T1
iHii
Opheffing of Inkrimping Rijkswerven.
VIERDE EN LAATSTE BLAD
PLAATSELIJK NIEUWS
VAN ZATERDAG 17 DECEMBER] 1927.
Een beslissing gewenscht. Een doorslaand bewijs dat opheffing
of Inkrimping niet gewenscht is. Een deskundig oordeel.
- Onze stadgenoot, de heer M. N. Hoo-
gerduijn, slaagde voor het machinist-di-
ploma B ter Koopvaardij.
SLACHTOFFER VAN DE KOU.
Aan boord van Hr. Ma. „Van Speijk" ia
een watervogel gevonden, welke in den
schoorsteen van genoemd vaartuig is ge
vlogen en daar om het leven kwam. Het
dier had een ring om den poot, gemerkt
64607 Nat Hist. Museum, Leiden
«HE WONDEREN DER ZON".
Zou er wel één openbaar spreker zijn,
die over een onderwerp, als waarvan hier
sprake is, zoo boeiend, ja meesleepend
kan praten als mr. G. J. Salm, een der
oude, beproefde sprekers van A. G. O.?
Het kost het bestuur altijd veel hoofd
brekens een goed, betrouwbaar lijstje van
■prekers bij den aanvang van het winter
seizoen samen te stellen, maar als daarop
de naam van mr. Salm voorkomt, zijn
alle discussies en meeningsverschillen
bij voorbaat uitgeschakeld. Mr. Salm toch
is de improvisator bij uitnemendheid, de
gebenedijde causeur, die ook het dufste
en moeilijkste onderwerp aantrekkelijk
weet te maken. Hij improviseert: het
wordt een vloeiende, vlotte causerie; hij
schildert: het wordt een kleurig paneel
van onvergelijkelijke schoonheid; hij
praat en het wordt een gedicht, hij ge
sticuleert en het wordt een aanschouwe-
Ujkmaking van een of ander moeilijk
vraagstukhij betoogt en het wordt een
overtuiging, een suggestie, hij doceert
en het wordt elementair, populair, be
vattelijk. Hij dringt U niets op: hij deelt
meehij fantaseert niet, maar reconstru
eert de feiten, die wetenschappelijk vast
staan en geeft de conclusies. En het ia
vloeibaar goud, wat aan zijn mond ont
springt, glinsterende stroomen van goud
en wij hebben het maar op te nemen en
te wasschen met onze eigen hulpmiddelen
van hoofd en hart, om als gelukkige,
schatrijke stervelingen raar huis te gaan.
Hij bouwt op, mr. Salmhij voert u naar
de blinkende hoogten van den kosmos,
hij leert u kosmisch zien, in het groot.
Want de mensch zelf is nietseen zand
korreltje in de schepping, een atoompje
ln bet heelal....
Ach, er waren er bitter weinig, die
het de moeite waard vonden gisterenavond
te komen en naar dezen eminenten spre
ker te luisteren I Bitter weinig, en het
schijnt Inderdaad, dat aan eene vereeni
ging als A. G. O. geen behoefte meèr
bestaat.
De heer Salm, na te zijn ingeleid door
A. G. O.'s voorzitter, ir. Slingervoet Ra-
mondt, hield, zooals wij zeiden, een boei
ende en meesleepende causerie over de
■onne-theorién van de laatste jaren, die
zooveel hebben bijgedragen tot de meer
dere kennis van dit hemellichaam. Hóe-
wel wij de zon als hemellichaam hebben
leeren kennen, is zij toch de groote on
bekende gebleven, die haar wezen in
raadselen hult. En we moeten wel goed
begrijpen, dat ze boven het menschelijk
bevattingsvermogen uitgaat, en dat wij
slechts met menschelijke taal en mensche
lijk voorstellingsvermogen eenigszins een
beeld van haar kunnen vormen. Een
beeld van de totale zonnewarmte krijgen
we als we ons voorstellen, dat een ijs-
pantser van 2J K.M. rondom de aarde,
in één seconde zou zijn gesmolten, indien
daarop de gansche zonne-energie werd
geconcentreerd. En de groote, voorals
nog onopgeloste vraag is, waar al die
energie vandaan komt. Aan den Ame-
rikaanschen sterrekundige Eddington
komt de eer toe van belangrijke onder
zoekingen, die ons een eind verder brach
ten, ten opzichle van de structuur van
het zonnellchaam. Echter weten we nog
niet wat de zonnevlekken beteekenen.
We weten, dat het wervelstormen zijn in
den buitensten rand der zon, en prof.
Zeeman is er in geslaagd door middel
van waterstoflicht-photo's deze aan te
toonen. Maar wat ae vlekken beteekenen,
is nog niet bekend, al bestaat daarover
ook een op groote waarschijnlijkheid be
rustende theorie. Door de nieuwe onder
zoekingen over de samenstelling der ato
men weten we namelijk, dat de stof, die
ln wezen niets anders is dan electriciteit,
zichzelf vernietigt, en zoo is men tot de
theorie gekomen, dat de zon, die reeds
milllarden jaren heeft geschenen, ook
nog aeonen van jaren stralen zal. Theo-
rethische bewijzen zijn hiervoor te over.
Onze conclusie is dus, dat de zon tot
taak heeft het leven op te bouwen in den
kosmos. Uit het ééncellige wezen is de
mensch gegroeid, en hooger en hooger
rijst deze in evolutie na evolutie. En
straks zal de aarde den hoogeren mensch
voortbrengen. De stof, die uiteenvalt,
■peelt een rol ten opzichte van den men-
schelljken geest, zoodat dus in laatste
instantie het vraagstuk der zon er een
is van onzen geest.
Dit is, zeer in 't kort samengevat, de
quintessens van spr. betoog. Een en ander
werd met vele fraaie lichtbeelden toege
licht en de weinige aanwezigen verlieten
dankbaar en geboeid, het gehoor van den
■preker.
LANDKOLONISATIE.
De opbrengst van de collecte, welke
hier gehouden is ten behoeve van den ar
beid vojr de axme Friesohe héld», bedroeg
Lenigen tijd geleden namen wij een be
richt op, overgenomen' uit het te Helievoet-
tuiis verschonende piaatselöke blad, waarin
werd medegedeeld, dat de Rijkswerf te Hel
ievoetslufa zou worden opgeheven en die
te Willemsoord belangrijk zou worden! in
gekrompen. Deze conclusie had het blad
ontleend1 aan het Rapport, dat door de zg.
erfcommissie was uitgebracht.
Wjj hebben daarbij vermeld, dat dit
rapport nog van vertrouweijjken aard was,
zoodat wij omtrent een en ander geen in
lichtingen ter bevcegder plaatse konden
bekomen.
In deze situatie is nog geen verandering
gekomen. Wel vernamen wij, dat het rap
port ter Landsdrukkerij in druk is gegeven,
en vermoedelijk spoedig zal verschijnen.
Inmiddels vernamen wij, dat, letterlijk
opgevat, de reeds gepubliceerde conclusies
wei het eindoordeel van de ccmnussie
vormde. Waarmede nog niet gezegd is, dat
de Minister deze conclusues tot de zijne
maakt. Laat on» ia het belang van de
Marine en in dat van de gemeente
hopen, dat dit inderdaad niet het geval
zal zijn.
Een factor, die wellicht bij de beslissing
van den Minister groot gewicht ln de schaal
zal leggen, is de uitkag van de inschrijving
voor dem bouw van drie mijnenvegers,
welke men hieronder aantreft. Van ce 10
inschrijvers was de Rijkswerf niet alleen
de laagste, doch bovendien met een enorm
verschil van den prijs per vaartuig. Waar
de Rijkswerf per schip de koeten begrootte
op 270.600, was de naasuggence prijs
van een par.icubere werf 435.960 of
of 165.450 meer.
Zoodat vrijwel met zekerheid vaststaat,
dat de Rijkswerf één of meer dezer vaar
tuigen zal moeten bouwen.
Het is te hopen, dat een beslissing in
zake de Rijkswerf een voor de gemeente
Helder zoo jtoogst belangrijke zaak, waarbij
bijna alle ingezetenen zakelijk zijn geïnte
resseerd nu eindelijk zal worden geno
men, ln welke richting dan ook. De reeds
alnds een!ge J ren bestaande onzekerheid
werkt verlammend op het initiatief van vele
zakenimenachen1 hier ter stede.
He: is niet te verwachten, dat de regee
ring rekening zal houden met dit plaatselijk
belang, indien zij de invoering van de voor
gestelde reorganisatie der werven noodig
acht. De ondervinding in deze, door andere
gemeenten bjj dergelijke gevallen opgedaan,
strekt niet tot gerustheid.
Ondanks dat, kan en zal door ons Ge
meentebestuur al datgene worden gedaan
om de belangen van onze stad te bevoegd er
plaatse voor te staan; daarover kunnen wij
gerust zijn. Het houden van vergaderingen
om te protesteeren tegen de voorgestelde
maatregelen, achten wij voorshands niet
noodig. Zij doen, naar onze meening, meer
kwaad dan goed.
'Aan het Departement van Marine ls deze
week aanbesteed de aanbouw en oplevering
van twee mijnenvegers met complete ma
ch! ne>-inst>katd€», bestemd voor Ned.-Indië.
Van de door tien fabrieken gedane in
schrijving was minste, voor de oplevering
van één mijnenveger, de firma J. en K.
Smit te Kinderdijk voor 435.©50, terwijl
voor oplevering van beide vaartuigen de
Een mede door de Rijks Marinewerf te
Willemsoord gedane prijsopgaaf voor den
aanbouw van één dezer vaartuigen onder
dezelfde voorwaarden verschilde aanmerke-
met bovenstaande aanbiedingen, daar
rvoor een som van f 270.600 weid; be
rekend.
Onder bovenstaanden titel ls door de
Federatie van Personeel in 's Rijks dienst
een brochure uitgegeven), waarin het be
stuur dier Federatie mededeelt, dat het naar
aanleiding van de loopende geruchten over
opheffing van de werf te Hehevoetaluis en
inkrimping van de werf te Willemsoord' op
inlichtingen fa uitgegaan en zich in de eer
ste plaats gewend heeft tot den heer M.
Rappard, den direoteur van scheepsbouw
aan net departement van Marine, met ver-
zoek aan het bestuur der Federatie te wil-
,en mededeelen of hij bereid zou zijn inlich
tingen te geven over het voor- of nadeel
voor de Marine en het Rijk in het algemeen
voor het behoud der marinewerven.
De heer Rappard, die meermalen gehoord
is door de Reorganisatie-Commissie voor
's Rijkswerven, we-ke het bekende rapport
heeft uitgebracht, had geen bezwaar zijr.
inzichten omtrent de zaak der werven, zoo
als hij die aan de Commissie had kenbaar
gemaakt, aan het Bestuur mede te deelen,
omdat hij zich tegenover bovengenoemde
commissie uitdrukkelijk had voorbehouden,
die mededeelingen openbaar te maken.
De brochure nu bevat in de eerste plaats
een beschouwing over het rendabel maken
van het werfbedrijf te Helievoetslufa. In de
tweede plaats wordt medegedeeld hoe parti
culiere werven handelen jegens haar op
drachtgever, het departement van Marine,
en we.k nadeel daardoor is ontstaan voer
de belastingbetalers, aan welk hoofdstuk wij
het volgende ontleenen:
Vooreerst heeft men de onmiddellijke gel
delijke gevolgen, welke uit het Inkrimpen
van het werfbedrijf, i.c. het opheffen van
dat te Helievoetslufa. noodzakelijkerwijze
zouden voortvloeien. Immers, Marine heeft
van de zijde der particuliere nijverheid', ndet
alleen op het gebied van scheepsbouw en
niet alleen van de zijde der groote fabrieken,
zoo nameloos vele benadeelingen of pogin-
r%M Ssaslss sadsTVMifeB, ia; reett «ifass
daarin voldoende grond aanwezig is voor de
ontkenmenlde beantwoording van bovenge
stelde vraag. Het is voor iemand, die er met
mede bekend is, inderdaad onbegrijpelijk,
hoe directies van groote en kleine fabrieken
tot handelingen in staat zijns waarvoor zij
zich zouden schamen, deze in het dage-
Hjksch leven ln toepassing te brengen; en
het gaat ten aanzien van Marine om bedra
gen van hondenden, duizenden, tienduizen
den, zelfa honderdduizenden guldens. Men
vergete evenwel niet. dat dergelijk» hande
lingen in den „handel" dikwijls als zeer ge
woon worden beschouwd; dat verandert
echter niets aan de omstandigheid, dat,
wanneer men dergelübe bedragen den Staat,
dat is dus den belastingbetalenden, wil af
handig maken, men alles moet doen om dat
te voorkomen. Marine was hiermede op den
goeden weg, dojor de beide Rijkswerven zoo
danig te outilleéren, dat deze zooveel moge
lijk het voorkomende werk zelf zouden
kunnen afdoen. Wordt de werf te Hellevoet-
sluis opgeheven, dan levert men zich op
nieuw aan de particuliere nijverheid over
en wat dat zeggen wil, moge door eenige
voorbeelden worden toegelicht.
Marine beschikt niet over dokken, groot
genoeg om de kruisers „Java" en „Suma-
tra" te kunnen dokken. Men was dus voor
deze schepen noodzakelijkerwijze op de
particuliere nijverheid aangewezen, toen zij
voor den dienst ln Indlë pereed gemaakt
werden. Het doktairietf was niet buitensporig
hoog, maar als regel is het onmogelijk om
vooraf eene som vast te stellen voor het
werk. dat aan het öxooggezette schip moet
worden verricht, aangezien men natuurlijk
niet vooruit weet, wat er bij. het dokken voor
den dag zal komen. Het werk wordt dU9 in
open rekening uitgevoerd, zoodat alle kos
ten, welke op het werk heeten te vallen,
moeten worden betaald. Hoe men daarbij te
werk gaat, moge blijken uit de omstandig
heid; dat bij het buitenboordswerk aan één
der kruisers, terwijl het schip in het dok
stond; niet minder dan zeven bazen aan
wezig waren, totdat tenslotte door het Ma-
rine-toezloht moest wonden ingegrepen en
de vervanging van al die door Marine be
taalde nietsdoeners door één leidend per
soon werd geëisebt.
Met den anderen kruiser, ln een ander
dok, moest Marine de onaangename ervaring
opdoen, dat voor het uitvoeren van de werk
zaamheden aan het schip zoo buitensporig
hooge prijzen werden in rekening gebracht,
dat Marine er tenslotte toe moest overgaan,
vele werkzaamheden op een der Rijkswer
ven te laten voorbereiden, waarna een ploeg
werklieden der werf naar het dok (in de
andere stad) werd gezonden, om het werk
aan boord verder af te maken. Dit kwam
den Staat goedkooper uit, dtn het werk aan
de dokmaatschappiij op te dragen.
Een aannemer voert voor Marine in open
rekening een zeker werk uit Bij het con-
troleeren van de boeken komt door louter
toeval voor den dag, dat de aannemer, be
halve de boeken, die hij aan den accountant
heeft voorgelegd, een afzonderlijke boek
houding hield van de baten, die hfj tijdens
de uitvoering van het werk had genoten,
aooafa provisie, korting wegens contante
betaling, enz. Dit achterhouden van pro
visie, die in sommige gevallen zelfs 20
van den kostprijs van' materialen beliep, fa
ook bij andere aannemer» meermalen ont
dekt.
Een ander aannemer, die eveneens een
werk voor Marine in open rekening had
uitgevoerd, bleek zijn loonstaten te hebben
vervalscht. De schade, die hij daardoor Ma
rine aandeed, werd geraamd op ongeveer
10.000, waarvan evenwel 4000 op grond
van aanwezige bewijsstukken, kon worden
achterhaald.
Van een der machines van een Marine
schip scheurt een der cylinders. Bij den
bouwer van de machine# wordt een nieuwe
cyllnder besteld en deze wordt geleverd.
Alleen voor het plaatsen van dezen cyllnder
verlangde deze fabriek overbrengen van het
schip tot voor hare werkplaatsen^ waarna
het verwisselen van den cyllnder kon wor
den uitgevoerd voor 2460 in 12 dagen.
Het wenk werd door de werf te Hellevoet-
siuis uitgevoerd ln' 6V» dag voor 298, dus
voor nog niet een ach tste deel van het ver
langde bedrag en in de helft van den tijd,
nog afgescheiden van de overvoeikosten
van het schip.
Door een fabriek werden de bouwkosten
van een werkplaats ad 80.000 in hun' ge
heel op de algemeene bedrijfskosten van
een enikel boekjaar gebracht, in plaats van
de gebruikelijke afschrijving van' 2 voor
dit soort gebouwen.
Een fabriek voert voor Marine een werk
uit van zoo samengestelden aard, dat het
niet goed mogelijk was, daarvoor den prijs
vooraf te ramen. Afgesproken werd daar
om, dat de fabriek na afloop haar rekening
zou Inzenden. Deze bleek evenwel zoo bui
tensporig hoog, dat Marine betaling wei
gerde en opening van de boeken eischte.
Het kwam toen uit, dat de fabriek, tegelijk
met het Marinewerk, ook werk bad' aange
nomen voor een reederij, welk werk even
wel zeer was tegen geloopen. De meerkos
ten van rond 14 000 had men nu eenvoudig
op de Marinerekening verschreven.
Een fabriek, die de koperen huid van
een houten vaartuig heeft hersteld, brengt
aan Marine een groot aantal koperen huid
platen In rekening, welke niet door haar
waren geleverd!
Voor de uitvoering van een werk wordt
eene rekening ingediend van ongeveer
64.000. Er wordt overeengekomen, dat
een accountantsonderzoek zal worden inge
steld, doch dit onderzoek levert geen hooger
bedTag dan rond' f 24.000. Toch blijft de
fabriek bij haren eiseh tot betaling van het
boogere bedrag, bewerende, dat wei is waar
alle op het werk betrekking hebbende be
scheiden aan den accountant waren voorge
legd, maar dat er omstandigheden waren,
die het werk zooveel duurder hadden ge
maakt, maar die ds accountant niet vermocht
te becordeelsn.
Vsec eeni#* jaaaa
Ingezonden MededeeUng.
FOTOGRAFISCH ATELIER
EISELIN
60 POLDERWEG 60
HET ADRES VOOR BRUIDSFOTO'S,
VERGROOTINGEN, alle PORTRETWERK
EN INDUSTRIEELE FOTOGRAFIE.
zonder deskundig Mamtnetoezicht, aan een
de® onrieraeebooten waren uitgevoerd, eene
zoo hooge rekening ingezonden, dat van
hoogerhand moest worden bepaald, dat be
halve lp dringende omstandigheden, geen
herstellingen aan omderaeebooten meer
mochten worden uitgevoerd anders dan op
eene der Rijkswerven.
Voegen wij hier tenslotte aan toe, dat
voor groote herstellingen aan een van onze
pantoerschepen door een particuliere werf
een millioen meer wend uitgegeven dan
voor een overeenkomstig werk kort daarna
door de Rijkswerf te Helder werd besteed,
dan is de reeks voorbeelden, die daarmede
nog lang niet uitgeput zijn, zeker wel vol
doende om eenig denkbeeld te verkrijgen
van hetgeen te wachten staat, wanneer de
Rijkswerf te Helievoetslufa mocht worden
opgeheven. Wel is waar is het in verschil
lende der hiervoren genoemde gevallen mo
gelijk geweest voor den Staat de geldelijke
gevolgen der gepleegde handelingen te on
dervangen, maar dit is volstrekt niet altijd
het geval. Men denie slechts aan de moge
lijkheid, dat de dekken te Helder alle bezet
zijn en een onzer Marineschepen noodzake
lijk moet worden drooggezet voor beloopen
averij. Men heeft de kans, dat men in de
plaats waar men aankomt, ntlet dadelijk dok-
pelegenheid vindt en zeker ls voor onze in
loorsnede slechts kleine schepen de kans
zeer gToot, dat men wordt opgenomen ln
een dok, dat evenredig veel te groot ia. Wat
hiervan de gevolgen kunnen zijn, afgeschei
den van het alsdan noodelooa te hooge dok-
tarief, heeft men zooeven kunnen zien uit
hetgeen Marine heeft ondervonden met het
dekken der kruisers Maar ook voor elke
andere averij', waarvoor men, door gemis
aan eigen herstelwerkplaatsen, bij de parti
culiere nijverheid terecht zou moeten ko
men, weten' wij uit veel te kostbare onder
vinding, dat men er op uit zal zijn bulten-
ns, HM
sporig hooge kosten ln rekening te brengen.
Nog een», men was op den goeden weg,
door de outillage der Rijkswerven te verbe
teren. Elke stap terug gaat ten koste van
den belastingbetaler.
Verder zet de heer Rappard' uiteen, wat
op de Rijkswerven gemaakt, kan worden ten
behoeve van de verschillende Rijksdien
sten; hij te verder overtuigd, dat het werf
bedrijf goedkooper werkt dan particulieren,
en haalt nog tal van voorbeelden aan over
de levering van onoordeelkundig werk en
zijn nadeeSge gevolgen.
Verder worden nog beschouwingen ge
wijd aan het onvoldoende toezicht bij de
herstellingen of nieuwbouw, over de schen
kingen, weke door de directies aan het
opvarende personeel worden gegeven, ten
einde te voorkomen, dat er aanmerkingen op
de aflevering worden gemaakt. Deze laatste
mededeelingen lijken ons, in hun algemeen
heid, wel wat kras.
Het spijt ons, dat wij wegen» plaatsgebrek
niet ln de gelegenheid zijn, grooter gedeel
ten uit de brochure over te nemen.
Vermeiden wij: tenslotte alleen nog de
conclusie, waartoe de heer Rappard' komt.
Zij luidt els volgt:
Opheffing der Werf leidt er noodzakelijk
toe, dat de Rijksvaartuigen, waaronder die
van het Loodswezen, meer dan tot nu toe
het geval lsu bij' particuliere inrichtingen
zullen gaan herstellen en dat ook Marine
schepen in onvoorziene, dringende omstan
digheden van die inrichtingen gebruik zul
len moeten maken, terwijl daarbij het toe
zicht, hetwelk voor Marfneweik onontbeer
lijk is, vrijwel uitgesloten moet worden
geacht.
Het ligt daarom op den weg van den
Staat de werf te Hellevoetaluls te handha
ven en voort te gaan met haar zoodanig te
outilleeren. dat zij zoo economisch mogelijk
kan werken. De Staat fa ten volle in de ge
legenheid' de beide Rijkswerven zoodanig
van werk te voorzien), dat deze steeds met
volle capaciteit, dus met de geringste be-
drijfsonkosten, bunnen werken De mee-
ning, dat door opheffen van de werf te
Helïevoetalufa besparing sou worden ver
kregen, fa onjuist.
POPPENKAST-VERTOONING
KELLENBACH.
Zooals uit eene advertentie ln dit num
mer blijkt, zal de heer Kellenbach met zijn
poppentheater hier wederom voor de Huis-
vrouwenvereeniging voorstellingen geven
Deze voorstellingen mochten zich een vorig
maal ln groot succes verheugen, zij hebben
een paedagcgis.he strekking. De voorstel
lingen hebben plaats op 28 Dec. a.s.
leegangsbewijzen zijn in den boekhandel
verkrijgbaar; voor b'lzcnierbeden betref
fende net uur van aanvang raadplege men
de advertentie.
TWEEDE OPVOERING VAN
«DE DOCHTER VAN DEN
TAMBOER-MAJOOR".
Bij de tweede uitvoering van deze opera
comlque, welke door de Zang- en Reclteer-
vereeniglng „Harmonie" Donderdagavond
werd gegeven, was de opkomst alleszins
bevredigend'. Aangemoedigd1, door het
groote «uoces van verleden jaar, had men
ook dit jaar een herhaling aangedurfd en
werd men nieti teleurgesteld. Door de er
varing van Maandagavond' geleerd, kon
deze tweede uitvoering nog vlotter verloo-
pen, zoodat het scherm een half uur eerder
voor de laatste maal zakte dan toen. Ook
het derde bedrijf verliep wij waren
Maandagavond slechts ln de gelegenheid
de beide eerste bedrijven t« kien vlot;
dit bedrijf was eg er., ijk heit aardigste van
41 4«La; wiaajflOi pmarta ■»*-
PREDIKBEURTEN.
ZONDAQ 18 DECEMBER
Ned. Hcrv. Gemeente.
Nieuwe Kerk (Weststraart):
's Morgens 10.80 uur, Ds. J. D. v. d. Vee»,
Onderwerp: In donkere dagen...
Westerkerk (Westplein).
Avonds 6.30 uur, Ds. O. O. de Kloet
Onderwerp: «Niet om te veroordeelen,
maar om te behouden.»
Huisduinen:
's Avonds 7 uur, Ds. E. R. Darnsté,
4e Advent8-Zondag.
Jullanadorp:
Geen dienst.
Eenlgenburg.
's Morgens 10 uur, De. E. R. Damsté.
van Huisduinen.
Anna Paulowna.
's Morgens 10 uur, Ds. van Beek,
van Wieringen.
Sint Maartensbrug.
's Morgens 10 uur, Ds. O. O. de Kloet,
van Helder.
Evangelisatie (Palmstraat):
's Morgens 10 uur en 's avonds 6.30 uur,
Ds. J. de Pree.
Donderdagavond 8 uur, geb. Midden
straat 117, Evangelisatie samenkomst.
Geref. Kerk (Spoorstraat):
's Morgens 10 uur, Ds. Y. van der Zee,
van Amsterdam (West).
's Avonds 6.30 uur, Ds. H. Steen.
Hulpkerkdienst Geref. Kerk.
(Militair Tehuis, Kanaalweg).
's Morgens 10 uur, Ds. H. Steen,
's Avonds 6.80 uur, Ds. Y. van der Zee.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht):
's Morgen* 10 uur en avonds 6.80 uur,
Leesdienst.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat):
'a Morgena 10 uur en 'a avonds 6.30 uur.
De Heer C. de Hertog, van ter Aa.
Lutbersche Kerk:
'a Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Bias*,
's Avonds 7 uur, Dr. J. E. B. Blasé,
Bediening van bet H. Avondmaal.
Doopsgezinde Kerk:
Geen dienst.
Woensdag 21 Deo. avondi 8 uur,
Gemeenteavond.
OnderwerpDe Cbrlstusgestalte ln den
loop der tijden, met Uohtbeelden.
Leger des Hells (Spoorgracht 38).
's Morgens 10 uur Heiligingsdienat en
's avonds half 8 Verlossings-samenkomst.
Donderdag, 'savonds 8 uur:
Openbare Heilssamenkomat.
len zich af.
De clou van dit bedrijf was de tweede
scène, waarbij een oogeriblik het scherm
zakte en het tooneel werd veranderd in een
groot plein. Daarna verscheen een schit
terend gemonteerde trouwatoet, wek. ra
gevolgd door het Fransche legercorps, dat
de stad binnenrukt. Aan het hoofd natuur
lijk onze tamboer-majoor met zijn gansche
muziekkorps, zoodat in minder dan geen
tijd het tooneel schier te klein was gewor
den voor zoo'n groot gezelschap. En het
slot wa9 pakkend en indrukwekkend, waar
een groot orkest vóór en op het tooneel
het koor begeleidt met het Fransche volks
lied.
Geen wonder, dat de photograaf van
„De _Stad Amsterdam" na afloop een foto
van het geheel nam ter vereeuwiging ln
zijn blad.
UITSLAG VERLOTING AMBACHTS
SCHOOL 1927.
1 661 41 266 81 889 121 802 161 841
2 747 421261 82 1864 1221174 162 218
8 1064 48 272 88 846 128 60 168 1232
4 666 44 786 84 1821 124 882 164 1026
6 983 46 278 86 782 126 663 166 876
6 614 46 486 86 862 126 669 166 1277
7 487 47 1486 87 93 127 960 167 178
8 21 48 966 88 706 1281266 168 680
9 1001 491861 89 284 129 18 169 221
10 1492 60 29 90 997 180 - 84 170 886
11 190 61 89 91 864 181 69 1711880
121164 62 822 92 660 182 826 172 676
18 840 63 868 98 1018 183 840 176 982
14 136 64 1848 94 1460 1841644 1741219
16 1446 66 648 95 886 186 694 176 028
101112 601214 901410 1861186 1701407
17 1676 67 480 97 1176 187 1668 177 1428
18 1498 68 688 98 661 188 1624 178 688
19 1089 69 910 99 816 189 1867 179 471
20 1084 60 1886 100 1096 140 494 180 4
21 1633 01 3 101 883 1411488 181 204
22 402 62 1667 1021197 142 268 182 22
28 1282 68 410 103 40 148 1813 188 702
24 1262 64 1441 104 1247 144 858 184 986
26 992 66 977 106 516 146 1080 186 1688
20 770 601479 100 020 140 769 1801426
27 098 07 820 107 1888 1471169 187 869
28 941 68 197 108 490 148 70 188 699
29 882 69 660 109 842 149 28 189 606
801006 70 786 110 898 160 416 190 990
81 987 711657 111 860 161 800 1911208
82 228 72 80 1121618 162 429 192 878
88 1478 78 976 118 982 168 449 198 1290
84 1024 741160 114 914 164 796 194 826
86 607 76 861 116 981 166 27 196 1228
80 726 70 24 116 789 166 660 190 417
87 682 771190 117 801 167 808 197 96
88 170 78 1268 118 686 168 1086 198 1866
89 788 79 811 119 496 160 118 199 760
40 1088 80 761 1)20 968 1601144 200 690
De prijzen kunnen worden afgehaald
vanaf Maandag 10 December 1927, van
va 9—12 uur en njm. 1j80—8.80 uur.
CORRESPONDENTIE.
Bewoner van Keizerstraat 106. OU
moet u met uw klacht ter bevoegde*
plaatse wenden; ons blad la daarvoor »ial
Een beslissing gewenscht.
ft
Aanbesteding van den bouw
van drie mijnenvegers. De
Rijkswerf laagste.
Maarschappij Feyenoord 830.000 vroeg.
Rijks-Marinewerven.
s