GEMENGD NIEUWS Injteaonden MededaeUnfe Met voldoening t\ei de hui8» vrouw tenig op het resultaat van den Rtnao waschdag. Oewasschen gestreken gaart de stapeltjes linnengoed In de kast. Keurig hel» der en frtsch Is alles geworden ba een minimum van tijd. Volg ook de RJnso waschmethode I Koop nog heden een pak I OOBT-INDIEL LIJFSDWANG IN BELASTINGZAKEN. Met ingang van 1 September sa sullen de bepalingen tot het uitoefenen van lijf» dwnng tot uitvoering van de bcLastlug- dwaugBOhrlfton worden toegopast Luohtvaart. De Oceaanvlucht Dessau— New York. Duizenden hfj hoi rcrfrcl aan wezig. Do beide Junkoro-vllcghilgon „Brrnirn' en „Europa"' zijn Zondagmiddag resp. um 0.22 en 0.26 voor do Ooeann-vluobt Deasnu—New York opgestegen. Zi) namen do Noordelijke route: vla Brumon— Noord-Schotland. Togen drie uiur Zondagmiddag aoihoen bet nog twijfelachtig of de start zou plans hebben, on direct na oerangst dar nieuwe weerberichten word krljgwnnd gehouden, en aan do band van aJlorlel bescheiden on rapporten besloten» dat de start sou plaats bobben. Tagon half vier dos middags cdAoldo de G 81» het vliegtuig, dat de Ooooanvlle- gors uitgetelde doet on waarin vijf Jour- ■MÉI hadden plaats genomen, l>ovcn Deawu, hotgoan als toeken diende, dat de start boden sou plaats hébboa. Hst Als ©orate rtsrtto do mot de piloten Loose en Khhl en den paasagior Fredhenr von Hönofold vsn /du „Nord- dwiscbor Lloydf". Viar minuton lnt-^r startte de „Europa" met de piloten 111» tloss en Bdzard, alsmede den Amorlkaan- sdhen Journalist Kntókeritooker. lw>l<lo unarihdiw* vorUoten gemakkelijk de baton non startplaats en verbleven sloh direct In de lucht. Zooals (loor do technische lei ding was bepaald. Boten de landingsge stellen, welke na do start verwijderd sou- don worden, dlroct ka. Rondom bot terrein Stonden ongeveer Wondulsond monachen, die do vertrok kenden geestdriftig toejuichten. Dé vliegers hebben ln struotles ontvan gen, dat aft hun vlucht moeten inrichten overeenkomstig de weerberichten. dio hun vier maal daags door Norddeloh per radio worden verzonden. De vliegtuigen wegen ongeveer 8800 K.O., waarvan 2100 K.G. benzine en 86 K.G. olie. De mondvoorraad bestaat hoofdzaken^: uit biscuits, chocolade, thee en water. De draadlooze ontvanginstalla- tdee, welke zdch aan boord van de machi nes bevinden, kunnen slechts do golf lengtes 1800 M. en 000 M. opvangen De „Europa"1 terug. - De „Europa" IS Zondagavond c«»t Breinen teruggekeerd en om 11-1 daar ge land. De terugkeer moest geschieden ten gevolge vam een motordefect, dat merk baar werd, toen de „Europa" een hall uur boven de Noordzee had gevlogen. Van het vliegtuig is 20 gebroken. De inzittenden zijn ongedeerd. De sch ade aan de „Europa" la toege bracht aan het londingtoeeteL Den propeller is gebroken. De Bremen boven den Oceaan gisterochtend om 7 uur B Wolff meldt oog <Ld. gisteren uit Berlijn, dat, blijkens bij de Lufthansa Ingekomen bericht de Bremen om 7 u. 6 m. over de Iarsche westkust Is gevlogen en zich sedert dien. boven den Ooeaan bevindt. Hoe de half vernielde Europa er uitziet BMlci geeft zijn plannen op. Men meldt uit Bremen: De bemanning van de Europa en ©enige mecaniciens hebben het toestel onderzocht op de plaats, waar het Zondagavond Is neer- g< kei tien. Alleen leek het een wonder, dat rij den dood ontsprongen waren, want het toestel is 8.8 M. ver over een sloot gespron gen, terwijl de staart die 80 M. verder lag, al af was gebroken. Hot toeotel had 100 M. var gegleden op den linkervleugel, die als een harmonica Ingedrukt was, terwijl van de sohroef één blad was stukg-s n^«n. De meoaniclens zijn bezig den motor uit het toestel te balen, die gisteren met een speciaal vliegtuig naar Dessau vervoerd zou worden. De bemanning van de Europa Is voornemens heden naar Dessau te gaan. ItlsÜoz is voornemens te trachten naar New-York te vliegen met het derde toestel van Junkers, dat te Dessau ln gereedheid was gebracht Hfj zal echter de motor van dat toestel verwisselen voor dien, waarmee bi) bet tijdsreoord verbeterd beeft De spanning te New-York. Naar men uit New-York seint beeft bet vertrek van de Junkersvliegtulgen aldaar een koortsachtige beroering teweegge bracht ln do dagbladkantoren, die bezig zijn extra-odltles voor te bereiden om elke nieuwe faxe van de vlucht aan het publiek bekend te maken. Ondanks den Zondag geven de bladen extra-edities uit aange vuld door bulletins. De Bremen wegens de Oceaan- stormen te Dessau teruggekeerd. Wolff meldde gisteravond uit Dessau: (Het vliegtuig ^Bremen" is te 18 uur 40 op bet vliegveld alhier teruggekeerd. Alles Is wel De machine Is onbeschadigd. De vlie gers hadden wegens de Ooeaanstoimenj be sloten terug te keeren. VBD De oorrespondent van de -N. Rott Qrt" te Berlijn molddo gisteravond: Het vliegtuig „Dromen" hoeft eveneons On poging gestaakt en is hedenmiddag te Dessau teruggekeerd, waar hot om 4.24 des namiddags zonder im/cCIjkhodou la «eluud Hot vliegt ute was eerst om fl uur och tends nabij de Iorsoho kust gezien, daarop te 8 uur onverwacht bij Pulham en om uur te Sheffield. Het vloog toen ln Oost- Zuld-OosteHJke richting. Daarna hoorde men langen tijd nieta moor. In den namid dag verkeerde men ln volledige onsekorheld o var het lot van het vliegtuig, toen dit ge- luxvl onverwacht te Dessau versoheem De vliegers vertelden, dat de motor tij dens de 22 uur van den tocht uitstekend had geweiki De vliegers en hun passagiert hamden oen vroesoUJken nacht achter tloh. Onmiddellijk bij het veriaten ven de Duit se!» kust werd de tremen" overvallen door een «waar onweder, dat twee uur duur Het regende bijna den ganaohen nacht en de nevel was zoo dicht, dat men geen hand voor oogeni kon zien. Het was zelfs onmogelijk vast te stellen of men over land of over water vloog. Tegen den morgen werd het weder Iets helderder en slaagde men er in land te herkennen. Men vloog toen over Engeland Het bleek, dat de vlie gers ondanks het slechte weder met behulp van hun kompas steeds de juiste richting hadden gevolgd. De wolken hingen zoo laag, dat de „Bremen/" vlak boven de boomen moest vliegen. Ook op de Ierache Zee en boven Ierland hingen de wolken zoo laag, dat het vliegtuig niet hooger kon stijgen. Hoe meer de ^Bremen'' de kust van den Ooeaan naderde, boe sterker de tegenwind werd. Nadat meir de open zee had bereikt, ontwikkelde de Westenwind zich tot een storm. Met ongeloofelijk geweld beukte de wind' tegen de kabine en tegenl de vlakken van> het vliegtuig. De snelheid) van het vlieg tuig werd intusschen met de mlniuut ge ringer. De vliegers kwamen tot die conclusie, dat de kans op verbetering van het weder al te gering was en daarom besloten zij om te keeren en hun poging te staken. Zij na men onmiddellijk koers naar Dultsohland. I)aaT zij thans den wind in den rug hadden, hadden zQ met geen verdere moeiüjkhedlen te kampen, zoodat ze gemakkelijk Dessau konden) bereiken. De vliegers en hun pas sagier waren uitgeput, daar ze van het derde uur van hun vlucht af onafgebroken hadden moeten strijden tegen storm, nevel en regen. De stemming te Dessau. Het bericht van de noodlanding van de „Europa" maakte 's nachts te Dessau een zeer pijnlijken Indruk. De stemming werd noa gedrukter, toen bovendien het gerucht zich verspreidde, dat ook de „Bremen" zich op den terugweg bevond. Professor Junkers had tranen in de oogen. Tob de Journalis ten, die hem zjjin meendng vro°gen, zelde hJJ, «lat aha menaohelljke trachten wijken moeten voor de macht van de natuur. treft, schrijft het „Berilner Tageblatt", dat men journalist moet zijn om te beseffen hoe pijnlijk zijn positie is. De tocht over den Ooeaan zou hem vermoedelijk een we reldvermaardheid hebben verschaft. Klaar blijkelijk heeft hfj ln' het verkeerde vlleg- m ig plaats genomen. Edzarcï en Rlstioz verklaarden na hun noodlanding te Bremen, dat zij besloten hadden 0m te keereni, daar zij geen hand voor zich uit hadden kunnen zien en aan belde zijlden van het vliegtuig een ondoor dringbare nevel stond. Zij bevonden zloh teT hoogte van Borkum, toen zij besloten' terug te keeren. Bij de landing werden de vleu gels beschadigd. 'De vliegers verklaarden reeds bij het ver laten van de Junkerswerke geconstateerd te hebben, dat hun motor niet goed functioa- neerde. Dit heeft hen mede bewogen den tocht te staken. NEDERLANDSCHE VLIEGERS IN DUBENDORF/ZURICH. De oorrespondent van de „N. Rott. Ort" te Zürich schrijft: Telegrafisch werd reeds over de aan komst der Nederlandsdhe vliegers in Zürich bericht. Intusschen bleek uit een onderhoud met de vliegers, dat zij in de Rijnstreek tusscheti. Bonn en Koblenz met zeer zwaar weer hebben te kampen gehad. Men had trouwens deze buitengewone depressie reeds aan het technisch bureau der vlieg-meeting gesneld, waar men met een stellige vertra ging van ten minste twee uut rekende. De verrassing was dan ook zeer groot, toen tegen alle berekening in van de Zwltsersche grenzen geseind wend, dat da Nederlanders in zicht waren. Klokslag 12 uur, dus na een iels van precies vier en een half uur stond onze militaire esquadrüle in prachtIg-gesloten vorm boven het vliegveld van Dübeödorf. Ter begroeting waron aanwezig verschil lende militaire en burgerlijke autoriteiten, alsmede de Nederlandswie consul in Zürich, de heer Fh. Oeieok, en ©enige Nederland- sche hoeren, die zich tot een klein comité van ontvangst geconstitueerd hadden. Als een bizonder© onderscheiding moge vermeld worden de aanwezigheid van over ste Immehhauser, majoor btf den generalen staf, en als zoodanig chef van het Zwltaer- sche vlleg-departemenit. Deze officier, die tttdens een bezoek bij generaal Van Ter- wlsga in 's-Gravenhage onze militaire vlie gers heeft loeren kunnen, had voor deze mannen slechts woorden van lof. Opgeto gen van voldoening volgde hjf het manoeu- v ree ren van onze esquadrllle, en verklaarde ronduit tegenover de hem omringende Zwiteersohe offlcleronnvllegers, dat alleen de Hollanders de kunst verstaan soo correct en zeker ln een nauw-aaneengesloten for matie te vliegen en te zwenken. na de landing was aller- De begroeting hartelijkst. Gisteren was het weer zeer gunstig, en kapitein Steup, die het commando voert, gebruikt© deze gelegenheid om onder grooto belangstelling een krans te leggen op hot grafmonument der gevallen vliegers. Een ongeluk. Bij het departement van Oorlog la tele grafisch bericht ontvangen, dat bij een vlucht over de Alpen één der Nederlandsche vliegtuigen nabij Belllnzona over den kop ls geslagen. De lnslttendoni bleven echter ongedeerd. Het vliegtuig ls licht beschadigd. EEN NOODLOTTIGE WEDVLUCHT. Weer oen mededinger voor do wedvlucht Ban Francisoo—Hono- loeloo omgekomen. Er rust geen zogen op de wedvlucht San Fronolsoo -Honoloeloe, waarvoor de heer Dole een prijs van 86.000 dollar hoeft uit geloofd. Woensdag zijn de luitenants Go re 11 en Waggener Dij een proofvluoht om gekomen en Vrijdag hoeft een andere in- schrijver hun lot gedeeld. Arthur V. Jon es ls een paar minuten na zijn vertrok uit Los Angelos naar Ban Francisoo met rijn toestel neergestort en dood opgenomen. Het vertrek van de deelnemers, dat op Vrijdagmiddag was bepaald, ls thans tot Dinsdagmiddag uitgesteld. Reeds na het ongeluk van de militaire vliegers had men daarop aangedrongen, doch het verzoek was geweigerd, omdat men daarin een be voorrechting zag van de deelnemers, die nog niet geheel gereed waren, boven hen, die alles tijdig in orde gebracht hadden. Thans hebben de Kamer van Koophandel van Hawaï en de millionair Dole, die prijs heeft uitgeloofd, in het uitstel toege stemd. Bij de proefvluchten ln het begin van 'deze week was gebleken, dat verscheidene toestellen nog niet gereed waren. Tal van oompassen bloken af te wijken en ook de algemeene toestand van enkele vlieg tuigen liet te wensohen over. DE BBW VAN DE KONINGIN EN DE PRINSES. Een mededeeling van het Norsk Tele grambureau uit Oslo meldt, dat het ver blijf van de Koningin en Prinses Juliana in Fefor begunstigd is door prachtig wnor. Bijna lederen dag kondon de hooge gaston uitstapjes makon in den borgacbtlgen omtrek. Fefor ligt ni. op een groot ta bleau, 080 meter boven de zee-oppervlakte. Een dezer dagen hebben de Koningin en de Prinses een wandeling vanf vijf uren gemaakt rondom het Fefor-meer en daar bij twee groote kaasmakerijen bezichtigd. Prinses Juliana heeft een uitstapje ge maakt naar den top van den bekenden berg Feforkampen, 8800 voet hoog, van waaruit de touristen een prachtig uitzicht hadden op Noorwegen's grootste berg wereld, den Jotunheimen, met zijn met sneeuw bedekte toppen. De Koninklijke familie heeft een eigen woning met achttien kamers; op het oogen- blik zijn er ongeveer honderd gasten in het Fefor-hotel. De Koningin heeft haar groote tevreden heid uitgesproken over haar verblijf in Fefor en de hotelgasten voegen zich met de grootst mogelijke voorkomendheid naar de wenschen van de Koningin, die haar in- oognito volkomen bewaard wensoht te zien. I ter secretarie van de gemeente, voor welke zij hebben geloot, zooveel mogelijk -6 September a.s. en anders in elk der Dienstplichtwet aanhangig ls en dat, indien dit wetsontwerp tijdig en onver anderd tot stand mooht komen, voor de dienBtpllohtlgen der Uohting 1928, die worden toegewezen aan de zeemacht en beBtemd zijn voor den dienst bij de kust- waoht, en vermoedelijk ook voor een deel van de overige aan de zeemaoht toege wezen dienstplichtigen van die lichting de duur der eerste oefening bepaald blijft op aobt maanden, doch dat voor de overige aan de zeemaoht toegewezen dienstplichtigen der lichting 1928 die oefeningsduur vermoedelijk zal worden verlengd tot veertien maanden; 2. dat vóór hun inlijving niet met ze kerheid zal kunnen worden bepaald, wie hunner, ingeval van totstandkoming der wetswijziging, voor een eerste oefening van acht en wie hunner voor een eerste oefening van veertien maanden bestemd zullen z<jn 8. dat, indien voor de liohtlng 1928 In geschreven personen, die zloh reeds voor indeeling bij de zeemacht hebben opge geven, met het oog op bedoelde moge. ljjkheid van bestemming voor een eerste oefening van veertien maanden, hun op gaaf voor de zeemaoht mochten wenschen in te trekken, zij hun desbetreffende wenschen behooren kenbaar te maken HET 10.000STE SCHIP IN DB ROTTEHDAMSCHE HAVEN. Gisterenmorgen! kwart voor 12 ls bet lO.OOüst© schip, dat in 1027 de Rotterdam- sche haven heeft aangedaan, aldaar binnen gekomen. Het ls bet Dultsche stoomschip ,jBodwild", dat ligplaats heeft genomen ln de Spoorhavea Verleden jaar was het getal 10.000 veel vroeger bereikt, nJ. 28 Juli, maar dat hield verband met de staking in d© Engielache kolenmijnen, waardoor het aantal bunkerschepen/ welke daar kwamen, abnormaal hoog was. Daarom kan mem beter vergelijken met 1025. In dat jaar is het 10.000ste schip dem 10den September aan gekomen. NEDERLAND VRIJ VAN MONDu EN KLAUWZEER. Gedurende de week van 81 Juli tot 7 Augustus zdjtn ln Nederland geen gevallen van mond- en klauwzeer voorgekomen. HET TROELSTRA-OORD TE BEEKBERGEN GEOPEND. In tegenwoordigheid van vele vooraan staande persoonlijkheden uit de S.D.-bewe- ging ls zaterdagmiddag te Beekbergen het Troelstra-oord geopend. Wegens ziekte kon de heer Troelstra zelf niet bfl de opening tegenwoordig zijn. Hal verwegen tussohen de Veluwsohe dorpen Beekbergen en Loenen, achter „De Dennenkamp" is het oord op een rus tige plek verrezen, te midden van hel en dennen, waar alleen het gonzend geluid van een vliegmachine, die de internatio nale verbinding van landen en volken be werkstelligt, zich nu en dan doet booron. Zoo schrijft de Apeldoornsche ooit. van het Hbl.: Eenvoud ls het kenmerk van het gehoeie gebouw, ook wat de inrichting betreft en hot doet den ontwerper, den heer J. H. Mulder, architect, cn der uitvoerster Bouwmaatschappij „Haberwold", belden te Amsterdam, alle eer aan. Rekening is gehouden met het tweeër lei doel der stichting: vacantie- en studie- oord; het eerste voor eenige maanden, het laatste zoo mogelijke voor net geheele Jaar. Men vindt ln het gebouw een ruime eet zaal, een leeszaal, een Troelstra-kamer, waar later zijn boekenverzameling een plaats zal vinden. De inriohtlng van de bibliotheek is een oadeau van de A. J. O. en om die biblio theek ook voor de Jeugd aantrekkelijk t« maken ls de eigenaardige verlichting en kleurversiering nangebraoht Op de eerste étage bevinden zloh 20 twoo-persoons slaapkamers, gesohelden door muren van een nieuw prooédé van geperst suikerriet; aangewend als brand vrij en zoovoel mogelijk geluiddempend. Op de tweede étage bevindon zich 20 twee-persoons en 20 één-persoom slaap kamers; daarboven nog zolders, donkere kamer, linnenkamer ons. Van den 26 M. hoogen toren af hooft men een prachtig panorama tot aan de IJselstoden toe. Benedon bovinden sloh de badkamers en keukeninrichting. De aanvragen voor hM verblijf ztJn soo groot, dat men nu reeds ruimte to kort komt en op den duur naar het bouwen van paviljoens voor slaapgelegenheid zal moe- ton worden uitoosten. De gezamonlijke kosten van het gebouw, een gosohenk van het N. V, V, beloopon ongeveer 170.000. DE EERSTE OEFENING IOJ DB ZEEMACHT. 14 maanden dienst De minister van oorlog wijst er ln eon aan de burgemeesters der gemeenten Ïerlchte circulaire op, dat het thans bi) li Tweede Kaner aanhangige wetsont werp tot wijziging van de Dienstplicht o.a. booogt, dat de hoogste duur van de eerste oefening voor de dienstplichtigen der zeemacht, voorzoover zij niet bestemd zijn voor den dienst bfj de kustwacht, wordt gesteld op 14 in plaats vbd, zooals thans, op 8 maanden. Mocht de desbe treffende bepaling tot stand komen, dan zal voor de lichtingen van 1928 en vol gende jaren de eerste oefening niet voor allo aan de zeemacht toegewezen dienst plichtigen, maar wel voor een groot deel van hen, niet meer 8 doch 14 maanden beloopen. Tijdens de zitting van de keuringsraden in het voorjaar van dit jaar hebben de voorzitters van deze raden bij het geven van de inlichtingen, welke zij omtrent den eerste-oefeningstljd bij de verschil lende wapens, korpsen en diensten der weermacht moesten verstrekken aan de voor den raad verschenen personen, die voor de dienstpliohtliohting 1028 zijn ln- gesohreven, nog geen rekening kunnen houden met bedoelde verlenging van dien oefentijd bij de zeemacht. De mogelijkheid is dan ook geenszins uitgesloten, dat verschillende jongelieden, die den voorzitter den wensch hebben opgegeven om aan de zeemaoht te worden toegewezen, dezen wensoh niet zouden hebben geuit, zoo hun toen reeds bekend had kunnen zijn, dat zij de kans zouden beloopen om in geval van inlijving bij de zeemaoht een eerste oefening van 14 maanden te moeten vervullen. Noodig wordt het daarom geacht, hem alsnog dienaangaande in te lichten en hem ln de gelegenheid te stelten, hun bedoelde opgaaf betreffende de indeeling b|j de zeemaoht in te trekken, zoo zij dit wunsohen. Uit dien hoofde verzoekt de minister den burgemeesters op de wijze, welke zij het meeBt doeltreffend achten, ter kennis van belanghebbenden te brengen: 1. dat b]j de Tweede Kamor dor Statep- Generaal een wetsontwerp tot wijziging vóór geval vóór 1 Ootober a.s. 4. dat met te kennen gegeven wensohen tot Intrekking voor zoover mogelijk zal worden rekening gehouden, doch dat toezegging van niet-b|jvoeging bh de zeemaoht niet kan worden gedaan, aan gezien in het algemeen inlijving'bh de zeeaiaoht ook kar plaats hebben van personen, die zich niet daarvoor hebben opgegeven. DE DROOGMAKING VAN DB ZUIDERZEE. De bedijking van den proefpokler den Zuiderzeewerken te Andijk la thans groo- tendeela voltooid, terwijl met het droog maken van den polder een aanvang is ge maakt Verwacht mag worden, dat de pol der binnen enkele weken zal zijn droogge malen en met het stichten der bedrijfsge bouwen een aanvang zal kunnen worden gemaakt Door de met het oog op den proefpolder, onder voorzitterschap van dr. H. J. Lovink ingestelde commissie van advies werden bereids een aantal maatregelen voorbe reid, waardoor de te nemen proefnemin gen zullen kunnen aanvangen zoodra de gronden droog rullen vallen. De eerste uit te voeren onderzoekingen zullen vooral van bodemkundigen aard zijn. In de op 0 Augustus J1 gehouden ver gadering der Commissie van Advies werd uit een zeer groot aantal sollicitanten, dia zich daarvoor hadden aangemeld, tot be- drUlaboer voor den proefpolder benoemd de heer A. Lengerels te Anna 1'aulowna. DE ZENDER IN HUIZEN. Het Christelijk tijdschrift voor radio meldt, dat de zender ln Hulzen vermoede lijk 26 Augustus voor proefzendingen go- reed zal tUn. Buitenland. DE ANTI-RELIGIEUZE AGITATIE IN RUSLAND HEEFT WEINIG BUOCE& De voornaamste organen van de oom- munlatlsohe partij ln Moskou hebben on langs hun teleurstelling te kennen ge geven over de resultaten van de anti- Ïodsdienatlge propaganda th de Sovjet Inle. Blijkbaar la een herleving van de godsdienstige gezindheid ook in arbel' l'Tskringen waar te nemen en men be sloot dan ook via de vak-organlaatist het algemeene anti-godsdienstige-front te ver sterken, daar ae tot dusver gevoerde aotle geen succes heeft opgeleverd. De centrale raad van de roode vukvereenl- gingsunle heeft thans een circulaire op gesteld, waarin betreurd wordt dat de meerderheid der vakbonden geheel en al de anti-religieuze propaganda heeft ge staakt, terwijl in vele plaatsen de vak- vereenigingsmenschen zelf godsdienstige bewegingen metterdaad steunen. De raad dringt er dan ook bij de plaatselijke urganiaaties op aan, dat z]j de verplichte unti-religieuze agitatie hervatten. AARDBEVING IN ZWITSERLAND. Opwinding ander de toeristen. Vrijdagnacht heeft men te SL Moritl tegen lialfdri© aardschokken waargeno- in, die mhnltenlang duurden. Onder de vmundelhigoii heerschte groote opwin- ding; allen verlieten hun hotels. Het wa® dus plotseling een groote drukte ln de .straten van het plaatsje, dat in het schijn- sel der volle maan ©en praohtigen aanblik '•ood. Tegen hoifvier keerde de rust woer, toen het vaststond, dat er geen schodo was aangericht 1 it Sülsmaria wordt gemeld, dat daar in den afgeloopen nacht tussohen twee uur en halfdri© eveneens aardschokken ri)a gevoeld, welke vergezeld gingen van e°n bevlg gerommel. De logeergasten verlie ten hun hotels. Na drie uur herhaalden da aardschokken zich echter niet meer. In het Engadin zijn nog nooit aard schokken van een dergelijke hevigheid waargenomen. DE MONT BLANO 18 FRANSOtt Wij hebben gemeld dat de naam van een op Italia&nsoh gebied liggenden keten van den Mont Blano door het fascistisch bewind in „Mout© Mussoilni" is herdoopt- Thans heeft zloh een groep gidsen, na nel tel daartoe door een aantal vader landslievende bewonen van Ohamonlx lh staat gesteld, van Ohamonlx uit naar den top van den berg begeven om daas EEN PRODUCT DOT SUNUOMT KEEP FABRIEKEN IWat den! Journalist Knickerbocker be

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 2