BINNENLAND tulgen, va-arvan 16,599 auto's, voor <ïe Len néstraat en 1758 trams, 11,584 auto's, 1169 voertuigen met paarden bespannen, 1480 fietsen en 888 motorfietsen voor de Friedrlch EbeUwtraat. Tusschen vtjf en zes 's middags lg bet kruispunt fcet drukst, dan passeeren er 88 voertuigen per minuut. stelende lekkerbekken. Te Chalons sut Marne ls sinds eenlgen Öjd een geheimzinnige inbrekersbende aan het werk, die door de tuinen de keu kens pleegt binnen te sluipen en zich daar aan spijs en drank te goed doet Negen nachten achter elkaar zijn verschil lende bewoners van Chalons op deze wijze bestoten. Hoewel de Inbrekers zioh met deze lekkernijen voor de maag tevre den plegen te stellen, begint men zich onder de bewoners toch wat ongenwt te maken, nu het de politie mnar niet ge lukt deze stelende lekkerbekken te ont dekken. DE SPOORWEGEN IN ENGELAND. De nngelnkstatlsttek van 1926. In 1926 zijn op het Engelsehe spoor wegnet 874 personen gedood en 28,438 gewond. Het geheele aantal dooden ls 91 minder dan in 1925, maar de getallen voor de passagiers met 13 dooden en 765 ge wonden In '26 tegenover slechts 1 doode en 891 gewonden in 25 zfln veel ongunstiger en boven het gemiddelde van de laatste 10 jaar. Ruim twee derden van het totaal aantal dooden en gewonden behooren tot het oeraonee! der onderscheiden gpooi wegmaatschappijen. BRAND EV EEN GEVANGENIS. In de schrljnwerkerswerkplanbi, die gevestigd is in een van de vleugels van de oentrale gevangenis te Nuettringhau» ■en, ls Dianagnadht door nog onopge helderde oorzaak brand uitgebroken. De brandweer kon Slechts met groote moeite beletten, dat de brand oversloeg naar dat g^.'ee'.te van het gebouw, waarin zich de cellen bevinden. \7Jf of zea wagons hout en alle werktuigen uit de schrijnwerkerij sljn door den brand vernield. EEN DROEVIG EINDE VAN EEN ONBEZONNEN HUWELIJK. De Belgischo bladen vermelden de vol gende treurige geschiedenis: De echtgenooten Rnyraond Oharrler, ▼en Momignis, hadden hunne echtschei ding aaugevrangd. Dinsdagmorgen moes ten zij te Chimay vóór de rechtbank ver schijnen. Daar de echtgenooten nog maar 19 jaar oud waren en slechts sedert vier maanden gehuwd, trachtte de rechter eene verzoening te bewerken, maar de vrouw wilds van niets hooren en wei gerde volstrekt bet echtelijk leven te hervatten. Dit bracht den man, glasblazer van beroep, zoo.tarlg van zijn zinnen, dat hij bij een wapenhandelaar een revolver ging koopeu en aan den uitgang van het ge rechtshof zijne vrouw afwachtte. Toer deze verscheen, vergezeld van hare ouders, sprong de jonge man op hen toe en loste drie kogels in hunne riobting. Doch slecfata e> n der schoten trof den schoon vader lichtjes tn den rugde twee andere gingen verloren. Maar verschrikt en al roepend waren de vrouw en hare ouders heengeloopen. Meenende dat hij hen goed had geraakt, keerde Charrier het wapen tegen zich zelve en met een enkel schot maakto hij een einde aan zijn jeugdig leven. DE EENZAAMSTE man VAN DK WERELD GESTORVEN. De eenzaamste man van de wereld is dood. Hy stierf op of omtrent Nieuwjaars dag 1927 en zijn overlijden is aan de wereld niet vóór de tv-eede week in Au- gustua bekend geworden. Zijn naaru wa» Eector Pitchford, van onbekenden leeftijd, on hij vertegenwoor digde de Sabellum Trading Company te Londen op een geïsoleerde plaats zonder naam aan de Oostkust van Baf fin Island. Het korte feit van zijn dood is uit Pond's Iniet draadloos gemeld door het stoom schip Beothic dat dit jaar de Pool-expedi- tie van de Canadeesche regeering naar het Hooge Noorden had gebracht. Zeven jaar lang had Pichford op deze verlaten plek geleefd, diep binnen den Poolcirkel, en op een paar graden van de Pool zelf. Z«n naaste buren waren eenige honder den mijlen ver; zijn eenige vrienden een paar half wilde Eskimohonden. Den geheelen vorigen zomer had Pitch ford vergeefs op de stoomboot gewacht, die hem eten en kolen moest brengen, maar zjj daagde zij niet op. De Eskimo's lieten hem op den post in den steek en mer. vermoedt dat hij van koude en ge brek is gestorven. Weinige menschen weten iets van Pitch ford behalve, dat hij een bul had van een vermaarde Engelsehe universiteit en een Autoriteit was op het gebied van sterre- tt?6' 8e°l°8i® eu topografie. Bommig« van zijn kaarten van de Baf- m-baal zyn door do Britsohe admiraliteit gnomen. In den oorlog was hij offl- ?®r °P ®en Cingelsohen mljnveger, die ge- edeerd weid en bij dit voorval verloor Vb gehoor. v ar.ede j^j. ontmoette inspeoteur Wil- rr-*» v®0 de Canadeesche politie, terwijl bP de Baffin-lsiand patrouille-dienst ueed, Pitohford op eenige mijlen van zijn "Uis. Hjj leed toen aan sneeuwblindheid. »Ik oioet loop'-n, loopen", zeide hij, „om «t?™1 bUjveu, want ik hob geen brand- f™0" - De inspecteur bood aan om hem -mar d6n naastbijzijnden politie-poBt te urengen, maar daar wilde bij niet van hcoren. t 'lerstdag 1926 sohreef hij de laatste woorden in zijn journaal. HU was toen «ïe^ en dit bevestigt, naar men meent, de P^eratelling dat hU alleen in de yswoes- ^mj van den Poolnacht bezweken is aan 9 gevolgen van koude en ontbering. De »Evening Standard* heeft nadere bUzonderheden vernomen over den een zamen man Hector Pitohforth, dié ln het hooge Noorden, op het eiland Baffln van koude en ontbering is gestorven. Ze zijn aan het blad meegedeeld door een jeug dig Londenaar, Wigglesworth geheeten, die in 1924 assistent had willen worden van den overledene. Wigglesworth was met het schip, .dat de verblijfplaats «n Pitchforth bij Knap Kater, eens per jaur aandeed, meegekomen, doch deze had hem afgeraden te blijven en dit in een brief «an de moeder van den jongen man, dien hij hem meegaf, nader gemotiveerd. Het was onmogelijk, zoo schreef hU ons, den jongen man plaats aan te bieden in huis, dat slechts één kamer bevatte, elf bij zes voet mat en op een groote pakkist leek. In den winter is, zoo deelde hg verder mee, het eiland Baffin omringd door een ij sgordel van20 tot 100 mijlenlbreed, zoodat van varen geen sprake is. Men zou net zoo goed op een andere planeet .cunnen leven. Toen Wigglesworth hem voor het eerst ontmoette, was Pitchforth in dierenvellen gekleedhij was toen vier jaar op het eiland geweest. Hij ried den jongen man aan het volgende jaar terug te komen als hij een beter huis had. Men at s avonds vleesch in blik en eigen ge bakken brood met boter, die door het schip was meegebracht. De Eskimo's noodigden het tweetal uit in hun hutten te komen en groot was de pret toen de inboorlingen er op stonden de polen van PitChforth's galvanische batterij vast te houden. Ze noemden het een »duivelma- chine*. Pitchforth placht om 5 uur 's morgens op te Btaan. HU werd gewekt door de koude. Zijn dag was gevuld met jagen, schieten, het zorgen voor zijn honden en het repareeren der sleden. Op sommige tijden van het jaar trok hU over land naar eenige der vUf handelsstations op het eiland, waar hU met de Eskimo's han del dreef. Als het onmogelUk was over land van het eene station naar het an dere te komen, ging hU een eind met de stoomboot mee, die eens per jaar het eiland aandeed. Toen Wigglesworth hem in den zomer van 1924 verliet, had hU nog leeftocht voor twee jaar, alles geconserveerd. HU heeft op deze voorraden tot eind 1926 geteerd. (De jaarlUksche boot was, zooals gemeld, in 1926 niet komen opdagen). Herhaaldelijk had het weinig gescheeld of hU was door koude omgekomen. Op een nacht ging zUn petroleumkachel uit. Toen hU wakker werd waren zUn beenen tot aan zijn knieën bevroren en schier den heelen dag was hU er met hulp van de Eskimo's mee bezig geweest den bloedsomloop in zUn ledematen te her stellen. Dat Pitchforth nog voor een jaar leef tocht extra bad kwam doordat hU ook de beschikking had over den voor Wig glesworth bestemden voorraad als deze gebleven was. Pitchforth leverde aan de Eskimo's geweren, ammunitie, grammofoons en kinderspeelgoed, in ruil voor vellen van witte en blauwe vossen, rendieren en beren. De winter duurt op het eiland, dat tusschen Groenland en Noord-Canada ligt en 150 Eng. mUlen breed en 600 myieu van N. naar Z. is, negen maanden, met inbegrip van drie maanden scheme ring met zware hagel- en sneeuwstormen. Vaak daalt de temperatuur tot 68 gr. en meer onder nul. Soms ging de eenzame handelaar de bergen in, in de hoop edele metalen te vinden; hU dacht dat er goud was. Aan het dagboek van den overledene ontleent de »Evening Standard» nog en kele passages, waaruit blijkt dat hU zich vermaakt had met de Eskimo's, die op zijn rolschaatsen wilden loopen. Een der mededeelingen in dat dagboek luidt sober en veelzeggend„Beo in drie weken niet buiten de deur geweest. Voortdurend sneeuwstorm". TWAALFHONDERD MAN OP STRAAT. Indien de A. T. O. het personeel van Van Gend en Loos niet over neemt Naar de Avondpost verneemt ls door de hoofdbesturen van de Moderne en R. K. Transportarbeidersbonden en de bonden 'van Handels- en Kantoorbedienden geza- menlijk aan de directie van de Algemee- ne Transport-Onderneming (A.T.O.) ver zocht om, indien de A.T.O. in 1928 over zal gaan tot de instelling van een goede rendienst in den geest van dien van Van Gend en Loos, nu 't contract met die fir ma is opgezegd, het geheele personeel van Van Gend en Loos over te nemen. De directie der A.T.O. heeft hierop ge antwoord, dat in deze geen enkele beslis sing nog genomen wordt, daar de plan nen omtrent hetgeen door de A.T.O. zal worden gedaan inzake dit goederenver voer, nog absoluut niet vaststaan. Om trent de personeelkwestie zal de directie zoo noodig, met de hoofdbesturen nader overleg plegen. Aan de directie van Van Gend en Loos hebben genoemde hoofdbesturen verzocht om, indien de A.T.O. eventueel een deel van het personeel niet mocht overnemen, voor dat personeel een fonds te stichten om hen daaruit financieel schadelooa te stellen. Het geheele personeel van Van Gend en Loos, administratief zoowel als bestel lend, enz. bestaat thans uit 1192 perso ren, waarvan ongeveer 20 procent ouder dan 45 jaar en een aantal zelfs reeds bo ven de 65 jaar is. Door de reeds genoemde vier organi saties worden thans met de directie van Van Gend en Loof onderhandelingen ge voerd over de instelling van een pen sioenfonds voor het personeel. De direc tie sou daarvoor als grondslag 100.000 storten, benevens een jaarUjksohe bijdra ge van 15.000. Over een en ander worden de onder handelingen nog voortgezet. BEWIJSSTUKKEN VAN RIJVAARDIGHEID. De rijproeven beginnen. Op 1 November treden de bepalingen van de nieuwe Motor- en Rlfwielwet ln werking en, na het verstrijken van een overgangs termijn van 8 maanden, moet elke bestuur der van een motorrtjfwiel of auto ln het bezit zijn van een door die wet geëiaoht bewijs van rijvaardigheid. In den vervolge zal leder, die een rijbe wijs aanvraagt, moeten bewjjaen, dat hij' werkelijk met zijn auto of zijn motor over weg kan. Hij zal dus examen moeten af leggen. Deze verplichting is van terugwer kende kracht verklaard voor allen, die na 1 Mei 1924 een rijbewijs hebben gekregen. Rijbewijzen voor 1 'Mei 1924 afgegeven, komen te vervallen en moeten dus ver nieuwd worden. Voor de houders is geen examen noodig. Er zijn dus drie categorieën: De eerste categorie bestaat uit houders van rijbewijzen voor 1 'Mei 1924 afgegeven. Zij moeten een nieuw rijbewijs aanvragen by den commissaris der Koningin en daarby overleggen: a. een uittreksel uit het geboorteregister van de geboorteplaats, óf een uittreksel uit het bevolkingsregister van de woonplaats, öf eenig ander bewysstuk, waaruit de ge- boortedatum van den aanvrager blijkt. In- dien het oude rybewijs wordt overgelegd, wordt dit als voldoende bewijs ter vaststel ling van den geboortedatum beschouwd; b. twee goedgelijkende portretten 8 cM. breed 4 cM. hoog; o. een geneeskundige verklaring, niet lan ger dan veertien dagen vóór de inzending van de aanvraag om een rijbewijs afgege ven en inhoudende de verklaring, dat by den aanvrager geen lichaams- of zielsgebre ken zyn waargenomen, welke hem kunnen beletten een motorvoertuig naar bahooren t«o bösturön» In zijn aanvrage deelt de aanvrager mede, den datum en het jaarnummer van het thans in zljtn bezit zijnde rybewys. De aanvrager kan dus ln het bezit van zyn oudie rybewijs blijven en hem wordt vroegtyüig, althans wannee- rijn aanvrage niet op het laatste oogenblik geschiedt, het nieuwe rybewijs toegezonden. De tweede categorie, houders van rijbe- wyzen na 1 Mei 1924 afgegeven, krijgen meer te doen. Deze houders moeten zich aan de volgende regels houden: le. Men stort, by voorkeur op postreke ning No. 124160, ten name van be? Centraal Bureau voor de afgifte van, bewysstukken van Rijvaardigheid te '*Gravenhage, een bedrag van 4. Op het stortingsbewijs (eventueel op de strook van den postwissel en dus niet ln afzonderiyke correspondentie) moeian naam en voornamen (voluit) jan den aanvrager diens geboorteplaats, Jaar van geboorte, zijn tegenwoordige woonplaats met volledig na der adres en mededeellng omtrent aard, Jaar van uitreiking en jaarnummer van het even tueel ln aanvragers bezit zyrie rybewhs worden medegedeeld. Ook moet vermeid worden of het rybewijs dient voor solo- motor of wel voor het besturen vaa een mo torrijtuig op meer dan 2 wielen. Wenscbi men belde, dan zijn twee a-fzonderiyke aan vragen en twee afzonderiyke stortingen noodig. Opgemerkt wordt, dat een motor rijwiel met zijspan een motorrytulg op meer dan twee wielen is, zoodat voor een motor rijwiel, dat nu eens met en dan weer zonder zljspanwagen wordt gebruikt, twee rijbewij zen noodig zijn. Personen, die den ifeftyd van 18 jaar nog niet hébben bereikt, kunnen geen rijbewijs voor het besturen van m>tor- rijtuigen op meer dan twee wielen verkry- gen. Voor het besturen van motorrijwielen, met welke geen grootere snelheid, kan wor den bereikt dan 30 KM. per uur, kunnen personen van 1618 jarigen leeftijd echter wel een rijbewijs verkrijgen. Voor perso nen, buiten het land woonachtig, gelden an dere bepalingen. 2e. Men ontvangt, nadat de storting van 4 het Bureau heeft bereikt, een bericht, waarmede men zich moet wenden tot een in dit bericht vermelden adviseur, die daar op tijd en plaats voor het afleggen van een rijproef vaststelt. 3e. Nadat het Bureau rechtstreeks van den adviseur bericht heeft ontvangen of de rijvaardigheid van een aanvrager al of niet voldoende kan worden geacht, wordt het ryvaardigheidsbewIjs. resp. een afwy- zend bericht, aan den aanvrager gezonden. Gerekend wordt, dat het examen onge veer een kwartier zal duren. Elk kwartier verschijnt by eiken examinator dus een wagen of motor. Wachten is daardoor uit gesloten. -Heeft men van het Centraal Bureau een bewijs van rijvaardigheid ontvangen, dan vraagt men pas, voorzien van dezelfde stuk ken en op dezelfde wijze als de eerste cate gorie, een rybewys aan. Wie in het geheel nog geen rijlbewys heeft, maar er een wil aanvragen, moet ook beginnen 4 gulden te storten by het Cen traal Bureau, met opgave van dezelfde ge gevens, dan examen doen, en daarna pas het rybewys aanvragen. Aanvragers, aan wie vóór 1 Mei 1922 een rybewys is afgegeven door een commissaris der Koningin van een andere provincie dan waarin de aanvrager tbans woont, zijn als regel verplicht het in hun bezit zijnde rij- bewys by de aanvrage in te sluiten, zoodat deze groep personen, tijdeiyk zonder rybe wys zullen zijn. Deze inzending van het oude rybewijs is niet noodig, indien de aan vrager desgevorderd (in enkele provincies zal dit kunnen geschieden) een verklaring overlegt, afgegeven door den commissaris der Koningin, die vroeger het rijbewijs heeft uitgereikt, welke de juistheid van de opgaven van den aanvrager staaft. In den komenden tjjd zullen naar schat ting 80.000 examens worden afgenomen. Het is dus zaak zich zoo spoedig mogelijk, volgens de hierboven aangegeven manier, tot het Centraal Bureau te wenden om examen' te doen. Luchtvaart. MEXICO EN DE LUCHTVAART, Biykens een Reuter-beridht uit Mexloo Sprietloopen, 6 deelnemers: le pr. Jaoob Hoogmoed; 2e pr. A. Oornclisson; 8e pr. W. Stadig Hz. Tonnetjes kruien, 20 deelnemers: le pr. G. Tljsen Jbz.; 2e pr. 8. Bakker; 8e pr. D. vliegers naar Europa gezonden om daar den vooruitgang van de luohtvaart te be- studeeren. Deze vliegers zttn gemachtigd .om voor een bedrag van 50,000 vlieg- J tulgen aan te koopen voor de Mexioaan- sche regeering. DE GROOTE VLIEGTOCHTEN. De sporen van de „Old Glory". De plaats waar de overblijfselen van de „Old Glory" zijn aangetroffen, n.1. ln het hartje van den Atlantischen Oceaan maakt het hoogst onwaarschynUjk dat de vliegers zich aan boord van het een of ander schip kunnen bevinden. Waren zij daarna opgepikt, dan zou men het nu al lang moeten weten. De Prlde of Detrolt Uit Omoera (by Nagasaki) waar Broek en Schlee dezer dagen waren aangekomen met de Prlde of Detrolt, wordt gemeld, dat de beide vliegers vast besloten zyn om den tocht over den Stillen Oceaan te vol- ^heeft Mexico een groep militaire Lont jZi. pr> Tjj^n js. 100 M. veldloop^ aantal deelnemers 10. le pT. P. Spaander, 18V» aec.; 2e pr. J. Hoogmoed, 14 sec.; 8e pr. S. Poel, lo sec. 800 M. veldloop, aantal deelnemers 6: le pr. P. Spaander, 49 sec.; 2e pr. S. Poel, 50 Bec.; 8e pr. J. Blaauboer, 51 sec. Touwtrekken, aantal deelnemers 10 ln 2 f:pen, elk van 6 personen); le pr. D. en, 8. Zomerdyk, 8. Poel', O. Bakker en Stadig. Ton lij den, aantal deelnemers 8: le pr. S. Zomerdyk; 2e pr. A. Oornellssen. Tonknuppeien, aantal deelnemers 11: le PT. W. Stadig Hz.; 2e pr. iM. Stadig Hz.; 8e pr. R. Hegeman. De prijzen bestonden In contanten en voor den veldloop in 2 gouden en 4 zilveren medailles. Des avonds gaf de muziekvereeniiging ,,'ApolIo" in die concertzalen van de heeren Lont en Tysen uitvoeringen, die flink be zocht werden. Ten gehoore werden gebracht enkele muzieknummers, een blijspel in één brengen, precies zooals zy dien hadden getiteld „De gevolgen van een kus", voorbereid. Die zal dus zyn, in de etappes $°°r. ™n Guhi- ^neve°8 ,enJc«le voor- i JnnnnMid wav-Island—Hawai-e 11 an- drachten. ander ™rd keurig weer gegeven en viel by de aanwezigen in goe den smaak, zoodat allen volop genoten. Met een gezellig bal werd ook deze avond be sloten. De derde dag, Woensdag, was het bezoek aan de tentoonstelling niet druk. Tot besluit werd 's avonds ln de Kapel door diverse dames en heeren nog een orgelconcert met zang en vioolmuziek gegeven. De Kapel was geheel gevuld en ook dit oonoert slaag de goed. Na afloop sloot de voorzitter met een toepasselijk woord deze zoo goed ge slaagde tentoonstelling. EEN VERRASSING. Door de Ooöp. Boerenleenbank alhier, welke byua 1000 spaarboekjes ln omloop heeft, ls besloten om den lOOOsten aanvra ger te verblijden met een bedrag van 10. SOHAGERBRUG. UITSLAG DER HARDDRAVERIJ. Uitslag der Harddraverij van de ver» eeniging „Voorwaarts" te Schngorbrug. Ingeschreven 17 paarden. Baanlengte 800 Mpter. le prijs 400.— met een gouden me daille voor den pikeur Lady Stalmes van V. de Veen, Haarlemmermeer. Berijder J. van Leeuwen. 2e prijs 100.— Oatharlen Spier van R. van Wleringen, Anna Paulowna. Berij der eigenaar. 8e prijs 60.— Miss Belda Peter van 9. d. Oord, Haarlemmermeer. Berijder J. van Leeuwen. 4e prijs 25— Oatharlen R. van J. Schoon, Medemblik. Berijder J. van Leeuwen. CALLANTSOOG. Gevonden: 1 damesregenmantel, 1 dameshorloge, 1 automobielband. Inlichtingen ter Secretarie. JapanMidway-IslandHawal-ellan- i den—Californië. Weer een succes voor de Prlde of Detrolt i Tokio, 14 Sept De Prlde of Detrolt ls te Kasoemiga-oera, het vliegterrein ten □oord-oosten van Tokio, aangekomen. Biykbaar ls dus het vliegtuig niet be schadigd in den storm, die Nagasaki en het omliggende gebied dezer dagen zoo fel heeft geteisterd. Fonck heeft nog niet gedecideerd. Fonck heeft verklaard, dat hij nog geen beslissing wil nemen over de vraag of hy den vllegtooht over den Oceaan zal op geven. Hy zal de quaestle eerst voorleg gen aan ae Fransche regeering. Te New York zyn de Oarmania, de Lap- ,land en de Transsylvanla binnengeko men, die hadden meegezocht naar de Old Glory. Van die achepen was niets ontdekt ivan de Old Glory. Men weet, nu eohter dat de Kyle wèl eenige wrakstukken van het verongelukte vliegtuig heeft gevon den. TOCH NOG EEN OCEAANVLUCHT? Een roekelooze Jongedame. Wheeling (West Vlrglnls), 18 Sept Miss Ruth Elder was voornemens giste ren naar New York te vliegen, ten einde Zondag te starten voor een transatlanti sche vlucht naar PariJa VLIEGTOCHT OM DE MIDDEL» LAND6CHE ZEE. Pelletier d'Oiay ls ln Weenen gedaald. Pelletier d'Oiay en zyn zwager Gonin zijn Dinsdagmorgen van Vlllacoublay ver trokken om het eerste traject af te leggen van een vlucht om de Mlddelllandsche Zee. Zy haden zich de volgende Indeehng van hun tocht gedacht: Parijs-Boekarest, Boekarest-Aleppo, Aieppo-Jeruzalem, Je- ruzalem-Kafro, KWrx>TrlpoHs, Tripolis» Gabes, Gabes-Tunda, Tunis-Casablanca, Oasablanca-Madrld en Madrid-Parija Het biykt nu echter dat zy den eersten dag 'reeds ln Weenen zyn neergestreken. de plannen van levine. Lervine heeft het voornemen kenbaar gemaakt om heden een rondvlucht naar ihet Oosten te gaan maken. Mogeiyk ook zal hy nog pogen om zonder tusschen- Karadii te bereiken. WIERINGEN. DE FLORA-TENTOONSTELLING. Maandag, den tweeden dag der Flora-tenr toonstelling, kwam er weinig bezoek. Des namiddags zou men een gecostumeerde ringryderij met paard en kar houden. Dit nummer viel echter in het water, daar er slechts één deelnemer kwam opdagent Spoe dig werd een andere wedstrijd aangekon digd, n.1. tonnetjes kruien, waarvoor meer animo bestond. Hieronder volgen de uitslagen der ver schillende bekroningen en gehouden wed strijden. Ter kweékerij uitgereikte bloemen en planten: a. Geraniums, le prijs a Jb. Bakker Jz.; le prijs b S. Tysen Jbz.; le prijs c P. Hellingman; 2e prijs a N. Rotgans; 2e prijs b D. Joh. Bakker; 8e prijs a S. W. de Jongh; de prijs b C. Koorn; 8e prijs c J. Hegeman. b. Knolbegonia's, le prijs Jb. Lont; 2e pr. J. Hegeman; 8e pr. N. Rotgans. c. Primula Oberica. le pr. O. Koorn Sz.; 2e pr. Jb. Bakker Hz.; 8e pr. J. Bak ker Hz. d. Fuchsia's, le pr. S. Wagemaker; 2e pr. J. Brouwer; 8e pr. Wed. W. Snooy. Ter opluistering ingezonden bloemen en' planten: 1. Bladbegonia: J. Bakker Oz.; 2. Aspa ragus Sprengerii: J. Metzelaar; 8. Ama- rylles: S. de Jongh Wz.; 4. Bladbegonia: O. Bakker Jacz.; 6. Amarylies: J. Koorn Vz.: 6. Francaria: Jb. O. Jb. Lont; 7. Marantha: Wed. J. Hermans; 8. Bladbegonia: J. Jac. Bakker; 9. Azalia (bont): H. Stadig; 10. Knolbegonia: Wed, W. Snooy-, 11. Azalea (groen)). T. PooL Groepen. 1. P. Hermans; 2. S. Koorn; 8. A. Bakker; 4. M. Heyblok; 5. Wed. J. Hegeman; 6. J. Rotgans; 7. 0. J. Bakker; 8. O. Koorn; 9. 8. Bakker; 10. O. Maars; 11. N. Stadig; 12. Jb. Kuiper. Veldbouquetten: 1. J. Koorn; 2. A. Bakker Od.; 8. J. Koorn Vz.; 4. H. van Os; 6. G. Heyblok. De pryizen bestaan alle uit planten. Uitslag der gehouden wedstrijden. Mastklimmen, 6 deelnemers: le pr. Jaoob Hoogmoed; 2e pr. P. Spaander; 8e pr. W. Stadig Hz. HeiderAnna Paulowna. WleringenHelder (H. J. Naastepad). Wleringen—Helder Radiografisch Weerbericht naar waarnemingen verricht ln don morgen van 15 September. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt Hoogste stand 762.5 te Isafjord. Laagste stand 748.fi te Karlstadt en Breat Verwachting: Matige O. tot Z. wind, betrokken tot zwaar bewolkt, waarschijniyk nog regen, vooral ln het het Westen, weinig veran dering van temperatuur. Laatste berichten. DE ZWITSERSCHE FEESTEN IN CASINO. De Wieringer Harmonie zal Zaterdag avond de feesten ln Casino komen op luisteren. De heeren arrlveeren te 7 uur aan de Binnenhaven, vanwaar zy door de leden van het Stedeiyk Muziekcorps zul len worden afgehaald. Schipper: L. Borat Vertrek Woensdag en Vrijdag om a nor. K. Volder, Schipper. Dinsdag en Zaterdag. Vertrek 3 uur. Wicringea Vertrek Den Oer er H-hoef Ewijckslala A. Paul. Breezand De Kooij 8.30 n.30 1.10 3.4.50 6.ao Aank. Helder 8.40 11.40 1.25 3.30 5.10 6.40 Tjn. v.m. nn 10.15 ia.a. 7-45 10.30 ia.15 a.15 8.10.45 12.30 a.30 8.10 II.13.45*) 2.45 8.30 II.IO 12.55 2-50 8.30 11.30 I.IO 3-45 5-15 4-— 530 4-15 5-45 4.30*) 6.— 4.40 6.IO Vertr. Heider De Kooij Breezand A. Paul. Ewijcksluia Hlwef Aank. Oerer njn. 3. a.30 a.30 a.40 2-55 3.10 3.25 3 3-20 n.m. 3-45 405 4-15 4-25 4.40 4-55 5.10 n.m. n.m. 5-45 6.05 6.15 6.35 6-40 6.55 7.10 7- 7-20 7-30 745 7-55 8.10 8.25 ▼.m. 8.50 12.15 9.10 13.35 9.20 12.45 9-25*)ia.55 9-45 i-io 10.1.35 10.15 1-40 l) Zaterdags verzak de eerste dienst geheel. Sluit aan op de treinen naar Amsterdam. Sluit aan op den sneltrein van Amsterdam. Te Helder: Standplaats bij de Werf, stopplaats Stationsplein. Ondernemer D. Oden (vrachtautodienst). Iedere Maandag en Donderdag n.m. I1/, uur vertrek van Van der Eijk, Breewaterstraat hk. Westgracht Diesast op Breezand en van Ewtfckstnls: C. Keesman v. h. van Zoon en, vracht rijder, HelderBreezandVan Ewijcksluia Wieringerwaard. Maandag en Vrijdag vertrek tusschen 3 en 3 uur van Van der Eijk, Breewaterstraat hoek West gracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 7