T TWEEDE EN LAATSTE BLAD PLAATSELIJK NIEUWS Gemeenteraad. TWEE ELECTRISCHE TREINEN OP ELKAAR GEREDEN. GEMENGD NIEUWS jfl VAN DINSDAG 18 OCTOBER 1927 De Burgemeester is van verlof terug gekeerd en. heeft zijn werkzaamheden hervat. Naar wij vernemen, hebben de beeren L. Boon, griffier, en L. W. J. v. Knaape, chef van den magazijnsdienst, beiden bij de Rijkswerf te Willemsoord, met ingang van 1 'jJanuari 1928 eervol ontslag als zoodanig gevraagd. JAN VAN DER WIJK. Het heeft den tachtigjarigen menschen- redder Jan van der Wijk Zaterdag in zijn huisje in de Draaisteeg niet aan be langstelling ontbroken. De post bracht hem een groot aantal brieven grammen en ook mocht Van der W U* verschillende postwissels ontvangen, ter wijl particulieren en autoriteiten hem persoonlijk kwamen gelukwenschen. De oude heer wist niet wat hem overkwam en was vol over deze onverwachte be langstelling. Zaterdagavond bracht het Helder s Fanfarecorps hem een serenade. „Je kon wel over de hoofden loopen", zei de jari- Je ons, „zooveel menschen waren er" en ondagavond was het het Leger des Hells dat v. d. Wijk een serenade bracht, ter wijl de kapitein hem daarna toesprak. Namens het Gemeentebestuur heeft de heer Verstegen hem gelukgewenscht. „Ik dacht niet, dat ze voor zoo'n ouwp kerel nog zoo'n belangstelling hadden", zei Van der Wijk, maar toch was hl. gelukkig dat de dag voorbij was en hl zijn rustige leven weer kon leiden. „TOT STEUN". Aid. Helder. In de Vrijdag 14 October gehouden al- gemeene vergadering z)jn tot bestuurs leden gekozen: in de vacature wijlen No taris Baas: de heer P. v. d. Nieuwen- huizen, Arts; in de vacature Ds. v. Dijk, de heer Ds. P. J. Smidts; in de vacature mevr. Engelman mej. M. de Vos, leerares Vakschool voor Meisjes. CHR. ORANJEVEREENIGING. De Chr. Oranjevereeniging is voorne mens op Vrijdag 21 October a. s., des avonds 8 uur, in de Ger. Kerk (Spoor straat) alhier, een openbare vergadering te beleggen, met medewerking van de Oranje-Harmoniekapel. Ds. Is. Voorsteegh, Ned. Herv. Predi kant te Gouda, Voorzitter van den Bond van Chr. Oranjevereenigingen in Neder land, zal als spreker optreden met het onderwerpSprekende ruïnes in het Nassausche land (Dillenburg enz Daar het onderwerp zeer aantrekkelijk (Ds. Voorsteegh bezocht het vorige jaar al die plaatsen) en Ds. V. een gevierd spreker is, mag een groote toeloop ver wacht worden. Voor bijzonderheden wordt verwezen naar de in dit nummer voorkomende advertentie- MODERNE RECLAME. Deze heelt de firma S. Coltof, Kanaalweg, toegepast in haar bedrijf, waar Zaterdag avond van half acht tot tien uur een tweetal mannequins de groote voorraden costumes en mantels dezer firma aan het publiek demonstreerden. Zooals men begrijpen zal, hadden de beide dames, die om de paar m.- nuten in een nieuw toiletje zich voor het winkelraam lieten zien, en die in den loop van den avond aldus een goede tweehonderd ■japonnetjes en mantels, van de goedkoope tot de allerduurste soorten moesten toonen, veel bekijks. En het damespubliek zal onge twijfeld van de groote en veelzijdige keuze van den heer Coltof hebben genoten en er haar voordeel mede hebben gedaan. Een dergelijke reclame naar Amerl- kaansch voorbeeld was hier nog niet toe gepast. „DE TANTE UIT INDIE". Dit nieuwste stuk van den schrijver Henrl v. Wermeskerken, de auteur van „Tropenadel" en .Buikerfreule", heeft door heel t land een groot succes. Mevr. De Boer—v. Rijk is er weer onbetaalbaar in. „De tante uit Indiö" is een echt stuk om eens hartelijk bij te lachen. Het „Ver. Haagsch Tooneel" geeft er een uitstekend verzorgde opvoering van. Schattlngscommlssie grondbedrijf. Ingevolge art. 8 der Verordening op het Gemeentelijk Grondbedrijf moet om de vijf Jaren, voor de tweede maal in 1927, de waarde van de in dat bedTijf aanwezige gronden worden geschat door ©ene, door den Raad op aanbeveling van B. en W. te be noemen Commissie van drie personen. Waar de heeren H. Wijker, J. J. Ver- laiue en R. N. van Os zich wederom bereid hebben verklaard als leden der Schattlngs- oommisaie op te treden, bevelen B. en W. aeze 't voor eens benoeming aan. Betoon In g leden schattin gscommlssie grondbedrijf. Ingevolge art. 8, laatste lid der Verorde ning op het gemeentelijk grondbedrijf moe ten de aan de krachtens het 8e lid van dat artikel, benoemde leden der Schattings- Gommissie toe te kennen vergoeding en de regeling hunner werkzaamheden bij af zonderlijk Raadsbesluit worden geregield. De aanbevolen, personen zijn bereid de schattingen te verrichten voor eene geza menlijke belooning van ƒ600—, welk -be drag B. en W. niet alleen billijk voorkomt, doch ook gelijk is aan die, in 1922 door ben genoten. Wat de regeling der werkzaamheden der Commissie betreft, rijm B. en W. van oor deel, dat het practisoh beter is die regeling aan het College over te laten, omdat het niet onwaarschijnlijk is, dat de praktijk eenige wijziging van de regeling noodzakelijk maakt-, hetgeen alsdan wederom bij Raads besluit zou moeten geschieden. B. en W. stellen voor in dezen geest te besluiten. Uitgifte In erfpacht Door J. Geurts alhier wordt erfpacht ge vraagd van een terrein aan den Polderweg, ter gezamenlijke oppervlakte van 2111 M'. voor den bouw van twaalf woningen. De heer Geurts is bereid een erfpachtscanon te betalen van 0.60 per M'. voor een ge deelte van dit terrein en van 0.25 voor de rest, zijinde 722 M'„ waarmede B. en W. zich kunnen vereenigen. Het noordelijkst geprojecteerde huis zal gebouwd worden langs de scheidingssloot van bovengenoemde kadastrale percelen en van het kadastrale perceel Sectie E No. 107, eigendom van den heer D. H. Grunwald ai- hier, waardoor het achterterrein van bedoeld huls In een driehoek eindigt. Om verschil lende redenen is het gewenscht, dat in het te nemen Raadsbesluit tot uifgifte in erf pacht de bepaling wordt opgenomen, dat, wanneer de gemeente te eenigertijd den eigendom verkrijgt van het perceel E No. 107 van den heer Grunwald, de erfpachter of zijne rechtverkrijgenden verplicht is een zoodanig gedeelte van het perceel Sectie E No. 107 nog ia erfpacht te nemen als noodig s om een recht terrein te verkrijgen (ver- moedelijkpL m. 15 M'). B. en W. stellen voor bedoelde erfpacht te verleenen. SCHRIFTELIJKE ANTWOORDEN OP VRAGEN. Wijziging hperuren G. E. B. In antwoord op een door den heer B o r- kert gestelde vraag, inzake de aangekon digde wijziging der ug. „speruren' voor het Gem. Eleotri<ateitabedröf, deelen B. en W. mede, dat het Ooilege op 19 September ji. de mededeeling van het Prov. Eleotr. Be drijf ontving, dat het om verschillende redenen noodzakelijk was gebleken met in gang van 1 OcL 1927 eenige wijziging te brengen in de uren, gedurende welke de avondbeiasting wordt gemeten. Teneinde fünantieei nadeel voor het be trokken bedrijf te voorkomen, immers de wijziging betreft voor een groot deel van het jaar een vervroeging van den spertijd met daaraan verbonden risico In verband met het overschrijden der maximaai-bAas- ting, werd de voorgenomen verandering direct gepubliceerd. Ondertusschen zijn B. en W. met het P.EJS". over deze aangelegenheid nog nader in overleg getreden. Mocht het inderdaad bljjken, dat de spertijdregeling ook voor het G.E.B. definitief moet worden gewijzigd, dan zullen zij dienaangaande een nader voor stel aan den Raad voorleggen, waaromtrent uit den aard der zaak ook vooraf het advies der Comm. van Bijstand voor de Water- en Lichtbedrjjven zal worden ingewonnen. Tenslotte merken B. en W. nog op, dat voor wat betreft het tijdvak 16 October tot en met 16 November de nieuwe regeling ge heel overeenstemt met de tot dusver gel dende. Collecteeren voor liefdadige doeleinden. Antwoord op de vragen van den heer J. H. de N ij s inzake het houden van collecten. Door B. en W. is bij schrijven van 2 Sep tember 1927 aan het Bestuur van den Bond van Christelijk Marinepersoneel beneden den rang van Offiicier toestemming ver leend tot het houden van een collecte, door middel van vlaggetjes-verkoop, op 17 Sep tember Jl Deze oollecte zou volgen» het verzoek van het bestuur gehouden worden ten bate van den arbeid iu de Christelijke Militaire Tehuizen over geheel Nederland. Deze vlaggetjesdag zou over het geheele land gehouden worden en ging ook uit van het Chr. Mll. Verbond, zijnde de samen voeging van voornoemden Bond met de Nationale Vereenig ing Pro Rege, de Nat. Chr. Off. Ver„ de Nat. Chr. Officiers Vereeniging en den NederL MiL Bond. Het verzoek werd dan ook mede namens de hier bestaande afdeelingen van deze Vereeni- gingen gedaan. De toestemming tot het houden der ool lecte is gegeven na Ingewonnen gunstig ad vies van den Armenraad alhier. •Na ontvangst van de vragen van den heer De Nijs hebben B. en W. het Bestuur van voorn. Bond verzocht hen omtrent doel en besteding der opbrengst der oollecte nader in te lichten. Naar aanleding van dat verzoek werd een schrijven ontvangen van de afd. Helder, een andere bestemming werd gegeven dan waaruit inderdaad blijkt, dat aan de gelden in het verzoek werd voorgegeven. Zoo deze bestemming B. en W. vooraf ware bekend geweest, hadden zij waarschijnlijk geen toestemming tot het houden der collecte verleend'. Niet echter omdat het hier niet betrof een liefdadig doel, doch omdat zij meenen, dat voor stijving van kassen van vakorganisaties geen beroep moet worden gedaan op de beurzen der ingezetenen. Dat alleen toestemming zou behoorenl te worden gegeven voor ooüectert ten bate van liefdadige instellingen welk standpunt valt af te ledden uit de derde vraag zijn B. en W. niet met den vragensteller eens. In verband hiermede wordt gewezen op het bepaalde bij. art. 154 der Aig. Politiever ordening. De vierde vraag is door het voorafgaande reeds genoegzaam beantwoord, B. em W. achten het niet noodzakelijk, dat de oollec- teerende personen nog voortaan voorzien zijn van een kenteeken, waaruit blijikt voor welk doel gecollecteerd' wordt. Tot dusver is het goede gewoonte, dat het voornemen) tot het houden van een oollecte met vermelding van het doel waarvoor gecollecteerd zal wor den, wordt bekend gemaakt in de plaatse lijke bladen. B. en W. achten eenigen meerderen waarborg in hetgeen vraagsteller beoogt niet gelegen. 'De laatste waag kam ma het voorafgaan de onbeantwoord blijven. Uit het schrijven van den Bond van Chr. Marinepersoneel blijkt, dat het doel van de collecte was steun aam de Christelijke actie in de weermacht, nader in bedoeld schrijven omschreven. De verdeeling der opbrengst is als volgt: Nederl. MiL Bond 50%, Pro Rege 20%, Nat. Chr. Ond.-Off. Ver. 20%, Bond van OhT. Mar. Pers. 10%. Verlof conciërges o.L scholen. Naar aanleiding van de door den heer Minnes in de Raadsvergadering van 23 Aug. j.1. gestelde vraag inzake het veriof van de conciërges der o. L schoten, deeleri B. en W. mede, dat van intrekking" van het verlof, als waarvan de vraag spreekt, geen sprake is geweest. De zaak is deze, dan door het College het Ambtenaren-reglement j op dit punt zoodanig wordt geïnterpreteerd, dat buiten de gewone vacantie-tyden der o. L scholen de conciërges geen aanspraak meer hebben op de reglementaire verlof dagen. B. en W. zetten in hun antwoord uiteen, dat er gedurende de werkdagen, die over blijven na aftrek van de 18 verlofdagen, voldoende gelegenheid overblijft tot het ver richten van de werkzaamheden. Zij meenen laarom, dat de 18 verlofdagen geacht kun- ïen worden te zijn genoten tijdens de schoolvacanties. Zjj vestigen er tenslotte de aandacht op, Jat de aard der werkzaamheden van de ooncierges meebrengt, dat hun niet dan met ertrakosten voor de Gemeente tijdens de schooldagen verlof kan worden verleend, omdat zjj tijdens hunne afwezigheid nood zakelijk door tijdelijke werkkrachten moe ten worden vervangen. Burgemeester Jongbloed vertrok met drie politiemannen naar Winschoten maar noch te Foxhum noch te Hoogezand, nooh te Winschoten kon de politie de auto doen stoppen, waarmee de dieven wellicht via Bellingwolde over de grens zijn gereden. POSTBODE DOOR EEN AUTO OVERREDEN. Aan de bekomen verwondingen overleden. Terwijl de postbode v. K. het erf van den heer v. d. B. te Willeskoop afreed, werd hij aangereden door een auto uit Gouda. De chauffeur remde onmiddellijk doch kon niet verhoeden, dat de man werd gegrepen. Zijn beide beenen werden ge broken, terwijl het slachtoffer twee ern stige hoofdwonden bekwam. De man overleed spoedig. Hij laat een vrouw en zeven kinderen achter. Ingezonden Mededeeling. Vraagt gratis brochure Drie zwaar en elf licht gewonden. Groote materleeie schade. Een paniek onder de reizigers. Een waarschuwing, die era minuut te laat kwam. Binnenland. DOODELIJK MOTOR-ONGELUK. I Zaterdagmiddag heeft in de onmlddel- lijke nabijheid van de buitenplaats „Zuid- ijk" tusschen den Dell en den Haagechen i Schouw onder de gemeente Wassenaar een zeer ernstige botsing plaats gehad tus schen een luxe-auto van den heer D. te 's-Gravenhage en een motorrijwiel be stuurd door mr. dr. C. M. A, R. van Roy, compagnon van Mr. P. E. Briêt, advocaat en procureur en lid van de Eerste Kamer der Staten-GeneraaL Mr. van Roy, die in de Jullana van Stolberglaan 69 te 's-Gravenhage woonde, kwam lederen dag per motor naar het kantoor te Leiden, en ging na sluiting van het kantoor weer naar Den Haag terug. Ter plaatse bovengenoemd, dicht bij de Maaldrift, wilde Mr. Van R. een auto, die voor hem uitreed en blijkbaar te langzaam ging, voorbijrijden. Hij merkte echter niet, dat uit de richting Den Haag een andere auto naderde. De bestuurder van dezen wagen scheen evenmin iets te heb ben bemerkt. Toen men het evenwel zag, was de bot sing onvermijdelijk. Door het sterke rem men van den chauffeur van de auto vau den heer v. D. sloeg deze om. Motor en berijder raakten er onder, men van den chaffeur van de auto van Hoewel de auto zoo goed als geheel ver nield was, kregen de beide inzittenden de heer v. D. en de chauffeur slechts lichte wonden. Mr. v. R. kreeg een dub bele beenbreuk en vermoedelijk een her senschudding. Nadat hij voorloopig was verbonden te Wassenaar, werd hij per ziekenauto over- Jebracht naar het Gem.-Ziekenhula aan en Zuldwal te 's-Gravenhage, waar hij Zondagmiddag is overleden. Volgens mededeelingen, ons door de po litie te Wassenaar gedaan, zal het moei lijk zijn uit te maken, aan wlen de schuld van het ongeluk te wijten ls. BESCHADIGING VAN HET NOLLE- HOOFD. Het Noorsche stoomschip Freden, dat in den naoht van Dinsdag op Woensdag ernstige schade heeft toegebracht aan het Nollehoofd te Vlisslngen, eigendom van den polder Waloheren, is Vrijdagnacht, toen het terugkwam uit Antwerpen, aan gehouden en te Vlisslngen binnenge bracht. Er ls beslag op het schip gelegd. Het stoomschip is Zaterdagmiddag, na dat het beslag was opgeheven, naar Bris- tol vertrokken. AUTO IN EEN SLOOT GEREDEN. Geen ernstige ongelukken. Een auto uit Rotterdam, bestuurd door v. G., reed nabij Nieuwerbrug door onbe kende oorzaak in een sloot en sloeg om. Met groote moeite konden de belde in zittende heeren gered worden. Bij een hunner was een stuk glas diep in het dijbeen gedrongen. EEN AUTO GESTOLEN. Donderdagnacht is uit de schuur bij diens woning de auto van den burgemees ter der gemeente Vries (Dr.), den neer A. Jongbloed, ontvreemd. Van de daders geen spoor. Een ernstige treinbotsing heeft in den nacht van Zaterdag op Zondag groote ont steltenis gebracht onder de late reizigers op het .traject Den Haag—Rotterdam. Ten ge volge van grove onvoorzichtigheid! of ach teloosheid zijn twee etectrische treinen, komende uit de richting Den Haag en Rot terdam, op elkaar geloopen, waardoor drie Tersonen zwaar en elf licht gekwetst werden. Het ongeluk is ontstaan, doordat een sein huiswachter van het seinhuis aan de Vaii- .antlaan te Den Haag voor den voorlaatsten .rein naar Rotterdam D. P., die om 23.45 uit \msterdam was vertrokken, en Den Haag middernacht om tien minuten over haliféén verliet, den wissel verkeerd had overgetrok ken. Hierdoor kwam de etectrische trein uit >en Haag op het linkerspoor te rijden in laats van op het rechterspoor. Intusschen naderde op hetzelfde spoor .snuit Rotterdam D.P„ om twee minuten r. ver twaalf vertrokken, de laatste trein naar Den Haag, waarin o. a. 't gezelschap van de „Oo-Opera-tie" was gezeten. Ongeveer 700 meter ten Zuiden van den overweg Kleiweg, in de gemeente RlJswljit gedegen, liepen beide treinen omstreeks 10 minuten over balféén met donderend ge weld op elkaar in. Dank zij het in de laatste minuut remmen van beide bestuurders was de snelheid gelukkig wat getemperd, daar anders de ramp niet te overzien zou zijn geweest. Intusschen bewijst het aantal van 14 ge wonden, benevens een groot aantal lichter gekwetsten; die zonder hulp huiswaarts konden keeren, dat de botsing nog vrij oevig was. Beide motorwagens werden zeer zwaar beschadigd en halverwege ingedrukt, terwijl van de andere wagons tal van ruiten braken en twee rijtuigen door den schok uit de rails liepen. Alle pat Anten konden, na öf ter plaatse öf in Delft of in Den Haag verbonden te zijn, huiswaarts keeren. behalve de wagen bestuurder D. A. de Gast, wonende te Rot terdam, die een gebroken onderbeen had en Oom. Biexton, eveneens woonachtiig te Rot terdam, die zijn linkerbeen gekwetst had en een enkel gebroken. Beiden werden naar het Gem.-ziekenhuis te 's-Gravenhage over gebracht. Hun toestand is niet levensge vaarlijk. Tot de ernstig gewonden behoort voorts de heer W. Dreese, bibliothecaris van de „Co-Opera-tie" in Den Haag, die vrij ernstige hoofdwonden had. Ernstige materleeie schade. De Rotterdam ache trein bestond uit 5, de Haagsche uit 6 wagons, die voor het grootste deel alie schade hadden bekomen, al was deze dan ook niet zoo zwaar als van de twee motorwagens, waarvan de nefezen naar binnen waren gedrongen tot in de voorste compartimenten. Een stuk ijzer van een der motorwagens hing dwars over de verder vrij liggende tweede spoorbaan en verhinderde zoo ge- ruimen tijd het passeeren van den laatsten sneltrein van Den Haag naar Rotterdam. Een bulptredn arriveerde uit Den Haag eerst omstreeks haifvier. Het wekte be vreemding, dat in de op elkaar gebotste trei nen geen materiaal voorhanden was, om eer ste hulp te verleenen bij de opruimings werkzaamheden. Door de activiteit der Delft- sche politie en medewerking der Directie der Qalvé-fabrleken kon men gelukkig snel beginnen met de bevrtjdingswerkzaam- heden, die anders nog gerumen tijd achter wege hadden moeten blijven. Eén minuut te laat Vreeselijke «ogenblikken heeft de over wegwachter aan den Kleijweg meegemaakt. In eenvoudige, maar daardoor juist te tref fender woorden vertelde hij er van. Als lederen nacht waohtte ik de komst der belde etectrische treinen af. Omstreeks halféén komen ze. hier voorbij, de laatste uit Rotterdam, de voorlaatste van Den Haag. Hedennacht stonden alle signalen op veilig en ik wachtte dus in alle kalmte het voorbij rijden ai. Eensklaps rinkelt de telefoon.. Een opgewonden stem klinkt me tegemoet .om godswil.houdt hem.de etec- trisohe uit Den Haag is op verkeerd spoor ....houdt hem tegen.... Helaas, de waarschuwing was.... één minuut te laat Daar kwam de trein reeds aangedönderd, met een snelheid van 90 K.M., op het linkerspoor.ik holde naar buiten, maar hij was reeds voorbij, in den lichten maannacht verder gesneld, zijn noodlot tege moet.... En daar in de verte vanuit Delft, zag ik de vurige oogen van den Rotterdamschen etectrische naderen.... U begrijpt wat er ln me omging? Te weten dat een ongeluk gebeuren gaat en er niets aan te kunnen doen. Het waren vreeseljjke oogenbllkken, die ik niet lioh/t vergeten ui. Daarop gebeurd* het onvermijdelijke, een ontzaglijke vuurstraal die hoog de lucht n schoot en direct daarop een geweldige slag, die ver in 't rond weerklonk. Toen was het stil! Direct heb ik per telefoon de stations gewaarschuwd) en om assistentie verzocht, iie spoedig verscheen. Het verhaal van era van de reizigers. Mevrouw van Raalte—Horneman, de zan geres. die zich in den trein uit Rotterdam zevond, vertelde aan een van de verslagge- ers van „de Telegr." oun. het volgende: ,Wjj zaten gemoedelijk te praten en waren Delft al gepasseerd, toen op een gegeven ogenhlik zeer krachtig geremd1 werd. Ik erd een beetje angstig, doch mevr. Pooi- '>ian, die met mij in den wagen zat, oegde mij toe: „Wees niet bang, trek je beenen maar op!" Nauwelijks had tl dit echter gezegd of met een eweldigen schok en onder gekraak en ge- fcrfL vermengd met het rinkelend geluid van brekend glas van ruiten, kwam' de trein tot stilstand. In onzen wagon gingen meteen de lichten uit. Omdat niemand natuurlijk kon weten wat er precies gebeurd was, ontstond er ln onzen wagen een kleine paniek. Alle ;>assagiers waren opgestaan en drongen naar ie uitgangen om maar zoo gauw mogelijk weg te komen. Temidden van de verwarring riepen eenige personen: kalmte menschen, .■usfcig bljjven. We probeerden naar buiten e kijken om te zien wat er eigenlijk ge leurd was, doch de ramen gingen niet open. Do ven dien bleek, dat niemand uit of in den vagen kon. Verschillende inzittenden Ho nen lichte verwondingen op. Mijn man ver- relde mij, dat zijn vader den linkerpols had gebroken. De rade 71-jarige man was na- uurlijk geheel van streek. Nadat ik uit den wagen gekomen was, iieb ik hem terstond gerustgesteld. Zooveel mogelijk hielpen, zoo goed en zoo kwaad als het ging, de ongedeerd gebleven passagiers de gewonde personen om uit de wagens te komen. Dank zij de stevige constructie weinig persoonlijke ongelukken. Dat de ramp, wat de persoonlijke onge vallen aangaat, gelukkig geen grooter om vang heeft aangenomen, is, zooals men van deskundige zijde opmerkte, ook te danken aan de stalen wagens, die door hun con structie zoo stevig zijn gebouwd, dat slechts oe voor- en achter-balcoms werden bescha- igd of ingedrukt en de rijtuigen dus niet door de hevigheid van de botsing op elkaar inschoven of zg. geteteecopeerd werden. Het verhoor van den seinhuis wachter. Het voorloopig verhoor van den seinhuis wachter van het blokhuis bij de Vailiantiaan afgenomen, heeft het volgende aan het licht gebracht. Er was telefonisch bericht uit Rotterdam ij hem ingekomen, dat de laatste trein uit Delft over een ander apoor zou geleid moe ten worden dan gewoonlijk. Deze order werd door den blokwachter daarop uitgevoerd. Toen, zooals gebruikelijk, hem van station Den Haag werd meegedeeld, dat de voor laatste Amsterdam sche trein uit Den Haag zou vertrekken en de seinen op veilig kon den worden gezet, wilde de blokwachter ook deze order opvolgen. Het gelukte hem ech ter niet de kruk. waardoor zoowel sein als wissel worden verzet, om te draaien; daar hij vergat, dat deze wisselstand reeds veran derd was door de order uit Rotterdam. De man telefoneerde daarop aan het Haagsche station, dat, daar het sein blijkbaar defect was, hjj bet niet op veilig kon zetten. Men gaf hierop in Den Haag aan den treinbe stuurder bevel, dat hij dan ln dit geval door het onveilige sein kon rijden. Dit geschiedde, dooh behalve dat de bestuurder thans door het onveilige sein reed, werd de trein ook op een ander spoor geleid, daar de signalen met de wissels oorrespandeeren. Eerst toen de bestuurder van den Am- sterdamschen trein oog meerdere onveilige signalen bemerkte, ls hij wel' snelheid gaan verminderen, doch kon de noodlottige bot sing niet meer verhinderen. Kranig optreden van een wagen bestuurder. "Van goed' ingelichte zijde deelde men verder mede, dat de wagenbestuurder van den Rotterdamschen trein op eenigen af stand van de botsing plotseling bemerkte, dat die uit Den Haag op tl verkeerde spoor reed. OogenMkkelljk stelde hij de noodrem in werking en hij had juist nog gelegenheid om zioh uit zijn compartiment te werken en enkele passagiers te waarschuwen zich naar achteren te begeven. Dit la hun behoud ge weest. Ook de wagenbestuurder van den Haagschen trein moet nog hebben weten te remmen, maar had geen gelegenheid zioh te redden. Overigen» word* hst ook van des- „Nieuwe Haart. Crt" (Kath.): En als je dan uitgaat.... dan moet )e naar let» vroolijk» gaan, iet» om te lachen al» je maar lachen kan. Daarvoor is nu „De Tante uit Indië" van Henri van Werme»kerken al» geknipt Blijkbaar ia zijn eenige streven geweest om een rol te scheppen passend bij het bijzon dere talent van Mevr. oe Boer «n daarin is hij uitstekend geslaagd. Heel den avond is deze 74-jarige vrouw op het tooneel, heel den «vond dribbelt en springt en draait en charles ton t ze. Zij is in een woord kostelijk.... tot n de kleinste kleinigheden verzorgd. Vertegenwoordiger voor Helder: G. VAN BAAREN, Spoorstraat 56.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 5