een terechtstelling in
frankrijk.
spoorwegramp.
twee huwelijken in de lucht.
verkiezingsgevechten.
een ongeluks8teiger.
een geheel gezin dood
geschoten.
Uit de pers.
ANNA-PAULOWNA.
TEXEL.
WIERINGEN.
door een dollen hond. De heeren Graves
en Kelsey speelden een partijtje toen de
dolle hond ten tooneele verscheen en GA-
ves aanviel, op den grond wierp en beet.
Kelsey gaf hem met een zwaren golfetok
een klap op den kop, die het dier deed af
deinzen. De hond rende naar een ander
groepje spelers en beet een hunner in de
hand. Inmiddels was Kelsey een dokter
gaan halen, toen het beest hem weer aan
viel. Doch Kelsey wist een telefooncel bin
nen te komen en de deur te sluiten. Het
dolle dier bleef hem daar 1V» uur belege
ren. Toen kwamen gewapende politie
agenten opdagen, die den hond1 vingen en
afmaakten.
Montford, een van de drie bandieten, die
in Juni 1926- bij een poging om uit de ge-
vangenis te ontsnappen, hun bewaker ver
moordden, is Dinsdagmorgen terecht
gesteld De twee anderen hebben gratie
van den president van de Republiek ge-
Vrpct n' hun doodstraf is in levenslangen
dwangarbeid veranderd.
Vier dood en, tien ernstig ge
kwetsten.
Bij een spoorwegbotsing te Jones Point,
op een lijn van de New York-Ontario and
Western Railway zijn zes goederenwagens
vernield, vier personen gedood en 10 ern
stig gekwetst. Een sneltrein en een goe
deren-trein waren op elkaar geloopen.
Het aantal ernstig gekwetsten bij het
spoorwegongeluk blijkt achteraf dertig te
wezen; het aantal lichtgewonden bedraagt
meer dan vijftig. Het ongeluk is door ver
keerden wisselstand ontstaan. Jones Point
ligt in den staat New-York.
Dinsdagmorgen te half elf is een vlieg
tuig van het Tempelhoferfeld te Berlijn
opgestegen, waarin een met rozen en witte
lelies versierd altaar was opgeslagen en
waarin twee a.s. echtparen met hun ge
tuigen en de dominéés van de Kaiser Wil
helm Gedichtnisskerk en de Kloos
terkerk als passagiers hadden plaats ge-i
nomen. Het vliegtuig vloog tusschen beide
genoemde kerken heen en weer tot de hu
welijksplechtigheden voltrokken waren, en
daalde een klein uur na de opstijging weer
op het Tempelhoferfeld^ waar auto's ge
reed stonden.
Vier dood en.
Volgens een bericht aan Duitsche bla
den zijn bij gevechten bij de verkiezin-
Jen te Valjevo in Servië, 4 personen ge-
ood en 80 gewond.
Te LOneberg bij Merseburg zijn ver
leden week in de stikstoffabriek twee ar
beiders bij het Instorten van een steiger
gevallen en op slag gedood. Ook Maan
dag stortten kort achter elkaar een 42-
jarige en een 20-jarige schilder van den-|
zelfden steiger. Zij zijn eveneens aan del
bekomen wonden overleden.
Te Auckland, in Nieuw-Zeeland, heeft
men een geheel gezin van vader, moeder,
dochter en zoon dood in hun huis gevon
den, allen met schotwonden. De dokters
gelooven dat zij al tien dagen dood waren,
toen men hen vond.
Het waren landverhuizers uit Engeland.
De 24-jarige zoon Colin Kiddoil had een
schapenhoeve te Mangaweka, ongeveer
200 K.M. van Willington, gekocht en was
van plan daar met zijn vader, een gepen
sioneerd douane-oommies uit Folkestone,
te werken. De zoon was al zes jaar in
Nieuw-Zeeland in het boerenbedrijf ge
weest
Wat er met de menschen gebeurd is,
weet men nog niet
Het gehekn opgehelderd.
Volgens nadere berichten uit Nieuw-
Zeeland is het raadsel hoe het gezin, dat
men met schotwonden dood heeft gevonden,
aan zijn einde gekomen is, thans opgelost
JLiddell, de vader van het gezin, de ge-
pensionneerde douane-commies uit Folke
stone, had met een weddenschap bij de wed
rennen in eeni slag 2000 verdiend en wilde
een gedeelte van dit geld! in de schapen-
hoeve van zijn zoon in Nieuw-Zeeland ste
ken. De dochter was daar sterk tegen' en
b. ijk baar was de he ree naging van het gezin
b^en vader, moeder en dochter verleden
week uit Engeland hij den zoon in Nieuw-
Zeel&nd waren aangekomen, niet vroolijk.
Het meisje was zenuwachtig en over
spannen.
De vader heeft eerst zjjxL dochter dood
geschoten, da&rna zijn vrouw en zijn zoon
en tenslotte zichzelf. Dit had hij' tenminste
aangekondigd m een brief, dien hij voor de
P««i« achtergelaten heeft en de wanhopige
ÏÏL*» he* gevolg van een gemeenschap-
v™T0,, °mdat de onmin in het gezin
Ta S ondragelijk was ge.worden.
iS**00* beeft men hiervan erg op-
ïPH.r J vade1r was onder zijn collega's
het a£°I,u;a;r en teöereen, verklaarde, dat
be« 1'j:n ^oen het daar woonde, een toon-
mpt v,, eendracht was. De ouders liepen
ziekt* n kinderen weg. De zenuw-
sch«n,'in0 dochter moet de vier men-
ramtDMiio Iot,VMl van «il&aar hielden, zoo
hebben, dat zij besloten,
11 6ind! aan te maken.
HLM-8TER veroordeeld.
Belangstelling ln de fllm-
wereld te Los Angeles.
eeneb^keri<unffiles J* Dor(>thy Mackaye,
vangenisst,Bf m"8tör- drie jaar ge-
Ray RaZ^l veroordeeld. Haar man,
WgovolTv^ WB9 in gestorven,
la een gevecht rr^T°ni<iil}g*11' oPKedaan
«""wcat met den minnanr van Do-
rothy. De filmkunstenares had bij het ver
hoor haar mond gehouden over dit ge
vecht. Zij heeft nu voor dit verzwijgen van
de waarheid drie jaar gevangenisstraf ge
kregen. De minnaar, Paul Kelly, werd
reeds veroordeeld. De dokter, die de ge
wonde had behandeld, had ook de toe
dracht der zaak verzwegen aan den rech
ter. Hij zal nog moeten terecht staan. Er
was in de film-kolonie te Los Angeles
groote ln-langste Hing en veel sympathie
voor Dorothy, en vele vrienden en vrien
dinnen kwamen haar troosten met kussen
en vriendelijke woorden.
COMMUNISTEN EN
VADERLANDSCHE JEUGD.
Volgens de Echo de Paris zijn een hon
derdtal industrieelen, die te Puteaux (Fr.)
bijeen waren om te luisteren naar een uit
eenzetting van een afgevaardigde der Va-(
derlandsche Jeugd, aangevallen door 200
communisten. Er zijn zeven jongelieden
gekwetst van wie drie ernstig.
HET PROCES STRASSER.
De doodstraf geëlscht
Hamburg, 6 Juli. De ambtenaar van het
O.M. heeft vanmorgen in het proces-
Strasser wegens dubbelen moord op vrouw
en zoon, en brandstichting, de doodstraf
met 10 jaar tuchthuis en verlies van bur
gerrechten geëischt.
Met algemeene stemmen besloot het hof
overigens nog een verzoek om gratie voor
Str&sser bij de Pruisische regeering in te
dienen.
HET B1JBEDRIJF VAN ONZE
NOORDZEE-HARIN G VISSCHERIJ.
Te vroeg visschen. Haring-
drijfnet of harlngtrell?
Men, schrijft aan de „N. Rott, Crt.":
Niettegenstaande onze haringschepen! tot
dusver nog niet half zooveel hebben aange
voerd, als verleden jaar omstreeks denzelf
den tijd, bewegen de haringprijzen zich over
het algemeen allerminst op een hooger
niveau.
Naar men zegt, moet dit voor een deei
worden toegeschreven aan een betrekkelijk
grooten invoer van nieuwe Schotsche ha
ring, welke aanvankelijk naar Hamburg ia
gezonden, om naar Sowjet-Rusland te wor
den doorgezonden, maar die de Russen niet
wilden hebben, waarom zij tegen zeer lage
prijzen hier .te lande van de hand zijm. gezet
Dit drukt uiteraard den afzet van onze
eigen vroege haring, waarvoor men in
hoofdzaak op ons eigen land is aangewezen.
Er is echter nog een andere oorzaak, nJ.
het te vroeg uitvaren ter haringvangst De
viach, welke zoo vroeg ln het jaar wordt ge
vangen, is al meestal van inferieure kwa
liteit, vermindert daardoor de begeerte van
het publiek naar pekelharing en heeft dien
volgens een ongunstigen invloed op den
prjja, ook van de betere waar. De minder
waardigheid der te vroeg gevangen' haring
is vanouds bekend. Keizer Karei V schreef
daarom in zijn in 1519 uitgevaardigdle ^Or
donnantie van den harinck" reeds vooi; dat
de vóór St Jacobsdag gevangen haring ge
pakt moest worden in tonnen, gebrandmerkt
met ween teyken van St. Jacobsscelpe up
ten bodem". Belanghebbenden hebben zelf
herhaaldelijk gewaarschuwd tegen het te
vroege uitvaren der haringschepen. Zoolang
hieromtrent geen afspraak bestaat, waaraan
allen, ook de Schotten, zich moeten houden,
baat dit echter niest».
Het streven, om zoo vroeg mogelijk uit
te varen, Is bovendien in de gegeven om
standigheden zeer verklaarbaar. Het beoogt,
het bedrijf voor reeder zoowei als voor be
manning minder slecht loonend te maken,
dan het anders zou zijn, en vindt zijn oor
sprong in het gemis van een andere winst
gevende werkzaamheid.
Het euvel van den aanvoer van onrijpe
haring hier te lande kan bezwaarlijk worden
tegengegaan, zoolang de haringschepen) niet
op andere wijze dan door die uitoefening van
de haringvisecherij algemeen winstgevend
kunnen worden geëxploiteerd.
Reëds meermalen heb ik de aandacht ge
vestigd op het ongegronde van de klacht,
dat de haringtredlers schade aan den haring
stand en daardoor aan ons haringvisschers-
bedrjjf zouden toebrengen. In een ander
opzicht wordt onze dtrijfnetvasscherij op
haring echter wel door het bedrijf der ha-
ringtreilers benadeeld, ni. in zooverre als
de groote massa's haring, welke deze laat-
sten in enkele maanden van het jaar op de
Duitsche markt brengen, daar ten deele ons
product verdringen.
Het feit, diat de Duitsche .treilharingvis-
scberjj in de jaren na den oorlog over het
algemeen gunstige resultaten heeft opgele
verd en gestadig is gegroeid, terwijl daaren
tegen'de toestand van de drijtfnetvisscherij
op haring steeds moeilijker is geworden,
heeft sommigen tot de stelling verlokt, dat
men bier te lande nu ook maar zoo gauw
mogelijk voor de vangst van de Noordzee-
haring het drijfnet door den treil dienit te
vervangen. Wie zoo spreken, kennen de
toestanden op visscherijgebied in Duitsch-
land en hier te lande niet.
Op den voorgrond zij gesteld, dat het
eigenlijke seizoen der haringtreiivisscherij
slechts 8 4 maanden (van Juli of Augus
tus tot ongeveer November) (kuurt, dus nog
heel wat korter dan dat der drijtfnetvie-
scheriji op haring, welke reeds in April) of
Mei begint en pas in December of Januari
eindigt. De trellvisscherij op haring, weike
de Duitschers bovendien ln het voorjaar
wel in het Skagerak uitoefenen, is van geen
of weinig beteekenis. Het haringtreilen
vormt voor de Duitschers du» een bijbe
drijf; bun hoofdbedrijf ia ala regel dte ge
wone trellvisscherij in de IJslandsche wa
teren.
Onze trellvisscherij 'is grootendeels meer
ingericht op de bevissching van vischgron-
den in de nabijheid van de kust. Voor de
vischsoorten, welke daarbij ln hot bijzonder
gevangen! worden, heeft zij in binnen- en
buitenland goede afzetgebieden, wat onzen
handel voor massaal aangevoerde IJsland-
visch zeker zou ontbreken.
Voor de uitoefening van de IJslandvis-
scherij op groote schaal zouden de omstan
digheden voor ons bedrijf derhalve ongun
stig zijn. Alleen met die vissoherij schijnt
het haringtrekken echter op voordeel'ge
wijze gecombineerd te kunnen worden, 'rij
den» het eigenlijke haringtreilseizoen kun
nen onze stoomtreilers» die zich voor het
haringtreilen leenen, dikwijls met evenveel
of meer succes de gewone trellvisscherij in
de Noordzee uitoefenen en bestaat er dus
voor hen geen of weinig redeni, om op ha
ring .te gaan treilen. Dit verklaart, waa-rom
die bedrijfstak bfj ons zoo weinig ingang
vindt en waarom de oplossing van het pro
bleem van onze kwijnende haring visscherij
zeker niet in de richting van een vervan
ging vair het drijfnet door den taedl gezocht
moet worden.
In Duitschland kunnen' de gunstige uit
komsten der haringtreiïviftscherij' het bedrijf
dier reederijen niet loonend maken, Indien
het hoofdbedrijf, de IJslandvisscherij, te
slechte resultaten geeft; bij ons lijdt de
haringdrijfnetvisscherij mede onder het ge
mis van een1 winstgevend bijbedrijf.
Oök in dit verband blijkt weer van hoé- j
veel belang het vinden, van zulk een winst
gevend bijbedrijf voor onze haringvis-
scherij ia
SCHOONHEID VERNIELD.
Het Hbl. schrijft:
De Zuiderzeewerken' trekken allerwege
belangstelling; ook in het buitenland, zooals
o a. is gebleken uit het mooie artikel In
„L'IIustration" en uit beschouwingen in
EngeJsche bladen. Ook in andere landen
wijden dagbladen en tijdschriften artikelen
aan de Zuiderzee.
In verband hiermee mag worden ver
wacht, dat het vreeorodelingenbezoek- aan
Wieringen zal toenemen.
De aandacht zal, dat ligt voor de hand, in
de eerste plaats uitgaan naar de uitvoering
van de technische werken, maar zeer zeker
zal de bezoeker ook even een kijkje nemen
In het dorpje Den Oever, het typische
plaatsje.
Den Oever Ugt daar uitermate schilder
achtig. Stuk voor stuk zijn de huisjes met
de spitse'puntgevels geen architectonisch^
kunstproducten, maar gezamenlijk vormen
zij een wondermooie silhouet.
De schoonheid dreigt echter te worden
\erraleld, wamt .reeds zijn enkele zlnkxvze,
plompe huizen gebouwd, welke de silhouet
scheden.
Echer Is de schade nog niet van dien
aard, dat de Indruk van schoonheid geheel
te loor gaat Maar dat zal gebeuren, wan
neer er meer van die plompe hulzen ge
bouwd zullen worden. Het Is dan ook zeer
gewenscht, dat van nu af geen bouwsels op
Den Oever meer verrijzen, die niet in het
karakter van het dorpje passen. Wij hopen
zeer, dat het mogelijk zal zijn daarop «eni
gen invloed te oefenen.
BJJ besluit van Gedeputeerde Staten die-
zer provincie didL 29 Jund 1927 no. 1, is
aan de volgende personen voorgoed vrij
stelling van den dienstplicht verleend we
genis bnoederdlenst: Cl O. Goossen, A.
Gorter, G. Koppel, F. Koning, A. Schll-
denman, J. O. SdhlMenmttn, A. van Zand
wijk en J. J. Zwart».
Me(). J. Kalis, onderwijzers te TexeJ, Is
als zoodanig tijdelijk 'benoemd aan de
Christelijke School dezer gemeente.
Door tmej. Nel Visser werd Woensdag 6
Juli imet goed gevollg examen Nuttige
Handwerken afgelegd.
Een Belgisch ballonnetje aangedreven.
Alhier is een ballonnetje gevonden,
waaraan een briefje met het volgende:
Paul Marchand
Ooilege St Pierre,
Usrile Bruxellea,
Belgique.
Prière de renvoyer.
Payement a destinatlon.
Hoofdingeland Polder Waal en Borg.
Voor hoofdingeland voor den polder
Waal en Burg werd Maandag herstem
ming gehouden tusschen de heeren Pieter
EeJiman Jbz. en Jaoob Roeper Kz. Uitge
bracht werden 88 stemmen, waarvan leder
er 44 verkreeg.
Volgens het reglement la de oudste,
die heer Eekman, verkozen verklaard.
Ongeluk bij die Zuiderzeewerken.
De arbeider Soer, bezig zijnde met het
lossen van steen voor de Zuiderzeewerken
te den Oever, had het ongeluk zijn hand
door vallend gesteente zoodanig te ver
wonden dat hij zich terstond onder genees
kundige behandeling moest stellen.
CALLANTSOOG.
Burgelljke stand van Callsntsoog.
GEBOREN: Klaas, z. v. D. van Bgnnond
en A, M. Roos; Aaltje, d. v. A. Hollander
en J. C. Slothouwer; Pieter, z. v. W. Roos
en M. Hollander; Maria Oatharin», d. v.
A. NoordStrand en J. Wever.
LEVENLOOS AANGEGEVEN: een
kind van P. A. Kraakman en J. O. Koers-
velt
UIT GOOILAND.
Het Gooi is schitterend. Ieder die er
wel eens geweest is zal het beamen.
Prachtige wandelingen zijn er, alle rich
tingen uit, hetzij langs goed gebaande wan
delwegen, hetzjj langs uitstekende fiets
paden, hetzij over of langs mulle en gras-
begroeide landwegen. Verrassende effeoten
heb je nu en dan. Wijde vergezichten over
glooiende heidevelden, omgrensd of door
kruist van boomgroepen en weelderige
korenakkers.
De beste methode om het Gooiland in al
zijn pracht te zien, is niet door middel van
een auto, want hoewel de wegen voor dit
vervoenniddedl hier uiterst doelmatig zijn,
voeren ze toch in hoofdzaak door de villa
wijken, die, hoe luxueus en grootsch vaak
aangelegd, ten slotte voor het oog een ze
kere eentonigheid biedeni. Te veel voel je
daaruit de gekunsteldheid, die het ge
wrongen» te veel bloot geven ten slotte.
Wel eischt de schoonheidscommissie, dat
de vilLabouw zich aanpast aan de boeren-
boevestiJL van het landschap; dus met rieten
dak en massalen schoorsteeribouw, doch
ondanks dat, proef je ook daaruit het ge-
wrongeneL
Een villa toch in dien stijl geeft een heel
anderen indruk dan den oorspronkelijken
boerenhofstedebouw, die, naar ik las in een
opschrift van den Voorzitter van de erf-
gooiersgemeenBchap Stad en Lande, uit
Oud-Saxen afkomstig is, uit welk voBc de
Gooier» blijkbaar afkomstig zijn.
Die hofsteden en kleinere gebouwtjes ziet
men in de dorpen nog rijkelijk veel en het
verbaast in bet geheel niet, dat de schilders
zich op dat gegeven met hartstocht hebben
gewonpeni
Jammer is heb, dat veel natuurschoon, dat
vroeger vrijelijk voor ieder te betreden' lag,
thans door uitgebreider viliabouw aan het
gemeenschappelijk genotsbezit wordt ont
trokken. Groote terreinen boech, die eer
tijds konden worden doorkruist, worden af-
geheind.
Overal stuit je op het hatelijk bordje:
Verboden toegang. Art. 461, enz. Toch is
er nog veel, dat men ongestoord kan be
wandelen. De gemeenten waken ook daar
voor en hebben groote complexen in eigen
dom. De erfgooiers, die veel grond' in bezit
hebben, zullen misschien) toeschietelijk zijin
om een transactie met de gemeenten aan te
gaan, opdat het natuurschoon voor een
groot deel behouden blijven.
Prachtige uitgestrekte heidegronden zijn
nog vrij te bewandelen en heit is een heer
lijkheid voor iemand, die van ongereptheid
in de natuur houdt om daar ongedwongen
ln rond te trekken. Soms heb je het idee
in onze duinen te dwalen, dan weer loop je
langs eem brok natuurbofich^ langzaam sttfjg
j«e en als je dein top van den heuvel hebt
bereikt, ontplooit zich een1 majestueus tafe
reel, vol1 kleurenpracht eni fijne nuanoeering,
wazig blauw en den weer trillend1 ijl.
Eerst moeten wij Noordelingen wat wen
nen aani het beklemmend stille van de om
lijsting der boomen en' de hoorbare rust
van het heideveld, doch ben je daar eenmaal
wat overheen, dan is de indruk grootsch en
ben je vol bewondering voor de heerlijke
natuur.
HOE DE MODE ONTSTAAT.
Er is in Parijs bij Hachette een aardig
boek uitgekomen over „La Mode". De
schrijver, de bekende auteur Francis de
Miomanire, heeft één hoofdstuk gewijd aan
het probleem hoe de mode ontstaat; en
daarin lezen wij o. e.: Hoe komt iets: een
costuum, een idee^ een persoonlijkheid, in
de mode? Dat kan niemand weten. Dat ia
een onverklaarbaar, verpletterend wonder.
Heel zelden maar, meent men een ver
klaring te hebben gevonden. Het komt voor,
dat een van de grooten dezer wereld, om de
een of andere min of meer persoonlijke
reden, iets in zijn kleeding gaat verande
ren. Zoo bijvoorbeeld Frans I; die kreeg
een verwonding aan zijm hoofd bfj een vecht
partij ln het kasteel van Romorontin, en
was daardoor genoodzaakt zijn baar te laten
afknippen, ziedaar de oorsprong van de
mode om kort haar te dragen.
Teneinde een diep litteefcen aan zijn' hals
te verbergen, bedacht Hendrik U de dracht
van een zg. fraise-kraag. Men weet, welk
een succes die uitwas van gestijfseld batist
ten deel mocht vallen
Karei VH had leeüjk gevormde beenen,
en voelde dus niets voor de korte ja^ die
in zijn tijd werd gedragen Hij het zich
weer lange jassen/ aanmeten, en ieder
een volgde weldra zjjn voorbeeld.
'De gemalin van Eduard VH, kreeg op
een kwaden dag een steenpuist onder haar
arm. Ze was cus gedurende eenigen tijd
genoodzaakt om bü het geven van een hand
druk haar elleboog zijdelings op te lichten,
op een heel ongelukkige, onhandige manier.
En jaren nog daarna bleef het mode onder
lieden van goede manieren om bij het han
den reiken die absurde houding aan te ne
men, welke als het toppunt van welopge
voedheid werd beschouwd.
En omdat Eduard VII'in zijn tijd een
buikje had en daardoor den laatsten knoop
van rijn vest Met openstaan, zien wij nog
heden ten dage broodmagere heeren wien
het niet de minste moeite zou kosten om
den onderarten knoop van hun vest te slui
ten angstvallig EdwanEs gewoonte handha
ven. Het is overigenB een zeldzaamheid, dat
vorsten zich bemoeien met de mode op
eenige marnier dan door die na te volgen.
'Alleen van Hendrik D3 is het bekend, dat
hij zelf meewerkte aan het maken van zijn
kleeren. dat hij met eigen handen zijm rond-
geplooide fraise-kragen) streek en zelfs de
modellen van zijn pourpodnts knipte!....
IMaar behalve in' dergelijke uitzonderings
gevallen, die open en bloot voor ons liggen,
ontsnapt de oorsprong, der modes meestal
aan onze nasporingenHet gaat er on
geveer zoo mee als met den oorsprong der
Afrikaansche stroomen, dien wij méénen 'te
kennen, en die toch altijd ergens andera
blijken te liggen dan waar dé cartograaf
ze aanwijst
STOOM V AARTBERIOHTEN.
Stoomrwtnu Whn4j NtdsrUad.
Konlgln der Nederlanden, 6 JHill A'd#m.
Mepia, vl, 4 Juli te Gemua.
Prins dier Nederlanden, t, 4 Juli Port Sald
Engigano, 5 Juli te IJimiuiden.
Kartaoen, u., 5 Juli te Onnut.
Prlneee Juilana, u., 5 Juli te
Vondel, t., 4 Juli r. Sabang.
Karimata, t, 5 Juli r. Sabang.
P. C. Hooft, u., 6 Juli v. Sum.
Saleier, t, 5 Juli te Sue».
Sennbilan, u., 6 Jluii Suee.
Rembrand t, I Juk te Jk'dan.
Re/toe, 1, pass. 4 Juli Oltavos.
Koningin der Nederlanden, u., 6 Juli te Scrathr
amsptou.
Krakat&u, u., 6 Jkll te Bart Beid.
Kom. Ned. Stoomboot Maatschappij.
Breda, u., 8 Juli te Oallao.
Juno, 4 Juli Monto Griet!
Pluto, 4 Juli v. Donzig.
Alkmaar, u., 8 Juli v. Arloo.
Proteua, 6 Juli te A'dean.
Saturnua, 6 Juli te A'dam.
Deuoaliou, 5 Juli v. Tamagoom.
Euterpe, Juli te Bordeaux.
Fauna, 6 Juli Oran.
Hermoe, t, 6 JhaJi Dumgemen gep.
Noreuo, paoa 6 Jluii Oueeeanl
Notoo, 5 Jlnli te Baroelona.
Orioo, pass. 5 Juli Ouoeoauit.
Orpheue, 4 Jluii Tricot.
Prima Fred. Hendrik, 5 Juli te Paramaribo.
Theeeus, 5 Juli te Genua.
Ulyseee, t, 6 Jcfll te Oarpmi OristdL
Zeuo, 5 Juli t. Fiume.
Ajax, 6 Jluii r. A'dam
Eoe, paee. 6 Jhll Gibraltar.
Irie, 8 Juli t. A'dam
Irene, 6 Juli A'dam
Medea, 6 Juli te A'dam
Mare, paes. 6 Juli Oueeoant
Veota, 6 Juli r. Piraeua.
Kom. Hollandsohe LloytL
Kemnemerlejui, t, 4 Juli Montevideo.
Zeelandia, ,u., 4 Juli y. Lieeabom.
Zaanland, t., 6 Juli y. La Plata.
Flandria, ui-, 5 Jluii y. Bantoe.
Kon. PaketYaartmaatechappdJ.
La Maire, 6 Juli te Soerabaja-
Taaman, 6 Juli te Sydney.
Halcyou Lijs.
Stad Haarlem, 5 Juli Las PaLmsa.
Holland—Afrika Lijn.
Giekerk, u., pass. 4 Juli Dakar. J
Grijlpekwk, t, 5 JUli y. Port Saldi
Randfantein, 1, 5 Juli y. Southamptas.
Rietfoutein, t. 8 Juli Algnabas!
Jagerefomtedn, 6 Juli y. A'dam
Rdjpsrksik, 8 Juli te Port Natel.
Holland—Wmt.Afrika lijm.
Ceree, 8 Juli y. AMam
Dreobtstroom, 8 Juli y. A'dam
Haarlem t., 8 Juli Bata.
Djocja, 6 Juli y. A'dam
Eemstroom t, 6 Juli te Gr. Bwswaim.
Raggestroom t, 4 Juli te Grond Labou.
HollandAmerika Lijm
Maasdam 4 JUli te HaYono.
Nlouw Amsterdam, 6 Juli te A'dam
Dinteldijk, 4 JUli te Swanseo.
Goasterdijk, cou 6 Juli Ban Fioncdsoo
I rrijpakerk, t., 4 Juli te Buoa.
Loohgoll, 4 JUli te Granresend.
Randfantein, t, 6 JUli te Bouthazqptoa.
Rietfontein, 6 Juli y. Algoobaal.
Boeohdijk, 8 JUli te Pbiladslphio.
Eemdijk, 8 Juli te San Franclsco.
Volendam, peso 6 Juli Cape Raoe.
Binnendijk, pose. 6 JUld Scilly.
Narent*, 2 Juli te VaaoouYer.
Vsendam 8 Juli t. Boulogns.
HollandAuatralil Lijn.
Abbekark, u., 6 JUli te Antwerpen.
Alderamia, JUli te Briabans.
Holland—O.-AaU Lijn.
Geznma, L, 8 Juli Y. R><«T,yha4
Salabejxgka, 8 Juli te R'dam
Zoama, u., 8 JUli ts ShLmoaioeekl.
Ouderkerk, u., 6 Juli Antwerpen.
HollandBritseh-Lndië Lijn.
Koudsksrk, 6 Juli te R'dam
Streefkerk, 8 JUli T. Caioutta.
Meerkerk, t, pasa 6 Juli Perim
Kieldreobt, u., pasa. 8 Juli Perim
Ridderkerk, 6 JUli te R'dam
Sotuekerk, 8 Juli y. R'dam.
JaraChinaJapan
Bootuo, 8 Juli te Yokohama.
Tjitaroen, 2 Juli Y. Gbinwangtno.
JaYa—Bengalen Lijn.
Oalcutta, 8 JUli te Oalcutta.
Ceylou, 6 Juli Caioutta.
Jara.New-York lijm
Vecbtdljk, 4 JUli te New-York.
Blouaneradijk, 4 Juli y. Algiera.
Salawata, 4 Juli Sabang.
Tydeua, 8 JUli y. Padang
Rotterdamache Lloyd.
Jaoatra, 8 Juli te R'dam
Menado, t., 4 Juli Kaap del ArmL
Somarinda, u., paee. 4 JUli Ouooaant
Tjerimai, u., paaa 6 Juli Gibraltar.
Goronitalo, u., 6 JUli te Antwerpen.
Medan, 5 Juli te F&knouth.
Meraiuke, u., 5 JUli y. Port Sald'.
ModSokemo, t, 8 Juli Y. Padang.
Patria, t, paaa 6 Juli F indeterra
Pfdeoubang, u., 6 Juli te 8oerabaya.
Slamait, 6 JUli y. Batavia.
Rotterdam—Zuid-Amerika Lij*
Poeldijk, u-, 2 JUli y. Bantoe.
Stoom Yaartmaataahapplj
Sarpedou, 8 Juli r. Singapora
Phrontie, paaa. 4 Juli Bevealer.
Tireedas, 6 Juli Singapore.
Ajax, paaa. 6 JUli Perim
Oraatea, 6 JUli te Focborw.
Aenaas, 4 JUli v. Mareeiila
Lycaon, pes». 6 Juli Sagres.
Phemdus, 2 JUli v. Cefru.
Polypbemus, 8 Juli te A'dam
Eknaeteo Lijn.
Jonge Maria, paee. 4 Juli OueasanA
Jonge Anitbouy, 5 Juli te Oran.
Autobusdienst HelderHuisduinea M.
Ondernemer: EL Heeman.
Dienstregeling van 16 Mei t/m 18 Sept 17.
V. Helder n. Huisduinen
van Stationsplein
8.26 (op trein 8.24 aank.)
9-3S n
n
'AI ft
6.15
8.04
V. Huisduinen n. Helder
v. Kerkplein v. café Klok
9.20 (op trein 10.05)
11.—
12.10
3-35
5.50
7-—
9-33
11.19
2.39
6.13
8.02
Stadsdienst
V. StationspL n. Haven
plein (Texelscbe Boot)
8.26 (aank. trein 8.24)
9-35 ff 9-33.
vertrek boot 9.50)
II.21 (aank. trein II.19,
vertrek boot 12.15)
2.41 (aank. trein 2.39)
6.15 6.13,
vertrek boot 640)
tt
12.29)
12.46)
X.12)
3-54)
7.19)
V. HavenpL (Texelscbe
Boot) n. Stationsplein.
8.4.2 (vanaf boot.
die i 8.40 aankomt)
9.50
ii.ta (vanaf boot,
die 11.(0 aankomt)
3.22 (vanaf boot.
die 3.20 aankomt)
6.17 (vanaf boot,
die^ 6.IJ aankomt)
De diensten worden onderhouden van 16 Mei
15 Juli van 29 u. nam. Vanaf ij Juli31
Aug. van 9.— v.m.—10 u. '»av. Vanaf 31 Aug.—
ij Stpt. vu 2.— n.m. 8 u. '1 av.