BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
Ingezonden mededeellng.
Influenza en Griep
Koortawarand an ganizand ilJn
Sanaplrln-tabletten
BU Apoth. en Drog. BulxJu 76, 40 en 20 ot
van Wolhalweleen der bepalingen luidt,
dat aan vreemde eohepen niet zal worden
toegestaan de ankerplaat» van het eiland
te gebruiken. De oorreapondent teekent
hierbij aan, dat het-lelt, dat Weihalwel
nog steeda aan Groot-Bvlttannië li'ver
pacht, over bet hoofd wordt gezien.
MEXICO.
De petrölcTimwetgevtng.
Een dreigende nltlnting van
Amerlknnnrtcho zijde.
Ben vertegonwoordlger van het Btaats-
dcpartomont heeft verklaard, dat do re-
oento Intrekking door de Mexlonansbho
regeering van hel verlof aan Aimerikaan-
sche en bulteniandaohe ondernemingen
om petroleum te winnen en putten aan te
boren, in Washington beeohouwd als ge
lijkstaande met een inbeslagneming] van
het particuliere eigendom van da petro-
leum-maatsdhappijen.
De
van
diplomatieke vort pen woord i pers
Engelandl, Frankrijk en Nederland
hebben inofficieel gevraagd, welke hou
ding de Aimerlkaansohe regeering denkt
aan te nemen, ten opzichte van de petro-
leum-wetgeving in Mexloa
De Intrekking van de Huurwetten.
Tegen 19 Juli
Dinsdag rijn drie Koninklijke besluiten,
gedagteekend, 18 Januari 1987, versche
nen, waarin ter uitvoering van slotartike
len van de Huuroommisslewet, de Huur-
opzeggingiswet en de Huuraanzeggin
wet, bepaald wordt, dat de omaiandlghe-
den het voortbestaan van deze wetten, lan
ger dan zes maanden na 18 Januari 1927,
itüst noodlg maken. Derhalve worden met
ingang van 19 Juli 1927, de Huurwetten
buiten werking gesteld.
Het spoorwegongeluk bij De Vink.
De directie der Nederlandsohe Spoorwe
gen deelt mede:
Wij meenen, nu het verslag van het on
derzoek ln zake de ontsporing nabij de Vink
op «9 September ji. door de commissie
Kraus la verscheden!, over twee zaken, met
die ontsporing verband houdende, het pu
bliek onzerzijds te moeten inlichten, ni.:
Ie. over de veiligheid op de Nederlandsohe
spoorwegen;
2e. over de door ons aangenomen houding
tegenover den hoofdbouwkundlge Lelth.
Wij ateilen, vóórop, dat, al mogen wij
misschien niet geheel dezelfde n>eenlng zijn
toegedaan als de commlssle-Kraus betref-
feilde het verloop van de ontsporing op
zlchzolve, wij uit de 'belde door drie onzer
hoofdambtenaren aan ons uitgebrachte rap
porten, het eerste betreffende de eigenlijke
oorzaak van het ongeval, het tweede betref
fende de werkwijze, gevolgdi bij de ballast-
vernieuwing op don spoorweg Amsterdam
Rotterdam., ton aanzien van de hoofdzaak
tot dezelfde slotsom zijn gekomen, nJ. dat
de toestand van deni weg de oorzaak der
ontsporing Is geweest en dat op het gedeelte
Schiedam -de Vink voor de ballastvernieu-
wlng een werkplan is ontworpen en ultgt-
voerd, dat veroordeeld moet worden.
WÓ behoeven wel niet ie zeggen, hoe wij
dut, allereerst om de slachtoffers, die het
ongeval heeft «Wacht, ernstig betreuren.
Maar nu in het verslag Kraus aan de vei
ligheid op onze spoorwegen in het algemeen
een enkel woord wordt gewijd, is het jam
mer, dat daarin niet duidelijk is uiteengezet,
dat het werk, dat verricht moest worden
tusschen Rotterdam en Amsterdam, betrof
een uitzonderingsgeval. Want zonder dat,
vreezen wij, dat onze reizigers, die een groot
deel van het jaar dagelijks op onze Hjnen
het opbrengen van nieuwen ballast kunnen
waarnemen, in de veronderstelling zouden
kuqpen zijn' gebracht of zouden blijven, dat
dat werk steeds heeft plaats gevonden op
een eerst thans onjuist gebleken wijze en
zij derhalv? doorloopendi hebben blootge
staan aan hei^elfde gevaar* als bestaan heeft
tusschen Schiedam en de Vink. Ware dat
het geval geweest, dan zou niet te verklaren
zijn, waarom niet reeds vroeger en herhaal
delijk ongevallen, als bij de Vink, zouden
zijn voorgekomen! en zou de voor Nederland
zoo bij uitat
doode en gewon
wel andera udtzlent iManr het werk, dat thans
la moeten worden godaan, de algeheel® bal-
iMt-vernleuwIng over eon baanvak van
pl. m. 80 K.M. lengte, waa van aard en om
vang een werk, als, voor «oover on» bekend
la, nog nimmer vroeger op onzen apoorweg
1»-moeten worden verricht on geheel afwij
kend van het gewone onderhoudswerk, dat
noo t tot «enige moeilijkheid hoeft aanlei
ding gegeven
Op liet gedeelte Amsterdam- -de Vink 1a
een werkwijze gevolgd, die geen enkel be
zwaar heeft opgeleverd; van het gedeelte
Schiedam de Vink kan dit helnna niet
worden
Tt. *T
Wi
aal wqpdon gewaakt,
Maar, naar onze overtuiging, even1 ornnon-
d'g, om uit dit eene geval, wanneer het ont
daan Is van lucht naar aenaatloneele berlch-
itstek gunstige statistiek van ge-
nde reizigers en beambten) er
gezegd.
Onnowllg te zoggen, dat tegen herhaling
ten, en ontdaan Is van een weinig verhef
fende vak vereen Iglngspcl l tl ek, Ingegeven
door de IJdele hoop op aanstelling van'méór
personeel en op meerdere Inmenging der
vakvereeniglng dan wij voor het bwlrlJif
noodlg achten, de conclusie te trokken, dat
er aanleiding Is tot ongerustheid voor de
velllghold op de Nederlandsohe Spoorwagen*
(Zou men ons nu de vraag stellen
„Maar kunt gi) nu zekerhdld geveni, dat
geen ongevallen meer lulleni voorkomen'?',
L is ons antwoord: Neen, dat kunnen wij
niet. In eon spoorwegbedrijf, ook al 1» het
personeel, els In het onze, ln het algemeen
van hoog tot laag voor zijn teak ten- volle
berekend en al wordt zoowel de weg nis het
rollend materieel ®oo ffocd mogelflk ver
zorgd, blijft eeni riaioo over. Vooilcomen dat
ooit een wielband springt, als bij' Zoetermeer
geschiedde, of een trein ontspoort, als ge
volg van fouten begaan door personeel, zoo
als te Haarlem en Lelden gebeurde, wij
kunnen het niet. Maar zekerho i! geven, dat
door ons niets wordt verzuimd om het be
doelde rlsloo tot een minimum terug te
brengen, dat kunnen wij wel en doen wp
hierbij ten overvloed nqg eens nadrukkelijk.
/Wat het geval Lelth aangaat-, is met
groote vrijmoedigheid ln tal van dagblad
artikelen onze houding tegenover dien amb
tenaar veroordeeld en daarbij, op voor ons
onbekende gronden, aangenomen, dat zij het
gevolg was van de verklaringen, door Leith
voor de oommissie Krans.
,,'tf wensóhen nadrukkelijk te verklaren,
dat hetgeen door Lelth ls medegedeeld aan
de commissie Kraus, niet den minsten In
vloed op onze gedragslijn heeft gehad en
ook niet kon hebben, omdat die gedragslijn
reeds was bepaald nog vóór de verhooren
in die oommissie op 10 November ji. waren
aangevangen.
Het ernstig verzuim, door Leith gepleegd,
is voor ons komen vast te staan, nadat wij
hadden kennis genomen van de beide reeds
vroeger genoemde rapporten!, aan on® door
drie onzer hoofdambtenaren vóór 10 No
vember ji. uitgebracht. Uit die rapporten
en de daarbij bebooremde verklaringen van
Lelth volgt afdoende, dat hij heeft nagela
ten alles te doen wat in ztfn vermogen was,
om het door hem aanwezig geachte gevaar
op den spoorweg af te wenden.
De direotle zet uiteen, dat de overplaat
sing van Lelth van Rotterdam naar Utrecht
geenszins als strafmaatregel was te be
schouwen.
Sindsdien heeft Leith, geheel op eigen
Initiatief, zich laten! keuren en is hij afge
keurd. Of tegenzin om naar Utrecht te gaan
een verlangen naar afgekeurd te worden
heeft doen ontstaan, kunnen wij niet be-
oordeelen.
De „Notenkraker" verboden.
Naar „Het Volk" meldt, heeft de Minis
ter van Oorlog, de heer Lambooy den
Ïarnizbenscommandanten opgedragen, om
en last te verstrekken tot bet ln de
kazernes en andere verblijven van mili
tairen der landmacht doen weren van
exemplaren van het weekblad „De Noten
kraker" en van den daarbij behoorenden
roman: „Frank van Wezelsroemruohtigo
Jaren".
De onvoegzame kalender.
Op de vraag van het lid der Tweede
ln verbaad met de versprWding van een
reolame-kalender voor de vrij willige ouder-
domsverzekering, uitgegeven door het
1T1M
Kamer, den heer Van d| Waerden,
rm<
rljv
eve
„Bureau Vrijwillige Rljkspensloenverze-
kerlng te Haurlem'antwoordde de minis
ter van Arbeid, Handel en Nijverheid
o. m.:
Aangezien de minister niet de bevoegd
heid bezit om aan een Raud van Arbeid
of zijn bestuur «enige door hom wensche-
üjk geoordeelde handelwijze voor te schrij
ven, kan |hlj niet anders doen dan zijn
leedwezen er over uit te spreken, dut
het bestuur van den Raad van Arbeid
niet tot het inzicht ls kunnen komen, dat
het niet de verspreiding van een kalender
als de onderwerpelijke het belang van de
vrijwillige ouderdonisverzekeririg niet ge
diend heeft.
Binnenland.
De Twnyverweg.
In een vergadering van het district
Noord-Holland Noord van den Bond van
Bedrijfsautobushouders in Nederland, ge
houden te Alkmaar, is een motie aangeno
men inzake het sluiten van den Twuyver-
weg nabij Alkmaar, voor motorrijtuigen
op meer dan twee wielen. In deze motie
wordt aangedrongen op opheffing der
sluiting en het brengen van genoemden
weg in een voor het verkeer goeden toe-"
stand.
Oeiuktel «grammen.
Ben prijsvraag.
Sinds eenlgen tjjd kan men aan alle tele-
graafkantoren voor 40 oent extra verlan
gen, dat telegrafische mededeelingen op
een geluktelegrani-formuller worden af
gegeven. Dit ls een formulier uitgevoerd
op mooi-oud-Hollandsoh papier. Do extra
opbrengst dezer telegrammen ls txwtemd
voor het Jeugdwerk van idle richtingen in
ons land en voor de lichamelijke opvoe
ding.
liet ls echter gebleken, dat het Ixwtaan-
de formulier aan den smaak van velen
nl«t kan voldoen; de toekoning schijnt op
den duur te vnrvoloa Het Ncderlondsoho
Jeugdleiders Instituut, dat door do rogoo-
rlng Mast ls met de rnokineomnpiigne
on met liet verdoelen van de opbrengst
der geiuktelogrnmiuon, «u m, |n
Werking mst <1« directie dor Posterijen en
lelegrnfle «en prijsvraag uitschrijven
voor net ontwerpen van eon nieuw formu
lier, volgens <1« bepalingen der Perma
nente PriJavraat-Oomiraisalo.
Overval.
Te Emmerholt ia Dinsdagavond de
landbouwer K. ln zijn woning overvallen
door twee gemaskerde mannen, die onder
bedreiging met een revolver zijn geld
elaohten. E. wilde dit niet geven en pakte
een Indringer beet, die daarop schoot en
E. ln den buik trof. De bandieten vluoht-
ten daarop. E. la aan de gevolgen van
de verwonding overleden.
De niet gewondo der gebroeders Enalng
heeft de Indringers nog aohtervol^d en
wel tot aan de voordeur. De individuen
hebben, op den weg staande, nog geroe
pen „Kom nou maar op". ZIJ loeten toen
nog veraohlllende schoten uit een zwaar-
kanber revolver, welke gelukkig doel
gemist hebben. Wol ls er een raamkozijn
getrofen en doorboord.
Goed nfgdoopen.
Op den Leidsohen Btruatweg onder de
gemeente Sassenhelm heeft Dinsdagavond
11 uur een ernstig ongeval plaatsgehad,
dat evenwel nog goed is afgeloopen.
Terwijl n.1. de afslultboomen van den
overweg over de spoorlijn Leiden-Haarlem
waren neergelaten voor de ln aantocht
zljnden trein 876, welke om 10 uur 10 uit
Leiden naar Haarlem was vertrokken,
kwam uit de riohting Sassenhelm een auto
aanrijden. Toen de bestuurder, den over
weg naderde, de remmen aanzette, bleken
deze niet te werken, zoodat hij met een
kalm gangetje tegen den afsluitboom op
reed. De wagen kwam spoedig daarop tot
stilstand, waarna de bestuurder den wagen
kon verlaten. De afsluitboom werd naar
binnen gedrukt en greep de verblndkigs-
buis vanlocomotief en tender vaiFden
juist paaaeerenden looaaltrein, ten gevolge
waarvan deze brak en de machine on
klaar raakte.
Door een hulpmachine uit Lelden werd
de trein met vijf kwartier vertraging naar
Noordwljkarhout gebracht, waarna ook
sneltrein No. 26 uit Den Haag, weikoop
het station Lelden, reeds twintig minuten
had staan wachten, kon passeeren. De
auto werd aan den radiateur zwaar be-
sohadigd.
Gevaarlijke afslultboomen.
Op een der spoorwegovergangen te
Bathmen komt het herhaaldelijk voor, dat
voertuigen, gevangen komen te zitten tus
schen de afslultboomen, die van eenlgen
afstand, n.L uit het station, worden ge
opend en gesloten. Bij mist kan men van
daar niet zien, of zioh iemand op den
overweg bevindt. Degene, die aldus met
oen voertuig op den overweg opgesloten
raakt, kan er niet af, omdat de afslultboo
men van een bijzonder systeem zijn, dat
het onmogelijk maakt, te ontsnappen door
optilling van de boomen. Verschillende
personen hebben ter plaatse reeds het ge
vaar van overreden te worden doorstaan.
Lord Lister Jr.
Ben jongmensch, volle dertien jaren
oud, vervoegde zich te Hilversum bij een
sigarenhandelaar aan de Langestraat en
bestelde daar vier zware sigaren en een
doos sigaretten. Het moest maar even ge-
aohreven worden op rekening van zijn va
der, die zoo Juist een barbierszaak had
geopend in perceel Na 70 van die straat.
De winkelier gaf het 'gevraagde mee;
oven later ontdekte hij dat no 70 nog to
taal Onbewoond was.
Het ondernemende jongmensch, zfln
zegetocht vervolgend* vond ln de Koning
straat een onbeheerd staande auto, toe-
behoorende aan een dokter, die juist be
zoek bracht aan een oollega. HU stapte er
in en reed er mee weg. Maar reeds op
den Neiuweg achterhaalde hem de ge
rechtigheid. Een surveilleerend agent, op
merkzaam geworden door het zeer jeug
dig uiterlijk van den autobandiet, meld
hem aan. De misdaden kwamen alle aan
het licht.
Buitenland.
Ben wanhoopsdaad?
Wij hebben voor enkele dagen gemeld,
dat de jongste 2 dochters van een Ber-
lljnsch recherheur door verdrinking in
de MUggelsee een eind aan haar leven
hebben gemaakt. Gisteren heeft de over-
3«bleven oudste dochter een klacht inge
land bU het gerecht om een instructie
tegen haar vader te openen. De oudste
dochter beweert, dat zij en de belde
andere meisjes herhaaldeUjk door haar
vader mishandeld werden en de jongste
twee uit angst, omdat ze %en half uur te
laat waren, in het water zUn gesprongen.
Er waa reeds een disciplinair onderzoek
tegen Weber aanhangig gemaakt door
den commissaris zijner af deeling, waaruit
al is gebleken, dat de man een dronkaard
is, die in dien toestand tot alles in staat
moet worden geacht.
Moord en zelfmoord.
In de Brusselsche voorstad Sint-Jans
Molenbeek heeft, naar men uit Brussel
meldt, een 87-jarlg man zUn vrouw ge
wurgd en zioh vervolgens een kogel door
de hersenen gejaagd. Ongeveer een jaar
!;eleden had de vader van den ongelukkige,
n dezelfde kamer, eveneena zijn vrouw
door verwurging het leven benomen en
vervolgena, op dezelfde wUze als zUn zoon
het thans deed, zelfmoord gepleegd.
Ben wanhopige aanslag op een bonk.
Ben kind gedood
Eon 26-Jarlg Serviër, deserteur van een
Servlsoh regiment Infanterie, veraoheen
Donderdag ln zijn uniform aan het loket
van do internationale bank te Agraiu en
ovorhundlgde den kusaler een brief met
hot verzoek hom oumlddellUk op atrufTe
de» doods een half mlllloan dinar (on-
gevoer f 22.000) uit te betalen. D« kassier
riep den directeur, waarop de deserteur
zljri revolver trok en «obool. Drie gen-
darmen, gewapend met auhola eu gummi
stokken, kwamen op het schieten ae bank
binnen, doch maakten ruim baan voor
den nohutier. die ln de menigte aohoot,
welke zl«|i inluaaohen voor het gebouw
verzameld had. Een van zijn schoten trof
een sohooljongen, die dood neerstortte,
andere lieden werden gewond. Ten slotte
had een priester den moed den woesteling
de revolver uit de hand te slaan. Deze j™"™1 dë^oofste"vilegtüiB-moto~r« ter
werd daarop door de gendarmen gevan- jJgSFSm motor heeft
Ben nieuwe vliegtuigmotor.
De „tyfoon".
Er zUn geslaagde proeven genomen
met een vliegtuig dat voorzien wae van
gen genomen.
Drievoudige moord en zelfmoord.
Buren zUn Woensdagmorgen te Eaaen
tot de ontdekking gekomen dat een
46-Jarlg kantoorbediende gisteravond ln
de kamer waar zUn 84-jarige moeder en
zijn belde zusters sliepen, de gaskraan
heeft opengedraaid, zoodat de 8 vrouwen
vanmorgen dood in bed werden gevonden.
De moordenaar heeft zich op den zolder
opgehangen,
Ben mislukte aanslag op een bank.
Donderdagochtend zijn drie bana ten
met de revolver ln de hand het wissel
kantoor binnengekomen van de hoeren
Varichon en Bailly op de place des Jaoo-
blns te Lyon. Een hunner stak zUn wapen
door het loket en riep „Handen omhoog I"
Meteen loste hij twee schoten op den
heer Varichon. Een van zUn metgezellen
schoot meteen op den heer Bailly. De
wisselaars werden niet geraakt en de
bandieten, die waarschUnlUk bang wareai
voor tusschenkomst van voorbijgangers,
namen de vlucht zonder iets meegenomen
te hebben.
Een taxichauffeur en drie voorbijgan
gers achtervolgden de bandieten. Een
hunner schoot nog tot driemaal toe op
zUn achtervolgers. Toen wisten zU in den
mist te ontkomen.
Ben handig opllchtster.
In een van de Brussolsche warenhui
zen verscheen dezer dagen een vrouw
met een groote boodschappenmand, waar
in zij tal van aankoopen borg. Toen het
op betalen aankwam zeide zij haar beurs
vergeten te hebben. Zij zou even geld
gaan halen en de mana zoolang laten
staan. Toen zJJ niet terugkeerde 'bekeek
men de mand eens en zag dat zij ledig
zes oyllnders met een vermogen van 1)60
P.K. en is vervaardigd door de firma
Bcardmore Öo. Hij kan een vliegtuig
vooratuwen, dat met volle b ding bljkanii
6000 K.G. weegt en dit dan een snelheid
van 146 mUl ln het uur geven.
Vliegtuig neergestort
Een militair vliegtuig van le Bourget
is Donderdagmiddag boven de sta<l Crétetl
in brand gevlogen en neergestort ln oen
park. De sergeant-vlieger heeft zioh
Kunnen redden door met «en parachute
uit Let toeBtel te springen. De waarnemer,
die geen parachute had, is met het toe
stel verbrand.
INGEZONDEN.
De werktijdregeling van het
administratief gameente-perwmeeL
BU de beraadslagingen in der» Raad
is o.m. onder* het oog gezien, of bezuini
ging van de gemeentelyke uitgaven zou
zyn te verkrijgen door- wUziging van bo
venbedoelde werktUdregeüng. Aangezien
uit het verslag In de Held. Crt. de om
vang van dezèn bezuinigingsmaatregel
uiteraard Bleohts beknopt blijkt, moge
dit punt hier nog eens afzonderHjk wor
den bezien.
De werkttjd op de gemeentelUke hu-
reaux zou thans 85'/i uur per week be
dragen. BU het RUk is de regeling voor
het administratief personeel aldus:
Gedurende de maanden Maart t.m. Oct.
8 uur per dag (Zaterdags 4 uur) en ge
durende de maanden Nov. t.m. Febr. 7'/a
uur per dag (Zaterdags 4 uur), dus ge
middeld ruim 43 uur per week.
Aangezien nimmer is gebleken, dat de
laatstvermelde regeling onvoldoende w aar-
geling onvoldoende wa
was. Er was geen 'bodem ln en die bood- borg biedt voor de goede gezondheid en
schappen waren ln de schort van de op- (je noodige ontspanning voor de rUka-
lichtster verdwenen:
Schipbreuk.
ambtenaren, bestaat o.H geen en^el be
zwaar deze regeling bU de gemeente in
te voeren. Men verkrijgt dan een directe
Het Spaansoho stoomschip Repuerto k arbeldavermeerdering van ruim 20
tengevolge van noodweer op de Spaan- Het hierdoor te behalen voordeel voor
soho kust ter hoogte van het dorp San 00
Esteban de Pravia vergaan. Veertien
vergaan.
man der équipage zUu verdronken*
gemeentelUke huishouding bestaat
hierin, dat het aantal ambtenaren, met
toepassing van de bestaande wachtgeld
regeling, belangrijk kan worden vermin-
derd. Men zou desgewenscht hiermede
Ben wraakneming? ®en begin kunnen maken met de onge-
Zondagnacht om half twee ls te Straat»- huwde ambtenaren. Door de sollicitatie
burg een bom ontploft voor een huis, dat der op wachtgeld gestelde ambtenaren
door tal van gezinnen bewoond wordt. Er wordt mede het aanvankelUk bedrag der
werd groote schade aan het dak en de wachtgelden geleidelUk minder,
vensters aangericht en de schok was zoo Ook tegenover de gemeentelUke werk-
hevig, dat zij zelfs door de sedsmografi- lieden, voor wie de 45-urige werkweek
soho toestellen te Straatóburg opgetee- geldt, lUkt mq invoering van de 43-urige
kend werd. werkttjd voor het administratief personeel
Men gelooft te doen1 te hebben inet een alleszins billijk. Het komt ons voor dat
wraakneming van een voormalig huurder,
die wegens klachten van'zijn buren uit
het huis gezet wa&
Het ochtsrhekHngsproces van
Charlle ChapUn.
Ben Interview met de pers.
Vrijwel de geheele wereld bemoeit zich
op het oogenbllk met het echtscheiding»-
prooes van Ohariie Ohaplln, den beroem
den filmacteur. Te New York, waar hfj
op het oogenbllk nog altijd op verhaal
tracht te komen, wordt hij achtervolgd
door een leger voortvarende journalisten,
die de gemoedsstemming van Charlle
liefst van minuut tot minuut zouden vol
gen. Charlle heeft nu maar, om zich van
de Hjdroovende individueel® belangstel
ling der Journalisten te bevrijden, de hee-
ren collectief ontvangen in het huis van
zijn advoèaat, Nathan Burkan, en een urn-
lang geantwoord op hem gestelde vragen.
I>e merkwaardigste uitlat
Chaplin was daanMJ, dat hij naar hij ge
looft best met rij" vrouw had kunnen
opschieten, als h4j maar niet te maken
had gehad mot de voortdurende tusschen
komst van riJn, overigens zeer gewaar
deerde.schoonmoederI Maar hoe het
ook gaan moge, Charlle onverbeterUJk
optimist als hU lal behoudt zijn ver
trouwen in de vrouw en hoopt, dat hU ln
de naast») toekomst wederom verliefd zal
worden. Want zonder vrouw verklaart
hij hooft de kunst niet veel waarde.
Intusschen heeft Ohariie hot, tengevol
ge van de beslagneming door de regee
ring op rijn venmogen, zóó krap, dat hij
zelfs het geld, noodlg voor zijn taxi's,
moet leenen. Ohariie toekent zijn benarde
positie zelf humoristisch als volgt: er zijn
in Oalifornië twee „gold rushes" geweest,
do eerste heeft lang geleden plaatsgehad,
de tweede pas dezer dagen.
Mag men de verklaringen der pers ge-
looven, dan mag Ohariie zich verheugen
in de sympathie van hot publiek. Hetgeen
■voor oen tooneelspeler ook in rijn per
soaniijko narigheid eon groot ding la.
Volgens de New York Herald heeft de
overheid Chaplin de beschikking gelaten
over 'n bedrag van één miljoen dollar, dat
hU op een bank te New York had staan.
Het beslag op zUn bezittingen ln Oali
fornië werd gehandhaafd.
Hingen
tegenstrijdige politieke beschouwingen
van de verschillende parttjen in dit geval
de invoering niet in den weg behoeven
te staan. Het ia te begrijpen dat dit wel
het geval is wanneer bezuinigingen aan
de orde worden gesteld, welke de op
heffing of inkrimping van sociale Instel
lingen in deze gemeente rakenin het
bUzonder van de zUde der partijen die
aan de totstandkoming dier Instell
destijds hebben medegewerkt.
Het zou zeer zeker sympathieker heb
ben gestemd, wanneer bezuiniging door
verruiming van den korten werkUjd als
hiervoor omschreven, van de gemeente
ambtenaren waa uitgegaan, ln plaats dat
z(j. nu volstaan met tijdens de behande-
deimg van de begrooting zohder meer
een verzoek in te dienen om de voor hen
gunstige pensioenregeling te bestendigen.
Dit springt tc meer ln het oog, waar
thans aan de Helderscbe burgerij bekend
IJLwor<» gemaakt, dat tot voor kort gedu-
van Oliarile rende jaren achtereen ondanks de gun
stige werktUdregellüg, zeer belangrijke
bedragen wegens zoogenaamde overuren
uit de gemeentekas zUn genoten boven
de gewone salarissen. Zeer terecht zou
hieraan door het tegenwoordig College
van B. en W. een einde zjjn gemaakt;
hoewel uit de laatste mededeelingen van
den Burgemeester (zie de Held. Crt. van
26 dezer) valt af te leiden, dat nog steeds
betalingen mogelyk zUu en voor-
LUCHTVAART.
Het Zeppelin-verkeer Europa—Amerika.
Da BerlUnsdie bladen publloeeren een
verklaring van een vertegenwoordiger van
<ie /.«itpelln-werkon, Mayeuberger, waarin
<l«ze mededeelt, dat men reede tegen het vol-
gende Jaar van plan ls het Zeppelin-verkeer
Hevllla Buenos Ayres te openen* Voor dit
luchtverkeer sullen groote Zepiieiins wor
den gebouwd, waarmee 100 pusHiigiers kun-
nen worden vervoerd. Eon dergelijk lucht
schip ul nog dit Jaar worden gebouwd; mon
ui sr Ul van proefvluchten mee houden.
o.a. ook van Sevlila muur Berlijn.
extra
komen.
TegelUkerfijd moge bU deze gelegenheid
de aandacht van den Raad worden ge
vraagd voor een o.i. tweede fout in de
organisatie aan de gemeentelUke bureaux,
waarop reeds terloops werd gewezen bij
de algemeene beschouwingen. Wij bedoe
len de topzwaarte door bet teveel aan
üooge ambtenaren in verhouding van het
aantal der z.g. lage ambtenaren.
«nn °PKen?er1kt werd> war«n alleen
aan de secretarie reeds werkzaam, be
halve de gemeentesecretaris, drie hoofd
commiezen, een verificateur, drie chefs
(commies) en een adj.-comiies waartï
genover aan dat bureau Jf kieïken
werkten Er zUn zoodoende langzamer-
oïder een ^°""eerd
onder een ohef met geen of uiterst wei-
nig ondergescnikt personeel.
na een ÏSÏh °DVl°Ü dat <Ut opzicht
ïna zak«IH?iB onderioak wel een eenlgs-
Hiiti.. u, 80 ü°odomlsoher organi-
▼•rkrijgau. Door oouoeu-
^®r4ohllleude af deelingen onder
tm nï?.uiP !D??rd oilef» die zioh zou moe-
i bepalen tot het geven van aan wUalngen
•n beslissing ingsval van afwUkende ge
in. ^0U 'teeda terugkearend da-
geujkaoh werk gevoeglijk aan handige
Jongelui met diploma m!u.,LO. of eeuige
Jaren M.O. zUu op te dragen.
Do tegenwoordige organisatie vormt
o. een onnoodige navolging van de
groote atedan, veel te luxueux voor een
zwaarbelaste gemeente van onze grootte.
'"'ie«fd dankzeggeud voor de ver-
laeuda plaatsruimte.
BIJ MEN.
WttHg bttchtrmd ttgtn vtnmltching).
De directie der Nederlandsche
Spoorwegen spreekt zich naar
aanleiding van het rapport der
oommlssle-Kraus uit over de
veiligheid op de spoorwegen.
De veiligheid.
Wat de veiligheid op de Nederlandsche
spoorwegen aangaat, stellen wij er prijs op,
mede te deelen:
Eet geval Lelth.
wa.M A*. I „41L i k
- ra "«jii uiiijtv/iiii hhu iivi ivnru
V»| uuii IIIIIIIUPJI Utlllll 11