Spoorwegongeluk bij de Vink. tlgen *Un, met dien verstande, dat alleen die oorlogssohepen toegankeUJlfl zijn, waarop een diagonaal gostweptö Eoodn gele vlag waalt. Hr. M«. „Hoomske^ok,, la Donderdag Ie Amsterdam aangekomen. Over het ernstige spoorwegongeluk by „De Vink" sohrljft het „Hbl." a in.: I>e trein No. 218. dl© am 2 u. 21 uit Rot terdam naar Amsterdam ls vertrokken; 1 Jonderdagnamlddag bil „De Vink", tus- bchon Voorschoten en Lelden ontspoord. I). locomotief werd dwars over spoor goworpen. De goederenwagen en het eerste personenrijtuig zijn versplinterd. Het twee de personenrijtuig werd op die hoeken In gedrukt en ligt over den dijk. in de sloot Drie personen! zijn gedood, tien zwaar en velen licht gewond. Dood zijn. De heer D. Lobo en Mevr. Greta Lobo Braakenslek te Amsterdam. De identiteit van laatstgenoemde kon aanvankelijk door de vreesdij ka verminking van het lijk niet worden vastgesteld. Voor zoover de politie thans kan nagaan is het vrijwel zeker, dat die bekende actrise bij deze spoorwegramp is omgekomen. Het derde slachtoffer ls de 41-jarige chef- machinist L. van Rhoon uit Amsterdam. De ongelukkige laat een weduwe on twee kin deren na. Voor zoover te Leiden verpleegd volgt hieronder de lijst der gewonden: iMovr. L. EichStrlen uit Herlijn, zeer ernstig. Het vler-jdrige medsje Ohrisfclnto Barthon, wonende in de De Genos te tstruat 89, loei den, 'niet ernstig. Mevr. Van Raalte—Ommuring, uit Vlaair- dingen, niet ernstig. J. Hugamans, uit iZoeterwoude; «rustig. J. J. Metz, wonende Bergweg 512(3, Rot terdam, ernstig. A. de Vries, wonende Sarphatlestraat 09, Amsterdam, niet ernstig. De leerllngHmachlniflt K. van Ettikoven, wonend© Verhoavenstiraat 45, Amersfoort, zeer ernstig. Wij vernemen, dat Ettikoven na het ongeluk steeds bij kennis is geble ven; een zeer groot deel van het lichaam is echter verbrand, zoodat zijn toestand vrij wel hopeloos moet worden geacht. iMej. Van SehaJck, wonende Iireeetraat 119, Leiden, ernstig. Mevr. Schwelger—HarmSi, wonende 2e Jan van der Heydonstraat, Amsterdam, niet ernstig. iMej. tmt, Lelden, nlot ernstig, Op hot terrein. De aanblik van den gederailleerden trein was verschrikkelijk. De looomotlef en de tender waren naar links omgeslagen on lagen op het spoor dat naar Den Haag voer, Ook de postwagen, die aohter den tender reed, was naar dien kant omgeslagen. Op den postwagen volgde eon goederen wagen on eon wagen met ooupó's eerste en tweede klasse, die de zwaarste bulteling hebben gemaakt. Zij zijn dwars over de baan komen te staan, met den kop van den spoor dijk af in de sloot ernaast. Do kop van belde wagens la door don schok finaal opongero- ten geworden. In den goederenwagen heet; dit geon persoonlijke gevolgen gehad, maar - In den anderen wagen moeten In de eerste ooupó gezeten hobbon dr. Rümke, een arts uit Den Haag, en de heer en mevr. Lobo— Braakenslek, het bekendo artlstenpaar. DK Rümke (kreeg slechts onbeteekonond lotsol. .Toen hij tot zichzelf kwam van don gewel digen schok en don schrik, bleek hij tot aan •Ie kin In hot water van de.sloot to st-nfin Uil wist zich In- uit te wérken, maar toen de heer en imovr. Ivobo—Braakenslek tus- schorii de vernielde houtstukken en buizen uitgehaald waron, bleken zij zoor ornsllg ge- woud" te lijn. Volgens sommlgon was do hoer Lobo aanstonds dood, maar ls mevr. Lobo tijdens het vervoer gestorven. Volgens onderen waren belden op slag dood. Nlot alleen de ooupó, waarin beidon den dood vonden, was vernield, imaar ook die daarop volgde, was opengereten. Brokkou hout en verwrongen bulzen, losse, besmeur de kussens om daksplIntens lagon woest dooreen» De kpp van het dak van dezer, wagon lag aan den overkant van dio sloot In de andere coupó's, die in tact gebleven waren, lag toch alles dooreengeworpen van dem schok. Ook de tweede personenwagen!, met alleen derde-klassecoupé's, had aan don kop zwaar geleden. Hij was wel naast de rails blijven staan, maar de kop was tegen den volgen den wagen stukgeslagen. De eerste ooupé van dezen wagen, "waarin een moeder met een, kind had gezeten, lag ook open, met versplinterde wanden1 èn banken. Het kind werd door passagiers, die ongedeerd waren gebleven, in een vreemde positie gevonden. Het was door den schok door den open wand naar bulten geslingerd en lag met de pols onder een verwrongen dwarsligger van een rail. Toch had het slechts een betrek kelijk onbeteekonond blessuur aan ©en handgewricht De wagens die op dezen volgden, stonden alle buiten de rails met kapotte ruiten en ontzette wanden en 'banken. Eemlge wagon» waren in de rail» gebleven on moeten vol gens de eerstaanwezlgom weer weggereden rijn In de richting van Don Haag. De rails waren omhoog gezwikt hier en daar. of verwrongen. Het was een ellendig gezicht. voor zoover mogelijk hebben afgesteld, om verdere onheilen met de looomotlef te voor komen. Een van de reizigers derde klasse was de heer H. de Olerok, uitgever van de „Hol- landsohe gids van Parijs", Uit 's-Graven- hage, die bij zijn koffers was gebleven, wel- ke ton deele vernield/ uit den goederenwagon I te voorschijn waren gekomen. Hij vertelde, I dat bi) met vier medereizigers in zijn. ooupó zat 'in een der middelste wagen». JI ij reed achteruit en zat een tukje te doen in den hoek van de ooupó, toon hij opeen» gevoel de, dat de remmen ontzaglijk sterk werkten; de wagen» begonnen te danson en te schok ken en stonden plotseling met ©on zwareji ruk stil. De koffer van zijn overbuurman viel op zijn hoofd, Eon heer en een dame tegenover hem vielen op hem on het was eon sohrik van geweld» 'Maar niemand voelde zich gedeerd. En toen do heer De Olerck naar bulten keek, zag hij' de twee wagon», don goederenwa gon on den personenwagen met opengere ten voorstukken dwars over de baan in de sloot staan. Een zwakj geschreeuw en gekerm klonk slechts hier en daar. De passagiers, die on gedeerd waren gebleven, kwamen allen te voorschijn. Die het kalmst waren, gingen direct naar den zwaarst getroffen personen wagen. De menschen, die daar in de eerste coupó's gezeten hadden, waren in de sloot gestapt. Verschillende zwaar gewonden zag de heer De Olerck aan den overkant van de sloot op het land trekken. De eerste hulp werd, volgens hem, uit sluitend verleend' door passagiers van den trein zelf en den inmiddels toegeschoten blokwachtar van het huisje dicht bil. De machinist van den verongelukten trein moet zich ook volgens don heer De Olerck zeer koelbloedig gedragen) hebben. De eon eerst laat op den dag zou worden, voordat ter plaatse aanwezig, aan wlen dr. Rümke dam ook alles heeft overgelaten. iMet bljizonder veel lof sprak ledereen over den machinist Mulder uit Amersfoort. Vrij wel ongedeerd was de man er af gekomen 'en zonder verder op iets te let ton had hij de vuren gedoofd en de stooin laten ontsnap pen. Deze man moest "wel IJzersterke zenu wen hebben gehad om aan dat alles te den ken in de eorste minuten nu de ramp, te midden van den onbeaohrij.felJjkon chaos. Aan het V. D.-bureau wordt uit Leiden bericht, dat op het ongelukstraject den vori- gon nacht nieuwe rails waren gelegd ln ver band met de versterking van de baan voor do eleotrlficatie van do UJn Rotterdam1 Amsterdam, Wegons de versperring van den hoofd weg naar Rotterdam moesten alle treinen uit Amsterdam naar Den Haag en verder over Breukelen worden geleid. Dientenge volge ontstonden in den treindienst, ook op de ljjn naar Amersfoort groote vertragin gen, zoowel van de uitgaande als van de te Amsterdam binnenkomende treinen. I>e correspondent van het „Hbl." te Lei den meldt nog van hedenochtend Had men aanvankelijk gedacht, dat men er Donderdagnacht reeds in zou slagen om het spoor ln de richting Rotterdam weer vrij te maken, men is daarin niet geslaagd; en het liet zich aanzien, dat het Vrijdag naar Maastricht, door don gisteren geno ten vrijen dag weer geheel tot zichzelf g komen. Kalm en rustig vertelde hU ons wedervaren. En duidelijk btoejl dat zijn nóg troleur van den trein, de heer Pabst, ver telde, dat verschel don passagiers dadelijk heel rustig hulp verleenden. Hier en daar was een gewonde op eigen gelegenheid te voorschijn gekropen. Zoo zat een dame met een gewond heen aan den kant van de spoorbaan' stillekens te schreien, Ongeveer 10 minuten na de ramp kwam de middagtrein uit Amsterdam naar Parijs, bij de plaats van het onheil. De trein kon niet meer passeeren bij „Do Vink". Met dezen trein moet het grootste deel van den verongelukten' trein, dat tot verder reizen ln staat was, weer meegegaan zijn naar de hoofdstad, Over de oorzaak van de ramp werd ver schillend geoordeeld ter plaatse. De meeste menschen spraken van eon grondverzak king. Maar wij meonon beter te doen de officleele mededeelingen van de spoorweg maatschappij af te wachten. Want aan de opinies van de spoorwegmonschen van ver schillenden rang, die daar nog aan het werk waron, was geen touw vast te knoopen. Wel mag het een wonder heeton, dat dit ongeluk zoo betrekkeHJik goed is afgeloopen. Volgens den beer De Glerck, die de ver huizing van 'de passagiers naar de andere •treinen zag, zou do verongelukte trein we! oen 150 personen hebbon meegevoerd. Dat is best mogelijk, want de trein was lang, be vatte veel personenwagens. 'Vflo Leiden utt zijn met grooton spoed verplegers on verpleegsters aangekomen» van den Geneeskundigen Dienst, van hot Academisch Zlekonhuls en vamhet Diaco nessen Ziekenhuis. Voorts was er vrjj spoe dig eon troep soldaten aanwezig onder bevel vani eonlge officieren, Deze troep was op oefoning ergens in- do buurt Hospitaalsol daten en militaire dootoren waren ook ter Élaatse on tegen half zes verschonen eenlgo apitelns met manschappen om zich ter be schikking van de spoorwegautoriteiten te stollon voor de afzetting en bewaking. Hot „Hbl." heeft ook nog gespreken dr. H. Rümke uit Dun Haag, die in donzelfdon ooupó zat, waarin do lieer on mevr. Lobo Slaats genomen had. Dr. Rümke vertelde, it in zijn ooupó 'ln totaal 5 personen zaten. I >o vierde was <1© heer Van der Quast uit Rijswijk, de vijfde Iemand, wiens naam dr. Rümke niet kende. ]>eze vijtf passagiers za ten ln don tweeden ooupó van den perso nenwagen, dilon den zwaarston slag heeft 8«troffen» Dat de heer en mevr. Lobo doo- elijk gewond werden, is waarschijnlijk te wijten aan het feit, dat zij zaton aan' den kant, waar nog een achterwand ls staande gebleven, waardoor zij itusschen heit hout bekneld konden raken» Dr. Rümke en de heer Van der Quast zijn niet bekneld ge worden, maar zoo direct aohter uit den twee den ooupé door den opengereten voorwand van den wagen in het water geworpen. Bei den stonden tegelijk aan den overkant op den wal. Dr. Rümke heeft den zeer stelligen in druk gekregen; dat de heer en mevr. Lobo direct na het ongeluk niet bij hun bewust zijn zijn geweest, zoodat zij' geen gevoel hebben gehad van de vreeseLljke gebeur tenis. Beiden waren stervende, toen zij op den waltekan-t op kussens werden gelegd. Van mevr. Lobo waren de belde boenen afgekneld. Op vragen van dr. Rümke en- van een Roomsoh priester, die in de nabij heid was gekomen, hebben zij geen regel matig antwoord meer kunnon geven» Mevr. LoIk) stierf nog ter plaatse, voordat zij kon worden vervoerd. De heer Lobo kon nog op eon1 brancard gelegd worden, maar is tijdens het vervoor bezweikion» De vijfde passugler had ook ©en ernstige beenbreuk. l>r. Rünik© eni de heer Van der Quast waroni de eerste ©ogenblikken ito versuft om Iets te zeggen, inaar niankeerdou belden verder niets. Toen dr. Rümke begrip had «'kregen van hetgeen was gebeurd, heeft ii) nog aanwijzingen kunnen geven hoe met de gowomlon diende te worilen gehandeld. )o gowondon haddon bijna allen beenbreu ken, ook een klein kindje hooft oen boon reuk bekomen. Vrij spoodlg waron tal van assistenten van hei, Aoadeinlsoh Zlekon- iuls, onder leiding van dr. Huermondt, hoofd-asslstent van prof. Ziuiyer uit Lelden, men er toe kon komen om een spoor voor het verkeer gereed ,te maken» De minst zware wagens zijn weggesleept dn de rich ting Den Haag, waarheen thans ook het 8de klasserijtuig, waarvan de voorkant geheel verndeld was, ls opgeruimd. De totaal ver splinterde AB-wagen en1 de bagagewagen die, zooals men weet, met den achterkant op den spoordijk lagen en met den kop in de sloot, zijn in stukken gezaagd. In den loop van den middag hoopte men ook deze stukken te kunnen opruimen. Om do lijn naar Rotterdam vrij to krijgen, moet thans alleen het postrijtuig goborgen worden, dat dwars óver de spoorbaan ligt en de Hjn in de richting Rotterdam geheel verspert. Het zal nog wel oven duren voor dat deze wagen weg is. De'pijp van de loco motief en verdere deelen, die de lijn in de richting Rotterdam versperden, zijn gede monteerd. Verschillende hooge spoorweg autoriteiten zijn1 bij het opruimlngswerk aanwezig. (De belangstelling van de zijde van het publiek blijft buitengewoon groot. De boer, wiens land grenst aan de plaats van het onheil, maakt goede zaken. Hij ls trouwens afgeslagen sinds gisteren. De menschen offeren nu zonder sputteren hun dubbeltje, terwijl het publiek gisteren den boer te lijf wilde, toen1 hij een uurtje na de ramp, be gon met 15 oent entróe te heffen op zijn weiland; Dat hij heel wat minder vriende lijke opmerkingen te hooren kreeg, laat zich denken» Het stoffelijk overschot van het echtpaar Lobo—Braakenslek, zal, naar het V. D.- bureau meldt, vermoedelijk hedenavond worden' overgebraoht naar'Amsterdam. De crematie van belde slachtoffers van het treinongeval bij Lelden zal Maandagmiddag op Westorveld plaats hebben. Het vierde slachtoffer ls de 26-jarige leer ling-machinist K. v. Ettik hoven, uit Amers foort. Gisterenmiddag 2 uur ls hij aan zUn1 ern st! go brandwonden overleden, lllj laat een vrouw en twee kinderen achter. Als tragische omstandigheid kunnen wij nog melden, dat zijn vrouw Donderdagmid dag miet het eten op hem zat te wacliten, toen het telegram van het ongeluk haar be reikte. Naar ,J)o Telegraaf' vermolmt, beschouwt do hoogste autoriteit het ongeval op deze belangrijkste lijm van ons land; qua ongeval, ernstiger dan de ramp te Weesp. Daar stond direct vast, dat de oorzaak aan de plaatselijke situatie van den dijk was te wijten» Hier zijn misschien! nog andere oor zaken in het spel. Een zeer scherp onder zoek zal worden ingesteld, om de oorzaak van deze ramp op te sporen» Op verzoek van de Koningin heeft de bur gemeester van Amsterdam aan de nagelaten betrekkingen der uit Amsterdam afkomstige slachtoffers der spoorwegramp, het echt paar Lobo—Braakenslek en de Werkmeester bij de Nederlandache Spoorwegen L. van Rhoon, Harer Majesteits oprechte deelne ming betuigd. zijne tegenwoordigheid van geest, grooter onheil heeft voorkomen. „Wij waren", zei machinist Müller, met troln 218 op tijd, te 2 u. 48 min. uit Don Hang vertrokken. Tegon het vertrek stap te de Instructeur Van Rhoon, die nuur Lelden moest, op do machine, wij waren toen met ons drieën, derde man was ue leerling-machinist Ettikoven, óók uit Amersfoort. „Ik passeerde Voorsohoten op tijn; even voorbij dit station ls eon gedeelte waar ik dacht dat A- on E-borden ston den, teekon voor langzaam rijden, die wa ren er niet, zoodat Ik dat stuk van het baanvak passeerde met een snelheid van ongeveer tachtig K.M. Toon lk op dit gedeelte kwam begon de machine hevig to slingeren on tovons hoorde lk Iets kraken; onmiddellijk daarop volgde do ontsporing. Dat alles was het werk van één ondeel baar ©ogenblik. „Direct iwerd door imlj do stoom afgesloten en emde ik krachtig. Do ma chine schoof nog wat vooruit, waarschijn lijk eenigo meters, on sloeg daarna van rechts naar links om. Hoogstwaarschljn van „Oomoedla". ZtJ was oen aotrloevan groote talentenhaar spel kwam reoht uit het hart, mot een enkel woord kreeg zij oontact met het publiek. In komische rollen was zU pittig en geestig, haar dramatische talenten waron van een groote ontroerende kracht. Boven alles bleef «y nutuurlljk en waar. Haar echtgenoot word ln 1884 geboren te Amsterdam. Hij behoorde tot de meest urtlstiüke der Jongere tooneelspclers. zijn stem was sonoor en goed geschoold en was een virtuoos declamator. Hy bewoog zich met eeiv gemakkeiykheld over het tooneel, die monlge collega hem benydde. Vooral zyn talent van lmlteeren wus groot. Als regisseur deed hy vooral voor „Oo moedla zeer veel moois en vele stukken van dit gezelschap hadden hun succes te danken aan zijn regie. Uit zynlhuweiyk met Greta Braakenslek sproot een zoon, Benjamin. Omitront de laatste oogonbllkken van hot eohtpnar vermeldt do Telegraaf Van mevrouw Lobo, werd een der beenen by het liohaam afgekneld en het andeie been werd ernstig gekneusd. Zy moot byna direct het bewustzyn hebben ver loren. Haar werden nog kamferlnjeotles toegediend, torwyi ook hartmassage werd toegepast. Niets mocht meer bat^n. Zonder meer tot bewustzyn te zyn gekomen, gaf üjk door het springen van het peilglas en zy na eenige oogenblikken den het afbreken van de fluit op den stoom ketel, onder den kap waar wy stonden, werd het front van ons platform onder stoom gezet. „Ik greep den „pellglashandle", klamp te er mij aan vast en voorkwam, dat mij van dien kant onheil overkwam. W erke- ïyk, een gelukkige greep, wellicht, achter af beschouwd., mijn ©enige kans op be houd. v Haar echtgenoot D. Jessurun Lobobe kwam een beenfractuur en vermoedeiyk inwendige kneuzingen. Ook hy verloor byna onmiddellijk het bewustzyn. Arme Greetjo Lobo I Nooit meer zullen wy van uw brillantefepel genieten Arme Benjamin, die met één slag ouderlooB wordt 1 Het Handelsblad vermeldt de byzonder- heid, dat hun huweiyk, Indertijd ontbon den, juist één dag te voren opnieuw ge sloten was. leende, heb ik Ettikoven bevryd en naar|i De marsch van het 18e rog. infanterie. Het resultaat van het onderzoek. Aan een van de zyde van het Doparte- Oorlog verstrekte uitvoerige - rr> .^,mededeoling van het resultaat van het wachtpost 59 gedragen. Hy was door den»onderzoek £aar het ge5eurde blj dcn be- Wat de machinist mededeelde. Aan den Soesterweg te Amersfoort, in de „houten wonlngón'1 der Spoorweg- maatschappyon, woont de machinist H. Müller. Hy Is reeds dertig jaren in dienst dor spoorwagen, sinds 1902 machinist. Hy stelt er prijs op to verklaren ln al dilon tyd nimmer Iemand to hebben ovor- reden on moor dan éóus, rijdend o don D- troln, by overwogen, zooals oenlgou tyd geleden tor hoogte van Stroo on hy den rykswog Amersfoort—Hoovolakon— Ny- kerk, door tydig rammon, inonschon, die por auto of paardonwagen do rails over staken, voor ernstlgo ongelukkon te heb ben behoed. Do spoorwegdirectie hooft hem dostyds voor zyn betoonde koelbloo- dlahold haren dank betuigd. Tlmns ls dozo stooro man van de liooo- motlof, die Donderdagmiddag trein No. 218 rood, stork onder den indruk van het gebeurde. Doch heduu rijdt 14} wederom een trein stoom van fyoilglas en fluit deerhjk ge wond en zwart van de kolenstof, wy vreesden voor hem het ergst. Hy was bij kennis toen wy hem, onder toezicht van een daar aanwezig geneesheer neerleg den, en vroeg nog om water. „Daarna hebben wy getracht dien Noordwijkschen meneer was niets te veel en ook anderen deden wat rij konden om den instructeur te redden. Maar door den stoom konden wy niets zien. Eerst toen de kap was ingeslagen, ontdekten wy hem onder de kolen, helaas, de le vensgeesten waren geweken; die hem wegbrachten droegen zyn stoffelijk over schot", „Het vuur brandde nog*1, vervolgde de heer Müller, na even voor zich uit te sta ren, mot behulp van arbeiders is het met zand gedoofd» „Waaraan hy het ongeluk toeschreef", vroeg de ooit. van het HbL, ten slotte. Hij ging er niet op in. M De ingenieur van tractie te Amersfoort had hem Woensdagavond een voorloopif verhoor afgenomén, de heer Müller mooh zich, wat dit punt betrof, enkel uitlaten tegenover de Oommissie van Onderzoek on zyne directie. De stremming gedeeltelijk opgeheven. Van twaalf uur af ln don afgeloopen naoht was het traject LeidenVoorscho ten op enkel spoor te beryden met oen snelheid van 10 K.M. Het berijdbare spoor ls het opgaande, dus dat leidende ln de richting van 's-Gra- venhage. De goederen- en posttreinen zouden na genoemd uur van Amsterdam weer vla Haarlem— Loidon. Greta I.oboBraakenslek. Met leodwozen zullen vele Heldbrscho tooneolvriendon hot trngisoh einde hebben hernomen onzer groote tooneelspeelster Grotn LoboBraakonslok en haar man, Duvid Jessurun Lobo, eveneens vordlon- steiyk acteur. Bolden kwamen by het vreosoiyk spoorwegongeluk nabh Lolden, dat Donderdagmiddag plaats had, om het leven. Mevrouw Lobo was den bezoekers van Casino wolbekorid; haar klassiek- geVordon creatie nis Lizzy Doolittle in Shaw's „Pygmalion" hebben wy ook hier kunjien bewonderen; verder trad zy hier ter stede o.a. op in „Vlam". Ook haar echtgenoot is hier opgetreden. Greta LoboBraakensiek werd geboren in Mei 1881 te Amsterdam en debuteerde reeds als jong kind in kinderrolletjes by van Lier. Zy is by verschillende gezel schappen werkzaam geweest; haar eerste groote rol was in een Rtuk „Het Oude Tuinhuis" van Gustav Wied, waarin zij zooveel succes oogstte, dat mevrouw SimonsMees haar rel van Atieinnaar stuk „De Veroveraar" opdroeg. Van nu af begint haar groote carrièreverschil lende hoofdrollen heeft zy vertolkt. Om enkele te noemen„Atie" in „Atie's Hu weiyk" (vervolg op „De Veroveraar"). „Veertig" van Willem Schurmann, „Mie- betje" ln Herman Roelvink's „Freuleken", „Marie" in „Als de kersen bloeien" van dr. Jan van Eepen, en haar triomf cul mineerde in Shaw's „rygmalion", waar zij van Eliza Doolittle oen onovertroffen oroatlo gaf, die haar avond ann avond ovorweldlgondo spcoos gaf. By Vorkado, waar zy later oen ongagomont kreeg, kreeg zy niet do voor haar talent gc- sohlkto rollen, on zy kooi'do weder naar hot „Noderlandsoh Tooneel" torug. Op nieuw oogstte zy sueoesBon ln tal van Shaw-stukkon, ook van Ibsen hooft zy rollen vortolkt. Herman Heyermans en gageerde hoor in 1917voor hom oreëordo 7.y „Marjolein" uit „Dageraad", on hnnr llovellngswoiisoh: do „Nora"-rol'to mogen suolon, wordt hlor vervuld. In 1920 kwam zij by 'tgozolsohap Jnn Muscli, wnnr zy oen ntaohtoroatlo maakt van „Polly Por- klnH'dot wo hier ook hobbon gozlon. Ook hot „Hulpbruggetje" la bekend. Mot haar man behoorde zy tot de oprlohtara kenden marsch van het 18de regiment infanterie in Limburg op 9 en 10 Aug. j.1. is ontleend, dat gebleken is, dat tegen majoor Vroeling geen enkele klacht is geuit over ruwe bejegening zyner minde ren, een handeling, die trouwens in het geheel niet zou strooken met de groote toewyding door dien officier gedurende zyn lange militaire loopbaan steeds voor zijn ondergeschikten getoond. De uitdrukking „al moeten zy erheen kruipen, komen zullen zy er", door enkele berichtgevers den majoor in den mond gelegd en welke zooveel Btof heeft doen opwaaien, kan gevoegeUjk naar het rijk der fabelen worden verwezen. Algomeen werd by het onderzoek de meening geuit, dat de oefening wel zeer zwaar was, doch dat de in de couranten gedane mededeelingen zeer overdreven waren. Do gevolgen van de oefening op 9 en 16 Aug. in den vorm van zieken, die moesten worden geëvacueerd of ter ver pleging opgenomen, zyn van dien aard geweest, dat niet valt to ontkennen, dat van den troep waarby zeer vele zoo- Ïenaamde voorgeoefenden waren inge- eeld te veel is gevraagd. Hot ls niet goed gezien geweest, deze oefening op Maandagmorgen tien uur te beginnen en d© voorzichtigheid had ge boden, de naohtoefoning niet te doen doorgaan. Het niet uitgeven der tenten aan de compagnieën, hoewel met een goede be doeling bopnald, is niet goed te keuren. Meer toezicht op het eten van fruit tydens den marsch was geboden geweest. De tegenwoordige zitting der Staten- Generaal zal worden gesloten op heden middag drie uur door den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, die zich tegen dat tijdstip naar de vergade ring der Staten-Gencraal zal begeven, toneindo in een vereenigde vergadering der beide Kamers de zitting in naam der Koningin te sluiten. Naar het „Hbl." verneemt zal de stoet, waarmede de Koningin zich Dinsdag 21 dezer naar de grafehjke zalen zal be geven ter plechtige opening van het nieuwe zittingsjaar der Staten-Generaal, ook dit jaar weder zyn samengesteld op sobere wyze, als gebruikeiyk na de mo bilisatie. Zy zal worden geopend en ge sloten door commando's cavalerie en slechts twee rijtuigen zullen zich in den stoet bevinden, n.1. de met twee paarden bespannen koets van den opperceremonie- meester der Koningin, voorafgegaan door stalpersoneel te paard en het met acht paarden bespannen statierijtuig, waarin de Kóningin en de Prins zullen plaats nemen, welk rytuig weder omgeven en gevolgd wordt door de dignitarissen van het Militaire Huis der Koningin. De stoet zal weder den gebruikeiyken weg volgen, n.h van het Paleis, door de Heulstraat, Lange Voorhout, Korte Vyver berg naar het Binnenhof on in omge keerde richting terug naar het Paleis in het Noordeinde. De staking by Heemaf. Men meldt aan de „N. Rott. Ort." uit Hengelo: Do stakingsleiders hebben gisteren be sloten, de posten aan de fabriek te versoher- pon. De posters zullen allen, die de fabriek in- en uitgaan, aanhouden. In verband met WGriuaanihedon, dte aan die fabriek woiv don verricht, zullen scherpe maatregelen worden genomen. LUCHTVAART. Do vlucht Amerika—Frankrijk. Kapitein Fonok heeft Donderdag met de groote fciikorski-tweedekker, waarmee hy 1 Drie dooden, tien gavonden. De glaohtoffora. Verhalen van ooggetuigen. Volgens verhalen van ooggetuigen moet van Rhoon het ergst van allen eraan toe ri u geweest, Gp het moment van het onge luk moet de locomotief ergon» rails te pak ken hebben! gekregen. Althans vlak voor do locomotief staken do rails hoog op. I)e wilgen moot zoodanig zijn omgeslagen, dat mi Rhoon eon hoeJe lading vuur uit don oven over zich kroeg. Toch moet do maohl- V ihpm weggetrokken hebben, en rioii verder ook koelbloedig van zijn plicht gekweten hebbeu, ll.y moei ei|n maiuliine Wat de passagtora vertélden. De baan op de ongvluksplaats, De vertraging In den treindienst. Eet opruimlngswerk, De oorzaak. Do hulpoerlecntng. Hot verhaal van dr. E. Rümko. Crematie stoffelijk overschot van het echtpaar Lobo. f Ook de stoker overleden. Eet onderzoek naar de mrzank. E. M.'s deelneming met de m gelaten betrekkingen. „Mijn leerling, de arme, brave man, werd feitelijk opgesloten, de vuurhaak was van den tender geschoven en had zich, opzy van den ketel, vastgezet. Hij kon zich niet loswerken. Met een heer uit Noondwijk aan Zee, wiens naam my -; is ontschoten (doch die yverig hulp Ter"ment" van Sinten-Generaal Verscherping.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 8