TWEEDE EN LAATSTE BLAD PLAATSELIJK NIEUWS VAN DONDERDAG 6 JANUARI 1027. Geslaagd toot het diploma Leerares in het knippen en naaien volgens de beken de anelmethode L. A. b. O. R., mevrouw A. Reukoman. Bij het op 22 en 28 Dec. JJ. te Amster dam gehouden examen van de Ver. van Leeraren in het Boekhouden, slaagde onze plaatsgenoot, de heer M. J. van Berkum, leerling van den heer J. Boon, Oronjéstr. i. Burgerlijk Armbestuur. De heer W. H. Burgers zal a.s. Zater dag den dag herdenken van zijn 80-jarige werkzaamheid als lid en voorzitter van het Burgerlijk Armbestuur. De jubilaris zal dien middag van 2 tot 4 uur te zijnen huize, Koningdwarsstraat hoek Prins Hendriklaan, receptie houden. Uitstag openbare verknoping door Notaris O. J. Baas te Helder, gis teren gehouden in JVIusto Sacrum". Het huis, ingericht tot koffiehuis, en erf aan den Kanaalweg no. 162, groot 78 oentiaren. Uit de hand verkocht. Het huis en erf aan de Nleuwstraat no. 26, groot 98 centiaren. Kooper J. Plaatsman q.q. 2670.—. Het gebouw, waarin voorheen was ge vestigd „De Hanzebank", met afzonder lijk bovenhuis, en erf aan de Koningstraat nos. 108—108a, samen groot 2 aren 88 oen tiaren. Opgehouden. Het huis en erf aan de Binnenhaven no. 128, groot 76 oentiaren. Opgehouden. Het huis en erf aan de Schagenstraat no. 67, groot 88 oentiaren, en het huis en erf aan de Sohagenstraat no. 67a, naast het vorige peroeel, groot 68 centiaren. Kooper M. de Kok q.q. 8824.—. Tuberculose-bestitJdlng spoorweg personeel Door de Vereeniging voor personeel in dienst der Nederlandsche Spoorwegen tot - bestrijding der tuberculose is een verloting georganiseerd, waarvan dezer dagen de trekking plaats had. De vol- ftende prijzen zijn hier ter stede gevallen ot no. 7216, prijs no. 183, een scheer- apparaat; lot no. 7267, prijs no. 49, een gouden dameshorlogelot no. 7816, prijs ne. 26, een rijwiellot no. 7862, prijs no. 600, een vulpotlood. De prijzen zijn te verkrijgen tegen inzending van het lot aan het adres Maliesingel 88, Utrecht Geen boot op Eersten Kerstdag. Van den „teleurgestelden passagier" van de Esona ontvingen wij een tweede Ingezonden stuk, waarin deze zich met de mededeeling der directie, dat het van- selfsprekend is, dat de boot op Eersten Kerstdag niet voer, niet accoord verklaart. De schr. zou liever hebben gezien, dat de directie in de advertentie der goed- koope retours tevens had vermeld, dat dien dag geen boot ging. Ter nadere motiveering voert de schr. aan, dpt zijn vacantie slechts betrof de beide Kerst dagen alleen, en hij nu teleurgesteld werd ln ztjn hoop met de* boot naar Alkmaar te kunnen gaan. Daar wij van deze argumentatie de juistheid moesten erkennen, en er onge twijfeld wel meerderen zullen zijn ge weest, die alleen de beide feestdagen van huis konden, hebben wij ons opnieuw tot de directie der Esona gewend en haar in overweging gegeven een volgend maal in de advertentie nog eens uitdrukkelijk te vermelden, dat de boot op Zon- en feestdagen niet vaart. Vermoedelijk zal de „teleurgestelde passagier" dus wel het laatste „slachtoffer zijn van dit betreu renswaardig misverstand. te abomnementsvoorstelllng. „Je meent t" De voorstelling van het Schouwtooneel op Maandag a.s. als 2de abanneanentsvoor- stelling, belooft een amusante avond te zuilen worden. Vooral Musdh en Louis Davids geven in „Je meenlt t magnifiek spel te zien. Zoo schrijft het „Algemeen Handelsblad0: Jm llusch is de bokser, toezoiastia kaan- pioen-licht«erwicht en Louis Davids Is zijn trainer. Zij doen dit met oen volmaakten zrn voor toon en atmosfeer, met de ruwe naïviteit en ronbdorstigbeid van «esjochte maar eerlijke jongens, die overige ne (hun man wal staan. «r-crsSuS In het tweede bednjf^ Rumfield, lijke b®^^M^htoaVvuistvecbter in actie en wij kunnen Muach 1(J o^tmaakerd en clen. Tenslotte wordt Rn™ „j Hap en het familie-fortui "sna-arzZ! GEMEENTERAAD. Wegenbelasting. B. en W. schrijven aan den Raad: Ondier verwijzing naar hetgeen omtrent de mogviyikheid tot dekking van de uitgaven door de inkomsten dezer gemeenlte in het »V oorwoord" der Gemeente-Begroeting voor 1927 wordt gezegd, en meer speciaal naar hetgeen daarin afzonderlijk door den Wethouder voor de Financiën wordt naar voren gebracht, bieden wij U hierbij ter vaststelling aan het ontwerp eener „Veror dening op de heffing «ener Belasting onder den naam van Wegenbelasting", vergezeld van het ontwerp eener Verordening op de invordering dier belasting^ Ter toelichting van een en ander jneenen wij nog het volgende te moeten opmerken. Art. 242c der Gemeentewet geeft aan de Gemeentebesturen de bevoegdheid om een belasting te heffen wegens gebouwde eigen dommen en daarbij behoorende erven, die aan openbare land- of waterwegen in de ge meente belenden of in de onmiddellijke na bijheid daarvan gelegen zijn, en wegens on gebouwde eigendommen, die aan deze wegen belenden of op deze wegen uitgang hebben e% wel naar de grondslagen, volgens «welke een billijke bijdrage gevorderd wordt in de kosten ten laste der gemeente komende voor aanleg en onderhoud dier land- of water wegen, voor hunne verlichting en voor af voer van water en vuü. Ds hierbedoelde uitgaven zijn op de Be grooting van 1926 geraamd als volgt: Onderhoud der lantaarns en verdere kosten van verlichting 62.060 Onderhoud van straten en pleinen 89.060 Idem van wegen en voetpaden 9.400 Idem van pompen en riolen 2.825 Totaal 103.826 welk bedrag moet worden vermeerderd met de rente en de aflossing voor het nog niet afgeloste kapitaal voor den aanleg, of in totaal met rond 20.700 is totaal-generaal 124.026. De wijze van heffing is in de verschil lende gemeenten, waar' deze belasting reeds is Ingevoerd, verschillend. De belasting, be rekend naar een gelijk tarief per 1 M. gevel- bneedte, leidt naar onze meening tot onbil lijkheden in de heffing, omdat voor 'n arbei derswoning met gelijke gevelbreedte als een heerenhuis, evenveel belasting betaald zou worden ais voor dat heerenhuis. Weliswaar is diiit bezwaar te ondervangen door, in ver band met de belastbare opbrengst een per centage vast te stellen, doch ook. met het oog op practische bezwaren, Is deze wijze van heffing niet te verkiezen: Het komt ons eenvoudiger voor de heffing naar een gelijk percentage der belastbare opbrengst der gebouwde en ongebouwde eigendommen, zooals die in de kadastrale leggers is vermeld, toe te passen. Toepassing van een progressief tarief zou niet tot het beoogde doel leiden, omdat van de pl. m. 8000 peroeelen er 6000 een belastbare opbrengst van 100 of daar beneden hebben. Hoe men overigens over de invoering van een Wegenbelasting moge denken, nu, naar ons oordeel, de nood dringt tot heffing er van gelijk deze trouwens eveneens ge schiedt in de meeste andere grootere ge meenten «meenen wij hier als pleit vóór de heffing te mogen aanvoeren, dat rij1 een der weinige middelen is om ook de uitwo nende edgenaren iets te doen bijdragen) in de kosten der gemeentehuishouding, hetgeen billijk is te achten, omdat hun bezit in waar de stijgt door de uitgaven van gemeente wege aan straten en wegen ten koste gelegd. Aangezien gerekend moet worden op een opbrengst van 60.000 per jaar, wordt een percentage van 6 van de belastbare op brengst voldoende geacht Er zijn ongeveer 3900 aanslagen, die op de kohieren van de Grondbelasting voorko men. De belastbare opbrengst-gebouwd Is 943.463; ongebouwd 73.614. Aangezien Koegras en het andere deel der gemeenite, dat buiten de kom ligit, met uit zondering van Huisduinen en van den Huisduinerweg, naar onze meening buiten deze belasting moet vallen, en mede een aantal perceelem, volgens art. 7, vrij is, kan naaT schatting gerekend worden op een totaal-belastbare opbrengst van pl. m. 980.000, alzoo een belasting-opbrengst van 68.800. GEMEENTEB EG ROOTING 1927. Vervolg van Dinsdag. Een lid zal bij de behandeling der Be ug aantoonen, dat er nog heel wat i kan worden. Antwoord van B. enW. Naar aanleiding dezer toezegging mee nen wij de opmerking te moeten maken, dat het onderzoek en de behandeling in de Secties behoort tot de eigenlijke be handeling der Begrooting en dat wij het daarom beter hadden gevonden, dat het hier aan het woord zijnd lid zijn voorstel len in de Sectie had naar voren gebracht. Immers dan hadilen wij ze kunnen over wegen. t Een ander lid wensohte de boventallige onderwijzers af te schaffen en bezuiniging door inkrimping van administratief per- zeer duister en verontrustend en meent dat wij, als wij zoo doorgaan, steeds meer zullen afzakken in het moeras om ten slotte onder te gaan. Antwoord van B. e n W. Afschaffing van de boventallige onder wijzers komt ons niet geraden voor, om dat daardoor het peil van het onderwijs zeer belangrijk zou dalen. Een doelmatige inkrimping van het ad ministratief personeel, d.w.z. eene zoo danige vermindering van het'aantal amb tenaren, dat daardoor de belangen van den didhst niet worden geschaad, heefi onze voortdurende aandacht, en reeds meermalen Is daadwerkelijk gebleken, dat ook de hoofden van dienst daartoe mede werken. Met een blik achter ons meent het zelfde lid, dat er, behoudens den steun san de N. V. „Zeebad Huisduinen", nog niet veel voor den economischen toestand on zer gemeente is tot stand gebracht. Wat is er gedaan voor onze haven plannen? Niets! Antwoord van B. en W. Het hier uitgesproken oordeel, dat er, behalve ten opzichte van de N.V. „Zee bad Huisduinen", niet veel voor dien eoo- nomisohen toestand der gemeente is tot stand gebracht, vinden wij onjuist en on billijk. Immers in de laatste jaren zijn, zoowel voor het verkeer in de gemeente, als voor dat met buurtgemeenten, belang rijke verbetering aan wegen en straten aangebracht en nieuwe objecten aange legd. Wij noemen hier alleen maar den weg naar Callantsoog en de pontonbrug bij de Kooi. Voorts is door de gemeente kraahtdadigen steun verleent aan de ten toonstelling in 1925, is er voor zorg ge dragen, dat het postvervoer van Wlerin- gen over Helder plaats heeft en is in ver band daarmede een autodlenst voor per sonenvervoer tot stand gebracht. Evenzeer is onjuist en onbillijk de uit gesproken bewering, dat er voor de ha venplannen niets is gedaan. Integendeel hebben wij, in verband met de uitvoering der Zuiderzeewerken, herhaaldelijk po gingen aangewend, om voor Helder als zeehaven van genoemde werken zooveel mogelijk profijt te trekken. Niet alleen is dat, zooals uit de in het gemeentearchief berustende stukken blijkt, schriftelijk ge daan, maar ia ook meermalen mondeling met de betrokken autoriteiten geconfe reerd. t t Vergelijkende ons met 26 andere ge meenten, dan zijn wij op twee na het hoogste wat betreft de belastingen, de ta rieven voor gas, electriciteit en water en ten opzichte gemeentelijke schuld. Ge noemd lid vindt onze huishouding veel te luxleus. Wij leven te royaal, bijv. de telefoon: de Directeur der Gem.-Reiniging 8 toe stellen, de Directeur der Arbeidsbeurs 2 toe stellen, de Gemeente-Ontvanger 2 toestellen, de DirecteAr v. d. Vteesohkeurings- dienst 2 toestellen. In Utrecht, zegt hij, heeft de gemeente, op voorstel van den heer Bechs, op de gemeentelijke huishouding zoo maar f 10 000.- weten te bezuinigen. Is een betere werkindeeling niet moge lijk? Alles moet aangegrepen worden om tot bezuiniging te komen. Bedoeld lid wenscht het laatste te tornen aan de loo- nen, maar wil met het personeel zelf over leggen waarop bezuinigd kan en dim moet worden. Het College is daartoe blijkbaar zelf on machtig, doch moet dan de hoofdambte naren in den arm nemen. Antwoord van B. enW. Dat onze belastingen hoog zijn, moeten wij, helaas, toegeven, maar wij meenen toch de opmerk g te moeten maken, dat bij eene vergelijking met andere gemeen ten nogal eens factoren buiten beschou wing worden gelaten, als daar zijn de hef fing van nevenbelastingen, retributiën, recognitiën, enz. En beslist niet toegeven kunnen wij, dat die hooge belasting nei^ gevolg is van een te luxieuse gemeente-hulshouding, eensdeels niet, omdat men wil, dat er voor den eoonómischen toestand toch wat ge daan wordt, anderdeels niet wij, per in woner gerekend, de uitgaven onzer ge meente, in vergelijking met die van an dere gemeenten, laag zijn. Waar het hier aan het woord zijnde raadslid enkel maar als object, ten op zichte waarvan te royaal wordt geleefd, noemt de telefoonaansluitingen, willen wij nog als onze meening doen kennen, dat wij, voor een goed functioneeren der ver schillende diensten, achten dat het voor deel, te verkrijgen door eenige inkrim ping, niet opweegt tegen het eventueele nadeel daarvan. Eene lijst van telefoonaansluitingen ligt ter inzage voor de raadsleden. Het lid hier aan het woord vraagt op gave van het belastbaar inkomen ia totaal van dit jaar. Het zal volgens hem minder ztjn dan in 192526, waardoor het hef- fings-percentage weder zal moeten wor den verhoogd. Hij meent dat wij voor te leurstellende verrassingen zullen komen te staan. De gemeente Gouda bezuinigde zooda nig, dat zij de belastingen met 12x/i kon verlagen. De heffing voor het Hoogheemraad schap is niet gering, en ook daarom voelt dit lid niets voor een straatbelasting. De geraamde ookesprijsverhooging is dubieus, en nu wordt er weder van zekere zijde op prijsverlaging der ookes aange drongen. Men moet de tering naar de nering zet ten, maar men doet het hier precies an dersom. Dit lid zou bijv. nooit hebben medege werkt aan den bouw van een nieuw Raad huis. Antwoord van B. e n W. Het totaal belastbaar inkomen was in 1929/24 f 11.728.016 ln 1924/26 f 10.617.960 en ln 1926/26 f 9.709.800. De achteruitr gang ls, meenen wij, voor een groot deel het gevolg van de salaris-verlagingen van het Rijkspersoneel. Het totaal belastbaar inkomen over 1926/27 en dat over 1927/28 zijn nog niet bekend, doch, waar onze gemeente voor het Rijks-bezoldigingsbesluit sedert 1926 in de eerste klasse is geplaatst, zal, naar wjj verwachten, bedoeld totaal over het komende jaar niet lager zijn dan over het loopende. De gelden voor de brikettenfabriek zijn ook weggesmeten, zegt hetzelfde lid, en hij adviseert tot verkoop, desnoods met verlies, hoe groot dan ook. Antwoord van B. en W. Momenteel zijn onderhandelingen gaan de, om tot verkoop der Brikettenfabriek te geraken. Overigens zij de opmerking gemaakt, dat de voor die fabriek bestede gelden niet als weggesmeten gelden zijn te beschouwen, waar de Raad indertijd met algemeene stemmen besloot, om door het stichten der fabriek in den toen heer- schenden brandstoffennood te voorzien. Wat wordt er ondergebracht in het nieuwe Raadhuis? Ook de diensten der O. B. en van den Ontvanger? vraagt hij. Antwoord van B. enW. Zooals steeds de bedoeling is geweest, zullen in het in aanbouw zijnde Raadhuis worden ondergebracht *de diensten, die thans zijn gehuisvest in het oude Raad huis en het gebouw Dijkstraat 10. Alzoo de Raadszaal en de andere vertrekken voor het Gemeentebestuur, de Secretarie en de Verificatie. Hij is ook tegen" tarlefsverhooging, maar wel voor Hl~, pensioensbijdrage vari het personeel. Hij vindt dit een harde pil, maar het moet; het is de noodzakelijk heid die dit gebiedt. Men moet niet ver geten, aldus hetzelfde lid, dat de betaling van deze pensioensbijdrage voor ons ge- meentepersoneel wordt opgebracht door menachen, die reeds pensioensbijdrage voor zichzelf moeten betalen. Hoe is de verhouding van de salarissen van gemeente- en rijkspersoneel. Hij ge looft dat het gemeente-personeel daarbij in de gunstigste positie verkeert Vraagt daaromtrent inlichtingen. In het Rapport zijn de vergelijkende staten betreffende t de salarieering van rijks- en gemeente-personeel opgenomen. Eenige andere leden wenschen aange- teekend te zien, dat zij ln de Sectie hier over niet zullen discussieeren, maar in den openbaren Raad vierkant tegen voor- gaanden spreker zullen stelling nemen. De leden, hier aan bet woord, meenen dat een straatbelasting thans het meest te prefereeren is, ofschoon feitelijk het al lerbeste middel zou wezen, een verhoo-- ging der Inkomstenbelasting, maar zij deinzen daarvoor terug, om reden er niet voldoende progressie zit ln de verordening tot heffing dier belasting, en een zekere groep (die der Inkomens van f 2000.tot f 6000.—) het meeste, het gelag dus, zou moeten betalen. De leden, hier aan het woord, juichen het toe, dat het Ooilege van B. en W. niet komt met een verhooging der pensioen bijdragen van het personeel en dat ook de Wethouder van Financiën daarvan af ziet. Zij meenen echter dat het College een onderzoek moet instellen naar overtollig personeeL Zij deelen niet de meening, dat de totale som van inkomsten onzer gemeente naren is verminderd, daar onze gemeente onlangs ia geplaatst in de eerste klasse van het-Rijksbezoldigingsbesluit. Een lid wenscht bij de behandeling der Begrooting alles ter sprake te kunnen brengen, wat hij nuttig en noodig acht, ook al is het in de Secties niet besproken; vooral ook met het oog op hetgeen door de rapporteurs zelf niet in de Secties kon worden naar voren gebracht. Dit moet den leden worden toegestaan. Het lid, hier aan het woord, beroept zich daarbij op het Reglement van OMe, art. 67 Gemeentewet. Antwoord van B. enW. Zeker, strikt genomen heeft elk lid van den Raad het recht om bij de behandeling der Begrooting ook met die behandeling in verband staande punten te bespreken, die niet in de Secties zijn besproken, doch wij geven den leden, in het belang eener vlotte afdoening, in overweging, om, als naar gewoonte, niet dan bij hooge uitzon dering van dat recht gebruik te maken. Een lid geeft als zijne meening, dat het College te democratisch is. De ondersteuning van het Rijk is steeds voorgespiegeld, maar wij wisten vooruit, dat wij het geld niet zouden krijgen. Wij moeten de tering naar de nering zetten. Hy geeft allerlei andere bezuinigingen aan, o.a.: 1. Ophaal- en Stortingsdienst te kost baar; dus opheffen. 2. Boekjesbij Lagen en abonnementen af- sch&ffoiL 8. Presentiegelden voor de leden van den Raad tot de helft verminderen. 4. 6 pensioenstorting nevens de BVi van thans invoeren voor het ge meente-personeel, dat thans een bevoor rechte positie heeft. Opbrengst f 28000.—. 6. 6 tractementsverlaging, dan komen wy dichter by de waarheid. 8. Wethouderssalarissen ook wat afne men. 600— per Wethouder. Deze moe ten ook maar een steentje bydragen. B. en W. kunnen om verschillende re denen niet meegaan met de hier aange geven, verder doorgevoerde, bezuinigin gen, evenmin als met het idee om geen presentiegelden toe te kennen aan de Raadsleden voor de vergaderingen, die in bealag genomen worden voor de alge- meene, politieke, beschouwingen. EeA lid wenscht o.a. geen presentie gelden te geven voor algeimeene beschou wingen en zal een voorstel in dien geest doen. Een ander lid wenscht sterk te be zuinigen op Arbeidsbeurs, Beroepskeuze, enz. Een derde lid wil ook van de wethou ders 8V» pensioenheffing voorstellen.' Dat geeft een bedrag van 262.60. Voorts verlaging dea presentiegelden met 60%. Een ander lid tfil dit uitbreiden tot de presentiegelden voor de leden van stem- buTeaux en van de gelden voor vertering. Het Idee om de presentiegelden in alle geledingen met 60 te verlagen, heeft niet de instemming van B. en W., omdat wy van meening zyn, dat over het alge meen de bedragen, die voor tijdverzuim, etc. worden betaald, niet te hoog zyn. Wy blijven by ons voorstel, om de pre sentiegelden voor de leden der Stem bureau! af te schaffen, omdat, naar ons oordeel, het bedrag vun 7.50 per per soon, uitgetrokken voor verteringskosten, voor Ken, die zulks wenschen, wel toerei kend is, om daarvan een matige tegemoet koming voor tydverlies over te houden. Een lid wensoht op te ruimen den Op haaldienst, de Beroepskeuze en het Gem. Zwembad. Antwoord van B. enW. Wy ontraden de opheffing van den Op haaldienst, het Zwembad en de Beroeps keuze, 'omdat wy deze drie instellingen nog van te groot sociaal belang achten. Omtrent den Ophaaldienst geldt tevens by ons het motief, dat deze tot gevolg, heeft, dat er heel wat belastinggelden binnenkomen, die andera verloren zouden gaan. Een ander lid vraagt, welke huurders vallen onder de heffing der straatbelas- tlng; woningen der Woningstichting en de op erfpachtsgronden gebouwde per- ceelen? Antwoord van B. enW. Volgens het overgelegde ontwerp voor de heffing eener Wegenbelasting, vallen onder die heffing ook de hulzen der Wo ningstichting, alsmede de door particulie ren op erfpachtsgrond gebouwde huizen. Omdat weieens betoogd is, dat dit on- biliyk zou zyn, wyi by het berekenen der koopsom, respectieveiyk dien erfpachts canon der betrekkeiyke gronden, de kos ten van aanleg der straten zyn verdiscon teerd, meenen wy hier te moeten mede- deelen, dat oJ. die onbiliykheid niet be staat. Wy wenschen voor ons standpunt de volgende gronden aan te voeren: 1 niet de volle, doch slechts de halve kosten van stratenaanleg zyn in de grond- pryzen verdisconteerd; 2°. de belasting strekt niet enkel voor dekking der aaniegkosten, doch ook, en wel grootendeels, voor onderhoudskosten; 8°. ook by den bouw en den aankoop van huizen aan andere ..(oude) straten is het feit, dat die straten bestonden, in aan merking genomen, m. a. w. is ook de grond duurder betaald, dan wanneer hy niet aan een straat zou gelegen hebben. Een lid meent in verhooging van de electrlciteitapryzen een gevaar te zien, doordat verschillende winkeliers zelf de stroom zullen zien op te wekken. Een lid meent den druk te moeten leg gen op de kleine groep van gemeente- personeel, omdat het zyns inziens beter is een kleine groep te doen ïyden dan het algemeen. Hy meent hiermede het aantal ïyders zoo klein mogeiyk te doen zyn. Bedoeld lid vreest, dat er met verhoo ging der tarieven voor de Llchtbedrijven wel eens een liohtstaking uitgelokt sou kunnen worden onder de winkeliers. Hetzelfde lid voelt voor straatbelasting iets, als deze ten goede zou komen van het Grondbedrijf. 9 9 6 Een lid wenBCht aan te spreken het Pen sioenfonds en de beschikbare middelen. Wat het Tensloenfonds betreft, meent bedoeld Ud dat het best mogeiyk is de 8600.—, die jaariyks hierin worden ge stort, voor dit jaar te schrappen, gezien het steeds stygende bedrag en zooveel uit het fonds te nemen als er te veel ls ge stort boven het benoodlgde. Antwoord van B. enW. Op grond van het feit, dat de in het Pensioenfonds aanwezige gelden en de voor de Bedrijven voorradige beschik bare middelen eene bepaalde bestemming hebben, terwyi, volgens de ingekomen en ter inzage gelegde rapporten van de be trokken ambtenaren, waarschyniyk geen der beide genoemde fondsen geld over heeft om daarmede andere uitgaven te dekken, moeten wy tegenover het idee, om toch een zeker bedrag aan die fondsen te onttrekken, beslist stelling nemen. Ook achten wy het niet geraden, om de bijdrage uit de gemeentekas aan het Pen sioenfonds. ad f 8600—, af te voeren. Verder vraagt hy of de post „overwerk" voor de Politie zoo groot moet zyn en of deze post geheel gebruikt wordt. Antwoord van B. enW. De Burgemeester acht het beslist noo dig. dat de post voor overwerk voor de politie ongerept biyft gehandhaafd, om dat bet omuógeiyk is ten allen tijde met het. nogal ingekrompen, politiekorpa de noodige dienst te vervullen. By gelegen heid der kermis en verschillende andere feesten en gebeurtenissen toch moet er evenais vroeger, toen er van belooning voor overwerk in verschillende andere diensten nog geen sprake was, ook reeds tegen betaling gebeurde buiten den gewonen diensttijd dienst gedaan worden, tenzy men de voorkeur zou geven aan uit breiding van het korps. Dat dit laatste middel veel duurder zou zyn, ja, dat het haast niet sou zyn te betalen, behoeft geen betoog. Zii worden op sleeptouw genomen door een eenigezLne aangeschoten jongeling, Clinton. d|e bij zijn zuster en zijn zwager inwoont en mat dezen laatste, die speculeert en de f®®111®" bezittingen tracht te verduisteren, een WD01*»® IT-Sm heeft. Cick, de bokser, en Hap. de tr^iner inoeUui hem ln staat stellen om dien awende'lenden zwager, Rumfield, behoorlijk ter trouwhartige^butler en knecht huis «n zij bhjve kindermeisje en Zij vinden er terv-ensin en zij in een typiste, f®?*1® J-rein te verkennen, hebben gelegel Chick de harten der reeaa sportvrienden, en de ealon-efeer van den huize Rumfield. Miusch als huisknecht en Davids ale butler weten door hun onhandige plichtsbe trachting talrijke lachsalvo's te ontketenen. Jioanne van Rijn ie een. allerliefst kinder- meieae. Jacq. de Haas epeelt vlot den jeugdi gen Clinton en Jlaap v. d. Poll is een goed schurkachtige Ruonfield. Wij twijfelen er niet aan of het uitgaand publiek zal zich met Da- vidV rake uitvallen en met Musch' onbewogen onnoozelbeid terdege amusoeren. NaaT onze meening moet deze belasting geen toepassing vinden voor eigendommen kt Koegras enz. gelegen, terwijl art 7 ove rigens eenige vrijstellingen noemt, die vrij wel algemeen zijn en ook in verordeningen van andere gemeenten voorkomen. SC>Hetzelfde lid1 vindt den economischen en fiaanclëelan toestand onzer gemeente

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 1