r
De ramp aan den Hoek van Holland.
GEMENGD NIEUWS
-Radio-Programma-Y
Binnenland.
EEN AMOKMAKER AAN BOORD.
De stoomtreiler Holland V IJM. 881
vertrok Donderdagmorgen tegen 12 uur
van IJmuiden ter visscherij: Toen het
schip benoorden Wijk aan Zee was,
hoorde de schipper, die beneden was,
groot rumoer aan dek. Hij ging naar
boven en zag, dat de matroos B., een
groot broodmes zwaaiende, achter de
andere matrozen aanliep. Eindelijk ging
B- naar de brug, waar eerst geen der
opvarenden hem durfde naderen. Later
heeft men gepoogd B. te overmeesteren.
Met lastplanken, enz. werd hij aange
vallen en tenslotte gelukte het, hem het
mes te ontnemen. De schipper deed de
Holland V. keeren, die Donderdagmiddag
halfdrie weer in IJmuiden terugkwam.
Toen het schip aan den wal meerde,
maakte B., die te Egmond woont en
danig onder den invloed van sterkedrank
verkeerde, dat hij van boord kwam.
Door het gevecht waren eenige ruiten
op de brug vernield. Hierin werd spoedig
voorzien, een andere matroos werd aan
genomen, en een uur later ging het schip
weer naar zee.
WIE KAN HET VERKLAREN?
Een treffend weerzien.
Op het politiebureau te Roermond heeft
zich volgens de Nieuwe Koerier het vol
gende afgespeeld.
Zekere W., wonende te Dusseldorp, Ne
derlander en afkomstig uit Roermond,
werd voor vier jaar wegens werkloosheid
Ingevolge het vestigingscontract uit
Duitschland gewezen. Dp zoek naar werk
trok hij naar Frankrijk, waar hij om
zwierf in den Eflzas en Lotharingen. Zyn
vrouw en twee kinderen bleven voorloo-
pig te Dusseldorp tot hij werk zou gevon
den hebben.
Dit lukte echter maar steeds niet en van
schrijven aan zijn vrouw kwam ook wei
nig. De man verloor den moed en bleef
aan het dolen. Vier jaren lang!
Zijn vrouw, die ingevolge haar huwe
lijk met W. van Nederlandsche nationa
liteit geworden was, (zij was geboren
Duitsche) werd door het Duitsche rijk
voorloopig ondersteund. Tenslotte begon
nen de Dusseldorpsche autoriteiten ech
ter aan de goede bedoelingen van haar
man te twijfelen en daar zij thans Neder
landsche was, werd ook haar ten slotte te
kennen gegeven, dat zij het land verlaten
moest. Aan het grenscommlssariaat ver
klaarde zij naar Roermond te wlllpn gaan
om van daaruit navraag te laten doen
naar haar man.
Via Venlo arriveerde ze dan ook Dins
dagavond te Roermond, waar de commis
saris VHn politie zich met het onderzoek
belastte, net was duidelijk, dat het Neder
landsche Rijk voor haar moest opkomen.
Men zou een onderzoek instellen naar het
verblijf van haar man.
Terwijl de vrouw, die in tamelijk ver
waarloosden toestand verkeerde, met
haar twee kleinen van 10 en 4 jaar, nog bij
den commissaris vertoefde, meldde zich
beneden in het bureau een man aan, die
verklaarde W. te heeten, en al heel spoe
dig bleek het, dat hij de man was, dien
men wilde opsporen. Een confrontatie
zou het bewijzen.
Toen men hen beiden samenbracht,
speelde zich in het bureau in het bijzijn
van den commissaris een hartroerend
tooneel af. De man kon het maar niet vat
ten, dat het werkelijkheid was, hetgeen
hier gebeurde. De vrouw, die veel ge
leden had, brak in snikken uit, evenals het
oudste kind, dat zijn vader herkende. Ook
de omstanders geraakten onder den in
druk van dit onverwachtte, treffende
weerzien na vier lange jaren van om
doling. Door eenzelfde gedachte geleid
trok de een uit Duitschland, de ander uit
Frankrijk, en beiden troffen elkaar op
het oogenblik dat zij elkaar ver weg
waanden.
Het gezin is voorloopig bij familieleden
ondergebracht.
MOEDIGE REDDING.
Woensdagavond omstreeks 8 uur waren
te Schoonhoven eenige jongens aan hot
sneeuwballen1 gooien. Een der jongens
wildie ©en voorbijgaand meisje pakken,
doch deze schrok, liep hard op zij en viel
v.an den drie meter hoogen kademuur in
de haven. Toen het meisje reeds in zin
kenden toestand verkeerde en op haar
hoofd in het water stond, schoot een voor
bijganger, de heer O. Mallngre, toe, ont
deed zich haastig van enkele kleeding-
stukken en sprong onvervaard in de don
kere diepte. Te zelfder tijd hoorde in zijn
woning de reeds met de reddingsmedaille
beloonde, 20-jarige A. van Grootheest,
van het ongeval. Zonder zich een oogen-
biik te bedenken snelde hij toe, dook
oveneens in de diepte en slaagde er in
het meisje te grijpen. Samen hebben toen
de moedige redders het meisje, het 16-
jarige dochtertje van den heer B., van een
wissen dood gered.
De reddingboot Koningin Wilhelmlna weer vlot De Prinses Jullana
ook uitgevaren. Wat de loodsen ervan denken.
De Nw. Rott. Ort. heeft eens met enkele
loodsen over het gebeurde gesproken en
zij zeiden o.a. dat een Noord-Oosten wind
voor uitgaande schepen over het alge
meen heel verraderlijk is. Woensdag zal
wel niemand in Rotterdam hebben ge
dacht, dat het voorgaats zoo stormde.
Maar hoe meer men Hoek van Holland
naderde, hoe straffer de wind werd en
eenmaal voorbij de Berghaven viel het
aan alle kanten tegen. Een van do zegs
lieden had Woensdagmorgen een groot
schip een 10.000 tonner beloodst.
Het sdhip had een sterke machine en kon
op zee zeker 11 a 12 mijl houden. Maar
als de loods niet bij de Berghaven aan wal
was gegaan, had hij zeker tot Narvik mee
moeten reizen, want er zou niet aan te
denken geweest zijn, hem op zee af te zet
ten bij de loodsboot.
Toen het schip eenmaal binnen de pie
ren lag, had het moeite niet naar den
Zuidwal af te drijven en toen het den kop
bulten de pieren stak moest er full speed
worden gewerkt om niet op de Maasvlak
te terecht te komen.
Het is onder de loodsen een bekend feit,
dat als er een Noord-Ooster waait, men
dikwijls in Rotterdam den kapitein tever
geefs waarschuwt, dat het zulk noodweer
is buiten. Men gelooft den loods niet en
waagt het er maar op, maar als men een
maal bij den Hoek is, ziet men dan dik
wijls het gevaar in.
Een van de andere loodsen vertelde
nog, dat het stranden op de Maasvlakte
veel gevaarlijker is voor schip en beman
ning, dan het vastloopen op het strand ten
Noorden van Hoek van Holland.
Dit strand loopt van zee uit zacht glooi
end op en een schip, dat zich erg vast
werkt, maakt altijd nog een vrij goede
kans. Maar onder de Zuidpier op de
Maasvlakte heeft men een harden bodem,
vol putten en gaten. Een schip, dat hier
op vast raakt, loopt groote kans te breken,
omdat de mogelijkheid zoo groot is, dat
bijvoorbeeld het achterschip en de mid
scheeps steunen op vasten grond, terwijl
het voorschip hangt boven een kuil.
Ten aanzien van de ramp van de Prins
der Nederlanden merkten de loodsen nog
op, dat zoo ergens, in de scheepvaart
theorie en praktijk nog al eens veel ver
schillen. Theoretisch zou de boot zoo zij al
om kon slaan, dadelijk weer recht moeten
komen, maar de praktijk heeft helaas aan
getoond, dat het wel anders kan. De Prins
der Nederlanden is in verhouding tot haar
lengte zeer breed gebouwd. Als zij bij
voorbeeld juist met den kop naar beneden
steekt, zonder veel snelheid te hebben,
op het oogenblik, dat een zware grondzee
onverhoeds van achteren op komt zetten
en met volle kracht tegen den breeden
bodem slaat, begint de boot te tollen en
zij slaat over den kop. Dit is hier heel
Waarschijnlijk gebeurd, maar de geheele
waarheid zal wel altijd een geheim van de
zee blijven.
De loodsoommissaris, de heer Vruggink,
deelde mee, dat Donderdagmorgen in de
vroegte uit Rockanje de stellige tegen
spraak is gekomen van het bericht, dat
daar op het strand twee lijken zouden
ifjm aangespoeld. Het schijnt, dat Woena-
dagvond draadloos een onjuist bericht is
verspreid, en dat allen, die later het be
richt hebben bevestigd, het per slot van
rekening ook per radio hadden vernomen.
Lijken aangespoeld.
Te Rockanje zijn aangespoeld de lijken
van schipper v. d. Klooster en de matro
zen Meuldijk, Sterrenburg, Van Asperen
en De Groot. Ze werden per auto naar
Hoek van Holland vervoerd.
Vermist worden dus nog de lijken van
de machinisten H. P. Heyboom en J. H.
Timmers en den matroos P. A. Verwey.
De begrafenis van de slachtoffers.
Het stoffelijk overschot van den matroos
Meuldijk zal te Maassluis ter aarde wor
den besteld. De andere vier worden Maan
dagmiddag om 12 uur te Hoek van Hol
land begraven.
Prins Hendrik bezoekt de nage-
laten betrekkingen.
Prins Hendrik is gisteren-ochtend 10 uur,
vergezeld! van zdj'n adjudant, majoor jhr.
Laman Trip, naar deni Hoek van Holland
gegaan en1 heeft daar, onder geleide van den
heer Jas, commissaris van Rotterdam al
daar, alle woningen bezocht van de achter
gebleven families der omgekomen beman
ning van de reddingboot.
'Z.K.H. onderhield) zich met de weduwen-,
zoons, dochters en ander© familiebetrekkin
gen en richtte woorden van innige deel
neming en troost tot allen.
Daarna is de Prins naar de begraafplaats
gegaan, waar hij eenige oogenblikiken heeft
vertoefd- bijl de lijken der heldhaftige man
nen, die deel hebben uitgemaakt van de be
manning der reddingboot.
Tegen 1 uur was de Prins in Den Haag
terug.
•Door tusschenkomst van den commissa
ris der Koningin in de provincie Zuid Hol
land, heeft de Koningin -haar gevoelens van
innige deelneming doen overbrengen aan de
nagelaten betrekkingen- van het bij de ramp
bij den Hoek van Holland omgekomen per
soneel der reddingboot „Prins der Neder
landen".
Het wedervaren van kapitein Slis
en zfjn mannen.
In den loop van den ochtend is kapi
tein Slis, die Woensdagavond met een vlet
is uitgevaren, om te zien, of hij nog iets
kon vinden van de schipbreukelingen van
de Prins der Nederlanden, met zijn man
nen binnengekomen. Kapitein SUs heeft
in een onderhoud meegedeeld, dat het
weer vreeselijk was. Den geheelen nacht
en ook Woensdagmiddag hebben de man
nen tot den middel in water en ijs geloo-
pen bij het zoeken langs het strand, en
ook de tocht erheen was ontzettend. Wij
zjjn, aldus kapitein Slis, nu wel met de
vlet teruggekomen, maar zij is heelemaal
kapot geslagen op de glooiing bij Oost-
voorne. Daar stond een geweldige zee,
en eerst vlogen we voor de zee weg in
een sneeuwstorm, zooals ik nog nooit
meemaakte. Het was zoo donker, dat je
geen hand voor oogen kon zien. We zyn
r.og wel tot dwars voor de lichten van de
Valka geweest, maar we moesten ten slot
te terug, omdat het te bar werd en omdat
we niet opschoten. Toen een van de om
standers opmerkte, dat het toch elgen-
iyk te veel was geweest, zelde kapitein
Slis, dat men, als het schip goed is, uit
gaat, omdat het om de kameraden te doen
is.
Ten slotte zyn wy, aldus kapitein Slis
verder, het strand opgegaan, en toen be
gon het pas. Ik heb twee man by de boot
gelaten en met zyn vieren gingen wy met
een lantaarn het strand op. Zoo is het den
geheelen nacht doorgegaan, zonder Iets
of iemand te vinden.
De meening van deskundigen.
Met betrekking tot de beschadiging
van de Prins der Nederlanden zeiden de
deskundigen o.a., dat deze eenlg licht
werpt óp het mysterie van het vergaan
van de boot.
De beschadiging ls wan een dusdanig
ernstig karakter, dat men zoo goed als
zeker mag aannemen, dat zy in aanvaring
is geweest. Vermoedeiyk is de boot by het
varen rond het gestrande schip door een
grondzee opgepakt en tegen de Valka ge
smakt. Ten gevolge van deze aanvaring
zou zy dan zijn gekanteld. De schade is
aan de boegzijde bet grootst; daar is het
berghout tot op de huid van de boot af
gerukt. Waarschyniyk is zy dus met de
stuurboordsboeg tegen het schip gesla
gen.
De aangespoelde slachtoffers van de
ramp hadden allen nog de reddingsgor-
dels om. De deskundigen waren het er
over eens, dat de mogeiykheid lang niet
uitgeslotenmoet worden geacht, dat de
mannen, toen de boot was omgeslagen,
nog geruimen tyd hebben gezwommen tot
dat de koude en de uitputting hen hebben
overmand en zy, met de lichten van de
kust voor de oogen, zyn gestorven.
Het bergen van de reddingboot.
Toen om 7 uur gisteravond het water
zyn hoogsten stand had bereikt, is de
sleepboot Kykduin, welke al den gehee
len dag in gereedheid had gelegen, ge
assisteerd door do bergingsvaartuigen
Meermin en Prins Hendrik gaan trekken
aan de tros, welke aan den boeg van de
Prins der Nederlanden was bevestigd.
Er was toen zooveel water rond de boot
gekomen, dat zy tameiyk vlug afgebracht
kon worden. Eerst is de boeg omgetrok
ken, zoodat het schip evenwydig aan de
kustiyn kwam te liggen, daarna is het in
dieper water getrokken. Zoodra men de
Prins der Nederlanden vlot had, heeft
men het schip naar Hellevoetsluis ge
sleept, waar men tegen 0 uur is aange
komen.
Geen lijken aan boord van de
Prins dier Nederlanden.
Te Hellevoetsluis hebben Je beide ber
gingsvaartuigen Meermin an Prins Hen
drik van L. Smit en Oo.'s Internationalen
sleepdienst de reddingboot recht getrok
ken, waarna zy dadelijk is leeggepompt.
Er zyn geen lijken aan boord gevonden.
Toen de boot werd omgedraaid, bleek, dat
het mangat van de machinekamer open
stond. De beide machinisten hebben dus
nog kans gezien, het deksel te openen en
uit de boot te komen.
Vanmorgen zou de reddingboot naar
Vlaardingen worden gesleept, waar zy op
de helling zal worden gezet, om te wor
den hersteld.
Is (Ie prins der Nederlanden niet
tegen de Valka gebotst?
Uit den- aard der zaak bestaait er een
groote belangstelling voor de vraag, op
welke wijze het mogelijk is geweest, dat de
stoomreddingboot Prins der Nederlanden-"
is verongelukt. Welk -een kleine notedopj^s
de reddingbooten van dit type ook zijn, zy
hebben bijl meer dan een gelegenheid be
wezen), volkomen1 zeewaardig -te zyn en al
zoo vele malen hebben de helden van de zee
met deze -booten- de woede van de elementen
getrotseerd.
-Hoe het drama zich precies heeft toege
dragen, zal wel altijd een mysterie van de
zee biyiven, -maar toch zou men zoo gaarne
een aannemelijke verklaring hebben, al ware
het slechts om een zijl het dlan ook een-
wel heel dure ervaring rijker te zijin voor
volgende keieren, want düt staat wel vast,
dat, als over eenige dagen de herstelde
.President Van Heel" weer in de Berghaven
ligt, by den eersten roep om hulp onmid
dellijk dappere mannen klaar zullen staan,
om te trachten de zee haar prooi te ont
rukken.
De opvarenden van de „Valka" hebben
evenwel meegedeeld', dat- zij niet alleen- niets
hebben- gemerkt van een dergelijke aanva
ring, maar dat bovendien de bóót is gekap
seisd op ©enigen- afstand van het schip. De
afstand was zelfs zoo groot, dat er niet aan
gedacht kon worden, om inet een redding-
sloep van de „Valka" nog te trachteny de
opvarenden) van de omgeslagen -boot te red-
den-. Dit werpt dus weer de theorie van de
aanvaring met de „Valka" omver.
-A-la -men uitgaat,van de veronderstelling,
dat de Prins der Nederlanden" niet tegen
een ander schip is geslagen, moet men tot
de slotsom komen, dat de -boot tegejt den
grond heeft gesbooten. Dit is daar, waar het
ongeluk gebeurd' ls, zeer wel -mogeiyk. Op
het oogenblik, dat d© prins der Nederlan
den" is gekapseisd1, stond1 op de Maasvlakte
circa 2 mieter -40 water. ZÓoals bekend is,
was de zee zeer wild1 en stonden er hooge
golven. In het dal tusscbeü twee golven in
kan dus onder de gegeven omstandigheden
zeer wel een oogenblik sleohts eenige dui
men- water hebben gestaan. De Prins der
Nederlanden" moet in dit geval van een- golf
afkomend© mét den- boeg den grond hebben
geraakt. Als op datzelfde oogenblik een
zware grondzee de boot van achteren heeft
gepakt- en met voile -kracht tegen den' broe
den, vrij platten bodem heeft geslagen, is
hét mogelijk, dat het schip is omgeslagen.
herinneren ons, dat de ,P>orus Rij
kers" op zyn eersten tocht, in 1923, ook
bjjna een dergelijk ongeluk gehad heeft ln
de gronden, toen de boot eyeneens grond
voelde en bijna over den kop sloeg. Moge
lijk ls dit ongeluk dus weL Red. Held. Ort.).
De schade aan de reddingboot
Gisterenmorgen is de verongelukte red
dingboot te Vlaardingen aangekomen. Nu
hot schip weer recht Ugt ls de schade goed
te zien. De schoorstoenen en de mast rijn
afgeknapt, het groote vangnet, dat boven de
bóót is gespannen, is verdwenen. Maar wat,
in verband met het onderzoek naar de oor
zaak van <ïe ramp belangrijker is, is dat nu
blijkt, dat de boot vrijwel over de geheele
stuurboordzijde zware averij heeft. De ree-
Mng aan stuurboordszijlde ls vooral ter
hoogte van de midscheeps verbogen en naar
binnen gewrongen.
Achter de machinekamer bevindt zich dé
kuil, waarin de opvarenden, behalve de ma
chinisten, hebben gezeten. Langs dezen kuil
loopt een opstaande wand, het z.gjn. vrij-
boord. Dit vrijboordi is aan stuurboord ge
heel verbogen en- ingedrukt. Ter hoogte van
dit vrilboord' ls de verf van de boot geha
vend. Ook het stuurrad, voor ln de kuil ls
beschadigd. Zooals men weet waren de voe
ten van schipper v. d. Klooster, die waar
schijnlijk aan het stuurrad heeft gestaan,
ernstig gewond. Op die plaats schijnt dus
de boot ook getroffen te rijn-
Wat dé stuurlieden van die Valka
Gisterenmorgen zyn- bergers van L. Smit
Co."s Internationalen Sleepdienst en van
de firma v. d Tak aan boord van de „Valka"
gegaan, om een onderzoek in te stellen naar
d© mogelijkheid', hét schip weer af te bren
gen.
Een- oorrespondent van „Het Volk" heeft
een ondérhoud met den stuurman van de
„Valka" gehad. In dit Interview lezen wij
o.a.:
,/Het omstaan van de reddingboot was op
de „Valka" zeer diuldeiyik zichtbaar geweest.
Voor de mannen op het schip was het een
vreeseiyk ding geweest de mensohen, die
waren uitgevaren -om hen te redden, voor
hun oogen te zien verdrinken. „Wij zagen",
zoo vertelde de stuurman, „hoe twee zich
aan de omgeslagen boot vastklampten, doch
by de Jjlzlge koude was -het onmogelijk, dat
zij dat lang konden uithouden-. Wy zagen,
dat een paar anderen zich een 'kwartier lang
zwemmend© boven water wisten t© houden,
maar toen verdwenen ook zij voor onze
oogen dn de diept». WH- konden geen hand
uitsteken om te helpen. Het was eenvoudig
verschrikkeiyik.
De boot is dn een breker gedraaid op bijlna
een- kwart mijl afstand van het sdhip. Om
goed te kunnen draaien had zij ten minste
een mijl van ons vandaan moeten zyin. Het
is heel- goed m-ogeiyk, dat de stuurinrichting
onklaar is geraakt evenals* de onze, a-n-ders
kunnen wyi ons dit draaien op een- zoo on
gunstig oogenblik niet voorstellen."
de stuk te slaan. De bemanning van de
Koningin Wilhelmlna had vreeseUJk van
het water te lijden. Nu en dan stonden de
moedige mannen tot de borst ln het water.
Tengevolge van de hevige sneeuwbuien
kon vaak niet verder dan vijf meter voor
uit worden gezien. Kapitein De Jager was
over de reddingboot, een der nieuwste
booten van de Zuld-Hollandsohe Redding-
maatschappy, zeer goed te spreken.
De Valka zit thans «en kilometer hoog
op het strand vóór Rockanje. BQ laag
water staat 8 voet water rond het sohlp.
De Valkar ex Klowa, werd ln 1017 ge
bouwd bU de American Shipbuildlng Oy.
te OlewelBwd. Hot sohlp moert dead/walght
2000 ton en heeft één dek.
Werkzaamheden op de Valka.
Gistermiddag ls men begonnen met het
lossen en met het werpen van de dakla
ding van het gestrande stoomsohlp Valka.
Als het weer vandaag gunstig Is, zullen
ankers worden uitgebracht om het schip
in dezelfde positie te houden. De achter
steven is gebroken en er staat water in
de aohterplek. De ruimen zyn nog droog.
Voor de nagelaten betrekkingen
der bemanning van die Prins Hen
drik der Nederlanden.
In overleg met de Zuidhollandsche
Maatschappy tot redding van schipbreu
kelingen doet het hoofdbestuur van het
Nederlandsche Roode Kruis, Prinsessen
gracht 27 te 's-Gravenhage, een warm be
roep op liefdadig Nederland ten behoeve
van de nagelaten betrekkingen der held
haftig© bemanning van de reddingboot
Prins Hendrik der Nederlanden.
Giften per postwissel of giro (no. 22120)
worden voor dit doel gaarne in ontvangst
genomen onder het motto: Prins der Ne
derlanden.
De steunverleemin g.
Het Nationaal steunoomité Stormramp-
1927 heeft een bedrag van 10.000 ter
beschikking van den minister van water
staat gesteld, teneinde dit aan de nagela
ten betrekkingen van de bemanning van
de Prins der Nederlanden ten goede te
doen komen.
Door d'e Redactie van d© „N. Rott, Ort."
was op eigen initiatief een inzameling ge
houden- -voor de nagelaten betrekkingen van
de omgekomen bemanning.
Tot gisterenmiddag was -reeds een bedrag
van 40.389.18 door het blad- ontvangen.
Voorwaar een inooi resultaat. Er 'kan dan
ook niet aan getwijfeld worden of de ge
vraagd© 100.000 komt er.
De bemanning van de Valka gered.
De motorreddingboot Koningin Wilhel
mlna is Donderdagmorgen ongeveer half
twaalf te Stellendam aangekomen en
heeft 28 personen van de Valka, onder
wie drie vrouwen, geland. De kapitein is
tweemaal aan boord van de reddingboot
geweest en weer teruggegaan. Behalve hij
is nog één persoon aan bóord van 't schip
gebleven; de reddingboot moest direct
weer afvaren om deze twee personen af te
halen.
Er was nog al veel zee, en by het sprin
gen in het vangnet is één man door het
net gesprongen.
Donderdagmiddag kwart over drie werd
nog uit Stellendam gemeld:
De reddingboot Koningin Wilhelmlna
is zoo juist teruggekomen. Thans is de
geheele bemanning van de Valka te Stel
lendam aangebracht.
Het schip zit op dezelfde plaats als de
Fort de Trójo-n en zit op heit eerste gezicht
reeds belangrijk dieper dan Woensdag.
De 62-jarige plaatsvervangende kapi
tein van de reddingboot, de heer A. de
Jager (kapitein op de reddingboot is
eigeniyk zijn zoon, de heer W. de Jager)
vertelde, dat hy Woensdag met de boot
een zeer moeiiyke reis heeft gehad. Twee
maal is hy gisteren by de Valka geweest,
doch de kapitein van het schip wenschte
toen zyn vaartuig nog niet te verlaten en
verbood zulks ook aan zyn bemanning.
De reddingboot heeft kritieke oogenblik-
ken doorgemaakt, toen zy zich langszy
de Valka bevond en tegen -dit schip dreig-
Haven van Nleuwediep.
vertelden.
ZONDAG ao JANUARL
Hilvers urn, 1071 M.
9.15 Cursus Volksgezondheid door I. G.
Keesing. VARA.
9.45 VARA. Doe het veilig, door Ir. R. A
Gorter.
10.30 VARA Concert. Het Amsterdamse!»
strijkkwartet (F. Helman-, viool. B. Meyer,
viool. F. Denayer, altviool. C. v. Leeuwen-
Boomkamp, cello.) (In de pauze rede van
J. J. de Roode: 1939. Het verkiezingsjaar.)
12.00 Schaaklea.
12.303.00 Concert door het Borla Lensky Trio
2.00—2.30 Gramofoonmuziek.
3.30 Aansl. van het Concertgebouw te A'dara.
Orkest o.l.v. Otto Klemperer.
4.005.00 Wedstrijd-uitslagen. L d. pauze
gramofoonmuziek.
5.006.00 Kinderuurtje. VAR.
6.30 Dienat 1. h. Kerkgebouw te Zaandam.
VPRO. Spr.: Prof. R. Casimir. MeJ. Dl
Moorlag, sopraan. H. W. Flantrop, orgel.
8.15 Concert door het Omroep-orkest o.l.v
Nlco»Treep. Henr. Sala, sopraan. Populaire
balletmuziek. I. d. pauze een causerie door
L. Schmidt over: Het ballet.
Hulzen, 340,9 M. Na 6 uur 1852 M.
8.359.20 NCRV. Morgenwij-ding o.l.v. L.
Nieuwpoort. Mej. Ratsma, sopraan. J. We»-
texink, orgeL
10.3012.00 RO. Hoogmis i. d. Kerk v. d. H.
Petrus te Gulpen (L.). Koor „St. Gregorius",
o.l.v. Ti. Huppert». W. Theel-en, organist.
Predikatie door den Deken eni Pastoor van
Gulpen H. Brewers.
12.301.30 KRO. Concert door het KRO Trio.
I.303.00 KRO. Godsdienstonderricht door D.
Bont, 1 eeraar a. h. Seminarie Hagevedd.
2.00—2.30 Literair halfuurtje door L. J. H.
Feber.
2.304.30 KRO. Orgelconcert 1. d. Kerk v. d.
H, Petrus te Gulpen (L.). J. Vranken, or
ganist.
4.30—5.00 KRO. Ziekenihalfuurtje o.l.v. P. de
Wolf.
5.50 NCRV. Dienst ln de Ev. Luth. Kerk te
Amsterdam (Spul)
7.30—8.45 Concert in Heerlen. (KRO). Dames
koor der Wilhelmlna Kweekschool.. Spr.:
Dr. C. Meulman: De hulp a. d. onge
huwde moeder. Jac. Nijsieni, slotwoord.
8.4510.45 KRO. Concert. De Amsterdamsche
Orkestvereeniging o.l.v. F. v. Diepenbeek. A
de Leeuw, bariton.
10.45 KRO. Epiloog. Klein- Koor oJ.v. Jo«. H.
Pickers.
Daventry, 1600 M.
3.50 Lichte muziek. Orkest. T. Kimdburgh,
bas. F. Thurston, clarinet. 530 Kinder-kerk-
dienst 5.50 Voorlezing uit het Oude Testa
ment. 6.056.35 Bach's kerkcantate no. 190. D.
Owens, alt. J. Adams, tenor. 6.50 Kerkdienst.
8.20 Studio Kerkdienst. 9.05 Liefdad'gheid«op
roep. 9.10 Nieuwsber. 9.25 Concert. K. Winter,
sopraan. Gershon Parkington Kwintet, 9.48
Piano-concert door Dohnanyi. 11.10 Epiloog.
MAANDAG ai JANUARL
Hilversum, 1071 M.
12.152.00 Concert door het Borl* Lensky,
Trio.
3.003.45 Gramofoonmuziek.
2.454-45 Aansl. v. d. City Bioscoop Den Haag
5.00—6.00 Kinderuurtje.
6.007.15 Concert door het Omroep-orkest.
7.157-45 Engelsche les.
8.008.30 Handels-wetenschappelijke lezing
door Dr. N. J. Polak.
8.30 Cabaret-avond. Roosje Köhler- v. Gel
der, declamatie. Stella Fontaine, liedjes.
Lamoen, humorist. H. Marchand. liedjes. P
Palla, piano-syncopationa. M. en E. Frcy
Bernhardsgrutter, Zwitsersche liedjes. Het
dans-orkest.
10.30 Pers-ber.
Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M.
II.00—11.30 Zieken-dienst o.l.v. J. Valk.
12.301.45 Concert. M. Jelgersma, organist.
2.002.30 Schooludtzeniding. Dr. Schilp, Ge
zondheidsleer.
4-005.00 Ziekenuurtje o. 1. v. Da. G. Laarman.
5.30—6.00 Literaire causerie, door mej. Kramer.
7-0o7.30 Stenografie-les.
7-308.00 Zangles,
8.00 Concert. Het Chr. Radio-orkest o. L v.
J. Pouwels. Spr.: J. M. Kryger: Mr. Groen
van Prinsterer.
Daventry, 1600 M
10.35 Kerkdienst. 11.05 Lezing. 11.20 Gramo
foonmuziek. 12.20 Balladen-concert. 12.50
Dansmuziek. 1.30 Orkestconcert. 3.20 Voor de
scholen. 3.40 Muziek. 3.50 Lezing. 3.15 Muziek.
3-25 Vertelling. 3.40 Muziek. 3.50 Balladen-
concert (sopraan, bariton, viool). 4.35 Orkest-
concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Causerie. 6.35
Nieuwsber. 6.50 Causerie. 7.03 Strijk-trio's van
Beethoven (viool, viola, cello). 7.20 Dram. crl-
tiek. 7.35 Muziek. 7.45 Fransche les. 8.05 Con
cert. W. Boland, tenor, P. Coetmore, cello K.
Jacobs, cello. 9.20 Nieuwsber. 9.35 Causerie.
9-50 Nieuwsber. 10.15 Vaudeville. Dans-orkest
en variété. 10.35 Gedichtenvoorlezing, iijo
Bridge-les. 11.35—12.20 Dansmuziek.
17 Jan. 1929.
De torpódobooten
binnengekomen.
Z 1 en Z 6 zijn w-