UIT DEN OMTREK
meldt men nader, dat de heer Van Heel
die te zamen met den heer Passier Vrij
dag met zijn auto bij den onbewaakten
overweg te Zoeterwoude met een goede
rentrein in botsing Is gekomen,
avond omstreeks hall twaalf aan
men verwondingen is overleden. Hij lë
een vrouw en 6 kinderen na.
Het uitzicht op de spoG ^-
plaatse is bijna geheel vrij. Ui
moedt, dat de inzittenden doo
zonlicht verblind zijn.
ONDERWIJS PER RADIO.
Een Ixmdlensch conrespomdiemt' vam JDe
Telegraaf" verhaalt viam eiem Hes, dlte hij bojf-
woonde aan een sobooL, waar o.a. ook ondier-
wijs 'per radïto gegeven warldlt
(In een Lonidlensche openbare school heb
ben' wijl onlangs die radlinies bijgewoond Het
was eerst een halfuur aardiiijksikuinldle; d'e
omiriohltbare docent vertieldle wat hiji al zoo
gezien hiadl op leen iels van Engeland! naar
Australië, wie kregen allerlei wetenswaar
digs te hoeren over die plaatsen!, diiie hiij pas-
seerdle, over helt SuericamaaA, waarvan dë
hooge kanaaünechten dë kortere reisroute
duuirldler maakten dam dë langere via Kaap
stad en over het Austrahsohe gernleenebeet
zelf. Hlierop volgde een tweede halfuuT met
een stukje historie van het Britsche Rijk,
zeer up to date, daar er dien status dier Do
minions in wend behandeld, werkelijk dn
voor jeugdige hersens begrijpelijke bewoor
dingen. Die 'leerlingen hadden hun boekjes
opengeslagen eni volgden nïet belangstelling
de les, waarbil die illustraties in hun boekjes
goede diensten Verrichtten evenals de aan
duidingen van dien onderwijzer op een
groote landkaart, Vele 'leerlingen maakten,
aaniteekeniingen. Zdj behoeven! dit niet te
deen, diochi het woedt wel aangemoedigd.
Later maken zij dan1 opstellen over het ge
hoorde, die zij weer zooveel! mogelijk trach
ten te illustreeren met siganetitleruplaatjes
e. op het onderwerp 'betrekking hebbend!
Zoo maken zij zelf d!an geïllustreerde ver
halen, die zij zorgvuldig bewaren.
(Wij kregen dien indruk dat, ondier feidimg
van een verstandig onderwijzer,, die, door
repeteeren, Weddend voorbereiden of na-
dleiie uitlegging vam punten die opheldering
eischen, het gedoceerde tot voie recht iaat
komen, de radio-les veel nut kam afwerpen
en in eem permanente geestelijke winöt kam
wonden omgezet. De leeftijdsgrens moet
niet te laag gesteld worden. Toevallig had
men dn de school, die wij bezochten, juist
dien dag een proefneming gedaan met jon
gere Mndenen van 6—8 jaar, hetgeen dae
van de lessen opstaken was een schijntje.
Doch voor de allerjongsten! zün de lessen
ook ndlet bedoeld
Naast de radio-schoolles is thans ook de
volksunfiversitaitscursuB per, radio aan het
opkomen. Reeds werken.' 1600 verschillende
instellingen voor cursussen aan volwasse
nen. hierin sameni Deze beweging staat nog
in het begin, doch ook lm deze richting zijtn
de, mogelijkheden nocr vele.
Uit dit alles blijkt, dat de radio-les zich
een vaste plaats aan het veroveren is in het
Engelsche onderwijsstelsel. Het beteekent
niet de auftamtattseering van de school door
den omroep. Maar wel de verrijking van
het teerprogram en de verspreiding der
wetenschap itLt de eerste hand aam het op
komend geslacht, dlat er het beste rijm voor
deel mee kan doen.
Zou een proefneming fln ons land!, -ter
ontlasting wan de gemeentelijke budgetten,
niet aan te bevelen zdjini? Red. Held. Crt.
CLEMENT ADER.
De eerste mensch die vloog.
Het was het vorig jaar 30 jaren geleden
dat voor het eerst in de geschiedenis der
menschheid een menschelljk wezen met
behulp der teóhniek door het luchtruim
wist te vliegen.
Het was de millionair Clement Ader,
de eerste mensch, die er ln slaagde om
met 'n toestel „zwaarder dan de lucht'
met 'n vliegtuig dus, zich van den grond
te verheffen. Als 20-jarig spoorweg amb
tenaar bij „Weg en Werken" in Frank
rijk, geraakte hij in geestdrift voor het
grootste vraagstuk uit dien tijd „hoe met
een toestel, zwaarder dan de lucht, toch
omhoog te kunnen stijgen". Zoo was ook
vliegen rijn Ideaal geworden. Wat hij
echter noodlg had, dat waren contanten.
Het zou echter lang duren, alvorens hij
voldoende kapitaal bijeen had. Clement
Ader vondi in 1881 de theatrofoon uit.
Heel Parijs stroomde naar 't Palais d'In-
dustrie. Gambetta kwam er per theatro
foon van opera's en klassieken genieten.
Grevy, de toenmalige President der Re
publiek, hechtte den uitvinder 't Legioen
van Eer op de borst. Zoowel z'n theatro
foon als z'n verbeterde telefoon en de
door hem aangelegde eerste telefoon
lijnen te Parijs maakten Ader tot mil
lionair en op 41-jarigen leeftijd zet hij er
zich toe, het vliegprobleem op te lossen.
Hij begint in z'n tuin 'n enorme volière
te doen bouwen, waarin vogels, uit alle
deelen der wereld, hem komen laten zien
»hoe" ze vliegen. Ten einde hun „bouw"
te beatudeeren chloroformeert hij ze.
om te weten te komen hoeveel gewicht ze
kunnen opheffen en trekken, voorziet hij
ze van 'n ceintuur en laat ze „captlf" vlie
gen aan dunne koorden. Als vogels in
„gevangen staat" hem niets meer kun
nen leeren, gaat hij naar Algiers om de
zweefvlucht der grootere vogels waar te
nemen, dan trekt hij naar Straatsburg,
de stad der ooievaars, waar hij vooral 't
neerstrijken der lepelaars op hunne nes
ten bestudeert. Als Ader de ooievaars
gaat „wegen", hun vleugels meten enz.
enz. komt dit den Duitschers meer dan
verdacht voor en ze haasten zich horn als
spion te arresteeren. Op de kommandan-
tuur verklaarde Ader waar 't om ging.
de overste vond hem tenslotte niet „ge
vaarlijk" maar „verrückt"!
Terugkeerend in Frankrijk zet Ader
rin studiën voort. Ditmaal hebben de in-
sekten z'n aandacht en de „gevleugelde"
Mdan uit 't plantenrijk.
z*'n voorloopige studiën hebben hem,
waari ook gevlogon of gezweefd wordt
^oorVli, -
((dekken: de „Oourbe van A
theorie
ont-
>8-bouwen, neemt hij tot voor-
jeeiü een Vleermuis, of liever den „Vlie
genden Hond", de z.g. Kalong, welbekend
in onze Oost. De twee schroeven zullen
voortbewogen worden door 'n door hem
ontworpen stoommachine, welke slechts
1 K.G. per H.P. weegt. Twee jaren duurt
het eer de „Eole" gereed is en wederom
gaan er twee jaren voorbij eer er mee
geëxperimenteerd wordt.
In 1890 heeft 'n eerste proefneming
plaats en slaagt.
Ten aanschouwe van drie getuigen, die
van ontroering en vreugde weenen, slaagt
Ader er in zich van den grond te ver
heffen en op geringe hoogte 'n vlucht
van vijftien meters te volbrengen:
'Clement Ader komt de eer toe het éérst
gevlogen te hebben!
Zonder er in 't minst aan te denken
van deze eerste vlucht eenigen ophef te
maken gaat Ader direct een tweede, ver
beterd' apparaat bouwen.in Augustus
1891 maakte Ader ook met dit toestel een
„vlucht", maar bij 't dalen wordt de
Eole II dermate beschadigd, dat Ader
voorioopig z'n vlieg-experimenten moet
staken: na tien jaren arbeid heeft hij an
derhalf millioen francs uitgegeven.hij
begint den bodem van z'n brandkast te
zien.noodgedwongen en met tegen
zin besluit hij z'n vliegmachine ter be
zichtiging te stellen tegen betaling.
Een der eerste bezoekers was niemand
minder dan dë minister van Oorlog, de
Freycinet. Niet alleen wordt Ader door
den minister gecomplimenteerd, maar
deze zegt hem den steun der regeering
toe: voortaan zal Ader alleen arbeiden
voor de „Défense nationale", hij zal z'n
„Eole" niet langer mogen exposeer en.
Maar ook Ader zou ondervinden dat,
moge ook een minister „wikken", bureau
cratische commissie-leden „beschikken".
Als na een onafgebroken arbeid van
wederom zes jaren, die de Republiek
zevenmaal honderdduizend! francs kost,
Ader den minister en de oommissie van
toezicht verwittigt dat hij. gereed" is,
komt de bedoelde commissie naar Satory,
waar Ader met zijn „Avion" zal „vlie
gen". Teneinde de commissie 'n vergeef-
sche reis te besparen en niet teleur te
stellen, besluit hij te „starten'1 trots
regen- en stormvlagen.
De commissie-leden waren door deze
enorme prestatie maar weinig geïmpo
neerd. 't Door hen uitgebrachte rapport
luidde dermate ongunstig, dat van alle
verdere proefnemingen van regeerings-
wege werd afgezien. Geen betoogingen
van den wanhopigen Ader mogen baten....
alle personeel wordt ontslagen en gedu
rende drie weken is Ader bezig met eigen
handen alles stuk voor stuk ter vure te
doemen, wat hem zoo vele jaren studie
en arbeid heeft gekost en z'n vermogen
verslonden heeft.
Alleen de „Avion" bleef voor de vlam
men gespaard1, daar deze werd opgevor
derd door de regeering voor 't „Conser-
vatoire der Arts et Métiers", in welk
museum Ader's schepping nog heden ten
dage bewondering en eerbied afdwingt.
Als kluizenaar ging Ader verder voort
leven in de woning waar hij 't levenslicht
zag; liet hij nu en dan eens van zich hoo-
ren, zoo was dit om er bij 't gouverne
ment op aan te dringen de credieten te
verhoogen voor 't „Vijfde Wapen" of hij
laat z'n aanteekeningen in druk ver
schijnen, waaruit blijkt met welken pro-
fetischen blik hij de toepassing van 't
vliegtuig voor militaire doeleinden be
schouwde.
Vijf en dertig jaren voor de wereld
oorlog uitbrak vond hij de „pijltjes" uit.
die in 1914, bij honderdduizendtallen
door de Franschen uit hunne vliegtuigen
op den vijand werden geworpen en die
dan ook den naam „Aders" droegen.
't Verging Ader in Frankrijk als Zep
pelin in Duitschland: eerst op hoogen
leeftijd werd hij gewaardeerd. Tijdens
de Eerse Luchtvaart-tentoonstelling te
Parijs werden meerdere grootheden op
aviatisch gebied voorgedragen tot 't
Legioen van Eer.
De vice-president van de „Conseil de
FOrdre de la Légion d'Honneur" was
generaal Mensier, die indertijd als lid der
commissie van toezicht op Ader's arbeid,
getuige was geweest van Ader's vlucht in
1897. Bij 't nazien, der lijst riep hij uit:
„Er ontbreekt op deze lijst een naam!"
Door toedoen van Mensier kwam Clé
ment Ader als nummer één op de lijst te
staan en waar de „Theatrofoon" Ader het
„kruis" verschafte, deed1 z'n „Avion" hem
dé .,rosette d'officier" van het Legioen
van Eer geworden.
Mevr. S. Ooltof, Kanaalweg 142; Mevr.
A. Dokter-Smit, Dijkje; Mevr. O. Grata-
ma-v. d. Berg, Pr. Hendriklaan; Mevr. M.
Haan-Laagland Winder, Loodsgr. 88;
Mevr. G. v. d. Hulst-Heeroma, Laan 2;
Mevr. H. J. Mahieu, v. Galenstr. 47; Mej.
J. Metselaar, Langestraat 55; Mevr.
Teune-v. d. Vijgh, Spooigr. 10; Mevr. v.
Vliet-Wickel, Hooïgstraat 121; Mevr. de
Vries, Openb. school, Koegras; Mevr.
Wiersma-Bakker, Buitenhaven 28.
(Sport
ln Beeld!, Indië.)
Ingezonden.
-I
HULDEBETOON BU RGEMEESTER
HOUWtlNG.
Heldersche burgeressen van verschil
lende richting hebbep zich vereenigd tot
een comité, met het doel geld bijeen te
zamelen om onzen i popu'iairen burge
meester bij zijn ver,trek uit Helder een
cadeau te kunnen aa'nbieden.
Het plan bestaat (behoudens goedkeu
ring van B. en W.) daartoe in September,
dus nè de vacantie, o >1 loc te te houden en
lijsten aan te bied'eni Vrouwen, die met
het plan sympathiseetfen (en wie doet dat
niet?) en alsnog toegevoegd wenschen te
worden aan het com^é, wordt verzocht
zich vóór 20 Juli vervoegen aan
een der onderstaand^Adressen:
Mej. M. Barten, astraat 1; Mevr.
Brands, Openb. >ol, Huisduinen;
BALGZANDKANAAL.
Vaart gestremd.
De directeur-generaal der Zuiderzee
werken verzocht ons mede te deelen, dat
met ingang van Donderdag 19 Juli 1928
des morgens 8 uur, het scheepvaartver
keer, toPmader aankondiging, in verband
met de uitvoering van werkzaamheden
ten behoeve van de overbrugging van
het kanaal nabij Van Ewijckssluis, zal zijn
gestremd.
Anna Paulowna.
Mej. de Snaijer te Helder is benoemd
tot tijdelijk onderwijzeres aan school L
Bij het slippen van haar fiets had mej.
M. Moorman het ongeluk haar enkel te
breken.
GEBOREN: WiHbetous OornieMs, z.v.
G. W. Phüipsen en J. Cornieiissen, Theo-
iorus Flus, z. v. C. A. J. van der Mieer en
P. J. Hoogeveen.
OVERLEDEN: Oornelia Bood, oud' 77
jaar, weduwnaar van M. Koster.
Burgerlijke stand van Anna Paulowna.
Het aantal' solidtamen naar de betrek
king van agent van politie dezer gemeente,
standplaats Breezand, bedraagt 75.
OVERWERKVERGUNNING.
(Door dlerï Hoofdinspecteur van' den Ar
beid' ds aan de N.V. Baggerweriken De
Vries en Vam den Bosch, ten behoeve van
beft uitvoeren van baggerwerken, vergun
ning verleend tot het doen verrichten vaim
arbeidi tot en met 29 September 1928, ge
durende 10 uur per dag of nacht en 65 uur
per week.
Politie Anna Paulowna
Gevonden: een rijwielpkatja, 2 sleu
tels en' een trechter.
'Inilichitliingen ter secretarie.
Wieringen.
CONSENTEN ZEEGRASMAAXERIJ.
Het aantal afgegeven consenten1 voor de
zeegrasmaaierii bedraagt dat jaar 27.
OVERWERKVERGUNNING.
Door den Hoofdinspecteur van den Ar
beid is ovwwerfcvergunning verleend aan
de firma Koppen te Alkmaar tot en met 81
December 1928 voor het bouwen van 6 per
soneels wordingen voor de M.U.Z. te Oos-
teriandL
ZUEDERZEESTEUNWET.
Aan A. Wagemaker alhier ds door de Ge
nerale Commissie ingevolge de Zuideraee-
steumwet een geldelijke tegemoetkoming
verleend'.
DE KERMIS.
De a.s. kermis zal' o.a. bezocht wonden
•door de schouwburgloge van Willy Vellt-
mani; de motor-zweefmolen en luehtsohotm-
mell van Bos; de draaimolen van Ooms;
verder door Turksche schop, prijsschiet
en spontwerptenlt, hoeplatent, lijntrekspel,
Minerva enz.
SUBSIDIE VOOR SCHOOLBOUW.
Door Buig. en Weth. is aam H. M. de
Koningin het verzoek gericht om ingevolge
art. 68 der Lager Onderwijswet 1920 een
buitengewoon subsidie te mogen ontvangen
voor den sohoolhouw te Hippolytushoef.
DB. v. d VEEN NAAR LONDEN?
Onze plaatsgenoot, Ds. O. L. van der
Veen, doopsgezind predikant alhier, is uit-
genoodügd binnenkort een preekbeurt te
wBlerf- vervullen te Londen, in' de kerk van
de Holi'amdsche kolonie aldaar, nl een be-
roepsbeuirt voor db vacature-Ds. Baart de
ie Pallia, welke predikant naar HoUand
komt
ONGELUK.
De aannemer,, de heer P. Hermans, te
Den Oever, kreeg j& Zaïteridlag tijdens het
door zijlni personeel te verrichten heiwerk,
waarhij hij aanwezig was, een djzereni lus,
welke uit een talibldfc schoot, op zijn hoofd.
Hij 'kreeg diaardioor een lichte hersenschud
ding en verwondde zijln hoofd zoodanig, dat
geneeskundige hulp van Dr. De Groot
dlirect moest worden ingeroepen. Bij giste
ren ingewonnen informatie vernamen wij,
dat dte patiënt het goed1 maakt
GOOCHELTOEREN.
Zaterdagnamiddag gaf voor die kinderen
en 's avonds voor de grootlereni de gooche
laar Beifcmdlia van Amsterdam dn het can-
tinegebouw der Zuiderzeewerken te Den
Oever een voorstelling, welke zoowel des
namiddags als des avonds weinig belang
stellenden! trok.
MEVR DE ZWART JUBILEERT.
Onze gemeenterverioislkruindlge, Mievx. De
Zwart, herdlacht jl. Vrijdag ln huiiselilkcn
kring den dlag, dat rij voor 85 jaar haar
loopbaan aanving, waarvan de laatste 0 jaar
aJMer. Door famlitLieomeitaindlligheden werd
dlit jubileum uitöMtendl in eigen kring her
dacht. Wü hopen, dat de juhdlaresse, welke
hier een zeer goedle reputatie geniet nog
vele jaren in gezondheid1 haar arbeid: mag
verrichten.
Schagen.
De volgende jongelui van Schagen zijn
aan de H. B. S. te Alkmaar tot eene hoo-
gere klasse bevorderd.
N. A. Rezelman (v.), en J. J. Slinger
land (m.), van de 2e naar de 8e klasse;
C. J. Zwart van de 8e naar de 4e klasse.
De heer Doutekom te Schagen die bij
de Nederl. Spoorwegen promotie heeft
gemaakt, is bij die bevordering overge
plaatst naar Gramsbergen.
DE SLOTTORENS TE SCHAGEN.
De bekende Slottorens te Schagen, die
de kenmerken van hun ouderdom in
ernstige mate dragen, zullen worden her
steld. Het gemeentebestuur heeft daar
toe 'het besluit genomen. De Rijkscom
missie voor de Monumentenzorg te 's-Gra-
venhage is bereid, den minister van on
derwijs, kunsten en wetenschappen gun
stig te adviseeren voor het verleenen van
een financieele bijdrage.
Uit oudheidkundig oogpunt is het van
groot belang, dat deze Slottorens behou
den blijven.
Texel.
Burgerlijke Stand van Texel
van 7 tot en met 13 Juli 1928.
GEBOREN: Hendrik, z. v. M. Bakker
en M. Bakker; Janneke, d. v. J. Boon en
S. Verschelling; Jacob Martinua. z. v.
K. Wetsteen en N, A. Langeveld.
ONDERTROUWD: O. Blom en M. A.
Alderlieste; B. O. J. Brouwer en D.
Dros; K. Hoogerheide en H. Blom.
GETROUWD: C. Barhorst en T. Witte.
OVERLEDEN: D. Verhoeven, 78 jaar,
weduwn. v. N. de Bruin.
GEVONDEN: 1 paar kousen.
Stoomvaartberichten.
DE SCEPTER VAN KABEL DEN
GROOTE.
Men heeft het spreekwoord „Wat niet
weet, niet deert" dikwijls herhaald en
gewoonlijk niet ten onrechte. Men kan
het ook eens weer in toepassing brengen
bij de geschiedenis van den scepter van
Karei den Groote, welke scepter in de
Galerie d'Apollon in het Louvre te Pa
rijs bewaard wordt
Toen namelijk Napoleon I gekroond
zou worden, sprak hij den wensch uit bij
deze plechtigheid den scepter van den
grooten keizer te gebruiken. Voor dit
doel werd de roode zijde, waarmee het
eerwaardige voorwerp versierd was, ver
nieuwd.
De juwelier, die dit doen zou, was
niet weinig verbaasd, toen hij op het
blootgelegde metaal de volgende inscrip
tie vond.
Ce baston appartient moi, Gueslin,
ohantre de Notre Dame, 1280. (Deze staf
behoort mij, Gueslin, voorzanger van
Notre Dame, 1280).
De scepter van Karei den Groote was
dus slechts een staf van een voorzanger
uit de 13e eeuw, was dus niet eens uit den
tijd der Karolingers afkomstig.
De opperhofmaarschalk Duroo werd
dadelijk met de ontdekking in kennis ge
steld.
Wij moeten het zijne majesteit maar
dadelijk zeggen, meende de goudsmid.
Maar Duroo was genoeg menschen-
kenner om een andere meening toege
daan te zijn.
Wacht u wel een.woord te zeggen,
of gij hebt met mij te doenl Bekleed het
ding maar rustig weer met nieuwe zijde,
zooals u bevolen is. Het is van het groot
ste gewicht, dat zijne majesteit gelooft,
den scepter van Karei den Groote in han
den te hebben, anders komt er wat te
doen.
En zoo gebeurde het. De Galerie d'Apol
lon bewaart naast vele zwaarden en in
signes uit den tijd der Karolingers ook
tegenwoordig nog den staf van den voor
zanger van Notre Dame als scepter van
Karei den Groote.
Radiografisch Weerbericht
naar waarnemingen verricht in den
in den morgen van 17 Juli.
Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch
Meteorologisch Instituut te De Bilt.
Hoogste stand 774.9 Valentia.
Laagste stand 748.8 Janmayen.
Verwachting:
Matige, later afnemende N. O. tot
N. wind, licht tot half bewolkt, droog
weer, des ochtends koeler, weinig veran
dering in temperatuur overdag.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Johan de Witt, u., 14 Juli v. Colombo.
Prins der Nederlanden, t., 13 Juli v. Singapore.
Prinses Juliana, u., 13 Juli v. Genua.
Koningin der Nederlanden, 15 Juli ts A'dam.
Moena, 15 Juli v. A'dam.
Simaloer, u., pass. 12 Juli Perim.
Enggano, t., 14 Juli v. Sabang.
Karnbangan, u., 16 Juli te Port Said.
Karimata, 15 Juli te Batavia.
Radja, 14 Juli v. Batavia.
J. P. Coen, t„ 16 Juli te Suez.
Saparoea, pass. 14 Juli Gibraltar.
Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij
Cottica, t., 12 Juli v. Pernambucó.
Deucalion, pass. 13 Juli Oitavos.
Euterpe, 14 Juli v. A'dam.
Erato, 14 Juli v. A'dam.
Iris, pass. 14 Juli Holtenau.
Neptunus, 13 Juli te Oran.
Oranje Nassau, u., 12 Juli v. Madeira.
Orpheus, 13 Juli te Aarhus.
Poseidon, 14 Juli v. R'dam.
Proteus, 14 Juli v. A'dam.
Sdmon Bolivar, u., 12 Juli te Barbados.
Stuyvesant, 14 Juli v. A'dam.
Van Rensselaer, t., 12 Juli v. Curacao.
Vesta, u., 12 Juli te San Juan de Porto Rico.
Vulcanus, 14 Juli v. A'dam.
Adonis, pass. 14 Juli Ouessant.
Ag.imemnon, 14 Juli v. Hamburg.
Ajax, pass. 14 Juli Gibraltar.
Ariadne, 14 Juli v. Alicante.
Astrea, 13 Juli v. New-York.
Baarn, u„ 13 Juli v. Curacao.
Bennekotn, t., 14 Juli te Duinkerken.
Berenice, 16 Juli te A'dam.
Breda, pass. 15 Juli Vlissingen.
Clio, 16 Juli te A'dam.
Commewijne, u., 13 Juli v. New-York.
Crijnssen, u., 14 Juli v. Dover.
Flora, 13 Juli te New-York.
Hebe, pass. 14 Juli Gibraltar.
Hercules, 15 Juli v. Salonica.
Ilos, 15 Juli te Huelva.
Merope, 15 Juli te Triëst.
Notos, pass. 14 Juli Dungeness.
Odysseus, pass. 15 Juli Brunsbuttel.
Perseus, 15 Juli te A'dam.
Pluto, 14 Juli v. Gibraltar.
Stella, is Juld v. Candia.
Ulysses, 15 Juli te Varna.
Zeus, 14 Juli te Genua.
Almelo, u., 12 Juli v. Coquimbo.
Nereus, 16 Juli te A'dam.
Agamemnon, 15 Juli te Bremen.
Almelo, u., 13 Juli te Valparaiso.
Medea, 16 Juli v. Malta.
Proteus, pass. 16 Juli Holtenau.
Simon Bolivar, 12 Juli v. Barbados.
Stuyvesant, 15 Juli te Hamburg.
Vulcanus, 16 Juli te Hamburg.
Halcyon Lijn.
Stad Haarlem, 12 Juli v. St. Vincent.
Kon. Holl. Lloyd.
Eemland, 14 Juli v. A'dam.
Gelria, 14 Juili te A'dam.
Eemland, 16 Juli te Hamburg.
Flandria, u., 13 Juli v. Bahia.
Kennemerland, t., 18 Juli v. Paranagua.
Orania, t., 14 Juli v. Pernambucó.
Salland, u., pass. 14 Juli Dungeness.
Kon. Paketvaartmaatschappij.
Houtman, 13 Juli v. Singapore.
Van Heutsz, 13 Juli v. Belawan.
HollandAfrika Lijn.
Drechtdijk, 14 Juli te Los Angeles.
Grijpskerk, t., 14 Juli te Suez.
Nias, u., IS Juli v. Antwerpen.
Rietfontein, t., 15 Juli v. Kaapstad.
Rijperkerk, u „15 Juli v. East Londen.
Billiton, t., 14 Juli v. Zanzibar.
Alkaid, t., pass. 16 Juli Gibraltar.
Jagersfontein, 15 Juli te Antwerpen.
Rijperkerk, u., 16 Juli te Port Natai.
Alkaid, t., 13 Juli v. Marsellle.
Jagersfontein, 14 Juli te Antwerpen.
HollandAmerika Lijn.
Noorderdijk, 13 Juli v. St. Thomaa.
Veendam, 13 Juli te New-York.
Radmorshire, 14 Juli v. R'dam.
Noorderdijk, 14 Juli te Curacao.
Radnorshire, 13 Juli te Londen.
Rijndam, 16 Juli v. Plymouth.
Sambre, 13 Juli te Londen.
Spaarndam, 14 Juli v. Havana.
Volendam, 14 Juli v. New-York.
Edam, 13 Juli te Tsmpico.
Holland—Britsch-Indl» Lijn.
Bovenkerk, u„ pass. 13 Juli Ouessant.
Schiekerk, u., 14 Juli te Antwerpen-
IJselkerk, u., 13 Juli v. Suez.
Andijk, t., 13 Juli v. Perim.
Kieldrecht, pass. 16 Juli Vlissingen.
Holland—West-Afrika Lijn.
Algenib, t., 13 Juli te Benito.
Eemstroom, u., 13 Juli te Dakar.
Helder, t., 13 Juli te Duala.
Reggestroom, 14 Juli te A'dam.
Texel, t., 13 Juli v. Las Palmas.
Delfland, t., 14 Juli te Havre.
Hermes, t., pass. 15 Juli Las PaJmas.
Scheldestroom, t.( 14 Juli v. Conakry.
Texel, t, 13 Juli v. Las Palmas.
ljstroom, u., 14 Juli v. Lagos.
Ceres, u., pass. 15 Juli Vlissingen.
Holland—Australië Lijn.
Aagtekerk, u., 15 Juli te Melbourne.
Arendskerk, u., pass. 15 Juli Sagres.
Arendskerk, u., pass. 16 Juli Gibraltar.
HollandO.-Azië Lijn.
Gemma, t., 16 Juli te Suez.
Salabangka, u., 15 Juli te Genua.
JavaBengalen Lijn.
Bengkalis, 14 Juli v. Java.
Madoera, 15 Juli te Calcutta.
JavaNew-York Lijn.
City of Birmingham, pass. 12 Juli Perim.
Blommersdijk, 14 Juli v. Batavia.
Breedijk, 13 Juli te Port Said.
Sembilan, 14 Juli v. Norfolk.
Rotterdamsche Lloyd.
Modan, u., pass. 14 Juli Point de Galle.
Patria, 14 Juli te Batavia.
Tambora, u., pass. 14 Juli Ouessant.
Buitenzorg, u., 15 Juli v. Port Said.
insulinde, t., 15 Juli v. Marseille.
Palembang, 15 Juli te R'dam.
Samarinda, t., pass. 25 Juli Perim.
Siantar, t., 16 Juli te Marseille.
Slamat, u., pass. 14 Juli Perim.
Tapanoeli, u., 15 Juli te Sabang.
Toba, u., 15 Juli v. Antwerpen.
Bandoeng, 16 Juli v. Batavia.
Buitenzorg, u., 16 Juli v. Suez.
Kedoe, u., 16 Juli te Genua.
Tabanan, 16 Juli te Batavia.
RotterdamZuid-Amerika Lijn.
Aldabi, u., 13 Juli v. Madeira.
Aludra, t., 13 Juli v. Rio Janeiro.
Poeldijk, u„ 13 Juli v. Rio Grande.
Zijldijk, u., 13 Juli v. Leixoes.
Stoomvaartmaatschappij Oceaan.
Alcyone, 14 Juli v. R'dam.
Diomed, 10 Juli v. Colombo.
Memnon, pass. 14 Juli Perim.
Teiresias, 14 Juli v. A'dam.
Antenor, pass. 14 Juli Gibraltar.
Menelaus, 13 Juli v. Gravesend.
Pyrrhus, 13 Juli v. Penang.
Phemius, 13 Juli te Port Said.
Polydorus, 15 Juli te Londen.
Prometheus, 12 Juli te Batavia.
Antenor, 15 Juli te Casablanca.
Deucalion, 16 Juli v. Port Said.
Eurybates, pass. 16 Juli Perim.
Emzetco Lijn.
Jonge Anthony, pass. 15 Juli Finisterre.
Jonge Jacobus, 14 Juli te Algiers.
Jongu Maria, 14 Juli v. R'dam.