Oitsnapte en gewapende boeven. Zaterdagochtend zijn een vierentwin- tljtal boeven ontsnapt uit de gevangenis teJoiia in Michigan. Zij vielen de nacht- wfceri aan en overmanden ben, stalen reolvirs en geweren en namen de vlucht Aat l.unner maakten zich van een paar onleheerde auto's meester en gingen er datma van door. De overigen verspreid- der zith in verschillende richtingen. otaing tusschen een trein en een autobus. T Naworfch bij OarMsle heeft bij een overeg een botsing tusschen een sneltrein en en autobus plaats gehad. Er zijn acht doodn„ w.o. de employé, die het hek heeft geopndi voor de bus, waardoor deize op den trein s gereden. Boot gezonken. Ople Elbe bij: Tangermuende is een) boot gezonen. Vier van de negeni inzittenden zijn vrdronken. Ee fabriek ln aanbouw Ingestort Goederentrein ontspoord. Tusscbmi Alexandrowo en Thorn in Po len is ee> goederentrein ontspoord: De lo comotief >ni dertien wagens zijn vernield. De machlist is licht gewond. Een huwelijkstragedie. In Chha is zelfmoord) geen zeldzaam heid, doel dezer degen heeft zich te Pe king een geval voorgedaan, dat bijzon- iere vernelding verdient en in de plaat selijke pa-s dan ook groote aandacht teeft getrokken. Het betreft hier een adittlenjirig mooi meisje, de aangeno men doclter van een ouden opiumschui- ve. en dobbelaar, die haar tegen een be- draf van een zeshonderd gulden had uit- gehwelikt aan een boezemvriend, die bovndien al een echtgenoote had. Het meüe verzocht haar stiefvader, den koop ongGaan te maken, doch deze had daar geerooren naar. Er werden derhalve schihingen getroffen voor het huwelijks- feestde huwelijks uitzet voor het meisje werdverzorgd, en de noodige formalitei ten vrvuld. Op den dag dat het meisje naar et huis van haar echtgenoot, dien zij no nooit had gezien, zou worden ge- brachi Meedden de bruidsmeisjes het bruidj dat echter onopgemerkt een scheer.es in de plooien ven haar kleede ren ve>org. Met grapjes werd zij ten slotte hden bruidsstoel geplaatst, waarin zij naanaar nieuwe huis zou worden ge dragen, ben zij daar echter aankwam en de gordien terzijde werden getrokken, vond me het jongemeisje dood. Zij had zich den>ols opengesneden. In de >oruitstrevende pers wordt dit droevige (val aangegrepen tot het beplei ten van d afschaffing der verouderde huwelijksvtgeving in China, die het Chineeschtmeifije belet, een mtüh van haar keuzete zoeken. Ben huw^jksaanzoek op goed geluk. Vele zijn middelen, om tot een huwe lijk te gerakd, Vain alles hebben de eenza men reeds g«robeerd, om een al dam niet •passende weerhelft te vinden. Het meest onverwachte tnzoek kreeg echter wel' een ambtenaar derlouane te Brest. Bij het openn van een pakje tabak vond hij namelijk ee. dichtgevouwen briefje van den volgenden üioud: „Dat u fijne ;bak in dit pakje vindt, in- plaats van grovt heeft u te danken aan Marie.een wduwe, -werkzaam te Mor- ladx, die gaarne ou hertrouwen. Wilde deze trowlusttige niet «den meer en meer gebruikejken weg" volgen, of was zij van meening, lat het huwelijk nu een maal een loterij is m ziji daarom maar beter deed haar aanzoek n.kraflk te verzenden? Of de verrassin,' van de fijn gekorven tabak inderdaad tot een idSylle heeft geleid, wordt ons hela® n»t gemeld. Atto-flngelukken. De Zaterdag «n Zondag in Engeland zijn veer gekenmerk door een groot aantal dito-ongelukken, die in totaal aan 12 men- «hem het leven hebben gekost. Te Rednall abij Binninghan raakte een vrachtauto nat bussen mell galaden het stuur kwijt ei sloeg om, temidden van de verpleegden vai een tehuis v>or vrouwen, die zich ter kek begaven. >e vrouwen werden met mifck overgoten ex' twaalf hunner werden tegn den grond geworpen. Een vrouw van 52 aar en een musje van zeventien kwa aie) onder de auto eni werden) ernstig ge- wod. Voorts lieper zes andere vrouwen en twe mannen) kwesuren op. De auto was het ttuur kwijt geaakt bij een poging om twee motorfietsers mis te rijdeni, die met elkar in ibotsing waren gekomen. B) het station vin Stepney Green had een iog noodlottige" ongeluk plaats. Een autorachtte op het laatste oogenblik uit te wjkin voor een voetganger, doch raakte den man toch. De auto kwam op het trottoir fcereet, overreed ee» man, die uit het sta tion :wam en drukte een ander plat tegen een 'inkalpul. Alle drie slachtoffers waren dood Vorts is bij een botsing van zjjn auto met en motorrijder op een kruispunt van wege majoor Fitaclarenoe, de directeur van de gvangenüs van Strangeways en een broer van den graaf van Munster, uit de aito geslingerd en gedood: ZBJn vrouw en ioon,iie met hem in' den wagen- zaten, ble ven' ogedeerdL De motorrijder was ernstig gtworl De wraak van den Chinees. Ir gat bijna geen week voorbij, schrijft „POeuvre", dat de Chimeezonj, Algerijnen, Polen, Italianen of Tsjeoho-ïSlowakem te Parjjs niet van zich laten spreken. Zij ge dragen zich vrj behoorlijk de eerste dagen van de week, maar als de Zaterdag is aan gebroken, kunnen zij hun driften niet meer intoomen en hun twisten eindigen vaak met meer dan woorden: Zaterdagavond zijin n de Passage Brunoy Chineezen en Algerijnen, die meer gedronken hadden dan goed voor hen was, elkaar te Jijf gegaan. Toen de politie ter plaatse kwam vond zij twee Al gerijnen ter aarde liggen. Be een, door twee revolverschoten in het hoofd geraakt, was dood, de ander, mot een schot door de long, leefde nog. Een Chinees werd aangewezen als de dader en door de politie opgepakt, evenals een vriend, die er van verdacht werd het wapen, waarmee de moord) ge pleegd ls, verborgen te hebben. De moor denaar zou uit wraak gehandeld hebben en speciaal te Parijs zijn gekomen om de Al gerijnen te doodèn, die zich aan een van zijn liefjes vergrepen 'zouden hebben: „Een echt Parijsch drama", zet JX)euvre" ironisch boven haar verslag van het gebeurde. Een prettige verrassing. Roger Matter, een marconist van de Fransche marine, zat telegrammen op te nemen op het draadloos station te Roche- fort, toen hij plotseling zijn eigen naam voor zich zag en de 'mededeeling neer te schrijven kreeg, dat hij: erfgenaam was van een bedrag van ongeveer 24 miljoen francs, d. w. z. ongeveer 600.000 Amerikaansche dollars. Dit bedrag is hem gelegateerd door zijn moeder, van wie hij- sinds zijn prille jeugd niets meer vernomen had. Zijn vader en moeder waren namelijk gescheiden en hjj was door rijn vader opgevoed. Zijn moe der was naar de Ver. Staten gegaan en had daar een fortuin vergaard, dat zij nu aan haar zoon heeft nagelaten. Roger, die nog minderjarig is, zal nog een paar maanden moeten wachten, voor hij het geld1 ln handen krijgt. Staven ln vrijheid! gesteld. De Pionier, een dagblad te Allahabad, meldt, dat er in Nepal 57.889 slaven in vrijheid zijn gesteld. Hiermee zijn de laatste sporen van slavernij in dat land verdwenen. Bij 15.719 slavenelgenaars is de meening over de afschaffing der slavernij inge wonnen. Nog geen 650 waren er tegen, en 1281 boden vrijlating zonder schadever goeding aan. De regeering heeft 270.000 pond aan schadevergoeding uitgekeerd. Weer een treinontsporing. In den nacht van Zondag op Maandag is de boemeltrein van St. Etienne, die om zes minuten na middernacht te Lyon moet aankomen, om kwart over twaalf tusschen Vernaisson en Latour-de-Millery, op een tiental K.M. van Lyon, ontspoort. Volgens de eerste berichten waren er verscheidene gewonden. Storm in de Zwarte Zee. In de Zwarte Zee heeft de laatste da gen een orkaan gewoed, waaraan eenige schoeners, die kolen varen van Podina naar Konstantinopel, ten slachtoffer zijn gevallen. Twee en twintig zeelieden zijn bij deze schipbreuken omgekomen. De schrijver. Een Fransch schrijver, Gabriel Ber nard, heeft een roman geschreven „La Princesse lnconnue", waarvan een ge deelte speelt in een klein, charmant dorpje ln de omstreken van Vichy. In dat dorpje staat een boersch herbergje, waar voor weinig geld uitstekende maaltijden opgediend werden. Gabriel Bernard heeft in zijn roman ook over dat herbergje ge sproken. Dit jaar bracht hij eenigen tijd door in Vichy, en besloot, weer eens naar dat dorpje te gaan, en een maaltijd te gebrui ken in „zijn" herbergje. Hij was volkomen tevreden over den maaltijd, die hem voorgezet werd, de her bergierster had nog niets van haar kook kunst ingeboet. Maar, toen hem de rekening gebracht werd, keek hij verbaasd. „Wat is dat?" vroeg hij. „Waarom zijn uw prijzen plotseling zóó opgeslagen, bijna verdubbeld, vergeleken bij een half jaar geleden?". „Maar dat spreekt toch vanzelf!" ant woordde de herbergierster. „Nu wij zoo beroeimid zijnl. „Ja; een schrijver uit Parijs heeft ons in een roman gezet. „La Princesse in- oonnue". Nou en sinds dien tijd, begrijpt u, komt hier druk bezoek." Een vriend, die Gabriel Bernard ver gezelde, zed toen tegen de herbergierster: „Maar de Parijsche schrijver, die de „Princesse inconnue" gemaakt heeft, dat is déze méneer. De vrouw week Gabriel Bernard met een strengen blik aan, en antwoordde: „Jawel!Dat ken ik!.... Dat is mij al zóóveel keer gezegd! Maar ik vlieg er niet meer in!" M. De prijs der tranen. Coquelin, de groote, hield meer van den lach dan van den traan. Hij) werd eens "naar Amerika genoodigd door den mflllardair Van der Bilt om en p-etit oo- mité voordrachten te houden, een grap pige en een tragische! Toen de Amerikaan naderhand vroeg, wat hij den kunstenaar schuldig was, diende deze schriftelijk de rekening ln. Er stond zes tranen honderd dollar per stuk; twaalf scbaterlaohbuien tweehon derd1 dollar pr stuk. Welk een minachting voor het drama! INGEZONDEN. Bezuiniging. Geachte Redactie. Vergun mij een plaatsje ln uw veelge lezen blad, bij voorbaat mijn dank. Terwijl ik dn een vorig artikel .toegelicht heb, hoe men meende te moeten bezuini gen, wil ik miij thans bepalen tot hen, die tijdelijk in 'e Rijksdienst genomen worden en die», bij een oehoorlijk pensioen^ nog een salaris van 25.tot 31-50 per week hebben (plus vacantie). Wanneer men nu nagaat, dat door Z. Ex cellentie minister Oolijn een bepaling ju het leven is geroepen, die inhoudt, dat het salaris van hem, die gepensionneend is, doch in een werkkring gebandhaafdl blijft, niet meer mag bedragen dan ten hoogste 600 per jaar, of 12 per weqk, ziet men, dat bij onze Marine een geheel andere meening ge huldigd wordt. Het is daarom dat torpedomakers, vlieg* fcuigmakers en koks, zich eerst laten pen- Jaarverslag Hllvérsumsche Draadlooze Omroep. Overzicht van de gebeurtenissen. Van de stichting Hilversumsche Draad looze Omroep ontvingen wij het jaarver slag over het derde omroepjaar 1925— 1926, handelende over het tijdvak 1 Juni 1925—1 Juni 1926. Wij ontleenen hieraan het volgende: Hot omroepleven werd in den zomer van 1925 niet door groote gebeurtenissen geschokt Het voornaamste gerecht van het omroepmenu van dien zomer vorm den de Kurhausooncerten, aangeboden door de N.V. Philips' Radio. In de regeeringscommissie voor den omroep werden als lid benoemd do Voor zitter van den H.D.O., G. baron Tipdal en den secretaris W. Vogt. Inzake de uit breiding van de partij-omroepen wenscht de HjD.O. niet te verbloemen, dat het optreden van meer partijgroepen hem leed deed, omdat deze versnippering van kracht in zijn oogen niet onvermijdelijk sioiinooren, om daapa ineigenwerkkring rhet SSdK weer te blijven, waar ze dan bij hun pen sioen, dat nog gemiddeld 35 of 40 gulden, per week bedraagt een loon krijgen van 25 bot 311)0 per week. Ik meen1 hiermede den sluier opgelicht te hebben voor hen, dli© met dezen .toestand rekening hebben) te boliden. P. L. VAN WIJK, Gep. Bergt.-Verpl. Ie Vroonstraat'17. delijk, dat men niet anders wilde. Inmid dels is de( kwestie met de Ver. van Arb. Radio-Amateurs opgelost. Teneinde op een vaste basis door te kunnen gaan, werd in Maart 1926 een contract met de Ned1. Seintoestellen Fa briek afgesloten, waarbij de verlangde zekerheid over dien zender werd verkre gen. In dezelfde maand constitueerde de H.D.O. zich als rechtspersoon in den vorm van een stichting. Sedert het omroepen door de V.A.R.A. ging de Zaterdagavond definitief voor deu H.DO verloren, maar daartegen over werd aan den H.D.O. door de NJ3.F. de besclükking over een nieuwen zender geddrenae de 7 dagen yan de week in uit: zicht gesteld, in gebruik te nemen twee maanden nadat de regeering de daarvoor vereischte zendvergunning zou hebben verleend. Die zendvergunning is door den HJ).0. aan den minister van waterstaat aangevraagd. Tot dusver is de beslissing daarop niet ontvangen. Dit. uitstel houdt verband met dé han delingen der regeeringscommissie. De Autobusdienst Üeiu„rHclcdulneu v.v. .^Bouwbedrijf". Met uL. és vau de 3e jaargang is „Bouwbedrijf" uitgebreid. Voortaan is hierin opgenomen het tijd schrift „Bouwen". Het 14-daagsch tijd schrift, tevens orgaan van den Beton- bond, is hiermede tot een kloek tijd schrift uitgegroeid. Als losse bijlage is een goedgeslaagde reproductie van de Julianakerk te 's-Gra- venhage bijgevoegd. In een uitvoerig ar tikel, verlucht met vele afbeeldingen, wordt oene beschrijving van dezen kerk- bouw gegeven. Voorts beoogt de afleve- pj 6. heeft nochtans gegronde hoop, ring den (geïllustreerden) uitslag van de I dat ln het ^interseizoien 1926—1927 prijsvraag voorde bebouwing van het.Pe- j bejdt n3men van een eigen uit- kingoosch tö Baarn. V eixler verscinllen-j dat hem in staat zal stel de artikelen over beton, matemal-trans-1 jen avond een afgerond program- port, architectuurvereenigingen in het buitenland, Fabricage van kalksintelsteen, een artikel over het inzetten van winkel ruiten, technisch nieuws, etc., allé geïl lustreerd. De abonnementsprijs is f 3.per kwar taal. Het adres van Redactie en Adminis tratie, Amalia van Solmsstraat 28, Den Haag. ma voor den microfoon uit te voeren, Het H. D. O.-Jorkest; dat uit 6 personen bestond, werd in Augustus versterkt tot 10 eni (bleef nominaal onafgebroken) in dienst van den H. D. O. Met de Maat schappij tot Nut van het Algemeen werd een overeenkomst gesloten tot het uitzen den van radio-voordrachten. In October begon het poi^bureau Vaz Dies met nieuws-, imiarkt-, sport- en andere berich- „Handelsbrievenboek voor all TV t>tvnY,Mrnrwlnrh'cnsrf xv^T-richtt^, nlt_ stelsels" (2e druk) door O. H. de Boer. Uitgave Oentraal Bureau Instituut Pont. Den Haag. L Dit boekje, waarvan in 1924 de eerste druk verscheen, bevat 150 handelsbrie ven en 15 dictaten voor het dicteeren aan hen die zich in de stenografie willen be kwamen. De stof is handig en overzichte lijk ingedeeld!, al naar de snelheid van het opnemen. Verschillende teekens ge ven de snelheid van het dicteeren aan. Het Nedertandsche vllegwezen. Dit vrij omvangrijke werft is samengesteld door den heer W. P. van den Abeelen, met medewerking van de betrokken departemen ten, den rij'ksstuddedLenst voor de luchtvaart en de Kon. Ned'. Vereen v. cüuchtvaart Het voorwoord' is van de hand van den gep. Generaal O. J. Snijders. Deze zegt daarin 0. m.: Het luchtverkeer en de luchtvaartindus trie zijn maatschappelijke verschijnselen van jongen datum. Nog geen twintig jaren scheiden ons van hun allereerste praktische levensuitingen. In dezen korten, maar schitterenden ontwikkelingsgang heeft Ne derland een, naar de mate zijner .beperkte krachten, eervolte plaats weten in te nemen en hebben Nederlanders weer getoond eigenschappen te bezitten^ welke hen ook op dit gebied tot een energieke mededin ging met elk ander volk in staat stellen. Onze militaire en civiele vliegers hebben een gevestigden naam van bekwaamheid' en betrouwbaarheid). In binnen- en buitenland behaalden zij welverdiende triomfen. Met waardeering gewaagt de heer Snijders van onze vliegtuigfabrieken, van de Kon. Luchtvaart Maatschappijl, de Kon. Ned Vereentiging voor de Luchtvaart en dten rijksstudiedienst. Hij: acht alle elementen aanwezig voor een geizonde en krachtige ontplboiing en voor opgewekt leven der luchtvaart. (De heer Snlijdters vestigt de aandacht op het groote belang van de toekomstige ver binding Nederland'Indië en het Indische luchtverkeer. Voorts wijst sohr. op de nood zakelijkheid van een doelbewuste luchtvaart- politiek. In hoofdstuk I behandelt Prof. Treub „De beteekenis van de luchtvaart voor Neder land en Koloniën. Het artikel is geïllustreerd' met eenige afbeeldingen' betrekking heb bend1 op de HollandIndië vlucht. Hoofdstuk II behandelt de Rijksvlieg- dlenisten, t. w. de luchtvaart afdeeling van de landmacht en de Marine-vliegdienst. De artikelen bevatten gegevens over de ge schiedenis, organisatie, opleiding, etc. In de derde afdeeling wordt het burger- luchtverkeer behandeld, verdeeld' ln een drie tal onderafdeelingen. De regeling van Re- geeringswegei, de Rijksstudiedienst en de Kon. Ned. Luohtvaart-Maatschapplij. In hoofdstuk 4 worden de vliegtuigindus trieën beschreven: de Fokker-fabrieken), de Nat. vliegindustrie (Koolhoven), de Pander- fabriek, waarna nog eenige nadere bijzon derheden volgen over de Fokkerfabriek, Philips Gloeilampen fabriek, etc. Alle arti kelen zijn met meerendeels goede afbeel dingen verlucht. ten. De propagandacLLenst verrichtte uit nemend) werk. 1 De Radao-Luistergids, het officieple or gaan van dén H. D. O. nam in het ver slagjaar een ongekende vlucht. Aange zien er nauw verband bestaat tusschen den groei van het orgaan en de ftnan- cieele voordeelen, die dé H. D. O. er van trekt, is deze bron van Inkomsten niet on belangrijk. In den afgelöopen winter werd een cur sus voor handelskennis en vreemde talen gehouden. Er kwaim in dien tijd een over eenkomst tot. stand) tusschen den H. D. en den vertegenwoordiger dér auteurs, waardoor genoemde stichting het recht kreeg onder bepaalde voorwaarden mu ziek- en andere nummers voor den micro foon uit te voeren. Tijdens den rampspoediger! avond en nacht van Zondag op Maandag 3—4 Ja nuari werdén diensten bewezen 'bij heit requireeren van hulp voor de overstroom de ^gebieden. Aan mevr. Antoinette van Dijk werd de zorg toevertrouwd' voor een uurtje voor ziekenhuizen. Na een specificatie der uitzendingen volgt het financieel' verslag. In het Slotwoord' zegt het bestuur, dat het nog allesbehalve tevreden is, dé norm van voortreffelijkheid, die het zich gesteld heeft, figt nog boven het huidige bereik. Het is zeer goed mogelijk, dat die gestel de norm niimmer bereikt wordt. Door in menging van den staat zal wellicht straks de omroep uit zijn handen genomen wor den en met wettelijk gevorderde geldmid: delen op een anderen voet worden voort gezet.. Het jaarverslag is verkrijgbaar bij den secretaris. Vracht- en Autobusdiensten. Helder—WIeringen (W. Prins). WieringenHelder (H. J. Naastepad). Beurtvaartdiensten. Helder—Rotterdam v,v. Heldor—Amsterdam v.v. (Colonlijn) 16' 5.— 'sm. Burgerlijke Stand van Anna Paulowna GEBOREN: Meinardus Anthonius, z. v. M. J. Rozenbroek en H. M. Zomerdijk;, Trijntje, d: v. C. Voorthiuijsen en A. Min- nemia ONDERTROUWD: J. van Driél en D. P. de Vos; J. Boon en E. Dunke. Politie Anna Paulowna. Verloren een bruin ledieren portemon- naie, inhoudende een' belastingplaatje; een fietspomp. Gevonden een dop van een oollinigs patentas. Inlichtingen ter secre tarie. TELEGRAFISCH WEERBERICHT naar waarnemingen verricht in den morgen van 81 Augustus. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste barometerstand 772.2 te MemeL Laagste barometerstand 744.0 te Janmayen. Verwachting: Zwakke tot matige ZjO. tot ZjW. of W. windi, licht tot half bewolkt, droog weer, be houdens toenemende kans op onweer, mo gelijk iets koeler. Een aantal werklieden gedood. Te Hein Pest, is gisterochtend1 eeni fa briek aanbouw ingestort. Een aantal werklieen werd onder het puin hegraven. Gist era ond' om zes uur wafen er 7 lijken geborget Een Chinees schiet twee Alge rijnen dood. fa V\inArr-.rv wrapr ve rmn 1>11 min HATl- n' Ondernemer: H. Heeman. Dienstregeling yan 16 Mei t/m. 15 Sept. 1926. Van Helder naar Huisduinen (van Stationsplein): 8.30 u., 9.40 u., 11.30 u., 2.45 u-> 5-30 u., 8.10 u. Van Huisduinen naar Helder (van Kerkplein voor café Klok): 9.20 u., ic u., 12.10 u., 3 u. (naar Zuidstraat), 3.35 u., 5.45 u. (naar Zuidstraat), 7 u., 8.30 u. Stadsdienst. Van Stationsplein naoi Havenplein (Texelsche boot): 8.30 u., 9.40 u., 11.30 u., 2.45 u., 6.15 u. Van Havenplein (Texelsche boot) naar Stations plein: 8.45 u., 9.50 u., 12 u., 3.30 u., 6.20 u. Van 1 Juli t/m. 31 Aug., vanaf Zuidstraat (Politie post) naar Stationsplein8.20 u., 11.10 u., 145 u., 2.15 u., 3.15 u., 6.05 u. Bovendien van 16 Mei15 JulL van 29 u. n.m., van 15 Juli31 Aug. van 9 u. v m.iou.'sav., van 31 Aug.15 Sept. van 2 u. n.m.8 u.'sav., stationneert 1 autobus te Huisduinen en I auto bus op het Stationsplein, met dien verstande,' dat de laatste ook gebruikt wordt voor den stadsdienst naar Havenplein, teneinde, indien zich passagiers aanmelden, deze te vervoeren. Tarief HelderHuisduinen v.v,: voor volwassenen 25 ct., voor kinderen beneden 14 jaar 15 ct. Per enkele reis. Stadstarief: voor volwassenen 15 ct., voor kinde ren beneden 14 jaar 10 ct. Per enkele reis NIEUWE UITGAVEN. „Het Nederlandsche Vllegwezen", uitgave van de N. V. Vereeniigde Bureaux voor de uitgave van speciale werken tien behoeve van handel en industrie te Amsterdam. v.m. v.m. n.m. Helder (Stat.pl.) v. 6.9.05 1245 n.m. 4.10 4.25 4-45 5.— 5.20 5-35 5-40' n.m. 6.20 6.35 6.55 7.10 7.30 7-45 8.— De Kooij 6.15 9.20 1. A. Paul. (via Brz.) 6.35 940 1.20 Ewijcksluis 6.50 9-55 1.35 Hypolitush. (W.) 7.10 10.15 i.55 Den Qever (W.) a. 7.25 10.30 2.10 Den Oever (W.) v. 7.30 10.45 2.25 HypolituSh. (W.) 7.45 11.— 2.40 5-55. 8.15 Ewijcksluis 8.05 11.20 3.6.15 8.35 Anna Paulowna 8.20 n.35 3.15 6.30 8.50 De Kooij(via Brz.) 8.40 n.55 3-35 6.50 9.10 Helder (Stat.pl.) a. 8.55 12.10 3.50 7.05 9.25 De diensten 6.v.m. en 6.20 n.m. van Helder alsmede 7.30 v.m. en 8.n.m. van Wieringen rijden op Zondafe NIET. n.m. 2.15 2.30 2.50 3.05 3.20 3-35 n.m. 5-30 5.45 6.05 6.20 6.40 655 v.m. v.-m. n.m. Den Oever (W.) v. 7.45 10.30 12.45 Hypolitushoef 8.00 10.45 12.55 v. Ewijcksluis 8.20 11.05 1.10 A. Paul. (via Brz.) 8.35 11.20 1.25 (De Kooij 8.55 n.40 1.45 Helder a. 9.10 11.55 2.00 (Kerkpl. b.d.Werf) v.m. n.m. Helder v. 9.30 12.35 De Kooij (via Brz.) 945 12.50 A. Paulowna 9.20 10.05 1.10 v. Ewijcksluis 9-35 10.20 1.25 Hypolitush. 9.55 10.40 1.40 DenOever a. 10.10 10.55 1.55 De dienst 9.20 v.m. A. PaulownaDen Oever Zaterdags en Zondags niet; 7.45 v.m. Don derdags en Zaterdags niet. Donderdags 7-15 uur v.m. vanaf Zandvaart naar Schagen. n.m. 2.15 2.30 2.50 3.05 3.25 3.40 n.m. n.m. 4.00 7.10 4-15 4-35 4.50 5.05 5.20 7-25 7-45 8.00 8.15 8.30 Ondernemer: C. N. v. Koningsbruggen, Loodsgracht 50. Driemaal wekelijksche Goederendiensten met de schroefbooten Bertha 1, II, III en IV. Vertrek van "Helder naar Rotterdam: Maandagmorgen 6 uur: via Haarlem, Leiden, Den Haag en Delft. Woensdagmorgen 6 uur: via Haarlem, Leiden en Gouda. Vrijdagmorgen 6 uur: vla Haarlem, Leiden, Den Haag en Delft. Vertrek van Rotterdam naar Helder: Maandag-, Woensdag-, Vrijdagmiddag 12 uur: via Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen a. d. Rijn, Ledden, Westzaan en Krommenie. Ondernemers: Gebrs. v. Koningsbruggen Pzns. Loodsgracht 21. Tweemaal per week van Helder via Alkmaar, Zaanstreek naar Amsterdam. Vertrek van Helder: Maandags- en Woens dagsmorgens oxn 6 uur. Vertrek van Amsterdam: Dinsdags- en Don derdagsavonds om 6 uur. Ligplaats te Helder: Loodsgracht 21; te Amsterdam: Damrak, steiger 3. Tijdstippen van verzanding der brievenmalen. Naar Ned. Oost-IndlB. Verzendings- weg. Per zeepost via Amsterdam of Rotterdam Per Holl. mail via Genua (id. nazending) (id. 2e na zending via Marseille (id. nazending) per Eng. mail via Marseille Datum der ter post bezorging. 13 en 27 Sept. 7 en 21 7 en 21 8 en 22 8 en 22 14 en 28 1,15,29 Eiken .Donderdag Tijdstip der laatste bus lichting a. h. Postkantoor. 6.30 6.30 3.— 9.— 6.30 3.— 3.— 'sav. 'sav. 'sav. 'sm. 'sav. 'sav. 'sav. 9.— 'sm. Naar Nsd. West-lndië. Naar Suriname: Per zeepost via Amsterdam 1 en 29 Sept. Per mail via Amsterdam Per mail via St. Nazaire 28 Naar S a b a, St. E us ta tius en St. M ar tin: Perzeepostvia 6.30 'sav. 6.30 'sav. 6.30 'sav. Amsterdam (Colonlijn) Per mail over Engeland 16 Sept. Eiken Vrijdag. 6.30 'sav. Naar Aruba, Bonaire en Cnra^ao: Perzeepostvia Amsterdam (Colonlijn) 16 Sept. 6.30'sav. Per pnail over Engeland 3 5.'s. m Per mail over Frankrijk S j 3.-'ï»v. Per zeepost te verzenden stukken zijn te voorzien van de aanwijzing „zeepost." Uitsluitend gewone en aangeteekende brieven en briefkaarten. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 7