!t
V.
L 1
AMSTERDAMSCHE BRIEVEN.
Een nieuw punt op het ^mandelingen-programma. Onw lucht
haven. Poatzegeltentoonstellln^ Saccu en VanzettL
Wél la het vreemdelingen-seizoen aan
het ebben, wél vertoonen de hoornen
brillen en de kuitbroeken, de Baedekers on
de rond-kijk-bussen (wie geeft ona voor het
uitheemsche „aight-eeeing car" een goed
Nederlandflch woord?) zich minder in onze
straten maar toch nog steeds wordt een
groot deel van onze, volgens de jongste op-
gave beschikbare 2000 hotelbedden besla
pen door bezoekers van over de grenzen
die de Rembrandts en Marken komen
zien.En Schiphol moet men er tegen
woordig eigenlijk bijzetten, zooals een per
soonlijke ondervinding me dezer dagen
kwam bewijzen.Ik was door een in
Holland toerende Hongaarsche opgecom
mandeerd ja, zoo moet het hoeten, want
een, al is 't nog zoo vriendelijk en beschei
den gedaan verzoek geldt in dergelijke ge
vallen natuurlijk als een bevell om haar
voor een tweedaagsoh bezoek als gids te
dienon. De stad zien?.... In zoo'n om
standigheid komt, ook al heb je neigingen
nu eens een ongewoon, origineel program
ma op te maken, aanstonds het slour-ant-
woord: Marken, Rijksmuseum, de grachton
en t Kolkje als een papegaaiendeuntje in
je opschieten. De leverde mijn bezoekster
dus den eerten dag plichtgetrouw aan het
Marberbootje af in de verwachting dat ik
haar 's avonds zou terugvinden opgetogen
over de wijde pofbroeken, de klompen de
vele rokken, de huikjes op palen met de
bedsteden, de kanalen, de molens en wat
dies meer zij.Het kwam anders uit.
MJju bezoekster, alhoewel blijkens haar
gemeende bewondering voor onze kunst
verzamelingen voor onze stadsgezichten
allerminst gespeend van kunstzin of oog
voor het schilderachtige, bracht als hoofd
indruk van haar Markensche boottocht
mee terug: dat t zoo lang geduurd had en
't aou langzaam ging.f. h ja, vis-
schera en die bootjes en die buikjes,
heel interessant, heel merkwaardig en pit
toresk hier en daar, maar om daar nu
een heelen dag aan te bestoden?.Het
moderne geslacht, en daartoe behoor011
zjj, heeft er 't geduld niet meer voor,
evenmin als t geduld heeft lange romans,
lange hoofdartikelen of lange.beschrij
vingen en televen te lezen.Ik breek
dan ook hier het min of meer geregeld re
laas van deze persoonlijke ondervinding af
om direct te komen tot doopenbaring
die zjj mi} bracht, deze n.L: dat de bezoek
ster op haar Amsterdamsch programma,
hetwelk zij eerst geheim had gehou
den omdat zij aanvankelijk mijn plaatse
lijke bekendheid den voorrang wilde
geven, als één van de voornaamste pun
ten had staan: bezoek aan Schiphol en
luchtdoop door de K.UU.1 Het is al
meer gezegd: wt) toonen als natie dikwijls
weinig zelf-besef; wij lijden zelfs min of
meer aan een minderwaardigheids-com
plex zooals dat deftig-wetenschappelijk
heet. Voor wat het verleden en, in 't bij
zonder, onze gouden eeuw ons heeft nage
laten, ja, daar durven we mee voor den
dag kernen, tot vervelends toe! Voor
wat ons heden aan goeds oplevert de-
monstreeren we daarentegen veelal een
soort.valsche schaamte of een vreemd
soort nonchalance. O! Ja, we wisten 't
wel, als we er eens goed over dachten, dat
onze vliegindustrie en ons vliegwezen er
zijn mogen, maar eigenlijk stonden we
toch wel wat., paf toen van Lear Black
voor zijn millinnairs luchtreis naar Indië
Iuist onze K.L.M. en een van onze Fok-
ermachinos uitkoos. En even paf staan
we als 'n toeriste als A'damsohe beziens
waardigheid en hoofdpunt op haar pro
gramma Schiphol en een vliegtocht^
boven de stad zet.
Wordt het geen tijd, zieÉ hier de
conclusie, dat we in het..papegaaien
deuntje bovengenoemd, ook Schiphol ln-
lasschen?En wat minder nadrukke
lijk den klemtoon op Marken leggen?.
Dat de vlIegerU en Schiphol er zonder
ons zelf ook meer en meer in komen be
wijzen de cijfers. In de ufgeloopeu uiaand
hebben b.v. uiet minder dan 1826 men-
schen als rond-cirkelende duiven boven
onze daken en boomkruinen getoerd. En
hoe het eigenlijke luchtverkeer gestadig
toeneemt blijkt wel uit de vervoeroijfers:
jJ. Juli 2216 passagiers tegen 1648 in het
vorige jaar; toename van het briefpost-
vervoer in het laatste halve jaar: 400 pet.
van het pakkot-vervoer: 200 pot. ltekent
men de andere lijnon die naast de K. L. M.
ook Schiphol aandoen er nog bij dan wor
den de laatste twee cijfers zelfs 600 pet.
en 250 pet.! Zelfs een wat minder ge
lukkige periode, een noodlanding, een
enkel ongeluk, houdt den snollen groei
van de bedrijvigheid in ons centrale lucht
station niet tegen. Zelf kon ik het deze
keeu. niet oonstatoeren. Ik kwam er juist
een dag nadat het bericht van de nood
landing in Engeland waarbij een mecani
cien het leven verloor zeker 7 a 8 van de
vliegtuigen der geregelde lijnen aanko
men en vertrekken allen op z'n minst goed
bezet Daar naast gingen nog telkens hee-
le gezelschappen kwartlortjos-monschun
(het uiouwe woord dat we nu langzamer
hand wel voor dagjesmonsohon op lucht
vaartgebied zullen moeten gaan uitvin
den) de lucht in gaan.Onze moderne
ÜJ*i houdt van geen omslag. Alles gaat
nuchter en doodgewoon, het bijzondere en
uitzonderlijke draagt voor zoover het de
„stoffelijke vormen" betreft waarin het
zich vertoont geen bijzonder kenteekon
meer, «reen kleurig kleed, geen statie-
rok. Zoo ergens dan geldt dit op lucht
vaartgebied. LLndberg, nog wnmr kort ge
leden de man, de held van het oogenblik,
•tapt, zonder vertoon uit een kring van
omstanders haast ongemerkt mot z'n
broodje met kip en z'n veldffesoh in do
machine die hem over den Ooeaan zal voe
ren en stapt er, wel niet ongemerkt, maar
dan toch even kalm en nuchter met.
een strooien hoedje in PorUa uit. En zoo
mw hat l4Qzuudw o eiu uii /AiUilvriuke
Er rijn menseden die.... postzegels
verzamelen onnoodigen omslag, nutte
loos tijdverdrijf voor aan huis gebonden
halve invaliden, of een spelletje voor kin
deren noemen.Anderen vinden het
'■chter een belangrijke bezigheid, noemen
de postzegelverzamelaars nooit ander»
<kin met den wetenschappelijk en deftig
illnkendcn naam van philatolistep en
prijzen hen als de waardige dragers van
do sohoone vaderlandsche karakter-eigen
schappen: degelijkheid, ordelijkheid en
nauwgezetheid. Tot die anderen behoort
dan o.a. de heer Damme, directeur-gene
raal van onze PotóeriJoo» die hier dezen
Donderdag do postz'-geltcntooiistolLiug
door de haar 26-jarig jubileum vierende
vereenlging Hollandia in de zalen van
llellovue georganiseerd. Maar misschien
s dezo Heer geen onbevangen beoordee-
aar; de materioelo voordeelen, die de
verzamelaars zijn bedrijf, door middel van
afname van overdruk-reatanten en andere
vrijwel onverkoopbare partijen, bieden
z|jn daarvoor te kennelijk!.Er zijn
ichter in onze stad een groot aantal oti-
>ev ooroord oelde liefhebbers die hun
•art, zonder andere overwegingen dan
die van ware onbaatzuchtige liefde, non
iet thans in Bellevue gebodeno kunnen
ophalen. De hier bijeengebrachte verza
meling is zeker van een omvang en
waarde als men slechts zelden op dit
jcbied zag. Collecties die voor niet min-
ler dan een ton verzekerd zijn, treft men
er aan, evenals geheel complete stellen
„specialiteiten'' als luchtverkeers-postzo
gels, -veldpostpostzegeis, -over en -mis
drukken, enz. enz. Het is voor een ge
woon monsch om van te duizelen. Maat
oen guwouu mnnsch is geen phllataliüt.
van onze groote en meest bezochte lucht
haven ook alleen in do gevoelens en d ge
dachten dio zij opwekt te zcoken.„Stof
felijk" doet zij zich aan het oog zonder
meer niet anders voor dan als een.wat
slordige fietsen-reparatie werkplaats waar,
schijnbaar zonder veel methode een aan
tal monteurs met sleutels en poetsdoek
aan bet werk zijn. Voor de deuren
van de groote betonnen vloer en dan ver
der niets den een uitgestrekt stuk wei
land. waarop zoo nu en dan een
vreemde vogel neerstrijkt, die rnt el-bek
kend en wat onbeholpen naderbij wag
geltEen wat wankele, groezelige
bank, met de op de leuning geschilderde
mededeeltng: only for passenger»; alleen
voor passagiers; een karretje met wat
etenswaren onder de hoede van een kell-
ner (t eenigste uniform dat hier te be
kennen valt!) verloren ln deze groote
ruimte en een paar hokjes die als kan
toor dienen: ziethier eigenlijk het gehoele
geval.Hoe kort is 't nog maar ge
leden dat er onze land-stations bij het
vertrek van een trein een heele rituoelo
behandeling werd voltrokken!.... Rood-
bepette. goudgegalonneerde chefs,
waarschuw iiig.siM'i zooveel minuten voor
den tijd; drie bel-signalen op het uur
zelf; fluitje, enz. enz. Waarna dan nog
kwam afscheidnemen en minutenlang
nawuiven van de reizigers door hun
vrienden.... Hier, op Schiphol, niets
van dit alles.Een machlDe staat bul
ten op het vela klaar. Even knettert en
ratelt do motor, proefdraaiend. Een paar
mensch Jea, alles wordt hier klein door
do enorme afmetingen van hangar zoo
wol als veld, komen zoo nu en dan
aangewaggeld, vragen aan een toevallig
voorbijkomend mooano: „is 'm dat voor
Parijs,.Voor Londen,.voor Ber
lijn?". kruipen iu do cabine. Het deur
tje gaat dicht; sneller draalt de schroef,
oorver-l oovend wordt het geratel. De vo
gel waggelt weg het veld op, neemt z'n
aanloop, komt los van den grond en la
binnen enkele minuten bulten nawuif
borelk.Zonder verbeelding, zonder
vorder weten en voorstellen dan het di
rect voorbanden® kom je er hier niet.
Ziet, zooals ik dezen koer zag, ean het
ftenswagentje den ouden heer tegen zijn
dochter doodgewoon en nuchter moppe
ren over het door haar voor hem uitge
zochte broodje met vleesch.Ziet haar
daarna het meegedragen mandje openen
om het troetelhondje even op het gras te
zetten en te laten doen wat hoDdies
meestal in hert gras doen.En, zonder
do voorstelling en het wéten, zie je niet
anders dan oen klein-stad tafereeltje van
ren honderd jaar geleden, toen de dili
gences nog reden.Maar weet dan dat
deze vader en dochter zoo juist uit de
machine die van Malmö binnenkwam
stapten en na de lafenis en hot uitlaten
van het hondje zoo dadelijk weer in de
machine voor Parijs zullen stappen en,
in de voorstelling, gaat de roman van
dozen onzen modernen tijd open, die in
do lucht reeds volkeren, landen en steden
tot een vast web gamenweefde, waaruit
ook de scheidende factor tijd al meer en
meer verdwijnt, terwijl z^J op aarde nog
als gebroken draden ver uiteen liggen
niet alleen in den tijd maar op zoo veler-
"ed gebied, helaas. Laat ons naar do lucht
zien! Het luchtkasteel dat wij ln dezen
tijd bouwende zijn kan voor de aarde, an
ders dan die oudore luchtkasteel on, die
er nooit ln werkelijkheid waren, tot voor
beeld strekken.
Intusschen: een klein beetje meer
kleur, een klein beetje meer decorum,
een enkel uniform, een paar behoor-
jjko wachtkamers, wat duidelijke borden
met vertrek-uren enz. /lat kan en mag,
ïoezeer alle onnoodlge omslag ook ver
foeid wanlt, toch weil
niet aan Ingewikkelde recht», of andere
philooophieën doet voedt spontaan dat de
eene mensch niet het recht hoeft hét
leven van een anderen mensch te nemen.
En als dan bovendien nog het vonnis,
waarbij een doodstraf wordt uitgespro
ken op vrij lossen grond staat, komt de
gewono mensch in opstand on.... be
oordeelt, ook al blijft hij zelf thuisf, de
betoogers die hier en daar deze week in
onze straten na afloop van enkele Saoco
en Vanzettl-vergaderingen wat beroerin
gen verwekten zeker niet hard. Hij, die
gewone, doorsnee-mensch, betwijfelt na
tuurlijk wel of men met het ingooien van
wat glazen en hot sarren der politie veel
verder komt, maar hij begrijpt tevens dat
een zoo terecht opgekropt gemoed zich
luchten moed.... Ed dezen keer de ge
bruikelijke „opgeschoten jongens, die op
relletjes belust zijn", maar weer als de
eenigste oorzaak te nemen, gaat hen niet
goed af. Hij begrijpt zonder daarom nog
goed te keurenl
PLUIMVEETEELT.
Een gewoon mensch is echter wel een.—
rimrigtrnf-h IfrWi gbwuuu
De oplossing
Na Ld5 kan DaE
van Blake heeft als oplossing:
wordt nu de werking van de toren niet meer belemmerd. Nn o5 v olgt dan D<17 j
en na Pf6 kan Do4+. Men lette op de ontpennlng van de looper bij dezo laatste zet
F. von Holzhausen
- Tijdschrift N. tf.B» ittti
NOQ ANDERE ERVARINGEN
DE KLOEK.
MET
Wit begint en geeft mat ln drie zetten.
Kgö, Dd2, Pd4, pl 08. Zwart: Kal, pi a2 en b8.
Uit de gesohledenia van een opening. 6.
Daar de Rublnatein-variant in deze opening een gewichtige rol speelt, willen
we nog een voorbeeld er van bezien. De zet van Tarraecb 10 d4 komt hierin naar
voren. De partij ia uit een match tuascben Marshall en Eduard Laster.
1
N.V. Eigen Stoomboot-Ondom. JESONA"
Marshall.
Ed. Lasker.
d4
dB
c4
e6
Pc8
8
cd6:
4
ed6
Pf3
Pc,6
6
Pf6
Lg2
7
Le«
0-0
8
I.o7
do6
9
Benut bet tempoverlies Le7.
Lg6
10
d4
Dit werd door Tarrasch tegen Bnrn ln
1912 gespeeld.
Lf6: 11 DM:
De theorie geeft Pe4 voor wit Men zie
Oapablanca-Lasker 1922 de 9e partij.
Pe4 12 De7
Fc518 Dc6
Tael 14 Db6
PgB 16 Lf6
Beter UJkt Ld7.
e4 16
Ld7 beter. Nu volgt
wending.
Nog was
deB
een mooie
Tc6:l
Dd6
De6
fe8
Tf6: I
Df6
Dh8:-f
DeB
b4
PfT
Pd«
PbB
17
19
26
27
bo6:
Ld?
gf6:
Ke8
Ke7
Kd8
Kb8
Kb7
Beter voor wit was Po4 Dc7, Pbfl.
Hij
Pd6
De7
DM 4-
PbB 4-
Da8:
Lfl 4-
Df8
Dg7
Dc8
Db8
volbracht
29 Kb8
80 Do7
II Ka?
82 Kb6
88 Kb»:
84 Kb4
85 c»
36 04
87 KbB
88 opgegeven,
een lange tocht I
Dr. P. FEENffTRA KUIPER.
1
Jdammen.
Bovenstaande stand la uit een party
gespeeld in den vierkamp van bet V. A. D.
tusacben R. O. Keiler (wit) en M. A. Haye
(zwart) welke gepubliceerd wordt ln bet
Auguatua-nummer vau >Het Damspel*,
officieel orgaan van den Nederlandacben
Dambond.
De grondige analyse van Springer zegt
by dezen staud, waarin zwart aan zet is,
dat deze hier voordeel kon foroeeren door
13 -21, waarop wit 6 antwoorden heeft, ui..
Ie. 11—27, 22X8126X87,21-27,32X
12; 28X41 en wint door de dubbele drei
ging 41—46 of 18—18 enz.
2e. 82-27,28X8227X18,18X2288X
18, 21-27; 81X22, 17X50 en wint.
8e. 42- 87,24-29 88X24,22X42 62-
27 (of 21X4148X46, 24X80 en wint
een stuk.
4e. 43 -89,21-27 82X12.28X84 40X
20, 16X24 met schijfwinst door de dub
bele dreiging 11—17 of 18—18 enz.
6e. 44- 39 (de bestozet), 24—29; 88X
24,22X44 40X49,19X80; 26X34,23-28;
32X23, 21—27 enz. met uitstekend spel.
6e. 83 -28,28 X84 40X20,22X88 ;88X
29, 16X33 81-27 (of?), 19- 28; 48-39
(gedw.) 88—88!; 42X88 (gedw.), 28-281;
82X28 (gedw.), 21X82 28-1914X28
38-281, 18-19128X87, 17—22 met be-
langryk voordeel voor zwart.
In plaats van 1822 in den diagram
stand speelde zwart echter 1722, waarop
wit sloeg 28X17 en zwart 21X12, waarna
de party verder gaat buiten de grens van
dit fragment.
Springer merkt op, dat wit in plaats
vhd 28X17 gerust 26X17 had kunnen
slaan, want ae dam, door 1621,1116,
28—28, 1818, 19X60, verliest oen stuk
door wit's antwoord 4084, gevolgd door
88- 38 en 26X84.
Wijzelf willen hier oven opmerken, dat
zwart na 26X17 bfijkbaar een beteren
damzet van meer ingewikkelde construc
tie kan doen door: 1.621, 17X26; 22
17, 81X22 a)18X27, 82X2128X82,38X
2711—17, 21X12 18—18,12X2819X60
waarin wit moeite zal hebben de dam
zonder nadeol op te vangen.
a) 82X21; 28X82, 88X27; 11—17, 21X
2819X60.
Oplossing eindstand Barteling-Dnssaut
Zwart22, 26, dam op 16.
Wit: 86, 87, dammen op 8 en 88.
8—17, 22X11 (op 16X48; 17X48; op MX
49; 17X44, 49X40 86 44); 87—32 a) en
wint op 21—26, 11—17 of 16—21 door
8849.
a) 8849 Is slechts remise door
8187X26, 11—17 I
11 1 4 6
16
36
Lfl JL P
16
26
46 47 48 49 60
In dezen stand, waarin wit altijd een
sohyf moet verliezen, probeert hy nog
den foutzet uit te lokken als volgt:
48—42, en indien zwart nu den typeslag
neemt door 28—2984X28, 26X8440>7
49,24X8186X27,19X28 (op 18X29 dirsot
27-21, 16X88; 42X2) l 3iv28, 18X29;
27—21, 16X27 87—82, 27X88; 42X21
De typeslag van zwart zagen we ln een
soortguiykeD stand ln de Paryscbe dam
club uitvoeren en de overbiy vende stand
zag er veelbelovend genoeg uit om te
trachten er een lokzet van te maken.
Oplosaing eindspel Weisa:
Wit: 48—34, 47—33, 84 -29, 83-8*
3244, 29—38, 49— 82, 44—28 gedw.
Zwart46—6,6—46,46—6,6—46, 46—A
346, 46X89.
Deldenche Damclub.
K a m pioensgroep
(Kampioenschap van Helder).
Deelnemers gesp. gew. rem. verl.
D. O. W. Rab 7
D. Dissel 6
J. O. Rossen 8
P.J. DuyvelshofT 6
H. Berghuis 6
W. Probleem l
8. Slort 8
4
4
0
1
0
Stoll
Vuurman
v. Leeuwen
G. Fontoyn
J. Arenda
A. Jaring
Groep A.
12
18
8
10
18
6
7
4
L. Simouse 18
P. H. O. Groene-12
meljer
P. Slort 18
R. Dol 14
J. J. Amiabel 11
J. v. d. Borg 18
W. Oostendorp 9
O. de Heer 14
W. N. Kriele 14
B. Bak 10
Groep B.
7
.6
6
6
4
5
I
1-
0
1
1
8
0
1
1
0
t
2
1
1
4
1
0
1
0
7
0
9
6
4
6
4
1
7
9
9
6»
4
2
1
28
17
8
7
7
0
11
5
Kleine eyfer aantal afgebr. partyen-
Heel veel verkeerds kan er nog gebeuren
ils de kloek reeds een of meer dagen goed op
haar eieren heeft gezeten. Ten eerste storing
ln haar onmiddellijke omgeving door nieuws
Merige roofzieke katten of ook laatige woe
lige honden. Dan raakt de hen haar rust kwijt,
verdedigt zich tegen haar rustverstoorders,
bijt van zich van zich af, of vliegt wanhopig
van haar nest. Ia het dan een wonder dat te
oen of meer eieren breekt?
Nog veel erger is het bezoek van ratten In
de ni hteiijlre stilte. Leve ha'en de eieren on
der de hen weg, hetgeen ook niet zonder
achermutaellng gebeurt en waarbij aoms
eieren sneuvelen. Zelfs muizen kunnen heel
wat achade doen aan een broedsel. Dit gebeurt
maar al te vaak, als men de voorzorgen niet
genomen heeft de langstaarten uit bet broed-
hokje te houden. Voor ventilatie maken wij
wel ia waar met oen centerboor eenige flinke
gaten, maar daarin slaan we dwars een spij
kertje, soms twee, waardoor de opening ver
kleind wordt zonder aan de ventilatie te kort
te doen.
Danr er bi] een goede Behandeling van ge
regeld op tijd voeren geen eten bij het broed-
hokje aanwezig ia, blijven de muizen weg en
zoeken elders kans aan ban snoeplust te vol
doen. Ook kunnen we rondom het brood hokje
wat terpentijn verstuiven, iets waar muizen
niet op gesteld zijn. Verder kan men er een
schoteltje neerzetten met een droog mengsel
van meel, suiker cn gips. Ala daarnaast dan
en ander schoteltje met water staat ia men
klaar. De muizen snoepen van het mengsel,
gaan dan drinken en ln hun darmkanaal ver
steent de gips. Dit middel kunnen de muizen
niet versliepen, maar de ben mag er niet aan
komen. De gevolgen van het muizenbezoek
cunen zeer ernstig zijn. Ten eerste veroor
zaakt het onrust en Hjten van de kip en als
de kuikens uitkomen, loopt het heelemaal mis,
daar de kloek, in de meening dat er weer mui
zen zijn, het paa uitkomende kuiten gaat
pikken. Het diertje laat naturlijk een smarte
lijk piepen hooren, waardoor de kip tot rade
loosheid komt, met gevolg, dat zij de kuikens,
zooala men dat noemt, vermoordt. Haar moe
dertrouw gaat buiten haar schuld den ver
keerden weg uit.
Een vaak voorkomende ramp Is bef als 3e
dr kip van het nest wegloopt en niet meer
wil zitten. Waarom? Doorgaans luis. Een
goede broedster, die naar behooren verzorgd
wordt, gaat niet in staking, maar wil veel
langer dan haar drie weken op het nest blij
ven. De oorzaak ligt dus ln mijt (luis). AJs
die mijten ct zijn, meegebracht door de hen,
vermenigvuldigen deze ongelooflijk sterk
door de' aanhoudende warmte, die in het nest
ontwikkeld wordt. Zi] putten de broedeer uit
door bloedaftappen, beletten baar rustig te
zitten en het dier verbleekt merkbaar.
Ditzelfde komt ook als de broedhefl kalk
putten heeft, die ondragelijk jeuken eu die
ook aanleiding kunnen zijn tot verlaten der
eieren. Op deze ontdekt men vele bloedstlpjes,
die niets anders zijn dan door de borst der
hen platgedrukte mijten, die zich met bloed
hadden volgezogen. Dr verzwakte vo^el ver
laat haar eieren en de eigenaar is dc dope.
Hieruit blijkt hoe noodig het is met zuivere
dieren en zuiver nest te beginnen Vóór het
zetten bestuiven sommigen dan ook de hen
met insektenpoeder of iets dergelijks. De goe
de kippcohouder waakt steeds tegen de luis.
Eindelijk nog kunnen de eieren bevuild wor
den. Ook iets dat vaak een gevolg is van niet
nauwkeurige behandeling. Het voer moet uit
haar gewoon graanmengsel bestaan, anders
niets. De voedering der broedster op een vast
uur en wel zoo, dat het gebeurt gelijk met of
even vóór het voeren der andere hoenders ln de
ren. Om goed te kunnen nagaan of alles wel
gebeurt tijdens het luchten, is het raadzaam
slechts ééne hen in ééne afzonderlijke ruimte te
plaatsen, zoodat men zeker weet dat zij haar
meststoffen heeft afgegeven. In 't begin der
drie weken lucht men korter dan later, ook bij
koud weer duurt het niet langer dan io a 15 mi
nuten. Men moet de hen steeds onder contróle
houden.
Wil:
Van Helder naar Amsterdam:
allo weekdagen, behalve Dinsdags, v.mu 7.30 u.
bovendien Maandags n.m. 11,u.
Van Amsterdam naar Helder:
alle weekdagen, behalvo Dinsdags, v.m. 9.30 u.
op Dinsdag v.m. y .iu u.
Va»1 15 Juli t.m. f September: ovtt de Zaan
Van Helde,- naar Amsterdam:
Alle weekdagen, v.m. 7-ao (vis Zaan, per
nieuwe Salonboot, aank. Alkmaar to.30 vrn..
Amsterdam 1.1b n.m.)
Alle weekdagen, nm. 11 u. (vis Pu mierend,
Bank. Alkmaar 3 u., Amsterdam 5.30 van.).
Van Amsterdam naar Helder:
Alle weekdagen, v.m. 9.30 tt. (vil Püitaerend,
aank. Helder 5 u. n.m.).
Alle weekdagen, n.m. 3.u., (vla Zaan, per
nieuwe Salonboot aank. Alkmaar Q u., Hel
der 9 u. n.m.).
Op de Zondagen fen nieuwe Salonboot:
Van Helder naaf Alkmaar (Schoor) en Bergen)
8 uur. rjoi.
Vm Alkmaar nxzr Helder 6 a
1
2
06
6
L06:
18
20
21
22
28
24
26
28
KfS
te
Keft
Bb
26
mm
86
2
2
11
8
8
0
10
7
2
1
4
1
4
2
2
2
2
0
2
2
8
4
6
6
8
6
put.
10
9'
8
22
16'
16'
14
18
12
12
8