TWEEDE EN LAATSTE BLAD
PLAATSELIJK NIEUWS
VAN DONDERDAG 6 JANUARI 1027.
Geslaagd toot het diploma Leerares in
het knippen en naaien volgens de beken
de anelmethode L. A. b. O. R., mevrouw
A. Reukoman.
Bij het op 22 en 28 Dec. JJ. te Amster
dam gehouden examen van de Ver. van
Leeraren in het Boekhouden, slaagde onze
plaatsgenoot, de heer M. J. van Berkum,
leerling van den heer J. Boon, Oronjéstr. i.
Burgerlijk Armbestuur.
De heer W. H. Burgers zal a.s. Zater
dag den dag herdenken van zijn 80-jarige
werkzaamheid als lid en voorzitter van het
Burgerlijk Armbestuur. De jubilaris zal
dien middag van 2 tot 4 uur te zijnen
huize, Koningdwarsstraat hoek Prins
Hendriklaan, receptie houden.
Uitstag openbare verknoping
door Notaris O. J. Baas te Helder, gis
teren gehouden in JVIusto Sacrum".
Het huis, ingericht tot koffiehuis, en
erf aan den Kanaalweg no. 162, groot 78
oentiaren.
Uit de hand verkocht.
Het huis en erf aan de Nleuwstraat
no. 26, groot 98 centiaren.
Kooper J. Plaatsman q.q. 2670.—.
Het gebouw, waarin voorheen was ge
vestigd „De Hanzebank", met afzonder
lijk bovenhuis, en erf aan de Koningstraat
nos. 108—108a, samen groot 2 aren 88 oen
tiaren.
Opgehouden.
Het huis en erf aan de Binnenhaven
no. 128, groot 76 oentiaren.
Opgehouden.
Het huis en erf aan de Schagenstraat
no. 67, groot 88 oentiaren, en het huis en
erf aan de Sohagenstraat no. 67a, naast
het vorige peroeel, groot 68 centiaren.
Kooper M. de Kok q.q. 8824.—.
Tuberculose-bestitJdlng spoorweg
personeel
Door de Vereeniging voor personeel
in dienst der Nederlandsche Spoorwegen
tot - bestrijding der tuberculose is een
verloting georganiseerd, waarvan dezer
dagen de trekking plaats had. De vol-
ftende prijzen zijn hier ter stede gevallen
ot no. 7216, prijs no. 183, een scheer-
apparaat; lot no. 7267, prijs no. 49, een
gouden dameshorlogelot no. 7816, prijs
ne. 26, een rijwiellot no. 7862, prijs no.
600, een vulpotlood.
De prijzen zijn te verkrijgen tegen
inzending van het lot aan het adres
Maliesingel 88, Utrecht
Geen boot op Eersten Kerstdag.
Van den „teleurgestelden passagier"
van de Esona ontvingen wij een tweede
Ingezonden stuk, waarin deze zich met
de mededeeling der directie, dat het van-
selfsprekend is, dat de boot op Eersten
Kerstdag niet voer, niet accoord verklaart.
De schr. zou liever hebben gezien, dat
de directie in de advertentie der goed-
koope retours tevens had vermeld, dat
dien dag geen boot ging. Ter nadere
motiveering voert de schr. aan, dpt zijn
vacantie slechts betrof de beide Kerst
dagen alleen, en hij nu teleurgesteld werd
ln ztjn hoop met de* boot naar Alkmaar
te kunnen gaan.
Daar wij van deze argumentatie de
juistheid moesten erkennen, en er onge
twijfeld wel meerderen zullen zijn ge
weest, die alleen de beide feestdagen van
huis konden, hebben wij ons opnieuw tot
de directie der Esona gewend en haar
in overweging gegeven een volgend maal
in de advertentie nog eens uitdrukkelijk
te vermelden, dat de boot op Zon- en
feestdagen niet vaart. Vermoedelijk zal
de „teleurgestelde passagier" dus wel het
laatste „slachtoffer zijn van dit betreu
renswaardig misverstand.
te abomnementsvoorstelllng.
„Je meent t"
De voorstelling van het Schouwtooneel op
Maandag a.s. als 2de abanneanentsvoor-
stelling, belooft een amusante avond te
zuilen worden. Vooral Musdh en Louis
Davids geven in „Je meenlt t magnifiek
spel te zien. Zoo schrijft het „Algemeen
Handelsblad0:
Jm llusch is de bokser, toezoiastia kaan-
pioen-licht«erwicht en Louis Davids Is zijn
trainer. Zij doen dit met oen volmaakten zrn
voor toon en atmosfeer, met de ruwe naïviteit
en ronbdorstigbeid van «esjochte maar eerlijke
jongens, die overige ne (hun man wal staan.
«r-crsSuS
In het tweede bednjf^ Rumfield,
lijke b®^^M^htoaVvuistvecbter in actie
en wij kunnen Muach 1(J o^tmaakerd en
clen. Tenslotte wordt Rn™ „j Hap en
het familie-fortui
"sna-arzZ!
GEMEENTERAAD.
Wegenbelasting.
B. en W. schrijven aan den Raad:
Ondier verwijzing naar hetgeen omtrent de
mogviyikheid tot dekking van de uitgaven
door de inkomsten dezer gemeenlte in het
»V oorwoord" der Gemeente-Begroeting
voor 1927 wordt gezegd, en meer speciaal
naar hetgeen daarin afzonderlijk door den
Wethouder voor de Financiën wordt naar
voren gebracht, bieden wij U hierbij ter
vaststelling aan het ontwerp eener „Veror
dening op de heffing «ener Belasting onder
den naam van Wegenbelasting", vergezeld
van het ontwerp eener Verordening op de
invordering dier belasting^
Ter toelichting van een en ander jneenen
wij nog het volgende te moeten opmerken.
Art. 242c der Gemeentewet geeft aan de
Gemeentebesturen de bevoegdheid om een
belasting te heffen wegens gebouwde eigen
dommen en daarbij behoorende erven, die
aan openbare land- of waterwegen in de ge
meente belenden of in de onmiddellijke na
bijheid daarvan gelegen zijn, en wegens on
gebouwde eigendommen, die aan deze wegen
belenden of op deze wegen uitgang hebben
e% wel naar de grondslagen, volgens «welke
een billijke bijdrage gevorderd wordt in de
kosten ten laste der gemeente komende voor
aanleg en onderhoud dier land- of water
wegen, voor hunne verlichting en voor af
voer van water en vuü.
Ds hierbedoelde uitgaven zijn op de Be
grooting van 1926 geraamd als volgt:
Onderhoud der lantaarns en verdere kosten
van verlichting 62.060
Onderhoud van straten en pleinen 89.060
Idem van wegen en voetpaden 9.400
Idem van pompen en riolen 2.825
Totaal 103.826
welk bedrag moet worden vermeerderd met
de rente en de aflossing voor het nog niet
afgeloste kapitaal voor den aanleg, of in
totaal met rond 20.700 is totaal-generaal
124.026.
De wijze van heffing is in de verschil
lende gemeenten, waar' deze belasting reeds
is Ingevoerd, verschillend. De belasting, be
rekend naar een gelijk tarief per 1 M. gevel-
bneedte, leidt naar onze meening tot onbil
lijkheden in de heffing, omdat voor 'n arbei
derswoning met gelijke gevelbreedte als een
heerenhuis, evenveel belasting betaald zou
worden ais voor dat heerenhuis. Weliswaar
is diiit bezwaar te ondervangen door, in ver
band met de belastbare opbrengst een per
centage vast te stellen, doch ook. met het
oog op practische bezwaren, Is deze wijze
van heffing niet te verkiezen:
Het komt ons eenvoudiger voor de heffing
naar een gelijk percentage der belastbare
opbrengst der gebouwde en ongebouwde
eigendommen, zooals die in de kadastrale
leggers is vermeld, toe te passen. Toepassing
van een progressief tarief zou niet tot het
beoogde doel leiden, omdat van de pl. m. 8000
peroeelen er 6000 een belastbare opbrengst
van 100 of daar beneden hebben.
Hoe men overigens over de invoering van
een Wegenbelasting moge denken, nu, naar
ons oordeel, de nood dringt tot heffing er
van gelijk deze trouwens eveneens ge
schiedt in de meeste andere grootere ge
meenten «meenen wij hier als pleit vóór
de heffing te mogen aanvoeren, dat rij1 een
der weinige middelen is om ook de uitwo
nende edgenaren iets te doen bijdragen) in
de kosten der gemeentehuishouding, hetgeen
billijk is te achten, omdat hun bezit in waar
de stijgt door de uitgaven van gemeente
wege aan straten en wegen ten koste gelegd.
Aangezien gerekend moet worden op een
opbrengst van 60.000 per jaar, wordt een
percentage van 6 van de belastbare op
brengst voldoende geacht
Er zijn ongeveer 3900 aanslagen, die op
de kohieren van de Grondbelasting voorko
men. De belastbare opbrengst-gebouwd Is
943.463; ongebouwd 73.614.
Aangezien Koegras en het andere deel der
gemeenite, dat buiten de kom ligit, met uit
zondering van Huisduinen en van den
Huisduinerweg, naar onze meening buiten
deze belasting moet vallen, en mede een
aantal perceelem, volgens art. 7, vrij is, kan
naaT schatting gerekend worden op een
totaal-belastbare opbrengst van pl. m.
980.000, alzoo een belasting-opbrengst van
68.800.
GEMEENTEB EG ROOTING 1927.
Vervolg van Dinsdag.
Een lid zal bij de behandeling der Be
ug aantoonen, dat er nog heel wat
i kan worden.
Antwoord van B. enW.
Naar aanleiding dezer toezegging mee
nen wij de opmerking te moeten maken,
dat het onderzoek en de behandeling in
de Secties behoort tot de eigenlijke be
handeling der Begrooting en dat wij het
daarom beter hadden gevonden, dat het
hier aan het woord zijnd lid zijn voorstel
len in de Sectie had naar voren gebracht.
Immers dan hadilen wij ze kunnen over
wegen. t
Een ander lid wensohte de boventallige
onderwijzers af te schaffen en bezuiniging
door inkrimping van administratief per-
zeer duister en verontrustend en meent
dat wij, als wij zoo doorgaan, steeds meer
zullen afzakken in het moeras om ten
slotte onder te gaan.
Antwoord van B. e n W.
Afschaffing van de boventallige onder
wijzers komt ons niet geraden voor, om
dat daardoor het peil van het onderwijs
zeer belangrijk zou dalen.
Een doelmatige inkrimping van het ad
ministratief personeel, d.w.z. eene zoo
danige vermindering van het'aantal amb
tenaren, dat daardoor de belangen van
den didhst niet worden geschaad, heefi
onze voortdurende aandacht, en reeds
meermalen Is daadwerkelijk gebleken, dat
ook de hoofden van dienst daartoe mede
werken.
Met een blik achter ons meent het
zelfde lid, dat er, behoudens den steun san
de N. V. „Zeebad Huisduinen", nog niet
veel voor den economischen toestand on
zer gemeente is tot stand gebracht.
Wat is er gedaan voor onze haven
plannen? Niets!
Antwoord van B. en W.
Het hier uitgesproken oordeel, dat er,
behalve ten opzichte van de N.V. „Zee
bad Huisduinen", niet veel voor dien eoo-
nomisohen toestand der gemeente is tot
stand gebracht, vinden wij onjuist en on
billijk. Immers in de laatste jaren zijn,
zoowel voor het verkeer in de gemeente,
als voor dat met buurtgemeenten, belang
rijke verbetering aan wegen en straten
aangebracht en nieuwe objecten aange
legd. Wij noemen hier alleen maar den
weg naar Callantsoog en de pontonbrug
bij de Kooi. Voorts is door de gemeente
kraahtdadigen steun verleent aan de ten
toonstelling in 1925, is er voor zorg ge
dragen, dat het postvervoer van Wlerin-
gen over Helder plaats heeft en is in ver
band daarmede een autodlenst voor per
sonenvervoer tot stand gebracht.
Evenzeer is onjuist en onbillijk de uit
gesproken bewering, dat er voor de ha
venplannen niets is gedaan. Integendeel
hebben wij, in verband met de uitvoering
der Zuiderzeewerken, herhaaldelijk po
gingen aangewend, om voor Helder als
zeehaven van genoemde werken zooveel
mogelijk profijt te trekken. Niet alleen is
dat, zooals uit de in het gemeentearchief
berustende stukken blijkt, schriftelijk ge
daan, maar ia ook meermalen mondeling
met de betrokken autoriteiten geconfe
reerd.
t t
Vergelijkende ons met 26 andere ge
meenten, dan zijn wij op twee na het
hoogste wat betreft de belastingen, de ta
rieven voor gas, electriciteit en water en
ten opzichte gemeentelijke schuld. Ge
noemd lid vindt onze huishouding veel
te luxleus. Wij leven te royaal, bijv. de
telefoon:
de Directeur der Gem.-Reiniging 8 toe
stellen,
de Directeur der Arbeidsbeurs 2 toe
stellen,
de Gemeente-Ontvanger 2 toestellen,
de DirecteAr v. d. Vteesohkeurings-
dienst 2 toestellen.
In Utrecht, zegt hij, heeft de gemeente,
op voorstel van den heer Bechs, op de
gemeentelijke huishouding zoo maar
f 10 000.- weten te bezuinigen.
Is een betere werkindeeling niet moge
lijk? Alles moet aangegrepen worden om
tot bezuiniging te komen. Bedoeld lid
wenscht het laatste te tornen aan de loo-
nen, maar wil met het personeel zelf over
leggen waarop bezuinigd kan en dim moet
worden.
Het College is daartoe blijkbaar zelf on
machtig, doch moet dan de hoofdambte
naren in den arm nemen.
Antwoord van B. enW.
Dat onze belastingen hoog zijn, moeten
wij, helaas, toegeven, maar wij meenen
toch de opmerk g te moeten maken, dat
bij eene vergelijking met andere gemeen
ten nogal eens factoren buiten beschou
wing worden gelaten, als daar zijn de hef
fing van nevenbelastingen, retributiën,
recognitiën, enz.
En beslist niet toegeven kunnen wij,
dat die hooge belasting nei^ gevolg is van
een te luxieuse gemeente-hulshouding,
eensdeels niet, omdat men wil, dat er voor
den eoonómischen toestand toch wat ge
daan wordt, anderdeels niet wij, per in
woner gerekend, de uitgaven onzer ge
meente, in vergelijking met die van an
dere gemeenten, laag zijn.
Waar het hier aan het woord zijnde
raadslid enkel maar als object, ten op
zichte waarvan te royaal wordt geleefd,
noemt de telefoonaansluitingen, willen wij
nog als onze meening doen kennen, dat
wij, voor een goed functioneeren der ver
schillende diensten, achten dat het voor
deel, te verkrijgen door eenige inkrim
ping, niet opweegt tegen het eventueele
nadeel daarvan.
Eene lijst van telefoonaansluitingen
ligt ter inzage voor de raadsleden.
Het lid hier aan het woord vraagt op
gave van het belastbaar inkomen ia totaal
van dit jaar. Het zal volgens hem minder
ztjn dan in 192526, waardoor het hef-
fings-percentage weder zal moeten wor
den verhoogd. Hij meent dat wij voor te
leurstellende verrassingen zullen komen
te staan.
De gemeente Gouda bezuinigde zooda
nig, dat zij de belastingen met 12x/i
kon verlagen.
De heffing voor het Hoogheemraad
schap is niet gering, en ook daarom voelt
dit lid niets voor een straatbelasting.
De geraamde ookesprijsverhooging is
dubieus, en nu wordt er weder van zekere
zijde op prijsverlaging der ookes aange
drongen.
Men moet de tering naar de nering zet
ten, maar men doet het hier precies an
dersom.
Dit lid zou bijv. nooit hebben medege
werkt aan den bouw van een nieuw Raad
huis.
Antwoord van B. e n W.
Het totaal belastbaar inkomen was in
1929/24 f 11.728.016 ln 1924/26 f 10.617.960
en ln 1926/26 f 9.709.800. De achteruitr
gang ls, meenen wij, voor een groot deel
het gevolg van de salaris-verlagingen van
het Rijkspersoneel.
Het totaal belastbaar inkomen over
1926/27 en dat over 1927/28 zijn nog niet
bekend, doch, waar onze gemeente voor
het Rijks-bezoldigingsbesluit sedert 1926
in de eerste klasse is geplaatst, zal, naar
wjj verwachten, bedoeld totaal over het
komende jaar niet lager zijn dan over het
loopende.
De gelden voor de brikettenfabriek zijn
ook weggesmeten, zegt hetzelfde lid, en
hij adviseert tot verkoop, desnoods met
verlies, hoe groot dan ook.
Antwoord van B. en W.
Momenteel zijn onderhandelingen gaan
de, om tot verkoop der Brikettenfabriek
te geraken. Overigens zij de opmerking
gemaakt, dat de voor die fabriek bestede
gelden niet als weggesmeten gelden zijn
te beschouwen, waar de Raad indertijd
met algemeene stemmen besloot, om door
het stichten der fabriek in den toen heer-
schenden brandstoffennood te voorzien.
Wat wordt er ondergebracht in het
nieuwe Raadhuis? Ook de diensten der
O. B. en van den Ontvanger? vraagt hij.
Antwoord van B. enW.
Zooals steeds de bedoeling is geweest,
zullen in het in aanbouw zijnde Raadhuis
worden ondergebracht *de diensten, die
thans zijn gehuisvest in het oude Raad
huis en het gebouw Dijkstraat 10. Alzoo
de Raadszaal en de andere vertrekken
voor het Gemeentebestuur, de Secretarie
en de Verificatie.
Hij is ook tegen" tarlefsverhooging,
maar wel voor Hl~, pensioensbijdrage
vari het personeel. Hij vindt dit een harde
pil, maar het moet; het is de noodzakelijk
heid die dit gebiedt. Men moet niet ver
geten, aldus hetzelfde lid, dat de betaling
van deze pensioensbijdrage voor ons ge-
meentepersoneel wordt opgebracht door
menachen, die reeds pensioensbijdrage
voor zichzelf moeten betalen.
Hoe is de verhouding van de salarissen
van gemeente- en rijkspersoneel. Hij ge
looft dat het gemeente-personeel daarbij
in de gunstigste positie verkeert Vraagt
daaromtrent inlichtingen.
In het Rapport zijn de vergelijkende
staten betreffende t de salarieering van
rijks- en gemeente-personeel opgenomen.
Eenige andere leden wenschen aange-
teekend te zien, dat zij ln de Sectie hier
over niet zullen discussieeren, maar in
den openbaren Raad vierkant tegen voor-
gaanden spreker zullen stelling nemen.
De leden, hier aan bet woord, meenen
dat een straatbelasting thans het meest te
prefereeren is, ofschoon feitelijk het al
lerbeste middel zou wezen, een verhoo--
ging der Inkomstenbelasting, maar zij
deinzen daarvoor terug, om reden er niet
voldoende progressie zit ln de verordening
tot heffing dier belasting, en een zekere
groep (die der Inkomens van f 2000.tot
f 6000.—) het meeste, het gelag dus, zou
moeten betalen.
De leden, hier aan het woord, juichen
het toe, dat het Ooilege van B. en W. niet
komt met een verhooging der pensioen
bijdragen van het personeel en dat ook
de Wethouder van Financiën daarvan af
ziet.
Zij meenen echter dat het College een
onderzoek moet instellen naar overtollig
personeeL
Zij deelen niet de meening, dat de
totale som van inkomsten onzer gemeente
naren is verminderd, daar onze gemeente
onlangs ia geplaatst in de eerste klasse
van het-Rijksbezoldigingsbesluit.
Een lid wenscht bij de behandeling der
Begrooting alles ter sprake te kunnen
brengen, wat hij nuttig en noodig acht,
ook al is het in de Secties niet besproken;
vooral ook met het oog op hetgeen door
de rapporteurs zelf niet in de Secties kon
worden naar voren gebracht. Dit moet den
leden worden toegestaan.
Het lid, hier aan het woord, beroept
zich daarbij op het Reglement van OMe,
art. 67 Gemeentewet.
Antwoord van B. enW.
Zeker, strikt genomen heeft elk lid van
den Raad het recht om bij de behandeling
der Begrooting ook met die behandeling
in verband staande punten te bespreken,
die niet in de Secties zijn besproken, doch
wij geven den leden, in het belang eener
vlotte afdoening, in overweging, om, als
naar gewoonte, niet dan bij hooge uitzon
dering van dat recht gebruik te maken.
Een lid geeft als zijne meening, dat het
College te democratisch is.
De ondersteuning van het Rijk is steeds
voorgespiegeld, maar wij wisten vooruit,
dat wij het geld niet zouden krijgen. Wij
moeten de tering naar de nering zetten.
Hy geeft allerlei andere bezuinigingen
aan, o.a.:
1. Ophaal- en Stortingsdienst te kost
baar; dus opheffen.
2. Boekjesbij Lagen en abonnementen af-
sch&ffoiL
8. Presentiegelden voor de leden van
den Raad tot de helft verminderen.
4. 6 pensioenstorting nevens de
BVi van thans invoeren voor het ge
meente-personeel, dat thans een bevoor
rechte positie heeft. Opbrengst f 28000.—.
6. 6 tractementsverlaging, dan komen
wy dichter by de waarheid.
8. Wethouderssalarissen ook wat afne
men. 600— per Wethouder. Deze moe
ten ook maar een steentje bydragen.
B. en W. kunnen om verschillende re
denen niet meegaan met de hier aange
geven, verder doorgevoerde, bezuinigin
gen, evenmin als met het idee om geen
presentiegelden toe te kennen aan de
Raadsleden voor de vergaderingen, die in
bealag genomen worden voor de alge-
meene, politieke, beschouwingen.
EeA lid wenscht o.a. geen presentie
gelden te geven voor algeimeene beschou
wingen en zal een voorstel in dien geest
doen. Een ander lid wenscht sterk te be
zuinigen op Arbeidsbeurs, Beroepskeuze,
enz. Een derde lid wil ook van de wethou
ders 8V» pensioenheffing voorstellen.'
Dat geeft een bedrag van 262.60. Voorts
verlaging dea presentiegelden met 60%.
Een ander lid tfil dit uitbreiden tot de
presentiegelden voor de leden van stem-
buTeaux en van de gelden voor vertering.
Het Idee om de presentiegelden in alle
geledingen met 60 te verlagen, heeft
niet de instemming van B. en W., omdat
wy van meening zyn, dat over het alge
meen de bedragen, die voor tijdverzuim,
etc. worden betaald, niet te hoog zyn.
Wy blijven by ons voorstel, om de pre
sentiegelden voor de leden der Stem
bureau! af te schaffen, omdat, naar ons
oordeel, het bedrag vun 7.50 per per
soon, uitgetrokken voor verteringskosten,
voor Ken, die zulks wenschen, wel toerei
kend is, om daarvan een matige tegemoet
koming voor tydverlies over te houden.
Een lid wensoht op te ruimen den Op
haaldienst, de Beroepskeuze en het Gem.
Zwembad.
Antwoord van B. enW.
Wy ontraden de opheffing van den Op
haaldienst, het Zwembad en de Beroeps
keuze, 'omdat wy deze drie instellingen
nog van te groot sociaal belang achten.
Omtrent den Ophaaldienst geldt tevens
by ons het motief, dat deze tot gevolg,
heeft, dat er heel wat belastinggelden
binnenkomen, die andera verloren zouden
gaan.
Een ander lid vraagt, welke huurders
vallen onder de heffing der straatbelas-
tlng; woningen der Woningstichting en
de op erfpachtsgronden gebouwde per-
ceelen?
Antwoord van B. enW.
Volgens het overgelegde ontwerp voor
de heffing eener Wegenbelasting, vallen
onder die heffing ook de hulzen der Wo
ningstichting, alsmede de door particulie
ren op erfpachtsgrond gebouwde huizen.
Omdat weieens betoogd is, dat dit on-
biliyk zou zyn, wyi by het berekenen der
koopsom, respectieveiyk dien erfpachts
canon der betrekkeiyke gronden, de kos
ten van aanleg der straten zyn verdiscon
teerd, meenen wy hier te moeten mede-
deelen, dat oJ. die onbiliykheid niet be
staat.
Wy wenschen voor ons standpunt de
volgende gronden aan te voeren:
1 niet de volle, doch slechts de halve
kosten van stratenaanleg zyn in de grond-
pryzen verdisconteerd;
2°. de belasting strekt niet enkel voor
dekking der aaniegkosten, doch ook, en
wel grootendeels, voor onderhoudskosten;
8°. ook by den bouw en den aankoop
van huizen aan andere ..(oude) straten is
het feit, dat die straten bestonden, in aan
merking genomen, m. a. w. is ook de
grond duurder betaald, dan wanneer hy
niet aan een straat zou gelegen hebben.
Een lid meent in verhooging van de
electrlciteitapryzen een gevaar te zien,
doordat verschillende winkeliers zelf de
stroom zullen zien op te wekken.
Een lid meent den druk te moeten leg
gen op de kleine groep van gemeente-
personeel, omdat het zyns inziens beter
is een kleine groep te doen ïyden dan het
algemeen. Hy meent hiermede het aantal
ïyders zoo klein mogeiyk te doen zyn.
Bedoeld lid vreest, dat er met verhoo
ging der tarieven voor de Llchtbedrijven
wel eens een liohtstaking uitgelokt sou
kunnen worden onder de winkeliers.
Hetzelfde lid voelt voor straatbelasting
iets, als deze ten goede zou komen van
het Grondbedrijf.
9 9 6
Een lid wenBCht aan te spreken het Pen
sioenfonds en de beschikbare middelen.
Wat het Tensloenfonds betreft, meent
bedoeld Ud dat het best mogeiyk is de
8600.—, die jaariyks hierin worden ge
stort, voor dit jaar te schrappen, gezien
het steeds stygende bedrag en zooveel uit
het fonds te nemen als er te veel ls ge
stort boven het benoodlgde.
Antwoord van B. enW.
Op grond van het feit, dat de in het
Pensioenfonds aanwezige gelden en de
voor de Bedrijven voorradige beschik
bare middelen eene bepaalde bestemming
hebben, terwyi, volgens de ingekomen en
ter inzage gelegde rapporten van de be
trokken ambtenaren, waarschyniyk geen
der beide genoemde fondsen geld over
heeft om daarmede andere uitgaven te
dekken, moeten wy tegenover het idee, om
toch een zeker bedrag aan die fondsen te
onttrekken, beslist stelling nemen.
Ook achten wy het niet geraden, om de
bijdrage uit de gemeentekas aan het Pen
sioenfonds. ad f 8600—, af te voeren.
Verder vraagt hy of de post „overwerk"
voor de Politie zoo groot moet zyn en of
deze post geheel gebruikt wordt.
Antwoord van B. enW.
De Burgemeester acht het beslist noo
dig. dat de post voor overwerk voor de
politie ongerept biyft gehandhaafd, om
dat bet omuógeiyk is ten allen tijde met
het. nogal ingekrompen, politiekorpa de
noodige dienst te vervullen. By gelegen
heid der kermis en verschillende andere
feesten en gebeurtenissen toch moet er
evenais vroeger, toen er van belooning
voor overwerk in verschillende andere
diensten nog geen sprake was, ook reeds
tegen betaling gebeurde buiten den
gewonen diensttijd dienst gedaan worden,
tenzy men de voorkeur zou geven aan uit
breiding van het korps. Dat dit laatste
middel veel duurder zou zyn, ja, dat het
haast niet sou zyn te betalen, behoeft geen
betoog.
Zii worden op sleeptouw genomen door een
eenigezLne aangeschoten jongeling, Clinton.
d|e bij zijn zuster en zijn zwager inwoont en
mat dezen laatste, die speculeert en de f®®111®"
bezittingen tracht te verduisteren, een WD01*»®
IT-Sm heeft. Cick, de bokser, en Hap. de
tr^iner inoeUui hem ln staat stellen om dien
awende'lenden zwager, Rumfield, behoorlijk ter
trouwhartige^butler en knecht
huis «n zij bhjve kindermeisje en
Zij vinden er terv-ensin en zij
in een typiste, f®?*1® J-rein te verkennen,
hebben gelegel
Chick de harten der reeaa
sportvrienden, en de ealon-efeer van den huize
Rumfield. Miusch als huisknecht en Davids ale
butler weten door hun onhandige plichtsbe
trachting talrijke lachsalvo's te ontketenen.
Jioanne van Rijn ie een. allerliefst kinder-
meieae. Jacq. de Haas epeelt vlot den jeugdi
gen Clinton en Jlaap v. d. Poll is een goed
schurkachtige Ruonfield. Wij twijfelen er niet
aan of het uitgaand publiek zal zich met Da-
vidV rake uitvallen en met Musch' onbewogen
onnoozelbeid terdege amusoeren.
NaaT onze meening moet deze belasting
geen toepassing vinden voor eigendommen
kt Koegras enz. gelegen, terwijl art 7 ove
rigens eenige vrijstellingen noemt, die vrij
wel algemeen zijn en ook in verordeningen
van andere gemeenten voorkomen.
SC>Hetzelfde lid1 vindt den economischen
en fiaanclëelan toestand onzer gemeente