HELDERS!! COURANT
VIERDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS.
VAN ZATERDAG 15 MEI 1926.
en Wetenschappen heeft bepaald, dat
voor het afnemen van de examens voor
de zomervacantie van 1926 zijn benoemd
in de afdeeling der algemeene weten
schappen, de heeren G. O. Dibbetz en
G. O. Dibbetz Jr., beiden leeraar aan het
Koninklijk Instituut voor de Marine
alhier.
Hoogere Handelsschool.
Het bestuur der Hoogere Handelsschool
heeft de volgende heeren benoemd tot
gecommitteerden bij het eindexamen 1926
F. Dekker, reserve-majoor der militaire
administratie, directeur der N. V. gros
sierskantoor A. Klik, voorzitter. Joh.
Bakker, fabrikant. Mr. A. H. D. F. Essers,
griffier bij het kantongerecht. J. P. G.
Postuma, direoteur der nat. bank. J; N.
E. Teune, direoteur der gasfabriek. Mr.
J. H. Thiel, inspecteur bij het M. O.
AutobusdJenst Helder—Huisduinen v.v.
Wy vestigen de aandacht op de in dit
nummer voorkomende advertentie betref
fende een geregelden autobusdienst
Helder—Huisduinen v.v. (ondernemer H.
Heeman). Deze dienst onderhoudt de ver
binding met aankomende en vertrekkende
treinen. Bovendien wordt een geregelde
dienst onderhouden naar het Havenplein
(Texelsche boot) en van 1 Juli tot 81
Augustus ook met het stadsgedeelte Zuid
straat. Het tarief is uiterst billijk.
Men zal goed doen de advertentie uit te
knippen en ergens op te plakken. Deze
dienst, die, zooals we zeiden, onderhou
den wordt door den ondernemer Heeman,
is ontworpen in samenwerking met de
Economisohe Oommissie en het Gemeente
bestuur,
Zomerconcerten Stabnuziek.
Nu door den Raad wederom voor de
zomerconcerten een subsidie is uitgetrok
ken, nadat deze post eenmaal van de be
grooting was afgevoerd, krijgen we dus
regelmatig dezen zomer, behalve de con
certen van andere muziekcorpsen, ook
weder openlucht-concerten van ons staf
muziekcorps.
Dat de Raad hiermede een goede daad
heeft verricht en zeer velen aan zich ver
plicht heeft, en dat hiervan duizenden
zullen genieten, behoeft geen nader be
toog.
Het 80-jarig bestaan van een voor Helder
zeer belangrijk bedrijf.
Naar wij vernemen herdei ikt dezer dagen
de omvangrijke vischhandel der heeren
Kolster in intiemen kring het 60-jarig
bestaan.
Aanvankelijk in 1866 te Hellevoetsluis
opgericht, werd dit bedrijf al spoedig,
sinds een geregelde spoorwegverbinding
met ,het buitenland tot stand kwam, te
Helder definitief gevestigd.
In 1924 is deze, onder de firma M. A.
Kolster b^taande en bloeiende zaak over
gezet in een N. V., waarvan de heeren
M. A. en Jb. Kolster de directeuren zijn.
Werden, bij de tot standkoming der
visscherijhaven te I Jmuiden.de visscherij-
bedryven der firma's Groen, Oterendorp
en Slis e.a. daar heen verplaatst, de
heer Kolster bleef Helder getrouw en
toonde in dit opzicht een echte jutter te zijn.
Wat de zaak M. A. Kolster voor onze
stad beteekent, kan men eenigszins na
gaan uit het feit, dat alleen in den mobili
satietijd aan garnalen-pelloon een som
van öO 60 duizend gulden werd uitbe
taald, waaraan 12ö gezinnen een belang
rijk stuk brood verdienden, hetwelk van
dien invloed was, dat de armbesturen te
dezer plaatse belangrijk minder steun
behoefden uit te keeren.
Aan den invloed van den heer Kolster,
die meermalen Z.E.den Minister van advies
diende, is het te danken, dat door oprui
ming van mynen en wrakken op Onrust
de vooral toenmaals voor Helder verbazend
belangrijke haringvisscherij kon doorgaan.
Wat als zeldzaamheid zeker wel mag
ememoreerd worden is het feit, dat de
rma Kolster gedurende deze 60 jaren
nimmer eenig conflict met haar personeel
heeft gehad, ondanks dat in de resp.
seizoens per week aan een 40-tal gezinnen
f 900.loon per week wordt uitbe
taald en in den winter de ysrijders ge
regeld in dienst der firma werkzaam zijn.
Aan het initiatief van don heer K. is
tevens te danken een invoering van hot
z.g. kisten-systeem, waardoor éen eind is
gemaakt aan den nachtehjken vischafslag,
welke zoowel van kooper als' verkooper
veel vergde.
Dank zyn bemoeiingen mocht de heer
K. de voldoening smaken dat, na afschaf
fing door Z. E. de Minister van de „zee-
risioo - toch o.a. aan de Wed. G. een
belangrijke gratificatie door het Ryk werd
uitgekeerd.
De valuta-misère heeft na den oorlog
menigen groot-handel doen sneven, des
ondanks is het deze firma gelukt zich
niet alleen te kunnen handhaven, doch de
zaak wederom tot bloei te brengen en
speciaal het ansjovis-bedrijf voor Helder
te behouden.
Het belangrijk visscherij-bedrijf der
heeren Kolster, waarvan de oudste firmant
thans voorzitter der Kamer van Koop
handel (afd. groot-bedrijf is) heeft filialen
te IJmuiden en Texel en seizoen-filialen
te Medemblik en Staveren
W egenv orbeterlng.
Met de verbreeding van den weg tus-
schen het Geel Wit-terrein en de beide
Molentjes is men reeds eenige dagen
bezig, zoodat deze weg, voor dat de groote
seizoensdrukte aanvangt, de gewenschte
breedte kan hebben.
Oranje Harmoniekapel.
De Oranje Harmoniekapel kwam voor
de eerste maal uit in de 2e afd. Harmonie,
waarin een eerste prijs werd behaald
met 137i punt. Minimum aantal punten
benoodigd voor een eerste prijs was 120,
maximum 160, zoodat de toekenning van
den prijs geschiedde met een overschot
van 17i punt.
Ook in den marschwedstrijd werd een
eerste prijs behaald met het hoogste
aantal punten, waarvoor een lauwertak
werd beschikbaar gesteld. Minimum aantal
punten voor een eerste prijs was hier 36,
maximum 45, terwyi de kapel 44 punten
behaalde. Zeker is dit een prestatie <jie,
vooral met het oog op de 5 concurrenten,
die hier allen onder bleven, er zyn mag,
en die den naam van Helder, als gevreesd
concurrent in 't marcheeren, heeft be
vestigd.
Traditioneels uitstapjes.
De tradioneele feestdag-uitstapjes voor
ons Helderschen, zyn die naar Bergen,
Sohoorl en Texel. In den regel zyn de boo
ten-op die dagen overladen vol en hot kan
dan ook niet altyd een onverdeeld genoe
gen genoemd worden zoo'n boottochtje
van byna drie uur ais je als haring in een
ton opgepakt zit.
Wat de drukte betreft was het dan ook
Donderdag uiterst gesohikt om van de
goedkoope gelegehheid, die de booten
boden, gebruik te maken. Wat het weer
betreft was het echter alles behalve gun
stig. Nu eens stroomde de regen uit den
hemel, dan weer striemde de wind koud en
vinnig over het dek, zoodat de meeste pas
sagiers de kajuit opzochten.
Maar, de stemming bleef er wonder wel
in. Er waren byna niet anders dan vroo-
Ujke en opgewekte gezichten om my heen,
er werd gelachen gepraat en gestoeid op
dek, terwyi het zangkoor van de Gerei.
Evangelisatie eenige liederen ten gehoore
bracht.
Te verwonderen is het niet dat Bergen
en Schoorl zulke trekpleisters zyn voor
uitgaand Helder. Want van welk een be-
kooriyke sohoonheid is de natuur die deze
belde dorpen omringd. Hoe prachtig was
het jonge groen na den regenval. Toen
's middags de zon doorbrak, die verder
den geheelen dag bleef sclnjnen, was het
een lust te genieten van de prachtige
kleurnuance's die Bergen's omgeving
bood. Daar was het donkere groen van de
dennenbosschen tegen het lichtere van
andere boomen. Er hing een heeriyke
geur van Meidoorns en de vogelen spra
ken hun wondere tale. De lijster zat in de
boomen te zingen, de merel floot met fyne
klanken en de leeuwerik jubelde met een
uitschatering van klanken de zon tege
moet.
„Klein-Zwitserland" wordt Bergen gö-
noemd. En terechtl Want waar Zwitser
land imponeert door zyn geweldigheid,
door de majesteit van zyn bergen en de
grootschheid van zyn natuur is het Ber
gen dat door zyn liefiykheid, de zachte
glooiing van zyn heuvelen, de heerlijke
kleuren van zy'n boomen en planten, won
der groote bekoring heeft.
De tocht naar huis 's avonds was een
genot. Daarvoor zorgde het zangkoor van
de Apostolische Gemeente, dat door zeer
goede nummers zang een fyne stemming
bracht in den vallenden avond, waar de
velden rondomme te slapen gingen, na
dat de zon met prachtig rooden gloed aan
den horizon was weggezonken.
Ernstige brand in de Bloemstraat
In den afgeloopen nacht heeft een ern
stige brand gewoed in het perceel Bloem
straat 35 (Brakkeveldweg), bewoond door
den heer Boerman. De bewoners, waar
van de man geplaatst was aan boord van
de Sumatra, waren op het punt te verhui
zen naar Amsterdam; alles stond al ge
pakt en voor de verhuizing gereed. De
brand, waarvan de oorzaak vooralsnog on
bekend is, ontstond vermoedeiyk in de
achterkamer, waar het vuur dadeiyk met
groote felheid om zich heen greep. Niets
is dan ook gered kunnen wonlen, terwyl
het geheele huis totaal leegbrandde.
Slechts op den schoorsteen in de keuken
stond nog een wekkerklokje en op de
plank lag een half brood....
De beide aangrenzende woningen, de
nummers 88 en 87, kregen op de boven
verdieping aan de achterzyde zware scha
de. De brand werd te omtreeks kwart
voor een gealarmeerd en met twee slan
gen op de waterleiding aangetast. Blusch-
raateriaal van het Tuindorp en het An
kerpark was daartoe uitgerukt. De bur
gemeester, de opper-brandmeester, de
heer Dokter, de Comm. van Politie, de in
specteur, verschillende brandmeesters en
andere autoriteiten waren op het terrein
wan den brand aanwezig.
Naar de oorzaak van den brand wordt
een onderzoek ingesteld.
Uit het Politierapport
Maandagnacht werd door iemand aan
gifte gedaan, dat Zondagmorgen uit zyn
vlet die in de Buitenhaven lag, twee
roeispanen waren vernield en een koperen
kous, waardoor de fokschoot wordt ge
haald, was gestolen.
Een bewoonster van de Basstraat deed
Woensdag aangifte, dat zy 's morgens
tot de ontdekking was gekomen, dat de
keukendeur van haar woning aan den
onderkant uit de hengels was gelicht.
Zy vermoedde dat men getracht had in
te breken. Er, waren echter verder geen
sporen van braak zichtbaar, ook werden
geen vingerafdrukken gevonden.
Op het Hoofdbureau zyn enkele rijwielen
gedeponeerd, die 's nachts onbeheerd
voor woningen waren aangetroffen.
Voor het rijden zonder licht werden
eenige personen bekeurd.
TEXEL'S EIGEN STOOMBOOT
ONDERNEMING.
Proeftocht stoomschip „Marsdiep".
PREDIKBEURTEN.
ZONDAG 18 MEL
Ne<l. Herv. Gemeente.
Nieuwe Kerk (Weststraat):
's Morgens 10.30 uur, Ds. O. C. de Kloet.
Onderwerp„Hemelvaart".
Westerkerk:
's Morgens 10.30 uur, Ds. M. G. Blauw,
van Haarlem. (Doopbeurt van de Evan-
gelisatie-vereeniging Palmstraat).
Evangelisatie (Palmstraat):
's Avonds 5.30 uur, Ds. M. G. Blauw.
Huisduinen:
's Morgens 10 uur, Ds. v. d. Kreeke, van
St. Maartensbrug.
Jull&nadorp:
Geen dienst.
Zendingsgebouw „Ster der Hoop"
's Avonds 8 uur, Samenkomst.
Anna Paulowna.
's Morgens 10 uur, Ds. Buiskool
Geref. Kerk (Spoorstraat):
's Morgens 10 uur en 's avonds 6.80 uur,
Ds. Knoppers, van Amsterdam.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht):
's Morgens 10 uur en 's avonds 6 unr,
Ds. B. van den Berg.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat):
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.80 uur.
Doopsgezinde Kerk:
's Morgens 10 uur, Ds. J. L. de Wagen
maker, (op beroep), van den lip en
Landsmeer.
Luthersche Kerk:
's Morgens 10 uur, Ds. H. L. Boerfijst,
van Amsterdam.
Leger des Hells (Spoorgracht 88).
(Voor iedereen toegankeiyk).
's Morgens 10 uur, Heiligingsdienst
'a Namiddags 8.3ouur Openluchtmeeting,
b. h. Koningsplein.
's Avonds 8 uur, Opwekkingssamenkomst
en Verlossingsbyeenkomst.
De Minister van Onderwijs, Kunsten
■muir urn—mmmmiw—■nua»—uw
„vnonw-«wn ui w w "f—B.
J e
Het is thans ongeveer 19 jaar geleden,
dat de Texelaars, ontevreden over de wijze
waarop in het verkeer met den vasten wal
door den toenmaligen ondernemer werd
voorzien, het pflan opvatten, om te trach
ten hierin verandering te brengen. Aan
vankelijk werd getracht verbetering van
den bestaanden dienst te verkrijgen. Blij
kens een bericht in de Heldersche Courant
van 13-Juli 1907, liepen die onderhandelin
gen echter op niets uit. Alle contact met
de Mij. „Alkmaar Packet" werd daarop
door de Texelsche.Commissie verbroken.
Geenszins genegen om het hierbij te
laten, ontwierp men nieuwe plannen. Men
streefde naar een eigen, Texelschen dienst.
Van alle kanten werd steun ondervonden.
Financieelen steun van buiten werd gewei
gerd, men wenschte een zuiver Texelsche
onderneming.
Ook te Helder vond men sympathie. De
vereeniging „Helder's Belang" richtte een
request aan den Minister van Waterstaat,
waarin verschillende klachten over den be
staanden dienst werden geuit.
De zaak werd flink aangepakt. 15 Aug.
1907 was men zoover, dat een gehuurde
boot, de „Baron Rengers", in den dienst
voorzag.
Al dadelijk ontstond een felle concur
rentie, waarin ten slotte de eendracht, der
Texelaars de overwinning behaalde.
Nadat de „Baron Rengers" een jaar had
dienst gedaan, werd op 4 Augustus 1908
de proeftocht met de „Dageraad" gehou
den. Met gejuich werd het schip begroet
toen het de haven van Oudeschild binnen-
stoomde. En Texel vierde feest.
De Marsdiep'V
Nu na een tijdperk van bijna 18 jaar
is het tweede schip afgeleverd. Geruimen
tijd heeft men zich beholpen mét de „Ada
van Holland" als rcaerveschip, totdat dit
niet langer meer ging. Thans komt de
„Dageraad" in reserve en komt het nieuwe
schip, de „Marsdiep", in dienst.
Dinsdagmiddag tegen 5 uur kwam de
„Marsdiep" alhier binnen. De tocht van
Amsterdam was over de Zuiderzee ge
maakt en had een vlot verloop.
De „Marsdiep" maakt een flinken in
druk. Het schip meet bruto 242 register
'ton, netto 112V» reg. ton. Lengte over alles
40 M., breedte 6.48 M., holte 3 M. De
triple-exoansie machine moest 325 P.K.
ontwikkelen, doch leverde belangrijk meer.
De stoom wordt geleverd door een cylin-
drischen ketel met 325 MJ. V.O. De ver
lichting van het schip is electrisch. Voor
de wintermaanden beschikt men over
stoomverwarming.
De „Marsdiep" werd gebouwd onder de
hoogste kllasse Veritas, kleine kustvaart,
met speciale ijsversterking. Het laadver
mogen bedraagt 149! ton. Het schip biedt
plaats aan 700 passagiers, opgemeten vol
gens de veiligheidsmaatregelen voor de
Amsferdamsche haven. De ie kajuit bene
den biedt plaats aan 50 passagiers, de pl. m.
10 M. lange deksalon ie kajuit eveneens
aan 50, op het promenadedek kunnen er
180 worden ondergebracht. De ruime 2e
kajuit beneden is berekend op 140 passa
giers, terwijl nog 280 reizigers aan dek een
plaats kunnen vindén. De „Marsdiep" werd
febouwd op de werf de „Merwede" te
[ardinxveld. De machine-installatie werd
geleverd door de machinefabriek Verschure
Co. te Amsterdam.
De inrichting.
De inrichting der kajuiten en deksalon
is smaakvol. De ie kajuit en deksalon heb
ben eene betimmering van eiken- en teak
hout .in de was. De benedenkajuit is voor
zien van vaststaande fauteuils, welke men
naar verkiezing al dan niet draaibaar -kan
maken, en banken, met fraaie stof bekleed.
Links bij den uitgang vindt men de „lava-
tory" en, „pantry", rechts de hut van den
administrateur. De groote, ruime deksalon
heeft talrijke groote ruiten, die een onbe
lemmerd uitzicht bieden. Het geheel maakt
een keurigen indruk.
Langs de deksalon en in de overdekte zij
gangen zijn banken aangebracht.
De 2e kajuit heeft geen betimmering,
doch is in aardige kleur geschilderd. Het
is een flinke, ruime kajuit, die een pretti-
gen indruk maakt. Links en rechts van den
ingang bevinden zich de verblijven voor de
matrozen en de stokers. Deze hebben hun
dagverblijf op het voorschip onder den bak.
Het voorschip is ruim en vlak. Er bevindt
zich hier geen luik, zooals op de „Dage
raad", hetgeen het overvoeren van voer
tuigen vergemakkelijkt, zoodat er thans ook
4 a 5 auto's tegelijkertijd kunnen worden
overgebracht.
Op het groote promenadedek zijn twee
reddingssloepen geplaatst. Aan de voorzijde
bevindt zich het ruime stuurhuis, met
stoomstuurinrichting, schakelbord voor de
scheepsverlichting, seinvlaggenkast, etc.
In de zijgangen bevinden zich de post-
hutten, W.C.'s etc.
De proeftocht.
Woensdag was het de dag van den offi-
cieelen proeftocht. Erg aanlokkelijk zag het
er aanvankelijk niet uit; uit de grauwe lucht
viel de regen bijna zonder ophouden. Doch
Pluvius was T.E.S.O. ter wille. Want toen
het uur van vertrek uit de haven begon te
naderen, klaarde het alllengs op, het zon
netje kwam door en overgoot schepen en
haven met zijn feestelijken glans. Met tal
rijke genood igden aan boord vertrok de
„Marsdiep" te half één uit de haven. Aan
boord heerschte een opgewekte stemming.
Vooral ook bij de direct bij T.E.S.O. be
trokkenen was tevredenheid over de nieuwe
aanwinst, die wat de accomodatie voor de
passagiers aangaat, de oude trouwe „Da
geraad" overtreft. Dit gevoegd bij de wijze
waarop de directies van T.E.S.O. en Ver
schure Co. hunne taak als gastheer op
vatten, maakte dat er geen plaats was voor
iets anders dan genoege'.ijkheid en opge
wektheid. Niet alleen bij de genoodigaea
was dit het geval, maar ook in de machine
kamer. Alles liep daar letterlijk en figuur
lijk „gesmeerd". De machine zou meer
halen dan gecontracteerd was; dat stond na
den tocht van Amsterdam over de Zuider
zee naar Helder wel vast.
Zoo kwamen we op de plaats van de ge
meten mijl. Bijzonder gunstig voor den
proeftocht waren de omstandigheden nu
juist niet. Naar den eenen kant had men
vooral in den beginne de eb tegen, naar den
anderen kant moest men in den vrij sterken
wind en het ruwe water op. Maar na een
keer of wat gerund te hebben was het resul
taat dat het schip 10V4 mijl haalde. De ma
chines ontwikkelden bij 189 slagen 377
I.P.K., dus belangrijk meer dan gecontrac
teerd was (325 I.P.K. bij 180 slagen). Een
mooi resultaat!
Juist was de „Dageraad" op weg naar
Helder gepasseerd. En daar nog enkele ge-
noodigden daarheen moesten worden ge
bracht, was het een mooie gelegenheid voer
een race naar de haven. Natuurlijk moest
de „Dageraad" het afleggen, al werd er daar
aan boord ook een extra schepje opge
gooid. Maar de kansen waren ook niet ge
lijk. Het was de jeugd, die de ouderdom
bekampte op een terrein waar hef geheel
„fit" zijn den doorslag geeft.
De overname.
Op de terugreis van Helder naar Oude
schild kwam het moment van den dag.
Daar ging de vlag van T.E.S.O. omhoog.
Breeduit woei het groen-zwart de Texel
sche kleuren ten bewijze, dat het schip
door T.E.S.O. was overgenomen.
In de deksalon, waar allen zich verza
meld hadden, en de bloemenhulde van de
gemeentebesturen van Helder en Texel
Ërijkte, nam de president-commissaris,
>r. Wagemaker, het woord. Het was spr.
een groote eer alle aanwezigen te mogen
begroeten aan boord van de „Marsdiep",
die zoo juist was overgenomea Tot
voor weinige oogenblikken nog was het
schip in het bezit van de bouwers, nu is het
eigendom van T.E.S.O. geworden. Namens
commissarissen en directie heet spr. de aan
wezigen welkom op eigen terrein. In de
eerste plaats dankt spr. de Burgemeesters
en Wethouders van Texel en van Helder,
dat zij aan de uitnoodiging gehoor hebben
willen geven.
Voor beide gemeenten is een goede com
municatie van groot belang. Verder heet
spr. welkom de vertegenwoordigers van het
bureau „Veritas", waarmede op aangename
wijze werd samengewerkt, de vertegenwoor
digers der pers, die steeds hare medewer
king verleende. Tot spr. leedwezen was
Z. Exc. Vice-Admiraal Fock verhinderd
aanwezig te zijn. Ook deed het spr. leed,
dat de heer Fenenga, directeur van de Am-
sterdamsche Droogdok-Mij. niet tegenwoor
dig kon zfjn, temeer daar deze geheel be
langeloos de verzorging van bestek en tee-
keningen op zich genomen had. Men was
daar bovendien geheel op de hoogte van de
eischen, waaraan het schip moest voldoen.
Ook speet het spr., dat de vertegenwoordi
gers der Posterijen verhinderd waren.
Spr. hoopte, dat in de toekomst alle aan
wezigen hunne tot nu toe verleende mede
werking zullen blijven geven; dan zal deze
dag, waarop een nieuwe parel aan de kroon
van T.E.S.O. werd gehecht, met gulden let
teren worden geboekstaafd.
Er is een groot verschil in de omstandig
heden met 1908, toen de „Dageraad" kwam.
Spr. heeft dit reeds gereleveerd bij het aan
brengen van de gedenkplaat in de deksalon.
Toen was de toestand van T.E.S.O. niet
zoo rooskleurig. Zij was gewikkeld in een
strijd tegen een overmachtigen vijand. Doch
de strijd werd gewonnen, en nu, met twee
stoomschepen en een aardig reservekapitaal,
behoeft T.E.S.O. niet meer bevreesd te zijn.
De goede naam van de bouwers van het
schip en de machines zijn er borg voor, dat
de „Marsdiep" aan de gestelde verwach
tingen zal voldoea Het spijt spr., dat de
contractueele premie voor meerdere snel
heid niet kon worden toegekend, doch het
vertrouwen, dat men in de bouwers had, is
Vólkomen intact gebleven. Spr. dankt de
vertegenwoordigers voor de aangename
samenwerking die bestaan heeft en voor de
keurige afwerking van het schip. Spr.
brengt dank aan den heer Van Deutekom,
aan wien het toezicht op den bouw was op
gedragen, voor hetgeen hij heeft verricht,
en voorts aan den Directeur, den heer
Stompff, en den technischen Commissaris
van T.E.S.O., den heer Bakker, voor hunne
verdiensten inzake dezen nieuwen aanbouw.
Vervolgens droeg spr. het nieuwe schip
over aan Kapitein Duinker, machinist Boon
en de verdere bemanning, den wensch uit
sprekende, dat deze zich als tot dusver van
hunne taak zullen kwijten, en de goede ver
standhouding, die steeds bestond tusschen
Directie en personeel zal blijven bestaan.
Met een driewerf hoera voor de „Mars
diep", waarmede de aanwezigen van harte
instemden, beëindigde spr. zijn rede.
De Burgemeester van Texel, de heer W.
B. Oort, het woord verkrijgende, wenscht
der „Marsdiep" een lang leven toe. De „Da
geraad" is thans sedert 1908 in dienst en
naar spr. globaal berekent, heeft zij sedert
haar indienststelling 400.O00 K.M. afge
legd. Dat is 10 maal de aequator. Spr.
hoopt, dat het nieuwe schip het even lang
moge volhouden als zijn voorganger en in
dezelfde conditie.
Dr. Wagemaker, spr. dankzeggende voor
zijn woorden, wijst erop, dat de „Dageraad"
al dien tijd gevaren heeft zonder averij.
Spr. dankt dengeen, die daarvoor verant
woordelijk is, en wijdt een dronk aan het
welzijn van kapitein Duinjcer.
In dien tijd was men de haven van Oude
schild genaderd. En al was de belangstel
ling niet zóó groot als toen de „Dageraad"
binnenliep, toen toch leefde iedereen
mede met den grooten strijd toch waren
er velen samengestroomd om T.E.S.O.'»
nieuwe schip te verwelkomen.
Autotocht over Texel.
Wie gemeend had, dat men zich van
Oudeschild direct naar Den Bürg zou be-
gorm, waar de» avond» het diner eou plaat»
hebben, kwam bedrogen uit. T.E.S.O. dacht
er niet over haar gasten ook maar een
oogenblik aan hun lot over te laten. Inte
gendeel. Te Oudeschild stonden de auto's
reeds gereed voor een tocht over het eiland.
De Texelaar is trotsch op zijn eiland en
met recht. Vooral op een dag als deze, als
de regenbuitjes alles hebben opgefrischt en
de landerijen een schitterend groene kleur
vertoonen; in dezen tijd, als duizenden
helderwitte lammeren in de weiden rond
springen. Altijd weer wordt men getroffen
door de eigenaardige scheiding der lande
rijen met de z.g. tuinwallen,- die het land
schap een zoo typisch aanzicht geven. He
laas zijn deze walletjes op verschillende
plaatsen reeds vervangen door palen met
ijzergaas, dat goedkooper en even duur
zaam is. Via den Prins Hendrikpolder en
den Hoorn met het van 1646 datèerende
oude kerkje ging het langs de Westen en
den rand van den Dennenaanplant naar De
Koog. Hier werd een oogenblik gepauzeerd
en genoten van het schitterende uitzicht
over Texel. Vandaar werd via „Waal en
Burg" over de Waal gereden naar den
Burg.
Het feestmaal.
Te Den Burg, in hotel „De Lindeboom",
had des avonds de gemeenschappelijke
maaltijd der genoodigden plaats, aange
boden door de Directies van T.E.S.Q.
en Verschure Co.'s Machinefabriek. Wie
de Texelsche gemoedelijkheid en hartelijk
heid kent, weet bij voorbaat, dat dit een
waardig en aangenaam slot was van een
belangrijken dag in T.E.S.O.'s geschiedenis.
Het is niet wel doenlijk, alle speeches,
die "bij die gelegenheid gehouden werden,
weer te geven. Wij willen ons tot een ver
kort resumé van enkele beperken.
Dr. Wagemaker heette de genoodigden
namens beide directies welkom en sprak
den wensch uit, dat dit samenzijn een even
genoegelijk verloop mocht hebben als het
reeds den geheelen dag geweest was.
De heer Verschure merkte op, dat de
proeftocht in groote trekken een succes was
geweest. Spr. had voor het schip twee
wenschen. In de eerste plaats, dat het een
behouden vaart mocht hebben, en in de
tweede plaats hoopte spr., dat het voor
T.E.S.O. een winstgevend schip mocht zijn.
De Burgemeester van Texel, de heer W.
B. Oort, gaf een overzicht van de reis van
Den Haag naar Texel in den j are 1789. Iu
verschillende étappes werd die gemaakt, en
Texel in den loop van den derden dag be
reikt Nu wordt die afstand binrten een
kwart etmaal afgelegd. Spr. wijst op het-
?een door Directie en Commissarissen van
'.E.S.O. verricht is en waardoor zij het
eiland vooruitgebracht hebben.
De Burgemeester van Helder, de heer
W. Houwing, zegde dank voor de uitnoo
diging, die het gemeentebestuur mgcht ont
vangen. Gaarne gaf het dan ook blijk van
belangstelling in ten zaak van zoo groot
gewicht. Spr. bracht in herinnering, hoe
de Marine, die zich doo. gaans niet al te
veel aantrok van de gebeurtenissen aan den
wal, met belangstelling den strijd tusschen
T.E.S.O. en de fa. Bosman volgde. Men
stond aan de zijde van Texel. Spr. herin
nerde eraan hoe eensgezind de Texelaars
waren, ook in hunne houding ten opzichte
van hen, die niet rtiet hun eigen boot mee
kwamen.
Te Helder had men een zelfde geval bij
de opheffing van het veer van de fa. Zur
Muhien van Helder op Amsterdam. Toen
is de E.S.O.N.A. opgericht. Die dienst gaat
goed, maar te Helder heerscht niet die een
stemmigheid in den strijd van de eigen
onderneming tegen den concurrent.
Namens de gemeente Helder biedt spr.
het bestuur van T.E.S.O. zijn gelukwen-
schen aan..