Purol bij doorzitten en stukloopen der Huid. sèsBssea1» s^ssSr*WMras GEMENGD NIEUWS BINNENLAND S8ïï£-«°.P 8 V' C'VnÏÏfVm! ""ÏSiiJZT1* Ar;'heffi- Vm* NOORWEGEN. De Noorsche arbeiderspartij tegen den Volkenbond. fiedert de bereeniging van de arbei derspartij beeft de radicale vleugel de overheid gekregen en deze is tegen den Volkenbond. Zoo heeft de geheel e ar beidersgroep In het Storting tegen hoor wegen'» bijdrage aan den Bond gestemd, die met de stemlmen van de burgerlijke partijen nochtans is aangenomen. De woordvoerder der arbeiderspartij deelde voor de stemming mee dat de partij voortaan geen deel meer uitmaakt van de interparlementaire unie en dat zij eerlang Noorwegen'» uittreding uit den Volkenbond zal voorstellen. VEREENIGDE STATEN. Ben uitlating van senator Borah. Het onwettig verklaren van een oorlog tegen China. Senator Borah heeft te Cleveland een rétte gehouden, waarin hij om. gepleit Loeft voor eeen verdrag tussohen de Ver. Staten, Engeland), Italië en Japan, waarin „een oorLog met China zou worden ver boden". CHINA. De strijd weer ontvlamd. Na een lange periode van betrekkelijke kalmte, Is de (burgeroorlog op verschei dene fronten weer herleefd. In de provincie Honan hebben de Noor delijken Tsjoematjen» op 150 mijl van Hankou gelegen, bezet. Eten predikant vermoord. Reuter meldt uit Londten, dat er een be richt is aan de Times uit Sjanghai, 'be helzende dat in de provincie Honan een Qhineesch predikant is vermoord. Hij was bezig met net aanplakken van biljetten» waarin de bevolking werd aangespoord de (bezittingen -van de kerk te beschermen, toen hij door (bolsjewistische boeren werd overvallen en ter dood gesteenigd. Verbetering van den toestand te Sjanghai. Krijgsverrichtingen. Daar de toestand te Sjanghai weer nor maal is, is het verbod om zich 's avonds na een bepaald uur op straat te begeven ingetrokken. Er wordt in verschillende streken flink fevochten. Tsjang tso lln's troepen uit engtien moeten Hoepeh binnengerukt zijn. Tsjang kei sjek's nationalistische leger heeft Anklng heroverd en de com munisten uit Kioeklang verdreven. De strijd wordt voortgezet bij Joengtsau aan den Noordelijken oever van de Jangtse, tegenover Woehoe. Men verwacht spoedig een groote slag op de lijn Liwantajou, Tsjoumeer. Hotsjou. OOST-INDIE. De utilitaire actie ln het Soloksche. De. militaire actie in <het Soloksche geëindigd. In totaal zijn 280 personen ge arresteerd en 850 vuurwapens achter haald. De compagnie marechaussee van kapitein Akkeralijk vertrekt vermoedelijk binnenkort mar Java. Bestrijding van de Chlneeeche pers. Het Soer Handelsblad en het Bat. Nieuwsblad dringen aan op bestrijding ven het snel toenemendle kwaad van de Chlneesdhe pers, waarachter de Kuo-Min- Tang en andere geheime genootschappen - staan. De mentaliteit van de z.g. singkehs in het Ohineesche kamp toont zich soms in eer openlijk dan bedekt vijandig tegen het NeoerlandsCh gezag. stuurd. Langs heel de kust is men in ge spannen verwachting, niet onvermengd met bezorgdheid. Te land en op zee is men onophoudelijk op den uitkijk. In antwoord op 'het Fransche officieel© verzoek tot hulp 'bij het zoeken naar Nun- gesser heeft het dept van staat ver zekerd, dat alle pogingen hiervoor ge daan zullen worden. Men geeft zich vol komen rekenschap van dien omvang van deze taak. De Amerikaansche autoritei ten vragen zaoh af, waarmee te beginnen, daar de vliegers op zee neergekomen kunnen zijn op elk willekeurig punt tus- schen de Engelsche en de Amerikaansche kust Behalve de booten en vliegtuigen der regeering, die langs de kust zoeken, heb ben verschillende transatlantische stoom schepen hun diensten aangeboden om Nungesser te zoeken, tot nu toe zonder eeniig resultaat. Er beerscht nog mist op den Atlantischen Oceaan. De correspondent van de „N. Rott. Crt. te Parijs meldt: Op het oogenblik is er over de vlucht van Nungesser niets anders bekend, dan dat hij, volgens een betrouwbaar getui genis, Ierland overgekomen is. Dit zou de onderstelling vernietigen, volgenswelke hij in het Kanaal zou kunnen zwalken. Ingeval hij op den Oceaan moest neer strijken kan het dagen duren alvorens er iets bekend wordt. Een eigenaardigheid van het toestel is, dat het op zijn waterdichte schotten kan blijven drijven als de benzinebussen leeg zijn en er werden stevige messen meege nomen om het doek van de vleugels te snijden ten einde den weerstand te ver minderen. Wel is het toestel in die om standigheden onbestuurbaar. Alles hangt dus er van af of de vliegers ver van de ge bruikelijke zeewegen moesten neerkomen. Men gelooft niet, dat de weersomstandig heden het tot dalen konden dwingen, want door te stijgen konden ze mist en winden ontgaan. Wel schijnt de. meteorologische dienst de ln dit opzicht ondervonden be zwaren niet voorzien te hebben. Als troost kan dienen, dat in 1918 twee vliegers elf dagen in de Middellandsche Zee rondge dreven hebben alvorens te worden op gepikt. Een ballon van de Avlachlxn vermist Een ballon van die vereenllginig tot be vordering van die landsverdediging door de luchtvaart en door chemische middelen lIl^r7AjïlUün ificutww» m TT«11 .aJl Belgisch annexionlstisch gestook. IVacantietochtJes per Alkmaar-Packet. je Aviachim), die 80 April te Koenzevro d°or dez.e bo°tan aangedaan op haar by Moskou is opgestegen met Seminof als ™n Amsterdam naar Alkmaar en oomimandant en Sykof als 'helper voor een vlucht van langen duur, is spoorloos verdwenen. Naast vele historische blzonderheden geeft het o.m. een Interessante folkloristi sche beschrijving van architectuur, harf- del, industrie, visscherlj, scheepvaart, kleederdrachten, strandleven enz. Het in driekleurendruk uitgevoerde om slag is geteekend door den begaafden Wegenbelasting. LUCHTVAART. Botsing van vliegtuigen. Vier dooden. Boven Longueville bJJ Metz rijn twee militaire vliegtuigen met elkaar in bot sing gekomen en brandend neergestort. Een luitenant, een adjudant en twee kor poraals rijn omgekomen. Noodlanding. Dinsdagmiddag heeft een militair vliegtuig, uit Soesterberg gekomen, een noodlanding gedaan in de huurt van Lek- kerkerk, wegens een defeot aan den mo tor. Het kwam terecht op een stuk land van den landbouwer Neven aan de Wete ring en sloeg een paar maal over den kop. Een der twee inzittenden geraakte in een sloot Beiden bleven ongedeerd. Er ls te lefonische hulp uit Soesterberg aange vraagd. Ernstig vliegongeval Zondag ondernam de vlieger-instruc teur van Flotow een proefvlucht waarbij een neef, Freiherr van Richtlhofen— Sohieckewitz hem vergezelde. Op een hoogte van 80 M. weigerde vermoedelijk de motor. Van Flotow trachtte een nood- üiig uit te voeren doch kwam zoo he vig op de aarde terecht dat de machine verbrijzeld werd. Von Flotow bekwam een schedelbreuk en zware inwendige verwondingen. Von Richthofen—Schic k e- witz was onmiddellijk dood. De Fransche vlieger 8t Roman terecht? vit ?er™mbuo° naar New Fransohe vlieger St. Roman, die al da- o? der Kaap verdiache eilanden zou rijn geland. De vliegtocht van Nungesser. regeeringsvaartuigen Noodlanding op een welland bf] Zeist Op een weiland bij Zeist moest gisteren middag een vliegtuig uit Gilze-Rijen een noodlanding maken wegens een motor- kunstschilder Roeland Koning te Ëgmond twee wielen, die door middel van een defect Het toestel sloeg over den kop en aan Zee; de fotografische opnamen zijn «tang. welke tevens tot steun dient, aan werd vernield. De bestuurder, de korpo- gemaakt en gearrangeerd door den be- een rij- of voertuig wordt gekoppeld, niet raai-vliegenier Paimentier en een ser- kenden fotograaf A. G. van Agtmaal te worden aangemerkt als een gewoon mo- geant bleven ongedeerd. Uit Soesterberg Baarn en zoowel omslag als inhoud (de torrijwiel op twee wielen (motorfiets), werden de overblijfselen van de machine laatste in dubbeltoon) zijn gedrukt en Van zulk een motortractor toch rijn de opgehaald.. verzorgd door de Boek- en Kunstdmk.ÉMMMj kerlj Oranje Nassau te Baarn. 4» nm van kat bezochten, heeft thans Z.k. i. drik het voornam*11 te kennen gegev «fen«n> «n voortafflrj M) Met ingang van heden nilien reizigers, die onderweg in een hoogt re klasse willen overgaan of verder villen reizen dan het station van bestemming van hun plaatskaart, wederom aan den conducteur kunnen bijbetalen; men moet echter, voordat men in hoog ere klasse stapt of voordat men doorreist, den con ducteur waarschuwen, ander» la men strafbaar. ZUIDERZEEWERKEN. Voorlooplg geen verdere schade vergoeding aan Van de Velde t Ca's aannemings MiJ. Op 22 December 1922 nam de N.V. v. d. Velde Oo.'s AaimemersraaateohappU voor 657.000, zijnde 98.000 beneden de raming, den aanleg aan van een gedeelte van het afwaterings- en scheepvaart- kanaal, in verband met de afsluiting van het Amsteldiep (bestek fl der Zuiderzee werken). Tijdens den loop van dit werk (waarvoor, naar deze maatschappij in een adres aan de Tweede Kamer, beweert, door haar 1.867.210 is uitgegeven) bleek spoedig, dat de uit het aan te leggen ka naal gebaggerde apecle te alap waa om door middel van opspuiting ln den daar langs te maken zeedijk te worden ga- bracht. Het voor den dijk bestemde ssnd werd elders gebaggerd, waarvoor san adressante 125.000 werd bijbetaald, ter wijl in verband met opgetreden versak- kingen haar nog een vergoeding van f 150.015 werd toegekend. De minister van Waterataat meent dat voor verdere aohadevergoedlngen geen aanleiding is, een meening, die gedeeld wordt door de Tweede-Kamer-oommlsale, in welker handen het adres der maat schappij was gesteld. De firma heeft toen opnieuw een adres aan de Kamer gezonden, waarin haar wordt verzocht medewerking te verleu nen tot benoeming van een oommlsaie van advies, doch ook daarop heeft zij naar da Kamercommissie oordeelt, geen recht meer. Binnenland. tuÜt mar Nun«e»®r aan den aann Vl1f- Het N. V. V. De heer F. 8. Noordhoff bestuurder. De bestuuusraad van het Nederliandsch Verbond van Vakvereenlgingen heeft» naar „Hel Volk" meldt» den voorzitter van dien Oenfcr. Amhtenaarsbond, den heer F. S. Noordhoff, gekozen tot onbezoldigd bestuurslid van het N V. V. Versnelde mall-treinien. De „Genua-expres". De Utrechteche oorrespondent van het HbL meldt: Naar wij vernemen, zal de verbinding IndiëDen Haag met den „Genua-treiir der Stoomvaart Mij. „Nederland" met in gang van 16 Mei aa belangrijk worden versneld. Het vertrek van Genua blijft bepaald op 10.80 vun. doch op het Zwitseraohe parcours loopt deze trein na genoemden datum niet meer over LuzernOlten, maar. via Rothkreuz, Wholen, Aarau om te Bazel L B. B. te 20.00 u. in plaats van 20.25 u. te arriveeren. De tijden van aankomst op Nederlandsch gebied worden Arnhem 8.59, Utrecht 9.48 en Den Haag S. 8.10.47, hetgeeni een ver snelling beteekent van één uur en acht- en-veertig minuten. Instelling departement van defensie. Versohenen is het eindverslag inzake het ontwerp houdende wettelijke voorzie ningen naar aanleiding van die opheffing van de départementen van marine en oor log en van de instelling van een departe ment van defensie. De oommissie van rapporteurs zal alsnog gaarne een ant woord' ontvangen op de in het voorloopig verslag gestelde vragen of er bij aanne ming van het wetsontwerp zal komeni één generale staf voor de beidé takken van defensie;-welke minister de aanvragen omtrent nieuw materiaal voor de defensie van Ned. Indië aan de orde stelt en of het de (bedoeling is, op dit punt wijziging in de verhouding van het kabinet te bren gen. Aj. Vrijdagavond zal in Den Haag een bespreking worden gehouden over hét door de regeering ingediende wetsont werp betreffende de instelling van een departement van defensie. Als inleiders zullen het woord voeren prof. dr. E. Moresoo, oud-vioe-presldent van den Raad van Nsdlarlandsch-Indlë, en de gepen*, kapitein-luitenant ter zee G J W. Putman Cramer. De noodtoestand van onze wegen. wielen naast en niet vóór elkaar geplaatst. Zonder hulp van een ander voertuig kan de tractor niet worden gebezigd, zoodat h]j in werkelijkheid slechte een gedeelte is van een motorrijtuig. Deze opvatting doet niet te kort aan de omsohrljvlng van het begrip motorrijtuig in de wet. Daar toch wordt gesproken van rti- of voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door een mechanlsohe kracht, op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig, anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen. De traotor met aangekoppeld voertuig tezamen moeten dus worden aangemerkt als een motorrijtuig. Er is daarop van toe passing het tarief van 6 per 100 K.G. eigen gewicht, doch tenminste 48. Steun aan mobilisatie-slachtoffers. Het Wetsontwerp door de Eerste Kamer goedgekeurd. Bij de behandeling in de Eerste Kamer van het wetsontwerp tot het verleenen van steun in den vorm van een jaarlijksche uitkeering voor eens aan z.g. mobilisatie slachtoffers, verklaarde mevr. Pothuis Smit (8.D.A.P.), dat zij voor zal stemmen, omdat er iets verbeterd wordt, maar niet veel Zij hoopte, dat de minister, die in Tweede Kamer gezegd had, persoonlijk ook graag meer te hebben willen doen, spoedig zijn woorden in daden zou om zetten. Daarentegen betoogde Jhr. De Gljse- (°-"b.) ,dat de Staat hier geen enkele verplichting heeft en tegenover de betrok ken slachtoffers staat men niet anders dan tegenover andere ongelukkigen. Hierbij sloot de minister van Oorlog! de heer Lambooy, rich aan. Van een recht rnïïL r!r 1x101 Beroken worden. Uit bil lijkheidsoverwegingen heeft de regeering dit voorstel Ingediend. Het wetsontwerp werd zins. goedge keurd en de vergadering verdaagd tot Dinsdag 24 Mei, des avonds 8.80 uur. Do „Sumatra". ^exitef 9elnt dd. Bisteren uit Sjanghai, aat de landingstroepen van den kruiser „sumatra" daar vóór het vertrek van dat schip rijn geïnspecteerd door generaal Duncan. Deze sprak zijn groote waardee- ringelt voor het werk, dat de Nederland sen© strijdkrachten hadden gedaan ln het belang van de handhaving van de orde in de bultenlandsche nederzetting. £néta seint uit Batavia: ,^®,.kruJ*er „Sumatra" vertrekt 12 i. S,j?nIhai en bl)Jft «nkele dagen Tegen het einde van fiel wordt de kruieer te TandJongrPriok ver- Revue ter Hall. •ohe2ak«n*van Blnn*n'l*ndr e Zaken, Landb., Onderwijs, K. De IJiheillgen. Het filiaal van het Kon. Ned. Meteor. Instituut meldt: De IJshelllgen zijn dit Jaar precies op tyd gekomen en het ziet er naar uit, dat zij Europa nog niet direct verlaten zullen. Hooge druk over de Britsche Eilanden, lage druk over Scandinavië, waardoor een Noordelijke luchtstroom over een ffroot deel van Europa ontstaat, zijn noodig voor hun Intocht jen voortbestaan. Een depres sie uit het Noorden komende en naar het Zuidoosten over Scandinavië, Finland h^?0,t'«ult#chland wegtrekkende, hebben wij verwerkt, een tweede nadert ln het verre Noorden bij Röst en Haparanda. Deze za zich waarschijnlijk weer ln de zelfde richting als haar voorgangster be jegen, zoodat de Noordelijke luchtstroom SS :TZking kr^'1 na da ond«b^ king van heden, en het koude weer houdt wiftiteï I°HUda*in^al f*™*11* 1® lebben ■I ,if L rd9n: Betallen uitge drukt vinden wh voor geheel Furooa het *#uien Nachtvorst Nachtvorst heeft gisternacht ln ru b™*"* Hengelo veel schade toe®*- Uit Tlel: Twente h.5firel00pen nacbt hwft let ln tl n Bevroren. Verschillende aloo- timeter" dlktehed11 u'Sl a0* Y?n Wel een cen" gewasann u bedekt- Aan de vroege veld- mede ain h P«°vki schad« aangericht, als- en de rijkbloelende vruchtboomen. Moordaanslag. toa'Jtorï.'i* t Axnh"m BI» W v7, i Jf^dwn dn de zaak tegen Mnt, <te moordaanslag VT0U* gepleagden ^secretaris van Hummelo ,B Keppet veroordeeld wegens verdulatarlng. diag Mr vni Ser t®0Arnhwn Dln» van Hummelo'en w!!rni*ent*#"T*Urlj tering van seleen verdula- <mdé7functie tet ze. mai I£nkan]'tl« dan deeld. Bwvangenisstraf nroo*- Amerikaansche hulp bfl het zoeken. Ingezonden Mededeeling. De Correspondent van de N.Rott.Crt. te Brussel schrijft: De annexionisten van het omlté de Politique Nationale blijken thans een tochtje in of boven Noord Brabant voor te bereiden. Evenals voer Limburg het geval was, beginnen zij ihet de legende te verspreiden, dat de bevolking van N. Brabant door de rest van Nederland wordt verdrukt en niets méér verlangt dan door de Belgen uit de klauwen van den overweldiger te worden verlost. Zoo schrijft de Action Nationale in haar nummer van deze week (waarin zij o.m. ook nog beweert, dat een half regi ment Belgische troepen voldoende zou zijn om Maastricht te bezetten en er, trouwens, met open armen door de autochtone bevolking zou worden ont vangen), onder den titel, in groote let ters De stem van het andere België, dat »de echo's van Noord-Brabant, het oude Nederlandsche Kempenl.ncl nog altijd weergalmen van de vreugde door de te Roosteren aangeplakte biljetten gewekt*. «Ook wij«, zoo zegt een zooge naamde Noordbrabantsche correspondent, «zouden, evenals de Maastrichtenaren het deden, gaarne den luchtbode Hen ver schijnen, ons den wekroep uit het moe derland brengend, ten einde zeker te zijn dat het ons niet heeft vergeten*. En zoo gaat het voort, ruim twee ko lommen lang, over »de Noord-Brabanders, die niets van hunne Belgische eigenaar digheden hebben verloren*, en dit trots 1648 en 1880; over »den Brabantschen slaaf, die uitgehongerd wordt door den protestantschen meester*, dnz. Aan het slot vbd het artikel wordt de hoop uitgesproken, dat, wanneer »het onafwendbare uur* zal zijn gekomen vermoedelijk in 1980 de agitatie tegen Holland algemeen en goed georganiseerd zal zijn en tot »de bevrijding* zal kunnen leiden. De Alkmaar-Packet heeft een keurig- ultgevoerd boekje het licht doen zien, waarin blzonderheden worden verteld omtrent door haar te organiseeren tocht jes met de bekende, fraaie salonbooten. Het bevat een beschrijving van de plaat Nederland behoeft op Amerikaans'!' Engelsche en vele Europeesche voor beelden loodrechte wegen, die de dorpen vermijden. Engeland heeft zich reeas jaren gehaast het Amerikaansche voor beeld van snel verkeerswegen (buiten de dorpen om) te volgen. Duitschlanci, dot zich eveneens veramerikaniseeren wil om de concurrentie op de wereldmarkt vol te houden, zoekt dit eveneens in aller- snelsten wegenbouw. Landen als Italië en zelfs Spanje blijven niet achter in het bouwen van highroads, die het land eco nomisch zullen verheffen. W ij hebben slechts de belofte van wegen over vijf jaar, die acht meter weg dek hebben. Op ons wegenstelsel van 20.000 K.M., waarvan slechts een kleine vijf duizend in beheer pij provincie en rijk is en de rest in handen van gemeentes, water schappen, particulieren, etc., zijn urgent verklaard een duizend kilo meter. Aan een aantal wegen zal dit jaar eenigermate geprutst worden. Men ver betert ze iets, verbreedt ze iets, altijd nog slingerend door dorpen en stadjes, terwijl juist de economische opbloei een geheel nieuw ontworpen wegenplan eischt, dat slechts op zeer enkele gedeelten het oude spoor volgt. Nederland behoeft hart aderen voor motorverkeer. Noodig zijn een breede rechte snelver- keersweg van Helder regelrecht naar Amsterdam, met zijwegeD naar Alkmaar, Hoorn en Zaandam. Vun Amsterdam lood recht omlaag naar Rotterdam, doorge trokken met brugverbindingen naar Bre da, Eindhoven en Maastricht. Een den vorigen weg kruisende loodrechte baan Den Haag—Utrecht, noordwaarts bui gende dwars over de Veluwe naar Gro ningen en Leeuwarden, met zijwegen naar nabij gepasseerde steden als Zwolle, Meppel. Een breede weg van Amsterdam naar Utrecht, Arnhem, Nijmegen, een dito van de hoofdstad door het Gooi, uitkomende op den noordelijken snelver- keersweg bij Amersfoort. Verbetering van oude bestaande wegen, zooals bet rijksplan nu aangeeft, is slechts uitstel vau executie, ook al gebeurt het nog zoo royaal. Er ls indertijd nogal geschreven over de vraag, op welke wijze een motortractor op twee wielen in de Wegen.belatrt.lng zou moeten worden belast. Deze vraag is thans beantwoord door den Minister van Financien. Naar 's Mi nisters oordeel mag een motortractor op York wordt gemeld, het 'gerucht dat de Overstappen ln een heogere klasse af doorreizen. „W." schrijft in de „Tel." i Door de weinig vooruitziende wegen- politiek von verschillende regeeringen, heeft Nederland thans een wegennet, dat een kwart eeuw ten achter staat bij laten we het eenvoudig zoo noemen, bij landen, die betere regeeringen hadden, en die zich, ih de tijden van den over gang van spoorweg- naar motorsnel- verkeer, onmiddellijk rekenschap hebben gegeven van de enorme vluoht, welke het laatste nenten zou. Of wij thans Over een meer vooruitziende regeering besohikken, zullen de resultaten bewijzen in de eerst volgende twee en drie jaren. Volgens de staatsbegrooting zijn er heel mooie voor nemens, maar de daarin gestelde termijn van vijf jaar is in dezen modernen tijd.... te lang. Reeds eenige jaren geleden is in dit blad uitgerekend, welk een enorme economische schade Nederland toen reeds leed, doordat slechte of onvoldoende we gen het transport bemoeilijkten, hoe Ne derland aan aderverkalking ging lijden doordat de verkeersaderen op antiek vorig-eeuwsch pijl werden gehouden, hoe het autoyerkeer in 1928 reeds achttien maal grooter was dan in 1908. In de Jaren 1928 tot 1925 is het wéér bijna verdubbeld en heeft men kunnen zien, dat de cijfers van 1925 op 1926 zich alweer verhouden als 81.000 tot 48.600 wat in één jaar tijd bijna alweer een toeneming met ruim de helft beteekent. Die snelle toeneming' is er de oorzaak van, dat onze wegen steeds meer gaan lijden aan gebrek aan capaciteit, gebrek aan veiligheid en economisch zeer na- deelig zijn. Andere landen hebben ingezien en be rekend, dat kosten aan wegen gemaakt, hoe duur die ook uitkomena 11 ij d b n nen vijf jaar er geheel uit zyn gekomen, door besparing van nationaal kupitaal, d.w.z. besparing aan benzine, banden, automobielen (die Ingevoerd wor den) en vooral door goedkoopere trans portexploitatie en mindere beschadiging nan vervoerde goederen, Geld aan wegen besteed, mag dus feitelijk niet als on kosten geboekt worden slechts als vermeerdering van nationaal kapitaal. Dat hebben onze ministeries sinds het opkomen van het motorverkeer niet in gezien. Leest (nen den zUinigeu toon ln de staatsbegrooting, dan blijkt, dat men het nog niet inziet, en dat een zuinig heid betracht wordt, die zeer duur zal komen te slaan, wanneer over vijf jaren het motorverkeer zulk een omvang zal hebben genomen, dut het zioh niet meer door de dorpen kan wringen, waar nu de wegen enkel verbeterd worden. Nachtvorst ln Twente. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2