BERICHT.
iBETREKKINGENl
[BETREKKINGEN
De reddingspogingen voor de „Italia".
TE HUUR
GEMENGD NIEUWS
600 700 M3.
Vul- en Straatzand
Bestelt Uw drukwerk
bjj C. DE BOER Jr.
ADVERTEERT in de
Heldersche Courant.
snelheid van 81 mijl (180 K.M.) In het uur.
Kingsford-Smith liet zich geestdriftig
uit over de bekwaamheid, die de Ameri
kaan Lyons als navigateur getoond had.
De vliegtocht is ook een triomf geweest
voor de draadlooze, aangezien het vlieg
tuig daardoor voortdurend in verbinding
met den wal i& gebleven. Op het laatste
gedeelte van het traject kon het publiek
de vliegers van mijl tot mijl volgen, daar
de stations op Nieuw-Zeeland en het
Australische vasteland aldoor de berich
ten van de vliegers opvingen en ver
spreidden.
De plannen voor de wereldreis.
Kapitein Kingsford-Smith heeft Zater
dag nog bekend gemaakt, dat hij, nadat
de Southern nagezien zal zijn, van de Tas-
manische Zee naar Nieuw-Zeeland zal
vliegen, dan naar het Australische vaste
land terugkeert eiï vandaar zijn vliegtocht
over de wereld denkt voort te zetten. De
route zal zijn Darwin (Noord-Australië),
Indië, Mesopotamië, Egypte en Europa.
Daarna zal hij den Atlantischen Oceaan
in de riohting Oost-West oversteken en
naar Amerika terugkeeren. Hij zal ver
moedelijk den tocht over den Atlantischen
Ocedan doen van Dakar (West-Afrika)
naar Brazilië en van daar naar de Veree-
nlgde Staten.
Te Sydney aangekomen.
De Southern Cross met Kingsford-
Smith c.B. is gisteren om 10 uur 's och
tends pl. tijd van de Oostkust van Austra
lië uit Brisbane vertrokken en om 8 uur
8 minuten te Sydney gearriveerd.
In twee groepen op IJsschotsen
drijvende.
Het staat thans vast, dat men contact
heeft verkregen met generaal Nobile en
zijn bemanning van de „Italia". De mar
conist van de „Italia" heeft zijn identifi
catienummer opgegeven, waardoor alle
verdere twijfel Duitengesloten is. Gedu
rende een half uur is de kapitein van de
„Cittè dl Milano" Zaterdag met den mar
conist der „Italia" in gesprek geweest.
Bij het plaats gehad hebbend ongeluk is
de gondel van 't luchtschip afgescheurd.
In dezen gondel bevonden zich Nobile met
8 man; de overige 7 opvarenden zijn in
het hulsel van het luchtschip ongeveer 80
K.M. verder oostwaarts gedreven. Van de
groep van generaal Nobile zijn twee per
sonen licht gewond, die, blijkens een be
richt van Maandag uit Kingsbay, bereids
bij Brandy bay zijn gevonden. Dit bericht
wordt door de Noorsche regeering tegen
gesproken. Belde groepen kunnen elkaar
niet zien en zijn tamelijk ver van het
land verwijderd, een ervan drijft in de
richting der kust. Zij zijn per boot niet
te bereiken, behalve in de maand Augus
tus; de „Hobby" en de „Braganza"
zullen zoo ver mogelijk naar het Noorden
opvaren, en als basis dienen voor de
vliegtuigen; voor het laatste eind zullen
hondensleden worden gebruikt. Men
berekent daarmede dan in ongeveer vier
dagreizen de schipbreukelingen te kun
nen bereiken. Deze expeditie zal staan
onder leiding van Royce, den Noorscben
Pooljager.
Rlsser Larsen vertrokken.
De vlieger Larsen heeft een dag op
beter weer moeten wachten en is met zijn
klein watervliegtuig Zondagmorgen ver
trokken. HU heeft instructie naar een
S-oote plek vrij water uit te zien, zoover
oordelijk als nogelijk is, deze zal dan
als basis voor de verdere vluchten moeten
dienen. Zijn doel is de positie vast te stel
len en den schipbreukelingen mededee-
lingen te doen betreffende de reddings
pogingen, die worden aangewend. Het
spreekt vanzelf, dat Larsen niet kan da
len, maar het moreel effect op de beman
ning der „Italia" zal reeds groot zijn. Een
krachtige machine onder kapitein Mad
dalena is van Italië onderweg. Volgens
een bericht uit Milaan is dit groote water
vliegtuig, de S. B6, Zondagochtend uit
Milaan naar Kingsbay vertrokken, waar
het waarschijnlijk Woensdag of Donder
dag zal aankomen. Aan boord bevinden
zich kapitein Maddalene en vier man.
De toestand crltiek. Thans op
drie IJsschotsen drijvend.
Beriohten uit Oslo van Maandag mel
den, dat de toestand der schipbreukelin
gen meer en meer kritiek wordt. De red
ding zal veel moeilijker zijn dan men
aanvankelijk meende.
Tengevolge van gebeurtenissen, die zich
bij de noodlanding op het ijs hebben voor
gedaan, is de expeditie namelijk niet, zoo
als de eerste desbetreffende berichten
deden vermoeden, in twee gedeelten, doch
zelfs in drie groepen gesplitst, die op ver
schillende IJsschotsen drijven. Er is een
groep van zeven personen, onder wie
Nobile en twee gewonden, en op een af
stand van 80 K.M. ten oosten daarvan be
vinden zich zes anderen. Voorts zijn er
drie man, van wie men niet met zekerheid
weet, waar zij zich bevinden. Alleen is be
kend, dat zij een marsch zijn begonnen in
de richting van het land en dat zij geen
overjassen of voedsel bh zich hebben.
Sinds Vrijdag moet de bemanning der
„Italia" nog twee KAL verder naar het
Oosten zijn afgedreven en daar men
vreeBt, dat de IjBschotsen, waarop de
schipbreukelingen zich bevinden, naar de
open zee zullen drijven, wordt de toestand
op het moment zeer kritiek geacht. Zon
der krachtige IJsbrekers of een groot
watervliegtuig is hulp bieden zoo goed als
onmogelijk. De komst van den Italiaan-
schen vlieger Maddalena met zijn water
vliegtuig wordt dan ook met het grootste
ongeduld verbeid! Zoo spoedig het weer
het toelaat zal ook Lützow Holm in Oos
telijke richting verder vliegen.
Het gezantschap heeft voorts ven»,
men, dat de accumulator van het radio
apparaat, waarmede Nobile thans berich
ten verzendt, binnen enkele dagen uit
geput zal zijn. De jongste seinen zijn
reeds veel zwakker geworden en bevatten
nog slechts korte beriohten over den toe-
*taVan een der twee gewonden, die zich
bQ Nobile bevinden, is een been gebroken.
Wat er vermoedelijk met de
„Italia" gebeurd ls.
Men weet nu uit de draadlooze berioh
ten ook ten naastebij wat er met de
„Italia" gebeurd ie. Het schip schijnt,
vermoedelijk onder den last van de ijs
korst, die zich op het omhulsel afgezet
had, steeds dieper gezakt te zijn, terwijl
het voor den storm naar het Oosten af
dreef. Het moet toen op het ijs gestooten
hebben, met het gevolg, dat het comman
doschuitje, waarin zich Nobile en acht
zijner metgezellen bevonden, van bet ver
dere schip losgerukt werd en bleef liggen.
Het luchtschip met de zeven andere op
varenden aan boord werd toen weer op
gelicht en dreef voort, tot het op een af
stand van 80 K,*M. verder Oostwaarts
neerkwam.
De bemanning van de „Italia" gewaagt
van sterken wind, waardoor zij afgedre
ven is. De situatie is thans 45 K.M. ten
Noorden van kaap Smyth en 80 K.M. ten
Oosten van het eiland Foyn, doch deze
verandert telkens. Tengevolge van spleten
in het ijs kan de bemanning het land niet
bereiken en deze spleten zullen het ook
zeer moeilijk maken haar met sleden te
hulp te komen.
Russische hulp.
De Itallaansche gezant heeft gisteren
aan de sowietregeerlng het offlcleele ver
zoek van zjjn regeering overhandigd, om
een IJsbreker naar Spitsbergen te zenden
om Nobile te redden. De sowjetregeerlng
heeft reeds haar grootsten IJsbreker bevel
gegeven zich klaar te maken om op slag
naar Spitsbergen te vertrekken.
Een radlo-lulsteraar klapt uit
de school.
In „De Tel." van Maandagavond vertelt
een amateur van de verbinding verkregen
met de „Olttft dl Milano". Uit de uitge
breide correspondentie, die kapitein Ro-
magna onderhoudt, vermelden wij de vol
gende interessante radiogrammen.
Te 10.5 's avonds (Holl. tijd) seint Ro-
magna aan Nobile het volgende:
Hij roept enkele malen Italia Italia v.
IGJ.
(IGJ is het roepteeken der „Cittè") en
seint dan:
Sono commosso auguri abracciami pe-
drettl nota ti chiameremo alle 0155 pse
cfm Bravo! Baciccia!
WH zyn getroffen door uw wenschen;
omhels Pedretti voor ons. Let op: wil zul
len u aanroepen om 0155.. Bravo! Bacic
cia! (Baciccia is vermoedeiyk een bynaam
van een der opvarenden).
Dat „pse ofm" behoort tot het radio-
Jargon en beteekent: „please confirm" of:
bevestig ontvangst. Maar na deze vrien-
deiyke woorden aan het adres van zijn
rampspoedlgen vriend, keert hy zich zacnt
berispend tegen Rome en de rest van de
wereld, dat, evenals het publiek bij een
verkeersongeval, door te sterk opdringen
of door het zich bemoeien met zaken waar
bet geen verstand van heeft, de snelle
hulp aan den getroffene in den weg staat.
Romagna stuurde ten 10.16 het volgende
telegram naar Rome:
Non lanclate piü nota all Italia restate
sempre in ascolto per nol che abblamo
notize importanties!me.
Stuur geen bericht meer naar de Italia.
Biyft luisteren naar ons, die zeer belang
rijk nieuws geven.
Dat kan het Marine-departement in den
zak steken. Maar ten 10.80 richt Romagna
zich na het uitdeelen van dit hoffelijke
standje aan zyn ietwat in den weg loo-
pende chefs tot zyn eigen hulptroepen.
Dan richt hy zich tot den ysbreker
„Hobby".
DE DORXIER VLIEGBOOT.
Ingenieur Claude Dornier heeft de vol
gende oyfers bekend gemaakt betreffende
de reusachtige metalen vllegboot, die
thans in de fabriek te Altenrh'eln in
Zwitserland gebouwd wordt. De lengte
van het toestel bedraagt 40 meter, terwijl
hot uitgerust wordt met 12 luchtgekoeïde
Jupiter motoren vaii 600 P.K. elk, welke
opgesteld worden in twee groepen van
zes. Leeg zal het toestel 25.000 K.G. we
gen, terwyi wanneer geladen, het gewicht
op 45.000 K.G. komt. De vleugel wordt
met doek bekleed. Het dragend oppervlak
bedraagt 465 M'. De maximale snelheid ls
berekend op 280 K.M. per uur, terwyi de
kruissnelheid 100 K.M. per uur zal be
dragen. De actie-radius is vastgesteld op
4000 K.M. Boven en achter de cockpit der
beide bestuurders ls een kaartenhuis voor
den kapitein. Hierin zyn ook de instru
menten opgesteld, ook die betreffende de
motoren, zoodat de vliegers zich alleen
met de besturing behoeven te belasten.
DE VLIEGERS VAN DE BREMEN.
Naar het vaderland terug per
stoomschip.
Hu-en efeld1, Koehl en Fltzmaurlce, dé
eerste vliegers die door de lucht den
Noord-Atlantlschen Oceaan zyn overge
stoken van Oost naar West, zyn Zaterdag
avond naar Europa vertrokken met het
•■S. Columbus. Het bleef heel kalm by het
vertrek dat een groot contrast vormde
met de enthousiaste ontvangst, die den
vliegers was te beurt gevallen by hun
aankomst te New-York van Greenly-
eiland.
Het ligt in het voornemen van de eige
naars van de „Bremen" om dit vliegtuig
per s.s. naar New-York te laten terug
brengen.
Binnenland.
De Heldersche Reddtngs-Brlgade de
monstreert u gaarne het twemmend
redden. V.
De strafzaak van de
Yeendammer Hypotheekbank.
Maandag is de behandeling van de
strafzaak tegen de voormalige directeu
ren en den oud-president-commisBaris
der Veendammer Hypotheekbank voort
gezet. Aangevangen werd met het hoo-
ren van een accountant, die een rapport
heeft uitgebracht nopens de belegging-
maatschappy „Noord-Holland". Deze
maatschappij kocht de door de bank ge-
executeerde panden op om er daarna op
nieuw hypotheek op te krygen. Het biykt,
dat de meeste bouwcredleten stroppen
waren. Al de financieele bokkesprongen
weer te geven, welke werden gedaan om
zooveel mogelijk er uit te halen, en die
door de verhooren der diverse getuigen
aan het daglicht komen, is niet wel doen-
ïyk en ook wat eentonig. Mr. van Nierop,
een der curatoren van den faillieten boe
del der Veendammer, deelt mede, dat
waarschyniyk nog deze week het faillis
sement zal worden aangevraagd van de
Middenstands-Hypotheekbank, wederom
een stichting der Veendammer, waarvan
de aandeelen telkens in andere handen
van stroomannen overgingen. De vorige
eigenaren ontdeden zich aldus weder van
het finantleel risico. Liebermann heeft in
Augustus 1927 getracht die Middenstands
Hypotheekbank over te nemen. De pre
sident voelt den verd. Woltman Sr. hier
over aan den tand, daar hfl Immers we
ten moest, dat het niet ln den haak was
met die bank.
Tydens het verhoor van Mr. J. G.
Schtirmann, advocaat en prooureur te
Rotterdam, die by den verkoop van aan
deelen van de „Veendammer" aan Lieber
mann een advlseerende rol gespeeld
heeft, komt het tot heftige tooneelen tus-
schen dezen getuige en den president der
rechtbank. Mr. Schürmann nameiyk pro
testeert tegen de verdachtmakingen,
waaraan hy blootstaat. Hy heeft zich,
naar hy zegt, nimmer met kwade zaken
Ingelaten en kan niet zich alles maar la
ten aanleunen wat tegen hem gezegd
wordt. De president wekt de suggestie als
zou hy get hebben meegeknoeld.
De president antwoordt hierop, dat de
heer Schürmann alleen al een salaris van
een ton kreeg van Liebermann en Wolt
man samen. Dat geeft toch te denken?
Get. zegt in de meening te hebben ver
keerd, aat het hier een eerste transactie
betrof ln een reeks groote flnantieele
ondernemingen.
Hy heeft wel eens meer hooge hono
raria ontvangen, al ls het niet op derge-
ïyke schaal. Tenslotte vraagt hy of zyn
verhoor niet heden kan afloopen, daar hy
Vrijdag naar het buitenland moet ver
trekken. Dit kan de president niet toe
zeggen: mr. Schürmann is de hoofd
getuige in deze zaak.
De heer Schim van der Loeff ls een
volgende getuige. Deze deelt o.a. mede,
dat Liebermann hem zeide, dat mr.
Schürmann Woltman had overgehaald
genoegen te nemen met betaling geheel
in waardepapieren. Get Schürmann, hier
over nader ondervraagd, antwoordt er ge
heel buiten te staan; de heeren zyn by
my gekomen om my mede te deelen, dat
zy een andere wyze van betaling wensch-
ten. Deze getuige, Sch. v. d. L., heeft een
contract aangegaan inzake de overname
van de aandeelen, namens een concern,
dat niet bestond, met een koopprys, die
niet byeen was te brengen en voor een
doel, dat niet duldeiyk ls. Hö was even
wel, naar hy zegt, overtuigd, dat alles
voor elkaar zou komen, als hy maar den
steun had van Liebermann. De bedoeling
was pandbrieven 'te plaatsen ln Amerika
en daartegenover hypotheken te verlee-
nen in Oost-Europa, waar de rentestand
aard hoog is.
Verd. Kortenoever verklaart, dat mr.
Schürmann hem heeft gezegd, dat de bank
al weer was overgedaan aan een Litausch
concern. Mr. Schürmann, nader hierover
ondervraagd, zegt, daarover niet te heb
ben gesproken. Waarop de president hem
toevoegt of hy wel weet hier onder eede
te staan? Na een eindeloos verhoor, dat
weinig nieuws oplevert, verklaart dezo
getuige overtuigd te zyn, dat Liebermann
hen tenslotte allen by den neus heeft ge
had. Hy meende, dat de bank omhoog
geholpen kon worden door de Amerikaan-
sohe en Lltausche relaties. Zooals wy
mededeelden, zit Liebermann veilig ln
Dultschland, waar hy den bult wel pin
nen zal hebben gebracht.
Ook een zeer bekend Amsterdamsch
advocaat, mr. L. van Glgch, raadsman van
liebermann, wordt ln deze affaire ge
hoord. Hy uit zich zeer voorzichtig en is
zeer gesloten. Hy heeft 80.000 honora
rium van Liebermann ontvangen. Hy had
den indruk van Liebermann gekregen,
dat deze zeer vermogend was. Op ver
schillende vragen wenscht hy, met een
beroep op zyn ambtsgeheim, niet te ant
woorden. Mr. Schürmann weet geen ver
klaring te geven omtrent het zeer groote
verschil tusschen zyn honorarium en dat
van mr. Van Glgch: „het is hem zoo maar
toegezonden".
Verschillende andere advocaten worden
nog gehoord, die allen mly of meer in
relatie stonden met Liebermann. De pre
sident wordt op zeker oogenblik boos over
de aarzelende uitlatingen van mr. Van
Glgch. „Er zyn hier tal van advocaten by
betrokken en niemand schynt wel precies
te hebben begrepen waarover het ging",
zoo roept hy uit.
Als laatste getuige van dezen dag wordt
gehoord de directeur van een Amster-
damsohe bank. Uit wat deze zegt blijkt,
dat mr. Schürmann geweten moet hebben,
dat het koopcontract een schynoontract
was, waarmede dus zyn vorige verklaring
als een kaartenhuis in elkaar valt. Maar
twee advocaten wyzen er op. dat Van
Dam dat is de bewuste getuige voor
zichzelf heel goed geweten kan hebben,
dat de zaak was afgeloopen, maar dat men
rekening moet houden met den indruk,
welken mr. Schürmann moest krygen.
Mr. Muller Massis deelt mede vernomen
te hebben, dat Liebermann op een dlpto-
matieken pas reisde.
Woensdagmorgen wordt dit frissche
zaakje voortgezet.
L«gerberlchten.
Burgerlijke stand van Helder
van 9 en 11 Juni.
BEVALLEN: G. Krigee—Muller d.
J. H. Worms—Walburg z., L. J. Boots
manWestdorp z., G. Goedknecht—Van
Leeuwen d., G. AbersonBoelhouwer d.
Haven van Nleuwediep,
- au* ,Mf. .w. is* w
21 Juni a.s. hopen onze
geliefde Ouders,
Hun liefhebbende
Kinderen, Behuwd- en
s Kleinkinderen. fe
Den 28sten Juni a.s. hopen
onze geliefde Ouders,
ADRIAAN JACOBUS CL0WTM6
en
CAROLINA MARGARETHA SOU,
hunne 12^-jarlga Echtvereni
ging te herdenken.
Hunne dankbare
Kinderen en
Kleln-Klnderen.
Helder, 12 Juni 1928.
Bassingracht 147.
>»rs IS mT|TT|W|rnt m rji mk
Heden overleed, na een
kortstondig ïyden, onze
geliefde Vader, Behuwd-
en Grootvader
L. DE GRAAF
en Verloofde.
M. O. F. WULFF-
en Kleinkind.
Santpoort, 8 Juni 1928.
Blezenweg 98.
De ter-aarde-bestelllng
zal plaats hebben Dinsdag
12 Juni a.s., des nam. 1
uur, op de begraafplaats
de Blezen.
Geboren
VAN LEEUWEN.
Helder, 11 Juni 1926.
Fabrieksgraoht 28.
Plaataeiyke kennisgeving.
G. DUINKER en
R. A. DUINKER-KATER
geven hiermede kennis van de
geboorte van hun Zoon
0IJSBERT.
Amsterdam, 9 Juni 1911
Inaullndeweg Mjx
Geboren
Zoon van
A. HOOGERDUIJN en
A. J. HOOGERDUIJN—
BONARIUS.
Utrecht, 11 Juni 1921
Rijnlaan 66bls.
p.p.o.
Medan, (O.k. Sumatra).
Wy allen die deel hebben ge
nomen aan het relletje tegen
den Heer A. WÜst op Vrijdag
avond 8 Juni, te ongeveer 11' 1
uur voor het perc. Oude School
■tr. No. 6, bieden door deze ad
vertentle den Heer Wüst en
dlena Echtgenoote, beleefd onze
verontschuldiging aan, daar wy
Ïeheel ten onrechte genoemde
[eerWüsThebbenbeschuldlgd.
Met goedvinden van den Heer
Wüst behoeven wy deze ad
vertentie niet te onderteekenen
met onze namen.
AANGEBODEN
Gevraagd een nat Dagmelaje.
AdresMevr. VAN STEEN
BERGEN, Hoofdgracht 29.
Gevraagd met Augustus een
flinke DIENSTBOOE.
Adrea: Spoorstraat 184.
Gevraagd voor direct een
Loopjongen, goed kunnende
fletaen. Zich aan te melden by
N.V. Broodfabriek
„DE VOLHARDING".
Adres J. VAN DER MEER
Binnenhaven 88 Helder.
Adrea: Bureau van dit blad.
Net Melajs, 17 Jaar, zoekt
VRIENDIN.
Adrea: Bureau van dit blad.
rullen.
Net DAGMEISJE gevraagd,
niet beneden 16 jaar.
AdreaDE BOER,
Keizerstraat 76.
Gevraagd een Wasohvrouw
die een kleine wasch by zich
aan hula kan hebben.
AdreaLoodagracht 52.
Gevraagd
een Dag-Dlenstboda.
Adrea: Keizerstraat 19.
Direct gevraagd een nette
LOOPJONGEN.
Adres: Fa. S. J PRINS Co,
Kruisweg 175176.
BANKETBAKKERIJ.
Gevraagd een nette Jongen,
▼oor loop- en bakkerij werk.
Adres: Bureau van dit blad
HUISDUINEN.
Een gemeubileerd HUISJE,
bev.: woonkamer, slaapkamer
met 2 twee-peraoona bedden,
keuken, met gaa- en waterlei
ding, la nog vrij van 1—26 Juli
en van 16 Aug. tot 1 Sept.
Aanvragen by G. J. H. VER
STEGEN, Spoorstraat 114a.
Te huur modern ingericht
Bovenhuis, Weatstraat 11b,
vaste waschtafels, elec. licht.
Huurprijs f 36.— per maand.
Te bevr.Weatstraat 6.
Gem. Zit- en Slaapkamers
te huur, tegen Juli en Aug.
Adrea: Dijkstraat 27.
Pension „ZEELUST",
Hulsduinen 56, nog vrij tot
19 Juli en na 6 Augustus.
HUISDUINEN.
Te huur eenvoudig gemeubi
leerd HUIS, tot midden Juli.
Prijs biliyk.
AdresBureau van dit blad.
Mooie Zlt-Slaapkamer aan-
Seboden voor 2 heeren of 2
emes met pension.
Adrea: Hoogstraat 127.
Te huur een WOON- en
WINKELHUIS aan de Zuid-
atraat, f 8.— per week.
Brieven onder Nr. 892, aan
bet Bureau van dit blad.
Flinke DAG DIENSTBODE
Ïevraagd, zelfstandig kunnen-
e werken. Hoog loon.
AdresBureau van dit blad.
Mevrotfw KLAPMEIJER,
Singel 48, vraagt tegen 25 Juni
a.s. een net DAGMEISJE.
Aanmelden 'a avonds tus
schen 7 en 8 uur.
Gevraagd
een flink net DAGMEISJE.
Adrea: Breewaterstraat 8.
Nette Loopjongen gevraagd,
by de Alg. Coöperatieve Ver-
brulkeve reenlglng.
BEVRAAGD
Een net Kosthuis aangeboden.
Brieven onder Nr. 681, aan
het Bureau van dit blad.
Biedt aloh aan een nette
Verstelnaalstsr. Loon 11.60
per dag.
Brieven onder Nr. 689 aan
het Bureau van dit blad.
Te huur, tegen 16 Juni ba,
een nette, gem. Zit- en Slaap
kamer met vrije Keuken.
AdresBureau van dit blad.
Te buur aangeboden een flinke,
ruime ZIT-SLA APK AM ER ,m.
of zonder pension.
Brieven onder Nr. 682, aan
het Bureau van dit blad.
Te huur een gem. ruim
Benedenhuis aan de Dykatr. 8
en een gem. Bovenhuis ln de
Breewaterstraat 86.
GRATIS Inlichtingen by:
Makelaar R. DIJKSHOORN,
Breewaterstraat 88.
Te huur vrije Zlt-Slaapkamers,
aan de straat, f2.80 en f2.—
par week.
Adrea: Bureau van dit blad.
GEVRAAGD
Ta huur een HE ER EN HUIS,
f 10.— per week.
Te ken.: Ziaulvtg IL
Gezocht, tegen 20 Juni a.s.,
gemeub. zit-slaapkamer
m. g. v. keuken, door echtpaar
met kindje van 6 maanden.
Brieven met p rij op gaaf onder
Nr. 661, een hst Bureau v. d. blad
Detachssring.
De fourier Joh. Feld van hel reg. ku»t-art.
wordt met ingang van is Juni voor onbepaal-
den tijd gedetacheerd bij het wapen der Ko
ninklijke Maréchauaaeé te Apeldoorn en werk
zaam geiteld ten bureele van den admlniitra-
teur van het dépot aldaar.
Overplaatsing.
Met ingang van 13, re»p. 15 Juni ontheven
van hunne detacheering in de Legerplaat!
bij Harikamp, de »erg.-maj.-adm. H. B. van
Steenbergen en de lerg. P. Koren» van het
reg. kust-art.
De «erg. P. Koren» wordt overgeplaatst
naar Vllssingen, de »erg.-maj.-adm. v. Steen
bergen wordt ingedeeld bij den regimentaitaf
te den Helder.
R«»*rr«kader rag. kuat-art.
Bij het reg. kutt-art. kunnen in het tijdvak
1 Aug. 1938 t/m jr Juli 1939, 8 vrijwilliger»
voor het reservekader worden aangenomen,
uitsluitend bestemd voor de onafgebroken op
leiding.
ie lult C. S. Heerms van Vos», van het reg.
kust-art. te Helder, wordt overgeplaatst bij da
bereden art. »n van is dezer tot 1 Dee. ge
detacheerd te Breda tot het volgen van een
rijcursu» bij het rag. vcldartülerle.
9 Juni 1938.
Aangekomen van Harllngen en vertrokken
naar Londen s.s. „Groningen".
II Juni 1938.
Aangekomen van Harburg en bestemd voor
Londen Ned. a.s. „Nieuwendam" als bij
legger met machineschade.
Aangekomen van Londen en vertrokken
naar Harlingen Eng. s.s. „Heron".
D. RIJKERS
en
0. RIJKERS—K0UZEBAND,
hun 45-Jar!g Huwelijk te
gedenken.
■- -♦* ,T, ^t<r at« als at»
I
WILLEM DE GRAAF,
Wedn. van A. C. H. NnatAN,
in den ouderdom van ruim
61 jaar.
db GBAAF.
F. W. WULFF.
W. DE GRAAF.
F. DE GRAAF
NEELTJE WYNANDA PIETERNELLA,
Dochter vap
J. L. GOEDKNECHT en
G. GOEDKNECHT—
J0HANNE8,
P. FLURI,
a/b. B.B. „Patria".
PRIJSOPGAAF GEVRAAGD
voor levering franoo op de wal, op
aan te wijzen losplaatsen, van
(prijs per Ma) bij Basoulebrug te
Helder. Aanbiedingen worden Inge-
waoht vóór 25 Juni a.s.
Net KOSTHUIS aangeboden,
voor net persoon, ln Christeiyk
gezin.
Hoogste waarde voor oud
Goud en Zilver. M. NAUTA,
goud- en zilversmid,
Kanaalweg 181.
PrIama-KIjkera, Veldkijkers,
Binocles, ook genegen ln te
DANIËL QR00T, Kanaalweg 110.
LOOPJONGEN.
J