BINNENLAND
Agenda:
Salarisverordening.
Woningwet
Grondaankoop.
Grondbedrijf.
Grondbedrijf.
Begrooting.
Speeltuin.
Waterleiding.
Prijsverlaging ien duurverlenging.
tWeede kamer.
GEMEENTERAAD.
Veargadering van den Raad der ge
meente Helder op Dinsdag 26 Oct. 1926,
des avonds 8 uur, ten Raadhuize.
Notulen.
Vaststelling der notulen van de verga
deringen van 24 Augustus en 14 Septem
ber 1926.
Ingekomen Stukken.
a. Goedkeuring van Gedeputeerde Sta
ten op de le wij zigiugsbegroo tóng, dienst
jaar 1926.
b. Goedkeuring op het besluit van 24
Augustus jl. tot verkoop van grond aan
j {1© Vries;
"o. Gemeente-rekening, dienstjaar 1924,
door Gedeputeerde Staten gesloten;
<L Schrijven van E. H. Bos, houdende
mededeeling, dat .hij zijn benoeming tot
pirecteur van den 'Gemeentelijken Hoofd-
aktecursus aanneemt;
e. Brieven van W. F. Grotendorst, F.
W. K. de Klerk en A. H. Rijkers, houden
de mededeeling, dat zij hun benoeming
tot leeraar aan de Avondvakteekeuschool
aannemen;
f. Schrijven van L. D. de Snaijer, hou
dende mededeeling, dat hij zijn benoeming
tot onderwijzer aan de O. L. school No. 2
aanneemt;
g. Schrijven van Ir. C. van Dam, hou
dende mededeeling, dat hij tengevolge van
zijn vertrek met Hr. Ms. „Sumatra", voor
loop! g de vergaderingen van den Raad
niet kan bijwonen;
h. Schrijven van P. G. Duinker en C.
Duinker-van Dok, houdende mededeeling,
dat zij hun benoeming tot vader en moe
der van het Tehuis van Ouden van Dagen
aannemen. f
i. Dankbetuiging van het bestuur der
Schoolvereenlging „Laat de Kinderkens
tot Mij komen" voor de beschikbaarstel
ling der gelden voor het aanschaffen van
nieuwe schoolbanken.
(Voorgesteld wordt de stukken ai
voor kennisgeving aan te nemen).
j. Schrijven van C. Stammes, oud-nota-
ris, houdende aanbieding van een som van
1000.— als bijdrage in de kosten tot
aanschaffing van meubilair en klok voor
het nieuwe Raadhuis.
(Voorgesteld wordt dit geschenk in
dank te aanvaarden).
k. Ontslagaanvrage van. M. Koolhaas
als leeraar in de wiskunde aan de Avond-
vakteekenschool;
(Voorgesteld wordt het gevraagde ont
slag eervol te verleènen te rekenen met
ingang van 1 October 1926);
1. Adres van den Helderschen Bestuur-
dersbondy houden verzoek in den komen
den winter goedkoope brandstof te ver
strekken aan werkloozen en hoofden van
gezinnen en kostwinners wier inkomen
minder dan 26.per week bedraagt.
(Voorgesteld wordt dit stuk te stellen
in handen van Burgemeester en Wethou
ders om prae-advies).
Onderwijs.
Voorstel om als lid toe te treden van de
Vereeniging voor Onderwijs- en Ontwik-
kelingsfUius.
Voorstel tot wijziging van de salaris
verordening 1920 in verband met de reor
ganisatie van den reinigingsdienst.
Voorstel tot onbewoonbaarverklaring
van de woning Achtergracht Z.Z. no. 60.
Voorstel tot aankoop van de voortuinen
voor de peroeelen aan dé Prins Hendrik-
laan.
Afwijzend advies op het verzoek van j.
van der Veen om grond in erfpacht te
bekomen.
Voortstel tot verkoop van het recht van
erfrecht van een gedeelte van het Rijks-
duinterrein te Huisduinen.
Voorstel tot vaststelling van de tweedte
wijzigingsbegrooting, dienstjaar 1926.
Voorstel omi afwijzend te beschikken
op het verzoek der Spéél tuin vereeniging
„Hélder", om de kosten van inrichting van
een speeltuin deels voor rekening der ge
meente te nemen.
Overstartriolen,
Voorstel tot het maken van twee over-
ssortriolen in den SingeL
Verpleegster voor Tehuis voor Ouden
van Dagen.
Voorstel om goedkeuring, te hechten
aan de salarisregeling voor de verpleeg
ster in het Tehuis voor Ouden van Dagen,
Onderwijs.
Voorstel om den onderwijzer J. A. N.
van der Hulst over te plaatsen van school
8 naar school 6.
Verkoop van teer.
Voorstel tot verkoop van teer aan den
polder ,3et Koegras" tegep gereduceer
den prijs.
Pensioenwet 1922.
Voorstel om een aanstelling aan den
Vader en de Moeder van het Verpleeg
huis voor Ouden van Dagen aan de Bree-
dwarsstraat uit te reiken.
Voorstel om afwijzend te beschikken op
het verzoek van J. Slegers om kwijtschel
ding van de kosten van aansluiting van
*ijn seizoen woning aan de waterleiding.
Intrekking verordening.
Voorstel tot intrekking der verordening
op het pellen, koken en zouten van mos
selen en garnalen.
Rekening 1925.
Algemeen Rapport met beantwoording
van Burgemeester en Wethouders over
de gemeenterekening 1926.
Grondverhuur.
Voorstel tot verhuring van gronden,
behoorende aan het Grondbedrijf, vöor de
jaren 1927 t/m 1932.
Onderwijs.
Voorstel' tot het benoemen van een on
derwijzeres aan school 8.
Voorgedragen worden:
1. R. Annijas.
2. M. H. Moorman.
8. H. J. Lunshof.
Begrooting.
Trekken der afdeelingen voor de be
handeling der Gemeente begrooting 1926.
Beantwoording van de vragen van het
lid van den Raad W. Biersteker omtrent
de centrale verwarming van het in aan-
böuw zijnde Raadhuis.
De antwoorden van Burgemeester en
Wethouders liggen voor de leden van
den Raad ter inzage.
Gevonden voorwerpen.
Aan het Hoofdbureau van Politie alhier
is als gevonden terug te bekomen:
een huisdeursleutel, een koperen fietsbel
en een zakmes.
Aan de adressen:
G. Kiljan, Hoogdwarsstr. 4: een zwart flu-
weelen muts.
T. Boon, Van Galenstr. 46: een portemon-
naie met inh.
Kikkert, Vijzelstr. 41: een rijwielbelasting-
merk.
H. Dol, Van Galenstr. 24: een postduif.
F. Egner, Keizerstr. 18: een broche.
Van der Laken, Californiestr. 63: een rij-
wielbelastingmerk.
O. Pool, Langestr. 30: een fietspomp.
J. Pels, Krugerstr. 32: een hond.
Buitelaar, 2e Wilhelminadwarsstr. 2: een
celluloid armband.
Ouwens, Kerkgracbt 63: een hoed.
Kuiper, Kanaalweg 10: een kussen van een
auto.
G. Jongepier, SchagenstT. 20: een collier.
Gerrits, Spoorstr. 99: een taschje met inh.
G.-Trap, Jansenstr. 14: een fluweelen muts.
Glotze, Parallelweg: een dop van een vulpen.
M. Kruk, Molenstr. 29: een rijwielbelasting-
meik.
J. Botter, Wagenstr. 15: een medaillon.
J. M. Harms, Jonkerstr. 48: een bontje.
De staking bij Heemaf.
Het door de werklieden gedane
tegenvoorstel verworpen.
Het dagelijksch bestuur van den Me-
taalbond heeft in zijn vergadering van
Maandag verworpen het tegenvoorstel,
van werkliedenzijde gedaan na verwer
ping (door de werklieden) van het voor
stel, dat het resultaat was van de confe
rentie (Ld. 8 dezer bij den bemiddelaar,
den heer Engels.
Salarissen rijkspersoneel.
Het Dagelijksch Bestuur der „Centrale
van Vereenigingen van Personeel in
's Rijksdienst" heeft een adres tot de
Tweede Kamer gericht, waarin het, onder
verwijzing naar het wegvallen der ibezui-
nigingsnoodzaak door den gunstigen
stand- der Rijks middelen de Kamer ver
zoekt te bevorderen, dat de sajarisposdtie
der ambtenaren verbeterd worde.
Het Bestuur komt daarbij terug op het
vroeger ingenomen standpunt, de garan
tiebepalingen zóó te verhoogen, dat 95
van het salarispeil van 1920 wordt ver
kregen.
Het reeds door het Comité ter beharti
ging van de algemeene belangen van over
heidspersoneel (A.C.O.P.) aangekondigde
„beraadslagend oongres" in het Spoor
weghuis te Utrecht, is nader vastgesteld
op Zaterdag 6 November. De heer N. van
Hinte zal het congres 's middags om 1 uur
openen. Verder zal het congres worden
toegesproken door dé heeren F. S. Noord-
hoff, F. van Meurs en J. j. Lamers.
Het Fransch op de Lagere Schooi
Een wetsontwerp tot 'het scheppen van
de gelegenheid tot het geven van onder
wijs in de Fransohe taal in de vijfde en
zesde klasse der lagere school zal dezer
d'agen bij' de Tweede Kamer worden In
gediend.
De paspoorten.
Het Hbl. verneemt, dat een wetsont
werp in voorbereiding is, waarbij de prijs
van een paspoort voor een Nedierlandsch
staatsburger wordt teruggebracht tot een
gulden, terwijl de duur vaii een paspoort
wordt verlengd tot twee jaar.
Prinses Astrid te Vllsslngen.
De Zweedsche kruiser „Fylgia" wordt den
7den November te Vlissingen verwacht; hij
zal daar dien dag en den volgenden! dag
verblijven.
Aan boord van dezen Zweedschen oorlogs
bodem zal zich bevinden prinses Astrid van'
Zweden, de verloofde van den1 kroonprins
van België, op haar doorreis naar België.
Tijdens het verblijf van den „Fylgia" ln
de haven van Vlissingen' zal zich aan boord
inschepen de vader van prinses Astrid, de
hertog van West-Gothiand, die van een reis
terugkeert. Den Ssten1 November vertrekt
het schip naar Antwerpen, waar het tot den
12den November zal blijven.
Prov. Staten Noord-Holland.
Dinsdagmorgen kwamen <10 Provin
ciale Staten van Noord-Holland voor de
najaarszitting bijeen, onder voorzitter
schap van den commissaris der Koningin,
jhr. mr. dr. A. Roëll.
Na opening der vergadering werd het
nieuw gekozen lid, mevr. S. C. Rees-Van
Ingen (V.D.), geïnstalleerd.
Vervolgens werd overgegaan' tot het
trekken der afdeelingen.^
De voorzitter deed hierna voorlezing
van dO Koninkl. goedkeuring op ver
schillende besluiten en mededeelingen
van ingekomen stukken. Daarna werd de
commissie samengesteld voor het onder
zoek van de vierde suppletoire .begrooting
van 1926 (conversie geldleoning tot een
'bedrag van 9.365.000).
Na heropening der geschorste' verga
dering deelde de heer mr. De Jong Schou
wenburg mede, dat.de commissie eenstem
mig adviseerde het voorstel van GedC
Staten aan te nemen.
Aldus werd besloten.
De\ vergadering werd daarna verdaagd
tot 30 November.
Weggeldjenbclasfdng.
Het Verbond van NederL Werkgevers
heeft aan de Tweede Kamer een adios
gericht, waarin het naar aanleiding van
het wetsontwerp tot heffing van een weg
geldbelasting aandringt op: een zoo snel
mogelijke uitvoering van 'het werk; hét
belasten van de paardentractie; gelijke
behandeling van' hidustrieele- en land-
bouwtractors, in dier voege dat ook de
eerste uitdrukkelijk van deze belasting
worden vrijgesteld; een billijker regeling
voor de belastingheffing op het 'gebruik
van aanhangwagens, door inlassching van
een bepaling, waarbij de regeering. ge
machtigd wordt, bij algemeenen maatre
gel van' bestuur in bijzondere gevallen
een zoO billijk mogelijke regeling te tref
fen; de instelling van een Wegenraad, die
omtrent alle onderwerpen, het nieuwe we
gennet rakende, van advies zal dienen.
Voorts vraagt het Verbond de aandacht
der Kamer o.m. voor de volgende deside
rata: een vereenvoudigde onteigenings
procedure; de mogelijkheid van afgifte
van kwartaalskaarten op den lsten van
elke maand; een lager tarief voor auto
bussen in gebruik bij industrieele onder
nemingen en uitsluitend dienende tot ver
voer harer arbeiders; een nadere specifi
catie van de gewichtsgrenzen van aan
hangwagens; een verduidelijking van de
bedoeling van artikel 3, sub 4; een zoo
spoedig mogelijke opheffing der bestaan
de tollen.
Collectieve arbeidsovereenkomst
Het Verbond van Nederl. Werkgevers
heeft een adres gezondeu aan de Tweede
Kamer n. a. v. het wetsontwerp tot nadere
regeling der collectieve arbeidsovereen
komst
Het Verbond heeft bedenking tegen de
overgangsbepaling van art. 26.
Met het beginsel van art 10 kan adr.
zich volkomen vereenigen. Ook naar het
oordeel van het Verbond behoort de wet
gever de mogelijkheid te openen, dat le
den van vereenigingen, die niet instem
men met de bepalingen van een gesloten
c.a.o., de vereeniging kunnen: verlaten.
Het hoofdbezwaar van adr. richt zich
tegen de voorgestelde regeling van de
aansprakelijkheid van vereenigingen en
haar leden voor handelingen, verricht in
strijd met de bepalingen eener afgesloten
oolectieve arbeidsovereenkomst
Wie zijn' verplichtingen niet nakomt,
aldus de Memorie van Toelichting, is in
het algemeen tot- schadevergoeding gehou
den. Volkomen juist maar daarom moet
de vereeniging, die door haar handteeke-
ning namens haar leden rechten en ver
püchtingen aanvaardt bij niet naleving
der verplichtingen door haar leden, voor
de niet richtige naleving der c.a.o. aan
sprakelijk worden gesteld. Thans gaat b.v.
de in vele gevallen over vermogen be
schikkende vakbond van arbeiders vrij
uit Een wettelijke regeling der c.a.o. kan
geen bevrediging schenken, wanneer de
wetgever de vereenigingen van werkge
vers en arbeiders slechts ziet als maat
schappelijke verschijningen, met een vrij
sterk ontwikkelde gezagspositie en haar
mitsdien bevoegd verklaart als collectivi
teit voor haar leden rechten en verplich
tingen te aanvaarden, imaar de daaruit
voortvloeiende rechtsgevolgen ln dier
voege beperkt dat die oollectivltelt niet
met haar geheele vermogen tot vergoe
ding van kosten, schaden en interessen
voor de niet behoorlijke vervulling der
verbintenissen gehouden- is. Adr. wenscht
een volledig aansprakelijkheid te stellen
der vereenigingen voor de gedragingen
harer leden.
Het voorschrift van art. 14 van 'het ont
werp, waarin de werkgever, die door een
c.a.o. gebonden Is, verplicht wordt de be
palingen van dit contract ook na te komen
ten opzichte van de arbeiders, die met de
c.a.o. niets te imaken hebben, ls volgens
adri beter in een publiekrechtelijke rege
ling van do c.a.o. op zijn plaats dan in
dit ontwerp ,dat zich de zuiver burgerrech
terlijke regeling dezer materie ten doel
stelt.
Adr. verzoekt, met een en -ander reke
ning te houden.
De Japansche mailschepen der N. Y.
naar Rotterdam.
De Nlppon Yusen Kaisha heeft, naar de
N. R, Crt. meldt, besloten ln het vervolg
ook al haar mailschepen naar Rotterdam
te zenden om te lossen, te beginnen met
het stoomschip Haruna Maru, dat op 11
dezer van Yokohama Is vertrokken.
De maildienst dezer maatschappij on
derhoudt een geregelden 14-daagschon
dienst naar Straits, Ohlna en Japan, zoo
dat dit besluit beteekent, dat per Jaar 26
harer mailbooten Rotterdam zullen aan-
loopen.
Daar ln het programma van den Noord-
Continentalen dienst der Nippon Yusen
Kaisha Rotterdam reeds sedert jaren is
opgenomen, zullen in £e ,L„,,r
ljjks ongeveer 75 tot 80 schepen
maatschappij Rotterdam aan loopen.
Commissariaat voor Indische zaken bij het
Ministerie van Koloniën.
In verband met het Aneta-telegram uit
Batavia, waarin werd medegedeeld, da
op het bij den Volksraad ingediend ont
werp der aanvullingsbegrooting voor net
volgend jaar gelden zijn uitgetrokken
voor de instelling van een „Agentschap
der Indische Regeering bij het Ministerie
van Koloniën meldt het Haagsche Aneta-
kantoor nog het vjgende:
De maatregel, waarin in het telegram
gedoeld wordt, houdt verband mpt de
nieuwe Indische Staatsregeling.
Reeds vóórdat deze aanhangig werd
gemaakt, was in de praktijk de behoefte
gebleken van een orgaan der Indische
Regeering in Nederland, waaraan de
Gouverneur-Generaal rechtstreeks de be
hartiging van sommige aangelegenheden
zou kunnen opdragen. Onder de zaken,
die het Ministerie van Koloniën thans
voor Indië heeft te behartigen zijn er
toch vele, die feitelijk vallen buiten de
taak, die de Minister van Koloniën als
deel van de Nederlandsche Regeering
heeft te vervullen.
Aan de instelling van een eigenlijk
gezegd „agentschap" zullen evenwel zeer
ingrijpende wettelijke en administratieve
voorzieningen moeten voorafgaan; irl de
eerste plaats zal de Indische Comptabili
teitswet daarvoor moeten worden gewij
zigd. Om nu de invoering der nieuwe
werkwijze niet geheel te verschuiven
totdat alle voorbereidingen zijn getroffen,
waarmede nog veel tijd gemoeid zal zijn,
wordt overwogen de indienststelling van
een „Gècommiteerde voor Indische Zaken"
bij het Ministerie van Koloniën.
Daartoe zullen eventueel onder Öen
Gecommitèerde worden samengebracht
de bureaux en instellingen van het Mi
nisterie van Koloniën, welke thans reeds
uitsluitend zaken behandelen, die later
door een Agentschap dienen te worden
behartigd Men denke hier in de eerste
plaats aan de tegenwoordige bemoeienis
van het Departement met de aanwerving
en uitzending van het personeel, de aan
schaffing van goederen voor den Indi-
schen dienst, verlofs- en pensioenaange
legenheden en dergelijke.
Om dezen provisoiren maatregel te doen
slagen zal den Gecommiteerde', die zich
in de eerste plaats hefcft te richten naar
de aan den Minister kenbaar gemaakte
wen'schen van de Indische Regeering, bij
de afdoening van zaken een zekere mate
van zelfstandigheid dienen te worden
toegekend. Waar hij hier te lande even
wel zal moeten handelen namens den
Minister van Koloniën, zal hij aan dezen
rechtstreeks ondergeschikt moeten zijn
en zal geen wijziging komen in de ver
antwoordelijkheid van den Minister voor
de handelingen van dat deel van het De
partement, dat onder den Gecommitteerde
wordt gesteld. De kosten van een deel
daarvan komen nu rèeds ten laste van
de Indische begrooting in den vorm van
restitutie der uitgaven aan de Neder
landsche schatkist. Die restitutie zal
eventueel voor het geheel der kosten
van het Commissariaat kunnen worden
uitgebreid.
SAMENVOEGING VAN LUCHT-
DIENSTEN VAN LEGER
EN VLOOT.
Afschaffing watervliegtuigen.
Samenwerking tusschen onder
zeeër en vliegtuig.
Men schrijft aan de N. R. Ct.
In verband met de in verschillende
dagbladen opgenomen opdracht aan een
commissie, bestemd om de samenvoeging
(geheel of gedeeltelijk) van de luchtdien-
sten van Leger er Vloot te bestudeeren
en dienaangaande voorstellen te doen, is
het niet ondienstig hierop een nader licht
te doen vallen.
De to* nu toe niet vermelde considerans
toch van de gegeven opdracht luidt:
„Overwegende dat de gevolgen onder
de oogen moeten worden gezien van het
besluit de watervliegtuigen uit de oorlogs
formatie in Nederland te doen vervallen."
Hieruit volgt dus dat de minister van
marine a i. dat besluit genomen heeft
Hiermede is een sinds eenige jaren
bestaand verschil in opvatting tusschen
de met het water vertrouwde zeevliegers
en de die ervaring missende landvliegers
opgelost. Niet door den weg van overleg,"
maar door zonder het hoor en wederhoor
toe te passon, gevolggeven pan den van
zekere zijde uitgeoefenden drang.
Steeds weder verklaart dé huidige mi
nister geen groote beslissingen samen
hangende met de voorgenomen reorgani
satie der weermacht te zullen nemén,
alvorens de Kamers daarin te hebben
gekend, zooals over vermindering van
contingenten bij verschillende wapens, enz.
Deze beslissing is er één, van zeer
groot belang.
Toch wordt zü genomen zonder dat
overleg plaats vond.
Beschouwen wij het vraagstuk nader.
Bij de verdediging van het Zeefront
van Nederland wordt het optreden van
Onderzeebooten onmisbaar geacht. Het
bewijs levert de begrooting 1927, waarbij
de huidige minister ter vervanging van
een oude, gelden voor een nieuwe Onder
zeeboot voor Nederland vraagt.
Het gebruik echter van Onderzeebooten
staat en valt met een behoorlijken ver-
kenningsdienst in zee, welke dienst heeft
samen te werken met die Qnderzoebooten.
Van die samenwerking en dien gere
geld functionneeronden verkenningsdienst
ten behoeve van den onderzeedienst wordt
echter afstand gedaan, indien men de
watervliegtuigen uit de oorlogsformatie
schrapt.
Die dienst toch kan niet door land-
vliegtuigen worden gedaan. Ik twijfel er
niet aan, dat ln een enkel geval een ver
kenning op zee .wel eens door een lan|-
vliegtuig zal kunnen worden uitgevoeii
indien de vlieger althans eerst geleefl
heeft uren lang te vliegen alleen op zij^
kompas en niets ziende dan lucht e|
water, doch van het personeel der land
vliegtuigen zal niet kunnen worden ge
vergd, dit herhaaldelijk te doen. He
gevoel, dat één motorstoornis, onverbkh
ddijk den dood door verdrinking teii
gevolge heeft, is niet weg te praten. Er1"
zijn personen die volhouden, dat het wel1
zal gaan, doch tegenover deze meening
van niet met het water vertrouwden,!
staat de meening van hen, die aan den
lijve hebben gevoeld, wat bij tochten op
zee, zonder eenig contact meer met den j
wal, van hen wordt gevergd.
Waarom dan moet voor oorlogstijd ver
trouwd worden op de boven aangehaulde,
nooit bewezen meening
In vredestijd zal het nooit kunnen wor
den beproefd.
En dit alles steunt op het oordeel dat
het watervliegtuig in de aangegeven om
standigheden, de mindere is van het
landvliegtuig en dat dus het personee 1
liever met een landvliegtuig zal gaan
dan met een zeevliegtuig, omdat het eer
ste beter kansen op terugkeer biedt, dan
het laatste. Maar deze meening wordt
alleen verkondigd door heb, die nimmer
op zeë vlogen. Zij, die daarin wel erva
ring hebben, weten wel beter. Maar hunne
meening is niet gevraagd, vóór dat deze
beslissing is genomen. Verzuimd is te
vragen hoe het in de practijk werkende
deel van den M.L.D. hierover oordeelde
Beziet men de moderne Fokker C V,
als verkenner in gebruik bij land- en
zeemacht, die dus dien dienst zoude moe
ten verrichten, dan ziet men, dat de snel
heid van dit toestel pl.m. 230 K.M. kan
bedragen.
Het moderne watervliegtuig bereikt
thans eene snelheid van pl.m. 200 K.M.
Gelooft men dan dat dit snelheidsver-
schil het groote moreele veiligheidsge
voel van den inzittende in het zeevlieg
tuig bóven water, te niet doet en aan het
landvliegtuig boven water de voorkeur
doet geven
Het bestaande en reeds tot uitvoering
gekomen streven om het watervliegtuig
uit de Nederlanddche verdediging te
schrappen, is in strijd met het landsbe
lang, daar het het gebruik van het noo-
dig geachte onderzeebootwapen in hooge
mate belemmert, zoo al niet onmogelijk j
maakt.
Het is een gevolg van onbewezen uit
spraken, steunende op vergelijking van
een modern landvliegtuig, niet een ver
ouderd watervliegtuig. Het moderne wa
tervliegtuig is in staat den voortdu-
renden dienst op het zeefront te
verrichten, het pioderne landvliegtuig is
dit n i e t.
Reeds verleden jaar is begonnen met
de uitvoering van .iet plan, de zeevlieg
tuigen te doen verdwijnen door het geld,
aangevraagd voor zeeverkenners, te be
steden aan landverkenners (bommen
werpers).
De benoeming der commissie op grond
van de in den aanhef genoemde conside
rans, is de tweede. Nog één stap en ook
hier is het slooperswerk voltooid, ten
nadeele van 's lands weermacht.
Vergadering van Dinsdag.
Aan de orde zijn de belastingontwerpor
de wijziging van de Successiewet, de w«
op de Personeele belasting, de henzienin,'
van de wet op de Verdediginggbelastiix
II, en de Wegenbelasting.
De heer V e ra a r t (r.-k.) juicht toe, di
de Verdedigingsbelasting II behoude
blijft. Hij keurt af de verlaging van
personeele belasting en van de sucoessi*
belasting, welke verlaging niets te make
heeft met de moeilijke eocrnomische 00
standlgheden van ons land. Spr. kan aa
dié verlaging niet meewerken, als gee
compensatie gewonden wordt.
De heer Oud (v.-d.) constateert, dat oto
financieele politiek van den laatsten tij
er op uit was, indirecte belastingen t
verhoogen, om dan directe belastingen t>
kunnen verlagen.
Deze minister volgt de lijn, door zijn vooi
ganger uitgestippeld. Vermindering van d
inkomsten van het leeningfonds acht sp
niet gewerrscht. Wanneer extra-inkomste
aan het fonds toevloeien, dient de crisif
.schuld te worden verminderd. Spr. heeft b
den minister nog niet 'Veel enthousiasm
gezien voor zijn eigen: plannen enl wijst o
liet schuiven op den achtergrond van wee
deverteringsbelasting en hotelbelasting.
De millioenenuota geeft een pessimistisc
beeld van den toestand, men kan gerust aan
nemen, dat er over 1927 een belangrijk over
schot zal zijn. We moeten dus komen to
belastingverlaging. Het thans gedane voor
stel tot verlaging der Personeele belasting
leidt tot moeilijkheden met de gemeente
besturen. De rijwielbelasting dient te wor
den afgeschaft.
De heer Vliegen (SjD.AiP.) acht vér-
laging van inkomsten van het leemmgfonds
volkomen gemotiveerd', maar begrijpt niet
waarom men de Verded'igingsbelasting II
wil afschaffen. Het vrijkomende geld wil
n^;^ ^eri, yT verbeteringen op eco,
nomiscli gebied. Nu de tekorten weg zijn,
moet men in de eerste plaats verbeteringen
waar ïn ambtenaarswereld
1® J'a/en aankwamen en het zevende
leerjaar weer invoeren. Verlaging van suc-
cessiebelasting acht spr. niet wenschelijk.
alteriei Wn d e <a,*r-> ontwikkelt
rïeir nïTT ?r"' de v°orstellen der
rich n w i 061" Van G«n (v.-b.) kan
vereerden- ÏTeiX Qmet d* voorstellen
mlnv iï h^r Snoeck Henke-
ppn 1 oonatateert, dat de voorstellen
hnnrloti r,u r^r belastingverlaging in-
lon "e men met beide handen zou moe-
oogenbPt ^J1'* U(dlt ^et thans het juiste
i doo,r te voeren. De heer Ko r-
P "orst (r.-k.) meent, dat men de 'be-
TTii van kapitaalvorming onderschat.
tl 9 °- a. voor tariefsverhooging van luxe
voorwerpen. De heer V a n V u u r e n (r.-k.)