T
HERMAN NYPELS,
tweede en laatste blad
plaatselijk nieuws
binnenland
Onze nieuwe Colleotl*e
is
mooi, groot en goedkoop
en past als maat kleed ing.
VAN DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1927
muziekvereeniging „d. o. k."
tooneelvereeniging
t. a. v. e. n. u.
depot velo-maatschappij.
noodlanding van de
fokker-verkenner f. 1.
Ingezonden Mededeeling.
KLEEDINGMAGAZIJNEN,
vand..r metST^Imeem&S. dat da. del verriolrt. V» de door spr. aangevoerdeIls niet „.,«000,oou, maar als straks deUes btf des. prosvos ook zeer «orf.
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer
B. de Haan, onderwijzer aan de Prins
Willemschool te Scheveningen, is met
ingang van 6 Sept. benoemd tot Leeraar
aan de Heldringsschool (6 j. H. B. S. en
M. U. L. O.) te Den Haag. (Hoofdvak
Duitech).
In ons nummer van Dinsdag vermeld
den wij als de naam van den direct, dezer
muziekvereniging Joh. van Glablak. Dit
is evenwel onjuist, de naam is Joh. van
Glabbeek.
De tooneelvereeniging T. A. V. E.
N. U. heeft voor het eerste in het ko
mende seizoen op te voeren stuk in stu
die genomen „Zijn Heilige", tooneelspel
in vier bedrijven door Jo van Ammers
Küller.
De opvoering hiervan zal plaats heb
ben op 18 October a.s.
16e Voorstelling „'t Zal wel gaan".
De heer Boelens heeft op de feestweek
van het Stedelijk Muziekcorps, waar hi,
zooals men weet, optrad met een paar
zijner leerlingen, zóóveel succes geoogst,
dat de revue ,,'t Zal wel gaan", voor de
velen, die haar nog niet zagen, Zondag
avond voor de tiende maal zal worden
vertoond. Aangezien het tevens de 21e
opvoering is dezer aardige revue, za
deze opvoering van Zondag een feeste
lijk karakter dragen. Het is te verwach
ten, dat ook Zondag weer velen van de
gelegenheid gebruik zullen maken.
Het depot van de Velo-Waschmachine
in de Spoorstraat 65 is, nu in de zaak
een nieuwe depothouder is aangesteld,
geheel georganiseerd en uitgebreid niet
een voorraad kachels, haarden, enz. Wi;
bevelen de lezers aan eens een kijkje in
het magazijn te gaan nemen.
In den regel gebeuren noodlandingen
te ver van honk, of hooren we ze te laat
om nog aanwezig te zijn vóórdat de ijve
rige manschappen van „de Kooij" 't vlieg
tuig hebben gedemonteerd en naar
het vliegkamp getransporteerd. Doch
Dinsdagmiddag vernamen we de nood
landing, die de Fokker-verkenner No. 1
had gemaakt dank zijde activiteit van
een onzer lezer, tijdig genoeg, om ons
met grooten spoed naar het nodlandings-
terrein te begeven. Wij troffen dan nu
ook het vliegtuig in de positie aan waarin
het was neergekomen.
Het terrein was afgezet. Militaire en
burgerpolitie, doch als persman heb je
vrij toegang en nadat we vanaf het Sin
gel over een hekje waren geklommen, ons
over een wankel plankje over een sloot
hadden gewaagd en door bloemkool- en
boerenkoolplanten onzen weg hadden
gezocht, kwamen we op het land van den
heer Kuiken, waar het vliegtuig op zijn
kop lag.
De piloot, korp. vliegtuigmaker G. H.
Bakker, stond er bij, rustig een cigaret
te rooken. Het was hem niet aan te zien
dat hij zooeven aan den dood was ont
snapt.
„Bent U de bestuurder?" was onze
vraag.
„Jawel".
We maken ons bekend en vragen dan
naar de oorzaak van de noodlanding en
de korporaal vertelt heel sober het ver
loop ervan.
De Fokkerverkenner F. 1 w*s met een
sleepschijf boven de kanonneerboot
„Hefring", die op de reede aan het varen
was, toen plotseling de motor weigerde.
„Ik had. nu te kiezen", vertelt de piloot,
„tusschen Texel of Helder. Texel kon ik
onmogelijk bereiken, ik liet me dus af
glijden naar Helder en zei den marinier
Lammers, die met me in het vliegtuig
zat, dat hij de mans (vliegschijf) af
moest snijden, die schijf (een lange zak)
remde n.1. ie veel de vaart van het vlieg
tuig. Over het Raadhuis, nog juist
zwaaiend langs een loods, kon ik toen
mijn vliegtuig op het land zetten".
Zoo ongeveer luidde het sobere ver
haal van den piloot, die met stolcijnsche
kalmte bij het vliegtuig stond.
val in kennis te stellen. De marinier
Lammers was niet zoo kalm en wij kun
nen het ons begrijpen. Hij werd later
met een ziekenauto naar huis gebracht,
hoewel ook hij er zonder ongelukken
was afgekomen.
Het js wel een wondere bewaring voor
de beide vliegers en een groot geluk is
het dat de piloot geen oogenblik zijn
tegenwoordigheid van geest verloor, was
dit het geval geweest dan waren de vlie
gers op het laatste moment nog tegen de
schuur te pletter gevlogen.
8[e} u wij huiveren bij de ge
dachte, 800 Meter hoog, met een land-
\liegtuig boven zee en dan plotseling
een weigerende motor. Waarheen? Texel
is te ver. Een noodlanding met het vlieg-
tuig in zee beteekent den dood. En Hel-
h j^ ^a^en') En waar dan de
noodlanding gemaakt? Midden in de
stad, tusschen de menschen?
vragen die in zeer korten
tijd door het hoofd van den vlieger ge-
vlogen moeten hebben.
ooruit, naar Helder, en dan maar
zien wat er van terecht komt. En als dit
besluit genomen is geeft de piloot zijn
bevelen, bnjjdt de zak los, die belemmert
de vaart van het vliegtuig en we moeten
probeeren over de stad heen te komen.
In razend snel tempo vliegt de Fokker
voort. De hoogte mindert hard, 200, 100
meter, 50, 25 meter, nu is het vliegtuig
boven de stad. Halen we het? Kalm blij
ven dat is de zaak. Vlak over het raad
huis dendert het heen, dan na eenige
pracht staaltjes van beheersching en
vliegkunst komt het vliegtuig op het
land terecht en zijn de vliegers be
houden.
„Behouden, het leven er afgebracht".
Even blijde ontroering en als straks
eenige manschappen van „de Kooy"
komen om het vliegtuig te demonteeren
en het per auto naar het vliegkamp te
brengen, zien we het, hoe ze hartelijk
den piloot de hand drukken en hem ge-
lukwenschen. Ja waarlijk, dat is kame
raadschap. De mannen begrijpen het g<-
vaar waarin de vliegers verkeerd hebben
en ze zijn blij met hen dat alles zoo goed
is afgeloopen. We zien het aan hou
oogen, aan hun handdruk.
„Had je rooie kool noodlg, Bakker",
vraagt er een, of „had je soms trek fn
wortelen" schertst een ander. Het klinkt
schijnbaar ruw en onverschillig, maar
het is uiting van hun blijdschap en daar
om kunnen we hartelijk meeiachen om
hun dwaasheden.
In korten tijd is het vliegtuig gede
monteerd en op de auto geladen. Slechts
de benzinetank en de onderste vleugels
zijn licht beschadigd, zoodat ook de
materieele schade niet groot zal zijn.
En wanneer U nu volgende keer in
een paar regels in de krant leest dat een
Commissie op een ander standpunt kan
worden gebracht Dat was ook de ge-
dachtengang van den schrijver in het
Handelsblad van 4 September „Mogen
wij zwijgen?"
In zijn conclusie zegt de Minister om'
trent de beide werven, dat zij te open lig.
gen voor den vijand, niet meer gehand
haafd kunnen blijven, en de Minister
wenscht in tijd van oorlog de schepen
over de werven in het geheele land te
verspreiden. Maar ieder begrijpt, dat on
ze schepen de averij beloopen op zee en
dus ligt het voor de hand, dat de herstel
plaatsen zoo dicht mogelijk bij de zee
gaten moeten zijn gelegen. Het is on
zaakkundig een gehavend schip naar
binnen te sleepen, bovendien geschiedt
dat geenszins ongemerkt, en ook zijn
maar weinig particuliere werven ge
schikt om te dokken. Dit alles staat in
spr. eerste brochure uitvoeriger,
De heer Snoeck Henkemans heeft een
zestal vragen tot den Minister gericht,
en het antwoord is zeer eigenaardig. Om
trent het Rapport is nog niets bekend,
zegt de Min., maar voegt er bij, dat als
inderdaad de Marinewerf een duur ap
paraat blijkt te zijn, dat moet worden op
geheven. Dat zegt een Min. van Finan
ciën, die anders zoo voorzichtig is!
De heer Knottenbelt stelde in de Twee
de Kamer opnieuw vragen. Hij vroeg
wat er waar van was, dat men bezig was
verschillende afdeelingen van marine
over te brengen naar Oorlog. De Minis
ter antwoordde, dat hem er niets van be
kend was, maar direct daarna doet Min.
Lambooij al het mogelijke om het wets
ontwerp-Pop ingediend te krijgen en
dringt aan op spoedige behandeling.
Dat zijn verontrustende dingen. Inmid
dels is de fusie door de Tweede Kamer
aangenomen. Spr. kan zich het stand
punt van de Tweede Kamer: bezuini
ging, begrijpen, en zij meent, dat die er
het gevolg van zal zijn. Maar staat het
ten opzichte van de Eerste Kamer ook
aldus? Spr. meent van niet; spr. meent,
dat dit lichaam niet in de eerste plaats
het maritiem belang, maar meer het tl-
gemeen landsbelang zal bezien, dat er
mee gemoeid is.
Er is bovendien nog een andere fats
tor. Door opheffing der werven zouden
twee armlastige gemeenten worden gedu
peerd. In Hellevoetsluis zijn thans nog
800 menschen werkzaam aan de weri;
dat komt dus in geval van opheffing,
neer op ca. 1000 menschen, die onder
steund moeten worden. Er in een wacht
geldregeling, maar die is zeer onvoldoen
de en 't grootste contingent van deze men
schen wordt armlastig. Zonder nog te
spreken van de gevolgen voor nering
doenden enz. Reeds is het loodswezen
zoo goed als weg, evenals te Helder, de
visscherij neemt af, enz. Wat Hellevoet-
sluis betreft, dat kan in dit geval ge
voegljjk van de landkaart worden ge
vliegtuig een noodlanding moest maken, schrapt. Is het niet voorkomen dezer
moet U maar eens even denken aan wat plaats op de groote Lotuskaart van Ne-
daaraan vooraf ging en dan kunt Udiep
in uw hart blij en dankbaar zijn als de
menschen er het leven afbrachten.
VEREENIGING
„ONDERLING BELANG".
We vroegen natuurlijk ook den landar
beiders die het ongeval hadden gezien
on dezen waren opgewondener dan de
bestuurder van het vliegtuig. Het was
dan ook een angstig gezicht zooals het
vliegtuig, laag bü den grond, met groote
snelheid kwam aangevlogen, recht op
een loods die op het land van v. d. Blink
stond, nog een paar seconden en het
vliegtuig zou tegen de schuur te pletter
zijn gevlogen, doch juist op het kritieke
°ogenblik wist de bestuurder zijn stuur
om te gooien en vloog hij rakelings langs
de schuur. Toen moest het vliegtuig lan
den; het kwam terecht op het land van
v- d. Blink, vlak voor een sloot, sprong
door de vaart over de sloot heen, maaide
eenige palen weg die aan den overkant
van de sloot stonden, reed toen nog een
De Vereeniging van Personeel in
s Rijks dienst te Helder „Onderling
Belang" had Dinsdagavond een open
bare vergadering belegd, waar onze oud
plaatsgenoot, de heer H. P. Baak, voor
zitter van de Federatie van personeel in
's Rijksdienst, zou spreken over de mari
newerven te Hellevoetsluis en Helder.
Er was voor deze vergadering groote be
langstelling van de zijde van het werf-
personeel; ook tal van ambtenaren, en
chefs waren aanwezig. Het gemeentebe
stuur was vertegenwoordigd door de
heeren Verstegen en Bok, naar de Voor
zitter, de heer van Loo, mededeelde,
waren de Burgemeester en de heer van
Breda presoonljjk verhinderd tegen
woordig te zijn.
Tegelijk met de convocatie voor deze
bijeenkomst, was een door den heer
Baak geschreven brochure verspreid,
welke verkrjjbaar is aan het secretariaat
der Federatie, Middenstraat 45, alhier,
en waarin het goed recht van het voort
bestaan der werven bepleit wordt. Deze
brochure zal spoedig door een tweede
worden gevolgd, waarin meerdere ge
gevens zijn verwerkt; zij lag al eenige
maanden gereed, maar met de versprei-
dïn gwerd nog gewacht op een gunstiger
oogenblik.
De heer Baak betoogde allereerst, dat
Minister Lambooij, wiens fusie-plannen
bekend zijn, bij de samenvoeging der
departementen Marine zoo klein moge
lijk wil maken. Hij heeft dat geprobeerd
door te trachten het Loodswezen onder
Waterstaat te brengen, een poging,
welke mislukt is. De werven acht hij niet
noodig, omdat in tijd van oorlog de par
ticuliere industrie ter beschikking staat.
Vandaar dat nu alle franje rondom de
marine weg moet. Toen het bekend werd;
dat een Oommissie zou worden benoemd,
die omtrent deze zaken van advies zou
dien.hebben wij pogingen gedaan
daarifT bedrijfsleiders van werven en af
gevaardigden van organisaties zitting^ te
doen nemen. De Minister wil dat niet;
hij wenscht alleen het advies van een
drietal bedrijfsleiders uit de particuliere
industrie. Natuurlijk heeft men daar
knappe koppen, maar zij kunnen onmo
gelijk op de hoogte zijn van de eigen
aardigheden van een bedrijf als de rijks
werven.
De particuliere werven trachten nu de
marinewerven meer en meer afhankelijk
te maken van hun inzichten; als de Com
missie straks tot de conclusie zal komen
derland, die thans door het geheele land
verspreid is, reeds een symbool daar
van?
Is het met de gemeente Helder zoo
veel beter? Als eenmaal tot inkrimping
wordt overgegaan en we zouden Min.
Lambooij na de verkiezingen weer als
min. krijgen, dan ziet het er voor het
overgeschoten contingent niet best iflt.
Want de Minister wil alles op arbeids
contract doen verrichten. Het is met
dezen minister oppassen. Konden we nu
maar op alle autoriteiten vertrouwen,
maar dat laat ook te wenschen over. Spe
ciaal wil spr. in dezen den heer de Haas
noemen, den directeur van het loodswe
zen te Vlissingen, die stelselmatig aan
de werf te Hellevoetsluis het werk ont
houdt en alles zooveel mogelijk naar par
ticuliere werven stuurt, op grond, dat het
daar goedkooper is. Het is onjuist, spr.
zal dit met cijfers aantoonen. Op de werf
„de Schelde" is een loodsjol gerepareerd,
op zoodanige wijze, dat, had de werf te
Hellevoetsluis dit niet bemerkt, daar
mede ongetwijfeld menschenlevens wa
ren gemoeid geweest indien men er mee
ging varen. Bovendien schrijft hij, in
dien er nog werk gegeven wordt aan de
werf te Hellevoetsluis, precies voor hoe
het moet worden gemaakt en hoeveel tijd
men er voor kan besteden, zoodat de di
recteur aan handen en voeten gebonden
is. Van opmerkingen betreffende andere
noodzakelijke herstellingen wordt geen
nota genomen, maar wel worden, als la
ter deze fouten aan den dag komen, ze
ten laste gebracht van de rijkswerf. Zoo-
iets noemt spr. oneerlijke concurrentie.
Aan deze werf werken bovendien mili
ciens en gepensioneerde vaklieden tegen
lage loonen, en het Rijk werkt dit, door
aan die werf werk op te dragen, in de
hand. Daarentegen is het werk van de
marinewerf in alle opzichten goed en be
trouwbaar; en spr. kan gerust zeggen,
dat in Nederland geen tweede kern
werklieden bestaat als die welke werk
zaam zijn op 's Rijkswerven.
»De particuliere werven zijn bovendien
zeer willekeurig met de indeeling in
loonklassen en Min. Lambooij loopt de
kans, als hij zijn zin krijgt, dat de arbei
ders op contract aan oorlogsschepen
hun werk in den steek laten als zij elders
meer kunnen verdienen. Terwijl toch in
1914 en gedurende den mobilisatietijd,
toen de rijkswerven ver achter stonden
bij de particuliere wat het loon betreft,
deze laatsten staakten, terwijl het rijks
personeel doorwerkte. De koningin sprak
toen in de Troonrede haar groote tevre
denheid uit over haar ambtenaren en
werklieden; thans wordt er ever hen ge
zwegen.
Spr. geeft nu een aantal voorbeelden,
ten bewijze, dat de rijkswerven ln staat
Overjassen
enkele citeeren.
op een particu-
kwam zoo duur,
dat opheffing "noodig was, dan wordt als I zijn tot de meest uiteenloopende werk
regel een dergelijk advies opgevolgd. zaamheden. Als men al dit werK aan de
Wii wenschen nu door openbaarmaking marinewerven zou opdragen, zoudén bei
van de sloot stonden, reed toen nog een van hetgeen ons bekend is, deze Com- de werven hun personeel moeten mtbrei-
stukje door en sloeg over den kop. missie vóór te zijn, en de regeering te den. W^J vreezen geen onderzoek van
D. b4K!«ïïr én passagier kropen keggen, ,1». rij rekening dient te houden eeni ter r.k<kundig.
«onder uit. De piloot draaide een clga- met de gewhiedenl. en_geffli onbezonnen oldMnde werkdjn,
voorbeelden zullen wij
Een oorlogsvaartuig,
liere werf in aanbouw,
dat Marine tenslotte een ploeg werklie
den zond om het af te maken. Ondanks
de kosten van vervoer, verblijf, enz.,
kwam het werk veel goedkooper.
Van een pantserschip moesten Me wa
terdichte schotten worden gedicht, op een
particuliere werf. Bij onderzoek bleek,
dat men de gaten met stopverf had dicht
gemaakt! Deze zelfde werf had gelijktij
dig een werk voor de marine en een voor
een particuliere reederij. Het marine-
werk kwam ontzettend duur. Bij onder
zoek bleek, dat het particuliere werk
14000.was tegengevallen, welke kos
ten men maar op het rijkswerk had ver
haald.
Dit zijn krasse beschuldigingen, die
spr. hier uitspreekt, maar zij zfln noodig
om het Nederlandsche volk te doem
zien, dat men de marinewerven ten on
rechte beschuldigt van duur te zijn. En
de Oommissie van advies dient te weten
wat er gebeurt alvorens zij haar rapport
uitbrengt. Zij kan dit onderzoeken en
zich op spr. beroepen, die gaarne de ge
gevens zal gestand doen.
Een partij paravanen voor oorlog
schepen konden op 's Rijkswerf vervaar
digd worden voor ƒ5000.— per stuk.
Een particuliere werf calculeerde
15000— per stuk, later 12000.— als
uiterste prijs. Ze zijn natuurlijk op de
werven gemaakt.
Een aannemer had zijn loonstaten ver-
valscht, hetgeen de marine een schade
gaf van 10000.Slechts 4000.kon
ervan worden achterhaald.
Een houten ornament aan een oorlogs
schip was zonder loodmenie bevestigd.
De marine moest alles losmaken en over
doen.
Voor een torpedovaartuig van de land
macht waren te lange klinknagels ge
bruikt Er was eenvoudig onder den kop
een plaatje geschoven.
Waterstaat wilde een vaartuig aankoo-
pen en vroeg deskundig onderzoek bij
Marine. Deze ontraadde den koop, daar
het vaartuig onzeewaardig was. Niette
min werd het gekocht, het moest worden
omgebouwd en de marine mocht daar
voor inschrijven. Een particulier was de
helft lager en kreeg het werk. Nog geen
drie jaar' later werd het vaartuig afge
keurd; van de 12 groote reparaties, die
waren voorgeschreven, waren slechts 2
geheel uitgevoerd.
Met een groote particuliere werf heeft
de Marine vele processen gevoerd. Nog
onlangs werd een eisch van 240000
voor motoren enz. door den rechter afge
wezen.
„De Zeven Provinciën" werd gerepa
reerd op een particuliere werf, hetgeen
kostte, zonder de werken aan artillerie
en uitrusting ruim 2 miliioen. Boven
dien was het schip 2 jaar uit dienst. Na
genoeg dezelfde reparaties werden ver
richt aan de „Hertog Hendrik" op de ma
rinewerf. Kosten 950000.met 9 maan
den uit dienststelling.
Ook het dokken op particuliere wer
ven is duur. Zelfs voor te IJmuiden lig
gende vaartuigen is het voordeeliger ze
naar Helder te sleepen om te dokken
dan ze in Amsterdam in het dok te ge
ven. Stoomloodsboot no. 2 werd 3 dagen
gedokt met inbegrip van verf, schilder
werk en schoonmaken, hetgeen kostte
443,30, dat is 146,999 goedkooper dan
op een particuliere werf. Stoomloods
boot no. 3 kostte in het marinedok 90.43
minder dan in particulier dok. Deze cij
fers waren voor de booten no. 1 en
resp. 177.66 en 193.15 lager dan bij
particulier bedrijf. Niettemin durft de
heer de Haas te Vlissingen zeggen, dat
het op de werf duurder is.
Spr. heeft hiermede aangetoond, dat de
rijkswerven goedkooper z^n dan de par
ticuliere en waarschuwt de Commissie
een grondig onderzoek naar een en an
der in te stellen. Wij vreezen dat niet;
voor ons staalvast, dat de diensten die
bestaan, tonnen gouds kunnen besparen
door de rijkswerven. Maar men wil geen
onderzoek en wij hebben gemeend deze
feiten eens ter kennis van het Neder
landsche publiek te moeten brengen.
Hier in Nederland geldt maar al te veel
het parool: het is voor het rijk, dus we
halen maar wat ervan te halen ls. Wij
komen daar tegen op; de groote gemeen
ten' besteden tonnen gouds aan armen
voorziening etc., ook de regeering kost
het hoofdbrekens genoeg, en men zon
door de opheffing dezer werven het le
ger van werkeloozen maar grooter ma
ken. 4
Op de vergadering te Hellevoetsluis,
waar spr. sprak, waren de burgemeester
van Hellevoetsluis en Nieuw Helvoet
aanwezig en burgemeester de Geus
maakte zich tot tolk ook van zijn ambt
genoot door er op te wijzen, dat het voor
die gemeente een kwestie van bestaan in
als de werf blijft. Moge het voor het ge
meentebestuur hier een aansporing zijn
zich niet in slaap te laten wiegen! Mi
nister van Dijk wilde een 1000-tal mili
taire werklieden afdanken en vervangen
rapporten omtrent de werven verschij
nen, vreest spr. het ergste. Want een
leger van werkloozen staat klaar om de
plaats in te nemen van wie ontslagen
worden. Langer zwijgen mogen wij niet.
Van de gelegenheid tot het stellen van
vragen maakte een der aanwezigen ge
bruik om de woorden van den heer Baak
aan te vullen. De heer van Loo dankte
tenslotte den spr. en d© aanwezigen, en
sloot de bijeenkomst.
VEREENKHNG
PENSIOENBELANG HELDER.
Den 19en September 1927 werd audiën
tie verleend aan 3 Bestuursleden der
Vereeniging Pensioenbelang Helder,
door Z.Exc. den Minister van Oorlog
ad int. marine.
Naar voren werd gebracht de toestand
der Weduwen van hen die vóór 1919
werden gepensionneerd, gelijkstelling
bepleit voor de marinei met de W. L-mi-
litairen, verhooging gevraagd voor alle
gepensionneerden en de onbillijkheid
betracht bij de toekenning der Steunver
lening.
Wat de gelijkstelling betreft hierbo-
vengenoemd, alsmedo verhooging van
pensioen voor de overigen, werd door
Z.Exc. verklaard dat hü geenerlei toe
zegging kon geven, doch dat de onder
werpen bij eventueeele gevallen van be
spreking in den ministerraad door hem
zouden worden gesteund.
Wat betreft het tfeval der Weduwen,
alsook de toekenning en de wijze van
toekenning der steunverleening, zeide
Z.Exc. dat deze zaken door zijn ambtge
noot van Financiën, en het Steuncomité
werden geregeld en hij daarin geen zeg
genschap had.
DE NIEUWE DIRECTEUR VAN ARTIS
Tot directeur van Artis, ais opvolger
van wijlen dr. C. K erbert. is benoemd dr.
A L. J. Sunier, v6ór dezen reeds aange
wezen als adjunct-directeur.
0
WEDEROPRICHTING VAN DE
SOCIALISTISCHE PARTIJ.
In een te Zwolle gehouden vergadering
is besloten, de Socialistische Partij, die
als landelijke organisatie was opgeheven
en alleen nog maar in plaatselijke vereeni-
gingen en wel voornamelijk te Deventer,
voortbestond, weder als partij in het leven
te roepen. Een commissie werd gevormd
voor het doen van de noodige stappen,
van welke commissi e de heer C. van Gie-
sen te Deventer als: secretaris optreedt,
Aanleiding tot dit besluit is het feit, dat
bij de jongste gemeenteraadsverkiezin
gen in een vijftal plaatsen zetels zijn ver
overd.
JAN MUSCH NAAR INDIE.
'Naar het Haagsche Aneta-kanteor ver
neemt, staat thans vast, dat Jan Musch
in September 1928 met een gezelschap
een tournee door Inciië zal maken, als een
afdeeling van het Bchouwtooneel". De
administratieve leiding berust bij Anten
Ruijs. De samenstelling is nog in voorbe
reiding. Met een aan tal artisten wordt on
derhandeld.
DE KANALISATIE VAN WEST
FRIESLAND.
In dten raad van de gemeente Medem-
blik is met algemeone stemmen besloten
40 jaar lang 2600 bjj te dragen in de
kosten der kanalisatie van West-Fries*
land.
en
DE RADIO- TELEFONISCHE
VERBINDING MET INDIë.
Dinsdagavond heeft opnieuw een
kruisgesprek Holland Indië plaats ge
vonden, doch thans sprak de heer
Holtzappel, hoofd van den radiodienst in
Indië, van zijn hotel in Den Haag uit,
met verschillende aangeslotenen te Ban-
doeng, zoodat dus aan beide zjjden van
een gewoon telefoontoestel werd gebruik
gemaakt. Evenals de vorige malen werd
de Phllips-kortegolfzender gebruikt om
de gesprekken uit Holland naar Indië
door te zenden. Van ongeveer 6 tot 7 uur
s avonds bleef de verbinding bestaan,
de proef mocht over het algemeen uit
stekend geslaagd heeten. Tusschen de
Philips-studio en die te Bandoeng werd
gesproken als was men slechts enkele
meters van elkander verwijderd. Als be
wijs, hoe de afstanden thans niet meer
medetellen, moge het volgende gelden.
Bij het tot stand brengen van de door
verbinding van de telefoonlijn van Den
Haag via Amsterdam met den Philips-
zender vroeg de Philips-omroeper: Hal
lo, spreek ik met Amsterdam? Waarop
hem met een. lach geantwoord werd:
Neen, u spreekt met Bandoeng.
De ontvangst van den Indischen zender
r uit De piloot araa.ae een ciga- met ae gesuueueu^^ oët er zich goedkooper en solieder kunnen worden door militieplichtigen. Het wetsontwerp De ontvangst van den Indischen z<