T Kapok-Matrassen OUDKERK VAN PRAAG. Tweede Blad. BINNENLAND GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1927 de afsluiting en droogleg ging van de zuiderzee. De belangen van hen, die door de afsluiting getroffen worden. Met een groot aantal cijfers trachtte de heer Boor den slechten toestand aan te too- nen. Bedroeg het aantal botters in 1918 sindsdien worden er geen nieuwe meer gebouwd in Volendam 3unschoten, Lemmer, Harderwijk, Huizen en Marken 881, in 1927 was dit aantal gedaald tot 697, die echter nog lang niet alle in de vaart zijn. Op de scheepswerven werd aan loo- nen uitbetaald te Huizen in 1918 7500, in 1926 2000; te Bunschoten resp. 10.000 en 7000; te Lemmer resp. 12.000 en 9000 en te Blokzijl in 1919 6500 en in 1926 1500. In de vier plaatsen gezamen lijk bedraagt de vermindering 58 pet., in de drie eerstgenoemde alleen 65 pet. ver geleken bij 1918. Te Volendam werd in 1921 in de zeilmakerijen ontvangen een bedrag van 11.000, in 1926 een bedrag van slechts 2600. Langs de g;eheele Zui derzee waren in 1918 54 arbeiders in de zeilmakerijen werkzaam, in 1927 nöfe slechts 27. Weliswaar waren de beide laatste jaren goede an«jovl«-jaren, doch dit geldt alleen voor het Noordelijk gedeelte van de Zui derzee. Volgens een nauwkeurige bereke ning is de opbrengst in het Zuidelijk ge deelte van de Zuiderzee, ondanks het goede ansjovisjaar, in 1926 teruggeloopen met 300.000. Het grootste bezwaar verklaarde de heer Boor zien de belanghebbenden vooral in het feit, dat er niets te verwach ten valt van de generale commissie voor de waardevermindering der bedrijven. Een der bestuursleden der generale oommissie heeft aan een der bestuursleden van de belanghebbenden verklaard, dat toepassing van art. 6 lid 2 (vergoeding voor waardevermindering) zoo weinig mo; gelijk zal voorkomen. Daarom vreezen wij aldus de heer Boor dat op dit gebied niets zal worden gedaan. Toch is deze waardevermindering zeer belangrijk. Voor de nevenbedrijven bedraagt zij volgens betrouwbare schatting circa 1.500.000; voor de visschers ongeveer 12.000.000. Wat de nevenbedrijvenbetreft meende de heer Boor namens alle belanghebben den te kunnen spreken door te verklaren, dat deze tevreden zouden zijn zich op wat anders te gaan toeleggen. Hij was van oor deel, dat bjj de berekende winst (56 mil- lioen ongeveer), welke de Zuiderzeewer ken zullen opleveren, dit bedrag toch niet van de beteekenis is, dat niet aan het ver zoek van de getroffenen zal kunnen wor den voldaan. de proefpolder bij andijk. Donderdag drooggevallen. Het HbL verneemt dat Donderdag de proefpolder Iby Andijk drooggevallen ls. Slechts hier ejj daar staat nog wat pias water. Thans aal een 'begin worden gemaakt met het nemen van een groot aantal grondmonsters onder leiding van dr. Hu- dig, directeur van het Bodemkundig In stituut te Groningen, waarna zal worden overgegaan tot mechanisch, chemisoh en bacteriologisch onderzoek der u.unsters, mede in vergelijking met die, genomen op kwelder*, schorren en ingedijkte slikken. Daarna zal allengs een aanvang wor den gemaakt met de beproeivir.g van ver schillende cultuur-technische maatregelen als wjjze van ontwatering, ontzilting, aard en tijdstip der grondbewerking on bezaai ing, gewassenkeuze, vruchtopvolging enz. j De droogmaking van dit 40 bunder groote proefveld heeft rond 1,4 millloen gekost, zoodat per bunder de grond op pljm. 35,000 komt te staan. De polder is gelegen bij het insprin gend kustgedeelte tusschen het stoorn- gemaal bij Andijk en den Broekoord er- hoek. De lengte van den aangelegden dijk bedraagt 1,4 K-M., de diepte van den polder is pl.m. S1/, meter beneden L.W., de grondi bestaat uit klei- en zavelgron den van verschillende zwaarte. de tweede excursie der ned. reis vereeniging naar. noorwegen. Het motorschip Monte Olivia is Donder dagmiddag 4 uur van Umuiden vertrok ken met 1600 leden der Nederlandsche Reisvereeniging, voor de tweede reis naar de Noorsche fjorden. Ondanks het minder gunstige weer, wag er ook nu weder reus achtige belangstelling. Duizenden stond op de kanaaloevers en op het eind van de Zuidpier stonden ook nu weer honderden. Binnenland. ZEILVA ARTUIG OMGESLAGEN. Acht mienschen te water. Allen gered. TER HEIDE (UTR.) Een sergeant ernstig gewond. Ingezonden Mededeellng. van af f Het bestuur van de vereeniging van be langhebbenden van de nevenbedrijven der visscherij, welke schade lijden bij de af sluiting en gedeeltelijke droogmaking van de Zuiderzee, had eenige journalisten uit- genoodigd tot een persconferentie. De voorzitter van deze vereeniging, de heer J. Boor Kzn., heeft daarbij gewezen op het samengaan van de belangen der vis- schers en die der nevenbedrijven: scheeps werven, zeilmakerijen, nettenhandelaren, enz. Het uitblijven van het in werking tre den van de Zuiderzeesteunwet wijst al dus de heer Boor op een strijd om macht, een strijd tusschen de generale commissie en de credietvereeniging voor de Zuiderzeevisschers, een strijd waarvan de getroffenen de dupe schijnen te zullen worden. Het wordt hoog tijd, dat de wet geheel in werking treedt, ook al acht men deze in de kringen van belanghebbenden onvoldoende en zal men op wijziging aan dringen. Tengevolge van de afsluiting van het Amsteldiep is de vischvangst in de kom van de Zuiderzee reeds belangrijk verminderd en dit doet zeer sterk zijn in vloed gelden op den toestand in de neven bedrijven. Wij lezen in de Leeuw. Crt.: Woensdagochtend om half zeven ging de familie v. d. Schoot met goede ken nissen Hofman en Touwen scheep om een zeiltochtje te maken. De bemanning bestond uit vier mannen en vier jongens. Touwen, een bevaren schipper, zou de leiding hebben. Er werd koers gezet naar de Grouwster wateren. Met een mooie koelte ging het er vlot over. Des middags op de Grouwster wateren siond er een stevige koelte en men ging aan wal. Zoo tegen vijven, toen de wind was bekomen, werd besloten te terugreis te aanvaarden. Alles ging voorspoedig. On geveer zeven uur was men in het Deel, bij Altenburg; met gereefd zeil, losse schoot en het stormfokje dreef men ge zellig verder, toen geheel onverwachts en op nog niet te verklaren wijze de boot kapsijsde, in een oogenblik vol was ge- loopen en de inzittenden, op geen onheil verdacht, in het water lagen, op en onder het zeil. Wie redden kon stak de behulpzame hand uit, eerst naar de kleine jongens. Daar kwam redding, althans hulp. Een bejaard man, met één arm te zijner be schikking, kwam met een kleine schouw aangeroeid. Gezien de geringe „tonnej maat" kon het vaartuigje niet meer dan 2 personen bergen. Bij tweeën werden de drenkelingen aan wal gebracht. Toen de redder zijn menschenplicht gedaan had roeide hij verder. Doch nu stonden de geredden op den verkeerden wal. Gelukkig naderde een andere boot en met deze kwam men aan den overkant. Allereerst ging het op Hempens aan; bij een woning naast de kerk zag men draden naar het dak loo- pen. Men dacht dat het telefoondraden waren, dan zou er gelegenheid zijn naar Leeuwarden te telefoneeren. Doch het bleken geleidraden voor de radio te zijn. Men beproefde toen zijn geluk bij een nabijgelegen boerderij en daar was juist een automobilist aanwezig, die de familie naar de stad terugbracht. Hofman en Touwen hielden zich intusschen bezig met het klaren van de boot; de wegge dreven plankjes werden verzameld, het zeil en touwwerk in orde gebracht en Woensdagavond elf uur lagen ze voor de spoorbrug. ERNSTIG AUTO-ONGEVAL BIJ HUIS Donderdag reed op den straatweg bij Huis ter Heide, dicht bij het militaire kamp te Soesterberg, een uit Utrecht komende militaire personenauto, waarin vier militairen waren gezeten, aan den rechterkant van den weg. Om het aan rijden van een jongetje, dat vóór de auto reed en met zijn flets slipte, te voorko men, haalde bestuurder dezer militaire auto links uit, terwijl hij tegelijk een uit de tegenovergestelde richting komende particuliere auto moest ontwijken, ten gevolge waarvan klaarblijkelijk te ver naar links moest worden gewend, zoodat de auto tegen een boom aanreed. De be stuurder kwam er goed af. Van de ove rige in de auto zittende militairen werd evenwel sergeant Unkraut van de lucht doelartillerie uit Utrecht door het venster van de auto geslingerd, waardoor hij vrij ernstig werd gewond. Hij werd naar het Militaire Hospitaal te Utrecht overge bracht. Zijn toestand werd Donderdag avond niet ongunstig geoordeeld. De particuliere auto heeft ter voorko ming van een botsing, vermoedelijk even eens te ver naar links uitgehaald, waar door deze eveneens tegen een boom terecht kwam. Deze auto werd zwaar beschadigd. Van de inzittenden liepen de heer Flin- kenvleugel en diens dochter en mej. Gorp uit Amsterdam verwondingen op. Zij zijn in het ziekenhuis te Zeist behandeld, doch hunne verwondingen waren van dien aard, dat zij daar niet behoefden te blijven en dit spoedig hebben verlaten. AUTO VAN DEN DIJK GESTORT. Donderdagmorgen is op den beruchten Haa&trechtschen dijk tusschen Haastrecht en Oudewater wederom een auto van den dijk gestort. Een auto H. 46117, komende uit Rotterdam en op weg naar Utrecht, moest een van den anderen kant komende auto passeeren. Bij het uitwijken op den berm zonk deze weg en stortte de auto om laag. Hij kwam beneden aan den dijk in een moddersloot terecht De kop van de auto zit geheel In de modder. Van de drie inzittenden kregen twee kwetsuren aan het hoofd, doordat zij tegen de Voorruit werden geslingerd. Dr. Hakkenberg uit Haastrecht verleende de eerste hulp, waar na de gewonden naar Gouda werden ver voerd Het ongeval had plaats op het gedeelte van den dijk, waaraan nog geen herstel lingen waren gedaan. OVERBOORD GEVALLEN. Terwijl Woensdagavond eenige motor booten voor de gesloten spoorbrug over de Gouwe te Alphen aan den Rijn lagen te wachten totdat zij wederom vrijen door gang zouden hebben, is de 18-jarige schip persknecht J. H. uit Rotterdam, die het roode voorlicht op een motorschuit zou aanbrengen, uitgegleden en overboord ge vallen. De schipper, die den val in het water hoorde, sprong hem na, doch kon hem in de duisternis niet vinden. Na e«n kwartier dreggen is het lijk opgehaald. gevuld met de allerbeste JAVA-KAPOK, Vakkundige bewerking, Vernieuwen of bijvullen van ge- i,-T- T brulkte Matrassen, beslist voor- \APÜ(i' d08"0 'n 118 Beddenfabrlek De Duitsche Oceaan-vlucht mislukt. Al spoedig na de start keerde het Junkervliegtuig „Europa" naar Dessau terug en zoo ook de „Bremen", daar het weer boven de Oceaan te ontstuimig was. Het hoogste kabelspoor ter wereld, dat van Chamonix leidt naar de 2664 Meter hooge, tot de Mont-Blanck behoorende keten „Aiguille du Midi", werd voor eenige dagen geopend. Achttien jaar heeft men aan deze baan gewerkt. Men ziet hier een der wagens bij het eindstation op den berg. De onthulling van het dr. Schaapman-monument te Tubbergen. Te Tubbergen is in tegenwordigheid van zeer veel belangstellen den het monument voor Dr. Schaepman onthuld door Mrg. Nolens. Jhr. Ruys de Beerenbrouck hield de openingsrede. Het Troelstra-oord te Beekbergen werd dezer dagen geopend. Dit gebouw is speciaal ingericht voor vacantie- en studie-oord. De Saooo-Vanzettl affaire. Het huis van het Amerikaansche Consulaat te Amsterdam gelegen aan de Keizersgracht nabij de Leidschestraat wordt dag en uacht bewaakt met het oog op mogelijke onrust over de Saoco-Vanzetti affaire De piloot Qeysendorffer, werd ook te Baarn gehuldigd. Hierboven zien wij den kranlgen piloot temidden het huldiging comité, voor het vliegtuig, waar mede hij te Baarn aankwam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5