BINNENLAND
tulgen, va-arvan 16,599 auto's, voor <ïe
Len néstraat en 1758 trams, 11,584 auto's,
1169 voertuigen met paarden bespannen,
1480 fietsen en 888 motorfietsen voor de
Friedrlch EbeUwtraat.
Tusschen vtjf en zes 's middags lg bet
kruispunt fcet drukst, dan passeeren er
88 voertuigen per minuut.
stelende lekkerbekken.
Te Chalons sut Marne ls sinds eenlgen
Öjd een geheimzinnige inbrekersbende
aan het werk, die door de tuinen de keu
kens pleegt binnen te sluipen en zich
daar aan spijs en drank te goed doet
Negen nachten achter elkaar zijn verschil
lende bewoners van Chalons op deze
wijze bestoten. Hoewel de Inbrekers zioh
met deze lekkernijen voor de maag tevre
den plegen te stellen, begint men zich
onder de bewoners toch wat ongenwt te
maken, nu het de politie mnar niet ge
lukt deze stelende lekkerbekken te ont
dekken.
DE SPOORWEGEN IN ENGELAND.
De nngelnkstatlsttek van 1926.
In 1926 zijn op het Engelsehe spoor
wegnet 874 personen gedood en 28,438
gewond. Het geheele aantal dooden ls 91
minder dan in 1925, maar de getallen voor
de passagiers met 13 dooden en 765 ge
wonden In '26 tegenover slechts 1 doode en
891 gewonden in 25 zfln veel ongunstiger
en boven het gemiddelde van de laatste
10 jaar. Ruim twee derden van het totaal
aantal dooden en gewonden behooren tot
het oeraonee! der onderscheiden gpooi
wegmaatschappijen.
BRAND EV EEN GEVANGENIS.
In de schrljnwerkerswerkplanbi, die
gevestigd is in een van de vleugels van
de oentrale gevangenis te Nuettringhau»
■en, ls Dianagnadht door nog onopge
helderde oorzaak brand uitgebroken. De
brandweer kon Slechts met groote moeite
beletten, dat de brand oversloeg naar dat
g^.'ee'.te van het gebouw, waarin zich de
cellen bevinden. \7Jf of zea wagons hout
en alle werktuigen uit de schrijnwerkerij
sljn door den brand vernield.
EEN DROEVIG EINDE VAN EEN
ONBEZONNEN HUWELIJK.
De Belgischo bladen vermelden de vol
gende treurige geschiedenis:
De echtgenooten Rnyraond Oharrler,
▼en Momignis, hadden hunne echtschei
ding aaugevrangd. Dinsdagmorgen moes
ten zij te Chimay vóór de rechtbank ver
schijnen. Daar de echtgenooten nog maar
19 jaar oud waren en slechts sedert vier
maanden gehuwd, trachtte de rechter
eene verzoening te bewerken, maar de
vrouw wilds van niets hooren en wei
gerde volstrekt bet echtelijk leven te
hervatten.
Dit bracht den man, glasblazer van
beroep, zoo.tarlg van zijn zinnen, dat hij
bij een wapenhandelaar een revolver ging
koopeu en aan den uitgang van het ge
rechtshof zijne vrouw afwachtte. Toer
deze verscheen, vergezeld van hare ouders,
sprong de jonge man op hen toe en loste
drie kogels in hunne riobting. Doch
slecfata e> n der schoten trof den schoon
vader lichtjes tn den rugde twee andere
gingen verloren. Maar verschrikt en al
roepend waren de vrouw en hare ouders
heengeloopen. Meenende dat hij hen goed
had geraakt, keerde Charrier het wapen
tegen zich zelve en met een enkel schot
maakto hij een einde aan zijn jeugdig
leven.
DE EENZAAMSTE man VAN DK
WERELD GESTORVEN.
De eenzaamste man van de wereld is
dood. Hy stierf op of omtrent Nieuwjaars
dag 1927 en zijn overlijden is aan de
wereld niet vóór de tv-eede week in Au-
gustua bekend geworden.
Zijn naaru wa» Eector Pitchford, van
onbekenden leeftijd, on hij vertegenwoor
digde de Sabellum Trading Company te
Londen op een geïsoleerde plaats zonder
naam aan de Oostkust van Baf fin Island.
Het korte feit van zijn dood is uit Pond's
Iniet draadloos gemeld door het stoom
schip Beothic dat dit jaar de Pool-expedi-
tie van de Canadeesche regeering naar
het Hooge Noorden had gebracht. Zeven
jaar lang had Pichford op deze verlaten
plek geleefd, diep binnen den Poolcirkel,
en op een paar graden van de Pool zelf.
Z«n naaste buren waren eenige honder
den mijlen ver; zijn eenige vrienden een
paar half wilde Eskimohonden.
Den geheelen vorigen zomer had Pitch
ford vergeefs op de stoomboot gewacht,
die hem eten en kolen moest brengen,
maar zjj daagde zij niet op. De Eskimo's
lieten hem op den post in den steek en
mer. vermoedt dat hij van koude en ge
brek is gestorven.
Weinige menschen weten iets van Pitch
ford behalve, dat hij een bul had van een
vermaarde Engelsehe universiteit en een
Autoriteit was op het gebied van sterre-
tt?6' 8e°l°8i® eu topografie.
Bommig« van zijn kaarten van de Baf-
m-baal zyn door do Britsohe admiraliteit
gnomen. In den oorlog was hij offl-
?®r °P ®en Cingelsohen mljnveger, die ge-
edeerd weid en bij dit voorval verloor
Vb gehoor.
v ar.ede j^j. ontmoette inspeoteur Wil-
rr-*» v®0 de Canadeesche politie, terwijl
bP de Baffin-lsiand patrouille-dienst
ueed, Pitohford op eenige mijlen van zijn
"Uis. Hjj leed toen aan sneeuwblindheid.
»Ik oioet loop'-n, loopen", zeide hij, „om
«t?™1 bUjveu, want ik hob geen brand-
f™0" - De inspecteur bood aan om hem
-mar d6n naastbijzijnden politie-poBt te
urengen, maar daar wilde bij niet van
hcoren.
t 'lerstdag 1926 sohreef hij de laatste
woorden in zijn journaal. HU was toen
«ïe^ en dit bevestigt, naar men meent, de
P^eratelling dat hU alleen in de yswoes-
^mj van den Poolnacht bezweken is aan
9 gevolgen van koude en ontbering.
De »Evening Standard* heeft nadere
bUzonderheden vernomen over den een
zamen man Hector Pitohforth, dié ln het
hooge Noorden, op het eiland Baffln van
koude en ontbering is gestorven. Ze zijn
aan het blad meegedeeld door een jeug
dig Londenaar, Wigglesworth geheeten,
die in 1924 assistent had willen worden
van den overledene. Wigglesworth was
met het schip, .dat de verblijfplaats «n
Pitchforth bij Knap Kater, eens per jaur
aandeed, meegekomen, doch deze had
hem afgeraden te blijven en dit in een
brief «an de moeder van den jongen man,
dien hij hem meegaf, nader gemotiveerd.
Het was onmogelijk, zoo schreef hU ons,
den jongen man plaats aan te bieden in
huis, dat slechts één kamer bevatte,
elf bij zes voet mat en op een groote
pakkist leek. In den winter is, zoo deelde
hg verder mee, het eiland Baffin omringd
door een ij sgordel van20 tot 100 mijlenlbreed,
zoodat van varen geen sprake is. Men
zou net zoo goed op een andere planeet
.cunnen leven. Toen Wigglesworth hem
voor het eerst ontmoette, was Pitchforth
in dierenvellen gekleedhij was toen vier
jaar op het eiland geweest. Hij ried den
jongen man aan het volgende jaar terug
te komen als hij een beter huis had. Men
at s avonds vleesch in blik en eigen ge
bakken brood met boter, die door het
schip was meegebracht. De Eskimo's
noodigden het tweetal uit in hun hutten
te komen en groot was de pret toen de
inboorlingen er op stonden de polen van
PitChforth's galvanische batterij vast te
houden. Ze noemden het een »duivelma-
chine*.
Pitchforth placht om 5 uur 's morgens
op te Btaan. HU werd gewekt door de
koude. Zijn dag was gevuld met jagen,
schieten, het zorgen voor zijn honden en
het repareeren der sleden. Op sommige
tijden van het jaar trok hU over land
naar eenige der vUf handelsstations op
het eiland, waar hU met de Eskimo's han
del dreef. Als het onmogelUk was over
land van het eene station naar het an
dere te komen, ging hU een eind met de
stoomboot mee, die eens per jaar het
eiland aandeed.
Toen Wigglesworth hem in den zomer
van 1924 verliet, had hU nog leeftocht
voor twee jaar, alles geconserveerd. HU
heeft op deze voorraden tot eind 1926
geteerd. (De jaarlUksche boot was, zooals
gemeld, in 1926 niet komen opdagen).
Herhaaldelijk had het weinig gescheeld
of hU was door koude omgekomen. Op
een nacht ging zUn petroleumkachel uit.
Toen hU wakker werd waren zUn beenen
tot aan zijn knieën bevroren en schier
den heelen dag was hU er met hulp van
de Eskimo's mee bezig geweest den
bloedsomloop in zUn ledematen te her
stellen.
Dat Pitchforth nog voor een jaar leef
tocht extra bad kwam doordat hU ook
de beschikking had over den voor Wig
glesworth bestemden voorraad als deze
gebleven was.
Pitchforth leverde aan de Eskimo's
geweren, ammunitie, grammofoons en
kinderspeelgoed, in ruil voor vellen van
witte en blauwe vossen, rendieren en
beren.
De winter duurt op het eiland, dat
tusschen Groenland en Noord-Canada
ligt en 150 Eng. mUlen breed en 600
myieu van N. naar Z. is, negen maanden,
met inbegrip van drie maanden scheme
ring met zware hagel- en sneeuwstormen.
Vaak daalt de temperatuur tot 68 gr. en
meer onder nul.
Soms ging de eenzame handelaar de
bergen in, in de hoop edele metalen te
vinden; hU dacht dat er goud was.
Aan het dagboek van den overledene
ontleent de »Evening Standard» nog en
kele passages, waaruit blijkt dat hU zich
vermaakt had met de Eskimo's, die op
zijn rolschaatsen wilden loopen. Een der
mededeelingen in dat dagboek luidt sober
en veelzeggend„Beo in drie weken niet
buiten de deur geweest. Voortdurend
sneeuwstorm".
TWAALFHONDERD MAN OP
STRAAT.
Indien de A. T. O. het personeel
van Van Gend en Loos niet over
neemt
Naar de Avondpost verneemt ls door de
hoofdbesturen van de Moderne en R. K.
Transportarbeidersbonden en de bonden
'van Handels- en Kantoorbedienden geza-
menlijk aan de directie van de Algemee-
ne Transport-Onderneming (A.T.O.) ver
zocht om, indien de A.T.O. in 1928 over
zal gaan tot de instelling van een goede
rendienst in den geest van dien van Van
Gend en Loos, nu 't contract met die fir
ma is opgezegd, het geheele personeel
van Van Gend en Loos over te nemen.
De directie der A.T.O. heeft hierop ge
antwoord, dat in deze geen enkele beslis
sing nog genomen wordt, daar de plan
nen omtrent hetgeen door de A.T.O. zal
worden gedaan inzake dit goederenver
voer, nog absoluut niet vaststaan. Om
trent de personeelkwestie zal de directie
zoo noodig, met de hoofdbesturen nader
overleg plegen.
Aan de directie van Van Gend en Loos
hebben genoemde hoofdbesturen verzocht
om, indien de A.T.O. eventueel een deel
van het personeel niet mocht overnemen,
voor dat personeel een fonds te stichten
om hen daaruit financieel schadelooa te
stellen.
Het geheele personeel van Van Gend
en Loos, administratief zoowel als bestel
lend, enz. bestaat thans uit 1192 perso
ren, waarvan ongeveer 20 procent ouder
dan 45 jaar en een aantal zelfs reeds bo
ven de 65 jaar is.
Door de reeds genoemde vier organi
saties worden thans met de directie van
Van Gend en Loof onderhandelingen ge
voerd over de instelling van een pen
sioenfonds voor het personeel. De direc
tie sou daarvoor als grondslag 100.000
storten, benevens een jaarUjksohe bijdra
ge van 15.000.
Over een en ander worden de onder
handelingen nog voortgezet.
BEWIJSSTUKKEN VAN
RIJVAARDIGHEID.
De rijproeven beginnen.
Op 1 November treden de bepalingen van
de nieuwe Motor- en Rlfwielwet ln werking
en, na het verstrijken van een overgangs
termijn van 8 maanden, moet elke bestuur
der van een motorrtjfwiel of auto ln het bezit
zijn van een door die wet geëiaoht bewijs
van rijvaardigheid.
In den vervolge zal leder, die een rijbe
wijs aanvraagt, moeten bewjjaen, dat hij'
werkelijk met zijn auto of zijn motor over
weg kan. Hij zal dus examen moeten af
leggen. Deze verplichting is van terugwer
kende kracht verklaard voor allen, die na
1 Mei 1924 een rijbewijs hebben gekregen.
Rijbewijzen voor 1 'Mei 1924 afgegeven,
komen te vervallen en moeten dus ver
nieuwd worden. Voor de houders is geen
examen noodig.
Er zijn dus drie categorieën:
De eerste categorie bestaat uit houders
van rijbewijzen voor 1 'Mei 1924 afgegeven.
Zij moeten een nieuw rijbewijs aanvragen
by den commissaris der Koningin en daarby
overleggen:
a. een uittreksel uit het geboorteregister
van de geboorteplaats, óf een uittreksel uit
het bevolkingsregister van de woonplaats,
öf eenig ander bewysstuk, waaruit de ge-
boortedatum van den aanvrager blijkt. In-
dien het oude rybewijs wordt overgelegd,
wordt dit als voldoende bewijs ter vaststel
ling van den geboortedatum beschouwd;
b. twee goedgelijkende portretten 8 cM.
breed 4 cM. hoog;
o. een geneeskundige verklaring, niet lan
ger dan veertien dagen vóór de inzending
van de aanvraag om een rijbewijs afgege
ven en inhoudende de verklaring, dat by
den aanvrager geen lichaams- of zielsgebre
ken zyn waargenomen, welke hem kunnen
beletten een motorvoertuig naar bahooren
t«o bösturön»
In zijn aanvrage deelt de aanvrager mede,
den datum en het jaarnummer van het
thans in zljtn bezit zijnde rybewys.
De aanvrager kan dus ln het bezit van
zyn oudie rybewijs blijven en hem wordt
vroegtyüig, althans wannee- rijn aanvrage
niet op het laatste oogenblik geschiedt, het
nieuwe rybewijs toegezonden.
De tweede categorie, houders van rijbe-
wyzen na 1 Mei 1924 afgegeven, krijgen
meer te doen. Deze houders moeten zich
aan de volgende regels houden:
le. Men stort, by voorkeur op postreke
ning No. 124160, ten name van be? Centraal
Bureau voor de afgifte van, bewysstukken
van Rijvaardigheid te '*Gravenhage, een
bedrag van 4.
Op het stortingsbewijs (eventueel op de
strook van den postwissel en dus niet ln
afzonderiyke correspondentie) moeian naam
en voornamen (voluit) jan den aanvrager
diens geboorteplaats, Jaar van geboorte, zijn
tegenwoordige woonplaats met volledig na
der adres en mededeellng omtrent aard, Jaar
van uitreiking en jaarnummer van het even
tueel ln aanvragers bezit zyrie rybewhs
worden medegedeeld. Ook moet vermeid
worden of het rybewijs dient voor solo-
motor of wel voor het besturen vaa een mo
torrijtuig op meer dan 2 wielen. Wenscbi
men belde, dan zijn twee a-fzonderiyke aan
vragen en twee afzonderiyke stortingen
noodig. Opgemerkt wordt, dat een motor
rijwiel met zijspan een motorrytulg op meer
dan twee wielen is, zoodat voor een motor
rijwiel, dat nu eens met en dan weer zonder
zljspanwagen wordt gebruikt, twee rijbewij
zen noodig zijn. Personen, die den ifeftyd
van 18 jaar nog niet hébben bereikt, kunnen
geen rijbewijs voor het besturen van m>tor-
rijtuigen op meer dan twee wielen verkry-
gen. Voor het besturen van motorrijwielen,
met welke geen grootere snelheid, kan wor
den bereikt dan 30 KM. per uur, kunnen
personen van 1618 jarigen leeftijd echter
wel een rijbewijs verkrijgen. Voor perso
nen, buiten het land woonachtig, gelden an
dere bepalingen.
2e. Men ontvangt, nadat de storting van
4 het Bureau heeft bereikt, een bericht,
waarmede men zich moet wenden tot een
in dit bericht vermelden adviseur, die daar
op tijd en plaats voor het afleggen van een
rijproef vaststelt.
3e. Nadat het Bureau rechtstreeks van
den adviseur bericht heeft ontvangen of
de rijvaardigheid van een aanvrager al of
niet voldoende kan worden geacht, wordt
het ryvaardigheidsbewIjs. resp. een afwy-
zend bericht, aan den aanvrager gezonden.
Gerekend wordt, dat het examen onge
veer een kwartier zal duren. Elk kwartier
verschijnt by eiken examinator dus een
wagen of motor. Wachten is daardoor uit
gesloten.
-Heeft men van het Centraal Bureau een
bewijs van rijvaardigheid ontvangen, dan
vraagt men pas, voorzien van dezelfde stuk
ken en op dezelfde wijze als de eerste cate
gorie, een rybewys aan.
Wie in het geheel nog geen rijlbewys
heeft, maar er een wil aanvragen, moet ook
beginnen 4 gulden te storten by het Cen
traal Bureau, met opgave van dezelfde ge
gevens, dan examen doen, en daarna pas het
rybewys aanvragen.
Aanvragers, aan wie vóór 1 Mei 1922 een
rybewys is afgegeven door een commissaris
der Koningin van een andere provincie dan
waarin de aanvrager tbans woont, zijn als
regel verplicht het in hun bezit zijnde rij-
bewys by de aanvrage in te sluiten, zoodat
deze groep personen, tijdeiyk zonder rybe
wys zullen zijn. Deze inzending van het
oude rybewijs is niet noodig, indien de aan
vrager desgevorderd (in enkele provincies
zal dit kunnen geschieden) een verklaring
overlegt, afgegeven door den commissaris
der Koningin, die vroeger het rijbewijs
heeft uitgereikt, welke de juistheid van de
opgaven van den aanvrager staaft.
In den komenden tjjd zullen naar schat
ting 80.000 examens worden afgenomen.
Het is dus zaak zich zoo spoedig mogelijk,
volgens de hierboven aangegeven manier,
tot het Centraal Bureau te wenden om
examen' te doen.
Luchtvaart.
MEXICO EN DE LUCHTVAART,
Biykens een Reuter-beridht uit Mexloo
Sprietloopen, 6 deelnemers: le pr. Jaoob
Hoogmoed; 2e pr. A. Oornclisson; 8e pr.
W. Stadig Hz.
Tonnetjes kruien, 20 deelnemers: le pr.
G. Tljsen Jbz.; 2e pr. 8. Bakker; 8e pr. D.
vliegers naar Europa gezonden om daar
den vooruitgang van de luohtvaart te be-
studeeren. Deze vliegers zttn gemachtigd
.om voor een bedrag van 50,000 vlieg-
J tulgen aan te koopen voor de Mexioaan-
sche regeering.
DE GROOTE VLIEGTOCHTEN.
De sporen van de „Old Glory".
De plaats waar de overblijfselen van de
„Old Glory" zijn aangetroffen, n.1. ln het
hartje van den Atlantischen Oceaan
maakt het hoogst onwaarschynUjk dat de
vliegers zich aan boord van het een of
ander schip kunnen bevinden. Waren zij
daarna opgepikt, dan zou men het nu al
lang moeten weten.
De Prlde of Detrolt
Uit Omoera (by Nagasaki) waar Broek
en Schlee dezer dagen waren aangekomen
met de Prlde of Detrolt, wordt gemeld,
dat de beide vliegers vast besloten zyn om
den tocht over den Stillen Oceaan te vol-
^heeft Mexico een groep militaire Lont jZi. pr> Tjj^n js.
100 M. veldloop^ aantal deelnemers 10.
le pT. P. Spaander, 18V» aec.; 2e pr. J.
Hoogmoed, 14 sec.; 8e pr. S. Poel, lo sec.
800 M. veldloop, aantal deelnemers 6: le
pr. P. Spaander, 49 sec.; 2e pr. S. Poel, 50
Bec.; 8e pr. J. Blaauboer, 51 sec.
Touwtrekken, aantal deelnemers 10 ln 2
f:pen, elk van 6 personen); le pr. D.
en, 8. Zomerdyk, 8. Poel', O. Bakker en
Stadig.
Ton lij den, aantal deelnemers 8: le pr.
S. Zomerdyk; 2e pr. A. Oornellssen.
Tonknuppeien, aantal deelnemers 11: le
PT. W. Stadig Hz.; 2e pr. iM. Stadig Hz.; 8e
pr. R. Hegeman.
De prijzen bestonden In contanten en
voor den veldloop in 2 gouden en 4 zilveren
medailles.
Des avonds gaf de muziekvereeniiging
,,'ApolIo" in die concertzalen van de heeren
Lont en Tysen uitvoeringen, die flink be
zocht werden. Ten gehoore werden gebracht
enkele muzieknummers, een blijspel in één
brengen, precies zooals zy dien hadden getiteld „De gevolgen van een kus",
voorbereid. Die zal dus zyn, in de etappes $°°r. ™n Guhi- ^neve°8 ,enJc«le voor-
i JnnnnMid wav-Island—Hawai-e 11 an- drachten. ander ™rd keurig weer
gegeven en viel by de aanwezigen in goe
den smaak, zoodat allen volop genoten. Met
een gezellig bal werd ook deze avond be
sloten.
De derde dag, Woensdag, was het bezoek
aan de tentoonstelling niet druk. Tot besluit
werd 's avonds ln de Kapel door diverse
dames en heeren nog een orgelconcert met
zang en vioolmuziek gegeven. De Kapel
was geheel gevuld en ook dit oonoert slaag
de goed. Na afloop sloot de voorzitter met
een toepasselijk woord deze zoo goed ge
slaagde tentoonstelling.
EEN VERRASSING.
Door de Ooöp. Boerenleenbank alhier,
welke byua 1000 spaarboekjes ln omloop
heeft, ls besloten om den lOOOsten aanvra
ger te verblijden met een bedrag van 10.
SOHAGERBRUG.
UITSLAG DER HARDDRAVERIJ.
Uitslag der Harddraverij van de ver»
eeniging „Voorwaarts" te Schngorbrug.
Ingeschreven 17 paarden. Baanlengte
800 Mpter.
le prijs 400.— met een gouden me
daille voor den pikeur Lady Stalmes van
V. de Veen, Haarlemmermeer. Berijder J.
van Leeuwen.
2e prijs 100.— Oatharlen Spier van R.
van Wleringen, Anna Paulowna. Berij
der eigenaar.
8e prijs 60.— Miss Belda Peter van 9.
d. Oord, Haarlemmermeer. Berijder J.
van Leeuwen.
4e prijs 25— Oatharlen R. van J.
Schoon, Medemblik. Berijder J. van
Leeuwen.
CALLANTSOOG.
Gevonden: 1 damesregenmantel,
1 dameshorloge, 1 automobielband.
Inlichtingen ter Secretarie.
JapanMidway-IslandHawal-ellan-
i den—Californië.
Weer een succes voor de Prlde
of Detrolt
i Tokio, 14 Sept De Prlde of Detrolt ls
te Kasoemiga-oera, het vliegterrein ten
□oord-oosten van Tokio, aangekomen.
Biykbaar ls dus het vliegtuig niet be
schadigd in den storm, die Nagasaki en
het omliggende gebied dezer dagen zoo
fel heeft geteisterd.
Fonck heeft nog niet gedecideerd.
Fonck heeft verklaard, dat hij nog geen
beslissing wil nemen over de vraag of hy
den vllegtooht over den Oceaan zal op
geven. Hy zal de quaestle eerst voorleg
gen aan ae Fransche regeering.
Te New York zyn de Oarmania, de Lap-
,land en de Transsylvanla binnengeko
men, die hadden meegezocht naar de Old
Glory. Van die achepen was niets ontdekt
ivan de Old Glory. Men weet, nu eohter
dat de Kyle wèl eenige wrakstukken van
het verongelukte vliegtuig heeft gevon
den.
TOCH NOG EEN OCEAANVLUCHT?
Een roekelooze Jongedame.
Wheeling (West Vlrglnls), 18 Sept
Miss Ruth Elder was voornemens giste
ren naar New York te vliegen, ten einde
Zondag te starten voor een transatlanti
sche vlucht naar PariJa
VLIEGTOCHT OM DE MIDDEL»
LAND6CHE ZEE.
Pelletier d'Oiay ls ln Weenen gedaald.
Pelletier d'Oiay en zyn zwager Gonin
zijn Dinsdagmorgen van Vlllacoublay ver
trokken om het eerste traject af te leggen
van een vlucht om de Mlddelllandsche
Zee. Zy haden zich de volgende Indeehng
van hun tocht gedacht: Parijs-Boekarest,
Boekarest-Aleppo, Aieppo-Jeruzalem, Je-
ruzalem-Kafro, KWrx>TrlpoHs, Tripolis»
Gabes, Gabes-Tunda, Tunis-Casablanca,
Oasablanca-Madrld en Madrid-Parija Het
biykt nu echter dat zy den eersten dag
'reeds ln Weenen zyn neergestreken.
de plannen van levine.
Lervine heeft het voornemen kenbaar
gemaakt om heden een rondvlucht naar
ihet Oosten te gaan maken. Mogeiyk ook
zal hy nog pogen om zonder tusschen-
Karadii te bereiken.
WIERINGEN.
DE FLORA-TENTOONSTELLING.
Maandag, den tweeden dag der Flora-tenr
toonstelling, kwam er weinig bezoek. Des
namiddags zou men een gecostumeerde
ringryderij met paard en kar houden. Dit
nummer viel echter in het water, daar er
slechts één deelnemer kwam opdagent Spoe
dig werd een andere wedstrijd aangekon
digd, n.1. tonnetjes kruien, waarvoor meer
animo bestond.
Hieronder volgen de uitslagen der ver
schillende bekroningen en gehouden wed
strijden.
Ter kweékerij uitgereikte bloemen en
planten:
a. Geraniums, le prijs a Jb. Bakker
Jz.; le prijs b S. Tysen Jbz.; le prijs c P.
Hellingman; 2e prijs a N. Rotgans; 2e prijs
b D. Joh. Bakker; 8e prijs a S. W. de
Jongh; de prijs b C. Koorn; 8e prijs c J.
Hegeman.
b. Knolbegonia's, le prijs Jb. Lont; 2e
pr. J. Hegeman; 8e pr. N. Rotgans.
c. Primula Oberica. le pr. O. Koorn
Sz.; 2e pr. Jb. Bakker Hz.; 8e pr. J. Bak
ker Hz.
d. Fuchsia's, le pr. S. Wagemaker; 2e
pr. J. Brouwer; 8e pr. Wed. W. Snooy.
Ter opluistering ingezonden bloemen en'
planten:
1. Bladbegonia: J. Bakker Oz.; 2. Aspa
ragus Sprengerii: J. Metzelaar; 8. Ama-
rylles: S. de Jongh Wz.; 4. Bladbegonia: O.
Bakker Jacz.; 6. Amarylies: J. Koorn Vz.:
6. Francaria: Jb. O. Jb. Lont; 7. Marantha:
Wed. J. Hermans; 8. Bladbegonia: J. Jac.
Bakker; 9. Azalia (bont): H. Stadig; 10.
Knolbegonia: Wed, W. Snooy-, 11. Azalea
(groen)). T. PooL
Groepen.
1. P. Hermans; 2. S. Koorn; 8. A. Bakker;
4. M. Heyblok; 5. Wed. J. Hegeman; 6. J.
Rotgans; 7. 0. J. Bakker; 8. O. Koorn; 9.
8. Bakker; 10. O. Maars; 11. N. Stadig; 12.
Jb. Kuiper.
Veldbouquetten:
1. J. Koorn; 2. A. Bakker Od.; 8. J. Koorn
Vz.; 4. H. van Os; 6. G. Heyblok.
De pryizen bestaan alle uit planten.
Uitslag der gehouden wedstrijden.
Mastklimmen, 6 deelnemers: le pr. Jaoob
Hoogmoed; 2e pr. P. Spaander; 8e pr. W.
Stadig Hz.
HeiderAnna Paulowna.
WleringenHelder (H. J. Naastepad).
Wleringen—Helder
Radiografisch Weerbericht
naar waarnemingen verricht ln don
morgen van 15 September.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt
Hoogste stand 762.5 te Isafjord.
Laagste stand 748.fi te Karlstadt en
Breat
Verwachting:
Matige O. tot Z. wind, betrokken tot
zwaar bewolkt, waarschijniyk nog regen,
vooral ln het het Westen, weinig veran
dering van temperatuur.
Laatste berichten.
DE ZWITSERSCHE FEESTEN
IN CASINO.
De Wieringer Harmonie zal Zaterdag
avond de feesten ln Casino komen op
luisteren. De heeren arrlveeren te 7 uur
aan de Binnenhaven, vanwaar zy door de
leden van het Stedeiyk Muziekcorps zul
len worden afgehaald.
Schipper: L. Borat
Vertrek Woensdag en Vrijdag om a nor.
K. Volder, Schipper.
Dinsdag en Zaterdag. Vertrek 3 uur.
Wicringea
Vertrek
Den Oer er
H-hoef
Ewijckslala
A. Paul.
Breezand
De Kooij 8.30 n.30 1.10 3.4.50 6.ao
Aank. Helder 8.40 11.40 1.25 3.30 5.10 6.40
Tjn. v.m. nn
10.15 ia.a.
7-45 10.30 ia.15 a.15
8.10.45 12.30 a.30
8.10 II.13.45*) 2.45
8.30 II.IO 12.55 2-50
8.30 11.30 I.IO
3-45 5-15
4-— 530
4-15 5-45
4.30*) 6.—
4.40 6.IO
Vertr. Heider
De Kooij
Breezand
A. Paul.
Ewijcksluia
Hlwef
Aank. Oerer
njn.
3.
a.30
a.30
a.40
2-55
3.10
3.25
3
3-20
n.m.
3-45
405
4-15
4-25
4.40
4-55
5.10
n.m. n.m.
5-45
6.05
6.15
6.35
6-40
6.55
7.10
7-
7-20
7-30
745
7-55
8.10
8.25
▼.m.
8.50 12.15
9.10 13.35
9.20 12.45
9-25*)ia.55
9-45 i-io
10.1.35
10.15 1-40
l) Zaterdags verzak de eerste dienst geheel.
Sluit aan op de treinen naar Amsterdam.
Sluit aan op den sneltrein van Amsterdam.
Te Helder: Standplaats bij de Werf, stopplaats
Stationsplein.
Ondernemer D. Oden (vrachtautodienst).
Iedere Maandag en Donderdag n.m. I1/, uur
vertrek van Van der Eijk, Breewaterstraat hk.
Westgracht
Diesast op Breezand en van Ewtfckstnls:
C. Keesman v. h. van Zoon en, vracht
rijder, HelderBreezandVan Ewijcksluia
Wieringerwaard.
Maandag en Vrijdag vertrek tusschen 3 en 3 uur
van Van der Eijk, Breewaterstraat hoek West
gracht.