KANNEWASSER De Bloembladen van Lao-Tze Buffetten Dressoirs, Eerste Blad. BUITENLAND. BS ALTIslO GOEDKOOPER OOK VOOR DAMES-CONFECTIE 00ST-INDIË. „Ste «Jn, «n» BINNENLAND DE MARINEBEGR00TING IN DE EERSTE KAMER. giiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiii^ üb. HARJER ZOON. Nr. 6480 86ste JAARGANG Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag Bureau: Koningstraat 29 Telefoon: 60 en 412 Redacteur-Uitgever: O. DB BOER Jr„ HELDER Donderdag 26 April 7.44 uur. Vr«d«8 27 7.46 m Ingezonden Mededeellng. ENGELAND. AMBTENAREN-BEZUINIGING. Londen, 24 April. In zijn begrootings- icde heeft (Jnurchill gezegd, dat de bezui nigingen van de departementen bijna het dubbele hebben bedragen van wat men had geducht. De regeering heeft het aantal ambtenaren met 7000 verminderd en wil er in de 8 volgende jaren nog 11.000 af schaffen. VEREENIGDE STATEN. EEN AMERIKAAN8CH OORLOGS- SCHIP NAAR CHINA. De opmarsch der nationalisten. Washington, 24 April. De Amerikaan- sche consul te Tsjifou, Webben, heeft aan zijn regeering verzocht onmiddellijk een oorlogsschip naar Tsjifou te willen zen den aangezien de Zuidelijke troepen in snelle marschen door Zuidelijk Sjantoeng oprukken en de hoofdstad Tsinanfoe al bijna bereikt hebben. CHINA. DE BURGEROORLOG. Volgens berichten van het hoofdkwar tier van het Zuidelijke leger, is 20 K.M. voor Tsl-nan-foe de beslissende slag be gonnen. De Noordelijke troepen zouden reeds toebereidselen maken voor verder terugtrekken. Naar verluidt, koestert men het plan de goote brug over de Hoang-Ho, die door Duitsche ingenieurs gebouwd ia, in de lucht te laten vliegen. Li Zuid-Chlneesdhe kringen is men zeer optimistisch gezind over het verdere ver loop van de gevechten. TSINANFOE IN DE MACHT VAN FENG, DEN „CHRISTEN-GENERAAL". Shanghai, 26 April. De bondgenoot der Zuidelijke Nationalisten, generaal Feng- Ju-sjang is gisteren Tsinanfoe binnenge rukt. Dit is de hoofdstad van de provincie Sjantoeng. De vermeestering van Tsinan foe geschiedde zonder dat tegenstand van beteekenis werd geboden. De troepen van de Noordelijken zijn gedemoraliseerd. Tienduizenden deserteurs uit de Noorde lijke legers loopen het land af en trekken in de richting van Tsjifoe en Wei-hai- Wei. Zij maken zich daarbij schuldig aan geweldpleging en rooverij. ERN8TIG VLIEGONGELUK. Soerabaja, 24 April. Een watervliegtuig dat zich met groote snelheid voortbewoog, is van geringe hoogte gevallen. De offi cier K. W. van der Veen is ernstig ge- FEU I LLETON. door J. ALLAN DUNN. „Er zijn in Thlbet luipaarden, beren, wilde honden." Niet in dit nauwe dal. Aan drie zijden gaan de rotsen op een hoogte van drle- hond rd voet, loodrecht naar beneden. De rivier, welke er doorheen stroomt, wan neer de lente en de zomer het yshebben doen,smelten, valt over een rechten wand naar omlaag. Op die plaats men er over komen met behulp van de o\e blij selen - ener oude ladder van hout en «toe- nen. Geen enkel dier zou ter wille van wat ook, haar durven bekUmmen.Geen dier zou er tegenop kunnen klauteren. Het dal is onbereikbaar. Er groeit niets dat hooger is dan vyftien oentimwronge- veer 7elf» de wachters, als die er ten- ShtèlvoTgd, Xt"k zelf mijn r^ding in tal«dMJnrdfï?rt 19 temperatuur nooit boven «rle»PSnt. Slechte dekracht.van rien vel doet het water der rivier altijd dSrir^n. Door de koude is Flng-Tu geworden tot een mummie.. „Wat biedt 11 my? Wacht, Bet zal hoog genoeg zyn, Ik had graag, dat u onderweg nog eenlge bollen en krulden verzamelde. Ik zal u de nauwkeurige aanwyzingen en beechry- wond, maar zyn toestand geeft hoop op herstel. De bestuurder, officier-vlieger J. A. C. Broesder, is ongedeerd. De officier J. N. Kramer is licht gewond, de korpo raal-vliegtuigmaker J. Smit is verdron ken. Een inlandsoh vliegtuigmaker is pp zijn zitplaats dood gevonden. Nader wordt gemeld, dat de oorzaak van het ongeluk waarschyniyk te wytcn is aan het vastraken van het hoogteroer. Van der Veen werd uit het vliegtuig ge slingerd en aan het hoofd gewond. Smit raakte beklemd tusschen ingedrukte ben zinetanks en is by het zinken van het toe stel verdronken, ondanks de pogingen, die Broesder gedaan heeft om hem los te trekken. Van der Veen is gered door Kra mer, die hem zwemmende hielp. H»t toe stel is door midden gebroken en gedeelte- ïyk gezonken. ZUIDERZEEWERKEN. Een aanbesteding. Vanwege den rykswaterstaat is giste ren in Den Haag aanbesteed het verhoo- gen en verzwaren van den Frieschen Zee- dyk, tusschen het aanslultingspunt van den afsluitdijk der Zuiderzee en het dorp Zurig, met bykomende werken. Laagste inschryvers de heeren D. Stuy en A. v. d. Leur te Haam en Apeldoorn, met 609.000. ZONDAGSDIENST DER TREINEN. Geen nltbreldlng. Eenlgen tijd geleden had de directie der Nederl. Spoorwegen aan den minister van Waterstaat ter goedkeuring voorge legd de ontwerp-zomerdienBtregellug, welke zich onderscheidde van die van vo rig jaar, doordat het aantal op Zondag loopende treinen uitgebreid was. Naar wy thans vernemen, heeft het De partement zyn goedkeuring aan dit ont werp onthouden, zoodat het aantal Zon- dagstreinen dit jaar niet grooter zal zyn dan vorlgen zomer. (Hbl) WEGENFONDS. Blijkens de Mem. v. Antwoord op het Voorl. Verslag der Tweede Kamer over de begrooting van het Wegenfonds voor 1928 acht de Minister van Waterstaat een commissie van advies of een Wegenraad niet noodig. De opbrengst van de Wegenbelasting was in 1927 ruim 6.6 millioen (raaning 4.6 millioen). De indiening van het ontwerp eener Wegenwet mag als aanstaande worden beschouwd. DE ZUIDERZEEVISSCHERIJ. De Zuiderzeevisschors mogen, inge volge besluit van den minister van flnun- ciën, aanvangende niet het betastingjaar 1928/1929, wat de ryksinkomstenbelasting betreft, de inventariswaarde van hun schuiten en netten in 8 tot 6 jaar af- schryven. Dit besluit van den minister zal voor de betrokken gemeenten een mindere belastingopbrengst, schoolgeld inbegre pen, tengevolge hebben. De burgemeester van Bunschoten heeft zich nu met een brief gewend tot de burgemeesters van de by de vereeniging van Zuiderzeegemeenten aangesloten ge meenten, waarin hy, allerminst twijfelende aan de actie van het bestuur van voor-i noemde vereeniging, mede op verzoek' van verschillende collega's schryft, het' noodig te achten, dat, willen de belang- i hebbende gemeenten succes bereiken door j de raden dier gemeenten een besluit ge nomen wordt, waarin met klem van rede-; nen er op aangedrongen wordt, dat de meente gedurende de eerste jaren een ultkeerlng worde verstrekt uit 'sRyks kas, geiyk aan de derving van inkomsten belasting en schoolgelden, veroorzaakt door de overigens zoo blliyke maatregelen van den minister van financiën. DE „NIEUW HOLLAND" VAN DE K. P. M. Deze week heeft de „Nieuw Holland", het nieuwe mailschip van de Koninkiyke Paketvaart Maatschappy, dat in hoofd zaak bestemd is voor do vaart van N.- Indië op Australië, zyn proeftochten vol bracht, die aan alle verwaohtingen heb ben voldaan. De „Nieuw Holland" en haar zuster schip „N4euw Zeeland", dat te Rotterdam gebouwd werd, zijn j? grootste schepen van de Koninklijke Paketvaart Maat schappy en, na de „Christiaan Huygens", de grootste, in Nederland gebouwd. De hoofdafmetingen zhn: 164.72 X 19.12 X 9.86 meter en de bruto-tonnenmaat 10.908 tons. Er is plaats voor 174 passa- ffiers en voor 199 man equipage. Het sohlp s ingericht met de modernste inrichtin gen voor veiligheid en comfort der pas sagiers. Behalve de gewone dek- en rook- salons bevinden zich aan boord een wa randa-café, twee luxe hutten en een zwembassin op het tentdek. De turbine-installatie ontwikkelt een vermogen van, 8000 A. P. K. en zal het schip een snelheid van 16 Eng. myien geven. De kiel van de „Nieuw Holland" werd gelegd op 2 April en de te waterlating had plaats op 17 December 1927. EEN RECORDREI8 VAN DE SIBAJAK. Binnen de 4 weken van Batavia naar Rotterdam. Dinsdagmorgen ls Sibajak, het nieuwe motor-mailsohip van den Rotterdamschen Lloyd, van zyn eerste reis naar Batavia te Rotterdam aangekomen en daarmede heeft het het anelehidareoord, dat tot nu toe stond op naam van de Indrapoera, het andere motor-mailschip van dén Lloyd1, met stukken geslagen. Toen de In drapoera van haar eerste reis terugkwam, had zy eveneens een reoord gemaakt. Voor het eerst was het toen een mailschip ffelukt den afstand BataviaRotterdam n precies 4 weken af te leggen. De Siba jak heeft er evenwel nog een dag korter over gedaan: 27 dagen na het vertrek uit Batavia meerde het groote grijze schip aan de Lloydkade, en ais men had gewild maar het belang van de passagiers brengt mee, dat de boot eerst niet dag licht in de haven komt, opdat men dade lijk na aankomst kan debarkeeren, dan was de Sibajak Maandagnacht er al ge weest KONINKLIJKE LUCHTVAART MAAT SCHAPPIJ VOOR NEDERLAND EN KOLONIËN. Verschenen is de nieuwe Nederiand- sche Luobtreisgids, uitgave 1928. Het steeds toenemend luchtverkeer van en naar Nederland wordt in dezen nieuwen reisgids wel duideiyk gedemonstreerd Wy wyzen in het byzonder op de groote doorverbinding van Londen en Parijs naar Hamburg en Scandinavië en op de veelvuldige diensten, welke op de ver schillende ïynen, door de K. L. M. zullen worden uitgevoerd. In de Inleiding tot dezen Reisgids, onder den titel „Het Luchtverkeer", is een volledige statistiek opgenomen van de verschillende presta ties der maatschappy' gedurende de jaren vaar haar bestaan. Het afgeloopen kwar taal van het nieuwe Jaar tooqt opnieuw sterken vooruitgng. Het boekje, dat thans rijker geïllu streerd en van betere kaarten voorzien werd, is op alle kantoren der K. L. M., alsmede bij hare agenten en reisbureau* gratis verkrijgbaar. Vergadering Mm Woensdag. Ingezonden Mededeellng. EE Reuzen colleotie N.V. Behangerlj en StoffeerderIJ SPECIAAL ADRES VOOR HET BETERE GENRE. iiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiif vingen geven. Nu, heeft u een plan? Deze onderneming mag niet falen. U zult wel ongeveer een jaar noodig hebben om te fjaan en terug te keeren. Ik kan geen mls- ukking rlskeeren. Er zou misschien geen tyd meer zyn om een andere expeditie uit te zenden, indien u zoudt falen. Ook zou het kunnen gebeuren dat u den talisman had en hy u werd ontsto len. Vertel my uw plan." Keeler kon, al zou zyn leven er mede zyn gemoeid, niet de wanhopige wensch van Mo Vea begrijpen om een gewoon stuk goud, waarin eenlg schrift was ge- grlfd, te bezitten, of het moest van het standpunt worden beschouwd van iemand even fanatiek als de Lama's zelf. En toch als de belooning groot genoeg bleek, was hy er de man niet naar om zich terug te trekken. Het was zyn professie, zyn keus, om het leven te wagen voor het bloote avontuur van het onderzoek. En zyn laatste reis wag, van een flnantieel standpunt beschouwd, door gebrek aan kapitaal niet tot een goed einde gekomen. .„Ik heb een plan," sprak hy. ,^Het is heel eenvoudig, maar ik geloof dat het toch het eenlgste ls dat kans heeft van slagen. Ik zal gaan als eigenaar en hoofd leider eener karavaan uit de provincie Sze-Chun. Ik zal de rivierboot nemen van Shanghai naar Hankau en vandaar uit de Yangtzee op naar Ohung-King in een jong. Vandaar naar Chlng-Tu. De karavanen voor Thibet vertrekken van Ching-Tu en gaan over de Gya-lam, den hoofdweg van China over Litang, Ohiam- da en Larego naar Lhasa. Voor dat wy de verboden stad naderen sla ik een zyweg in. De bewoners van Sze-Ohuan zijn aikwyis groot van gestalte. Ik ben donker en goed verbrand. Als ik in de hoogere streken kom, zal ik zwaohtels dragen om my tegen de vorst te bescher men en een parka kap. Ik zal er wel door heen komen. Ik heb het al eens vroeger gedaan. Ik zou koraal, kleine diamanten en geperste blokjes thee moeten mede- nemen. Dit alles zou een kleine maar goed bewapende karavaan moeten verklaren. Twintig kaïmeelen, twaalf yaks en als rij paarden ponles." Mc Vea knikte goedkeurend! „Het zou wel zoo kunnen gelukken, het ls tenminste het eenlge plan, dat uitvoer baar ls. Nu, hoeveel heeft u noodig?" „Schotsche slimheid trad naar voren. „Ik zet myn leven op het spel," sprak Keeler. „U moet het bod doen. Ik zal u zeggen of het my hoog genoeg lykt." „vijfduizend dollar nu dadelijk. Alle uitgaven voor de karavaan en de reis. Alle bijzondere winsten voor u, en nog bovendien vyfentwintlgduizend dollar die u zullen worden uitbetaald als u my den talisman overhandigt." „vyftigdulzend." „Man, by wyze van spreken ben Ik ge heel in Je macht Je bevalt my van Mie kandidaten het meest. Maar vyftigdul zend?" „vyftigdulzend, plus de vyfdulzend die lk dadelijk mOet ontvangen, de uitgaven en eventueele winsten. Deze laatste kun nen niet noemenswaardig zyn." Mc Vea zuchtte. „Goed dan. U komt zeker uit Dundee?" „Ik ben half Sohotsch, half Iersch en in Massaehusetts geboren." Scherpzinnigheid, doorzettingsvermo gen en voorzichtigheid. Een goede oom- binatle, ofschoon wel een beetje lastig om mede te handelen. Ik ben zelf een Schot en soms vind ik het prettig om met ons aooent te sprekea Is het nu in orde?" „Ik moet eenlge zekerheid hebben. Het departement van defensie. Minister Lambooy gerehabili teerd. Aan de orde ls Hoofdstuk VI (Depar tement van Marine) der Staatsbegrooting voor 1928. De heer Slingenberg (v.-d.) constateert, dat ook na de aanneming van het wets ontwerp tot Instelling van een departe ment van defensie de rust in de kringen der marine-offleieren nog niet is terug- gokeerd. Men verwyt den minister in deze Kamer onjuiste mededeelingen te hebben gedaan inzake bet personeel- vraagstuk. Spr. wyst op eon ingezonden stuk in het Handelsblad van 8 Maart van den voorzitter der Marinevereeniging, waarin geklaagd wordt, dat een stuk uit het stenogram ls weggelaten, waardoor een zeer krasse beschuldiging daaruit zou zyn verdwenen. Spr. als voorzitter van de gemengde commissie van de ste nografie heeft het Btenogram van den minister vergeleken met de Handelingen. Spr. heeft geconstateerd, dat in de cyfers bijna geen verandering is gebracht (1640 is veranderd in 1614 en er is een teeken plusminus aangebracht). En inzake het optreden van den heer Rendorp heeft de minister hoegenaamd niets in net steno gram veranderd. De minister heeft geen wyzlglng van eenige beteekenis hoege naamd in bet stenogram aangebracht (bravo's). Vlagvertoon. de opheffing van 's Rykswerf te Hellevoetaluls. Mevrouw Pothuis—8mlt (s. d.) acht vlagvertoon en daarmede naar het schynt onvermydeiyk gepaard gaande danspar- tyen overbodig. Sluiting van de marine werf te Hellevoetsluts, welke de conclu sie is van de commissie voor de marine werven, acht spr. onjuist, daar dit wyst ln de richting van de partiouliere indus trie. Die commissie was dan ook eenzy- dlg samengestelder zaten wel 2 direc teuren Van particuliere werven in, maar niet de directeuren van de rykswerven te Hellevoetsluis en Willemsoord. Prin cipieel acht spr. den aanmaak van oor logsmateriaal door partiouliere indus- Wat gebeurt er als u komt te overiyden terwyi ik weg ben?" Er kwam een trek van werkeiyke pijn op Mo Vea's gelaat Hy nam een teug whisky. „U moet niet zoo spreken. Ik ga nog niet dood. Ik kan het nog niet. Maar dat zullen wy alles weil in orde maken. Ik zal u medenemen naar myn zaakgelastigden. Myn erfgenamen zullen het moeten over nemen." Zyn oogen schoten vlammen. „Wanneer kunt u vertrekken?" „Morgen. Dadeiyk nadat wy het kan toor van uw zaakgelastigde hebben ver laten. Ik zal mdjn uitrusting, in Shanghai koopen." HOOFDSTUK IL Het land van Bod. King Keeler bezat verbeeldingskracht doch hy hield haar ln bedwang. Hy er kende haar waarde als een spoorslag welke hem dwong vreemde streken te gaan onderzoeken, doch was zich van haar gevaren bewust. Hy gebruikt haar als een bondgenoote; in critieke oogen- blikken eohter hield hy er geen rekening mede en vertrouwde slechts op feiten. De combinatie zyner voorouders was een gelukkige, behalve daar, waar de ge meenschap plotseling verschillende we gen Insloeg en de een de ander te zeer overhieersohte. Deze Kolt, in Nieuw En geland geboren, was een zeer byzonder type. Zyn Iersch bloed bracht hem In ge varen, terwille van het gevaar zelf; ter- wyi zyn Sohotsch-Keltisohe oorsprong hem meer voorzichtige eigenschappen sohonk, ofschoon hy wanneer het eenmaal was begonnen, van den strijd hield. Deze trieën verkeerd. Want daaraan ligt het maken van winst ten grondslag. Spr. wyst op een Ingezonden Btuk van •Vak man* in het Handelsblad van 26 Febr., die het rapport diep teleurstellend vindt en omhoogloopende dok- en reparatie- pryzen van de partiouliere werven ver- wacht, als de conclusie van het rapport wordt aangenomen. Eigen beheer moet tooh ook voordeeliger zijndaar is ook !;een toezicht noodig 01 het werk goed b. Men geeft nu aan partloulieren bo- lang by oorlogsbestelllngen. Het gebruik van onderzeebooten tegen handelsschepen acht spr. uit wensCne- djkheldsoogpunt ontoelaatbaar. Het is geen argument om te zeggen wat andere landen doen, doen wy ook. De minister kan zioh voor een land als het onze tooh jok door wenscheiykheidsoverweglngen laten leiden. Spr. protesteert dus tegen de aanvraag van nieuwe dulkbooten. Het loodswezen. De heer Llndeyer (s.-d.) spreekt over het loodswezen. De olleverlichting aan boord van een loodsvaartulg de „Koertsen", ls vervangen door een electrische ver lichting, opgewekt door een Bolinder- raotor, die te veel leven maakte en dus werd weggenomen, dooh niet werd ver vangen door een nieuwe benzinemotor, maar ingeruild voor een goede motor, die op een afhaalboot aanwezig was. Spr. betreurt dat men by zulk een belangryken dienst proeven gaat nemen die tot schade en ongelukken kunnen leiden. Spr. heeft 2 September daarover vragen aan den minister gesteld, waarop 20 Sept. ant woord is gekomen. Intussohen was reeds op 4 Sept. by het aanzetten van den motor deze uit elkaar geslagen. Toch antwoordde de minister, dat er geen vrees behoefde te bestaan voor ongerief omdat er een snelverwarmer kon worden geplaatst by den motor (die 4 September al stuk was). Spr. heeft daarop een nieuwe vraag ge steld, waarop 17 October antwoord kwam. Daarin wordt medegedeeld, dat de minis ter op 10 Sept. van het ongeval met den motor had kennis gekregen. laatste eigenschap deed hem het eigen aardige van Mo Vea's mysticisme begrij pen, daar het oorspronkelijk niet sterker was dan dat van den echten Hooglander en dat onder de esoterische Invloeden van het Oosten was opgebloeid. Hy had hier door ook een goeden idjk op geldzaken. Hy begreep niet, welk voordeel Mo Vea er in zag zooveel geld uit te geven om een gouden plaatje te bezitten. Na- tuuriyk had het wel een betrekkeiyke waarde als curiositeit om de gouden bloem welke uit acht bloembladen bestond te volmaken. Maar zelfs voor iemand zoo ryk als men beweerde dat Mo Vea was, waren zestigduizend dollar want, met alle onkosten zou het wel tot dit bedrag komen toch een te hoogen prijs. Mo Vea had van Lao-Tze gesproken als „de Vader" van het Taoïsme, die zes honderd vier jaren voor Ohristu* was ®e- boren en aan wiens voeten Cbnfuoius had neergezeten, waar deze een vreemdsoor tig meesterschap had verkregen, welke „zyn ziel ln droefheid dompelde". Het ,3oek van het Pad en de Deugd", het kleine deel waarin Lao-Tze ln vyfdulzend letters zyn wysheid had byeenvergaaxd en waaruit de leer van het Taoïsme in op gebouwd, bevatte zooals Keeler bekend was, veel meer van de magie en godde lijke waarheden ln zyn metaphysica. Het was mogeiyk, dat Mo Vea een van die diepe geheimen die op de gouden bloem bladen waren gegrifd, had gevonden, of tenminste meende dit te hebben gedaan; verduidciykt door de orakelachtige vreemde wortels der oude letterteekens. (Wordt vervolgd). DONDERDAG 26 APRIL 1928 COURANT Licht op voor auto's en fietsen: 8) moerende©!» zoor fijne en ongemeens modellen. Ook mindere soorten eohter tor vergelijking aanwezig, S in prijzen van f 39.f 42 50. ff 47.50 enz. -i -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 1