HELOERSCHE
Purol bij Huiduitslag en Huidverwonding
DERDE EN LAATSTE BLAD.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
VAN ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1926.
De tramlijn Seliatjen—Wogrnun.
De bil de instandhouding der tramlijn
SchagenWognurn belanghebbende ge
meente- en bannebesturen hebben- een
schrijven van den hoofdingenieur-directeur
van den Provincialen Waterstaat ontvan
gen, waarin deze ais zijn meening te bonnen
geeft, dat de Nederlandsche Spoorwegen de
exploitatie moeten staken. Ged. Staten slui
ten zich bij deze opvatting aan en vinden
geen aanleiding er toe mee te werken, dat de
exploitatie der lijn wordt voortgezet.
De gemeenteraad te Hoogwoud heeft zich
in beginsel uitgesproken voor steun aan de
instandhouding der tramlijn voor wat het
goederenvervoer betreft. Voor het perso
nenvervoer vindt het daartoe geen aanlei
ding. Tevens werd1 de noodzakelijkheid be
pleit, om, mocht de tram verdwijnen, de
kanalisatie van WesixFriesland zoodanig te
doen geschieden, dat een goed vaarwater
wordt verkregen.
De vflf vBegbooten voor Ned.-Indië.
I>e vijf door de Ned. Marine voor Neder-
landsch-Indië bestemde Dornier-viiegbooten
zjjin thans, naar V. D. verneemt, door de
„lOommissie van overname" te Marina
(Italië) in ontvangst genomen. De vlieg-
booten hebben aan de gestelde verwachtin
gen volkomen voldaan.
De JSrandaria" bulten dienst
Do secretaris der Noord- en Euid-Hol-
landsche Reddingmaatschappij, Amstel
842 te Amsterdam, deelt mede, dat de mo-
torreddingboot „Brandaris" gedurende
eenigen tijd afwezig zal zijn van haar sta
tion tot het doen uitvoeren van werk
zaamheden te Amsterdam en dat gedu
rende hare afwezigheid zoonoodig de mo
torreddingboot „Dorus Rijkerst te Hel
der kan worden opgeroepen.
Oentr. bond van P. T. en T.-personeeL
Li de gisteravond gehouden vergade
ring van de afdeeling Amsterdam van den
O. B. P. T. T., waarin de huidige situatie
in de organisatie besproken werd en
waar voor- en tegenstanders der aanslui
ting bij het N. V. V. tegenwoordig waren,
werd met algemeene stemmen de volgen
de motie aangenomen:
„De afd. Amsterdam van den O. B. P.
T. T„ op 2 September in vergadering
bijeen ter bespreking van de door een
deel der afdeeling Rotterdam na afschei
ding en oprichting eener nieuwe organi
satie geschapen situatie in den Bond,
spreekt haar teleurstelling nit over een
dergelijke daad van onbesuisdheid, be
schouwt haar als een poging om in den
O. B. P. T. T. op een ondemocratische en
dus ontoelaatbare wijze aan do meerder
heid den wil eener minderheid op te leg
gen, en doet een beroep op alle collega's
in den lande om aan een dergelijke
scheurmakerij niet den gerlngsten steun
te verleenen."
De JP. G. Hooft" te Southampton.
Engelscho waardeering.
De „P. O. Hooft" deed nu op haar eer
ste reis naar Indië Southampton aan en
de Engelsche bladen zijn vol lof over het
fraaie schip. De „Times" schrijft o.a.:
„Allen, die den stoomer bezochten, wa
ren zeer onder den indruk van de in
richting en constructie, welke beide een
grooten vooruitgang beduiden voor de
schepen die op zoo deugdelijke wijze de
verbinding met Nederlandsch-Indië on
derhielden."
K. v. K. voor HoIIand's Noorderkwartier.
In de Woensdagavond onder leiding
van den heer S. W. Arntz gehouden ver
gadering kwam ojn. de ernstige verkeers-
belemmering ter sprake die ontstaat door
den overweg op den zeer drukken weg
Alkmaar—Bergen.
De heer J. G. Messelaar deed een me-
dedeeling over de met den secretaris van
het propaganda-comité voor wegverbete-
rlng gehouden Inspectie van den Twen-
verweg, de wegen om Pumerend en don
straatweg BeverwijkVelsen. Er zijn
foto's genomen, die een duidelijk beeld
geven van den treurigen toestand waar
in deze weggedeelten zich bevinden. Deze
foto's zullen opgenomen worden in een
boekje dat voor de wegenverbetering pro
paganda wil maken.
De Kamer besloot geldelflken steun te
verleenen aan de actie tot bestrijding van
verkoop met oadeaux en zich neutraal te
houden ten opzichte van het plan tot op
richting eener algemeene Expeditie-on
derneming „Nederlandsoh auto-verkeer
De indijking van den Blesbosch.
Het laatste gat dicht
De Dordtsóhe correspondent van het
HbL schrijft:
Woensdag is door de aannemers Van
Dongen en Van Hovon, het laatste der
vijf gaten, het z.g.n. Noorderdiep, ge
dicht. De te dichten opening was 70 M.
breed. Te zes uur 's morgens werd met
het werk begonnen, te twee uur was het
voornaamste deel van het werk onder de
knie. Men had een brug geheid1 waarop
dubbel spoor was gelegd. Tusschen die
twee spoorlijnen was een open ruimte. Er
reden vtjf locomotieven om de met zand
en kiel geladen wagons over de brug te
trekken. Op de brug werden dan de wa
gons gekipt in de vrijgehouden brugruim-
to. Zoo heeft men de laatste opening ln
den Zuid-Westdijk gedicht, waardoor het
in te polderen gebied thans geheel vrij
gemaakt is van het buitenwater.
Het harlngvlsBeheifl-bedrtJf.
Ingesteld is een commissie, aan welke
Hordt opgedragen een onderzoek in te stel
len omtrent de vraag, aan welke oorzaken
de ongunstige toestand van het haringvis-
schersbedrijf moet worden toegeschreven
en of, eni zoo ja, in hoeverre, maatregelen
van overheidswege dienen te worden ge
troffen, welke zouden kunnen leiden tot
verbetering in den ongunstigen toestand van
dat bedrijf en voorts omtrent de uitkom
sten van dat onderzoek verslag uit te.
brengen.
Bepaald is, dat de commissie bevoegd is,
in afwachting van het uit te brengen ver
slag, voorstellen te doen omtrenit bepaalde
onderwerpen van urgenten aard en dat de
leden de bevoegdheid hebben van hun aan
het advies der meerderheid afwijkende ziens
wijze bij afzonderlijke nota te doen blijken.
De grootste motor, ooit ln ons land
gebouwd,
In de fabriek van „Werkspoor" te Am
sterdam heeft Donderdag de dubbelwer-
kende viertact dieselmotor proefgedraaid
welke bestemd is voor het motortankschip
Telena, in aanbouw bij de Rotterdamsche
Droogdok-Maatschappij, voor rekening
van de Anglo Saxon Petroleum Oy. te
Londen. Voor deze maatschappij worden
thans 12 tankschepen gebouwd, waarvan
8 door de Ned. Scheepsbouwmaatschappij,
8 door de Rotterdamsche Droogdokmaat
schappij en 2 door de Maatschappij Feyen-
oord, de overige 4 worden in Engelland
gebouwd. De 12 voortstuwingsmotoren
voor deze tankschepen van circa 10.000
ton draagvermogen zijn besteld bij „Werk
spoor". De motor, die daar beproefd is,
is hiervan de eerste, tevens eerste dub-
belwerkende en met een vermogen van
4000 As. P. K. bij 95 omwentelingen per
minuut, de grootste in Nederland ge
bouwde motor.
De voornaamste merkwaardigheid van
den motor is, dat aan beide zijden van
den zuiger verbrandingen plaatshebben.
Het voordeel, hierdoor bereikt, is, dat
bij gelijke cylinderafmetingen de motoren
ongeveer 75 pot. meer vermogen ontwik
kelen, zoodat, zooals in dit geval, het
geheele voor de voorstuwing benoodigde
vermogen door één motor kan geleverd
worden.
Ingftnrmrten MededeeUn».
VOLKENBOND.
De commissie voor de rcorganlstatle van
den raad gesloten.
De volkenbondsoommissie voor de re
organisatie van den volkenbondsraad
heeft gisteren ochtend haar werkzaamhe
den geëindigd. Het rapport aan den raad
is aangenomen en natuurlijk geheel in
overeenstemming met de aangenomen
besluiten.
De motie werd zonder discussie met al
gemeene stemmen aangenomen. In het
slotwoord verklaarde Motta, dat men
thans verklaren mag, dat Duitschland's
toetreding tot den Volkenbond geenerlei
moeilijkheden meer ln den weg staan.
Scialoja bedankte Motta voor diens uit
nemende leiding en stelde een motie van
dank aan Motta voor, waarop de Palacios
zeide, dat hij ten aanzien van deze motie
zich niet van stemming onthield. Zoo kon
de commissie schelden onder het gelach
over een „bon mot" van den Spaanschen
gedelegeerde. Een gunstig voorteeken
voor het resultaat van den arbeid?
De Palacios vertrekt vandaag
uit Genève*
Genève, 8 September. Naar de verslagg.
van de Nw. Rott. Ort. uit goede bron ver
neemt zal De Palacios. die Spanje in de
Volkenbondsoommissie voor de reorgani
satie van den Volkenbondsraad1 vertegen
woordigd heeft,'morgen Genève verlaten.
Daar de zitting der oommissie heden ge
heel ten einde Is gebracht behoeft dit
vertrek nog niet te beteekenen, dat Span
je reeds besloten zou zijn, zich uit den
Volkenbond terug te trekken of althans
voor het Volkenbondswerk geen belang
stelling meer te gevoelen. Aan den ande
ren kant vergete men echter niet, dat als
er gegrond uitzicht op toegeven van
Spanje bestond, de Palacios waarschijn
lijk nog wel even hier zou zijn gebleven,
daar hij Spanje ook steeds in de alge
meene Volkenbondsvergadering heeft
vertegenwoordigd.
Een verdediging van den heer Van Rees.
Genève, 8 Sept. Bij de bespreking ln
den Raad, waar de Spaansche zetel we
derom zonder verklaring ledig bleef, van
het rapport over de werkzaamheden der
permanente mandatencommissie en waar
in het voorstel der mandatenoommlssie
voorikwam om de mogelijkheid! te bestu-
deeren petitionnarissen uit de mandaat
gebieden ln de oommissie te doen hooron,
alsmede om de gebruikelijke vragenlijst,
door de mandatarissen in te vullen, uit
te breiden uitte Chamberlain, gevolgd
door Briand, Vandervelde, Isjil en den
Zuid-Afrikaanschen vertegenwoordiger
(allen met mandaatbelangen) vrij scherpe
critiek op de bestaande neiging om de
oontrole op de mandatarissen door de
mandatenoommlssie scherper te maken
dan wenschelijk was.
De vioe-president der mandatencom
missie, onze landgenoot Van Rees, die
aanwezig was, verdedigde daarop ln
krachtige bewoordingen het beleid van
de commissie, die volgens hem steeds ge
tracht heeft om in alle opzichten met de
mandatarissen samen te werken.
Van de zijde van Briand', Ohamberlain
en den voorzitter van den Raad Benesj
ontving de heer Van Rees daarop de ver
zekering, dat zün werk en dat van de
commissie nooit anders als groote waar
deering hadden verdiend en dat de cri
tiek als waarschuwing bedoeld was tegen
maatregelen, die moeilijkheden in het be
stuur der mandaatgebieden zouden kun
nen veroorzaken. In elk geval bleek uit
de discussie, dat de mandatarissen in de
mandatenoommlssie geen getmakkelijken
controleur bezitten.
ENGELAND.
De staking bi) de mijnen.
Na het besluit van het mijnwerkersoongres
van Donderdag zal het bestuur vaq den
mijnwerkersbond zich in verbinding met de
regeering stellen. Het bestuur kwam Don
derdag bijeen, maar men verwachtte niet,
dat er een wending in de zaken zal komen
vóór er eenige dagen verloopen zouden zijn,
daar de regeering eerst de eigenaars en de
mijnwerkers moet polsen over de basis,
waarop onderhandelingen' mogelijk zijn.
Ofschoon niet te zeggen valt, of er spoedig
een regeling tot stand zal komen1, is de heele
toestand veranderd door het oongresbesluit,
daar het bestuur thans niet langer gebonden
is door de oude formule: geen verlenging
van werktijd en geen verlaging van loon.
De groote verrassing op het congres was
de verandering in de houding van Zuidi-
Wales, dat zich totduaver hardnekkig tegen
elk vergelijk had gekant.
De uitkomst van de congresvergadering
is, dat het bestuur vrijwel gemachtigd is de
voorwaarden aan te nemen, die het kan
krijgen. Het vooruitzicht dat de strijd met
remise zal eindigen, Is thans hoopgevender
geworden.
Een troepje verbolgen mijnwerkersvrou-
wen, van wie sommigen stokken feiji zich
hadden, zette Donderdag twee beambten
van de annvoogdjj te Pentypool na. Zij had
den meer dan 11 KM. geloopen om opne
ming in het werkhuis te kunnen vragen,
maar toen zij. aankwamen, weigerden de
armvoogden hun toegang. Een der vrouwen
riep: „Ais jelui ons niet helpt, vermoorden
wij onze kinderen'!"
De beambten moesten zich bergen op een
kantoor van de gemeente, tot het hoofd van
de politie verscheen. Deze bracht brood en
kaas mee, om hun honger te stillen;
Goede vorderingen.
Het bestuur van den mijnwerkersbond
heeft, met Ramsay Mac Donald en an
dere parlementsleden van de labour-par-
tiJ, het grootste deel van den dag gisteren
doorgebracht met het bespreken en op
stellen van voorstellen tot hervatting van
de onderhandelingen over de staking.
Naar verluidt la er goede voortgang ge
maakt Als zij voltooid zijn zullen de
voorstellen aan de regeering worden toe
gezonden, die dan zal uitmaken, of zij een
grondslag voor vruchtdragende onder
handelingen vormen.
Steeds meer werkhervatting.
In Nottinghamshire en Derbyshire
wordt vandaag gewerkt in 90 mijnen, te
gen 68 gisteren. Het aantal werkende
mijnwerkers is met 2308 toegenomen, het
geen voor deze week een vermeerdering
van 11252 beteekent
DürrSCHLAND.
De delegatie naar Genève.
Tot leden van de Duitsche delegatie
naar Genève heeft het rijkskabinet aange
wezen: Stresemann, rijksminister van
buitenlandsche zaken, von Schubert,
staatssecretaris, Gauss, ministerialdirek-
tor, terwijl onder anderen aan de delega
tie worden toegevoegd de leden van den
Rijksdag Breitscheidt, sociaal-democraat,
graaf Bernstorff, democraat, Kaas, cen
trum, Von Rhelnhaben, Duitsche volks
partij.
De veemmoorden.
Te Maagdenburg Is een zekere Frle-
drich Wilhelm Heinz, hoofdredacteur van
het tijdschrift der Stahlhelm* uitgegeven
door de organisatie van dien naam, in
heohtenis genomen. Heinz wordt verdacht
een rol te hebben gespeeld bij den in op
dracht van een veemgericht gepleegden
moord op den gewezen kapitein Wagener.
Heinz ontkent het hem ten laste gelegde
en beweert het slachtoffer te zijn van een
wraakneming.
Loonsverlaging ln de haven van
Hamburg.
De werkgeversorganisaties in de ha
ven van Hamburg hebben alle collectieve
overeenkomsten opgezegd en een loons
verlaging van 10 procent voorgesteld.
PERZEEL
De politieke crisis.
Teheran, 6 September. Het afleggen
van de regeeringsverklaring, dat gisteren
zou zijn geschied, is uitgesteld. Het par
lement heeft met 31 tegen 6 stemmen zijn
vertrouwen in den eersten minister uit
gesproken, maar dit ten aanzien van do
andere ministers geweigerd. De toestand
blijft critiek.
SPANJE.
Een telegram van Primo de Rivera.
Op een telegrafisch verzoek aan den
Spaanschen minister-president Primo de
Rivera om nadere inlichtingen over den
toestand in Spanje, waaromtrent sensati-
oneele geruchten de ronde bleven doen,
ontving de Telegr. van den premie® het
volgende antwoord:
„Do toestand in Spanje ls volkomen
„normaal De koning en vele ministers
„brengen rustig hun vaoantie door bui-
„ten Madrid. De telegrafische verbinding
„was zeer korten tijd verbroken ten ge-
„volge van de weersomstandigheden.
„De president van den ministerraad,
Prima de Rivera"
ZUID-AMERIKA.
Mexico en Nicaragua
De gezant van Mexico te 's-Gravenhage
schrijft aan de „N. Rott. Ort.":
Naar aanleiding van de berichten over
Mexico en Nicaragua, heb ik de eer U hier
door mede te deelen, dat volgens officieel
door mij. ontvangen telegram van het Mexi-
caansche Ministerie van Buitenlandsche Za
ken, mijn Regeering haar persverklaringen
bevestigt, volgens welke Mexico niets met
de aangelegenheden van Nicaragua te ma
ken heeft en bovendien geheel buiten die
gebeurtenissen zoowel voor 't heden als voor
de toekomst staat. Er bestaat bij do M-exi-
caansche vloot geen enkel schip met den
naam „Oonco" en het komt niet overeen
met de feiten, dat de iMexicaansohe Regee
ring, welke elementen dan ook, beschikbaar
zou hebben gesteld. Wat den Volkenbond
betreft, Mexico maakt hiervan geen deel
uit, noch erkent hem in welken vorm dan
ook; Mexico onderhoudt geen enkele relatie
met den Volkenbond, noch wenscht het deze.
CHINA.
De burgeroorlog.
Naar Reuter uit Sjanghai meldt, weet de
North China Daily News te meiden, dat het
te Peking officieel is bekend gemaakt, dat
Woe-pei-foe uit het commando is ontzet door
zijn ondergeschikten. Hij wordt op het
oogenblik gevangen) gehouden aan boord
van een oorlogsschip op de Jang-Tse.
Mede wordt uit Sjanghai gemeld, dat voor
de omstreken van die stad de staat van be
leg is afgekondigd. Hit is ingegaan op 1
September. Oorlogsschepen varen heen en
weer in de buurt van de Woesoeng-forten.
Ook andere voorzorgsmaatregelen zijn ge
troffen om er voor te waken, dat de roode
troepen uit Kanton bij die forten worden
ontscheept
Uit Hongkong is pessimistisch nieuws
ontvangen over den staat van zaken op de
rivier tusschen Hongkong en Kanton. Her
haaldelijk wordt er op de schepen geschoten
en ook de Amerikaansche kanonneerboot
„Sacramento" is door een kogel getroffen.
Het schijnt dat de regeering te Kanton niet
bij machte is, geweldplegingen te beletten.
KORTE BERICHTEN.
Het Zuid-Slavische kabinet is afgetre
den.
LUCHTVAART.
Watervliegtuigen wegens den mist
teruggekeerd.
De watervliegtuigen W 64, W BS en W
64, die gisteren morgen van Hellevoet-
sluis naar Do Mok zijn vertrokken, zijn
te Oastricum wegens dikken mist terug
gekeerd) en vlot in de haven van IJmui-
den gedaald, om helderder weer af tè
wachten. De lucht is opklarend.
Vliegongeluk.
Donderdag heeft een vliegtuig bij
Leatherhead een duikeling gemaakt met
den neus naar beneden. Twee menschen
kwamen oen, een is ernstig gekwetst
Luchtvaartverdrag.
Op 20 Augustus JA heeft te Bern de
uitwisseling plaats gehad van de akten
van bekrachtiging van het voorloopig
luchtvaartverdrag tusschen Nederland en
Zwitserland* gesloten te Bern op 18 Mei
1926.
Het verdrag Is op 20 Augustus JA in
werking getreden.
Twee vliegtuigongelukken vlak na elkaar.
Op het vliegveld Sta aken bij Berlijn
zijn gisterochtend in 20 minuten tijds
twee vliegtuigen omlaag gestort. De bel
de bestuurders werden zwaar gewond.
(Binnenland.)
Een reparatleloods van de spoorwegen
te Rotterdam afgebrand.
Omstreeks vijf uur gistermiddag zagen de
bewoners van het Westen zware zwarte
rookwolken opstijgen, die langzaam in Noor
delijke richting afdreven. Zij stegen op uit
den driehoek tusschen de spoorlijn Rotter
dam—Schiedam en de belde armen van de
Ceintuurbaan, die daar in Noordelijke rich
ting afbuigt. De groote loods van de spoor
wegen!, die zich daar achter deni hoofdspoor-
weg bevindt, stond in lichte laaie. De vlam
men, diep rood gekleurd, sloegen tot boven
de daken- van- de huizen aan den Singel uit
en waren op de Beukellsdijk van verren om
trek te zien.
Te ruim half vijf was een spoorwegbe
ambte in deze loods bezig het onderstel van
een open, platten goederenwagen, die met
stroohulzen geladen was, na te zien. Hij ge
bruikte daarbij' een olielamp, een z.g. snot
neus.
Bjj het uitblazen van deze lamp is ver
moedelijk oen vonk terecht gekomen op het
dekzeil, dat over de stroohulzen lag. Het
gevolg was, dat in zeer korten tijd de ge
heele wagen in lichte laaie stond.
Het vuur deelde zich snel mede aan het
houten dak, dat met asphaltpapier bedekt
was en aan de houten wanden.
Op het oogenblik, dat de brand uitbrak,
stonden in- de loods, waarin 6 sporen boven
werkputten, zgm. verzonken sporen naast
eikaar liggen, behalve de wagen met stroo
hulzen, locomotief 706 een oude Engel
sche machine van -het P2 type, zooels de
Staatsspoorwegen bij' de oprichting het eerst
in gebruik genomen hebben twee tweede
klassewagens van de electrische nieuw
model twee gewone passagiersrijtuigen,
een nieuwe D-bagagewagen en twee goe
derenwagens.
De brand greep snel! om zich heen. Wel
dra sloegen aan alle kanten de vlammen uit
het gebouw en stegen dikke rookwolken op,
die langzaam wegdreven.
Voor de brandweer was het buitengewoon
moeilijk om met het bluschmateriaal ter
plaatse te komen, aangezien geen enkele
weg naar de loods voert.
Nergens bij de loods was een brandkraan
aanwezig, zooals trouwens ook op geen
enkel spoorwegemplacement te Rotterdam.
Zoodoende moesten alle spuiten op de pomp
werken.
In het begin hebben eerst eenige spuiten
nog water gepompt uit een dichterbij ge
legen greppel, die evenwel al spoedig leeg
gepompt was, zoodat niet veel anders dan
modder gespoten werd. Daarom werden deze
spuiten toen ook op de Wetering aange
sloten.
Intusschen greep het vuur in de loods
steeds verder om' zich heen. Hoewel het
klaarlichte dag was, teekenden de vlammen
zich door hun felroode kleur duidelijk tegen
de l-ucht af. De dikke rook, nu eens zwart,
dan van loodgtilzen tint, gaf het vuur nog
krachtiger relief.
In het geheel werden 12 waterstralen in
de vuurzee geworpen-
De loods was al spoedig geheel aan de
vlammen ten offer gevallen Van het ge
bouw, dat 70 bij 30 bij 8 meter groot was,
is niets over gebleven dan wat zwart ver
koolde binten.
De spoorwagens, die in de loods stonden,
zijn. door het vuur geheel vernietigd. Van
de^ electrische spoorwagens, die, gelijk be
kend is, van staal geconstrueerd' zijn, is
slechts een scheef gezakte verbogen en ver
wrongen ruïne overgebleven. Zoo is bet ook
de andere spoorwagens vergaan. Slechts de
emaillebordjes, waarop het nummer van de
klasse vermeld staat, zijn ongeschonden uit
het vuur gekomen. De locomotief is ernstig
beschadigd.
Om 9 uur konden de laatste spuiten in
rukken.
De schade, die op ruim anderhalve ton
geraamd wordt, ls niet door verzekering
gedekt
Bij den brand ls ook het weekloon van
den beambte M. teloor gegaan.
Verduistering door ambtenaren von het
gemeentelijk vlachbedrtJf te Amsterdam.
Bij de Justitie is een klacht ter zake
van verduistering ingediend tegen twee
ambtenaren van de afdeeling visch van
den centralen dienst voor de levensmid
delenvoorziening te Amsterdam. De beide
ambtenaren, die intusschen gearresteerd
zijn, zouden de gemeente voor een be
langrijk bedrag benadeeld hebben. Onder
zocht wordt, hoe groot het verduisterd
bedrag is.
Buitenland
De aardbeving op de Azoren.
Ontzaglijke schade.
De aardbeving, welke de Azoren heeft
geteisterd, heeft grooter schade aange
richt dan aanvankelijk werd gedacht. De
zeehaven van Horta, de hoofdstad van
het district, dat de eilanden Fayal, Flo-
res, Pico en Oorvo omvat, is geheel ver
nield.
De aardbeving had Dinsdagochtend om
8.40 uur plaats en duurde vrij geruimen
tijd. Ook Ponta Delgada werd getroffen
en het aantal dooden loopt in de vijftig.
De Amerikaansche cunsul seinde naar
het departement van buitenlandsche za
ken in Washington, dat de aardbeving
de ergste was, welke de eilanden ooit
hebben gekend. Het is onmogelijk, zoo
meldde hij, de schade te schatten; alle
bewoners kampeeren buiten en hulp ls
dringend noodig.
Blijkens latere berichten bevinden alle
Britsche onderdanen op de Azoren zich
in veiligheid. De geheele bevolking der
Azoren telt ongeveer een kwart millioen
zielende bevolking van Fayal bestaat
grootendeels uit Mooren, Israëlieten en
negers.
Nieuwe schokken.
Op de Azoren werden Woensdag weer
aardbevingen gevoeld. Hierbij zijn 10
personen gedood en 200 gewond. Te Horta
zijn honderden huizen geheel verwoest.
De populairste roover van Roemenië.
De populairste roover ln de Roemeen-
sche berglanden is Niculaioa, die rijm
strooptochten in militaire kleeding uit
voert.
Toen hij met rijn bende weer eens een
aantal boeren, die van de markt op weg
naar huis waren, overvallen had' en JuLst
bezig waren hun zakken leeg te 'halen,
kwam' een soldaat voorbij, die anmiddeh
tijk de hakiken tegen elkaar sloeg en den
militairen groet bracht. Op een vraag van
den rooverhoofdman waar (hij heenging,
antwoordde de soldaat: met verlof. De
„superieur" greep in rijn zak en gaf den
soldaat een handvol geld om1 rijn verlof
op een vrooljjke manier door te 'brengen.
Door zulke -grappen geniet de bandiet bij
de bevolking een zekere populariteit,
evenwel niet bij de politie, die haar pogin
gen verdubbelt om- dezen goedigeefsohen
schurk te pakken te krijgen* voorioooia
echter nog zonder resultaat
Een commissie ingesteld.
Het bestuur der mijnwerkers zal
zich met de regeering ln ver
binding stellen.
Verbolgen mijnwerkerscrouwen.
Woe-pei-foe afgezet en gevan
gen genomen. Onveiligheid
op de rivieren.