KANNEWASSER
De Bloembladen van Lao-Tze
Buffetten Dressoirs,
Eerste Blad.
BUITENLAND.
BS ALTIslO GOEDKOOPER
OOK VOOR DAMES-CONFECTIE
00ST-INDIË.
„Ste «Jn, «n»
BINNENLAND
DE MARINEBEGR00TING IN DE EERSTE KAMER.
giiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiniiiiiiii^
üb. HARJER ZOON.
Nr. 6480
86ste JAARGANG
Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagmiddag
Bureau: Koningstraat 29 Telefoon: 60 en 412
Redacteur-Uitgever: O. DB BOER Jr„ HELDER
Donderdag 26 April 7.44 uur.
Vr«d«8 27 7.46 m
Ingezonden Mededeellng.
ENGELAND.
AMBTENAREN-BEZUINIGING.
Londen, 24 April. In zijn begrootings-
icde heeft (Jnurchill gezegd, dat de bezui
nigingen van de departementen bijna het
dubbele hebben bedragen van wat men had
geducht. De regeering heeft het aantal
ambtenaren met 7000 verminderd en wil
er in de 8 volgende jaren nog 11.000 af
schaffen.
VEREENIGDE STATEN.
EEN AMERIKAAN8CH OORLOGS-
SCHIP NAAR CHINA.
De opmarsch der nationalisten.
Washington, 24 April. De Amerikaan-
sche consul te Tsjifou, Webben, heeft aan
zijn regeering verzocht onmiddellijk een
oorlogsschip naar Tsjifou te willen zen
den aangezien de Zuidelijke troepen in
snelle marschen door Zuidelijk Sjantoeng
oprukken en de hoofdstad Tsinanfoe al
bijna bereikt hebben.
CHINA.
DE BURGEROORLOG.
Volgens berichten van het hoofdkwar
tier van het Zuidelijke leger, is 20 K.M.
voor Tsl-nan-foe de beslissende slag be
gonnen. De Noordelijke troepen zouden
reeds toebereidselen maken voor verder
terugtrekken. Naar verluidt, koestert
men het plan de goote brug over de
Hoang-Ho, die door Duitsche ingenieurs
gebouwd ia, in de lucht te laten vliegen.
Li Zuid-Chlneesdhe kringen is men zeer
optimistisch gezind over het verdere ver
loop van de gevechten.
TSINANFOE IN DE MACHT VAN
FENG, DEN „CHRISTEN-GENERAAL".
Shanghai, 26 April. De bondgenoot der
Zuidelijke Nationalisten, generaal Feng-
Ju-sjang is gisteren Tsinanfoe binnenge
rukt. Dit is de hoofdstad van de provincie
Sjantoeng. De vermeestering van Tsinan
foe geschiedde zonder dat tegenstand van
beteekenis werd geboden. De troepen van
de Noordelijken zijn gedemoraliseerd.
Tienduizenden deserteurs uit de Noorde
lijke legers loopen het land af en trekken
in de richting van Tsjifoe en Wei-hai-
Wei. Zij maken zich daarbij schuldig aan
geweldpleging en rooverij.
ERN8TIG VLIEGONGELUK.
Soerabaja, 24 April. Een watervliegtuig
dat zich met groote snelheid voortbewoog,
is van geringe hoogte gevallen. De offi
cier K. W. van der Veen is ernstig ge-
FEU I LLETON.
door
J. ALLAN DUNN.
„Er zijn in Thlbet luipaarden, beren,
wilde honden."
Niet in dit nauwe dal. Aan drie zijden
gaan de rotsen op een hoogte van drle-
hond rd voet, loodrecht naar beneden. De
rivier, welke er doorheen stroomt, wan
neer de lente en de zomer het yshebben
doen,smelten, valt over een rechten wand
naar omlaag. Op die plaats men er
over komen met behulp van de o\e blij
selen - ener oude ladder van hout en «toe-
nen. Geen enkel dier zou ter wille van
wat ook, haar durven bekUmmen.Geen
dier zou er tegenop kunnen klauteren.
Het dal is onbereikbaar. Er groeit niets
dat hooger is dan vyftien oentimwronge-
veer 7elf» de wachters, als die er ten-
ShtèlvoTgd, Xt"k zelf mijn r^ding in
tal«dMJnrdfï?rt 19 temperatuur nooit
boven «rle»PSnt. Slechte dekracht.van
rien vel doet het water der rivier altijd
dSrir^n. Door de koude is Flng-Tu
geworden tot een mummie..
„Wat biedt 11 my?
Wacht, Bet zal hoog genoeg zyn, Ik
had graag, dat u onderweg nog eenlge
bollen en krulden verzamelde. Ik zal u
de nauwkeurige aanwyzingen en beechry-
wond, maar zyn toestand geeft hoop op
herstel. De bestuurder, officier-vlieger J.
A. C. Broesder, is ongedeerd. De officier
J. N. Kramer is licht gewond, de korpo
raal-vliegtuigmaker J. Smit is verdron
ken. Een inlandsoh vliegtuigmaker is pp
zijn zitplaats dood gevonden.
Nader wordt gemeld, dat de oorzaak
van het ongeluk waarschyniyk te wytcn
is aan het vastraken van het hoogteroer.
Van der Veen werd uit het vliegtuig ge
slingerd en aan het hoofd gewond. Smit
raakte beklemd tusschen ingedrukte ben
zinetanks en is by het zinken van het toe
stel verdronken, ondanks de pogingen,
die Broesder gedaan heeft om hem los te
trekken. Van der Veen is gered door Kra
mer, die hem zwemmende hielp. H»t toe
stel is door midden gebroken en gedeelte-
ïyk gezonken.
ZUIDERZEEWERKEN.
Een aanbesteding.
Vanwege den rykswaterstaat is giste
ren in Den Haag aanbesteed het verhoo-
gen en verzwaren van den Frieschen Zee-
dyk, tusschen het aanslultingspunt van
den afsluitdijk der Zuiderzee en het dorp
Zurig, met bykomende werken. Laagste
inschryvers de heeren D. Stuy en A. v. d.
Leur te Haam en Apeldoorn, met
609.000.
ZONDAGSDIENST DER TREINEN.
Geen nltbreldlng.
Eenlgen tijd geleden had de directie
der Nederl. Spoorwegen aan den minister
van Waterstaat ter goedkeuring voorge
legd de ontwerp-zomerdienBtregellug,
welke zich onderscheidde van die van vo
rig jaar, doordat het aantal op Zondag
loopende treinen uitgebreid was.
Naar wy thans vernemen, heeft het De
partement zyn goedkeuring aan dit ont
werp onthouden, zoodat het aantal Zon-
dagstreinen dit jaar niet grooter zal
zyn dan vorlgen zomer. (Hbl)
WEGENFONDS.
Blijkens de Mem. v. Antwoord op het
Voorl. Verslag der Tweede Kamer over
de begrooting van het Wegenfonds voor
1928 acht de Minister van Waterstaat een
commissie van advies of een Wegenraad
niet noodig.
De opbrengst van de Wegenbelasting
was in 1927 ruim 6.6 millioen (raaning
4.6 millioen).
De indiening van het ontwerp eener
Wegenwet mag als aanstaande worden
beschouwd.
DE ZUIDERZEEVISSCHERIJ.
De Zuiderzeevisschors mogen, inge
volge besluit van den minister van flnun-
ciën, aanvangende niet het betastingjaar
1928/1929, wat de ryksinkomstenbelasting
betreft, de inventariswaarde van hun
schuiten en netten in 8 tot 6 jaar af-
schryven.
Dit besluit van den minister zal voor
de betrokken gemeenten een mindere
belastingopbrengst, schoolgeld inbegre
pen, tengevolge hebben.
De burgemeester van Bunschoten heeft
zich nu met een brief gewend tot de
burgemeesters van de by de vereeniging
van Zuiderzeegemeenten aangesloten ge
meenten, waarin hy, allerminst twijfelende
aan de actie van het bestuur van voor-i
noemde vereeniging, mede op verzoek'
van verschillende collega's schryft, het'
noodig te achten, dat, willen de belang- i
hebbende gemeenten succes bereiken door j
de raden dier gemeenten een besluit ge
nomen wordt, waarin met klem van rede-;
nen er op aangedrongen wordt, dat de
meente gedurende de eerste jaren een
ultkeerlng worde verstrekt uit 'sRyks
kas, geiyk aan de derving van inkomsten
belasting en schoolgelden, veroorzaakt
door de overigens zoo blliyke maatregelen
van den minister van financiën.
DE „NIEUW HOLLAND" VAN DE
K. P. M.
Deze week heeft de „Nieuw Holland",
het nieuwe mailschip van de Koninkiyke
Paketvaart Maatschappy, dat in hoofd
zaak bestemd is voor do vaart van N.-
Indië op Australië, zyn proeftochten vol
bracht, die aan alle verwaohtingen heb
ben voldaan.
De „Nieuw Holland" en haar zuster
schip „N4euw Zeeland", dat te Rotterdam
gebouwd werd, zijn j? grootste schepen
van de Koninklijke Paketvaart Maat
schappy en, na de „Christiaan Huygens",
de grootste, in Nederland gebouwd.
De hoofdafmetingen zhn: 164.72 X 19.12
X 9.86 meter en de bruto-tonnenmaat
10.908 tons. Er is plaats voor 174 passa-
ffiers en voor 199 man equipage. Het sohlp
s ingericht met de modernste inrichtin
gen voor veiligheid en comfort der pas
sagiers. Behalve de gewone dek- en rook-
salons bevinden zich aan boord een wa
randa-café, twee luxe hutten en een
zwembassin op het tentdek.
De turbine-installatie ontwikkelt een
vermogen van, 8000 A. P. K. en zal het
schip een snelheid van 16 Eng. myien
geven.
De kiel van de „Nieuw Holland" werd
gelegd op 2 April en de te waterlating
had plaats op 17 December 1927.
EEN RECORDREI8 VAN DE SIBAJAK.
Binnen de 4 weken van Batavia
naar Rotterdam.
Dinsdagmorgen ls Sibajak, het nieuwe
motor-mailsohip van den Rotterdamschen
Lloyd, van zyn eerste reis naar Batavia
te Rotterdam aangekomen en daarmede
heeft het het anelehidareoord, dat tot nu
toe stond op naam van de Indrapoera,
het andere motor-mailschip van dén
Lloyd1, met stukken geslagen. Toen de In
drapoera van haar eerste reis terugkwam,
had zy eveneens een reoord gemaakt.
Voor het eerst was het toen een mailschip
ffelukt den afstand BataviaRotterdam
n precies 4 weken af te leggen. De Siba
jak heeft er evenwel nog een dag korter
over gedaan: 27 dagen na het vertrek uit
Batavia meerde het groote grijze schip
aan de Lloydkade, en ais men had gewild
maar het belang van de passagiers
brengt mee, dat de boot eerst niet dag
licht in de haven komt, opdat men dade
lijk na aankomst kan debarkeeren, dan
was de Sibajak Maandagnacht er al ge
weest
KONINKLIJKE LUCHTVAART MAAT
SCHAPPIJ VOOR NEDERLAND
EN KOLONIËN.
Verschenen is de nieuwe Nederiand-
sche Luobtreisgids, uitgave 1928. Het
steeds toenemend luchtverkeer van en
naar Nederland wordt in dezen nieuwen
reisgids wel duideiyk gedemonstreerd
Wy wyzen in het byzonder op de groote
doorverbinding van Londen en Parijs
naar Hamburg en Scandinavië en op de
veelvuldige diensten, welke op de ver
schillende ïynen, door de K. L. M. zullen
worden uitgevoerd. In de Inleiding tot
dezen Reisgids, onder den titel „Het
Luchtverkeer", is een volledige statistiek
opgenomen van de verschillende presta
ties der maatschappy' gedurende de jaren
vaar haar bestaan. Het afgeloopen kwar
taal van het nieuwe Jaar tooqt opnieuw
sterken vooruitgng.
Het boekje, dat thans rijker geïllu
streerd en van betere kaarten voorzien
werd, is op alle kantoren der K. L. M.,
alsmede bij hare agenten en reisbureau*
gratis verkrijgbaar.
Vergadering Mm Woensdag.
Ingezonden Mededeellng.
EE Reuzen colleotie
N.V. Behangerlj en StoffeerderIJ
SPECIAAL ADRES VOOR HET BETERE GENRE.
iiiiiiiiiiwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiif
vingen geven. Nu, heeft u een plan? Deze
onderneming mag niet falen. U zult wel
ongeveer een jaar noodig hebben om te
fjaan en terug te keeren. Ik kan geen mls-
ukking rlskeeren. Er zou misschien
geen tyd meer zyn om een andere
expeditie uit te zenden, indien u zoudt
falen. Ook zou het kunnen gebeuren dat
u den talisman had en hy u werd ontsto
len. Vertel my uw plan."
Keeler kon, al zou zyn leven er mede
zyn gemoeid, niet de wanhopige wensch
van Mo Vea begrijpen om een gewoon
stuk goud, waarin eenlg schrift was ge-
grlfd, te bezitten, of het moest van het
standpunt worden beschouwd van iemand
even fanatiek als de Lama's zelf. En toch
als de belooning groot genoeg bleek,
was hy er de man niet naar om zich terug
te trekken. Het was zyn professie, zyn
keus, om het leven te wagen voor het
bloote avontuur van het onderzoek. En
zyn laatste reis wag, van een flnantieel
standpunt beschouwd, door gebrek aan
kapitaal niet tot een goed einde gekomen.
.„Ik heb een plan," sprak hy. ,^Het
is heel eenvoudig, maar ik geloof dat het
toch het eenlgste ls dat kans heeft van
slagen. Ik zal gaan als eigenaar en hoofd
leider eener karavaan uit de provincie
Sze-Chun. Ik zal de rivierboot nemen
van Shanghai naar Hankau en vandaar
uit de Yangtzee op naar Ohung-King in
een jong. Vandaar naar Chlng-Tu. De
karavanen voor Thibet vertrekken van
Ching-Tu en gaan over de Gya-lam, den
hoofdweg van China over Litang, Ohiam-
da en Larego naar Lhasa. Voor dat wy
de verboden stad naderen sla ik een
zyweg in. De bewoners van Sze-Ohuan
zijn aikwyis groot van gestalte. Ik ben
donker en goed verbrand. Als ik in de
hoogere streken kom, zal ik zwaohtels
dragen om my tegen de vorst te bescher
men en een parka kap. Ik zal er wel door
heen komen. Ik heb het al eens vroeger
gedaan. Ik zou koraal, kleine diamanten
en geperste blokjes thee moeten mede-
nemen. Dit alles zou een kleine maar goed
bewapende karavaan moeten verklaren.
Twintig kaïmeelen, twaalf yaks en als rij
paarden ponles."
Mc Vea knikte goedkeurend!
„Het zou wel zoo kunnen gelukken, het
ls tenminste het eenlge plan, dat uitvoer
baar ls. Nu, hoeveel heeft u noodig?"
„Schotsche slimheid trad naar voren.
„Ik zet myn leven op het spel," sprak
Keeler. „U moet het bod doen. Ik zal u
zeggen of het my hoog genoeg lykt."
„vijfduizend dollar nu dadelijk. Alle
uitgaven voor de karavaan en de reis.
Alle bijzondere winsten voor u, en nog
bovendien vyfentwintlgduizend dollar
die u zullen worden uitbetaald als u my
den talisman overhandigt."
„vyftigdulzend."
„Man, by wyze van spreken ben Ik ge
heel in Je macht Je bevalt my van Mie
kandidaten het meest. Maar vyftigdul
zend?"
„vyftigdulzend, plus de vyfdulzend die
lk dadelijk mOet ontvangen, de uitgaven
en eventueele winsten. Deze laatste kun
nen niet noemenswaardig zyn."
Mc Vea zuchtte.
„Goed dan. U komt zeker uit Dundee?"
„Ik ben half Sohotsch, half Iersch en
in Massaehusetts geboren."
Scherpzinnigheid, doorzettingsvermo
gen en voorzichtigheid. Een goede oom-
binatle, ofschoon wel een beetje lastig
om mede te handelen. Ik ben zelf een
Schot en soms vind ik het prettig om met
ons aooent te sprekea Is het nu in orde?"
„Ik moet eenlge zekerheid hebben.
Het departement van defensie.
Minister Lambooy gerehabili
teerd.
Aan de orde ls Hoofdstuk VI (Depar
tement van Marine) der Staatsbegrooting
voor 1928.
De heer Slingenberg (v.-d.) constateert,
dat ook na de aanneming van het wets
ontwerp tot Instelling van een departe
ment van defensie de rust in de kringen
der marine-offleieren nog niet is terug-
gokeerd. Men verwyt den minister in
deze Kamer onjuiste mededeelingen te
hebben gedaan inzake bet personeel-
vraagstuk. Spr. wyst op eon ingezonden
stuk in het Handelsblad van 8 Maart van
den voorzitter der Marinevereeniging,
waarin geklaagd wordt, dat een stuk uit
het stenogram ls weggelaten, waardoor
een zeer krasse beschuldiging daaruit
zou zyn verdwenen. Spr. als voorzitter
van de gemengde commissie van de ste
nografie heeft het Btenogram van den
minister vergeleken met de Handelingen.
Spr. heeft geconstateerd, dat in de cyfers
bijna geen verandering is gebracht (1640
is veranderd in 1614 en er is een teeken
plusminus aangebracht). En inzake het
optreden van den heer Rendorp heeft de
minister hoegenaamd niets in net steno
gram veranderd. De minister heeft geen
wyzlglng van eenige beteekenis hoege
naamd in bet stenogram aangebracht
(bravo's).
Vlagvertoon. de opheffing
van 's Rykswerf te Hellevoetaluls.
Mevrouw Pothuis—8mlt (s. d.) acht
vlagvertoon en daarmede naar het schynt
onvermydeiyk gepaard gaande danspar-
tyen overbodig. Sluiting van de marine
werf te Hellevoetsluts, welke de conclu
sie is van de commissie voor de marine
werven, acht spr. onjuist, daar dit wyst
ln de richting van de partiouliere indus
trie. Die commissie was dan ook eenzy-
dlg samengestelder zaten wel 2 direc
teuren Van particuliere werven in, maar
niet de directeuren van de rykswerven
te Hellevoetsluis en Willemsoord. Prin
cipieel acht spr. den aanmaak van oor
logsmateriaal door partiouliere indus-
Wat gebeurt er als u komt te overiyden
terwyi ik weg ben?"
Er kwam een trek van werkeiyke pijn
op Mo Vea's gelaat Hy nam een teug
whisky.
„U moet niet zoo spreken. Ik ga nog
niet dood. Ik kan het nog niet. Maar dat
zullen wy alles weil in orde maken. Ik zal
u medenemen naar myn zaakgelastigden.
Myn erfgenamen zullen het moeten over
nemen."
Zyn oogen schoten vlammen.
„Wanneer kunt u vertrekken?"
„Morgen. Dadeiyk nadat wy het kan
toor van uw zaakgelastigde hebben ver
laten. Ik zal mdjn uitrusting, in Shanghai
koopen."
HOOFDSTUK IL
Het land van Bod.
King Keeler bezat verbeeldingskracht
doch hy hield haar ln bedwang. Hy er
kende haar waarde als een spoorslag
welke hem dwong vreemde streken te
gaan onderzoeken, doch was zich van
haar gevaren bewust. Hy gebruikt haar
als een bondgenoote; in critieke oogen-
blikken eohter hield hy er geen rekening
mede en vertrouwde slechts op feiten.
De combinatie zyner voorouders was
een gelukkige, behalve daar, waar de ge
meenschap plotseling verschillende we
gen Insloeg en de een de ander te zeer
overhieersohte. Deze Kolt, in Nieuw En
geland geboren, was een zeer byzonder
type. Zyn Iersch bloed bracht hem In ge
varen, terwille van het gevaar zelf; ter-
wyi zyn Sohotsch-Keltisohe oorsprong
hem meer voorzichtige eigenschappen
sohonk, ofschoon hy wanneer het eenmaal
was begonnen, van den strijd hield. Deze
trieën verkeerd. Want daaraan ligt het
maken van winst ten grondslag. Spr.
wyst op een Ingezonden Btuk van •Vak
man* in het Handelsblad van 26 Febr.,
die het rapport diep teleurstellend vindt
en omhoogloopende dok- en reparatie-
pryzen van de partiouliere werven ver-
wacht, als de conclusie van het rapport
wordt aangenomen. Eigen beheer moet
tooh ook voordeeliger zijndaar is ook
!;een toezicht noodig 01 het werk goed
b. Men geeft nu aan partloulieren bo-
lang by oorlogsbestelllngen.
Het gebruik van onderzeebooten tegen
handelsschepen acht spr. uit wensCne-
djkheldsoogpunt ontoelaatbaar. Het is
geen argument om te zeggen wat andere
landen doen, doen wy ook. De minister
kan zioh voor een land als het onze tooh
jok door wenscheiykheidsoverweglngen
laten leiden. Spr. protesteert dus tegen
de aanvraag van nieuwe dulkbooten.
Het loodswezen.
De heer Llndeyer (s.-d.) spreekt over
het loodswezen. De olleverlichting aan
boord van een loodsvaartulg de „Koertsen",
ls vervangen door een electrische ver
lichting, opgewekt door een Bolinder-
raotor, die te veel leven maakte en dus
werd weggenomen, dooh niet werd ver
vangen door een nieuwe benzinemotor,
maar ingeruild voor een goede motor,
die op een afhaalboot aanwezig was. Spr.
betreurt dat men by zulk een belangryken
dienst proeven gaat nemen die tot schade
en ongelukken kunnen leiden. Spr. heeft
2 September daarover vragen aan den
minister gesteld, waarop 20 Sept. ant
woord is gekomen. Intussohen was reeds
op 4 Sept. by het aanzetten van den motor
deze uit elkaar geslagen. Toch antwoordde
de minister, dat er geen vrees behoefde
te bestaan voor ongerief omdat er een
snelverwarmer kon worden geplaatst by
den motor (die 4 September al stuk was).
Spr. heeft daarop een nieuwe vraag ge
steld, waarop 17 October antwoord kwam.
Daarin wordt medegedeeld, dat de minis
ter op 10 Sept. van het ongeval met den
motor had kennis gekregen.
laatste eigenschap deed hem het eigen
aardige van Mo Vea's mysticisme begrij
pen, daar het oorspronkelijk niet sterker
was dan dat van den echten Hooglander
en dat onder de esoterische Invloeden van
het Oosten was opgebloeid. Hy had hier
door ook een goeden idjk op geldzaken.
Hy begreep niet, welk voordeel Mo
Vea er in zag zooveel geld uit te geven
om een gouden plaatje te bezitten. Na-
tuuriyk had het wel een betrekkeiyke
waarde als curiositeit om de gouden
bloem welke uit acht bloembladen bestond
te volmaken. Maar zelfs voor iemand zoo
ryk als men beweerde dat Mo Vea was,
waren zestigduizend dollar want, met
alle onkosten zou het wel tot dit bedrag
komen toch een te hoogen prijs.
Mo Vea had van Lao-Tze gesproken als
„de Vader" van het Taoïsme, die zes
honderd vier jaren voor Ohristu* was ®e-
boren en aan wiens voeten Cbnfuoius had
neergezeten, waar deze een vreemdsoor
tig meesterschap had verkregen, welke
„zyn ziel ln droefheid dompelde". Het
,3oek van het Pad en de Deugd", het
kleine deel waarin Lao-Tze ln vyfdulzend
letters zyn wysheid had byeenvergaaxd
en waaruit de leer van het Taoïsme in op
gebouwd, bevatte zooals Keeler bekend
was, veel meer van de magie en godde
lijke waarheden ln zyn metaphysica. Het
was mogeiyk, dat Mo Vea een van die
diepe geheimen die op de gouden bloem
bladen waren gegrifd, had gevonden, of
tenminste meende dit te hebben gedaan;
verduidciykt door de orakelachtige
vreemde wortels der oude letterteekens.
(Wordt vervolgd).
DONDERDAG 26 APRIL 1928
COURANT
Licht op
voor auto's en fietsen:
8)
moerende©!» zoor fijne en ongemeens modellen.
Ook mindere soorten eohter tor vergelijking aanwezig, S
in prijzen van f 39.f 42 50. ff 47.50 enz.
-i
-