T DERDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS Loze REPARATIE-INRICHTIHC hier ter plaatse uw VAN ZATERDAG 9 JULI 1927. Het hoofdbestuur dör Vereen, van Vmfa. Herv. Cn Nederland deelt mede, dat het sUJn goedkeuring geheoht heeft aan de benoemitofieii) van Ds. W. A. F. van Dijk te Helder en Da D. Bakker te Veendam als voorgangers dezer VereendgiiiDg te Aim- gterdem. Tentoonstelling Jnltenadorp. Jullanadorp houdt Woensdag 27 Juli as. een tentoonstelling van paarden, rund vee, schapen, varkens .klein vee, zuivel, ena, waarvan het programma gratis ver krijgbaar is bi) den heer P. Nieuwland te Koegraa, Oallantsoog. Men raadplege ove rigens de advertentie in dit nummer. BBGBAFENT8 DER SLACTTTOFFETiS VAN HET VLIEGONGELUK Donderdagmiddag had op het kerkhof te Huisduinen de ter aardebestelling plaats van de beide slachtoffers van het vliegongeval van Ji. Maandag nabij het "liegknmp de Kooy, dat aan de inzitten den van het ach ooivliegtuig 8.18. den kor poraal-vliegtuigmaker van der Boom en den korporaal-seiner Bosker, het leven kostte. De begrafenis geschiedde vanuit het Militair Hospitaal met militaire eer. De stoet, die te 1 uur het Hospitaal ver liet, arriveerde eerst omstreeks drie uur op de begraafplaats, waar inmiddels een enorme menschenmassa tezamen was ge stroomd. Beide kisten waren begraven on der een schat van bloemen. Nadat aan den ingang van het kerkhof de gebruikelijke salvo's waren gelost, begaf de droeve stoet, voorafgegaan door pijpers pn tamboers der Marine, die hun droefgeestige wijsjes speelden, zich naar de naast elkander ge legen graven ln het nieuwe gedeelte van het uitgestrekte kerkhof. Hier werden we derom de eerbewijzen gebracht, eerst aan het stoffelijk overschot van Bosker, daar na aan dat van van der Boom. Nadat de salvo's waren verklonken en de beide kisten ln de groeven waren neer gelaten, trad de oommandant van het vliegkamp de Kooy, kapitein-luitenant RometJnse, naar voren en sprak hartelijke woorden van afscheid. Onmiddellijk nadat spr. de mededeeling van het ongeluk bericht werd, spoedde hij dch naar het grasveld aohter het vlieg kamp. waar de S 18 was neergestort. WIJ allen weten wat zulke mededeellngen be- toekenan, en ook spr. sombere vermoedens werden bewaarheid; het eene slachtoffer was onmiddellijk dood, het andere bewus teloos en overleed tijdens het vervoer naar het hospitaal. Het is niet noodlg aan déze groeve het bij deze gelegenheden veel gebruikte „van de dood en niets dan goeds" te zeggen, om dat inderdaad1 van deze beide Jonge men- achen niets dan louter goeds te vertellen velt Beide vliegers stonden bekend als uit muntende onderofficieren, van uitstekend gedrag, die zich mochten verheugen ln de aigemeene achting hunner superieuren. Ik zal niet trachten het pelllooze leed der achtergeblevenen te beschrijven, ging spr. voort; ook kan ik geen troost Weden, de geslagen wonde is daarvoor te diep. De tijd kan heling brengen voor deze smart. Waarom deze Jonge menschen ln den bloed van hun leven, en niet ouderen, die wellicht der dagen zat zijn? Wij weten het niet Zij zullen rusten aan de uiterste punt van ons vasteland, waar de zeewind rond om hun graven speelt En ri) zullen bij ons ln herinnering blijven. Onze vliegtechniek! gaat ln stijgende lijn, wellicht zullen over eenige Jaren vliegongevallen als deze niet meer mogelijk zijn. De thans gestorven Jonge mannen hebben ln die verbeterde techniek mede hun aandeel gehad: zij zijn gestorven in de vervulling van hun plicht Jegens hun vaderland, en stierven een ko- kinklijken dood. Rust zacht, trouwe kame raden. Met deze woorden eindigde de heer RomeiJnse zijn toespraak, die de aanwezi gen diep ln hot gemoed greep De vlootpredikant, da. Warners wees er op, dat de moeder van Bosker aan spr. gevraagd had niet over haar zoon te wil len spreken, maar er de kameraden, die hem grafwaarts brachten, op te willen wij zen, hoe diep ernstig dit sterfgeval is voor hen. Het is ontroerend aldus een moeder te hooien, die zichzelf en haar groot leed vergeet Jk heb mijn kind overgegeven aan den Schepper, die het me schonk, zeide zij tot spr. en is dat niet een woord, de moeder van een militair waardig? Ik bid u toe, dat gij allen, verwanten der doo- den, in deze aangrijpende dagen zult kun nen zeggen als Job: de Heer heeft gege ven, de Heer heeft genomen, de naam des Heeren zij geloofd! Een zuster van den overleden Bosket sprak vervolgens tot de aanwezigen on herinnerde daarbij aan de woorden, die Koningin Wilhelmina sprak tot haar doch ter: „Als wij ons geheel overgeven aan een taak die ons opgelegd wordt, bevin den wij ons daarbij het best". Gij allen weet, dat wij die eenheid gevoelen, welke de Koningin hier op het oog had: de die pere eenheid, die alle menschen verbindt Ds. Warners, zijn rede vervolgend, wees op den moed des geloofs in dit gezin, waar mede dit leed gedragen wordt De motor van een vliegtuig moge wel eens haperen, den motor vjtn God's liefde kunt gij ge rust vertrouwen, deze laait u nimmer in den steek. Op verzoek van de moeder van Bosker werd door de omstaanden het gezang „Ge loofd zij God met diepst ontzag" gezongen Namens de pas opgerichte vereenlglng vin Groningers „t Oetende'1 sprak de heer Marwitz woorden van afscheid. Of schoon onze vereeniginft nog maar kort ■estaat, kendten wij Bosker reeds als* een v anr vriend, een eenvoudig man met open hart, die zich in onze vereenigma vele vrienden verwierf. Zijn leven was kort maar welbesteed. Een der officieren dankte namens de families voor de laatste eer den overlede nen bewezen. Vertegenwoordigd waren aan het graf de commandant der marine, de garni zoenscommandant alsmede de Luchtvaart af deeling Soesterberg. Ingezonden mededeeOng. EERSTE en EENIQSTE. behoort luxe schoeisel A G O gelijmd of CORN. DITO, H. M. de Koningin en H. K. H. Prinses Jullana te Helder. Zen- en roeiwedstrgdea Marine Jachtclub. Kon. Telken jare omstreeks de eerste week van Juli worden tot besluit van de serie- wed strijden door de Kon. Marine Jacht club ter reede van Texel zeilwedstrijden gehouden. Meestal is de belangstelling biervoor niet zeer groot, althans niet de laatste jaren. Doordat dit jaar H. M. de Koningin met H. K. H. Prinses Jullana deze wedstrijden zouden bijwonen, was uitteraard de belangstelling wat grooter, ofschoon men van buiten marine-kringen deze nog beter gewenscht had. Bezoek van Hare Majesteit en Prinses Jullana. Met den koninklijken trein, die te 2818 te Helder arriveerde, waren de Koningin en haar dochter Donderdagavond aange komen. Deze trein werd na aankomst ge rangeerd naar het emplacement aan het Bassin, daar de nacht in den trein zou worden doorgebracht. Vrijdagmorgen te half negen meldden zich de Oommandant der Marine, schout bi] nacht Quant en de burgemeester, de heer Houwing, bij den koninklijken trefti, waarna in een tweetal autos langs Binnen haven, Ankerpark en Buitenhaven naar de „Douwe Aukes" getreden werd, die op dat oogenblik stoomklaar voor het paleis lag. Bij aankomst werden door de beide dochtertjes van overste Ter Poorten bloe men aangeboden. Hare Majesteit werd voor de „Douwe Aukee" opgewacht door den Garnizoenscommandant, den Ohef Staf der Zeemacht, den Oommandant van het Kon. Instituut, den Ohef Bureau Per soneel, alsmede den adjudant van schout bij-nacht Quant Drukte aan den buitenkant Al vroeg ln den morgen was het op den dijk en aan de Buitenhaven merkbaar, dat er iets bizonders te doen was'. Velen profi teerden van het stralende zomerweer door een morgenwandeling te maken langs den dijk, waar de frissche zeewind een gunsti- gen zelldag voorspelde. Het bleek later evenwel, dat een ietwat stijver briesje geen kwaad had gekund; het Marsdiep, dat soms zoo geweldig kan spoken, lag nu kalm en rustig te deinen op zijn golfjes. Naarmate het naar half negen liep, groei* de de menigte aan, die zich ter weerszijden van het wachtschip schaarde in afwach ting van de komst van H. M. Even half negen arriveerde de Koningin en haar dochter en begaven zij zich onmiddellijk aan boord van de „Douwe Aukes", wier koninklijke standaard ons kond doed van het booge bezoek, 't Was er, met al die gepavoisoerde schepen, gezellig en kleur rijk daar aan de haven, en het feit, dat marine, (de Marinewerf kroeg echter eerst 's middags vrti), gemeentekantoren en scholen vrö-af hadden gekregen, droeg er toe bij de drukte groote te maken. mee gehold en scharen zich rondom het hoofd Het is een aardig gezicht van boven óp de brug af; rondom liggen de verschil lende schepen, waaxtusschendoor de vol- getuigde jachten en zeiMoepen, en aan den kant de vele, vele menschen. Een vliegkampbootje stoomt de haven in; aan boord heeft het een triomfantelijk glunde rend persphotograaf, die zijn collega's nnn boord der „Douwe Aukes reeds een aardig vliegje heeft weten af te snoepen. Imimers, hij heeft H. M. bij het uitvaren kunnen kieken. Nu komen de G16, vol adelborsten en de G 18 met dames en landmachtmensohen voorbiJstoomen. Onze eigen muziek is zoo even gearriveerd, maar aan boord van de „Mercuur" speelt men al, dat het een lieve lust is. Helder en pittig klinken de wijsjes over het water. Ha, daar varen ook wfj: Vaarwel, Marie, lk moet Je gaan verlaten! zoo zingen een paar jongens, en weldra zijn wij ook bulten gekomen. Hier komt wat teekening in het taf ereeL Eigenlijk is de wind ietwat te zwak. Het is weliswaar voor hen, die voor zeeziekte vatbaar zijn een Ideaal windje, maar om te zeilen kon het wel wat sterker rijn. Want wij missen het interessante schouwspel van scherp op het water liggende Jachten, dat anders zoo schilderachtig kan zijn. Nu varen de zwaargetulgde Jaohten fier recht op, en tikje maar schuin, maar niettemin ls het een aardig gezicht al die fleurige witte zeilen ie Deo. Wij varen zoowat rond en gaan dan naar de inmiddels gestarte sloepen kijken. Want langzamerhand ls het uur van af vaart voor deelnemende vaartuigen aan gebroken, en gelukkig, nu steekt ook de wind wat op. Hoe gezellig het was van de „Drente". boord Met de „Drente" mee bulten. Alle ln de haven liggende marinesche pen waren te ongeveer kwart voor tien buiten. Door de Marine-autoriteiten was, voor zoover de beschikbare ruimte het toeliet, voor ieder de gelegenheid open gesteld de zeilwedstrijden aan boord van de schepen, ter reede te kunnen volgen. Door velen was daarvan een dankbaar ge bruik gemaakt. De vertegenwoordigers der pers, ook de photographen, waren Één boord van de „Drente"; een filmoperateur stond reeds zijn apparaat op te stellen ln de hoop op enkele interessante opnamen. Toen H. M. aan boord der „Douwe Aukes" was, liepen de verschillende volgbooten en ook onze Drente, spoedig vol en meer en moer Jachten maken zich gereed voor de start, die straks zal plaats hebben. Aan boord van de „Drente" was de kleine ka pel der gtafmuziek onder leiding van den heer Kreyger; de overigen zijn bij de ge- noodigden van de „Mercuur". 8.45. De „Douwe Aukes" met den ko ninklijken standaard in den mast stoomt naar buiton. Kranig staan de jantjes in hagelwitte pakjes opgesteld; koningin en prinses, benevens schout bij nacht en burgmeester, staan op de brug en danken voor de gebrachte hulde.Als de „Douwe Aukes" de batterij gepasseerd is, klinkt van de „Gelderland", die met de „Brinio" en de „Van Meeriant" ter reede lagen, het eerste'der 86 saluutschoten. Aan boord van de „Douwe Aukes" bevonden zich, be halve de hierboven genoemde autoriteiten, de Garnizoenscommandant, de Ohef Staf Zeemacht, de Oommandant van het Kon. Instituut, de Chef Personeel en de Adju dant van den Schout MJ nacht Het jacht Fortuyn" onder commando van den luit. ter zee le kL P. Eikenboom volgde de „Douwe Aukes" in geval H. M. een zeil tocht ter reede wenschte te maken. (Dit geschiedde inderdaad zooais wfj zien zullen). De „Douwe Aukes op eenigen afstand gevolgd door de heftig stoomende adimi- rnalssloep, die steeds in de nabijheid bleef, stoomt verder en geleidelijk volgen andere vaartuigen. De „Doms Rijkers", van on der tot boven Ir de vlaggen gezet, met schipper Bot aan het roer, stoomt de ha ven uit en de menschen aan den wal, tot een duizendkoppige menigte aangegroeid, rijn met de wegstoomende „Douwe Aukes" „Ruimte is in het kleinste hutje voor een teëder minnend paar". 'Dat ls, misschien herinnert u het zich, uit een oude. heel oude romance. Nu is er pao boord van de „Drente weliswaar ruimte genoeg, daar de „Drente" ls Slechts een' sleepboot, niet ingericht op dergelijk groot en deftig be zoek. Men is gul geweest met de invitaties, en waar alle stoelen, banken eni klapstoeltjes vandaan zijn gekomen, zal wel een geheim blijven, maar een feit ls het, dat niet velen een staanplaats hebben. Ook op het zeli der sloepen ls bet uitstekend zitten. Beneden achter ls een opemlucht-cantLne geïmprovi seerd; overheerlijke koppen echte mokka, roomijs by dozijnen porties en zoowaar goudgele apéritiafja» Ln nuffige glaasjes worden bi) menigte rondgediend Om niet te vergeten de sigaren, steeds maar weer door een hofmeester opgediept uit verborgen kistjes. En.... alles wordt netjes geno teerd: op een reusachtige blocnote^ met een geweldig dik potlood wordlt alles geturfd en bet regent dubbeltjes en kwartjes in het laad je. Goeie boei, zoo'n cantine. Jongens en meisjes, die beneden aohter heen en weer hollen, alles doen behalve naar die wedstrij den kijken, eten Kwatta-reepen bij bosjes, kortom, er heerscht een gezellige drukte. En naKuiirfHjlr, dat van tijd tot tijd de Staf- muziek een extra wijsje Inzet. W pastee ren) de „Mercuur'', waar, zoo als we zelden de rest der kapel aan boord ia. En natuurlijk zetten ze hij ons demonstra tief een slee pende wals in als de „Mercuur" voorbijvaart: ja, wij' kunnen ook wed wat, en als jelui dam niet blazen wilton, doen wij het hier. En dó „Urania" (bet zeiljacht waarmee v oor eenige waken „de avontuurlijke toebt" werd gemaakt), een van de B-klasse, zeilt ons lekker scherp voorbij;. Ha, er komt wat meer wind! Helaas dat vleugje was van korten duur. De Koningin aan boord van de „Fortuyn". Te 10.16 begaf H. M. en Prinses Juiiane zich aan boord van het jacht „Fortuyn'* om een tochtje langs de deelnemende jachten te maken. Een barkasje met achout-bij- nacht Quant aan boord stoomt achteraan. „Leve die Koningin! hoera r wordt aan boortd van de „Drente" geroepen en Hare Majes teit en de Prinses danken buigend voor de gebrachte hulde. Te half elf komen uit richting De Kooij dirie vliegtuigen aanzetten, uit richting „De Mok" eveneens. Zij voeren evolutiën op het water uit, door den girooten afstand, waarop dit geschiedt, is van de „Drente" af het aardige ervan niet te zien. Intusschen zet de stafmuziek den Oarmen-marsch/ in: Toréador, en gaxdel en wij zien hoe de watervliegtuigen) dalen enl dalenL Nu sche ren zij het water; de motor raast en tiert en als geweldige vogels schenen zij over bet water. JL'amour est enfant de Bohame", het is nog' altijd de Stafmuziek, wier pittige Carmen-muziek de golfjes kust, en in de verte komt' nog een zestal vliegtuigen aan- Het kop koffie van de 0. 2. (De „Avontuur" (O 2) van den heer Oool- haas heeft den strijd opgegeven en ls op avontuur gegaan. Zij komt bij de „Drente" een kop koffie halen. De koffie ls verruk kelijk, maar er is eenige moeilfjifchedd met het teruggeven deT gebruikte kopjes. Kopje en schoteftfle worden omgespoeld in de kab- dames voorop gemikt en die vangt het netjes op. Insgelijks het schoteltje en het lepeitjei Minder gélukkig is de tweede worp. Want natuurlijk dat de mede-inzittenden, drie iman, van den heer Coolhaas ook hun verkwikking krijgen; zfj hebben eik een ftinken slok, maar de juffrouw beneden achter grijpt mis, en rinkelend valt het kopje in zee. Kassian! maar de koffie was best. Een paar jonge meisjes zflio, zoo lang als ze rijm, op het sHoepenBedl gaan liggen on vroegen of dat vooral in de krant kwam. Er is ndets tegen. Terug hl de 'Zoo ging de tocht genoeglijk voort, maar de kijkers werden moe. De stamt was thans afgeloopen en heedi in de verte zag men de verschillende jach ten en sloepen rondom de diverse tonnen, dié ze passeeren moesten. Voor een leek is er geen wijs uot te wor den en) zelfs ate deskundige moest je nog een rijker hebben om di© evolutiën te kun nen volgeni Tegen half twaalf meerden wij weder in de haven, dankbaar en voldaan. Drukte Mn het hoofd. De kerm ismenschen hadden geprofiteerd van de gelegenheid en de straatmuzikanten waren lm, massa naar de Hoófdgraoht ge trokken, waar zij natuurlijk op een extra verdienste hoopten. Het was daar dan ook tegen twaalf uur een gezellige drukte en wjj zullen hopen), dat ze goede zaken hebben gemaakt. De roetwedatrgden. Gisterenmiddag om 1 uurt, na het gebruik van de lunch in den Koninklijken trein, be gaven zich Hare Majesteit en de Prinses met gevolg weer naar de „Douwe Aukes". De tocht ging, zooais we dit reeds aange kondigd hadden, langs de Binnenhaven en het Ankerpank. Langs den geheelen weg was de belang stelling groot, doch de Hollandsche of Hel- derech© nuchterheid bracht de menschen niet tot' een spontane begroeting of een da- venrtid hoerageroep. Hier en daar zwaaide men met een zakdoek of klonk eqn schraal hoeratje, doch verder kwam het niet O, die vervloekte Jan Saliegeest Ze durfden niet. Enfin, ln hun hart meenen ze het toch goed en dat de Koningin hiervan overtuigd was, bloek uit» het woord van hartelijken dank, dat ze bh het afscheid aan den trein tot den schout-ntJ-naoht sprak. Om twee uur zouden a© roeiwedetrtjcen een aanvang nemen. Otn kwart over één gingen de roelbooten, getrokken door Mari- nesleep'bootjea, de haven uit. De bemanning zag er keurig uit la hun sahcone en helder witte óf gestreepte tinuien. Op de Buitenhaven was de belangstelling nu grooter dan 's morgens. De werf had ook vrijaf en dit was zeer goed merkbaar. Om ongeveer halftwee emlbarkeerde de Ko ningin en de Prinses aan boord van de „Douwe Aukes" en even daarna voer deze de haven uit, nagestaard door honderden. Toen wend het een stormloop naar de sche pen om de gereserveerde plaatsen ln te ne men en weldra vogde dan ook de „Drente", de G. 18, 16 en andere Marineschepen met een vrooltjk» en opgewekte schare passa giers aan boord. Dat was nog eens een tochtje, zoo ln de blinkende zon op een kalm zeetje. Op den dtJk stond het zwart van de men schen, die van hfier de wedstrijden uitste kend konden volgen. Aan zeilwedstrijden heeft een leek weinig. Men begrijpt er niets van en kan het vertoop dan ook niet volgen. Anders was dit met de roeiwedstetjden. Zoodlra het afvaartsohot klonk gingen de sloepen van den start en de bemanning trok aan de riemen of bun leven er van afhing. Het publiek langs den dijk leefde mee. Het volgde in de grootste spanning de roeier», het Hep armzwaa|!en)d mee en juichte toen de eerste Sloep de einden passeerde. Dat gaf vreugde. De Jantjes stonden lm hun boot e dansen enl jubelden het uit van genot Een heele prestatie was het dan ook, want om te roeien was de zee lang niet gunstig. Kleine driftige golven bonkten tegen de booten op en belemmerden een goeden slag. Het enthousiasme deed hier dan ook bijna alles. Om nufm kwart over drie kwam de „Dou we Aukes" weer i!n de haven eni vertrok het Koninklijk gezelschap met de gereed staan de auto's naar den trein. Langs Hoofd gracht, Weststraat en Spoorstraat stonden weer honderden en nog eens honderden menschen en op het Stationsplein was ooi een dichte menschenmenigte, die (gelukkig tamelijk spontaan!) de Koningin en de Prinses toejuichten), waarvoor deze vrien delijk buigend dankten, Pe commandant der Marine, de Burge meester, de garnizoenscommandant, de chef Staf Zeemacht en de adjudant, van den schout-bijvnacht deden de Koningin en de Prinses uitgeleide. De Koningin onderhield zich met leder dezer autoriteiten eenl'gen tijd, terwijl ook de Prinses epn kort woord wisselde. Te 8j62 u. vertrok de Koninklijke trein, bestaande uit vijf wagens. Nogmaals Juich ten die menschen en groetten de Koningin en de Prinses. Uitslagen der zeilwedstrijden. Klasse 2. Fantasiesloepen (eenheidstuig) gestuurd1 door officieren, onderofficieren of manschappen der Kon. Marine, tevens laatste periodieke zeilwedstrijd, le prijs, kunstvoorwerp, benevens 4 kL bronzen medailles en 60 sigaren: oppersohipper H. A. A. Messing, Hr. Ms. Wachtschip W/oord, 1 u. 67 m. 2e prijs verg. zilv. medaille, uitgeloofd door 7. B den Minister van Marine: ópper- schipper J. O. W. Bootsma, Hr. Ms. Ven Speyk, 2 u. 7 m. 8e prijs bronzen medaille: booteman H. Kloosterman, vliegkamp de M>oiJ, 2uJ5m. Klasse 8. Modelsloepen (nieuw model) gestuurd door officieren, onderofficieren of manschappen der Kon. Marine, tevens laatste periodieke zeilwedstrijd, le prijs zilveren horloge, uitgeloofd door de Kon Ned. Ver. „Onze Vloot", afd. Helder, bene vens 4 kL bronzen medailles en 60 siga- PREDIKBEURTEN. ZONDAG 10 JULI. Ned. Herv. Gemeente. Nieuwe Kerk (Weststraat): 's Morgens 104 uur, Ds. W. A. F. v. Dijk. Westerterk (Westplein), 'a Morgens 10.80 uur, Ds. Groeneveld, van Wieringerwaard. (Vacature Helder III) Jullatnariorp: Geen dienst. Huisduinen: Geen dienst Petten. 's Morgens 10 uur, Ds. C. C. de Kloet. WTEKINGEN. HlppMvtnshoef. 's Morgens 10i uur, Ds. J. van Beek. Den Oever. 's Middags 2J uur, Ds. J. van Beek. Evangelisatie (Palmstraat): 'b Morgens 10 uur, Da. A. D. Meeter, van Leiden. Gerei. Kerk (Spoorstraat); 's Morgens 10 uur, Ds. H. Steen, 's Avonds 6.80 uur, Ds. W. Burggraaff, van Grand Rapids. Hutpkertdlenst Gerei Kerk. (Militair Tehuis, Kanaalweg). 'i Morgens 10 uur, Ds. W. Burggraaff. 's Avonds 6.80 uur, Ds. H. Steen. Ckr. Geref. Kerk (Steengracbt): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6 uur, Ds. P. J. M. de Bruin, van Apeldoorn. Oud Geref. Kerk (hoogstraat): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6.80 uur. Leesdlenst Luthersche Kerk: 's Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Blasé. Doopsgezinde Kerk: 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts. JULIAN ADORP. Eendlngsgehonw jster der Hope". 's Avonds 8 uur, öpreker de heer P. Boon, van Breesand. Leger dea Hells (Spoorgracht 18). 8 Morgens 7.80 uur, Bidstond, 10 uur Helllglngsdlenst 's Avonds 7.80 uur, Verlossingssamenkomst. 8.80 uur, Openluchtmeeting ln de Prins Hendrik- laan, bij het Station. Donderdag, Openbare Heilaaamenkomst. ren: booteman J. J. P. van deir Spek, Mar.- kazerne W/oord, 2 u. 16 m. 68 g. 2e prJJs zilveren medaille: kw&rtlerm. W. van der Brand, Mar.-kax. W/oord, 2 o. 11 m. 18 a. 8e prijs bronzen medaille: bootsman B. J. van Sonus, Onderzeedienstkaseme, 2 u. 17 m. 16 s. Klasse 6. W-klasse. Baan D Eng. mijl, 1 maal. le prijs zilv. medaille, uitgeloofd door H. M. de Koningin, „Garnaal", eige naar Kon. Mar. Jachtclub, stuurman lult. tor zee L. J. Veltman, 2 u. 26 m. 6 s. 2e prijs bronzen medaille: „M&tchicho", Kon. Inst v. d. Mar., serg.-adelb. J. S. FYlederioh, 2 u. 28 m. 66 s. Klasse 4. B-klasse. Baan 0 Eng. m]JL 1 maal. 11e prijs oen kunstvoorwerp: „Mer cuur", elg. P. Wjjdenes, stuurman S. H. J. WtJdenes, 1 u. 86 m. 84 s. 2e prijs zilv. medaille, uitgeloofd door de K. N. V. „Onze Vloot: „Helene", elg.- stuurman A. M. Dudok van Heel, 1 u. 80 m. 4 s. 8e prijs bronzen medaille: „Bosteys", syndloaat „de Blinkert", stuurman O. N. Hln, 1 u. 46 m. 24 s. Klasse 6. O-klasse. Baan 0 Eng. mijl. 1 maal. le pr. een kunstvoorwerp: „Noord ster", elg.-stuurman G. Doeksen, 1 u. 41 m. 81 sec. 2e prjjs zilv. medaille, uitgeloofd door de Jemeente Helder: „Najadef, Kon. Mar. achtclub, stuurman D. J. van Doornlnck, 1 u. 45 m. 26 s. 8e prijs bronzen medaille, uitgeL door de K. N. V. „Onze Vloot": „Albatros", Kon. Inst. v. d. Marine, stuurman B. G. Mahieu, 2 u, 2 m. 68 a. ONZE FOTOKAST. In onze fotokaart, rijn van die begrafenis van die vliegers en het Koninklijk bezoek van gisteren een serie phortoe geëxposeerd, vervaardigd door het Photobureau Helder en bij de firma Duinker, boekhandel, ver krijgbaar. Kermisoverzlcht. Bouwmeesters Revue „Nou nog mooier!" Wij hebben reeds meegedeeld, welke moeiten en zorgen de opvoering van een revue als deze, welke Donderdagavond hier voor het eerst gegeven werd, medebrengt. Want dea nachts uit Eindhoven vertrokken, arriveerde men eerst des namiddags te half vijf te Helder en toen moest alles nog wor den opgebouwd en in orde gebracht. Het gevolg was, dat, met wat men noemt hard pootaan spelen de zaak des avonds weer liep, maar wel met een kleine vertraging. Voor deze vertraging van ongeveer twintig mi nuten werd namens de directie bdj den aan-, vang der voorstelling excuses aangeboden met de verzekering, dat de volgende voor- stefflingen prompt ooi acht uur zouden be ginnen. INui, een vertraging van een klein half uurtje eifeeniiljk maar een groot kwartier, is op zichzelf heelemaal niet' erg en te min der, waar een zoo enorm groote arbeid moest worden verricht. Het was voor dezen avond aardig voi geloopen, al was de directie nog niet tevreden,. De duurdere rangen wa ren het best bezet, maar in de huogere mat witte, zwarte, bruine of roode steek afgetapt (genaaid) heratald te worden. Moderne Eloctr. Schoenmakerij en SchoenhaniLI Brakke veldweg 2B, Tuindorp. EERSTE en EENIQSTE. Demonstratie van vliegtuigen. TM-vt firtTY

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 9