt. De in Indië op het oogenblik ontwaakte onrust over de de fensie-problemen, waaraan ook de pers uiting geeft, moet worden gestild. Als men, zooals Boerstra doet, de neu- traliteitsschendingen onderscheidt in ern stige om de critische punten, die van vi taal belang zijn voor strijdende vloten (bedoeld worden de groote olievindplaat sen), en eenvoudige schendingen van se cundair belang, dan blijken het toch ln de eerste plaats maritieme belangen te zijn, die ons zouden kunnen dwingen, oor logspartij te worden. Dat de marine deze begrijpelijke onderscheiding niet naar voren heeft gebracht, is te betreuren. Leger en vloot moeten ln harmonisch verband worden georganiseerd. Groeps- cbauvinisme is onduldbaar. Juist dat zoeken naar harmonisch ver band is weder koren op den molen van hen, die de splitsing van de marine voor staan, teneinde de geheele verantwoorde lijkheid voor de defensie in Indië in han den van den minister van koloniën te kunnen brengen. De vlootcommissie heeft dit argument verworpen, omdat de verde diging rijkszaak is. „Het geldt hier een staatsbelang van de eerste orde en geen saaie van uitsluitend koloniaal belang." Gevangene ontvlucht J.1. Zaterdag was aangehouden de 21- jarige loopknecht F. P. B. Deze aanhou ding geschiedde door de marechaussee onder Roosendaal en Nispen. B. was ver dacht 50 te hebben verduisterd ten na- deele van een Rotterdamsche firma bij wien hij in dienst was. Men bracht hem naar Rotterdam naar het Huis van Be waring. Donderdagmiddag moest hij voor den politierechter verschijnen. Na de zit ting wilden rijksveldwachters hem naar den celwagen op de binnenplaats van het Rechtsgebouw leiden, toen hij plotseling door de poort verdween. Vele rijksveldwachters zetten hem na. Een hunner loste een tweetal schoten op hem, doch tevergeefs. De jongeling wist ijlings te ontkomen. Naderhand bleek, dat hij naar zijn woning was gevlucht in de Boekhorststraat. Daar heeft hij zich vlug verkleed, waarna hij over het achter zjjn woning liggende spoorwegviaduot der Zuid-Hollandsche Electrische Spoor weg Maatschappij klom en zoo in den pol der kwam. Verder raakte men het spoor bijster. (TeL) Een raadselachtig geval De 18-jarige G. v. dl T, los werkman te Rotterdam, had op Oud jaarsavond een glas of zes, zeven bier gedronken, waarvan hij eenigszins ondier den invloed was gekomen. Hij was toen naar zijn kamer gegaan, had daar een mes gehaald, ontmoette een tweetal meisjes, die hij van aanzien kende en stak een ervan in den rug. Drie- of viermaal heeft hij haar geraakt: een man heeft hem aange houden en hij riep toen, diat hij gek was. Aanvankelijk verklaarde hij voor den rech- ter-oommissaris het meisje te hebben willen dooden, maar hij is op die verklaring terug gekomen. „Ik ben gek of ik moet het wor den", heeft hij tegen zijn kameraad geroe pen; nadat hij het feit had gepleegd. Hij had nooit om het meisje gedacht, vond haar niet bizonder knap, had veel gelezen, los en vast door elkaar, en altijd het idee gehad, dat er iets bizonders met hem zou gebeuren Als hij het meisje dien avond niet was tegenge komen, zou hij niet hebben gestoken. De zenuwarts acht den jongen, die een intelligenten indruk maakt, toerekenbaar, het eenige wat deze. deskundige beeft gevon den, is een lichte pathologische aanleg. De daad moet alleen uit het drankgebruik en opwinding te verklaren zijn. De vader van den jongen zeide, dat zijn zoon normaal was, alleen wel eens wat driftig. Hij heeft een baas ook al eens met een hamer gedreigd. Deze diende Donderdag voor de Rot terdamsche rechtbank. Het requisitoir van het O. M. was streng en vroeg 5 jaar gevan genisstraf. Na het uitspreken van dezen eisch sloeg de jpngen met het hoofd op de bank en geraakte in zeer zenuwachtigen toe stand; het meisje Aren(tz (dat hij destijds gestoken had) in de getuigenbank gezeten viel flauw en moest weggedragen worden. De verdediger wees erop, dat blijkbaar deze glazen bier, die die jongen niet verdra gen kon, de oorzaak waren van zijn onbegrij pelijke daad. Men mag haar niet met den gewonen maatstaf meten, meent hij. Hij vraagt aan de rechtbank uitstel teneinde om trent deze kwestie alsnog advies van een reclasseeringsambtenaar te kunnen verne men. 16 April is de uitspraak. Moord. Voor de Haarlemsche rechtbank stond Donderdag terecht een 51-jarige man, wo nende in de Rozeprieelstraat te Haarlem, die terecht stond wegens moord op zijn vrouw, gepleegd op 4 Febr. j.1. In de. dag vaarding werd hem ten laste gelegd, dat hij, na in een kalm overleg het voorne men te hebben opgevat en het besluit te hebben genomen om zijn vrouw opzet telijk van het leven te berooven, haar met opzet en geweld met een mes verschillen de steekwonden in de borst en den linker arm had toegebracht, door welke verwon dingen een in- en uitwendige verbloeding is ontstaan, waardoor zij kort daarop is overleden. De belangstelling op de publieke tri bune was zeer groot. Verdediger was mr. Ten Bokkel. Beklaagde vertelde, dat hij 29 jaar ge huwd was met zijn vrouw, maar dat hij had vernomen dat zij» relaties met zeke ren O., bij wien zij in dienst was. Na het getuigenverhoor nam het O. M. requisi toir, en qualificeerde het misdrijf als moord met voorbedachten rade, en elschte daarvoor acht jaar gevangenisstraf, met aftrek van voor-arrest. Mr. Ten Bokkel pleitte clementie en ontkende voorbedach te rade. Radio-programma. De vloot belangrijk verbeterd. De Juplter-motor. Per dag wordt 4600 K.M. gevlogen. De toe komst aan toestellen met plaats- ruimte voor 2040 passagiers. ZONDAG 4 APRIL. Hilversum H.D.O, 1050 M. 7.30 Het luiden van de klokken van het Pa leis op den Dam te Amsterdam. Klokkenspel, bazuinblazers, hoboist. Carillonneur: J.Vincent. 10.1512.00 R.-K. Radio-Omroep. Dienst in de St. Dominicuskerk te Amsterdam. Missa Re- ginae Pacis, W. v. Kalmthout (4-stemmig man nenkoor). Paaschcantate, Evert Haak (4-stem mig mannenkoor), woorden vain Victor A. Borghout. Tantum ergo, Diepenbrock. Predi katie van Pastoor L. H. Perquin. Uitvoering van de muziek door het koor van ide St. Do minicuskerk, o. 1. van den heer G. Kimijzer. Ongelbegel. door den heer Evert Haak. 5-50 Kerkdienst in de gereformeerde kerk te Soest. Voorganger: Ds. J. Hoek. Orgelspel. Votum en Zegen. Psalm 118:7. Lering van de Apostoli sche Geloofsbelijdenis. Gelezen wordt 1 Cor. 15 111. Gebed. Voorlezing van den tekst. Lucas 24:34. Gezongen wordt Psalm 116:1, 2 en 3. Predikatie. Tusichenzang Psalm gi 6. Predikatie vervolg. Dankgebed. Psalm ioj 9. Zegen, orgelspel. 8.10 Concert. Paaschpro- gramma. Het versterkte H.D.O.-orkest o. 1. van Willem van Wanmelo. Solisten: Mej. A Dudok vam Heel, sopraan. Mevr. lna Santha- gensWaller, alt. Uitgevoerd worden o. m. Stabat Mater, Pergolesi. 8.00 Persberichten en sportuitslagen. Daventry, 1600 M. 10.50 Tijdsein en weerber. 3.50 Licht orkest- concert. I. Menges, viool, en het radio-orkest. 5.50—6.05 Predikatie. 7.20—8.20 Dienst in de Norwich Cathedraal. 9.15 Liefdadigheidsop- roep. 9.20 Weerber., nieuws. 9.30 Weerber. v. schepen. 9.35 Dansmuziek door het De Groot- en Piccadilly-orkest. 10.5011.20 „The silent Fellowship. Parijs „Radio-Paria", 1750 M. 12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en cello). 2.05 Nieuws. 8.35 Persbericht. 8.50 J^z- muziek door de band Mario Cazes. Königswüsterhausen, 1300 M. 10.50—13.10 Concert door het muziekkorps van de 3e Pruiss. Berichtenafd. 7.50 Paasch- coocert. Het Fanfare-blaaskorps. A. Sax, so praan. K. Jöken, tenor. H. Boettcher, humorist. Brussel, 262 M. 8.20 Galaconcert met medew. van Mme. Bou- langer, zang. 8.50 Lezing: Les événement» de la semaine. Daarna weer concert. 10.20 Nieuws berichten. Milniter, 410 M. 8.05 Concert. Orkest, bas en koor. Paasch- liederen. 9.05 Klokkengelui. 9.05 De C-dur Mia van L. v. Beethoven, door koor, orkest en solo- kwartet. 10.30—11.50 Concert door het Kuhlo- hoornkwartet. 3.50 Kuhlo-hoornkwartet. 4.50 Orkest concert. 5.30 Mandoline-concert. 6.20, 6.50 en 7.20 Lezing. 7.50 Faust in gedicht en muziek. MAANDAG 9 APRIL. Hilversum H.D.O., 1050 M. 9.50 Kerkdienst in de gereformeerde kerk aan de Hooigracht te Leiden. Dt. H. J. Kouwen- hoven, geref. Predikant te Leiden. Orgelspel. Votum en zegen. Voorzang Psalm 98 2. Le zing van Joh. 20 29b. Zingen Psalm 9 10. Gebed. Zingen Psalm 89 1, 7 en 8. Predikatie. Tussohenzang: Psalm 33 II. Vervolg Predi katie. Dankzegging. Slotzang: Psalm 131 4- Zegen. 2.00 „Mattheaus Passion", J. S. Bach. In de groote St. Bavokerk te Haarlem. Dubbel- koor, jongenskoor, dubbelorkest. Solisten: Mevr. Noordewier, sopraan. Suze Luger, alt. C. Erb, tenor. M. Kloos, bas. Jac. Caro, bas. F. Koens, viool. Verder nog hobo, orgel, cla- vecimbel; koor en orkest van de Zangver. van de Haarlemsche afdeeling v. d. Mij. tot bevor dering van de Toonkunst. Utrechtsch Stedelijk orkest, knapenkoor. Het geheel o. 1. van Evert Cornelis. 7.007.30 Radiopraatje door den heer R. Swierstra, over Hoogfrequentversterking (onder voorbehoud). 8.10 Paaschprogramma. Het versterkt orkest o. 1. van Willem van Warmelo. Mevr. Truus BerkhoutScheepers, zang. Paul Loewer, fluit. Corn. Berkhout, piano. 8.00 en 10.00 Persberichten. Daventry, 1600 M. 2go Concert. M. Corran, contra-alt, C. de Ville, piano. H. Hearty, humorist. 4-35 Concert u. h. New Prince Restaurant. 5-35 Kinderuurtje en dansmuziek. 6.20 Dansmuziek. 7.20 Weer ber., nieuws. 7.45 Pianosolo's van Brahms. 8.00 Causerie. 8.20 Dansmuziek. 9.20 Orkestconcert u. h. New Prince Restaurant. 10.20 Weerber., nieuws. 10.50 Vivian Fokster (The vicar of mirth). 11.2012.20 Dansmuziek v. h. Cecil- hotel. Parijs „Radio-Paris", 1750 M. 12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en cello). 2.05 Nieuws. 5.05 Orkestconcert. 8.50 Solistenconcert. O. m. uit De Meesterzangers van Wagner. Königswüsterhausen, 1300 M. 7.50 „Die schóne Galathee", kom. opera van Suppé. 9.5011.20 Dansmuziek. Brussel, 262 M. 8.35 Concert. Mme. Pauwels, zang. 9-30 Nieuws. 9.30 Dansmuziek. 10.20 Nieuws. MUnster, 410 M. 7.508.50 Religieus moigencoocert. 10.00 Weekoverzicht. 10.50 Orkestconcert. 2.20 Kin- deruürtje. 3.20 Orkestconcert. 4.50 Orgelcon cert. 5.50, 6.20 en 6.50 Lezing. 7.20 Goethe- cyclus. 8.10 Faust, v. Goethe. 9.00 Concert door versterkt ovkest. 10.2010.50 Dansmuziek. DINSDAG 6 APRIL. Hilversum H.D.O., 1050 M. 12.00 en 7.30 Politieber. 6.307.30 Engelsche les door den heer Fred. Fry. 7.45 en 10.00 Pers- ber. 8.0010.00 R.-K. Radio-Omroep. Het K.R.O.-kwartet, leden van het Concertgebouw orkest. Mej. LouiseWijngaarden, viool. Mej. Mia Tibber, piano. De heer Henri Tibbe, viool, en Jan Wagemaker, cello. Spreker: de WelEd. Gestr. Heer J. P. J. Asselbergs, industrieel te Bergen-op-Zoom. Onderwerp: Vereenigt U. 1. Trio sonate in C-moi, Boccherini. Allegro, Andante espressio, Allegro con spirito (2 vio len, cello en piano). 2. Concert voor 2 violen en piano in D-mol, Bach. Vivace, Largo ma non tanto, Allegro. 3. Lezing door den WelEd. Gestr. Heer J. P. J. Asselbergs. 4. Pianokwar tet, Faure. Allegro molto moderato, Scherzo (Allegro vivace), Adagio Allegro molto. Daventry, 1600 M. 11.201.20 Concert door het radiokwartet en solisten (sopraan, bariton, viool). 1.20—2.20 Tijdsein, lunchmuriek. 4.20 Tijdsein, lezing: Personadity and clothes. 4.35 Orkestmuziek. 5 35 Kinderuuntje. 6.20 Dansmuziek. 7.20 Tijd sein, weerber., nieuws. 7.45 Pianosolo's van Brahms. 8.00 Lezing: Shanghaied out of Frisco in the nineties. 8.20 Symphonieconcert. 9.20 De Messias, Hindel (gedeeltelijk) door de koorver. v. d. St. Mary kerk. 9.35 Welsh pro gramma. Mannenkoor, octet en L. Evans Williams, sopraan. 10.20 Weerber., nieuw». 10.4512.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paria", 1750 M. 12.50 Concert Lucien Paris (Piano, viool en cello). 2.05 Nieuws. 5.05 Solistenconcert. 8.35 Engelsohe les, koersen en Havaspersber. 9.05 Orkestconcert. Königswüsterhausen, 1300 M. 7.20 „Ehrliche Arbeit", comedie met zang in 5 acten. 9.5011.20 Dansmuziek. Brussel 262 M. 5.20 Orkestconcert. 8.20 Orkestconcert. 8.50 Lezing: Les trésors d'art de Bruxelles (Les musées). 9.30 Speciaal muziekconcert met me dew. v. h. Russische Tziganekoor du Samovar. 10.20 Nieuws. Münster, 410 M. 12.35l ïo Vrooh'k concert. 3.50 Concert. Orkest. Ch. Sehröder, sopraan. Werken van Strauss en dfAlbert. 5.20, 5.50, 6.20, 6.50 en 7.20 Lering. 7.30 Concert door de Gewandhtus- Blaier-Vereiniguag Leipzig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 5