T
Vijfde Blad.
PLAATSELIJK NIEUWS
HET NIEUWEDIEP
VAN ZATERDAG 31 DECEMBER 1927
etiquet „op Zondag bestellen!".
.Correspondente, op Zaterdag 81 Deoem
ber gepost, zal derhalve vt# zeker sarDE EENVOUDIGSTE FOTOKAART
Troote vertraging in do bestelling onder-Qj: FIJNSTE FOTO - - - -
Onze vroegere plaatsgenoot, de beer
F. F. H. Plekker, slaagde voor bet diploma
B. Hout-arbeid.
Door de Arrondiesements-Rechtbank te
Alkmaar is O. Bimonse, meubelmaker
alhier, beëedigd als Makelaar in roerende
goederen.
AANBESTEDING.
Door Burgemeester en Wethouders werd
Vrtycagincrgen aanbesteed het leveren van
■and en het vervoer van materialen in de
gemeente Helder. De volgende biljetten
waren hiervoor ingekomen: zand per M'.:
D. Dienaar 0.08, O. Smit 0.99, B. Va
der LW. Kaan 1.40; waaleteen per
1000: C. Sroitl 0.95, J. N. Slot 1.06, W.
J. Hoogenbljlk: 1.25» W. Kaan 1.40, D.
Dienaar 1.45; Friesche steen per 1000:
B. Vader 0.60, C. Smit 0.60, J. N. Slot
0.70, W. J. Hoogend'iJk 0.70, W. Kaan
f 1.—, D. Dienaar 1.10; trottoLrt egels per
100: O. Smit 0.87, W. J. Hoogendijk
f 0.40, J. N. Slot 0.40, B. Vader 0.60,
W. Kaan OjöO, D. Dienaar 0.76; trottoir
banden per M.: C. Smit 0.06, J. N. Slot
0.04, D. Dienaar f 0.05, W. J. Hoogendjjx
0.06, W. Kaan 0.O6, B. Vader 0.80;
fond en puin per M'. (vervoer): O. Smit
0.46, W. Kaan 0.50, B. Vader 0.65,
W. J. Hoogendijk 0,60, J. N. Slot 0.60,
D. Dienaar 0.64; water per wagenvracht
(vervoer): W. Kaan 0.40, O. Simit f 0.40,
J. N. Slot 0.60, W. J. Hoogendijk 0.60,
R Vader OjOO, D. Dienaar 0.80.
DE DIENST VAN DE ESONA.
De Esona heeft tot nu toe met veel
moeite den dienst kunnen volhouden,
dank zJJ haar IJsbreker, maar zal, indien
de vorst aanhoudt, den strijd met de ele
menten moeten opgeven. De boot van
gisterenavond kwam te 2 uur in den
naoht aan. Deze was om 6 uur nam. uit
Alkmaar vertrokken. Hedenmorgen half
acht Is de boot weer vertrokken, in de
hoop Amsterdam te zullen bereiken.
Daarentegen heeft de uit Amsterdam
vertrokken boot de reis niet voortgmet
en la zij, hetzij naar Amsterdam terug
gekeerd, hetzij in Alkmaar gearriveerd
en daar gebleven. Daar er geen moge
lijkheid van telefonieeren bestaat, valt
hieromtrent thans niets te zeggen. Het
Is slechts te danken aan de ijsploeg, dat
de dienst zoolang kan worden volgehou
den.
HET POSTVERVOER NAAR
WIER IX GEN.
Ten opzichte van het postvervoer naar
Wleringen kunnen wij mededeelen, dat
twee autodiensten worden onderhouden
voor het vervoer der post. De dienst on
dervindt tengevolge van de gladheid van
den weg en de Ijsmassa's, die zich daar
hebben vastgezet, eenlge vertraging.
Vooral op den afsluitdijk la de weg moei
lijk. Men ondervindt evenwel alle moge
lijke medewerking van den burgemeester
van Wleringen, die geregeld met sneeuw
ploegen den weg laat reinigen.
POSTDIENST OP NIEUWJAARSDAG.
Zooalk bekend, zal op Zondag 1 Januari
as. niet meer dienst worden verricht dan
op andere Zondagen het geval is, d. w. z.
wat den besteldienst betreft, dat nergens ln
Nederland op dezen Zondag een bestelling
plaats vindt, 'behoudens te Amsterdam, Rot
terdam, Den Haag, Utrecht en Groningen
uitsluitend van de buiteniandsche corres
pondentie en die, welke voorzien Is van het
groo
hevi^
Belanghebbenden, die spoed correspon
dentie moeten verzenden, wordt derhalve
in overweging gegeven, deze per expresse
te doen bestellen, ter voorkoming, van te
leurstelling.
Extra busLichtflng zal alleen in het uiterste
geval geschieden, indien gevaar voor over-
vulling der bussen zou ontstaan.
DE TELEFONISCHE EN TELEGRA
FISCHE VERBINDING MET
DEN HET.nPW
Het hoofdbestuur der posterijen en tele
grafie deelt aan de „N. Rott. Ort." mede:
Geheel Noord Holland is thans weder te
lefonisch bereikbaar, met uitzondering van
Den Helder en Medembllk, welke- plaateen
nog zonder venbindinc zijn.
Nader vernemen wij, dat van hier uit tot
Anna Paulowna eni Schagen een draadver-
binding is tot stand gebracht, welke echter
uitsluitend voor telegrammen wordt ge
bruikt De telegrammen voor eWeze gaan
nog over Leeuwarden, doch de vertraging is
daarbij niet zoo groot wat de verbind ir.g der
kantoren onderling betreft. Alleen ophoo
ping van te verzenden telegrammen zou
eventueels vertraging kommen geven.
Aan het gedeelte Alkmaar—-Zijdewind,
dat in het baanvak Alkmaar—Helder ook
zeer zwaar is geteisterd, wordt, zooals men
ons mededeelt, met man en macht gewerkt.
Het werk schiet onder deze weersomstan
digheden slecht op. Men kon ona nog niet
zeggen, wanneer men gereed zou zijn; vast
staat, dat het nog wel eenige dagen, mis
schien wel een weeki zal duren, eer wfji in
staat zijn te kunnen telefoneeren.
Onzerzijds stellen wij de vraag of wel
alles wordt gedaan oin de verbinding te
hersteilen en of wel al in het land' beschik
bare personeel te werk wordt gesteld.
Wij kunnen de gedachte niet van ons zet
ten, dat de belangen van den Helder weder
nilet zwaar worden geteld. Immers, men
heeft kans gezien in één week de verbinding
van Alkmaar met Amsterdam, die niet min
der zwaar was vernield, te herstellen, en wij
meenen, dat bij voldoend personeel het vak
Alkmaar—Helder eveneens binnen dien tijd
gereed had kunnen zijn.
Een schrijven san de Kamer van
Koophandel.
Door den heer D. H. Grunwald is het
volgende schrijven aan de Kamer van
Koophandel te Alkmaar gezonden:
Zooals ook u niet onbekend zal z]jn Is
de telegraaf- en telefoondienst ln Noord-
Holland belangrijk gestoord door de on
gunstige weersomstandigheden.
Aanvankelijk was men van meening,
dat deze stoornis hoogstens twee dagen
zou duren, doch zijn wij nog zonder tele
fonische verbinding, hetgeen ontzaglijk
veel ongerief en groote schade berokkent.
Naar aanleiding van bovenstaand
schrijven heeft de Kamer van Koophan
del aan den Directeur-Generaal der Pos
terijen en Telegrafie, te 's-Gravenhags
het volgende telegram gezonden
„Storing telegraaf- en telefoonverkeer
ln Noordhollands Noorderkwartier leidt
tot zeer ernBtlge schade bedrijfsleven.
Krachtiger maatregelen tot herstel der
verstoorde verbindingen dringend nood
zakelijk".
Voorts heeft de Secretaris van de Kamer
een onderhoud gehad met den hoofd
ingenieur der Posterijen en Telegrafie
te Amsterdam, waarbij hij op het spoedig
herstel van bet telefonisch verkeer aan
drong.
BRAND.
Donderdagmiddag woedde op de Achter
staat» hoek Paleissteeg, ten huize van een
polderwerker, een binnenbrand, die ontstaan
was tengevolge van te hard stoken. De
LEVERT U HET - -
FOTOGRAFISCH ATELIER
tted kon gelukkig betrekkelijk spoedig ge-
bfccht worden en de schace bepaalde zich
di ook uitsluitend tot de betrokken kamer.
ZANGVER EENIGENG
„MORGENROOD".
<tderafdeeling en Kinderkoor van de
Zatyereeniging „Morgenrood" gaven
Do(erdagavond een uitvoering voor
oud-s en donateurs. Ondanks den snlj-
denfcouden wind, die u de tranen in de
ooge bracht, waren nog velen naar on
zen unsttempel getrokken om zich te
veraten in de prestaties van hun sprui
ten. \e waren er in velerlei variaties;
roodejurk.ies. groene en blauwe, creme-
kleurie zijden. Van de vijfentwintig
meisjtcopjea hadden er vierentwintig en
slot van Kinderkoor en Onderafdeeling
samen een 2-tal versjes van H. J. Stomp,
waarna de pauze Intrad.
In de pauze had nog een en ander
plaats, dat ten doel had de kas der ver-
eeniging te stijven en na de pauze werd
een tooneelstukje opgevoerd, getiteld
„De Huwelijksadvertentie". Met een bal
werd deze uitvoering besloten.
HET LICHTSCHIP „HAAKS".
De sleepboot Drenthe is Donderdag
middag weder zeewaarts vertrokken met
het lichtschip Haaks, teneinde dit weder
op de plaats van bestemming te brengen.
Zooals wij mededeelden, had de „Haaks"
ln den jongsten storm een anker en een
gedeelte ketting verloren, welke averij
inmiddels hersteld is.
AAN DEN GROND GELOOPEN.
Vrijdagmorgen kwam als bijlegger op de
reede alhier de sleepboot JDicanedesi", met
den1 Duitschen lichter „Harenstfelde" (groot
1753 M'.), bestemd voor Pernds.
Des avonds werd de reis voortgezet. Ten
gevolge van den ijsgang i® het Marsdiep
sloeg echter kort na bet vertrek' de lichter
loe en! geraakte deze op de alteenen bij
Kaaphoofd'.
Van de sleepboot wist meni weder een
een hf polkahaar; dat eene halve kopje verbinding tot stand te brengen, waarna de
was ae 't aangroeien, begrijpt-u, dus dat lichter werd vlot gesleept en de reis naar
was ee kwestie van een mooien luwen Pernto werd voortgezet,
dag onte worden bijgewerkt. Verder wa
ren er test ig procent blozende wangen;
dit kw% deels door den jeugdigen leef
tijd deibezitsters, deels door de kou, en
tenslotte ook nog door wat anders. Er
waren sikjes snoep, er waren sierlijke
sjaals, d. met elegantie gedragen werden,
er warervoorts bijpassende haarstrlkken.
De groot menschen zonken bij dat alles
in het nit, al deden ze zioh gelden. Want
het is me dat klein goed net als met de
speculaas kleine speculaasjes zijn voor-
deeliger iihet gebruik, maar je kan al
krijg je zedan niet als er visite is drie
kleintjes «en tegen twee groote. Ten
slotte was.r der Herr Director. Er zfihlt
die Hfiupte seiner Lieben, doch sieh, ihm
fehlt keln tures Haupt.
Het bego met „De wel staat vol van
madelieven' hetgeen, bij zooveel wlnter-
scho kou al. wij doorstaan hadden en
straks weer loorstaan moesten, een aan
genaam gehor was. En het tweede num
mer was var.hetzelfde laken een pak.
„Kom er maa uit, aardige blaadjes, komt
er maar uit".Wij echter waren blij er in
te zijn. En darna kregen we een liedje
over zonnesclni. U merkt dus wel, dat het
om de stemmig te doen was. En al die
kinderen zongn zuiver en ongekunseld,
de meisjes me: de teere sopraantjes, de
jongens er pracuig tegenaan met hun al
ten, en een enkle groote steunde hier en
daar de stemmp. Na deze drie versjes
kwam de Ondeafdeeling; een grootere
editie met versjetvin v. d. Bijl en Fisoher.
't Zijn allemaal choolliedjes, die de heer
van der Mey laatzkigen, en hun eenvoud
en lieve melodietebeid doen het wel.
Ter afwisseling voerden de kinder
klassen een Dalcoze •nummer op, „de
goede werklieden",waarin een metselaar,
een timmerman, ep bakker, enz. hun
kunsten vertoonen. Zeer Ijverig was de
smid, die bijna zjji horloge verloor, en
de bakker zal later tellig een goede bak
kersbaas worden, zo prachtig wist hij het
deeg te kneden.
Daarna zong het Kinderkoor wederom
een viertal liedjes va: Worp, van Tussen
broek en Weeren, ei de Onderafdeeling
een tweetal nummers. De kinderen waren
prachtig, vooral in hit door de Jongens
heel mooi ingezette „Boog boven aan den
hemel straat de held'rt avondster" en de
Onderafdeeling liet zi<h van den besten
kant zien in hiar „De Wijzen" en Abt's
,Aan den nacht". En na dezen nacht kwa
men de blommen voor den directeur. D.
w. z. twee kleine meisjes, die ze neerzet
ten met een sisrlijke buiging en toen haas
tig wegliepen vanwege de verlegenheid
voor al die menschen.
Nog een ander Dalcroze-nummertje
volgde: „De Dokteravlaite*. Hierbij wer
den allerlei piepende en ireunende pa
tientjes ten tooneele gevoerd, die bij wijze
van solo-refreintjes ln het koor meeplep-
ten en kreunden. En toen kregen we tot
WINKELNIEUW8.
In het pand Keizerstraat 81 opent de
firma Krom, de bekende stoomwasscherlj
uit Alkmaar, heden haar filiaal, speciaal
voor de afdeeling chemische wasscherlj en
ververij. Zooals men weet was dit tot nu
toe gevestigd ln de Molenstraat, waar de
heer Peters, agent der firma, woonde, en
welk perceel mede ln gebruik blijft voor
de wasschen. Dit filiaal ls het vierde, dat
de firma Krom opent; twee ervan zijn ge
vestigd te Amsterdam, het derde te Alk
maar zelt De eikenhouten betimmering
voor dit pand is vervaardigd door den
heer J. van Til, meubelmaker te Alkmaar,
de lichtreclame afkomstig van het bureau
Vasro te Haarlem, Winkelverliohtlng ls
van de firma Van Baaren alhier.
OPNIEUW DE SCHAATSEN ONDER
Nu de vorst dexe week weer Ls ingevallen,
konden gisteren de schaatsen opnieuw
worden ondergebonden en velen he/bben dat
dan ook gedaan. Reeds Donderdag werd er
weer op het Heüd. Kanaal gereden en gis
terenavond was de drukte daar buitenge
woon groot. Tot over tienen werd er ge
reden en genoten. Ook de trek naar de
Fortgracht begon weer, vooral toen ln den
middag de IJsclub „Het Noordenf' haar
banen openstelde, daar het Ijs de vereischte
dikte weer hadi. Dit zegt1 échter nog niet,
dat het Ijs dan overal reeds betrouwbaar ls,
en dat dit niet het geval was, ondervond een
pi m. 18-jarig, jongmenech, die als achterste
van een clubje van ongeveer 12 jongelui,
plotseling op de Fortgracht door het Ijs
zakte. Gelukkig kon hij zich uit het water
werken en op den wal komen.
Men vergete niet, dat de Fortgracht op
verschlUence plaateen lang onbetrouwbaar
biiijcft en begeve zich dan ook voorlooplg uit
sluitend op de afgezette baan van de IJsclub,
opgang bfj den Windwijzer. De IJsclub
hoopt haar baan hedenavond weer van 7 tot
10 uur te verlichten, wat gezien het succes
van den vorigen keer, een groote drukte
belooft
Gevaarlijke gladde wegen.
Veelal gevaarlijker dan de gladde Ijs
banen, zijn de gladde wegen, die ontstaan
zijn door de vorst die van de besneeuwde
straat een hobbelige en ongelijke ijsbaan
heeft gemaakt. Gevaarlek zijn de wegen
vooral voor ouden van dagen, die niet meer
zoo vast ter been zijn, en waar de Jongeren
er meestal met een blauwe plek afkomen
bij een val, is het gevaar voor ouderen
groot armen of beenen te breken. Reeds ln
net begin van de week herinnerden we onze
lezers aan de verplichting om zand of asch
voor de deur strooien. Velen hebben
daaraan voldaan, anderen verzuimden het.
Nogmaals doen wij daarom het verzoek om
de sneeuwmassa weg te ruimen voor de
woningen of door bestrooling de gladheid
weg te nemen. Het ls voor u een kleine
PREDIKBEURTEN.
31 DECEMBER sn 1 JANUARI.
Ned. Hcrv. Gemeente.
Nieuwe Kerk (Weststraat):
81 December.
's Avonds 7 uur, Ds. J. D. v. d. Veea.
Onderwerp: «De laatste ure
(Extra collecte voor behoeftige emeriti-
predikanten en predikants-weduwen).
Westerkerk (Westplein).
1 Januari.
'a Avonds 6.80 uur, Ds. C. O. de Klost.
Onderwerp«Nog aan den ingang».
Hulsduinen:
81 December.
's Avonds 6 uur, Ds. E. R. Damstë.
1 Januari.
Geen dienst.
Jullanadorp:
81 December.
's Avonds 7 uur, Ds. E. R. DamstA.
1 Januari.
Gqen dienst.
Sint Maartensbrug.
81 December.
's Avonds 1 uur, Ds. O. O. ds Klost, vsa
Helder.
Evangelisatie (Palmstraat):
81 December.
's Avonds 7 uur. Ds. J. de Pree.
1 Januari.
's Morgens 10 uur en 's avonds 8.80 uur.
Ds. J. de Pres.
Donderdagavond 8 uur, geb. Midden
straat 117, Evangelisatie samenkomst
Geref. Kerk (Spoorstraat):
81 December.
's Avonds 8 uur, Ds. H. Stssn.
1 J&nuarl.
's Morgens 10 uur en 's avonds 8.80 uur,
Ds. H. Steen.
Hulpkerkdienst Geref. Kerk.
(Militair Tehuis, Kanealweg).
Geen dienst.
Lutherache Kerk:
81 December.
's Avonds 7 uur, Dr. J. E. B. Blass.
1 Januari.
's Morgens 10 uur, Dr. J. E. B. Blsse.
Chr. Geref. Kerk (Steengracbt)i
81 December.
's Avonds 8 uur, Leesdlenst.
1 Januari.
's Morgens 10 uur en 's avonds 8 uur,
Leesdlenst.
Doopsgezinde Kerk:
81 December.
's Avonds 7 uur, Ds. P. J. Smldts.
1 Januari.
Geen dienst.
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat):
81 December.
's Avonds 7.80 uur, LsesdlensL
1 Januari.
's Morgens 10 uur en avonds 8.10 uur,
Leesdlenst.
Leger des Hells (Spoorgracht 88).
's Morgens 10 uur Heillglngsdlsnst sn
's avonds half 8 Verlossings-samankomaL
Donderdag, 's avonds 8 uur:
Openbare Heliasamenkomst.
moeite en u zou toch niet graag willen, dat
iemand door uw nalatigheid zich bezeerde,
of nog erger, een van zijn ledematen, brak.
Kom, laat dit een van uw Laatste goede
daden zijn in het oude jaar. Doe het dus
spoedig en wacht niet tot ds politie hst u
verplicht.
RECTIFICATIE.
In het ingezonden stuk van den heer
Van Dalen, over „De Gemeentebelastin
gen van 1928", voorkomende ln het num
mer van Donderdag 29 Dec., staat abusie
velijk vermeldt, dat ln art. 120 van de Ge
meentewet vrijheid wordt verleend tot hst
heffen van meerdere belastingen, dit most
zijn art. 240.
H. J. BOLDINGH.
Het volgende srtikel is eveneens opgenomen ln
het Gedenkboek van het Groot Noord Hollandsch
Kanaal en sluit aan bij het thans geëindigde His
torisch Overzicht van Helder. De heer Boldingh
was zoo vriendelijk ons toestemming te verleenen
tot overname ln de Heldersche Courant o.q. lu den
daaruit te maken overdruk in boekvorm.
Onder het Nieuwedlep verstaan w]j het vaarwater
tussohen de Oostzijde van Hollands Noordpunt en
de daar beoosten liggende Zuidwal of Balgzand
waarvan de Noordwestpunt Harssens heet. Het liep
en loopt nog teniet naar het Zuiden en vormt dus
voor grootere schepen geen verbinding met de
Zuiderzee.
Oorspronkelijk had het weinig beteekenls. Volgens
oudere verhalen kon men er bij ebbe droogvoets
doorheen gaan. De sterke ebstroom die de haven
op diepte houdt bestond eertijds niet omdat de vele
waterverbindingen, die dwars door Noord-Holland
Noord- en Zuiderzee verbonden, de geheele water
beweging tot zioh trokken.
Dit veranderde toen dijken werden aangelegd
tusschen Helder en Huisduinen Zuidwaarts, en de
Indijking van de Zijpe het water bij ebbe meer door
het Nieuwedlep drong. Door opdrooging van de
schorren beoosten de aangelegde dijken werd de
ebstroom nog sterker, zoodat in 1648 reeds 12 voet
water in het Nieuwedlep gepeild werd.
Van een gebruik maken van het Nieuwedlep als
haven voor koopvaardij- of oorlogsschepen was
echter geen Bprake zoolang de diepgang van die
cnepen gering was en zij de Hollandsche Zuider
zeehavens onder alls omstandigheden konden ba-
reiksn. Zsifg T00r ##n g#i,ruifc ti, herstelplssti
voor oorlogsschepen dicht bij de zee was ln den
oorlog tegen Spanje geen aanleiding, omdat het
brandpunt van dien strijd ln de Z. zeegaten lag.
Toch werd er reeds in 1647 gedacht over het
inrichten van het Nieuwedlep als ligplaats voor
schepen. Naar aanleiding van een request van Bal
juws en regeerders van Huisduinen lieten de Staten
van Holland de zaak onderzoeken en zijn «ie noodige
peilingen verricht. De zaak had echter geen voort
gang omdat de Zuiderzeesteden bevreesd waren
voor bun welvaart, wanneer zioh aan Hollands
Noordpunt een handelshaven van beteekenls ont
wikkelde.
Toen de sohepen grooter werden en meer diep
gaand en de verzanding van het Pampus de vaart
op Amsterdam bemoeilijkte, werden middelen uit-
gedacht om de Bchepen te lichten en paste men
eerst in 1672 de waterkisten (ook wel wijnvaten)
toe, later ln 1690 de soheepskameelen, die door
Meeuwes Melnderts Baoker uit Amsterdam werden
uitgevonden.
Toen ook deze middelen niet meer toereikend
waren, moest men tooh de sohepen eerst gedeeltelijk
lossen en liohten, waarvoor een rustige ligplaats
noodig was, die de reede van Texel niet voldoende
bood.
Ook oorlogsschepen ondervonden die last naar
mate zij grooter werden en te meer werd dit bezwaar
gevoeld in tijd van oorlog, vooral tegen Engeland,
om schepen na den zeeslag spoedig te kunnen her
stellen.
Tooh zou het tot den Vierden Engelschen oorlog
17801784 duren voordat het Nieuwedlep werd
benut. Voor dien tijd maakte men gebruik van het
zoogenaamde «Oude Veer» by Wleringen, een inham
waar thans de Ewljckaluls ls, maar waar geen her-
stslplaats was en die da.i ook vooral voor oorlogs
sohepen niet voldeed, omdat sij veel te ver van het
seegat verwijderd vee.
Oorhgsnoodzaak was de reden dat tenslotte het
Nieuwefiep werd Ingericht, niet alleen tot ligplaats
van oorlogsschepen tijdens den winter, maar ook
als herstelplaats tijdens den zeeoorlog, al ondervond
men ook hierbij nog de tegenwerking van Amster
dam, waar de groote werven van aanbouw en her
stelling gelegen waren.
Het eerste denkbeeld werd geopperd door den
Kapitein ter Zee Wllliam May, die in 1776 vanuit
de Middellsndsche Zee een plan aan den Raads
pensionnaris van Bleijswijk zond.
Ongeveer in denzelfden tijd stelde een waterbouw
kundige L. Brandligt voor, ter bereiking van meer
dere diepte een dijk te maken van de uiterste punt
van den West-Frieschen zeedijk ten Noorden van
Kolhorn naar het Nieuwediep, en ten Oosten van
dien dijk een tweede van Wleringen naar de punt
van de Harssens, de Westpunt van het Balgzand.
Zijn bedoeling was om daardoor een krachtige eb
stroom te verkrijgen, waardoor het Nieuwediep uit
zou schuren en diep genoeg worden om te dienen
tot ligplaats van schepen, terwijl tevens een land
aanwinning van 12000 morgen land (het Koegras)
het gevolg zou sijn. Zijn voorstel, dat f 1.464.000.—
zou kosten, werd om den omvang en de kostbaar
heid afgekeurd.
Prins Willem V had het vorige Jaar door een
zekere B. Douwes een teekening laten maken van
het Nieuwediep en peilingen doen verrichten en op
de plaata zelf met een oommissie, bestaande uit den
Vice-Admiraal P. H. Reynst, Kapitein ter zee J. H.
Kinsbergen, de heeren J. Rendorp en L. Brandligt
met eenige opzichters, de zaak onderzocht. De over
tuiging had zich toen gevestigd, dat van het vaar
water iets te maken was.
Om de omslachtige wijze van werken van de
regeeringsllcbamen, die in die tijden alle spoedige
behandeling en uitvoering van een voorstel onmo
gelijk maakte, te oaueilen en de invloed van de
naijverige steden Medembllk, Enkhulzen en Hoorn
uit te schakelen, spraken eenige invloedrijke leden
van de Staten van Holland af, op een brief die ds
Admiraliteit van Amsterdam daarover «ou schrijven,
in de vergadering van de Staten van Holland ta
besluiten den Prins te machtigen met eenige leden
der Staten de zaak te onderzoeken en ten uitvoer
te brengen, hetgeen gelukte. De admiraliteit van
Amsterdam stelde voor, het Nieuwediep tot een
veilige bergplaats voor Lands schepen ta
maken, waarop 20 April 1781 de Print gemachtigd
werd, om met eenige leden van de Staten, van de
gecommitteerde Raden van de beide kwartleren en
van de Admiraliteit van Amsterdam, het onderzoek
en de finale executie van de voorzegde, zoo hoog-
noodige en heilzame zaak «op zich te willen nemen
en hoe eerder zoo beter ten uitvoer te doen brengen.
De commissie bestond uit de heeren D. Boetzelaar,
J. H. Repelaer, J. Deutz, A. Twent, P. Ouwens, J.
Raarda, N. de Groot en O. Repelaer.
Den 8sten Juni 1781 benoemde de Prins een com
missie van deskundigen, bestaande uit den Kapitein
ter Zee W. May, den Inspecteur-Generaal van den
Waterstaat O. Brunings en de landmeters B. Gou-
driaan Azn., L. den Berger en P. Harge en gaf
haar last. om het Nieuwedlep te inspeoteeren en
een plan te ontwerpen van een aldaar te maken
veilige haven voor de oorlogsschepen.
In Juli daaraanvolgende bracht de commissie haar
verslag uit. Met overtuiging wordt daarin aange
toond, dat het Nieuwediep zeer geschikt is om een
oorlogshaven te worden. Men had waargenomen,
dat het grootste gedeelte van het water bij eb en
vloed niet door het Nieuwediep, maar over de daar
beoosten liggende bank stroomde. De geringe stroom
bij ebbe was echter voldoende geweest om de diepte
aan den mond op 9—12 voet en meer naar binnen
op 90 voat ta houden.
(Wordt vervolgd)
Beleefd verzoek Ik u, mede namens de
collega's, de heeren H. A. Kodster en L.
Coltof, om bij de Directie van de Poste
rijen krachtig aan te dringen op spoedig
herstel
60 POLDERWEG 60
DE BEKENDE PRIJZEN I
door