MIME COURANT
Tweede Blad.
BINNENLAND
De beiastingontwerpen van minister
de Geer.
De Vrijheid meldt, dat de Tweede Ka
merfractie van den Vrijheidsbond geen
nieuwe belastingen wil in dezen tijd, ook
al met het oog op het feit, dat elke belas
ting de neiging heeft, zich uit te zetten.
Het is thans de tijd voor afschaffing van
'belastingen.
De ambtswoning voor den Amsterdam-
schen burgemeester.
[Naar de oorrespondent van de N. Rott.
Grt verneemt, hebben de heer S. P. van
Eeghen, oud-voorzitter van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Amsterdam
en twee andere ingezetenen, wier namen
niet bekend zijn, aan de gemeente een
bedrag van 60.000 aangeboden, noodig
voor de meubileering van de receptie
kamer in de ambswoning van den burge
meester, die de stad dankt aan de edel
moedigheid van dr. O. J. K. van Aalst,
president der Nederlandsohe Handels
maatschappij. Met groote ingenomenheid
en waardeering moge ook weer van dit
nieuwe 'bewijs van burgerzin worden mel
ding igemaakt.
De matrozenopleidlng van Gorlnchem
naar Vlissingen.
Men meldt aan het Hbl. uit Gorlnchem,
d.d. 7 Oct.:
De Jantjes zijn vertrokken. Met een
extra trein om 9.03 hebben zij Donderdag
ochtend Gorinchem verlaten en in den
middag zouden ze te Vlissingen aanko
men. Er zijn nu een aantal gemeentelijke
en particuliere woningen leeg gekomen,
waardoor de financieele gevolgen zich
weldra zullen laten gevoelen.
Voor het vertrek is de zilveren eere
medaille, verbonden aan de Orde van
Oranje Nassau, toegekend aan opper-
schipper Schimmel, ohef der equipage
van de „Schorpioen dezen door den com
mandant, Overste Gregory, uitgereikt.
Daarna werden de schepen buiten
dienst gesteld en marcheerden de matro
zen met muziek naar het Station. Op het
perron waren aanwezig burgemeester en
en wethouders, hoofd- en andere officie
ren van het garnizoen en een aantal bur
gers en jonge meisjes, die hun vrienden
hartelijk vaarwel zegden.
Toen de trein zich in beweging zette,
speelde het muziekkorps van het garni
zoen het „Wien Neerlands Bloed".
Men meldt aan het Hbl. van andere zijde:
Donderdag werd de „Schorpioen" als
opleidingsschip voor lichtmatrozen te Go
rinchem buiten dienst gesteld, evenals de
,3uffel" als wachtschip te Vlissingen.
Beide diensten zijn thans vereenigd aan
boord van de „Noord-Brabant" te Vlissin
gen, waar voortaan de lichtmatrozen wor
den aangenomen. Gegadigden kunnen
zich daartoe evenwel mede 'bij de overige
kantoren van aanneming aanmelden.
Een luchthaven bij dien Haag.
Financieele bezwaren.
Het NecL oorrespondentiebureau meldt:
Omtrent de actie tot inrichting van een
luchthaven in de onmiddellijke nabijheid
van deze gemeente vernemen wij, dat
voornamelijk financieele overwegingen
den aanleg vooralsnog in den weg staan.
De aankoop- en inrichtingskosten van
het terrein dat men zich gedacht heeft
onder de [gemeenten Rijswijk of Delft
worden op lVaè 2 millioen gulden ge
raamd, terwijl op de exploitatie althans
voorioopig nog een aanmerkelijk jaar-
lijksch tekort üou zijn te vreezen.
Weder een onbewaakte overweg Ingesteld.
Niettegenstaande het ernstig protest
heeft het Rijkstoezioht op de spoorwegen
het gemeentebestuur te Hazerswoude aan
gekondigd, dat de bewaking van den over
weg aan den Gemeenteweg, over de lijn
WoerdenLeiden, zal worden opgeheven.
Langs dezen weg Is doorgaans een druk
verkeer.
De verbetering der wegen.
Verschenen Is het verslag der Commis
sie van rapporteurs uit de Tweede Kamer,
omtrent het Wetsontwerp tot het heffen
van een belasting en het treffen van ver
dere voorzieningen ten behoeve van de
openbare verkeerswegen te land.
Uit het verslag blijkt, dat de strekking
van het wetsontwerp nagenoeg algemeen
instemming vond.
De regeering stelt zich voor, dat in ten
hoogste vijf jaar de noodlge verbeterin
gen^ voor wat betreft het wegdek vah de
Rijkswegen, zal zijn aangebracht, terwijl
voorts ook de verbeteringen voor wat aan
gaat de breedte dier wegen zooveel moge
lijk zal worden bespoedigd. Daarna zal
het aanleggen van nieuwe wegen worden
ter hand genomen.
De bedoeling is om eerst de verbote-
ringswerken waarmede 'bereids een aan
vang is gemaakt, maar die om financloele
redenen nog een weinig opgeschort zijn
gedacht wordt aan de wogeh Den Haag
—'Rotterdam en Amsterdam—Haarlem
tot een zeer spoedig einde te brengen.
(Het is niet te verwaohton, dat do invoe
ring van de voorgestelde regeling een be
langrijke uitbreiding van het aantal amb
tenaren noodig zal maken.
De feesten ter herdenking van Leiden's Ontzet werden gevierd o. a. door de
opvoering van een ridderspel voorstellende, de intocht van Jan van Beijeren
binnen de veste.
Het Nederlandsch Olympische Comité hield zijn jaarverga
dering in Krasnapolsky in Amsterdam, waar wij de heeren
op de gevoelige plaat vereeuwigden.
De kosten van de verbeteringen, die
na de totstandkoming der wet zullen wor
den uitgevoerd, zullen niet uitsluitend uit
de nieuwe belastingen, maar voor een
deel ook uit de Rijksbijdragen worden
gevonden.
Voor igebeele vrijstelling van Perso-
neele Belasting voor autobussen acht de
tegeering geen termen aanwezig.
Dat het onbillijk zou zijn, ook fietsen
in de Wegenbelasting te doen.' bijdragen,
kan de regeering niet inzien.
Ook deelt zij niet de meenimg, dat de
tegenwoordige rijwielbelasting te hoog is.
De practijk heeft dat geenszins uitge
wezen.
Het opgemaakte ontwerp-Rijkswegen-
plan is nog niet voor openbaarmaking ge
schikt, omdat nog eenige autoriteiten
daarqver moeten worden gehoord, en mo
gelijk nog veranderingen zullen worden
aangebracht. Het ontwerp is echter als
geheim stuk door de regeering ten behoe
ve van de leden der Kamer overgelegd.
Na den watersnood.
In het land van Maas en Waal
Het antwoord van den minister van
financiën ten vervolge op de beantwoor
ding van vragen van het Tweede Kamer
lid van Voorst tot Voorst omtrent de vor
deringen bij den wederopbouw van ver
nielde gebouwen in Maas en Waal, de re
geling van door den watersnood aange
richte schade en de uitbetaling van de
vergoeding, luidt als volgt:
De ondergeteekende kan in antwoord
op de gestelde vragen mededeelen, dat de
met 'bétrekking tot het land van Maas én
Waal getroffen maatregelen redelijken
waarborg geven, dat de bevolking, wat
haar huisvesting, de stalling van het vee
en de berging van den oogst betreft, den
winter niet met zorg behoeft te gemoet te
zien. Dat bij de taxatie van de schade en
bij de uitbetaling van de schadevergoe
ding de billijkheid niet naar behooren zou
zijn in acht genomen en niet de noodige
voortvarendheid zou zijn 'betracht, is den
ondergeteekende allerminst gebleken.
Het stelsel der locale krachten.
De commissie van overleg P. T. T. heeft
aan den directeur-generaal medegedeeld,
dat het ingevoerde stelsel van locale
krachten door haar onvoorwaardelijk
wordt afgekeurd. De opgedane ervarin
gen bleken zeer teleurstellend te zijn. Ais
het dienstbelang inderdaad eisoht, dat
soms locale krachten gedurende eenige
uren per dag in den dienst te werk ge
steld moeten worden, dan moeten deze h. i.
steeds op schriftelijke arbeidsovereen
komst in dienst genomen worden. In het
belang van den dienst moeten voorts al
leen zij als hulpkracht te werk gesteld"
worden, die voldoen aan de ontwikkelings-
eischen, geldig voor de aanneming van
het vaste kantoorpersoneel
De redders van de bemanning van de
Alkaid gehuldigd.
De Nederlandsohe consubgeneraal te
Hamburg, do heer A. A. Flaes. heeft in
naam van de Koningin aan den kapitein
van de Westfalia het eereteeken van de
ordle van Oranje Nassau uitgereikt; aan
don tweeden officier van dat schip een
gouden horloge met inschrift, en aan de
rest van de bemanning van de redding
boot oen zilveren horloge met insohrift,
als blijk van hooge waardeering voor do
kort geleden plaats gevonden redding
van de Alkaid.
Kamer van Koophandel te Alkmaar.
In de Woensdagavond In het stadhuis
te Alkmaar gehouden vergadering van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Hollands Noorderkwartier, is het
belang van den stoomtramweg Schagen-
Wognum bepleit, vooral ten aanzien van
het goederenvervoer. Gezegd werd, dat
de bolanghebbende gemeenten en corpo
raties waarschijnlijk nog wel zouden wil
len bijdragen tot dekking van de tekorten,
als zij maar van de Spoorwegen inzage
konden krijgen van de stukken, waaruit
de verliezen blijken.
Besloten werd, nogmaals bij den mi
nister aan te dringen op verbetering van
den rijksweg Alkmaar— Haarlemsom
mige leden meenon, dat de wegen in het
Zuidon des lands veel beter worden on
derhouden dan die in Noord-Holland.
Uitvoerig werd gesproken over het
Nederlandsoh-Belgische verdrag. De heer
Grünwnld zag daarin' een groot gevaar
voor Nederland, een romp voor de havens
van Rotterdam en Amsterdam en een
ernstige zaak voor den Nederlandschen
Mr. Fock en Jhr. Mr. de Graaff, gefo
tografeerd bij het verlaten van het paleis
van den Gouverneur-Generaal, om zieh
naar den Volksraad te begeven.
Nog eens een aardig beeld van een wijk in Semarang.
belastingbetaler, omdat ons land alles zou
geven ten bate van België en niets zou
terug krijgen. Bovendien zou dit verdrag
de brug kunnen zijn, waarlangs België
de Wielingen-kwestie ter tafel zou bren
gen. Enkele andere heeren zagen in dit
verdrag heel wat minder gevaar en zou
den de zaak willen overlaten aan de
groote Kamers van Koophandel. Een
voorstel van den heer Grünwald om terug
te komen op een vorig besluit, geen
adres tegen het verdrag te steunen, vond
geen steun.
Besloten werd, nogmaals bij den mi
nister aan te dringen op weder-invoering
van bewaking van overwegen der spoor
wegen; men zou wenschen, dat althans
bij mistig weer een of ander seinj werd
ingesteld.
Onveilig pontverkeer Nijmegen—Lent
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Gouden feest van het Mnlderpoortkwartter. Hef nieuwe gebouw
der N. H. M. - Afscheid Mevrouw Mann—Bouwmeester.
Onderwas. De L R. T. A.
De Dapperstraters, ruimer genomen en
officieeier gezegd, de bewoners van de buurt
„buiten de Muiderpoort", kunnen feestvie
ren. De jongere generatie onder hen toont
het, om een sprekend, alhoewel lang niet
algemeen gewaardeerd voorbeeld te noemen,
telken jare op Hartjesdag. De buurt-jolijt
komt dan niettegenstaande preventief op
treden en vaderlijk vermanenden raad van
den buurt-politie-commissaris, steeds op
vurige wijze tot uiting met donderbus, ze
venklapper en brandstapel. In geen enkele
andere wijk van Amsterdam heeft men, op
dien traditioneelen dag zoo'n last van ontoe
laatbaar, on-officieel vreugde-vuur.Maar
ditmaal, deze week, kreeg jeugd en ander
wijkgenoot nu eens gelegenheid te toonen,
wat zii als officieele feestklanten vermogen
te prestoeren. Het is namelijk vijftig jaar
geleden, dat daar, aan het eind van de Plan
tage, achter de Muiderpoort, waardoor Napo
leon eens zijn intocht hield, de eerste huizen
verrezen en dit gouden jubileum wenseht
men in het daarna snel gegroeide, thans
20.000 bewoners tellend stadsdeel dankbaar
te gedenken. Men woont daar, al ontbreken
bij tijden de klachten over d'it en dat ook
hier niet, over 't algemeen, schijnt 't, naar
z'n zin.... Dit buurtfeest, dat met den
politie-commissaris aan het hoofd van een
eere-comité, en met medewerkende politie
ruiters, die op den eersten dag van het fes-
tiin een aubade toeterden, een officieel
•tintje heeft, ware anders niet over een ge-
heele week uitgedijd met optocht en concert,
bezoek van 1000 buurtkinderen 'aan Carré,
verlichting, étalage Jwedstrijd en wat niet sl
Als een soort gouden bruiloft-gave voor
deze buurt zou men kunnen beschouwen:
de opening, dezen Zaterdag, van 'het Kolo
niaal Instituut door de Koningin. De buurt
heeft ongetwijfeld veel gewonnen door den
bouw van het monumentale Instituut op
haar grondgebied' en nu het na dezen Zater
dag in vol bedrijf komt, zal het bezoek aan
dit kwartier zoowel quantitatief als quali-
tatief zienderoogen stijgen.
Het) Koloniaal Instituut is grootendeels
een schepping van den onlangs overleden
oud-directeur der Handelsschool, dr. Hu-
brecht, die er tijdens zijn leven kapitalen
aan ten koste legde, en het tenslotte bij tes
tament, hei leeuwendeel van zijn groot ver
mogen vermaakte. De publieke opinie en
vooral de opinie der autoriteiten, zoowel van
stad ais van land, is ten opzichte van dit
Instituut en zijn beteekenls in een korte
spanne tijds wel ten ©enenmale veranderd.
Nog in 1911 werd in den Amsterdamschen
Raad niet anders dan min of meer smalend
over het Instituut gesproken, en ook andere
officieele lichamen beschouwen de zaak als
niet veel meer dan een particuliere liefheb
bert) van een niet In de laatste plaats met
Indische zaken rijk geworden man, zonder
veel nut voor het gemeene best.Nu
sprak de Commissaris der Koningin in
Noord-Holland als voorzitter van den Raad
van Beheer j.1. Maandag aan de lunch, die
namens het Instituut aan persvertegenwoor
digers na een rondgang door het gebouw,
werd aangehouden, en getuigde van het be
lang, dat stad en land bij de Instelling
hebbea
Vanaf 18 dezer zal het Instituut ook voor
het algemeens publiek ter bezichtiging open
staan. De hoofdstad is dan een bezienswaar
digheid rijker. De volkenkundige verzame
lingen, het handelsmuseum, dat een voort
zetting is van het Koloniaal Museum te
Haarlem destijds opgericht en als directeur
beheerd' door den heer F. W. van Eeden, die
in dezen pionierswerk verrichtte, zij zijn een
bezoek ten volle waard; de afdeelingen tro
pische hygiëne, de diverse laboratoria,
de boekerij, enz., enz., zijn daarnaast voor
studeerenden en naar gegevens zoekenden
of bepaalde inlichtingen omtrent de tropen
wenschenden van bijzondere interesse.
Nog een klein bruilöfs-geschenk gewerd
de buurt, naast dit grootere. De toezegging
nJ., dat men het overweg-probleem, waar
onder de vijftigjarige als aan een kwaal, die
op twee plaatsen van het liohaam (biji de
Transvaalbuurt en bij het M. P. station)
speciaal lijdt, weer eens ernstig gaat aan
pakken. Afdoende hulp is wel niet te ver
wachten voordat de spoor zijn baan de
hoogte in. brengt en het verkeer onder door
kan geleid' worden, maar in afwachting daar
van kan alvast wat verlichting gebracht wor
den door verbreedang van de overwegen. De
belofte daartoe hebben B. en W. als hun,
Mjjn brief kan dit keer voortdurend varia
ties blijven geven op het feestelijk thema.
Maandag werd er ook in een ander gedeelte
'van de stad feestgevierd en gevlagd. De
Vijzelstraat en omgeving namen thans het
thema over en speelden hun variaties ter
eere van de in gebruik stelling van het
nieuwe gebouw der Nedëriandsche Handels-
maatschappijn Een moderne handelsburcht
ontworpen door den genialen bouwmeester
te Bazel, wiens nagedachtenis bij deze plech
tige en feestelijke opening terecht terdege
geëerd werd. Twee ministers, een burge
meester, diverse oud-ministers, handelsmag-
naten in ruste en in actie, allen schaarden
zij zich rond' ridder Van Aalst, den direc
teur, die hier zijn 'nieuwe veste in gebruik
nam, van waaruit hij met zijn troepen in de
komend© jaren ten strijde zal trékken....
Ook wel eens tegen de een of andere con
curreer end© grootmacht, die hier nu, bij'
deze feestelijke gelegenheid, aJs bevriend!
collega fungeerde.
Daar, in het Koloniaal Instituut, wordit
men alleen al door de omgeving met haar
uitgestalde Indische kunstwerken, haar ver
zamelingen tropische producten voortdu
rend aan InsuMnde herinnerd.... Hier, In
het nieuwe gebouw van de N. H. M., met
z}jn uitsluitend' op nuchter, snel, Westersch,
zakendoen gebaseerde inrichting moet men
zich toch telkenmaal weer even bezinnen om
het feit indachtig te zijn, dat niets van dit
alles mogelijk ware zonder het bestaan van
dien gordel van smaragd', geslingerd om den
ovenaar.... Natuurlijk werd, bfl de plech
tige „opening1" van dit nieuwe gebouw,
Indiö wel in de diverse speeches gememo
reerd, maar had men, vraagt mén zich toch
af, het Indisch element niet nog wat meer
naar behooren kunnen aocenJtueeren, al' zou
dit ook maar geweest rijn.het als feest
gave beschikbaar stellen van een fonds,
waarmede een of ander belang der Inland-
sche bevolking kon gediend worden?....
Het ware, in het oog van velen, een nog
sympathieker daad geweest, dan het beschik-
VAN ZATERDAG 9 0CT0BER 1926.
,3e Gelderlander" schrijft naar aanleiding
van het ongeluk op de Tielsche pont, waarbij;
3 menschen zijn omgekomen:
,J>e verbinding tusschers Tiel en het land
van Maas en Waal wordt onderhouden door
een smalle pont; welke niet zelden overladen
wordt. Wij hebben dat onlangs meegemaakt,
toen wij een' tocht hebben gemaakt door het
land van Maas en Waal, van Tiel uit. Toen
onze auto aan de pont kwam, stond er een
heel© rij wagens en karren em auto's vóór
ons, het was de vraag of wij mee konden.
Ja, 't ging. De wagen vóór ons moest nog
'n tikje vooruit, wij schoven er nog net op.
Maar tot onze groote verbazing werd er
nóg 'n auto gewenkt, die 'kon er nog wel
bij. Het werd passen en meten; de wagens,
die al stil stonden, moesten den motor weer
aanslaan, weer 'n paar decimeters vooruit of
op zij en de laatste vracht kwam hanen. Net
op 't nippertje. Maar met z'n achterkant
schuurde deze wagen als 't ware tegen den
afsluitboom aan, zoo weinig ruimte had hij.
Bij zulke gelegenheden moet je maar niet
denken aan de mogelijkheid van ongelukken,
doch hert' minste behoeft er maar te gebeu
ren, of een ramp is er het gevolg van.
Donderdagmorgen seint men ons uit Tiel,
dat er een luxe auto te water is geraakt. En
na onze ondervinding van enkele weken ge
leden, zeiden we natuurlek: daar heb je
't al! Een luxe auto, met twee dames erin en
een heer. De auto stond op de pont, stond
vooraan, er moest achteraan nog een wagen
bij, de eerste kreeg bevel om nog wat naar
voren te gaan. Hij geeft te veel gas, rijdt
door de afsluiting de Waal in."
Als men nu de afsluiting eens afdoende
maakte, d. w. z. versterkte en beveiligde.
Het blad' maakt nog de volgende opmer
king over de NMmeegscbe pont:
,3e pont Nijmegen—Lent wordt in
drukke dagen ook zóó volgeladen, dat er
geen vuist meer tusschen te steken is. Daar
staan dan tien auto's en karren en paarden
en honderden menschen saamgepakt. Men
rookt er lustig op los, steekt een sigaar aan,
werpt een brandende lucifer weg, laat de
vonken uit zijn pijp lustig in den wind
waaienen daar staat 500 L. benzine op
de pont. De olie lekt op het pontdek, de ben
zine druipt van sommige wagens af. Is het
onmogelijk, dat de pont met de honderden
saamgepakto menschen erop, straks, mid
den op de Waal, in een vuurzee omslaat,
mensch en dier verslindend1?
In geen garage mag worden gerookt, van
wege het brandgevaar. Ontvlamt de benzine
in een garage wel, op een pont niet?
Het lijkt ons noodig, dat er aan de veilig
heid van het verkeer meerdere aandacht
worde geschonken."
feestgave geschonken.