VIERDE EN LAATSTE BLAD. PLAATSELIJK NIEUWS DE INGEBRUIKNAME OER NIEUWE SYNAGOGE. VAN ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1928 Onze plaatsgenoot, de heer R. den Hartog, slaagde gisteren te Baarleim voor de hoofdacte. CHRISTEN-GEMEENTE. Breewaterstraat IQ. Zondagmorgen hoopt deze gemeente baar verbouwd' vergaderlokaal in gebruik te nemen. De ruimte biedt thans een 100- tal zitplaatsen en is een goede vooruit gang. In de morgensamenkomst hoopt men dit heuglijk feit te herdenken, terwijl voor de avondsamenkomst een speciaal onderwerp voor dit doel gekozen is. POPULAIR CONCERT te geven door de Harmoniekapel „Win- nuhst" op Dinsdag 28 Augustus des avonds van half negen tot tien uur in het Juiianapark. Directeur H. B. Schenkels. Prograimmiai: HELDER'S FANFAREOORPa Men schrijft ons: Den 28en dezer maand herdenkt „Hel- der's Fanfarekorps" den dag waarop de vereeniging 5 jaar geleden werd opge richt. De vereeniging heeft zich in deze 6- jarige periode door haar onverflauwden ijver, onder leiding van haar bekwamen Directeur, een belangrijke plaats weten te veroveren onder haar zustervereni gingen. Zij mag met trots terugzien op haar prestatie's en behaalde successen in dit tijdperk en dankt daaraan ook zeker haar populariteit bij de Heldersche bevolking. „Helder's Fanfarecorps" heeft gemeend dit lustrum niet ongemerkt voorbij te moeten laten gaan. Zaterdag 1 Sept. herdenkt zij haar jubileum door het geven van een concert in Casino. Een keurig verzorgd programma en de medewerking van den welbekenden declamator,den heer Willem van Kapellen, beloven de genoodigden een prettigen avond. Men zie verder de in dit nummer voor komende advertentie. DE VERJAARDAG VAN H. M. DE KONINGIN. Het programma voor de feestelijkheden op 81 Augustus wordt aanstaande Dins dag voor het publiek verkrijgbaar gesteld. De beide plaatselijke Oranjevereenigingen zijn er in geslaagd om op dien dag ver schillende feestelijkheden te arrangeeren. Reeds des morgens wordt aankondiging gedaan door hoornblazers die op 12 stads gedeelten reveille zullen geven, waarna om 9 uur een kano-wedstrijd in de Binnenhaven worden gehouden. Jongens die geen kano bezitten, kunnen er een van de Ver. in bruikleen ontvangen. De ouden van dagen zullen in een 25-tal auto mobielen een tocht naar Wieringen ma ken. Deze auto's zijn voor dat doel welwillend door plaatsgenooten afgestaan. Bij gunstig weer houdt de Marine een groote Parade met rondgang der troepen door de stad onder begeleiding van muziek. 's Middags worden verschillende de monstraties gegeven op het terrein Bol- weg door 500 turners van de plaatselijke gymnastiekvereenigingen, terwijl na af loop daarvan een voetbalwedstrijd plaats heeft tusschen 2 vooraanstaande ver- eenigingen van Den Helder. Vooraf heeft een rMgang plaats door de stad van de pl&"j «^l^gymnastiek- vereenigingen on&fiflft /Jltüüg van mW jvVnüu 7al /eei aarcfcUg« lichtsoet een Jiarsch maken door iy® gemeens, evffaeens onder begeleiding?, van twed muziekcorpsen. De stoet za® lampion, en fakkelverlichting meedragen, terwjji op verschillende punten benga jaisch vuur wórdt ontstoken. Na afloop daarvan groot nc™rend vuurwerk, achter de H. B. S.1* Een der plaatselijke muziekcorpsen gef een con cert in het plantsoen, terwijl ae Bui tenhaven Hr. Ms. Hertog Ht jW k ge- illumineerd zal zijn. V Het programma dat een goed ov^rzioht geeft van alle feestelijkheden op tdleo dag, wordt voor I 0.10 verkocht. V BRAND IN DE WERKLIEDEN VEREENIGING. Donderdagmiddag heeft een binnen brandje gewoed in de werklledenvereeni in de Koningstraat Door toevallige en tijdige ontdekking kon gelukkig een ern stige brand voorkomen worden. Men waa n.L werkzaam in het magazijn, dat zioh op den zolder bevindt, aan den kant van de Prins Hendriklaan, toen men bij hel weghalen van een baal kapok plotseling de vlammen uit de kapok zag slaan. Mot zes man van het personeel werd oogen- blikkelijk, met emmers water, de blus- eching begonnen en zij mochten er in sla gen de brand te localiseeren, zoodat uit zij wordt door verzekering gedekt. De oorzaak van den brand was broeiing van de kapok, had men dit eenige uren later ontdekt dan was waarschijnlijk het geheele gebouw een prooi der vlamimen geworden. TWEE VLIEGONGEVALLEN OP „DE KOOY". Beide niet ernstig. Woensdagmiddag is op het vliegkamp De Kooij het jachtvliegtuig D 21 in uit loep na de landing over den kop geslagen tenge volge van het afloopen van een wiel van het landingsgestel, waarbij de bestuurder de off.-vlieger 2e kl. M. C. Moes, met den schrik vrij kwam. Het vliegtuig kreeg ge ringe beschadiging. Donderdagmiddag had een ongeval plaats van eenigszins ernstiger karakter. Bij het aantornen van den motor van het vliegtuig D 35 kreeg die serg.-vliegtuigmaker J. Beijer den propeller tegen zich aan, waar door hij een eind weggeslingerd werd. Een onderzoek bij overbrenging naar het hospi taal bracht aan het licht, dat gelukkig niets gebroken was, zoodat in dit opzicht net ongeval nogal goed afliep. Naar de oorzaak wordt een onderzoek ingesteld. Het is mogelijk, dat verzuimd is vóór het tornen het contact uit te schakelen. Hiernaar wordt thans een onderzoek inge steld, zoodat te dezen opzicht nog niets met zekerheid kan worden gezegd. GEWETEN SGELDEN, Sedert de vorige opgave in dit blad zijn b]j den Inspecteur der Directe Belas tingen alhier de navolgende bedragen aan gewetensgeld ontvangen: 5000.— onder letters S. S., 600.— B. V., 6238.88 W. IJ. en 2500.— B. T., alle door belastingplichtigen onder het ontvangkantoor Anna-Paulowna; 4136.16 letters O. R., 350.— B. Z. en 1500.G. W., door belastingplichtigen onder de ontvangkantoren Helder en TexeL breiding voorkomen werd. De schade, aan de goedejren toegebracht, bedraagt 5001 arke luidt in het Nederlandsch gulden, die aan het gebouw 100 gulden,1 voor wlen gij staat". De feestelijkheden ter gelegenheid van de opening en ingebruikname der nieuwe synagoge zijn reeds Donderdagavond aan gevangen, doordat in een speciaal hier voor uitgeschreven bijeenkomst in „Musis Sacrum" de verschillende geschenken wer den overhandigd. Alvorens hiervan ver slag te doen, zullen wij eerst eene nadere beschrijving geven van het gebouw aan de hand van de ons door den architect, den heer Harry Elte Phz. te Amsterdam, verstrekte gegevens. Beschrijving der synagoge. Reeds eenige jaren geleden kreeg de heer Elte de opdracht van het kerkbestuur de bestaande, thans afgebroken synagoge te verbouwen. Dit bleek evenwel wegens den bouwvalligen toestand, waarin dit oude gebouw verkeerde, niet wel mogelijk, zoodat tenslotte besloten werd tot bouw eener nieuwe, op dezelfde plaats als de oude. Het spreekt wel vanzelf, dat de nieuwe synagoge in vorm geheel van de oude zou moeten afwijken en zich meer aan de moderne opvattingen van heden- daagsche bouwvormen zou moeten aan sluiten, inwendig zoowel als uitwendig. Nochtans waren er vele gemeenteleden, die zich tegen deze, van de traditioneele opvattingen afwijkende vorm verzetten. De gemeente is slechts klein, en dus kan ook het bedehuis niet groot zijn. Maar evenals de synagogen, door den heer Elte in andere plaatsen gebouwd, Den Haag, Utrecht, enz., is ook bij de Heldersche de grondgedachte bij den bouw geweest en rekening» houdende met de beschikbare gelden, dat naast het streven om te vol doen aan architectonische eischen, de ver heven sfeer, die in een synagoge moet heerschen, op den voorgrond dient te tre den. Die sfeer moet in heel de synagoge tot uiting komen, en zooveel mogelijk moest worden vastgehouden-aan het tra ditioneele. Zooals we boven reeds zeiden, kon niet ieder lid der gemeente dezen overgang van de tot nu toe voor synagoge- bouw gebruikelijke vormen tot de door den heer Elte toegepaste vormgeving aan vaarden. De bouw geschiedde in geel genuan- ceerden steen met eenige toepassing van natuursteen. De enkele kleine vensters werpen hun licht in het voorportaal, de ruimte voor gewijde kleederen en den oor- ridor door middel van gebrandschilderde glaspaneeltjes. Ondanks haar afmetingen maakt het inwendige een indruk van ruimte en wijdheid, doordat het uitzicht niet belemmerd wordt door pilaren. Slechts vier kleine, met hout bekleede kolommen steunen de langs drie zijden opgetrokken vrouwengalerij. Deze galerij is rondom de heilige arke opgetrokken. Hierdoor wordt lo. het gezicht der synagogebezoekers niet belemmerd door vele kolommen, en 2o. hebben ue vrouwen een groote ruimte voor hun zitplaatsen, waardoor ook dezen een goed en ruim uitzicht hebben. Alle zitplaatsen zijn zoodanig aangebracht, dat alles zich schaart rondom de heilige arke, de meest wijdingsvolle plek in een syna goge, die steeds overwegend domineeren moet en welke symboliseert het funda ment, waarop de geheele eeredienst rust. Als bekroning van den driehoekigen voorwand der vrouwengalerij is gebrand schilderd glas toegepast, tot aan de pla fonddekking, dat het volle licht werpt in fle synagoge. De heilige arke is in den ajgevel uitgebouwd, waarvoor servituut verkregen van het gemeentebestuur. De ^uren van de hechal staan gelijk met den y orkant van den bouwmuur. De heiikr, arke is ombouwd met diep zwart genofu^ marmer, waarin bijbelsche op schriften In vergulde letters gehakt zijn, en vaarboven tintelend van kleur, kleine gebrandschilderde ramen zijn aange bracht, die de stemming verhoogen moe ten. De hechal, de biema en de banken zijn alle in gewoon geschilderd hout, in groen, paars en zwart uitgevoerd. De vloer Is be legd, voer dat gedeelte, hetwelk niet door de banken is ingenomen, met een diep paarsch purperharthout. De fijngeschuur- de wanden van de synagoge zijn tot een zekere hoogte met elemento bewerkt (ver guld bekleeding), terwijl verdere wanden en plafonds in een zachte tint gefrescoliet zijn. De hoofdverlichting geschiedt door een roodkoperen lamp, waarin 12 buiten lampen zijn aangebracht. De bekleeding van biema en loopers zijn in beige tint ge houden, terwijl het voorhang de teksten symboliseert van dat gedeelte, Letwelk deze week gelezen wordt. Od den voorgevel is in blauw hardsteen getókt dezelfde spreuk, die voor de oude synagoge stond, namelijk „De Eeuwige in zijn heiligen tempel; zwijgt voor hem, gij gansche aarde". De inscriptie in de heilige „Weet De lichtkroon is een geschenk van dr. Afirons uit Amsterdam, wiens vader een oud-Heldersche was, en vervaardigd door de firma Wiener Oo., te Amsterdam. Het ceremoniënbord is geschonken door het Israëlitisch begrafeniscollege, en ver vaardigd door de firma Mulders alhier naar ontwerp van den heer Pinkhof. Het is geheel in overeenstemming met den bouw van de biema. Het nachtbord is een cadeau van den heer en mevrouw M. G. Oudkerk te Amsterdam, en vervaardigd naar ontwerp van den heer Elte, door de firma Schmldt en te Amsterdam. De Vrouwenvereenlging „Tiferes Nosjiem" schonk het kostbare voorhang met de klee den. Dit is eveneens naar ontwerp van den architect vervaardigd in de ateliers van de firma M. L. Saltiel Co., Den Haag. Het is borduurwerk in gekleurde zijde, voorstellend symbolische motieven uit den bijbel en een werkstuk van zeld zame schoonheid. Dezelfde vereeniging schonk ook de purperhart-vloerbedekking en de loopers. De toga is een geschenk van de Vereeniging Talmoed Toera. Het glas in lood is uit de ateliers Bogtman, te Haarlem. De bouw der synagoge geschiedde door de firma Quak, dagelijksch opzichter do heer S. Veen. De aanbieding der cadeaus. Donderdagavond dan waren de leden der Joodsche Gemeente tezamen ge stroomd in het intiem-gezellige „Musis Sacrum", welks nieuwe wandbeschilde- ring wij in ons vorig nummer vermeldden. Allen waren aanwezig, op deze buitenge wone Kerkeraadsvergadering, van het al lerjongste, nauwelijks den kinderstoel ont groeide lid tot den oudste-in-jaren: allen wilden bij deze voor hen zoo heugelijke gebeurtenis, die, zooals ook reeds in een der toespraken werd opgemerkt, wel nim mer door hen voor de tweede maal zal kunnen worden bijgewoond, aanwezig zijn. Het was ruim 9 uur toen de heer Vries- lander, als voorzitter der Gemeente, de bijeenkomst opende, en de aanwezigen het welkom toeriep. Eïen feestdag als deze voor onze gemeente, zoo zeide hij, is niet op den kalender vermeld, en zal in ons leven ook niet terugkeeren. De volgende geschenken voor de nieuwe synagoge worden aangeboden: le. van den heer D. de Jong een seifer tourohmantel, 2e. van de Vrouwenvereeniging „Tiferes Nosjiem" diverse als hieronder genoemd, 3e. van mevrouw de wed. StreepPrins een prachtige zilveren kroon, 4e. van een anonieme schenkster een zilveren hand wijzer, 6e. van het Begrafeniscollege een mitswehbord, 6e. van den heer en me vrouw Oudkerk een tijdbord, 7e. van de Ver. Talmoed Toifroh een toga en baret, Se. van mevrouw de wed. J. Ooltoi en den heer A. Coltof loopers, 9e. van de familie van der Horst een zilveren collecteschaal, 10e. van mevrouw de Beer te Huisduinen een aanwijsbord, 11e. van de Joodsche jongelui een marmeren voetstuk voor de menouroh, 12e. van dr. AMrons (Amster dam) een lichtkroon. Voorts is ten post kantore nog aanwezig een aangeteekende zending uit Alkmaar. Verschillende dezer geschenken werden toegezonden, en zijn reeds in het gebouw aangebracht, de overige werden persoon lijk overhandigd, al of niet met een be geleidend woord van gelukwensch. Het eerst krijgt het woord mevrouw GrunwaldPoppers, die namens do Vrouwenvereeniging „Teferes Nosjiem" eenige geschenken aanbiedt. Het is met gemengde gevoelens, dat spr. hier staat, eensdeels met een gevoel van groote vreug de, nu we staan aan den vooravond van dezen zoo gewichtigen dag, anderdeels met een gevoel van weemoed over de genen, die ons zijn ontvallen. Toen enkele jaren geleden plannen werden beraamd tot den bouw eener nieuwe synagoge te komen, heeft het bestuur van „Tiferes Nosjiem" niet stilgezeten en dadelijk maatregelen genomen om de kas te ver sterken, omdat het begreep, dat in een nieuw gebouw veel nieuws noodig zou zijn, en men dit bij een gewonen gang van za ken niet zou kunnen bekostigen. Er werd daarom een voorstel gedaan tot tijdelijke verhooging van de contributie, waartoe bijna alle leden der vereeniging bereid waren. Spr. overhandigt namens de vereeniging in de eerste plaats een perouches met bij passende kleeding voor den oroun hakoudesj, waarvoor dë heer Elte belange loos ontwerp en teekening vervaardigde, terwijl de eerw. heer van Buuren op de zelfde wijze welwillend het opschrift ver zorgde. Verder biedt spr. aan de purper- hartvloerbidekkUig, benevens velours loo- pers en kleeden voor blema en heilige arke. Spr. brengt hierbij hartelijk dank aan den heer Kannewasser, zonder wiens daadwerkelijke steun en krachtige mede werking de aanbieding van zoo kostbaar een geschenk niet mogelijk zou zijn ge weest. De heer S. Coltof verzorgde gratis de stoffeering der loopers en kleeden, waarvoor spr. eveneens dank zegt. Boven dien is de vereeniging nog in staat gesteld twee stel wit zijden kleeden voor hooge feestdagen te kunnen aanbieden en twee mattles, die anoniem werden geschonken, benevens een door mejuffrouw Prins ver vaardigde prachtig bewerkte mappo. Ten slotte dankt spr. de bouwcommissie, en den architect voor de aandacht, die be steed ls voor verbetering van de vrouwen galerij. Spr. eindigt met den wensch uit te spreken, dat het de geheele kehllloh ge geven moge z]jn tot ln lengte van dagen kt volmaakte gezondheid deze geschenken te mogen aanschouwen. Bfj monde van mevrouw de Jong— Blok werden mevrouw Grunwald namens de Vereeniging bloemen aangeboden als bewijs van erkentelijkheid voor het werk, door de Vereeniging verricht. De heer Kannewasser biedt namens het Begrafenisfonds een mitswehbord aan; mevrouw de Beer doet haar geschenk ver gezeld gaan van een geluk- eü'zegen- wensch voor de gemeente, evenals de heer D. I. Grunwald namens de V§r. Talmoed Torah. De heer M. Grunwald overhandigt het geschenk der familie van der Horst welke uitstedig is. De heer D. S. de Jongh biedt het seifer thouroh en de daarbij be- hoorende kleeden aan, en drukt zijn dank baarheid uit, dat God hem heeft toege staan op fe bouwen wat afgebroken is (het vorige seifer thourohbord werd aan het gebruik onttrokken). Het is, zegt spr., alsof mijn goede en vrome ouders zaliger gedachtenis, mij hun goedkeuring erover uitspreken, omdat ik gevoel, dat deze han deling geheel in hun geest is. BH dit seifer thouroh is gevoegd een mappo en matlas, terwijl spr. moeder tegelijk een mantel voor het seifer aanbiedt Namens de Joodsche jongens en meisjes voert de heer F. Grunwald het woord. We staan hier voor een gebeurtenis zooals wellicht niemand van het tegenwoordige geslacht hier ter plaatse ooit weer zal mee maken zegt spr. Een groot deel van Joodsch Nederland heeft morgen zijn aan dacht geconcentreerd op onze woonplaats. De bouw van de nieuwe synagoge ge schiedde onder groote belangstelling, zoo wel van Joodsche als van niet-Joodsche zijde. Onder de Joodsche jongelui vormde zich al spoedig een comité om een ge schenk aan de nieuwe sjoel aan te bieden, waarvan aan Sam Kannewasser, Gerrit van Praag en spr. de leiding werd opge dragen. Spr. biedt een marmeren voetstuk aan voor de menouroh, en dankt de heeren Elte en van Buuren voor hun medewer king in dezen door de verzorging van ont werp en inscriptie. Tevens bieden de jon gens en meisjes een oorkonde daarbij aan, waarvoor den heer L. Pinkhof dank en hulde komt. Het geschenk moge een blijk van erkentelijkheid en dankbaarheid zijn voor den ontzaggelijken arbeid, die men zich getroost heeft voor de stichting van dit beis hakeneses. Moge het voortbestaan van onze dierbare gemeente even hecht en onvergankelijk zijn als het marmer van ons geschenk. Hiermede was de ri> der sprekers ge sloten. De Voorzitter, de heer Vriesland er, die voor elk geschenk een gepast dank woord wist, constateerde aan het eind nogmaals met dankbaarheid het vele, dat geschonken is. De rest van den avond was gewijd aan vreugde en jolijt; al heel spoedig kwamen massa's koppen overheerlijke koffie met gebak, die werden rondgediend; de jonge lui vormden clubjes en hadden in minder dan geen tijd de feeststemming erin ge bracht, en ook vele ouderen bleven nog zitten ore, kon het zijn, eeu dansje te ma ken of anders toe te zien naar der jonge ren uitbundigheid. Oorkonde bij het marmeren voetstuk voor de menouroh. Het geschenk der Joodsche jongelui ging vergezeld van een oorkonde. Het Hebreeuwsche opschrift daarvan luidde: „Wij hebben gehoord en het is ons bekend geworden, en onze ouders hebben het ons verteld, dat van hunne zonen tot in het verste geslacht niet zal ophouden te ver kondigen de lof des Eeuwigen." Daarop volgt een Nederlandsche tekst van den volgenden inhoud: Bij de inwijding der synagoge op 8 Elloel 6688 werd, als teeken van hun vreugde, van hun blijvende toewijding, een marme ren voetstuk voor de menouroh aangebo den door (volgen de namen). Het voetstuk werd vervaardigd naar ontwerp van architect H. Elte Phz. De oorkonde is ontworpen en uitge voerd door den heer Pinkhof alhier. De plechtige dienst In de Synagoge. Vrijdagmiddag had, zooals we al zelden, een plechtige godsdienst ln de nieuwe sy nagoge plaats, waar de opperrabijn, de eerw. heer Onderwijzer, de feestrede zou uitspreken. Vooraf had de plechtigheid plaats van het overdragen der wetsrollen naar de nieuwe synagoge. Daartoe had zich een stoet gevormd, welke uit de woning van den heer D. H. Grunwald, waar de rollen geborgen waren, naar de nieuwe sjoel ging. Door een dubbele haag van palmen, opgesteld langs den (slechts korten) weg, waar hij passeeren moest, schreed deze stoet om half twee synagoge-waarts. Hij was aldus samengesteld: Vóórop liepen een tweetal ceremonlo- meosters. de heeren L. Kannewasser en, M< 1 Grunwald, daarna kwamen 5 ln 't wit gekleede meisjes, bloemen strooien de. Hierop volgen de dragers met de wet- rollen, de opperrabijn, de eerw. heer Onderwijzer, de heer D. de Jong (die een nieuwe wetsrol heeft geschonken), verder de heeren D. van Buuren, leeraar der ge meente, Ph. Vrieslander, voorzitter; D. H. Grunwald, penningmeester der gemeente, tevens voorzitter der Bouwcommissie, G. van Praag, het oudste gemeentelid, en M. I. Grunwald, chawer (een kerkelijk- wetenschappeiyke onderscheiding). Ten slotte kwamen de ceremoniemeesters, de heeren L. Coltof, S. Herschel en H. van Praag, die den stoet sloten. ]n de Synagoge. In het gebouw der synagoge, waar In middels alle autoriteiten en gemeenteleden aanwezig waren, en de feestlichten brand den, hiel, onmiddellijk bij het bin nen treden van den stoet, het zangkoor' der Groote Synagoge te Amsterdam, den ■'feest zang aan: „Wat zijn uw tenten edel, Jacob, uw woningen Israëli" Deze recitewrzang, evenals de andere gezangen en lüederen, werd bij beurtzang afgewisseld met solo's door den voorzanger. De nu volgende plechtigheid betrof het ronddragen en opbergen der ^wetsrollen volgens daarvoor geldend ritueel. Als de wetsrollen binnengedragen z'-jn, worden zij naar de biema (verhoogd midden gedeelte) gedragen onder het zingen van Mozes' lied „God, verheft TH opdat Uw vijanden verstrooid worden". De nieuwe wetsrol blijft op de biema; ro et de andere worden zeven ommegangen gemaakt, waarbij telkens een andere(n psalm gezon gen wordt Na den zevena'en ommegang komen de dragers op de bim a bijeen, waar na de voorzanger zingt: „Mfrge men Gods naam prijzenl Want hóóg-ve rheven ls zijn naam alleen". En het koor \\alt in: „Van God is de aarde en wat haar vrult; de we reld en die in haar wonen". Als deze koorzang is verstorven heeft de plechtigheid plaats van de ontsteking der eeuwige lichten door den Opper rabbijn. Deze lichten branden ter Sareers- zjjden van de heilige arke, de ontsteking geschiedt na' uitspreken van een gebect Rede van den Opperrabijn. Daarna houdt de Opperrabbijn, de wel- eerw. heer Onderwijzer, de feestrede. Wij ontleenen daaraan het volgende: Glansrijk straalt het licht van hemelsche vreugde in dit schoone Godshuis en jubel tonen stijgen op, vooral van de leden van het kerkbestuur met hun ijverigen en tact- vollen voorzitter, zegt spr. Spr. kan niet de gevoelens vertolken van zijn ziel, nu hem dit groote voorrecht te beurt valt hier de inwijdingsrede te mogen uitspreken. De onverwoestbare geest des Joden- doms heeft weer gezegevierd. Feesten zijn het altijd geweest waarmede Israël in den loop der eeuwen zijn godshuizen heeft in gewijd. Broeders en zusters, ook ons beheerscht dienzelfden geest om met opgewektheid den Eeuwige te dienen. Israël heeft in da meest reine, verheven stemmingen feest gevierd, maar een donkere schaduw tem pert de feestvreugde: de beide schitteren de tempels, die wij vroeger eenmaal bouw den, zijn een prooi der vernietiging ge worden. Zal dat ook met dezen tempel ge beuren? Natuuriijk, al wat aardsch is, zal aan de eeuwige wetten moeten gehoor zamen. Toch hebben wij hoop en vertrou wen, dat dit onheilspellend woord geen waarheid zal worden. De tempel gaat ver loren, maar het huis, dat uw goddelijke hand tot stand bracht, blijft bestaan. Israël trok door de woestijn, bedreigd door de slangen, maar de arke Gods ging vooruit en vernietigde alle tegenstanders. En Israël schreed voorwaarts naar het land van belofte. Het Jodendom schenkt ons heerlijke idealen, het gaat ons voor op het gebied van de wetenschap enz. en het is geluk kig te kunnen putten uit dien rijkdom. Maar wij willen een huis hebben, een gebouw, waarin wij het Jodendom zien kunnen: niet als een abstract begrip, maar als een realiteit, een vast lichaam, waarin zich deze begrippen concentreeren. Zoo ook sprak het Heldersche Joden dom. Ik weet hoe innig zij wenschten een synagoge te hebben. Zonder synagoge zou het leven voor ons niet dragelijk zijn. „Kom, Eeuwige, hier": hier willen wtl U kennen en voor U knielen. De heilige leer, die Israël sterkte en kracht gaf, moet hier culmineeren, in deze synagoge. Die sterkte bestond niet altijd op politiek terrein, maar meer in eigen schappen, die het volk sierden en deden hoogachten. Onder die eigenschappen be hoorde liefde voor het vaderland en ge durende eeuwen reeds een zioh hechten aan den stamboom van het huis van Oranje. Spr. wendt zich tot Burgemeester en Wethouders en dankt voor de welwillende houding door het gemeentebestuur tegen over ons in acht genomen, alsmede tot de geestelijke en militaire autoriteiten, hier aanwezig. Wij achten het een voorrecht u allen hier te mogen begroeten. Door den geest die uit onze thora spreekt, zijn wij in staat in en buiten het Jodendom te handelen naar recht en voorschrift Wan neer de geest van het Jodemdom altijd ln deze gemeente zal werkzaam zijn, is dit huis onvergankelijk: een eeuwige' tempel. Reeds vóór 91 jaar werd er een gebouwd, en als ook deze weder door den tand des tijds is vernield, zal weder een nieuwe ko men en de synagoge zal altijd blijven een pronkjuweel, een boom des levens. Nu volgde nadat de Held. voorganger de heer van Buuren, een inwijdingsgebed had uitgesproken, het gebed voor het Ko ninklijk Huis. Daartoe werden de deuren van de heilige arke, waar de wetsrollen ingeborgen waren, opengeschoven en het zangkoor zong het gebed voor het Kon. Huls, met den voorzanger ln beurtzang afgewisseld. Hlerih was eenige malen i. Steeds vooraanl Marsch, P. v. Leeuwen, a. La Liberté, Ouverture, Fr. Rosseau. 3- Chou! Valse, Fr. Popy. 4- Loreley, Paraphrase, Jos. Nesvadba. 5. Fantaisie „Over Nederlandsdie Volks liederen", J. Kessela. 6« Potpourri Populaire No. 9, G. Renaud. 7. Kölsche m&dchen kunne bützel W. Ostermann.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1928 | | pagina 13