T
Derde Blad.
Gemeenteraad.
VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1927
«MARINE" BESTOLEN V
Ernstige beschuldigingen.
Het Hbl schrijft:
De minister van marine ad int heeft hij
ü*r behandeling der Marinebegrooting de
spoedige publicatie in uitzicht gesteld
van het rapport der commissie, aan welke
een advies werd gevraagd in verhand
met 's ministers voornemen tot opheffing
der rijkswerf te Hellevoetsluis.
Die publicatie is, naar ons ter oore
kwam tegen a.s. Zaterdag te wachten.
Inmiddels worden door een brochure
van het secretariaat der Federatie van
personeel in 's Rijksdienst eenige feiten
bekend, die voor de vraag, of in dit bij
zondere geval de voorkeur voor opdrach
ten aan particulieren boven werk in eigen
beheer door het Rijk mag gelden, van
beteekenis moeten worden geacht, in
dien zij werkelijk juist zijn,
Het blad vermeldt dan een drietal fei
ten, welke wij onder meerdere reeds heb
ben opgenomen in ons blad van Zaterdag
LI. in het artikel over de opheffing of
inkrimping van de Rijkswerven, en ver
volgt dan:
De brochure schat het totaal der te veel
betaalde bedragen op een ton goudB.
Wij weten niet, of deze en soortgelijke
feiten zullen worden vermeld in het rap
port. Wij hebben reden te twijfelen of
dat zal geschieden. Is dat omdat ze on
juist zijn, dan zal het Departement
meenen wij middelen en wegen moeten
zoeken tot het geven van een categorische
tegenspraak. Onjuiste beschuldigingen
van dezen aard, waarbij ingewijden heel
gemakkelijk de namen kunnen voegen
van degenen, die aldus met den vinger
kunnen worden aangewezen, mogen niet
onweersproken blijven, nu se z0n geuit
op gezag van den directeur van het bu
reau Scheepsbouw van het departement.
Wanneer de feiten evenwel Juist zou
den zijn. dan mogen ze niet den doofpot
ln. De afschuwelijke opvatting, dat men
den Staat gerust mag bestelen, die toch
reeds te veel bij belastingontduiking,
smokkelaars en anderen post vatte, kan
niet worden geduld.
Hier dient met kracht te worden ln-
Segrepen en zoolang er geen zekerheid
i, dat afdoende oontröle dergelijke»
diefstal ten laste van de gemeenschap
verhindert, zal men wel ln eigen beheer
moeten blijven werken onder ae mits dat
daar zooveel mogelijk waarborgen wor
den getroffen tegen verliunmellng van
'slanas tijd en verspilling van rijksgeld
en tegen eiken vorm van corruptie, die
in de overheidsbedrijven, blijkens de gas-
affalre stellig niet minder gemakkelijk
Insluipt dan in het partlouliere bedrijf.
Ongeacht de vraag der prlnoipieele on-
wenschelijkheid van ambtelijk zaken
doen.
Tot zoover het Handelsblad. Wij mer
ken op, dat het blad deze geschiedenis
blijkbaar onaangenaam vindt en dat het
daarom niet kan nalaten, bij voorbaat al
eenige veronderstellingen té uiten, die
hier niet te pas komen. Wij bedoelen
hetgeen het blad schrijft over de waar
borgen tegen verlummellng van 's lands
tijd, verspilling van rijks geld en over
corruptie, die in de overheidsbedrijven
stellig niet minder gemakkelijk insluipt
dan m het particuliere bedrijf.
Wat die „verlummellng" betreft, dit ls
in zake de rijks werven een legende;
zij ls niet sterker dan die in de groote
particuliere bedrijven waarmede de ma
rinewerf kan worden vergeleken en 100-
als wij meermalen hebben vernomen,
eerder belangrijk minder.
In de tweede plaats willen w*j in
verband met de opmerking over het ver
spillen van rijks geld en over de
heerschende opvatting, dat men den
staat niet mag bestelen, het blad even
wijzen op den uitslag der aanbesteding
voor den bouw der drie mijnenvegers.
Had de marinewerf niet ingeschreven,
dan zou bil opdracht van den bouw der
drie vaartuigen aan de partlouliere
scheepswerven een bedrag van olroa een
half millioen (7 464.000) finaal zijn weg
gesmeten.
En wat betreft de „corruptie", deze
boeman moet tegenwoordig telkens
dienst doen Indien men een overheids
bedrijf bestrijden wil. In dit opzicht zijn
wij omtrent de handelingen der men
schen, die in dit bedrijf ln h Rijks dienst
een verantwoordelijke positie innemen,
teer gerust ;er souden tal van voorbeel
den genoemd kunnen worden, waaruit
het tegendeel kon worden aangetoond
Waarmede wÜ moeten toegeven, dat de
pogingen tot net geven van „smeergel
den" door de scheepsbouwers meermalen
werden gedaan 1
Red. Held. Ort
ZIJ, die zloh van
heden af, voor min
stens drie maanden, op dit
blad abonneeren, ontvangen
do tot 1 Januari versohljnende
nummers GRATIS.
Dl ADMINISTRATIE.
Vergadering van den Raad der go-
meente Helder, op Dinsdag 20 Deoembex,
des avonds 8 uur.
Bij den aanvang afwezig de heeren Van
Dam en Grunwald, welke evenwel staan
de de vergadering komen. De heer Van
Dam verlaat evenwel voor het einde de
vergadering weer.
Notulen.
Vaststelling der notulen van de verga
dering van 18 October 1927.
Zonder op- of aanmerkingen vast
gesteld.
Ingekomen stukken.
a. Schrijven van Gedeputeerde Staten,
houdende bericht van ontvangst van de
Verordening tot wijziging van de Veror
dening, regelende de samenstelling en
den werkkring der vaste raadscommis-
siën ais bedoeld in art 64 der Gemeente
wet;
b. Besluit van Gedeputeerde Staten,
waarbij met vernietiging van het raads
besluit van 8 Juni 1927 wordt beslist, dat
de door het Bestuur der Heldersche
Schoolvereeniglng gevraagde medewer
king tot verandering van de inrichting
van het schoolgebouw der Vereeniging,
ten behoeve van het onderwijs in han
denarbeid alsnog moet worden verleend;
c. Bericht van H. J. Marinus, dat hij
zijn benoeming tot hoofd van school 6
aanneemt;
d. Bericht van H. J. Marinus, dat hij
zijn voorlooplge aanwijzing tot plaatsver
vangend Hoofd van School 8, zulke met
ingang van 1 December 1927, aanvaardt
(Voorgesteld wordt deze stukken voor
kennisgeving aan te nemen).
e. Verzoek van D. A. P. Bossen om eer
vol ontslag als vakonderwijzer in het tee
kenen aan de U.L.O.-school.
(Voorgesteld wordt het ontslag eervol
te verleenen met Ingang van een door
Burgemeester en Wethouder te bepalen
datum).
Conform.
Belastingen.
Voorstel tot het heffen van opcenten op
de hoofdsom der Rijksinkomstenbelasting
en tot het vaststellen van een nieuwe ver
ordening op het heffen van een plaatse
lijke inkomstenbelasting.
Held Ort 18 Deo.
Hiermede annex zijn een drietal andere
voorstellen, nL:
Voorstel tot het vaststellen van een
nieuwe Verordening tot het heffen van
opcenten op de hoofdsom der Personeele
Belasting.
Held Ort 18 Deo.
Voorstel tot het vaststellen van een
verordening tot het heffen van opcenten
op de hoofdsom der Vermogensbelasting.
Held Ort 18 Deo.
Voorstel tot het vaststellen van een
verordening tot het heffen van een we
genbelasting.
Held Ort 18 Deo.
De heer Woud uit zijn leedwezen,
dat de betrokken minister van meening
1b, dat de belastingen moeten verlaagd
worden, en het gemeentebestuur dadelijk
de gelegenheid aangrijpt en met voor'
stellen komt om 100 opcenten op de in
komstenbelasting te heffen en die van de
personeele belasting op 180 te brengen. De
aanslagen blijven daaidoor voor de Inwo
ners nagenoeg stabiel door het percen
tage van heffing voor de gemeentelijke
inkomstenbelasting eenlgszlnfl te verla
gen, misschien wordt het eenigszins min
der en merken onze belastingbetalers er
niets van. Om de lagere heffing der ge
meentebelasting en net bedrag, dat zon
der dekking nog weer hooger is dan ver
leden jaar, mogelijk te maken, stelt men
voor 100 opcenten op de vermogensbelas
ting en 6 van de belastbare opbrengst
van eigendommen voor wegenbelasting.
Als wij zoo doorgaan, gaat alles wat maar
eenlgBzins kan, onze plaats van inwoning
verlaten. De lasten zijn bijna niet te be
talen, de zaken onzer gemeente gaan
slechter en de belastingen worden steeds
hooger. M. d. V., mij is een geval bekend,
dat een Inwoner onzer gemeente in ver
schillende belastingen, als rijks- en ge
meente-inkomsten-, personeel-, grond- en
Hoogheemraadschap tezamen 404.80 be
lasting moet betalen, met een vastgesteld
zuiver inkomen van 2886.—, en volgens
de nu voorgestelde verhoogingen aange
nomen zooals ln de bijlagen wordt ver
meld. zal deze persoon nu moeten beta
len 7 601.11, dus een vermeerdering van
98.—. Dit zijn cijfers, die lk met bewij
zen kan staven. Is het nu wonder, dat de
menschen zeggen: wij gaan Helder uit?
Moeten er nu geen objecten gezocht wor
den, waaitop bezuinigd kan worden? M.
d. V., het ls vemchrlkkeHjk, dat nu, ter
wijl de toestand op flnantieel gebied hier
zoo sleoht ls, de vastgestelde post voor de
verbouwing van het nieuwe raadhuis met
22.000.— ls overschreden.
De heer Bohoef f elenberger
vindt het gemakkelijk genoeg de begroo
ting sluitend te maken, Indien men deze
belastingobjecten als sluitpost gebruikt.
Belastingheffing ls een noodzakelijk
kwaad, maar rij mag eerst dan plaats
hebben, als alle bezulnlglngsobjeoten zijn
uitgeput En dat ls hier niet het geval,
bezuinigingen rijn altijd nog wel te vin
den. Deze sluitpost acht spr. wreed voor
den belastingbetaler.
De heer Van Os zal gaarne alle voor
stellen tezamen behandelen. Spr. vindt de
thans voorgestelde wijze van sluitend ma
ken der begrooting eigenaardig. Natuur
lijk moet het tekort ergens vandaan ko
men, en noodgedwongen zal spr. dan ook
met het eerste voorstel medegaan. Niet
evenwel met de andere. Heeft het Ooi
lege de gevolgen daarvan wel overwogen,
vraagt spr. Wat men esnsrstjds geeft,
wordt aan de andere rijde weder ontno
men. Voor hen, die straks pensioen krij
gen, zal dit niet zoo erg rijn, wel voor de
vele klein-kapitalisten, die we hier heb
ben; deze worden dubbel getroffen. Zij
hebben hun spaarduitjes belegd in vaste
goederen, nu wordt eerst hun vermogens
belasting verhoogd, daarna vallen ze in de
wegenbelasting. Het gevolg is, dat ze in
de toekomst hun geld liever beleggen in
gewaagde speculaties dan in vast goed
in Helder. Immers, dat wordt vrijwel on
verkoopbaar en men maakt den menschen
het leven zwaar. Ook het Grondbedrijf
krijgt hierdoor een zware klap. Van huur-
prijsverhooging zal geen sprake kunnen
zijn, want ondanks verlaging van huur
staan vele woningen leeg. Er zijn vele
gevallen van huiseigenaartj ee, die thans
niet eens hun waterleiding kunnen be
talen; hen treft men ook met de wegen
belasting. Zijn de gevolgen van dezen
maatregel wel ernstig onder de oogen ge
zien? vraagt spr.
De heer Trap vraagt of de opcenten
op de personeele belasting vastgesteld
zijn naar de geschatte' huurwaarde der
peroeelen? Spr. is ter oore gekomen, dat
het volgend jaar niet de geschatte huur
waarde als basis genomen wordt, maar
de werkelijk betaalde b :ur, zoodat dan
ook dit verhoogd wordt. Iemand met een
woning van 200.— geschatte huurwaar
de, betaalt nu 16.76, naar de werkelijk
ontvangen huur berekend, zal dat 81.60
worden. 660.— geschatte huurwaarde is
thans 109.25, wordt dan voor 600.—
werkelijke huur 148.40. Wegenbelasting
wordt op den huurder verhaald, zoodat
de huren dan stijgen zullen en de vrij
stelling voor personeel voor dergelijke
woningen ook vervalt
De heer E Ij 1 d e r vindt het een wijze
daad van het Ooilege eerst deze zaken te
behandelen alvorens aan de begrooting
te begihnen. Maar spr. meent dat het hiej;
zuiver technische zaken betreft en de
Raad zich niet behoeft vast te leggen aan
de in de bijlage genoemde cijfers. Deze
belastingen zijn het uitvloeisel van den
dwang der regeering, die aldus wilde. Dat
kan van de regeer] ng wel uit taotlsoh
oogpunt geschied rijn, Immers men be
taalt gemakkelijker vier maal een kwartje
dan eenmaal een gulden, al komt het Qp
hetzelfde neer. WIJ krijgen nu vier belas
tingstelsels ln plaats van een, maar er ls
maar Mn sluitpost en dat ls de inkom
stenbelasting. De opcenten vermogens
belasting moeten naar spr. meening los
gemaakt worden van het eerste voorstel,
want deze 10.000.— zijn alleen noodJg
voor meerdere opbrengst Spr. komt er
tegen op, dat uit deze nieuwe voorstellen
8.000.— meer wordt gehaald dan ver
leden jaar. Deze 8.000.— moeten zX. uit
bezuinigingen komen. De laagste en mid
delste Inkomens worden in deze voorstel
len verzwaard, de hoogere ontlast Met
voorbeelden toont spr. dit aan.
1. Arbeider 1600.— inkomen, huis met
huurwaarde van 180.gezin zonder
kinderen. Betaalt thans 68.80; volgens
de nieuwe voorstellen wordt dit 72.46.
Als het huls zijn eigendom niet ls, wordt
dit 4.50 straatbelasting minder, maar
dan zal hi) zeker meer huur moeten
betalen, omdat de eigenaar zijn straat-
belasting op hem verhaalt
2. 2000.— Inkomen met huis van
200.— huurwaarde, gezin zonder kinde
ren. Betaalt thans totaal 119.80, dit
wordt 188.06.
8. 8000.— inkomen, huurwaarde
800.—, betaalt thans 260.02 wordt
260.16.
Nu komt de kentering. Want
4. 4000.— inkomen met huurwaarde
400.— betaalt thans 400.10, dit wordt
889.96, dus 10.16 minder.
Van de 8000 belastingbetalers zijn er
pLm. 6000, die belastingverhooglng krij
gen, nl. de laagste en -middelste groepen.
De hoogste groepen krijgen verlaging.
Mede-oorzaak van meerder betaling ls,
dat de totale opbrengst van belastingen
hooger geraamd ls ln tegenstelling met
het vorig Jaar. Dit praeludium van de be
grooting ls geen aangenaam gehoor en
Indien wij onze atem hier niet aan geven,
zal het Ooilege wel genoodzaakt worden
het verdere ln de vermindering van uit
gaven te zoeken.
Dat iemand, zooals de heer van Os ver
onderstelt, zijn gansChe vermogen in hul
zen heeft belegd, komt niet voor. BIJ elk
Htclsel komen verkeerdheden aan den
dag; spr. geeft nog voorbeelden van auto-
en motorrijwielbezltters. Iemand, die een
auto bezit van 2000.— betaalt thans
daarvoor 188.—, dit wordt nu 208.—.
Een motorrijwiel 40.—, wordt 60.40.
De heer Van der Veer ls verwon
derd, dat de nieuwe wethouder van finan
olën met deze voorstellen komt, en dat
het Ooilege een voorstel van 100 opcenten
op de vermogensbelasting aandurft We
hangen daarmee een uithangbord op voor
het geheele land om te demonstreeren hoe
arm we zijn. En wie zal den moed hebben
in aoo'n armoedige gemeente te komen?
Men wordt hier geplukt tot men geen
veer over heeft We hebben bordjes met
dn maximum snelheid aan de grens der
gemeente. Welnu, men schlldere aan den
achterkant de woorden: „hier wordt men
geplukt". Hoeveel van die z.g. bezitten
zijn er niet die gelijk-, jazelfs achter
staan bij een gemeente-arbeider wat lnko
men betreft? Als zoo iemand sterft, blijft
een weduwe achter ln veel ongunstiger om
standlgfaeden dan die van een gemeente
arbeider. Deze kleine vermogens worden
te zwaar belast en men ontneemt iemanc
den moed. Er zijn er om die reden ver
leden Jaar dan ook versoheiden wegge
gaan, die nu ln een andere plaats een
7 1000.— minder betalen dan hier. Als
intussohen die opcenten op de venno
gensbelastlng wat opleverde, zou spr. er
voor zijn, maar nu strekt het de gemeente
tot oneer. Laat men verstandig zijn en
zichzelf het mes niet op de keel zetten
Het ls thans de tijd om belasting te ver
lagen en spr. had dan ook verlagings-
voorstellsn verwacht Thans gaan we den
kelder in. Straks wordt onze grond ge
taxeerd, en die taxatie zal erg tegenval
len, Hoe moet straks dat tekort worden
aangevuld? Als we dit aannemen, zijn we
tevens aan het eind van alles, en ieder,
die eenigszins kan, gaat uit de plaats weg.
Intussohen zal spr., die zelf bij deze belas
ting betrokken is, niet tegenstemmen op
grond daarvan.
De heer Van Dam heeft ln de Cie.
getracht de belasting op hetzelfde peil te
xraden. De moeilijkheid is evenwel een
goed belastingstelsel te vinden en de
thans voorgestelde oplossing lijkt spr.
niet zoo kwaad De kwestie is alleen of de
verdeeling goed ia Als we door het ge
wone accres konden bereiken, dat een
hoogere belastingopbrengst bereikt werd,
zouden we de wegenbelasting misschien
tot de helft kunnen terugbrengen. Spr.
stelt dan ook voor het percentage tot de
helft terug te brengen, dus van 8 op 3.
De heer De Zwart voelde aanvan
kelijk geen aanvechting zich in het debat
te mengen, omdat er geen aanleiding voor
was. In de gehouden beschouwingen rijn
evenwel enkele onjuistheden geslopen en
meeningen geuit ten opzichte van het
principe der nieuwe belastingen, die spr.
even recht wenscht te zetten.
Den heer EJjlders wijst spr. er op, dat
de motorwet de kwestie dezer belasting
heeft geregeld, zoodat de 180 opoenten
niet tenvolle dïukken op de houders
dezer rijwielen. Dat deze belasting ook
hen treft, die auto's en rijwielen voor hun
zaak hebben, zooals de heer Biersteker
interrumpeerde, ls eveneens onjuist. Dit
wordt geregeld in art. 81bls der nieuwe
wet op de pers. belasting. De heer van
Os meende, dat in onze gemeente geen
kapitaal zit, toen de heer Eyldere iemand
van 40.000.— noemde, werd hij zoo'n
jeetje uitgelachen. Maar de offlcdeele sta
tistische cijfers betreffende Helder ver
meldden hier een aantal van 860 vermo
gens met een totaal bezit van ruim 12
millioen. Als wij dus door opcenten op de
vermogensbelasting te heffen onze ar
moede zouden demonstreeren, waarom
doet dan de allerrijkste gemeente van ons
andl, den Haag, hetzelfde? Demonstreert
die daarmede ook haar armoede? Neen,
men demonstreert ermede, dat men In
derdaad versohlllende bronnen van In
komsten wil aanboren.
Met de wegenbelasting treft men de
uitwonende eigenaars. Komt men in den
Raad met voorstellen om alle uitgaven te
vinden uit de Inkomstenbelasting alleen,
dan acht men dat niet ln overeenstem
ming met een goede gestie, omdat de
hoogste inkomens te zwaar worden belast.
Als tengevolge van de aanschrijving van
ïoogerhand alles wordt gedaan om door
nieuwe belastingen te traohten aan te
jooge inkomstenbelasting te ontkomen,
deugt het ook weer niet. Zij, die hei
sterkst tegen de hooge belastingen heb
ben geopponeerd, komen nu met deze be
zwaren en ze voeren allerlei grensgeval
len aan tot staving van hun betoog.
Spr. is geenszins bewonderaar van deze
belastingvoorstellen, maar men moet bij
de beoordeeling ervan de uiterste nood
zaak ln aanmerking nemen. Het verbaast
spr. van den heer Van der Veer de klaoht
over te hooge belasting te hooren, omdat
juist het platteland er belangrijk door
wordt ontlast. ZJJ betalen niets aan die
68.000.— wegenbelasting. Zeer terecht,
zij het wat eenzijdig, heeft de heer Eyl-
dens cijfers gegeven, en aangetoond, dat
de hoogere inkomens, die te zwaar waren
belast, ontlast worden. En nu jammert
men er over, dat daarnaast nog weer an
dere heffingen geschieden. Dat la toch
geen reëel e wijze van zaken doen. Laat
men dan principieel het voorstel doen uit
sluitend een inkomstenbelasting te hef
fen. Maar dan krijgen de heeren van mij
een deugdelijk en progressief stelseL
Geen voorbeeld van een enkeling, zooals
thans ls geschied, dat is geen principieel
betoog.
Het ergste ls wel, dat deze voorstellen
uitgaan van dezen wethouder van finan-
tiën. Men had mogen verwachten, dat zi;
die hem zoo gaarne wilden, hem nu oo
hadden gesteund. Spr. verklaart namens
zijn fractie het gansohe complex bijeen te
willen aanvaarden (met, zoo mogelijk, na-
natuurlijk nog verlaging va nde wegenbe
lasting) of niets. Voorop stond bij ons de
100 opoenten op die vermogensbelasting,
en hieromtrent zal spr. gaarne een prin
cipieel betoog aanvaarden. Maar men be-
geve zich niet op zijpaden.
De heer Grunwald heeft met be
langstelling, maar ook met verbazing
kennis genomen van deze voorstellen.
Spr. heeft reeds bij de vorige begrooting
als wethouder de straatbelasting naar vo
ren gebracht, zij vond aanvankelijk In
stemming bij de s.d.a.p„ maar tenslotte ls
het ooilege er toe overgegaan langs ande
re wegen naar dekking te zoeken. Wat
toen voorgesteld ls, gesohledde noode, en
wij werden tot de huidige regeling ge
dwongen, die intussohen maar voor een
jaar geldigheid heeft. Natuurlijk ls door
het optreden van een nieuwen wethouder
van finantiën de flnantleele toestand der
gemeente niet veranderd en spr. zal al
lerminst den nieuwen wethouder verwij
ten met deze voorstellen te zijn geko
men. Spr. ls van meening, dat de straat-
bolastlng er moet komen, omdat wjj op
geen andere wijze de begrooting sluitend
kunnen maken.
Daarbij la geen sprake van 8 maar
zullen we het volle percentage moeten
heffen. Er behoort voorts groote moed
toe om nu te zeggen, dat men zloh niet
vereenigt met het voorstel betreffende de
opoenten vermogensbelasting. Van zeer
bevoegde rijde heeft spr. geboord, dat er
geen sprake ls van een opbrengst daaruit
van 10600.—, zooals geraamd ls, doch
dat men hoogstens 9000.— zal verkrij
gen uit deze belasting. De vermogens zijn
op Texel belangrijk hooger dan hier. Hier
betreft het meerendeels zakenmenschen,
wier vermogen vastzit in hun zaak, en
wie eenigszins kan, gaat weg. Men treft
dus Juist hen, dis tengevolge van hun za
ken toch al zwaar belast zijn met andere
belastingen. In ieder geval wordt dus
deze opbrengst uit de vermogensbelasting
1000.— minder dan ls geraamd. Is het
rechtvaardig, vraagt spr., uit de bedra
gen, die men voor zijn xaken noodig heeft,
nog 100 opoenten te heffen? Spr. ver
klaart zich tegen deze belading. Men be
denke ook, dat het hier niet betreft een
voorloopig voorstel, maar dat dit als de
finitieve belasting in de begrooting wordt
opgenomen. En als men het stelsel aan
neemt, is men gebonden aan de cijfer».
Alleen als de uitgaven belangrijk minder
zouden worden, kunnen deze cijfers won
den verlaagd, maar dit zal niet het geval
zijn. Spr. is niet bereid deze 100 opoenten
vermogensbelasting te aocepteeren. Uit
sluitend uit de inkomstenbelasting leven
zooals vroeger geschiedde, gaat niet meer,
mrar spr. vindt het verkeerd nu ineens
aiies e nemen.
De heer Biersteker is het met
den heer De Zwart eens, die ten opzichte
van deze voorstellen de groote lijn wil
volgen. We hebben deze heffingen dan
ook te zien als één geheel en ze komen
hierop neer, dat we de burgerij eerst lie
ten betalen uit den rechterzak en thans
uit den linker, terwijl uit de vestjeszak
ken ook nog wat bijeen geschraapt moet
worden. Het eenig-billijke is één enkele
heffing, maar men moet daarvan de con
sequenties dan aandurven. De kwestie is
hoever men daarmee gaan mag. Als we
nu dit stelsel toepassen, zegt men in den
Haag: o, het ls daar nog zoo erg niet Door
de regeering ls lntusschen dit stelsel, dat
voor de democraten het zwaarst te slik
ken is, aangegeven: men heeft door de
opoentenheffing op de personeele belas
ting de zwaaretrgetroffen oategorleën ont
last, maar te onzaliger ure heeft de mi
nister toegegeven aan den drang om de
gemeente het recht te verleenen ln dit
opzicht verder te gaan dan tot nu toe was
veroorloofd, en deze concessie doet al de
andere met één pennestreek te niet In
ieder geval heeft de regeering gezien, dat
onze belasting te zwaar was, en daaruit ls
het eerste voorstel ontstaan. Reeds tem
vorigen Jare wees spr, op den preoalren
tostand der gemeentelijke financiën, on
thans wordt tengevolge der voorgestelde
verlagingen 80.000— ontvangen, terwijl
voort* door de 180 opoenten er nog weer
10.000.— extra uitgehaald wordt Te
recht wees de heer Trap er op, dat er een
herziening van de huurwaarde komt
waardoor het niet buitengesloten ls, dat
deze hooger wordt Het wordt dan voor
de gemeente weer zooveel beter. Ook spr.
is geen bewonderaar van de opoenten op
de vermogensbelasting, maar men beziet
deze zaak te optimistisch. Onze flnan
tleele politiek dient zeer voorzichtig te
zijn, en dit voorstel demonstreert wel den
allerellendigsten toestand der financiën.
Wij heffen nu 100 opcenten, dat is het
maximum, terwijl Alkmaar 70 opcenten
heft.
De heer Borkert: Al vijfentwintig
jaar langt
De heer Biersteker: Maar weet de
heer Borkert ook de opbrengst? Te Alk
maar put men uit 70 opoenten 87.600.—,
terwijl wij met 100 opoenten 10.600.—
ramen. Er volgt uit, dat de vermogens
belasting hier ter stede 6en object is,
waarover we ons niet druk behoeven te
maken. Btraatbelasting vindt spr. in een
gemeente als de onze uit den booze, om
dat we hier exceptioneels toestanden heb
ben, doordat vele kleine luyden eigen
dommetjes bezitten. Schier ledereen heeft
zijn eigen huisje, en slechts enkele wei
nige eigenaren blijven over met meerdere
woningen. En dit zijn voor een goed deel
nog klein-kapitalisten, die uit deze eigen
huisjes hun Inkomen putten. Deze men
schen worden extra zwaar belast. Afwen
telen op den huurder geschiedt niet, en
zoo acht spr. deze belastingheffing ln
strijd met het in vele politieke program
ma's prijkend beginsel van belasting naar
draagkracht. Voor de grootere peroeelen
bestaat evenmin mogelijkheid op verhaal,
omdat deze meest op contracten zijn ver
huurd, die over eenige jaren loopen. Men
spreekt voor de inkomstenbelasting van
een vast percentage van 6.8, maar dit kan
even goed meer worden, wij kunnen dat
pas tegen Mei bezien. Men moet deze be
lasting dus losmaken van de straatbelas
ting.
De heer Bok beantwoordt de verschil
lende sprekers. Het was te voorzien, dst
de voorstellen niet alle even gunstig zou
den worden ontvangen. De reden van hun
indiening was een brief, die spr. bij zijn
optreden vond van den Minister van Bin-
nenlandsche Zaken, waarin werd gezegd,
dat de begrooting niet was te accepteeren
omdat de inkomstenbelasting te hoog was.
De minister wees daarbij op de nevenbe
lastingen. Spr. vond alle financieele zaken
bij rijn optreden ln orde en de begrooting
al voor een deel gereed, zoodat daar niet
veel meer tegen ln was te brengen, behou
dens een verlaging van enkele posten.
Als we de begrooting goedgekeurd
wensohten te hebben, hadden we ons aan
de aanwijzingen der regeering te houden.
Spr. was dus, zij het met bloedend hart,
genoodzaakt deze bijbelastingen te aan
vaarden. Het percentage Inkomstenbelas
ting kan later worden vastgesteld, maar
men kan vrijwel deze basis aanhouden.
De voorstellen zjjn bij de nleuw-lngestelde
flnantleele commissie geweest, en deze
heeft na ernstige overweging en meer
dere vergaderingen er zich tenslotte mede
vereenigd
Spr. beantwoordt thans de versohlllen
de sprekers afzonderlijk. Den heer Woud
zegt- hij, dat de raming van 10.500.—
geschiedde om haar aan te passen aan de
verminderde inkomstenbelasting. De heer
Woud haalde cijfers aan van verhoogin
gen, maar hield daarbij geen rekening
met den kinderaftrek. Ook spr. heeft en
kele cijfers; voor een Inkomen van
1800.— (gezin met 8 kinderen) was de
belasting vroeger 92.14, thans 86.86.
De heer Bohoeffelenberger had liever
eerst bezuinigingen ingevoerd alvorens