UIT DEN OMTREK meldt men nader, dat de heer Van Heel die te zamen met den heer Passier Vrij dag met zijn auto bij den onbewaakten overweg te Zoeterwoude met een goede rentrein in botsing Is gekomen, avond omstreeks hall twaalf aan men verwondingen is overleden. Hij lë een vrouw en 6 kinderen na. Het uitzicht op de spoG ^- plaatse is bijna geheel vrij. Ui moedt, dat de inzittenden doo zonlicht verblind zijn. ONDERWIJS PER RADIO. Een Ixmdlensch conrespomdiemt' vam JDe Telegraaf" verhaalt viam eiem Hes, dlte hij bojf- woonde aan een sobooL, waar o.a. ook ondier- wijs 'per radïto gegeven warldlt (In een Lonidlensche openbare school heb ben' wijl onlangs die radlinies bijgewoond Het was eerst een halfuur aardiiijksikuinldle; d'e omiriohltbare docent vertieldle wat hiji al zoo gezien hiadl op leen iels van Engeland! naar Australië, wie kregen allerlei wetenswaar digs te hoeren over die plaatsen!, diiie hiij pas- seerdle, over helt SuericamaaA, waarvan dë hooge kanaaünechten dë kortere reisroute duuirldler maakten dam dë langere via Kaap stad en over het Austrahsohe gernleenebeet zelf. Hlierop volgde een tweede halfuuT met een stukje historie van het Britsche Rijk, zeer up to date, daar er dien status dier Do minions in wend behandeld, werkelijk dn voor jeugdige hersens begrijpelijke bewoor dingen. Die 'leerlingen hadden hun boekjes opengeslagen eni volgden nïet belangstelling de les, waarbil die illustraties in hun boekjes goede diensten Verrichtten evenals de aan duidingen van dien onderwijzer op een groote landkaart, Vele 'leerlingen maakten, aaniteekeniingen. Zdj behoeven! dit niet te deen, diochi het woedt wel aangemoedigd. Later maken zij dan1 opstellen over het ge hoorde, die zij weer zooveel! mogelijk trach ten te illustreeren met siganetitleruplaatjes e. op het onderwerp 'betrekking hebbend! Zoo maken zij zelf d!an geïllustreerde ver halen, die zij zorgvuldig bewaren. (Wij kregen dien indruk dat, ondier feidimg van een verstandig onderwijzer,, die, door repeteeren, Weddend voorbereiden of na- dleiie uitlegging vam punten die opheldering eischen, het gedoceerde tot voie recht iaat komen, de radio-les veel nut kam afwerpen en in eem permanente geestelijke winöt kam wonden omgezet. De leeftijdsgrens moet niet te laag gesteld worden. Toevallig had men dn de school, die wij bezochten, juist dien dag een proefneming gedaan met jon gere Mndenen van 6—8 jaar, hetgeen dae van de lessen opstaken was een schijntje. Doch voor de allerjongsten! zün de lessen ook ndlet bedoeld Naast de radio-schoolles is thans ook de volksunfiversitaitscursuB per, radio aan het opkomen. Reeds werken.' 1600 verschillende instellingen voor cursussen aan volwasse nen. hierin sameni Deze beweging staat nog in het begin, doch ook lm deze richting zijtn de, mogelijkheden nocr vele. Uit dit alles blijkt, dat de radio-les zich een vaste plaats aan het veroveren is in het Engelsche onderwijsstelsel. Het beteekent niet de auftamtattseering van de school door den omroep. Maar wel de verrijking van het teerprogram en de verspreiding der wetenschap itLt de eerste hand aam het op komend geslacht, dlat er het beste rijm voor deel mee kan doen. Zou een proefneming fln ons land!, -ter ontlasting wan de gemeentelijke budgetten, niet aan te bevelen zdjini? Red. Held. Crt. CLEMENT ADER. De eerste mensch die vloog. Het was het vorig jaar 30 jaren geleden dat voor het eerst in de geschiedenis der menschheid een menschelljk wezen met behulp der teóhniek door het luchtruim wist te vliegen. Het was de millionair Clement Ader, de eerste mensch, die er ln slaagde om met 'n toestel „zwaarder dan de lucht' met 'n vliegtuig dus, zich van den grond te verheffen. Als 20-jarig spoorweg amb tenaar bij „Weg en Werken" in Frank rijk, geraakte hij in geestdrift voor het grootste vraagstuk uit dien tijd „hoe met een toestel, zwaarder dan de lucht, toch omhoog te kunnen stijgen". Zoo was ook vliegen rijn Ideaal geworden. Wat hij echter noodlg had, dat waren contanten. Het zou echter lang duren, alvorens hij voldoende kapitaal bijeen had. Clement Ader vondi in 1881 de theatrofoon uit. Heel Parijs stroomde naar 't Palais d'In- dustrie. Gambetta kwam er per theatro foon van opera's en klassieken genieten. Grevy, de toenmalige President der Re publiek, hechtte den uitvinder 't Legioen van Eer op de borst. Zoowel z'n theatro foon als z'n verbeterde telefoon en de door hem aangelegde eerste telefoon lijnen te Parijs maakten Ader tot mil lionair en op 41-jarigen leeftijd zet hij er zich toe, het vliegprobleem op te lossen. Hij begint in z'n tuin 'n enorme volière te doen bouwen, waarin vogels, uit alle deelen der wereld, hem komen laten zien »hoe" ze vliegen. Ten einde hun „bouw" te beatudeeren chloroformeert hij ze. om te weten te komen hoeveel gewicht ze kunnen opheffen en trekken, voorziet hij ze van 'n ceintuur en laat ze „captlf" vlie gen aan dunne koorden. Als vogels in „gevangen staat" hem niets meer kun nen leeren, gaat hij naar Algiers om de zweefvlucht der grootere vogels waar te nemen, dan trekt hij naar Straatsburg, de stad der ooievaars, waar hij vooral 't neerstrijken der lepelaars op hunne nes ten bestudeert. Als Ader de ooievaars gaat „wegen", hun vleugels meten enz. enz. komt dit den Duitschers meer dan verdacht voor en ze haasten zich horn als spion te arresteeren. Op de kommandan- tuur verklaarde Ader waar 't om ging. de overste vond hem tenslotte niet „ge vaarlijk" maar „verrückt"! Terugkeerend in Frankrijk zet Ader rin studiën voort. Ditmaal hebben de in- sekten z'n aandacht en de „gevleugelde" Mdan uit 't plantenrijk. z*'n voorloopige studiën hebben hem, waari ook gevlogon of gezweefd wordt ^oorVli, - ((dekken: de „Oourbe van A theorie ont- >8-bouwen, neemt hij tot voor- jeeiü een Vleermuis, of liever den „Vlie genden Hond", de z.g. Kalong, welbekend in onze Oost. De twee schroeven zullen voortbewogen worden door 'n door hem ontworpen stoommachine, welke slechts 1 K.G. per H.P. weegt. Twee jaren duurt het eer de „Eole" gereed is en wederom gaan er twee jaren voorbij eer er mee geëxperimenteerd wordt. In 1890 heeft 'n eerste proefneming plaats en slaagt. Ten aanschouwe van drie getuigen, die van ontroering en vreugde weenen, slaagt Ader er in zich van den grond te ver heffen en op geringe hoogte 'n vlucht van vijftien meters te volbrengen: 'Clement Ader komt de eer toe het éérst gevlogen te hebben! Zonder er in 't minst aan te denken van deze eerste vlucht eenigen ophef te maken gaat Ader direct een tweede, ver beterd' apparaat bouwen.in Augustus 1891 maakte Ader ook met dit toestel een „vlucht", maar bij 't dalen wordt de Eole II dermate beschadigd, dat Ader voorioopig z'n vlieg-experimenten moet staken: na tien jaren arbeid heeft hij an derhalf millioen francs uitgegeven.hij begint den bodem van z'n brandkast te zien.noodgedwongen en met tegen zin besluit hij z'n vliegmachine ter be zichtiging te stellen tegen betaling. Een der eerste bezoekers was niemand minder dan dë minister van Oorlog, de Freycinet. Niet alleen wordt Ader door den minister gecomplimenteerd, maar deze zegt hem den steun der regeering toe: voortaan zal Ader alleen arbeiden voor de „Défense nationale", hij zal z'n „Eole" niet langer mogen exposeer en. Maar ook Ader zou ondervinden dat, moge ook een minister „wikken", bureau cratische commissie-leden „beschikken". Als na een onafgebroken arbeid van wederom zes jaren, die de Republiek zevenmaal honderdduizend! francs kost, Ader den minister en de oommissie van toezicht verwittigt dat hij. gereed" is, komt de bedoelde commissie naar Satory, waar Ader met zijn „Avion" zal „vlie gen". Teneinde de commissie 'n vergeef- sche reis te besparen en niet teleur te stellen, besluit hij te „starten'1 trots regen- en stormvlagen. De commissie-leden waren door deze enorme prestatie maar weinig geïmpo neerd. 't Door hen uitgebrachte rapport luidde dermate ongunstig, dat van alle verdere proefnemingen van regeerings- wege werd afgezien. Geen betoogingen van den wanhopigen Ader mogen baten.... alle personeel wordt ontslagen en gedu rende drie weken is Ader bezig met eigen handen alles stuk voor stuk ter vure te doemen, wat hem zoo vele jaren studie en arbeid heeft gekost en z'n vermogen verslonden heeft. Alleen de „Avion" bleef voor de vlam men gespaard1, daar deze werd opgevor derd door de regeering voor 't „Conser- vatoire der Arts et Métiers", in welk museum Ader's schepping nog heden ten dage bewondering en eerbied afdwingt. Als kluizenaar ging Ader verder voort leven in de woning waar hij 't levenslicht zag; liet hij nu en dan eens van zich hoo- ren, zoo was dit om er bij 't gouverne ment op aan te dringen de credieten te verhoogen voor 't „Vijfde Wapen" of hij laat z'n aanteekeningen in druk ver schijnen, waaruit blijkt met welken pro- fetischen blik hij de toepassing van 't vliegtuig voor militaire doeleinden be schouwde. Vijf en dertig jaren voor de wereld oorlog uitbrak vond hij de „pijltjes" uit. die in 1914, bij honderdduizendtallen door de Franschen uit hunne vliegtuigen op den vijand werden geworpen en die dan ook den naam „Aders" droegen. 't Verging Ader in Frankrijk als Zep pelin in Duitschland: eerst op hoogen leeftijd werd hij gewaardeerd. Tijdens de Eerse Luchtvaart-tentoonstelling te Parijs werden meerdere grootheden op aviatisch gebied voorgedragen tot 't Legioen van Eer. De vice-president van de „Conseil de FOrdre de la Légion d'Honneur" was generaal Mensier, die indertijd als lid der commissie van toezicht op Ader's arbeid, getuige was geweest van Ader's vlucht in 1897. Bij 't nazien, der lijst riep hij uit: „Er ontbreekt op deze lijst een naam!" Door toedoen van Mensier kwam Clé ment Ader als nummer één op de lijst te staan en waar de „Theatrofoon" Ader het „kruis" verschafte, deed1 z'n „Avion" hem dé .,rosette d'officier" van het Legioen van Eer geworden. Mevr. S. Ooltof, Kanaalweg 142; Mevr. A. Dokter-Smit, Dijkje; Mevr. O. Grata- ma-v. d. Berg, Pr. Hendriklaan; Mevr. M. Haan-Laagland Winder, Loodsgr. 88; Mevr. G. v. d. Hulst-Heeroma, Laan 2; Mevr. H. J. Mahieu, v. Galenstr. 47; Mej. J. Metselaar, Langestraat 55; Mevr. Teune-v. d. Vijgh, Spooigr. 10; Mevr. v. Vliet-Wickel, Hooïgstraat 121; Mevr. de Vries, Openb. school, Koegras; Mevr. Wiersma-Bakker, Buitenhaven 28. (Sport ln Beeld!, Indië.) Ingezonden. -I HULDEBETOON BU RGEMEESTER HOUWtlNG. Heldersche burgeressen van verschil lende richting hebbep zich vereenigd tot een comité, met het doel geld bijeen te zamelen om onzen i popu'iairen burge meester bij zijn ver,trek uit Helder een cadeau te kunnen aa'nbieden. Het plan bestaat (behoudens goedkeu ring van B. en W.) daartoe in September, dus nè de vacantie, o >1 loc te te houden en lijsten aan te bied'eni Vrouwen, die met het plan sympathiseetfen (en wie doet dat niet?) en alsnog toegevoegd wenschen te worden aan het com^é, wordt verzocht zich vóór 20 Juli vervoegen aan een der onderstaand^Adressen: Mej. M. Barten, astraat 1; Mevr. Brands, Openb. >ol, Huisduinen; BALGZANDKANAAL. Vaart gestremd. De directeur-generaal der Zuiderzee werken verzocht ons mede te deelen, dat met ingang van Donderdag 19 Juli 1928 des morgens 8 uur, het scheepvaartver keer, toPmader aankondiging, in verband met de uitvoering van werkzaamheden ten behoeve van de overbrugging van het kanaal nabij Van Ewijckssluis, zal zijn gestremd. Anna Paulowna. Mej. de Snaijer te Helder is benoemd tot tijdelijk onderwijzeres aan school L Bij het slippen van haar fiets had mej. M. Moorman het ongeluk haar enkel te breken. GEBOREN: WiHbetous OornieMs, z.v. G. W. Phüipsen en J. Cornieiissen, Theo- iorus Flus, z. v. C. A. J. van der Mieer en P. J. Hoogeveen. OVERLEDEN: Oornelia Bood, oud' 77 jaar, weduwnaar van M. Koster. Burgerlijke stand van Anna Paulowna. Het aantal' solidtamen naar de betrek king van agent van politie dezer gemeente, standplaats Breezand, bedraagt 75. OVERWERKVERGUNNING. (Door dlerï Hoofdinspecteur van' den Ar beid' ds aan de N.V. Baggerweriken De Vries en Vam den Bosch, ten behoeve van beft uitvoeren van baggerwerken, vergun ning verleend tot het doen verrichten vaim arbeidi tot en met 29 September 1928, ge durende 10 uur per dag of nacht en 65 uur per week. Politie Anna Paulowna Gevonden: een rijwielpkatja, 2 sleu tels en' een trechter. 'Inilichitliingen ter secretarie. Wieringen. CONSENTEN ZEEGRASMAAXERIJ. Het aantal afgegeven consenten1 voor de zeegrasmaaierii bedraagt dat jaar 27. OVERWERKVERGUNNING. Door den Hoofdinspecteur van den Ar beid is ovwwerfcvergunning verleend aan de firma Koppen te Alkmaar tot en met 81 December 1928 voor het bouwen van 6 per soneels wordingen voor de M.U.Z. te Oos- teriandL ZUEDERZEESTEUNWET. Aan A. Wagemaker alhier ds door de Ge nerale Commissie ingevolge de Zuideraee- steumwet een geldelijke tegemoetkoming verleend'. DE KERMIS. De a.s. kermis zal' o.a. bezocht wonden •door de schouwburgloge van Willy Vellt- mani; de motor-zweefmolen en luehtsohotm- mell van Bos; de draaimolen van Ooms; verder door Turksche schop, prijsschiet en spontwerptenlt, hoeplatent, lijntrekspel, Minerva enz. SUBSIDIE VOOR SCHOOLBOUW. Door Buig. en Weth. is aam H. M. de Koningin het verzoek gericht om ingevolge art. 68 der Lager Onderwijswet 1920 een buitengewoon subsidie te mogen ontvangen voor den sohoolhouw te Hippolytushoef. DB. v. d VEEN NAAR LONDEN? Onze plaatsgenoot, Ds. O. L. van der Veen, doopsgezind predikant alhier, is uit- genoodügd binnenkort een preekbeurt te wBlerf- vervullen te Londen, in' de kerk van de Holi'amdsche kolonie aldaar, nl een be- roepsbeuirt voor db vacature-Ds. Baart de ie Pallia, welke predikant naar HoUand komt ONGELUK. De aannemer,, de heer P. Hermans, te Den Oever, kreeg j& Zaïteridlag tijdens het door zijlni personeel te verrichten heiwerk, waarhij hij aanwezig was, een djzereni lus, welke uit een talibldfc schoot, op zijn hoofd. Hij 'kreeg diaardioor een lichte hersenschud ding en verwondde zijln hoofd zoodanig, dat geneeskundige hulp van Dr. De Groot dlirect moest worden ingeroepen. Bij giste ren ingewonnen informatie vernamen wij, dat dte patiënt het goed1 maakt GOOCHELTOEREN. Zaterdagnamiddag gaf voor die kinderen en 's avonds voor de grootlereni de gooche laar Beifcmdlia van Amsterdam dn het can- tinegebouw der Zuiderzeewerken te Den Oever een voorstelling, welke zoowel des namiddags als des avonds weinig belang stellenden! trok. MEVR DE ZWART JUBILEERT. Onze gemeenterverioislkruindlge, Mievx. De Zwart, herdlacht jl. Vrijdag ln huiiselilkcn kring den dlag, dat rij voor 85 jaar haar loopbaan aanving, waarvan de laatste 0 jaar aJMer. Door famlitLieomeitaindlligheden werd dlit jubileum uitöMtendl in eigen kring her dacht. Wü hopen, dat de juhdlaresse, welke hier een zeer goedle reputatie geniet nog vele jaren in gezondheid1 haar arbeid: mag verrichten. Schagen. De volgende jongelui van Schagen zijn aan de H. B. S. te Alkmaar tot eene hoo- gere klasse bevorderd. N. A. Rezelman (v.), en J. J. Slinger land (m.), van de 2e naar de 8e klasse; C. J. Zwart van de 8e naar de 4e klasse. De heer Doutekom te Schagen die bij de Nederl. Spoorwegen promotie heeft gemaakt, is bij die bevordering overge plaatst naar Gramsbergen. DE SLOTTORENS TE SCHAGEN. De bekende Slottorens te Schagen, die de kenmerken van hun ouderdom in ernstige mate dragen, zullen worden her steld. Het gemeentebestuur heeft daar toe 'het besluit genomen. De Rijkscom missie voor de Monumentenzorg te 's-Gra- venhage is bereid, den minister van on derwijs, kunsten en wetenschappen gun stig te adviseeren voor het verleenen van een financieele bijdrage. Uit oudheidkundig oogpunt is het van groot belang, dat deze Slottorens behou den blijven. Texel. Burgerlijke Stand van Texel van 7 tot en met 13 Juli 1928. GEBOREN: Hendrik, z. v. M. Bakker en M. Bakker; Janneke, d. v. J. Boon en S. Verschelling; Jacob Martinua. z. v. K. Wetsteen en N, A. Langeveld. ONDERTROUWD: O. Blom en M. A. Alderlieste; B. O. J. Brouwer en D. Dros; K. Hoogerheide en H. Blom. GETROUWD: C. Barhorst en T. Witte. OVERLEDEN: D. Verhoeven, 78 jaar, weduwn. v. N. de Bruin. GEVONDEN: 1 paar kousen. Stoomvaartberichten. DE SCEPTER VAN KABEL DEN GROOTE. Men heeft het spreekwoord „Wat niet weet, niet deert" dikwijls herhaald en gewoonlijk niet ten onrechte. Men kan het ook eens weer in toepassing brengen bij de geschiedenis van den scepter van Karei den Groote, welke scepter in de Galerie d'Apollon in het Louvre te Pa rijs bewaard wordt Toen namelijk Napoleon I gekroond zou worden, sprak hij den wensch uit bij deze plechtigheid den scepter van den grooten keizer te gebruiken. Voor dit doel werd de roode zijde, waarmee het eerwaardige voorwerp versierd was, ver nieuwd. De juwelier, die dit doen zou, was niet weinig verbaasd, toen hij op het blootgelegde metaal de volgende inscrip tie vond. Ce baston appartient moi, Gueslin, ohantre de Notre Dame, 1280. (Deze staf behoort mij, Gueslin, voorzanger van Notre Dame, 1280). De scepter van Karei den Groote was dus slechts een staf van een voorzanger uit de 13e eeuw, was dus niet eens uit den tijd der Karolingers afkomstig. De opperhofmaarschalk Duroo werd dadelijk met de ontdekking in kennis ge steld. Wij moeten het zijne majesteit maar dadelijk zeggen, meende de goudsmid. Maar Duroo was genoeg menschen- kenner om een andere meening toege daan te zijn. Wacht u wel een.woord te zeggen, of gij hebt met mij te doenl Bekleed het ding maar rustig weer met nieuwe zijde, zooals u bevolen is. Het is van het groot ste gewicht, dat zijne majesteit gelooft, den scepter van Karei den Groote in han den te hebben, anders komt er wat te doen. En zoo gebeurde het. De Galerie d'Apol lon bewaart naast vele zwaarden en in signes uit den tijd der Karolingers ook tegenwoordig nog den staf van den voor zanger van Notre Dame als scepter van Karei den Groote. Radiografisch Weerbericht naar waarnemingen verricht in den in den morgen van 17 Juli. Medegedeeld door het Kon. Nederlandsch Meteorologisch Instituut te De Bilt. Hoogste stand 774.9 Valentia. Laagste stand 748.8 Janmayen. Verwachting: Matige, later afnemende N. O. tot N. wind, licht tot half bewolkt, droog weer, des ochtends koeler, weinig veran dering in temperatuur overdag. Stoomvaart Mij. Nederland. Johan de Witt, u., 14 Juli v. Colombo. Prins der Nederlanden, t., 13 Juli v. Singapore. Prinses Juliana, u., 13 Juli v. Genua. Koningin der Nederlanden, 15 Juli ts A'dam. Moena, 15 Juli v. A'dam. Simaloer, u., pass. 12 Juli Perim. Enggano, t., 14 Juli v. Sabang. Karnbangan, u., 16 Juli te Port Said. Karimata, 15 Juli te Batavia. Radja, 14 Juli v. Batavia. J. P. Coen, t„ 16 Juli te Suez. Saparoea, pass. 14 Juli Gibraltar. Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij Cottica, t., 12 Juli v. Pernambucó. Deucalion, pass. 13 Juli Oitavos. Euterpe, 14 Juli v. A'dam. Erato, 14 Juli v. A'dam. Iris, pass. 14 Juli Holtenau. Neptunus, 13 Juli te Oran. Oranje Nassau, u., 12 Juli v. Madeira. Orpheus, 13 Juli te Aarhus. Poseidon, 14 Juli v. R'dam. Proteus, 14 Juli v. A'dam. Sdmon Bolivar, u., 12 Juli te Barbados. Stuyvesant, 14 Juli v. A'dam. Van Rensselaer, t., 12 Juli v. Curacao. Vesta, u., 12 Juli te San Juan de Porto Rico. Vulcanus, 14 Juli v. A'dam. Adonis, pass. 14 Juli Ouessant. Ag.imemnon, 14 Juli v. Hamburg. Ajax, pass. 14 Juli Gibraltar. Ariadne, 14 Juli v. Alicante. Astrea, 13 Juli v. New-York. Baarn, u„ 13 Juli v. Curacao. Bennekotn, t., 14 Juli te Duinkerken. Berenice, 16 Juli te A'dam. Breda, pass. 15 Juli Vlissingen. Clio, 16 Juli te A'dam. Commewijne, u., 13 Juli v. New-York. Crijnssen, u., 14 Juli v. Dover. Flora, 13 Juli te New-York. Hebe, pass. 14 Juli Gibraltar. Hercules, 15 Juli v. Salonica. Ilos, 15 Juli te Huelva. Merope, 15 Juli te Triëst. Notos, pass. 14 Juli Dungeness. Odysseus, pass. 15 Juli Brunsbuttel. Perseus, 15 Juli te A'dam. Pluto, 14 Juli v. Gibraltar. Stella, is Juld v. Candia. Ulysses, 15 Juli te Varna. Zeus, 14 Juli te Genua. Almelo, u., 12 Juli v. Coquimbo. Nereus, 16 Juli te A'dam. Agamemnon, 15 Juli te Bremen. Almelo, u., 13 Juli te Valparaiso. Medea, 16 Juli v. Malta. Proteus, pass. 16 Juli Holtenau. Simon Bolivar, 12 Juli v. Barbados. Stuyvesant, 15 Juli te Hamburg. Vulcanus, 16 Juli te Hamburg. Halcyon Lijn. Stad Haarlem, 12 Juli v. St. Vincent. Kon. Holl. Lloyd. Eemland, 14 Juli v. A'dam. Gelria, 14 Juili te A'dam. Eemland, 16 Juli te Hamburg. Flandria, u., 13 Juli v. Bahia. Kennemerland, t., 18 Juli v. Paranagua. Orania, t., 14 Juli v. Pernambucó. Salland, u., pass. 14 Juli Dungeness. Kon. Paketvaartmaatschappij. Houtman, 13 Juli v. Singapore. Van Heutsz, 13 Juli v. Belawan. HollandAfrika Lijn. Drechtdijk, 14 Juli te Los Angeles. Grijpskerk, t., 14 Juli te Suez. Nias, u., IS Juli v. Antwerpen. Rietfontein, t., 15 Juli v. Kaapstad. Rijperkerk, u „15 Juli v. East Londen. Billiton, t., 14 Juli v. Zanzibar. Alkaid, t., pass. 16 Juli Gibraltar. Jagersfontein, 15 Juli te Antwerpen. Rijperkerk, u., 16 Juli te Port Natai. Alkaid, t., 13 Juli v. Marsellle. Jagersfontein, 14 Juli te Antwerpen. HollandAmerika Lijn. Noorderdijk, 13 Juli v. St. Thomaa. Veendam, 13 Juli te New-York. Radmorshire, 14 Juli v. R'dam. Noorderdijk, 14 Juli te Curacao. Radnorshire, 13 Juli te Londen. Rijndam, 16 Juli v. Plymouth. Sambre, 13 Juli te Londen. Spaarndam, 14 Juli v. Havana. Volendam, 14 Juli v. New-York. Edam, 13 Juli te Tsmpico. Holland—Britsch-Indl» Lijn. Bovenkerk, u„ pass. 13 Juli Ouessant. Schiekerk, u., 14 Juli te Antwerpen- IJselkerk, u., 13 Juli v. Suez. Andijk, t., 13 Juli v. Perim. Kieldrecht, pass. 16 Juli Vlissingen. Holland—West-Afrika Lijn. Algenib, t., 13 Juli te Benito. Eemstroom, u., 13 Juli te Dakar. Helder, t., 13 Juli te Duala. Reggestroom, 14 Juli te A'dam. Texel, t., 13 Juli v. Las Palmas. Delfland, t., 14 Juli te Havre. Hermes, t., pass. 15 Juli Las PaJmas. Scheldestroom, t.( 14 Juli v. Conakry. Texel, t, 13 Juli v. Las Palmas. ljstroom, u., 14 Juli v. Lagos. Ceres, u., pass. 15 Juli Vlissingen. Holland—Australië Lijn. Aagtekerk, u., 15 Juli te Melbourne. Arendskerk, u., pass. 15 Juli Sagres. Arendskerk, u., pass. 16 Juli Gibraltar. HollandO.-Azië Lijn. Gemma, t., 16 Juli te Suez. Salabangka, u., 15 Juli te Genua. JavaBengalen Lijn. Bengkalis, 14 Juli v. Java. Madoera, 15 Juli te Calcutta. JavaNew-York Lijn. City of Birmingham, pass. 12 Juli Perim. Blommersdijk, 14 Juli v. Batavia. Breedijk, 13 Juli te Port Said. Sembilan, 14 Juli v. Norfolk. Rotterdamsche Lloyd. Modan, u., pass. 14 Juli Point de Galle. Patria, 14 Juli te Batavia. Tambora, u., pass. 14 Juli Ouessant. Buitenzorg, u., 15 Juli v. Port Said. insulinde, t., 15 Juli v. Marseille. Palembang, 15 Juli te R'dam. Samarinda, t., pass. 25 Juli Perim. Siantar, t., 16 Juli te Marseille. Slamat, u., pass. 14 Juli Perim. Tapanoeli, u., 15 Juli te Sabang. Toba, u., 15 Juli v. Antwerpen. Bandoeng, 16 Juli v. Batavia. Buitenzorg, u., 16 Juli v. Suez. Kedoe, u., 16 Juli te Genua. Tabanan, 16 Juli te Batavia. RotterdamZuid-Amerika Lijn. Aldabi, u., 13 Juli v. Madeira. Aludra, t., 13 Juli v. Rio Janeiro. Poeldijk, u„ 13 Juli v. Rio Grande. Zijldijk, u., 13 Juli v. Leixoes. Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Alcyone, 14 Juli v. R'dam. Diomed, 10 Juli v. Colombo. Memnon, pass. 14 Juli Perim. Teiresias, 14 Juli v. A'dam. Antenor, pass. 14 Juli Gibraltar. Menelaus, 13 Juli v. Gravesend. Pyrrhus, 13 Juli v. Penang. Phemius, 13 Juli te Port Said. Polydorus, 15 Juli te Londen. Prometheus, 12 Juli te Batavia. Antenor, 15 Juli te Casablanca. Deucalion, 16 Juli v. Port Said. Eurybates, pass. 16 Juli Perim. Emzetco Lijn. Jonge Anthony, pass. 15 Juli Finisterre. Jonge Jacobus, 14 Juli te Algiers. Jongu Maria, 14 Juli v. R'dam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 7