T HERMAN NYPELS, tweede en laatste blad plaatselijk nieuws binnenland Onze nieuwe Colleotl*e is mooi, groot en goedkoop en past als maat kleed ing. VAN DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1927 muziekvereeniging „d. o. k." tooneelvereeniging t. a. v. e. n. u. depot velo-maatschappij. noodlanding van de fokker-verkenner f. 1. Ingezonden Mededeeling. KLEEDINGMAGAZIJNEN, vand..r metST^Imeem&S. dat da. del verriolrt. V» de door spr. aangevoerdeIls niet „.,«000,oou, maar als straks deUes btf des. prosvos ook zeer «orf. Onze vroegere plaatsgenoot, de heer B. de Haan, onderwijzer aan de Prins Willemschool te Scheveningen, is met ingang van 6 Sept. benoemd tot Leeraar aan de Heldringsschool (6 j. H. B. S. en M. U. L. O.) te Den Haag. (Hoofdvak Duitech). In ons nummer van Dinsdag vermeld den wij als de naam van den direct, dezer muziekvereniging Joh. van Glablak. Dit is evenwel onjuist, de naam is Joh. van Glabbeek. De tooneelvereeniging T. A. V. E. N. U. heeft voor het eerste in het ko mende seizoen op te voeren stuk in stu die genomen „Zijn Heilige", tooneelspel in vier bedrijven door Jo van Ammers Küller. De opvoering hiervan zal plaats heb ben op 18 October a.s. 16e Voorstelling „'t Zal wel gaan". De heer Boelens heeft op de feestweek van het Stedelijk Muziekcorps, waar hi, zooals men weet, optrad met een paar zijner leerlingen, zóóveel succes geoogst, dat de revue ,,'t Zal wel gaan", voor de velen, die haar nog niet zagen, Zondag avond voor de tiende maal zal worden vertoond. Aangezien het tevens de 21e opvoering is dezer aardige revue, za deze opvoering van Zondag een feeste lijk karakter dragen. Het is te verwach ten, dat ook Zondag weer velen van de gelegenheid gebruik zullen maken. Het depot van de Velo-Waschmachine in de Spoorstraat 65 is, nu in de zaak een nieuwe depothouder is aangesteld, geheel georganiseerd en uitgebreid niet een voorraad kachels, haarden, enz. Wi; bevelen de lezers aan eens een kijkje in het magazijn te gaan nemen. In den regel gebeuren noodlandingen te ver van honk, of hooren we ze te laat om nog aanwezig te zijn vóórdat de ijve rige manschappen van „de Kooij" 't vlieg tuig hebben gedemonteerd en naar het vliegkamp getransporteerd. Doch Dinsdagmiddag vernamen we de nood landing, die de Fokker-verkenner No. 1 had gemaakt dank zijde activiteit van een onzer lezer, tijdig genoeg, om ons met grooten spoed naar het nodlandings- terrein te begeven. Wij troffen dan nu ook het vliegtuig in de positie aan waarin het was neergekomen. Het terrein was afgezet. Militaire en burgerpolitie, doch als persman heb je vrij toegang en nadat we vanaf het Sin gel over een hekje waren geklommen, ons over een wankel plankje over een sloot hadden gewaagd en door bloemkool- en boerenkoolplanten onzen weg hadden gezocht, kwamen we op het land van den heer Kuiken, waar het vliegtuig op zijn kop lag. De piloot, korp. vliegtuigmaker G. H. Bakker, stond er bij, rustig een cigaret te rooken. Het was hem niet aan te zien dat hij zooeven aan den dood was ont snapt. „Bent U de bestuurder?" was onze vraag. „Jawel". We maken ons bekend en vragen dan naar de oorzaak van de noodlanding en de korporaal vertelt heel sober het ver loop ervan. De Fokkerverkenner F. 1 w*s met een sleepschijf boven de kanonneerboot „Hefring", die op de reede aan het varen was, toen plotseling de motor weigerde. „Ik had. nu te kiezen", vertelt de piloot, „tusschen Texel of Helder. Texel kon ik onmogelijk bereiken, ik liet me dus af glijden naar Helder en zei den marinier Lammers, die met me in het vliegtuig zat, dat hij de mans (vliegschijf) af moest snijden, die schijf (een lange zak) remde n.1. ie veel de vaart van het vlieg tuig. Over het Raadhuis, nog juist zwaaiend langs een loods, kon ik toen mijn vliegtuig op het land zetten". Zoo ongeveer luidde het sobere ver haal van den piloot, die met stolcijnsche kalmte bij het vliegtuig stond. val in kennis te stellen. De marinier Lammers was niet zoo kalm en wij kun nen het ons begrijpen. Hij werd later met een ziekenauto naar huis gebracht, hoewel ook hij er zonder ongelukken was afgekomen. Het js wel een wondere bewaring voor de beide vliegers en een groot geluk is het dat de piloot geen oogenblik zijn tegenwoordigheid van geest verloor, was dit het geval geweest dan waren de vlie gers op het laatste moment nog tegen de schuur te pletter gevlogen. 8[e} u wij huiveren bij de ge dachte, 800 Meter hoog, met een land- \liegtuig boven zee en dan plotseling een weigerende motor. Waarheen? Texel is te ver. Een noodlanding met het vlieg- tuig in zee beteekent den dood. En Hel- h j^ ^a^en') En waar dan de noodlanding gemaakt? Midden in de stad, tusschen de menschen? vragen die in zeer korten tijd door het hoofd van den vlieger ge- vlogen moeten hebben. ooruit, naar Helder, en dan maar zien wat er van terecht komt. En als dit besluit genomen is geeft de piloot zijn bevelen, bnjjdt de zak los, die belemmert de vaart van het vliegtuig en we moeten probeeren over de stad heen te komen. In razend snel tempo vliegt de Fokker voort. De hoogte mindert hard, 200, 100 meter, 50, 25 meter, nu is het vliegtuig boven de stad. Halen we het? Kalm blij ven dat is de zaak. Vlak over het raad huis dendert het heen, dan na eenige pracht staaltjes van beheersching en vliegkunst komt het vliegtuig op het land terecht en zijn de vliegers be houden. „Behouden, het leven er afgebracht". Even blijde ontroering en als straks eenige manschappen van „de Kooy" komen om het vliegtuig te demonteeren en het per auto naar het vliegkamp te brengen, zien we het, hoe ze hartelijk den piloot de hand drukken en hem ge- lukwenschen. Ja waarlijk, dat is kame raadschap. De mannen begrijpen het g<- vaar waarin de vliegers verkeerd hebben en ze zijn blij met hen dat alles zoo goed is afgeloopen. We zien het aan hou oogen, aan hun handdruk. „Had je rooie kool noodlg, Bakker", vraagt er een, of „had je soms trek fn wortelen" schertst een ander. Het klinkt schijnbaar ruw en onverschillig, maar het is uiting van hun blijdschap en daar om kunnen we hartelijk meeiachen om hun dwaasheden. In korten tijd is het vliegtuig gede monteerd en op de auto geladen. Slechts de benzinetank en de onderste vleugels zijn licht beschadigd, zoodat ook de materieele schade niet groot zal zijn. En wanneer U nu volgende keer in een paar regels in de krant leest dat een Commissie op een ander standpunt kan worden gebracht Dat was ook de ge- dachtengang van den schrijver in het Handelsblad van 4 September „Mogen wij zwijgen?" In zijn conclusie zegt de Minister om' trent de beide werven, dat zij te open lig. gen voor den vijand, niet meer gehand haafd kunnen blijven, en de Minister wenscht in tijd van oorlog de schepen over de werven in het geheele land te verspreiden. Maar ieder begrijpt, dat on ze schepen de averij beloopen op zee en dus ligt het voor de hand, dat de herstel plaatsen zoo dicht mogelijk bij de zee gaten moeten zijn gelegen. Het is on zaakkundig een gehavend schip naar binnen te sleepen, bovendien geschiedt dat geenszins ongemerkt, en ook zijn maar weinig particuliere werven ge schikt om te dokken. Dit alles staat in spr. eerste brochure uitvoeriger, De heer Snoeck Henkemans heeft een zestal vragen tot den Minister gericht, en het antwoord is zeer eigenaardig. Om trent het Rapport is nog niets bekend, zegt de Min., maar voegt er bij, dat als inderdaad de Marinewerf een duur ap paraat blijkt te zijn, dat moet worden op geheven. Dat zegt een Min. van Finan ciën, die anders zoo voorzichtig is! De heer Knottenbelt stelde in de Twee de Kamer opnieuw vragen. Hij vroeg wat er waar van was, dat men bezig was verschillende afdeelingen van marine over te brengen naar Oorlog. De Minis ter antwoordde, dat hem er niets van be kend was, maar direct daarna doet Min. Lambooij al het mogelijke om het wets ontwerp-Pop ingediend te krijgen en dringt aan op spoedige behandeling. Dat zijn verontrustende dingen. Inmid dels is de fusie door de Tweede Kamer aangenomen. Spr. kan zich het stand punt van de Tweede Kamer: bezuini ging, begrijpen, en zij meent, dat die er het gevolg van zal zijn. Maar staat het ten opzichte van de Eerste Kamer ook aldus? Spr. meent van niet; spr. meent, dat dit lichaam niet in de eerste plaats het maritiem belang, maar meer het tl- gemeen landsbelang zal bezien, dat er mee gemoeid is. Er is bovendien nog een andere fats tor. Door opheffing der werven zouden twee armlastige gemeenten worden gedu peerd. In Hellevoetsluis zijn thans nog 800 menschen werkzaam aan de weri; dat komt dus in geval van opheffing, neer op ca. 1000 menschen, die onder steund moeten worden. Er in een wacht geldregeling, maar die is zeer onvoldoen de en 't grootste contingent van deze men schen wordt armlastig. Zonder nog te spreken van de gevolgen voor nering doenden enz. Reeds is het loodswezen zoo goed als weg, evenals te Helder, de visscherij neemt af, enz. Wat Hellevoet- sluis betreft, dat kan in dit geval ge voegljjk van de landkaart worden ge vliegtuig een noodlanding moest maken, schrapt. Is het niet voorkomen dezer moet U maar eens even denken aan wat plaats op de groote Lotuskaart van Ne- daaraan vooraf ging en dan kunt Udiep in uw hart blij en dankbaar zijn als de menschen er het leven afbrachten. VEREENIGING „ONDERLING BELANG". We vroegen natuurlijk ook den landar beiders die het ongeval hadden gezien on dezen waren opgewondener dan de bestuurder van het vliegtuig. Het was dan ook een angstig gezicht zooals het vliegtuig, laag bü den grond, met groote snelheid kwam aangevlogen, recht op een loods die op het land van v. d. Blink stond, nog een paar seconden en het vliegtuig zou tegen de schuur te pletter zijn gevlogen, doch juist op het kritieke °ogenblik wist de bestuurder zijn stuur om te gooien en vloog hij rakelings langs de schuur. Toen moest het vliegtuig lan den; het kwam terecht op het land van v- d. Blink, vlak voor een sloot, sprong door de vaart over de sloot heen, maaide eenige palen weg die aan den overkant van de sloot stonden, reed toen nog een De Vereeniging van Personeel in s Rijks dienst te Helder „Onderling Belang" had Dinsdagavond een open bare vergadering belegd, waar onze oud plaatsgenoot, de heer H. P. Baak, voor zitter van de Federatie van personeel in 's Rijksdienst, zou spreken over de mari newerven te Hellevoetsluis en Helder. Er was voor deze vergadering groote be langstelling van de zijde van het werf- personeel; ook tal van ambtenaren, en chefs waren aanwezig. Het gemeentebe stuur was vertegenwoordigd door de heeren Verstegen en Bok, naar de Voor zitter, de heer van Loo, mededeelde, waren de Burgemeester en de heer van Breda presoonljjk verhinderd tegen woordig te zijn. Tegelijk met de convocatie voor deze bijeenkomst, was een door den heer Baak geschreven brochure verspreid, welke verkrjjbaar is aan het secretariaat der Federatie, Middenstraat 45, alhier, en waarin het goed recht van het voort bestaan der werven bepleit wordt. Deze brochure zal spoedig door een tweede worden gevolgd, waarin meerdere ge gevens zijn verwerkt; zij lag al eenige maanden gereed, maar met de versprei- dïn gwerd nog gewacht op een gunstiger oogenblik. De heer Baak betoogde allereerst, dat Minister Lambooij, wiens fusie-plannen bekend zijn, bij de samenvoeging der departementen Marine zoo klein moge lijk wil maken. Hij heeft dat geprobeerd door te trachten het Loodswezen onder Waterstaat te brengen, een poging, welke mislukt is. De werven acht hij niet noodig, omdat in tijd van oorlog de par ticuliere industrie ter beschikking staat. Vandaar dat nu alle franje rondom de marine weg moet. Toen het bekend werd; dat een Oommissie zou worden benoemd, die omtrent deze zaken van advies zou dien.hebben wij pogingen gedaan daarifT bedrijfsleiders van werven en af gevaardigden van organisaties zitting^ te doen nemen. De Minister wil dat niet; hij wenscht alleen het advies van een drietal bedrijfsleiders uit de particuliere industrie. Natuurlijk heeft men daar knappe koppen, maar zij kunnen onmo gelijk op de hoogte zijn van de eigen aardigheden van een bedrijf als de rijks werven. De particuliere werven trachten nu de marinewerven meer en meer afhankelijk te maken van hun inzichten; als de Com missie straks tot de conclusie zal komen derland, die thans door het geheele land verspreid is, reeds een symbool daar van? Is het met de gemeente Helder zoo veel beter? Als eenmaal tot inkrimping wordt overgegaan en we zouden Min. Lambooij na de verkiezingen weer als min. krijgen, dan ziet het er voor het overgeschoten contingent niet best iflt. Want de Minister wil alles op arbeids contract doen verrichten. Het is met dezen minister oppassen. Konden we nu maar op alle autoriteiten vertrouwen, maar dat laat ook te wenschen over. Spe ciaal wil spr. in dezen den heer de Haas noemen, den directeur van het loodswe zen te Vlissingen, die stelselmatig aan de werf te Hellevoetsluis het werk ont houdt en alles zooveel mogelijk naar par ticuliere werven stuurt, op grond, dat het daar goedkooper is. Het is onjuist, spr. zal dit met cijfers aantoonen. Op de werf „de Schelde" is een loodsjol gerepareerd, op zoodanige wijze, dat, had de werf te Hellevoetsluis dit niet bemerkt, daar mede ongetwijfeld menschenlevens wa ren gemoeid geweest indien men er mee ging varen. Bovendien schrijft hij, in dien er nog werk gegeven wordt aan de werf te Hellevoetsluis, precies voor hoe het moet worden gemaakt en hoeveel tijd men er voor kan besteden, zoodat de di recteur aan handen en voeten gebonden is. Van opmerkingen betreffende andere noodzakelijke herstellingen wordt geen nota genomen, maar wel worden, als la ter deze fouten aan den dag komen, ze ten laste gebracht van de rijkswerf. Zoo- iets noemt spr. oneerlijke concurrentie. Aan deze werf werken bovendien mili ciens en gepensioneerde vaklieden tegen lage loonen, en het Rijk werkt dit, door aan die werf werk op te dragen, in de hand. Daarentegen is het werk van de marinewerf in alle opzichten goed en be trouwbaar; en spr. kan gerust zeggen, dat in Nederland geen tweede kern werklieden bestaat als die welke werk zaam zijn op 's Rijkswerven. »De particuliere werven zijn bovendien zeer willekeurig met de indeeling in loonklassen en Min. Lambooij loopt de kans, als hij zijn zin krijgt, dat de arbei ders op contract aan oorlogsschepen hun werk in den steek laten als zij elders meer kunnen verdienen. Terwijl toch in 1914 en gedurende den mobilisatietijd, toen de rijkswerven ver achter stonden bij de particuliere wat het loon betreft, deze laatsten staakten, terwijl het rijks personeel doorwerkte. De koningin sprak toen in de Troonrede haar groote tevre denheid uit over haar ambtenaren en werklieden; thans wordt er ever hen ge zwegen. Spr. geeft nu een aantal voorbeelden, ten bewijze, dat de rijkswerven ln staat Overjassen enkele citeeren. op een particu- kwam zoo duur, dat opheffing "noodig was, dan wordt als I zijn tot de meest uiteenloopende werk regel een dergelijk advies opgevolgd. zaamheden. Als men al dit werK aan de Wii wenschen nu door openbaarmaking marinewerven zou opdragen, zoudén bei van de sloot stonden, reed toen nog een van hetgeen ons bekend is, deze Com- de werven hun personeel moeten mtbrei- stukje door en sloeg over den kop. missie vóór te zijn, en de regeering te den. W^J vreezen geen onderzoek van D. b4K!«ïïr én passagier kropen keggen, ,1». rij rekening dient te houden eeni ter r.k<kundig. «onder uit. De piloot draaide een clga- met de gewhiedenl. en_geffli onbezonnen oldMnde werkdjn, voorbeelden zullen wij Een oorlogsvaartuig, liere werf in aanbouw, dat Marine tenslotte een ploeg werklie den zond om het af te maken. Ondanks de kosten van vervoer, verblijf, enz., kwam het werk veel goedkooper. Van een pantserschip moesten Me wa terdichte schotten worden gedicht, op een particuliere werf. Bij onderzoek bleek, dat men de gaten met stopverf had dicht gemaakt! Deze zelfde werf had gelijktij dig een werk voor de marine en een voor een particuliere reederij. Het marine- werk kwam ontzettend duur. Bij onder zoek bleek, dat het particuliere werk 14000.was tegengevallen, welke kos ten men maar op het rijkswerk had ver haald. Dit zijn krasse beschuldigingen, die spr. hier uitspreekt, maar zij zfln noodig om het Nederlandsche volk te doem zien, dat men de marinewerven ten on rechte beschuldigt van duur te zijn. En de Oommissie van advies dient te weten wat er gebeurt alvorens zij haar rapport uitbrengt. Zij kan dit onderzoeken en zich op spr. beroepen, die gaarne de ge gevens zal gestand doen. Een partij paravanen voor oorlog schepen konden op 's Rijkswerf vervaar digd worden voor ƒ5000.— per stuk. Een particuliere werf calculeerde 15000— per stuk, later 12000.— als uiterste prijs. Ze zijn natuurlijk op de werven gemaakt. Een aannemer had zijn loonstaten ver- valscht, hetgeen de marine een schade gaf van 10000.Slechts 4000.kon ervan worden achterhaald. Een houten ornament aan een oorlogs schip was zonder loodmenie bevestigd. De marine moest alles losmaken en over doen. Voor een torpedovaartuig van de land macht waren te lange klinknagels ge bruikt Er was eenvoudig onder den kop een plaatje geschoven. Waterstaat wilde een vaartuig aankoo- pen en vroeg deskundig onderzoek bij Marine. Deze ontraadde den koop, daar het vaartuig onzeewaardig was. Niette min werd het gekocht, het moest worden omgebouwd en de marine mocht daar voor inschrijven. Een particulier was de helft lager en kreeg het werk. Nog geen drie jaar' later werd het vaartuig afge keurd; van de 12 groote reparaties, die waren voorgeschreven, waren slechts 2 geheel uitgevoerd. Met een groote particuliere werf heeft de Marine vele processen gevoerd. Nog onlangs werd een eisch van 240000 voor motoren enz. door den rechter afge wezen. „De Zeven Provinciën" werd gerepa reerd op een particuliere werf, hetgeen kostte, zonder de werken aan artillerie en uitrusting ruim 2 miliioen. Boven dien was het schip 2 jaar uit dienst. Na genoeg dezelfde reparaties werden ver richt aan de „Hertog Hendrik" op de ma rinewerf. Kosten 950000.met 9 maan den uit dienststelling. Ook het dokken op particuliere wer ven is duur. Zelfs voor te IJmuiden lig gende vaartuigen is het voordeeliger ze naar Helder te sleepen om te dokken dan ze in Amsterdam in het dok te ge ven. Stoomloodsboot no. 2 werd 3 dagen gedokt met inbegrip van verf, schilder werk en schoonmaken, hetgeen kostte 443,30, dat is 146,999 goedkooper dan op een particuliere werf. Stoomloods boot no. 3 kostte in het marinedok 90.43 minder dan in particulier dok. Deze cij fers waren voor de booten no. 1 en resp. 177.66 en 193.15 lager dan bij particulier bedrijf. Niettemin durft de heer de Haas te Vlissingen zeggen, dat het op de werf duurder is. Spr. heeft hiermede aangetoond, dat de rijkswerven goedkooper z^n dan de par ticuliere en waarschuwt de Commissie een grondig onderzoek naar een en an der in te stellen. Wij vreezen dat niet; voor ons staalvast, dat de diensten die bestaan, tonnen gouds kunnen besparen door de rijkswerven. Maar men wil geen onderzoek en wij hebben gemeend deze feiten eens ter kennis van het Neder landsche publiek te moeten brengen. Hier in Nederland geldt maar al te veel het parool: het is voor het rijk, dus we halen maar wat ervan te halen ls. Wij komen daar tegen op; de groote gemeen ten' besteden tonnen gouds aan armen voorziening etc., ook de regeering kost het hoofdbrekens genoeg, en men zon door de opheffing dezer werven het le ger van werkeloozen maar grooter ma ken. 4 Op de vergadering te Hellevoetsluis, waar spr. sprak, waren de burgemeester van Hellevoetsluis en Nieuw Helvoet aanwezig en burgemeester de Geus maakte zich tot tolk ook van zijn ambt genoot door er op te wijzen, dat het voor die gemeente een kwestie van bestaan in als de werf blijft. Moge het voor het ge meentebestuur hier een aansporing zijn zich niet in slaap te laten wiegen! Mi nister van Dijk wilde een 1000-tal mili taire werklieden afdanken en vervangen rapporten omtrent de werven verschij nen, vreest spr. het ergste. Want een leger van werkloozen staat klaar om de plaats in te nemen van wie ontslagen worden. Langer zwijgen mogen wij niet. Van de gelegenheid tot het stellen van vragen maakte een der aanwezigen ge bruik om de woorden van den heer Baak aan te vullen. De heer van Loo dankte tenslotte den spr. en d© aanwezigen, en sloot de bijeenkomst. VEREENKHNG PENSIOENBELANG HELDER. Den 19en September 1927 werd audiën tie verleend aan 3 Bestuursleden der Vereeniging Pensioenbelang Helder, door Z.Exc. den Minister van Oorlog ad int. marine. Naar voren werd gebracht de toestand der Weduwen van hen die vóór 1919 werden gepensionneerd, gelijkstelling bepleit voor de marinei met de W. L-mi- litairen, verhooging gevraagd voor alle gepensionneerden en de onbillijkheid betracht bij de toekenning der Steunver lening. Wat de gelijkstelling betreft hierbo- vengenoemd, alsmedo verhooging van pensioen voor de overigen, werd door Z.Exc. verklaard dat hü geenerlei toe zegging kon geven, doch dat de onder werpen bij eventueeele gevallen van be spreking in den ministerraad door hem zouden worden gesteund. Wat betreft het tfeval der Weduwen, alsook de toekenning en de wijze van toekenning der steunverleening, zeide Z.Exc. dat deze zaken door zijn ambtge noot van Financiën, en het Steuncomité werden geregeld en hij daarin geen zeg genschap had. DE NIEUWE DIRECTEUR VAN ARTIS Tot directeur van Artis, ais opvolger van wijlen dr. C. K erbert. is benoemd dr. A L. J. Sunier, v6ór dezen reeds aange wezen als adjunct-directeur. 0 WEDEROPRICHTING VAN DE SOCIALISTISCHE PARTIJ. In een te Zwolle gehouden vergadering is besloten, de Socialistische Partij, die als landelijke organisatie was opgeheven en alleen nog maar in plaatselijke vereeni- gingen en wel voornamelijk te Deventer, voortbestond, weder als partij in het leven te roepen. Een commissie werd gevormd voor het doen van de noodige stappen, van welke commissi e de heer C. van Gie- sen te Deventer als: secretaris optreedt, Aanleiding tot dit besluit is het feit, dat bij de jongste gemeenteraadsverkiezin gen in een vijftal plaatsen zetels zijn ver overd. JAN MUSCH NAAR INDIE. 'Naar het Haagsche Aneta-kanteor ver neemt, staat thans vast, dat Jan Musch in September 1928 met een gezelschap een tournee door Inciië zal maken, als een afdeeling van het Bchouwtooneel". De administratieve leiding berust bij Anten Ruijs. De samenstelling is nog in voorbe reiding. Met een aan tal artisten wordt on derhandeld. DE KANALISATIE VAN WEST FRIESLAND. In dten raad van de gemeente Medem- blik is met algemeone stemmen besloten 40 jaar lang 2600 bjj te dragen in de kosten der kanalisatie van West-Fries* land. en DE RADIO- TELEFONISCHE VERBINDING MET INDIë. Dinsdagavond heeft opnieuw een kruisgesprek Holland Indië plaats ge vonden, doch thans sprak de heer Holtzappel, hoofd van den radiodienst in Indië, van zijn hotel in Den Haag uit, met verschillende aangeslotenen te Ban- doeng, zoodat dus aan beide zjjden van een gewoon telefoontoestel werd gebruik gemaakt. Evenals de vorige malen werd de Phllips-kortegolfzender gebruikt om de gesprekken uit Holland naar Indië door te zenden. Van ongeveer 6 tot 7 uur s avonds bleef de verbinding bestaan, de proef mocht over het algemeen uit stekend geslaagd heeten. Tusschen de Philips-studio en die te Bandoeng werd gesproken als was men slechts enkele meters van elkander verwijderd. Als be wijs, hoe de afstanden thans niet meer medetellen, moge het volgende gelden. Bij het tot stand brengen van de door verbinding van de telefoonlijn van Den Haag via Amsterdam met den Philips- zender vroeg de Philips-omroeper: Hal lo, spreek ik met Amsterdam? Waarop hem met een. lach geantwoord werd: Neen, u spreekt met Bandoeng. De ontvangst van den Indischen zender r uit De piloot araa.ae een ciga- met ae gesuueueu^^ oët er zich goedkooper en solieder kunnen worden door militieplichtigen. Het wetsontwerp De ontvangst van den Indischen z<

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5