"binnenland
VAN 7ATERPAS H JUNI 1927
Tweede Bind
-JTSSÜ» VAN DE MARINE.
Tweede Kamer heeft de minister
In«orlo«! Dowlendag in antwoord op
T8U van den heer van Rljck moreel
e!fn ,ieei verklaard: Het kabinet doet af-
1 Li van de aplWadn» der marine ln den
T^als die splitsing ln de begroeting
voor 1826 werd verstaan.
24 oren ln een dag.
En de 73wn(*rt^jd«
n« heer Brast, lid van de Tweede
heeft aan den minister van va-
de volgende vragen gesteld:
d'- Lünteter ook niet van meonlng.
dat dergelijke onnoodlg© last voorkomen
^T?iöne«cellentle bereid, ten einde het
ln Nederland rellende publiek in besoher-
Sinjr te nemen te bevorderen, dat het
!~55<boekje voortaan ln den ouden ttQi
gedrukt wordt?
Ronde Krnla-tegeta.
De prijzen.
t* gewlultlng dlant nader te worden
^ejege- d, dat de zegels van 2 ot ver»
wUbaar rijn voor 4 d, die van 8 et voor
IdUdie van 6 ct voor 8 ct, die van 7V» ot
voor 11 et en die van 15 ct voor 20 ct
De stormramp.
Het dawelljksoh Instuur van het natio
naal sbeunooimité Stormramp 1027 heeft
Woensdag te Arnhem vergaderd* lin de
eerste plaats otm na te «aan, of en ln hoe
ver de wederopbouw en het weer dn be
drijf stellen van de toxtJefabrlek van de
firma Van Weeme te Neede, die grooten-
deels door dien storm veradeldi werd* be
vorderd sou kunnen worden. Deze fabriek
telt 300 weridiedlen, die thans voor het
meerendeel werkloos zijn geworden. Ver
werkt wordt p. week 7000 aan loon. Wel
is nvet veel inspanning een kleine afdee-
Ling der fabriek weer ln gebruik geno
men, doch ongeveer 250 werklieden sul
len rijflelijk niet kunnen werken.
Verder heeft het comité zich voor zoo
ver mogcdjik op de hoogto gesteld! van den
toestand in Gelderland.
Gebleken la, dat ongeveer 180 boerde
rijen in de geheele provincie zijn vernield,
terwijl oen nagenoeg gelijk aantal andere
min of meer van den cycloon hebben ge
ledien.
Het is nog niet mogelijk tot een nauw
keurige taxatie over te gaan. Globaal
gerekend wordt er aangenomen, dat de
schade f 1.500.000 bedraagt met Inbegrip
van die der bovenbedoelde fabriek.
's Middags ging de tocht naar Orer-
ijsel
Beaidhttgd weiden de omstreken tot
Hengevelde. De verwoesting to deze pro
vincie tot en natoQ Almelo Is niet minder
dan ln Gelderland, althans wat de schade
aan het gebnomite en aan den oogst betreft
en de aanblik van dat alles te niet minder
droevig; 70 boerderijen rijn vernield en
voor den wederopbouw wordt gerekend,
dat er tusachen 700,000 en 800,000
Doodlg zal zijn.
In belde provincies te men roette begon
nen voorbereidende maatregelen te tref
fen teneinde de geteisterde bevolking te
helpen.
Het comité heeft de verwach'
ons volk begrijpen zal, dat het
moet en tevens zal beseffen, dat
hulp noodzakelijk is, te meer omdat
geleden schade zich nog veel verder uit
strekt dan tot Gelderland en OvertjseL
Vóór den winter dient mes gereed te
zlja
Voor de slachtoffers van w raimp van
1925 werd bijna 8.000.000 geofferd; dit
keer zal niet veel minder noodig rijtn.
Overeenkomst met de K. L, M.
Ingediend la een wetsontwerp ter be
vordering van het onderhoud van lucht-
dienaten tusachen Nederland en het bui
tenland voor de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij voor Nederlsnd en Koloniën.
Daarbij wordt bekrachtigd een over
eenkomst door den miniater van Water
staat met de K. L. M. dd. 4 —7 Juni
aangegaan.
De regeering wordt gemachtigd, namens
den Staat voor f 600.000 deel w nemen
in het kapitaal der muatachapplj.
In de overeenkomst la onder meer be
paald, dat de maatschappij over de jaren
1927 t.e.m. 1933 ln verband met de over
dit exploitatietijdvak te verwachten ver
beken een
dat
Bubstdle vao het Rtjk.
ontvangen zal, van ten hoogste f 2.8
1927, f 600.000 voor 1928, f 625.000 voor
1929, f 400.000 voor 1980 en eveneens
voor 1981, f 276.000 voor 1982 en 1100.000
voor 1988.
Volgens de ramingen v®n ne K. L. M.
zal zll na zeven Jaren van Kijkssteun tot
rentabiliteit zyn gekomen. Zekerheid is
in dezen echter niet te geven. De re
geering aarzelt echter niet, de geldelijke
verplichtingen der overeenkomst in het
belang van het land aan te bevelen.
Het subsidie ls voor ds eerstkomende
jsren hooger gesteld dan voor de latere,
umdat voor de eerste jaren grootere ver
liezen worden verwacht, medt in verband
met de noodzakelijkheid om reeds dadelijk
het bedrijf tot verders ontplooiing te
brengen.
Tegenover de verbintenis van bet Rijk
om 600 nieuwe aandeelen van f 1000 te
nemen, verplicht de K. L. M. zich, binnen
een bepaalden tijd haar aandeelenkapitaal
met f 500.000 uit te breiden.
De keuze van de luchtlijnen zal ln
overleg met den Minister van Waterstaat,
moeten geschieden. Deze zal daarbij zijn
invloed kunnen doen gelden ook met
betrekking tot de grooteIntercontinentale
verbindingen, waarvoor de K. L. M. be
paaldelijk ten aanzien van
de verbinding met NederL-Indlë.
reeds thans voorbereidingen treft. Aan
het voornemen tot het totstandbrengen
van de laatstbedoelde verbinding zal de
maatschappij wellicht reeds binnen be
trekkelijk korten tijd een begin van uit
voering geven.
Ver. van Nederlandsche Gemeenten.
I>e Ver. vwn Nederlandsrihe gemeenten
zal Hnsdiag 21 dezer te Haarlem haar
jaarvergadering houden.
iDeni volgenden dag zal het congres ge
houden wordOn, waarop de hoeren F. M.
Wibaiut en mr. M. H. do Boor, uix Utrecht,
praoadvies zullen uitbrengen over die
vragen: „Aan welke edsehen hoeft het be
heer van gemeentebedrijven te voldoen?
Is het practteoh uitvoerbaar, en te hot
wensohelljk, om de leveringen van ge
meentebedrijven aan aHe categorieën Aan
verbruikers uit te voeren tegen koeten
den prijs! Indien niet geleverd wordt
telgen kostenden prijs, te het dlan wen-
schelijik de door de gemeentebedrijven te
maken winsten Jaarlijks aan te wenden
als gewone inkomsten der gemeente?"
De visHchery ln 1926.
Offldeele gegevens.
Verschenen is het Verslag over de
Viascherlj gedurende het jaar 1926. (Ver
slagen en Medeelingen van de afd. Vis
schertjen No. 11.)
De zeevlncberl}.
O.ra. wordt gewezen op de voor onzen
vischexport naar België en Frankrijk
ongunstige gevolgen van de flnancieele
crisis, welke genoemde landen ln 1925
hadden te doorstaan.
Volgens het verslag waren de uitkom
sten van het Nederlandache stoomtrawl-
vlaacherijbedrljf over het geheel bevre
digend, grootendeels als gevolg van het
stilliggen van bet meerendeel der Britsche
stoomtrawlvloot wegens de mijnwerkers
staking in Groot-Brlttannië, welke staking
van Mei tot December duurde.
De uitkomsten van de Noordzee-haring-
vlsscherij waren, evenals het vorige Jaar,
over het algemeen onbevredigend.
Van de heugvisscherij vermeldt het
verslag eveneens onvoldoende resultaten,
niettegenstaande de vangst van kolmaat-
jesharing ln het voorjaar van de stoom-
beugers gunstig was.
De binnen- en rirlprvlaachertj
De vlsscherij in de Zuiderzee, de Lau
werzee en den Dollart leverde volgens
het verslag over het algemeen minder op
dan in 1925.
Voorts vermeldt het verslag aangaande
den toestand ln het oesterbedrüf, dat
deze niet onbevredigend was, hoewel de
productie in vergelijking tot die van vóór
den oorlog nog gering was.
Bij het mossdbedrijf waren de flnan
cieele uitkomsten, ondanks de ruime
verzending, over het geheel niet gunstig,
betgeen in verband stond met de daling
in den koers van den Belgischen en den
Franschen frano.
De vangsten van wlnterzalmen waren
belangrijk lager, die van kleine zomer-
zalmen echter veel beter dan ln 1926.
De elfvangst was weder gering, doch de
vangst van fllnt in het voorjaar was goed
en nog beter dan in 1926. Bovendien
waren de fllntprijzen zeer bevredigend.
Het verslag wijst er verder op dat de
vangsten van de overige vischsoorten ln
de rivieren en ln de binnenwateren over
het geheel minder gunstig waren dan
ln 1925.
Benige ctyfara.
Uit het verslag blijkt dat in 1926 in
het totaal zijn aangevoerd 200.849.000 kg
vlsch en schaal- en weekdieren ter waarde
van bijna f 29.000.000,tegen ln 1926
188.826.000 kg visch en schaal- en week
dieren ter waarde van bijna f 29.700.000.
In deze vangsten zijn niet begrepen de
vangsten der rivier- en binnenvisscberU,
met uitzondering vao de trekvisschen.
Uitgevoerd werd in 1926 aan viscb,
schaal- en weekdieren voor een waarde
van bijna f26.800.000 tegen voor ruim
f 28.000.000 in 1926.
lmfen m X
"Ai -
I
i -s
'i ;.v\".
S?< - 3
J m
i j
r i
I
V1
'v,.
Chamberlln, de Amerikaanfcche vlieger, die, vergezeld van
den milllonnair Levine, er in slaagde de non-utop-vlucbt
New-York-Eisleben te maken, en zoo bet record van Lindbefgh
verbeterde.
Od den Bllnkert bil Kraantje Lek hadden groote hlpplsohe demonstraties plaats. Een der mooiste momenten
legden wij vaet op de gevoelige plaat n.L het uugenblik waarop Witte van Heemstede met enkele getrouwen
verschijnt ten einde de bevolking te wapen te roepen.
i
t« het den miniater bekend, dat velen
Am 'ande ongemak ondervinden van
^viA«Unff van het thans bestaand'
LÏÏffiTom uit te rekenen hoe laat
fSSnVertrekt on (of) aankomt, en
ïimdktrvoor papier en potlood moeten
2ï!niiken terwijl die moeilijkheid nog
^PrWdtT Indien hun huisklok
mlllioen. te verdeelen als volgtf600.000
- y.~V
-
O* „P. O. Heeft" braeht een de-
tachement Indische Militairen
mede, die bij de begrafenis van
Generaal van Heutsz tegenwoor
dig waren. Links een groep mili
tairen, die allen onder Generaal
van Heulas gediend hebben. (Lioka).
H.M. de Koningin Moeder braoht
een betoek aan bet Volkeeana-
torlum te Hellendoorn, ter ge
legenheid van het 26-jarig bestaan
dier prachtige instelling. (Rechts).
Het soheepvaartverkeer was Xater-
dag |.l. gestremd ten gevolge van een
aanvaring van een der sluisdeuren te
IJmuiden. De deur werd echter verwij
derd. Op den voorgrond de sluisdeur,
vastgemeerd aan den wal. In de alula de
»Flaudrla«, die eerit na eenlge uren
oponthoud verder kon varen. (.Linke).
Van da wielerwedstrijden ep da sta-
dlonbaan ta Amsterdam. Een snapehot
uit den 20 K.M. wedstrijd voor ama
teurs. (Reobts).