GEMENGD NIEUWS
Injteaonden MededaeUnfe
Met voldoening t\ei de hui8»
vrouw tenig op het resultaat van
den Rtnao waschdag. Oewasschen
gestreken gaart de stapeltjes
linnengoed In de kast. Keurig hel»
der en frtsch Is alles geworden
ba een minimum van tijd. Volg ook
de RJnso waschmethode I Koop
nog heden een pak I
OOBT-INDIEL
LIJFSDWANG IN BELASTINGZAKEN.
Met ingang van 1 September sa sullen
de bepalingen tot het uitoefenen van lijf»
dwnng tot uitvoering van de bcLastlug-
dwaugBOhrlfton worden toegopast
Luohtvaart.
De Oceaanvlucht Dessau—
New York.
Duizenden hfj hoi rcrfrcl aan
wezig.
Do beide Junkoro-vllcghilgon „Brrnirn'
en „Europa"' zijn Zondagmiddag resp.
um 0.22 en 0.26 voor do Ooeann-vluobt
Deasnu—New York opgestegen. Zi) namen
do Noordelijke route: vla Brumon—
Noord-Schotland.
Togen drie uiur Zondagmiddag aoihoen
bet nog twijfelachtig of de start zou
plans hebben, on direct na oerangst dar
nieuwe weerberichten word krljgwnnd
gehouden, en aan do band van aJlorlel
bescheiden on rapporten besloten» dat de
start sou plaats bobben.
Tagon half vier dos middags cdAoldo
de G 81» het vliegtuig, dat de Ooooanvlle-
gors uitgetelde doet on waarin vijf Jour-
■MÉI hadden plaats genomen, l>ovcn
Deawu, hotgoan als toeken diende, dat
de start boden sou plaats hébboa.
Hst
Als ©orate rtsrtto do mot de
piloten Loose en Khhl en den paasagior
Fredhenr von Hönofold vsn /du „Nord-
dwiscbor Lloydf". Viar minuton lnt-^r
startte de „Europa" met de piloten 111»
tloss en Bdzard, alsmede den Amorlkaan-
sdhen Journalist Kntókeritooker. lw>l<lo
unarihdiw* vorUoten gemakkelijk de baton
non startplaats en verbleven sloh direct
In de lucht. Zooals (loor do technische lei
ding was bepaald. Boten de landingsge
stellen, welke na do start verwijderd sou-
don worden, dlroct ka.
Rondom bot terrein Stonden ongeveer
Wondulsond monachen, die do vertrok
kenden geestdriftig toejuichten.
Dé vliegers hebben ln struotles ontvan
gen, dat aft hun vlucht moeten inrichten
overeenkomstig de weerberichten. dio
hun vier maal daags door Norddeloh per
radio worden verzonden.
De vliegtuigen wegen ongeveer 8800
K.O., waarvan 2100 K.G. benzine en 86
K.G. olie. De mondvoorraad bestaat
hoofdzaken^: uit biscuits, chocolade, thee
en water. De draadlooze ontvanginstalla-
tdee, welke zdch aan boord van de machi
nes bevinden, kunnen slechts do golf
lengtes 1800 M. en 000 M. opvangen
De „Europa"1 terug.
- De „Europa" IS Zondagavond c«»t
Breinen teruggekeerd en om 11-1 daar ge
land. De terugkeer moest geschieden ten
gevolge vam een motordefect, dat merk
baar werd, toen de „Europa" een hall uur
boven de Noordzee had gevlogen.
Van het vliegtuig is 20 gebroken.
De inzittenden zijn ongedeerd.
De sch ade aan de „Europa" la toege
bracht aan het londingtoeeteL
Den propeller is gebroken.
De Bremen boven den Oceaan
gisterochtend om 7 uur B
Wolff meldt oog <Ld. gisteren uit Berlijn,
dat, blijkens bij de Lufthansa Ingekomen
bericht de Bremen om 7 u. 6 m. over de
Iarsche westkust Is gevlogen en zich sedert
dien. boven den Ooeaan bevindt.
Hoe de half vernielde Europa
er uitziet BMlci geeft zijn
plannen op.
Men meldt uit Bremen:
De bemanning van de Europa en ©enige
mecaniciens hebben het toestel onderzocht
op de plaats, waar het Zondagavond Is neer-
g< kei tien. Alleen leek het een wonder, dat
rij den dood ontsprongen waren, want het
toestel is 8.8 M. ver over een sloot gespron
gen, terwijl de staart die 80 M. verder lag,
al af was gebroken. Hot toeotel had 100 M.
var gegleden op den linkervleugel, die als
een harmonica Ingedrukt was, terwijl van de
sohroef één blad was stukg-s n^«n.
De meoaniclens zijn bezig den motor uit
het toestel te balen, die gisteren met een
speciaal vliegtuig naar Dessau vervoerd zou
worden. De bemanning van de Europa Is
voornemens heden naar Dessau te gaan.
ItlsÜoz is voornemens te trachten naar
New-York te vliegen met het derde toestel
van Junkers, dat te Dessau ln gereedheid
was gebracht Hfj zal echter de motor van
dat toestel verwisselen voor dien, waarmee
bi) bet tijdsreoord verbeterd beeft
De spanning te New-York.
Naar men uit New-York seint beeft bet
vertrek van de Junkersvliegtulgen aldaar
een koortsachtige beroering teweegge
bracht ln do dagbladkantoren, die bezig
zijn extra-odltles voor te bereiden om elke
nieuwe faxe van de vlucht aan het publiek
bekend te maken. Ondanks den Zondag
geven de bladen extra-edities uit aange
vuld door bulletins.
De Bremen wegens de Oceaan-
stormen te Dessau teruggekeerd.
Wolff meldde gisteravond uit Dessau:
(Het vliegtuig ^Bremen" is te 18 uur 40
op bet vliegveld alhier teruggekeerd. Alles
Is wel De machine Is onbeschadigd. De vlie
gers hadden wegens de Ooeaanstoimenj be
sloten terug te keeren.
VBD
De oorrespondent van de -N. Rott Qrt"
te Berlijn molddo gisteravond:
Het vliegtuig „Dromen" hoeft eveneons
On poging gestaakt en is hedenmiddag te
Dessau teruggekeerd, waar hot om 4.24 des
namiddags zonder im/cCIjkhodou la «eluud
Hot vliegt ute was eerst om fl uur och
tends nabij de Iorsoho kust gezien, daarop
te 8 uur onverwacht bij Pulham en om
uur te Sheffield. Het vloog toen ln Oost-
Zuld-OosteHJke richting. Daarna hoorde
men langen tijd nieta moor. In den namid
dag verkeerde men ln volledige onsekorheld
o var het lot van het vliegtuig, toen dit ge-
luxvl onverwacht te Dessau versoheem
De vliegers vertelden, dat de motor tij
dens de 22 uur van den tocht uitstekend
had geweiki De vliegers en hun passagiert
hamden oen vroesoUJken nacht achter tloh.
Onmiddellijk bij het veriaten ven de Duit
se!» kust werd de tremen" overvallen
door een «waar onweder, dat twee uur
duur Het regende bijna den ganaohen
nacht en de nevel was zoo dicht, dat men
geen hand voor oogeni kon zien. Het was
zelfs onmogelijk vast te stellen of men over
land of over water vloog. Tegen den morgen
werd het weder Iets helderder en slaagde
men er in land te herkennen. Men vloog
toen over Engeland Het bleek, dat de vlie
gers ondanks het slechte weder met behulp
van hun kompas steeds de juiste richting
hadden gevolgd. De wolken hingen zoo laag,
dat de „Bremen/" vlak boven de boomen
moest vliegen. Ook op de Ierache Zee en
boven Ierland hingen de wolken zoo laag,
dat het vliegtuig niet hooger kon stijgen.
Hoe meer de ^Bremen'' de kust van den
Ooeaan naderde, boe sterker de tegenwind
werd. Nadat meir de open zee had bereikt,
ontwikkelde de Westenwind zich tot een
storm. Met ongeloofelijk geweld beukte de
wind' tegen de kabine en tegenl de vlakken
van> het vliegtuig. De snelheid) van het vlieg
tuig werd intusschen met de mlniuut ge
ringer. De vliegers kwamen tot die conclusie,
dat de kans op verbetering van het weder
al te gering was en daarom besloten zij om
te keeren en hun poging te staken. Zij na
men onmiddellijk koers naar Dultsohland.
I)aaT zij thans den wind in den rug hadden,
hadden zQ met geen verdere moeiüjkhedlen
te kampen, zoodat ze gemakkelijk Dessau
konden) bereiken. De vliegers en hun pas
sagier waren uitgeput, daar ze van het
derde uur van hun vlucht af onafgebroken
hadden moeten strijden tegen storm, nevel
en regen.
De stemming te Dessau.
Het bericht van de noodlanding van de
„Europa" maakte 's nachts te Dessau een
zeer pijnlijken Indruk. De stemming werd
noa gedrukter, toen bovendien het gerucht
zich verspreidde, dat ook de „Bremen" zich
op den terugweg bevond. Professor Junkers
had tranen in de oogen. Tob de Journalis
ten, die hem zjjin meendng vro°gen, zelde
hJJ, «lat aha menaohelljke trachten wijken
moeten voor de macht van de natuur.
treft, schrijft het „Berilner Tageblatt", dat
men journalist moet zijn om te beseffen
hoe pijnlijk zijn positie is. De tocht over
den Ooeaan zou hem vermoedelijk een we
reldvermaardheid hebben verschaft. Klaar
blijkelijk heeft hfj ln' het verkeerde vlleg-
m ig plaats genomen.
Edzarcï en Rlstioz verklaarden na hun
noodlanding te Bremen, dat zij besloten
hadden 0m te keereni, daar zij geen hand
voor zich uit hadden kunnen zien en aan
belde zijlden van het vliegtuig een ondoor
dringbare nevel stond. Zij bevonden zloh teT
hoogte van Borkum, toen zij besloten' terug
te keeren. Bij de landing werden de vleu
gels beschadigd.
'De vliegers verklaarden reeds bij het ver
laten van de Junkerswerke geconstateerd te
hebben, dat hun motor niet goed functioa-
neerde. Dit heeft hen mede bewogen den
tocht te staken.
NEDERLANDSCHE VLIEGERS
IN DUBENDORF/ZURICH.
De oorrespondent van de „N. Rott. Ort"
te Zürich schrijft:
Telegrafisch werd reeds over de aan
komst der Nederlandsdhe vliegers in Zürich
bericht. Intusschen bleek uit een onderhoud
met de vliegers, dat zij in de Rijnstreek
tusscheti. Bonn en Koblenz met zeer zwaar
weer hebben te kampen gehad. Men had
trouwens deze buitengewone depressie reeds
aan het technisch bureau der vlieg-meeting
gesneld, waar men met een stellige vertra
ging van ten minste twee uut rekende. De
verrassing was dan ook zeer groot, toen
tegen alle berekening in van de Zwltsersche
grenzen geseind wend, dat da Nederlanders
in zicht waren.
Klokslag 12 uur, dus na een iels van
precies vier en een half uur stond onze
militaire esquadrüle in prachtIg-gesloten
vorm boven het vliegveld van Dübeödorf.
Ter begroeting waron aanwezig verschil
lende militaire en burgerlijke autoriteiten,
alsmede de Nederlandswie consul in Zürich,
de heer Fh. Oeieok, en ©enige Nederland-
sche hoeren, die zich tot een klein comité
van ontvangst geconstitueerd hadden.
Als een bizonder© onderscheiding moge
vermeld worden de aanwezigheid van over
ste Immehhauser, majoor btf den generalen
staf, en als zoodanig chef van het Zwltaer-
sche vlleg-departemenit. Deze officier, die
tttdens een bezoek bij generaal Van Ter-
wlsga in 's-Gravenhage onze militaire vlie
gers heeft loeren kunnen, had voor deze
mannen slechts woorden van lof. Opgeto
gen van voldoening volgde hjf het manoeu-
v ree ren van onze esquadrllle, en verklaarde
ronduit tegenover de hem omringende
Zwiteersohe offlcleronnvllegers, dat alleen
de Hollanders de kunst verstaan soo correct
en zeker ln een nauw-aaneengesloten for
matie te vliegen en te zwenken.
na de landing was aller-
De begroeting
hartelijkst.
Gisteren was het weer zeer gunstig, en
kapitein Steup, die het commando voert,
gebruikt© deze gelegenheid om onder
grooto belangstelling een krans te leggen op
hot grafmonument der gevallen vliegers.
Een ongeluk.
Bij het departement van Oorlog la tele
grafisch bericht ontvangen, dat bij een
vlucht over de Alpen één der Nederlandsche
vliegtuigen nabij Belllnzona over den kop
ls geslagen. De lnslttendoni bleven echter
ongedeerd.
Het vliegtuig ls licht beschadigd.
EEN NOODLOTTIGE WEDVLUCHT.
Weer oen mededinger voor do
wedvlucht Ban Francisoo—Hono-
loeloo omgekomen.
Er rust geen zogen op de wedvlucht San
Fronolsoo -Honoloeloe, waarvoor de heer
Dole een prijs van 86.000 dollar hoeft uit
geloofd. Woensdag zijn de luitenants Go
re 11 en Waggener Dij een proofvluoht om
gekomen en Vrijdag hoeft een andere in-
schrijver hun lot gedeeld. Arthur V. Jon es
ls een paar minuten na zijn vertrok uit
Los Angelos naar Ban Francisoo met rijn
toestel neergestort en dood opgenomen.
Het vertrek van de deelnemers, dat op
Vrijdagmiddag was bepaald, ls thans tot
Dinsdagmiddag uitgesteld. Reeds na het
ongeluk van de militaire vliegers had men
daarop aangedrongen, doch het verzoek
was geweigerd, omdat men daarin een be
voorrechting zag van de deelnemers, die
nog niet geheel gereed waren, boven hen,
die alles tijdig in orde gebracht hadden.
Thans hebben de Kamer van Koophandel
van Hawaï en de millionair Dole, die
prijs heeft uitgeloofd, in het uitstel toege
stemd.
Bij de proefvluchten ln het begin van
'deze week was gebleken, dat verscheidene
toestellen nog niet gereed waren. Tal van
oompassen bloken af te wijken en ook de
algemeene toestand van enkele vlieg
tuigen liet te wensohen over.
DE BBW VAN DE KONINGIN EN DE
PRINSES.
Een mededeeling van het Norsk Tele
grambureau uit Oslo meldt, dat het ver
blijf van de Koningin en Prinses Juliana
in Fefor begunstigd is door prachtig wnor.
Bijna lederen dag kondon de hooge gaston
uitstapjes makon in den borgacbtlgen
omtrek. Fefor ligt ni. op een groot ta
bleau, 080 meter boven de zee-oppervlakte.
Een dezer dagen hebben de Koningin en
de Prinses een wandeling vanf vijf uren
gemaakt rondom het Fefor-meer en daar
bij twee groote kaasmakerijen bezichtigd.
Prinses Juliana heeft een uitstapje ge
maakt naar den top van den bekenden
berg Feforkampen, 8800 voet hoog, van
waaruit de touristen een prachtig uitzicht
hadden op Noorwegen's grootste berg
wereld, den Jotunheimen, met zijn met
sneeuw bedekte toppen.
De Koninklijke familie heeft een eigen
woning met achttien kamers; op het oogen-
blik zijn er ongeveer honderd gasten in
het Fefor-hotel.
De Koningin heeft haar groote tevreden
heid uitgesproken over haar verblijf in
Fefor en de hotelgasten voegen zich met
de grootst mogelijke voorkomendheid naar
de wenschen van de Koningin, die haar in-
oognito volkomen bewaard wensoht te zien. I ter secretarie van de gemeente, voor
welke zij hebben geloot, zooveel mogelijk
-6 September a.s. en anders in elk
der Dienstplichtwet aanhangig ls en dat,
indien dit wetsontwerp tijdig en onver
anderd tot stand mooht komen, voor de
dienBtpllohtlgen der Uohting 1928, die
worden toegewezen aan de zeemacht en
beBtemd zijn voor den dienst bij de kust-
waoht, en vermoedelijk ook voor een deel
van de overige aan de zeemaoht toege
wezen dienstplichtigen van die lichting
de duur der eerste oefening bepaald
blijft op aobt maanden, doch dat voor de
overige aan de zeemaoht toegewezen
dienstplichtigen der lichting 1928 die
oefeningsduur vermoedelijk zal worden
verlengd tot veertien maanden;
2. dat vóór hun inlijving niet met ze
kerheid zal kunnen worden bepaald, wie
hunner, ingeval van totstandkoming der
wetswijziging, voor een eerste oefening
van acht en wie hunner voor een eerste
oefening van veertien maanden bestemd
zullen z<jn
8. dat, indien voor de liohtlng 1928 In
geschreven personen, die zloh reeds voor
indeeling bij de zeemacht hebben opge
geven, met het oog op bedoelde moge.
ljjkheid van bestemming voor een eerste
oefening van veertien maanden, hun op
gaaf voor de zeemaoht mochten wenschen
in te trekken, zij hun desbetreffende
wenschen behooren kenbaar te maken
HET 10.000STE SCHIP IN DB
ROTTEHDAMSCHE HAVEN.
Gisterenmorgen! kwart voor 12 ls bet
lO.OOüst© schip, dat in 1027 de Rotterdam-
sche haven heeft aangedaan, aldaar binnen
gekomen. Het ls bet Dultsche stoomschip
,jBodwild", dat ligplaats heeft genomen ln
de Spoorhavea Verleden jaar was het getal
10.000 veel vroeger bereikt, nJ. 28 Juli,
maar dat hield verband met de staking in
d© Engielache kolenmijnen, waardoor het
aantal bunkerschepen/ welke daar kwamen,
abnormaal hoog was. Daarom kan mem beter
vergelijken met 1025. In dat jaar is het
10.000ste schip dem 10den September aan
gekomen.
NEDERLAND VRIJ VAN MONDu EN
KLAUWZEER.
Gedurende de week van 81 Juli tot 7
Augustus zdjtn ln Nederland geen gevallen
van mond- en klauwzeer voorgekomen.
HET TROELSTRA-OORD TE
BEEKBERGEN GEOPEND.
In tegenwoordigheid van vele vooraan
staande persoonlijkheden uit de S.D.-bewe-
ging ls zaterdagmiddag te Beekbergen het
Troelstra-oord geopend.
Wegens ziekte kon de heer Troelstra
zelf niet bfl de opening tegenwoordig zijn.
Hal verwegen tussohen de Veluwsohe
dorpen Beekbergen en Loenen, achter
„De Dennenkamp" is het oord op een rus
tige plek verrezen, te midden van hel en
dennen, waar alleen het gonzend geluid
van een vliegmachine, die de internatio
nale verbinding van landen en volken be
werkstelligt, zich nu en dan doet booron.
Zoo schrijft de Apeldoornsche ooit. van
het Hbl.:
Eenvoud ls het kenmerk van het gehoeie
gebouw, ook wat de inrichting betreft en
hot doet den ontwerper, den heer J. H.
Mulder, architect, cn der uitvoerster
Bouwmaatschappij „Haberwold", belden
te Amsterdam, alle eer aan.
Rekening is gehouden met het tweeër
lei doel der stichting: vacantie- en studie-
oord; het eerste voor eenige maanden, het
laatste zoo mogelijke voor net geheele Jaar.
Men vindt ln het gebouw een ruime eet
zaal, een leeszaal, een Troelstra-kamer,
waar later zijn boekenverzameling een
plaats zal vinden.
De inriohtlng van de bibliotheek is een
oadeau van de A. J. O. en om die biblio
theek ook voor de Jeugd aantrekkelijk t«
maken ls de eigenaardige verlichting en
kleurversiering nangebraoht
Op de eerste étage bevinden zloh 20
twoo-persoons slaapkamers, gesohelden
door muren van een nieuw prooédé van
geperst suikerriet; aangewend als brand
vrij en zoovoel mogelijk geluiddempend.
Op de tweede étage bevindon zich 20
twee-persoons en 20 één-persoom slaap
kamers; daarboven nog zolders, donkere
kamer, linnenkamer ons. Van den 26 M.
hoogen toren af hooft men een prachtig
panorama tot aan de IJselstoden toe.
Benedon bovinden sloh de badkamers en
keukeninrichting.
De aanvragen voor hM verblijf ztJn soo
groot, dat men nu reeds ruimte to kort
komt en op den duur naar het bouwen van
paviljoens voor slaapgelegenheid zal moe-
ton worden uitoosten.
De gezamonlijke kosten van het gebouw,
een gosohenk van het N. V, V, beloopon
ongeveer 170.000.
DE EERSTE OEFENING IOJ DB
ZEEMACHT.
14 maanden dienst
De minister van oorlog wijst er ln eon
aan de burgemeesters der gemeenten
Ïerlchte circulaire op, dat het thans bi)
li Tweede Kaner aanhangige wetsont
werp tot wijziging van de Dienstplicht
o.a. booogt, dat de hoogste duur van de
eerste oefening voor de dienstplichtigen
der zeemacht, voorzoover zij niet bestemd
zijn voor den dienst bfj de kustwacht,
wordt gesteld op 14 in plaats vbd, zooals
thans, op 8 maanden. Mocht de desbe
treffende bepaling tot stand komen, dan
zal voor de lichtingen van 1928 en vol
gende jaren de eerste oefening niet voor
allo aan de zeemacht toegewezen dienst
plichtigen, maar wel voor een groot deel
van hen, niet meer 8 doch 14 maanden
beloopen.
Tijdens de zitting van de keuringsraden
in het voorjaar van dit jaar hebben de
voorzitters van deze raden bij het geven
van de inlichtingen, welke zij omtrent
den eerste-oefeningstljd bij de verschil
lende wapens, korpsen en diensten der
weermacht moesten verstrekken aan de
voor den raad verschenen personen, die
voor de dienstpliohtliohting 1028 zijn ln-
gesohreven, nog geen rekening kunnen
houden met bedoelde verlenging van dien
oefentijd bij de zeemacht.
De mogelijkheid is dan ook geenszins
uitgesloten, dat verschillende jongelieden,
die den voorzitter den wensch hebben
opgegeven om aan de zeemaoht te worden
toegewezen, dezen wensoh niet zouden
hebben geuit, zoo hun toen reeds bekend
had kunnen zijn, dat zij de kans zouden
beloopen om in geval van inlijving bij
de zeemaoht een eerste oefening van 14
maanden te moeten vervullen.
Noodig wordt het daarom geacht, hem
alsnog dienaangaande in te lichten en
hem ln de gelegenheid te stelten, hun
bedoelde opgaaf betreffende de indeeling
b|j de zeemaoht in te trekken, zoo zij dit
wunsohen.
Uit dien hoofde verzoekt de minister
den burgemeesters op de wijze, welke zij
het meeBt doeltreffend achten, ter kennis
van belanghebbenden te brengen:
1. dat b]j de Tweede Kamor dor Statep-
Generaal een wetsontwerp tot wijziging
vóór
geval vóór 1 Ootober a.s.
4. dat met te kennen gegeven wensohen
tot Intrekking voor zoover mogelijk zal
worden rekening gehouden, doch dat
toezegging van niet-b|jvoeging bh de
zeemaoht niet kan worden gedaan, aan
gezien in het algemeen inlijving'bh de
zeeaiaoht ook kar plaats hebben van
personen, die zich niet daarvoor hebben
opgegeven.
DE DROOGMAKING VAN DB
ZUIDERZEE.
De bedijking van den proefpokler den
Zuiderzeewerken te Andijk la thans groo-
tendeela voltooid, terwijl met het droog
maken van den polder een aanvang is ge
maakt Verwacht mag worden, dat de pol
der binnen enkele weken zal zijn droogge
malen en met het stichten der bedrijfsge
bouwen een aanvang zal kunnen worden
gemaakt
Door de met het oog op den proefpolder,
onder voorzitterschap van dr. H. J. Lovink
ingestelde commissie van advies werden
bereids een aantal maatregelen voorbe
reid, waardoor de te nemen proefnemin
gen zullen kunnen aanvangen zoodra de
gronden droog rullen vallen. De eerste uit
te voeren onderzoekingen zullen vooral
van bodemkundigen aard zijn.
In de op 0 Augustus J1 gehouden ver
gadering der Commissie van Advies werd
uit een zeer groot aantal sollicitanten, dia
zich daarvoor hadden aangemeld, tot be-
drUlaboer voor den proefpolder benoemd
de heer A. Lengerels te Anna 1'aulowna.
DE ZENDER IN HUIZEN.
Het Christelijk tijdschrift voor radio
meldt, dat de zender ln Hulzen vermoede
lijk 26 Augustus voor proefzendingen go-
reed zal tUn.
Buitenland.
DE ANTI-RELIGIEUZE AGITATIE IN
RUSLAND HEEFT WEINIG BUOCE&
De voornaamste organen van de oom-
munlatlsohe partij ln Moskou hebben on
langs hun teleurstelling te kennen ge
geven over de resultaten van de anti-
Ïodsdienatlge propaganda th de Sovjet
Inle. Blijkbaar la een herleving van de
godsdienstige gezindheid ook in arbel'
l'Tskringen waar te nemen en men be
sloot dan ook via de vak-organlaatist het
algemeene anti-godsdienstige-front te ver
sterken, daar ae tot dusver gevoerde
aotle geen succes heeft opgeleverd. De
centrale raad van de roode vukvereenl-
gingsunle heeft thans een circulaire op
gesteld, waarin betreurd wordt dat de
meerderheid der vakbonden geheel en al
de anti-religieuze propaganda heeft ge
staakt, terwijl in vele plaatsen de vak-
vereenigingsmenschen zelf godsdienstige
bewegingen metterdaad steunen. De raad
dringt er dan ook bij de plaatselijke
urganiaaties op aan, dat z]j de verplichte
unti-religieuze agitatie hervatten.
AARDBEVING IN ZWITSERLAND.
Opwinding ander de toeristen.
Vrijdagnacht heeft men te SL Moritl
tegen lialfdri© aardschokken waargeno-
in, die mhnltenlang duurden. Onder de
vmundelhigoii heerschte groote opwin-
ding; allen verlieten hun hotels. Het wa®
dus plotseling een groote drukte ln de
.straten van het plaatsje, dat in het schijn-
sel der volle maan ©en praohtigen aanblik
'•ood. Tegen hoifvier keerde de rust woer,
toen het vaststond, dat er geen schodo was
aangericht
1 it Sülsmaria wordt gemeld, dat daar in
den afgeloopen nacht tussohen twee uur
en halfdri© eveneens aardschokken ri)a
gevoeld, welke vergezeld gingen van e°n
bevlg gerommel. De logeergasten verlie
ten hun hotels. Na drie uur herhaalden da
aardschokken zich echter niet meer.
In het Engadin zijn nog nooit aard
schokken van een dergelijke hevigheid
waargenomen.
DE MONT BLANO 18 FRANSOtt
Wij hebben gemeld dat de naam van
een op Italia&nsoh gebied liggenden keten
van den Mont Blano door het fascistisch
bewind in „Mout© Mussoilni" is herdoopt-
Thans heeft zloh een groep gidsen,
na nel tel daartoe door een aantal vader
landslievende bewonen van Ohamonlx lh
staat gesteld, van Ohamonlx uit naar den
top van den berg begeven om daas
EEN PRODUCT DOT
SUNUOMT KEEP FABRIEKEN
IWat den! Journalist Knickerbocker be