BINNENLAND Agenda: Salarisverordening. Woningwet Grondaankoop. Grondbedrijf. Grondbedrijf. Begrooting. Speeltuin. Waterleiding. Prijsverlaging ien duurverlenging. tWeede kamer. GEMEENTERAAD. Veargadering van den Raad der ge meente Helder op Dinsdag 26 Oct. 1926, des avonds 8 uur, ten Raadhuize. Notulen. Vaststelling der notulen van de verga deringen van 24 Augustus en 14 Septem ber 1926. Ingekomen Stukken. a. Goedkeuring van Gedeputeerde Sta ten op de le wij zigiugsbegroo tóng, dienst jaar 1926. b. Goedkeuring op het besluit van 24 Augustus jl. tot verkoop van grond aan j {1© Vries; "o. Gemeente-rekening, dienstjaar 1924, door Gedeputeerde Staten gesloten; <L Schrijven van E. H. Bos, houdende mededeeling, dat .hij zijn benoeming tot pirecteur van den 'Gemeentelijken Hoofd- aktecursus aanneemt; e. Brieven van W. F. Grotendorst, F. W. K. de Klerk en A. H. Rijkers, houden de mededeeling, dat zij hun benoeming tot leeraar aan de Avondvakteekeuschool aannemen; f. Schrijven van L. D. de Snaijer, hou dende mededeeling, dat hij zijn benoeming tot onderwijzer aan de O. L. school No. 2 aanneemt; g. Schrijven van Ir. C. van Dam, hou dende mededeeling, dat hij tengevolge van zijn vertrek met Hr. Ms. „Sumatra", voor loop! g de vergaderingen van den Raad niet kan bijwonen; h. Schrijven van P. G. Duinker en C. Duinker-van Dok, houdende mededeeling, dat zij hun benoeming tot vader en moe der van het Tehuis van Ouden van Dagen aannemen. f i. Dankbetuiging van het bestuur der Schoolvereenlging „Laat de Kinderkens tot Mij komen" voor de beschikbaarstel ling der gelden voor het aanschaffen van nieuwe schoolbanken. (Voorgesteld wordt de stukken ai voor kennisgeving aan te nemen). j. Schrijven van C. Stammes, oud-nota- ris, houdende aanbieding van een som van 1000.— als bijdrage in de kosten tot aanschaffing van meubilair en klok voor het nieuwe Raadhuis. (Voorgesteld wordt dit geschenk in dank te aanvaarden). k. Ontslagaanvrage van. M. Koolhaas als leeraar in de wiskunde aan de Avond- vakteekenschool; (Voorgesteld wordt het gevraagde ont slag eervol te verleènen te rekenen met ingang van 1 October 1926); 1. Adres van den Helderschen Bestuur- dersbondy houden verzoek in den komen den winter goedkoope brandstof te ver strekken aan werkloozen en hoofden van gezinnen en kostwinners wier inkomen minder dan 26.per week bedraagt. (Voorgesteld wordt dit stuk te stellen in handen van Burgemeester en Wethou ders om prae-advies). Onderwijs. Voorstel om als lid toe te treden van de Vereeniging voor Onderwijs- en Ontwik- kelingsfUius. Voorstel tot wijziging van de salaris verordening 1920 in verband met de reor ganisatie van den reinigingsdienst. Voorstel tot onbewoonbaarverklaring van de woning Achtergracht Z.Z. no. 60. Voorstel tot aankoop van de voortuinen voor de peroeelen aan dé Prins Hendrik- laan. Afwijzend advies op het verzoek van j. van der Veen om grond in erfpacht te bekomen. Voortstel tot verkoop van het recht van erfrecht van een gedeelte van het Rijks- duinterrein te Huisduinen. Voorstel tot vaststelling van de tweedte wijzigingsbegrooting, dienstjaar 1926. Voorstel omi afwijzend te beschikken op het verzoek der Spéél tuin vereeniging „Hélder", om de kosten van inrichting van een speeltuin deels voor rekening der ge meente te nemen. Overstartriolen, Voorstel tot het maken van twee over- ssortriolen in den SingeL Verpleegster voor Tehuis voor Ouden van Dagen. Voorstel om goedkeuring, te hechten aan de salarisregeling voor de verpleeg ster in het Tehuis voor Ouden van Dagen, Onderwijs. Voorstel om den onderwijzer J. A. N. van der Hulst over te plaatsen van school 8 naar school 6. Verkoop van teer. Voorstel tot verkoop van teer aan den polder ,3et Koegras" tegep gereduceer den prijs. Pensioenwet 1922. Voorstel om een aanstelling aan den Vader en de Moeder van het Verpleeg huis voor Ouden van Dagen aan de Bree- dwarsstraat uit te reiken. Voorstel om afwijzend te beschikken op het verzoek van J. Slegers om kwijtschel ding van de kosten van aansluiting van *ijn seizoen woning aan de waterleiding. Intrekking verordening. Voorstel tot intrekking der verordening op het pellen, koken en zouten van mos selen en garnalen. Rekening 1925. Algemeen Rapport met beantwoording van Burgemeester en Wethouders over de gemeenterekening 1926. Grondverhuur. Voorstel tot verhuring van gronden, behoorende aan het Grondbedrijf, vöor de jaren 1927 t/m 1932. Onderwijs. Voorstel' tot het benoemen van een on derwijzeres aan school 8. Voorgedragen worden: 1. R. Annijas. 2. M. H. Moorman. 8. H. J. Lunshof. Begrooting. Trekken der afdeelingen voor de be handeling der Gemeente begrooting 1926. Beantwoording van de vragen van het lid van den Raad W. Biersteker omtrent de centrale verwarming van het in aan- böuw zijnde Raadhuis. De antwoorden van Burgemeester en Wethouders liggen voor de leden van den Raad ter inzage. Gevonden voorwerpen. Aan het Hoofdbureau van Politie alhier is als gevonden terug te bekomen: een huisdeursleutel, een koperen fietsbel en een zakmes. Aan de adressen: G. Kiljan, Hoogdwarsstr. 4: een zwart flu- weelen muts. T. Boon, Van Galenstr. 46: een portemon- naie met inh. Kikkert, Vijzelstr. 41: een rijwielbelasting- merk. H. Dol, Van Galenstr. 24: een postduif. F. Egner, Keizerstr. 18: een broche. Van der Laken, Californiestr. 63: een rij- wielbelastingmerk. O. Pool, Langestr. 30: een fietspomp. J. Pels, Krugerstr. 32: een hond. Buitelaar, 2e Wilhelminadwarsstr. 2: een celluloid armband. Ouwens, Kerkgracbt 63: een hoed. Kuiper, Kanaalweg 10: een kussen van een auto. G. Jongepier, SchagenstT. 20: een collier. Gerrits, Spoorstr. 99: een taschje met inh. G.-Trap, Jansenstr. 14: een fluweelen muts. Glotze, Parallelweg: een dop van een vulpen. M. Kruk, Molenstr. 29: een rijwielbelasting- meik. J. Botter, Wagenstr. 15: een medaillon. J. M. Harms, Jonkerstr. 48: een bontje. De staking bij Heemaf. Het door de werklieden gedane tegenvoorstel verworpen. Het dagelijksch bestuur van den Me- taalbond heeft in zijn vergadering van Maandag verworpen het tegenvoorstel, van werkliedenzijde gedaan na verwer ping (door de werklieden) van het voor stel, dat het resultaat was van de confe rentie (Ld. 8 dezer bij den bemiddelaar, den heer Engels. Salarissen rijkspersoneel. Het Dagelijksch Bestuur der „Centrale van Vereenigingen van Personeel in 's Rijksdienst" heeft een adres tot de Tweede Kamer gericht, waarin het, onder verwijzing naar het wegvallen der ibezui- nigingsnoodzaak door den gunstigen stand- der Rijks middelen de Kamer ver zoekt te bevorderen, dat de sajarisposdtie der ambtenaren verbeterd worde. Het Bestuur komt daarbij terug op het vroeger ingenomen standpunt, de garan tiebepalingen zóó te verhoogen, dat 95 van het salarispeil van 1920 wordt ver kregen. Het reeds door het Comité ter beharti ging van de algemeene belangen van over heidspersoneel (A.C.O.P.) aangekondigde „beraadslagend oongres" in het Spoor weghuis te Utrecht, is nader vastgesteld op Zaterdag 6 November. De heer N. van Hinte zal het congres 's middags om 1 uur openen. Verder zal het congres worden toegesproken door dé heeren F. S. Noord- hoff, F. van Meurs en J. j. Lamers. Het Fransch op de Lagere Schooi Een wetsontwerp tot 'het scheppen van de gelegenheid tot het geven van onder wijs in de Fransohe taal in de vijfde en zesde klasse der lagere school zal dezer d'agen bij' de Tweede Kamer worden In gediend. De paspoorten. Het Hbl. verneemt, dat een wetsont werp in voorbereiding is, waarbij de prijs van een paspoort voor een Nedierlandsch staatsburger wordt teruggebracht tot een gulden, terwijl de duur vaii een paspoort wordt verlengd tot twee jaar. Prinses Astrid te Vllsslngen. De Zweedsche kruiser „Fylgia" wordt den 7den November te Vlissingen verwacht; hij zal daar dien dag en den volgenden! dag verblijven. Aan boord van dezen Zweedschen oorlogs bodem zal zich bevinden prinses Astrid van' Zweden, de verloofde van den1 kroonprins van België, op haar doorreis naar België. Tijdens het verblijf van den „Fylgia" ln de haven van Vlissingen' zal zich aan boord inschepen de vader van prinses Astrid, de hertog van West-Gothiand, die van een reis terugkeert. Den Ssten1 November vertrekt het schip naar Antwerpen, waar het tot den 12den November zal blijven. Prov. Staten Noord-Holland. Dinsdagmorgen kwamen <10 Provin ciale Staten van Noord-Holland voor de najaarszitting bijeen, onder voorzitter schap van den commissaris der Koningin, jhr. mr. dr. A. Roëll. Na opening der vergadering werd het nieuw gekozen lid, mevr. S. C. Rees-Van Ingen (V.D.), geïnstalleerd. Vervolgens werd overgegaan' tot het trekken der afdeelingen.^ De voorzitter deed hierna voorlezing van dO Koninkl. goedkeuring op ver schillende besluiten en mededeelingen van ingekomen stukken. Daarna werd de commissie samengesteld voor het onder zoek van de vierde suppletoire .begrooting van 1926 (conversie geldleoning tot een 'bedrag van 9.365.000). Na heropening der geschorste' verga dering deelde de heer mr. De Jong Schou wenburg mede, dat.de commissie eenstem mig adviseerde het voorstel van GedC Staten aan te nemen. Aldus werd besloten. De\ vergadering werd daarna verdaagd tot 30 November. Weggeldjenbclasfdng. Het Verbond van NederL Werkgevers heeft aan de Tweede Kamer een adios gericht, waarin het naar aanleiding van het wetsontwerp tot heffing van een weg geldbelasting aandringt op: een zoo snel mogelijke uitvoering van 'het werk; hét belasten van de paardentractie; gelijke behandeling van' hidustrieele- en land- bouwtractors, in dier voege dat ook de eerste uitdrukkelijk van deze belasting worden vrijgesteld; een billijker regeling voor de belastingheffing op het 'gebruik van aanhangwagens, door inlassching van een bepaling, waarbij de regeering. ge machtigd wordt, bij algemeenen maatre gel van' bestuur in bijzondere gevallen een zoO billijk mogelijke regeling te tref fen; de instelling van een Wegenraad, die omtrent alle onderwerpen, het nieuwe we gennet rakende, van advies zal dienen. Voorts vraagt het Verbond de aandacht der Kamer o.m. voor de volgende deside rata: een vereenvoudigde onteigenings procedure; de mogelijkheid van afgifte van kwartaalskaarten op den lsten van elke maand; een lager tarief voor auto bussen in gebruik bij industrieele onder nemingen en uitsluitend dienende tot ver voer harer arbeiders; een nadere specifi catie van de gewichtsgrenzen van aan hangwagens; een verduidelijking van de bedoeling van artikel 3, sub 4; een zoo spoedig mogelijke opheffing der bestaan de tollen. Collectieve arbeidsovereenkomst Het Verbond van Nederl. Werkgevers heeft een adres gezondeu aan de Tweede Kamer n. a. v. het wetsontwerp tot nadere regeling der collectieve arbeidsovereen komst Het Verbond heeft bedenking tegen de overgangsbepaling van art. 26. Met het beginsel van art 10 kan adr. zich volkomen vereenigen. Ook naar het oordeel van het Verbond behoort de wet gever de mogelijkheid te openen, dat le den van vereenigingen, die niet instem men met de bepalingen van een gesloten c.a.o., de vereeniging kunnen: verlaten. Het hoofdbezwaar van adr. richt zich tegen de voorgestelde regeling van de aansprakelijkheid van vereenigingen en haar leden voor handelingen, verricht in strijd met de bepalingen eener afgesloten oolectieve arbeidsovereenkomst Wie zijn' verplichtingen niet nakomt, aldus de Memorie van Toelichting, is in het algemeen tot- schadevergoeding gehou den. Volkomen juist maar daarom moet de vereeniging, die door haar handteeke- ning namens haar leden rechten en ver püchtingen aanvaardt bij niet naleving der verplichtingen door haar leden, voor de niet richtige naleving der c.a.o. aan sprakelijk worden gesteld. Thans gaat b.v. de in vele gevallen over vermogen be schikkende vakbond van arbeiders vrij uit Een wettelijke regeling der c.a.o. kan geen bevrediging schenken, wanneer de wetgever de vereenigingen van werkge vers en arbeiders slechts ziet als maat schappelijke verschijningen, met een vrij sterk ontwikkelde gezagspositie en haar mitsdien bevoegd verklaart als collectivi teit voor haar leden rechten en verplich tingen te aanvaarden, imaar de daaruit voortvloeiende rechtsgevolgen ln dier voege beperkt dat die oollectivltelt niet met haar geheele vermogen tot vergoe ding van kosten, schaden en interessen voor de niet behoorlijke vervulling der verbintenissen gehouden- is. Adr. wenscht een volledig aansprakelijkheid te stellen der vereenigingen voor de gedragingen harer leden. Het voorschrift van art. 14 van 'het ont werp, waarin de werkgever, die door een c.a.o. gebonden Is, verplicht wordt de be palingen van dit contract ook na te komen ten opzichte van de arbeiders, die met de c.a.o. niets te imaken hebben, ls volgens adri beter in een publiekrechtelijke rege ling van do c.a.o. op zijn plaats dan in dit ontwerp ,dat zich de zuiver burgerrech terlijke regeling dezer materie ten doel stelt. Adr. verzoekt, met een en -ander reke ning te houden. De Japansche mailschepen der N. Y. naar Rotterdam. De Nlppon Yusen Kaisha heeft, naar de N. R, Crt. meldt, besloten ln het vervolg ook al haar mailschepen naar Rotterdam te zenden om te lossen, te beginnen met het stoomschip Haruna Maru, dat op 11 dezer van Yokohama Is vertrokken. De maildienst dezer maatschappij on derhoudt een geregelden 14-daagschon dienst naar Straits, Ohlna en Japan, zoo dat dit besluit beteekent, dat per Jaar 26 harer mailbooten Rotterdam zullen aan- loopen. Daar ln het programma van den Noord- Continentalen dienst der Nippon Yusen Kaisha Rotterdam reeds sedert jaren is opgenomen, zullen in £e ,L„,,r ljjks ongeveer 75 tot 80 schepen maatschappij Rotterdam aan loopen. Commissariaat voor Indische zaken bij het Ministerie van Koloniën. In verband met het Aneta-telegram uit Batavia, waarin werd medegedeeld, da op het bij den Volksraad ingediend ont werp der aanvullingsbegrooting voor net volgend jaar gelden zijn uitgetrokken voor de instelling van een „Agentschap der Indische Regeering bij het Ministerie van Koloniën meldt het Haagsche Aneta- kantoor nog het vjgende: De maatregel, waarin in het telegram gedoeld wordt, houdt verband mpt de nieuwe Indische Staatsregeling. Reeds vóórdat deze aanhangig werd gemaakt, was in de praktijk de behoefte gebleken van een orgaan der Indische Regeering in Nederland, waaraan de Gouverneur-Generaal rechtstreeks de be hartiging van sommige aangelegenheden zou kunnen opdragen. Onder de zaken, die het Ministerie van Koloniën thans voor Indië heeft te behartigen zijn er toch vele, die feitelijk vallen buiten de taak, die de Minister van Koloniën als deel van de Nederlandsche Regeering heeft te vervullen. Aan de instelling van een eigenlijk gezegd „agentschap" zullen evenwel zeer ingrijpende wettelijke en administratieve voorzieningen moeten voorafgaan; irl de eerste plaats zal de Indische Comptabili teitswet daarvoor moeten worden gewij zigd. Om nu de invoering der nieuwe werkwijze niet geheel te verschuiven totdat alle voorbereidingen zijn getroffen, waarmede nog veel tijd gemoeid zal zijn, wordt overwogen de indienststelling van een „Gècommiteerde voor Indische Zaken" bij het Ministerie van Koloniën. Daartoe zullen eventueel onder Öen Gecommitèerde worden samengebracht de bureaux en instellingen van het Mi nisterie van Koloniën, welke thans reeds uitsluitend zaken behandelen, die later door een Agentschap dienen te worden behartigd Men denke hier in de eerste plaats aan de tegenwoordige bemoeienis van het Departement met de aanwerving en uitzending van het personeel, de aan schaffing van goederen voor den Indi- schen dienst, verlofs- en pensioenaange legenheden en dergelijke. Om dezen provisoiren maatregel te doen slagen zal den Gecommiteerde', die zich in de eerste plaats hefcft te richten naar de aan den Minister kenbaar gemaakte wen'schen van de Indische Regeering, bij de afdoening van zaken een zekere mate van zelfstandigheid dienen te worden toegekend. Waar hij hier te lande even wel zal moeten handelen namens den Minister van Koloniën, zal hij aan dezen rechtstreeks ondergeschikt moeten zijn en zal geen wijziging komen in de ver antwoordelijkheid van den Minister voor de handelingen van dat deel van het De partement, dat onder den Gecommitteerde wordt gesteld. De kosten van een deel daarvan komen nu rèeds ten laste van de Indische begrooting in den vorm van restitutie der uitgaven aan de Neder landsche schatkist. Die restitutie zal eventueel voor het geheel der kosten van het Commissariaat kunnen worden uitgebreid. SAMENVOEGING VAN LUCHT- DIENSTEN VAN LEGER EN VLOOT. Afschaffing watervliegtuigen. Samenwerking tusschen onder zeeër en vliegtuig. Men schrijft aan de N. R. Ct. In verband met de in verschillende dagbladen opgenomen opdracht aan een commissie, bestemd om de samenvoeging (geheel of gedeeltelijk) van de luchtdien- sten van Leger er Vloot te bestudeeren en dienaangaande voorstellen te doen, is het niet ondienstig hierop een nader licht te doen vallen. De to* nu toe niet vermelde considerans toch van de gegeven opdracht luidt: „Overwegende dat de gevolgen onder de oogen moeten worden gezien van het besluit de watervliegtuigen uit de oorlogs formatie in Nederland te doen vervallen." Hieruit volgt dus dat de minister van marine a i. dat besluit genomen heeft Hiermede is een sinds eenige jaren bestaand verschil in opvatting tusschen de met het water vertrouwde zeevliegers en de die ervaring missende landvliegers opgelost. Niet door den weg van overleg," maar door zonder het hoor en wederhoor toe te passon, gevolggeven pan den van zekere zijde uitgeoefenden drang. Steeds weder verklaart dé huidige mi nister geen groote beslissingen samen hangende met de voorgenomen reorgani satie der weermacht te zullen nemén, alvorens de Kamers daarin te hebben gekend, zooals over vermindering van contingenten bij verschillende wapens, enz. Deze beslissing is er één, van zeer groot belang. Toch wordt zü genomen zonder dat overleg plaats vond. Beschouwen wij het vraagstuk nader. Bij de verdediging van het Zeefront van Nederland wordt het optreden van Onderzeebooten onmisbaar geacht. Het bewijs levert de begrooting 1927, waarbij de huidige minister ter vervanging van een oude, gelden voor een nieuwe Onder zeeboot voor Nederland vraagt. Het gebruik echter van Onderzeebooten staat en valt met een behoorlijken ver- kenningsdienst in zee, welke dienst heeft samen te werken met die Qnderzoebooten. Van die samenwerking en dien gere geld functionneeronden verkenningsdienst ten behoeve van den onderzeedienst wordt echter afstand gedaan, indien men de watervliegtuigen uit de oorlogsformatie schrapt. Die dienst toch kan niet door land- vliegtuigen worden gedaan. Ik twijfel er niet aan, dat ln een enkel geval een ver kenning op zee .wel eens door een lan|- vliegtuig zal kunnen worden uitgevoeii indien de vlieger althans eerst geleefl heeft uren lang te vliegen alleen op zij^ kompas en niets ziende dan lucht e| water, doch van het personeel der land vliegtuigen zal niet kunnen worden ge vergd, dit herhaaldelijk te doen. He gevoel, dat één motorstoornis, onverbkh ddijk den dood door verdrinking teii gevolge heeft, is niet weg te praten. Er1" zijn personen die volhouden, dat het wel1 zal gaan, doch tegenover deze meening van niet met het water vertrouwden,! staat de meening van hen, die aan den lijve hebben gevoeld, wat bij tochten op zee, zonder eenig contact meer met den j wal, van hen wordt gevergd. Waarom dan moet voor oorlogstijd ver trouwd worden op de boven aangehaulde, nooit bewezen meening In vredestijd zal het nooit kunnen wor den beproefd. En dit alles steunt op het oordeel dat het watervliegtuig in de aangegeven om standigheden, de mindere is van het landvliegtuig en dat dus het personee 1 liever met een landvliegtuig zal gaan dan met een zeevliegtuig, omdat het eer ste beter kansen op terugkeer biedt, dan het laatste. Maar deze meening wordt alleen verkondigd door heb, die nimmer op zeë vlogen. Zij, die daarin wel erva ring hebben, weten wel beter. Maar hunne meening is niet gevraagd, vóór dat deze beslissing is genomen. Verzuimd is te vragen hoe het in de practijk werkende deel van den M.L.D. hierover oordeelde Beziet men de moderne Fokker C V, als verkenner in gebruik bij land- en zeemacht, die dus dien dienst zoude moe ten verrichten, dan ziet men, dat de snel heid van dit toestel pl.m. 230 K.M. kan bedragen. Het moderne watervliegtuig bereikt thans eene snelheid van pl.m. 200 K.M. Gelooft men dan dat dit snelheidsver- schil het groote moreele veiligheidsge voel van den inzittende in het zeevlieg tuig bóven water, te niet doet en aan het landvliegtuig boven water de voorkeur doet geven Het bestaande en reeds tot uitvoering gekomen streven om het watervliegtuig uit de Nederlanddche verdediging te schrappen, is in strijd met het landsbe lang, daar het het gebruik van het noo- dig geachte onderzeebootwapen in hooge mate belemmert, zoo al niet onmogelijk j maakt. Het is een gevolg van onbewezen uit spraken, steunende op vergelijking van een modern landvliegtuig, niet een ver ouderd watervliegtuig. Het moderne wa tervliegtuig is in staat den voortdu- renden dienst op het zeefront te verrichten, het pioderne landvliegtuig is dit n i e t. Reeds verleden jaar is begonnen met de uitvoering van .iet plan, de zeevlieg tuigen te doen verdwijnen door het geld, aangevraagd voor zeeverkenners, te be steden aan landverkenners (bommen werpers). De benoeming der commissie op grond van de in den aanhef genoemde conside rans, is de tweede. Nog één stap en ook hier is het slooperswerk voltooid, ten nadeele van 's lands weermacht. Vergadering van Dinsdag. Aan de orde zijn de belastingontwerpor de wijziging van de Successiewet, de w« op de Personeele belasting, de henzienin,' van de wet op de Verdediginggbelastiix II, en de Wegenbelasting. De heer V e ra a r t (r.-k.) juicht toe, di de Verdedigingsbelasting II behoude blijft. Hij keurt af de verlaging van personeele belasting en van de sucoessi* belasting, welke verlaging niets te make heeft met de moeilijke eocrnomische 00 standlgheden van ons land. Spr. kan aa dié verlaging niet meewerken, als gee compensatie gewonden wordt. De heer Oud (v.-d.) constateert, dat oto financieele politiek van den laatsten tij er op uit was, indirecte belastingen t verhoogen, om dan directe belastingen t> kunnen verlagen. Deze minister volgt de lijn, door zijn vooi ganger uitgestippeld. Vermindering van d inkomsten van het leeningfonds acht sp niet gewerrscht. Wanneer extra-inkomste aan het fonds toevloeien, dient de crisif .schuld te worden verminderd. Spr. heeft b den minister nog niet 'Veel enthousiasm gezien voor zijn eigen: plannen enl wijst o liet schuiven op den achtergrond van wee deverteringsbelasting en hotelbelasting. De millioenenuota geeft een pessimistisc beeld van den toestand, men kan gerust aan nemen, dat er over 1927 een belangrijk over schot zal zijn. We moeten dus komen to belastingverlaging. Het thans gedane voor stel tot verlaging der Personeele belasting leidt tot moeilijkheden met de gemeente besturen. De rijwielbelasting dient te wor den afgeschaft. De heer Vliegen (SjD.AiP.) acht vér- laging van inkomsten van het leemmgfonds volkomen gemotiveerd', maar begrijpt niet waarom men de Verded'igingsbelasting II wil afschaffen. Het vrijkomende geld wil n^;^ ^eri, yT verbeteringen op eco, nomiscli gebied. Nu de tekorten weg zijn, moet men in de eerste plaats verbeteringen waar ïn ambtenaarswereld 1® J'a/en aankwamen en het zevende leerjaar weer invoeren. Verlaging van suc- cessiebelasting acht spr. niet wenschelijk. alteriei Wn d e <a,*r-> ontwikkelt rïeir nïTT ?r"' de v°orstellen der rich n w i 061" Van G«n (v.-b.) kan vereerden- ÏTeiX Qmet d* voorstellen mlnv iï h^r Snoeck Henke- ppn 1 oonatateert, dat de voorstellen hnnrloti r,u r^r belastingverlaging in- lon "e men met beide handen zou moe- oogenbPt ^J1'* U(dlt ^et thans het juiste i doo,r te voeren. De heer Ko r- P "orst (r.-k.) meent, dat men de 'be- TTii van kapitaalvorming onderschat. tl 9 °- a. voor tariefsverhooging van luxe voorwerpen. De heer V a n V u u r e n (r.-k.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6