GEMENGD NIEUWS ;er len winst wordt gerekend van ƒ8514, zoodat om tot dat bedrag te komen over de laatste vier maanden van dit jaar nog 26.d62.44 gevon den zal moeten worden. Waar nu Augustus van dit jaar een gasdebiet gaf van 213926 M®. en Augustus 1925 ons opleverde 216385 M®., dus een vermindering van 2459 M8., mogen wij z.L niet verwachten, dat 't eind bedrag van de begrooting 1926 zal worden bereikt, ook al omdat door meerder gebruik van electócitedt, het gasdebiet dalende is. Daarom acht hij het niet verantwoord tot gasprijsverhooging over te gaan. De cokesprjjsverhooging wil dit lid lag' geraamd te zien, met de verhooging van <it teerprij® kan hij zich niet vereenigen; even min met die van electriciteitstarieven, om dat deze verhooging een belangrijk zwaar dere last op de winkeliers legt Waar over het algemeen geklaagd wordt over minderen omzet bij de winkeliers, vreest hij, dat door prijsverhooging belang rijk bezuinigd zal worden .en de Gemeente nooit tot de geraamde winst zal komen. Een bedrijf, als het Electriciteitsbedrijf, dat nog In opkomst is, zou naar zijne meening, door verbooging van den prijs met ruim 14 belangrijk achteruitgezet worden. Daarom moet 'hij de voorgestelde verhooging ook ern stig ontraden. Genoemd lid geeft in overweging een straatbelasting 'intevoeren1, welke zal opbren gen 60.000. Aan belastingverhooging vait z. i. niet te denken.-Waar de Raad niet be reid zal zijn tot een verhooging van 5 van pensioensstorting van ambtenlaren en werk lieden, meent bij' met een dergelijk voorstel niet te moeten komen. Met de voorgestelde bezuiniging van 24.823.20 kan de wethou der zich, vereendgen. Het benoodigde bedrag zou dus naar de meening van den wethouder van Financien aldus kunnen worden gevonr den: invoering 'eener straatbelast, 60.000, de aangebrachte bezuinigingen 24.823.30, meerdere opbrengst cokes 9220, totaal 94.048.20. De overblijvende 1043.20 kun nen bij den post onvoorziene uitgaven ge voegd. worden. Uitdrukkelijk wijst de wethouder er op, dat hij als de sterkste bestrijder van eene straatbelasting, slechts noodgedrongen tot dit voorstel is overgegaan. ZWALKERS. Zaterdag 'brak de trieste mistlueht door en kwamen de groote wolkgevaarten vaag wazig te voorschijn, doch toch wel zóó zicht baar, dat te zien was, dat het zwepk Ooste lijk liep, terwijl de botterschearhoutjes nog allemaal Zuidwest stonden. Te verwachten viel dus, dat Oost het zou winnen van- West en dat er kans zou zijn op wat bestendiger weer. ■Oost bleef inderdaad! doorzetten- en had zijn erfvijand voor de zooveelste maal over wonnen. We kregen wat beter weer; wel weTd het wat kouder, doch dat hadden we er best voor over. De meeuwen Melden weer hun Oosten- windspel, door te hangen in het luchtruim met den kop tegen den wind' en wijdge- sperde wieken, nu en) dian even gierend; vóór diep windi, om daarna, met een enkelen wiek slag te keeren en in- sneltrams vaart te glij den den wind tegemoet Al vaker heb ik daarop attent gemaakt en misschien wordit het wat vervelend; maar telkens onderga- ik de 'bekoring daarvan en Sta ik stil voor het raadsel, dat, zonder dioor ons waar te nemen beweging, de meeuwen het tijden lang, haast op hetzelfde plekje, tegen den Oester bulderbast kunnen vol houden. 's Nachts vroor het vrat en of de zwalkers van het Wad hét daardoor al iets minder huiselijk krijgen, weet ik Met, doch- Maan dag zag Ik groote troepen dier zwervers dn reusachtige V-vormen vliegen en het leek wei een strenge winterdag, zooveel rotgan zen knuisten er over het vlak van den Zuid- wal. Dan begin je weer te denken aan den winter. Wel wil het er nog Met goed' in en klampen we ons graag vast aan wat gema tigder temperatuur, doch we zullen er toch eindelijk weer aan moeten 'gelooven. En nu kun je daartegen mopperen, doch met mopperen wordt in- den regel een feit Met te niet gedaan-, We hebben slechts te aanvaarden, zooals we zooveel hebben te aanvaarden in het leven. Daarom is het goed zoo mogelijk de licht puntjes van het leven te zoeken. Wel valt dat gemakkelijker voor iemand, die veelal voor den wind zeilt, doch er is geen levens schip of het heeft nu en dan de zeilen- wel eens om te brassen en te laveeren tegen een blazend; -tegeniwindje. Maar ook dan, als het tegenwind- gaat valt dat gemakkelijker als we een opgeruimd hart hebben en van eik vleugje zon zooveel mogelijk deelachtig zien te worden. Daarom getracht ook in den winter het nonnetje zoo mogelijk op te zoeken en blij ons daaraan- te koesteren. Zjj-n er ook dan- Met duizenderlei dingen, die een iachend gelaat toonen en een helde ren blink doorlaten? 'Is er niet het geschuifel van de millioenen vlokken langs onze ramen, die fluisteren van grooter behagelijkheidi daarbinnen; is er met het geknetter in de kachel en de flakkervlam langs het behang en tegen dé zoldering, die door het micaplaatje van dat verwarmingsinstrument wordt geworpen? Is er Met de levenwekkende tred' in de buitenlucht als fnisch de Oosterbries blaast en de zonder schabloon geworpen bloem- etsen op de ruiten worden getooverd? Klinkt het niet als een -blijde marsch ais de karren roffelen over den hard 'bevroren grond en de klompen/voeten klepperend; suk- keldraven over de straat'? En er is nog zooveel;, waarmee een goed gevoed menschenkind zioh kan verblijden. ^Zoo „is het maar net", hoor ik zeggen, laar die kommer hebben?" Voor die is winter een schrijn, die ze evengoed be leven;, ook al wintert het niet, doch sijpelt de regen in sombere grijsheid' neer. Dan huivert allee en het schijnt te lekken in je botten, in je hoofd en in je hart en langs Je rug en onder je voeten- en je voelt )e dan als een stuk misère, waartegen je vecht en vecht en dat Je dreigt ten onder te brengen. Dan liever nog beukend- de banden- ro-nd de schouders te slaan, zoodat er warm bloed gaat stroomen door je vingertoppen en je tintelend een moment staat te tandakken om de duizenden speldópiikken, die je even wee maken, te verdragen en weg te werken. iZoó is' hét oók vermoedelijk met die zwal kers van het Wad, die reageeren op hetgeen de maag krijgt te verduren of dat haar ont houden wordt. Als het tafeltje slecht bereid is, worden het zwervers en ze zwalken rond1 om te zoe ken naar een open plek in de ijszee om daar hun anker te la-ten vallen en te pogen het kostje op te scharrelen. 'Op het -moment, dat we dit schrijven-, is het nog niet zoo, doch het schijnt, dat de vogels het voorvoelen, dat aanstonds het Wad de gaarkeuken heeft gesloten, zoodat ze nu een® poolshoogte gingen nemen, waar, in tijd van nood, hun wljdgespreid'e tenten op te slaan en daar, bibberend en huiverend, te verblijven tot een genadeschot het einde brengt of hun ausdauer hen voorthelpt- tot den dag van het gloren van een weldadiger licht. eetzaal. Wij werkten anet tien stralen op de brandpomipen, acht beneden en twee boven. Het fatale van die -zaak was, dat de brand juist woedde in het hart van het schip, waar de machinekamer en stook plaatsen zich bevonden. Wei zijn de brandruimten er van gescheiden door sta len schotten, doch wanneer deze heet worden, verliezen zij haar kracht S. O. s. De situatie werd hoe langer hoe ernsti ger. Had ik de eerste uren nog gedacht, diat het wel los zou loepen, tegen halfzes zag ik den toestand zeer ernstig in, zoo dat ik het S. O. S.-sein gaf. Daar kwam bij, dat nu ook de eetzaal, gelegen boven den brand en de passagiersverblij!ven begon nen vlaim te vatten. Wij hebben het hou ten dek onder water gezet, maar deson danks was de vloer doorgebrand. Met de brandbijlen hebben wij toen -gaten in de eetzaalvloer gehakt om er water door te geven. De 'bemanning heeft zioh kranig ge- De vloeken van de overtroefde vijanden knetterden als een m-itrailleurvuur door de vol toewijding en 1 P J» lucht, en toen dat niet hielp begonnen de vaar acht te &ev0n alk>s gedaan. mp- ken, dat we Met op ons geweten wilden heb ben, dat hij er in bleef, maar 't werd Met geapprecieerd, we moesten weg. ■Blij van zulke gevaarlijke mensdien ver lost te zijn en vooral in 't scherpziend oog van de lens, hervatte het gezelschap zijn werkzaamheden. Edoch er zijn nog andere wegen, die tof Jerusalem leiden en onder leiding -van- onzen gids, een boerenzoon-, maakten we een om trekkende beweging in den donkeren nacht door tal van weilanden, sprongen over sloo- ten en kwamen weer bij de plaats van het déraillement, nu echter veilig staande op het weiland des vaders gids, alLeni gescheiden door een breede sloot. Onze manoeuvres waren door de duister nis absoluut voor den vijand verborgen ge blevenwie beschrijft de woede en- onlt- sMteniis der „heer en van- spoorwegongeluk nummer zooveel", -t-oen daar eensklaps aan den pikzwarten hemel een immense magne- siumgioed hoog oplaaide en de plaats des onheil®, alsmede alle aanwezigen, onverwacht in 't „zonnetje zette", en enkele seconden later een' tweede lichltaanval. Binnenland. WEER EEN SPOORWEGONGELUK. Bfl Zoetermeer-Zegw as nj ls een personentrein ontspoord. 'Zaterdagmiddag omstreeks kwart voor vijf is halverwege de halte BleiswjjkKruis weg en station Zoetermeer-Zegwaard, dus ongeveer 21/, kilometer vóór laatstgenoemd station, een personenwagen van trein 168 een sneltrein van Utrecht naar Den Haag ontspoord. De trein reed1 met groote snel heid. De reizigers in de eerste en tweede klas wagon de vijfde van den trein hoorden plotseling een harden slag, waarna de wagen geweldig begon te schommelen en te schudden. -In verscheidene compartimenten werd bijna tegelijkertijd aan de noodrem getrok ken. De machinist, die blijkbaar inmiddels ook ai gemerkt had, dat er iets Met in den haak was, remde eveneens Mt alle macht. Nog voordat de trein tot stilstand kwam brak de koppeling tusschlen het vierde en vijfdie rijtuig. De achterste wagens duwden den vijfden wagert, welke ontspoord bleek te zijn, nog wat op, -waardoor deze dwars over den weg kwam te staan'. Hierdoor werd het treinverkeer over het andere spoor even eens geheel versperd. Zoodra de trein stilstond verlieten alle reiziger® haastig de wagens om te kijken wat er gebeurd was. Het -bleek, dat de voor ste truck van dóni vijfden wagen uit de rails was geloopen. De wielen waren, zooals moe ten op de biels en een groef in het grint van de spoorbaan aangaven, nog een eind naast de rails doorgeloopen en ten slotte M het zandi gezakt. De consternatie onder de reizigers was natuurlijk groot, maar men kalmeerde spoe dig toen bleek, dat wat wel heel wonder lijk is niemand eenig letsel had gekregen. Terstond werden' de noodige maatregelen gènomen om de reizigers hun weg te kun nen laten vervolgen: Zondag was het spoor van de lijn Den HaagGouda, waarop Zaterdagmiddag het ongeluk gebeurde, dn beide richtingen weer vrij en kon het verkeer geheel normaal plaats hebben. De 's-Gravenhaagsche correspondent van »De Telegraaf, die direct na het ongeval naar de plaats des onheiis ging, schrijnt in zjjn blad hét volgende interessante Telaas: Ver weg, in de binnenlanden van Zuid- Holland was het spoorwegongeluk gebeurd. -Tusschen Bleiswjjk en Zoetermeer-Zeg waard in, te midden van wéilanden, alooten en- riet, mét in de verte enkele verdwaalde -boerderijen. Derwaarts snelde onze auto in hét duister van den Decemberavond, langs eenzame en door -regenbuien scMer onbe gaanbare landwegen, eindeloos zoekend naar de plek des onheiis, die zich scheen te willen verschuilen in- het nachtelijk zwart, als schaamde zij zich er voor spoorwegonge luk „nummer zooveel" te herbergen. Tallooze inlichtingen van landlieden, die ons modderig land kruisten brachten ons ten Slotte tot op enkele honderden meters van het ongeval: Daar begon het moeilijkste deel van den tocht, dwars door de weilanden, waarbij de -modderbaden van Spa in 't Met zonken, over békken en slooten naar de spoorbaan. Toen we deze na een langdurige worste ling eindelijk bereikten, hadden we een ge voel alsof we dwars door Tibet waren ge trokken en opgelucht togen we verder, onbe wust van de gevaren, die ons boven het hoofd-, hdngeni Daar doemden reeds voor ons op de ge derailleerde wagon en er om heen sprookjes achtig -mannen met flambouwen, die tegen den donkeren achtergrond aandeden als ge heimzinnige schatgravers. Een donderend- „halt" rukte ons wreed uit onze overpeinzingenen een kort dik leertje, dat gelukkig Mets rooverachtigs iad, al keek hij overigens zeer nijdig, ver sperde ons den weg, gevolgd' door een reus van een spoorman gewapend' met een toorts. „Hebt u een bewijs, daJt u op de spoorbaan magwat? is u van de pers, en u foto graaf ondanks het duister zagen we het -leertje verbleeken.dan meteen er af, gilde hij woest, hoe durft u, meneer, beet hij ons njjaiig toe.en dan zeker In de krant er over schrijven, en foto's er bij, nee me neer, Mer zal Mets gefotografeerd worden, en nu dadelijk; weg, of er wordt proces-ver baal tegen u opgemaakt". )We boden den inspecteur van 't vervoer als zoodanig ontpopte hij zioh „Vale riaan" aan voor de zenuwen, want hét woord ,ypers" had hem zoo almachtig doen echrik- helden met grind en modderkluiten te gooien, onder glorierijke aanvoering van het booze inspecteurbje, zoodat de boerenzoon het raadzaam achtte te retireeren. Vooral waar met grof grind werd geattaqueerd, dat in voldoende voorraden aanwezig pleegt te zij.nl 'Waar, zooals men dat in die berichten van het oorlogsfront gewoon was uit te drukken, het door on® gestelde doel bereikt was, kon den we terugtrekken, nadat we onderweg nog een collega van een U -."Mi blad had den opgepikt, die door vri iijke bemidde- deling van het Inspecteurtje een pboces- verbaal had gekregen van een rijksveld wachter, omdat Mji zich na ons op de spoor baan had gewaagd, en dit had het meerver-1 „West Ives" en van de „Beemsterdijk", melde overkropte gemoed; des imspeoteurs rij tegen den dag bij mij zouden kun» Mét meer kunnen verwerken. nen' rijn. Tegen 12 uur kon ik aan dé ïntussdhen is deze geschiedenis leerzaam, i West-Ives seinen, dat ik zijn hulp niet waar ze doet zien, dat de spoorwegautoritei- j[m6er noodig had. Hetzelfde 'bericht heb ten ten minste nog één nuttig gebruik van ik 's morgens om 5 uur aan de „Beem- heit grove grind weten te maken. sterdijk" gezonden. VrijdagoiMxrgen zijn wij' met den dag De oorzaak. Vigo bdnnengeloopen. Alle passagiers zijn Het is defiMttef vast komen te staan dat 'daaT «^iand gegaan en werden door on- het springen van een wiel-bandage de on-?en f^en m 0 au^° 111081 <^arunia B6" mliddellijke oorzaak van het ongeval gewor- gelijk was en hun taak was niet gemak kelijk. Gewapend met rookmaskers en zuurstofapparaten drongen -zij door de dichte wolken om' telkens, als de vlam even weg was, daarvan gébruik te maken om water te -brengen naar den vuurhaard. Allen 'boden zich aan voor dit gevaarlijke werkje. Het meest bevreesd was lk voor uit breiding, Tusschen' 6 en 8 uur was het zoo ernstig, dat ik bij mijzelf de opmer king maakt: „Er hoeft maar weinig bij te komen, dan- kunnen wij het niet houden," Toén heb lk het S.OJS.-sein gegeven en al spoedig kreeg lk antwoord van de den is. Langs de rails heeft men de stukken van deze wiel-bandage gevonden. Drie hon derd meter verder is de trein tot stilstand gekomen. De reden, dat het ongeluk geen dat men een goede vangst had gedaan, want hij werd gezocht dioor de politie van Heemstede, Bloemendaal1 en Katwijk. De man is ter beschikking van die justitie gesteld; hij heeft bekend, zich aan ver schillende inbraken te Zandvoort en te Aerdenhout te hebben schuldig gemaakt. AUTO DOOR SNELTREIN GEGREPEN. Alle Inzittenden gewond. Zaterdagavond reed een auto waarin drie hoeren -gezeten waren; op dén Mul derstraatweg in de richting naar Amster dam. De afsluithoornen aan den spoor overweg tusschen het Merwedekanaal en dé Vinkenbrug waren neergelaten. De bestuurder van vorengenoemde auto schijnt niet gezien te hébben, dat de spoorboomen gesloten waren, anet het gevolg, dat hij met zijn wagen In volle vaart tegen den afshiitbooan opreed. Door den schok vloog de 'boom omhoog en reed die wagen den1 overweg op. Op hetzelfde oogenblik passeerde de sneltrein, zoodat de auto in botsing kwam met de locomo tief. De schok was van dien aard, dat de auto achteruit rolde en 'bij dleni afsluit boom terecht kwam. De inzittenden waren allen 'gewond, zij werden naar een ziekenhuis te Amster dam vervoerd. Oude man door auto overreden en gedood. Te Zaandam is Zondagmorgen de 74- jarige waker Th. van dé Vennep toen hij van zijn werk naar huls keerde in die Westzijde door een auto overreden. Kort na zijn overbrenging naar het ziekenhuis ls de man aan de bekomen verwondingen overreden. De auto is door de politie in beslag ge nomen. Ernstige vechtpartij ln Den Haag. Zaterdagnacht heeft in het Westeinde te den Haag een vechtpartij plaats gehad, waarbij een zeetal personen betrokken was en wélke tot gevolg had, dat twee hunner vrij ernstig letsel bekwamen. De 28-jarige caféhouder P. T. bekwam een diépe snijwond ln den nek; hij is door den Gen. Dienst naar het ziekenhuis aan den Zuidwal 'gebracht en daar ter verpleging opgenomen; zijn toestand is niet levens gevaarlijk. De tweede A. v. N., een 27- jarlge glazenwasscher bekwam een snij wond aan den linkerduim, welke het noo dig maakte het eerste lid van den duim onmiddellijk te amputeeren, waarna de man naar zijn woning kon worden ge voerd. Volgens v. N. zouden beide verwondin gen zijn toe-gébracht door zekeren W. V., zonder bekende woonplaats. Een oogge tuige van de vechtpartij heeft tegenover de politie verklaard, dat hij genoemden V. een dolkmes hoeft zien trekken. Moderne romantiek. Een paar jaar geleden moest Smirnoff, een der oudere piloten- van de KXiM., boven Denemarken een noodlanding maken. „Er was geen haast bij", vertelde de Rus eens zelf, „een daarom zocht ik op mijn ge mak een goed landingsterrein Mt". Goed had in dit geval een dubbele betee- benis. Het uitgezochte weiland was goed voor de machine en voor den piloot, want het was mooi vlak en het lag vlak bij een Zeer groote verwoestingen. De passagiersverbiljven rijn geheel ver brand, terwijl de eetzaal enorme schade 'heeft gekregen. Door het schudden van erger afmétiingen heeft aangenomen, moet j bet sciiip is een groote chaos ontstaan, hierin gezocht worden, dat de luchtkoppe-doordat het houtwerk en de halfverbran- ling verbroken; is tusschen den eersten-1 de tabak een groote massa was gaan ver- wagon en de locomotief. Hierdoor ontstaat I men. Behalve het verlies van duizend ba- hetzelfde effect als wanneer aan- de noodrem len tabak heeft het schip zelf groote scha- wordt getrokken. Bovendien heeft de machi- de bekomen en zal het opMeuw gerestau- ndst, zoodra hij voelde, dat de noodrem in reerdl moeten worden, werking was, ook krachtig geremd. Hier door kon het gebeuren, dat de achteraan ko- Brand op de „Zeelandla". mende wagons Met met volle snelheid op I Gedurende de reis van Buenos Aires den ontspoorden wagon zqn geloopeni naar Amsterdam, verwoestte een brand De materieele schade is met groot aan homd van het Nederlandsche stoom- schip „jZeelandia" verscheidene hutten. Gisteren ls in den Hang een Dank zij' de krachtige hulp van dé beman- rijtulg ontspoord. ning werden ernstige gevolgen voorko- Bij het rangeeren van een trein op de men- spoorwegemplacementen van het station' He „Zeelandia" is, gelijk bekend, een Staatsspoor, te 's-Gravenhage, even voor- der schepen van dén Kon. HoIL. Ltoyd. bij den overweg aan de Charlotte de Bour- Het schip meet 7995 ton bruto. Het is straat ontspoorde gisternamiddag om- Zondagmorgen te Amsterdam binnenge- streeks balfvier een personenrijtuig, waar- komen. door de lijn GoudaiDen Haag werd ver- Gebleken is, dat een zestal 8e klasse n sroote boerenhofsteden, waardoor sperd. hutten grootendeels is uitgebrand. i De oorzaak van de ontsporing is te wij- De parnek, die onder de passagiers Z1«M behoorlijk neer, ten aan het breken van een as van het dreigde uit te breken, werd! onderdrukt vn->e£ oimenuir; aan den heereboer en seinde personenrijtuig. door bet onmiddellijk handelend en beleid vol optreden der geheele bemanning Met DE BRAND OP DE „MAASDAM", vier stralen werd het vuur bestreden. Om trent de oorzaak van den brand, die tot Angstige rnncn. een ramp had kunnen worden, tast men De Rotterdiamsche oorr. van de Tele- nog in het duister. Vermoedelijk heeft een graaf heeft een onderhoud géhad met den emigranten uit de achterste hut een kapitein van de ^Maasdam". Deze vertel- brandend eind sigaar of sigarette klakke- de hem ongeveer het volgende: weggeworpen. Wij 'hadlden 90 passagiers aan iboord brand M-ak uit tijdens een filmver- bijna allen Spanjaarden. De equipage vap aar> '>oord van een „brandblusch- de „Maasdam" bestaat uit 80 man. Het demonstratie. Wel een eigenaardige bizon- was Dinsdag, den 30sten November, des demeid. middags te ongeveer vier -uur, toen van! vetschSlldene zijden rookkolommen wer- un bewaakte overwegen, den waargenomen. Niet alleen kwam dei Zondagmorgen is te Winschoten over- rook uit den luchtkoker, doch ook de hof- leden mej. Koster, uit Wagenborgen, die eenige dagen geleden bij een botsing tus schen trein en een auto op den onbewaak- ten overweg te Scheemda, ernstig weid gewond. Haar man heeft gisteren het zie kenhui® verlaten. m eerter kwam rapporteeren, dat op onver klaarbare wijze de keuken vol rook stond! Wij gingen onmiddellijk kijken en na men eenige extinctteurs mede, doch toen wij ibeneden kwamen, konden wij dóór den dichten rook de snelblusschers Met eens meer gebruiken. Het bleek toen, dat de passagiersverblijven op het passagiers- dek ter hoogte van ruim 4 in brand ston den, Hoe de brand ls ontstaan, is m-y op het oogenblik nog een raadsel. Vermoedelijk is een der passagiers nogal nonchalant geweest met een Cubaansche sigaret, wel ke sigaretten de eigenschap hebben' door te blijden branden, ook al rookt men Met. In ieder geval stonden om vier uur reedis eeitige passagiersverblijven in 'bramd. De vlammen vonden daar in de houten schot sen, de houtwolzakfcen en de reddingsgor- dels gretig voedsel. Ook kon- de 'bramd ge makkelijk naar de andere verblijiven over slaan, daar de 'bouten schotten geen be letsel vormden. De brand sloeg al spoedig over naar het ruim. waar zioh een lading tabak bevond, nerwljl door de hitte de vloeren van de eetzaal en de keuken kroon trokken en liet houtwerk, da^ op de stalen vloeren is aangebracht, in brand raakte. De eerste maatregel was alle passagiers bijeen te roepen en hen onder te brengen in het 'ïospitaal en de rookkamer op het voor schip. De blusschimg werd aanvankelijk zeer bemoeilijkt door de ontzettende rook wolken. Mijn mannen werden terugge dreven, toen zij den vuurhaard wilden na- Op den onbewaakten overweg nabij de Watermolenbeek bij Roozendaal is een losse locomotief in een kudde schapen ge reden. Vijftien schapen werden gedood. Een moeder zet ln de slaapkamer harer kinderen de gaskraan open. De echtgenootö van den heer J. B. te Wormer zette gisterenmorgen, vermoe delijk in overspanDen toestand, de gas kraan open in de kamer, waar haar drie jeugdige kinderen sliepen. Daarna begaf ze zich naar haar man, die to Koog aan de Zaan werkt Zij over handigde hem den sleutel der woning, terwijzij hem tevens met haar daad in kennis stelde. De man deelde het gebeurde terstond aan een politieagent mede, die zich ijlings per rijwiel naar de woning begaf. Hij vond daar de kinderen alle nog in leven. In de woning is n.1. een munt meter geplaatst. Daar te weinig munt stukken waren ingeworpen, was de gas- toevoer ophehouden. Een Inbreker gevat. Donderdag is ingebroken in de villa De Zwaluwen, staande aan een zijstraat van de Brederodestr. te Zandvoort. De politie had het vermoeden, dat de inbreker nog dcreni, zoodat ik tmJJ móest bepalen totjwel eens zou terugkomen, en bewaakte sprnten van water door die trapafganigen het huis. Zaterdag verschafte zij zich toe- en dó gaten, die wij hier en' daar wisten gang tot het huis en trof in het souster- te maken. Nadat wij ongeveer tien minu ten bezig waren, was het 'beneden een en al vuur over dó geheele lengte ondier de naar Nederland om hulp. Den volgenden dag cirkelde boven de hofstede een andere KXiM.JVOgel, die ook op het weiland neerstreek, en waarvan de piloot ook vriendelijk te lógeeren gevraagd werd in het groote boerenhuis. Terwijl de meegekomen mechanicien het kleine euvel verhielp, bezichtigden de bedde piloten de groote boerenhofstede onder het vriendelijk geleide van een charmante doch ter d'es huizes. Weer een dag later stegen de beide ma chines op. Smirnoff vloog rechtstreeks door naar Kopenhagen, maar de hulpmachine bleef vrij lang boven de boerenhofstede cirkelen. Toen 'twee dagen later deze piloot dezelfde plek passeerde, vloog hij opmerkelijk Ia -g, en later werd geconstateerd, dat d'e char mante dóchter altijd naar de K.L.'M.-mach;ne wuifde, mits het de machine van dezen piloot was. AndeTe machines keek zij alleen maar na. Het moet natuurlijk een geheim blijven wie deze piloot geweest is. Maar 14 Decem ber a.s. zal in de Frederiksbergkerk te Ko penhagen het huwelijk gesloten worden tusschen Méj. Tofa F. E. Spandet uit Thu- rehyliiLle en dón oudsten veikeerspiloot van de K.L.M., den meest -popuMren piloot op de groote vliegvelden/ van Europa, dón) heer G. J. Geysendorffer Mt Den Haag. („Vad."). Springen1 uit een rijdend voertuig. M. K. Mt Schiedam is Vrijdagmiddag omMreeks 'half 2 bij het springen op een 'au^> van L. met zijn been tus schen de spatoen van het wiel terecht ge komen, tengevolge waarvan hij is geval- ten en hem bedde beenen zijn verbriizeW ij is naar het gemeente-ziekenhuis SoMedam vervoerd. te rain aan den 44-jarigen J. P. v. d. G., af komstig Mt Rotterdam. Hij werd naar hèti Ëe'n politiebureau overgebracht, waar bleek Lichtzinnige bruiden. Lat rXÏ? kerkgebouw binnen Wi ïten^Tf de bruW rioh dó 'haren v foppen -wordt haar huwe lijk niet kerkelijk bevestigd: Verdronken. éohelpenventer Jan Pte. kanaal te Alkmaar. |nrttfd later werd"dó amn Robinson. Een bemoedigende ontvangst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1926 | | pagina 6