Purol bij doorzitten en stukloopen der Huid.
sèsBssea1»
s^ssSr*WMras
GEMENGD NIEUWS
BINNENLAND
S8ïï£-«°.P 8 V' C'VnÏÏfVm!
""ÏSiiJZT1* Ar;'heffi- Vm*
NOORWEGEN.
De Noorsche arbeiderspartij tegen den
Volkenbond.
fiedert de bereeniging van de arbei
derspartij beeft de radicale vleugel de
overheid gekregen en deze is tegen den
Volkenbond. Zoo heeft de geheel e ar
beidersgroep In het Storting tegen hoor
wegen'» bijdrage aan den Bond gestemd,
die met de stemlmen van de burgerlijke
partijen nochtans is aangenomen.
De woordvoerder der arbeiderspartij
deelde voor de stemming mee dat de
partij voortaan geen deel meer uitmaakt
van de interparlementaire unie en dat zij
eerlang Noorwegen'» uittreding uit den
Volkenbond zal voorstellen.
VEREENIGDE STATEN.
Ben uitlating van senator Borah.
Het onwettig verklaren van een
oorlog tegen China.
Senator Borah heeft te Cleveland een
rétte gehouden, waarin hij om. gepleit
Loeft voor eeen verdrag tussohen de Ver.
Staten, Engeland), Italië en Japan, waarin
„een oorLog met China zou worden ver
boden".
CHINA.
De strijd weer ontvlamd.
Na een lange periode van betrekkelijke
kalmte, Is de (burgeroorlog op verschei
dene fronten weer herleefd.
In de provincie Honan hebben de Noor
delijken Tsjoematjen» op 150 mijl van
Hankou gelegen, bezet.
Eten predikant vermoord.
Reuter meldt uit Londten, dat er een be
richt is aan de Times uit Sjanghai, 'be
helzende dat in de provincie Honan een
Qhineesch predikant is vermoord. Hij was
bezig met net aanplakken van biljetten»
waarin de bevolking werd aangespoord
de (bezittingen -van de kerk te beschermen,
toen hij door (bolsjewistische boeren werd
overvallen en ter dood gesteenigd.
Verbetering van den toestand
te Sjanghai. Krijgsverrichtingen.
Daar de toestand te Sjanghai weer nor
maal is, is het verbod om zich 's avonds
na een bepaald uur op straat te begeven
ingetrokken.
Er wordt in verschillende streken flink
fevochten. Tsjang tso lln's troepen uit
engtien moeten Hoepeh binnengerukt
zijn. Tsjang kei sjek's nationalistische
leger heeft Anklng heroverd en de com
munisten uit Kioeklang verdreven. De
strijd wordt voortgezet bij Joengtsau aan
den Noordelijken oever van de Jangtse,
tegenover Woehoe.
Men verwacht spoedig een groote slag
op de lijn Liwantajou, Tsjoumeer. Hotsjou.
OOST-INDIE.
De utilitaire actie ln het Soloksche.
De. militaire actie in <het Soloksche
geëindigd. In totaal zijn 280 personen ge
arresteerd en 850 vuurwapens achter
haald. De compagnie marechaussee van
kapitein Akkeralijk vertrekt vermoedelijk
binnenkort mar Java.
Bestrijding van de Chlneeeche pers.
Het Soer Handelsblad en het Bat.
Nieuwsblad dringen aan op bestrijding
ven het snel toenemendle kwaad van de
Chlneesdhe pers, waarachter de Kuo-Min-
Tang en andere geheime genootschappen
- staan. De mentaliteit van de z.g. singkehs
in het Ohineesche kamp toont zich soms
in eer openlijk dan bedekt vijandig tegen
het NeoerlandsCh gezag.
stuurd. Langs heel de kust is men in ge
spannen verwachting, niet onvermengd
met bezorgdheid. Te land en op zee is
men onophoudelijk op den uitkijk.
In antwoord op 'het Fransche officieel©
verzoek tot hulp 'bij het zoeken naar Nun-
gesser heeft het dept van staat ver
zekerd, dat alle pogingen hiervoor ge
daan zullen worden. Men geeft zich vol
komen rekenschap van dien omvang van
deze taak. De Amerikaansche autoritei
ten vragen zaoh af, waarmee te beginnen,
daar de vliegers op zee neergekomen
kunnen zijn op elk willekeurig punt tus-
schen de Engelsche en de Amerikaansche
kust
Behalve de booten en vliegtuigen der
regeering, die langs de kust zoeken, heb
ben verschillende transatlantische stoom
schepen hun diensten aangeboden om
Nungesser te zoeken, tot nu toe zonder
eeniig resultaat. Er beerscht nog mist op
den Atlantischen Oceaan.
De correspondent van de „N. Rott. Crt.
te Parijs meldt:
Op het oogenblik is er over de vlucht
van Nungesser niets anders bekend, dan
dat hij, volgens een betrouwbaar getui
genis, Ierland overgekomen is. Dit zou de
onderstelling vernietigen, volgenswelke
hij in het Kanaal zou kunnen zwalken.
Ingeval hij op den Oceaan moest neer
strijken kan het dagen duren alvorens er
iets bekend wordt.
Een eigenaardigheid van het toestel is,
dat het op zijn waterdichte schotten kan
blijven drijven als de benzinebussen leeg
zijn en er werden stevige messen meege
nomen om het doek van de vleugels te
snijden ten einde den weerstand te ver
minderen. Wel is het toestel in die om
standigheden onbestuurbaar. Alles hangt
dus er van af of de vliegers ver van de ge
bruikelijke zeewegen moesten neerkomen.
Men gelooft niet, dat de weersomstandig
heden het tot dalen konden dwingen, want
door te stijgen konden ze mist en winden
ontgaan. Wel schijnt de. meteorologische
dienst de ln dit opzicht ondervonden be
zwaren niet voorzien te hebben. Als troost
kan dienen, dat in 1918 twee vliegers elf
dagen in de Middellandsche Zee rondge
dreven hebben alvorens te worden op
gepikt.
Een ballon van de Avlachlxn vermist
Een ballon van die vereenllginig tot be
vordering van die landsverdediging door
de luchtvaart en door chemische middelen
lIl^r7AjïlUün ificutww» m
TT«11 .aJl
Belgisch annexionlstisch gestook.
IVacantietochtJes per Alkmaar-Packet.
je Aviachim), die 80 April te Koenzevro d°or dez.e bo°tan aangedaan op haar
by Moskou is opgestegen met Seminof als ™n Amsterdam naar Alkmaar en
oomimandant en Sykof als 'helper voor
een vlucht van langen duur, is spoorloos
verdwenen.
Naast vele historische blzonderheden
geeft het o.m. een Interessante folkloristi
sche beschrijving van architectuur, harf-
del, industrie, visscherlj, scheepvaart,
kleederdrachten, strandleven enz.
Het in driekleurendruk uitgevoerde om
slag is geteekend door den begaafden
Wegenbelasting.
LUCHTVAART.
Botsing van vliegtuigen.
Vier dooden.
Boven Longueville bJJ Metz rijn twee
militaire vliegtuigen met elkaar in bot
sing gekomen en brandend neergestort.
Een luitenant, een adjudant en twee kor
poraals rijn omgekomen.
Noodlanding.
Dinsdagmiddag heeft een militair
vliegtuig, uit Soesterberg gekomen, een
noodlanding gedaan in de huurt van Lek-
kerkerk, wegens een defeot aan den mo
tor. Het kwam terecht op een stuk land
van den landbouwer Neven aan de Wete
ring en sloeg een paar maal over den kop.
Een der twee inzittenden geraakte in een
sloot Beiden bleven ongedeerd. Er ls te
lefonische hulp uit Soesterberg aange
vraagd.
Ernstig vliegongeval
Zondag ondernam de vlieger-instruc
teur van Flotow een proefvlucht waarbij
een neef, Freiherr van Richtlhofen—
Sohieckewitz hem vergezelde. Op een
hoogte van 80 M. weigerde vermoedelijk
de motor. Van Flotow trachtte een nood-
üiig uit te voeren doch kwam zoo he
vig op de aarde terecht dat de machine
verbrijzeld werd. Von Flotow bekwam
een schedelbreuk en zware inwendige
verwondingen. Von Richthofen—Schic k e-
witz was onmiddellijk dood.
De Fransche vlieger 8t Roman terecht?
vit ?er™mbuo° naar New
Fransohe vlieger St. Roman, die al da-
o? der Kaap
verdiache eilanden zou rijn geland.
De vliegtocht van Nungesser.
regeeringsvaartuigen
Noodlanding op een welland bf] Zeist
Op een weiland bij Zeist moest gisteren
middag een vliegtuig uit Gilze-Rijen een
noodlanding maken wegens een motor- kunstschilder Roeland Koning te Ëgmond twee wielen, die door middel van een
defect Het toestel sloeg over den kop en aan Zee; de fotografische opnamen zijn «tang. welke tevens tot steun dient, aan
werd vernield. De bestuurder, de korpo- gemaakt en gearrangeerd door den be- een rij- of voertuig wordt gekoppeld, niet
raai-vliegenier Paimentier en een ser- kenden fotograaf A. G. van Agtmaal te worden aangemerkt als een gewoon mo-
geant bleven ongedeerd. Uit Soesterberg Baarn en zoowel omslag als inhoud (de torrijwiel op twee wielen (motorfiets),
werden de overblijfselen van de machine laatste in dubbeltoon) zijn gedrukt en Van zulk een motortractor toch rijn de
opgehaald.. verzorgd door de Boek- en Kunstdmk.ÉMMMj
kerlj Oranje Nassau te Baarn.
4» nm van kat
bezochten, heeft thans Z.k. i.
drik het voornam*11 te kennen gegev
«fen«n> «n voortafflrj M)
Met ingang van heden nilien
reizigers, die onderweg in een hoogt re
klasse willen overgaan of verder villen
reizen dan het station van bestemming
van hun plaatskaart, wederom aan den
conducteur kunnen bijbetalen; men moet
echter, voordat men in hoog ere klasse
stapt of voordat men doorreist, den con
ducteur waarschuwen, ander» la men
strafbaar.
ZUIDERZEEWERKEN.
Voorlooplg geen verdere schade
vergoeding aan Van de Velde t
Ca's aannemings MiJ.
Op 22 December 1922 nam de N.V. v. d.
Velde Oo.'s AaimemersraaateohappU
voor 657.000, zijnde 98.000 beneden de
raming, den aanleg aan van een gedeelte
van het afwaterings- en scheepvaart-
kanaal, in verband met de afsluiting van
het Amsteldiep (bestek fl der Zuiderzee
werken). Tijdens den loop van dit werk
(waarvoor, naar deze maatschappij in een
adres aan de Tweede Kamer, beweert,
door haar 1.867.210 is uitgegeven) bleek
spoedig, dat de uit het aan te leggen ka
naal gebaggerde apecle te alap waa om
door middel van opspuiting ln den daar
langs te maken zeedijk te worden ga-
bracht. Het voor den dijk bestemde ssnd
werd elders gebaggerd, waarvoor san
adressante 125.000 werd bijbetaald, ter
wijl in verband met opgetreden versak-
kingen haar nog een vergoeding van
f 150.015 werd toegekend.
De minister van Waterataat meent dat
voor verdere aohadevergoedlngen geen
aanleiding is, een meening, die gedeeld
wordt door de Tweede-Kamer-oommlsale,
in welker handen het adres der maat
schappij was gesteld.
De firma heeft toen opnieuw een adres
aan de Kamer gezonden, waarin haar
wordt verzocht medewerking te verleu
nen tot benoeming van een oommlsaie van
advies, doch ook daarop heeft zij naar da
Kamercommissie oordeelt, geen recht
meer.
Binnenland.
tuÜt mar Nun«e»®r aan den aann Vl1f-
Het N. V. V.
De heer F. 8. Noordhoff bestuurder.
De bestuuusraad van het Nederliandsch
Verbond van Vakvereenlgingen heeft»
naar „Hel Volk" meldt» den voorzitter
van dien Oenfcr. Amhtenaarsbond, den heer
F. S. Noordhoff, gekozen tot onbezoldigd
bestuurslid van het N V. V.
Versnelde mall-treinien.
De „Genua-expres".
De Utrechteche oorrespondent van het
HbL meldt:
Naar wij vernemen, zal de verbinding
IndiëDen Haag met den „Genua-treiir
der Stoomvaart Mij. „Nederland" met in
gang van 16 Mei aa belangrijk worden
versneld.
Het vertrek van Genua blijft bepaald
op 10.80 vun. doch op het Zwitseraohe
parcours loopt deze trein na genoemden
datum niet meer over LuzernOlten,
maar. via Rothkreuz, Wholen, Aarau om
te Bazel L B. B. te 20.00 u. in plaats van
20.25 u. te arriveeren.
De tijden van aankomst op Nederlandsch
gebied worden Arnhem 8.59, Utrecht 9.48
en Den Haag S. 8.10.47, hetgeeni een ver
snelling beteekent van één uur en acht-
en-veertig minuten.
Instelling departement van defensie.
Versohenen is het eindverslag inzake
het ontwerp houdende wettelijke voorzie
ningen naar aanleiding van die opheffing
van de départementen van marine en oor
log en van de instelling van een departe
ment van defensie. De oommissie van
rapporteurs zal alsnog gaarne een ant
woord' ontvangen op de in het voorloopig
verslag gestelde vragen of er bij aanne
ming van het wetsontwerp zal komeni één
generale staf voor de beidé takken van
defensie;-welke minister de aanvragen
omtrent nieuw materiaal voor de defensie
van Ned. Indië aan de orde stelt en of het
de (bedoeling is, op dit punt wijziging in
de verhouding van het kabinet te bren
gen.
Aj. Vrijdagavond zal in Den Haag een
bespreking worden gehouden over hét
door de regeering ingediende wetsont
werp betreffende de instelling van een
departement van defensie.
Als inleiders zullen het woord voeren
prof. dr. E. Moresoo, oud-vioe-presldent
van den Raad van Nsdlarlandsch-Indlë, en
de gepen*, kapitein-luitenant ter zee G J
W. Putman Cramer.
De noodtoestand van onze wegen.
wielen naast en niet vóór elkaar geplaatst.
Zonder hulp van een ander voertuig kan
de tractor niet worden gebezigd, zoodat
h]j in werkelijkheid slechte een gedeelte
is van een motorrijtuig.
Deze opvatting doet niet te kort aan de
omsohrljvlng van het begrip motorrijtuig
in de wet. Daar toch wordt gesproken van
rti- of voertuigen, bestemd om uitsluitend
of mede door een mechanlsohe kracht, op
of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig,
anders dan langs spoorstaven te worden
voortbewogen.
De traotor met aangekoppeld voertuig
tezamen moeten dus worden aangemerkt
als een motorrijtuig. Er is daarop van toe
passing het tarief van 6 per 100 K.G.
eigen gewicht, doch tenminste 48.
Steun aan mobilisatie-slachtoffers.
Het Wetsontwerp door de Eerste
Kamer goedgekeurd.
Bij de behandeling in de Eerste Kamer
van het wetsontwerp tot het verleenen
van steun in den vorm van een jaarlijksche
uitkeering voor eens aan z.g. mobilisatie
slachtoffers, verklaarde mevr. Pothuis
Smit (8.D.A.P.), dat zij voor zal stemmen,
omdat er iets verbeterd wordt, maar niet
veel Zij hoopte, dat de minister, die in
Tweede Kamer gezegd had, persoonlijk
ook graag meer te hebben willen doen,
spoedig zijn woorden in daden zou om
zetten.
Daarentegen betoogde Jhr. De Gljse-
(°-"b.) ,dat de Staat hier geen enkele
verplichting heeft en tegenover de betrok
ken slachtoffers staat men niet anders dan
tegenover andere ongelukkigen.
Hierbij sloot de minister van Oorlog!
de heer Lambooy, rich aan. Van een recht
rnïïL r!r 1x101 Beroken worden. Uit bil
lijkheidsoverwegingen heeft de regeering
dit voorstel Ingediend.
Het wetsontwerp werd zins. goedge
keurd en de vergadering verdaagd tot
Dinsdag 24 Mei, des avonds 8.80 uur.
Do „Sumatra".
^exitef 9elnt dd. Bisteren uit Sjanghai,
aat de landingstroepen van den kruiser
„sumatra" daar vóór het vertrek van dat
schip rijn geïnspecteerd door generaal
Duncan. Deze sprak zijn groote waardee-
ringelt voor het werk, dat de Nederland
sen© strijdkrachten hadden gedaan ln het
belang van de handhaving van de orde
in de bultenlandsche nederzetting.
£néta seint uit Batavia:
,^®,.kruJ*er „Sumatra" vertrekt 12
i. S,j?nIhai en bl)Jft «nkele dagen
Tegen het einde van fiel
wordt de kruieer te TandJongrPriok ver-
Revue ter Hall.
•ohe2ak«n*van Blnn*n'l*ndr
e Zaken, Landb., Onderwijs, K.
De IJiheillgen.
Het filiaal van het Kon. Ned. Meteor.
Instituut meldt:
De IJshelllgen zijn dit Jaar precies op
tyd gekomen en het ziet er naar uit, dat
zij Europa nog niet direct verlaten zullen.
Hooge druk over de Britsche Eilanden,
lage druk over Scandinavië, waardoor een
Noordelijke luchtstroom over een ffroot
deel van Europa ontstaat, zijn noodig voor
hun Intocht jen voortbestaan. Een depres
sie uit het Noorden komende en naar het
Zuidoosten over Scandinavië, Finland
h^?0,t'«ult#chland wegtrekkende,
hebben wij verwerkt, een tweede nadert ln
het verre Noorden bij Röst en Haparanda.
Deze za zich waarschijnlijk weer ln de
zelfde richting als haar voorgangster be
jegen, zoodat de Noordelijke luchtstroom
SS :TZking kr^'1 na da ond«b^
king van heden, en het koude weer houdt
wiftiteï I°HUda*in^al f*™*11* 1® lebben
■I ,if L rd9n: Betallen uitge
drukt vinden wh voor geheel Furooa het
*#uien
Nachtvorst
Nachtvorst heeft gisternacht ln ru
b™*"* Hengelo veel schade toe®*-
Uit Tlel:
Twente h.5firel00pen nacbt hwft let ln
tl n Bevroren. Verschillende aloo-
timeter" dlktehed11 u'Sl a0* Y?n Wel een cen"
gewasann u bedekt- Aan de vroege veld-
mede ain h P«°vki schad« aangericht, als-
en de rijkbloelende vruchtboomen.
Moordaanslag.
toa'Jtorï.'i* t Axnh"m BI»
W v7, i Jf^dwn dn de zaak tegen
Mnt, <te
moordaanslag VT0U* gepleagden
^secretaris van Hummelo ,B Keppet
veroordeeld wegens verdulatarlng.
diag Mr vni Ser t®0Arnhwn Dln»
van Hummelo'en w!!rni*ent*#"T*Urlj
tering van seleen verdula-
<mdé7functie
tet ze. mai I£nkan]'tl« dan
deeld. Bwvangenisstraf nroo*-
Amerikaansche hulp bfl het zoeken.
Ingezonden Mededeeling.
De Correspondent van de N.Rott.Crt.
te Brussel schrijft:
De annexionisten van het omlté de
Politique Nationale blijken thans een
tochtje in of boven Noord Brabant voor
te bereiden. Evenals voer Limburg het
geval was, beginnen zij ihet de legende
te verspreiden, dat de bevolking van N.
Brabant door de rest van Nederland
wordt verdrukt en niets méér verlangt
dan door de Belgen uit de klauwen van
den overweldiger te worden verlost.
Zoo schrijft de Action Nationale in
haar nummer van deze week (waarin zij
o.m. ook nog beweert, dat een half regi
ment Belgische troepen voldoende zou
zijn om Maastricht te bezetten en er,
trouwens, met open armen door de
autochtone bevolking zou worden ont
vangen), onder den titel, in groote let
ters De stem van het andere België,
dat »de echo's van Noord-Brabant, het
oude Nederlandsche Kempenl.ncl nog
altijd weergalmen van de vreugde door
de te Roosteren aangeplakte biljetten
gewekt*. «Ook wij«, zoo zegt een zooge
naamde Noordbrabantsche correspondent,
«zouden, evenals de Maastrichtenaren het
deden, gaarne den luchtbode Hen ver
schijnen, ons den wekroep uit het moe
derland brengend, ten einde zeker te zijn
dat het ons niet heeft vergeten*.
En zoo gaat het voort, ruim twee ko
lommen lang, over »de Noord-Brabanders,
die niets van hunne Belgische eigenaar
digheden hebben verloren*, en dit trots
1648 en 1880; over »den Brabantschen
slaaf, die uitgehongerd wordt door den
protestantschen meester*, dnz.
Aan het slot vbd het artikel wordt de
hoop uitgesproken, dat, wanneer »het
onafwendbare uur* zal zijn gekomen
vermoedelijk in 1980 de agitatie tegen
Holland algemeen en goed georganiseerd
zal zijn en tot »de bevrijding* zal kunnen
leiden.
De Alkmaar-Packet heeft een keurig-
ultgevoerd boekje het licht doen zien,
waarin blzonderheden worden verteld
omtrent door haar te organiseeren tocht
jes met de bekende, fraaie salonbooten.
Het bevat een beschrijving van de plaat
Nederland behoeft op Amerikaans'!'
Engelsche en vele Europeesche voor
beelden loodrechte wegen, die de dorpen
vermijden. Engeland heeft zich reeas
jaren gehaast het Amerikaansche voor
beeld van snel verkeerswegen (buiten de
dorpen om) te volgen. Duitschlanci, dot
zich eveneens veramerikaniseeren wil om
de concurrentie op de wereldmarkt vol
te houden, zoekt dit eveneens in aller-
snelsten wegenbouw. Landen als Italië
en zelfs Spanje blijven niet achter in het
bouwen van highroads, die het land eco
nomisch zullen verheffen.
W ij hebben slechts de belofte van
wegen over vijf jaar, die acht meter weg
dek hebben.
Op ons wegenstelsel van 20.000 K.M.,
waarvan slechts een kleine vijf duizend
in beheer pij provincie en rijk is en de
rest in handen van gemeentes, water
schappen, particulieren, etc., zijn urgent
verklaard een duizend kilo
meter.
Aan een aantal wegen zal dit jaar
eenigermate geprutst worden. Men ver
betert ze iets, verbreedt ze iets, altijd
nog slingerend door dorpen en stadjes,
terwijl juist de economische opbloei een
geheel nieuw ontworpen wegenplan eischt,
dat slechts op zeer enkele gedeelten het
oude spoor volgt. Nederland behoeft hart
aderen voor motorverkeer.
Noodig zijn een breede rechte snelver-
keersweg van Helder regelrecht naar
Amsterdam, met zijwegeD naar Alkmaar,
Hoorn en Zaandam. Vun Amsterdam lood
recht omlaag naar Rotterdam, doorge
trokken met brugverbindingen naar Bre
da, Eindhoven en Maastricht. Een den
vorigen weg kruisende loodrechte baan
Den Haag—Utrecht, noordwaarts bui
gende dwars over de Veluwe naar Gro
ningen en Leeuwarden, met zijwegen
naar nabij gepasseerde steden als Zwolle,
Meppel. Een breede weg van Amsterdam
naar Utrecht, Arnhem, Nijmegen, een
dito van de hoofdstad door het Gooi,
uitkomende op den noordelijken snelver-
keersweg bij Amersfoort.
Verbetering van oude bestaande wegen,
zooals bet rijksplan nu aangeeft, is slechts
uitstel vau executie, ook al gebeurt het
nog zoo royaal.
Er ls indertijd nogal geschreven over de
vraag, op welke wijze een motortractor op
twee wielen in de Wegen.belatrt.lng zou
moeten worden belast.
Deze vraag is thans beantwoord door
den Minister van Financien. Naar 's Mi
nisters oordeel mag een motortractor op
York wordt gemeld, het 'gerucht dat de
Overstappen ln een heogere klasse af
doorreizen.
„W." schrijft in de „Tel." i
Door de weinig vooruitziende wegen-
politiek von verschillende regeeringen,
heeft Nederland thans een wegennet, dat
een kwart eeuw ten achter staat bij
laten we het eenvoudig zoo noemen, bij
landen, die betere regeeringen hadden,
en die zich, ih de tijden van den over
gang van spoorweg- naar motorsnel-
verkeer, onmiddellijk rekenschap hebben
gegeven van de enorme vluoht, welke het
laatste nenten zou. Of wij thans Over een
meer vooruitziende regeering besohikken,
zullen de resultaten bewijzen in de eerst
volgende twee en drie jaren. Volgens de
staatsbegrooting zijn er heel mooie voor
nemens, maar de daarin gestelde termijn
van vijf jaar is in dezen modernen tijd....
te lang. Reeds eenige jaren geleden is
in dit blad uitgerekend, welk een enorme
economische schade Nederland toen reeds
leed, doordat slechte of onvoldoende we
gen het transport bemoeilijkten, hoe Ne
derland aan aderverkalking ging lijden
doordat de verkeersaderen op antiek
vorig-eeuwsch pijl werden gehouden, hoe
het autoyerkeer in 1928 reeds achttien
maal grooter was dan in 1908.
In de Jaren 1928 tot 1925 is het wéér
bijna verdubbeld en heeft men kunnen
zien, dat de cijfers van 1925 op 1926 zich
alweer verhouden als 81.000 tot 48.600
wat in één jaar tijd bijna alweer een
toeneming met ruim de helft beteekent.
Die snelle toeneming' is er de oorzaak
van, dat onze wegen steeds meer gaan
lijden aan gebrek aan capaciteit, gebrek
aan veiligheid en economisch zeer na-
deelig zijn.
Andere landen hebben ingezien en be
rekend, dat kosten aan wegen gemaakt,
hoe duur die ook uitkomena 11 ij d
b n nen vijf jaar er geheel uit zyn
gekomen, door besparing van nationaal
kupitaal, d.w.z. besparing aan benzine,
banden, automobielen (die Ingevoerd wor
den) en vooral door goedkoopere trans
portexploitatie en mindere beschadiging
nan vervoerde goederen, Geld aan wegen
besteed, mag dus feitelijk niet als on
kosten geboekt worden slechts als
vermeerdering van nationaal kapitaal.
Dat hebben onze ministeries sinds het
opkomen van het motorverkeer niet in
gezien. Leest (nen den zUinigeu toon ln
de staatsbegrooting, dan blijkt, dat men
het nog niet inziet, en dat een zuinig
heid betracht wordt, die zeer duur zal
komen te slaan, wanneer over vijf jaren
het motorverkeer zulk een omvang zal
hebben genomen, dut het zioh niet meer
door de dorpen kan wringen, waar nu de
wegen enkel verbeterd worden.
Nachtvorst ln Twente.
I