GEMENGD NIEUWS
;er
len
winst wordt gerekend van ƒ8514, zoodat om
tot dat bedrag te komen over de laatste vier
maanden van dit jaar nog 26.d62.44 gevon
den zal moeten worden. Waar nu Augustus
van dit jaar een gasdebiet gaf van 213926
M®. en Augustus 1925 ons opleverde 216385
M®., dus een vermindering van 2459 M8.,
mogen wij z.L niet verwachten, dat 't eind
bedrag van de begrooting 1926 zal worden
bereikt, ook al omdat door meerder gebruik
van electócitedt, het gasdebiet dalende is.
Daarom acht hij het niet verantwoord tot
gasprijsverhooging over te gaan.
De cokesprjjsverhooging wil dit lid lag'
geraamd te zien, met de verhooging van <it
teerprij® kan hij zich niet vereenigen; even
min met die van electriciteitstarieven, om
dat deze verhooging een belangrijk zwaar
dere last op de winkeliers legt
Waar over het algemeen geklaagd wordt
over minderen omzet bij de winkeliers,
vreest hij, dat door prijsverhooging belang
rijk bezuinigd zal worden .en de Gemeente
nooit tot de geraamde winst zal komen. Een
bedrijf, als het Electriciteitsbedrijf, dat nog
In opkomst is, zou naar zijne meening, door
verbooging van den prijs met ruim 14
belangrijk achteruitgezet worden. Daarom
moet 'hij de voorgestelde verhooging ook ern
stig ontraden.
Genoemd lid geeft in overweging een
straatbelasting 'intevoeren1, welke zal opbren
gen 60.000. Aan belastingverhooging vait
z. i. niet te denken.-Waar de Raad niet be
reid zal zijn tot een verhooging van 5 van
pensioensstorting van ambtenlaren en werk
lieden, meent bij' met een dergelijk voorstel
niet te moeten komen. Met de voorgestelde
bezuiniging van 24.823.20 kan de wethou
der zich, vereendgen. Het benoodigde bedrag
zou dus naar de meening van den wethouder
van Financien aldus kunnen worden gevonr
den: invoering 'eener straatbelast, 60.000,
de aangebrachte bezuinigingen 24.823.30,
meerdere opbrengst cokes 9220, totaal
94.048.20. De overblijvende 1043.20 kun
nen bij den post onvoorziene uitgaven ge
voegd. worden.
Uitdrukkelijk wijst de wethouder er op,
dat hij als de sterkste bestrijder van eene
straatbelasting, slechts noodgedrongen tot
dit voorstel is overgegaan.
ZWALKERS.
Zaterdag 'brak de trieste mistlueht door
en kwamen de groote wolkgevaarten vaag
wazig te voorschijn, doch toch wel zóó zicht
baar, dat te zien was, dat het zwepk Ooste
lijk liep, terwijl de botterschearhoutjes nog
allemaal Zuidwest stonden.
Te verwachten viel dus, dat Oost het zou
winnen van- West en dat er kans zou zijn
op wat bestendiger weer.
■Oost bleef inderdaad! doorzetten- en had
zijn erfvijand voor de zooveelste maal over
wonnen.
We kregen wat beter weer; wel weTd het
wat kouder, doch dat hadden we er best voor
over.
De meeuwen Melden weer hun Oosten-
windspel, door te hangen in het luchtruim
met den kop tegen den wind' en wijdge-
sperde wieken, nu en) dian even gierend; vóór
diep windi, om daarna, met een enkelen wiek
slag te keeren en in- sneltrams vaart te glij
den den wind tegemoet
Al vaker heb ik daarop attent gemaakt en
misschien wordit het wat vervelend; maar
telkens onderga- ik de 'bekoring daarvan en
Sta ik stil voor het raadsel, dat, zonder dioor
ons waar te nemen beweging, de meeuwen
het tijden lang, haast op hetzelfde plekje,
tegen den Oester bulderbast kunnen vol
houden.
's Nachts vroor het vrat en of de zwalkers
van het Wad hét daardoor al iets minder
huiselijk krijgen, weet ik Met, doch- Maan
dag zag Ik groote troepen dier zwervers dn
reusachtige V-vormen vliegen en het leek
wei een strenge winterdag, zooveel rotgan
zen knuisten er over het vlak van den Zuid-
wal.
Dan begin je weer te denken aan den
winter. Wel wil het er nog Met goed' in en
klampen we ons graag vast aan wat gema
tigder temperatuur, doch we zullen er toch
eindelijk weer aan moeten 'gelooven.
En nu kun je daartegen mopperen, doch
met mopperen wordt in- den regel een feit
Met te niet gedaan-, We hebben slechts te
aanvaarden, zooals we zooveel hebben te
aanvaarden in het leven.
Daarom is het goed zoo mogelijk de licht
puntjes van het leven te zoeken. Wel valt
dat gemakkelijker voor iemand, die veelal
voor den wind zeilt, doch er is geen levens
schip of het heeft nu en dan de zeilen- wel
eens om te brassen en te laveeren tegen een
blazend; -tegeniwindje.
Maar ook dan, als het tegenwind- gaat valt
dat gemakkelijker als we een opgeruimd
hart hebben en van eik vleugje zon zooveel
mogelijk deelachtig zien te worden.
Daarom getracht ook in den winter het
nonnetje zoo mogelijk op te zoeken en blij
ons daaraan- te koesteren.
Zjj-n er ook dan- Met duizenderlei dingen,
die een iachend gelaat toonen en een helde
ren blink doorlaten?
'Is er niet het geschuifel van de millioenen
vlokken langs onze ramen, die fluisteren
van grooter behagelijkheidi daarbinnen; is
er met het geknetter in de kachel en de
flakkervlam langs het behang en tegen dé
zoldering, die door het micaplaatje van dat
verwarmingsinstrument wordt geworpen?
Is er Met de levenwekkende tred' in de
buitenlucht als fnisch de Oosterbries blaast
en de zonder schabloon geworpen bloem-
etsen op de ruiten worden getooverd?
Klinkt het niet als een -blijde marsch ais
de karren roffelen over den hard 'bevroren
grond en de klompen/voeten klepperend; suk-
keldraven over de straat'?
En er is nog zooveel;, waarmee een goed
gevoed menschenkind zioh kan verblijden.
^Zoo „is het maar net", hoor ik zeggen,
laar die kommer hebben?" Voor die is
winter een schrijn, die ze evengoed be
leven;, ook al wintert het niet, doch sijpelt de
regen in sombere grijsheid' neer.
Dan huivert allee en het schijnt te lekken
in je botten, in je hoofd en in je hart en
langs Je rug en onder je voeten- en je voelt
)e dan als een stuk misère, waartegen je
vecht en vecht en dat Je dreigt ten onder
te brengen.
Dan liever nog beukend- de banden- ro-nd
de schouders te slaan, zoodat er warm bloed
gaat stroomen door je vingertoppen en je
tintelend een moment staat te tandakken
om de duizenden speldópiikken, die je even
wee maken, te verdragen en weg te werken.
iZoó is' hét oók vermoedelijk met die zwal
kers van het Wad, die reageeren op hetgeen
de maag krijgt te verduren of dat haar ont
houden wordt.
Als het tafeltje slecht bereid is, worden
het zwervers en ze zwalken rond1 om te zoe
ken naar een open plek in de ijszee om daar
hun anker te la-ten vallen en te pogen het
kostje op te scharrelen.
'Op het -moment, dat we dit schrijven-, is
het nog niet zoo, doch het schijnt, dat de
vogels het voorvoelen, dat aanstonds het
Wad de gaarkeuken heeft gesloten, zoodat
ze nu een® poolshoogte gingen nemen, waar,
in tijd van nood, hun wljdgespreid'e tenten
op te slaan en daar, bibberend en huiverend,
te verblijven tot een genadeschot het einde
brengt of hun ausdauer hen voorthelpt- tot
den dag van het gloren van een weldadiger
licht.
eetzaal. Wij werkten anet tien stralen op
de brandpomipen, acht beneden en twee
boven. Het fatale van die -zaak was, dat de
brand juist woedde in het hart van het
schip, waar de machinekamer en stook
plaatsen zich bevonden. Wei zijn de
brandruimten er van gescheiden door sta
len schotten, doch wanneer deze heet
worden, verliezen zij haar kracht
S. O. s.
De situatie werd hoe langer hoe ernsti
ger. Had ik de eerste uren nog gedacht,
diat het wel los zou loepen, tegen halfzes
zag ik den toestand zeer ernstig in, zoo
dat ik het S. O. S.-sein gaf. Daar kwam bij,
dat nu ook de eetzaal, gelegen boven den
brand en de passagiersverblij!ven begon
nen vlaim te vatten. Wij hebben het hou
ten dek onder water gezet, maar deson
danks was de vloer doorgebrand. Met de
brandbijlen hebben wij toen -gaten in de
eetzaalvloer gehakt om er water door te
geven.
De 'bemanning heeft zioh kranig ge-
De vloeken van de overtroefde vijanden
knetterden als een m-itrailleurvuur door de vol toewijding en 1 P J»
lucht, en toen dat niet hielp begonnen de vaar acht te &ev0n alk>s gedaan. mp-
ken, dat we Met op ons geweten wilden heb
ben, dat hij er in bleef, maar 't werd Met
geapprecieerd, we moesten weg.
■Blij van zulke gevaarlijke mensdien ver
lost te zijn en vooral in 't scherpziend oog
van de lens, hervatte het gezelschap zijn
werkzaamheden.
Edoch er zijn nog andere wegen, die tof
Jerusalem leiden en onder leiding -van- onzen
gids, een boerenzoon-, maakten we een om
trekkende beweging in den donkeren nacht
door tal van weilanden, sprongen over sloo-
ten en kwamen weer bij de plaats van het
déraillement, nu echter veilig staande op het
weiland des vaders gids, alLeni gescheiden
door een breede sloot.
Onze manoeuvres waren door de duister
nis absoluut voor den vijand verborgen ge
blevenwie beschrijft de woede en- onlt-
sMteniis der „heer en van- spoorwegongeluk
nummer zooveel", -t-oen daar eensklaps aan
den pikzwarten hemel een immense magne-
siumgioed hoog oplaaide en de plaats des
onheil®, alsmede alle aanwezigen, onverwacht
in 't „zonnetje zette", en enkele seconden
later een' tweede lichltaanval.
Binnenland.
WEER EEN SPOORWEGONGELUK.
Bfl Zoetermeer-Zegw as nj ls een
personentrein ontspoord.
'Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor
vijf is halverwege de halte BleiswjjkKruis
weg en station Zoetermeer-Zegwaard, dus
ongeveer 21/, kilometer vóór laatstgenoemd
station, een personenwagen van trein 168
een sneltrein van Utrecht naar Den Haag
ontspoord. De trein reed1 met groote snel
heid. De reizigers in de eerste en tweede
klas wagon de vijfde van den trein
hoorden plotseling een harden slag, waarna
de wagen geweldig begon te schommelen en
te schudden.
-In verscheidene compartimenten werd
bijna tegelijkertijd aan de noodrem getrok
ken. De machinist, die blijkbaar inmiddels
ook ai gemerkt had, dat er iets Met in den
haak was, remde eveneens Mt alle macht.
Nog voordat de trein tot stilstand kwam
brak de koppeling tusschlen het vierde en
vijfdie rijtuig. De achterste wagens duwden
den vijfden wagert, welke ontspoord bleek
te zijn, nog wat op, -waardoor deze dwars
over den weg kwam te staan'. Hierdoor werd
het treinverkeer over het andere spoor even
eens geheel versperd.
Zoodra de trein stilstond verlieten alle
reiziger® haastig de wagens om te kijken
wat er gebeurd was. Het -bleek, dat de voor
ste truck van dóni vijfden wagen uit de rails
was geloopen. De wielen waren, zooals moe
ten op de biels en een groef in het grint
van de spoorbaan aangaven, nog een eind
naast de rails doorgeloopen en ten slotte
M het zandi gezakt.
De consternatie onder de reizigers was
natuurlijk groot, maar men kalmeerde spoe
dig toen bleek, dat wat wel heel wonder
lijk is niemand eenig letsel had gekregen.
Terstond werden' de noodige maatregelen
gènomen om de reizigers hun weg te kun
nen laten vervolgen:
Zondag was het spoor van de lijn Den
HaagGouda, waarop Zaterdagmiddag het
ongeluk gebeurde, dn beide richtingen weer
vrij en kon het verkeer geheel normaal
plaats hebben.
De 's-Gravenhaagsche correspondent van
»De Telegraaf, die direct na het ongeval
naar de plaats des onheiis ging, schrijnt in
zjjn blad hét volgende interessante Telaas:
Ver weg, in de binnenlanden van Zuid-
Holland was het spoorwegongeluk gebeurd.
-Tusschen Bleiswjjk en Zoetermeer-Zeg
waard in, te midden van wéilanden, alooten
en- riet, mét in de verte enkele verdwaalde
-boerderijen. Derwaarts snelde onze auto in
hét duister van den Decemberavond, langs
eenzame en door -regenbuien scMer onbe
gaanbare landwegen, eindeloos zoekend naar
de plek des onheiis, die zich scheen te willen
verschuilen in- het nachtelijk zwart, als
schaamde zij zich er voor spoorwegonge
luk „nummer zooveel" te herbergen.
Tallooze inlichtingen van landlieden, die
ons modderig land kruisten brachten ons ten
Slotte tot op enkele honderden meters van
het ongeval:
Daar begon het moeilijkste deel van den
tocht, dwars door de weilanden, waarbij de
-modderbaden van Spa in 't Met zonken, over
békken en slooten naar de spoorbaan.
Toen we deze na een langdurige worste
ling eindelijk bereikten, hadden we een ge
voel alsof we dwars door Tibet waren ge
trokken en opgelucht togen we verder, onbe
wust van de gevaren, die ons boven het
hoofd-, hdngeni
Daar doemden reeds voor ons op de ge
derailleerde wagon en er om heen sprookjes
achtig -mannen met flambouwen, die tegen
den donkeren achtergrond aandeden als ge
heimzinnige schatgravers.
Een donderend- „halt" rukte ons wreed uit
onze overpeinzingenen een kort dik
leertje, dat gelukkig Mets rooverachtigs
iad, al keek hij overigens zeer nijdig, ver
sperde ons den weg, gevolgd' door een reus
van een spoorman gewapend' met een toorts.
„Hebt u een bewijs, daJt u op de spoorbaan
magwat? is u van de pers, en u foto
graaf ondanks het duister zagen we het
-leertje verbleeken.dan meteen er af,
gilde hij woest, hoe durft u, meneer, beet hij
ons njjaiig toe.en dan zeker In de krant
er over schrijven, en foto's er bij, nee me
neer, Mer zal Mets gefotografeerd worden,
en nu dadelijk; weg, of er wordt proces-ver
baal tegen u opgemaakt".
)We boden den inspecteur van 't vervoer
als zoodanig ontpopte hij zioh „Vale
riaan" aan voor de zenuwen, want hét woord
,ypers" had hem zoo almachtig doen echrik-
helden met grind en modderkluiten te
gooien, onder glorierijke aanvoering van het
booze inspecteurbje, zoodat de boerenzoon
het raadzaam achtte te retireeren. Vooral
waar met grof grind werd geattaqueerd, dat
in voldoende voorraden aanwezig pleegt te
zij.nl
'Waar, zooals men dat in die berichten van
het oorlogsfront gewoon was uit te drukken,
het door on® gestelde doel bereikt was, kon
den we terugtrekken, nadat we onderweg
nog een collega van een U -."Mi blad had
den opgepikt, die door vri iijke bemidde-
deling van het Inspecteurtje een pboces-
verbaal had gekregen van een rijksveld
wachter, omdat Mji zich na ons op de spoor
baan had gewaagd, en dit had het meerver-1 „West Ives" en van de „Beemsterdijk",
melde overkropte gemoed; des imspeoteurs rij tegen den dag bij mij zouden kun»
Mét meer kunnen verwerken. nen' rijn. Tegen 12 uur kon ik aan dé
ïntussdhen is deze geschiedenis leerzaam, i West-Ives seinen, dat ik zijn hulp niet
waar ze doet zien, dat de spoorwegautoritei- j[m6er noodig had. Hetzelfde 'bericht heb
ten ten minste nog één nuttig gebruik van ik 's morgens om 5 uur aan de „Beem-
heit grove grind weten te maken. sterdijk" gezonden.
VrijdagoiMxrgen zijn wij' met den dag
De oorzaak. Vigo bdnnengeloopen. Alle passagiers zijn
Het is defiMttef vast komen te staan dat 'daaT «^iand gegaan en werden door on-
het springen van een wiel-bandage de on-?en f^en m 0 au^° 111081 <^arunia B6"
mliddellijke oorzaak van het ongeval gewor-
gelijk was en hun taak was niet gemak
kelijk. Gewapend met rookmaskers en
zuurstofapparaten drongen -zij door de
dichte wolken om' telkens, als de vlam
even weg was, daarvan gébruik te maken
om water te -brengen naar den vuurhaard.
Allen 'boden zich aan voor dit gevaarlijke
werkje.
Het meest bevreesd was lk voor uit
breiding, Tusschen' 6 en 8 uur was het
zoo ernstig, dat ik bij mijzelf de opmer
king maakt:
„Er hoeft maar weinig bij te komen,
dan- kunnen wij het niet houden,"
Toén heb lk het S.OJS.-sein gegeven en
al spoedig kreeg lk antwoord van de
den is. Langs de rails heeft men de stukken
van deze wiel-bandage gevonden. Drie hon
derd meter verder is de trein tot stilstand
gekomen. De reden, dat het ongeluk geen
dat men een goede vangst had gedaan,
want hij werd gezocht dioor de politie van
Heemstede, Bloemendaal1 en Katwijk. De
man is ter beschikking van die justitie
gesteld; hij heeft bekend, zich aan ver
schillende inbraken te Zandvoort en te
Aerdenhout te hebben schuldig gemaakt.
AUTO DOOR SNELTREIN
GEGREPEN.
Alle Inzittenden gewond.
Zaterdagavond reed een auto waarin
drie hoeren -gezeten waren; op dén Mul
derstraatweg in de richting naar Amster
dam. De afsluithoornen aan den spoor
overweg tusschen het Merwedekanaal en
dé Vinkenbrug waren neergelaten. De
bestuurder van vorengenoemde auto
schijnt niet gezien te hébben, dat de
spoorboomen gesloten waren, anet het
gevolg, dat hij met zijn wagen In volle
vaart tegen den afshiitbooan opreed. Door
den schok vloog de 'boom omhoog en reed
die wagen den1 overweg op. Op hetzelfde
oogenblik passeerde de sneltrein, zoodat
de auto in botsing kwam met de locomo
tief. De schok was van dien aard, dat de
auto achteruit rolde en 'bij dleni afsluit
boom terecht kwam.
De inzittenden waren allen 'gewond, zij
werden naar een ziekenhuis te Amster
dam vervoerd.
Oude man door auto overreden en gedood.
Te Zaandam is Zondagmorgen de 74-
jarige waker Th. van dé Vennep toen hij
van zijn werk naar huls keerde in die
Westzijde door een auto overreden. Kort
na zijn overbrenging naar het ziekenhuis
ls de man aan de bekomen verwondingen
overreden.
De auto is door de politie in beslag ge
nomen.
Ernstige vechtpartij ln Den Haag.
Zaterdagnacht heeft in het Westeinde
te den Haag een vechtpartij plaats gehad,
waarbij een zeetal personen betrokken
was en wélke tot gevolg had, dat twee
hunner vrij ernstig letsel bekwamen. De
28-jarige caféhouder P. T. bekwam een
diépe snijwond ln den nek; hij is door den
Gen. Dienst naar het ziekenhuis aan den
Zuidwal 'gebracht en daar ter verpleging
opgenomen; zijn toestand is niet levens
gevaarlijk. De tweede A. v. N., een 27-
jarlge glazenwasscher bekwam een snij
wond aan den linkerduim, welke het noo
dig maakte het eerste lid van den duim
onmiddellijk te amputeeren, waarna de
man naar zijn woning kon worden ge
voerd.
Volgens v. N. zouden beide verwondin
gen zijn toe-gébracht door zekeren W. V.,
zonder bekende woonplaats. Een oogge
tuige van de vechtpartij heeft tegenover
de politie verklaard, dat hij genoemden V.
een dolkmes hoeft zien trekken.
Moderne romantiek.
Een paar jaar geleden moest Smirnoff,
een der oudere piloten- van de KXiM., boven
Denemarken een noodlanding maken.
„Er was geen haast bij", vertelde de Rus
eens zelf, „een daarom zocht ik op mijn ge
mak een goed landingsterrein Mt".
Goed had in dit geval een dubbele betee-
benis. Het uitgezochte weiland was goed
voor de machine en voor den piloot, want
het was mooi vlak en het lag vlak bij een
Zeer groote verwoestingen.
De passagiersverbiljven rijn geheel ver
brand, terwijl de eetzaal enorme schade
'heeft gekregen. Door het schudden van
erger afmétiingen heeft aangenomen, moet j bet sciiip is een groote chaos ontstaan,
hierin gezocht worden, dat de luchtkoppe-doordat het houtwerk en de halfverbran-
ling verbroken; is tusschen den eersten-1 de tabak een groote massa was gaan ver-
wagon en de locomotief. Hierdoor ontstaat I men. Behalve het verlies van duizend ba-
hetzelfde effect als wanneer aan- de noodrem len tabak heeft het schip zelf groote scha-
wordt getrokken. Bovendien heeft de machi- de bekomen en zal het opMeuw gerestau-
ndst, zoodra hij voelde, dat de noodrem in reerdl moeten worden,
werking was, ook krachtig geremd. Hier
door kon het gebeuren, dat de achteraan ko- Brand op de „Zeelandla".
mende wagons Met met volle snelheid op I Gedurende de reis van Buenos Aires
den ontspoorden wagon zqn geloopeni naar Amsterdam, verwoestte een brand
De materieele schade is met groot aan homd van het Nederlandsche stoom-
schip „jZeelandia" verscheidene hutten.
Gisteren ls in den Hang een Dank zij' de krachtige hulp van dé beman-
rijtulg ontspoord. ning werden ernstige gevolgen voorko-
Bij het rangeeren van een trein op de men-
spoorwegemplacementen van het station' He „Zeelandia" is, gelijk bekend, een
Staatsspoor, te 's-Gravenhage, even voor- der schepen van dén Kon. HoIL. Ltoyd.
bij den overweg aan de Charlotte de Bour- Het schip meet 7995 ton bruto. Het is
straat ontspoorde gisternamiddag om- Zondagmorgen te Amsterdam binnenge-
streeks balfvier een personenrijtuig, waar- komen.
door de lijn GoudaiDen Haag werd ver- Gebleken is, dat een zestal 8e klasse n sroote boerenhofsteden, waardoor
sperd. hutten grootendeels is uitgebrand. i
De oorzaak van de ontsporing is te wij- De parnek, die onder de passagiers Z1«M behoorlijk neer,
ten aan het breken van een as van het dreigde uit te breken, werd! onderdrukt vn->e£ oimenuir; aan den heereboer en seinde
personenrijtuig. door bet onmiddellijk handelend en beleid
vol optreden der geheele bemanning Met
DE BRAND OP DE „MAASDAM", vier stralen werd het vuur bestreden. Om
trent de oorzaak van den brand, die tot
Angstige rnncn. een ramp had kunnen worden, tast men
De Rotterdiamsche oorr. van de Tele- nog in het duister. Vermoedelijk heeft een
graaf heeft een onderhoud géhad met den emigranten uit de achterste hut een
kapitein van de ^Maasdam". Deze vertel- brandend eind sigaar of sigarette klakke-
de hem ongeveer het volgende: weggeworpen.
Wij 'hadlden 90 passagiers aan iboord brand M-ak uit tijdens een filmver-
bijna allen Spanjaarden. De equipage vap aar> '>oord van een „brandblusch-
de „Maasdam" bestaat uit 80 man. Het demonstratie. Wel een eigenaardige bizon-
was Dinsdag, den 30sten November, des demeid.
middags te ongeveer vier -uur, toen van!
vetschSlldene zijden rookkolommen wer- un bewaakte overwegen,
den waargenomen. Niet alleen kwam dei Zondagmorgen is te Winschoten over-
rook uit den luchtkoker, doch ook de hof- leden mej. Koster, uit Wagenborgen, die
eenige dagen geleden bij een botsing tus
schen trein en een auto op den onbewaak-
ten overweg te Scheemda, ernstig weid
gewond. Haar man heeft gisteren het zie
kenhui® verlaten.
m eerter kwam rapporteeren, dat op onver
klaarbare wijze de keuken vol rook stond!
Wij gingen onmiddellijk kijken en na
men eenige extinctteurs mede, doch toen
wij ibeneden kwamen, konden wij dóór
den dichten rook de snelblusschers Met
eens meer gebruiken. Het bleek toen, dat
de passagiersverblijven op het passagiers-
dek ter hoogte van ruim 4 in brand ston
den,
Hoe de brand ls ontstaan, is m-y op het
oogenblik nog een raadsel. Vermoedelijk
is een der passagiers nogal nonchalant
geweest met een Cubaansche sigaret, wel
ke sigaretten de eigenschap hebben' door
te blijden branden, ook al rookt men Met.
In ieder geval stonden om vier uur reedis
eeitige passagiersverblijven in 'bramd. De
vlammen vonden daar in de houten schot
sen, de houtwolzakfcen en de reddingsgor-
dels gretig voedsel. Ook kon- de 'bramd ge
makkelijk naar de andere verblijiven over
slaan, daar de 'bouten schotten geen be
letsel vormden.
De brand sloeg al spoedig over naar het
ruim. waar zioh een lading tabak bevond,
nerwljl door de hitte de vloeren van de
eetzaal en de keuken kroon trokken en
liet houtwerk, da^ op de stalen vloeren is
aangebracht, in brand raakte. De eerste
maatregel was alle passagiers bijeen te
roepen en hen onder te brengen in het
'ïospitaal en de rookkamer op het voor
schip. De blusschimg werd aanvankelijk
zeer bemoeilijkt door de ontzettende rook
wolken. Mijn mannen werden terugge
dreven, toen zij den vuurhaard wilden na-
Op den onbewaakten overweg nabij de
Watermolenbeek bij Roozendaal is een
losse locomotief in een kudde schapen ge
reden. Vijftien schapen werden gedood.
Een moeder zet ln de slaapkamer harer
kinderen de gaskraan open.
De echtgenootö van den heer J. B. te
Wormer zette gisterenmorgen, vermoe
delijk in overspanDen toestand, de gas
kraan open in de kamer, waar haar drie
jeugdige kinderen sliepen.
Daarna begaf ze zich naar haar man,
die to Koog aan de Zaan werkt Zij over
handigde hem den sleutel der woning,
terwijzij hem tevens met haar daad in
kennis stelde.
De man deelde het gebeurde terstond
aan een politieagent mede, die zich ijlings
per rijwiel naar de woning begaf.
Hij vond daar de kinderen alle nog in
leven. In de woning is n.1. een munt
meter geplaatst. Daar te weinig munt
stukken waren ingeworpen, was de gas-
toevoer ophehouden.
Een Inbreker gevat.
Donderdag is ingebroken in de villa De
Zwaluwen, staande aan een zijstraat van
de Brederodestr. te Zandvoort. De politie
had het vermoeden, dat de inbreker nog
dcreni, zoodat ik tmJJ móest bepalen totjwel eens zou terugkomen, en bewaakte
sprnten van water door die trapafganigen het huis. Zaterdag verschafte zij zich toe-
en dó gaten, die wij hier en' daar wisten gang tot het huis en trof in het souster-
te maken. Nadat wij ongeveer tien minu
ten bezig waren, was het 'beneden een en
al vuur over dó geheele lengte ondier de
naar Nederland om hulp.
Den volgenden dag cirkelde boven de
hofstede een andere KXiM.JVOgel, die ook
op het weiland neerstreek, en waarvan de
piloot ook vriendelijk te lógeeren gevraagd
werd in het groote boerenhuis.
Terwijl de meegekomen mechanicien het
kleine euvel verhielp, bezichtigden de bedde
piloten de groote boerenhofstede onder het
vriendelijk geleide van een charmante doch
ter d'es huizes.
Weer een dag later stegen de beide ma
chines op. Smirnoff vloog rechtstreeks door
naar Kopenhagen, maar de hulpmachine
bleef vrij lang boven de boerenhofstede
cirkelen.
Toen 'twee dagen later deze piloot dezelfde
plek passeerde, vloog hij opmerkelijk Ia -g,
en later werd geconstateerd, dat d'e char
mante dóchter altijd naar de K.L.'M.-mach;ne
wuifde, mits het de machine van dezen piloot
was.
AndeTe machines keek zij alleen maar na.
Het moet natuurlijk een geheim blijven
wie deze piloot geweest is. Maar 14 Decem
ber a.s. zal in de Frederiksbergkerk te Ko
penhagen het huwelijk gesloten worden
tusschen Méj. Tofa F. E. Spandet uit Thu-
rehyliiLle en dón oudsten veikeerspiloot van
de K.L.M., den meest -popuMren piloot op
de groote vliegvelden/ van Europa, dón) heer
G. J. Geysendorffer Mt Den Haag.
(„Vad.").
Springen1 uit een rijdend voertuig.
M. K. Mt Schiedam is Vrijdagmiddag
omMreeks 'half 2 bij het springen op een
'au^> van L. met zijn been tus
schen de spatoen van het wiel terecht ge
komen, tengevolge waarvan hij is geval-
ten en hem bedde beenen zijn verbriizeW
ij is naar het gemeente-ziekenhuis
SoMedam vervoerd.
te
rain aan den 44-jarigen J. P. v. d. G., af
komstig Mt Rotterdam. Hij werd naar hèti Ëe'n
politiebureau overgebracht, waar bleek
Lichtzinnige bruiden.
Lat rXÏ? kerkgebouw binnen
Wi ïten^Tf de bruW rioh dó 'haren
v foppen -wordt haar huwe
lijk niet kerkelijk bevestigd:
Verdronken.
éohelpenventer Jan Pte.
kanaal te Alkmaar.
|nrttfd later werd"dó amn
Robinson.
Een bemoedigende ontvangst.