BINNENLAND Rottere!» dijk, Gouda; Broms, Hendriklaan 4, Laren ,Gooi); P. v. d. Kwast, Weesp; fam. Blankevoort, Weesp; J. van Nugte- ren Jr., Zwijndrecht; A J. G. ter Haar, Hageüingeweg Hlöla, Santpoort', J. J. van den Berg, Baarn; Luistervink, Montfoort (Utr.); P. Bus Mz., Spijkerboor; fam Ha- bold, Laren (N.-H.); A Janssen, Stoom- bootondern., Lith; N.V. Eerste Maassl. Etectr. en Autogene laschinriohting vA. R v. d. Bend, Maassluis; J. A Bot», Strüen; Burgemeester Klaaswaal (Z.H.); A van Houcher, Scharsterbrug, Joure; J. Kerkhoven, hoofd e. schoool, N ijdeveen by Meppel; H. K. Meijer, den Ham (Gr.); Hoor en mevr. v. d. Me(j, BerLkum (Pr.); J. P. Schutter, Nieuwe Meerdijk 204 h, HaarLmeer; Peppink, Ooöp. Stoomzuivel- fabr. Dedenevaart; Ir. H. M. N. Moorrees, „Woestijn", Vaassen; Van Nle, „Tonge ren", Epe; V. Boller, chef de bureau Ned. Spoorwegen, Hengelo; G. v. d. Pol, Nun- speet; N. de Vicq, Nunspeet; A K. Krabbe theoL cand», Meppel; D. Poelstra. Diever- brug, met versch. luisteraars; H. P. Jaa- nus Jr., W. BUderdijklaan 10, Bussum; A v. Leeuwen, Boomkweeker, Naarden; S. J. Sohouwstra, Bird, Grouw (Fr.); R. Groeneveld, de Krim (O.); D. S. Neep, Os- sendrecht; J. H. Bos, Steniaweg, Zeist; J. H. Goor, P. Blankenstein, Palmstr. 10, Oss; Nering Bögel, Vollenhove; Dekkers, Wassenaar; fam. Weurman, Gouda; G. Andeweg, Tiengemeten (Z.-H.); N. H. Hee- Tomia, Dubbeldam (bij Dordrecht); J. M. van Paasschen, Gem.-Ontv., Middelharnis; F. Joh. v. Dun, Buurstede Heike, K 121a, Princenhage; W. Cornelissen, Bond-café, West-Pannerden (Bet.); H. Wapenaar, Schiedweg 88, Vlaardingen; P. D. Maes, Kortgene; O. A. Bode, Nieuwstr. 47, Baarle Nassau; fam. Wagemaker, Blarlcum; fam. Boeckhorst, Marktplein, Terborg (G.); P. O. v. dL Meulen, Rembrandtlaan 48, Voor burg; J. v. d. Kreeke, Mah. Smale buurt 56, Goes; Kanter, Secr. B. op Zóomsche Radio-Amat-ver.A Janson, Vlerpolders bij Brielle; mej. Vink, Enkplein 4, Velp (Geld.); fam. IiederraooiJ, Pr. Hendrik straat, Winterswijk; B. J. Rottink, Hotel 't Zwijnhoofd', Varsseveld; H. O. Gerrit sen 2e Leeuwendaallaan, Rijswijk (Z.-H.); H. Zaadnoordjjk, Dirksland (Flakkee); Prof. Ir. O. L. van Nes, Delft; G. J. van Voorden, Zalt-Bommel; J. Th. Goverts, Dalfsen; mevr. v. dl Eist, Sluis 8, Dedems- vaart; A Dolstra, Eibergen; G. Oud, Breda; mej. W. H. Elferink, Pompstation, Weeepercarspel; G. de Ruyter Jr. Don gen (N.-B.); van der Linden, Hamburger straat 2, Doetinchem; J. Verhoeff, Krim pen a.d, Lek; J. B. Bruijn, Willebrordus- straat 11. Velserooid; W. Kloppenburg, Maassluis; O. van Giorgé, Katwijk aA; P. W. P. van Doorn en fam. van Stralen, Postkantoor, Kesteren; mej. A Warmoets, Stationsweg 7, Laren (N.-H.); L. War- molta, Laren (N.-H.); J. A. Zux Kleln- smlede, Deventer; H. Wijkens, Stads kanaal; J. Aalders, Jubileumplein 18, Lut- terade (L); J. Rapparlié e.a., Zeist; O. J. van Oost, Duivendijke 61, Brouwershaven (Z.); J. M. Barneveld, Mariaheuvel, IJ mui- den; mevr. Dr. L. Jennlskens, Helden (L.); H. Tack, Ter Apel; A de Beun, Wil- nis (U.); S. de Groot, Steenwijk; Homme- ma, Franeker; fa. Blaauw, Musselkanaal; fam. Lagerveld en Baak, Kanaalstraat 26, IJ muiden; fam. v. d. Kloof, Tielman, Hoog- winkel, Huize „Masootta", Doorn; fam. Arends, Deventer; J. Stegengo, Wachtm. K. M., Bareveld (Dr.); W. Vriellng, Vries (Dr.); fam. Vogelenzang, Oosting, Hooge- zand (Gr.); Dr. G. Kerssier, Wildervank; fa. R Verwer, Winsohoter Ort., Winscho ten; Wouterlood van Dam, Uithuizen (Gr.); Jaoob Steketee, Nieuwdiorp, Zee land; J. Frankort, Emmastr. 28, Heerlen; J. J. Weerink Almelo; S. J. O. Moolen- burgh, Waldeck Pyrmonthlaan 6. Soest- dijk; M. Spoon Az., Nieuw Helvoet; Voor- walt, Leostraat 21, Eindhóven; Harry Slager, Enschedé; M. Beets, Oude Nie- dorp; Wed, H. Vlasveld, Wevenstr. Oos terbeek; B. J. de Lange, Bennekom; fam. Huck v. Damme en 8 anderen, te Zonne- maire; van Pienbroek, Terneuzen; mevr. v. dl Moer, Terneuzen; Dr. A v. d. Hoe ven, arts, Zierikzee; fam. Ochtman en an deren, Bergen op Zoom; J. Verhagen Jz., OudrBeyen&nd; A D. v. Doorn. ï^ksont- vanger, Hoek v. Hollandl; S. Oskam, Prin senstraat 28, Bussum. (Wordt vervolgd.) Hef Middelbaar en Voorbereidend Hooger Onderwas hier tor plaatse. m Zeer tot ons leedwezen la in een groot deel der oplage van Zaterdag ln het derde artikel, door den heer dr. van Urk aan bovenstaand onderwerp gewijd, een ge deelte (van het zetsel verwisseld, waar door niet alleen het verband verloren ié gegaan, doch wellicht een gedeelte van 's heeren van Urk's betoog onbegrijpelijk 1b geworden. Op het schrijven van dr. van den Broeke betreffende de H. H. S. alhier behoort te volgen de volgende commentaar van dr. van Urk. Hier is een onderwljs-autorlteit met jarenlange praktijk aan het woord {com mentaar lijkt mij overbodig, het schrijven spreekt voor zich zelf. Lit.-econ. afdeelingen aan de H. B. 8., terwijl in dezelfde plaats een handels school bestaat, vindt men te Alkmaar, Amersfoort, Middelburg, Deventer, Venlo en te Maastricht, voor zoover mij bekend. Er zullen wel meer plaatsen zijn. Op het Congres voor Handelsonderwijs, aldus gaat de heer van Urk voort, 18 Februari j.1. te Amsterdam gehouden, was vraagpunt 4„welke beteekenis heeft de lltt.-econ. afdeeling der H. B. S. 6 voor het handelsonderwijs Kunnen er redenen zijn ln gemeenten, waar reeds 6 j. han delsscholen zijn opgericht, nog een lltt.- econ. afdeeling aan de H. B. 8. te vormen." Ik acht deze vraag fout geformuleerd, maar laat dat daar. Na deze zinsnede volgt het gedeelte, beginnende met: De eerste prae-adviseur, de heer Boer, «u. Het Invoerverbod van versch vleeech ln Engeland. De K. v. K. te Alkmaar heeft aan de Ministers van Arbeid, H. en N. en van Binnenlandsche Zaken en Landbouw een adres gezonden) waarin de Kamer zegt met ontstolteniö kennis te hebben ge nomen van het Engelsche Invoerverbod van geslacht vee, waardoor zoowel de belangen van den Nederlandschen handel als die van de veehouders ten zeerste worden geschaad. Daar blijkens het laatste jaarverslag der Kamer aldus het adreB in 1025 uit haar district circa 20.000 varkens naar Engeland werden verscheept, terwijl dit jaar ongeveer dezelfde aantallen ander- halfjarige schapen en lammeren voor verscheping naar Engeland in aanmerking zullen komen, wordt dit gewest in 't bij zonder ernstig door dit verbod getroffen. Met groote voldoening heeft de Kamer gezien, dat van regeringswege pogingen worden aangewend, om tot een spoedige opheffing van dit verbod te gerakeh, doch zij kan niet nalaten, met het oog op de groote belangen, die daarmede zijn gemoeid, zich tot Uwe Excellentie te wenden, met het verzoek alles in het werk te willen doen stellen, teneinde zoo spoedig mogelijk verzachting te verkrijgen van den thans heerschenden noodtoestand. Tollen ln de Heel-hflgovraard Eenigen tijd geleden heeft de verga dering van ingelanden van de Heerhugo- waard met op één na algemeene stemmen besloten tot het heffen van tollen op de wegen in den polder. Evenals voor het bestuur van den Haarlemmermeèrpolder was ook voor het bestuur van de HeerhugO' waard het motief de hooge kosten van het weg-onderhoud. Ook hier is het door gaande verkeer grootendeeis schuldig aan de vernieling der wegen. Naar het „H.blad" verneemt, hebben Ged. Staten van Noord-Holland thans aan het polderbestuur bericht, dat zij tegen het plaatsen van tollen en het heffen van tolgelden, met het oog op het verkeer, ernstig bezwaar moeten maken. De belastingplannen der regeering. Een adres van het gemeente bestuur vau Schiedam. Het gemeentebestuur van Schiedam heeft zich tot de Tweede Kamer gericht naar aanleiding van de jongste belasting voorstellen. Daarin verwijst het naar zijn uitvoerig met verschillende cijfers toe gelicht adres van verleden jaar naar aan leiding vah de plannen van de vorige regeering, die thans gedeeltelijk zijn over genomen. Waar de tegenwoordige plannen strek ken om de uit het saldo van het Leenings- fonda ad 25 millloen vrijkomende gelden, alsmede de opbrengst der voorgestelde weelde-verterlngsbelasting geraamd op 20 millioen te bestemmen tot verlaging der rijksbelastingen, daar wijst het adres er op, dat niet de rijksbelastingen doch de gemeente-inkomstenbelastingen den druk- kenden last vormen voor de kleine en middelbare inkomens, die de regeering wil ontlasten, naast de ontheffing der hoogere inkomens, deze laatste tot bevor dering der kapitaalvorming Om dit aan te toonen wordt overgelegd een naar aanleiding van het vorig adres door het Centraal Bureau voor de Statistiek voor verschillende inkomens opgemaakte ver gelijking tusschen de rijksinkomstenbe lasting c. a. en de gemeentelijke inkom stenbelastingen in de steden met meer dan 20.000 inwoners. Waarbij de vorige plannen de ontlasting van bedoelde inkomens in verband werd gebracht met het betrekkelijk vele, dat deze vaak moeten bijdragen in de accijnzen en de andere indirecte belastingen, wordt er op gewezen, dat, terwijl de gemeenten voor de Gemeentewet hoofdzakelijk waron aangewezen op de accijnzen, later toen •iij door het rijk van dit gebied werden ver jaagd, haar inkomstenbelastingen steeds zooveel mogelijk gericht zijn moeten blij ven op de lagen der bevolking, die in de accijnzen betrekkelijk veel bijdragen. W eeMoverterlngsbelastlng, De Kamer van Koophandel en fabrieken voor Tilburg en Omstreken heeft een adres aan de Tweede Kamer verzonden, waarin zij o.m. betoogt dat de Kamer symphatlek staat tegenovor het denkbeeld om den druk der directe belastingen te verminderen en op „werkelijke" weeldo- verteringen, belasting te heffen. Hot adres zegt echter dat de artikelen die nu be last worden in het geheel geen weelde artikelen zijn, terwijl andere, veel meer typisch-weeldeartikelen, onvermeld zijn gebleven. Een derde grief ln het adres genoemd ls, dat bij de keuze der artikelen in het geheol goen rekening is gehouden met den toestand in de verschillende bedrij ven. De Kamer noemt dan eenige be drijven, die groote schade van deze be lasting zullen ondervinden, en eindigt het adres als volgt: Wij willen tenslotte nog wijzen op de ten eenenmale onvoldoende compensatie, die ln het verschil van 8 pOt. tusschen accijns en invoerrecht gelegen is voor de kosten en risico's die de accijns-wet geving voor de binnenlandsche industrie meebrengt. Bij het groot verschil ln productie kosten tusschen ons land en sommige andere landen on by de lage waarde, waartegen de goederen vaak worden ge declareerd, kan de accijns voor de bin nenlandsche industrie in vele gevallen belangrijk hooger zijn dan het invoer recht voor don buitenlandschen fabrikant. Op dit punt achten wij een wijziging van het wetsontwerp absoluut noodza kelijk. Een verschil van 5 pOt. tusschen accijns en Invoerrecht is naar onze meening de minimum-compensatie, die geëiBcht moet worden, - wil de binnen landsche industrie niet door deze wet bij het buitenland worden achtergesteld. De vergane loodsschoener. Voortzetting het onderzoek. Zaterdag heeft de oommissie, door den minister van marine ai- ingesteld inzake den bij Terschelling vergane loodsschoe ner, haar onderzoek voortgezet. Als eerste getuige werd gehoord A J. H. baron van Lynden, die het onderzoek naar het wrak heeft geleid. Begin April was hem opgedragen, dit onderzoek te be ginnen, waarvoor hem een tijd van 14 da gen was toegestaan. HU ging uit Nieuwe>- diep vrijwel zonder opdracht, maar moest zich verstaan met den directeur van het loodswezen te Harlingen, kolonel Albarda, die de grenzen, waar gevlaoht aou wor den, vaststelde. Als westgrens werd bepaald de lijn N.Z. benoorden het dorp Hoorn te Terschel ling!, dus benoorden Terschelling tusschen Hoorn en Ameland, de oostgrens tot Bal- lem, in kaap Ballem, welke grens later werd uitgebreid doordat een vissoher iets verder den spiegel van de jol had gevon den en hij tevens meedeelde, dat hij op een wrak had' gezeten. De zuidgrens was door het born-rif begrensd, waar gemeen lijk minder water dan 6 a 7 meter staat en het wrak dus zichbaar zou zijn geweest. De duiker heeft éénmaal gedoken en heeft toen een wrak gevonden dat niet op te kaart vermeld stond, maar toch wpl be kend was. De duiker zelf had gemeend, dat hij nog een tweede maal had behooren te duiken, maar gel van Lynden verklaar de dat die niet noodlg was geweest Er werd n.L gevlscht met twee sleepbooten, diedie elk een Sleeplijn van 100 M. hadden, waartusschen een zware tos was vastge maakt, welke over den zeebodem sleepte en alles wat uitstak pakte. Dientengevolge liepen de sleepbooten onophoudelijk vast, wat aan de sleeplijn te merken was. Eén dag is er gevischt met vrij veel deining: toen was de tros gebroken, maar dat was toen niet te oonstateeren. Later zijn toen weer dezelfde plaatsen afge- vischl Eenmaal, verklaart getuige, zijn wij werkelijk blijven vastzitten; dat was de dag, waarop naar de meening van dui ker an Drimmelen had moeten worden gedoken. De spil kon toen niets boven halen waaraan de booten vastzaten. Het moet een klein voorwerp zijn geweest, om dat de sleeplijnen vlak naast elkaar kwa men, en toen de sleeplijn werd binnenge haald, bleek aan een indruk ln de lijn dat waarschijnlijk de stok van een anker de hinderpaal was geweest Het commissie-lid Bakker merkte op, dat» het wel een uitstekend deel van het wrak kon zijn geweest, maar get. Van Lynden zegt dat het dan niet bij het uit stekende stuk zou zijn gebleven. Op die plek, harde bodem, zou ook het wrak niet in den grond kunnen zijn gezakt. Wél geeft hij toe op een vraag van het com- mlssie-lid-Kooiman, dat het misschien de boegspriet van een wrak zou kunnen zijn geweest. Maar hij heeft in overleg met den kapitein der sleepboot, waarop hij zich bevond, tot zijn ooncluaie besloten Vervolgens werd gehoord de loodsschlp- per W. Zellemaker. Deze heeft eens op 8 Februari 1925 een opmerking gehad we gens te vroeg binnen komen. De inspec teur had, nadat get het extract-journaal had toegezonden, waarin geschreven stond; dat het water dan ook toeliet om naar buiten te gaan. Aarzelend verklaart get. dft hij liever niet nog zoo'n opmer king zou willen hebben. Wel ls hij van meening, dat er controle moet worden ge oefend op het binnenkomen der loods- schoeners. Nooit heeft hij gehoord, ook niet van zijn broeder J. Zeilemaker, dat er geklaagd werd over de wijze waarop geoontroleerd werd. Ook zijn broeder vond het niet prettig als hij zoo'n brief ontving, maar hij kwam toch niet ertegen in opstand. Wel drin gen de loodsen niet direct aan om terug te keeren, maar zij maken opmerkingen als het slecht weer ls, welke de kapitein voor zichzelf ook al wel heeft gemaakt, en oefenen zoodoende een zekere moreele pressie. Getuige pleegt altijd overleg met den stuurman. Een radio-lnstallatle aan boord acht get wel gewenscht om maat regelen met het oog op het weer te ne men; bij slecht weer en regen kan men de stormseinen aan land niet zien. Wat zoeklichten betreft, deze hebben volgens hom evenveel voor- als nadoelen. Op een vraag van het oommissdelid Roosen antwoordt getuige, dat hij er geen bezwaar tegen zou hebben, als er een vaste order was, dat door een schip, dat binnenkwam een extract-journaal werd in geleverd. Het oommissie-lld Bakker vraagt: Wat dacht u toen het schip bleef? Wat dacht men ervan op Torschelling? Getuige: Ik dacht, de storm heeft hem overvallen, en hij heeft niets meer ge kund. Getuige verklaart verder, dat toen do motor in den schoener kwam, er wel eens werd gezegd: Er konden wel stukken van de masten en van den boom af, maar er ls nooit om gevraagd. Op den stormbal^ op Vlieland let getuige nooit; als de bal waalt ls de storm dichtbij en dan heeft get. het al eerder aan den barometer gezien dat de storm op komst ls. De volgende getuige, de motordrtjver 8. Ree, zegt, dat de motor het bij hem al tijd goed gedaan heeft. De motor kon in 8 minuten op gang worden gebracht; als er gezeild wordt, wordt de schroef opzij gedraald. Het schip heeft hij, totdat de nummer 2 bleef, altijd als zeewaardig be schouwd. B. Roda, zeeloods en stuurman op de nr. 5, verklaart dat alle zeilschepen bij westen- en noordwestenwind bH Tersohel- ling niet aan den wal komen. Het binnen komen is ook zeer bezwaarlijk. Wat het atraffen betreft, get. zelf ls nog nooit ge straft: wel zijn er enkele loodsen gestraft omdat zij aan den grond waren geloop en. Op een vraag van dan president of as maar raak werd gestraft, antwoord get.: ik weet er niets van. Ook als hem ge vraagd wordt naar de verstandhouding tusschen den heer Albarda en het perso neel, antwoordt get.: Ik blijf er liefst bul ten. Over radio en zoeklicht heeft ge tuige nooit gedacht. Get. Visser, zeeloods en stuurman, die 19 jaar bij het loodswezen is, zegt dat het bij stormweer gevaarlijk is, van den kant af te komen; zelfs de motor baat dan niet. Want dan „vaart men hot «chip er onder". Als de zeilen weggenomen worden, ia de motor niet krachtig genoeg. Het oommissie-lld Bakken la het met oeze opvatting niet eens. De verdere behandeling van de saak wordt verdaagd tot 22 Juni Sociaal-democratische candldaten voor da Eerste Kamer. De Partijraad van de 8.DAP. heeft ln zijn Zondag gehouden vergadering de volgende personen oandldaat gesteld voor de Eerste Kamer: Groep Groningen, Drente, Overtjsel en Gelderland: na 1 mr. Mendels, no. 2 Rugge, no. 8 Hermans (alle drie aftre dend), no. 4 Oudegeest, no. 5 Ankersmit, no. 6 mevrouw Brook—Troeistra, no. 7 Evertsen, no. 8 Vleming. Groep ZuidrHolland: no. 1 De Zeeuw, no. 2 Ossendorp, no. 8 Danz (alle drie af tredend), no. 4 Dreea, no. 5 Kupers, no. 6 J. van Zutphen, no.lL Heyerman, no 8 L G. Keeaing. Het verdrag mat Belgis. De Zaterdagmiddag gehouden vergade ring van de vertegenwoordigers der afdee lingen van het Nationaal Oomité van actie tegen het verdrag met België is eenstemmig tot het besluit gekomen, dat het verdrag ook na de aangebrachte wijzigingen volstrekt onaannemelijk is gebleven. Een geschrift waarin deze meening wordt toegelicht en de memorie van antwoord uitvoerig weerlegd, zal eerlang verschijnen. De beide eerste hoofdstukken, die op zich zelf een afgerond1 geheel vormen, zijn aan de leden der Tweede Kamer toegezonden» De slotsom daarvan is: dat noch de Schelde-regeling, noch de eenzijdige verbintenis in zake de scheep vaart-kanalen voor Nederland te aanvaarden zijtn, dat van aanvaarding ook geenerlei politieke, buiten den inhoud1 van het verdrag om gaande voordeelen te verwachten zijn en met name geen verbetering in de algemeene Sezindheid van het Belgische volk jegens et Nederlandsche, en dat derhalve ver werping van het verdrag geboden is. De loodsdleMt op de Schelde. In de Lloyd Anversois wordt geechre- ven: Stoomschepen, die op de reede van Ant werpen voor anker liggen, verliezen soms veel tijd met wachten op de komst van den loods, die hen naar hun plaats aan de kade moet brengen. Het tekort aan loodsen en hun over maat van werk zijn dikwijls de oorzaak van dezen verwarden toestand, die ernstig nadeel aan den handel berokkent. Ten einde verbetering ln dezen toestand te brengen, is het denkbeeld aan de hand ge daan het aantal beschikbare loodsen uit te breiden door aan kapiteins van Belgi sche schepen, behoorende aan geregelde lijnen, gelegenheid te geven het examen af te leggen ter verkrijging van bet di ploma van Schelde-loods. Dit diploma zou hun dan het recht geven als loods op te treden ln geval van groote drukte op de rivier en deze maat regel zou tevens een bezuiniging van loodspersoneel beteekenen. Ontginning van steenkool, steen zont en aardolie ln den Gelderschen Achterhoek. Bij Gedeputeerde Staten van Gelderland is een concessie-aanvraag ingekomen voor de ontginning van steenkool, steenzout en aardolie, ln een mijn veld, aangeduid met den naam „Geiria", groot ongeveer 12.000 H.A., gelegen ln de gemeenten Winterswijk, Lich tenvoorde, Groenlo en Eibergen. De aanvraag is onderteekend door Ir. J. Koster, directeur van de' Nederlandsche Maatschappij tot het verrichten van mijn- bouwkundige werken, en de heeren Hope Oo„ bankiers te Amsterdam. Het conflict bfl de trsm Zutphen— Emmerik. Op het Zondag te Utrecht gehouden congres van de Nederlandsche Veree- nlging van Spoor- en Tramwegpersoneel heeft de heer L. W. Peters sprekend over het conflict Zutphen-Emmerik o.m. gezegd Het groot-goederenvervoer ls bij die maatschappij geblevenhet klein-goede- renvervoer hebben zy verlorenen het Eorsonenvervoer op Hollandsch grondge- led is voor '96 °/o ln onze handen. De toestand ls thans zoo, dat Indien de pa troons er op wachten mochten totdat wij het bedrijf stopgezet zullen hebben, spr. thans namens het hoofdbestuur wil zeggen, dat het autobusbedrijf niet opgeheven zal worden, alvorens een behooriyke op lossing voor het personeel van de Zutphen- Emmerik verkregen is. Indien het noodig ls zullen wy zelfs ons autobusbedrljf nog meer gaan perfectlonneeren (luid applaus). Nadat de heer Peterse nog verschil lende vragen beantwoord had, werd de houding van het hoofdbestuur Inzake het conflict Zutphen-Emmerik onder luid applaus met algemeene stemmen goed gekeurd. DE WATERSNOOD. De 69ste 'verantwoording van de alge meene vereenigde commissie ter leniging van rampen door watersnood ln Nederland vermeldt een bedrag van 6.448. Thans ia ln totaal Ingekomen 446159» GEMEENTERAAD VAN TEXEL, gehouden op 12 Juni. Aanwezig 11 leden, afwezig de heeren Dros en Stoepker. Voorzitter, Burge meester Oord, Secretaris Jonker. Na opening wjsrden de notulen gelezen en onveranderd met een kleine opmerking goedgekeurd. Ingekomen waren de volgende Btukken: 1. Kennisgeving van den heer D. Dros, dat hy.om gezondheidsredenen bedankt ala lid van den Raad an de zittingen niet meer zal bijwonen. De voorzitter betreurt dit en spreekt woorden van dank voor hetgeen de heer Dros voor de Gemeente heeft gedaan. De voorzitter licht toe, nhar aanleiding van een vraag van den heer Keeaom, dat de vaoature Dros er nog niet ls, doch pas aanvangt, wanneer het stembureau een opvolger heeft aangewezen. Ook de heer A. Boon spreekt «yn spyt uit over het heengaan van den heer Dros, die nog niet zoo oud ls. Hy wensehthem een goed en gezond leven toe. 2. Ingekomen een verzoek van het Bestuur van de Koningin-Wllhelmlna- bewaarschool, te Oudesohild, om een sub sidie van f 60 voor de herstelling van de rechtspersoonlijkheid, die voor eenigen tyd is afgeloopen en niet opnieuw is aange vraagd. De voorzitter lioht toe, dat dit ook voor de Gemeente noodig is, daar grond moet overgezet worden en men dat niet kan doen zonder bedoelde reebtsper- sooniykheid. Wordt toegestaan. De begrooting dienst 1926 en begro tingswijziging dienst 1925 van het Alge meen Weeshuls, alsmede die van het Algemeen Armbestuur worden goedge keurd. Aangeboden wordt winst- en verlies rekening over 1926 en balans per 81 De cember 1926 van bet eleotrioiteitabtdrijf. De stukken hieromtrent zyn door de licbt- commissle bekeken en worden nu ln ban den' gesteld eener commissie, bestaande, uit de heeren Pisart, J. Boon en 8. Keyier, die hiertegen geen bezwaar hebben. Volgt vergoedingen byzonder onderwys. Hieruit bleek, dat door de byzondere schoolbesturen in de laatste drie jaren reeds te veel in voorschot was ontvangen sn wel doordat te Oosterend f 457,48 en dat te Den Burg f 845.18'. Goedgekeurd. Verhuur van strand. B. en W. stellen voor het gehuurde strand niet meer ln handen van é4n onderhuurder te stellen, maar aan ver schillende personen een gedeelte in huur te kunnen geven, waarvoor machtiging gevraagd wordt, zoodat strand gehuurd zal kunnen worden voor het plaatsen van tenten of badstoelen ten behoeve van pensiongasten; voor plaatsing van een tent of andere inrichting, bestemd voor den verkoop van waren, en voor het plaatsen van een tent, badstoel of andere inrichting, ntot behoorende tot die, hier boven bedoeld. Het geld, dat men op deze wyze ontvangt zal besteed worden voor toezicht en voor veiligheid (redding boeien en suurstofaparaten). Over dit laatste gedeelte werd nogal gedelebireerd, daar de een voorstelde alleen reddingboeien en een ander boeien en apparaten. Ten slotte werd hierover gestemd en met 8 tegen 8 stemmen be sloten alleen reddingboeien aan te schaffen. Voor het eerste voorstel stemden de heeren *Vonk, Pisart en Epe. Nog werd hierby opgemerkt, dat de rooiiyn voor het plaateen van tenten enz. wat ver van de duinen was, wat nader bekeken aal worden. Het voorstel werd hiermede aange nomen. Aan den Gemeente-werkman P. G. Spigt werd als vergoeding voor huishuur, ingang 17 Mei 1926, verleend een Jaarljjksch bedrag van f 182.60, by een loon van f 1040, pensioengrondslag f 1200. Besloten werd een by de Gemeente ln J[sbruik zynd pakhuis opnieuw voor een aar ln huur te houden. Een voorstel van B. en W. om een eigen pakhuis te bouwen, waarvan een gedeelte verhuurd zal kunnen worden aan de strandvonderij en verder zal kunnen dienen als noodslachtingaplaats, en tot centralisatie van den dienst der openbare werken waarvan de kosten zullen zyn f 7000, werd na eenige bespreking aan genomen. Voor de plaatsefijke inkomstenbelasting werd het vermenigvuldigingscyfer vast gesteld op 1/8, dus onveranderd. De beer Keesom meende, dat men wel op 1 zou kunnen gaan en achtte dit vodr de boeren noodig. Evenwel daobt de Raad er andere over en nam 1/8 aan met 9 tegen 2 stem men. Tegen de heeren B. Koosom en J. Boon. Aangaan geldleenlng ten behoeve van de electriflcatie. De gemeentn zal hiervoor een leening moeten aangaan van f 850.000. Ten einde over dit kapitaal de besohik- king te krfigen, hebben B. en W. een 4-tal, naar hun meening in de termen komende instellingen aangezocht op de leening in te schrijven. Van 2 hunner kwam berioht, dat zij niet ln staat waren een, aanbieding te doen. Van de beide overigen biedt de Instelling „De Pensioen fondsen voor de Koloniale Landsdienaren en locale ambtenaren" te 's-Gravenhage de voordeeligste conditiën. Deze inBtelling 1a bereid de gelden te verstrekken: 1. tot den koera van 97J tegen een rente van 4} pGt per Jaar; 2. pari tegen een rente van 4"/* °/o 'ajaars. Aangezien de laatste wijze van leenen de voordeeligste ls, stellen B. en W. voor deze leening aan te gaan. De aflossingen zouden aldus geregeld worden, waartegen Ged. Staten geen be zwaren hebben: In het eerste jaar, volgende op dat, waarin de leening zou worden aangegaan een aflossing van ten minste f 8.600. in het tweede Jaar ten minste f 7.000. ln het derde jaar ten minste f 9.500.— en ln bet vierde tot en met uiterlijk het 88ste jaar een aflossing van ten minste f 1X000.per jaar. Een covcesale-eawTaag. Hulpverleentng.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6