Ds Noord-Holl. Stoomasscberij van S.
TWEEDE EN LAATSTE BLAD.
PLAATSELIJK NIEUWS
bericht dat met 1 SEPTEMBER de
Waschprijzen worden VERLAAGD.
GEMENGD NIEUWS
VAN DINSDAQ 28 AUGUSTUS 1928
Onze plaatsgenoot, de heer N. Geus,
slaagde te Arnhem, voor het examen
kotmmies der Rijksbelastingen.
Onze plaatsgenoot J. W. v. Dalfsen
is benoemd tot leeraar in de natuur- en
scheikunde aan de R.H.B.S. te Purmerend.
POPULAIR CONCERT
te geven door de Harmoniekapel „Win-
nubst" op heden (Dinsdag) 28 Aug. des
avonds van half negen tot tien uur in het
JuLianapark. Directeur H. B. Schenkels.
Programma
GEMEENTELIJKE HOOFDACTE
CURSUS.
Belanghebbenden worden attent ge
maakt op de in dit nummer voorkomende
advertentie ter aanmelding voor boven-
genoemden cursus. Van gemeentewege
wordt hier tegen een uiterst minimaal be
drag (schriftelijke cursussen vragen een
zelfde honorarium) een prachtige ge
legenheid geboden de volledige onderwijs
bevoegdheid te verkrijgen.
BALGZANDKANAAL.
Ophefinig stremming scheepvaart
In aansluiting bij het bericht van 14 Juli
1928 deelt de Directeur der Zuiderzee
werken ons mede, dat de stremming van
de scheepvaart op het Balgzandkanaal is
opgeheven.
DE VERJAARDAG VAN H. M.
DE KONINGIN.
Het vuurwerk-
Het Stedelijk Muziekkorps heeft aan
geboden na afloop van het concert ten
9 u. 80 zijne medewerking te verleenen
om gedurende het vuurwerk eenige mu
zieknummers ten beste te geven.
CHR. ORANJEVEREENIGING.
Men schrijft ons:
De Chr. Oranjevereeniging is voor
nemens D. V. op Donderdag 80 Augus
tus a.s. (den vooravond van den verjaar
dag van H.M. de Koningin) een feeste
lijke openbare vergadering te houden in
de Ger. Kerk (Spoorstraat).
Door de welwillende medewerking van
de" Oranje-Harmoniekapel en de Geref.
Zangvereeniging „Halleluja", alsmede van
Mevr. Günthert—Breet (Altzangeres) en
Feike Asma (Organist) is een mooi en zeer
afwisselend programma samengesteld,
dat er wezen mag. „Halleluja" zal o.m. de
cante „Soli Deo Gloria" ten gehoore
brengen. Wat de overige medewerkenden
betreft, hetgeen we bij vorige gelegen
heden mochten hooren, waarborgt een ge
notvollen avond. Ds. E. R. Damsté van
Huisduinen zal een korte rede houden
over „Koningin en Vaderland".
Voor verder-} bijzondorheden wordt ver
wezen naar de in dit no. voorkomende ad
vertentie.
MET DE T.E.S.0. NAAR DE
ZUIDERZEEWERKEN.
Texel's Eigen Stoomboot-Onderneming
organiseert, naast den vasten dienst van de
„Marsdiep", die dagelijks vele bezoekers
af- en aanvoert, met haar oude, getrouwe,
aan ons 'allen welbekende „Dageraad"
vacantietrips. Nu eens gaat -de reis met een
gezelschap scholieren naar de Zuiderzee
werken dan weder wordt naar Medemblik
gevaren met touristen uit alle oorden des
lands tezamen gestroomd, en allen zijnze
opgetogen over dit zeereisje, dat, beter dan
een bezoek aan Wieringen een denkbeeld
geeft van -de werken betreffende de droog
making der Zuiderzee. Dat er ook veel bui-
tenlanders bij die touristen zijn, behoeft
eigenlijk niet te worden gezegd; vooral het
buitenland is enthousiast over wat de Hol-
landsche ingenieurs hier presteeren, hoe
ze zco maar uit zee een nieuwe provincie
opdelven. En de Hollanders zelf zijn in hun
hart ook trotsch op dit werk. Als ,e zoo in
buitenlandsche streken gereisd- hebt,hals
brekende bergtoeren gemaakt hebt, g«zet
hebt in draad- en tandradspoortjes, ja,
zelfs gezweefd hebt tusschen hemel en
aarde in treintjes, slechts aan een stuk of
vier draden hangende boven een afgrond
van honderden meters, waar heusch geen
staaldraadmatras of een veerende band uw
rampzalige botten opvangt en terugkaatst,
als gij het ongeluk mocht hebben daarmee
naar beneden te vallen, maar waarin gij
zonder pardon in ontelbare fragmenten en
fragmentjes tusschen dennen en ander ge
boomte verspreid wordt, als je dit in het
BIJZETTING STOFFELIJK OVER
SCHOT OFFICIER M. S. D.
K. W. VAN DER VEEN.
Elders in dit blad hebben wij vermeld
welk tragisch ongeval Is overkomen aan
den chauffeur, welke de rouwauto, waar
in het stoffelijk overschot van den in In-
dië om het leven gekomen officier M.S.D.
K. W. van der Veen naar Den Helder
werd vervoerd, is overkomen. Dit onge
val, waarbij de auto met haar Inhoud te
water geraakte en door een boot van de
Esona weder op het droge werd gebracht,
had nog verder strekkende gevolgen.
Want de kist was uit den aard der zaak
zeer beschadigd, zoodat de familie het noo-
dig oordeelde een andere te laten maken,
in welke tenslotte het stoffelijk overschot
grafwaarts werd vervoerd. Deze laatste
kist was evenwel van abnormaal-groote
afmetingen, zoodat de aanvankelijk gegra
ven grafkuil te nauw was. Eerst door het
verwijderen der stutbalken kon Maandag
de ter aardebestelling plaatsvinden.
Maandagmiddag had deze, onder groote
belangstelling van de zijde van het pu
bliek, dat zich langs den geheelen weg,
van Buitenhaven tot aan het raadhuis toe,
in diohte massa's langs den weg geschaard
had, plaats. Ook op het kerkhof was de
belangstelling groot. Uit den aard der
zaak droeg deze bijzetting geen officieel
karakter, daar reeds in Indië militaire
honneurs waren gebracht. Nochtans wa
ren vele marineofficieren op den dooden-
akker aanwezig, onder welke wij noemen
de luit. ter zee Hetterschij, adjudant van
"den schout-bij-nacht, de officieren-vlie
gers Moes, Vethake en Dollemans van het
vliegkamp de Kooij, en vele anderen. Ook
den vloot-aalmoezenier, den eerwaarden
heer Alink, zagen wij op het kerkhof, ter
wijl voorts aanwezig was een deputatie
van de vliegtuigenfabriek „Aviolanda" te
Papendrecht, van de officieren M.S.D.,
kolonel de Winde, inspecteur M.S.D., Den
Haag, van het Marine-Rampenfonds (dat
ook een krans zond), enz.
Aan het graf werd slechts het woord ge
voerd door den off. M.S.D. Jongkees,
welke als vriend van den overledene
eenige hartelijke woorden van afscheid
sprak. Hij was een goed vriend, een nobel
chef, een liefdevol vader, een minnend
echtgenoot, een edel mensch. Zijn laatste
woorden tot spr., toen deze in Indië af
scheid van hem nam, waren „tot weer*
ziens". Tot de achterblijvenden zou spr.
ze nu nog willen herhalen, want er is toch
voor ons allen een wederzien in een ander
leven.
Een familielid van den overledene dank
te voor de betoonde belangstelling. Een
groot aantal kransen werd medegevoerd,
gedeeltelijk op afzonderlijke baar.
DE ZWARE BELASTINGDRUK.
Men schrijft ons:
Op Donderdag 23 Aug. heeft een Com
missie, op een verzoek uit de burgerij, in
het Militair Tehuis, Spoorstraat alhier een
vergadering gehouden ter bespreking of
de steeds zwaardere opgelegde belasting
druk, zonder protest van de aangeslage-
nen wel moet worden aanvaard.
In eerste instantie is aldus besloten, de
ingezetenen, belastingbetalers, bij adver
tentie in de Held. Crt. op te roepen om
zoo mogelijk gezamelijk daartegen te pro
testeeren.
Zij, die daarmede kunnen instemmen
worden verzocht hun naam en adres, als
blyk van adhesiebetuiging, in te zenden
by leden van het Comité.
Zie de advertentie in dit nummer.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
Zaterdag-middag te ongeveer 5 uur heeft
er tusschen Zypersluis en Burgerbrug
een ernstig auto-ongeluk plaat» gehad
met een Ujkau-to van de Begrafenisver.
Sax uit Amsterdam, waarmee het stoffe
lijk overschot, v-an den by een vliegonge
luk in Indië omgekomen Off. M.SJD. Ie
klasse K. W. van dec V sen-, naar het Ma
rine Hospitaal alhier werd vervoerd.
Door te groote snelheid^ de chauffeur
berge n-bedw'i ogende buitenland meemaakt,
en gij vertelt zoo terloops, langs uw neus
weg, van het kleine Holland, dat daar zijn
land uit de zee haalt, dan flikkert er in het
oog van den buitenlander iets van bewon
dering. Dan slaat hij de handen ineen over
zooiets wonderlijks. En dan hoeft men
heusch geen chauvinist te zijn om- dat pret
tig te vinden. Omdat het altijd prettig is
als de groote broer op z'n hoofd kan staan,
dat die kleine althans kopje duikelen kan.
Over de Zuiderzeewerken dus wilde ik
het hebben. Eigenlijk meer over een reisje,
met de „Dageraad" daarheen gemaakt j.1.
Zondag. Zooals gezegd, T.E.S.O. organi
seert tijdens de zomermaanden vacantie
trips naar Harlingen, maar voor deze gele
genheid was besloten daaraan teven-s een
reisje naar de Zuiderzeewerken te verbin
den, teneinde den deelnemers eenig idee
van die werkzaamheden te geven. Nu is
dat niet zoo gemakkelijk, omdat de situatie
met de week verandert. Wat thans nog be
vaarbaar is, is het wellicht over eenige
dagen of weken niet meer.
De route week ditmaal wel zeer van de
gebruikelijke naar Harlingen af. De Hel-
dersche menschen gingen Zondagmorgen
om 7 uur met de „Marsdiep" naar Ou-de-
schild en stapten tiaar over op de „Dage
raad". Deze vertrok omstreeks half negen
uit de haven van Oudeschild, maar geens
zins in de richting van Harlingen. Integen
deel, het ging naar Den Oever, welks uit
gestrekte nieuwe havenwerken van zee uit
zeer goed konden worden waargenomen.
Ook kreeg men aldus een uitstekend idee
van den aanleg van/ den nieuwen dijk, die
zich straks zal uitstrekken tot aan de Frie-
Bchynt met een vaart van pl.m, 100 K.M.
Sereden te hebben, slipte de auto, waar
oor de chauffeur de macht over zyn
stuur kwyt raakte en ln het N.-H. Kanaal
reed. Behalve de chauffeur zat er nog
een begeleider in de auto. Deze wist uit
den wagen te komen en kon worden ge
red, de chauffeur verdronk.
Door de motorboot „Helder" van de
Esona werd de auto later op den wal ge-
heschen, waarna het lyic van den heer v,
d. Veen, met een Inmiddels uit Amster
dam gekomen auto, naar het hospitaal ge
bracht werd. Het ïyk van den chauffeur
werd later met dezelfde aiuto naar Am
sterdam vervoerd.
De chauffeur was 80 jaar oud, gehuwd
en vader van een kimd.
Omtrent bovenstaand ongeluk vernemen
wy nog het volgende, ontleend aan het
rapport van de bemanning der Esona-
boot, welke, zooals men weet, de auto op
het droge wist te brengen.
Toen de boot den hoek by Zypersluis
omvoer, zag men een auto, die even te
voren met groote snelheid gepasseerd
was, te water liggen. De wagen lag op
zy met twee wielen omhoogde kop der
auto lag in de richting Alkmaar, zoodat
de wagen over den kop moet zyn gesla
gen. De bemanning maakte onmiddeliyk
de boot vast; een der knechts maakte
het hyschtoestel in orde, een ander be
vestigde een strop om de auto. Daardoor
kon men in korten tijd het voorste ge
deelte van de auto ophyschen.
Toen het deurtje geopend werd, viel
de chauffeur daaruit. Geruijnen tijd is
men bezig geweest de levensgeesten by
hem op te wekken, maar dit bleek te
vergeefs. Hy had een gebroken pols en
bovendlbn een wonde aan het hoofd, zoodat
de veronderstelling gewettigd is, dat hy
onmiddeliyk tengevolge van een hevigen
klap bewusteloos is geworden en alzoo
geen pogingen tot redding meer in het
werk heeft kunnen stellen.
Nadat de pogingen om de levensgeesten
by den chauffeur op te wekken, geen resul
taat hadden, heeft men getracht den auto
te lichten. Met zeer veel moeite slaagde
men erin den zwaren, zeer solieden en
kostbaren Amerikaanschen wagen met
den voorkant op den wal te krijgen,
waarna met de lier de auto op den wal
gezet werd. Door een en ander is de
boot natuurlyk met groote vertraging
gearriveerd.
DE SLAGERS EN DE VLEESCH-
KEURIN GSWET.
By de discussies in den gemeenteraad
betreffende de wenscbeiykheid van de
oprichting van een abbattoir, ging het in
hoofdzaak om de vraag of de slagerijen
kunnen volstaan met éénzelfde lokaliteit
voor het slachten en worstmaken. De
tegenstanders van het abattoir ware» van
meening, dat dit inderdaad de bedoeling
was van de regeering, indien maar niet
deze beide werkzaamheden op denzelf
den dag geschiedden. Op dien grond
verklaarden zy zich tegen de oprichting
van een abattoir.
Staatsblad 805 bevat thans een Kon.
Besl. van 21 Juli, houdende wyziging
van het Kon. Besl. van 10 Juli 1926 tot
uitvoering van artikel 10 der Vleesch-
keuringswet. Het bevat een nieuwe bepa
ling (toegevoegd aan artikel 3 e),luidende:
Na het slachten en na de reiniging
van het slachtlokaal mogen in dit lokaal
slechts andere werkzaamheden, die vleesch
tot voorwerp hebben, worden verricht,
met dien verstande, dat het toebereiden
en verduurzamen van vleesch niet gelyk-
tydig met andere werkzaamheden mag
plaats vinden.
Hieruit blijkt dus, dat inderdaad de
slagers met één lokaliteit kunnen vol
staan, indien maar niet het slachten en
worstmaken op één' dag gebeurt.
DE VERDWENEN PORTEFEUILLE.
Een 57-jarige inwoner uit Den Helder
had by het nemen van een kaartje aan
het loket van het Centeaal Statio-n te
Amsterdam zijn portefeuille, inhoudende
sche kust. De Wieringermeerpolder, de
eerste, die zal ingepolderd zijn, teekende
zich al duidelijk voor onze oogen af, al was
hier thans alles nog water. Immers, tot op
een kwartier varen na kwamen wij bij Me
demblik en had de kapitein geen andere
plannen gehad, dan hadden de opvarenden
in de stad van wijlen Radboud dezen fraaien
Zondagmiddag den boel kunnen opschep
pen. Maar dat ging niet; ook het vrouwtje
van Stavoren moesten wij aan haar lot
overlaten, al richtte zich nu de boeg van
„De Dageraad" weder noordwaarts, naar
de Friesche kust. Stavoren, Hindelopen,
Workum, Makkum, we zagen ze uit de
verte, maar met den dichter konden wij
uitroepen: „Mijn oog bereikt ze, maar niet
mijn voet". Want tenslotte was Harlingen
het doel der reis.
Ik moet óók nog vertellen van de over
heerlijke koffie, die aan boord was en die
met lróppen wat zeg ik met tumblers
vol gedronken werd, uiterst goedkoop, met
fijne wafeltjes toe. Maar eten wa9 er niet.
Geen nood, we zouden in Harlingen appro-
viandeeren.
Ach arme! Wel kwamen we in Harlin
gen, maar waar de Harlingers waren, zal
wel altijd een geheim blijven, want op straat
waren ze niet. Uitgestorven was het stadje
met de vele mooie oude geveltjes, en de
boomrijke straten. En eten, althans warm
eten, ho maar! Een broodje met kaas, of
wat anders, een glas melk, dat was zoowat
alles wat wij bemachtigen konden. Het
stadje is één en al haven; er is bijna meer
haven dan stad, meer masten dan schoor-
steenen. In de week zal het er druk en
roezig zijn met al dat scheepvaartvartiar,
Ingezonden Mededeellng.
VRAAGT NU REEDS PRIJSCOURANT.
210 Zwitsersche francs, 62.50 en eenige
Zwltsersche poetzegels laten liggen. By
zyn terugkeer bleek de portefeuille ver
dwenen.
BALDADIGHEID.
Gisterenavond te ongeveer kwart voor
tien hebben jongens den lantaarnpaal
voor den winkel van den heer Veen in de
Spoorstraat omvergeloop-en.
Door de dhisternLs zagen de vandalen
kans oogenhlikkeJyk te ontkomen, zoodat
de politie de daders niet kon inrekenen.
OPENBARE LEESZAAL EN
BIBLIOTHEEK.
In de maand Juli werd de Leeszaal be
zocht door 1109 mannen en 117 vrouwen,
totaal 1226 personen.
Uitgeleend werden: 440 studieboeken,
1582 romans en 1849 kinderboeken, totaal
8871 landen.
De navolgende werken werden aange
schaft:
Blok: Geschiedenis - eener Hollandsche
stad, 4 dln.; Brugmans: Om het waarheids
Erobleem; Lancée: Onze eigen taal, 8 dln.;
ondon: Zwerftochten in het Noorden;
id.: De kruistochten van de „Snark" e.a.;
Mooy: Maalstroom, dl. 2.; Obblnk Brou
wer: Inleiding tot den bijbel; van Praag:
Langs de paden der liefde; Tamminen:
Finsche mythen en legenden; Wynaénds-
Francken: Friedrich Hebbel.
Ten geschenke ontvangen:
Bjoernson: Moederliefde; Ivans: De
dwerg van Stockton-Court; Verslag van
het Koninkiyk Ned. Meteorologisch Insti
tuut over 1927; Staatsmynen in Limburg:
Jaarverslag over 1927; Verslag betreffen
de de werking en toepassing van de Sche
penwet enz. over 1927.
GEMEENTERAAD.
Verschenen is een
Vervolg-agenda.
voor de vergadering van den Raad der
gemeente Den Helder op Dinsdag 28
Augustus 1928.
Ingekomen stukken.
Uittreksel van het Koninkiyk Besluit
van 8 Augustus 1928, no. 18, waarby aan
den heer W. Houwing, met ingang van 15
November 1928, eervol ontslag wordt ver
leend als burgemeester dezer gemeente,
onder dankbetuiging voor de in verschil
lende betrekkingen aan den lande bewe
zen diensten.
(Voorgesteld wordt dit stuk voor kennis
geving aan te nemen.)
Grondbedrijf.
Voorstel tot overdracht van het recht
van erfpacht ten aanzien van een perceel
grond te Huisduinen aan F. Dekker.
ERFPACHTUITGIFTE.
B. en W. stellen voor aan H. van dé
Poll, alhier, adj.-oommies by den Dienst
der Arbeidsbemiddeling en Werkloos
heidsverzekering. in voortdurende erf
pacht uit te geven een strook grond, ge
legen aan den Polderweg aan de Noord
zijde van het by Van de Poll in erfpacht
zijnde peroeel ter grootte van ongeveer
82 M2,, tegen eon jaariyksehe canon van
0.50 per M2. (voor 25 M2.) en 0.25 (voor
7 M2.).
maar dezen Zondag: „geef mij maar liever
Nieuwediep!" zuchtte een onzer uit den
grond van zijn hart.
En die goede, beste kapitein gaf ons nog
een uurtje extra voor verpoozing. Te twee
uur arriveerde de „Dageraad" in Harlin
gen, te drie uur zou-den we vertrekken,
maar de kapitein maakte er met stentor
stem kwart voor vier van. En op dat uur
toeterde ook weder de stoomfluit, kwamen
de Harlingers, voor zoover ze er waren,
aan de haven en wuifden ons een vaarwel
toe. Linea recta ging het nu weder naar
Oudeschild, waar men te 7 uur ongeveer
arriveerde. Met gunstig tij .ging het in een
flink vaartje naar Nieuwediep, nadat de
Texelaars te Ou-deschild afgezet waren, en
om 8 uur keken de Hoofdgracht-bewoners
stom verbaasd naar al die menschen, die
van htt Hoofd kwamen: waar kwamen die
in vredesnaam vandaan? Zij weten het nu,
en als de T.E.S.O. weder een uitstapje
organiseert naar de Zuiderzeewerken, zul
len zij ongetwijfeld van de partij willen
zijn, temeer, daar de prijs spotgoedkoop
was.
Wij kunnen hier over de Zuiderzeewer
ken zelve niet in details treden, en dat is
bok niet de bedoeling van dit praatje. Maar
wel kan worden gezegd, dat men door een
dergelijk uitstapje een zeer goed denkbeeld
krijgt van het grootsche werk aan de af
sluitdijken, die zich, zoowel van Den Oever
als van de Friesche kust, al af teekenen en
die gestadig aan vorderen. Maar ook de
sluizen, die hier komen moeten, lieten zich
al zien. Om die te kunnen maken, moet
eerst een sluisput worden gegraven, en om
een sluisput te kunnen graven, moet eerst
GRONDBEDRIJF.
Verschenen is «en staat van gronden
welke B. «n W. voorstellen ln resp. af te
voeren van het Grondbedrijf, tevens ls
hierbij opgenomen «en staat van vermeer
derde resp. verminderde schulden en de
Indeeling van die peroeelen ln groepen
(byiage 108, 1928).
Binnenland.
EEN FREIHERR, EEN KAMER
DIENAAR EN EEN RIJBEWIJS.
Op 18 Augustus j.1. zijn te Rotterdam ge
arriveerd .de 18-jarige Freiherr H. von K.
en zyn 45-jarige kamerdienaar H. W. zy
waren beiden uit Dusseldorf afkomstig,
maar zy waren van Engeland uit over
Vlissingen naar hier gekomen. Zy deden
het voorkomen, alsof zy te gelegenertUd
naar Argentinië zouden doorreizen. De
belde heeren namen hun Intrek in een
pension daar ter stede. Daar werd ook hun
uitgebreide bagage ondergebracht.
De tyd dat de heeren in ons land ver
toefden zou worden besteed om den jeug
digen Freiherr verder te bekwamen ln het
autorijden, zoodat hy zich een internatio
naal rybewys zou kunnen verwerven.
Daarom schafte de Vrijheer zich drie
auto's aan, welke hy by bekende autohan
delaars hier ter stede kocht en respectie-
velyk voor 7580, 6500 en 8500. Met
deze wagens werd druk proefgereden.
Men maakte verscheidene tochten door
ons land en het was opmerkeiyk hoe
onderdanig de kamerdienaar zyn jeugdi
gen meester behandelde. De kamerdienaar
vertelde zoo nu en dan eens wat over de
levensomstandigheden van den Freiherr.
De vader, die onnoemelyk rijk was, woon
de te Leipzig. Hy zou alles wel betalen.
Toen een van de autohandelaren, die
den pas van den hoogen klant had in
gezien, het „von" voor diens naam niet
kon vinden, stelde de kamerdienaar hem
gerust met de mededeeling, dat zyn heer
incognito reisde. De kaartjes, welke men
presenteerde droegen kroontje en titel.
Dezer dagen bestelde Freiherr von K.
een incouranten Duitschen wagen. De
handelaar bestelde den wagen telegra
fisch in Duitschland en Zaterdag kwam
de auto aan de grens aan. De handelaar
is den wagen daar in ontvangst gaan ne
men.
Inmiddels echter waren de gedragingen
van den Freiherr en zyn kamerdienaar
opgevallen by de politie. Daar vond men
het nameiyk zeer zonderling dat een zoo
jeugdig man vrijwel niet anders deed dan
auto's koopen. Het tweetal werd aangehou
den en uit het onderzoek bleek al spoe
dig, dat sinds Zondag de rekening in het
pensioen niet was betaald en dat men daar
ook niet meer toe in staat was, al werden
vele wisselformulieren en chequeboeken
van Duitsche banken, waar de heeren
niets te goed hadden, gevonden.
Het tweetal bleek inderdaad op weg te
zyn geweest naar Argentinië, maar in En
geland aangekomen (over Hoek van Hol
land) hadden ze geen geld genoeg om de
reis voort te zetten. Ze zyn daarop naar
ons land gereisd.
Het verdere onderzoek wees uit, dat de
Freiherr een kantoorbediende is, die vroe
ger by zyn tegenwoordigén „kamer
dienaar" in betrekking is geweest. Beiden
hebben Duitschland verlaten omdat ze
daar wegens oplichting werden gezocht.
De 18-jarige pseudo Freiherr zeide dat
een dijk rondom worden aangelegd. Dan
wordt de aldus afgebakende ruimte leegge
pompt', en kan met het werk aangevangen
worden. En als dan de sluis klaar is, wordt
de omringende muur weder afgebroken.
Welk een arbeid! En welk een heerlijk
werkterrein ligt hier nu reeds voor tallooze
jonge ingenieurs, die hier in de gelegenheid
zijn de dingen „in het groot" te zien. Want
met een bekrompen blik komt men er hier
niet; de inpoldering der Zuiderzee is een
werk van groote allure.
Lezers, gaat dit eens zien als u weder de
gelegenheid geljpden wordt! Gij zult het
misschien weder anders zien dan wij het
zagen, maar gij zult een indruk krijgen van
het grootsche werk, dat hier door Neder
landsche ingenieurs gewrocht wordt en gij
zult, ook al doet gij niet aan chauvinisme,
een heef klein beetje trotsch zijn op ons
land, dat zóóiets tot stand brengt! En dank
baar aan Texel's Stoombootonderneming,
die u in de gelegenheid stelde dit te zien.
Fraai weder begunstigde dit uitstapje.
Leek het aanvankelijk of een vrij woelige
zee het plan had van de passagiers ettelijke
offers te vragen, eenmaal de haven van
Oudeschild uit, ging het rustig verder, al
was, jammer genoeg, het tij niet met ons.
Maar god Neptunus, mocht hij het al ge
wild hebben, kreeg geen enkel offer, alleen
deed af en toe een wat erg koel briesje de
opvarenden de beschutting van 'n windvrij
hoekje zoeken. Even later stelde de zon ons
weer schadeloos. En eerst toen we goed en
wel weer op de Hoofdgracht liepen, mot
regende het voor goed, maar toen kon het
ons niets meer bommen.
I. Steeds vooraan! Marsch, P. v. Leeuwen
La Liberté, Ouverture, Fr. Rosseau
3. Chou! Valse, Fr. Popy.
4 Loreley, Paraphrase, Jos. Nesvadba.
5. Fantaisie „Over Nederlandsche Volks
liederen", J. Kessels.
Potpourri Populaire No. 9, G. Renaud
7. Kölsche madchen kilnne bütze!
W. Oatermann
9