T
Kapok-Matrassen
OUDKERK VAN PRAAG.
Tweede Blad.
BINNENLAND
GEMENGD NIEUWS.
VAN ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1927
de afsluiting en droogleg
ging van de zuiderzee.
De belangen van hen, die door
de afsluiting getroffen worden.
Met een groot aantal cijfers trachtte de
heer Boor den slechten toestand aan te too-
nen. Bedroeg het aantal botters in 1918
sindsdien worden er geen nieuwe meer
gebouwd in Volendam 3unschoten,
Lemmer, Harderwijk, Huizen en Marken
881, in 1927 was dit aantal gedaald tot 697,
die echter nog lang niet alle in de vaart
zijn. Op de scheepswerven werd aan loo-
nen uitbetaald te Huizen in 1918 7500,
in 1926 2000; te Bunschoten resp. 10.000
en 7000; te Lemmer resp. 12.000 en
9000 en te Blokzijl in 1919 6500 en in
1926 1500. In de vier plaatsen gezamen
lijk bedraagt de vermindering 58 pet., in
de drie eerstgenoemde alleen 65 pet. ver
geleken bij 1918. Te Volendam werd in
1921 in de zeilmakerijen ontvangen een
bedrag van 11.000, in 1926 een bedrag
van slechts 2600. Langs de g;eheele Zui
derzee waren in 1918 54 arbeiders in de
zeilmakerijen werkzaam, in 1927 nöfe
slechts 27.
Weliswaar waren de beide laatste jaren
goede an«jovl«-jaren, doch dit geldt alleen
voor het Noordelijk gedeelte van de Zui
derzee. Volgens een nauwkeurige bereke
ning is de opbrengst in het Zuidelijk ge
deelte van de Zuiderzee, ondanks het
goede ansjovisjaar, in 1926 teruggeloopen
met 300.000.
Het grootste bezwaar verklaarde de
heer Boor zien de belanghebbenden
vooral in het feit, dat er niets te verwach
ten valt van de generale commissie voor
de waardevermindering der bedrijven.
Een der bestuursleden der generale
oommissie heeft aan een der bestuursleden
van de belanghebbenden verklaard, dat
toepassing van art. 6 lid 2 (vergoeding
voor waardevermindering) zoo weinig mo;
gelijk zal voorkomen. Daarom vreezen wij
aldus de heer Boor dat op dit gebied
niets zal worden gedaan. Toch is deze
waardevermindering zeer belangrijk. Voor
de nevenbedrijven bedraagt zij volgens
betrouwbare schatting circa 1.500.000;
voor de visschers ongeveer 12.000.000.
Wat de nevenbedrijvenbetreft meende
de heer Boor namens alle belanghebben
den te kunnen spreken door te verklaren,
dat deze tevreden zouden zijn zich op wat
anders te gaan toeleggen. Hij was van oor
deel, dat bjj de berekende winst (56 mil-
lioen ongeveer), welke de Zuiderzeewer
ken zullen opleveren, dit bedrag toch niet
van de beteekenis is, dat niet aan het ver
zoek van de getroffenen zal kunnen wor
den voldaan.
de proefpolder bij andijk.
Donderdag drooggevallen.
Het HbL verneemt dat Donderdag de
proefpolder Iby Andijk drooggevallen ls.
Slechts hier ejj daar staat nog wat pias
water.
Thans aal een 'begin worden gemaakt
met het nemen van een groot aantal
grondmonsters onder leiding van dr. Hu-
dig, directeur van het Bodemkundig In
stituut te Groningen, waarna zal worden
overgegaan tot mechanisch, chemisoh en
bacteriologisch onderzoek der u.unsters,
mede in vergelijking met die, genomen op
kwelder*, schorren en ingedijkte slikken.
Daarna zal allengs een aanvang wor
den gemaakt met de beproeivir.g van ver
schillende cultuur-technische maatregelen
als wjjze van ontwatering, ontzilting, aard
en tijdstip der grondbewerking on bezaai
ing, gewassenkeuze, vruchtopvolging enz.
j De droogmaking van dit 40 bunder
groote proefveld heeft rond 1,4 millloen
gekost, zoodat per bunder de grond op
pljm. 35,000 komt te staan.
De polder is gelegen bij het insprin
gend kustgedeelte tusschen het stoorn-
gemaal bij Andijk en den Broekoord er-
hoek. De lengte van den aangelegden dijk
bedraagt 1,4 K-M., de diepte van den
polder is pl.m. S1/, meter beneden L.W.,
de grondi bestaat uit klei- en zavelgron
den van verschillende zwaarte.
de tweede excursie der ned.
reis vereeniging naar.
noorwegen.
Het motorschip Monte Olivia is Donder
dagmiddag 4 uur van Umuiden vertrok
ken met 1600 leden der Nederlandsche
Reisvereeniging, voor de tweede reis naar
de Noorsche fjorden. Ondanks het minder
gunstige weer, wag er ook nu weder reus
achtige belangstelling. Duizenden stond op
de kanaaloevers en op het eind van de
Zuidpier stonden ook nu weer honderden.
Binnenland.
ZEILVA ARTUIG OMGESLAGEN.
Acht mienschen te water. Allen gered.
TER HEIDE (UTR.)
Een sergeant ernstig gewond.
Ingezonden Mededeellng.
van af f
Het bestuur van de vereeniging van be
langhebbenden van de nevenbedrijven der
visscherij, welke schade lijden bij de af
sluiting en gedeeltelijke droogmaking van
de Zuiderzee, had eenige journalisten uit-
genoodigd tot een persconferentie. De
voorzitter van deze vereeniging, de heer
J. Boor Kzn., heeft daarbij gewezen op
het samengaan van de belangen der vis-
schers en die der nevenbedrijven: scheeps
werven, zeilmakerijen, nettenhandelaren,
enz. Het uitblijven van het in werking tre
den van de Zuiderzeesteunwet wijst al
dus de heer Boor op een strijd om
macht, een strijd tusschen de generale
commissie en de credietvereeniging voor
de Zuiderzeevisschers, een strijd waarvan
de getroffenen de dupe schijnen te zullen
worden. Het wordt hoog tijd, dat de wet
geheel in werking treedt, ook al acht men
deze in de kringen van belanghebbenden
onvoldoende en zal men op wijziging aan
dringen. Tengevolge van de afsluiting
van het Amsteldiep is de vischvangst in
de kom van de Zuiderzee reeds belangrijk
verminderd en dit doet zeer sterk zijn in
vloed gelden op den toestand in de neven
bedrijven.
Wij lezen in de Leeuw. Crt.:
Woensdagochtend om half zeven ging
de familie v. d. Schoot met goede ken
nissen Hofman en Touwen scheep om
een zeiltochtje te maken. De bemanning
bestond uit vier mannen en vier jongens.
Touwen, een bevaren schipper, zou de
leiding hebben. Er werd koers gezet
naar de Grouwster wateren. Met een
mooie koelte ging het er vlot over. Des
middags op de Grouwster wateren siond
er een stevige koelte en men ging aan
wal. Zoo tegen vijven, toen de wind was
bekomen, werd besloten te terugreis te
aanvaarden. Alles ging voorspoedig. On
geveer zeven uur was men in het Deel,
bij Altenburg; met gereefd zeil, losse
schoot en het stormfokje dreef men ge
zellig verder, toen geheel onverwachts
en op nog niet te verklaren wijze de boot
kapsijsde, in een oogenblik vol was ge-
loopen en de inzittenden, op geen onheil
verdacht, in het water lagen, op en onder
het zeil.
Wie redden kon stak de behulpzame
hand uit, eerst naar de kleine jongens.
Daar kwam redding, althans hulp. Een
bejaard man, met één arm te zijner be
schikking, kwam met een kleine schouw
aangeroeid. Gezien de geringe „tonnej
maat" kon het vaartuigje niet meer dan
2 personen bergen. Bij tweeën werden de
drenkelingen aan wal gebracht. Toen de
redder zijn menschenplicht gedaan had
roeide hij verder.
Doch nu stonden de geredden op den
verkeerden wal. Gelukkig naderde een
andere boot en met deze kwam men aan
den overkant. Allereerst ging het op
Hempens aan; bij een woning naast de
kerk zag men draden naar het dak loo-
pen. Men dacht dat het telefoondraden
waren, dan zou er gelegenheid zijn naar
Leeuwarden te telefoneeren. Doch het
bleken geleidraden voor de radio te zijn.
Men beproefde toen zijn geluk bij een
nabijgelegen boerderij en daar was juist
een automobilist aanwezig, die de familie
naar de stad terugbracht. Hofman en
Touwen hielden zich intusschen bezig
met het klaren van de boot; de wegge
dreven plankjes werden verzameld, het
zeil en touwwerk in orde gebracht en
Woensdagavond elf uur lagen ze voor
de spoorbrug.
ERNSTIG AUTO-ONGEVAL BIJ HUIS
Donderdag reed op den straatweg bij
Huis ter Heide, dicht bij het militaire
kamp te Soesterberg, een uit Utrecht
komende militaire personenauto, waarin
vier militairen waren gezeten, aan den
rechterkant van den weg. Om het aan
rijden van een jongetje, dat vóór de auto
reed en met zijn flets slipte, te voorko
men, haalde bestuurder dezer militaire
auto links uit, terwijl hij tegelijk een uit
de tegenovergestelde richting komende
particuliere auto moest ontwijken, ten
gevolge waarvan klaarblijkelijk te ver
naar links moest worden gewend, zoodat
de auto tegen een boom aanreed. De be
stuurder kwam er goed af. Van de ove
rige in de auto zittende militairen werd
evenwel sergeant Unkraut van de lucht
doelartillerie uit Utrecht door het venster
van de auto geslingerd, waardoor hij vrij
ernstig werd gewond. Hij werd naar het
Militaire Hospitaal te Utrecht overge
bracht. Zijn toestand werd Donderdag
avond niet ongunstig geoordeeld.
De particuliere auto heeft ter voorko
ming van een botsing, vermoedelijk even
eens te ver naar links uitgehaald, waar
door deze eveneens tegen een boom terecht
kwam. Deze auto werd zwaar beschadigd.
Van de inzittenden liepen de heer Flin-
kenvleugel en diens dochter en mej. Gorp
uit Amsterdam verwondingen op. Zij zijn
in het ziekenhuis te Zeist behandeld,
doch hunne verwondingen waren van
dien aard, dat zij daar niet behoefden te
blijven en dit spoedig hebben verlaten.
AUTO VAN DEN DIJK GESTORT.
Donderdagmorgen is op den beruchten
Haa&trechtschen dijk tusschen Haastrecht
en Oudewater wederom een auto van den
dijk gestort. Een auto H. 46117, komende
uit Rotterdam en op weg naar Utrecht,
moest een van den anderen kant komende
auto passeeren. Bij het uitwijken op den
berm zonk deze weg en stortte de auto om
laag. Hij kwam beneden aan den dijk in
een moddersloot terecht De kop van de
auto zit geheel In de modder. Van de drie
inzittenden kregen twee kwetsuren aan
het hoofd, doordat zij tegen de Voorruit
werden geslingerd. Dr. Hakkenberg uit
Haastrecht verleende de eerste hulp, waar
na de gewonden naar Gouda werden ver
voerd
Het ongeval had plaats op het gedeelte
van den dijk, waaraan nog geen herstel
lingen waren gedaan.
OVERBOORD GEVALLEN.
Terwijl Woensdagavond eenige motor
booten voor de gesloten spoorbrug over
de Gouwe te Alphen aan den Rijn lagen
te wachten totdat zij wederom vrijen door
gang zouden hebben, is de 18-jarige schip
persknecht J. H. uit Rotterdam, die het
roode voorlicht op een motorschuit zou
aanbrengen, uitgegleden en overboord ge
vallen. De schipper, die den val in het
water hoorde, sprong hem na, doch kon
hem in de duisternis niet vinden. Na e«n
kwartier dreggen is het lijk opgehaald.
gevuld met de allerbeste
JAVA-KAPOK,
Vakkundige bewerking,
Vernieuwen of bijvullen van ge-
i,-T- T brulkte Matrassen, beslist voor-
\APÜ(i' d08"0 'n 118 Beddenfabrlek
De Duitsche Oceaan-vlucht mislukt. Al spoedig na de start keerde het
Junkervliegtuig „Europa" naar Dessau terug en zoo ook de „Bremen",
daar het weer boven de Oceaan te ontstuimig was.
Het hoogste kabelspoor ter wereld, dat van Chamonix leidt naar de 2664
Meter hooge, tot de Mont-Blanck behoorende keten „Aiguille du Midi", werd
voor eenige dagen geopend. Achttien jaar heeft men aan deze baan gewerkt. Men
ziet hier een der wagens bij het eindstation op den berg.
De onthulling van het dr. Schaapman-monument te Tubbergen.
Te Tubbergen is in tegenwordigheid van zeer veel belangstellen
den het monument voor Dr. Schaepman onthuld door Mrg. Nolens.
Jhr. Ruys de Beerenbrouck hield de openingsrede.
Het Troelstra-oord te Beekbergen werd dezer dagen geopend. Dit gebouw
is speciaal ingericht voor vacantie- en studie-oord.
De Saooo-Vanzettl affaire. Het huis van het Amerikaansche Consulaat te
Amsterdam gelegen aan de Keizersgracht nabij de Leidschestraat wordt dag
en uacht bewaakt met het oog op mogelijke onrust over de Saoco-Vanzetti affaire
De piloot Qeysendorffer, werd ook te Baarn gehuldigd. Hierboven zien wij
den kranlgen piloot temidden het huldiging comité, voor het vliegtuig, waar
mede hij te Baarn aankwam.