Oitsnapte en gewapende boeven.
Zaterdagochtend zijn een vierentwin-
tljtal boeven ontsnapt uit de gevangenis
teJoiia in Michigan. Zij vielen de nacht-
wfceri aan en overmanden ben, stalen
reolvirs en geweren en namen de vlucht
Aat l.unner maakten zich van een paar
onleheerde auto's meester en gingen er
datma van door. De overigen verspreid-
der zith in verschillende richtingen.
otaing tusschen een trein en een
autobus.
T Naworfch bij OarMsle heeft bij een
overeg een botsing tusschen een sneltrein
en en autobus plaats gehad. Er zijn acht
doodn„ w.o. de employé, die het hek heeft
geopndi voor de bus, waardoor deize op den
trein s gereden.
Boot gezonken.
Ople Elbe bij: Tangermuende is een) boot
gezonen. Vier van de negeni inzittenden
zijn vrdronken.
Ee fabriek ln aanbouw Ingestort
Goederentrein ontspoord.
Tusscbmi Alexandrowo en Thorn in Po
len is ee> goederentrein ontspoord: De lo
comotief >ni dertien wagens zijn vernield.
De machlist is licht gewond.
Een huwelijkstragedie.
In Chha is zelfmoord) geen zeldzaam
heid, doel dezer degen heeft zich te Pe
king een geval voorgedaan, dat bijzon-
iere vernelding verdient en in de plaat
selijke pa-s dan ook groote aandacht
teeft getrokken. Het betreft hier een
adittlenjirig mooi meisje, de aangeno
men doclter van een ouden opiumschui-
ve. en dobbelaar, die haar tegen een be-
draf van een zeshonderd gulden had uit-
gehwelikt aan een boezemvriend, die
bovndien al een echtgenoote had. Het
meüe verzocht haar stiefvader, den koop
ongGaan te maken, doch deze had daar
geerooren naar. Er werden derhalve
schihingen getroffen voor het huwelijks-
feestde huwelijks uitzet voor het meisje
werdverzorgd, en de noodige formalitei
ten vrvuld. Op den dag dat het meisje
naar et huis van haar echtgenoot, dien
zij no nooit had gezien, zou worden ge-
brachi Meedden de bruidsmeisjes het
bruidj dat echter onopgemerkt een
scheer.es in de plooien ven haar kleede
ren ve>org. Met grapjes werd zij ten
slotte hden bruidsstoel geplaatst, waarin
zij naanaar nieuwe huis zou worden ge
dragen, ben zij daar echter aankwam en
de gordien terzijde werden getrokken,
vond me het jongemeisje dood. Zij had
zich den>ols opengesneden.
In de >oruitstrevende pers wordt dit
droevige (val aangegrepen tot het beplei
ten van d afschaffing der verouderde
huwelijksvtgeving in China, die het
Chineeschtmeifije belet, een mtüh van
haar keuzete zoeken.
Ben huw^jksaanzoek op goed geluk.
Vele zijn middelen, om tot een huwe
lijk te gerakd, Vain alles hebben de eenza
men reeds g«robeerd, om een al dam niet
•passende weerhelft te vinden. Het meest
onverwachte tnzoek kreeg echter wel' een
ambtenaar derlouane te Brest.
Bij het openn van een pakje tabak vond
hij namelijk ee. dichtgevouwen briefje van
den volgenden üioud:
„Dat u fijne ;bak in dit pakje vindt, in-
plaats van grovt heeft u te danken aan
Marie.een wduwe, -werkzaam te Mor-
ladx, die gaarne ou hertrouwen.
Wilde deze trowlusttige niet «den meer
en meer gebruikejken weg" volgen, of was
zij van meening, lat het huwelijk nu een
maal een loterij is m ziji daarom maar beter
deed haar aanzoek n.kraflk te verzenden?
Of de verrassin,' van de fijn gekorven
tabak inderdaad tot een idSylle heeft geleid,
wordt ons hela® n»t gemeld.
Atto-flngelukken.
De Zaterdag «n Zondag in Engeland zijn
veer gekenmerk door een groot aantal
dito-ongelukken, die in totaal aan 12 men-
«hem het leven hebben gekost. Te Rednall
abij Binninghan raakte een vrachtauto
nat bussen mell galaden het stuur kwijt
ei sloeg om, temidden van de verpleegden
vai een tehuis v>or vrouwen, die zich ter
kek begaven. >e vrouwen werden met
mifck overgoten ex' twaalf hunner werden
tegn den grond geworpen. Een vrouw van
52 aar en een musje van zeventien kwa
aie) onder de auto eni werden) ernstig ge-
wod. Voorts lieper zes andere vrouwen en
twe mannen) kwesuren op. De auto was
het ttuur kwijt geaakt bij een poging om
twee motorfietsers mis te rijdeni, die met
elkar in ibotsing waren gekomen.
B) het station vin Stepney Green had
een iog noodlottige" ongeluk plaats. Een
autorachtte op het laatste oogenblik uit te
wjkin voor een voetganger, doch raakte den
man toch. De auto kwam op het trottoir
fcereet, overreed ee» man, die uit het sta
tion :wam en drukte een ander plat tegen
een 'inkalpul. Alle drie slachtoffers waren
dood
Vorts is bij een botsing van zjjn auto
met en motorrijder op een kruispunt van
wege majoor Fitaclarenoe, de directeur van
de gvangenüs van Strangeways en een
broer van den graaf van Munster, uit de
aito geslingerd en gedood: ZBJn vrouw en
ioon,iie met hem in' den wagen- zaten, ble
ven' ogedeerdL De motorrijder was ernstig
gtworl
De wraak van den Chinees.
Ir gat bijna geen week voorbij, schrijft
„POeuvre", dat de Chimeezonj, Algerijnen,
Polen, Italianen of Tsjeoho-ïSlowakem te
Parjjs niet van zich laten spreken. Zij ge
dragen zich vrj behoorlijk de eerste dagen
van de week, maar als de Zaterdag is aan
gebroken, kunnen zij hun driften niet meer
intoomen en hun twisten eindigen vaak met
meer dan woorden: Zaterdagavond zijin n de
Passage Brunoy Chineezen en Algerijnen,
die meer gedronken hadden dan goed voor
hen was, elkaar te Jijf gegaan. Toen de
politie ter plaatse kwam vond zij twee Al
gerijnen ter aarde liggen. Be een, door twee
revolverschoten in het hoofd geraakt, was
dood, de ander, mot een schot door de long,
leefde nog. Een Chinees werd aangewezen
als de dader en door de politie opgepakt,
evenals een vriend, die er van verdacht
werd het wapen, waarmee de moord) ge
pleegd ls, verborgen te hebben. De moor
denaar zou uit wraak gehandeld hebben en
speciaal te Parijs zijn gekomen om de Al
gerijnen te doodèn, die zich aan een van zijn
liefjes vergrepen 'zouden hebben: „Een echt
Parijsch drama", zet JX)euvre" ironisch
boven haar verslag van het gebeurde.
Een prettige verrassing.
Roger Matter, een marconist van de
Fransche marine, zat telegrammen op te
nemen op het draadloos station te Roche-
fort, toen hij plotseling zijn eigen naam
voor zich zag en de 'mededeeling neer te
schrijven kreeg, dat hij: erfgenaam was van
een bedrag van ongeveer 24 miljoen francs,
d. w. z. ongeveer 600.000 Amerikaansche
dollars. Dit bedrag is hem gelegateerd door
zijn moeder, van wie hij- sinds zijn prille
jeugd niets meer vernomen had. Zijn vader
en moeder waren namelijk gescheiden en
hjj was door rijn vader opgevoed. Zijn moe
der was naar de Ver. Staten gegaan en had
daar een fortuin vergaard, dat zij nu aan
haar zoon heeft nagelaten. Roger, die nog
minderjarig is, zal nog een paar maanden
moeten wachten, voor hij het geld1 ln handen
krijgt.
Staven ln vrijheid! gesteld.
De Pionier, een dagblad te Allahabad,
meldt, dat er in Nepal 57.889 slaven in
vrijheid zijn gesteld. Hiermee zijn de
laatste sporen van slavernij in dat land
verdwenen.
Bij 15.719 slavenelgenaars is de meening
over de afschaffing der slavernij inge
wonnen. Nog geen 650 waren er tegen, en
1281 boden vrijlating zonder schadever
goeding aan.
De regeering heeft 270.000 pond aan
schadevergoeding uitgekeerd.
Weer een treinontsporing.
In den nacht van Zondag op Maandag
is de boemeltrein van St. Etienne, die
om zes minuten na middernacht te Lyon
moet aankomen, om kwart over twaalf
tusschen Vernaisson en Latour-de-Millery,
op een tiental K.M. van Lyon, ontspoort.
Volgens de eerste berichten waren er
verscheidene gewonden.
Storm in de Zwarte Zee.
In de Zwarte Zee heeft de laatste da
gen een orkaan gewoed, waaraan eenige
schoeners, die kolen varen van Podina
naar Konstantinopel, ten slachtoffer zijn
gevallen. Twee en twintig zeelieden zijn
bij deze schipbreuken omgekomen.
De schrijver.
Een Fransch schrijver, Gabriel Ber
nard, heeft een roman geschreven „La
Princesse lnconnue", waarvan een ge
deelte speelt in een klein, charmant
dorpje ln de omstreken van Vichy. In dat
dorpje staat een boersch herbergje, waar
voor weinig geld uitstekende maaltijden
opgediend werden. Gabriel Bernard heeft
in zijn roman ook over dat herbergje ge
sproken.
Dit jaar bracht hij eenigen tijd door in
Vichy, en besloot, weer eens naar dat
dorpje te gaan, en een maaltijd te gebrui
ken in „zijn" herbergje.
Hij was volkomen tevreden over den
maaltijd, die hem voorgezet werd, de her
bergierster had nog niets van haar kook
kunst ingeboet.
Maar, toen hem de rekening gebracht
werd, keek hij verbaasd.
„Wat is dat?" vroeg hij. „Waarom zijn
uw prijzen plotseling zóó opgeslagen,
bijna verdubbeld, vergeleken bij een half
jaar geleden?".
„Maar dat spreekt toch vanzelf!" ant
woordde de herbergierster. „Nu wij zoo
beroeimid zijnl.
„Ja; een schrijver uit Parijs heeft ons
in een roman gezet. „La Princesse in-
oonnue". Nou en sinds dien tijd, begrijpt
u, komt hier druk bezoek."
Een vriend, die Gabriel Bernard ver
gezelde, zed toen tegen de herbergierster:
„Maar de Parijsche schrijver, die de
„Princesse inconnue" gemaakt heeft, dat
is déze méneer.
De vrouw week Gabriel Bernard met
een strengen blik aan, en antwoordde:
„Jawel!Dat ken ik!.... Dat is
mij al zóóveel keer gezegd! Maar ik vlieg
er niet meer in!" M.
De prijs der tranen.
Coquelin, de groote, hield meer van
den lach dan van den traan. Hij) werd
eens "naar Amerika genoodigd door den
mflllardair Van der Bilt om en p-etit oo-
mité voordrachten te houden, een grap
pige en een tragische!
Toen de Amerikaan naderhand vroeg,
wat hij den kunstenaar schuldig was,
diende deze schriftelijk de rekening ln.
Er stond
zes tranen honderd dollar per stuk;
twaalf scbaterlaohbuien tweehon
derd1 dollar pr stuk.
Welk een minachting voor het drama!
INGEZONDEN.
Bezuiniging.
Geachte Redactie.
Vergun mij een plaatsje ln uw veelge
lezen blad, bij voorbaat mijn dank.
Terwijl ik dn een vorig artikel .toegelicht
heb, hoe men meende te moeten bezuini
gen, wil ik miij thans bepalen tot hen, die
tijdelijk in 'e Rijksdienst genomen worden
en die», bij een oehoorlijk pensioen^ nog een
salaris van 25.tot 31-50 per week
hebben (plus vacantie).
Wanneer men nu nagaat, dat door Z. Ex
cellentie minister Oolijn een bepaling ju het
leven is geroepen, die inhoudt, dat het
salaris van hem, die gepensionneend is, doch
in een werkkring gebandhaafdl blijft, niet
meer mag bedragen dan ten hoogste 600
per jaar, of 12 per weqk, ziet men, dat bij
onze Marine een geheel andere meening ge
huldigd wordt.
Het is daarom dat torpedomakers, vlieg*
fcuigmakers en koks, zich eerst laten pen-
Jaarverslag Hllvérsumsche Draadlooze
Omroep.
Overzicht van de gebeurtenissen.
Van de stichting Hilversumsche Draad
looze Omroep ontvingen wij het jaarver
slag over het derde omroepjaar 1925—
1926, handelende over het tijdvak 1 Juni
1925—1 Juni 1926.
Wij ontleenen hieraan het volgende:
Hot omroepleven werd in den zomer
van 1925 niet door groote gebeurtenissen
geschokt Het voornaamste gerecht van
het omroepmenu van dien zomer vorm
den de Kurhausooncerten, aangeboden
door de N.V. Philips' Radio.
In de regeeringscommissie voor den
omroep werden als lid benoemd do Voor
zitter van den H.D.O., G. baron Tipdal
en den secretaris W. Vogt. Inzake de uit
breiding van de partij-omroepen wenscht
de HjD.O. niet te verbloemen, dat het
optreden van meer partijgroepen hem
leed deed, omdat deze versnippering van
kracht in zijn oogen niet onvermijdelijk
sioiinooren, om daapa ineigenwerkkring rhet SSdK
weer te blijven, waar ze dan bij hun pen
sioen, dat nog gemiddeld 35 of 40 gulden, per
week bedraagt een loon krijgen van 25
bot 311)0 per week.
Ik meen1 hiermede den sluier opgelicht te
hebben voor hen, dli© met dezen .toestand
rekening hebben) te boliden.
P. L. VAN WIJK,
Gep. Bergt.-Verpl.
Ie Vroonstraat'17.
delijk, dat men niet anders wilde. Inmid
dels is de( kwestie met de Ver. van Arb.
Radio-Amateurs opgelost.
Teneinde op een vaste basis door te
kunnen gaan, werd in Maart 1926 een
contract met de Ned1. Seintoestellen Fa
briek afgesloten, waarbij de verlangde
zekerheid over dien zender werd verkre
gen. In dezelfde maand constitueerde de
H.D.O. zich als rechtspersoon in den
vorm van een stichting.
Sedert het omroepen door de V.A.R.A.
ging de Zaterdagavond definitief voor
deu H.DO verloren, maar daartegen
over werd aan den H.D.O. door de NJ3.F.
de besclükking over een nieuwen zender
geddrenae de 7 dagen yan de week in uit:
zicht gesteld, in gebruik te nemen twee
maanden nadat de regeering de daarvoor
vereischte zendvergunning zou hebben
verleend. Die zendvergunning is door den
HJ).0. aan den minister van waterstaat
aangevraagd. Tot dusver is de beslissing
daarop niet ontvangen.
Dit. uitstel houdt verband met dé han
delingen der regeeringscommissie. De
Autobusdienst Üeiu„rHclcdulneu v.v.
.^Bouwbedrijf". Met uL. és vau de 3e
jaargang is „Bouwbedrijf" uitgebreid.
Voortaan is hierin opgenomen het tijd
schrift „Bouwen". Het 14-daagsch tijd
schrift, tevens orgaan van den Beton-
bond, is hiermede tot een kloek tijd
schrift uitgegroeid.
Als losse bijlage is een goedgeslaagde
reproductie van de Julianakerk te 's-Gra-
venhage bijgevoegd. In een uitvoerig ar
tikel, verlucht met vele afbeeldingen,
wordt oene beschrijving van dezen kerk-
bouw gegeven. Voorts beoogt de afleve- pj 6. heeft nochtans gegronde hoop,
ring den (geïllustreerden) uitslag van de I dat ln het ^interseizoien 1926—1927
prijsvraag voorde bebouwing van het.Pe- j bejdt n3men van een eigen uit-
kingoosch tö Baarn. V eixler verscinllen-j dat hem in staat zal stel
de artikelen over beton, matemal-trans-1 jen avond een afgerond program-
port, architectuurvereenigingen in het
buitenland, Fabricage van kalksintelsteen,
een artikel over het inzetten van winkel
ruiten, technisch nieuws, etc., allé geïl
lustreerd.
De abonnementsprijs is f 3.per kwar
taal. Het adres van Redactie en Adminis
tratie, Amalia van Solmsstraat 28, Den
Haag.
ma voor den microfoon uit te voeren,
Het H. D. O.-Jorkest; dat uit 6 personen
bestond, werd in Augustus versterkt tot
10 eni (bleef nominaal onafgebroken) in
dienst van den H. D. O. Met de Maat
schappij tot Nut van het Algemeen werd
een overeenkomst gesloten tot het uitzen
den van radio-voordrachten. In October
begon het poi^bureau Vaz Dies met
nieuws-, imiarkt-, sport- en andere berich-
„Handelsbrievenboek voor all TV t>tvnY,Mrnrwlnrh'cnsrf xv^T-richtt^, nlt_
stelsels" (2e druk) door O. H. de
Boer. Uitgave Oentraal Bureau
Instituut Pont. Den Haag. L
Dit boekje, waarvan in 1924 de eerste
druk verscheen, bevat 150 handelsbrie
ven en 15 dictaten voor het dicteeren aan
hen die zich in de stenografie willen be
kwamen. De stof is handig en overzichte
lijk ingedeeld!, al naar de snelheid van
het opnemen. Verschillende teekens ge
ven de snelheid van het dicteeren aan.
Het Nedertandsche vllegwezen.
Dit vrij omvangrijke werft is samengesteld
door den heer W. P. van den Abeelen, met
medewerking van de betrokken departemen
ten, den rij'ksstuddedLenst voor de luchtvaart
en de Kon. Ned'. Vereen v. cüuchtvaart
Het voorwoord' is van de hand van den
gep. Generaal O. J. Snijders. Deze zegt
daarin 0. m.:
Het luchtverkeer en de luchtvaartindus
trie zijn maatschappelijke verschijnselen
van jongen datum. Nog geen twintig jaren
scheiden ons van hun allereerste praktische
levensuitingen. In dezen korten, maar
schitterenden ontwikkelingsgang heeft Ne
derland een, naar de mate zijner .beperkte
krachten, eervolte plaats weten in te nemen
en hebben Nederlanders weer getoond
eigenschappen te bezitten^ welke hen ook
op dit gebied tot een energieke mededin
ging met elk ander volk in staat stellen.
Onze militaire en civiele vliegers hebben
een gevestigden naam van bekwaamheid' en
betrouwbaarheid). In binnen- en buitenland
behaalden zij welverdiende triomfen.
Met waardeering gewaagt de heer Snijders
van onze vliegtuigfabrieken, van de Kon.
Luchtvaart Maatschappijl, de Kon. Ned
Vereentiging voor de Luchtvaart en dten
rijksstudiedienst. Hij: acht alle elementen
aanwezig voor een geizonde en krachtige
ontplboiing en voor opgewekt leven der
luchtvaart.
(De heer Snlijdters vestigt de aandacht op
het groote belang van de toekomstige ver
binding Nederland'Indië en het Indische
luchtverkeer. Voorts wijst sohr. op de nood
zakelijkheid van een doelbewuste luchtvaart-
politiek.
In hoofdstuk I behandelt Prof. Treub „De
beteekenis van de luchtvaart voor Neder
land en Koloniën. Het artikel is geïllustreerd'
met eenige afbeeldingen' betrekking heb
bend1 op de HollandIndië vlucht.
Hoofdstuk II behandelt de Rijksvlieg-
dlenisten, t. w. de luchtvaart afdeeling van
de landmacht en de Marine-vliegdienst. De
artikelen bevatten gegevens over de ge
schiedenis, organisatie, opleiding, etc.
In de derde afdeeling wordt het burger-
luchtverkeer behandeld, verdeeld' ln een drie
tal onderafdeelingen. De regeling van Re-
geeringswegei, de Rijksstudiedienst en de
Kon. Ned. Luohtvaart-Maatschapplij.
In hoofdstuk 4 worden de vliegtuigindus
trieën beschreven: de Fokker-fabrieken), de
Nat. vliegindustrie (Koolhoven), de Pander-
fabriek, waarna nog eenige nadere bijzon
derheden volgen over de Fokkerfabriek,
Philips Gloeilampen fabriek, etc. Alle arti
kelen zijn met meerendeels goede afbeel
dingen verlucht.
ten. De propagandacLLenst verrichtte uit
nemend) werk. 1
De Radao-Luistergids, het officieple or
gaan van dén H. D. O. nam in het ver
slagjaar een ongekende vlucht. Aange
zien er nauw verband bestaat tusschen
den groei van het orgaan en de ftnan-
cieele voordeelen, die dé H. D. O. er van
trekt, is deze bron van Inkomsten niet on
belangrijk.
In den afgelöopen winter werd een cur
sus voor handelskennis en vreemde talen
gehouden. Er kwaim in dien tijd een over
eenkomst tot. stand) tusschen den H. D.
en den vertegenwoordiger dér auteurs,
waardoor genoemde stichting het recht
kreeg onder bepaalde voorwaarden mu
ziek- en andere nummers voor den micro
foon uit te voeren.
Tijdens den rampspoediger! avond en
nacht van Zondag op Maandag 3—4 Ja
nuari werdén diensten bewezen 'bij heit
requireeren van hulp voor de overstroom
de ^gebieden. Aan mevr. Antoinette van
Dijk werd de zorg toevertrouwd' voor een
uurtje voor ziekenhuizen.
Na een specificatie der uitzendingen
volgt het financieel' verslag.
In het Slotwoord' zegt het bestuur, dat
het nog allesbehalve tevreden is, dé norm
van voortreffelijkheid, die het zich gesteld
heeft, figt nog boven het huidige bereik.
Het is zeer goed mogelijk, dat die gestel
de norm niimmer bereikt wordt. Door in
menging van den staat zal wellicht straks
de omroep uit zijn handen genomen wor
den en met wettelijk gevorderde geldmid:
delen op een anderen voet worden voort
gezet..
Het jaarverslag is verkrijgbaar bij den
secretaris.
Vracht- en Autobusdiensten.
Helder—WIeringen (W. Prins).
WieringenHelder (H. J. Naastepad).
Beurtvaartdiensten.
Helder—Rotterdam v,v.
Heldor—Amsterdam v.v.
(Colonlijn) 16'
5.— 'sm.
Burgerlijke Stand van Anna Paulowna
GEBOREN: Meinardus Anthonius, z.
v. M. J. Rozenbroek en H. M. Zomerdijk;,
Trijntje, d: v. C. Voorthiuijsen en A. Min-
nemia
ONDERTROUWD: J. van Driél en D.
P. de Vos; J. Boon en E. Dunke.
Politie Anna Paulowna.
Verloren een bruin ledieren portemon-
naie, inhoudende een' belastingplaatje;
een fietspomp. Gevonden een dop van een
oollinigs patentas. Inlichtingen ter secre
tarie.
TELEGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 81 Augustus.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste barometerstand 772.2 te MemeL
Laagste barometerstand 744.0 te Janmayen.
Verwachting:
Zwakke tot matige ZjO. tot ZjW. of W.
windi, licht tot half bewolkt, droog weer, be
houdens toenemende kans op onweer, mo
gelijk iets koeler.
Een aantal werklieden gedood.
Te Hein Pest, is gisterochtend1 eeni fa
briek aanbouw ingestort. Een aantal
werklieen werd onder het puin hegraven.
Gist era ond' om zes uur wafen er 7 lijken
geborget
Een Chinees schiet twee Alge
rijnen dood.
fa V\inArr-.rv wrapr ve rmn 1>11 min HATl- n'
Ondernemer: H. Heeman.
Dienstregeling yan 16 Mei t/m. 15 Sept. 1926.
Van Helder naar Huisduinen (van Stationsplein):
8.30 u., 9.40 u., 11.30 u., 2.45 u-> 5-30 u., 8.10 u.
Van Huisduinen naar Helder (van Kerkplein voor
café Klok): 9.20 u., ic u., 12.10 u., 3 u. (naar
Zuidstraat), 3.35 u., 5.45 u. (naar Zuidstraat),
7 u., 8.30 u. Stadsdienst.
Van Stationsplein naoi Havenplein (Texelsche boot):
8.30 u., 9.40 u., 11.30 u., 2.45 u., 6.15 u.
Van Havenplein (Texelsche boot) naar Stations
plein: 8.45 u., 9.50 u., 12 u., 3.30 u., 6.20 u.
Van 1 Juli t/m. 31 Aug., vanaf Zuidstraat (Politie
post) naar Stationsplein8.20 u., 11.10 u., 145
u., 2.15 u., 3.15 u., 6.05 u.
Bovendien van 16 Mei15 JulL van 29 u. n.m.,
van 15 Juli31 Aug. van 9 u. v m.iou.'sav.,
van 31 Aug.15 Sept. van 2 u. n.m.8 u.'sav.,
stationneert 1 autobus te Huisduinen en I auto
bus op het Stationsplein, met dien verstande,'
dat de laatste ook gebruikt wordt voor den
stadsdienst naar Havenplein, teneinde, indien
zich passagiers aanmelden, deze te vervoeren.
Tarief HelderHuisduinen v.v,: voor volwassenen
25 ct., voor kinderen beneden 14 jaar 15 ct.
Per enkele reis.
Stadstarief: voor volwassenen 15 ct., voor kinde
ren beneden 14 jaar 10 ct. Per enkele reis
NIEUWE UITGAVEN.
„Het Nederlandsche Vllegwezen",
uitgave van de N. V. Vereeniigde
Bureaux voor de uitgave van speciale
werken tien behoeve van handel en
industrie te Amsterdam.
v.m. v.m. n.m.
Helder (Stat.pl.) v. 6.9.05 1245
n.m.
4.10
4.25
4-45
5.—
5.20
5-35
5-40'
n.m.
6.20
6.35
6.55
7.10
7.30
7-45
8.—
De Kooij 6.15 9.20 1.
A. Paul. (via Brz.) 6.35 940 1.20
Ewijcksluis 6.50 9-55 1.35
Hypolitush. (W.) 7.10 10.15 i.55
Den Qever (W.) a. 7.25 10.30 2.10
Den Oever (W.) v. 7.30 10.45 2.25
HypolituSh. (W.) 7.45 11.— 2.40 5-55. 8.15
Ewijcksluis 8.05 11.20 3.6.15 8.35
Anna Paulowna 8.20 n.35 3.15 6.30 8.50
De Kooij(via Brz.) 8.40 n.55 3-35 6.50 9.10
Helder (Stat.pl.) a. 8.55 12.10 3.50 7.05 9.25
De diensten 6.v.m. en 6.20 n.m. van Helder
alsmede 7.30 v.m. en 8.n.m. van Wieringen
rijden op Zondafe NIET.
n.m.
2.15
2.30
2.50
3.05
3.20
3-35
n.m.
5-30
5.45
6.05
6.20
6.40
655
v.m. v.-m. n.m.
Den Oever (W.) v. 7.45 10.30 12.45
Hypolitushoef 8.00 10.45 12.55
v. Ewijcksluis 8.20 11.05 1.10
A. Paul. (via Brz.) 8.35 11.20 1.25
(De Kooij 8.55 n.40 1.45
Helder a. 9.10 11.55 2.00
(Kerkpl. b.d.Werf)
v.m. n.m.
Helder v. 9.30 12.35
De Kooij (via Brz.) 945 12.50
A. Paulowna 9.20 10.05 1.10
v. Ewijcksluis 9-35 10.20 1.25
Hypolitush. 9.55 10.40 1.40
DenOever a. 10.10 10.55 1.55
De dienst 9.20 v.m. A. PaulownaDen Oever
Zaterdags en Zondags niet; 7.45 v.m. Don
derdags en Zaterdags niet. Donderdags
7-15 uur v.m. vanaf Zandvaart naar Schagen.
n.m.
2.15
2.30
2.50
3.05
3.25
3.40
n.m. n.m.
4.00 7.10
4-15
4-35
4.50
5.05
5.20
7-25
7-45
8.00
8.15
8.30
Ondernemer: C. N. v. Koningsbruggen,
Loodsgracht 50.
Driemaal wekelijksche Goederendiensten met
de schroefbooten Bertha 1, II, III en IV.
Vertrek van "Helder naar Rotterdam:
Maandagmorgen 6 uur: via Haarlem, Leiden,
Den Haag en Delft.
Woensdagmorgen 6 uur: via Haarlem, Leiden
en Gouda.
Vrijdagmorgen 6 uur: vla Haarlem, Leiden,
Den Haag en Delft.
Vertrek van Rotterdam naar Helder:
Maandag-, Woensdag-, Vrijdagmiddag 12 uur:
via Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen
a. d. Rijn, Ledden, Westzaan en Krommenie.
Ondernemers:
Gebrs. v. Koningsbruggen Pzns.
Loodsgracht 21.
Tweemaal per week van Helder via Alkmaar,
Zaanstreek naar Amsterdam.
Vertrek van Helder: Maandags- en Woens
dagsmorgens oxn 6 uur.
Vertrek van Amsterdam: Dinsdags- en Don
derdagsavonds om 6 uur.
Ligplaats te Helder: Loodsgracht 21; te
Amsterdam: Damrak, steiger 3.
Tijdstippen van verzanding der brievenmalen.
Naar Ned. Oost-IndlB.
Verzendings-
weg.
Per zeepost via
Amsterdam
of Rotterdam
Per Holl. mail
via Genua
(id. nazending)
(id. 2e na
zending
via Marseille
(id. nazending)
per Eng. mail
via Marseille
Datum der
ter post
bezorging.
13 en 27 Sept.
7 en 21
7 en 21
8 en 22
8 en 22
14 en 28
1,15,29
Eiken
.Donderdag
Tijdstip der
laatste bus
lichting a. h.
Postkantoor.
6.30
6.30
3.—
9.—
6.30
3.—
3.—
'sav.
'sav.
'sav.
'sm.
'sav.
'sav.
'sav.
9.— 'sm.
Naar Nsd. West-lndië.
Naar Suriname:
Per zeepost via
Amsterdam 1 en 29 Sept.
Per mail via
Amsterdam
Per mail via
St. Nazaire 28
Naar S a b a, St. E us ta tius en St. M ar tin:
Perzeepostvia
6.30 'sav.
6.30 'sav.
6.30 'sav.
Amsterdam
(Colonlijn)
Per mail over
Engeland
16 Sept.
Eiken Vrijdag.
6.30 'sav.
Naar Aruba, Bonaire en Cnra^ao:
Perzeepostvia
Amsterdam
(Colonlijn) 16 Sept. 6.30'sav.
Per pnail over
Engeland 3 5.'s. m
Per mail over
Frankrijk S j 3.-'ï»v.
Per zeepost te verzenden stukken zijn te
voorzien van de aanwijzing „zeepost."
Uitsluitend gewone en aangeteekende
brieven en briefkaarten.
I