BINNENLAND
ontvreemd is. Het wordt uitgesloten ge
acht, dat tijdens de reis de diefstal heeft
plaats gehad. Op het postkantoor te Bata
via heeft geen enkele onregelmatigheid
plaats gehad. Wellloht moet de schuldige
worden gezocht onder het bankpersoneel
zelve.
KORTE BERICHTEN.
De Tsjecho-Slowaaksche Senaat heeft
het regeerlngsprogramma met 78 tegen
56 stemmen goedgekeurd.
LUCHTVAART.
EEN VLIEGONGELUK BIJ
SOHELLINGWOUDE.
Een Junkers-watervliegtuig bij
een demonstratie neergestort.
Dinsdagochtend zou er voor het vlieg
kamp Sohellingwoude van den marine-
vliegdienst een demonstratie plaats vin
den van een één-motorig Junkers-water
vliegtuig, georganiseerd door de Aktie-
bolaget Flyginduötri. Lindhamn. Daartoe
waren Dinsdagochtend vroeg reeds een
aantal gasten aanwezig op de vliegloods.
Daar waren o.a. de vice-admiraal Zeeman,
verder de oommandant van het Vliegkamp
Soesterberg, overste Hardenberg, de
oommandant van de Kooy, kapt.-1'ult. ter
zee Heores.
De start van het watervliegtuig, dat
door den Zweedsohen vlieger Lindner
voorgevlogen werd, was volkomen nor
maal.
Toen, bij het In volle vaart voorbijvlie
gen met een zeer groote snelheid, die
nog grooter leek, doordat het vliegtuig
zoo laag voorbijging gebeurde plotse
ling het verschrikkelijke. Juist boven den
ouden landingssteiger van het vliegkamp
brak plotseling de vleugel van het voort
razende toestel en met een geweldigen
smak sloeg het ontredderde vliegtuig
naar beneden.
De slag was verschrikkelijk. Het vlieg
tuig was ln een ondeelbaar oogenbllk een
ontredderde hoop brokstukken, waaruit
de ongelukkige vlieger zoo gauw moge
lijk werd weggehaald.
Volgens bevoegden, die het ongeluk ge
zien hebben, blijkt do piloot Lindner wel
Iets te veel gewaagd te hebben, Nadat hij
4 loopings volbracht had en steeds dich
ter het water was genaderd, braoht hij
plotseling, weer een enorme snelheid ln
het vliegtuig, toen het in de onmiddellijke
nabijheid was van de loods. Lindner be
vond zich slechts 10 m. boven het water
oppervlak en trachtte het Junkers-vlieg-
tulg „op te trekken", zooals dat heet. Het
lukte helaas niet en zeker wel met een
gemiddelde snelheid van 200 K.M. per
uur botste de machine tegen den rand
van den steiger voor de tweede loods. In
haar vaart sloeg zij een stuk van den
staart af van een Van Berkel-tweedekker,
welke voor die loods voor anker lag.
De motor schoot zeker wel 20 M. ui
het vliegtuig, dat geheel werd vernield.
De machine wordt voortbewogen door
eentfunkers L 6 motor van 810 P.K.
Uit constructief oogpunt gezien, heb
ben alle machines met Junkers-licence en
kele speoiale kenmerken. Zoo is de ge-
heele oonstructie van duralmln-bulzen en
duralmin-plaat. Voor de bekleeding heeft
men gegolfd duralmin-plaat gebruikt, het
geen de algeheels stevigheid ten goede
komt. De vleugel, welke geheel vrijdra-
gend is. loopt onder den romp door. De
krachten, die in den Vleugel optreden,
worden niet, zoo als algemeen gebruikelijk
is, door twee langsliggers opgenomen,
maar door een 7- of 9-tal duralmln-bulzen,
onderling op speciale wijze verbonden.
Door deze consüructlewijze is het moge
lijk, dat in een luchtgevecht 2 of 8 van
deze buizen doorgeschoten kunnen wor
den, zonder dat vleugelbreuk optreedt. De
vleugelwijdte van de R 53 bedraagt 15.85
M., de romplengte 8.45 M.
De 8-motorlge bombardementsmachine,
type K 80, waarvan we reeds eerder bij
zonderheden meldden, is voorzien van 3
Junkers L B-motoren van 810 PJt. Als
startinrichting hiervoor is achter de pilo
ten-zitplaats een kleine Bristol-tweetakt-
startmotor aangebracht.
De romp is opgebouwd uit drie stuk
ken: n.1. Ie. het voorstuk met den vóór-
motor, 2e. het middenstuk met de bewa
pening en 8e. het achterstuk met bagage
ruim en staartvlakken. Het bijzondere van
deze machine is nu, dat het middenstuk
ln zijn geheel demontabel is en vervangen
kan worden door een middenstuk, dat uit
gevoerd is als geriefelijke verkeerscablne
met 10 fauteuils, waardoor dus ln korten
tijd een oorlogsmachine ln verkeerstoe-
«tel omgebouwd kan worden of omge
keerd. k
De toestand van Lindner gunstiger.
Naar de Telger. verneemt is de toestand
van den Zweedschen avlateur Lindner,
die Dinsdag met een watervliegtuig bij
Sohellingwoude neerstortte, zeer gunstig.
Zijn kwetsuren zijn van minder ernstlges
aard, dan aanvankelijk scheen. Omtrent
de kansen op volledig herstel zijn de dok
toren momenteel zeer optimistisoh ge
stemd.
Fokker-vliegtuigen nnar Zwitserland.
De Zürloher oorrespondent van hetHbL
meldt:
Het mag als bekend verondersteld wor
den, dat ln het olvile luchtverkeer van
Zwitserland reeds sedert enkele maanden
en met onbestreden suooes een paar ma
chines van de K. L. M. ln gebruik zijn ge
nomen. Hebben wij geluk, dan komen er
binnenkort waarsohijnlijk een paar Fok
kers bij de militaire afdeellng.
Sedert enkele dagen worden in tegen
woordigheid van den ohef der generale
staf op het militaire vliegveld van Thun
proeven genomen- met een -nieuw vlieg-
bulgenifabriek, ir. J. C. Grasé, ingevlogen.
Deze machine, type Fokker B. III, voort
gedreven door een motor van 450 P.K., Is
een tweedekker, waarvan onder- en boven-
vleugel door -middel van diagonaals!ijlen ver-
spannen zijn. De bovenvieugel heeft een
geprononceerden piijl- en V-vorm. De vleu
gels hebben een totaal dragend1 oppervlak
van 66 M'.
De boot zelf is geheel uit durallumin ver
vaardigd. Zij kan zoowel voor verkeersdoel-
einden wo-rden Ingericht, ln welk geval het
middendeel door een cabine wordt gevormd,
als voor militaire doeleinden^ in welk geval
de machine met een bemanning van drie
personen vliegt en een totaal last van 1000
1100 K.G. medevoert.
Dit nieuwe type Is ontstaan als -een ver
dere ontwikkeling van het vroegere type
F.B. I, dat bij- de Indische marine ln gebruik
bij de Nederlandsche marine ln Indië.
Btf de eerste gistermiddag gehouden proe
ven bleek de machine zoowel in het water
als in de lucht over uitstekende eigenschap
pen te beschikken.
vntcrnn zHn meerdereni brachte paalseharmen ln den Noordelijken
Kschofden tegen hen woderspannig- hoek van de ln 1922 voltooide werkhaven te
heid gepleegd en den sergeant Snel en Den Oever op Wieringen, zoomede aan don
korporaal Naaycn aangevallen, toen zij Noordelijken havendam van die havon. Het
een militair arresteerden. ia daarbij- gebleken, dat onder deze omstan-
Verdachte had spijt over het gebeurde.dlgheden de vlsschersvaartulgen ln <.e
HIJ was dronken geweest. Dien avond 1 1
had hij f 12.aan bier en jenever uitge
geven
havenuitbreidlng, alsook in de oude vis-
soherthaven, geen veilige ligplaats kunnen
vinden. Ten einde hierin^ in afwachting dat
De auditeur-militair eischte tegen dezen I door don aanleg, in. verband met den bouw
Het zevende leerjaar.
Een opdracht van den minis
ter van onderwijs.
De minister van onderwijs heeft
naar het Utr. Dgb. meldt aan de in
specteurs voor het lager onderwijs opge
dragen te onderzoeken welke scholen wel
en welke niet een zevende leerjaar heb
ben, en eventueel, voor welke scholen bij
invoering een lokaal zou moeten worden
aangebouwd.
Geschil bU de Zuiderzeewerken.
Ben commissie van advies.
Terzake van een bij het maken van den
afsluitdijk van de Noordhollandsche kust
naar Wieringen ontstaan -geschil tusschen
den aannemer, de Maatsohappij1 tot aan
neming van Waterbouwwerken v/h A
Hofman, te Haarlem, en den minister van
Waterstaat, is een commissie van advies
benoemd, welke een voor beide partijen
bindend advies zal uitbrengen.
Deze commissie bestaat uit de heeren
ror. H. van Blommestein, te 's-Graven-
hage, benoemd door -beide partijen in on
derling overleg; P. A. M. Hackstroh, te
s-Gravenhage, benoemd door den aanm>
mer; ir. A, W. O. Dwars te Amersfoort,
benoemd door den minister van water
staat.
De uitspraak zal in aannemerskringen
met groote belangstelling worden- tege
moet gezien, daar zij betreft de vraag, in
hoeverre risico voor de schade tengevolge
van de voorgekomen verzakkingen en
verdachte, die als de aanleidende oorzaak
van de relletjes werd beschouwd, een
gevangenisstraf van 6 maanden met on
middellijke in-arreststelling.
De Krijgsraad veroordeelde hem over
eenkomstig dezen eisch.
Daarna stond terecht de 26-jarige sol
daat S. H. J. S., van de 8de comp. hos-
Êitaalsoldaten, afkomstig uit Beek (L.).
»eze had ook zijn meerderen beleedigd
en gepoogd, genoemden sergeant-majoor
Snel, die hem wilde arresteeren, met een
mes ln het onderlijf te steken. Ook deze
verdachte was dronken geweest en toen
hij zijn roes had uitgeslapen, heeft hij
zijn verontschuldigingen aangeboden.
De auditeur-militair eischte 5 maanden
gevangenisstraf, eveneens met onmiddel
lijke in-arrest-stelling.
Mr. Janssen, die dezen verdachte ver
dedigde, betoogde, dat de militairen in
een zenuwachtige stemming waren ge
bracht door persartikelen, waarin de lei
der sluizen van het IJsselmeer, van een
leidatm langs de Noordoostzijde der vaargeul
buiten de nieuw te bouwen1 schutsluis, door
welken dam de mond der wenk havon, tegen
winden uit Noordelijke en Oostelijke rich
tingen voldoende gedekt zal worden^ zoo
spoedig mogelijk te voorzien, is besloten
den mqnd der werkhavert te vernauwen van
180 M. tot 100 M. wjjdte, door het uitbren
gen van een met de kruin ter hoogte van
5.50 M. NiA.P. gelegen en op die hoogte
ongeveer 78 M. langen dam. ln aansluiting
aan den hoek van den in 1921 aangelegden
noordelijken havendam, die later eveneens
op die hoogte zal worden gebracht, en in de
richting van den Oosteüjken dam der werk
haven.
De nieuwe dam wordt, evenals de be
staande hayendammaiï, samengesteld van
zand met een bekleeding van k-eileem en
wordt voorzien van- kraagstukken onder en
van een glooiing van Belgische bloksteen
boven de hoogte van laagwater. Met het
der van den troep was voorgesteld als de dam is
iemand, die in Rusland thuis behoorde, *erk 18 k£°S1t 59
al bleek het later een storm in een glas f?0?p 17.000
water. PI. vroeg voor verdachte, die ge- M- R voMoold' waartoe rond 17XX,°
huwd en vader en van onberispelijk ge
drag is, voorwaardelijke veroordeeling.
De uitspraak van den Krijgsraad luidde
8 maanden gevangenisstraf.
ZUIDERZEEWERKEN.
Aan de driemaandeiyksche mededeelingen
betreffende de werkzaamheden voor de af
sluiting en droogmaking van de Zuiderzee
van deze maand ontleenen we:
toestel voor den- verkenningsdienst. Het j verschuivingen ten laste van den aanne-
Aanvankelijk meende men dat de pllooi
zwaar gewond was. Gemeld werd dat hi,
met een schedelbreuk, een .verbrijzelde on
derkaak en een gebroken voet werd op
genomen. Volgens latere berichten ech
ter is het ongeluk voor den piloot wonder-
goed afgeloopen. Hij bekwam slechts en
kele vleeschwonden, die weer spoedig ge
nezen zullen zijn.
De directeur der Zweedache vliegtuig
fabriek meent dat deze goede afloop voor
den vlieger vooral te danken was aan de
zoo speciale oonstruotiewijze van het Jun
kers-toestel, die hieruit bestaat, dat geen
platte duralmin-platen, doch gegolfde pla
ten gebruikt zijn, dat alleen bij zeer
groote krachten vernield kan worden.
Een geluk was het voor den vlieger da',
de motor uit het toestel vloog.
De oorzaak van het ongeval moet
volgens den directeur gezocht worden
in het feit, dat de piloot te veel uit de
machine wilde halen, waarbij hij den af
stand tot de hangar heeft misgeschat.
Toen hij vol gas op de loods aanvloog en
zag aankomen, dat hij het toestel er niet
tijdig over heen kon krijgen, heeft hij de
machine te krachtig opgetrokken, waar
door de druk op de vleugels te groot werd
en deze braken. Het toestel schoot toen
door in het water, tegen den zijwand van
de vliegtuigonloods. De militaire vakraen-
schen, die aanwezig waren, gaven allen te
kennen, dat geen vliegtuig een dergelijke
krachtproef zou hebben kunnen door
staan. Deze meening werd ook gedeeld en
bevestigd door den direoteur der Deutsohe
Junkers-fabrlek te Dessau, den heer Sta-
ben. Deze heer was speciaal naar Amster
dam overgekomen als vertegenwoordiger
van de lloenoe-gevende fabriek aan Zwe
den.
De Zweedache vliegtuigfabriek Aktle-
bolaget Flygindustri -te Limhamn bij Mal-
mü heeft sinds eenlgo jaren do llcentle-
reohten van do Dultsohe Junkersfabriek
te Dessau verkregen. Deze fabriek is dus
een volkomen Zwoedsoho onderneming
met Zweedsoh kapitaal, welke vorder niets
mot de Dultsohe fabriek te maken heeft.
Zelfstandig kan zij de machines naar
eigen goeddunken veranderen en verder
ontwikkelen.
pe op Seholllngwouda aanwezige ma-
en I nes waren de 2-porsoons volledig be
wapende, llohte zee-verkenner type It 58
en do 8-motorlge volledig bewapende bom-
bardementsmachlnes K flO.
Zooala de naam reed» aanduid li de R
5» een licht verkenningsvliegtuig, ge-
schikt om hoven zee te operaeren, Do pi-
oqt beschikt over twee mitrailleur», die
oor 'den -schroef schieten, de waarnemer
leert daarentegen twee gekoppelde ml-
1 «7,.°i) <,,'n draaibaren mitrailleur.
'H g. Wat de verdere uitrusting aangaat,
11 hrt toestel voorzien van draadlooie tela/
grafie, camera, lichte bommenluataUatls
•n naohtverllohtlng,
is een Fransche machine, die door den be
kenden pilot Costa doorgevoerd wordt,
merk Breguet. Het vliegtuig biedt plaats
voo drie personen, vier maohincgewcren,
en eeni -groot aantal -bommen. Naar ge
meld wordt overtrof Ooste -zichzelf bij
deze -gelegenheid in gewaagde acrobatiek,
om deze Breguet te -lanoeeren. Zoo demon
streerde hij op een hoogte van nauwelijks
100 M. eenlge „loopings", een -parclore
tour, die den Zwitsersehen vliegeniers bij
reglement en1 op straffe van verwijdering
uit de groep der acrobatiek-afdeeling ver
boden is. Met eert As als Oosta hadden de
proefnemingen imet de Breguet een groot
succes.
Nu komt binnen enkele dagen het Fok
ker-vliegtuig aan de beurt, dat hier als het
nieuwste model voor militaire vliegtuigen
geannonceerd is. Wij verbinden aan deze
proefneming met de Fokker-machine te
meer onze beste wenschen, wijl het hier
gaat om de aanschaffing van een betrek
kelijk groot aantal machines voor het
leger, dat wegens de topografie des lands
een naar verhouding sterke vliegeniers-
nfdeeüng telb^H
Valschermen voor vliegtuigen.
Op een vraag van een lid van -het La
gerhuis heeft de minister van de lucht
vaart -geantwoord, dat het denkbeeld om
vliegtuigen met valschermen uit te rusten
overwogen, maar terzijde gesteld is, om
dat het onuitvoerbaar is. De regeering is
vani meening, dat het de voorkeur ver
dient de veiligheid van het vliegen te ver-
jeteren, liever dan op een hulpmiddel van
dien aard te vertrouwen-.
mer mag worden gebracht.
Malversaties te Woerden?
B]] het Rijks Centraal magazijn
van kleeding.
Dinsdag zijn, in verband met vermoede
lijke malversaties bij het Rijks Centraal
Magazijn van kleeding te Woerden, naar
Utrecht overgebracht, om voorgeleid te
worden voor den rechter-commissaris, de
ambtenaar S. en de aannemer W,
Londen1Parijs ln 90 minuten.
Met den noordwester orkaan pal in den
rug heeft een -groot Engelsoh passagiers
vliegtuig Dinsdagmorgen den afstand
Croydon—Le Bourget {Lohdenw-Parijs)
afgelegd in precies 90 minuten, hetgeen
een snelheid -beteekent van 225 K.M. per
uur. Ofsohoon om 9 uur 's morgens reeds
de storm-waarsohuwingsseinen van het-
Meteorologisch Instituut bekend waren
gemaakt hebben alle En-gelsohe vliegtui
gen- hun geregelde diensten naar het vas
teland volbracht.
Een vliegkamp ln Hyde Park?
Lord Ashley heeft aan Slr Samuel Hoare
gevraagd om midden -in- Hyde Park een
klein vliegterrein af te pal-on- geschikt voor
uie landing van kleine vliegtuigen. In de toe
lichting zegt lord Asiiley, dat de t(jd geko
men I», waarin de zakenman ln Londen zelf
moet kunnen opstijgen om vlug zijn doel te
kunnen bereiken; Croydon en Hendon zijn
daarvoor veel te ver van de Olt-y verwilderd1.
Behalve voor zakonimenschen verwacht de
voorsteller ook een groote toeneming van
het aantal pleizlervltuohtan oh du# van het
geheel» verkeer ln de lucht, aoodra men do
gelegenheid zal hebben om van oen ceivtrnai
uelegun punt to kunnen opstijgen en er
weer terug te koeren,
Een nieuwe Fokker-vlleghoot.
Het conflict bU Heemaf.
Besturen en directie aanvaarden
een bemiddelingsvoorstel.
Dinsdag hebben de beide partijen, be
trokken- bij het conflict aan de Heemaf,
onder leiding van den Rijks-bemiddelaar,
den heer H. H. van IJsselsteyn, vergaderd
Als uitgangspunt van de besprekingen
werd -het bemiddelingsvoorstel van het
Tweede Kamer-lid Engels genomen. Ten
slotte heeft de rijksbemiddeiaar in'over
weging gegeven, dat dit voorstel door
beide partyen zou worden": aanvaard, na
dat punt 1 daarvan als voLgt zou zijn ge
wijzigd:
De uurloonen voor arbeiders boven de
18 jaar worden met twee cent verhoogd;
aan- alle overige werklieden wordt een
loonsverhooging van één cent gegeven.
Dit voorstel is door de directie van de
„Heemaf aanvaard. De besturen van de
arbeidersorganisaties hebben op zich ge
nomen dit voorstel tegenover de leden te
verdedigen.
Het conflict geëindigd.
Gistermorgen is op de afzonderlijke
ledenvergaderingen inzake Ijet conflict bij
Heemaf het resultaat der gehouden con
ferentie met groote meerderheid van stem
men goedgekeurd. In de gistermiddag
gehouden algemeene stakersvergadering
is met algemeene stemmen beslist zich
neer te leggen bij het besluit op de leden
vergaderingen aangenomen. In deze ver
gadering heerschte een opgewekte stem
ming; op het einde ervan bracht een der
stakers alle hulde en dank aan de sta
kingsleiding, wat met applaus werd be
groet.
Maandagmorgen hnlfacht vangen de
werkzaamheden weder aan. Zij die voor
bereidend werk moeten verrichten ont
vangen hiervan schriftelijk bericht.
Het derde en laatste gedeelte van dit ka
naal kwam met inbegrip van het voorzooveei
noodig opruimen' van den omringdijk van
den bouwput voor de voltooide uitwaterings
sluis bij Oostoever, op 2 September gereed.
Wanneer de sedert den- aanvang van het
werk voorgekomen onwerkbare dagen jn
aanmerking worden genomen, bi-ijkt de op
levering dus drie maanden binnen den daar
voor gestelden1 termijn te zijn geschied, eene
uitkomst welke mogelijk was door do goede
organisatie van het werk door de aan deem
ster, zijnde de Hoi-landsche Aanneming
Maatsohappij te 's-Gravenhage.
Bij de uitvoering zijn rond 148.400 dag-
loonen uitbetaald, waarvan 47.400 aan bag-
gerpersoneel, 79.700 aan grondwerkers, 8200
aan steenzetters, rijkswerkers en krj n-
nrers, en 13.000 aan onderbazen, verschil
lende vakarbeiders en ongeschoolde arbei
ders.
Met de voltooiing van dit werk is het af
waterlngs- en scheepvaart-kanaal tusschen
Van Ewljcksluis en de uitwateringssluis bij
Oostoever thans geheel gereed gekomen;
het kanaal- zal binnenkort in gebruik worden
genomen.
Een naspel van den marsch van het
18de reg. inf.
Voor den Krijgsraad to 's-Hortogen-
boNoh hebben Dinsdag twee militairen
terecht gestaan, die verschillende delio*
ten hadden gepleegd to Maastricht. Vol
gens de verklaringen van een der ge-
tulgen, den sergeant-majoor Snel, wns
hot in den avond van 9 September een
bende onder de militairen geweest. ZH
waren opgewonden door persartikelen
over den bekenden marsch vun het 18de
rog. Inf, te Maastricht.
Da 25-jarlge soldaat H. H. J. H., vnti
genoemd regiment, afkomstig uit Heer
Ion, stond het eerst terecht. HIJ had op
ruiende taul gebezigd, geweigerd
De verhooging van d>en -Marske- en Rin-
kewielsaijk kwam gereed.
De aanleg van den Normerdijk en de ver
hooging van de zeewering langs hert Wester-
landerklief vorderde goed-. Pe teen van de
steenglooiing werd over de volle lengte van
den nieuwen dijk doorgetrokken, terwijl cie
steenglooiing zelf grpotendeels voitooid
werd.
De in den dijk aangebrachte uitwaterings
sluis van gewapend beton kwam gereed en
werd aangeaard. Het grondwerk aan de zee
wering langs het Westerlanderklief werd
nagenoeg voltooid. De Normerdijk bereikte
over de volle lengte eene hocgte van 8.00
M. -f NjA.P., terwijl een gedeelte over de
volle in het bestek voorgeschreven hoogte
werd: gebracht. Sedert de vorige opgaaf
werd rond 111.700 M8. keiieem en zand aan
gevoerd en verwerkt.
Ook de ingravin-g door het Westerlander-
cilief vorderde goedi, -niettegenstaande het
graafwerk met excavateurs herhaaldelijk
moest worden onderbroken tengevolge van
het breken van .machinedoelen wanneer de
graafemmers op in de keiieem aanwezice
groote keien stootten.
De oiu.e op het Woud strand aanwezige
pan.schermen werden opgeruimd.
De verhooging van den Groenen Moleer-
dijik en van de kapglooling bij Vartrop
kwam wat het grondwerk betreft geheel ge
reed, terwijl het steenzetwerk op een klein
gedeelte na eveneens voltooid werd.
Met de verhooging van het westelijk ge
deelte van den Bierdljk en het aanleggen
van een kade op het Hooge Land van Stroe
werd -een begin gemaakt.
Het golfbrekend scherm van gewapend
beton langs dp noordkust van- Wieringen
kwam gereed. 8
Zooals In- het Bericht van Januari 1920
word vermeld is by den storm van 25/2
November 1025, toon de tot orkaankrncht
t6r Va" der Vegte het gouden whtpaax
Op de suppletolre begrooting voor het
Zulderzeefonds voor het dienstjaar 1926 Is
by artikel 11a (Indijking en droogmaking
van de Wieringermeer) gerekend op het
maken van een proefpolder by Andyk, ter
wijl ln de Memorie van Toelichting by d«
ontwerp-begrooting is uiteengezet waarom
de aanleg van d-ien polder gewenscht is.
Daar het met den aanleg van den proef
polder beoogde doe l het best bereikt zal
worden indien' de in den polder te nemen
proeven met het ontzilten en in cultuur
brengen van den drooggelegden zeebodem
over een zoo lang mogelijk tijdvak kunnen
worden voortgezet voordat de eerste gron
den ln de drooggemaakten Wderingermeer-
polder ln gebruik zullen moeten worden
genomen, was het zaak dien aanleg zoodra
mogelijk ter hand te nemen', opdat reeds In
den zomer van 1927 met de' proeven een
aanvang zal kunnen worden gemaakt. Daar
om Is met dit werk in Augustus 1926 een
begin gemaakt. De aannemingsovereen
komst, betrekking hebbende od den aanleg
van dezen- dyk met bijkomende werken vooi
een bedrag van 704.000, is met de Maat-
schappy tot uitvoering van Zuiderzeewer
ken gesloten Op 28 September 1926.'
De proefpolder, groot ongeveer 40 H.A„
is gelegen langs de Noordhollandsche kust
beoosten Medembllk, door den aanleg naby
het dorp Andyk. Hy zal gevormd1 worden
door den aanleg van een nieuwen- zeedijk
ter lengte van. 1800 M.. welke wederzijds
aansluit by uitspringende h-oeken van den
Drechterlandschen zeedijk, en wel oost
waarts by den Broek oor derdyic en west
waarts by (Jen -Molenhoek naby het gemaal
van deni polder Het Grootslag.
Deze dijk, welke thans in uitvoering is,
zal bestaan uit een tot boven hoogwater rei-
kert.de keileemdam en verder uit een; zand-
lichaam met een afdekking boven water van
keiieem of klei, dik 0.60 0.75 M. Beneden
laagwater zal het buitenbeloop afgedekt
worden met een kraagstuk van 7 M. breedte,
terwyi daarboven een steeivdooiing van
Belgische bloksteen aangebracht zal wor
den, reikende tot 4 M. N.A.P., waarbo
ven eeq ~rasma-t.
De kruishoogte van dem dttk bedraagt
5.65 M. -I- N.A.P.
Op laag water bedraagt de aanlegbreedte
van den dyk 83 M. De diepte van den. zee
bodem ter plaatse van den aan te leggen dijk
wisselt af van ongeveer 3.5 tot 5 M. N.
A/P. De ondergrond bestaa-f tot 11 12 M,
NA.P. uit min of meer zandige klei
lagen, waarvan enkele slap zyn en waartus-
schen op een (jiiepte van 7 8 M. N.A.P.
ook een veenlaag Is aangetroffen.
Behalve het maken van den dyk is in de
aannemingsovereenikomst nog opgenomen
het ophoogen/-tot 1.00 M. -f NAJP. van een
Molenhoek, waarop later de bemalingsin-
tichiüng voor den proefpolder gesticht zal
worden, zoomede het baggeren van een
kanaalsloot in den' polder ter lengte van 100
Meter.
Bij de uitvoering is begonnen met het
storten van een keileemdam onder water Ln
den hoek van den te tnaken dijk en wel tot
1.50 2 M. N.A/P., welk werk over 675
M. gereed kwam. Inmiddels is ook reeds
aangevangen met het storten van zand ach
ter den reeds opgestorten keileemdam en
met het boven water brengen van dien dam
met behulp van een drijvende kraan met
grijper, terwijl ook de eerste kraagstukken
op het buitenbeloop gezonken werden.
'De keiieem wordt ontleend aan een- veld
in zee dat ongeveer ter halverwege tusschen
Mvdemblik en de oostkust van Wieringen,
op ongeveer 11 K.M. van het werk, is ge-'
legen; de keiieem ls hier echter afgedekt
door bovenlagen van zand en eenlge klei,
teer dikte afwisselend' van 0.8 tot 2 M Deze
bovenlagen moeten als regel eerst afgebag-
gerd worden- al-Vorens tot het baggeren van
keiieem kan worden, overgegaan.
Het zand wordt in zee gezogen tot op een'
a-lepte van ongeveer 25 M. NAP od
een/gen afstand beoosten het werk.
J uitvoering zijn thans telwerk ge-
met een emmer-
ud van fiOO tot 600 L., 7snd2u!2or
gron,P0n.zu 1 11dde!1 yn van 0.60 M., een
gïyj^r drHvende kraan met
gryper, 10 sleepbooten, 14 onderloser»
4 IoMerKh.ulten
Het echtpaar Klaassea
Het afwaterlngs- en scheepvaart-
1 kanaal tusschen Van Ewljcksluis
en de uitwateringssluis bi] Oost-
oever gereed. De verhooging van
den Marske- en Rlnkewielsdijk ge
reed. Nieuws over -den proef polder
bi] Andi]k.
O'storen werd op het Buiton-IJ te Am-
sterdam een nieuw type vlieg-boct door den
Mtsst-pllot" dor N. V, Nederlandsche Vlieg-
Afwaterlngs- en scheepvaart
kanaal in verbarkl met de af
sluiting van het Amsteldlep.
Verhooging en verzwaring van
zeeweringen langs de No ad-
zijde van het eiland R'/'e-
ringen.
Aanleg van een havendam ter
vernauwing van den mond
der werk have n te Den Oever.
iuigegroe.de w.nd naar het Noordoosten IrHnwhnnt n vtin a« ron-
wns «e.oopom, bel"ngryke schade toeop r fi"Jhr. Rutger» van Roïenburdh",
eonIaftaan de in 1024 ter uitbreiding van da Ie. 'tefhovenlnffPn- dl* f>«'
ilgpiaata voor ivlaachersvaartulgen^\ange? Lr Va 52 vW?flVho®ft mini*
Proef volder bi] Andljk.
1 T,»i?Jj»'ZT°uVnl\ 'pper van de red-