!t V. L 1 AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Een nieuw punt op het ^mandelingen-programma. Onw lucht haven. Poatzegeltentoonstellln^ Saccu en VanzettL Wél la het vreemdelingen-seizoen aan het ebben, wél vertoonen de hoornen brillen en de kuitbroeken, de Baedekers on de rond-kijk-bussen (wie geeft ona voor het uitheemsche „aight-eeeing car" een goed Nederlandflch woord?) zich minder in onze straten maar toch nog steeds wordt een groot deel van onze, volgens de jongste op- gave beschikbare 2000 hotelbedden besla pen door bezoekers van over de grenzen die de Rembrandts en Marken komen zien.En Schiphol moet men er tegen woordig eigenlijk bijzetten, zooals een per soonlijke ondervinding me dezer dagen kwam bewijzen.Ik was door een in Holland toerende Hongaarsche opgecom mandeerd ja, zoo moet het hoeten, want een, al is 't nog zoo vriendelijk en beschei den gedaan verzoek geldt in dergelijke ge vallen natuurlijk als een bevell om haar voor een tweedaagsoh bezoek als gids te dienon. De stad zien?.... In zoo'n om standigheid komt, ook al heb je neigingen nu eens een ongewoon, origineel program ma op te maken, aanstonds het slour-ant- woord: Marken, Rijksmuseum, de grachton en t Kolkje als een papegaaiendeuntje in je opschieten. De leverde mijn bezoekster dus den eerten dag plichtgetrouw aan het Marberbootje af in de verwachting dat ik haar 's avonds zou terugvinden opgetogen over de wijde pofbroeken, de klompen de vele rokken, de huikjes op palen met de bedsteden, de kanalen, de molens en wat dies meer zij.Het kwam anders uit. MJju bezoekster, alhoewel blijkens haar gemeende bewondering voor onze kunst verzamelingen voor onze stadsgezichten allerminst gespeend van kunstzin of oog voor het schilderachtige, bracht als hoofd indruk van haar Markensche boottocht mee terug: dat t zoo lang geduurd had en 't aou langzaam ging.f. h ja, vis- schera en die bootjes en die buikjes, heel interessant, heel merkwaardig en pit toresk hier en daar, maar om daar nu een heelen dag aan te bestoden?.Het moderne geslacht, en daartoe behoor011 zjj, heeft er 't geduld niet meer voor, evenmin als t geduld heeft lange romans, lange hoofdartikelen of lange.beschrij vingen en televen te lezen.Ik breek dan ook hier het min of meer geregeld re laas van deze persoonlijke ondervinding af om direct te komen tot doopenbaring die zjj mi} bracht, deze n.L: dat de bezoek ster op haar Amsterdamsch programma, hetwelk zij eerst geheim had gehou den omdat zij aanvankelijk mijn plaatse lijke bekendheid den voorrang wilde geven, als één van de voornaamste pun ten had staan: bezoek aan Schiphol en luchtdoop door de K.UU.1 Het is al meer gezegd: wt) toonen als natie dikwijls weinig zelf-besef; wij lijden zelfs min of meer aan een minderwaardigheids-com plex zooals dat deftig-wetenschappelijk heet. Voor wat het verleden en, in 't bij zonder, onze gouden eeuw ons heeft nage laten, ja, daar durven we mee voor den dag kernen, tot vervelends toe! Voor wat ons heden aan goeds oplevert de- monstreeren we daarentegen veelal een soort.valsche schaamte of een vreemd soort nonchalance. O! Ja, we wisten 't wel, als we er eens goed over dachten, dat onze vliegindustrie en ons vliegwezen er zijn mogen, maar eigenlijk stonden we toch wel wat., paf toen van Lear Black voor zijn millinnairs luchtreis naar Indië Iuist onze K.L.M. en een van onze Fok- ermachinos uitkoos. En even paf staan we als 'n toeriste als A'damsohe beziens waardigheid en hoofdpunt op haar pro gramma Schiphol en een vliegtocht^ boven de stad zet. Wordt het geen tijd, zieÉ hier de conclusie, dat we in het..papegaaien deuntje bovengenoemd, ook Schiphol ln- lasschen?En wat minder nadrukke lijk den klemtoon op Marken leggen?. Dat de vlIegerU en Schiphol er zonder ons zelf ook meer en meer in komen be wijzen de cijfers. In de ufgeloopeu uiaand hebben b.v. uiet minder dan 1826 men- schen als rond-cirkelende duiven boven onze daken en boomkruinen getoerd. En hoe het eigenlijke luchtverkeer gestadig toeneemt blijkt wel uit de vervoeroijfers: jJ. Juli 2216 passagiers tegen 1648 in het vorige jaar; toename van het briefpost- vervoer in het laatste halve jaar: 400 pet. van het pakkot-vervoer: 200 pot. ltekent men de andere lijnon die naast de K. L. M. ook Schiphol aandoen er nog bij dan wor den de laatste twee cijfers zelfs 600 pet. en 250 pet.! Zelfs een wat minder ge lukkige periode, een noodlanding, een enkel ongeluk, houdt den snollen groei van de bedrijvigheid in ons centrale lucht station niet tegen. Zelf kon ik het deze keeu. niet oonstatoeren. Ik kwam er juist een dag nadat het bericht van de nood landing in Engeland waarbij een mecani cien het leven verloor zeker 7 a 8 van de vliegtuigen der geregelde lijnen aanko men en vertrekken allen op z'n minst goed bezet Daar naast gingen nog telkens hee- le gezelschappen kwartlortjos-monschun (het uiouwe woord dat we nu langzamer hand wel voor dagjesmonsohon op lucht vaartgebied zullen moeten gaan uitvin den) de lucht in gaan.Onze moderne ÜJ*i houdt van geen omslag. Alles gaat nuchter en doodgewoon, het bijzondere en uitzonderlijke draagt voor zoover het de „stoffelijke vormen" betreft waarin het zich vertoont geen bijzonder kenteekon meer, «reen kleurig kleed, geen statie- rok. Zoo ergens dan geldt dit op lucht vaartgebied. LLndberg, nog wnmr kort ge leden de man, de held van het oogenblik, •tapt, zonder vertoon uit een kring van omstanders haast ongemerkt mot z'n broodje met kip en z'n veldffesoh in do machine die hem over den Ooeaan zal voe ren en stapt er, wel niet ongemerkt, maar dan toch even kalm en nuchter met. een strooien hoedje in PorUa uit. En zoo mw hat l4Qzuudw o eiu uii /AiUilvriuke Er rijn menseden die.... postzegels verzamelen onnoodigen omslag, nutte loos tijdverdrijf voor aan huis gebonden halve invaliden, of een spelletje voor kin deren noemen.Anderen vinden het '■chter een belangrijke bezigheid, noemen de postzegelverzamelaars nooit ander» <kin met den wetenschappelijk en deftig illnkendcn naam van philatolistep en prijzen hen als de waardige dragers van do sohoone vaderlandsche karakter-eigen schappen: degelijkheid, ordelijkheid en nauwgezetheid. Tot die anderen behoort dan o.a. de heer Damme, directeur-gene raal van onze PotóeriJoo» die hier dezen Donderdag do postz'-geltcntooiistolLiug door de haar 26-jarig jubileum vierende vereenlging Hollandia in de zalen van llellovue georganiseerd. Maar misschien s dezo Heer geen onbevangen beoordee- aar; de materioelo voordeelen, die de verzamelaars zijn bedrijf, door middel van afname van overdruk-reatanten en andere vrijwel onverkoopbare partijen, bieden z|jn daarvoor te kennelijk!.Er zijn ichter in onze stad een groot aantal oti- >ev ooroord oelde liefhebbers die hun •art, zonder andere overwegingen dan die van ware onbaatzuchtige liefde, non iet thans in Bellevue gebodeno kunnen ophalen. De hier bijeengebrachte verza meling is zeker van een omvang en waarde als men slechts zelden op dit jcbied zag. Collecties die voor niet min- ler dan een ton verzekerd zijn, treft men er aan, evenals geheel complete stellen „specialiteiten'' als luchtverkeers-postzo gels, -veldpostpostzegeis, -over en -mis drukken, enz. enz. Het is voor een ge woon monsch om van te duizelen. Maat oen guwouu mnnsch is geen phllataliüt. van onze groote en meest bezochte lucht haven ook alleen in do gevoelens en d ge dachten dio zij opwekt te zcoken.„Stof felijk" doet zij zich aan het oog zonder meer niet anders voor dan als een.wat slordige fietsen-reparatie werkplaats waar, schijnbaar zonder veel methode een aan tal monteurs met sleutels en poetsdoek aan bet werk zijn. Voor de deuren van de groote betonnen vloer en dan ver der niets den een uitgestrekt stuk wei land. waarop zoo nu en dan een vreemde vogel neerstrijkt, die rnt el-bek kend en wat onbeholpen naderbij wag geltEen wat wankele, groezelige bank, met de op de leuning geschilderde mededeeltng: only for passenger»; alleen voor passagiers; een karretje met wat etenswaren onder de hoede van een kell- ner (t eenigste uniform dat hier te be kennen valt!) verloren ln deze groote ruimte en een paar hokjes die als kan toor dienen: ziethier eigenlijk het gehoele geval.Hoe kort is 't nog maar ge leden dat er onze land-stations bij het vertrek van een trein een heele rituoelo behandeling werd voltrokken!.... Rood- bepette. goudgegalonneerde chefs, waarschuw iiig.siM'i zooveel minuten voor den tijd; drie bel-signalen op het uur zelf; fluitje, enz. enz. Waarna dan nog kwam afscheidnemen en minutenlang nawuiven van de reizigers door hun vrienden.... Hier, op Schiphol, niets van dit alles.Een machlDe staat bul ten op het vela klaar. Even knettert en ratelt do motor, proefdraaiend. Een paar mensch Jea, alles wordt hier klein door do enorme afmetingen van hangar zoo wol als veld, komen zoo nu en dan aangewaggeld, vragen aan een toevallig voorbijkomend mooano: „is 'm dat voor Parijs,.Voor Londen,.voor Ber lijn?". kruipen iu do cabine. Het deur tje gaat dicht; sneller draalt de schroef, oorver-l oovend wordt het geratel. De vo gel waggelt weg het veld op, neemt z'n aanloop, komt los van den grond en la binnen enkele minuten bulten nawuif borelk.Zonder verbeelding, zonder vorder weten en voorstellen dan het di rect voorbanden® kom je er hier niet. Ziet, zooals ik dezen koer zag, ean het ftenswagentje den ouden heer tegen zijn dochter doodgewoon en nuchter moppe ren over het door haar voor hem uitge zochte broodje met vleesch.Ziet haar daarna het meegedragen mandje openen om het troetelhondje even op het gras te zetten en te laten doen wat hoDdies meestal in hert gras doen.En, zonder do voorstelling en het wéten, zie je niet anders dan oen klein-stad tafereeltje van ren honderd jaar geleden, toen de dili gences nog reden.Maar weet dan dat deze vader en dochter zoo juist uit de machine die van Malmö binnenkwam stapten en na de lafenis en hot uitlaten van het hondje zoo dadelijk weer in de machine voor Parijs zullen stappen en, in de voorstelling, gaat de roman van dozen onzen modernen tijd open, die in do lucht reeds volkeren, landen en steden tot een vast web gamenweefde, waaruit ook de scheidende factor tijd al meer en meer verdwijnt, terwijl z^J op aarde nog als gebroken draden ver uiteen liggen niet alleen in den tijd maar op zoo veler- "ed gebied, helaas. Laat ons naar do lucht zien! Het luchtkasteel dat wij ln dezen tijd bouwende zijn kan voor de aarde, an ders dan die oudore luchtkasteel on, die er nooit ln werkelijkheid waren, tot voor beeld strekken. Intusschen: een klein beetje meer kleur, een klein beetje meer decorum, een enkel uniform, een paar behoor- jjko wachtkamers, wat duidelijke borden met vertrek-uren enz. /lat kan en mag, ïoezeer alle onnoodlge omslag ook ver foeid wanlt, toch weil niet aan Ingewikkelde recht», of andere philooophieën doet voedt spontaan dat de eene mensch niet het recht hoeft hét leven van een anderen mensch te nemen. En als dan bovendien nog het vonnis, waarbij een doodstraf wordt uitgespro ken op vrij lossen grond staat, komt de gewono mensch in opstand on.... be oordeelt, ook al blijft hij zelf thuisf, de betoogers die hier en daar deze week in onze straten na afloop van enkele Saoco en Vanzettl-vergaderingen wat beroerin gen verwekten zeker niet hard. Hij, die gewone, doorsnee-mensch, betwijfelt na tuurlijk wel of men met het ingooien van wat glazen en hot sarren der politie veel verder komt, maar hij begrijpt tevens dat een zoo terecht opgekropt gemoed zich luchten moed.... Ed dezen keer de ge bruikelijke „opgeschoten jongens, die op relletjes belust zijn", maar weer als de eenigste oorzaak te nemen, gaat hen niet goed af. Hij begrijpt zonder daarom nog goed te keurenl PLUIMVEETEELT. Een gewoon mensch is echter wel een.— rimrigtrnf-h IfrWi gbwuuu De oplossing Na Ld5 kan DaE van Blake heeft als oplossing: wordt nu de werking van de toren niet meer belemmerd. Nn o5 v olgt dan D<17 j en na Pf6 kan Do4+. Men lette op de ontpennlng van de looper bij dezo laatste zet F. von Holzhausen - Tijdschrift N. tf.B» ittti NOQ ANDERE ERVARINGEN DE KLOEK. MET Wit begint en geeft mat ln drie zetten. Kgö, Dd2, Pd4, pl 08. Zwart: Kal, pi a2 en b8. Uit de gesohledenia van een opening. 6. Daar de Rublnatein-variant in deze opening een gewichtige rol speelt, willen we nog een voorbeeld er van bezien. De zet van Tarraecb 10 d4 komt hierin naar voren. De partij ia uit een match tuascben Marshall en Eduard Laster. 1 N.V. Eigen Stoomboot-Ondom. JESONA" Marshall. Ed. Lasker. d4 dB c4 e6 Pc8 8 cd6: 4 ed6 Pf3 Pc,6 6 Pf6 Lg2 7 Le« 0-0 8 I.o7 do6 9 Benut bet tempoverlies Le7. Lg6 10 d4 Dit werd door Tarrasch tegen Bnrn ln 1912 gespeeld. Lf6: 11 DM: De theorie geeft Pe4 voor wit Men zie Oapablanca-Lasker 1922 de 9e partij. Pe4 12 De7 Fc518 Dc6 Tael 14 Db6 PgB 16 Lf6 Beter UJkt Ld7. e4 16 Ld7 beter. Nu volgt wending. Nog was deB een mooie Tc6:l Dd6 De6 fe8 Tf6: I Df6 Dh8:-f DeB b4 PfT Pd« PbB 17 19 26 27 bo6: Ld? gf6: Ke8 Ke7 Kd8 Kb8 Kb7 Beter voor wit was Po4 Dc7, Pbfl. Hij Pd6 De7 DM 4- PbB 4- Da8: Lfl 4- Df8 Dg7 Dc8 Db8 volbracht 29 Kb8 80 Do7 II Ka? 82 Kb6 88 Kb»: 84 Kb4 85 c» 36 04 87 KbB 88 opgegeven, een lange tocht I Dr. P. FEENffTRA KUIPER. 1 Jdammen. Bovenstaande stand la uit een party gespeeld in den vierkamp van bet V. A. D. tusacben R. O. Keiler (wit) en M. A. Haye (zwart) welke gepubliceerd wordt ln bet Auguatua-nummer vau >Het Damspel*, officieel orgaan van den Nederlandacben Dambond. De grondige analyse van Springer zegt by dezen staud, waarin zwart aan zet is, dat deze hier voordeel kon foroeeren door 13 -21, waarop wit 6 antwoorden heeft, ui.. Ie. 11—27, 22X8126X87,21-27,32X 12; 28X41 en wint door de dubbele drei ging 41—46 of 18—18 enz. 2e. 82-27,28X8227X18,18X2288X 18, 21-27; 81X22, 17X50 en wint. 8e. 42- 87,24-29 88X24,22X42 62- 27 (of 21X4148X46, 24X80 en wint een stuk. 4e. 43 -89,21-27 82X12.28X84 40X 20, 16X24 met schijfwinst door de dub bele dreiging 11—17 of 18—18 enz. 6e. 44- 39 (de bestozet), 24—29; 88X 24,22X44 40X49,19X80; 26X34,23-28; 32X23, 21—27 enz. met uitstekend spel. 6e. 83 -28,28 X84 40X20,22X88 ;88X 29, 16X33 81-27 (of?), 19- 28; 48-39 (gedw.) 88—88!; 42X88 (gedw.), 28-281; 82X28 (gedw.), 21X82 28-1914X28 38-281, 18-19128X87, 17—22 met be- langryk voordeel voor zwart. In plaats van 1822 in den diagram stand speelde zwart echter 1722, waarop wit sloeg 28X17 en zwart 21X12, waarna de party verder gaat buiten de grens van dit fragment. Springer merkt op, dat wit in plaats vhd 28X17 gerust 26X17 had kunnen slaan, want ae dam, door 1621,1116, 28—28, 1818, 19X60, verliest oen stuk door wit's antwoord 4084, gevolgd door 88- 38 en 26X84. Wijzelf willen hier oven opmerken, dat zwart na 26X17 bfijkbaar een beteren damzet van meer ingewikkelde construc tie kan doen door: 1.621, 17X26; 22 17, 81X22 a)18X27, 82X2128X82,38X 2711—17, 21X12 18—18,12X2819X60 waarin wit moeite zal hebben de dam zonder nadeol op te vangen. a) 82X21; 28X82, 88X27; 11—17, 21X 2819X60. Oplossing eindstand Barteling-Dnssaut Zwart22, 26, dam op 16. Wit: 86, 87, dammen op 8 en 88. 8—17, 22X11 (op 16X48; 17X48; op MX 49; 17X44, 49X40 86 44); 87—32 a) en wint op 21—26, 11—17 of 16—21 door 8849. a) 8849 Is slechts remise door 8187X26, 11—17 I 11 1 4 6 16 36 Lfl JL P 16 26 46 47 48 49 60 In dezen stand, waarin wit altijd een sohyf moet verliezen, probeert hy nog den foutzet uit te lokken als volgt: 48—42, en indien zwart nu den typeslag neemt door 28—2984X28, 26X8440>7 49,24X8186X27,19X28 (op 18X29 dirsot 27-21, 16X88; 42X2) l 3iv28, 18X29; 27—21, 16X27 87—82, 27X88; 42X21 De typeslag van zwart zagen we ln een soortguiykeD stand ln de Paryscbe dam club uitvoeren en de overbiy vende stand zag er veelbelovend genoeg uit om te trachten er een lokzet van te maken. Oplosaing eindspel Weisa: Wit: 48—34, 47—33, 84 -29, 83-8* 3244, 29—38, 49— 82, 44—28 gedw. Zwart46—6,6—46,46—6,6—46, 46—A 346, 46X89. Deldenche Damclub. K a m pioensgroep (Kampioenschap van Helder). Deelnemers gesp. gew. rem. verl. D. O. W. Rab 7 D. Dissel 6 J. O. Rossen 8 P.J. DuyvelshofT 6 H. Berghuis 6 W. Probleem l 8. Slort 8 4 4 0 1 0 Stoll Vuurman v. Leeuwen G. Fontoyn J. Arenda A. Jaring Groep A. 12 18 8 10 18 6 7 4 L. Simouse 18 P. H. O. Groene-12 meljer P. Slort 18 R. Dol 14 J. J. Amiabel 11 J. v. d. Borg 18 W. Oostendorp 9 O. de Heer 14 W. N. Kriele 14 B. Bak 10 Groep B. 7 .6 6 6 4 5 I 1- 0 1 1 8 0 1 1 0 t 2 1 1 4 1 0 1 0 7 0 9 6 4 6 4 1 7 9 9 6» 4 2 1 28 17 8 7 7 0 11 5 Kleine eyfer aantal afgebr. partyen- Heel veel verkeerds kan er nog gebeuren ils de kloek reeds een of meer dagen goed op haar eieren heeft gezeten. Ten eerste storing ln haar onmiddellijke omgeving door nieuws Merige roofzieke katten of ook laatige woe lige honden. Dan raakt de hen haar rust kwijt, verdedigt zich tegen haar rustverstoorders, bijt van zich van zich af, of vliegt wanhopig van haar nest. Ia het dan een wonder dat te oen of meer eieren breekt? Nog veel erger is het bezoek van ratten In de ni hteiijlre stilte. Leve ha'en de eieren on der de hen weg, hetgeen ook niet zonder achermutaellng gebeurt en waarbij aoms eieren sneuvelen. Zelfs muizen kunnen heel wat achade doen aan een broedsel. Dit gebeurt maar al te vaak, als men de voorzorgen niet genomen heeft de langstaarten uit bet broed- hokje te houden. Voor ventilatie maken wij wel ia waar met oen centerboor eenige flinke gaten, maar daarin slaan we dwars een spij kertje, soms twee, waardoor de opening ver kleind wordt zonder aan de ventilatie te kort te doen. Danr er bi] een goede Behandeling van ge regeld op tijd voeren geen eten bij het broed- hokje aanwezig ia, blijven de muizen weg en zoeken elders kans aan ban snoeplust te vol doen. Ook kunnen we rondom het brood hokje wat terpentijn verstuiven, iets waar muizen niet op gesteld zijn. Verder kan men er een schoteltje neerzetten met een droog mengsel van meel, suiker cn gips. Ala daarnaast dan en ander schoteltje met water staat ia men klaar. De muizen snoepen van het mengsel, gaan dan drinken en ln hun darmkanaal ver steent de gips. Dit middel kunnen de muizen niet versliepen, maar de ben mag er niet aan komen. De gevolgen van het muizenbezoek cunen zeer ernstig zijn. Ten eerste veroor zaakt het onrust en Hjten van de kip en als de kuikens uitkomen, loopt het heelemaal mis, daar de kloek, in de meening dat er weer mui zen zijn, het paa uitkomende kuiten gaat pikken. Het diertje laat naturlijk een smarte lijk piepen hooren, waardoor de kip tot rade loosheid komt, met gevolg, dat zij de kuikens, zooala men dat noemt, vermoordt. Haar moe dertrouw gaat buiten haar schuld den ver keerden weg uit. Een vaak voorkomende ramp Is bef als 3e dr kip van het nest wegloopt en niet meer wil zitten. Waarom? Doorgaans luis. Een goede broedster, die naar behooren verzorgd wordt, gaat niet in staking, maar wil veel langer dan haar drie weken op het nest blij ven. De oorzaak ligt dus ln mijt (luis). AJs die mijten ct zijn, meegebracht door de hen, vermenigvuldigen deze ongelooflijk sterk door de' aanhoudende warmte, die in het nest ontwikkeld wordt. Zi] putten de broedeer uit door bloedaftappen, beletten baar rustig te zitten en het dier verbleekt merkbaar. Ditzelfde komt ook als de broedhefl kalk putten heeft, die ondragelijk jeuken eu die ook aanleiding kunnen zijn tot verlaten der eieren. Op deze ontdekt men vele bloedstlpjes, die niets anders zijn dan door de borst der hen platgedrukte mijten, die zich met bloed hadden volgezogen. Dr verzwakte vo^el ver laat haar eieren en de eigenaar is dc dope. Hieruit blijkt hoe noodig het is met zuivere dieren en zuiver nest te beginnen Vóór het zetten bestuiven sommigen dan ook de hen met insektenpoeder of iets dergelijks. De goe de kippcohouder waakt steeds tegen de luis. Eindelijk nog kunnen de eieren bevuild wor den. Ook iets dat vaak een gevolg is van niet nauwkeurige behandeling. Het voer moet uit haar gewoon graanmengsel bestaan, anders niets. De voedering der broedster op een vast uur en wel zoo, dat het gebeurt gelijk met of even vóór het voeren der andere hoenders ln de ren. Om goed te kunnen nagaan of alles wel gebeurt tijdens het luchten, is het raadzaam slechts ééne hen in ééne afzonderlijke ruimte te plaatsen, zoodat men zeker weet dat zij haar meststoffen heeft afgegeven. In 't begin der drie weken lucht men korter dan later, ook bij koud weer duurt het niet langer dan io a 15 mi nuten. Men moet de hen steeds onder contróle houden. Wil: Van Helder naar Amsterdam: allo weekdagen, behalve Dinsdags, v.mu 7.30 u. bovendien Maandags n.m. 11,u. Van Amsterdam naar Helder: alle weekdagen, behalvo Dinsdags, v.m. 9.30 u. op Dinsdag v.m. y .iu u. Va»1 15 Juli t.m. f September: ovtt de Zaan Van Helde,- naar Amsterdam: Alle weekdagen, v.m. 7-ao (vis Zaan, per nieuwe Salonboot, aank. Alkmaar to.30 vrn.. Amsterdam 1.1b n.m.) Alle weekdagen, nm. 11 u. (vis Pu mierend, Bank. Alkmaar 3 u., Amsterdam 5.30 van.). Van Amsterdam naar Helder: Alle weekdagen, v.m. 9.30 tt. (vil Püitaerend, aank. Helder 5 u. n.m.). Alle weekdagen, n.m. 3.u., (vla Zaan, per nieuwe Salonboot aank. Alkmaar Q u., Hel der 9 u. n.m.). Op de Zondagen fen nieuwe Salonboot: Van Helder naaf Alkmaar (Schoor) en Bergen) 8 uur. rjoi. Vm Alkmaar nxzr Helder 6 a 1 2 06 6 L06: 18 20 21 22 28 24 26 28 KfS te Keft Bb 26 mm 86 2 2 11 8 8 0 10 7 2 1 4 1 4 2 2 2 2 0 2 2 8 4 6 6 8 6 put. 10 9' 8 22 16' 16' 14 18 12 12 8

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 6