T Vijfde Blad. PLAATSELIJK NIEUWS HET NIEUWEDIEP VAN ZATERDAG 31 DECEMBER 1927 etiquet „op Zondag bestellen!". .Correspondente, op Zaterdag 81 Deoem ber gepost, zal derhalve vt# zeker sarDE EENVOUDIGSTE FOTOKAART Troote vertraging in do bestelling onder-Qj: FIJNSTE FOTO - - - - Onze vroegere plaatsgenoot, de beer F. F. H. Plekker, slaagde voor bet diploma B. Hout-arbeid. Door de Arrondiesements-Rechtbank te Alkmaar is O. Bimonse, meubelmaker alhier, beëedigd als Makelaar in roerende goederen. AANBESTEDING. Door Burgemeester en Wethouders werd Vrtycagincrgen aanbesteed het leveren van ■and en het vervoer van materialen in de gemeente Helder. De volgende biljetten waren hiervoor ingekomen: zand per M'.: D. Dienaar 0.08, O. Smit 0.99, B. Va der LW. Kaan 1.40; waaleteen per 1000: C. Sroitl 0.95, J. N. Slot 1.06, W. J. Hoogenbljlk: 1.25» W. Kaan 1.40, D. Dienaar 1.45; Friesche steen per 1000: B. Vader 0.60, C. Smit 0.60, J. N. Slot 0.70, W. J. Hoogend'iJk 0.70, W. Kaan f 1.—, D. Dienaar 1.10; trottoLrt egels per 100: O. Smit 0.87, W. J. Hoogendijk f 0.40, J. N. Slot 0.40, B. Vader 0.60, W. Kaan OjöO, D. Dienaar 0.76; trottoir banden per M.: C. Smit 0.06, J. N. Slot 0.04, D. Dienaar f 0.05, W. J. Hoogendjjx 0.06, W. Kaan 0.O6, B. Vader 0.80; fond en puin per M'. (vervoer): O. Smit 0.46, W. Kaan 0.50, B. Vader 0.65, W. J. Hoogendijk 0,60, J. N. Slot 0.60, D. Dienaar 0.64; water per wagenvracht (vervoer): W. Kaan 0.40, O. Simit f 0.40, J. N. Slot 0.60, W. J. Hoogendijk 0.60, R Vader OjOO, D. Dienaar 0.80. DE DIENST VAN DE ESONA. De Esona heeft tot nu toe met veel moeite den dienst kunnen volhouden, dank zJJ haar IJsbreker, maar zal, indien de vorst aanhoudt, den strijd met de ele menten moeten opgeven. De boot van gisterenavond kwam te 2 uur in den naoht aan. Deze was om 6 uur nam. uit Alkmaar vertrokken. Hedenmorgen half acht Is de boot weer vertrokken, in de hoop Amsterdam te zullen bereiken. Daarentegen heeft de uit Amsterdam vertrokken boot de reis niet voortgmet en la zij, hetzij naar Amsterdam terug gekeerd, hetzij in Alkmaar gearriveerd en daar gebleven. Daar er geen moge lijkheid van telefonieeren bestaat, valt hieromtrent thans niets te zeggen. Het Is slechts te danken aan de ijsploeg, dat de dienst zoolang kan worden volgehou den. HET POSTVERVOER NAAR WIER IX GEN. Ten opzichte van het postvervoer naar Wleringen kunnen wij mededeelen, dat twee autodiensten worden onderhouden voor het vervoer der post. De dienst on dervindt tengevolge van de gladheid van den weg en de Ijsmassa's, die zich daar hebben vastgezet, eenlge vertraging. Vooral op den afsluitdijk la de weg moei lijk. Men ondervindt evenwel alle moge lijke medewerking van den burgemeester van Wleringen, die geregeld met sneeuw ploegen den weg laat reinigen. POSTDIENST OP NIEUWJAARSDAG. Zooalk bekend, zal op Zondag 1 Januari as. niet meer dienst worden verricht dan op andere Zondagen het geval is, d. w. z. wat den besteldienst betreft, dat nergens ln Nederland op dezen Zondag een bestelling plaats vindt, 'behoudens te Amsterdam, Rot terdam, Den Haag, Utrecht en Groningen uitsluitend van de buiteniandsche corres pondentie en die, welke voorzien Is van het groo hevi^ Belanghebbenden, die spoed correspon dentie moeten verzenden, wordt derhalve in overweging gegeven, deze per expresse te doen bestellen, ter voorkoming, van te leurstelling. Extra busLichtflng zal alleen in het uiterste geval geschieden, indien gevaar voor over- vulling der bussen zou ontstaan. DE TELEFONISCHE EN TELEGRA FISCHE VERBINDING MET DEN HET.nPW Het hoofdbestuur der posterijen en tele grafie deelt aan de „N. Rott. Ort." mede: Geheel Noord Holland is thans weder te lefonisch bereikbaar, met uitzondering van Den Helder en Medembllk, welke- plaateen nog zonder venbindinc zijn. Nader vernemen wij, dat van hier uit tot Anna Paulowna eni Schagen een draadver- binding is tot stand gebracht, welke echter uitsluitend voor telegrammen wordt ge bruikt De telegrammen voor eWeze gaan nog over Leeuwarden, doch de vertraging is daarbij niet zoo groot wat de verbind ir.g der kantoren onderling betreft. Alleen ophoo ping van te verzenden telegrammen zou eventueels vertraging kommen geven. Aan het gedeelte Alkmaar—-Zijdewind, dat in het baanvak Alkmaar—Helder ook zeer zwaar is geteisterd, wordt, zooals men ons mededeelt, met man en macht gewerkt. Het werk schiet onder deze weersomstan digheden slecht op. Men kon ona nog niet zeggen, wanneer men gereed zou zijn; vast staat, dat het nog wel eenige dagen, mis schien wel een weeki zal duren, eer wfji in staat zijn te kunnen telefoneeren. Onzerzijds stellen wij de vraag of wel alles wordt gedaan oin de verbinding te hersteilen en of wel al in het land' beschik bare personeel te werk wordt gesteld. Wij kunnen de gedachte niet van ons zet ten, dat de belangen van den Helder weder nilet zwaar worden geteld. Immers, men heeft kans gezien in één week de verbinding van Alkmaar met Amsterdam, die niet min der zwaar was vernield, te herstellen, en wij meenen, dat bij voldoend personeel het vak Alkmaar—Helder eveneens binnen dien tijd gereed had kunnen zijn. Een schrijven san de Kamer van Koophandel. Door den heer D. H. Grunwald is het volgende schrijven aan de Kamer van Koophandel te Alkmaar gezonden: Zooals ook u niet onbekend zal z]jn Is de telegraaf- en telefoondienst ln Noord- Holland belangrijk gestoord door de on gunstige weersomstandigheden. Aanvankelijk was men van meening, dat deze stoornis hoogstens twee dagen zou duren, doch zijn wij nog zonder tele fonische verbinding, hetgeen ontzaglijk veel ongerief en groote schade berokkent. Naar aanleiding van bovenstaand schrijven heeft de Kamer van Koophan del aan den Directeur-Generaal der Pos terijen en Telegrafie, te 's-Gravenhags het volgende telegram gezonden „Storing telegraaf- en telefoonverkeer ln Noordhollands Noorderkwartier leidt tot zeer ernBtlge schade bedrijfsleven. Krachtiger maatregelen tot herstel der verstoorde verbindingen dringend nood zakelijk". Voorts heeft de Secretaris van de Kamer een onderhoud gehad met den hoofd ingenieur der Posterijen en Telegrafie te Amsterdam, waarbij hij op het spoedig herstel van bet telefonisch verkeer aan drong. BRAND. Donderdagmiddag woedde op de Achter staat» hoek Paleissteeg, ten huize van een polderwerker, een binnenbrand, die ontstaan was tengevolge van te hard stoken. De LEVERT U HET - - FOTOGRAFISCH ATELIER tted kon gelukkig betrekkelijk spoedig ge- bfccht worden en de schace bepaalde zich di ook uitsluitend tot de betrokken kamer. ZANGVER EENIGENG „MORGENROOD". <tderafdeeling en Kinderkoor van de Zatyereeniging „Morgenrood" gaven Do(erdagavond een uitvoering voor oud-s en donateurs. Ondanks den snlj- denfcouden wind, die u de tranen in de ooge bracht, waren nog velen naar on zen unsttempel getrokken om zich te veraten in de prestaties van hun sprui ten. \e waren er in velerlei variaties; roodejurk.ies. groene en blauwe, creme- kleurie zijden. Van de vijfentwintig meisjtcopjea hadden er vierentwintig en slot van Kinderkoor en Onderafdeeling samen een 2-tal versjes van H. J. Stomp, waarna de pauze Intrad. In de pauze had nog een en ander plaats, dat ten doel had de kas der ver- eeniging te stijven en na de pauze werd een tooneelstukje opgevoerd, getiteld „De Huwelijksadvertentie". Met een bal werd deze uitvoering besloten. HET LICHTSCHIP „HAAKS". De sleepboot Drenthe is Donderdag middag weder zeewaarts vertrokken met het lichtschip Haaks, teneinde dit weder op de plaats van bestemming te brengen. Zooals wij mededeelden, had de „Haaks" ln den jongsten storm een anker en een gedeelte ketting verloren, welke averij inmiddels hersteld is. AAN DEN GROND GELOOPEN. Vrijdagmorgen kwam als bijlegger op de reede alhier de sleepboot JDicanedesi", met den1 Duitschen lichter „Harenstfelde" (groot 1753 M'.), bestemd voor Pernds. Des avonds werd de reis voortgezet. Ten gevolge van den ijsgang i® het Marsdiep sloeg echter kort na bet vertrek' de lichter loe en! geraakte deze op de alteenen bij Kaaphoofd'. Van de sleepboot wist meni weder een een hf polkahaar; dat eene halve kopje verbinding tot stand te brengen, waarna de was ae 't aangroeien, begrijpt-u, dus dat lichter werd vlot gesleept en de reis naar was ee kwestie van een mooien luwen Pernto werd voortgezet, dag onte worden bijgewerkt. Verder wa ren er test ig procent blozende wangen; dit kw% deels door den jeugdigen leef tijd deibezitsters, deels door de kou, en tenslotte ook nog door wat anders. Er waren sikjes snoep, er waren sierlijke sjaals, d. met elegantie gedragen werden, er warervoorts bijpassende haarstrlkken. De groot menschen zonken bij dat alles in het nit, al deden ze zioh gelden. Want het is me dat klein goed net als met de speculaas kleine speculaasjes zijn voor- deeliger iihet gebruik, maar je kan al krijg je zedan niet als er visite is drie kleintjes «en tegen twee groote. Ten slotte was.r der Herr Director. Er zfihlt die Hfiupte seiner Lieben, doch sieh, ihm fehlt keln tures Haupt. Het bego met „De wel staat vol van madelieven' hetgeen, bij zooveel wlnter- scho kou al. wij doorstaan hadden en straks weer loorstaan moesten, een aan genaam gehor was. En het tweede num mer was var.hetzelfde laken een pak. „Kom er maa uit, aardige blaadjes, komt er maar uit".Wij echter waren blij er in te zijn. En darna kregen we een liedje over zonnesclni. U merkt dus wel, dat het om de stemmig te doen was. En al die kinderen zongn zuiver en ongekunseld, de meisjes me: de teere sopraantjes, de jongens er pracuig tegenaan met hun al ten, en een enkle groote steunde hier en daar de stemmp. Na deze drie versjes kwam de Ondeafdeeling; een grootere editie met versjetvin v. d. Bijl en Fisoher. 't Zijn allemaal choolliedjes, die de heer van der Mey laatzkigen, en hun eenvoud en lieve melodietebeid doen het wel. Ter afwisseling voerden de kinder klassen een Dalcoze •nummer op, „de goede werklieden",waarin een metselaar, een timmerman, ep bakker, enz. hun kunsten vertoonen. Zeer Ijverig was de smid, die bijna zjji horloge verloor, en de bakker zal later tellig een goede bak kersbaas worden, zo prachtig wist hij het deeg te kneden. Daarna zong het Kinderkoor wederom een viertal liedjes va: Worp, van Tussen broek en Weeren, ei de Onderafdeeling een tweetal nummers. De kinderen waren prachtig, vooral in hit door de Jongens heel mooi ingezette „Boog boven aan den hemel straat de held'rt avondster" en de Onderafdeeling liet zi<h van den besten kant zien in hiar „De Wijzen" en Abt's ,Aan den nacht". En na dezen nacht kwa men de blommen voor den directeur. D. w. z. twee kleine meisjes, die ze neerzet ten met een sisrlijke buiging en toen haas tig wegliepen vanwege de verlegenheid voor al die menschen. Nog een ander Dalcroze-nummertje volgde: „De Dokteravlaite*. Hierbij wer den allerlei piepende en ireunende pa tientjes ten tooneele gevoerd, die bij wijze van solo-refreintjes ln het koor meeplep- ten en kreunden. En toen kregen we tot WINKELNIEUW8. In het pand Keizerstraat 81 opent de firma Krom, de bekende stoomwasscherlj uit Alkmaar, heden haar filiaal, speciaal voor de afdeeling chemische wasscherlj en ververij. Zooals men weet was dit tot nu toe gevestigd ln de Molenstraat, waar de heer Peters, agent der firma, woonde, en welk perceel mede ln gebruik blijft voor de wasschen. Dit filiaal ls het vierde, dat de firma Krom opent; twee ervan zijn ge vestigd te Amsterdam, het derde te Alk maar zelt De eikenhouten betimmering voor dit pand is vervaardigd door den heer J. van Til, meubelmaker te Alkmaar, de lichtreclame afkomstig van het bureau Vasro te Haarlem, Winkelverliohtlng ls van de firma Van Baaren alhier. OPNIEUW DE SCHAATSEN ONDER Nu de vorst dexe week weer Ls ingevallen, konden gisteren de schaatsen opnieuw worden ondergebonden en velen he/bben dat dan ook gedaan. Reeds Donderdag werd er weer op het Heüd. Kanaal gereden en gis terenavond was de drukte daar buitenge woon groot. Tot over tienen werd er ge reden en genoten. Ook de trek naar de Fortgracht begon weer, vooral toen ln den middag de IJsclub „Het Noordenf' haar banen openstelde, daar het Ijs de vereischte dikte weer hadi. Dit zegt1 échter nog niet, dat het Ijs dan overal reeds betrouwbaar ls, en dat dit niet het geval was, ondervond een pi m. 18-jarig, jongmenech, die als achterste van een clubje van ongeveer 12 jongelui, plotseling op de Fortgracht door het Ijs zakte. Gelukkig kon hij zich uit het water werken en op den wal komen. Men vergete niet, dat de Fortgracht op verschlUence plaateen lang onbetrouwbaar biiijcft en begeve zich dan ook voorlooplg uit sluitend op de afgezette baan van de IJsclub, opgang bfj den Windwijzer. De IJsclub hoopt haar baan hedenavond weer van 7 tot 10 uur te verlichten, wat gezien het succes van den vorigen keer, een groote drukte belooft Gevaarlijke gladde wegen. Veelal gevaarlijker dan de gladde Ijs banen, zijn de gladde wegen, die ontstaan zijn door de vorst die van de besneeuwde straat een hobbelige en ongelijke ijsbaan heeft gemaakt. Gevaarlek zijn de wegen vooral voor ouden van dagen, die niet meer zoo vast ter been zijn, en waar de Jongeren er meestal met een blauwe plek afkomen bij een val, is het gevaar voor ouderen groot armen of beenen te breken. Reeds ln net begin van de week herinnerden we onze lezers aan de verplichting om zand of asch voor de deur strooien. Velen hebben daaraan voldaan, anderen verzuimden het. Nogmaals doen wij daarom het verzoek om de sneeuwmassa weg te ruimen voor de woningen of door bestrooling de gladheid weg te nemen. Het ls voor u een kleine PREDIKBEURTEN. 31 DECEMBER sn 1 JANUARI. Ned. Hcrv. Gemeente. Nieuwe Kerk (Weststraat): 81 December. 's Avonds 7 uur, Ds. J. D. v. d. Veea. Onderwerp: «De laatste ure (Extra collecte voor behoeftige emeriti- predikanten en predikants-weduwen). Westerkerk (Westplein). 1 Januari. 'a Avonds 6.80 uur, Ds. C. O. de Klost. Onderwerp«Nog aan den ingang». Hulsduinen: 81 December. 's Avonds 6 uur, Ds. E. R. Damstë. 1 Januari. Geen dienst. Jullanadorp: 81 December. 's Avonds 7 uur, Ds. E. R. DamstA. 1 Januari. Gqen dienst. Sint Maartensbrug. 81 December. 's Avonds 1 uur, Ds. O. O. ds Klost, vsa Helder. Evangelisatie (Palmstraat): 81 December. 's Avonds 7 uur. Ds. J. de Pree. 1 Januari. 's Morgens 10 uur en 's avonds 8.80 uur. Ds. J. de Pres. Donderdagavond 8 uur, geb. Midden straat 117, Evangelisatie samenkomst Geref. Kerk (Spoorstraat): 81 December. 's Avonds 8 uur, Ds. H. Stssn. 1 J&nuarl. 's Morgens 10 uur en 's avonds 8.80 uur, Ds. H. Steen. Hulpkerkdienst Geref. Kerk. (Militair Tehuis, Kanealweg). Geen dienst. Lutherache Kerk: 81 December. 's Avonds 7 uur, Dr. J. E. B. Blass. 1 Januari. 's Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Blsse. Chr. Geref. Kerk (Steengracbt)i 81 December. 's Avonds 8 uur, Leesdlenst. 1 Januari. 's Morgens 10 uur en 's avonds 8 uur, Leesdlenst. Doopsgezinde Kerk: 81 December. 's Avonds 7 uur, Ds. P. J. Smldts. 1 Januari. Geen dienst. Oud Geref. Kerk (Hoogstraat): 81 December. 's Avonds 7.80 uur, LsesdlensL 1 Januari. 's Morgens 10 uur en avonds 8.10 uur, Leesdlenst. Leger des Hells (Spoorgracht 88). 's Morgens 10 uur Heillglngsdlsnst sn 's avonds half 8 Verlossings-samankomaL Donderdag, 's avonds 8 uur: Openbare Heliasamenkomst. moeite en u zou toch niet graag willen, dat iemand door uw nalatigheid zich bezeerde, of nog erger, een van zijn ledematen, brak. Kom, laat dit een van uw Laatste goede daden zijn in het oude jaar. Doe het dus spoedig en wacht niet tot ds politie hst u verplicht. RECTIFICATIE. In het ingezonden stuk van den heer Van Dalen, over „De Gemeentebelastin gen van 1928", voorkomende ln het num mer van Donderdag 29 Dec., staat abusie velijk vermeldt, dat ln art. 120 van de Ge meentewet vrijheid wordt verleend tot hst heffen van meerdere belastingen, dit most zijn art. 240. H. J. BOLDINGH. Het volgende srtikel is eveneens opgenomen ln het Gedenkboek van het Groot Noord Hollandsch Kanaal en sluit aan bij het thans geëindigde His torisch Overzicht van Helder. De heer Boldingh was zoo vriendelijk ons toestemming te verleenen tot overname ln de Heldersche Courant o.q. lu den daaruit te maken overdruk in boekvorm. Onder het Nieuwedlep verstaan w]j het vaarwater tussohen de Oostzijde van Hollands Noordpunt en de daar beoosten liggende Zuidwal of Balgzand waarvan de Noordwestpunt Harssens heet. Het liep en loopt nog teniet naar het Zuiden en vormt dus voor grootere schepen geen verbinding met de Zuiderzee. Oorspronkelijk had het weinig beteekenls. Volgens oudere verhalen kon men er bij ebbe droogvoets doorheen gaan. De sterke ebstroom die de haven op diepte houdt bestond eertijds niet omdat de vele waterverbindingen, die dwars door Noord-Holland Noord- en Zuiderzee verbonden, de geheele water beweging tot zioh trokken. Dit veranderde toen dijken werden aangelegd tusschen Helder en Huisduinen Zuidwaarts, en de Indijking van de Zijpe het water bij ebbe meer door het Nieuwedlep drong. Door opdrooging van de schorren beoosten de aangelegde dijken werd de ebstroom nog sterker, zoodat in 1648 reeds 12 voet water in het Nieuwedlep gepeild werd. Van een gebruik maken van het Nieuwedlep als haven voor koopvaardij- of oorlogsschepen was echter geen Bprake zoolang de diepgang van die cnepen gering was en zij de Hollandsche Zuider zeehavens onder alls omstandigheden konden ba- reiksn. Zsifg T00r ##n g#i,ruifc ti, herstelplssti voor oorlogsschepen dicht bij de zee was ln den oorlog tegen Spanje geen aanleiding, omdat het brandpunt van dien strijd ln de Z. zeegaten lag. Toch werd er reeds in 1647 gedacht over het inrichten van het Nieuwedlep als ligplaats voor schepen. Naar aanleiding van een request van Bal juws en regeerders van Huisduinen lieten de Staten van Holland de zaak onderzoeken en zijn «ie noodige peilingen verricht. De zaak had echter geen voort gang omdat de Zuiderzeesteden bevreesd waren voor bun welvaart, wanneer zioh aan Hollands Noordpunt een handelshaven van beteekenls ont wikkelde. Toen de sohepen grooter werden en meer diep gaand en de verzanding van het Pampus de vaart op Amsterdam bemoeilijkte, werden middelen uit- gedacht om de Bchepen te lichten en paste men eerst in 1672 de waterkisten (ook wel wijnvaten) toe, later ln 1690 de soheepskameelen, die door Meeuwes Melnderts Baoker uit Amsterdam werden uitgevonden. Toen ook deze middelen niet meer toereikend waren, moest men tooh de sohepen eerst gedeeltelijk lossen en liohten, waarvoor een rustige ligplaats noodig was, die de reede van Texel niet voldoende bood. Ook oorlogsschepen ondervonden die last naar mate zij grooter werden en te meer werd dit bezwaar gevoeld in tijd van oorlog, vooral tegen Engeland, om schepen na den zeeslag spoedig te kunnen her stellen. Tooh zou het tot den Vierden Engelschen oorlog 17801784 duren voordat het Nieuwedlep werd benut. Voor dien tijd maakte men gebruik van het zoogenaamde «Oude Veer» by Wleringen, een inham waar thans de Ewljckaluls ls, maar waar geen her- stslplaats was en die da.i ook vooral voor oorlogs sohepen niet voldeed, omdat sij veel te ver van het seegat verwijderd vee. Oorhgsnoodzaak was de reden dat tenslotte het Nieuwefiep werd Ingericht, niet alleen tot ligplaats van oorlogsschepen tijdens den winter, maar ook als herstelplaats tijdens den zeeoorlog, al ondervond men ook hierbij nog de tegenwerking van Amster dam, waar de groote werven van aanbouw en her stelling gelegen waren. Het eerste denkbeeld werd geopperd door den Kapitein ter Zee Wllliam May, die in 1776 vanuit de Middellsndsche Zee een plan aan den Raads pensionnaris van Bleijswijk zond. Ongeveer in denzelfden tijd stelde een waterbouw kundige L. Brandligt voor, ter bereiking van meer dere diepte een dijk te maken van de uiterste punt van den West-Frieschen zeedijk ten Noorden van Kolhorn naar het Nieuwediep, en ten Oosten van dien dijk een tweede van Wleringen naar de punt van de Harssens, de Westpunt van het Balgzand. Zijn bedoeling was om daardoor een krachtige eb stroom te verkrijgen, waardoor het Nieuwediep uit zou schuren en diep genoeg worden om te dienen tot ligplaats van schepen, terwijl tevens een land aanwinning van 12000 morgen land (het Koegras) het gevolg zou sijn. Zijn voorstel, dat f 1.464.000.— zou kosten, werd om den omvang en de kostbaar heid afgekeurd. Prins Willem V had het vorige Jaar door een zekere B. Douwes een teekening laten maken van het Nieuwediep en peilingen doen verrichten en op de plaata zelf met een oommissie, bestaande uit den Vice-Admiraal P. H. Reynst, Kapitein ter zee J. H. Kinsbergen, de heeren J. Rendorp en L. Brandligt met eenige opzichters, de zaak onderzocht. De over tuiging had zich toen gevestigd, dat van het vaar water iets te maken was. Om de omslachtige wijze van werken van de regeeringsllcbamen, die in die tijden alle spoedige behandeling en uitvoering van een voorstel onmo gelijk maakte, te oaueilen en de invloed van de naijverige steden Medembllk, Enkhulzen en Hoorn uit te schakelen, spraken eenige invloedrijke leden van de Staten van Holland af, op een brief die ds Admiraliteit van Amsterdam daarover «ou schrijven, in de vergadering van de Staten van Holland ta besluiten den Prins te machtigen met eenige leden der Staten de zaak te onderzoeken en ten uitvoer te brengen, hetgeen gelukte. De admiraliteit van Amsterdam stelde voor, het Nieuwediep tot een veilige bergplaats voor Lands schepen ta maken, waarop 20 April 1781 de Print gemachtigd werd, om met eenige leden van de Staten, van de gecommitteerde Raden van de beide kwartleren en van de Admiraliteit van Amsterdam, het onderzoek en de finale executie van de voorzegde, zoo hoog- noodige en heilzame zaak «op zich te willen nemen en hoe eerder zoo beter ten uitvoer te doen brengen. De commissie bestond uit de heeren D. Boetzelaar, J. H. Repelaer, J. Deutz, A. Twent, P. Ouwens, J. Raarda, N. de Groot en O. Repelaer. Den 8sten Juni 1781 benoemde de Prins een com missie van deskundigen, bestaande uit den Kapitein ter Zee W. May, den Inspecteur-Generaal van den Waterstaat O. Brunings en de landmeters B. Gou- driaan Azn., L. den Berger en P. Harge en gaf haar last. om het Nieuwedlep te inspeoteeren en een plan te ontwerpen van een aldaar te maken veilige haven voor de oorlogsschepen. In Juli daaraanvolgende bracht de commissie haar verslag uit. Met overtuiging wordt daarin aange toond, dat het Nieuwediep zeer geschikt is om een oorlogshaven te worden. Men had waargenomen, dat het grootste gedeelte van het water bij eb en vloed niet door het Nieuwediep, maar over de daar beoosten liggende bank stroomde. De geringe stroom bij ebbe was echter voldoende geweest om de diepte aan den mond op 9—12 voet en meer naar binnen op 90 voat ta houden. (Wordt vervolgd) Beleefd verzoek Ik u, mede namens de collega's, de heeren H. A. Kodster en L. Coltof, om bij de Directie van de Poste rijen krachtig aan te dringen op spoedig herstel 60 POLDERWEG 60 DE BEKENDE PRIJZEN I door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1927 | | pagina 17