Regenmantels
J. J. H. KOOPMAN,
f 45.—.
HEVIG ONWEER BOVEN ONS LAND.
naar maat,
KINADRUPPELS
Verscheidene dooden en gewonden- Hevige hagelslag en regens.
Honderden ruiten vernield.
amsterdamsche brieven.
gemaakt van prima Water
proof met geruite achterzijde
half gevoerd,
Deze mantels zijn ook lever
baar In goedkooper uitvoering,
per mantel ff 35.-.
Mooie modellen,
solide bewerking.
DAMCSKLEEDERMAKER,
WESTSTRAAT 17.
Dr. H.NANNING'S
EETIU5T-0PWEKKEND. ƒ1.30 p.fl.
Het u „Essen" ligt met brand
!n het ruim aan de Snmatrakade.
Te Amsterdam vijf lassetters gedood.
Tusschen half één en half twee heeft
gisteren boven Amsterdam een hevig on
weer gewoed, dat gepaard ging met zware
regens. Het was zoo donkier, dat men in de
huizen het licht moest opsteken. De blik
sem trof den ouden molen De Gooyer, nabij
het voormalig Furiën (buiten de Muider-
poort), waarvan juist dezer dagen de res
tauratie werd overwogen De schade was
gering.
iBii de Amsterdaimscbe Droogdok Mij.
zijn tengevolge van het inslaan van den
bliiksem in een elevator vijf lasschers ge
dood en zeven gewerd- De ramen1 der ge-
dooden zijn: Vonk, (Jouvee, F. <le Vos, Otto
en Raamsdoiïk.
Het werkvolk schuilde voor de bui onder
een ijzeren dekschuit, die in 'het dok lag.
Deze schuit werd getroffen.
Uit Amsterdam meldt men nog:
De hoofdstad heeft nu ook hare slacht
offers ten gevolge van noodweer te be
treuren!
Zooals reeds kort gemeld werd, is gister
middag even voor eenen, tijdens heit hevige
en langdurige onweer de bliksem Ingeslagen
in een elevator staande in een der dokken
van de Amsterdamsche Droogdokmaat
schappij, aan de overzijde van 't IJ, tegen
over de stad, met het gevolg, dat een aantal
van de daaronder schuilende werklieden ge
dood of gewond werden.
Het was de elevator No. 82 van de Graan
silo. Hij moest worden gerepareerd en
schoongemaakt, en hiermee was een® ploeg
van 40 man bezig. Toen de bui op haar
hevigst was, de regeni begon neer te stroo-
men, zochten zdji eeni toevlucht onder den
elevator, alleen, zooals het In zulke gevallen
gaat, denkend aan den regen, het nat wor
den, en niet aan het gevaar waaraan zij zich
blootstelden onder dit hoog opstokend ijze
ren gevaarte, terwijl het onweder op zijn
hevigst was. Op een oogenblik zag men een
sterk blauw licht, onmiddellijk gevolgd door
eon vreeselijken dlag. En toen het weer stil
was geworden, lag een groot gedeelte van
den ploeg op den grond uitgestrekt.
Dadelijk werd de Gemeentelijke Genees
kundige Dienst gewaarschuwd, en al spoe
dig verscheen op het terrein Dr. H. Kinder
man, leider van het oontróle meldingsbureau,
met een ambulance-boot en een ziekenauto.
Het geneeskundig onderzoek wees uit, dat
6 van de werklieden gedood waren. Een
klein uur is men bezig geweest met pogin
gen om de levensgeesten op te wekken,
maar het mocht niet baten. Het teven was
gevloden. Aangenomen moet worden, dat
allen direct gedood zttn door den electri-
schen stroom, die door hunne lichamen
ging. Verwondingen hadden de slachtoffers
zoo goed als niet bekomen. Nog zes anderen
bleken zwaar getroffen te zijn, 8 werden
per motorboot -naar het Binnengasthuis
vervoerd en 2 per ambulancewagen naar het
Wilhetonina-Gasthuis. Geen van hen xêc-
keert op het oogenlblik ln levensgevaar, irrAr
hun toestand is ernstig, tengevolge van de
schokwerking. Ze zijn niet geblesseerd,
maar geven den indruk van dronken men-
«chen. Het Is nu nog. niet te zeggen in hoe
verre de gevolgen blijvend zullen zijn. De
een herstelt zich hiervan sneller dan de
ander. Een zesde rwaar getroffene een
dokmees ter is naar zijn eigen woning
vervoerd, en wordt daar verpleegd
De dooden zijn met drie Ziekenauto's
naar het Binnengasthuis vervoerd.
Natuurlijk heerschte er op het terrein
van de Droogdokimaateehappij, maar ook
daarbuiten, in de omgeving een aantal
werklieden woont aan de overzijde van het
IJ - fcroote verrslapeniheltiL Voor de geslo
ten poort van de Maatschappij verdrongen
zich een aantal vrouwen en meisjes, doode-
HJk ongerust over hunne familieleden; kla
gend en schreiend somwijlen. Het was een
tafereel, dat even herinnerde aan de afbeel
dingen betreffende een mijnongeluk. Zoo
spoedig mogelijk werden zij op de hoogte
gesteld van de namen der getroffenen.
Vijf van de zes gewonden zijn genaamd:
J. F. van Iwaardeni, J. J. Llbert;, E. Grave-
maker, G. Bergen en P. J. Sloove.
Een merkwaardige omstandigheid1 la, dat
de elevator zelf geen schade beloopen heeft
Eet verhaal van een ooggetuige
Dokmeester Mewe, die het ongeval bij
woonde, vertelde aan een verslaggever var
„De Telegraaf" o.m. het volgende:
Terwijl we staan te praten voel ik eer!
tikje op mijn pet. Ik denk, er zal in da;
weer toch niemand boven op den elevator
staan, die me iets op mijn >pet gooit. En ik
neem hem af, om te kijken wat er op ligt.
Onderwijl draai ik me naar Jansen en wil
zeggen „wat gek, het was net of er iets
op mijn pet viel en het is niets". Ik had
echter tegelijk ook licht gezien. Met dat ik
zoo tegen Jansen praat en naar hem kijk.
zie ik dat hij langzaam achterover zijgt. Er.
de anderen ook. Ze waren juist in de bewe
ging van het ter aarde glijden. Hoogst ver
baasd kijk ik naar rechts en zie de anderer
eveneens op den grond vallen en zich uit
strekken ja, of ze gingen slapen.
Er was een andere manj, die op het ge
zicht van dezen toestand bijna stond te dan
sen van schrik en beroerdigheid1 en ik zei
tegen hem: ga jij nou maar een beetje in
den regen wandelen, want ik dacht ik
moet een dokter hebben. Onderweg stonden
natuurlijk overal menschen te schuilen,
maar niemand was zich bewust van wat er
gebeurd was, en dus stuurde ik' ze er heen
en zei: Daar zijn een heeleboel menschen
bewusteloos geslagen en ga ze helpea Wij
belden den Geneeskundigen Dienst op en
al die menschen, dooden en gewonden, wer
den in het kantoor gedragen, waar de eerste
hulp verleend weid. Dokmeester Jansen
kwam al gauw bij, maar hij herkende mjj
niet en deed net als iemand die goed dron-
dat Jansen zoo
oost.naat werd en naar huis wou: Laat hem
maar gaan, als hij- loopen wil; als hij num-
naar huls gaat,
Het merkwaardige is, dat ik precies tue-
i schen die twee grbcpen heb ingestaan en
dat niemand zich herinnert wat er gebeurd
id of een indruk heeft gekregen wit er pre
cies heeft plaats gegrepen.
Boven Rotterdam.
Gisterenmiddag omstreeks half-één heeft
boven Rotterdam een hevig onweer gewoed,
met hagelslag eü slagregens,
j De bliksem is geslagen in een kastje aan
een paal van de electrisehe geleiding der
1 R. T. M., aan den Nieuwen Binnenweg bij
I de Matheniesserlaan, welk kastje den sectie-
1 afsluiter bevat. Het kastje en1 de afsluiter
werden vernield. Spuitgasten van spuit 81
doofden met behulp .van zand de vlammen.
I Het tramverkeer had geen vertraging.
De brandweer is -ook naar een pand aan
i de Leuvehaven getrokken, waar kortsluiting
was ontstaan. Ook daar was het begin van
brand spoedig gebluscht. t
i Velen kregen het in hun huizen met het
water te stéllen, en de groote hagelsteenen
zullen stellig in de tuinen in de omgeving
van de stad heel wat schade hebben aan
gericht
Nog een doodelljk ongeluk.
Gistermiddag om 8 uur is TL Zeegers,
87 Jaar, vadeT van 6 kinderen, te Poster-
holt, in het veld, door den bliksem doodge
slagen. R. Ridderbecks werd bewusteloos
geslagen en kreeg brandwonden
In het Oool.
Ook in het Gooi is het gistermiddag twee
maal zwaar weer geweest. Eerst barstte een
zware onweersbui los vooral boven Hilver
sum. Verscheidene straten stonden ln den
tijd van 6 minuten geheel blank. Op ver-
schillende plaatsen is de Groest, een der
hoofdstraten, verzakt
Tegen drie uur barstte wederom een on
weer los; toen dreef de bui meer over Laren
en Blaricum. Te Laren is de bliksem ge
slagen in de villa van mr. Oldeweldt Het
I rieten dak en de bovenverdieping brandden
gieheel af. Uit de benedenverdieping heeft
men tal van sdülderijem, antiquiteiten en
de groote verzameling boeken kunnen red
den. Daarvan heeft echter veel geleden door
j den regen, die echter mee heeft geholpen
aan de blussching van den brand. De familie
I was afwezig. Verzekering dekt de schade.
1 Een der dienstmeisjes zegt een geweldige
schok door een der armen te hebben ge-
- voeld, maar zij ls ongedeerd gebleven.
I Te Blaricum ls de bliksem1 ingeslagen
ln een villa, die echter van een bliksem
afleider was voorzien, waardoor er geen
schade is aangericht. Ook ls de bliksem ge
slagen ln een bosckje aan den Hllversum-
schen weg bij Laren, waar een aAntal arbei
ders aanwezig was. Dit geval liep zonder
ongelukken af.
Noodweer te Baarn.
Lucht-taxis. Lezen. Tennis. De Huurwetten. De Stadion-
Interpellatie.
Eerst gewone oftewel aard-taxis, toen, bibliothecaris bij den Volkenbond van on-
nu zoowat een jaar geleden de water-taxia, zen directeur de Unlversiteits- en der
en ju delucht-taxisDie voor Openbare Bibliotheek, dr. Sevensma, de
de stad en omgéving kennen we al enkele Leeszaai op de Keizersgracht nog eens bo
jaren; nog onlangs hebben zij hun prijs zocht en daar een der assistenten inter-
verlaagd. - Voor zes gulden toeren zij U vlewde en daarbij ook Informeerde naar wat
thans een half uur tang boven onze straten nu wel door de massa heit meest, gevraagd
en pleinen, boven onze huizenblokken en werd. De groot» massa, meende ik, die valt
grachten rond.... Anders dan hun aard- tusschen degenen, die uitslqitenid voor vak-
sche collega's die 't voornamelijk van regen- studie in de „technische of economische af-
dagemwnoeten hebben, zwermen Zij het deeling komen en degenem, d>© uitsluiten
veelvulciigBt uit bh zon en blauwe lucht en 1 de kranten- en tijdschriften-zaal bezoeken,
windstilte. Zoodat hun „bedrijf" dit jaar, 1 om even een blad ln te zien of een plaatje
met zijn voortdurend herfstweer, nog niet te kijken. De groote massa van hen dus,
bijster heeft kunnen bloeien. Maar niet zoo-die de z.g. „algemeen© leeszaal bezoekt. En
dra wordt het even beter of zij zweven en ziet die meeste vraag bleek er te zijp voor:
zwieren, zoemen en knetteren iustig boven
onze hoofden; waaruit blijkt, dat de nieuwe
taxi populair begint te worden. Aardtaxis
zijn, om eens een gewaagd beeld te gebrui
ken, eigenlijk huis-diereiu Ver van honk
kom je ze meestal niet tegen. Maar een
enkele keer kom je er nog wel eens twen
in het Gooi of in de Bloemendaalsche are-
ven met de een of andere zonderling, die op passend onderwerp, nu eindelijk enkele zo-
deze mingebruikelijke wijze een uitstapjemersche dagen ons bereikt hebben en luch-
maakt.' Lucht-taxis zijn natuurlijk niettiger zaken, en begonnen we daar dan
dermate huiselijk aangelegd, maar de man ook niet mee? beter ter sprake komen,
die er een huurt om een uitstapje naar.... De benoeming bij den olkenbond van ir.
Sevensma, een erkenning van verdien
sten en een eer die hem toekomt mag
echter wel even als gelegenheid aangegre-
geschiedenis, speciaal Amsterdamsche ge-
schiedenis, alsook zeer speciaal, en dit, is
typeerend, naar geschiedenis der schilder-
kunstlZijn we bet land, de stad van
Remibrandt of zijn we het niet?!l
lezen en leeszaal, bibliotheken en
wat dies meer ziji is eigenlijk dit keer geen
Ingezonden Mededeellng.
GEMENGD NIEUWS.
Indië te maken», mag vooralsnog toch ook
nog wel een zonderling heeten; en zijn
nuahier van reizen mag men dan toch ook
nog we' min-gebrulkelijk noemen.
Nog een ander punt van overeenkomst
heeft de heer Van Lear Black, de Ameri
kaan, die per KXiM. naar onzen Oost Ring-
Als iemand op ons Leddsche- of Rem-
brandtplein een taxi naar Gooi of Bloemen-
daal neemt, verwekt het feit niet de minste
opschudding en gaat alles heel doodgewoon.
Toen de heer Van Lear Black Woensdag-
1 ochtend' in zijn KLiM.-taxi stapte, ging
1 alles ook heel doodgewoon en waren er niet
enkele persmenschen en een stelletje foto-
j grafen geweest, dan zou er in het dage-
lijkseh bedri,jtf van Schiphol niet veel' bij
zonders te bespeuren zijn geweest Enfin:kstraat vertoonden. Meer niet Tennis was
sinds Llndbergh met z'n handtaschje en
i zijn paar sandwiches zijn we al heel wat aan
doodgewoonheid gewend. Toch, al viel er
dan op dezen bewusten Woensdagmorgen
op Schiphol niet veel aan emotie of belang
stelling te bespeiireni, half Amsterdam
keek, juist uit de veeren, nog half slaap
dronken naaT bulten, naar de lucht om
een glimp op te vangen van het begin van
dezen' tweeden tocht naar Indië. Thans uit
sluitend een zuivere toerlstentocht.En
velen dachten en velen dachten en droom
den: hoe lang zal t nog duren! voordat ook
wij, publiek zonder de mdllioenen van den
heer Van Lear Black, zoo nu en dan ons
taxl-tje naar Indië nemen?.... Voordat wij
een draadloos telefoontje geven aan een
vriend in Batavia of Soerabaya: „Zeg, ik
kom overmorgen even bij Je aanwippen op
de koffie.... TotkftjkP
pen worden om te 'wijzen op het mooie werk
dat hij daar aan de Keizersgracht ln den
loop der jaren heeft opgebouwd. Onder hem
werd de Openbare Leeszaal, een instituut,
dat populair is onder alle klassen der be
volking.
Een ander luchtig onderwerp dan:
tennlsl Dat was, nog maar een paar Jaar
geleden, geen onderwerp voor een „Amster
damsche brief' in een krant. Op z'n hoogst j
kon je, ln een dichterlijke bui, een», tegen
dat de lente ln het land kwam ,een zinnetje
lniasschen over „de nieuwe zomertoiletjes"
en de meisjes met racket, die zich weer op
een luxe voor de heel enkelen, die het min
der als sport dan wel als een geschikte gele
genheid om met meisjes in aanraking te
komen, beschouwden.... Maar daar is de
laatste paar. jaar een geheele omkeer in ge
komen. Het spel werd veel algemeener en
veel ernstiger als sport beoefend. Waren er
een paar jaar geleden eigenlijk maar enkele
banen; die voor serleuse sport-beoefendng
ln aanmerking kwamen en was de rest. zoo- j
ais de banen bij het Melkhuis in het Von
delpark, die bij Schollenbrug, enz. niet veel
anders dan ^verlengde theetuin", waar men
tusschen het kopje thee, het glas limonade
en.de flirt door ook nog wel eens een
balletje over het net sloeg, thans heeft
men aan den Zuidelijken Wandelweg heele I
reeksen hoogst moderne, volgens alle rege-
len der kunst aangelegde velden; ontmoet j
men elkaar serieus op het racket achter het
Ook te Baarn is het gisternuidag nood
weer geweest Er viel een hevige plasregen,
die het water ln enkele straten in een mini
mum van tijk! van V. tot 1 cm. deed stijgen.
Met denl regen vielen kolossale hagelstee
nen, sommige tetr grootte van een duivenei.
In de huizen en in de scholen was het zóó
donker, dat de lampen moesten worden aan
gestoken. Het onweer was niet van de lucht.
Enkele boomen werden door het hemelvuur
getroffen en voorts sloeg de bilksem op
verschillende teiefoonleidlngea Persoonlijke
ongelukken zijn er niet gebeurd.
Uit andere plaatsen.
Ook boven Amersfoort heeft gisteren een
geweldig onweer gewoed. De bllkseon sloeg
ln een tuin bij Frisia, zonder echter schade
aan te richten. Er vielen zeer groote hagel
steenen; die aan de gewassen In tuinen en
op akkers zeer veel schade hebben aange
richt
Te Doetinchem is de bliksem ingeslagen
in hfttel Boogman. Een gedeelte van het dak
is vernield. In een aangrenzend huis zijn
alle lichtpunten van het electrisehe licht
stukgeslagen. Brand is niet veroorzaakt
'Door het inslaan van den bliksem is gis
termiddag de boerenwoning van M. v. Andel
aan den Oudendijk onder de gemeente
Woudrichem tot den grond toe afgebrand.
Persoonlijke ongelukken zijn er niet ge
beurd;
Gistermiddag is de bliksem geslagen in
de groote graanschuur van den molenaar J.
August inus te IJzendoorn. Het houten ge
bouw is geheel afgebrand1. Alles was ver
zekerd.
Te Hengelo heeft gisternamiddag een
hevig onweer gewoed. Gedurende een half
uut vielen er dikke stukken ijs, waardoor
een enorme hoeveelheid ruiten in fabrieken,
werkplaatsen en woningen zijn verbrijzeld.
In de tuinen is door den hagelslag veel ver
nietigd. De stukken ijs hadden een door
snede tot vier centimeter.
Ook boven Utrecht heeft gistermiddag
een zwaar onweer gewoed met hevige plas
regens. Voor zoover bekend is, heeft de
bliksem geen ongelukken veroorzaakt
Mededeellng van het Kon. Ned.
Meteor. Instituut.
Van het Kon. Ned. Meteorologisch Insti
tuut in Amsterdam wordt nog het volgende
gemeld: Te 12 u. gisterenmiddag üep de
wind van Z.Z.W. naar W.N;W., waardoor
een vrij sterke afkoeling ontstond, welke
gunstig wa9 voor onweervorming.
Tuasohen 12 u. 40 en 18.46 viel' 80 mm.
water, hetgeen voor het korte tijdsverloop
een buitengewone hoeveelheid is. De damp-
spanning was gisterenochtend zeer hoog en
bereikte te 11 u. 46 17.7 mm., een bedrag,
est sinds waarneming in 1928 in de Hortus
begonnen, slecht9 één maal is overtroffen,
n- tijdens de hittegolf in dat jaar met 18.8.
De temperatuur daalde tusschen 12 u. en
1 u. 80 van 27 gr. C. tot 20 gr. C. -
Hoe lang?.Nog een paar jaar mis- Stadion en werd ook het weitje in het Von-
tchlenl! Intussohen ls het een mooi suc- j deipark, dat vroeger in banen verdeeld was,
ces eni.een mooie reclame voor onze I die, hoe knus en landelijk ook, geen moge-
nationale luchtvaartmaatschappij; dat zij lijkheld' boden» om het spel zelf zelfs ook
juist, onder haar vele/bultenlandsohe con- maar behoorlijk te leeren, omgevormd tot
/vnwnnnlcn. /Iaaw /lx» tv aunat ün. "In/vHf -.rrwwvfuan wnwrrvlzitr ron tmtctalranhn frrint^kflnarv
een complex van uitstekende grint-baneh
met daarbij behoorend club-huis, enz. En
als men het toekijkende publiek langs den
kant zijn opmerkingen hoort maken, be
grijpt men, dat zich, ook hier ln snel tempo,
currenteni, door den eersten lucht-groot-
toerisft voor zijn tocht werd uitverkoren.
En dat het Comité „Vliegtocht Holland -
Indië" behoefte had haar, naast den passa^
gier, aan een diner in „Trianon" te huldigen»,
is dan ook begrijpelijk. Mop het draadloos een evolutie voltrekt, die „tennis" tot een
telefoontje „We zijn er; alles wel" spoedig,algemeen zomerspel gaat maken.... De
binnenkomen.tijden, dat de heer der schepping alleen om
te geuren" ln temnis-broek en hemd door
Het begint met het luchtverkeer inder-de straten of het park flaneerde, of het
daad ernst te worden. Zelfs de meest cynl- zwakke geslacht alleen voor de chique met
j sche twijfelaars en kat-ult-den-booni-kij>
kers beginnen zich gewonnen te geven. De
aviatiek heeft de overwinning snel bevoch
ten Niemand' denkt- er meer aan haar te
principieel op economische, hygiënische of
andere zwaarwichtige gronden te bestrijden
een racket liep, zijn voorbij.
(Via tennis, via de sport komt een mensch
vanzelf weer op de Olympiade. 1928 staat
dan ook vlak voor den boeg. Een luchtig
onderwerp, waarbij ik me immers zou be-
We leeren ons sneller aanpassen; het tempo palen, is het alleen als men opmerkt, dat
van het leven werd in een kleine eeuw wel
meer dan verdubbeld, ook' he^tempo waarin
onze opvattingen zich moeten wijzigen...
Hoe fel was die kleine eeuw geleden niet de
strijd tegen.den spoorweg. Het ls, in
verband met het beginnend lucht-verkeer
naar Indië, wel interessant eens even op te
halen hoe men zich ln ons land, in 1887 nog,
kantte tegen het plan van de he'eren Ser-
rurier, Le Chevalier en Brave om concessie
voor den eersten spoorweg te verkrijgen.
Men kwam met argumenten aan als „schade
voor de postmeesters, schippers; voerlieden;
landbouwers, paardenfokkers, steenfabri
kanten; gevaar voor de reizigers; die door de
snelheid zouden stikken qf door het geraas
een hersenziekte zouden krijgen, wanneer
zij tenminste het leven niet verloren door
ketelontploffingen; of dat de huizen en
brand zouden vliegen door de vonken uit de
locomotief, de paarden er voor zouden
schrikken en' de koeien van angst geen
melk meer zouden geven. En de hèer A.
Bouricius, agent der postwagens te Arn
hem, veroordeelde in datzelfde jaar in een
lijvig geschrift den spoorwegaanleg, „omdat
de weg dè gronden aan den landbouw ont
neemt en de waarde van de reeds bestaande
parallelle wegen geheel of gedeeltelijk voor
den maatschappeljjken rijkdom verlóren
doet gaan. De stoomwegen verkorten rijks-
en veler fabrieken belang, doordat de door
reizende vreemdelingen ons landje als het
ware doorvliegende in geen de minste ver
tering behoeven te vervallen,, hoe gering
ook" Ja, we gaan toch waarlijk wèl vooruit!
Wie hoort er nu, nu we niet als 't ware,
maar écht ons landje doorvliegen», ooit het
„tegen-argumenit" van geen-vertering-ima-
ken?!....
W
Windt U 't „met de haren er bij ge
sleept", dit historische herinneringetje? Ik
kan U niet beletten het zoo te noemen;
maar wèl kan ik U verzekeren, als U dezen
term nu eenmaal' wilt gebruiken, dat dan
dit „met de haren er bij» slepen" van de ge
schiedenis een wijd verspreide Amsterdam
sche kwaal schijnt te zijn.... Ik kwam die
kwaal toevallig dezer dagen op 't apoor toen
ik naar aanleiding van de benoeming tot
de wind nog altijd eens flink door het Olym
pisch Comité heen moet, willen we het vol
gend jaar geen al te gek figuur slaan alB
gastheer. Ook de interpellatie, die de heer
Boekman ten dezen onlangs in onzen Raad
gehouden heeft, vermooht die zoozeer ge-
wenschten krachtigen wind helaas nog niet
op te roepen...Wethouder Ter Haar, die
de interpellatie had te beantwoorden; heeft
zich o. L wel wat heel gemakkelijk van de
zaak afgemaakt Met de innerlijke strubbe
lingen van het Comité kon hij; zich, ver
klaarde hij, niet bemoeien en wat de kwestie
van het" aantal plaatsen in het nieuwe Sta
dion betreft, dat was naar zijn meening
uitsluitend een „interne aangelegenheid
van dat Comité". In het nieuwe Stadion
zullen slechts een 8000 plaatsen meer zijn
dan in het oude. En als men nu weet, dat
er-b.v. voor den laatsten» wedstrijd Holland
—België 80.000 aanvragen om plaatsen
waren» ingekomen, terwijl er slechts 30.000
beschikbaar waren> lijkt deze vermeerdering
veel en1 veel te klein. Liever dan monumen
tale Marathon-poorten eni andere dure
bouwkunstige wonderen op te richten had
men allereerst bedacht moeten zijn op be
hoorlijke accomodatie.
We wachten nog altijd op den krachtigen
wind.
RADIOGRAFISCH WEERBERICHT
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 18 Juni.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandscb
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Verwachting:
Matige meest Z.W. tot W. wind, zwaar
tot half bewolkt, kans op enkele regen
buien, weinig verandering in temperatuur.
Ingezonden Mededeellng.
EFN ZEER ERNSTIGE SCHEEPS
BRAND TE AMSTERDAM.
Gisteren -regen het einde van den namid
dag is h een schip, liggende aan de Smne-
trakade te Amsterdam, een scheepsbrand
uitgebroken! zoo ernstig, als men het in til
den niet in de Amsterdamsche haven heeft
gehad.
Het schip is het as. „Essenl" van de
Deutsch-Australlsche Dampfschiff» Ges.
De „Essen" ls een schip van ruim 8000 ton,
aadvermogen ruim 6000 ton, dat regelmatig
Amsterdam aandoet
Gisteren te half twaalf in deni middag ls
het nog betrekkelijk nieuwe stoomschip, een
vrachtvaarder met passagiem-accomodatle
- - het liep in 192» bij Blohm en Voss in
Hamburg van stapel de haven binnenge
komen. Het kwam uit Australië eni Java
en moest hier lossen; ïn de ruimen waren
stukgoederen, koloniale waren, Indische pro
ducten, zooals coprah, rotang en veórier
aardappelen, uien en nog veel meer goede
ren geladen.
De „Essen" kreeg ligplaats aan de Su-
ma trakade en nadat men met lossen be
gonnen was, werd tegen vier uur in ruim
III rook ontdekt Al spoedig bleek het, dat
de rookwolken opstegen uit een coprah-
lading in Jute zakken; die in het voor-tus-
schendek en in het voor-onderruim gebor
gen was.
Het werd weldra duidelijk, dat men hier
met een vrij ernstigen brand te doen had.
De coprah UÊgon fel te branden en de
groote hoeveelheden water, die de brand
weer in het schip spoot, vermochten niet de
vlammen te dooven. De „Jason" spoot be
halve met een aantal brandslangen ook met
zijn z.g.n. waterkanon enorme hoeveelheden
water in het schip, de motorspuiten droegen
het hunne daaraan bij en het eenige gevolg
was. dat heit water zich onder in het schip
verzamelde zoodat de „Essenl", die met zijn
b.b.-zijde aan den wal lag, jtftk naar Stuur
boord begon over te hellen.
Ongeveer 10.000 hter water werd per
minuut in het schip gespoten, steeds verder
begon de „Essen" over te hellen en om
streek» zeven uur of half acht in den avond
lag het groote vaartuig naar schatting 80°
uit het lood.
<Dat ln het ruim een zeer felle brand
woedde, kon mer. aan de buitenzijde van het
schip bemerken. De verflaag op de scheeps
huid ter hoogte van ruüm III begon volko
men af te bladeren. Met vier stralen tracht
ten de brandweerlieden van den wal af de
scheepshuid koel te houden, doch ondank»
deze maatregelen scheen het vuur nog niet
te beteugelen.
Teneinde de vlammen beter in den vuur
haard te kunnen bestrijden, liet de brand
weer met een waterstof-zuurstof-brander
een gat maken in den scheepswand.
Onmiddellijk wend water in het gat ge
spoten; een» lange Ijzeren rameistraalpljfp
werd er in geschoven, zoodat men het water
dadelijk in het brandende ruim kon
brengen.
Vermindering van den vuurgloed was
echter niet wel merkbaar. Merr was bezig
den scheepswand op nog meer plaatsen te
doorboren», teneinde door de ontstane gaten
water naar binnen te spul ten. Men hc^pt
op deze wijze het vuur in te perken en te
voorkomen, dat vaten oocoeolie, die aan de
andere zijde van ruim III gelegen zijn, en
andere brandbare waren ook nog in de vlam
men opgaan.
Na het boren/ van heit eerste gat in den
stuurboordshuid van de boot was het leed
nog lang niet geleden. Er werd nog een
grootore opening in de buitenste scheeps
wand van ruim IH gemaakt, de vlammen
laaiden, zoodra er meer lucht bijkwam,
feller op, de ijzeren binten waren rood
gloeiend. Hoe groot de hoeveelheid» water
ook was, die aan den wallekant in het ruim
werd geworpen, door de brandweer en een
krachtige slang van de Droogdokmij., het
scheen wel of het vuur er door werd aange
wakkerd».
Stoomwolken omhulden het schip, d'ikke
rook sloeg uit de geboorde gatea Dan
scheen het gedurende eenige oogenibllkken
of de vijand was overwonnen, doch even
«daarna sloegen de vlammen ze.fs uit de ge
maakte openingent
Door het gloeiend worden van een ijzeren
tusschenschot lekte het vuur door het twee»
de ruim, -met stukgoederen beladen. D i e
uitbreiding van het vuur had de brandweer
spoedig overmeesterd, maar het derde riulm
bleef de groote vuurhaard. Het schip had
zich in den loop van den avond eemgszins
van d© „slagzij" hersteld, maar toch wat de
pos tl© nog zoo, dat het succes van het blus-
■chlngswerk er unmerktlijk door werd
vertraagd.