Spoorwegongeluk bij de Vink.
tlgen *Un, met dien verstande, dat alleen
die oorlogssohepen toegankeUJlfl zijn,
waarop een diagonaal gostweptö Eoodn
gele vlag waalt.
Hr. M«. „Hoomske^ok,, la Donderdag Ie
Amsterdam aangekomen.
Over het ernstige spoorwegongeluk by
„De Vink" sohrljft het „Hbl." a in.:
I>e trein No. 218. dl© am 2 u. 21 uit Rot
terdam naar Amsterdam ls vertrokken;
1 Jonderdagnamlddag bil „De Vink", tus-
bchon Voorschoten en Lelden ontspoord.
I). locomotief werd dwars over spoor
goworpen. De goederenwagen en het eerste
personenrijtuig zijn versplinterd. Het twee
de personenrijtuig werd op die hoeken In
gedrukt en ligt over den dijk. in de sloot
Drie personen! zijn gedood, tien zwaar en
velen licht gewond.
Dood zijn.
De heer D. Lobo en Mevr. Greta Lobo
Braakenslek te Amsterdam.
De identiteit van laatstgenoemde kon
aanvankelijk door de vreesdij ka verminking
van het lijk niet worden vastgesteld. Voor
zoover de politie thans kan nagaan is het
vrijwel zeker, dat die bekende actrise bij deze
spoorwegramp is omgekomen.
Het derde slachtoffer ls de 41-jarige chef-
machinist L. van Rhoon uit Amsterdam. De
ongelukkige laat een weduwe on twee kin
deren na.
Voor zoover te Leiden verpleegd volgt
hieronder de lijst der gewonden:
iMovr. L. EichStrlen uit Herlijn, zeer
ernstig.
Het vler-jdrige medsje Ohrisfclnto Barthon,
wonende in de De Genos te tstruat 89, loei
den, 'niet ernstig.
Mevr. Van Raalte—Ommuring, uit Vlaair-
dingen, niet ernstig.
J. Hugamans, uit iZoeterwoude; «rustig.
J. J. Metz, wonende Bergweg 512(3, Rot
terdam, ernstig.
A. de Vries, wonende Sarphatlestraat 09,
Amsterdam, niet ernstig.
De leerllngHmachlniflt K. van Ettikoven,
wonend© Verhoavenstiraat 45, Amersfoort,
zeer ernstig. Wij vernemen, dat Ettikoven
na het ongeluk steeds bij kennis is geble
ven; een zeer groot deel van het lichaam is
echter verbrand, zoodat zijn toestand vrij
wel hopeloos moet worden geacht.
iMej. Van SehaJck, wonende Iireeetraat
119, Leiden, ernstig.
Mevr. Schwelger—HarmSi, wonende 2e
Jan van der Heydonstraat, Amsterdam, niet
ernstig.
iMej. tmt, Lelden, nlot ernstig,
Op hot terrein.
De aanblik van den gederailleerden trein
was verschrikkelijk. De looomotlef en de
tender waren naar links omgeslagen on
lagen op het spoor dat naar Den Haag voer,
Ook de postwagen, die aohter den tender
reed, was naar dien kant omgeslagen.
Op den postwagen volgde eon goederen
wagen on eon wagen met ooupó's eerste en
tweede klasse, die de zwaarste bulteling
hebben gemaakt. Zij zijn dwars over de baan
komen te staan, met den kop van den spoor
dijk af in de sloot ernaast. Do kop van belde
wagens la door don schok finaal opongero-
ten geworden. In den goederenwagen heet;
dit geon persoonlijke gevolgen gehad, maar
- In den anderen wagen moeten In de eerste
ooupó gezeten hobbon dr. Rümke, een arts
uit Den Haag, en de heer en mevr. Lobo—
Braakenslek, het bekendo artlstenpaar. DK
Rümke (kreeg slechts onbeteekonond lotsol.
.Toen hij tot zichzelf kwam van don gewel
digen schok en don schrik, bleek hij tot aan
•Ie kin In hot water van de.sloot to st-nfin
Uil wist zich In- uit te wérken, maar toen
de heer en imovr. Ivobo—Braakenslek tus-
schorii de vernielde houtstukken en buizen
uitgehaald waron, bleken zij zoor ornsllg ge-
woud" te lijn.
Volgens sommlgon was do hoer Lobo
aanstonds dood, maar ls mevr. Lobo tijdens
het vervoer gestorven. Volgens onderen
waren belden op slag dood.
Nlot alleen de ooupó, waarin beidon den
dood vonden, was vernield, imaar ook die
daarop volgde, was opengereten. Brokkou
hout en verwrongen bulzen, losse, besmeur
de kussens om daksplIntens lagon woest
dooreen» De kpp van het dak van dezer,
wagon lag aan den overkant van dio sloot
In de andere coupó's, die in tact gebleven
waren, lag toch alles dooreengeworpen van
dem schok.
Ook de tweede personenwagen!, met alleen
derde-klassecoupé's, had aan don kop zwaar
geleden. Hij was wel naast de rails blijven
staan, maar de kop was tegen den volgen
den wagen stukgeslagen. De eerste ooupé
van dezen wagen, "waarin een moeder met
een, kind had gezeten, lag ook open, met
versplinterde wanden1 èn banken. Het kind
werd door passagiers, die ongedeerd waren
gebleven, in een vreemde positie gevonden.
Het was door den schok door den open
wand naar bulten geslingerd en lag met de
pols onder een verwrongen dwarsligger van
een rail. Toch had het slechts een betrek
kelijk onbeteekonond blessuur aan ©en
handgewricht
De wagens die op dezen volgden, stonden
alle buiten de rails met kapotte ruiten en
ontzette wanden en 'banken. Eemlge wagon»
waren in de rail» gebleven on moeten vol
gens de eerstaanwezlgom weer weggereden
rijn In de richting van Don Haag.
De rails waren omhoog gezwikt hier en
daar. of verwrongen. Het was een ellendig
gezicht.
voor zoover mogelijk hebben afgesteld, om
verdere onheilen met de looomotlef te voor
komen.
Een van de reizigers derde klasse was de
heer H. de Olerok, uitgever van de „Hol-
landsohe gids van Parijs", Uit 's-Graven-
hage, die bij zijn koffers was gebleven, wel-
ke ton deele vernield/ uit den goederenwagon
I te voorschijn waren gekomen. Hij vertelde,
I dat bi) met vier medereizigers in zijn. ooupó
zat 'in een der middelste wagen». JI ij reed
achteruit en zat een tukje te doen in den
hoek van de ooupó, toon hij opeen» gevoel
de, dat de remmen ontzaglijk sterk werkten;
de wagen» begonnen te danson en te schok
ken en stonden plotseling met ©on zwareji
ruk stil. De koffer van zijn overbuurman
viel op zijn hoofd, Eon heer en een dame
tegenover hem vielen op hem on het was
eon sohrik van geweld»
'Maar niemand voelde zich gedeerd. En
toen do heer De Olerck naar bulten keek,
zag hij' de twee wagon», don goederenwa
gon on den personenwagen met opengere
ten voorstukken dwars over de baan in de
sloot staan.
Een zwakj geschreeuw en gekerm klonk
slechts hier en daar. De passagiers, die on
gedeerd waren gebleven, kwamen allen te
voorschijn. Die het kalmst waren, gingen
direct naar den zwaarst getroffen personen
wagen. De menschen, die daar in de eerste
coupó's gezeten hadden, waren in de sloot
gestapt. Verschillende zwaar gewonden zag
de heer De Olerck aan den overkant van de
sloot op het land trekken.
De eerste hulp werd, volgens hem, uit
sluitend verleend' door passagiers van den
trein zelf en den inmiddels toegeschoten
blokwachtar van het huisje dicht bil.
De machinist van den verongelukten trein
moet zich ook volgens don heer De Olerck
zeer koelbloedig gedragen) hebben. De eon eerst laat op den dag zou worden, voordat
ter plaatse aanwezig, aan wlen dr. Rümke
dam ook alles heeft overgelaten.
iMet bljizonder veel lof sprak ledereen over
den machinist Mulder uit Amersfoort. Vrij
wel ongedeerd was de man er af gekomen
'en zonder verder op iets te let ton had hij de
vuren gedoofd en de stooin laten ontsnap
pen. Deze man moest "wel IJzersterke zenu
wen hebben gehad om aan dat alles te den
ken in de eorste minuten nu de ramp, te
midden van den onbeaohrij.felJjkon chaos.
Aan het V. D.-bureau wordt uit Leiden
bericht, dat op het ongelukstraject den vori-
gon nacht nieuwe rails waren gelegd ln ver
band met de versterking van de baan voor
do eleotrlficatie van do UJn Rotterdam1
Amsterdam,
Wegons de versperring van den hoofd
weg naar Rotterdam moesten alle treinen
uit Amsterdam naar Den Haag en verder
over Breukelen worden geleid. Dientenge
volge ontstonden in den treindienst, ook op
de ljjn naar Amersfoort groote vertragin
gen, zoowel van de uitgaande als van de te
Amsterdam binnenkomende treinen.
I>e correspondent van het „Hbl." te Lei
den meldt nog van hedenochtend
Had men aanvankelijk gedacht, dat men
er Donderdagnacht reeds in zou slagen om
het spoor ln de richting Rotterdam weer
vrij te maken, men is daarin niet geslaagd;
en het liet zich aanzien, dat het Vrijdag
naar Maastricht, door don gisteren geno
ten vrijen dag weer geheel tot zichzelf g
komen. Kalm en rustig vertelde hU ons
wedervaren. En duidelijk btoejl dat
zijn
nóg
troleur van den trein, de heer Pabst, ver
telde, dat verschel don passagiers dadelijk
heel rustig hulp verleenden.
Hier en daar was een gewonde op eigen
gelegenheid te voorschijn gekropen. Zoo
zat een dame met een gewond heen aan den
kant van de spoorbaan' stillekens te schreien,
Ongeveer 10 minuten na de ramp kwam
de middagtrein uit Amsterdam naar Parijs,
bij de plaats van het onheil. De trein kon
niet meer passeeren bij „Do Vink". Met
dezen trein moet het grootste deel van den
verongelukten' trein, dat tot verder reizen
ln staat was, weer meegegaan zijn naar de
hoofdstad,
Over de oorzaak van de ramp werd ver
schillend geoordeeld ter plaatse. De meeste
menschen spraken van eon grondverzak
king. Maar wij meonon beter te doen de
officleele mededeelingen van de spoorweg
maatschappij af te wachten. Want aan de
opinies van de spoorwegmonschen van ver
schillenden rang, die daar nog aan het werk
waron, was geen touw vast te knoopen.
Wel mag het een wonder heeton, dat dit
ongeluk zoo betrekkeHJik goed is afgeloopen.
Volgens den beer De Glerck, die de ver
huizing van 'de passagiers naar de andere
•treinen zag, zou do verongelukte trein we!
oen 150 personen hebbon meegevoerd. Dat
is best mogelijk, want de trein was lang, be
vatte veel personenwagens.
'Vflo Leiden utt zijn met grooton spoed
verplegers on verpleegsters aangekomen»
van den Geneeskundigen Dienst, van hot
Academisch Zlekonhuls en vamhet Diaco
nessen Ziekenhuis. Voorts was er vrjj spoe
dig eon troep soldaten aanwezig onder bevel
vani eonlge officieren, Deze troep was op
oefoning ergens in- do buurt Hospitaalsol
daten en militaire dootoren waren ook ter
Élaatse on tegen half zes verschonen eenlgo
apitelns met manschappen om zich ter be
schikking van de spoorwegautoriteiten te
stollon voor de afzetting en bewaking.
Hot „Hbl." heeft ook nog gespreken dr.
H. Rümke uit Dun Haag, die in donzelfdon
ooupó zat, waarin do lieer on mevr. Lobo
Slaats genomen had. Dr. Rümke vertelde,
it in zijn ooupó 'ln totaal 5 personen zaten.
I >o vierde was <1© heer Van der Quast uit
Rijswijk, de vijfde Iemand, wiens naam dr.
Rümke niet kende. ]>eze vijtf passagiers za
ten ln don tweeden ooupó van den perso
nenwagen, dilon den zwaarston slag heeft
8«troffen» Dat de heer en mevr. Lobo doo-
elijk gewond werden, is waarschijnlijk te
wijten aan het feit, dat zij zaton aan' den
kant, waar nog een achterwand ls staande
gebleven, waardoor zij itusschen heit hout
bekneld konden raken» Dr. Rümke en de
heer Van der Quast zijn niet bekneld ge
worden, maar zoo direct aohter uit den twee
den ooupé door den opengereten voorwand
van den wagen in het water geworpen. Bei
den stonden tegelijk aan den overkant op
den wal.
Dr. Rümke heeft den zeer stelligen in
druk gekregen; dat de heer en mevr. Lobo
direct na het ongeluk niet bij hun bewust
zijn zijn geweest, zoodat zij' geen gevoel
hebben gehad van de vreeseLljke gebeur
tenis. Beiden waren stervende, toen zij op
den waltekan-t op kussens werden gelegd.
Van mevr. Lobo waren de belde boenen
afgekneld. Op vragen van dr. Rümke en-
van een Roomsoh priester, die in de nabij
heid was gekomen, hebben zij geen regel
matig antwoord meer kunnon geven» Mevr.
LoIk) stierf nog ter plaatse, voordat zij kon
worden vervoerd. De heer Lobo kon nog op
eon1 brancard gelegd worden, maar is tijdens
het vervoor bezweikion»
De vijfde passugler had ook ©en ernstige
beenbreuk.
l>r. Rünik© eni de heer Van der Quast
waroni de eerste ©ogenblikken ito versuft om
Iets te zeggen, inaar niankeerdou belden
verder niets. Toen dr. Rümke begrip had
«'kregen van hetgeen was gebeurd, heeft
ii) nog aanwijzingen kunnen geven hoe met
de gowomlon diende te worilen gehandeld.
)o gowondon haddon bijna allen beenbreu
ken, ook een klein kindje hooft oen boon
reuk bekomen. Vrij spoodlg waron tal van
assistenten van hei, Aoadeinlsoh Zlekon-
iuls, onder leiding van dr. Huermondt,
hoofd-asslstent van prof. Ziuiyer uit Lelden,
men er toe kon komen om een spoor voor
het verkeer gereed ,te maken» De minst
zware wagens zijn weggesleept dn de rich
ting Den Haag, waarheen thans ook het 8de
klasserijtuig, waarvan de voorkant geheel
verndeld was, ls opgeruimd. De totaal ver
splinterde AB-wagen en1 de bagagewagen
die, zooals men weet, met den achterkant
op den spoordijk lagen en met den kop in
de sloot, zijn in stukken gezaagd. In den
loop van den middag hoopte men ook deze
stukken te kunnen opruimen.
Om do lijn naar Rotterdam vrij to krijgen,
moet thans alleen het postrijtuig goborgen
worden, dat dwars óver de spoorbaan ligt
en de Hjn in de richting Rotterdam geheel
verspert. Het zal nog wel oven duren voor
dat deze wagen weg is. De'pijp van de loco
motief en verdere deelen, die de lijn in de
richting Rotterdam versperden, zijn gede
monteerd. Verschillende hooge spoorweg
autoriteiten zijn1 bij het opruimlngswerk
aanwezig.
(De belangstelling van de zijde van het
publiek blijft buitengewoon groot. De boer,
wiens land grenst aan de plaats van het
onheil, maakt goede zaken. Hij ls trouwens
afgeslagen sinds gisteren. De menschen
offeren nu zonder sputteren hun dubbeltje,
terwijl het publiek gisteren den boer te lijf
wilde, toen1 hij een uurtje na de ramp, be
gon met 15 oent entróe te heffen op zijn
weiland; Dat hij heel wat minder vriende
lijke opmerkingen te hooren kreeg, laat zich
denken»
Het stoffelijk overschot van het echtpaar
Lobo—Braakenslek, zal, naar het V. D.-
bureau meldt, vermoedelijk hedenavond
worden' overgebraoht naar'Amsterdam. De
crematie van belde slachtoffers van het
treinongeval bij Lelden zal Maandagmiddag
op Westorveld plaats hebben.
Het vierde slachtoffer ls de 26-jarige leer
ling-machinist K. v. Ettik hoven, uit Amers
foort.
Gisterenmiddag 2 uur ls hij aan zUn1 ern
st! go brandwonden overleden, lllj laat een
vrouw en twee kinderen achter.
Als tragische omstandigheid kunnen wij
nog melden, dat zijn vrouw Donderdagmid
dag miet het eten op hem zat te wacliten,
toen het telegram van het ongeluk haar be
reikte.
Naar ,J)o Telegraaf' vermolmt, beschouwt
do hoogste autoriteit het ongeval op deze
belangrijkste lijm van ons land; qua ongeval,
ernstiger dan de ramp te Weesp.
Daar stond direct vast, dat de oorzaak aan
de plaatselijke situatie van den dijk was te
wijten» Hier zijn misschien! nog andere oor
zaken in het spel. Een zeer scherp onder
zoek zal worden ingesteld, om de oorzaak
van deze ramp op te sporen»
Op verzoek van de Koningin heeft de bur
gemeester van Amsterdam aan de nagelaten
betrekkingen der uit Amsterdam afkomstige
slachtoffers der spoorwegramp, het echt
paar Lobo—Braakenslek en de Werkmeester
bij de Nederlandache Spoorwegen L. van
Rhoon, Harer Majesteits oprechte deelne
ming betuigd.
zijne tegenwoordigheid van geest,
grooter onheil heeft voorkomen.
„Wij waren", zei machinist Müller, met
troln 218 op tijd, te 2 u. 48 min. uit Don
Hang vertrokken. Tegon het vertrek stap
te de Instructeur Van Rhoon, die nuur
Lelden moest, op do machine, wij waren
toen met ons drieën, derde man was ue
leerling-machinist Ettikoven, óók uit
Amersfoort.
„Ik passeerde Voorsohoten op tijn;
even voorbij dit station ls eon gedeelte
waar ik dacht dat A- on E-borden ston
den, teekon voor langzaam rijden, die wa
ren er niet, zoodat Ik dat stuk van het
baanvak passeerde met een snelheid van
ongeveer tachtig K.M.
Toon lk op dit gedeelte kwam begon
de machine hevig to slingeren on tovons
hoorde lk Iets kraken; onmiddellijk daarop
volgde do ontsporing.
Dat alles was het werk van één ondeel
baar ©ogenblik.
„Direct iwerd door imlj do stoom
afgesloten en emde ik krachtig. Do ma
chine schoof nog wat vooruit, waarschijn
lijk eenigo meters, on sloeg daarna van
rechts naar links om. Hoogstwaarschljn
van „Oomoedla". ZtJ was oen aotrloevan
groote talentenhaar spel kwam reoht
uit het hart, mot een enkel woord kreeg
zij oontact met het publiek. In komische
rollen was zU pittig en geestig, haar
dramatische talenten waron van een groote
ontroerende kracht. Boven alles bleef «y
nutuurlljk en waar.
Haar echtgenoot word ln 1884 geboren
te Amsterdam. Hij behoorde tot de meest
urtlstiüke der Jongere tooneelspclers. zijn
stem was sonoor en goed geschoold en
was een virtuoos declamator. Hy bewoog
zich met eeiv gemakkeiykheld over het
tooneel, die monlge collega hem benydde.
Vooral zyn talent van lmlteeren wus groot.
Als regisseur deed hy vooral voor „Oo
moedla zeer veel moois en vele stukken
van dit gezelschap hadden hun succes
te danken aan zijn regie.
Uit zynlhuweiyk met Greta Braakenslek
sproot een zoon, Benjamin.
Omitront de laatste oogonbllkken van
hot eohtpnar vermeldt do Telegraaf
Van mevrouw Lobo, werd een der beenen
by het liohaam afgekneld en het andeie
been werd ernstig gekneusd. Zy moot
byna direct het bewustzyn hebben ver
loren. Haar werden nog kamferlnjeotles
toegediend, torwyi ook hartmassage werd
toegepast. Niets mocht meer bat^n. Zonder
meer tot bewustzyn te zyn gekomen, gaf
üjk door het springen van het peilglas en zy na eenige oogenblikken den
het afbreken van de fluit op den stoom
ketel, onder den kap waar wy stonden,
werd het front van ons platform onder
stoom gezet.
„Ik greep den „pellglashandle", klamp
te er mij aan vast en voorkwam, dat mij
van dien kant onheil overkwam. W erke-
ïyk, een gelukkige greep, wellicht, achter
af beschouwd., mijn ©enige kans op be
houd. v
Haar echtgenoot D. Jessurun Lobobe
kwam een beenfractuur en vermoedeiyk
inwendige kneuzingen. Ook hy verloor
byna onmiddellijk het bewustzyn.
Arme Greetjo Lobo I Nooit meer zullen
wy van uw brillantefepel genieten Arme
Benjamin, die met één slag ouderlooB
wordt 1
Het Handelsblad vermeldt de byzonder-
heid, dat hun huweiyk, Indertijd ontbon
den, juist één dag te voren opnieuw ge
sloten was.
leende, heb ik Ettikoven bevryd en naar|i
De marsch van het 18e rog. infanterie.
Het resultaat van het onderzoek.
Aan een van de zyde van het Doparte-
Oorlog verstrekte uitvoerige
- rr> .^,mededeoling van het resultaat van het
wachtpost 59 gedragen. Hy was door den»onderzoek £aar het ge5eurde blj dcn be-
Wat de machinist mededeelde.
Aan den Soesterweg te Amersfoort, in
de „houten wonlngón'1 der Spoorweg-
maatschappyon, woont de machinist H.
Müller. Hy Is reeds dertig jaren in dienst
dor spoorwagen, sinds 1902 machinist.
Hy stelt er prijs op to verklaren ln al
dilon tyd nimmer Iemand to hebben ovor-
reden on moor dan éóus, rijdend o don D-
troln, by overwogen, zooals oenlgou tyd
geleden tor hoogte van Stroo on hy den
rykswog Amersfoort—Hoovolakon— Ny-
kerk, door tydig rammon, inonschon, die
por auto of paardonwagen do rails over
staken, voor ernstlgo ongelukkon te heb
ben behoed. Do spoorwegdirectie hooft
hem dostyds voor zyn betoonde koelbloo-
dlahold haren dank betuigd.
Tlmns ls dozo stooro man van de liooo-
motlof, die Donderdagmiddag trein No.
218 rood, stork onder den indruk van het
gebeurde.
Doch heduu rijdt 14} wederom een trein
stoom van fyoilglas en fluit deerhjk ge
wond en zwart van de kolenstof, wy
vreesden voor hem het ergst. Hy was bij
kennis toen wy hem, onder toezicht van
een daar aanwezig geneesheer neerleg
den, en vroeg nog om water.
„Daarna hebben wy getracht dien
Noordwijkschen meneer was niets te veel
en ook anderen deden wat rij konden
om den instructeur te redden. Maar door
den stoom konden wy niets zien. Eerst
toen de kap was ingeslagen, ontdekten
wy hem onder de kolen, helaas, de le
vensgeesten waren geweken; die hem
wegbrachten droegen zyn stoffelijk over
schot",
„Het vuur brandde nog*1, vervolgde de
heer Müller, na even voor zich uit te sta
ren, mot behulp van arbeiders is het
met zand gedoofd»
„Waaraan hy het ongeluk toeschreef",
vroeg de ooit. van het HbL, ten slotte.
Hij ging er niet op in. M
De ingenieur van tractie te Amersfoort
had hem Woensdagavond een voorloopif
verhoor afgenomén, de heer Müller mooh
zich, wat dit punt betrof, enkel uitlaten
tegenover de Oommissie van Onderzoek
on zyne directie.
De stremming gedeeltelijk
opgeheven.
Van twaalf uur af ln don afgeloopen
naoht was het traject LeidenVoorscho
ten op enkel spoor te beryden met oen
snelheid van 10 K.M.
Het berijdbare spoor ls het opgaande,
dus dat leidende ln de richting van 's-Gra-
venhage. De goederen- en posttreinen
zouden na genoemd uur van Amsterdam
weer vla Haarlem— Loidon.
Greta I.oboBraakenslek.
Met leodwozen zullen vele Heldbrscho
tooneolvriendon hot trngisoh einde hebben
hernomen onzer groote tooneelspeelster
Grotn LoboBraakonslok en haar man,
Duvid Jessurun Lobo, eveneens vordlon-
steiyk acteur. Bolden kwamen by het
vreosoiyk spoorwegongeluk nabh Lolden,
dat Donderdagmiddag plaats had, om het
leven. Mevrouw Lobo was den bezoekers
van Casino wolbekorid; haar klassiek-
geVordon creatie nis Lizzy Doolittle in
Shaw's „Pygmalion" hebben wy ook hier
kunjien bewonderen; verder trad zy hier
ter stede o.a. op in „Vlam". Ook haar
echtgenoot is hier opgetreden.
Greta LoboBraakensiek werd geboren
in Mei 1881 te Amsterdam en debuteerde
reeds als jong kind in kinderrolletjes by
van Lier. Zy is by verschillende gezel
schappen werkzaam geweest; haar eerste
groote rol was in een Rtuk „Het Oude
Tuinhuis" van Gustav Wied, waarin zij
zooveel succes oogstte, dat mevrouw
SimonsMees haar rel van Atieinnaar
stuk „De Veroveraar" opdroeg. Van nu
af begint haar groote carrièreverschil
lende hoofdrollen heeft zy vertolkt. Om
enkele te noemen„Atie" in „Atie's Hu
weiyk" (vervolg op „De Veroveraar").
„Veertig" van Willem Schurmann, „Mie-
betje" ln Herman Roelvink's „Freuleken",
„Marie" in „Als de kersen bloeien" van
dr. Jan van Eepen, en haar triomf cul
mineerde in Shaw's „rygmalion", waar
zij van Eliza Doolittle oen onovertroffen
oroatlo gaf, die haar avond ann avond
ovorweldlgondo spcoos gaf. By Vorkado,
waar zy later oen ongagomont kreeg,
kreeg zy niet do voor haar talent gc-
sohlkto rollen, on zy kooi'do weder naar
hot „Noderlandsoh Tooneel" torug. Op
nieuw oogstte zy sueoesBon ln tal van
Shaw-stukkon, ook van Ibsen hooft zy
rollen vortolkt. Herman Heyermans en
gageerde hoor in 1917voor hom oreëordo
7.y „Marjolein" uit „Dageraad", on hnnr
llovellngswoiisoh: do „Nora"-rol'to mogen
suolon, wordt hlor vervuld. In 1920 kwam
zij by 'tgozolsohap Jnn Muscli, wnnr zy
oen ntaohtoroatlo maakt van „Polly Por-
klnH'dot wo hier ook hobbon gozlon.
Ook hot „Hulpbruggetje" la bekend. Mot
haar man behoorde zy tot de oprlohtara
kenden marsch van het 18de regiment
infanterie in Limburg op 9 en 10 Aug. j.1.
is ontleend, dat gebleken is, dat tegen
majoor Vroeling geen enkele klacht is
geuit over ruwe bejegening zyner minde
ren, een handeling, die trouwens in het
geheel niet zou strooken met de groote
toewyding door dien officier gedurende
zyn lange militaire loopbaan steeds voor
zijn ondergeschikten getoond.
De uitdrukking „al moeten zy erheen
kruipen, komen zullen zy er", door enkele
berichtgevers den majoor in den mond
gelegd en welke zooveel Btof heeft doen
opwaaien, kan gevoegeUjk naar het rijk
der fabelen worden verwezen.
Algomeen werd by het onderzoek de
meening geuit, dat de oefening wel zeer
zwaar was, doch dat de in de couranten
gedane mededeelingen zeer overdreven
waren.
Do gevolgen van de oefening op 9 en
16 Aug. in den vorm van zieken, die
moesten worden geëvacueerd of ter ver
pleging opgenomen, zyn van dien aard
geweest, dat niet valt to ontkennen, dat
van den troep waarby zeer vele zoo-
Ïenaamde voorgeoefenden waren inge-
eeld te veel is gevraagd.
Hot ls niet goed gezien geweest, deze
oefening op Maandagmorgen tien uur te
beginnen en d© voorzichtigheid had ge
boden, de naohtoefoning niet te doen
doorgaan.
Het niet uitgeven der tenten aan de
compagnieën, hoewel met een goede be
doeling bopnald, is niet goed te keuren.
Meer toezicht op het eten van fruit tydens
den marsch was geboden geweest.
De tegenwoordige zitting der Staten-
Generaal zal worden gesloten op heden
middag drie uur door den Minister van
Binnenlandsche Zaken en Landbouw, die
zich tegen dat tijdstip naar de vergade
ring der Staten-Gencraal zal begeven,
toneindo in een vereenigde vergadering
der beide Kamers de zitting in naam der
Koningin te sluiten.
Naar het „Hbl." verneemt zal de stoet,
waarmede de Koningin zich Dinsdag 21
dezer naar de grafehjke zalen zal be
geven ter plechtige opening van het
nieuwe zittingsjaar der Staten-Generaal,
ook dit jaar weder zyn samengesteld op
sobere wyze, als gebruikeiyk na de mo
bilisatie. Zy zal worden geopend en ge
sloten door commando's cavalerie en
slechts twee rijtuigen zullen zich in den
stoet bevinden, n.1. de met twee paarden
bespannen koets van den opperceremonie-
meester der Koningin, voorafgegaan door
stalpersoneel te paard en het met acht
paarden bespannen statierijtuig, waarin
de Kóningin en de Prins zullen plaats
nemen, welk rytuig weder omgeven en
gevolgd wordt door de dignitarissen van
het Militaire Huis der Koningin.
De stoet zal weder den gebruikeiyken
weg volgen, n.h van het Paleis, door de
Heulstraat, Lange Voorhout, Korte Vyver
berg naar het Binnenhof on in omge
keerde richting terug naar het Paleis in
het Noordeinde.
De staking by Heemaf.
Men meldt aan de „N. Rott. Ort." uit
Hengelo:
Do stakingsleiders hebben gisteren be
sloten, de posten aan de fabriek te versoher-
pon. De posters zullen allen, die de fabriek
in- en uitgaan, aanhouden. In verband met
WGriuaanihedon, dte aan die fabriek woiv
don verricht, zullen scherpe maatregelen
worden genomen.
LUCHTVAART.
Do vlucht Amerika—Frankrijk.
Kapitein Fonok heeft Donderdag met de
groote fciikorski-tweedekker, waarmee hy
1
Drie dooden, tien gavonden.
De glaohtoffora.
Verhalen van ooggetuigen.
Volgens verhalen van ooggetuigen moet
van Rhoon het ergst van allen eraan toe
ri u geweest, Gp het moment van het onge
luk moet de locomotief ergon» rails te pak
ken hebben! gekregen. Althans vlak voor
do locomotief staken do rails hoog op. I)e
wilgen moot zoodanig zijn omgeslagen, dat
mi Rhoon eon hoeJe lading vuur uit don
oven over zich kroeg. Toch moet do maohl-
V ihpm weggetrokken hebben, en
rioii verder ook koelbloedig van zijn plicht
gekweten hebbeu, ll.y moei ei|n maiuliine
Wat de passagtora vertélden.
De baan op de ongvluksplaats,
De vertraging In den treindienst.
Eet opruimlngswerk,
De oorzaak.
Do hulpoerlecntng.
Hot verhaal van dr. E. Rümko.
Crematie stoffelijk overschot
van het echtpaar Lobo.
f
Ook de stoker overleden.
Eet onderzoek naar de mrzank.
E. M.'s deelneming met de m
gelaten betrekkingen.
„Mijn leerling, de arme, brave man,
werd feitelijk opgesloten, de vuurhaak
was van den tender geschoven en had
zich, opzy van den ketel, vastgezet. Hij
kon zich niet loswerken. Met een heer
uit Noondwijk aan Zee, wiens naam my -;
is ontschoten (doch die yverig hulp Ter"ment" van
Sinten-Generaal
Verscherping.