HELOERSCHE Purol bij Huiduitslag en Huidverwonding DERDE EN LAATSTE BLAD. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 4 SEPTEMBER 1926. De tramlijn Seliatjen—Wogrnun. De bil de instandhouding der tramlijn SchagenWognurn belanghebbende ge meente- en bannebesturen hebben- een schrijven van den hoofdingenieur-directeur van den Provincialen Waterstaat ontvan gen, waarin deze ais zijn meening te bonnen geeft, dat de Nederlandsche Spoorwegen de exploitatie moeten staken. Ged. Staten slui ten zich bij deze opvatting aan en vinden geen aanleiding er toe mee te werken, dat de exploitatie der lijn wordt voortgezet. De gemeenteraad te Hoogwoud heeft zich in beginsel uitgesproken voor steun aan de instandhouding der tramlijn voor wat het goederenvervoer betreft. Voor het perso nenvervoer vindt het daartoe geen aanlei ding. Tevens werd1 de noodzakelijkheid be pleit, om, mocht de tram verdwijnen, de kanalisatie van WesixFriesland zoodanig te doen geschieden, dat een goed vaarwater wordt verkregen. De vflf vBegbooten voor Ned.-Indië. I>e vijf door de Ned. Marine voor Neder- landsch-Indië bestemde Dornier-viiegbooten zjjin thans, naar V. D. verneemt, door de „lOommissie van overname" te Marina (Italië) in ontvangst genomen. De vlieg- booten hebben aan de gestelde verwachtin gen volkomen voldaan. De JSrandaria" bulten dienst Do secretaris der Noord- en Euid-Hol- landsche Reddingmaatschappij, Amstel 842 te Amsterdam, deelt mede, dat de mo- torreddingboot „Brandaris" gedurende eenigen tijd afwezig zal zijn van haar sta tion tot het doen uitvoeren van werk zaamheden te Amsterdam en dat gedu rende hare afwezigheid zoonoodig de mo torreddingboot „Dorus Rijkerst te Hel der kan worden opgeroepen. Oentr. bond van P. T. en T.-personeeL Li de gisteravond gehouden vergade ring van de afdeeling Amsterdam van den O. B. P. T. T., waarin de huidige situatie in de organisatie besproken werd en waar voor- en tegenstanders der aanslui ting bij het N. V. V. tegenwoordig waren, werd met algemeene stemmen de volgen de motie aangenomen: „De afd. Amsterdam van den O. B. P. T. T„ op 2 September in vergadering bijeen ter bespreking van de door een deel der afdeeling Rotterdam na afschei ding en oprichting eener nieuwe organi satie geschapen situatie in den Bond, spreekt haar teleurstelling nit over een dergelijke daad van onbesuisdheid, be schouwt haar als een poging om in den O. B. P. T. T. op een ondemocratische en dus ontoelaatbare wijze aan do meerder heid den wil eener minderheid op te leg gen, en doet een beroep op alle collega's in den lande om aan een dergelijke scheurmakerij niet den gerlngsten steun te verleenen." De JP. G. Hooft" te Southampton. Engelscho waardeering. De „P. O. Hooft" deed nu op haar eer ste reis naar Indië Southampton aan en de Engelsche bladen zijn vol lof over het fraaie schip. De „Times" schrijft o.a.: „Allen, die den stoomer bezochten, wa ren zeer onder den indruk van de in richting en constructie, welke beide een grooten vooruitgang beduiden voor de schepen die op zoo deugdelijke wijze de verbinding met Nederlandsch-Indië on derhielden." K. v. K. voor HoIIand's Noorderkwartier. In de Woensdagavond onder leiding van den heer S. W. Arntz gehouden ver gadering kwam ojn. de ernstige verkeers- belemmering ter sprake die ontstaat door den overweg op den zeer drukken weg Alkmaar—Bergen. De heer J. G. Messelaar deed een me- dedeeling over de met den secretaris van het propaganda-comité voor wegverbete- rlng gehouden Inspectie van den Twen- verweg, de wegen om Pumerend en don straatweg BeverwijkVelsen. Er zijn foto's genomen, die een duidelijk beeld geven van den treurigen toestand waar in deze weggedeelten zich bevinden. Deze foto's zullen opgenomen worden in een boekje dat voor de wegenverbetering pro paganda wil maken. De Kamer besloot geldelflken steun te verleenen aan de actie tot bestrijding van verkoop met oadeaux en zich neutraal te houden ten opzichte van het plan tot op richting eener algemeene Expeditie-on derneming „Nederlandsoh auto-verkeer De indijking van den Blesbosch. Het laatste gat dicht De Dordtsóhe correspondent van het HbL schrijft: Woensdag is door de aannemers Van Dongen en Van Hovon, het laatste der vijf gaten, het z.g.n. Noorderdiep, ge dicht. De te dichten opening was 70 M. breed. Te zes uur 's morgens werd met het werk begonnen, te twee uur was het voornaamste deel van het werk onder de knie. Men had een brug geheid1 waarop dubbel spoor was gelegd. Tusschen die twee spoorlijnen was een open ruimte. Er reden vtjf locomotieven om de met zand en kiel geladen wagons over de brug te trekken. Op de brug werden dan de wa gons gekipt in de vrijgehouden brugruim- to. Zoo heeft men de laatste opening ln den Zuid-Westdijk gedicht, waardoor het in te polderen gebied thans geheel vrij gemaakt is van het buitenwater. Het harlngvlsBeheifl-bedrtJf. Ingesteld is een commissie, aan welke Hordt opgedragen een onderzoek in te stel len omtrent de vraag, aan welke oorzaken de ongunstige toestand van het haringvis- schersbedrijf moet worden toegeschreven en of, eni zoo ja, in hoeverre, maatregelen van overheidswege dienen te worden ge troffen, welke zouden kunnen leiden tot verbetering in den ongunstigen toestand van dat bedrijf en voorts omtrent de uitkom sten van dat onderzoek verslag uit te. brengen. Bepaald is, dat de commissie bevoegd is, in afwachting van het uit te brengen ver slag, voorstellen te doen omtrenit bepaalde onderwerpen van urgenten aard en dat de leden de bevoegdheid hebben van hun aan het advies der meerderheid afwijkende ziens wijze bij afzonderlijke nota te doen blijken. De grootste motor, ooit ln ons land gebouwd, In de fabriek van „Werkspoor" te Am sterdam heeft Donderdag de dubbelwer- kende viertact dieselmotor proefgedraaid welke bestemd is voor het motortankschip Telena, in aanbouw bij de Rotterdamsche Droogdok-Maatschappij, voor rekening van de Anglo Saxon Petroleum Oy. te Londen. Voor deze maatschappij worden thans 12 tankschepen gebouwd, waarvan 8 door de Ned. Scheepsbouwmaatschappij, 8 door de Rotterdamsche Droogdokmaat schappij en 2 door de Maatschappij Feyen- oord, de overige 4 worden in Engelland gebouwd. De 12 voortstuwingsmotoren voor deze tankschepen van circa 10.000 ton draagvermogen zijn besteld bij „Werk spoor". De motor, die daar beproefd is, is hiervan de eerste, tevens eerste dub- belwerkende en met een vermogen van 4000 As. P. K. bij 95 omwentelingen per minuut, de grootste in Nederland ge bouwde motor. De voornaamste merkwaardigheid van den motor is, dat aan beide zijden van den zuiger verbrandingen plaatshebben. Het voordeel, hierdoor bereikt, is, dat bij gelijke cylinderafmetingen de motoren ongeveer 75 pot. meer vermogen ontwik kelen, zoodat, zooals in dit geval, het geheele voor de voorstuwing benoodigde vermogen door één motor kan geleverd worden. Ingftnrmrten MededeeUn». VOLKENBOND. De commissie voor de rcorganlstatle van den raad gesloten. De volkenbondsoommissie voor de re organisatie van den volkenbondsraad heeft gisteren ochtend haar werkzaamhe den geëindigd. Het rapport aan den raad is aangenomen en natuurlijk geheel in overeenstemming met de aangenomen besluiten. De motie werd zonder discussie met al gemeene stemmen aangenomen. In het slotwoord verklaarde Motta, dat men thans verklaren mag, dat Duitschland's toetreding tot den Volkenbond geenerlei moeilijkheden meer ln den weg staan. Scialoja bedankte Motta voor diens uit nemende leiding en stelde een motie van dank aan Motta voor, waarop de Palacios zeide, dat hij ten aanzien van deze motie zich niet van stemming onthield. Zoo kon de commissie schelden onder het gelach over een „bon mot" van den Spaanschen gedelegeerde. Een gunstig voorteeken voor het resultaat van den arbeid? De Palacios vertrekt vandaag uit Genève* Genève, 8 September. Naar de verslagg. van de Nw. Rott. Ort. uit goede bron ver neemt zal De Palacios. die Spanje in de Volkenbondsoommissie voor de reorgani satie van den Volkenbondsraad1 vertegen woordigd heeft,'morgen Genève verlaten. Daar de zitting der oommissie heden ge heel ten einde Is gebracht behoeft dit vertrek nog niet te beteekenen, dat Span je reeds besloten zou zijn, zich uit den Volkenbond terug te trekken of althans voor het Volkenbondswerk geen belang stelling meer te gevoelen. Aan den ande ren kant vergete men echter niet, dat als er gegrond uitzicht op toegeven van Spanje bestond, de Palacios waarschijn lijk nog wel even hier zou zijn gebleven, daar hij Spanje ook steeds in de alge meene Volkenbondsvergadering heeft vertegenwoordigd. Een verdediging van den heer Van Rees. Genève, 8 Sept. Bij de bespreking ln den Raad, waar de Spaansche zetel we derom zonder verklaring ledig bleef, van het rapport over de werkzaamheden der permanente mandatencommissie en waar in het voorstel der mandatenoommlssie voorikwam om de mogelijkheid! te bestu- deeren petitionnarissen uit de mandaat gebieden ln de oommissie te doen hooron, alsmede om de gebruikelijke vragenlijst, door de mandatarissen in te vullen, uit te breiden uitte Chamberlain, gevolgd door Briand, Vandervelde, Isjil en den Zuid-Afrikaanschen vertegenwoordiger (allen met mandaatbelangen) vrij scherpe critiek op de bestaande neiging om de oontrole op de mandatarissen door de mandatenoommlssie scherper te maken dan wenschelijk was. De vioe-president der mandatencom missie, onze landgenoot Van Rees, die aanwezig was, verdedigde daarop ln krachtige bewoordingen het beleid van de commissie, die volgens hem steeds ge tracht heeft om in alle opzichten met de mandatarissen samen te werken. Van de zijde van Briand', Ohamberlain en den voorzitter van den Raad Benesj ontving de heer Van Rees daarop de ver zekering, dat zün werk en dat van de commissie nooit anders als groote waar deering hadden verdiend en dat de cri tiek als waarschuwing bedoeld was tegen maatregelen, die moeilijkheden in het be stuur der mandaatgebieden zouden kun nen veroorzaken. In elk geval bleek uit de discussie, dat de mandatarissen in de mandatenoommlssie geen getmakkelijken controleur bezitten. ENGELAND. De staking bi) de mijnen. Na het besluit van het mijnwerkersoongres van Donderdag zal het bestuur vaq den mijnwerkersbond zich in verbinding met de regeering stellen. Het bestuur kwam Don derdag bijeen, maar men verwachtte niet, dat er een wending in de zaken zal komen vóór er eenige dagen verloopen zouden zijn, daar de regeering eerst de eigenaars en de mijnwerkers moet polsen over de basis, waarop onderhandelingen' mogelijk zijn. Ofschoon niet te zeggen valt, of er spoedig een regeling tot stand zal komen1, is de heele toestand veranderd door het oongresbesluit, daar het bestuur thans niet langer gebonden is door de oude formule: geen verlenging van werktijd en geen verlaging van loon. De groote verrassing op het congres was de verandering in de houding van Zuidi- Wales, dat zich totduaver hardnekkig tegen elk vergelijk had gekant. De uitkomst van de congresvergadering is, dat het bestuur vrijwel gemachtigd is de voorwaarden aan te nemen, die het kan krijgen. Het vooruitzicht dat de strijd met remise zal eindigen, Is thans hoopgevender geworden. Een troepje verbolgen mijnwerkersvrou- wen, van wie sommigen stokken feiji zich hadden, zette Donderdag twee beambten van de annvoogdjj te Pentypool na. Zij had den meer dan 11 KM. geloopen om opne ming in het werkhuis te kunnen vragen, maar toen zij. aankwamen, weigerden de armvoogden hun toegang. Een der vrouwen riep: „Ais jelui ons niet helpt, vermoorden wij onze kinderen'!" De beambten moesten zich bergen op een kantoor van de gemeente, tot het hoofd van de politie verscheen. Deze bracht brood en kaas mee, om hun honger te stillen; Goede vorderingen. Het bestuur van den mijnwerkersbond heeft, met Ramsay Mac Donald en an dere parlementsleden van de labour-par- tiJ, het grootste deel van den dag gisteren doorgebracht met het bespreken en op stellen van voorstellen tot hervatting van de onderhandelingen over de staking. Naar verluidt la er goede voortgang ge maakt Als zij voltooid zijn zullen de voorstellen aan de regeering worden toe gezonden, die dan zal uitmaken, of zij een grondslag voor vruchtdragende onder handelingen vormen. Steeds meer werkhervatting. In Nottinghamshire en Derbyshire wordt vandaag gewerkt in 90 mijnen, te gen 68 gisteren. Het aantal werkende mijnwerkers is met 2308 toegenomen, het geen voor deze week een vermeerdering van 11252 beteekent DürrSCHLAND. De delegatie naar Genève. Tot leden van de Duitsche delegatie naar Genève heeft het rijkskabinet aange wezen: Stresemann, rijksminister van buitenlandsche zaken, von Schubert, staatssecretaris, Gauss, ministerialdirek- tor, terwijl onder anderen aan de delega tie worden toegevoegd de leden van den Rijksdag Breitscheidt, sociaal-democraat, graaf Bernstorff, democraat, Kaas, cen trum, Von Rhelnhaben, Duitsche volks partij. De veemmoorden. Te Maagdenburg Is een zekere Frle- drich Wilhelm Heinz, hoofdredacteur van het tijdschrift der Stahlhelm* uitgegeven door de organisatie van dien naam, in heohtenis genomen. Heinz wordt verdacht een rol te hebben gespeeld bij den in op dracht van een veemgericht gepleegden moord op den gewezen kapitein Wagener. Heinz ontkent het hem ten laste gelegde en beweert het slachtoffer te zijn van een wraakneming. Loonsverlaging ln de haven van Hamburg. De werkgeversorganisaties in de ha ven van Hamburg hebben alle collectieve overeenkomsten opgezegd en een loons verlaging van 10 procent voorgesteld. PERZEEL De politieke crisis. Teheran, 6 September. Het afleggen van de regeeringsverklaring, dat gisteren zou zijn geschied, is uitgesteld. Het par lement heeft met 31 tegen 6 stemmen zijn vertrouwen in den eersten minister uit gesproken, maar dit ten aanzien van do andere ministers geweigerd. De toestand blijft critiek. SPANJE. Een telegram van Primo de Rivera. Op een telegrafisch verzoek aan den Spaanschen minister-president Primo de Rivera om nadere inlichtingen over den toestand in Spanje, waaromtrent sensati- oneele geruchten de ronde bleven doen, ontving de Telegr. van den premie® het volgende antwoord: „Do toestand in Spanje ls volkomen „normaal De koning en vele ministers „brengen rustig hun vaoantie door bui- „ten Madrid. De telegrafische verbinding „was zeer korten tijd verbroken ten ge- „volge van de weersomstandigheden. „De president van den ministerraad, Prima de Rivera" ZUID-AMERIKA. Mexico en Nicaragua De gezant van Mexico te 's-Gravenhage schrijft aan de „N. Rott. Ort.": Naar aanleiding van de berichten over Mexico en Nicaragua, heb ik de eer U hier door mede te deelen, dat volgens officieel door mij. ontvangen telegram van het Mexi- caansche Ministerie van Buitenlandsche Za ken, mijn Regeering haar persverklaringen bevestigt, volgens welke Mexico niets met de aangelegenheden van Nicaragua te ma ken heeft en bovendien geheel buiten die gebeurtenissen zoowel voor 't heden als voor de toekomst staat. Er bestaat bij do M-exi- caansche vloot geen enkel schip met den naam „Oonco" en het komt niet overeen met de feiten, dat de iMexicaansohe Regee ring, welke elementen dan ook, beschikbaar zou hebben gesteld. Wat den Volkenbond betreft, Mexico maakt hiervan geen deel uit, noch erkent hem in welken vorm dan ook; Mexico onderhoudt geen enkele relatie met den Volkenbond, noch wenscht het deze. CHINA. De burgeroorlog. Naar Reuter uit Sjanghai meldt, weet de North China Daily News te meiden, dat het te Peking officieel is bekend gemaakt, dat Woe-pei-foe uit het commando is ontzet door zijn ondergeschikten. Hij wordt op het oogenblik gevangen) gehouden aan boord van een oorlogsschip op de Jang-Tse. Mede wordt uit Sjanghai gemeld, dat voor de omstreken van die stad de staat van be leg is afgekondigd. Hit is ingegaan op 1 September. Oorlogsschepen varen heen en weer in de buurt van de Woesoeng-forten. Ook andere voorzorgsmaatregelen zijn ge troffen om er voor te waken, dat de roode troepen uit Kanton bij die forten worden ontscheept Uit Hongkong is pessimistisch nieuws ontvangen over den staat van zaken op de rivier tusschen Hongkong en Kanton. Her haaldelijk wordt er op de schepen geschoten en ook de Amerikaansche kanonneerboot „Sacramento" is door een kogel getroffen. Het schijnt dat de regeering te Kanton niet bij machte is, geweldplegingen te beletten. KORTE BERICHTEN. Het Zuid-Slavische kabinet is afgetre den. LUCHTVAART. Watervliegtuigen wegens den mist teruggekeerd. De watervliegtuigen W 64, W BS en W 64, die gisteren morgen van Hellevoet- sluis naar Do Mok zijn vertrokken, zijn te Oastricum wegens dikken mist terug gekeerd) en vlot in de haven van IJmui- den gedaald, om helderder weer af tè wachten. De lucht is opklarend. Vliegongeluk. Donderdag heeft een vliegtuig bij Leatherhead een duikeling gemaakt met den neus naar beneden. Twee menschen kwamen oen, een is ernstig gekwetst Luchtvaartverdrag. Op 20 Augustus JA heeft te Bern de uitwisseling plaats gehad van de akten van bekrachtiging van het voorloopig luchtvaartverdrag tusschen Nederland en Zwitserland* gesloten te Bern op 18 Mei 1926. Het verdrag Is op 20 Augustus JA in werking getreden. Twee vliegtuigongelukken vlak na elkaar. Op het vliegveld Sta aken bij Berlijn zijn gisterochtend in 20 minuten tijds twee vliegtuigen omlaag gestort. De bel de bestuurders werden zwaar gewond. (Binnenland.) Een reparatleloods van de spoorwegen te Rotterdam afgebrand. Omstreeks vijf uur gistermiddag zagen de bewoners van het Westen zware zwarte rookwolken opstijgen, die langzaam in Noor delijke richting afdreven. Zij stegen op uit den driehoek tusschen de spoorlijn Rotter dam—Schiedam en de belde armen van de Ceintuurbaan, die daar in Noordelijke rich ting afbuigt. De groote loods van de spoor wegen!, die zich daar achter deni hoofdspoor- weg bevindt, stond in lichte laaie. De vlam men, diep rood gekleurd, sloegen tot boven de daken- van- de huizen aan den Singel uit en waren op de Beukellsdijk van verren om trek te zien. Te ruim half vijf was een spoorwegbe ambte in deze loods bezig het onderstel van een open, platten goederenwagen, die met stroohulzen geladen was, na te zien. Hij ge bruikte daarbij' een olielamp, een z.g. snot neus. Bjj het uitblazen van deze lamp is ver moedelijk oen vonk terecht gekomen op het dekzeil, dat over de stroohulzen lag. Het gevolg was, dat in zeer korten tijd de ge heele wagen in lichte laaie stond. Het vuur deelde zich snel mede aan het houten dak, dat met asphaltpapier bedekt was en aan de houten wanden. Op het oogenblik, dat de brand uitbrak, stonden in- de loods, waarin 6 sporen boven werkputten, zgm. verzonken sporen naast eikaar liggen, behalve de wagen met stroo hulzen, locomotief 706 een oude Engel sche machine van -het P2 type, zooels de Staatsspoorwegen bij' de oprichting het eerst in gebruik genomen hebben twee tweede klassewagens van de electrische nieuw model twee gewone passagiersrijtuigen, een nieuwe D-bagagewagen en twee goe derenwagens. De brand greep snel! om zich heen. Wel dra sloegen aan alle kanten de vlammen uit het gebouw en stegen dikke rookwolken op, die langzaam wegdreven. Voor de brandweer was het buitengewoon moeilijk om met het bluschmateriaal ter plaatse te komen, aangezien geen enkele weg naar de loods voert. Nergens bij de loods was een brandkraan aanwezig, zooals trouwens ook op geen enkel spoorwegemplacement te Rotterdam. Zoodoende moesten alle spuiten op de pomp werken. In het begin hebben eerst eenige spuiten nog water gepompt uit een dichterbij ge legen greppel, die evenwel al spoedig leeg gepompt was, zoodat niet veel anders dan modder gespoten werd. Daarom werden deze spuiten toen ook op de Wetering aange sloten. Intusschen greep het vuur in de loods steeds verder om' zich heen. Hoewel het klaarlichte dag was, teekenden de vlammen zich door hun felroode kleur duidelijk tegen de l-ucht af. De dikke rook, nu eens zwart, dan van loodgtilzen tint, gaf het vuur nog krachtiger relief. In het geheel werden 12 waterstralen in de vuurzee geworpen- De loods was al spoedig geheel aan de vlammen ten offer gevallen Van het ge bouw, dat 70 bij 30 bij 8 meter groot was, is niets over gebleven dan wat zwart ver koolde binten. De spoorwagens, die in de loods stonden, zijn. door het vuur geheel vernietigd. Van de^ electrische spoorwagens, die, gelijk be kend is, van staal geconstrueerd' zijn, is slechts een scheef gezakte verbogen en ver wrongen ruïne overgebleven. Zoo is bet ook de andere spoorwagens vergaan. Slechts de emaillebordjes, waarop het nummer van de klasse vermeld staat, zijn ongeschonden uit het vuur gekomen. De locomotief is ernstig beschadigd. Om 9 uur konden de laatste spuiten in rukken. De schade, die op ruim anderhalve ton geraamd wordt, ls niet door verzekering gedekt Bij den brand ls ook het weekloon van den beambte M. teloor gegaan. Verduistering door ambtenaren von het gemeentelijk vlachbedrtJf te Amsterdam. Bij de Justitie is een klacht ter zake van verduistering ingediend tegen twee ambtenaren van de afdeeling visch van den centralen dienst voor de levensmid delenvoorziening te Amsterdam. De beide ambtenaren, die intusschen gearresteerd zijn, zouden de gemeente voor een be langrijk bedrag benadeeld hebben. Onder zocht wordt, hoe groot het verduisterd bedrag is. Buitenland De aardbeving op de Azoren. Ontzaglijke schade. De aardbeving, welke de Azoren heeft geteisterd, heeft grooter schade aange richt dan aanvankelijk werd gedacht. De zeehaven van Horta, de hoofdstad van het district, dat de eilanden Fayal, Flo- res, Pico en Oorvo omvat, is geheel ver nield. De aardbeving had Dinsdagochtend om 8.40 uur plaats en duurde vrij geruimen tijd. Ook Ponta Delgada werd getroffen en het aantal dooden loopt in de vijftig. De Amerikaansche cunsul seinde naar het departement van buitenlandsche za ken in Washington, dat de aardbeving de ergste was, welke de eilanden ooit hebben gekend. Het is onmogelijk, zoo meldde hij, de schade te schatten; alle bewoners kampeeren buiten en hulp ls dringend noodig. Blijkens latere berichten bevinden alle Britsche onderdanen op de Azoren zich in veiligheid. De geheele bevolking der Azoren telt ongeveer een kwart millioen zielende bevolking van Fayal bestaat grootendeels uit Mooren, Israëlieten en negers. Nieuwe schokken. Op de Azoren werden Woensdag weer aardbevingen gevoeld. Hierbij zijn 10 personen gedood en 200 gewond. Te Horta zijn honderden huizen geheel verwoest. De populairste roover van Roemenië. De populairste roover ln de Roemeen- sche berglanden is Niculaioa, die rijm strooptochten in militaire kleeding uit voert. Toen hij met rijn bende weer eens een aantal boeren, die van de markt op weg naar huis waren, overvallen had' en JuLst bezig waren hun zakken leeg te 'halen, kwam' een soldaat voorbij, die anmiddeh tijk de hakiken tegen elkaar sloeg en den militairen groet bracht. Op een vraag van den rooverhoofdman waar (hij heenging, antwoordde de soldaat: met verlof. De „superieur" greep in rijn zak en gaf den soldaat een handvol geld om1 rijn verlof op een vrooljjke manier door te 'brengen. Door zulke -grappen geniet de bandiet bij de bevolking een zekere populariteit, evenwel niet bij de politie, die haar pogin gen verdubbelt om- dezen goedigeefsohen schurk te pakken te krijgen* voorioooia echter nog zonder resultaat Een commissie ingesteld. Het bestuur der mijnwerkers zal zich met de regeering ln ver binding stellen. Verbolgen mijnwerkerscrouwen. Woe-pei-foe afgezet en gevan gen genomen. Onveiligheid op de rivieren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 9