UIT DEN OMTREK DE OPSPORING VAN NOBILE EN DE ZIJNEN. TWEEDE KAMER. GEEN VERLENGING VAN DEN DIENSTTIJD VOOR ZEEMILICIENS. Geen verlaging van het Contingent De dlenBttfld van voor- geoefenden en nemlltciens niet verlengd. Geestelijken bleven vrQ. De Tweede Kamer wan Donderdag aan de artikelagewljze behandeling van bet wetsontwerp tot wijziging van de Dienst plichtwet toe. Op art. 12 verdedigde de beer Duy- ma er van Twist (a.-r.) een amende ment om alle ingeschrevenen aan de keu ring te doen onderwerpen; de heer Van R a p p a r d Oib.) bestreed het, evenals de minister. De heer Duyimaer van Twist trok tenslotte zijn amendement maar in. De heer Ter Laan (s.-d.) trad in het krijt voor een amendement om de vrijstel ling van dienstplicht voor geestelijken en aanstaande geestelijken op te heffen, waarvan de heeren De okers (r.-k.) en Oud (v.d.) echter niets moesten hebben; deze laatste wees vooral op den indruk, dien aanneming van het amendement zou maken; inzonderheid de R.K. zouden het voelen als een slag in het aangezicht. Hij bestreedt den heer Llngbeek (h.g.\ die vóór het amendement had gesproken, o.a. op grond dat geestelijken in dezen het voorbeeld moeten' geven. Dr. de Visser (c.h.) trad als bestrij der van het amendement op, niet omdat hij de geestelijken als een aparte clerus beschouwt hij stelt hen met leoken op één Üjn doch omdat bij oorlog in de natie groote behoefte zal bestaan aan geestelijke vertroosting en zorg. De heer TerLaan (s.d.) verdedigde een amendement om de jaarlijksche lich ting op hoogstens 18.000 man, in plaats van 19.500 man, te bepalen. Voorts brak hij een lans voor zijn amendement om de verkorting voor voorgeoefenden op 4 maanden te handhaven. De heer Van Zadelhof! (s.d.) lichtte een amendement toe om den duur der eerste oefening voor de zeemlllciens op 8 maanden te handhaven, Inplaats van 14 maanden, zooals de regeering voor stelt. Ook had hij een amendement inge diend om de bepaling te handhaven, dat zeemiliciens bijl onvoorziene omstandig heden zonder hun toestemming niet lan ger dan 12 maanden In werkelijken dienst kunnen worden gehouden. De regeering had voorgesteld om hen in dienst te hou- dqn zoolang die omstandigheden het noo- dlg maken. De diensttijd voor vóór-geoefen- den en zeemlllciens. Over deze amendementen wordt vrü langdurig gedebatteerd; de heer D e o- k e r s (ric.) betoogde met klem de nood zakelijkheid van handhaving van vier maanden verkorting voor de voorgeoefen den, een maatregel, dien hij en' het over- groote deel van zijn fraotie in het belang van de defensie en van het vooroefenings instituut acht. Het deed hem leed, dat de minister het amendement-Van Rappard (81/, maand' verkorting) had overgenomen. Hij vond den oud-minister Van Dijk (aj.) tegenover zioh, die krachtig het voorstel des ministers in zake de verkor ting van den diensttijd voor voorgeoefen den verdedigde. Doch met verlenging van den diensttijd voor zeeanillclens van 8 op 14 maanden ging hij niet mede, evenmin als dr. Langman (o.-h.), die eveneens bezwaren ontwikkelde tegen de militaire verplichtingen voor de zeemiliciens. Ook de heer v. d. Bilt (r.k.) had zich daar tegen verklaard. Gezien de oppositie nam de minister, naar de voorzitter mede deelde, het voorstel terug om den dienst tijd voor zeemiliciens op 14 maanden te brengen; deze blijft dus acht maanden. Daardoor verviel het desbetreffende amendement 'De heer Te Ir Laan (s.d.) kwam nog met een nieuw amendement, om voor vrijgestelde geestelijken geen anderen aan te wijzen. Minister Lambooy bestreed do ver schillende amendementen; hij vreesde ln geenen deele, dat het vooroefeningsinsti tuut zou aangetast worden door de ver korting van den diensttijd voor voorge oefenden op 81/» maand te brengen. Het amendement-Ter Laan om het con tingent op 13.000 man te brengen werd verworpen met 60 tegen 24 stemmen. Het amendement-Ter laan tot vermin dering van het contingent met de vrijge stelde geestelijke (pion. 600 personen) on derging met 61 tegen 23 stemmen het zelfde lot. Het amendement-Ter Laan om de ver korting van den eerste-oefeningstijd voor voorgeoefenden op vier maanden te hand haven, werd aangenomen met 62 tegen 22 stemmen. Het amendement-Ter Laan om de be paling te handhaven dat zeemiliciens bij onvoorziene omstandigheden zonder hun toestemming, niet langer dan 12 maanden in dienst kunnen gehouden worden, werd aangenomen met 62 tegen 18 stemmen. Het amendement-Ter Laan op art. 83 om de ziekenverplegers in de toekomst vrij te blijven stellen van herhalingsoefe ningen en dus den toestand te laten zoo als hij tot heden is geweest, werd na be strijding van den minister nog aangehou den, in verband met de aanhouding van dit artikel. grond! daarvan trok de heer Ter Laan zijn amendement in. Op verzoek van den heer Deckers bracht de minister nog een verduidelijking aan waarbij wordt be paald, dat die herhalingsoefeningen over twee tijdvakken worden verdeeld, tenzij aan dienstplichtigen op hun verzoek wordt vergund! deze over meer tijdvakken te verdeelon. Het desbetreffende artikel werd goed gekeurd met 60 tegen 19 stemmen. Ten slotte werd' bij zitten en opstaan het aangehouden ameridement-Ter Laan verworpen om ziekenverplegers ln de toe komst van herhalingsoefeningen vrij te stellen. Voorts werd goedgekeurd het aangehouden artikel in zake de herha lingsoefeningen, dat z. h. a werd aange nomen, overeenkomstig de reeds gemelde, door de regeering aangebrachte wijzi ging. Vóór de eindstemming verklaarde de heer TerLaan (ad.) dat de s.d. door de verbeteringen die het ontwerp had onder gaan, zich er niet tegen zouden verzetten. Het wetsontwerp tot wijziging der Dienst plichtwet werd daarop met algemeene (65) stemmen aangenomen. LUCHTVAART. De derde herhalingsoefening. Bij het amendement van denzelfden .afgevaardigde om de mogelijkheid van de derde herhalingsoefening te voor komen, wees de Minister er op, dat de bedoeling van de voorgestelde bepa ling om de herhalingsoefeningen in den regel over twee tijdvakken te verdoelen ©r toe strekt, om dienstplichtigen te hel pen. Met deze wet. zoo zeide de minister, is de .regeering niet gerechtigd een derde herhaling*oefening in te voeraa. Op TEGENSLAG VAN OCEAAN VLIEGERS. Uit St John, in Newfoundiand, wordt gemeld dat Juffrouw Eerhart en de vlie ger Hultz, nadat zij vijftien maal vergeefs moeite hadden gedaan met hun vliegtuig Frlendshlp van den grond te komen voor een tocht over den Noordelijken Atlanti- sohen Oceaan naar Europa, thans de rou te over de Azoren zullen némen. Dienten gevolge kunnen zij hun voorraad benzine tot 700 gallon verminderen en zal het toe stel gemakkelijker op kunnen vliegen. Tevens wordt uit Harbour Grace, een andere Newfoundlandsche haven, bericht, dat juffrouw Boll en hare metgezellen aan boord van het vliegtuig Miss Oolumbia be sloten hebben, niet vóór den 16den liun voorgenomen reis over den Atlantlschen Oceaan te beginnen. Middelerwijl zullen zij hun toestel nakijken en benzine In nemen. Zij hopen dat het weer dan beter geworden zal zlja ERNSTIG VLIEGONGELUK. Zeven zwaar gewonden. Donderdagmorgen heeft een Zwitsorsoh verkeersvliegtuig in een weide bü stadje Nierderad bij Frankfort a.d. M. noodlanding moeten doen. die zoo plotse ling uitgevoerd moest worden, dat de drie passagiers, een echtpaar en een muziek leeraar, allo ernstige Inwendige kwetsu ren opliepen. De bestuurder kreeg een dubbele beenbreuk. BU de daling konden eenlge op de we! de spelende kinderen niet snel genoeg u. den weg komen, zoodat een tuindersleer ling een klap kreeg en met een ernstigen schedelbreuk opgenomen werd. en drié an dere kinderen eveneens inwendige kwe suren opliepen. Alle zeven gewonden zijn naar een ziekenhuis vervoerd. tl VLIEGTUIGEN DOOR STORM OVERVALLEN. Eenentwintig bombardeervllegtuigen die Woensdagavond om 9 uur Malzeville verlaten hadden ln de richting van Le Bour get zijn in den nacht in de buurt van Parijs door een zwaren storm overvallen. Het vliegterrein van Le Bourget was niet verlicht, tengevolge van een defect. Vier vliegtuigen konden landen: een, met vier man aan boord, verbrak de omheining, zonder dat daarbij iemand gewond werd een ander vliegtuig, dat bij Meaux daalde^ sloeg om en werd vernield, de inzittenden kregen lichte verwondingen; een ontred derde tweedekker viel by Luzarge: een luitenantwaarnemer is gedood.de bestuur der heeft zich met eeu valscherm in vei iigheid gebracht. Tusschen Beauvais en Le Bourget zijn drie vliegtuigen met averij gesignaleerd. Drie machines zijn vernield, maar ver dere slachtoffers zijn er niet. Alle andere vliegtuigen zijn veilig geland op verschil lende vliegvelden. DE TOCHT NAAR EVDIE EN TERUG, Niet ln 8 dagen. Het vliegtuig Princes Xenia met de hertogin van Beaford en kapitein Bar- nard wordt te Bushlr opgehouden wegens een defect aan den motor. Het zal zeker vier dagen duren, voor het naar Karaohi kan verder gaan. Toen het vliegtuig uit de wolk kwam zag men de inzittenden eruit vallen: oen voor een vielen drie donkere voorwer pen naar beneden, terwijl de motor van het toestel voortdreunde en dit met een razende vaart, zonder piloot, nog een kilometer ver door de luoht schoot, rake lings boven de daken van het villakwar tier, om ten slotte terecht te komen in een smalle laan, waar het te pletter viel zonder dat er, wonder boven wonder, Iemand door geraakt werd. Van de ongelukkige inzittenden viel er een middeD op bet plaveisel van de hoofdstraat, de tweede op het pannendak van een woonhuis en de derde op een fabrieksgebouw. De lijken waren zoo ver minkt, (Jat ze niet geïdentificeerd kon den worden. Dit is nu de tweede keer van dit jaar, dat er een militair, vliegtuig in bet ge bouwde gedeelte van de hoofdstad neer valt en de dagbladen dringen weer een-1 stemmi boven aan op een absoluut verbod om [g aan op een absol do stad te vliegen. SERGEANT GROENEN VERONGELUKT. Do houder van het tijdrccord voor vliegen. Gisteren is de Belgische sergeant Groe nen, die 5 Juni jongstleden het wereld tijdrecord vliegen met ravitailleering in de lucht op zijn naam vestigde, tijdens een vlucht boven het vliegveld Goidsenhoven bij Thienen verongelukt. Het vliegtuig plofte door onbekende oorzaak van honderd meter hoogte op den grond. Groenen weid doodelijk gewond onder de-ruïne weggehaald en stierf en kele minuten later. Een officier, luitenant Danckers, die zich eveneens in het toestel bevond, liep zware verwondingen op. Groenen was slechts 28 jaar oud. HET VLIEGONGELUK KOPENHAGEN. TE Over het afschuwelijke vliegongeluk dat Woensdagmiddag boven het drukste deel van Kopenhagen heeft plaats gehad wordt nog het volgende gemeld Een marlnewatervllegtulg was van het mll tairej etablissement opgestegen met twee jonge adelborsten otn manoeuvres uit U voeren boven de Sond. Op den terugweg werd koers gezet naar de stad, en wel naar het gedeelte, dat zich uit strekt langs de kust. Toeschouwers, die het vliegtuig gadesloegen, zagen het toestel verdwijnen in een donkere wolk om het na enkele oogenbllkken weer te voorschijn te zien komen, echeronderste boven gekserd mat da pontons naar om hoog. Nobllè afgedreven naar Karei XII eiland? Oslo, 15 Juni. De groep Noblle drijft thans naar het N.W. af, is Foyn gepas seerd en moet zioh nu op ongeveer 15 K.M. ken Oosten van Karei XII eiland bevinden. Nobile heeft verzocht hem zoo mogelijk geweren en munitie te laten brengen, daar hij bezoek van ijsberen heeft gehad. (Het N.T.B. meldt niet hoe het aan deze mededeelingen komt; men zal goed doen ze onder voorbehoud te aanvaarden. Red. N. R. Ct.). Amundsen's hulpverleening. Amundsen heeft zijn dankbaarheid be tuigd voor de schitterende handelwijze van de Fransche overheid, die hem een vliegtuig ter beschikking heeft gesteld. Amundsen zal zich met Guilbaud, den Franschen vlieger, haar Spitsbergen be geven en zal trachten ook luitenant Die- trlchson mee te nemen, die deel heeft uit gemaakt van zijn expeditie met vliegtui gen ln 1925 en die, naar Amundsen zei, te goed bekend is met de toestanden aan de Pool om hem voorbij te gaan. In dien feest heeft Amundsen dan ook aan de ransohe regeering geseind. De positie van de schip breukelingen. De Poolonderzoeker Gunnar Isachsen, ondervraagd over de positie van de schip breukelingen van de „Italia", heeft ver klaard. dat deze het gunstigst is voor de patroelje van drie man, die op weg is naar hot gebied, waar lullp te verwachten valt. De groep Nobile bevindt zich op ijs, dat ten slotte naar het Westen en Zuiden moet afdrijven. De derde groep echter is misschien zoover neergekomen, dat zij ©vaar loopt af te drijven naar het Zui- en, naar open water. De kou is om dezen tijd van het jaar niet bezwaarlijk. Ta temperatuur daalt 's nachts slechts onkelo graden onder nul. Sir Hubert Wilkins noemfie do positie van Nobile c.s. moeilijk en onplelzlerig, maar zij behoeft niet bepaald gevaarlijk te zijn. Zij zijn niet ver genoeg van de kust om zioh op min of meer betrouwbaar ijs te bevinden en te ver er vandaan om ge makkelijk gered te worden. De schotsen, waarop zij moeten ronddrijven, komen nu eens bij elkaar en wijken dan weer uiteen, nu eens schuiven zij over elkaar, dan weer dompelen zij onder. Sommigen zijn zoo klein als een kamer, andere hectaren groot. Hun kleur ln dezen tijd van het jaar ls van een vuil, geelachtig wit, ten gevolge van de ontbinding van planten en zeediertjes. De oppervlakte moet be dekt zijn met zachte, half gesmolten sneeuw, waarop men niét kan gaan liggen. Als zij trachten te slapen, moeten zij na een paar uur in een poel water liggen. Zij zullen waarschijnlijk in het warme ge deelte van den dag moeten slapen en in de koude uren heen en weer loopen om hun bloed in beweging te houden. De kou in dezen tijd van het jaar is niet groot, maar de temperatuur is net laag genoeg en de atmosfeer net vochtig genoeg om het verblijf veel onaangenamer te maken dan in den winter bij temperaturen van 40° en 50° onder nul. Als vliegtuigen hun opvouwbare booten kunnen brengen, kunnen de mannen In een week of vier tijds de kust bereiken. Lukt dit niet, dan kan het wel eind Sep tember of nog later worden voor zij ae kust bereiken. Als de ijstoestanden dit jaar normaal zijn, is het mogelijk, dat de ijsbrekers, die thans onderweg zijn, de schipbreukelingen bereiken. Onder de*huidige omstandigheden zullen de mannen met weinig voedsel toekunnen en drinkwater ls er in dezen tijd op het ijs volop. De kans op redding voor de zeven vermisten. Admiraal Cagni ls van meening, dat de positie van de .zeven mannen, die weg- edreven zijn met de „Italia", als zij maar eelhuids neer hebben kunnen komen, verre van hopeloos is. De expeditie van de Stella Polare onder den hertog van de Abruzzen, waarmee Oagnl ten tijde van de jongste eeuwswisseling het Poolgebied oezocht, heeft wel een heelen winter door- i?ebraoht onder de beschutting van tenten, die men van de zeilen gemaakt had, toen de Stella Polare'ln het ijs bekneld heeft gezeten, en andere expedities hebben soortgelijke ervaringen opgedaan. Hoe veel te makkelijker moet het filet voor het zevental van de „Italia" zijn om zioh be schutting te verschaffen, daar het de ma terialen maar voor het grijpen heeft. In het huidige seizoen ls de kou wel verre van ondragelijk. In Juni zaten Cagni en zijn makkers in do Teplitzbaai (eiland 'rins Rudolf, Frans Jozefland) half ge kleed buiten voor de tent zich te koeste ren in de zon. Moohten er gewonden zijn, an la gevaat voor Infectie ln Ieder geval muiten gesloten en zijn de omstandighe den voor heratel gunstig, op voorwaarde, dat men zich tegen bevriezen weet te weren. Wat de levensmiddelen betreft, kunnen de schipbreukelingen, zoo zij vuurwapens bezitten, behalve van hetgeen, dat nog aan boord geweest moet zijn, ook leven van de jaoht. Een ijsbeer kan velen menschen wekenlang tot voedsel strekken. Zoo'n beer is niet moeilijk te bemachtigen, daar deze dieren altijd trachten bij het kamp te komen en uit zichzelf niet aan vallen. Hij levert 400 K.G. vleesch op, dat ln dit klimaat uitstekend bewaard kan worden. Voor den dorst kan men het don kere ijs nemen, waar bet zout ia uitge- vroren. De Westwaartsche drift van het Ijs moet de schipbreukelingen ten slotte, alle winden ten spijt, tot dicht aan de kust van Spitsbergen brengen. De vliegtuigen moeten de rest doen. Men behoeft volgens Cagni niet bang te zijn, dat zij, als zij ln de nabilheid komen, de schipbreukeling ja niet zullen zien. Een donkere streep op het ijs van slechts een meter lengte ls al Kilometersver te zien. De holpverleenlng. De Russische IJsbreker stuurt recht op Kaap Smith aan. Rilser Larsen, de Noor- sehe vlieger, heeft bericht, dat hij een hondenspan met twee begeleiders aan wal heeft gezet. Deze zullen in het Noord- Oostland doordringen en aldaar depóts neerleggen. Volgens een niet bevestigd en ook uit Oslo tegengesproken bericht, zou een slee-expeditie de groep van drie man, die zich hadden afgescheiden, heb ben gevonden. Een tweede Italiaansohe hulp-expeditie onder majoor Penzo is gisterenochtend 8.20 Mannheim gepasseerd. Te Amsterdam wachtte men de Dornler-Wall op met op vouwbare booten met riemen en een klok- toerenteller; het vliegtuig was evenwel Vrijdag niet gekomen. Zeer goed moge lijk Is het, dat de vlieger, die 2000 L. ben zine aan boord heeft, ln noordelijke rich ting verder is gevlogen. De „Braganza" op weg. Het Norsk Telegrambureau méldt na der uit Klngsbay, dat de „Braganza" Donderdagmorgen, na de eilandjes aan de Noorwestkust van Oost-Spitsbergen te hebben gepasseerd, ten Noorden van het Moffen-eiland de reis heeft voortgezet In Oostelijke richting, te midden'van drijfijs, waar het schip bijna niet doorheen kan komen. Het Amerlkaansche luchtschip Los Angeles. Op een vraag van het Acht Uhr Abend blatt aan het Amerikaansche departe ment van marine, of dit het luchtschip Los Angeles voor de redding van Nobile beschikbaar wil stellen, weid geantwoord, dat het departement zeer betreurde niet met dit luchtschip aan het reddingwerk te kunnen deelnemen. Het vliegtuig met majoor Maddalena is Donderdag te Vadsoe aangekomen. Maddalena vertrok gisteren naar Ko ningsbaai. De IJsbreker Krassln. De ijsbreker Krpssin, die zal medewer ken aan de opsporing van de bemanning van de „Italia", ls gistermorgen van Sint Petersburg naar Koningsbaai vertrokken, waar hü 25 Juni hoopt aan te komen. Er is een vliegtuig aan boord. De Dornier-WalL Majoor Penzo, die op weg is om Nobile te zoeken, is gisteravond te 6 uur 10 in het vliegkamp te Schellingwoude gedaald. Indien vanochtend de weersomstandig heden gunstig zijn, zet hij zijn tocht naar Spitsbergen voort. De poolexpeditie grondig voorbereid. „De Telegraaf" schrift nog: Toen wij aan de loods van het vlieg kamp kwamen, stonden de belde officie ren de commandant en kapitein Croslo lullio in hun gryze-unlformjas-boven- Khaki-broek instructies te geven voor het nnemen van 2000 L. benzine en het ver wisselen van den toerenteller. Van hun eigen Instrument was de dynamo defect geraakt. Ook de opvouwbare booten, welke door de Klepperwerke ln Beleren beschik baar waren gesteld, werden ingeladen, zy bestaan uit walrushuid, met rubber over dekt en wegen tezamen ongeveer 60 K G Alen verwacht, dat ze by de reddingspo gingen van Noblle en de zynen zeer goede diensten zullen bewijzen. wy hebben aan boord ook nog een grootore valboot, die wij met lucht kunnen oppompen en waarin 30 man plaats kun nen nemen. Voorts hebben wy parachutes, om, even als majoor Maddalena van plan is, honden en sleeën neer te laten en ook lnstrumen- schapen wordt. Indien wil hierin alagen, kunnen wy generual Nobile en zijn be manning redden. XJit de berichten, welke tot ons ko men, zou men opmaken, dat liet ijs thans te zacht zou zijn voor oen landing. Of dit zoo ongiinstig ls, betwyfel Ik, zeide majoor Penzo. Wil hebben verster- kingen onder aan het toestel aangebracht, zoodat wy oen botsing mot hot Us mot vertrouwen tegemoet kunnon zien. Wordt het «tukgestooten, des te beter, wy kun nen met onze boot op het water drijven. Dag en nacht doorgewerkt. Wy hebben eonigo dagen noodig gehad om het toestel geheel naar onze wenachen om te bouwen, on de expeditie grondig voor te bereiden, vóndaar dut wy zulk een oponthoud hebben gehad. Kapitein Croslo Tulllo beeft voor ons vertrek nog een ge- heelon nacht doorgewerkt, om tegen den wil der ingenieurs in, de pllotenplaati zoodanig te veranderen, dat wy er zitten als in een dichte limousine. Wy zitten geheel Ingesloten en hebben niet den minsten last van den wind en ook niet van het geluid van den motor. Hebt u zulk slecht weer boven den Ryn gehad? vroeg de journalist. Vyf stormen doorworsteld. Verschrikkeiykl Wy hebben vandaag vyf stormen te doorworstelen gehad. Op onzen heelen tocht, van Marl na dl Pisa af, hebben wy slecht weer gehad. Even als majoor Maddalena hebben wy om de Alpen moeten vliegen. Te Mainz kregen wy zoo'n hevlgen regen, dat het ondocu- ïyk was, verder te vliegen. Onze bedoeling was, beter weer af te wachten, maar toen het zoo slecht bleef, zijn w-y toch weer opgestegen, omdat wy heden nog Schel lingwoude wilden bereiken. Iedereen was er verbaasd over te Malnz, want het was geen vliegweer. De Duitscher, die met een Dornier-Wall uit Friodrlchshafen hier heden verwacht wordt, ls nog niet aange komen en niemand weet, waar hy ge land ls. De laatste berichten. Koningsbaai, 16 Juni. Volgens de laat ste berichten bevindt de groep-Noblle zich nu op 80° 88' N.B. en 27° 49' W.L. Over de drie leden der expeditie, die' naar de Noordpunt van Spitsbergen onderweg zyn, is nog altijd geen nieuws, evenmin van de zeven menschen, die met het lucht schip meegesleurd zyn. Schagen. Wokeiyksche causerie. Volgens de Handels-aardrykskunde van Dr. Kuipers, die zyn werk uit officieele gegevens heeft samengesteld, was do Scha ger markt eens de derde wolveemarkt van Noord-Holland..De volgorde was Pur- merend, Texel, Schagen. Schagen heeft evenwel zyn plaats aan andere markten moeten afstaan. De hoofdzaak is geweest het gebrek aan een goeden waterweg als middel van vervoer. Wanneer Schagen by de graving van het Groot Noordholl. Kanaal, terstond in verbinding met dit kanaal was gebracht, dan zoude terug-' gang van de wolveemarkt nooit zoo be langrijk zyn geworden als het geval ls geweest. Het is voornamelijk aan het weg- biyven van de lammeren van Texel, dat de vermindering ls ontstaan. Voor onge veer 40 Jaar werden die lammeren eerst van Texel naar Den Helder gebracht, en dan gingen ze met watervoertuigen langs het Kanaal naar de Stolpen, vanwaar ze naar Schagen werden gedreven. Dat was een lastig, tydroovend en kostbaar ver voer. De tusschenhandel bracht ze van hier naar Leiden. Thans gaan de lamme ren rechtstreeks van Texel naar Lelden. Volgens de opgaven uit Texel, werden er Maandag 1408, en Donderdag 4418 lam meren met. 8 stoombooten en 2 motor booten van Texel verzonden. Wy zien ook hieruit dat een kanaal voor Schagen van de grootste beteekenis is. Dan was de dubbele overlading en dry- ving niet noodig geweest. Marktovenlcht. 't Was Donderdag te Schagen eene eigenaardige markt. Hoewel er weinig kooplui en minder vraag in den handel was, waren de pryzen meerendeels wel zoo hoog als verleden week. Vette koeien liepen van 1.10 tot 1.15, 2e kwaliteit 0.95 tot 1.05 en 8e kw. 0.80 tot 0.90 Melk- en kalfkoeien bleven pryshoudend: 160 tot 876. Wy zagen een vet kalf van 6 weken verkoopen voor f 67. Nuch tere kalveren waren in den beginne goed, doch omstreeks 8 uur liep de prys plot seling 2 a 8 terug, zoodat die handel •stug staat: 9 a 15. Schapen waren Iets hooger, met na de markt van 11 Juni te Texel, waar de prys hooger was, wel te denken was. Jonge vette schapen, geknipt, 80, vette overhouders 84, wat met 10 wol- geld 44 wordt. Ultvoerlammeren 20 en 24, voor de welde 16 a 21. Var kens zyn weer tot den ouden prys terug- geloopen. Zouters 27 a 29 cent, goede slachtvarkens tot B2 cent De roode winterkool De goede resultaten van de roode win terkool in dit voorjaar zyn Van Invloed geweest op de teelt voor dit Jaar. De ver- koopers van planten op de markt te Scha gen noteerden belangrijke bestellingen» voor leveringen op korten tyd. Te Winkel ls een plan besproken om te onderzoeken In hoeverre het mogeiyk zal zijn, dat de polderwegen van den polder r --- aard en Groet later in verbinding kun- iuL 51 uiïïf6./ te waar-nan wordén gebracht met de wegen van door de mogelijkheid v*a een landing ge- 'den Wierlagesmecrpolder.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 10