Jdammeh.
1
DE NIEUWE MOTOR* EN RIJWIELWET.
Treedt 1 November ta werking.
8CHAKE
De drlesst van Weenink zal de volgende week behandeld worden. Het half-
pln thema, dat onlangs ln beschouwing werd genomen, kan geklasslfloeerd worden
naar de twee zwarto stukken, die op de half-pln Hin Bteon. Men kan ook letten
op de thema's, waarmee ze voorkomen: bijv. selfblooks of oross-cheoks. Hierbij
een voorbeeld van twee zwarte torens op een diagonaal
A. Ellerman.
2e eerv. verm. G. 0. 1020.
Stoomvaartberichten.
Wit begint en geeft mat in twee zetten.
Wit: Kcl, Db8, T!3, Le2 en g7, Pe7 en g3, pi d2.
Zwart: Kd4, Te6 en f6, Lc8 en h8, Pa3 en dl, pi a4, 06, f7, f6, f2 en g6.
De 12e partij van de match CapablancaAljecbin bad het volgende verloop:
Aljechin.
d4
c4
Pc8
Lg5
e8
Pf8
Tel
Dc2
Capablanca.
Pf6
e6
d6
Pbd7
Le7
c6
a6
Het paard bereikt de gewenschte plaats.
Pb7: 22 Db7
Ld3 28 Tc7
Zwart zoekt het op de c-lljn.
De orthodoxe variant van het damegam*
biet. Vroeger speelde 0. hier dc4:,Lc4:,
Pd5. Men vergelijke ook GrünfeldAlje
chin Karlsbad 1028.
a8
9
h6
Lh4
10
Te8
Tdl
11
b5
tegenaanval
te krijgen.
cd5:
12
cd5:
Ld3
18
Lb7
0-0
14
Tc8
Dbl
16
Da5
Dreigt La8:.
Pe2
16
Pb6
Peö
17
Pc4
Lf6:
18
Lf6:
Lh7
19
Kf8
Pd7
20
Ke7
Pc6
21
Db6
Da2
b8
Dd2
Tel
Tc7
Lbl
Pf4
De2
Pd3
b4
24
26
27
29
Tec8
Pd6
Db6
Kd7
Tc7
Le7
Kc8
64
Tc8
Gewaagd. De toren kan ingesloten worden.
Db2 84 Dc7
Pc61 85 Lc5
dc586 De6
De dame staat hier ongedekt
f4
Le4
Tel!
87
40
Te laatl
41
Dg7
de4:
Df6
opgegeven.
De. P. FEENSTRA KUIPER
Alles betreffende deze rubriek te adres-
seeren aan:
G. L. GORTMANS, Esq.
188, Sinclair Road, Kenaington,
London W. 14.
Bladerend ln „La Tribune" (1899) van
Balédent, kwam ik onderstaand probleem
tegen van Ch. Ricbard, Lyon, dat me
trof door den eigenaardigen slag (17X89)
als het ware dwars door de witte stelling
heen.
Stand
Zwart4,5,7,0,10,14,17.28 en dam op 8.
Wit23,26, 26,81,32,38,41—43.
Afwikkeling26211 17X39 (moet 4
slaan); 41—87, 28X19 26—20, 14X26;
88- 33, 89X28 32X1
In deze afwikkeling doet de dam geen
dienst, of het zou moeten zijn, den op
losser op een dwaalspoor trachten te lei
den. Tegenwoordig echter bedient men
zich in de problematiek niet meer van
dergelijke grove middelen. Door van 8
een schijf te maken is het probleem dan
ook al direct veel te verbeteren. Boven
dien kan men, om den sleutelzet verbor-
gener te maken, op 16 een zwarte schijf
plaatsen.
Het volgende probleem, dat aan alle
eischen der moderne problematiek vol
doet, is dan het resultaat:
Wy ga
Ook als positiestudie is dit systeem
zeer wel te verwerken
Wit speelt en forceert
schijf- of partij winst.
1 2 8 4 6
wint.
9-13
21—26
26X39
12X21
?9X28
21X41
(gedw.)
(gedw.)
Oplossing
2621, 4187 enz. (zie boven).
In een te Parijs gespeelde partij kwam
onderstaanden stand voor:
Zwart 3 sch.4, 20, 26.
Wit 3 sch.: 7, 19, 80.
Wit won als volgt: 19—14,20X9; 7—1,
26—311-23, 31—36 a)23—37,9-18
3024, 49 873211 de eenige manier
om te winnen, 13—18; 24—19, 18—28;
19X28, 9—14; 28—23, 14—20; 23—19,
20—26; 19—14, 26—30; 14—10, 30—34;
106, 3439 3249 1 gewonnen.
a) Dit is fout; Zwart had hier 9—13
moeten spelen, waarna winst niet meer
mogelijk is.
Deze eindstand is identiek aan het vol
gende eindspel van den beroemden pro-
blemist O. Blankenaar. („Le Jeu de Da
mes" Meinummer 1896).
Zwart3 sch., 4, 9, 31.
Wit1 sch. op 30 en dam op 17.
Oplossing17—261 wint als boven. Daar
entegen geeft 17—28 remise als boven.
Visscherijberichten.
27 Oct.
Aangevoerd door aardjjinviaschers: 50
mandjes sarddjn per mand 2j803.40.
28 Oot.
Aangevoerd door sardijiiivisschera: 26
mandjes sardijn pw mand 2.86—8.86; door
haringvissdhers: 7 tal haring per tal 6.70
tot 7J.0; door garnaienvissohers: 690 KjG.
gekookte garnalen p. KG. 0.24—0.80.
Haven van Nieuwediep.
Radiografisch Weerbericht
naar waarnemingen verricht In den
morgen van 29 Ootober.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste stand 769.7, te Zürioh.
Laagste stand 786.8, te Skudesnaes.
Verwachting:
Stormachtige tot krachtige westelijke,
daarna afnemende en krimpende wind,
licht tot half bewolkt, daarna weer toene
mende bewolking, aanvankelijk droog
weer, weinig verandering in temperatuur.
In verband met het in werking treden der
nieuwe Motor- en Rijwlelwet op i November
a.a. is het wellicht gewenschit het publiek,
voor «oover dit me» bedoelde wet te maken
heeft, in te lichten omtrent de voornaamste
wijzigingen, welke de nieuwe Motor- en Kij-
wielwet ibevat en omtrent de vraag, welke
verplichtingen deze wet voor de verschillende
weggebruikers medebrengt.
De nieuwe wet verdeelt de rijbewijzen,
welke vereischt worden voor het besturen van
motorrijtuigen (auto's en motorrijwielen), niet
xoaols de oude- wet in twee, doch in drie
soorten, t.w.:
ie. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op meer
dan twee wielen (Rijbewijs A);
ae. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op twee
wielen (Rijbewijs B); en
3e. Rijbewijzen voor motorrijtuigen op twee
wielen, waarmede geen grootere snelheid dan
30 K.M. per uur kaïn worden bereikt (Rij
bewijs C).
Voor het verkrijgen van de eerstgenoemde
twee soorten moet men den leeftijd van 18
jaar hebben bereikt, terwijl men voor het ver
krijgen van een rijbewijs als onder 3e. ge
noemd minstens 16 jaar oud moet zijn.
Formulieren voor het aanvragen van nieuwe
rijbewijzen zijn op het Raadhuis verkrijgbaar.
Houders van rijbewijzen, welke ingevolge
de oude wet na I Mei 1924 zijn afgegeven,
moeten om een nieuw rijbewijs te kunnen
krijgen, een z«. vaardigheidsproef afleggen,
waarvan degenen, die vóór genoemden datum
hun rijbewijs ontvingen, zijn vrijgesteld. t
Zij, die afgifte van een rijbewijs verlangen,
moeten zich schriftelijk wenden tot den Com
missaris der Koningin in de provincie hun
ner woonplaats, waarvoor, zooals boven ver
meld, formulieren ten Raadhuize verkrijgbaar
zijn. De nadere bijzonderheden en de te ver
vullen formaliteiten staan op de formulieren
vermeld.
Ingevolge de oude Motor- en Rijwielwet is
het een bestuurder van een motorrijtuig of
een -rijwiel verboden daarmede over een' weg
te rijden op zoodanige wijze of met zoodanige
snelheid, dat de vrijheid of de veiligheid van
het verkeer op dien weg wordt belemmerd of
in gevaar gebracht
Behalve dat deze wijze van rijden bij de
nieuwe wet ook op een rijwielpad verboden is,
is daarin de bepaling opgenomen, dat het den
bestuurder van een motorrijtuig of een rijwiel
venboden is daarmede over een weg of een
rijwiefpad te rijden, terwijl hij verkeert onder
zoodanigen invloed van gebruikten alcohol
houdenden drank, dat hij niet In staat moet
worden geacht het motorrijtuig of rijwiel naar
behooren te besturen.
In art. 13 der nieuwe wetfs bepaald, dat
de bestuurder van een motorrijtuig of rijwiel
op een weg of rijwielpad verplicht js gevolg
te keven aan de door de opsporingsambte
naren dier wet in het belang van .de vrijheid
of de veiligheid van het verkeer gegeven be
velen en aanwijzingen.
Ingevolge het bepaalde bij art. 27, 2e lid
zijn de opsporingsambtenaren bevoegd zich
te vergewisten omtrent de naleving van bij
of krachtens de Motor- en Rijwielwet gegeven
voorschriften en eveneens om zoo noodig
een motorrijtuig, ten aanzien waarvan zij een
onderzoek wenschen in te stellen,, naar een
nabijgelegen plaats te vervoeren of doen ver
voeren. De betrokken bestuurder Is verplicht
deagevorderd daarbij zijne noodzakelijke me
dewerking te verleenen.
In bet nieuwe -Motor- en Rijwielreglement
wordt bij art 4 bepaald, dat de bestuurder van
een motorrijtuig, waarmede over een weg
wordt gereden, verplicht is:
a. ingeval hij voornemens is plotseling
vaart te verminderen of stil te houden, daar
van tijdig te doen blijken, betzij door een
duidelijk toeken, gegeven op- of aan het zij-
of voertuig, hetzij door het goed zichtbaar
op en neer bewegen terzijde van bet rij- of
voertuig van één der armen of een stok of
ander voorwerp;
b. ingeval hij voornemens is van richting
te veranderen, daarvan tijdig te doen blijken
door het geven van een duidelijk teeken zoo
als boven aangegeven in de richting, welke
zal worden ingeslagen.
De bestuurders van motorrijtuigen dienen te
bedenken, dat bovenstaande teekens steeds
gegeven moeten worden en niet slechts, zoo
als het oude Motor-'en Rijwielreglement voor
schrijft, indien door het niet geven van dat
teeken de vrijheid of de veiligheid van het
verkeer op dien weg zou worden belemmerd
of in gevaar gebracht.
Door bovenstaande bepaling zal het gebruik
van mechanische teekens zeer zeker toenemen.
Dezelfde verplichting als bovengenoemd
geldt eveneens voor de bestuurders van rij
wielen en rij- en voertuigen, geen motorrijtui
gen of rijwielen zijnde. Dezen behoeven
meergenoemde teekens evenwel slechts dan te
geven, wanneer door het niet geven er van
de vrijheid of de veiligheid van het verkeer op
den weg zou kunnen worden belemmerd of ie
gevaar gebracht.
Indien een 'bestuurder van een motorrijtuig,
een rijwiel of een ander rij- of voertuig, dan
wel een bestuurder of geleider van rij- en
trekdieren of vee een weg berijdt of gebruikt,
welke door één of meer andere wegen wordt
gekruisd of waarmede één of meer wegen
zich vereenigien en het kruis- of vereenigings
punt gelijktijdig of ongeveer gelijktijdig na
dert met een bestuurder van een motorrijtuig,
een rijwiel of een ander rij- of voertuig of een
bestuurder of geleider van rij- of trekdieren
of vee, die den anderen weg of een der andere
wegen berijdt of gebruikt, is de bestuurder of
geleider, die den anderen aan zijn rechterhand
heeft, verplicht dezen voorrang te verleenen
en zoo noodig zelf stil te houden of langzamer
te rijden of te gaan.
Aan militaire colonnes moet steeds voor
rang wonden gegeven.
Deze bepaling kwam ook in het oude regle
ment voor, met dit verschil evenwel dat er
toen alleen van een kruis punt gesproken
werd, terwijl in de tegenwoordige redactie
ook de benaming punt van vereeniging voor
komt.
Art. 6 van het nieuwe Motor- en Rijwiel-
reglement schrijft voor dat het den bestuurder
van een motorrijtuig, een rijwiel of een ander
rij- of voertuig, alsmede den bestuurder of ge
leider van rij- of trekdieren of vee verboden
is zonder noodzaak de linkerzijde van den
weg te houden, onverschillig of dit binnen
of buiten de bebouwde kommen van gemeen
ten geschiedt. Men zal dus als wielrijder fn
het vervolg niet meer, gaande In de richting
Alkmaar, den Rijksweg aan de linkerzijde
mogen berijden, ook al rijdt het aan die zijde
aangenamer dan aan den voorgeschreven
kant.
Ten aanzien van een rijwielpad bepaalt art.
66, ie lid van het nieuwe Motor- en Rijwiel
reglement, dat het verboden la om buiten
noodzaak een rijwielpad anders te berijden
dan met rijwielen, terwijl men daarop of
daarover ook geen rij- of trekdieren be
sturen of geleiden.
Alloen In bijzondere gevallen kan in deze ten
aanzien van het berijden ontheffing worden
verleend, doch alleen voor motorrijtuigen op
twee wielen. Voetgangers zijn verplicht In
dien zij zich op een rijwielpad bevinden, om
dit op tijdige waarschuwing van een wiel
rijder te verlaten.
Een rijwielpad, dat tot een weg behoort,
wordit geacht daarvan geen deel uit te maken,
zoodat het alt een afzonderlijke weg wordt
beschouwd.
iHet verkeer op een weg heeft dus met dat
op een langs d;en weg loopend rijwielpad
niets te maken.
Betreffende de voorschriften, waaraan, In
gevolge het nieuwe Motor- en Rijwielregle
ment, motorrijtuigen moeten voldoen, valt
op te merken, dat daarin de navolgende be
palingen nieuw zijn en in het oude reglement
niet voorkomen:
Een motorrijtuig op meer dan twee wielen,
waaronder dus ook een motorrijwiel met zij-
spanwagen moet worden verstaan, dat zich
tusschen een half uur n& zonsondergang en
een half uur vóór zonsopgang op een weg
bevindt (onverschillig dus of er mee wordt
gereden of dat het stilstaat), moet voorzien
zijn van tenminste twee aan weerszijden van
bet rijtuig aangebrachte lantaarns, die voor
waarts een helder wit licht uitstralen en aan
de linkerachterzijde van een lantaarn, die
achterwaarts een rood licht uitstraalt
Aan die lantaarns mogen de zijglazen geen
gekleurd licht uitstralen.
Aangezien ingevonge art. 9 ie lid der Motor
en Rijwielbeschikking gedurende bovenge-
noemden tijd nummer en letter aan de ach
terzijde vat» het motorrijtuig helder verlicht
moeten zijn, zullen in de praktijd het roode
achterlicht en het licht, dat ter beschijning
van letter en nummer moet dienen, wellicht
gecombineerd worden, zooals dit thans reeds
veelvuldig gebruikelijk is.
Een motorrijtuig op twee wielen (de ge
wone motorfiets dus), waarmede gedurende
meergenoemden tijd wordt gereden (dus niet
wanneer het stistaat), moet aan de voorzijde
voorzien zijn van tenminste één lantaarn, die
voorwaarts een 'hedder wit licht uitstraalt en
aan de achterzijde hetzij van een lantaarn, die
achterawarts een rood Licht uitstraalt, hetzij
van een reflector, die bij beschijning de
daarop vallende lichtstralen rood terugkaatst.
Ook van een motorrijtuig op twee wielen
moeten gedurende meergenoemden tijd num
mer en letter verlicht zijn.
Een motorrijtuig, waarmede met een snel
heid van meer dan 20 K.M. per uur over een
weg buiten de bebouwde kommen wordt ge
reden, moet tusschen een half uur n& zons
ondergang en een half uur vóór zonsopgang
voorzien zijn van een verlichtingsinrichting,
waardoor de weg <bij het rijden met een
snelheid van 20 tot ten hoogste 40 K.M. per
uur tot op minstens 23 Meter en bij het rijden
met een snelheid van meer dan 40 K.M. per
uur tot op minstens 100 Meter vóór het mo
torrijtuig voldoende verlicht wordt.
Omtrent het voeren van verblindende ver
lichting bepaalt art. 19 van het Motor- en
Rijwielreglement, dat motorrijtuigen (zoowel
motorrijwielen als auto's), welke zich tusschen
een half uur nè zonsondergang en een half
uur vóór zonsopgang op een weg bevinden,
geen verblindende verlichting mogen voeren
ie. indien de weg gelegen is binnen de be
bouwde kom eener gemeente;
2e. indien het motorrijtuig stilstaat en
3e. indien het motorrijtuig een ander mo
torrijtuig, oen rijwiel, een ander rij- of voer
tuig of een rij- of trekdier of vee tegenkomt,
van het oogenibük af dat het op 100 M. gena
derd is, tot het oogenblik waarop een ont
moeting heeft plaats gehad.
Art. 20 bepaalt dat een motorrijtuig waar
mede over een weg wordt gereden, voorzien
moet zijn van een behoorlijk geluiddempende
inrichting, waardoorde afgewerkte gassen
kunnen worden afgevoerd.
Het rijden met z.g. open knalpot is dus In
het vervolg verboden.
Art. 21 bevat een voorschrift betreffende hét
aanbrengen van een spiegel en bepaalt dien
aangaande dat een motorrijtuig of een ander
rij- of voertuig, waarmede over den wég
wordt gereden, voorzien moet zijn van een
spiegel, waardoor de bestuurder van zijp
zitplaats het links achterliggend weggedeelte
kan overzien, tenzij hij een een zoodanige zit
plaats inneemt, dat hij bedoeld weggedeelte
zonder spiegel gemakkelijk kan waarnemen.
Bedoelde bepaling geldt niet voor rij- én
voertuigen, geen motorrijtuigen of rijwielen
zijnde, waarbij een spiegel bezwaarlijk zal
kunnen worden aangebracht, of bezwaarlijk
bevestigd zal kunnen blijven.
In verband met de indeeling der wegen in
klassen bahooren in het vervolg de zwaar
dere soorten motorrijtuigen en aanhangwagens
te worden ingeschreven hi een register, voor
welke inschrijving men zich o.a., ter verkrij
ging van formulieren, kan wenden tot het
bureau van den Bond van Bedrijfsautohou
ders in Nederland, Laan Copes van Catten-
burg No. 10 te 's-Gravenhage. Niettegen
staande in enkele bladen is vermeld dat be
doelde formulieren aan alle politiebureaux
verkrijgbaar zijn, zijn dergelijke formulieren
in deze gemeente niet voorhanden.
Aan bedoelde inschrijving zijn vrijgesteld:
ie. motorrijtuigen met ten hoogste 2 assen,
waarvan de wielen voorzien zijn van lucht
banden en de grootste wielbelasting niet meer
dan 1200 kg. bedraagt;
2e. motorrijtuigen, waarvan de wielen voor
zien zijn van rubberhanden, waarvan de
breedte op den montagering gemeten ten
minste 8 c.M. en de rubberdikte buiten de
montagering gemeten tenminste 4 c.M. be
draagt, en die met inbegrip van de lading geen
grooter gewicht hebben dan 1800 K.G.;
3e. aanhangwagens, waarvan de wielen van
luchtbanden zijn voorzien en die, met Inbe
grip van de lading, geen grooter gewicht heb
ben dan 1200 K.G.;
4e. stoom- en motorwalsen;
Se. motorrijtuigen, welke bestemd zijn om
buiten de wegen te worden gebruikt en ten
behoeve van- of in onmiddellijk verband met
die bestemming worden gebezigd (bijv.
tractor», welke voor landbouwdoeleinden
worden gebruikt);
6e. aanhangwagen», welke worden voort
bewogen door een der onder 4e- cn 5e. ge
noemde motorrijtuigen.
Rijwielen moeten ingevolge het bepaalde bi;
art. 59 ie lid van het Motor- en Rijwielregle
ment tusschen een half uur nè zonsondergang
en een half uur vóór zonsopgang, indien
daarmede over een weg of rijwielpad wordt
gereden, behalve van een lichtgevende lan
taarn voorzien zijn van een lantaarn of van
een verticaal geplaatsten reflector, die achter
waart» een rood licht uitetraalt, die bij be
schijning daarop vallende lichtstralen duide
lijk zichtbaar rood terugkaatst.
Aan die lantaarn mogen die zij glazen geen
gekleurd licht uitstralen.
Een rij- af voertuig, geen motorrijtuig
zijnde, dat zich tusschen aan hall uur nh zons
ondergang en een half uur vóór zonsopgang
(in het oude motor- en Rijwielreglement was
dh op één uur ni zonsondergang en één uur
voor zonsopgang gesteld.) op een weg, welke
al» een beharde weg la aan te merken, be
vindt, moet voorzien zijn, behalve van een
aan de linkerzijde geplaatete lichtgevende
lantaarn, aan de linkerachterzijde van een
lantaarn, welke achterwaarts een rood llch
uitstraalt of een verticaal geplaatsten reflec
tor, die bij beschijning daarop vallende licht
stralen duidelijk zichtbaar rood terugkaatst.
Het bovenstaande is slechts bedoeld sla een
vermelding van de verschillende wijzigingen,
welke de nieuwe Motor- en Rijwielwet bevat
en een opsomming van de verschillende voor
schriften, waarmede het grootste gedeelte der
weggebruikers reeds dadelijk na het Inwer
kingtreden van bedoelde wet te maken heeft.
Stoomvaartmaatschappij Nederland.
Mapia, 26 Oct. v. Tetiuhe.
Bintang, u., 26 Oct. v. Port Swettenham.
Jan Pietersz. Coen, t., 27 Oct. v. Colombo.
Moena, u., 27 Oct. v. Genua.
P. C. Hooft, u., 26 Oct. v. Belawan.
Sembilan, 27 Oct. v. Makassar.
Simaloer, u., 27 Oct. v. Split.
Bali, 1., 27 Oct. v. Port Said.
Enggano, pass. 27 Oct. Belle Isle.
Grotius, t., 28 Oct te Genua.
Johan de Witt, u., 27 Oct. v. Soothampton.
Radja, t., 27 Oct te Suez.
Salawati, u., 27 Oct. v. Suez.
Borneo, 28 Oct. v. Batavia.
Karimata, u., 27 Oct. te Sabang.
Kan. Ned Stoomboot Maatschappij.
Calypso, u., 26 Oct. te Barbados.
Doros, 26 Oct. v. Messina.
Hercules, 26 Oct. te Ssmos.
Iris, 25 Oct. v. San Louis du Rhöne.
Juno, 26 Oct. te Genus.
Merope, 26 Oct te Gothenburg.
Nero 25 Oct. te Gothenburg.
Notoa, 26 Oct. v. Orsn.
Pluto, 26 Oct. v. Tarragona.
Mara, 27 Oct te A'dam.
Nickerie, 28 Oct. te R'dam.
Ajax, 27 Oct. te Piraeua.
Amsterdam, 28 Oct te A'dam.
Ariadne, 27 Oct. v. Gravora.
Fauna, 28 Oct. te R'dam.
Ganymedea, 26 Oct. te Calamata.
Hebe, 27 Oot v. Algiera.
Ilos, 27 Oct. v- Huelva.
Minerva, pass. 27 Oct. Oueuant
Nereus, 27 Oct. te Pasage».
Perseus, 27 Oct te Bordeaux.
Pollux, 27 Oot v. Volo.
Poseidon, 28 Oct v. Port au Prince.
Saturnus, 27 Oct v. Constantinopel.
Tellus, 27 Oct. te Valencla.
Vesta, 27 Oct te Lissabon.
Vlieatroom, 28 Oct te A'dam.
Vulcanus, 28 Oct te R'dam.
Ulysse», 27 Oct te Galveston.
Aurora, 28 Oct te A'dam.
Medea, 28 Oct te R'dam.
Prins F red. Hendrik, 28 Oct v. A'dam.
Kon. Hoilandsch» Lloyd.
Flandria, n., 26 Oct v. Las Palmas. 1
Orania, 27 Oct v. Buenos Ayres.
Drechterland, u., 28 Oct. te Pernambuco.
Kun. PaketvaartmaatechagplJ.
Ombilin, 26 Oct. te Batavia.
Halryon Lijn.
Stad Amsterdam, 27 Oct v. Rosaria
Holland—Afrika Lijn.
Rijperkerk, u., 26 Oct te Kaapstad.
Springfontein, u., 26 Oct te Beira.
Nias, 27 Oct te A'dam.
Giekerk, 28 Oct. v. R'daxn.
Grijpskerk, t-, 26 Oct v. Mombase».
Heemskerk, 27 Oct te Durban.
Klipfontein, t, pass. 27 Oct. Ouesaant
Meliakerk, t, pass. 27 Oot. Vlissingen.
HollandWeet-Afrika Lijn.
Reggestroom, 27 Oct v. A'dam.
Eemsitroom, t., 27 Oct te Saltpond.
Haarlem, t., 27 Oct. te Sherbro.
Holland—Amerika Lijn.
Grootendijk, 26 Oct. te Cristobal.
Maasdam, 26 Oct. te Antwerpen.
Veendam, pass. 26 Oct Cape Race.
Volendam, 25 Oct v. New-York.
Kinderdijk, 27 Oct. v. Glasgow.
Loch Katrine, 27 Oct te R'dam.
Parana, 23 Oct. te Seattle.
Binnendijk, 28 Oct te R'dam.
Bungerdijk, 27 Oct te Boston.
Dinteldijk, 27 Oct v. Swansea.
Edam, 27 Oct te Havana.
Holland—Britseb-India Lijn.
Andijk, t., 27 Oct v. Algiers.
Meerkerk, u., 28 Oct. v. Colombo.
Bovenkerk, t., pass. 27 Oct. Ouesaant
Sommelsdijk, 9., 26 Oct. te Bombay.
Hoogkerk, t, pass. 37 Oct. Perim.
Ridderkerk, 28 Oct te R'dam.
ÏJselkerk, u, 37 Oct. te Genua.
Bandoeng, t., pass. 28 Oct. Perim.
Holland -Australië Lijn.
Aagtekerk, t, 28 Oct v. Duinkerken.
Almkerk, u., 26 Oct te Adelaide.
Holland—O.-Azië Lijn.
Madoera, t., 26 Oct. v. Shanghai.
Zosma, 28 Oct te A'dam.
Java,New-York Lijn.
Astynax, 25 Oct. te Batavia.
Stadsdijk, 27 Oct v. Algiers.
Blommersdijk, 26 Oct. v. Bermuda.
Java,ChinaJapan Lijn.
Tjikampek (ex-Batjan), 24 Oct. te Yokohama.
Rotterdamsche Lloyd.
Modjokerto, 25 Oct. te Soerabaya
Insulinde, u., 27 Oct. te Marseille.
Slamat, t., pass. 36 Oct. Perim.
Blitar, t., pass. 27 Oct. Flnisterre.
Tabanan, 28 Oct. te R'dam.
Taba, u., 27 Oct v. Suez.
Buitenzorg, u., pass. 28 Oct. Sagree.
Siantar, t., 28 Oct. v. Londen.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Alwaki, t., 26 Oct. v. Madera.
Poeldijk, o., 26 Oct v. Rio Janeiro.
Zijldijk, u., 28 Oct. te Antwerpen.
Aldtbi, 28 Oot. v. R'dam.
Alhena, u., arr. 28 Oct. te Rio Janeiro.
Aludra, t., 27 Oct. te Santos.
Stoom vaartmaatschappij Ooeaaa.
Laertes, 27 Oct te A'dam.
Rhesus, 27 Oct. v. Belawan.
Rhexenor, 37 Oct. te Casablanca.
Menelaus, 26 Oct. v. Colombo.
Philoctetes, 27 Oct. te Penang.
Prometheus, 25 Oct. te Port Said.
Ëmzetco Lijn.
Jonge Maria, 27 Oct. v. A'dam.
Jonge Antony, pass. 27 Oct. Findsterre.
Jonge Jacobus, 27 Oct. te Palerma
0-0
26
28
80
81
82
88
KI2
g3
88
80
38 Oct. 1937.
Vertrokken naar de Noordzee voor politie
toezicht op de visacherij „Loodsboot no. 6".