BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. Ingezonden mededeellng. Influenza en Griep Koortawarand an ganizand ilJn Sanaplrln-tabletten BU Apoth. en Drog. BulxJu 76, 40 en 20 ot van Wolhalweleen der bepalingen luidt, dat aan vreemde eohepen niet zal worden toegestaan de ankerplaat» van het eiland te gebruiken. De oorreapondent teekent hierbij aan, dat het-lelt, dat Weihalwel nog steeda aan Groot-Bvlttannië li'ver pacht, over bet hoofd wordt gezien. MEXICO. De petrölcTimwetgevtng. Een dreigende nltlnting van Amerlknnnrtcho zijde. Ben vertegonwoordlger van het Btaats- dcpartomont heeft verklaard, dat do re- oento Intrekking door de Mexlonansbho regeering van hel verlof aan Aimerikaan- sche en bulteniandaohe ondernemingen om petroleum te winnen en putten aan te boren, in Washington beeohouwd als ge lijkstaande met een inbeslagneming] van het particuliere eigendom van da petro- leum-maatsdhappijen. De van diplomatieke vort pen woord i pers Engelandl, Frankrijk en Nederland hebben inofficieel gevraagd, welke hou ding de Aimerlkaansohe regeering denkt aan te nemen, ten opzichte van de petro- leum-wetgeving in Mexloa De Intrekking van de Huurwetten. Tegen 19 Juli Dinsdag rijn drie Koninklijke besluiten, gedagteekend, 18 Januari 1987, versche nen, waarin ter uitvoering van slotartike len van de Huuroommisslewet, de Huur- opzeggingiswet en de Huuraanzeggin wet, bepaald wordt, dat de omaiandlghe- den het voortbestaan van deze wetten, lan ger dan zes maanden na 18 Januari 1927, itüst noodlg maken. Derhalve worden met ingang van 19 Juli 1927, de Huurwetten buiten werking gesteld. Het spoorwegongeluk bij De Vink. De directie der Nederlandsohe Spoorwe gen deelt mede: Wij meenen, nu het verslag van het on derzoek ln zake de ontsporing nabij de Vink op «9 September ji. door de commissie Kraus la verscheden!, over twee zaken, met die ontsporing verband houdende, het pu bliek onzerzijds te moeten inlichten, ni.: Ie. over de veiligheid op de Nederlandsohe spoorwegen; 2e. over de door ons aangenomen houding tegenover den hoofdbouwkundlge Lelth. Wij ateilen, vóórop, dat, al mogen wij misschien niet geheel dezelfde n>eenlng zijn toegedaan als de commlssle-Kraus betref- feilde het verloop van de ontsporing op zlchzolve, wij uit de 'belde door drie onzer hoofdambtenaren aan ons uitgebrachte rap porten, het eerste betreffende de eigenlijke oorzaak van het ongeval, het tweede betref fende de werkwijze, gevolgdi bij de ballast- vernieuwing op don spoorweg Amsterdam Rotterdam., ton aanzien van de hoofdzaak tot dezelfde slotsom zijn gekomen, nJ. dat de toestand van deni weg de oorzaak der ontsporing Is geweest en dat op het gedeelte Schiedam -de Vink voor de ballastvernieu- wlng een werkplan is ontworpen en ultgt- voerd, dat veroordeeld moet worden. WÓ behoeven wel niet ie zeggen, hoe wij dut, allereerst om de slachtoffers, die het ongeval heeft «Wacht, ernstig betreuren. Maar nu in het verslag Kraus aan de vei ligheid op onze spoorwegen in het algemeen een enkel woord wordt gewijd, is het jam mer, dat daarin niet duidelijk is uiteengezet, dat het werk, dat verricht moest worden tusschen Rotterdam en Amsterdam, betrof een uitzonderingsgeval. Want zonder dat, vreezen wij, dat onze reizigers, die een groot deel van het jaar dagelijks op onze Hjnen het opbrengen van nieuwen ballast kunnen waarnemen, in de veronderstelling zouden kuqpen zijn' gebracht of zouden blijven, dat dat werk steeds heeft plaats gevonden op een eerst thans onjuist gebleken wijze en zij derhalv? doorloopendi hebben blootge staan aan hei^elfde gevaar* als bestaan heeft tusschen Schiedam en de Vink. Ware dat het geval geweest, dan zou niet te verklaren zijn, waarom niet reeds vroeger en herhaal delijk ongevallen, als bij de Vink, zouden zijn voorgekomen! en zou de voor Nederland zoo bij uitat doode en gewon wel andera udtzlent iManr het werk, dat thans la moeten worden godaan, de algeheel® bal- iMt-vernleuwIng over eon baanvak van pl. m. 80 K.M. lengte, waa van aard en om vang een werk, als, voor «oover on» bekend la, nog nimmer vroeger op onzen apoorweg 1»-moeten worden verricht on geheel afwij kend van het gewone onderhoudswerk, dat noo t tot «enige moeilijkheid hoeft aanlei ding gegeven Op liet gedeelte Amsterdam- -de Vink 1a een werkwijze gevolgd, die geen enkel be zwaar heeft opgeleverd; van het gedeelte Schiedam de Vink kan dit helnna niet worden Tt. *T Wi aal wqpdon gewaakt, Maar, naar onze overtuiging, even1 ornnon- d'g, om uit dit eene geval, wanneer het ont daan Is van lucht naar aenaatloneele berlch- itstek gunstige statistiek van ge- nde reizigers en beambten) er gezegd. Onnowllg te zoggen, dat tegen herhaling ten, en ontdaan Is van een weinig verhef fende vak vereen Iglngspcl l tl ek, Ingegeven door de IJdele hoop op aanstelling van'méór personeel en op meerdere Inmenging der vakvereeniglng dan wij voor het bwlrlJif noodlg achten, de conclusie te trokken, dat er aanleiding Is tot ongerustheid voor de velllghold op de Nederlandsohe Spoorwagen* (Zou men ons nu de vraag stellen „Maar kunt gi) nu zekerhdld geveni, dat geen ongevallen meer lulleni voorkomen'?', L is ons antwoord: Neen, dat kunnen wij niet. In eon spoorwegbedrijf, ook al 1» het personeel, els In het onze, ln het algemeen van hoog tot laag voor zijn teak ten- volle berekend en al wordt zoowel de weg nis het rollend materieel ®oo ffocd mogelflk ver zorgd, blijft eeni riaioo over. Vooilcomen dat ooit een wielband springt, als bij' Zoetermeer geschiedde, of een trein ontspoort, als ge volg van fouten begaan door personeel, zoo als te Haarlem en Lelden gebeurde, wij kunnen het niet. Maar zekerho i! geven, dat door ons niets wordt verzuimd om het be doelde rlsloo tot een minimum terug te brengen, dat kunnen wij wel en doen wp hierbij ten overvloed nqg eens nadrukkelijk. /Wat het geval Lelth aangaat-, is met groote vrijmoedigheid ln tal van dagblad artikelen onze houding tegenover dien amb tenaar veroordeeld en daarbij, op voor ons onbekende gronden, aangenomen, dat zij het gevolg was van de verklaringen, door Leith voor de oommissie Krans. ,,'tf wensóhen nadrukkelijk te verklaren, dat hetgeen door Lelth ls medegedeeld aan de commissie Kraus, niet den minsten In vloed op onze gedragslijn heeft gehad en ook niet kon hebben, omdat die gedragslijn reeds was bepaald nog vóór de verhooren in die oommissie op 10 November ji. waren aangevangen. Het ernstig verzuim, door Leith gepleegd, is voor ons komen vast te staan, nadat wij hadden kennis genomen van de beide reeds vroeger genoemde rapporten!, aan on® door drie onzer hoofdambtenaren vóór 10 No vember ji. uitgebracht. Uit die rapporten en de daarbij bebooremde verklaringen van Lelth volgt afdoende, dat hij heeft nagela ten alles te doen wat in ztfn vermogen was, om het door hem aanwezig geachte gevaar op den spoorweg af te wenden. De direotle zet uiteen, dat de overplaat sing van Lelth van Rotterdam naar Utrecht geenszins als strafmaatregel was te be schouwen. Sindsdien heeft Leith, geheel op eigen Initiatief, zich laten! keuren en is hij afge keurd. Of tegenzin om naar Utrecht te gaan een verlangen naar afgekeurd te worden heeft doen ontstaan, kunnen wij niet be- oordeelen. De „Notenkraker" verboden. Naar „Het Volk" meldt, heeft de Minis ter van Oorlog, de heer Lambooy den Ïarnizbenscommandanten opgedragen, om en last te verstrekken tot bet ln de kazernes en andere verblijven van mili tairen der landmacht doen weren van exemplaren van het weekblad „De Noten kraker" en van den daarbij behoorenden roman: „Frank van Wezelsroemruohtigo Jaren". De onvoegzame kalender. Op de vraag van het lid der Tweede ln verbaad met de versprWding van een reolame-kalender voor de vrij willige ouder- domsverzekering, uitgegeven door het 1T1M Kamer, den heer Van d| Waerden, rm< rljv eve „Bureau Vrijwillige Rljkspensloenverze- kerlng te Haurlem'antwoordde de minis ter van Arbeid, Handel en Nijverheid o. m.: Aangezien de minister niet de bevoegd heid bezit om aan een Raud van Arbeid of zijn bestuur «enige door hom wensche- üjk geoordeelde handelwijze voor te schrij ven, kan |hlj niet anders doen dan zijn leedwezen er over uit te spreken, dut het bestuur van den Raad van Arbeid niet tot het inzicht ls kunnen komen, dat het niet de verspreiding van een kalender als de onderwerpelijke het belang van de vrijwillige ouderdonisverzekeririg niet ge diend heeft. Binnenland. De Twnyverweg. In een vergadering van het district Noord-Holland Noord van den Bond van Bedrijfsautobushouders in Nederland, ge houden te Alkmaar, is een motie aangeno men inzake het sluiten van den Twuyver- weg nabij Alkmaar, voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen. In deze motie wordt aangedrongen op opheffing der sluiting en het brengen van genoemden weg in een voor het verkeer goeden toe-" stand. Oeiuktel «grammen. Ben prijsvraag. Sinds eenlgen tjjd kan men aan alle tele- graafkantoren voor 40 oent extra verlan gen, dat telegrafische mededeelingen op een geluktelegrani-formuller worden af gegeven. Dit ls een formulier uitgevoerd op mooi-oud-Hollandsoh papier. Do extra opbrengst dezer telegrammen ls txwtemd voor het Jeugdwerk van idle richtingen in ons land en voor de lichamelijke opvoe ding. liet ls echter gebleken, dat het Ixwtaan- de formulier aan den smaak van velen nl«t kan voldoen; de toekoning schijnt op den duur te vnrvoloa Het Ncderlondsoho Jeugdleiders Instituut, dat door do rogoo- rlng Mast ls met de rnokineomnpiigne on met liet verdoelen van de opbrengst der geiuktelogrnmiuon, «u m, |n Werking mst <1« directie dor Posterijen en lelegrnfle «en prijsvraag uitschrijven voor net ontwerpen van eon nieuw formu lier, volgens <1« bepalingen der Perma nente PriJavraat-Oomiraisalo. Overval. Te Emmerholt ia Dinsdagavond de landbouwer K. ln zijn woning overvallen door twee gemaskerde mannen, die onder bedreiging met een revolver zijn geld elaohten. E. wilde dit niet geven en pakte een Indringer beet, die daarop schoot en E. ln den buik trof. De bandieten vluoht- ten daarop. E. la aan de gevolgen van de verwonding overleden. De niet gewondo der gebroeders Enalng heeft de Indringers nog aohtervol^d en wel tot aan de voordeur. De individuen hebben, op den weg staande, nog geroe pen „Kom nou maar op". ZIJ loeten toen nog veraohlllende schoten uit een zwaar- kanber revolver, welke gelukkig doel gemist hebben. Wol ls er een raamkozijn getrofen en doorboord. Goed nfgdoopen. Op den Leidsohen Btruatweg onder de gemeente Sassenhelm heeft Dinsdagavond 11 uur een ernstig ongeval plaatsgehad, dat evenwel nog goed is afgeloopen. Terwijl n.1. de afslultboomen van den overweg over de spoorlijn Leiden-Haarlem waren neergelaten voor de ln aantocht zljnden trein 876, welke om 10 uur 10 uit Leiden naar Haarlem was vertrokken, kwam uit de riohting Sassenhelm een auto aanrijden. Toen de bestuurder, den over weg naderde, de remmen aanzette, bleken deze niet te werken, zoodat hij met een kalm gangetje tegen den afsluitboom op reed. De wagen kwam spoedig daarop tot stilstand, waarna de bestuurder den wagen kon verlaten. De afsluitboom werd naar binnen gedrukt en greep de verblndkigs- buis vanlocomotief en tender vaiFden juist paaaeerenden looaaltrein, ten gevolge waarvan deze brak en de machine on klaar raakte. Door een hulpmachine uit Lelden werd de trein met vijf kwartier vertraging naar Noordwljkarhout gebracht, waarna ook sneltrein No. 26 uit Den Haag, weikoop het station Lelden, reeds twintig minuten had staan wachten, kon passeeren. De auto werd aan den radiateur zwaar be- sohadigd. Gevaarlijke afslultboomen. Op een der spoorwegovergangen te Bathmen komt het herhaaldelijk voor, dat voertuigen, gevangen komen te zitten tus schen de afslultboomen, die van eenlgen afstand, n.L uit het station, worden ge opend en gesloten. Bij mist kan men van daar niet zien, of zioh iemand op den overweg bevindt. Degene, die aldus met oen voertuig op den overweg opgesloten raakt, kan er niet af, omdat de afslultboo men van een bijzonder systeem zijn, dat het onmogelijk maakt, te ontsnappen door optilling van de boomen. Verschillende personen hebben ter plaatse reeds het ge vaar van overreden te worden doorstaan. Lord Lister Jr. Ben jongmensch, volle dertien jaren oud, vervoegde zich te Hilversum bij een sigarenhandelaar aan de Langestraat en bestelde daar vier zware sigaren en een doos sigaretten. Het moest maar even ge- aohreven worden op rekening van zijn va der, die zoo Juist een barbierszaak had geopend in perceel Na 70 van die straat. De winkelier gaf het 'gevraagde mee; oven later ontdekte hij dat no 70 nog to taal Onbewoond was. Het ondernemende jongmensch, zfln zegetocht vervolgend* vond ln de Koning straat een onbeheerd staande auto, toe- behoorende aan een dokter, die juist be zoek bracht aan een oollega. HU stapte er in en reed er mee weg. Maar reeds op den Neiuweg achterhaalde hem de ge rechtigheid. Een surveilleerend agent, op merkzaam geworden door het zeer jeug dig uiterlijk van den autobandiet, meld hem aan. De misdaden kwamen alle aan het licht. Buitenland. Ben wanhoopsdaad? Wij hebben voor enkele dagen gemeld, dat de jongste 2 dochters van een Ber- lljnsch recherheur door verdrinking in de MUggelsee een eind aan haar leven hebben gemaakt. Gisteren heeft de over- 3«bleven oudste dochter een klacht inge land bU het gerecht om een instructie tegen haar vader te openen. De oudste dochter beweert, dat zij en de belde andere meisjes herhaaldeUjk door haar vader mishandeld werden en de jongste twee uit angst, omdat ze %en half uur te laat waren, in het water zUn gesprongen. Er waa reeds een disciplinair onderzoek tegen Weber aanhangig gemaakt door den commissaris zijner af deeling, waaruit al is gebleken, dat de man een dronkaard is, die in dien toestand tot alles in staat moet worden geacht. Moord en zelfmoord. In de Brusselsche voorstad Sint-Jans Molenbeek heeft, naar men uit Brussel meldt, een 87-jarlg man zUn vrouw ge wurgd en zioh vervolgens een kogel door de hersenen gejaagd. Ongeveer een jaar !;eleden had de vader van den ongelukkige, n dezelfde kamer, eveneena zijn vrouw door verwurging het leven benomen en vervolgena, op dezelfde wUze als zUn zoon het thans deed, zelfmoord gepleegd. Ben wanhopige aanslag op een bonk. Ben kind gedood Eon 26-Jarlg Serviër, deserteur van een Servlsoh regiment Infanterie, veraoheen Donderdag ln zijn uniform aan het loket van do internationale bank te Agraiu en ovorhundlgde den kusaler een brief met hot verzoek hom oumlddellUk op atrufTe de» doods een half mlllloan dinar (on- gevoer f 22.000) uit te betalen. D« kassier riep den directeur, waarop de deserteur zljri revolver trok en «obool. Drie gen- darmen, gewapend met auhola eu gummi stokken, kwamen op het schieten ae bank binnen, doch maakten ruim baan voor den nohutier. die ln de menigte aohoot, welke zl«|i inluaaohen voor het gebouw verzameld had. Een van zijn schoten trof een sohooljongen, die dood neerstortte, andere lieden werden gewond. Ten slotte had een priester den moed den woesteling de revolver uit de hand te slaan. Deze j™"™1 dë^oofste"vilegtüiB-moto~r« ter werd daarop door de gendarmen gevan- jJgSFSm motor heeft Ben nieuwe vliegtuigmotor. De „tyfoon". Er zUn geslaagde proeven genomen met een vliegtuig dat voorzien wae van gen genomen. Drievoudige moord en zelfmoord. Buren zUn Woensdagmorgen te Eaaen tot de ontdekking gekomen dat een 46-Jarlg kantoorbediende gisteravond ln de kamer waar zUn 84-jarige moeder en zijn belde zusters sliepen, de gaskraan heeft opengedraaid, zoodat de 8 vrouwen vanmorgen dood in bed werden gevonden. De moordenaar heeft zich op den zolder opgehangen, Ben mislukte aanslag op een bank. Donderdagochtend zijn drie bana ten met de revolver ln de hand het wissel kantoor binnengekomen van de hoeren Varichon en Bailly op de place des Jaoo- blns te Lyon. Een hunner stak zUn wapen door het loket en riep „Handen omhoog I" Meteen loste hij twee schoten op den heer Varichon. Een van zUn metgezellen schoot meteen op den heer Bailly. De wisselaars werden niet geraakt en de bandieten, die waarschUnlUk bang wareai voor tusschenkomst van voorbijgangers, namen de vlucht zonder iets meegenomen te hebben. Een taxichauffeur en drie voorbijgan gers achtervolgden de bandieten. Een hunner schoot nog tot driemaal toe op zUn achtervolgers. Toen wisten zU in den mist te ontkomen. Ben handig opllchtster. In een van de Brussolsche warenhui zen verscheen dezer dagen een vrouw met een groote boodschappenmand, waar in zij tal van aankoopen borg. Toen het op betalen aankwam zeide zij haar beurs vergeten te hebben. Zij zou even geld gaan halen en de mana zoolang laten staan. Toen zJJ niet terugkeerde 'bekeek men de mand eens en zag dat zij ledig zes oyllnders met een vermogen van 1)60 P.K. en is vervaardigd door de firma Bcardmore Öo. Hij kan een vliegtuig vooratuwen, dat met volle b ding bljkanii 6000 K.G. weegt en dit dan een snelheid van 146 mUl ln het uur geven. Vliegtuig neergestort Een militair vliegtuig van le Bourget is Donderdagmiddag boven de sta<l Crétetl in brand gevlogen en neergestort ln oen park. De sergeant-vlieger heeft zioh Kunnen redden door met «en parachute uit Let toeBtel te springen. De waarnemer, die geen parachute had, is met het toe stel verbrand. INGEZONDEN. De werktijdregeling van het administratief gameente-perwmeeL BU de beraadslagingen in der» Raad is o.m. onder* het oog gezien, of bezuini ging van de gemeentelyke uitgaven zou zyn te verkrijgen door- wUziging van bo venbedoelde werktUdregeüng. Aangezien uit het verslag In de Held. Crt. de om vang van dezèn bezuinigingsmaatregel uiteraard Bleohts beknopt blijkt, moge dit punt hier nog eens afzonderHjk wor den bezien. De werkttjd op de gemeentelUke hu- reaux zou thans 85'/i uur per week be dragen. BU het RUk is de regeling voor het administratief personeel aldus: Gedurende de maanden Maart t.m. Oct. 8 uur per dag (Zaterdags 4 uur) en ge durende de maanden Nov. t.m. Febr. 7'/a uur per dag (Zaterdags 4 uur), dus ge middeld ruim 43 uur per week. Aangezien nimmer is gebleken, dat de laatstvermelde regeling onvoldoende w aar- geling onvoldoende wa was. Er was geen 'bodem ln en die bood- borg biedt voor de goede gezondheid en schappen waren ln de schort van de op- (je noodige ontspanning voor de rUka- lichtster verdwenen: Schipbreuk. ambtenaren, bestaat o.H geen en^el be zwaar deze regeling bU de gemeente in te voeren. Men verkrijgt dan een directe Het Spaansoho stoomschip Repuerto k arbeldavermeerdering van ruim 20 tengevolge van noodweer op de Spaan- Het hierdoor te behalen voordeel voor soho kust ter hoogte van het dorp San 00 Esteban de Pravia vergaan. Veertien vergaan. man der équipage zUu verdronken* gemeentelUke huishouding bestaat hierin, dat het aantal ambtenaren, met toepassing van de bestaande wachtgeld regeling, belangrijk kan worden vermin- derd. Men zou desgewenscht hiermede Ben wraakneming? ®en begin kunnen maken met de onge- Zondagnacht om half twee ls te Straat»- huwde ambtenaren. Door de sollicitatie burg een bom ontploft voor een huis, dat der op wachtgeld gestelde ambtenaren door tal van gezinnen bewoond wordt. Er wordt mede het aanvankelUk bedrag der werd groote schade aan het dak en de wachtgelden geleidelUk minder, vensters aangericht en de schok was zoo Ook tegenover de gemeentelUke werk- hevig, dat zij zelfs door de sedsmografi- lieden, voor wie de 45-urige werkweek soho toestellen te Straatóburg opgetee- geldt, lUkt mq invoering van de 43-urige kend werd. werkttjd voor het administratief personeel Men gelooft te doen1 te hebben inet een alleszins billijk. Het komt ons voor dat wraakneming van een voormalig huurder, die wegens klachten van'zijn buren uit het huis gezet wa& Het ochtsrhekHngsproces van Charlle ChapUn. Ben Interview met de pers. Vrijwel de geheele wereld bemoeit zich op het oogenbllk met het echtscheiding»- prooes van Ohariie Ohaplln, den beroem den filmacteur. Te New York, waar hfj op het oogenbllk nog altijd op verhaal tracht te komen, wordt hij achtervolgd door een leger voortvarende journalisten, die de gemoedsstemming van Charlle liefst van minuut tot minuut zouden vol gen. Charlle heeft nu maar, om zich van de Hjdroovende individueel® belangstel ling der Journalisten te bevrijden, de hee- ren collectief ontvangen in het huis van zijn advoèaat, Nathan Burkan, en een urn- lang geantwoord op hem gestelde vragen. I>e merkwaardigste uitlat Chaplin was daanMJ, dat hij naar hij ge looft best met rij" vrouw had kunnen opschieten, als h4j maar niet te maken had gehad mot de voortdurende tusschen komst van riJn, overigens zeer gewaar deerde.schoonmoederI Maar hoe het ook gaan moge, Charlle onverbeterUJk optimist als hU lal behoudt zijn ver trouwen in de vrouw en hoopt, dat hU ln de naast») toekomst wederom verliefd zal worden. Want zonder vrouw verklaart hij hooft de kunst niet veel waarde. Intusschen heeft Ohariie hot, tengevol ge van de beslagneming door de regee ring op rijn venmogen, zóó krap, dat hij zelfs het geld, noodlg voor zijn taxi's, moet leenen. Ohariie toekent zijn benarde positie zelf humoristisch als volgt: er zijn in Oalifornië twee „gold rushes" geweest, do eerste heeft lang geleden plaatsgehad, de tweede pas dezer dagen. Mag men de verklaringen der pers ge- looven, dan mag Ohariie zich verheugen in de sympathie van hot publiek. Hetgeen ■voor oen tooneelspeler ook in rijn per soaniijko narigheid eon groot ding la. Volgens de New York Herald heeft de overheid Chaplin de beschikking gelaten over 'n bedrag van één miljoen dollar, dat hU op een bank te New York had staan. Het beslag op zUn bezittingen ln Oali fornië werd gehandhaafd. Hingen tegenstrijdige politieke beschouwingen van de verschillende parttjen in dit geval de invoering niet in den weg behoeven te staan. Het ia te begrijpen dat dit wel het geval is wanneer bezuinigingen aan de orde worden gesteld, welke de op heffing of inkrimping van sociale Instel lingen in deze gemeente rakenin het bUzonder van de zUde der partijen die aan de totstandkoming dier Instell destijds hebben medegewerkt. Het zou zeer zeker sympathieker heb ben gestemd, wanneer bezuiniging door verruiming van den korten werkUjd als hiervoor omschreven, van de gemeente ambtenaren waa uitgegaan, ln plaats dat z(j. nu volstaan met tijdens de behande- deimg van de begrooting zohder meer een verzoek in te dienen om de voor hen gunstige pensioenregeling te bestendigen. Dit springt tc meer ln het oog, waar thans aan de Helderscbe burgerij bekend IJLwor<» gemaakt, dat tot voor kort gedu- van Oliarile rende jaren achtereen ondanks de gun stige werktUdregellüg, zeer belangrijke bedragen wegens zoogenaamde overuren uit de gemeentekas zUn genoten boven de gewone salarissen. Zeer terecht zou hieraan door het tegenwoordig College van B. en W. een einde zjjn gemaakt; hoewel uit de laatste mededeelingen van den Burgemeester (zie de Held. Crt. van 26 dezer) valt af te leiden, dat nog steeds betalingen mogelyk zUu en voor- LUCHTVAART. Het Zeppelin-verkeer Europa—Amerika. Da BerlUnsdie bladen publloeeren een verklaring van een vertegenwoordiger van <ie /.«itpelln-werkon, Mayeuberger, waarin <l«ze mededeelt, dat men reede tegen het vol- gende Jaar van plan ls het Zeppelin-verkeer Hevllla Buenos Ayres te openen* Voor dit luchtverkeer sullen groote Zepiieiins wor den gebouwd, waarmee 100 pusHiigiers kun- nen worden vervoerd. Eon dergelijk lucht schip ul nog dit Jaar worden gebouwd; mon ui sr Ul van proefvluchten mee houden. o.a. ook van Sevlila muur Berlijn. extra komen. TegelUkerfijd moge bU deze gelegenheid de aandacht van den Raad worden ge vraagd voor een o.i. tweede fout in de organisatie aan de gemeentelUke bureaux, waarop reeds terloops werd gewezen bij de algemeene beschouwingen. Wij bedoe len de topzwaarte door bet teveel aan üooge ambtenaren in verhouding van het aantal der z.g. lage ambtenaren. «nn °PKen?er1kt werd> war«n alleen aan de secretarie reeds werkzaam, be halve de gemeentesecretaris, drie hoofd commiezen, een verificateur, drie chefs (commies) en een adj.-comiies waartï genover aan dat bureau Jf kieïken werkten Er zUn zoodoende langzamer- oïder een ^°""eerd onder een ohef met geen of uiterst wei- nig ondergescnikt personeel. na een ÏSÏh °DVl°Ü dat <Ut opzicht ïna zak«IH?iB onderioak wel een eenlgs- Hiiti.. u, 80 ü°odomlsoher organi- ▼•rkrijgau. Door oouoeu- ^®r4ohllleude af deelingen onder tm nï?.uiP !D??rd oilef» die zioh zou moe- i bepalen tot het geven van aan wUalngen •n beslissing ingsval van afwUkende ge in. ^0U 'teeda terugkearend da- geujkaoh werk gevoeglijk aan handige Jongelui met diploma m!u.,LO. of eeuige Jaren M.O. zUu op te dragen. Do tegenwoordige organisatie vormt o. een onnoodige navolging van de groote atedan, veel te luxueux voor een zwaarbelaste gemeente van onze grootte. '"'ie«fd dankzeggeud voor de ver- laeuda plaatsruimte. BIJ MEN. WttHg bttchtrmd ttgtn vtnmltching). De directie der Nederlandsche Spoorwegen spreekt zich naar aanleiding van het rapport der oommlssle-Kraus uit over de veiligheid op de spoorwegen. De veiligheid. Wat de veiligheid op de Nederlandsche spoorwegen aangaat, stellen wij er prijs op, mede te deelen: Eet geval Lelth. wa.M A*. I „41L i k - ra "«jii uiiijtv/iiii hhu iivi ivnru V»| uuii IIIIIIIUPJI Utlllll 11

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 10