GEMEENTERAAD v. HELDER (Vervolg van Donderdag.) Salarisverordening. Voorstel tot wijziging van- de Salarlsver- ordoning 1900. De heer De N ij s vraagt en verkrijgt inlichtingen omtrent de hierin gedane voorstellen betreffende den klokkenist, waarna het voorstel z.h.s. wordt aange nomen. Begrooting. Voorstiel' tot vaststelling van de derde wijzig!ngebegrooting, dienstjaar 1907. Aangenomen. Begrooting. Voorstel1 tot wijziging der gemeente- begrooting voor 1928 in verband met een nota van opmerkingen van Ged. Staten. De heer D e Z w a r t (merkt op, dat deze voorschriften omtrent de inrichting der begrooting meer en meer een debat wor den tussohen ambtenaren, dat feitelijk bulten den Raad en het Ooilege omgaat. Voor den Raad zit <t deze onaangename geschiedenis aan vast dat, als we niet op passen we kans loopen de groote lijnen ln de begrooting kwijt te raken. Maar spr. zal hierop niet nader ingaan. Een punt is er evenwol, dat spr. onder de aan dacht van den Raad wensoht te brengen, nl. den post voor werkverschaffing. Ged. Staten wenschon dezen te verminderen, en hebben blijkbaar geredeneerd: wij geven wel 25 van het door de gemeente uitgetrokken bedrag, maar omdat het Rijk ook maar 8700 geeft, zeggen zij wij verminderen dezen post tot dat bedrag. Het mag verwondering wekken, dat nu ook de post van uitgaven niet verlaagd' wordt. Het Is spr. bekend, dat sinds ette lijke jaren op de provinolale begrooting; een bedrag voorkomt van 200.000 aan subsidies aan de gemeenten voor werk verschaffing. Deze som is nooit ten volle j verbruikt. Waar nu de - gemeente 10.000 aanvraagt, is het verkeerd, dat dei provincie slechts 8700 geeft en het ver dient daarom, naar spr. meening, aanbe veling den post van 10.000 te hand haven. Doet men dit niet, dan komen wij weer te staan voor mindere ontvangsten dan wij noodig hebben. De heer Bok betwijfelt of het veel helpen zal als wij' opnieuw een rekest in dienen. Ook verleden jaar is de post teruggebracht. Intussohen geeft spr. toe, dat door het gemeentebestuur geen spe ciale drang op de provincie is uitge oefend; wij hebben gemeend ons niet te moeten verzetten en het meerdere uit den post onvoorzien te bestrijden. Het Ooilege zou kunnen overwegen of het alsnog mogelijk is op hooger uitkeering aan te dringen. De Voorzitter meent, dat we goed zullen doen de begrooting goedgekeurd te krijgen en later te praten over een hoo ger subsidie. Wij houden nu de zaak tegen. De heer De Zwart: De wethouder heeft zelf erkend, dat geen aandrang op Ged. Staten is uitgeoefend. Het feit staat evenwel vast, dat men daar de besohik- king hoeft over 200.000, die niet worden gebruikt, terwijl men er zich blijkens uit latingen, die spr. ter oore kwamen, op be roept, dat nimmer eenlg gemeentebestuur om meerder uitkeering is gekomen. En automatisch krijgen we van het Rijk dan ook meer. De heer Bok: Dit kan een punt van overweging worden nadat de begrooting is goedgekeurd. De heer De Zwart zal met deze toe zegging genoegen nemen, maar stelt er prijs op, aat de Raad met het resultaat in kennis worde gesteld. Wij kunnen bij af wijzing dan andere maatregelen nemen. Het voorstel wordt vervolgens aange nomen. Zonder discussie of stemming passeeren vervolgens den hamer: Grondbedrijf. Voorstel tot verkoop van grond: aan A. Go ver». Grondbedrijf. Voorstel tot verhuring van de Moemis- teriji aan de Van Galenstraat. Grondbedrijf. Voorstel tot verkoop van grondi aan O. Rab. Grondbedrijf. Voorstel tot verkoop van grond aan J. A, Sennekea Grondbedrijf. VoènatJel tot het aangaan van een) dading met dien! Staat enl tot uitgifte van grond in erfpacht aan diverse 'personen. Bij het volgend punt: Drankwet Reclame tegen, dieni aanslag van" J. Bon meke voor vergunningsrecht met voorstel van' Burgemeester en Wethouders om den opgelegden aanslag te handhaven. bepleit de heer V/ o u d alsnog verlaging van dezen aanslag op grond van den ver minderden omzet van gedistilleerd. Deze omzet bedraagt thans slechts 1850 L. per jaar, en was onder den vorigen exploitant heel wat meer. Groote zaken met hooge huurwaarden betalen hetzelfde vergun- ffiRS®£,BWMto Jij® keer Bo k antwoordt, dat bij de huur waarde van het perceel ook de huur van de vergunning geteld wordt, zoodat de huurwaarde niet bedraagt 18, maar 20 waarover betaald wordt. De aanslag is volkomen aocoord. De heer Woud is het daarmede niet eens en zet dit nader uiteen. Als de eige naar de zaak zelf exploiteerde, zou die 7 huur vervallen en kwam men tot een ganaoh ander bedrag. 18 tus- de De heer Bok licht dit nader toe. Inder daad zou dan de huurwaarde slechts bedragen. Er 1b overigens geen speld schen te krijgen. De heer Woud vraagt stemming; heer Grunwald bepleit aanhouding, teneinde de zaak nog eens onder de oogen te zien, waartoe de wethouder zich bereid verklaart. Aangehouden. Aangenomen wordt het gewijzigde Oorlogsgraven. Voorstel ln zake afstand van graven BrtLtsche militairen. van Melkcentrale. Voorstel tot verlaging van dien huurprijs van het gebouw der Metkoentrale. De heer De Zwart vraagt aanhou ding van dit punt B. en W. doen dit voor stel op grond van het rapport van den directeur van Publ. Werken, die evenwel slechts globale cijfers geeft Spr. zou er prijs op stellen eens over een aantal ja ren de juiste rekeningscijfers te ontvan gen. Ook de post onderhoud is niet onbe langrijk. Aan de hand van deze cijfers kan worden overwogen of inderdaad de huurprijs verlaagd worden kan. •Het voorstel wordt aangenomen. Eveneens wordt aangehouden het vol gend voorstel: Electrlcltettsleverlng. Voorste! tot wijziging van de voorwaar den voor levering van gas, etectriciltedt en water. Aangenomen wordt: Onderwijs. •Voorstel tot benoeming van J. v. d. Vlifl tot onderwijtzen: aan school' 11. Belastingen. Voorstel <xm Burgemeester en Wethou ders te machtige in namens den Raad bezwa ren in te dienen tegen die aanslagen ln de plaatselijke 'inkomstenbelasting in oen an dere gemeente ten name van K. O. Dekker Jr. (belastingjaar 1928/1924) K. L. M. Govarts, O. G. Defldker en H. Bonhotfer (betastingjaar 1927/1928). Ten inzage zijtn gelegd de volgende stukken: a. Brief van Burgemeester en Wethou ders aan de Vereenliglng van) Nederland* soha Gemeenten omtrent de financieel© ver houding tusschen) Rijk enl gemeenten; b. Antwoord van! Burgemeester en Wet houders op de vragen van den heer D. O. A. de Zwart omtrent de voorgenomen wij ziging van de Kieswet, de Provinciale Wet en de Gemeentewet; c. Antwoord van Burgemeester en Wet houders 'op de mag van den heer J. J. Schoeffeüenberger, luidende: ,Js het waaT, dat op Woensdag 28 Maart j.L onze vigeerende Directeur van de gas fabriek met nog twee andere personen, voor den Rechter van Instructie te Alkmaar heeft moeten' verschijnen/? Zoo ja, wat zijn daartoe de reden?" Het antwoord op vraag o is door ons bereids opgenomen in ons nummer van Zaterdag j.L, de antwoorden op de beide andere vragen zullen wij in ons volgend nummer in het kort mededeelen. Vervolgagenda. Voor kennisgeving aangenomen worden: Ingekomen stokken. a. Goedkeuring van Ged en. Staten op het Raadsbesluit van 18 Maart 1928 tot verhuur van tuingronden. b. Dankbetuiging van het Bestuur van de Vereeniging voor voorbereidend La ger Onderwijs „Joaohin" voor de verhoo ging van het subsidie voor haar Fröbel- schooL o. Adres van het Comité tot behartiging van de algemeene belangen van het marine-personeel beneden de rang van officier (Cambo) houdende verzoek „maat regelen te treffen opdat aan het tekort aan woningen dat thans te dezer stede bestaat een einde worde gemaakt en de plannen van de Stichting om een 100-tal woningen te bouwen zoo spoedig mogelijk worden goedgekeurd, teneinde daarna de goedkeuring voor dezen bouw van het Rijk te verkrijgen waardoor althans bin nen enkele maanden bedoeld tekort tijde lijk zal worden opgeheven en alle thuis- vaanders of van andere plaatsen komende marinemenschen niet langer gedupeerd behoeven te worden dan strikt noodzake lijk is." voor prae-adnries gerenvoyeerd wordt naar B. en W. De heer Denijs dringt aan op spoe dig prae-advies, en krijgt hiervan de toe zegging van den Voorzitter. Zonder discussie of stemming worden achtereenvolgens aangenomen: Autobusd lens ten. Voorstel om Burgemeester en Wethou ders te machtigen om de exploitatie der autobusdiensten op te dragen »«n s. Moorman en H. Heoman. Leges verordening. Voorstel tot wijziging van de Legesver ordening. Gnmclbetïrilf. Voorstel tot verkoop van grond Th. van der Sterre. Grondbedrijf. Voorstel tot verkoop van grond Dr. H. W. van ITrk. Grondbedrijf. Voorstel tot uitgifte van grond ln erf pacht aan N. P. Krul. Grondbedrijf. wLUlt«lft4Van f™1"* «rf- pacht »m Weduwe Wesetaan-juageiak. Grondbedrijf. Voorstel tot verhuur van weiland aan J. Lagrange. Grondbedrijf. Voorstel tot verkoop van grond aan H. Riemers. Men is nu genaderd tot de Rondvraag. De heer Van Os vraagt naar de ver ordening betreffende een ventverbod voor melkslijters op Zondag, waaromtrent spoedige indiening was toegezegd. Uit het antwoord van den heer Verstegen blijkt, dat enkele melkslijters op hun aan vankelijk ingenomen standpunt om mede te werken aan zoo'n verbod, teruggekomen zijn, waardoor stagnatie is ontstaan. Ver schillenden willen liever wachten op de rijksregeling, en het is niet gemakkelijk tusschen al deze verschillende meeningen door te zeilen. De hqer De Zwart vraagt inlichtin gen betreffende het werk der Commissie van onderzoek, welke is Ingesteld om een onderzoek ln te stollen naar de mogelijk heid van bezuiniging op drukwerk en ambtenaren. Deze oommissie heeft nog geen enkel toeken van leven gegeven. Spr. vraagt voorts bij de beantwoording van vragen van ruadsledon aan de vra- Sers een afdruk te willen toezenden van et antwoord. Spr. wil in den volgenden raad gaarne over de beantwoording van zijne vragen interpelleeren, daar het ant woord hem niet bevredigt. Tenslotte vraagt spr. of door de politie niet beter kan worden gewaakt tegen de overtreding van de arbeidswet ter zake van overwerk. Met name aan den Brakke- veldweg wordt door den heer Geurts de wet overtreden. De Voorzitter antwoordt, dat hem hieromtrent nog geen klachten bereikt hebben. De heer Bok beantwoordt de overige vragen van den heer De Zwart. De be trokken stukken van de Oommissie zijn rondgezonden, maar als wij er den secre taris naar vragen krijgen we een ontwij kend antwoord. Het schijnt, dat ze zoek geraakt zijn. De heer Behoef f elenberger vraagt hoe het staat met het afsluiten van prijzen voor koolteer en cokes. De heer Verstegen antwoordt, dat van cokes nimmer sprake is geweest hier voor bepaalde contracten af te sluiten. Er is destijds alleen gesproken over koolteer en toen is gezegd, dat de Raad in kennis zal worden gesteld met de nieuwe prijzen. De heer Van Loo stemt gaarne in met 's Voorzitters woorden Inzake Dorus Rijkers. Maar spr. zou gaarne vernemen om welke reden het gemeentebestuur niet officieel op het kerkhof heeft gesproken. Wij hebben dienaangaande wel het ant woord in de Held. Courant gelezen, maar spr. zou toch gaarne ook een officieel ant woord hebben. De Voorzitter antwoordt, dat het hier een uiterst delicate zaak betreft, die liever niet in het openbaar besproken moest worden. Het gemeentebestuur heeft zich onthouden omdat het zich met de door het Dorus Rijkersfonds getroffen regeling inzake de sprekers niet kon ver eenigen. De heer Biersteker vraagt of het gemeentebestuur bereid is ter inzage te verstrekken een overzicht over het afge- loopen seizoen betreffende het gasver bruik voor de centrale verwarming in het Oudeliedenhuis. Wordt toegezegd. De heer De Nijs zal voortaan gaarne de stukken voor den Raad wat eerder toe gezonden hebben. Nog gisteren kregen de raadsleden belangrijke stukken, die dan niet meer kunnen worden bestudeerd. Het wordt hoe langer hoe later met die toezending. De Voorzitter antwoord, dat deze kwestie ook in het College besproken is. Maar er komen steeds stukken in en er is wei eens overwogen een bepaal den termijn te stellen, maar dat is niet te handhaven. Ditmaal zijn er evenwel ver zuimen gepleegd met de toezending van belangrijke stukken. Overigens aoht spr. het niet van zoo groot belang, want als de Raad ze onvoldoende kent, worden ze meestal wel tot een volgende vergadering uitgesteld, en wij verzetten ons daar dan niet tegen. De heer Biersteker stelt er prijs op de belangrijke stukken vroeger te ont vangen; Zaterdagmiddag had spr. fractie vergadering, en van verschillende punten wisten wij nog niets. De Voorzitter brengt tenslotte een woord van dank aan de oommissie uit den Rqad inzake de autobusverbinding met Huisduinen en. sluit te ruim elf uur de vergadering. Waarom de rijkswerven weg moeten. In een brochure, onder bovenstaanflen titel, wijdt de Nederlandsche Bond van Personeel in Overheidsdienst eenige be schouwingen aan het rapport-Guépin om trent de rijkswerven. Daarin wordt de minister en de Kamer in overweging gegeven, dat voorloopig geen uitvoering aan het advies van ile commissie-Guépin wordt gegeven, doch dat anderzijds wordt onderzocht eü gerapporteerd, of een an dere bedrijfsvorm aan de bestaande wer ven kan worden gegeven en welkereor ganisatie noodig zal blijken om de werven zoo rendabel mogelijk te maken9 Wij ontleenen aan deze brochure het volgende I>« samenstelling van Os Commissie. vf^nï*!.CllikklU8 van d6n Minister van lfarin» a.i. via 1» Juli 1929 werd een Oommissie ingesteld ter bestudeering van de vraag, of de Rijkswerven in 's lands belang in den tegenwoordigen vorm en omvang behooren te worden gehandhaafd. Deze Oommissie bestond uit: 1 oud-direct, der Nederlandsehe Han delsmaatschappij (Mr. O. H. Guépin, voorzitter) te Santpoort; 1 oud-directeur van het Marine-Eta blissementte Soerabaja te 's-Gravenhage; 2 directeuren van particuliere maat schappijen voor scheepvaart te Rotter dam en Haarlem 1 particuliere ingenieur te Rotterdam 2 bezuinigingsinspecteurs te 's-Graven hage; 1 accountant te 's-Gravenbage 1 kapitein-luitenant ter zee te 's Gra- venhage, Raadsadviseur van den Minister van Marine 1 kapitein luitenant ter zee te 's-Gra venhage 1 luitenant ter zee le kl. (secretaris) te 's Gravenhage. De benoeming van deze commissie heeft een zeer partijdig karakter gekre gen, omdat bij de samenstelling niet de minste rekening is gehouden met belang hebbenden, daar nooh de directie, noch de bedrijfsleiding, nooh het personeel in de oommissie zijn vertegenwoordigd. De poging, onzerzijds aangewend om ook vertegenwoordigers van belangheb bende organisaties in de commissie te benoemen, leidde tot geen resultaat, de hoofd- en andere Ingenieurs enz., ver bonden aan de Rijksmarinewerven. Ware meer rekening gehouden met de hoofdpersonen aan de Rijkswerven, die bij het onderzoek sleobts „gehoord" zijn, ongetwijfeld zou de oommissie meer re kening hebben moeten houden met dat deel van de opdracht van den minister, hetwelk handelt over de vraag, of door reorganisatie en beteren bedrijfsvorm de werven nog niet voordeellger waren te exploiteeren en daardoor ook nog meer voordeelen aan de schatkist zouden kun nen opleveren, dan eenvoudig door in krimpen en opheffen der bedrijven, tot welke conclusie de commissie door haar eenzijdig onderzoek en partijdige samen stelling moet komen. Op grond van een en ander meende ons hoofdbestuur zijn op- en aanmerkin gen op schrift te moeten stellen, in de verwachting, dat dit zal mogen bijdragen tot uitstel van eenige beslissing ln den geest, als de conclusies van het rapport- Guépin en tot het Instellen van een nader onderzoek over de niet onderzochte vraag, of met behoud van de werven niet een gunstiger resultaat kan worden ver kregen. De directeuren der Rijkswerven geweerd. Waarom zijn de directeuren der beide marinewerven buiten de Commissie ge houden Omdat het belanghebbenden zijn Zijn de particuliere werkgevers dat dan niet in deze Commissie Waarom zijn de adviezen en rapporten van de directie der marinewerven niet in het rapport van de Commissie opge nomen Alles wijst er op, dat de Commissie met een vooropgezet plan: vervanging van het eigen beheer door aanbesteding, haar arbeid heeft aangevangen, weinig rekening houdende met de nader door den Minister verduidelijkte bedoeling blz. 8 van het rapport namelijk ver eenvoudigen en bezuinigen. De werven concurreeren. Voor het herstellen van een steven werd door de particulieren een gemid deld bedrag van f 1900.gevraagd. Het werk werd door de werf voor f 890.— gereed gemaakt, een besparing dus van ongeveer de helft van het bedrag, door particulieren gevraagd. In het voorloopig verslag der Marine-begroot ln g-1928 herhaal den eenige leden der Tweede Kamer hun reeds bij de behandeling van de vorige begrooting ter sprake gekomen klacht, dat in deze commissie zoo weinig per sonen, ln marine-dienst werkzaam, zitting hebben en werd ook daar de opmerking gemaakt, dat daarentegen wel drie leden zijn opgenomen, die verbonden zijn. aan particuliere werven en daardoor niet kunnen worden geacht onbevooroordeeld te staan tegenover dea arbeid der ma rinewerven. Er zeer terecht wordt dan ook verder gezegd „Het belang der particuliere werven brengt immers mede, tot cphefüng van de marine-werven te geraken, omdat bet Rijk door deze laatste een middel in de hand heeft om onge breidelde kostenberekening van par ticulieren tegen te gaan". Ook naar onze meening ware het wen- schelijk geweest als tegenwicht tegen de ruime vertegenwoordiging van het par ticuliere bedrijf ook een .vertegenwoor diging van de directie der Rijkswerven en van het bij deze zaak betrokken ma rlne-peraoneel in de commissie op te nemen. In 1920 is den Minister, bij de behan deling van de begrooting ió de afdee- lingen dor Tweede Kamer, de vraag ge steld, ook één of meer vertegenwoordi gers van de organisaties op te nemen, wat de minister niet gewensoht achtte, omdat de werkzaamheden der commissie in de meeste opzichten vallen buiten den eigenlijken werkkring dier organisaties. Nu hef rapport verschenen is, blijkt maar al te duidelijk, dat de eenzijdige samenstelling der commissie de indiening van een eenzijdig, dus niet te aanvaarden, rapport tengevolge heeft gehad. Ten aanzien van de marine- en defen- siebelangen was slechts één actief die nend hoofdofficier bij de marine aange wezen, die hot met de conclusies van de commissie niet eens is en zijn meening in een afzonderlijke nota heeft neergelegd. Is de eenzijdige samenstelling reeds op zlohself een grondfout geweest, de wjjie, waarop het onderzoek 1» ingesteld, brengt aan het lioht, dat ook dit zeer eenzijdig heeft plaats gehad. Uit niets blijkt uit het rapport de meening van ter'zake kundige personen, n.1 het oordeel van de werfdirecteuren, Het vervangen van een gescheurden oylinder van een Marineschip kon door een particulier worden uitgevoerd voor f 2460.— in 12 dagen. De werf te Heile- voetsluis voerde dit werk uit in 6$ dag voor f 298. Zoo zijn er meer voorbeelden. Wij herinneren er bijvoorbeeld aan, dat voor een mijnenveger de laagste in- sohrijver voor f436.000.inschreef, ter wijl de werf te Hellevoetsluis f 270.600.— berekende. In 1919 werden een paar scheepsbou wers uitgenoodigd in te schrijven voor de reparatie van stoomloodsvaartuig nr, 10. Eén wenschte niet in te schrijven en de andere schreef in voor f 84.600. exclusief dokwerk en inventaris. De reparatie, op de werf te Hellevoet- sluis verricht, kostte met inbegrip van dokwerk en inventaris f 11.674 of f 22.920 minder. Reparatie van stoomloodsvaartuig ur. 16 kostte bij een particulier f40.189.—, een gelijksoortige reparatie aan stoom- dsvaartuig nr. 11, op de werf te Hel- oetsluis gedaan, f 27.864.— of ruim f i2.000.minder. Deze voorbeelden zijn met tal van an- dere aan te vullen, waarmede voldoende is aangetoond, dat de werven in staat zijn ook die te Hellevoetsluis - te kunnen ooncurreeren tegen de particu liere wervea. Toch zou het ernstige aanbeveling ver dienen, dit rapport voorloopig ter zijde te leggen en alsnog een onderzoek te doen instellen door een deskundige com missie, waarbij ook met de ervaringen van uitvoering van werk ln eigen beheer, wordt rekening gehouden. Nu het rapport en de conclusies zoo weinig vertrouwen en bevrediging schen ken en de op papier staande onjuiste voorstelling van zaken 1d wezen een sohijnbezulnlglng beteekent, mag men zich toch wel ernstig afvragen, of het niet alleszins noodzakelijk is, dat ook de andere kant van het belangrijke vraag stuk eener reorganisatie uit een flnan- cieel- en bedrijfsoogpunt wordt bekeken. Reorganisatie van de Rijks werven een lands- en marine- belang. Naar onze meening ligt bet op den weg van den Staat na te gaan, op welke wijze de Rijkswerven nog economischer kunnen worden Ingericht. Waar vast staat, dat de opheffing van de werf te Hellevoetsluis geen besparing zal geven en bet werk alleen verplaatst wordt, grootendeels naar de particulie ren, dient nader te worden onderzocht, welke bedrijfsvorm voor een goede wer king dier bedrijven is aan te geven. Een oordeel van een particulier werkgever. O.a. beeft de werf te Willemsoord de laatste jaren geregeld werk voor de di rectie der Zuiderzeewerken. Omtrent de bijna tweejarige ervaring van deze Aannemings-Maatschappij word', door de directie, gevraagd naar haar oordeel, o.m. gezegd „Door toevallig omstandigheden was ons materiaal bij den aanvang van dat werk ln slechten toestand. Na bijna twee jaar, waarin van bet materiaal zeer veel gevergd is, is het nu zeer goed in orde. Da,t resultaat is bereikt door de aan de werf zeer goed uitgevoerde reparaties. De medewerking, welke wij daarbij van elkeen op de werf hebben ondervonden, om zich aan onze elschen aan te passen, zoodat w]j zoo min mogelijk bedrijf»- stoornissen hadden, of om bedrijfs»toor- nissen in zoo kort mogelijken tijd op te heffen, is boven allen lof verheven ge weest. WIJ kunnen dan ook volmondig ver klaren, dat het bij ons werk in Oost- Oever een groote steun is geweest, dat wij zoo in de nabijheid hebben kunnen beschikken over een zoo goed geoutil leerde fabriek en werf met een zoo des kundigen en bereldwllligen staf en zoo goed geschoold personeel". Na dan enkele bezwaren te hebben opgesomd, welke aan het werken bij een Rijksinstelling als de Marinewerf aan kleven, besluit het schrijven: „Uit het feit, dat wij'desondanks ge durende de twee jaren, dat wij te Oost- Oever werkten, al onze reparaties bij de werf hebben laten uitvoeren, volgt, dat wij die bezwaren zelfs geenszins als een al te ernstige belemmering hebben be schouwd, te minder waar aan transport kosten en tijd werd gespaard in verge lijking met bet repareeren bij Amster- damsche werven". Slotbeschouwingen. Aan het slot van onze beschouwingen komende, doet ons hoofdbestuur een De- roep op allen, die onbevooroordeeld te genover het Overheidsbedrijf Btaan, om mede te werken tot uitstel van eiken maatregel in den geest van het advies, waartoe de Oommissle-Guépin is geko men, opdat alsnog de andere zijde van dit belangrijke vraagstuk kan worden belicht. Mogen deze opmerkingen door den Minister en de leden der Tweede Kamer ernstig in overweging worden genomen en mogen zij hun aanleiding geven te besluiten, bet advies der commissie ten aanzien van opheffing van de werf te Hellevoetsluis niet op te volgen. Een moderne Japon ls mis een modern huwelijk. Z]J bestaat uit ongelijke doelen, die samen gevoegd worden en gemakke lijk weer ven elkander gaan. i 9 Een nader onderzoek naar beteren bedrijfsvorm gewensoht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 14