BINNENLAND
Rottere!» dijk, Gouda; Broms, Hendriklaan
4, Laren ,Gooi); P. v. d. Kwast, Weesp;
fam. Blankevoort, Weesp; J. van Nugte-
ren Jr., Zwijndrecht; A J. G. ter Haar,
Hageüingeweg Hlöla, Santpoort', J. J. van
den Berg, Baarn; Luistervink, Montfoort
(Utr.); P. Bus Mz., Spijkerboor; fam Ha-
bold, Laren (N.-H.); A Janssen, Stoom-
bootondern., Lith; N.V. Eerste Maassl.
Etectr. en Autogene laschinriohting vA.
R v. d. Bend, Maassluis; J. A Bot»,
Strüen; Burgemeester Klaaswaal (Z.H.);
A van Houcher, Scharsterbrug, Joure; J.
Kerkhoven, hoofd e. schoool, N ijdeveen
by Meppel; H. K. Meijer, den Ham (Gr.);
Hoor en mevr. v. d. Me(j, BerLkum (Pr.);
J. P. Schutter, Nieuwe Meerdijk 204 h,
HaarLmeer; Peppink, Ooöp. Stoomzuivel-
fabr. Dedenevaart; Ir. H. M. N. Moorrees,
„Woestijn", Vaassen; Van Nle, „Tonge
ren", Epe; V. Boller, chef de bureau Ned.
Spoorwegen, Hengelo; G. v. d. Pol, Nun-
speet; N. de Vicq, Nunspeet; A K. Krabbe
theoL cand», Meppel; D. Poelstra. Diever-
brug, met versch. luisteraars; H. P. Jaa-
nus Jr., W. BUderdijklaan 10, Bussum;
A v. Leeuwen, Boomkweeker, Naarden;
S. J. Sohouwstra, Bird, Grouw (Fr.); R.
Groeneveld, de Krim (O.); D. S. Neep, Os-
sendrecht; J. H. Bos, Steniaweg, Zeist; J.
H. Goor, P. Blankenstein, Palmstr. 10,
Oss; Nering Bögel, Vollenhove; Dekkers,
Wassenaar; fam. Weurman, Gouda; G.
Andeweg, Tiengemeten (Z.-H.); N. H. Hee-
Tomia, Dubbeldam (bij Dordrecht); J. M.
van Paasschen, Gem.-Ontv., Middelharnis;
F. Joh. v. Dun, Buurstede Heike, K 121a,
Princenhage; W. Cornelissen, Bond-café,
West-Pannerden (Bet.); H. Wapenaar,
Schiedweg 88, Vlaardingen; P. D. Maes,
Kortgene; O. A. Bode, Nieuwstr. 47, Baarle
Nassau; fam. Wagemaker, Blarlcum; fam.
Boeckhorst, Marktplein, Terborg (G.); P.
O. v. dL Meulen, Rembrandtlaan 48, Voor
burg; J. v. d. Kreeke, Mah. Smale buurt
56, Goes; Kanter, Secr. B. op Zóomsche
Radio-Amat-ver.A Janson, Vlerpolders
bij Brielle; mej. Vink, Enkplein 4, Velp
(Geld.); fam. IiederraooiJ, Pr. Hendrik
straat, Winterswijk; B. J. Rottink, Hotel
't Zwijnhoofd', Varsseveld; H. O. Gerrit
sen 2e Leeuwendaallaan, Rijswijk (Z.-H.);
H. Zaadnoordjjk, Dirksland (Flakkee);
Prof. Ir. O. L. van Nes, Delft; G. J. van
Voorden, Zalt-Bommel; J. Th. Goverts,
Dalfsen; mevr. v. dl Eist, Sluis 8, Dedems-
vaart; A Dolstra, Eibergen; G. Oud,
Breda; mej. W. H. Elferink, Pompstation,
Weeepercarspel; G. de Ruyter Jr. Don
gen (N.-B.); van der Linden, Hamburger
straat 2, Doetinchem; J. Verhoeff, Krim
pen a.d, Lek; J. B. Bruijn, Willebrordus-
straat 11. Velserooid; W. Kloppenburg,
Maassluis; O. van Giorgé, Katwijk aA;
P. W. P. van Doorn en fam. van Stralen,
Postkantoor, Kesteren; mej. A Warmoets,
Stationsweg 7, Laren (N.-H.); L. War-
molta, Laren (N.-H.); J. A. Zux Kleln-
smlede, Deventer; H. Wijkens, Stads
kanaal; J. Aalders, Jubileumplein 18, Lut-
terade (L); J. Rapparlié e.a., Zeist; O. J.
van Oost, Duivendijke 61, Brouwershaven
(Z.); J. M. Barneveld, Mariaheuvel, IJ mui-
den; mevr. Dr. L. Jennlskens, Helden
(L.); H. Tack, Ter Apel; A de Beun, Wil-
nis (U.); S. de Groot, Steenwijk; Homme-
ma, Franeker; fa. Blaauw, Musselkanaal;
fam. Lagerveld en Baak, Kanaalstraat 26,
IJ muiden; fam. v. d. Kloof, Tielman, Hoog-
winkel, Huize „Masootta", Doorn; fam.
Arends, Deventer; J. Stegengo, Wachtm.
K. M., Bareveld (Dr.); W. Vriellng, Vries
(Dr.); fam. Vogelenzang, Oosting, Hooge-
zand (Gr.); Dr. G. Kerssier, Wildervank;
fa. R Verwer, Winsohoter Ort., Winscho
ten; Wouterlood van Dam, Uithuizen
(Gr.); Jaoob Steketee, Nieuwdiorp, Zee
land; J. Frankort, Emmastr. 28, Heerlen;
J. J. Weerink Almelo; S. J. O. Moolen-
burgh, Waldeck Pyrmonthlaan 6. Soest-
dijk; M. Spoon Az., Nieuw Helvoet; Voor-
walt, Leostraat 21, Eindhóven; Harry
Slager, Enschedé; M. Beets, Oude Nie-
dorp; Wed, H. Vlasveld, Wevenstr. Oos
terbeek; B. J. de Lange, Bennekom; fam.
Huck v. Damme en 8 anderen, te Zonne-
maire; van Pienbroek, Terneuzen; mevr.
v. dl Moer, Terneuzen; Dr. A v. d. Hoe
ven, arts, Zierikzee; fam. Ochtman en an
deren, Bergen op Zoom; J. Verhagen Jz.,
OudrBeyen&nd; A D. v. Doorn. ï^ksont-
vanger, Hoek v. Hollandl; S. Oskam, Prin
senstraat 28, Bussum.
(Wordt vervolgd.)
Hef Middelbaar en Voorbereidend Hooger
Onderwas hier tor plaatse.
m
Zeer tot ons leedwezen la in een groot
deel der oplage van Zaterdag ln het derde
artikel, door den heer dr. van Urk aan
bovenstaand onderwerp gewijd, een ge
deelte (van het zetsel verwisseld, waar
door niet alleen het verband verloren ié
gegaan, doch wellicht een gedeelte van
's heeren van Urk's betoog onbegrijpelijk
1b geworden.
Op het schrijven van dr. van den Broeke
betreffende de H. H. S. alhier behoort
te volgen de volgende commentaar van
dr. van Urk.
Hier is een onderwljs-autorlteit met
jarenlange praktijk aan het woord {com
mentaar lijkt mij overbodig, het schrijven
spreekt voor zich zelf.
Lit.-econ. afdeelingen aan de H. B. 8.,
terwijl in dezelfde plaats een handels
school bestaat, vindt men te Alkmaar,
Amersfoort, Middelburg, Deventer, Venlo
en te Maastricht, voor zoover mij bekend.
Er zullen wel meer plaatsen zijn.
Op het Congres voor Handelsonderwijs,
aldus gaat de heer van Urk voort,
18 Februari j.1. te Amsterdam gehouden,
was vraagpunt 4„welke beteekenis heeft
de lltt.-econ. afdeeling der H. B. S. 6 voor
het handelsonderwijs Kunnen er redenen
zijn ln gemeenten, waar reeds 6 j. han
delsscholen zijn opgericht, nog een lltt.-
econ. afdeeling aan de H. B. 8. te vormen."
Ik acht deze vraag fout geformuleerd,
maar laat dat daar.
Na deze zinsnede volgt het gedeelte,
beginnende met:
De eerste prae-adviseur, de heer Boer,
«u.
Het Invoerverbod van versch vleeech ln
Engeland.
De K. v. K. te Alkmaar heeft aan de
Ministers van Arbeid, H. en N. en van
Binnenlandsche Zaken en Landbouw een
adres gezonden) waarin de Kamer zegt
met ontstolteniö kennis te hebben ge
nomen van het Engelsche Invoerverbod
van geslacht vee, waardoor zoowel de
belangen van den Nederlandschen handel
als die van de veehouders ten zeerste
worden geschaad.
Daar blijkens het laatste jaarverslag
der Kamer aldus het adreB in 1025
uit haar district circa 20.000 varkens naar
Engeland werden verscheept, terwijl dit
jaar ongeveer dezelfde aantallen ander-
halfjarige schapen en lammeren voor
verscheping naar Engeland in aanmerking
zullen komen, wordt dit gewest in 't bij
zonder ernstig door dit verbod getroffen.
Met groote voldoening heeft de Kamer
gezien, dat van regeringswege pogingen
worden aangewend, om tot een spoedige
opheffing van dit verbod te gerakeh,
doch zij kan niet nalaten, met het oog
op de groote belangen, die daarmede zijn
gemoeid, zich tot Uwe Excellentie te
wenden, met het verzoek alles in het
werk te willen doen stellen, teneinde zoo
spoedig mogelijk verzachting te verkrijgen
van den thans heerschenden noodtoestand.
Tollen ln de Heel-hflgovraard
Eenigen tijd geleden heeft de verga
dering van ingelanden van de Heerhugo-
waard met op één na algemeene stemmen
besloten tot het heffen van tollen op de
wegen in den polder. Evenals voor het
bestuur van den Haarlemmermeèrpolder
was ook voor het bestuur van de HeerhugO'
waard het motief de hooge kosten van
het weg-onderhoud. Ook hier is het door
gaande verkeer grootendeeis schuldig
aan de vernieling der wegen.
Naar het „H.blad" verneemt, hebben
Ged. Staten van Noord-Holland thans aan
het polderbestuur bericht, dat zij tegen
het plaatsen van tollen en het heffen van
tolgelden, met het oog op het verkeer,
ernstig bezwaar moeten maken.
De belastingplannen der regeering.
Een adres van het gemeente
bestuur vau Schiedam.
Het gemeentebestuur van Schiedam
heeft zich tot de Tweede Kamer gericht
naar aanleiding van de jongste belasting
voorstellen. Daarin verwijst het naar zijn
uitvoerig met verschillende cijfers toe
gelicht adres van verleden jaar naar aan
leiding vah de plannen van de vorige
regeering, die thans gedeeltelijk zijn over
genomen.
Waar de tegenwoordige plannen strek
ken om de uit het saldo van het Leenings-
fonda ad 25 millloen vrijkomende gelden,
alsmede de opbrengst der voorgestelde
weelde-verterlngsbelasting geraamd op 20
millioen te bestemmen tot verlaging der
rijksbelastingen, daar wijst het adres er
op, dat niet de rijksbelastingen doch de
gemeente-inkomstenbelastingen den druk-
kenden last vormen voor de kleine en
middelbare inkomens, die de regeering
wil ontlasten, naast de ontheffing der
hoogere inkomens, deze laatste tot bevor
dering der kapitaalvorming Om dit aan
te toonen wordt overgelegd een naar
aanleiding van het vorig adres door het
Centraal Bureau voor de Statistiek voor
verschillende inkomens opgemaakte ver
gelijking tusschen de rijksinkomstenbe
lasting c. a. en de gemeentelijke inkom
stenbelastingen in de steden met meer
dan 20.000 inwoners.
Waarbij de vorige plannen de ontlasting
van bedoelde inkomens in verband werd
gebracht met het betrekkelijk vele, dat
deze vaak moeten bijdragen in de accijnzen
en de andere indirecte belastingen, wordt
er op gewezen, dat, terwijl de gemeenten
voor de Gemeentewet hoofdzakelijk waron
aangewezen op de accijnzen, later toen
•iij door het rijk van dit gebied werden ver
jaagd, haar inkomstenbelastingen steeds
zooveel mogelijk gericht zijn moeten blij
ven op de lagen der bevolking, die in de
accijnzen betrekkelijk veel bijdragen.
W eeMoverterlngsbelastlng,
De Kamer van Koophandel en fabrieken
voor Tilburg en Omstreken heeft een
adres aan de Tweede Kamer verzonden,
waarin zij o.m. betoogt dat de Kamer
symphatlek staat tegenovor het denkbeeld
om den druk der directe belastingen te
verminderen en op „werkelijke" weeldo-
verteringen, belasting te heffen. Hot adres
zegt echter dat de artikelen die nu be
last worden in het geheel geen weelde
artikelen zijn, terwijl andere, veel meer
typisch-weeldeartikelen, onvermeld zijn
gebleven.
Een derde grief ln het adres genoemd
ls, dat bij de keuze der artikelen in het
geheol goen rekening is gehouden met
den toestand in de verschillende bedrij
ven. De Kamer noemt dan eenige be
drijven, die groote schade van deze be
lasting zullen ondervinden, en eindigt
het adres als volgt:
Wij willen tenslotte nog wijzen op de
ten eenenmale onvoldoende compensatie,
die ln het verschil van 8 pOt. tusschen
accijns en invoerrecht gelegen is voor
de kosten en risico's die de accijns-wet
geving voor de binnenlandsche industrie
meebrengt.
Bij het groot verschil ln productie
kosten tusschen ons land en sommige
andere landen on by de lage waarde,
waartegen de goederen vaak worden ge
declareerd, kan de accijns voor de bin
nenlandsche industrie in vele gevallen
belangrijk hooger zijn dan het invoer
recht voor don buitenlandschen fabrikant.
Op dit punt achten wij een wijziging
van het wetsontwerp absoluut noodza
kelijk. Een verschil van 5 pOt. tusschen
accijns en Invoerrecht is naar onze
meening de minimum-compensatie, die
geëiBcht moet worden, - wil de binnen
landsche industrie niet door deze wet
bij het buitenland worden achtergesteld.
De vergane loodsschoener.
Voortzetting het onderzoek.
Zaterdag heeft de oommissie, door den
minister van marine ai- ingesteld inzake
den bij Terschelling vergane loodsschoe
ner, haar onderzoek voortgezet.
Als eerste getuige werd gehoord A J.
H. baron van Lynden, die het onderzoek
naar het wrak heeft geleid. Begin April
was hem opgedragen, dit onderzoek te be
ginnen, waarvoor hem een tijd van 14 da
gen was toegestaan. HU ging uit Nieuwe>-
diep vrijwel zonder opdracht, maar moest
zich verstaan met den directeur van het
loodswezen te Harlingen, kolonel Albarda,
die de grenzen, waar gevlaoht aou wor
den, vaststelde.
Als westgrens werd bepaald de lijn N.Z.
benoorden het dorp Hoorn te Terschel
ling!, dus benoorden Terschelling tusschen
Hoorn en Ameland, de oostgrens tot Bal-
lem, in kaap Ballem, welke grens later
werd uitgebreid doordat een vissoher iets
verder den spiegel van de jol had gevon
den en hij tevens meedeelde, dat hij op
een wrak had' gezeten. De zuidgrens was
door het born-rif begrensd, waar gemeen
lijk minder water dan 6 a 7 meter staat
en het wrak dus zichbaar zou zijn geweest.
De duiker heeft éénmaal gedoken en
heeft toen een wrak gevonden dat niet op
te kaart vermeld stond, maar toch wpl be
kend was. De duiker zelf had gemeend,
dat hij nog een tweede maal had behooren
te duiken, maar gel van Lynden verklaar
de dat die niet noodlg was geweest Er
werd n.L gevlscht met twee sleepbooten,
diedie elk een Sleeplijn van 100 M. hadden,
waartusschen een zware tos was vastge
maakt, welke over den zeebodem sleepte
en alles wat uitstak pakte. Dientengevolge
liepen de sleepbooten onophoudelijk vast,
wat aan de sleeplijn te merken was.
Eén dag is er gevischt met vrij veel
deining: toen was de tros gebroken, maar
dat was toen niet te oonstateeren. Later
zijn toen weer dezelfde plaatsen afge-
vischl Eenmaal, verklaart getuige, zijn
wij werkelijk blijven vastzitten; dat was
de dag, waarop naar de meening van dui
ker an Drimmelen had moeten worden
gedoken. De spil kon toen niets boven
halen waaraan de booten vastzaten. Het
moet een klein voorwerp zijn geweest, om
dat de sleeplijnen vlak naast elkaar kwa
men, en toen de sleeplijn werd binnenge
haald, bleek aan een indruk ln de lijn dat
waarschijnlijk de stok van een anker de
hinderpaal was geweest
Het commissie-lid Bakker merkte op,
dat» het wel een uitstekend deel van het
wrak kon zijn geweest, maar get. Van
Lynden zegt dat het dan niet bij het uit
stekende stuk zou zijn gebleven. Op die
plek, harde bodem, zou ook het wrak niet
in den grond kunnen zijn gezakt. Wél
geeft hij toe op een vraag van het com-
mlssie-lid-Kooiman, dat het misschien de
boegspriet van een wrak zou kunnen zijn
geweest. Maar hij heeft in overleg met
den kapitein der sleepboot, waarop hij zich
bevond, tot zijn ooncluaie besloten
Vervolgens werd gehoord de loodsschlp-
per W. Zellemaker. Deze heeft eens op
8 Februari 1925 een opmerking gehad we
gens te vroeg binnen komen. De inspec
teur had, nadat get het extract-journaal
had toegezonden, waarin geschreven
stond; dat het water dan ook toeliet om
naar buiten te gaan. Aarzelend verklaart
get. dft hij liever niet nog zoo'n opmer
king zou willen hebben. Wel ls hij van
meening, dat er controle moet worden ge
oefend op het binnenkomen der loods-
schoeners. Nooit heeft hij gehoord, ook
niet van zijn broeder J. Zeilemaker, dat
er geklaagd werd over de wijze waarop
geoontroleerd werd.
Ook zijn broeder vond het niet prettig
als hij zoo'n brief ontving, maar hij kwam
toch niet ertegen in opstand. Wel drin
gen de loodsen niet direct aan om terug
te keeren, maar zij maken opmerkingen
als het slecht weer ls, welke de kapitein
voor zichzelf ook al wel heeft gemaakt, en
oefenen zoodoende een zekere moreele
pressie. Getuige pleegt altijd overleg met
den stuurman. Een radio-lnstallatle aan
boord acht get wel gewenscht om maat
regelen met het oog op het weer te ne
men; bij slecht weer en regen kan men
de stormseinen aan land niet zien. Wat
zoeklichten betreft, deze hebben volgens
hom evenveel voor- als nadoelen.
Op een vraag van het oommissdelid
Roosen antwoordt getuige, dat hij er geen
bezwaar tegen zou hebben, als er een
vaste order was, dat door een schip, dat
binnenkwam een extract-journaal werd in
geleverd.
Het oommissie-lld Bakker vraagt: Wat
dacht u toen het schip bleef? Wat dacht
men ervan op Torschelling?
Getuige: Ik dacht, de storm heeft hem
overvallen, en hij heeft niets meer ge
kund.
Getuige verklaart verder, dat toen do
motor in den schoener kwam, er wel eens
werd gezegd: Er konden wel stukken van
de masten en van den boom af, maar er
ls nooit om gevraagd.
Op den stormbal^ op Vlieland let getuige
nooit; als de bal waalt ls de storm dichtbij
en dan heeft get. het al eerder aan den
barometer gezien dat de storm op
komst ls.
De volgende getuige, de motordrtjver
8. Ree, zegt, dat de motor het bij hem al
tijd goed gedaan heeft. De motor kon in
8 minuten op gang worden gebracht; als
er gezeild wordt, wordt de schroef opzij
gedraald. Het schip heeft hij, totdat de
nummer 2 bleef, altijd als zeewaardig be
schouwd.
B. Roda, zeeloods en stuurman op de
nr. 5, verklaart dat alle zeilschepen bij
westen- en noordwestenwind bH Tersohel-
ling niet aan den wal komen. Het binnen
komen is ook zeer bezwaarlijk. Wat het
atraffen betreft, get. zelf ls nog nooit ge
straft: wel zijn er enkele loodsen gestraft
omdat zij aan den grond waren geloop en.
Op een vraag van dan president of as
maar raak werd gestraft, antwoord get.:
ik weet er niets van. Ook als hem ge
vraagd wordt naar de verstandhouding
tusschen den heer Albarda en het perso
neel, antwoordt get.: Ik blijf er liefst bul
ten. Over radio en zoeklicht heeft ge
tuige nooit gedacht.
Get. Visser, zeeloods en stuurman, die
19 jaar bij het loodswezen is, zegt dat het
bij stormweer gevaarlijk is, van den kant
af te komen; zelfs de motor baat dan niet.
Want dan „vaart men hot «chip er onder".
Als de zeilen weggenomen worden, ia de
motor niet krachtig genoeg.
Het oommissie-lld Bakken la het met
oeze opvatting niet eens.
De verdere behandeling van de saak
wordt verdaagd tot 22 Juni
Sociaal-democratische candldaten voor da
Eerste Kamer.
De Partijraad van de 8.DAP. heeft ln
zijn Zondag gehouden vergadering de
volgende personen oandldaat gesteld voor
de Eerste Kamer:
Groep Groningen, Drente, Overtjsel en
Gelderland: na 1 mr. Mendels, no. 2
Rugge, no. 8 Hermans (alle drie aftre
dend), no. 4 Oudegeest, no. 5 Ankersmit,
no. 6 mevrouw Brook—Troeistra, no. 7
Evertsen, no. 8 Vleming.
Groep ZuidrHolland: no. 1 De Zeeuw,
no. 2 Ossendorp, no. 8 Danz (alle drie af
tredend), no. 4 Dreea, no. 5 Kupers, no.
6 J. van Zutphen, no.lL Heyerman, no 8
L G. Keeaing.
Het verdrag mat Belgis.
De Zaterdagmiddag gehouden vergade
ring van de vertegenwoordigers der afdee
lingen van het Nationaal Oomité van actie
tegen het verdrag met België is eenstemmig
tot het besluit gekomen, dat het verdrag ook
na de aangebrachte wijzigingen volstrekt
onaannemelijk is gebleven. Een geschrift
waarin deze meening wordt toegelicht en de
memorie van antwoord uitvoerig weerlegd,
zal eerlang verschijnen.
De beide eerste hoofdstukken, die op zich
zelf een afgerond1 geheel vormen, zijn aan
de leden der Tweede Kamer toegezonden»
De slotsom daarvan is:
dat noch de Schelde-regeling, noch de
eenzijdige verbintenis in zake de scheep
vaart-kanalen voor Nederland te aanvaarden
zijtn, dat van aanvaarding ook geenerlei
politieke, buiten den inhoud1 van het verdrag
om gaande voordeelen te verwachten zijn en
met name geen verbetering in de algemeene
Sezindheid van het Belgische volk jegens
et Nederlandsche, en dat derhalve ver
werping van het verdrag geboden is.
De loodsdleMt op de Schelde.
In de Lloyd Anversois wordt geechre-
ven:
Stoomschepen, die op de reede van Ant
werpen voor anker liggen, verliezen soms
veel tijd met wachten op de komst van
den loods, die hen naar hun plaats aan
de kade moet brengen.
Het tekort aan loodsen en hun over
maat van werk zijn dikwijls de oorzaak
van dezen verwarden toestand, die ernstig
nadeel aan den handel berokkent. Ten
einde verbetering ln dezen toestand te
brengen, is het denkbeeld aan de hand ge
daan het aantal beschikbare loodsen uit
te breiden door aan kapiteins van Belgi
sche schepen, behoorende aan geregelde
lijnen, gelegenheid te geven het examen
af te leggen ter verkrijging van bet di
ploma van Schelde-loods.
Dit diploma zou hun dan het recht
geven als loods op te treden ln geval van
groote drukte op de rivier en deze maat
regel zou tevens een bezuiniging van
loodspersoneel beteekenen.
Ontginning van steenkool, steen zont en
aardolie ln den Gelderschen Achterhoek.
Bij Gedeputeerde Staten van Gelderland is
een concessie-aanvraag ingekomen voor de
ontginning van steenkool, steenzout en
aardolie, ln een mijn veld, aangeduid met den
naam „Geiria", groot ongeveer 12.000 H.A.,
gelegen ln de gemeenten Winterswijk, Lich
tenvoorde, Groenlo en Eibergen.
De aanvraag is onderteekend door Ir. J.
Koster, directeur van de' Nederlandsche
Maatschappij tot het verrichten van mijn-
bouwkundige werken, en de heeren Hope
Oo„ bankiers te Amsterdam.
Het conflict bfl de trsm Zutphen—
Emmerik.
Op het Zondag te Utrecht gehouden
congres van de Nederlandsche Veree-
nlging van Spoor- en Tramwegpersoneel
heeft de heer L. W. Peters sprekend
over het conflict Zutphen-Emmerik o.m.
gezegd
Het groot-goederenvervoer ls bij die
maatschappij geblevenhet klein-goede-
renvervoer hebben zy verlorenen het
Eorsonenvervoer op Hollandsch grondge-
led is voor '96 °/o ln onze handen. De
toestand ls thans zoo, dat Indien de pa
troons er op wachten mochten totdat wij
het bedrijf stopgezet zullen hebben, spr.
thans namens het hoofdbestuur wil zeggen,
dat het autobusbedrijf niet opgeheven
zal worden, alvorens een behooriyke op
lossing voor het personeel van de Zutphen-
Emmerik verkregen is. Indien het noodig
ls zullen wy zelfs ons autobusbedrljf nog
meer gaan perfectlonneeren (luid applaus).
Nadat de heer Peterse nog verschil
lende vragen beantwoord had, werd de
houding van het hoofdbestuur Inzake het
conflict Zutphen-Emmerik onder luid
applaus met algemeene stemmen goed
gekeurd.
DE WATERSNOOD.
De 69ste 'verantwoording van de alge
meene vereenigde commissie ter leniging
van rampen door watersnood ln Nederland
vermeldt een bedrag van 6.448. Thans ia
ln totaal Ingekomen 446159»
GEMEENTERAAD VAN TEXEL,
gehouden op 12 Juni.
Aanwezig 11 leden, afwezig de heeren
Dros en Stoepker. Voorzitter, Burge
meester Oord, Secretaris Jonker. Na
opening wjsrden de notulen gelezen en
onveranderd met een kleine opmerking
goedgekeurd.
Ingekomen waren de volgende Btukken:
1. Kennisgeving van den heer D. Dros,
dat hy.om gezondheidsredenen bedankt
ala lid van den Raad an de zittingen niet
meer zal bijwonen.
De voorzitter betreurt dit en spreekt
woorden van dank voor hetgeen de heer
Dros voor de Gemeente heeft gedaan.
De voorzitter licht toe, nhar aanleiding
van een vraag van den heer Keeaom, dat
de vaoature Dros er nog niet ls, doch pas
aanvangt, wanneer het stembureau een
opvolger heeft aangewezen.
Ook de heer A. Boon spreekt «yn spyt
uit over het heengaan van den heer Dros,
die nog niet zoo oud ls. Hy wensehthem
een goed en gezond leven toe.
2. Ingekomen een verzoek van het
Bestuur van de Koningin-Wllhelmlna-
bewaarschool, te Oudesohild, om een sub
sidie van f 60 voor de herstelling van de
rechtspersoonlijkheid, die voor eenigen tyd
is afgeloopen en niet opnieuw is aange
vraagd. De voorzitter lioht toe, dat dit
ook voor de Gemeente noodig is, daar
grond moet overgezet worden en men dat
niet kan doen zonder bedoelde reebtsper-
sooniykheid. Wordt toegestaan.
De begrooting dienst 1926 en begro
tingswijziging dienst 1925 van het Alge
meen Weeshuls, alsmede die van het
Algemeen Armbestuur worden goedge
keurd.
Aangeboden wordt winst- en verlies
rekening over 1926 en balans per 81 De
cember 1926 van bet eleotrioiteitabtdrijf.
De stukken hieromtrent zyn door de licbt-
commissle bekeken en worden nu ln ban
den' gesteld eener commissie, bestaande,
uit de heeren Pisart, J. Boon en 8. Keyier,
die hiertegen geen bezwaar hebben.
Volgt vergoedingen byzonder onderwys.
Hieruit bleek, dat door de byzondere
schoolbesturen in de laatste drie jaren
reeds te veel in voorschot was ontvangen
sn wel doordat te Oosterend f 457,48 en
dat te Den Burg f 845.18'.
Goedgekeurd.
Verhuur van strand.
B. en W. stellen voor het gehuurde
strand niet meer ln handen van é4n
onderhuurder te stellen, maar aan ver
schillende personen een gedeelte in huur
te kunnen geven, waarvoor machtiging
gevraagd wordt, zoodat strand gehuurd
zal kunnen worden voor het plaatsen van
tenten of badstoelen ten behoeve van
pensiongasten; voor plaatsing van een
tent of andere inrichting, bestemd voor
den verkoop van waren, en voor het
plaatsen van een tent, badstoel of andere
inrichting, ntot behoorende tot die, hier
boven bedoeld. Het geld, dat men op
deze wyze ontvangt zal besteed worden
voor toezicht en voor veiligheid (redding
boeien en suurstofaparaten).
Over dit laatste gedeelte werd nogal
gedelebireerd, daar de een voorstelde
alleen reddingboeien en een ander boeien
en apparaten. Ten slotte werd hierover
gestemd en met 8 tegen 8 stemmen be
sloten alleen reddingboeien aan te schaffen.
Voor het eerste voorstel stemden de
heeren *Vonk, Pisart en Epe. Nog werd
hierby opgemerkt, dat de rooiiyn voor
het plaateen van tenten enz. wat ver van
de duinen was, wat nader bekeken aal
worden.
Het voorstel werd hiermede aange
nomen.
Aan den Gemeente-werkman P. G.
Spigt werd als vergoeding voor huishuur,
ingang 17 Mei 1926, verleend een Jaarljjksch
bedrag van f 182.60, by een loon van
f 1040, pensioengrondslag f 1200.
Besloten werd een by de Gemeente ln
J[sbruik zynd pakhuis opnieuw voor een
aar ln huur te houden.
Een voorstel van B. en W. om een
eigen pakhuis te bouwen, waarvan een
gedeelte verhuurd zal kunnen worden
aan de strandvonderij en verder zal kunnen
dienen als noodslachtingaplaats, en tot
centralisatie van den dienst der openbare
werken waarvan de kosten zullen zyn
f 7000, werd na eenige bespreking aan
genomen.
Voor de plaatsefijke inkomstenbelasting
werd het vermenigvuldigingscyfer vast
gesteld op 1/8, dus onveranderd. De beer
Keesom meende, dat men wel op 1 zou
kunnen gaan en achtte dit vodr de boeren
noodig. Evenwel daobt de Raad er andere
over en nam 1/8 aan met 9 tegen 2 stem
men. Tegen de heeren B. Koosom en
J. Boon.
Aangaan geldleenlng ten behoeve van
de electriflcatie.
De gemeentn zal hiervoor een leening
moeten aangaan van f 850.000.
Ten einde over dit kapitaal de besohik-
king te krfigen, hebben B. en W. een
4-tal, naar hun meening in de termen
komende instellingen aangezocht op de
leening in te schrijven. Van 2 hunner
kwam berioht, dat zij niet ln staat waren
een, aanbieding te doen. Van de beide
overigen biedt de Instelling „De Pensioen
fondsen voor de Koloniale Landsdienaren
en locale ambtenaren" te 's-Gravenhage
de voordeeligste conditiën.
Deze inBtelling 1a bereid de gelden te
verstrekken:
1. tot den koera van 97J tegen een rente
van 4} pGt per Jaar;
2. pari tegen een rente van 4"/* °/o
'ajaars. Aangezien de laatste wijze van
leenen de voordeeligste ls, stellen B. en W.
voor deze leening aan te gaan.
De aflossingen zouden aldus geregeld
worden, waartegen Ged. Staten geen be
zwaren hebben:
In het eerste jaar, volgende op dat,
waarin de leening zou worden aangegaan
een aflossing van ten minste f 8.600.
in het tweede Jaar ten minste f 7.000.
ln het derde jaar ten minste f 9.500.—
en ln bet vierde tot en met uiterlijk het
88ste jaar een aflossing van ten minste
f 1X000.per jaar.
Een covcesale-eawTaag.
Hulpverleentng.