UIT DEN OMTREK
DE OPSPORING VAN NOBILE EN DE ZIJNEN.
TWEEDE KAMER.
GEEN VERLENGING VAN DEN DIENSTTIJD VOOR
ZEEMILICIENS.
Geen verlaging van het Contingent De dlenBttfld van voor-
geoefenden en nemlltciens niet verlengd. Geestelijken
bleven vrQ.
De Tweede Kamer wan Donderdag aan
de artikelagewljze behandeling van bet
wetsontwerp tot wijziging van de Dienst
plichtwet toe.
Op art. 12 verdedigde de beer Duy-
ma er van Twist (a.-r.) een amende
ment om alle ingeschrevenen aan de keu
ring te doen onderwerpen; de heer Van
R a p p a r d Oib.) bestreed het, evenals de
minister. De heer Duyimaer van
Twist trok tenslotte zijn amendement
maar in.
De heer Ter Laan (s.-d.) trad in het
krijt voor een amendement om de vrijstel
ling van dienstplicht voor geestelijken en
aanstaande geestelijken op te heffen,
waarvan de heeren De okers (r.-k.) en
Oud (v.d.) echter niets moesten hebben;
deze laatste wees vooral op den indruk,
dien aanneming van het amendement zou
maken; inzonderheid de R.K. zouden het
voelen als een slag in het aangezicht. Hij
bestreedt den heer Llngbeek (h.g.\
die vóór het amendement had gesproken,
o.a. op grond dat geestelijken in dezen
het voorbeeld moeten' geven.
Dr. de Visser (c.h.) trad als bestrij
der van het amendement op, niet omdat
hij de geestelijken als een aparte clerus
beschouwt hij stelt hen met leoken op
één Üjn doch omdat bij oorlog in de
natie groote behoefte zal bestaan aan
geestelijke vertroosting en zorg.
De heer TerLaan (s.d.) verdedigde
een amendement om de jaarlijksche lich
ting op hoogstens 18.000 man, in plaats
van 19.500 man, te bepalen. Voorts brak
hij een lans voor zijn amendement om de
verkorting voor voorgeoefenden op 4
maanden te handhaven.
De heer Van Zadelhof! (s.d.)
lichtte een amendement toe om den duur
der eerste oefening voor de zeemlllciens
op 8 maanden te handhaven, Inplaats van
14 maanden, zooals de regeering voor
stelt. Ook had hij een amendement inge
diend om de bepaling te handhaven, dat
zeemiliciens bijl onvoorziene omstandig
heden zonder hun toestemming niet lan
ger dan 12 maanden In werkelijken dienst
kunnen worden gehouden. De regeering
had voorgesteld om hen in dienst te hou-
dqn zoolang die omstandigheden het noo-
dlg maken.
De diensttijd voor vóór-geoefen-
den en zeemlllciens.
Over deze amendementen wordt vrü
langdurig gedebatteerd; de heer D e o-
k e r s (ric.) betoogde met klem de nood
zakelijkheid van handhaving van vier
maanden verkorting voor de voorgeoefen
den, een maatregel, dien hij en' het over-
groote deel van zijn fraotie in het belang
van de defensie en van het vooroefenings
instituut acht. Het deed hem leed, dat de
minister het amendement-Van Rappard
(81/, maand' verkorting) had overgenomen.
Hij vond den oud-minister Van Dijk
(aj.) tegenover zioh, die krachtig het
voorstel des ministers in zake de verkor
ting van den diensttijd voor voorgeoefen
den verdedigde. Doch met verlenging van
den diensttijd voor zeeanillclens van 8 op
14 maanden ging hij niet mede, evenmin
als dr. Langman (o.-h.), die eveneens
bezwaren ontwikkelde tegen de militaire
verplichtingen voor de zeemiliciens. Ook
de heer v. d. Bilt (r.k.) had zich daar
tegen verklaard. Gezien de oppositie nam
de minister, naar de voorzitter mede
deelde, het voorstel terug om den dienst
tijd voor zeemiliciens op 14 maanden te
brengen; deze blijft dus acht maanden.
Daardoor verviel het desbetreffende
amendement 'De heer Te Ir Laan (s.d.)
kwam nog met een nieuw amendement,
om voor vrijgestelde geestelijken geen
anderen aan te wijzen.
Minister Lambooy bestreed do ver
schillende amendementen; hij vreesde ln
geenen deele, dat het vooroefeningsinsti
tuut zou aangetast worden door de ver
korting van den diensttijd voor voorge
oefenden op 81/» maand te brengen.
Het amendement-Ter Laan om het con
tingent op 13.000 man te brengen werd
verworpen met 60 tegen 24 stemmen.
Het amendement-Ter laan tot vermin
dering van het contingent met de vrijge
stelde geestelijke (pion. 600 personen) on
derging met 61 tegen 23 stemmen het
zelfde lot.
Het amendement-Ter Laan om de ver
korting van den eerste-oefeningstijd voor
voorgeoefenden op vier maanden te hand
haven, werd aangenomen met 62 tegen 22
stemmen.
Het amendement-Ter Laan om de be
paling te handhaven dat zeemiliciens bij
onvoorziene omstandigheden zonder hun
toestemming, niet langer dan 12 maanden
in dienst kunnen gehouden worden, werd
aangenomen met 62 tegen 18 stemmen.
Het amendement-Ter Laan op art. 83
om de ziekenverplegers in de toekomst
vrij te blijven stellen van herhalingsoefe
ningen en dus den toestand te laten zoo
als hij tot heden is geweest, werd na be
strijding van den minister nog aangehou
den, in verband met de aanhouding van
dit artikel.
grond! daarvan trok de heer Ter Laan
zijn amendement in. Op verzoek van den
heer Deckers bracht de minister nog een
verduidelijking aan waarbij wordt be
paald, dat die herhalingsoefeningen over
twee tijdvakken worden verdeeld, tenzij
aan dienstplichtigen op hun verzoek
wordt vergund! deze over meer tijdvakken
te verdeelon.
Het desbetreffende artikel werd goed
gekeurd met 60 tegen 19 stemmen.
Ten slotte werd' bij zitten en opstaan
het aangehouden ameridement-Ter Laan
verworpen om ziekenverplegers ln de toe
komst van herhalingsoefeningen vrij te
stellen. Voorts werd goedgekeurd het
aangehouden artikel in zake de herha
lingsoefeningen, dat z. h. a werd aange
nomen, overeenkomstig de reeds gemelde,
door de regeering aangebrachte wijzi
ging.
Vóór de eindstemming verklaarde de
heer TerLaan (ad.) dat de s.d. door de
verbeteringen die het ontwerp had onder
gaan, zich er niet tegen zouden verzetten.
Het wetsontwerp tot wijziging der Dienst
plichtwet werd daarop met algemeene
(65) stemmen aangenomen.
LUCHTVAART.
De derde herhalingsoefening.
Bij het amendement van denzelfden
.afgevaardigde om de mogelijkheid van
de derde herhalingsoefening te voor
komen, wees de Minister er op, dat
de bedoeling van de voorgestelde bepa
ling om de herhalingsoefeningen in den
regel over twee tijdvakken te verdoelen
©r toe strekt, om dienstplichtigen te hel
pen. Met deze wet. zoo zeide de minister,
is de .regeering niet gerechtigd een derde
herhaling*oefening in te voeraa. Op
TEGENSLAG VAN OCEAAN
VLIEGERS.
Uit St John, in Newfoundiand, wordt
gemeld dat Juffrouw Eerhart en de vlie
ger Hultz, nadat zij vijftien maal vergeefs
moeite hadden gedaan met hun vliegtuig
Frlendshlp van den grond te komen voor
een tocht over den Noordelijken Atlanti-
sohen Oceaan naar Europa, thans de rou
te over de Azoren zullen némen. Dienten
gevolge kunnen zij hun voorraad benzine
tot 700 gallon verminderen en zal het toe
stel gemakkelijker op kunnen vliegen.
Tevens wordt uit Harbour Grace, een
andere Newfoundlandsche haven, bericht,
dat juffrouw Boll en hare metgezellen aan
boord van het vliegtuig Miss Oolumbia be
sloten hebben, niet vóór den 16den liun
voorgenomen reis over den Atlantlschen
Oceaan te beginnen. Middelerwijl zullen
zij hun toestel nakijken en benzine In
nemen. Zij hopen dat het weer dan beter
geworden zal zlja
ERNSTIG VLIEGONGELUK.
Zeven zwaar gewonden.
Donderdagmorgen heeft een Zwitsorsoh
verkeersvliegtuig in een weide bü
stadje Nierderad bij Frankfort a.d. M.
noodlanding moeten doen. die zoo plotse
ling uitgevoerd moest worden, dat de drie
passagiers, een echtpaar en een muziek
leeraar, allo ernstige Inwendige kwetsu
ren opliepen. De bestuurder kreeg een
dubbele beenbreuk.
BU de daling konden eenlge op de we!
de spelende kinderen niet snel genoeg u.
den weg komen, zoodat een tuindersleer
ling een klap kreeg en met een ernstigen
schedelbreuk opgenomen werd. en drié an
dere kinderen eveneens inwendige kwe
suren opliepen. Alle zeven gewonden zijn
naar een ziekenhuis vervoerd.
tl VLIEGTUIGEN DOOR STORM
OVERVALLEN.
Eenentwintig bombardeervllegtuigen
die Woensdagavond om 9 uur Malzeville
verlaten hadden ln de richting van Le Bour
get zijn in den nacht in de buurt van Parijs
door een zwaren storm overvallen. Het
vliegterrein van Le Bourget was niet
verlicht, tengevolge van een defect. Vier
vliegtuigen konden landen: een, met vier
man aan boord, verbrak de omheining,
zonder dat daarbij iemand gewond werd
een ander vliegtuig, dat bij Meaux daalde^
sloeg om en werd vernield, de inzittenden
kregen lichte verwondingen; een ontred
derde tweedekker viel by Luzarge: een
luitenantwaarnemer is gedood.de bestuur
der heeft zich met eeu valscherm in vei
iigheid gebracht. Tusschen Beauvais en
Le Bourget zijn drie vliegtuigen met
averij gesignaleerd.
Drie machines zijn vernield, maar ver
dere slachtoffers zijn er niet. Alle andere
vliegtuigen zijn veilig geland op verschil
lende vliegvelden.
DE TOCHT NAAR EVDIE EN TERUG,
Niet ln 8 dagen.
Het vliegtuig Princes Xenia met de
hertogin van Beaford en kapitein Bar-
nard wordt te Bushlr opgehouden wegens
een defect aan den motor. Het zal zeker
vier dagen duren, voor het naar Karaohi
kan verder gaan.
Toen het vliegtuig uit de wolk kwam
zag men de inzittenden eruit vallen: oen
voor een vielen drie donkere voorwer
pen naar beneden, terwijl de motor van
het toestel voortdreunde en dit met een
razende vaart, zonder piloot, nog een
kilometer ver door de luoht schoot, rake
lings boven de daken van het villakwar
tier, om ten slotte terecht te komen in een
smalle laan, waar het te pletter viel
zonder dat er, wonder boven wonder,
Iemand door geraakt werd.
Van de ongelukkige inzittenden viel
er een middeD op bet plaveisel van de
hoofdstraat, de tweede op het pannendak
van een woonhuis en de derde op een
fabrieksgebouw. De lijken waren zoo ver
minkt, (Jat ze niet geïdentificeerd kon
den worden.
Dit is nu de tweede keer van dit jaar,
dat er een militair, vliegtuig in bet ge
bouwde gedeelte van de hoofdstad neer
valt en de dagbladen dringen weer een-1
stemmi
boven
aan op een absoluut verbod om
[g aan op een absol
do stad te vliegen.
SERGEANT GROENEN
VERONGELUKT.
Do houder van het tijdrccord
voor vliegen.
Gisteren is de Belgische sergeant Groe
nen, die 5 Juni jongstleden het wereld
tijdrecord vliegen met ravitailleering in de
lucht op zijn naam vestigde, tijdens een
vlucht boven het vliegveld Goidsenhoven
bij Thienen verongelukt.
Het vliegtuig plofte door onbekende
oorzaak van honderd meter hoogte op den
grond. Groenen weid doodelijk gewond
onder de-ruïne weggehaald en stierf en
kele minuten later. Een officier, luitenant
Danckers, die zich eveneens in het toestel
bevond, liep zware verwondingen op.
Groenen was slechts 28 jaar oud.
HET VLIEGONGELUK
KOPENHAGEN.
TE
Over het afschuwelijke vliegongeluk
dat Woensdagmiddag boven het drukste
deel van Kopenhagen heeft plaats gehad
wordt nog het volgende gemeld
Een marlnewatervllegtulg was van het
mll tairej etablissement opgestegen met
twee jonge adelborsten otn manoeuvres
uit U voeren boven de Sond. Op den
terugweg werd koers gezet naar de stad,
en wel naar het gedeelte, dat zich uit
strekt langs de kust. Toeschouwers, die
het vliegtuig gadesloegen, zagen het
toestel verdwijnen in een donkere wolk
om het na enkele oogenbllkken weer te
voorschijn te zien komen, echeronderste
boven gekserd mat da pontons naar om
hoog.
Nobllè afgedreven naar Karei
XII eiland?
Oslo, 15 Juni. De groep Noblle drijft
thans naar het N.W. af, is Foyn gepas
seerd en moet zioh nu op ongeveer 15
K.M. ken Oosten van Karei XII eiland
bevinden. Nobile heeft verzocht hem zoo
mogelijk geweren en munitie te laten
brengen, daar hij bezoek van ijsberen
heeft gehad. (Het N.T.B. meldt niet hoe
het aan deze mededeelingen komt; men
zal goed doen ze onder voorbehoud te
aanvaarden. Red. N. R. Ct.).
Amundsen's hulpverleening.
Amundsen heeft zijn dankbaarheid be
tuigd voor de schitterende handelwijze
van de Fransche overheid, die hem een
vliegtuig ter beschikking heeft gesteld.
Amundsen zal zich met Guilbaud, den
Franschen vlieger, haar Spitsbergen be
geven en zal trachten ook luitenant Die-
trlchson mee te nemen, die deel heeft uit
gemaakt van zijn expeditie met vliegtui
gen ln 1925 en die, naar Amundsen zei,
te goed bekend is met de toestanden aan
de Pool om hem voorbij te gaan. In dien
feest heeft Amundsen dan ook aan de
ransohe regeering geseind.
De positie van de schip
breukelingen.
De Poolonderzoeker Gunnar Isachsen,
ondervraagd over de positie van de schip
breukelingen van de „Italia", heeft ver
klaard. dat deze het gunstigst is voor de
patroelje van drie man, die op weg is naar
hot gebied, waar lullp te verwachten valt.
De groep Nobile bevindt zich op ijs, dat
ten slotte naar het Westen en Zuiden
moet afdrijven. De derde groep echter is
misschien zoover neergekomen, dat zij
©vaar loopt af te drijven naar het Zui-
en, naar open water.
De kou is om dezen tijd van het jaar
niet bezwaarlijk. Ta temperatuur daalt
's nachts slechts onkelo graden onder nul.
Sir Hubert Wilkins noemfie do positie
van Nobile c.s. moeilijk en onplelzlerig,
maar zij behoeft niet bepaald gevaarlijk te
zijn. Zij zijn niet ver genoeg van de kust
om zioh op min of meer betrouwbaar ijs
te bevinden en te ver er vandaan om ge
makkelijk gered te worden. De schotsen,
waarop zij moeten ronddrijven, komen nu
eens bij elkaar en wijken dan weer uiteen,
nu eens schuiven zij over elkaar, dan weer
dompelen zij onder. Sommigen zijn zoo
klein als een kamer, andere hectaren
groot. Hun kleur ln dezen tijd van het
jaar ls van een vuil, geelachtig wit, ten
gevolge van de ontbinding van planten
en zeediertjes. De oppervlakte moet be
dekt zijn met zachte, half gesmolten
sneeuw, waarop men niét kan gaan liggen.
Als zij trachten te slapen, moeten zij na
een paar uur in een poel water liggen. Zij
zullen waarschijnlijk in het warme ge
deelte van den dag moeten slapen en in
de koude uren heen en weer loopen om
hun bloed in beweging te houden. De kou
in dezen tijd van het jaar is niet groot,
maar de temperatuur is net laag genoeg
en de atmosfeer net vochtig genoeg om
het verblijf veel onaangenamer te maken
dan in den winter bij temperaturen van
40° en 50° onder nul.
Als vliegtuigen hun opvouwbare booten
kunnen brengen, kunnen de mannen In
een week of vier tijds de kust bereiken.
Lukt dit niet, dan kan het wel eind Sep
tember of nog later worden voor zij ae
kust bereiken. Als de ijstoestanden dit
jaar normaal zijn, is het mogelijk, dat de
ijsbrekers, die thans onderweg zijn, de
schipbreukelingen bereiken.
Onder de*huidige omstandigheden zullen
de mannen met weinig voedsel toekunnen
en drinkwater ls er in dezen tijd op het
ijs volop.
De kans op redding voor de
zeven vermisten.
Admiraal Cagni ls van meening, dat de
positie van de .zeven mannen, die weg-
edreven zijn met de „Italia", als zij maar
eelhuids neer hebben kunnen komen,
verre van hopeloos is. De expeditie van
de Stella Polare onder den hertog van de
Abruzzen, waarmee Oagnl ten tijde van
de jongste eeuwswisseling het Poolgebied
oezocht, heeft wel een heelen winter door-
i?ebraoht onder de beschutting van tenten,
die men van de zeilen gemaakt had, toen
de Stella Polare'ln het ijs bekneld heeft
gezeten, en andere expedities hebben
soortgelijke ervaringen opgedaan. Hoe
veel te makkelijker moet het filet voor het
zevental van de „Italia" zijn om zioh be
schutting te verschaffen, daar het de ma
terialen maar voor het grijpen heeft.
In het huidige seizoen ls de kou wel
verre van ondragelijk. In Juni zaten Cagni
en zijn makkers in do Teplitzbaai (eiland
'rins Rudolf, Frans Jozefland) half ge
kleed buiten voor de tent zich te koeste
ren in de zon. Moohten er gewonden zijn,
an la gevaat voor Infectie ln Ieder geval
muiten gesloten en zijn de omstandighe
den voor heratel gunstig, op voorwaarde,
dat men zich tegen bevriezen weet te
weren. Wat de levensmiddelen betreft,
kunnen de schipbreukelingen, zoo zij
vuurwapens bezitten, behalve van hetgeen,
dat nog aan boord geweest moet zijn, ook
leven van de jaoht. Een ijsbeer kan velen
menschen wekenlang tot voedsel strekken.
Zoo'n beer is niet moeilijk te bemachtigen,
daar deze dieren altijd trachten bij het
kamp te komen en uit zichzelf niet aan
vallen. Hij levert 400 K.G. vleesch op, dat
ln dit klimaat uitstekend bewaard kan
worden. Voor den dorst kan men het don
kere ijs nemen, waar bet zout ia uitge-
vroren. De Westwaartsche drift van het
Ijs moet de schipbreukelingen ten slotte,
alle winden ten spijt, tot dicht aan de kust
van Spitsbergen brengen. De vliegtuigen
moeten de rest doen. Men behoeft volgens
Cagni niet bang te zijn, dat zij, als zij ln
de nabilheid komen, de schipbreukeling ja
niet zullen zien. Een donkere streep op
het ijs van slechts een meter lengte ls al
Kilometersver te zien.
De holpverleenlng.
De Russische IJsbreker stuurt recht op
Kaap Smith aan. Rilser Larsen, de Noor-
sehe vlieger, heeft bericht, dat hij een
hondenspan met twee begeleiders aan wal
heeft gezet. Deze zullen in het Noord-
Oostland doordringen en aldaar depóts
neerleggen. Volgens een niet bevestigd
en ook uit Oslo tegengesproken bericht,
zou een slee-expeditie de groep van drie
man, die zich hadden afgescheiden, heb
ben gevonden.
Een tweede Italiaansohe hulp-expeditie
onder majoor Penzo is gisterenochtend
8.20 Mannheim gepasseerd. Te Amsterdam
wachtte men de Dornler-Wall op met op
vouwbare booten met riemen en een klok-
toerenteller; het vliegtuig was evenwel
Vrijdag niet gekomen. Zeer goed moge
lijk Is het, dat de vlieger, die 2000 L. ben
zine aan boord heeft, ln noordelijke rich
ting verder is gevlogen.
De „Braganza" op weg.
Het Norsk Telegrambureau méldt na
der uit Klngsbay, dat de „Braganza"
Donderdagmorgen, na de eilandjes aan de
Noorwestkust van Oost-Spitsbergen te
hebben gepasseerd, ten Noorden van het
Moffen-eiland de reis heeft voortgezet In
Oostelijke richting, te midden'van drijfijs,
waar het schip bijna niet doorheen kan
komen.
Het Amerlkaansche luchtschip
Los Angeles.
Op een vraag van het Acht Uhr Abend
blatt aan het Amerikaansche departe
ment van marine, of dit het luchtschip
Los Angeles voor de redding van Nobile
beschikbaar wil stellen, weid geantwoord,
dat het departement zeer betreurde niet
met dit luchtschip aan het reddingwerk
te kunnen deelnemen.
Het vliegtuig met majoor Maddalena is
Donderdag te Vadsoe aangekomen.
Maddalena vertrok gisteren naar Ko
ningsbaai.
De IJsbreker Krassln.
De ijsbreker Krpssin, die zal medewer
ken aan de opsporing van de bemanning
van de „Italia", ls gistermorgen van Sint
Petersburg naar Koningsbaai vertrokken,
waar hü 25 Juni hoopt aan te komen. Er
is een vliegtuig aan boord.
De Dornier-WalL
Majoor Penzo, die op weg is om Nobile
te zoeken, is gisteravond te 6 uur 10 in
het vliegkamp te Schellingwoude gedaald.
Indien vanochtend de weersomstandig
heden gunstig zijn, zet hij zijn tocht naar
Spitsbergen voort.
De poolexpeditie grondig
voorbereid.
„De Telegraaf" schrift nog:
Toen wij aan de loods van het vlieg
kamp kwamen, stonden de belde officie
ren de commandant en kapitein Croslo
lullio in hun gryze-unlformjas-boven-
Khaki-broek instructies te geven voor het
nnemen van 2000 L. benzine en het ver
wisselen van den toerenteller. Van hun
eigen Instrument was de dynamo defect
geraakt. Ook de opvouwbare booten, welke
door de Klepperwerke ln Beleren beschik
baar waren gesteld, werden ingeladen, zy
bestaan uit walrushuid, met rubber over
dekt en wegen tezamen ongeveer 60 K G
Alen verwacht, dat ze by de reddingspo
gingen van Noblle en de zynen zeer goede
diensten zullen bewijzen.
wy hebben aan boord ook nog een
grootore valboot, die wij met lucht kunnen
oppompen en waarin 30 man plaats kun
nen nemen.
Voorts hebben wy parachutes, om, even
als majoor Maddalena van plan is, honden
en sleeën neer te laten en ook lnstrumen-
schapen wordt. Indien wil hierin alagen,
kunnen wy generual Nobile en zijn be
manning redden.
XJit de berichten, welke tot ons ko
men, zou men opmaken, dat liet ijs thans
te zacht zou zijn voor oen landing.
Of dit zoo ongiinstig ls, betwyfel Ik,
zeide majoor Penzo. Wil hebben verster-
kingen onder aan het toestel aangebracht,
zoodat wy oen botsing mot hot Us mot
vertrouwen tegemoet kunnon zien. Wordt
het «tukgestooten, des te beter, wy kun
nen met onze boot op het water drijven.
Dag en nacht doorgewerkt.
Wy hebben eonigo dagen noodig gehad
om het toestel geheel naar onze wenachen
om te bouwen, on de expeditie grondig
voor te bereiden, vóndaar dut wy zulk een
oponthoud hebben gehad. Kapitein Croslo
Tulllo beeft voor ons vertrek nog een ge-
heelon nacht doorgewerkt, om tegen den
wil der ingenieurs in, de pllotenplaati
zoodanig te veranderen, dat wy er zitten
als in een dichte limousine. Wy zitten
geheel Ingesloten en hebben niet den
minsten last van den wind en ook niet van
het geluid van den motor.
Hebt u zulk slecht weer boven den
Ryn gehad? vroeg de journalist.
Vyf stormen doorworsteld.
Verschrikkeiykl Wy hebben vandaag
vyf stormen te doorworstelen gehad. Op
onzen heelen tocht, van Marl na dl Pisa
af, hebben wy slecht weer gehad. Even
als majoor Maddalena hebben wy om de
Alpen moeten vliegen. Te Mainz kregen
wy zoo'n hevlgen regen, dat het ondocu-
ïyk was, verder te vliegen. Onze bedoeling
was, beter weer af te wachten, maar toen
het zoo slecht bleef, zijn w-y toch weer
opgestegen, omdat wy heden nog Schel
lingwoude wilden bereiken. Iedereen was
er verbaasd over te Malnz, want het was
geen vliegweer. De Duitscher, die met
een Dornier-Wall uit Friodrlchshafen hier
heden verwacht wordt, ls nog niet aange
komen en niemand weet, waar hy ge
land ls.
De laatste berichten.
Koningsbaai, 16 Juni. Volgens de laat
ste berichten bevindt de groep-Noblle zich
nu op 80° 88' N.B. en 27° 49' W.L. Over
de drie leden der expeditie, die' naar de
Noordpunt van Spitsbergen onderweg
zyn, is nog altijd geen nieuws, evenmin
van de zeven menschen, die met het lucht
schip meegesleurd zyn.
Schagen.
Wokeiyksche causerie.
Volgens de Handels-aardrykskunde van
Dr. Kuipers, die zyn werk uit officieele
gegevens heeft samengesteld, was do Scha
ger markt eens de derde wolveemarkt
van Noord-Holland..De volgorde was Pur-
merend, Texel, Schagen. Schagen heeft
evenwel zyn plaats aan andere markten
moeten afstaan. De hoofdzaak is geweest
het gebrek aan een goeden waterweg als
middel van vervoer. Wanneer Schagen
by de graving van het Groot Noordholl.
Kanaal, terstond in verbinding met dit
kanaal was gebracht, dan zoude terug-'
gang van de wolveemarkt nooit zoo be
langrijk zyn geworden als het geval ls
geweest. Het is voornamelijk aan het weg-
biyven van de lammeren van Texel, dat
de vermindering ls ontstaan. Voor onge
veer 40 Jaar werden die lammeren eerst
van Texel naar Den Helder gebracht, en
dan gingen ze met watervoertuigen langs
het Kanaal naar de Stolpen, vanwaar ze
naar Schagen werden gedreven. Dat was
een lastig, tydroovend en kostbaar ver
voer. De tusschenhandel bracht ze van
hier naar Leiden. Thans gaan de lamme
ren rechtstreeks van Texel naar Lelden.
Volgens de opgaven uit Texel, werden
er Maandag 1408, en Donderdag 4418 lam
meren met. 8 stoombooten en 2 motor
booten van Texel verzonden.
Wy zien ook hieruit dat een kanaal voor
Schagen van de grootste beteekenis is.
Dan was de dubbele overlading en dry-
ving niet noodig geweest.
Marktovenlcht.
't Was Donderdag te Schagen eene
eigenaardige markt. Hoewel er weinig
kooplui en minder vraag in den handel
was, waren de pryzen meerendeels wel
zoo hoog als verleden week. Vette koeien
liepen van 1.10 tot 1.15, 2e kwaliteit
0.95 tot 1.05 en 8e kw. 0.80 tot 0.90
Melk- en kalfkoeien bleven pryshoudend:
160 tot 876. Wy zagen een vet kalf
van 6 weken verkoopen voor f 67. Nuch
tere kalveren waren in den beginne goed,
doch omstreeks 8 uur liep de prys plot
seling 2 a 8 terug, zoodat die handel
•stug staat: 9 a 15. Schapen waren Iets
hooger, met na de markt van 11 Juni te
Texel, waar de prys hooger was, wel te
denken was.
Jonge vette schapen, geknipt, 80,
vette overhouders 84, wat met 10 wol-
geld 44 wordt. Ultvoerlammeren 20
en 24, voor de welde 16 a 21. Var
kens zyn weer tot den ouden prys terug-
geloopen. Zouters 27 a 29 cent, goede
slachtvarkens tot B2 cent
De roode winterkool
De goede resultaten van de roode win
terkool in dit voorjaar zyn Van Invloed
geweest op de teelt voor dit Jaar. De ver-
koopers van planten op de markt te Scha
gen noteerden belangrijke bestellingen»
voor leveringen op korten tyd.
Te Winkel ls een plan besproken om te
onderzoeken In hoeverre het mogeiyk zal
zijn, dat de polderwegen van den polder
r --- aard en Groet later in verbinding kun-
iuL 51 uiïïf6./ te waar-nan wordén gebracht met de wegen van
door de mogelijkheid v*a een landing ge- 'den Wierlagesmecrpolder.