T1 iHii Opheffing of Inkrimping Rijkswerven. VIERDE EN LAATSTE BLAD PLAATSELIJK NIEUWS VAN ZATERDAG 17 DECEMBER] 1927. Een beslissing gewenscht. Een doorslaand bewijs dat opheffing of Inkrimping niet gewenscht is. Een deskundig oordeel. - Onze stadgenoot, de heer M. N. Hoo- gerduijn, slaagde voor het machinist-di- ploma B ter Koopvaardij. SLACHTOFFER VAN DE KOU. Aan boord van Hr. Ma. „Van Speijk" ia een watervogel gevonden, welke in den schoorsteen van genoemd vaartuig is ge vlogen en daar om het leven kwam. Het dier had een ring om den poot, gemerkt 64607 Nat Hist. Museum, Leiden «HE WONDEREN DER ZON". Zou er wel één openbaar spreker zijn, die over een onderwerp, als waarvan hier sprake is, zoo boeiend, ja meesleepend kan praten als mr. G. J. Salm, een der oude, beproefde sprekers van A. G. O.? Het kost het bestuur altijd veel hoofd brekens een goed, betrouwbaar lijstje van ■prekers bij den aanvang van het winter seizoen samen te stellen, maar als daarop de naam van mr. Salm voorkomt, zijn alle discussies en meeningsverschillen bij voorbaat uitgeschakeld. Mr. Salm toch is de improvisator bij uitnemendheid, de gebenedijde causeur, die ook het dufste en moeilijkste onderwerp aantrekkelijk weet te maken. Hij improviseert: het wordt een vloeiende, vlotte causerie; hij schildert: het wordt een kleurig paneel van onvergelijkelijke schoonheid; hij praat en het wordt een gedicht, hij ge sticuleert en het wordt een aanschouwe- Ujkmaking van een of ander moeilijk vraagstukhij betoogt en het wordt een overtuiging, een suggestie, hij doceert en het wordt elementair, populair, be vattelijk. Hij dringt U niets op: hij deelt meehij fantaseert niet, maar reconstru eert de feiten, die wetenschappelijk vast staan en geeft de conclusies. En het ia vloeibaar goud, wat aan zijn mond ont springt, glinsterende stroomen van goud en wij hebben het maar op te nemen en te wasschen met onze eigen hulpmiddelen van hoofd en hart, om als gelukkige, schatrijke stervelingen raar huis te gaan. Hij bouwt op, mr. Salmhij voert u naar de blinkende hoogten van den kosmos, hij leert u kosmisch zien, in het groot. Want de mensch zelf is nietseen zand korreltje in de schepping, een atoompje ln bet heelal.... Ach, er waren er bitter weinig, die het de moeite waard vonden gisterenavond te komen en naar dezen eminenten spre ker te luisteren I Bitter weinig, en het schijnt Inderdaad, dat aan eene vereeni ging als A. G. O. geen behoefte meèr bestaat. De heer Salm, na te zijn ingeleid door A. G. O.'s voorzitter, ir. Slingervoet Ra- mondt, hield, zooals wij zeiden, een boei ende en meesleepende causerie over de ■onne-theorién van de laatste jaren, die zooveel hebben bijgedragen tot de meer dere kennis van dit hemellichaam. Hóe- wel wij de zon als hemellichaam hebben leeren kennen, is zij toch de groote on bekende gebleven, die haar wezen in raadselen hult. En we moeten wel goed begrijpen, dat ze boven het menschelijk bevattingsvermogen uitgaat, en dat wij slechts met menschelijke taal en mensche lijk voorstellingsvermogen eenigszins een beeld van haar kunnen vormen. Een beeld van de totale zonnewarmte krijgen we als we ons voorstellen, dat een ijs- pantser van 2J K.M. rondom de aarde, in één seconde zou zijn gesmolten, indien daarop de gansche zonne-energie werd geconcentreerd. En de groote, voorals nog onopgeloste vraag is, waar al die energie vandaan komt. Aan den Ame- rikaanschen sterrekundige Eddington komt de eer toe van belangrijke onder zoekingen, die ons een eind verder brach ten, ten opzichle van de structuur van het zonnellchaam. Echter weten we nog niet wat de zonnevlekken beteekenen. We weten, dat het wervelstormen zijn in den buitensten rand der zon, en prof. Zeeman is er in geslaagd door middel van waterstoflicht-photo's deze aan te toonen. Maar wat ae vlekken beteekenen, is nog niet bekend, al bestaat daarover ook een op groote waarschijnlijkheid be rustende theorie. Door de nieuwe onder zoekingen over de samenstelling der ato men weten we namelijk, dat de stof, die ln wezen niets anders is dan electriciteit, zichzelf vernietigt, en zoo is men tot de theorie gekomen, dat de zon, die reeds milllarden jaren heeft geschenen, ook nog aeonen van jaren stralen zal. Theo- rethische bewijzen zijn hiervoor te over. Onze conclusie is dus, dat de zon tot taak heeft het leven op te bouwen in den kosmos. Uit het ééncellige wezen is de mensch gegroeid, en hooger en hooger rijst deze in evolutie na evolutie. En straks zal de aarde den hoogeren mensch voortbrengen. De stof, die uiteenvalt, ■peelt een rol ten opzichte van den men- schelljken geest, zoodat dus in laatste instantie het vraagstuk der zon er een is van onzen geest. Dit is, zeer in 't kort samengevat, de quintessens van spr. betoog. Een en ander werd met vele fraaie lichtbeelden toege licht en de weinige aanwezigen verlieten dankbaar en geboeid, het gehoor van den ■preker. LANDKOLONISATIE. De opbrengst van de collecte, welke hier gehouden is ten behoeve van den ar beid vojr de axme Friesohe héld», bedroeg Lenigen tijd geleden namen wij een be richt op, overgenomen' uit het te Helievoet- tuiis verschonende piaatselöke blad, waarin werd medegedeeld, dat de Rijkswerf te Hel ievoetslufa zou worden opgeheven en die te Willemsoord belangrijk zou worden! in gekrompen. Deze conclusie had het blad ontleend1 aan het Rapport, dat door de zg. erfcommissie was uitgebracht. Wjj hebben daarbij vermeld, dat dit rapport nog van vertrouweijjken aard was, zoodat wij omtrent een en ander geen in lichtingen ter bevcegder plaatse konden bekomen. In deze situatie is nog geen verandering gekomen. Wel vernamen wij, dat het rap port ter Landsdrukkerij in druk is gegeven, en vermoedelijk spoedig zal verschijnen. Inmiddels vernamen wij, dat, letterlijk opgevat, de reeds gepubliceerde conclusies wei het eindoordeel van de ccmnussie vormde. Waarmede nog niet gezegd is, dat de Minister deze conclusues tot de zijne maakt. Laat on» ia het belang van de Marine en in dat van de gemeente hopen, dat dit inderdaad niet het geval zal zijn. Een factor, die wellicht bij de beslissing van den Minister groot gewicht ln de schaal zal leggen, is de uitkag van de inschrijving voor dem bouw van drie mijnenvegers, welke men hieronder aantreft. Van ce 10 inschrijvers was de Rijkswerf niet alleen de laagste, doch bovendien met een enorm verschil van den prijs per vaartuig. Waar de Rijkswerf per schip de koeten begrootte op 270.600, was de naasuggence prijs van een par.icubere werf 435.960 of of 165.450 meer. Zoodat vrijwel met zekerheid vaststaat, dat de Rijkswerf één of meer dezer vaar tuigen zal moeten bouwen. Het is te hopen, dat een beslissing in zake de Rijkswerf een voor de gemeente Helder zoo jtoogst belangrijke zaak, waarbij bijna alle ingezetenen zakelijk zijn geïnte resseerd nu eindelijk zal worden geno men, ln welke richting dan ook. De reeds alnds een!ge J ren bestaande onzekerheid werkt verlammend op het initiatief van vele zakenimenachen1 hier ter stede. He: is niet te verwachten, dat de regee ring rekening zal houden met dit plaatselijk belang, indien zij de invoering van de voor gestelde reorganisatie der werven noodig acht. De ondervinding in deze, door andere gemeenten bjj dergelijke gevallen opgedaan, strekt niet tot gerustheid. Ondanks dat, kan en zal door ons Ge meentebestuur al datgene worden gedaan om de belangen van onze stad te bevoegd er plaatse voor te staan; daarover kunnen wij gerust zijn. Het houden van vergaderingen om te protesteeren tegen de voorgestelde maatregelen, achten wij voorshands niet noodig. Zij doen, naar onze meening, meer kwaad dan goed. 'Aan het Departement van Marine ls deze week aanbesteed de aanbouw en oplevering van twee mijnenvegers met complete ma ch! ne>-inst>katd€», bestemd voor Ned.-Indië. Van de door tien fabrieken gedane in schrijving was minste, voor de oplevering van één mijnenveger, de firma J. en K. Smit te Kinderdijk voor 435.©50, terwijl voor oplevering van beide vaartuigen de Een mede door de Rijks Marinewerf te Willemsoord gedane prijsopgaaf voor den aanbouw van één dezer vaartuigen onder dezelfde voorwaarden verschilde aanmerke- met bovenstaande aanbiedingen, daar rvoor een som van f 270.600 weid; be rekend. Onder bovenstaanden titel ls door de Federatie van Personeel in 's Rijks dienst een brochure uitgegeven), waarin het be stuur dier Federatie mededeelt, dat het naar aanleiding van de loopende geruchten over opheffing van de werf te Hehevoetaluis en inkrimping van de werf te Willemsoord' op inlichtingen fa uitgegaan en zich in de eer ste plaats gewend heeft tot den heer M. Rappard, den direoteur van scheepsbouw aan net departement van Marine, met ver- zoek aan het bestuur der Federatie te wil- ,en mededeelen of hij bereid zou zijn inlich tingen te geven over het voor- of nadeel voor de Marine en het Rijk in het algemeen voor het behoud der marinewerven. De heer Rappard, die meermalen gehoord is door de Reorganisatie-Commissie voor 's Rijkswerven, we-ke het bekende rapport heeft uitgebracht, had geen bezwaar zijr. inzichten omtrent de zaak der werven, zoo als hij die aan de Commissie had kenbaar gemaakt, aan het Bestuur mede te deelen, omdat hij zich tegenover bovengenoemde commissie uitdrukkelijk had voorbehouden, die mededeelingen openbaar te maken. De brochure nu bevat in de eerste plaats een beschouwing over het rendabel maken van het werfbedrijf te Helievoetslufa. In de tweede plaats wordt medegedeeld hoe parti culiere werven handelen jegens haar op drachtgever, het departement van Marine, en we.k nadeel daardoor is ontstaan voer de belastingbetalers, aan welk hoofdstuk wij het volgende ontleenen: Vooreerst heeft men de onmiddellijke gel delijke gevolgen, welke uit het Inkrimpen van het werfbedrijf, i.c. het opheffen van dat te Helievoetslufa. noodzakelijkerwijze zouden voortvloeien. Immers, Marine heeft van de zijde der particuliere nijverheid', ndet alleen op het gebied van scheepsbouw en niet alleen van de zijde der groote fabrieken, zoo nameloos vele benadeelingen of pogin- r%M Ssaslss sadsTVMifeB, ia; reett «ifass daarin voldoende grond aanwezig is voor de ontkenmenlde beantwoording van bovenge stelde vraag. Het is voor iemand, die er met mede bekend is, inderdaad onbegrijpelijk, hoe directies van groote en kleine fabrieken tot handelingen in staat zijns waarvoor zij zich zouden schamen, deze in het dage- Hjksch leven ln toepassing te brengen; en het gaat ten aanzien van Marine om bedra gen van hondenden, duizenden, tienduizen den, zelfa honderdduizenden guldens. Men vergete evenwel niet. dat dergelijk» hande lingen in den „handel" dikwijls als zeer ge woon worden beschouwd; dat verandert echter niets aan de omstandigheid, dat, wanneer men dergelübe bedragen den Staat, dat is dus den belastingbetalenden, wil af handig maken, men alles moet doen om dat te voorkomen. Marine was hiermede op den goeden weg, dojor de beide Rijkswerven zoo danig te outilleéren, dat deze zooveel moge lijk het voorkomende werk zelf zouden kunnen afdoen. Wordt de werf te Hellevoet- sluis opgeheven, dan levert men zich op nieuw aan de particuliere nijverheid over en wat dat zeggen wil, moge door eenige voorbeelden worden toegelicht. Marine beschikt niet over dokken, groot genoeg om de kruisers „Java" en „Suma- tra" te kunnen dokken. Men was dus voor deze schepen noodzakelijkerwijze op de particuliere nijverheid aangewezen, toen zij voor den dienst ln Indlë pereed gemaakt werden. Het doktairietf was niet buitensporig hoog, maar als regel is het onmogelijk om vooraf eene som vast te stellen voor het werk. dat aan het öxooggezette schip moet worden verricht, aangezien men natuurlijk niet vooruit weet, wat er bij. het dokken voor den dag zal komen. Het werk wordt dU9 in open rekening uitgevoerd, zoodat alle kos ten, welke op het werk heeten te vallen, moeten worden betaald. Hoe men daarbij te werk gaat, moge blijken uit de omstandig heid; dat bij het buitenboordswerk aan één der kruisers, terwijl het schip in het dok stond; niet minder dan zeven bazen aan wezig waren, totdat tenslotte door het Ma- rine-toezloht moest wonden ingegrepen en de vervanging van al die door Marine be taalde nietsdoeners door één leidend per soon werd geëisebt. Met den anderen kruiser, ln een ander dok, moest Marine de onaangename ervaring opdoen, dat voor het uitvoeren van de werk zaamheden aan het schip zoo buitensporig hooge prijzen werden in rekening gebracht, dat Marine er tenslotte toe moest overgaan, vele werkzaamheden op een der Rijkswer ven te laten voorbereiden, waarna een ploeg werklieden der werf naar het dok (in de andere stad) werd gezonden, om het werk aan boord verder af te maken. Dit kwam den Staat goedkooper uit, dtn het werk aan de dokmaatschappiij op te dragen. Een aannemer voert voor Marine in open rekening een zeker werk uit Bij het con- troleeren van de boeken komt door louter toeval voor den dag, dat de aannemer, be halve de boeken, die hij aan den accountant heeft voorgelegd, een afzonderlijke boek houding hield van de baten, die hfj tijdens de uitvoering van het werk had genoten, aooafa provisie, korting wegens contante betaling, enz. Dit achterhouden van pro visie, die in sommige gevallen zelfs 20 van den kostprijs van' materialen beliep, fa ook bij andere aannemer» meermalen ont dekt. Een ander aannemer, die eveneens een werk voor Marine in open rekening had uitgevoerd, bleek zijn loonstaten te hebben vervalscht. De schade, die hij daardoor Ma rine aandeed, werd geraamd op ongeveer 10.000, waarvan evenwel 4000 op grond van aanwezige bewijsstukken, kon worden achterhaald. Van een der machines van een Marine schip scheurt een der cylinders. Bij den bouwer van de machine# wordt een nieuwe cyllnder besteld en deze wordt geleverd. Alleen voor het plaatsen van dezen cyllnder verlangde deze fabriek overbrengen van het schip tot voor hare werkplaatsen^ waarna het verwisselen van den cyllnder kon wor den uitgevoerd voor 2460 in 12 dagen. Het wenk werd door de werf te Hellevoet- siuis uitgevoerd ln' 6V» dag voor 298, dus voor nog niet een ach tste deel van het ver langde bedrag en in de helft van den tijd, nog afgescheiden van de overvoeikosten van het schip. Door een fabriek werden de bouwkosten van een werkplaats ad 80.000 in hun' ge heel op de algemeene bedrijfskosten van een enikel boekjaar gebracht, in plaats van de gebruikelijke afschrijving van' 2 voor dit soort gebouwen. Een fabriek voert voor Marine een werk uit van zoo samengestelden aard, dat het niet goed mogelijk was, daarvoor den prijs vooraf te ramen. Afgesproken werd daar om, dat de fabriek na afloop haar rekening zou Inzenden. Deze bleek evenwel zoo bui tensporig hoog, dat Marine betaling wei gerde en opening van de boeken eischte. Het kwam toen uit, dat de fabriek, tegelijk met het Marinewerk, ook werk bad' aange nomen voor een reederij, welk werk even wel zeer was tegen geloopen. De meerkos ten van rond 14 000 had men nu eenvoudig op de Marinerekening verschreven. Een fabriek, die de koperen huid van een houten vaartuig heeft hersteld, brengt aan Marine een groot aantal koperen huid platen In rekening, welke niet door haar waren geleverd! Voor de uitvoering van een werk wordt eene rekening ingediend van ongeveer 64.000. Er wordt overeengekomen, dat een accountantsonderzoek zal worden inge steld, doch dit onderzoek levert geen hooger bedTag dan rond' f 24.000. Toch blijft de fabriek bij haren eiseh tot betaling van het boogere bedrag, bewerende, dat wei is waar alle op het werk betrekking hebbende be scheiden aan den accountant waren voorge legd, maar dat er omstandigheden waren, die het werk zooveel duurder hadden ge maakt, maar die ds accountant niet vermocht te becordeelsn. Vsec eeni#* jaaaa Ingezonden MededeeUng. FOTOGRAFISCH ATELIER EISELIN 60 POLDERWEG 60 HET ADRES VOOR BRUIDSFOTO'S, VERGROOTINGEN, alle PORTRETWERK EN INDUSTRIEELE FOTOGRAFIE. zonder deskundig Mamtnetoezicht, aan een de® onrieraeebooten waren uitgevoerd, eene zoo hooge rekening ingezonden, dat van hoogerhand moest worden bepaald, dat be halve lp dringende omstandigheden, geen herstellingen aan omderaeebooten meer mochten worden uitgevoerd anders dan op eene der Rijkswerven. Voegen wij hier tenslotte aan toe, dat voor groote herstellingen aan een van onze pantoerschepen door een particuliere werf een millioen meer wend uitgegeven dan voor een overeenkomstig werk kort daarna door de Rijkswerf te Helder werd besteed, dan is de reeks voorbeelden, die daarmede nog lang niet uitgeput zijn, zeker wel vol doende om eenig denkbeeld te verkrijgen van hetgeen te wachten staat, wanneer de Rijkswerf te Helievoetslufa mocht worden opgeheven. Wel is waar is het in verschil lende der hiervoren genoemde gevallen mo gelijk geweest voor den Staat de geldelijke gevolgen der gepleegde handelingen te on dervangen, maar dit is volstrekt niet altijd het geval. Men denie slechts aan de moge lijkheid, dat de dekken te Helder alle bezet zijn en een onzer Marineschepen noodzake lijk moet worden drooggezet voor beloopen averij. Men heeft de kans, dat men in de plaats waar men aankomt, ntlet dadelijk dok- pelegenheid vindt en zeker ls voor onze in loorsnede slechts kleine schepen de kans zeer gToot, dat men wordt opgenomen ln een dok, dat evenredig veel te groot ia. Wat hiervan de gevolgen kunnen zijn, afgeschei den van het alsdan noodelooa te hooge dok- tarief, heeft men zooeven kunnen zien uit hetgeen Marine heeft ondervonden met het dekken der kruisers Maar ook voor elke andere averij', waarvoor men, door gemis aan eigen herstelwerkplaatsen, bij de parti culiere nijverheid terecht zou moeten ko men, weten' wij uit veel te kostbare onder vinding, dat men er op uit zal zijn bulten- ns, HM sporig hooge kosten ln rekening te brengen. Nog een», men was op den goeden weg, door de outillage der Rijkswerven te verbe teren. Elke stap terug gaat ten koste van den belastingbetaler. Verder zet de heer Rappard' uiteen, wat op de Rijkswerven gemaakt, kan worden ten behoeve van de verschillende Rijksdien sten; hij te verder overtuigd, dat het werf bedrijf goedkooper werkt dan particulieren, en haalt nog tal van voorbeelden aan over de levering van onoordeelkundig werk en zijn nadeeSge gevolgen. Verder worden nog beschouwingen ge wijd aan het onvoldoende toezicht bij de herstellingen of nieuwbouw, over de schen kingen, weke door de directies aan het opvarende personeel worden gegeven, ten einde te voorkomen, dat er aanmerkingen op de aflevering worden gemaakt. Deze laatste mededeelingen lijken ons, in hun algemeen heid, wel wat kras. Het spijt ons, dat wij wegen» plaatsgebrek niet ln de gelegenheid zijn, grooter gedeel ten uit de brochure over te nemen. Vermeiden wij: tenslotte alleen nog de conclusie, waartoe de heer Rappard' komt. Zij luidt els volgt: Opheffing der Werf leidt er noodzakelijk toe, dat de Rijksvaartuigen, waaronder die van het Loodswezen, meer dan tot nu toe het geval lsu bij' particuliere inrichtingen zullen gaan herstellen en dat ook Marine schepen in onvoorziene, dringende omstan digheden van die inrichtingen gebruik zul len moeten maken, terwijl daarbij het toe zicht, hetwelk voor Marfneweik onontbeer lijk is, vrijwel uitgesloten moet worden geacht. Het ligt daarom op den weg van den Staat de werf te Hellevoetaluls te handha ven en voort te gaan met haar zoodanig te outilleeren. dat zij zoo economisch mogelijk kan werken. De Staat fa ten volle in de ge legenheid' de beide Rijkswerven zoodanig van werk te voorzien), dat deze steeds met volle capaciteit, dus met de geringste be- drijfsonkosten, bunnen werken De mee- ning, dat door opheffen van de werf te Helïevoetalufa besparing sou worden ver kregen, fa onjuist. POPPENKAST-VERTOONING KELLENBACH. Zooals uit eene advertentie ln dit num mer blijkt, zal de heer Kellenbach met zijn poppentheater hier wederom voor de Huis- vrouwenvereeniging voorstellingen geven Deze voorstellingen mochten zich een vorig maal ln groot succes verheugen, zij hebben een paedagcgis.he strekking. De voorstel lingen hebben plaats op 28 Dec. a.s. leegangsbewijzen zijn in den boekhandel verkrijgbaar; voor b'lzcnierbeden betref fende net uur van aanvang raadplege men de advertentie. TWEEDE OPVOERING VAN «DE DOCHTER VAN DEN TAMBOER-MAJOOR". Bij de tweede uitvoering van deze opera comlque, welke door de Zang- en Reclteer- vereeniglng „Harmonie" Donderdagavond werd gegeven, was de opkomst alleszins bevredigend'. Aangemoedigd1, door het groote «uoces van verleden jaar, had men ook dit jaar een herhaling aangedurfd en werd men nieti teleurgesteld. Door de er varing van Maandagavond' geleerd, kon deze tweede uitvoering nog vlotter verloo- pen, zoodat het scherm een half uur eerder voor de laatste maal zakte dan toen. Ook het derde bedrijf verliep wij waren Maandagavond slechts ln de gelegenheid de beide eerste bedrijven t« kien vlot; dit bedrijf was eg er., ijk heit aardigste van 41 4«La; wiaajflOi pmarta ■»*- PREDIKBEURTEN. ZONDAQ 18 DECEMBER Ned. Hcrv. Gemeente. Nieuwe Kerk (Weststraart): 's Morgens 10.80 uur, Ds. J. D. v. d. Vee», Onderwerp: In donkere dagen... Westerkerk (Westplein). Avonds 6.30 uur, Ds. O. O. de Kloet Onderwerp: «Niet om te veroordeelen, maar om te behouden.» Huisduinen: 's Avonds 7 uur, Ds. E. R. Darnsté, 4e Advent8-Zondag. Jullanadorp: Geen dienst. Eenlgenburg. 's Morgens 10 uur, De. E. R. Damsté. van Huisduinen. Anna Paulowna. 's Morgens 10 uur, Ds. van Beek, van Wieringen. Sint Maartensbrug. 's Morgens 10 uur, Ds. O. O. de Kloet, van Helder. Evangelisatie (Palmstraat): 's Morgens 10 uur en 's avonds 6.30 uur, Ds. J. de Pree. Donderdagavond 8 uur, geb. Midden straat 117, Evangelisatie samenkomst. Geref. Kerk (Spoorstraat): 's Morgens 10 uur, Ds. Y. van der Zee, van Amsterdam (West). 's Avonds 6.30 uur, Ds. H. Steen. Hulpkerkdienst Geref. Kerk. (Militair Tehuis, Kanaalweg). 's Morgens 10 uur, Ds. H. Steen, 's Avonds 6.80 uur, Ds. Y. van der Zee. Chr. Geref. Kerk (Steengracht): 's Morgen* 10 uur en avonds 6.80 uur, Leesdienst. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat): 'a Morgena 10 uur en 'a avonds 6.30 uur. De Heer C. de Hertog, van ter Aa. Lutbersche Kerk: 'a Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Bias*, 's Avonds 7 uur, Dr. J. E. B. Blasé, Bediening van bet H. Avondmaal. Doopsgezinde Kerk: Geen dienst. Woensdag 21 Deo. avondi 8 uur, Gemeenteavond. OnderwerpDe Cbrlstusgestalte ln den loop der tijden, met Uohtbeelden. Leger des Hells (Spoorgracht 38). 's Morgens 10 uur Heiligingsdienat en 's avonds half 8 Verlossings-samenkomst. Donderdag, 'savonds 8 uur: Openbare Heilssamenkomat. len zich af. De clou van dit bedrijf was de tweede scène, waarbij een oogeriblik het scherm zakte en het tooneel werd veranderd in een groot plein. Daarna verscheen een schit terend gemonteerde trouwatoet, wek. ra gevolgd door het Fransche legercorps, dat de stad binnenrukt. Aan het hoofd natuur lijk onze tamboer-majoor met zijn gansche muziekkorps, zoodat in minder dan geen tijd het tooneel schier te klein was gewor den voor zoo'n groot gezelschap. En het slot wa9 pakkend en indrukwekkend, waar een groot orkest vóór en op het tooneel het koor begeleidt met het Fransche volks lied. Geen wonder, dat de photograaf van „De _Stad Amsterdam" na afloop een foto van het geheel nam ter vereeuwiging ln zijn blad. UITSLAG VERLOTING AMBACHTS SCHOOL 1927. 1 661 41 266 81 889 121 802 161 841 2 747 421261 82 1864 1221174 162 218 8 1064 48 272 88 846 128 60 168 1232 4 666 44 786 84 1821 124 882 164 1026 6 983 46 278 86 782 126 663 166 876 6 614 46 486 86 862 126 669 166 1277 7 487 47 1486 87 93 127 960 167 178 8 21 48 966 88 706 1281266 168 680 9 1001 491861 89 284 129 18 169 221 10 1492 60 29 90 997 180 - 84 170 886 11 190 61 89 91 864 181 69 1711880 121164 62 822 92 660 182 826 172 676 18 840 63 868 98 1018 183 840 176 982 14 136 64 1848 94 1460 1841644 1741219 16 1446 66 648 95 886 186 694 176 028 101112 601214 901410 1861186 1701407 17 1676 67 480 97 1176 187 1668 177 1428 18 1498 68 688 98 661 188 1624 178 688 19 1089 69 910 99 816 189 1867 179 471 20 1084 60 1886 100 1096 140 494 180 4 21 1633 01 3 101 883 1411488 181 204 22 402 62 1667 1021197 142 268 182 22 28 1282 68 410 103 40 148 1813 188 702 24 1262 64 1441 104 1247 144 858 184 986 26 992 66 977 106 516 146 1080 186 1688 20 770 601479 100 020 140 769 1801426 27 098 07 820 107 1888 1471169 187 869 28 941 68 197 108 490 148 70 188 699 29 882 69 660 109 842 149 28 189 606 801006 70 786 110 898 160 416 190 990 81 987 711657 111 860 161 800 1911208 82 228 72 80 1121618 162 429 192 878 88 1478 78 976 118 982 168 449 198 1290 84 1024 741160 114 914 164 796 194 826 86 607 76 861 116 981 166 27 196 1228 80 726 70 24 116 789 166 660 190 417 87 682 771190 117 801 167 808 197 96 88 170 78 1268 118 686 168 1086 198 1866 89 788 79 811 119 496 160 118 199 760 40 1088 80 761 1)20 968 1601144 200 690 De prijzen kunnen worden afgehaald vanaf Maandag 10 December 1927, van va 9—12 uur en njm. 1j80—8.80 uur. CORRESPONDENTIE. Bewoner van Keizerstraat 106. OU moet u met uw klacht ter bevoegde* plaatse wenden; ons blad la daarvoor »ial Een beslissing gewenscht. ft Aanbesteding van den bouw van drie mijnenvegers. De Rijkswerf laagste. Maarschappij Feyenoord 830.000 vroeg. Rijks-Marinewerven. s

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 13