BINNENLAND ontvreemd is. Het wordt uitgesloten ge acht, dat tijdens de reis de diefstal heeft plaats gehad. Op het postkantoor te Bata via heeft geen enkele onregelmatigheid plaats gehad. Wellloht moet de schuldige worden gezocht onder het bankpersoneel zelve. KORTE BERICHTEN. De Tsjecho-Slowaaksche Senaat heeft het regeerlngsprogramma met 78 tegen 56 stemmen goedgekeurd. LUCHTVAART. EEN VLIEGONGELUK BIJ SOHELLINGWOUDE. Een Junkers-watervliegtuig bij een demonstratie neergestort. Dinsdagochtend zou er voor het vlieg kamp Sohellingwoude van den marine- vliegdienst een demonstratie plaats vin den van een één-motorig Junkers-water vliegtuig, georganiseerd door de Aktie- bolaget Flyginduötri. Lindhamn. Daartoe waren Dinsdagochtend vroeg reeds een aantal gasten aanwezig op de vliegloods. Daar waren o.a. de vice-admiraal Zeeman, verder de oommandant van het Vliegkamp Soesterberg, overste Hardenberg, de oommandant van de Kooy, kapt.-1'ult. ter zee Heores. De start van het watervliegtuig, dat door den Zweedsohen vlieger Lindner voorgevlogen werd, was volkomen nor maal. Toen, bij het In volle vaart voorbijvlie gen met een zeer groote snelheid, die nog grooter leek, doordat het vliegtuig zoo laag voorbijging gebeurde plotse ling het verschrikkelijke. Juist boven den ouden landingssteiger van het vliegkamp brak plotseling de vleugel van het voort razende toestel en met een geweldigen smak sloeg het ontredderde vliegtuig naar beneden. De slag was verschrikkelijk. Het vlieg tuig was ln een ondeelbaar oogenbllk een ontredderde hoop brokstukken, waaruit de ongelukkige vlieger zoo gauw moge lijk werd weggehaald. Volgens bevoegden, die het ongeluk ge zien hebben, blijkt do piloot Lindner wel Iets te veel gewaagd te hebben, Nadat hij 4 loopings volbracht had en steeds dich ter het water was genaderd, braoht hij plotseling, weer een enorme snelheid ln het vliegtuig, toen het in de onmiddellijke nabijheid was van de loods. Lindner be vond zich slechts 10 m. boven het water oppervlak en trachtte het Junkers-vlieg- tulg „op te trekken", zooals dat heet. Het lukte helaas niet en zeker wel met een gemiddelde snelheid van 200 K.M. per uur botste de machine tegen den rand van den steiger voor de tweede loods. In haar vaart sloeg zij een stuk van den staart af van een Van Berkel-tweedekker, welke voor die loods voor anker lag. De motor schoot zeker wel 20 M. ui het vliegtuig, dat geheel werd vernield. De machine wordt voortbewogen door eentfunkers L 6 motor van 810 P.K. Uit constructief oogpunt gezien, heb ben alle machines met Junkers-licence en kele speoiale kenmerken. Zoo is de ge- heele oonstructie van duralmln-bulzen en duralmin-plaat. Voor de bekleeding heeft men gegolfd duralmin-plaat gebruikt, het geen de algeheels stevigheid ten goede komt. De vleugel, welke geheel vrijdra- gend is. loopt onder den romp door. De krachten, die in den Vleugel optreden, worden niet, zoo als algemeen gebruikelijk is, door twee langsliggers opgenomen, maar door een 7- of 9-tal duralmln-bulzen, onderling op speciale wijze verbonden. Door deze consüructlewijze is het moge lijk, dat in een luchtgevecht 2 of 8 van deze buizen doorgeschoten kunnen wor den, zonder dat vleugelbreuk optreedt. De vleugelwijdte van de R 53 bedraagt 15.85 M., de romplengte 8.45 M. De 8-motorlge bombardementsmachine, type K 80, waarvan we reeds eerder bij zonderheden meldden, is voorzien van 3 Junkers L B-motoren van 810 PJt. Als startinrichting hiervoor is achter de pilo ten-zitplaats een kleine Bristol-tweetakt- startmotor aangebracht. De romp is opgebouwd uit drie stuk ken: n.1. Ie. het voorstuk met den vóór- motor, 2e. het middenstuk met de bewa pening en 8e. het achterstuk met bagage ruim en staartvlakken. Het bijzondere van deze machine is nu, dat het middenstuk ln zijn geheel demontabel is en vervangen kan worden door een middenstuk, dat uit gevoerd is als geriefelijke verkeerscablne met 10 fauteuils, waardoor dus ln korten tijd een oorlogsmachine ln verkeerstoe- «tel omgebouwd kan worden of omge keerd. k De toestand van Lindner gunstiger. Naar de Telger. verneemt is de toestand van den Zweedschen avlateur Lindner, die Dinsdag met een watervliegtuig bij Sohellingwoude neerstortte, zeer gunstig. Zijn kwetsuren zijn van minder ernstlges aard, dan aanvankelijk scheen. Omtrent de kansen op volledig herstel zijn de dok toren momenteel zeer optimistisoh ge stemd. Fokker-vliegtuigen nnar Zwitserland. De Zürloher oorrespondent van hetHbL meldt: Het mag als bekend verondersteld wor den, dat ln het olvile luchtverkeer van Zwitserland reeds sedert enkele maanden en met onbestreden suooes een paar ma chines van de K. L. M. ln gebruik zijn ge nomen. Hebben wij geluk, dan komen er binnenkort waarsohijnlijk een paar Fok kers bij de militaire afdeellng. Sedert enkele dagen worden in tegen woordigheid van den ohef der generale staf op het militaire vliegveld van Thun proeven genomen- met een -nieuw vlieg- bulgenifabriek, ir. J. C. Grasé, ingevlogen. Deze machine, type Fokker B. III, voort gedreven door een motor van 450 P.K., Is een tweedekker, waarvan onder- en boven- vleugel door -middel van diagonaals!ijlen ver- spannen zijn. De bovenvieugel heeft een geprononceerden piijl- en V-vorm. De vleu gels hebben een totaal dragend1 oppervlak van 66 M'. De boot zelf is geheel uit durallumin ver vaardigd. Zij kan zoowel voor verkeersdoel- einden wo-rden Ingericht, ln welk geval het middendeel door een cabine wordt gevormd, als voor militaire doeleinden^ in welk geval de machine met een bemanning van drie personen vliegt en een totaal last van 1000 1100 K.G. medevoert. Dit nieuwe type Is ontstaan als -een ver dere ontwikkeling van het vroegere type F.B. I, dat bij- de Indische marine ln gebruik bij de Nederlandsche marine ln Indië. Btf de eerste gistermiddag gehouden proe ven bleek de machine zoowel in het water als in de lucht over uitstekende eigenschap pen te beschikken. vntcrnn zHn meerdereni brachte paalseharmen ln den Noordelijken Kschofden tegen hen woderspannig- hoek van de ln 1922 voltooide werkhaven te heid gepleegd en den sergeant Snel en Den Oever op Wieringen, zoomede aan don korporaal Naaycn aangevallen, toen zij Noordelijken havendam van die havon. Het een militair arresteerden. ia daarbij- gebleken, dat onder deze omstan- Verdachte had spijt over het gebeurde.dlgheden de vlsschersvaartulgen ln <.e HIJ was dronken geweest. Dien avond 1 1 had hij f 12.aan bier en jenever uitge geven havenuitbreidlng, alsook in de oude vis- soherthaven, geen veilige ligplaats kunnen vinden. Ten einde hierin^ in afwachting dat De auditeur-militair eischte tegen dezen I door don aanleg, in. verband met den bouw Het zevende leerjaar. Een opdracht van den minis ter van onderwijs. De minister van onderwijs heeft naar het Utr. Dgb. meldt aan de in specteurs voor het lager onderwijs opge dragen te onderzoeken welke scholen wel en welke niet een zevende leerjaar heb ben, en eventueel, voor welke scholen bij invoering een lokaal zou moeten worden aangebouwd. Geschil bU de Zuiderzeewerken. Ben commissie van advies. Terzake van een bij het maken van den afsluitdijk van de Noordhollandsche kust naar Wieringen ontstaan -geschil tusschen den aannemer, de Maatsohappij1 tot aan neming van Waterbouwwerken v/h A Hofman, te Haarlem, en den minister van Waterstaat, is een commissie van advies benoemd, welke een voor beide partijen bindend advies zal uitbrengen. Deze commissie bestaat uit de heeren ror. H. van Blommestein, te 's-Graven- hage, benoemd door -beide partijen in on derling overleg; P. A. M. Hackstroh, te s-Gravenhage, benoemd door den aanm> mer; ir. A, W. O. Dwars te Amersfoort, benoemd door den minister van water staat. De uitspraak zal in aannemerskringen met groote belangstelling worden- tege moet gezien, daar zij betreft de vraag, in hoeverre risico voor de schade tengevolge van de voorgekomen verzakkingen en verdachte, die als de aanleidende oorzaak van de relletjes werd beschouwd, een gevangenisstraf van 6 maanden met on middellijke in-arreststelling. De Krijgsraad veroordeelde hem over eenkomstig dezen eisch. Daarna stond terecht de 26-jarige sol daat S. H. J. S., van de 8de comp. hos- Êitaalsoldaten, afkomstig uit Beek (L.). »eze had ook zijn meerderen beleedigd en gepoogd, genoemden sergeant-majoor Snel, die hem wilde arresteeren, met een mes ln het onderlijf te steken. Ook deze verdachte was dronken geweest en toen hij zijn roes had uitgeslapen, heeft hij zijn verontschuldigingen aangeboden. De auditeur-militair eischte 5 maanden gevangenisstraf, eveneens met onmiddel lijke in-arrest-stelling. Mr. Janssen, die dezen verdachte ver dedigde, betoogde, dat de militairen in een zenuwachtige stemming waren ge bracht door persartikelen, waarin de lei der sluizen van het IJsselmeer, van een leidatm langs de Noordoostzijde der vaargeul buiten de nieuw te bouwen1 schutsluis, door welken dam de mond der wenk havon, tegen winden uit Noordelijke en Oostelijke rich tingen voldoende gedekt zal worden^ zoo spoedig mogelijk te voorzien, is besloten den mqnd der werkhavert te vernauwen van 180 M. tot 100 M. wjjdte, door het uitbren gen van een met de kruin ter hoogte van 5.50 M. NiA.P. gelegen en op die hoogte ongeveer 78 M. langen dam. ln aansluiting aan den hoek van den in 1921 aangelegden noordelijken havendam, die later eveneens op die hoogte zal worden gebracht, en in de richting van den Oosteüjken dam der werk haven. De nieuwe dam wordt, evenals de be staande hayendammaiï, samengesteld van zand met een bekleeding van k-eileem en wordt voorzien van- kraagstukken onder en van een glooiing van Belgische bloksteen boven de hoogte van laagwater. Met het der van den troep was voorgesteld als de dam is iemand, die in Rusland thuis behoorde, *erk 18 k£°S1t 59 al bleek het later een storm in een glas f?0?p 17.000 water. PI. vroeg voor verdachte, die ge- M- R voMoold' waartoe rond 17XX,° huwd en vader en van onberispelijk ge drag is, voorwaardelijke veroordeeling. De uitspraak van den Krijgsraad luidde 8 maanden gevangenisstraf. ZUIDERZEEWERKEN. Aan de driemaandeiyksche mededeelingen betreffende de werkzaamheden voor de af sluiting en droogmaking van de Zuiderzee van deze maand ontleenen we: toestel voor den- verkenningsdienst. Het j verschuivingen ten laste van den aanne- Aanvankelijk meende men dat de pllooi zwaar gewond was. Gemeld werd dat hi, met een schedelbreuk, een .verbrijzelde on derkaak en een gebroken voet werd op genomen. Volgens latere berichten ech ter is het ongeluk voor den piloot wonder- goed afgeloopen. Hij bekwam slechts en kele vleeschwonden, die weer spoedig ge nezen zullen zijn. De directeur der Zweedache vliegtuig fabriek meent dat deze goede afloop voor den vlieger vooral te danken was aan de zoo speciale oonstruotiewijze van het Jun kers-toestel, die hieruit bestaat, dat geen platte duralmin-platen, doch gegolfde pla ten gebruikt zijn, dat alleen bij zeer groote krachten vernield kan worden. Een geluk was het voor den vlieger da', de motor uit het toestel vloog. De oorzaak van het ongeval moet volgens den directeur gezocht worden in het feit, dat de piloot te veel uit de machine wilde halen, waarbij hij den af stand tot de hangar heeft misgeschat. Toen hij vol gas op de loods aanvloog en zag aankomen, dat hij het toestel er niet tijdig over heen kon krijgen, heeft hij de machine te krachtig opgetrokken, waar door de druk op de vleugels te groot werd en deze braken. Het toestel schoot toen door in het water, tegen den zijwand van de vliegtuigonloods. De militaire vakraen- schen, die aanwezig waren, gaven allen te kennen, dat geen vliegtuig een dergelijke krachtproef zou hebben kunnen door staan. Deze meening werd ook gedeeld en bevestigd door den direoteur der Deutsohe Junkers-fabrlek te Dessau, den heer Sta- ben. Deze heer was speciaal naar Amster dam overgekomen als vertegenwoordiger van de lloenoe-gevende fabriek aan Zwe den. De Zweedache vliegtuigfabriek Aktle- bolaget Flygindustri -te Limhamn bij Mal- mü heeft sinds eenlgo jaren do llcentle- reohten van do Dultsohe Junkersfabriek te Dessau verkregen. Deze fabriek is dus een volkomen Zwoedsoho onderneming met Zweedsoh kapitaal, welke vorder niets mot de Dultsohe fabriek te maken heeft. Zelfstandig kan zij de machines naar eigen goeddunken veranderen en verder ontwikkelen. pe op Seholllngwouda aanwezige ma- en I nes waren de 2-porsoons volledig be wapende, llohte zee-verkenner type It 58 en do 8-motorlge volledig bewapende bom- bardementsmachlnes K flO. Zooala de naam reed» aanduid li de R 5» een licht verkenningsvliegtuig, ge- schikt om hoven zee te operaeren, Do pi- oqt beschikt over twee mitrailleur», die oor 'den -schroef schieten, de waarnemer leert daarentegen twee gekoppelde ml- 1 «7,.°i) <,,'n draaibaren mitrailleur. 'H g. Wat de verdere uitrusting aangaat, 11 hrt toestel voorzien van draadlooie tela/ grafie, camera, lichte bommenluataUatls •n naohtverllohtlng, is een Fransche machine, die door den be kenden pilot Costa doorgevoerd wordt, merk Breguet. Het vliegtuig biedt plaats voo drie personen, vier maohincgewcren, en eeni -groot aantal -bommen. Naar ge meld wordt overtrof Ooste -zichzelf bij deze -gelegenheid in gewaagde acrobatiek, om deze Breguet te -lanoeeren. Zoo demon streerde hij op een hoogte van nauwelijks 100 M. eenlge „loopings", een -parclore tour, die den Zwitsersehen vliegeniers bij reglement en1 op straffe van verwijdering uit de groep der acrobatiek-afdeeling ver boden is. Met eert As als Oosta hadden de proefnemingen imet de Breguet een groot succes. Nu komt binnen enkele dagen het Fok ker-vliegtuig aan de beurt, dat hier als het nieuwste model voor militaire vliegtuigen geannonceerd is. Wij verbinden aan deze proefneming met de Fokker-machine te meer onze beste wenschen, wijl het hier gaat om de aanschaffing van een betrek kelijk groot aantal machines voor het leger, dat wegens de topografie des lands een naar verhouding sterke vliegeniers- nfdeeüng telb^H Valschermen voor vliegtuigen. Op een vraag van een lid van -het La gerhuis heeft de minister van de lucht vaart -geantwoord, dat het denkbeeld om vliegtuigen met valschermen uit te rusten overwogen, maar terzijde gesteld is, om dat het onuitvoerbaar is. De regeering is vani meening, dat het de voorkeur ver dient de veiligheid van het vliegen te ver- jeteren, liever dan op een hulpmiddel van dien aard te vertrouwen-. mer mag worden gebracht. Malversaties te Woerden? B]] het Rijks Centraal magazijn van kleeding. Dinsdag zijn, in verband met vermoede lijke malversaties bij het Rijks Centraal Magazijn van kleeding te Woerden, naar Utrecht overgebracht, om voorgeleid te worden voor den rechter-commissaris, de ambtenaar S. en de aannemer W, Londen1Parijs ln 90 minuten. Met den noordwester orkaan pal in den rug heeft een -groot Engelsoh passagiers vliegtuig Dinsdagmorgen den afstand Croydon—Le Bourget {Lohdenw-Parijs) afgelegd in precies 90 minuten, hetgeen een snelheid -beteekent van 225 K.M. per uur. Ofsohoon om 9 uur 's morgens reeds de storm-waarsohuwingsseinen van het- Meteorologisch Instituut bekend waren gemaakt hebben alle En-gelsohe vliegtui gen- hun geregelde diensten naar het vas teland volbracht. Een vliegkamp ln Hyde Park? Lord Ashley heeft aan Slr Samuel Hoare gevraagd om midden -in- Hyde Park een klein vliegterrein af te pal-on- geschikt voor uie landing van kleine vliegtuigen. In de toe lichting zegt lord Asiiley, dat de t(jd geko men I», waarin de zakenman ln Londen zelf moet kunnen opstijgen om vlug zijn doel te kunnen bereiken; Croydon en Hendon zijn daarvoor veel te ver van de Olt-y verwilderd1. Behalve voor zakonimenschen verwacht de voorsteller ook een groote toeneming van het aantal pleizlervltuohtan oh du# van het geheel» verkeer ln de lucht, aoodra men do gelegenheid zal hebben om van oen ceivtrnai uelegun punt to kunnen opstijgen en er weer terug te koeren, Een nieuwe Fokker-vlleghoot. Het conflict bU Heemaf. Besturen en directie aanvaarden een bemiddelingsvoorstel. Dinsdag hebben de beide partijen, be trokken- bij het conflict aan de Heemaf, onder leiding van den Rijks-bemiddelaar, den heer H. H. van IJsselsteyn, vergaderd Als uitgangspunt van de besprekingen werd -het bemiddelingsvoorstel van het Tweede Kamer-lid Engels genomen. Ten slotte heeft de rijksbemiddeiaar in'over weging gegeven, dat dit voorstel door beide partyen zou worden": aanvaard, na dat punt 1 daarvan als voLgt zou zijn ge wijzigd: De uurloonen voor arbeiders boven de 18 jaar worden met twee cent verhoogd; aan- alle overige werklieden wordt een loonsverhooging van één cent gegeven. Dit voorstel is door de directie van de „Heemaf aanvaard. De besturen van de arbeidersorganisaties hebben op zich ge nomen dit voorstel tegenover de leden te verdedigen. Het conflict geëindigd. Gistermorgen is op de afzonderlijke ledenvergaderingen inzake Ijet conflict bij Heemaf het resultaat der gehouden con ferentie met groote meerderheid van stem men goedgekeurd. In de gistermiddag gehouden algemeene stakersvergadering is met algemeene stemmen beslist zich neer te leggen bij het besluit op de leden vergaderingen aangenomen. In deze ver gadering heerschte een opgewekte stem ming; op het einde ervan bracht een der stakers alle hulde en dank aan de sta kingsleiding, wat met applaus werd be groet. Maandagmorgen hnlfacht vangen de werkzaamheden weder aan. Zij die voor bereidend werk moeten verrichten ont vangen hiervan schriftelijk bericht. Het derde en laatste gedeelte van dit ka naal kwam met inbegrip van het voorzooveei noodig opruimen' van den omringdijk van den bouwput voor de voltooide uitwaterings sluis bij Oostoever, op 2 September gereed. Wanneer de sedert den- aanvang van het werk voorgekomen onwerkbare dagen jn aanmerking worden genomen, bi-ijkt de op levering dus drie maanden binnen den daar voor gestelden1 termijn te zijn geschied, eene uitkomst welke mogelijk was door do goede organisatie van het werk door de aan deem ster, zijnde de Hoi-landsche Aanneming Maatsohappij te 's-Gravenhage. Bij de uitvoering zijn rond 148.400 dag- loonen uitbetaald, waarvan 47.400 aan bag- gerpersoneel, 79.700 aan grondwerkers, 8200 aan steenzetters, rijkswerkers en krj n- nrers, en 13.000 aan onderbazen, verschil lende vakarbeiders en ongeschoolde arbei ders. Met de voltooiing van dit werk is het af waterlngs- en scheepvaart-kanaal tusschen Van Ewljcksluis en de uitwateringssluis bij Oostoever thans geheel gereed gekomen; het kanaal- zal binnenkort in gebruik worden genomen. Een naspel van den marsch van het 18de reg. inf. Voor den Krijgsraad to 's-Hortogen- boNoh hebben Dinsdag twee militairen terecht gestaan, die verschillende delio* ten hadden gepleegd to Maastricht. Vol gens de verklaringen van een der ge- tulgen, den sergeant-majoor Snel, wns hot in den avond van 9 September een bende onder de militairen geweest. ZH waren opgewonden door persartikelen over den bekenden marsch vun het 18de rog. Inf, te Maastricht. Da 25-jarlge soldaat H. H. J. H., vnti genoemd regiment, afkomstig uit Heer Ion, stond het eerst terecht. HIJ had op ruiende taul gebezigd, geweigerd De verhooging van d>en -Marske- en Rin- kewielsaijk kwam gereed. De aanleg van den Normerdijk en de ver hooging van de zeewering langs hert Wester- landerklief vorderde goed-. Pe teen van de steenglooiing werd over de volle lengte van den nieuwen dijk doorgetrokken, terwijl cie steenglooiing zelf grpotendeels voitooid werd. De in den dijk aangebrachte uitwaterings sluis van gewapend beton kwam gereed en werd aangeaard. Het grondwerk aan de zee wering langs het Westerlanderklief werd nagenoeg voltooid. De Normerdijk bereikte over de volle lengte eene hocgte van 8.00 M. -f NjA.P., terwijl een gedeelte over de volle in het bestek voorgeschreven hoogte werd: gebracht. Sedert de vorige opgaaf werd rond 111.700 M8. keiieem en zand aan gevoerd en verwerkt. Ook de ingravin-g door het Westerlander- cilief vorderde goedi, -niettegenstaande het graafwerk met excavateurs herhaaldelijk moest worden onderbroken tengevolge van het breken van .machinedoelen wanneer de graafemmers op in de keiieem aanwezice groote keien stootten. De oiu.e op het Woud strand aanwezige pan.schermen werden opgeruimd. De verhooging van den Groenen Moleer- dijik en van de kapglooling bij Vartrop kwam wat het grondwerk betreft geheel ge reed, terwijl het steenzetwerk op een klein gedeelte na eveneens voltooid werd. Met de verhooging van het westelijk ge deelte van den Bierdljk en het aanleggen van een kade op het Hooge Land van Stroe werd -een begin gemaakt. Het golfbrekend scherm van gewapend beton langs dp noordkust van- Wieringen kwam gereed. 8 Zooals In- het Bericht van Januari 1920 word vermeld is by den storm van 25/2 November 1025, toon de tot orkaankrncht t6r Va" der Vegte het gouden whtpaax Op de suppletolre begrooting voor het Zulderzeefonds voor het dienstjaar 1926 Is by artikel 11a (Indijking en droogmaking van de Wieringermeer) gerekend op het maken van een proefpolder by Andyk, ter wijl ln de Memorie van Toelichting by d« ontwerp-begrooting is uiteengezet waarom de aanleg van d-ien polder gewenscht is. Daar het met den aanleg van den proef polder beoogde doe l het best bereikt zal worden indien' de in den polder te nemen proeven met het ontzilten en in cultuur brengen van den drooggelegden zeebodem over een zoo lang mogelijk tijdvak kunnen worden voortgezet voordat de eerste gron den ln de drooggemaakten Wderingermeer- polder ln gebruik zullen moeten worden genomen, was het zaak dien aanleg zoodra mogelijk ter hand te nemen', opdat reeds In den zomer van 1927 met de' proeven een aanvang zal kunnen worden gemaakt. Daar om Is met dit werk in Augustus 1926 een begin gemaakt. De aannemingsovereen komst, betrekking hebbende od den aanleg van dezen- dyk met bijkomende werken vooi een bedrag van 704.000, is met de Maat- schappy tot uitvoering van Zuiderzeewer ken gesloten Op 28 September 1926.' De proefpolder, groot ongeveer 40 H.A„ is gelegen langs de Noordhollandsche kust beoosten Medembllk, door den aanleg naby het dorp Andyk. Hy zal gevormd1 worden door den aanleg van een nieuwen- zeedijk ter lengte van. 1800 M.. welke wederzijds aansluit by uitspringende h-oeken van den Drechterlandschen zeedijk, en wel oost waarts by den Broek oor derdyic en west waarts by (Jen -Molenhoek naby het gemaal van deni polder Het Grootslag. Deze dijk, welke thans in uitvoering is, zal bestaan uit een tot boven hoogwater rei- kert.de keileemdam en verder uit een; zand- lichaam met een afdekking boven water van keiieem of klei, dik 0.60 0.75 M. Beneden laagwater zal het buitenbeloop afgedekt worden met een kraagstuk van 7 M. breedte, terwyi daarboven een steeivdooiing van Belgische bloksteen aangebracht zal wor den, reikende tot 4 M. N.A.P., waarbo ven eeq ~rasma-t. De kruishoogte van dem dttk bedraagt 5.65 M. -I- N.A.P. Op laag water bedraagt de aanlegbreedte van den dyk 83 M. De diepte van den. zee bodem ter plaatse van den aan te leggen dijk wisselt af van ongeveer 3.5 tot 5 M. N. A/P. De ondergrond bestaa-f tot 11 12 M, NA.P. uit min of meer zandige klei lagen, waarvan enkele slap zyn en waartus- schen op een (jiiepte van 7 8 M. N.A.P. ook een veenlaag Is aangetroffen. Behalve het maken van den dyk is in de aannemingsovereenikomst nog opgenomen het ophoogen/-tot 1.00 M. -f NAJP. van een Molenhoek, waarop later de bemalingsin- tichiüng voor den proefpolder gesticht zal worden, zoomede het baggeren van een kanaalsloot in den' polder ter lengte van 100 Meter. Bij de uitvoering is begonnen met het storten van een keileemdam onder water Ln den hoek van den te tnaken dijk en wel tot 1.50 2 M. N.A/P., welk werk over 675 M. gereed kwam. Inmiddels is ook reeds aangevangen met het storten van zand ach ter den reeds opgestorten keileemdam en met het boven water brengen van dien dam met behulp van een drijvende kraan met grijper, terwijl ook de eerste kraagstukken op het buitenbeloop gezonken werden. 'De keiieem wordt ontleend aan een- veld in zee dat ongeveer ter halverwege tusschen Mvdemblik en de oostkust van Wieringen, op ongeveer 11 K.M. van het werk, is ge-' legen; de keiieem ls hier echter afgedekt door bovenlagen van zand en eenlge klei, teer dikte afwisselend' van 0.8 tot 2 M Deze bovenlagen moeten als regel eerst afgebag- gerd worden- al-Vorens tot het baggeren van keiieem kan worden, overgegaan. Het zand wordt in zee gezogen tot op een' a-lepte van ongeveer 25 M. NAP od een/gen afstand beoosten het werk. J uitvoering zijn thans telwerk ge- met een emmer- ud van fiOO tot 600 L., 7snd2u!2or gron,P0n.zu 1 11dde!1 yn van 0.60 M., een gïyj^r drHvende kraan met gryper, 10 sleepbooten, 14 onderloser» 4 IoMerKh.ulten Het echtpaar Klaassea Het afwaterlngs- en scheepvaart- 1 kanaal tusschen Van Ewljcksluis en de uitwateringssluis bi] Oost- oever gereed. De verhooging van den Marske- en Rlnkewielsdijk ge reed. Nieuws over -den proef polder bi] Andi]k. O'storen werd op het Buiton-IJ te Am- sterdam een nieuw type vlieg-boct door den Mtsst-pllot" dor N. V, Nederlandsche Vlieg- Afwaterlngs- en scheepvaart kanaal in verbarkl met de af sluiting van het Amsteldlep. Verhooging en verzwaring van zeeweringen langs de No ad- zijde van het eiland R'/'e- ringen. Aanleg van een havendam ter vernauwing van den mond der werk have n te Den Oever. iuigegroe.de w.nd naar het Noordoosten IrHnwhnnt n vtin a« ron- wns «e.oopom, bel"ngryke schade toeop r fi"Jhr. Rutger» van Roïenburdh", eonIaftaan de in 1024 ter uitbreiding van da Ie. 'tefhovenlnffPn- dl* f>«' ilgpiaata voor ivlaachersvaartulgen^\ange? Lr Va 52 vW?flVho®ft mini* Proef volder bi] Andljk. 1 T,»i?Jj»'ZT°uVnl\ 'pper van de red-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 2