HELDERS!! COURANT VIERDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS. VAN ZATERDAG 15 MEI 1926. en Wetenschappen heeft bepaald, dat voor het afnemen van de examens voor de zomervacantie van 1926 zijn benoemd in de afdeeling der algemeene weten schappen, de heeren G. O. Dibbetz en G. O. Dibbetz Jr., beiden leeraar aan het Koninklijk Instituut voor de Marine alhier. Hoogere Handelsschool. Het bestuur der Hoogere Handelsschool heeft de volgende heeren benoemd tot gecommitteerden bij het eindexamen 1926 F. Dekker, reserve-majoor der militaire administratie, directeur der N. V. gros sierskantoor A. Klik, voorzitter. Joh. Bakker, fabrikant. Mr. A. H. D. F. Essers, griffier bij het kantongerecht. J. P. G. Postuma, direoteur der nat. bank. J; N. E. Teune, direoteur der gasfabriek. Mr. J. H. Thiel, inspecteur bij het M. O. AutobusdJenst Helder—Huisduinen v.v. Wy vestigen de aandacht op de in dit nummer voorkomende advertentie betref fende een geregelden autobusdienst Helder—Huisduinen v.v. (ondernemer H. Heeman). Deze dienst onderhoudt de ver binding met aankomende en vertrekkende treinen. Bovendien wordt een geregelde dienst onderhouden naar het Havenplein (Texelsche boot) en van 1 Juli tot 81 Augustus ook met het stadsgedeelte Zuid straat. Het tarief is uiterst billijk. Men zal goed doen de advertentie uit te knippen en ergens op te plakken. Deze dienst, die, zooals we zeiden, onderhou den wordt door den ondernemer Heeman, is ontworpen in samenwerking met de Economisohe Oommissie en het Gemeente bestuur, Zomerconcerten Stabnuziek. Nu door den Raad wederom voor de zomerconcerten een subsidie is uitgetrok ken, nadat deze post eenmaal van de be grooting was afgevoerd, krijgen we dus regelmatig dezen zomer, behalve de con certen van andere muziekcorpsen, ook weder openlucht-concerten van ons staf muziekcorps. Dat de Raad hiermede een goede daad heeft verricht en zeer velen aan zich ver plicht heeft, en dat hiervan duizenden zullen genieten, behoeft geen nader be toog. Het 80-jarig bestaan van een voor Helder zeer belangrijk bedrijf. Naar wij vernemen herdei ikt dezer dagen de omvangrijke vischhandel der heeren Kolster in intiemen kring het 60-jarig bestaan. Aanvankelijk in 1866 te Hellevoetsluis opgericht, werd dit bedrijf al spoedig, sinds een geregelde spoorwegverbinding met ,het buitenland tot stand kwam, te Helder definitief gevestigd. In 1924 is deze, onder de firma M. A. Kolster b^taande en bloeiende zaak over gezet in een N. V., waarvan de heeren M. A. en Jb. Kolster de directeuren zijn. Werden, bij de tot standkoming der visscherijhaven te I Jmuiden.de visscherij- bedryven der firma's Groen, Oterendorp en Slis e.a. daar heen verplaatst, de heer Kolster bleef Helder getrouw en toonde in dit opzicht een echte jutter te zijn. Wat de zaak M. A. Kolster voor onze stad beteekent, kan men eenigszins na gaan uit het feit, dat alleen in den mobili satietijd aan garnalen-pelloon een som van öO 60 duizend gulden werd uitbe taald, waaraan 12ö gezinnen een belang rijk stuk brood verdienden, hetwelk van dien invloed was, dat de armbesturen te dezer plaatse belangrijk minder steun behoefden uit te keeren. Aan den invloed van den heer Kolster, die meermalen Z.E.den Minister van advies diende, is het te danken, dat door oprui ming van mynen en wrakken op Onrust de vooral toenmaals voor Helder verbazend belangrijke haringvisscherij kon doorgaan. Wat als zeldzaamheid zeker wel mag ememoreerd worden is het feit, dat de rma Kolster gedurende deze 60 jaren nimmer eenig conflict met haar personeel heeft gehad, ondanks dat in de resp. seizoens per week aan een 40-tal gezinnen f 900.loon per week wordt uitbe taald en in den winter de ysrijders ge regeld in dienst der firma werkzaam zijn. Aan het initiatief van don heer K. is tevens te danken een invoering van hot z.g. kisten-systeem, waardoor éen eind is gemaakt aan den nachtehjken vischafslag, welke zoowel van kooper als' verkooper veel vergde. Dank zyn bemoeiingen mocht de heer K. de voldoening smaken dat, na afschaf fing door Z. E. de Minister van de „zee- risioo - toch o.a. aan de Wed. G. een belangrijke gratificatie door het Ryk werd uitgekeerd. De valuta-misère heeft na den oorlog menigen groot-handel doen sneven, des ondanks is het deze firma gelukt zich niet alleen te kunnen handhaven, doch de zaak wederom tot bloei te brengen en speciaal het ansjovis-bedrijf voor Helder te behouden. Het belangrijk visscherij-bedrijf der heeren Kolster, waarvan de oudste firmant thans voorzitter der Kamer van Koop handel (afd. groot-bedrijf is) heeft filialen te IJmuiden en Texel en seizoen-filialen te Medemblik en Staveren W egenv orbeterlng. Met de verbreeding van den weg tus- schen het Geel Wit-terrein en de beide Molentjes is men reeds eenige dagen bezig, zoodat deze weg, voor dat de groote seizoensdrukte aanvangt, de gewenschte breedte kan hebben. Oranje Harmoniekapel. De Oranje Harmoniekapel kwam voor de eerste maal uit in de 2e afd. Harmonie, waarin een eerste prijs werd behaald met 137i punt. Minimum aantal punten benoodigd voor een eerste prijs was 120, maximum 160, zoodat de toekenning van den prijs geschiedde met een overschot van 17i punt. Ook in den marschwedstrijd werd een eerste prijs behaald met het hoogste aantal punten, waarvoor een lauwertak werd beschikbaar gesteld. Minimum aantal punten voor een eerste prijs was hier 36, maximum 45, terwyi de kapel 44 punten behaalde. Zeker is dit een prestatie <jie, vooral met het oog op de 5 concurrenten, die hier allen onder bleven, er zyn mag, en die den naam van Helder, als gevreesd concurrent in 't marcheeren, heeft be vestigd. Traditioneels uitstapjes. De tradioneele feestdag-uitstapjes voor ons Helderschen, zyn die naar Bergen, Sohoorl en Texel. In den regel zyn de boo ten-op die dagen overladen vol en hot kan dan ook niet altyd een onverdeeld genoe gen genoemd worden zoo'n boottochtje van byna drie uur ais je als haring in een ton opgepakt zit. Wat de drukte betreft was het dan ook Donderdag uiterst gesohikt om van de goedkoope gelegehheid, die de booten boden, gebruik te maken. Wat het weer betreft was het echter alles behalve gun stig. Nu eens stroomde de regen uit den hemel, dan weer striemde de wind koud en vinnig over het dek, zoodat de meeste pas sagiers de kajuit opzochten. Maar, de stemming bleef er wonder wel in. Er waren byna niet anders dan vroo- Ujke en opgewekte gezichten om my heen, er werd gelachen gepraat en gestoeid op dek, terwyi het zangkoor van de Gerei. Evangelisatie eenige liederen ten gehoore bracht. Te verwonderen is het niet dat Bergen en Schoorl zulke trekpleisters zyn voor uitgaand Helder. Want van welk een be- kooriyke sohoonheid is de natuur die deze belde dorpen omringd. Hoe prachtig was het jonge groen na den regenval. Toen 's middags de zon doorbrak, die verder den geheelen dag bleef sclnjnen, was het een lust te genieten van de prachtige kleurnuance's die Bergen's omgeving bood. Daar was het donkere groen van de dennenbosschen tegen het lichtere van andere boomen. Er hing een heeriyke geur van Meidoorns en de vogelen spra ken hun wondere tale. De lijster zat in de boomen te zingen, de merel floot met fyne klanken en de leeuwerik jubelde met een uitschatering van klanken de zon tege moet. „Klein-Zwitserland" wordt Bergen gö- noemd. En terechtl Want waar Zwitser land imponeert door zyn geweldigheid, door de majesteit van zyn bergen en de grootschheid van zyn natuur is het Ber gen dat door zyn liefiykheid, de zachte glooiing van zyn heuvelen, de heerlijke kleuren van zy'n boomen en planten, won der groote bekoring heeft. De tocht naar huis 's avonds was een genot. Daarvoor zorgde het zangkoor van de Apostolische Gemeente, dat door zeer goede nummers zang een fyne stemming bracht in den vallenden avond, waar de velden rondomme te slapen gingen, na dat de zon met prachtig rooden gloed aan den horizon was weggezonken. Ernstige brand in de Bloemstraat In den afgeloopen nacht heeft een ern stige brand gewoed in het perceel Bloem straat 35 (Brakkeveldweg), bewoond door den heer Boerman. De bewoners, waar van de man geplaatst was aan boord van de Sumatra, waren op het punt te verhui zen naar Amsterdam; alles stond al ge pakt en voor de verhuizing gereed. De brand, waarvan de oorzaak vooralsnog on bekend is, ontstond vermoedeiyk in de achterkamer, waar het vuur dadeiyk met groote felheid om zich heen greep. Niets is dan ook gered kunnen wonlen, terwyl het geheele huis totaal leegbrandde. Slechts op den schoorsteen in de keuken stond nog een wekkerklokje en op de plank lag een half brood.... De beide aangrenzende woningen, de nummers 88 en 87, kregen op de boven verdieping aan de achterzyde zware scha de. De brand werd te omtreeks kwart voor een gealarmeerd en met twee slan gen op de waterleiding aangetast. Blusch- raateriaal van het Tuindorp en het An kerpark was daartoe uitgerukt. De bur gemeester, de opper-brandmeester, de heer Dokter, de Comm. van Politie, de in specteur, verschillende brandmeesters en andere autoriteiten waren op het terrein wan den brand aanwezig. Naar de oorzaak van den brand wordt een onderzoek ingesteld. Uit het Politierapport Maandagnacht werd door iemand aan gifte gedaan, dat Zondagmorgen uit zyn vlet die in de Buitenhaven lag, twee roeispanen waren vernield en een koperen kous, waardoor de fokschoot wordt ge haald, was gestolen. Een bewoonster van de Basstraat deed Woensdag aangifte, dat zy 's morgens tot de ontdekking was gekomen, dat de keukendeur van haar woning aan den onderkant uit de hengels was gelicht. Zy vermoedde dat men getracht had in te breken. Er, waren echter verder geen sporen van braak zichtbaar, ook werden geen vingerafdrukken gevonden. Op het Hoofdbureau zyn enkele rijwielen gedeponeerd, die 's nachts onbeheerd voor woningen waren aangetroffen. Voor het rijden zonder licht werden eenige personen bekeurd. TEXEL'S EIGEN STOOMBOOT ONDERNEMING. Proeftocht stoomschip „Marsdiep". PREDIKBEURTEN. ZONDAG 18 MEL Ne<l. Herv. Gemeente. Nieuwe Kerk (Weststraat): 's Morgens 10.30 uur, Ds. O. C. de Kloet. Onderwerp„Hemelvaart". Westerkerk: 's Morgens 10.30 uur, Ds. M. G. Blauw, van Haarlem. (Doopbeurt van de Evan- gelisatie-vereeniging Palmstraat). Evangelisatie (Palmstraat): 's Avonds 5.30 uur, Ds. M. G. Blauw. Huisduinen: 's Morgens 10 uur, Ds. v. d. Kreeke, van St. Maartensbrug. Jull&nadorp: Geen dienst. Zendingsgebouw „Ster der Hoop" 's Avonds 8 uur, Samenkomst. Anna Paulowna. 's Morgens 10 uur, Ds. Buiskool Geref. Kerk (Spoorstraat): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6.80 uur, Ds. Knoppers, van Amsterdam. Chr. Geref. Kerk (Steengracht): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6 unr, Ds. B. van den Berg. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat): 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.80 uur. Doopsgezinde Kerk: 's Morgens 10 uur, Ds. J. L. de Wagen maker, (op beroep), van den lip en Landsmeer. Luthersche Kerk: 's Morgens 10 uur, Ds. H. L. Boerfijst, van Amsterdam. Leger des Hells (Spoorgracht 88). (Voor iedereen toegankeiyk). 's Morgens 10 uur, Heiligingsdienst 'a Namiddags 8.3ouur Openluchtmeeting, b. h. Koningsplein. 's Avonds 8 uur, Opwekkingssamenkomst en Verlossingsbyeenkomst. De Minister van Onderwijs, Kunsten ■muir urn—mmmmiw—■nua»—uw „vnonw-«wn ui w w "f—B. J e Het is thans ongeveer 19 jaar geleden, dat de Texelaars, ontevreden over de wijze waarop in het verkeer met den vasten wal door den toenmaligen ondernemer werd voorzien, het pflan opvatten, om te trach ten hierin verandering te brengen. Aan vankelijk werd getracht verbetering van den bestaanden dienst te verkrijgen. Blij kens een bericht in de Heldersche Courant van 13-Juli 1907, liepen die onderhandelin gen echter op niets uit. Alle contact met de Mij. „Alkmaar Packet" werd daarop door de Texelsche.Commissie verbroken. Geenszins genegen om het hierbij te laten, ontwierp men nieuwe plannen. Men streefde naar een eigen, Texelschen dienst. Van alle kanten werd steun ondervonden. Financieelen steun van buiten werd gewei gerd, men wenschte een zuiver Texelsche onderneming. Ook te Helder vond men sympathie. De vereeniging „Helder's Belang" richtte een request aan den Minister van Waterstaat, waarin verschillende klachten over den be staanden dienst werden geuit. De zaak werd flink aangepakt. 15 Aug. 1907 was men zoover, dat een gehuurde boot, de „Baron Rengers", in den dienst voorzag. Al dadelijk ontstond een felle concur rentie, waarin ten slotte de eendracht, der Texelaars de overwinning behaalde. Nadat de „Baron Rengers" een jaar had dienst gedaan, werd op 4 Augustus 1908 de proeftocht met de „Dageraad" gehou den. Met gejuich werd het schip begroet toen het de haven van Oudeschild binnen- stoomde. En Texel vierde feest. De Marsdiep'V Nu na een tijdperk van bijna 18 jaar is het tweede schip afgeleverd. Geruimen tijd heeft men zich beholpen mét de „Ada van Holland" als rcaerveschip, totdat dit niet langer meer ging. Thans komt de „Dageraad" in reserve en komt het nieuwe schip, de „Marsdiep", in dienst. Dinsdagmiddag tegen 5 uur kwam de „Marsdiep" alhier binnen. De tocht van Amsterdam was over de Zuiderzee ge maakt en had een vlot verloop. De „Marsdiep" maakt een flinken in druk. Het schip meet bruto 242 register 'ton, netto 112V» reg. ton. Lengte over alles 40 M., breedte 6.48 M., holte 3 M. De triple-exoansie machine moest 325 P.K. ontwikkelen, doch leverde belangrijk meer. De stoom wordt geleverd door een cylin- drischen ketel met 325 MJ. V.O. De ver lichting van het schip is electrisch. Voor de wintermaanden beschikt men over stoomverwarming. De „Marsdiep" werd gebouwd onder de hoogste kllasse Veritas, kleine kustvaart, met speciale ijsversterking. Het laadver mogen bedraagt 149! ton. Het schip biedt plaats aan 700 passagiers, opgemeten vol gens de veiligheidsmaatregelen voor de Amsferdamsche haven. De ie kajuit bene den biedt plaats aan 50 passagiers, de pl. m. 10 M. lange deksalon ie kajuit eveneens aan 50, op het promenadedek kunnen er 180 worden ondergebracht. De ruime 2e kajuit beneden is berekend op 140 passa giers, terwijl nog 280 reizigers aan dek een plaats kunnen vindén. De „Marsdiep" werd febouwd op de werf de „Merwede" te [ardinxveld. De machine-installatie werd geleverd door de machinefabriek Verschure Co. te Amsterdam. De inrichting. De inrichting der kajuiten en deksalon is smaakvol. De ie kajuit en deksalon heb ben eene betimmering van eiken- en teak hout .in de was. De benedenkajuit is voor zien van vaststaande fauteuils, welke men naar verkiezing al dan niet draaibaar -kan maken, en banken, met fraaie stof bekleed. Links bij den uitgang vindt men de „lava- tory" en, „pantry", rechts de hut van den administrateur. De groote, ruime deksalon heeft talrijke groote ruiten, die een onbe lemmerd uitzicht bieden. Het geheel maakt een keurigen indruk. Langs de deksalon en in de overdekte zij gangen zijn banken aangebracht. De 2e kajuit heeft geen betimmering, doch is in aardige kleur geschilderd. Het is een flinke, ruime kajuit, die een pretti- gen indruk maakt. Links en rechts van den ingang bevinden zich de verblijven voor de matrozen en de stokers. Deze hebben hun dagverblijf op het voorschip onder den bak. Het voorschip is ruim en vlak. Er bevindt zich hier geen luik, zooals op de „Dage raad", hetgeen het overvoeren van voer tuigen vergemakkelijkt, zoodat er thans ook 4 a 5 auto's tegelijkertijd kunnen worden overgebracht. Op het groote promenadedek zijn twee reddingssloepen geplaatst. Aan de voorzijde bevindt zich het ruime stuurhuis, met stoomstuurinrichting, schakelbord voor de scheepsverlichting, seinvlaggenkast, etc. In de zijgangen bevinden zich de post- hutten, W.C.'s etc. De proeftocht. Woensdag was het de dag van den offi- cieelen proeftocht. Erg aanlokkelijk zag het er aanvankelijk niet uit; uit de grauwe lucht viel de regen bijna zonder ophouden. Doch Pluvius was T.E.S.O. ter wille. Want toen het uur van vertrek uit de haven begon te naderen, klaarde het alllengs op, het zon netje kwam door en overgoot schepen en haven met zijn feestelijken glans. Met tal rijke genood igden aan boord vertrok de „Marsdiep" te half één uit de haven. Aan boord heerschte een opgewekte stemming. Vooral ook bij de direct bij T.E.S.O. be trokkenen was tevredenheid over de nieuwe aanwinst, die wat de accomodatie voor de passagiers aangaat, de oude trouwe „Da geraad" overtreft. Dit gevoegd bij de wijze waarop de directies van T.E.S.O. en Ver schure Co. hunne taak als gastheer op vatten, maakte dat er geen plaats was voor iets anders dan genoege'.ijkheid en opge wektheid. Niet alleen bij de genoodigaea was dit het geval, maar ook in de machine kamer. Alles liep daar letterlijk en figuur lijk „gesmeerd". De machine zou meer halen dan gecontracteerd was; dat stond na den tocht van Amsterdam over de Zuider zee naar Helder wel vast. Zoo kwamen we op de plaats van de ge meten mijl. Bijzonder gunstig voor den proeftocht waren de omstandigheden nu juist niet. Naar den eenen kant had men vooral in den beginne de eb tegen, naar den anderen kant moest men in den vrij sterken wind en het ruwe water op. Maar na een keer of wat gerund te hebben was het resul taat dat het schip 10V4 mijl haalde. De ma chines ontwikkelden bij 189 slagen 377 I.P.K., dus belangrijk meer dan gecontrac teerd was (325 I.P.K. bij 180 slagen). Een mooi resultaat! Juist was de „Dageraad" op weg naar Helder gepasseerd. En daar nog enkele ge- noodigden daarheen moesten worden ge bracht, was het een mooie gelegenheid voer een race naar de haven. Natuurlijk moest de „Dageraad" het afleggen, al werd er daar aan boord ook een extra schepje opge gooid. Maar de kansen waren ook niet ge lijk. Het was de jeugd, die de ouderdom bekampte op een terrein waar hef geheel „fit" zijn den doorslag geeft. De overname. Op de terugreis van Helder naar Oude schild kwam het moment van den dag. Daar ging de vlag van T.E.S.O. omhoog. Breeduit woei het groen-zwart de Texel sche kleuren ten bewijze, dat het schip door T.E.S.O. was overgenomen. In de deksalon, waar allen zich verza meld hadden, en de bloemenhulde van de gemeentebesturen van Helder en Texel Ërijkte, nam de president-commissaris, >r. Wagemaker, het woord. Het was spr. een groote eer alle aanwezigen te mogen begroeten aan boord van de „Marsdiep", die zoo juist was overgenomea Tot voor weinige oogenblikken nog was het schip in het bezit van de bouwers, nu is het eigendom van T.E.S.O. geworden. Namens commissarissen en directie heet spr. de aan wezigen welkom op eigen terrein. In de eerste plaats dankt spr. de Burgemeesters en Wethouders van Texel en van Helder, dat zij aan de uitnoodiging gehoor hebben willen geven. Voor beide gemeenten is een goede com municatie van groot belang. Verder heet spr. welkom de vertegenwoordigers van het bureau „Veritas", waarmede op aangename wijze werd samengewerkt, de vertegenwoor digers der pers, die steeds hare medewer king verleende. Tot spr. leedwezen was Z. Exc. Vice-Admiraal Fock verhinderd aanwezig te zijn. Ook deed het spr. leed, dat de heer Fenenga, directeur van de Am- sterdamsche Droogdok-Mij. niet tegenwoor dig kon zfjn, temeer daar deze geheel be langeloos de verzorging van bestek en tee- keningen op zich genomen had. Men was daar bovendien geheel op de hoogte van de eischen, waaraan het schip moest voldoen. Ook speet het spr., dat de vertegenwoordi gers der Posterijen verhinderd waren. Spr. hoopte, dat in de toekomst alle aan wezigen hunne tot nu toe verleende mede werking zullen blijven geven; dan zal deze dag, waarop een nieuwe parel aan de kroon van T.E.S.O. werd gehecht, met gulden let teren worden geboekstaafd. Er is een groot verschil in de omstandig heden met 1908, toen de „Dageraad" kwam. Spr. heeft dit reeds gereleveerd bij het aan brengen van de gedenkplaat in de deksalon. Toen was de toestand van T.E.S.O. niet zoo rooskleurig. Zij was gewikkeld in een strijd tegen een overmachtigen vijand. Doch de strijd werd gewonnen, en nu, met twee stoomschepen en een aardig reservekapitaal, behoeft T.E.S.O. niet meer bevreesd te zijn. De goede naam van de bouwers van het schip en de machines zijn er borg voor, dat de „Marsdiep" aan de gestelde verwach tingen zal voldoea Het spijt spr., dat de contractueele premie voor meerdere snel heid niet kon worden toegekend, doch het vertrouwen, dat men in de bouwers had, is Vólkomen intact gebleven. Spr. dankt de vertegenwoordigers voor de aangename samenwerking die bestaan heeft en voor de keurige afwerking van het schip. Spr. brengt dank aan den heer Van Deutekom, aan wien het toezicht op den bouw was op gedragen, voor hetgeen hij heeft verricht, en voorts aan den Directeur, den heer Stompff, en den technischen Commissaris van T.E.S.O., den heer Bakker, voor hunne verdiensten inzake dezen nieuwen aanbouw. Vervolgens droeg spr. het nieuwe schip over aan Kapitein Duinker, machinist Boon en de verdere bemanning, den wensch uit sprekende, dat deze zich als tot dusver van hunne taak zullen kwijten, en de goede ver standhouding, die steeds bestond tusschen Directie en personeel zal blijven bestaan. Met een driewerf hoera voor de „Mars diep", waarmede de aanwezigen van harte instemden, beëindigde spr. zijn rede. De Burgemeester van Texel, de heer W. B. Oort, het woord verkrijgende, wenscht der „Marsdiep" een lang leven toe. De „Da geraad" is thans sedert 1908 in dienst en naar spr. globaal berekent, heeft zij sedert haar indienststelling 400.O00 K.M. afge legd. Dat is 10 maal de aequator. Spr. hoopt, dat het nieuwe schip het even lang moge volhouden als zijn voorganger en in dezelfde conditie. Dr. Wagemaker, spr. dankzeggende voor zijn woorden, wijst erop, dat de „Dageraad" al dien tijd gevaren heeft zonder averij. Spr. dankt dengeen, die daarvoor verant woordelijk is, en wijdt een dronk aan het welzijn van kapitein Duinjcer. In dien tijd was men de haven van Oude schild genaderd. En al was de belangstel ling niet zóó groot als toen de „Dageraad" binnenliep, toen toch leefde iedereen mede met den grooten strijd toch waren er velen samengestroomd om T.E.S.O.'» nieuwe schip te verwelkomen. Autotocht over Texel. Wie gemeend had, dat men zich van Oudeschild direct naar Den Bürg zou be- gorm, waar de» avond» het diner eou plaat» hebben, kwam bedrogen uit. T.E.S.O. dacht er niet over haar gasten ook maar een oogenblik aan hun lot over te laten. Inte gendeel. Te Oudeschild stonden de auto's reeds gereed voor een tocht over het eiland. De Texelaar is trotsch op zijn eiland en met recht. Vooral op een dag als deze, als de regenbuitjes alles hebben opgefrischt en de landerijen een schitterend groene kleur vertoonen; in dezen tijd, als duizenden helderwitte lammeren in de weiden rond springen. Altijd weer wordt men getroffen door de eigenaardige scheiding der lande rijen met de z.g. tuinwallen,- die het land schap een zoo typisch aanzicht geven. He laas zijn deze walletjes op verschillende plaatsen reeds vervangen door palen met ijzergaas, dat goedkooper en even duur zaam is. Via den Prins Hendrikpolder en den Hoorn met het van 1646 datèerende oude kerkje ging het langs de Westen en den rand van den Dennenaanplant naar De Koog. Hier werd een oogenblik gepauzeerd en genoten van het schitterende uitzicht over Texel. Vandaar werd via „Waal en Burg" over de Waal gereden naar den Burg. Het feestmaal. Te Den Burg, in hotel „De Lindeboom", had des avonds de gemeenschappelijke maaltijd der genoodigden plaats, aange boden door de Directies van T.E.S.Q. en Verschure Co.'s Machinefabriek. Wie de Texelsche gemoedelijkheid en hartelijk heid kent, weet bij voorbaat, dat dit een waardig en aangenaam slot was van een belangrijken dag in T.E.S.O.'s geschiedenis. Het is niet wel doenlijk, alle speeches, die "bij die gelegenheid gehouden werden, weer te geven. Wij willen ons tot een ver kort resumé van enkele beperken. Dr. Wagemaker heette de genoodigden namens beide directies welkom en sprak den wensch uit, dat dit samenzijn een even genoegelijk verloop mocht hebben als het reeds den geheelen dag geweest was. De heer Verschure merkte op, dat de proeftocht in groote trekken een succes was geweest. Spr. had voor het schip twee wenschen. In de eerste plaats, dat het een behouden vaart mocht hebben, en in de tweede plaats hoopte spr., dat het voor T.E.S.O. een winstgevend schip mocht zijn. De Burgemeester van Texel, de heer W. B. Oort, gaf een overzicht van de reis van Den Haag naar Texel in den j are 1789. Iu verschillende étappes werd die gemaakt, en Texel in den loop van den derden dag be reikt Nu wordt die afstand binrten een kwart etmaal afgelegd. Spr. wijst op het- ?een door Directie en Commissarissen van '.E.S.O. verricht is en waardoor zij het eiland vooruitgebracht hebben. De Burgemeester van Helder, de heer W. Houwing, zegde dank voor de uitnoo diging, die het gemeentebestuur mgcht ont vangen. Gaarne gaf het dan ook blijk van belangstelling in ten zaak van zoo groot gewicht. Spr. bracht in herinnering, hoe de Marine, die zich doo. gaans niet al te veel aantrok van de gebeurtenissen aan den wal, met belangstelling den strijd tusschen T.E.S.O. en de fa. Bosman volgde. Men stond aan de zijde van Texel. Spr. herin nerde eraan hoe eensgezind de Texelaars waren, ook in hunne houding ten opzichte van hen, die niet rtiet hun eigen boot mee kwamen. Te Helder had men een zelfde geval bij de opheffing van het veer van de fa. Zur Muhien van Helder op Amsterdam. Toen is de E.S.O.N.A. opgericht. Die dienst gaat goed, maar te Helder heerscht niet die een stemmigheid in den strijd van de eigen onderneming tegen den concurrent. Namens de gemeente Helder biedt spr. het bestuur van T.E.S.O. zijn gelukwen- schen aan..

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 11