MIME COURANT Tweede Blad. BINNENLAND De beiastingontwerpen van minister de Geer. De Vrijheid meldt, dat de Tweede Ka merfractie van den Vrijheidsbond geen nieuwe belastingen wil in dezen tijd, ook al met het oog op het feit, dat elke belas ting de neiging heeft, zich uit te zetten. Het is thans de tijd voor afschaffing van 'belastingen. De ambtswoning voor den Amsterdam- schen burgemeester. [Naar de oorrespondent van de N. Rott. Grt verneemt, hebben de heer S. P. van Eeghen, oud-voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken te Amsterdam en twee andere ingezetenen, wier namen niet bekend zijn, aan de gemeente een bedrag van 60.000 aangeboden, noodig voor de meubileering van de receptie kamer in de ambswoning van den burge meester, die de stad dankt aan de edel moedigheid van dr. O. J. K. van Aalst, president der Nederlandsohe Handels maatschappij. Met groote ingenomenheid en waardeering moge ook weer van dit nieuwe 'bewijs van burgerzin worden mel ding igemaakt. De matrozenopleidlng van Gorlnchem naar Vlissingen. Men meldt aan het Hbl. uit Gorlnchem, d.d. 7 Oct.: De Jantjes zijn vertrokken. Met een extra trein om 9.03 hebben zij Donderdag ochtend Gorinchem verlaten en in den middag zouden ze te Vlissingen aanko men. Er zijn nu een aantal gemeentelijke en particuliere woningen leeg gekomen, waardoor de financieele gevolgen zich weldra zullen laten gevoelen. Voor het vertrek is de zilveren eere medaille, verbonden aan de Orde van Oranje Nassau, toegekend aan opper- schipper Schimmel, ohef der equipage van de „Schorpioen dezen door den com mandant, Overste Gregory, uitgereikt. Daarna werden de schepen buiten dienst gesteld en marcheerden de matro zen met muziek naar het Station. Op het perron waren aanwezig burgemeester en en wethouders, hoofd- en andere officie ren van het garnizoen en een aantal bur gers en jonge meisjes, die hun vrienden hartelijk vaarwel zegden. Toen de trein zich in beweging zette, speelde het muziekkorps van het garni zoen het „Wien Neerlands Bloed". Men meldt aan het Hbl. van andere zijde: Donderdag werd de „Schorpioen" als opleidingsschip voor lichtmatrozen te Go rinchem buiten dienst gesteld, evenals de ,3uffel" als wachtschip te Vlissingen. Beide diensten zijn thans vereenigd aan boord van de „Noord-Brabant" te Vlissin gen, waar voortaan de lichtmatrozen wor den aangenomen. Gegadigden kunnen zich daartoe evenwel mede 'bij de overige kantoren van aanneming aanmelden. Een luchthaven bij dien Haag. Financieele bezwaren. Het NecL oorrespondentiebureau meldt: Omtrent de actie tot inrichting van een luchthaven in de onmiddellijke nabijheid van deze gemeente vernemen wij, dat voornamelijk financieele overwegingen den aanleg vooralsnog in den weg staan. De aankoop- en inrichtingskosten van het terrein dat men zich gedacht heeft onder de [gemeenten Rijswijk of Delft worden op lVaè 2 millioen gulden ge raamd, terwijl op de exploitatie althans voorioopig nog een aanmerkelijk jaar- lijksch tekort üou zijn te vreezen. Weder een onbewaakte overweg Ingesteld. Niettegenstaande het ernstig protest heeft het Rijkstoezioht op de spoorwegen het gemeentebestuur te Hazerswoude aan gekondigd, dat de bewaking van den over weg aan den Gemeenteweg, over de lijn WoerdenLeiden, zal worden opgeheven. Langs dezen weg Is doorgaans een druk verkeer. De verbetering der wegen. Verschenen Is het verslag der Commis sie van rapporteurs uit de Tweede Kamer, omtrent het Wetsontwerp tot het heffen van een belasting en het treffen van ver dere voorzieningen ten behoeve van de openbare verkeerswegen te land. Uit het verslag blijkt, dat de strekking van het wetsontwerp nagenoeg algemeen instemming vond. De regeering stelt zich voor, dat in ten hoogste vijf jaar de noodlge verbeterin gen^ voor wat betreft het wegdek vah de Rijkswegen, zal zijn aangebracht, terwijl voorts ook de verbeteringen voor wat aan gaat de breedte dier wegen zooveel moge lijk zal worden bespoedigd. Daarna zal het aanleggen van nieuwe wegen worden ter hand genomen. De bedoeling is om eerst de verbote- ringswerken waarmede 'bereids een aan vang is gemaakt, maar die om financloele redenen nog een weinig opgeschort zijn gedacht wordt aan de wogeh Den Haag —'Rotterdam en Amsterdam—Haarlem tot een zeer spoedig einde te brengen. (Het is niet te verwaohton, dat do invoe ring van de voorgestelde regeling een be langrijke uitbreiding van het aantal amb tenaren noodig zal maken. De feesten ter herdenking van Leiden's Ontzet werden gevierd o. a. door de opvoering van een ridderspel voorstellende, de intocht van Jan van Beijeren binnen de veste. Het Nederlandsch Olympische Comité hield zijn jaarverga dering in Krasnapolsky in Amsterdam, waar wij de heeren op de gevoelige plaat vereeuwigden. De kosten van de verbeteringen, die na de totstandkoming der wet zullen wor den uitgevoerd, zullen niet uitsluitend uit de nieuwe belastingen, maar voor een deel ook uit de Rijksbijdragen worden gevonden. Voor igebeele vrijstelling van Perso- neele Belasting voor autobussen acht de tegeering geen termen aanwezig. Dat het onbillijk zou zijn, ook fietsen in de Wegenbelasting te doen.' bijdragen, kan de regeering niet inzien. Ook deelt zij niet de meenimg, dat de tegenwoordige rijwielbelasting te hoog is. De practijk heeft dat geenszins uitge wezen. Het opgemaakte ontwerp-Rijkswegen- plan is nog niet voor openbaarmaking ge schikt, omdat nog eenige autoriteiten daarqver moeten worden gehoord, en mo gelijk nog veranderingen zullen worden aangebracht. Het ontwerp is echter als geheim stuk door de regeering ten behoe ve van de leden der Kamer overgelegd. Na den watersnood. In het land van Maas en Waal Het antwoord van den minister van financiën ten vervolge op de beantwoor ding van vragen van het Tweede Kamer lid van Voorst tot Voorst omtrent de vor deringen bij den wederopbouw van ver nielde gebouwen in Maas en Waal, de re geling van door den watersnood aange richte schade en de uitbetaling van de vergoeding, luidt als volgt: De ondergeteekende kan in antwoord op de gestelde vragen mededeelen, dat de met 'bétrekking tot het land van Maas én Waal getroffen maatregelen redelijken waarborg geven, dat de bevolking, wat haar huisvesting, de stalling van het vee en de berging van den oogst betreft, den winter niet met zorg behoeft te gemoet te zien. Dat bij de taxatie van de schade en bij de uitbetaling van de schadevergoe ding de billijkheid niet naar behooren zou zijn in acht genomen en niet de noodige voortvarendheid zou zijn 'betracht, is den ondergeteekende allerminst gebleken. Het stelsel der locale krachten. De commissie van overleg P. T. T. heeft aan den directeur-generaal medegedeeld, dat het ingevoerde stelsel van locale krachten door haar onvoorwaardelijk wordt afgekeurd. De opgedane ervarin gen bleken zeer teleurstellend te zijn. Ais het dienstbelang inderdaad eisoht, dat soms locale krachten gedurende eenige uren per dag in den dienst te werk ge steld moeten worden, dan moeten deze h. i. steeds op schriftelijke arbeidsovereen komst in dienst genomen worden. In het belang van den dienst moeten voorts al leen zij als hulpkracht te werk gesteld" worden, die voldoen aan de ontwikkelings- eischen, geldig voor de aanneming van het vaste kantoorpersoneel De redders van de bemanning van de Alkaid gehuldigd. De Nederlandsohe consubgeneraal te Hamburg, do heer A. A. Flaes. heeft in naam van de Koningin aan den kapitein van de Westfalia het eereteeken van de ordle van Oranje Nassau uitgereikt; aan don tweeden officier van dat schip een gouden horloge met inschrift, en aan de rest van de bemanning van de redding boot oen zilveren horloge met insohrift, als blijk van hooge waardeering voor do kort geleden plaats gevonden redding van de Alkaid. Kamer van Koophandel te Alkmaar. In de Woensdagavond In het stadhuis te Alkmaar gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, is het belang van den stoomtramweg Schagen- Wognum bepleit, vooral ten aanzien van het goederenvervoer. Gezegd werd, dat de bolanghebbende gemeenten en corpo raties waarschijnlijk nog wel zouden wil len bijdragen tot dekking van de tekorten, als zij maar van de Spoorwegen inzage konden krijgen van de stukken, waaruit de verliezen blijken. Besloten werd, nogmaals bij den mi nister aan te dringen op verbetering van den rijksweg Alkmaar— Haarlemsom mige leden meenon, dat de wegen in het Zuidon des lands veel beter worden on derhouden dan die in Noord-Holland. Uitvoerig werd gesproken over het Nederlandsoh-Belgische verdrag. De heer Grünwnld zag daarin' een groot gevaar voor Nederland, een romp voor de havens van Rotterdam en Amsterdam en een ernstige zaak voor den Nederlandschen Mr. Fock en Jhr. Mr. de Graaff, gefo tografeerd bij het verlaten van het paleis van den Gouverneur-Generaal, om zieh naar den Volksraad te begeven. Nog eens een aardig beeld van een wijk in Semarang. belastingbetaler, omdat ons land alles zou geven ten bate van België en niets zou terug krijgen. Bovendien zou dit verdrag de brug kunnen zijn, waarlangs België de Wielingen-kwestie ter tafel zou bren gen. Enkele andere heeren zagen in dit verdrag heel wat minder gevaar en zou den de zaak willen overlaten aan de groote Kamers van Koophandel. Een voorstel van den heer Grünwald om terug te komen op een vorig besluit, geen adres tegen het verdrag te steunen, vond geen steun. Besloten werd, nogmaals bij den mi nister aan te dringen op weder-invoering van bewaking van overwegen der spoor wegen; men zou wenschen, dat althans bij mistig weer een of ander seinj werd ingesteld. Onveilig pontverkeer Nijmegen—Lent AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Gouden feest van het Mnlderpoortkwartter. Hef nieuwe gebouw der N. H. M. - Afscheid Mevrouw Mann—Bouwmeester. Onderwas. De L R. T. A. De Dapperstraters, ruimer genomen en officieeier gezegd, de bewoners van de buurt „buiten de Muiderpoort", kunnen feestvie ren. De jongere generatie onder hen toont het, om een sprekend, alhoewel lang niet algemeen gewaardeerd voorbeeld te noemen, telken jare op Hartjesdag. De buurt-jolijt komt dan niettegenstaande preventief op treden en vaderlijk vermanenden raad van den buurt-politie-commissaris, steeds op vurige wijze tot uiting met donderbus, ze venklapper en brandstapel. In geen enkele andere wijk van Amsterdam heeft men, op dien traditioneelen dag zoo'n last van ontoe laatbaar, on-officieel vreugde-vuur.Maar ditmaal, deze week, kreeg jeugd en ander wijkgenoot nu eens gelegenheid te toonen, wat zii als officieele feestklanten vermogen te prestoeren. Het is namelijk vijftig jaar geleden, dat daar, aan het eind van de Plan tage, achter de Muiderpoort, waardoor Napo leon eens zijn intocht hield, de eerste huizen verrezen en dit gouden jubileum wenseht men in het daarna snel gegroeide, thans 20.000 bewoners tellend stadsdeel dankbaar te gedenken. Men woont daar, al ontbreken bij tijden de klachten over d'it en dat ook hier niet, over 't algemeen, schijnt 't, naar z'n zin.... Dit buurtfeest, dat met den politie-commissaris aan het hoofd van een eere-comité, en met medewerkende politie ruiters, die op den eersten dag van het fes- tiin een aubade toeterden, een officieel •tintje heeft, ware anders niet over een ge- heele week uitgedijd met optocht en concert, bezoek van 1000 buurtkinderen 'aan Carré, verlichting, étalage Jwedstrijd en wat niet sl Als een soort gouden bruiloft-gave voor deze buurt zou men kunnen beschouwen: de opening, dezen Zaterdag, van 'het Kolo niaal Instituut door de Koningin. De buurt heeft ongetwijfeld veel gewonnen door den bouw van het monumentale Instituut op haar grondgebied' en nu het na dezen Zater dag in vol bedrijf komt, zal het bezoek aan dit kwartier zoowel quantitatief als quali- tatief zienderoogen stijgen. Het) Koloniaal Instituut is grootendeels een schepping van den onlangs overleden oud-directeur der Handelsschool, dr. Hu- brecht, die er tijdens zijn leven kapitalen aan ten koste legde, en het tenslotte bij tes tament, hei leeuwendeel van zijn groot ver mogen vermaakte. De publieke opinie en vooral de opinie der autoriteiten, zoowel van stad ais van land, is ten opzichte van dit Instituut en zijn beteekenls in een korte spanne tijds wel ten ©enenmale veranderd. Nog in 1911 werd in den Amsterdamschen Raad niet anders dan min of meer smalend over het Instituut gesproken, en ook andere officieele lichamen beschouwen de zaak als niet veel meer dan een particuliere liefheb bert) van een niet In de laatste plaats met Indische zaken rijk geworden man, zonder veel nut voor het gemeene best.Nu sprak de Commissaris der Koningin in Noord-Holland als voorzitter van den Raad van Beheer j.1. Maandag aan de lunch, die namens het Instituut aan persvertegenwoor digers na een rondgang door het gebouw, werd aangehouden, en getuigde van het be lang, dat stad en land bij de Instelling hebbea Vanaf 18 dezer zal het Instituut ook voor het algemeens publiek ter bezichtiging open staan. De hoofdstad is dan een bezienswaar digheid rijker. De volkenkundige verzame lingen, het handelsmuseum, dat een voort zetting is van het Koloniaal Museum te Haarlem destijds opgericht en als directeur beheerd' door den heer F. W. van Eeden, die in dezen pionierswerk verrichtte, zij zijn een bezoek ten volle waard; de afdeelingen tro pische hygiëne, de diverse laboratoria, de boekerij, enz., enz., zijn daarnaast voor studeerenden en naar gegevens zoekenden of bepaalde inlichtingen omtrent de tropen wenschenden van bijzondere interesse. Nog een klein bruilöfs-geschenk gewerd de buurt, naast dit grootere. De toezegging nJ., dat men het overweg-probleem, waar onder de vijftigjarige als aan een kwaal, die op twee plaatsen van het liohaam (biji de Transvaalbuurt en bij het M. P. station) speciaal lijdt, weer eens ernstig gaat aan pakken. Afdoende hulp is wel niet te ver wachten voordat de spoor zijn baan de hoogte in. brengt en het verkeer onder door kan geleid' worden, maar in afwachting daar van kan alvast wat verlichting gebracht wor den door verbreedang van de overwegen. De belofte daartoe hebben B. en W. als hun, Mjjn brief kan dit keer voortdurend varia ties blijven geven op het feestelijk thema. Maandag werd er ook in een ander gedeelte 'van de stad feestgevierd en gevlagd. De Vijzelstraat en omgeving namen thans het thema over en speelden hun variaties ter eere van de in gebruik stelling van het nieuwe gebouw der Nedëriandsche Handels- maatschappijn Een moderne handelsburcht ontworpen door den genialen bouwmeester te Bazel, wiens nagedachtenis bij deze plech tige en feestelijke opening terecht terdege geëerd werd. Twee ministers, een burge meester, diverse oud-ministers, handelsmag- naten in ruste en in actie, allen schaarden zij zich rond' ridder Van Aalst, den direc teur, die hier zijn 'nieuwe veste in gebruik nam, van waaruit hij met zijn troepen in de komend© jaren ten strijde zal trékken.... Ook wel eens tegen de een of andere con curreer end© grootmacht, die hier nu, bij' deze feestelijke gelegenheid, aJs bevriend! collega fungeerde. Daar, in het Koloniaal Instituut, wordit men alleen al door de omgeving met haar uitgestalde Indische kunstwerken, haar ver zamelingen tropische producten voortdu rend aan InsuMnde herinnerd.... Hier, In het nieuwe gebouw van de N. H. M., met z}jn uitsluitend' op nuchter, snel, Westersch, zakendoen gebaseerde inrichting moet men zich toch telkenmaal weer even bezinnen om het feit indachtig te zijn, dat niets van dit alles mogelijk ware zonder het bestaan van dien gordel van smaragd', geslingerd om den ovenaar.... Natuurlijk werd, bfl de plech tige „opening1" van dit nieuwe gebouw, Indiö wel in de diverse speeches gememo reerd, maar had men, vraagt mén zich toch af, het Indisch element niet nog wat meer naar behooren kunnen aocenJtueeren, al' zou dit ook maar geweest rijn.het als feest gave beschikbaar stellen van een fonds, waarmede een of ander belang der Inland- sche bevolking kon gediend worden?.... Het ware, in het oog van velen, een nog sympathieker daad geweest, dan het beschik- VAN ZATERDAG 9 0CT0BER 1926. ,3e Gelderlander" schrijft naar aanleiding van het ongeluk op de Tielsche pont, waarbij; 3 menschen zijn omgekomen: ,J>e verbinding tusschers Tiel en het land van Maas en Waal wordt onderhouden door een smalle pont; welke niet zelden overladen wordt. Wij hebben dat onlangs meegemaakt, toen wij een' tocht hebben gemaakt door het land van Maas en Waal, van Tiel uit. Toen onze auto aan de pont kwam, stond er een heel© rij wagens en karren em auto's vóór ons, het was de vraag of wij mee konden. Ja, 't ging. De wagen vóór ons moest nog 'n tikje vooruit, wij schoven er nog net op. Maar tot onze groote verbazing werd er nóg 'n auto gewenkt, die 'kon er nog wel bij. Het werd passen en meten; de wagens, die al stil stonden, moesten den motor weer aanslaan, weer 'n paar decimeters vooruit of op zij en de laatste vracht kwam hanen. Net op 't nippertje. Maar met z'n achterkant schuurde deze wagen als 't ware tegen den afsluitboom aan, zoo weinig ruimte had hij. Bij zulke gelegenheden moet je maar niet denken aan de mogelijkheid van ongelukken, doch hert' minste behoeft er maar te gebeu ren, of een ramp is er het gevolg van. Donderdagmorgen seint men ons uit Tiel, dat er een luxe auto te water is geraakt. En na onze ondervinding van enkele weken ge leden, zeiden we natuurlek: daar heb je 't al! Een luxe auto, met twee dames erin en een heer. De auto stond op de pont, stond vooraan, er moest achteraan nog een wagen bij, de eerste kreeg bevel om nog wat naar voren te gaan. Hij geeft te veel gas, rijdt door de afsluiting de Waal in." Als men nu de afsluiting eens afdoende maakte, d. w. z. versterkte en beveiligde. Het blad' maakt nog de volgende opmer king over de NMmeegscbe pont: ,3e pont Nijmegen—Lent wordt in drukke dagen ook zóó volgeladen, dat er geen vuist meer tusschen te steken is. Daar staan dan tien auto's en karren en paarden en honderden menschen saamgepakt. Men rookt er lustig op los, steekt een sigaar aan, werpt een brandende lucifer weg, laat de vonken uit zijn pijp lustig in den wind waaienen daar staat 500 L. benzine op de pont. De olie lekt op het pontdek, de ben zine druipt van sommige wagens af. Is het onmogelijk, dat de pont met de honderden saamgepakto menschen erop, straks, mid den op de Waal, in een vuurzee omslaat, mensch en dier verslindend1? In geen garage mag worden gerookt, van wege het brandgevaar. Ontvlamt de benzine in een garage wel, op een pont niet? Het lijkt ons noodig, dat er aan de veilig heid van het verkeer meerdere aandacht worde geschonken." feestgave geschonken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 5