r De ramp aan den Hoek van Holland. GEMENGD NIEUWS -Radio-Programma-Y Binnenland. EEN AMOKMAKER AAN BOORD. De stoomtreiler Holland V IJM. 881 vertrok Donderdagmorgen tegen 12 uur van IJmuiden ter visscherij: Toen het schip benoorden Wijk aan Zee was, hoorde de schipper, die beneden was, groot rumoer aan dek. Hij ging naar boven en zag, dat de matroos B., een groot broodmes zwaaiende, achter de andere matrozen aanliep. Eindelijk ging B- naar de brug, waar eerst geen der opvarenden hem durfde naderen. Later heeft men gepoogd B. te overmeesteren. Met lastplanken, enz. werd hij aange vallen en tenslotte gelukte het, hem het mes te ontnemen. De schipper deed de Holland V. keeren, die Donderdagmiddag halfdrie weer in IJmuiden terugkwam. Toen het schip aan den wal meerde, maakte B., die te Egmond woont en danig onder den invloed van sterkedrank verkeerde, dat hij van boord kwam. Door het gevecht waren eenige ruiten op de brug vernield. Hierin werd spoedig voorzien, een andere matroos werd aan genomen, en een uur later ging het schip weer naar zee. WIE KAN HET VERKLAREN? Een treffend weerzien. Op het politiebureau te Roermond heeft zich volgens de Nieuwe Koerier het vol gende afgespeeld. Zekere W., wonende te Dusseldorp, Ne derlander en afkomstig uit Roermond, werd voor vier jaar wegens werkloosheid Ingevolge het vestigingscontract uit Duitschland gewezen. Dp zoek naar werk trok hij naar Frankrijk, waar hij om zwierf in den Eflzas en Lotharingen. Zyn vrouw en twee kinderen bleven voorloo- pig te Dusseldorp tot hij werk zou gevon den hebben. Dit lukte echter maar steeds niet en van schrijven aan zijn vrouw kwam ook wei nig. De man verloor den moed en bleef aan het dolen. Vier jaren lang! Zijn vrouw, die ingevolge haar huwe lijk met W. van Nederlandsche nationa liteit geworden was, (zij was geboren Duitsche) werd door het Duitsche rijk voorloopig ondersteund. Tenslotte begon nen de Dusseldorpsche autoriteiten ech ter aan de goede bedoelingen van haar man te twijfelen en daar zij thans Neder landsche was, werd ook haar ten slotte te kennen gegeven, dat zij het land verlaten moest. Aan het grenscommlssariaat ver klaarde zij naar Roermond te wlllpn gaan om van daaruit navraag te laten doen naar haar man. Via Venlo arriveerde ze dan ook Dins dagavond te Roermond, waar de commis saris VHn politie zich met het onderzoek belastte, net was duidelijk, dat het Neder landsche Rijk voor haar moest opkomen. Men zou een onderzoek instellen naar het verblijf van haar man. Terwijl de vrouw, die in tamelijk ver waarloosden toestand verkeerde, met haar twee kleinen van 10 en 4 jaar, nog bij den commissaris vertoefde, meldde zich beneden in het bureau een man aan, die verklaarde W. te heeten, en al heel spoe dig bleek het, dat hij de man was, dien men wilde opsporen. Een confrontatie zou het bewijzen. Toen men hen beiden samenbracht, speelde zich in het bureau in het bijzijn van den commissaris een hartroerend tooneel af. De man kon het maar niet vat ten, dat het werkelijkheid was, hetgeen hier gebeurde. De vrouw, die veel ge leden had, brak in snikken uit, evenals het oudste kind, dat zijn vader herkende. Ook de omstanders geraakten onder den in druk van dit onverwachtte, treffende weerzien na vier lange jaren van om doling. Door eenzelfde gedachte geleid trok de een uit Duitschland, de ander uit Frankrijk, en beiden troffen elkaar op het oogenblik dat zij elkaar ver weg waanden. Het gezin is voorloopig bij familieleden ondergebracht. MOEDIGE REDDING. Woensdagavond omstreeks 8 uur waren te Schoonhoven eenige jongens aan hot sneeuwballen1 gooien. Een der jongens wildie ©en voorbijgaand meisje pakken, doch deze schrok, liep hard op zij en viel v.an den drie meter hoogen kademuur in de haven. Toen het meisje reeds in zin kenden toestand verkeerde en op haar hoofd in het water stond, schoot een voor bijganger, de heer O. Mallngre, toe, ont deed zich haastig van enkele kleeding- stukken en sprong onvervaard in de don kere diepte. Te zelfder tijd hoorde in zijn woning de reeds met de reddingsmedaille beloonde, 20-jarige A. van Grootheest, van het ongeval. Zonder zich een oogen- biik te bedenken snelde hij toe, dook oveneens in de diepte en slaagde er in het meisje te grijpen. Samen hebben toen de moedige redders het meisje, het 16- jarige dochtertje van den heer B., van een wissen dood gered. De reddingboot Koningin Wilhelmlna weer vlot De Prinses Jullana ook uitgevaren. Wat de loodsen ervan denken. De Nw. Rott. Ort. heeft eens met enkele loodsen over het gebeurde gesproken en zij zeiden o.a. dat een Noord-Oosten wind voor uitgaande schepen over het alge meen heel verraderlijk is. Woensdag zal wel niemand in Rotterdam hebben ge dacht, dat het voorgaats zoo stormde. Maar hoe meer men Hoek van Holland naderde, hoe straffer de wind werd en eenmaal voorbij de Berghaven viel het aan alle kanten tegen. Een van do zegs lieden had Woensdagmorgen een groot schip een 10.000 tonner beloodst. Het sdhip had een sterke machine en kon op zee zeker 11 a 12 mijl houden. Maar als de loods niet bij de Berghaven aan wal was gegaan, had hij zeker tot Narvik mee moeten reizen, want er zou niet aan te denken geweest zijn, hem op zee af te zet ten bij de loodsboot. Toen het schip eenmaal binnen de pie ren lag, had het moeite niet naar den Zuidwal af te drijven en toen het den kop bulten de pieren stak moest er full speed worden gewerkt om niet op de Maasvlak te terecht te komen. Het is onder de loodsen een bekend feit, dat als er een Noord-Ooster waait, men dikwijls in Rotterdam den kapitein tever geefs waarschuwt, dat het zulk noodweer is buiten. Men gelooft den loods niet en waagt het er maar op, maar als men een maal bij den Hoek is, ziet men dan dik wijls het gevaar in. Een van de andere loodsen vertelde nog, dat het stranden op de Maasvlakte veel gevaarlijker is voor schip en beman ning, dan het vastloopen op het strand ten Noorden van Hoek van Holland. Dit strand loopt van zee uit zacht glooi end op en een schip, dat zich erg vast werkt, maakt altijd nog een vrij goede kans. Maar onder de Zuidpier op de Maasvlakte heeft men een harden bodem, vol putten en gaten. Een schip, dat hier op vast raakt, loopt groote kans te breken, omdat de mogelijkheid zoo groot is, dat bijvoorbeeld het achterschip en de mid scheeps steunen op vasten grond, terwijl het voorschip hangt boven een kuil. Ten aanzien van de ramp van de Prins der Nederlanden merkten de loodsen nog op, dat zoo ergens, in de scheepvaart theorie en praktijk nog al eens veel ver schillen. Theoretisch zou de boot zoo zij al om kon slaan, dadelijk weer recht moeten komen, maar de praktijk heeft helaas aan getoond, dat het wel anders kan. De Prins der Nederlanden is in verhouding tot haar lengte zeer breed gebouwd. Als zij bij voorbeeld juist met den kop naar beneden steekt, zonder veel snelheid te hebben, op het oogenblik, dat een zware grondzee onverhoeds van achteren op komt zetten en met volle kracht tegen den breeden bodem slaat, begint de boot te tollen en zij slaat over den kop. Dit is hier heel Waarschijnlijk gebeurd, maar de geheele waarheid zal wel altijd een geheim van de zee blijven. De loodsoommissaris, de heer Vruggink, deelde mee, dat Donderdagmorgen in de vroegte uit Rockanje de stellige tegen spraak is gekomen van het bericht, dat daar op het strand twee lijken zouden ifjm aangespoeld. Het schijnt, dat Woena- dagvond draadloos een onjuist bericht is verspreid, en dat allen, die later het be richt hebben bevestigd, het per slot van rekening ook per radio hadden vernomen. Lijken aangespoeld. Te Rockanje zijn aangespoeld de lijken van schipper v. d. Klooster en de matro zen Meuldijk, Sterrenburg, Van Asperen en De Groot. Ze werden per auto naar Hoek van Holland vervoerd. Vermist worden dus nog de lijken van de machinisten H. P. Heyboom en J. H. Timmers en den matroos P. A. Verwey. De begrafenis van de slachtoffers. Het stoffelijk overschot van den matroos Meuldijk zal te Maassluis ter aarde wor den besteld. De andere vier worden Maan dagmiddag om 12 uur te Hoek van Hol land begraven. Prins Hendrik bezoekt de nage- laten betrekkingen. Prins Hendrik is gisteren-ochtend 10 uur, vergezeld! van zdj'n adjudant, majoor jhr. Laman Trip, naar deni Hoek van Holland gegaan en1 heeft daar, onder geleide van den heer Jas, commissaris van Rotterdam al daar, alle woningen bezocht van de achter gebleven families der omgekomen beman ning van de reddingboot. 'Z.K.H. onderhield) zich met de weduwen-, zoons, dochters en ander© familiebetrekkin gen en richtte woorden van innige deel neming en troost tot allen. Daarna is de Prins naar de begraafplaats gegaan, waar hij eenige oogenblikiken heeft vertoefd- bijl de lijken der heldhaftige man nen, die deel hebben uitgemaakt van de be manning der reddingboot. Tegen 1 uur was de Prins in Den Haag terug. •Door tusschenkomst van den commissa ris der Koningin in de provincie Zuid Hol land, heeft de Koningin -haar gevoelens van innige deelneming doen overbrengen aan de nagelaten betrekkingen- van het bij de ramp bij den Hoek van Holland omgekomen per soneel der reddingboot „Prins der Neder landen". Het wedervaren van kapitein Slis en zfjn mannen. In den loop van den ochtend is kapi tein Slis, die Woensdagavond met een vlet is uitgevaren, om te zien, of hij nog iets kon vinden van de schipbreukelingen van de Prins der Nederlanden, met zijn man nen binnengekomen. Kapitein SUs heeft in een onderhoud meegedeeld, dat het weer vreeselijk was. Den geheelen nacht en ook Woensdagmiddag hebben de man nen tot den middel in water en ijs geloo- pen bij het zoeken langs het strand, en ook de tocht erheen was ontzettend. Wij zjjn, aldus kapitein Slis, nu wel met de vlet teruggekomen, maar zij is heelemaal kapot geslagen op de glooiing bij Oost- voorne. Daar stond een geweldige zee, en eerst vlogen we voor de zee weg in een sneeuwstorm, zooals ik nog nooit meemaakte. Het was zoo donker, dat je geen hand voor oogen kon zien. We zyn r.og wel tot dwars voor de lichten van de Valka geweest, maar we moesten ten slot te terug, omdat het te bar werd en omdat we niet opschoten. Toen een van de om standers opmerkte, dat het toch elgen- iyk te veel was geweest, zelde kapitein Slis, dat men, als het schip goed is, uit gaat, omdat het om de kameraden te doen is. Ten slotte zyn wy, aldus kapitein Slis verder, het strand opgegaan, en toen be gon het pas. Ik heb twee man by de boot gelaten en met zyn vieren gingen wy met een lantaarn het strand op. Zoo is het den geheelen nacht doorgegaan, zonder Iets of iemand te vinden. De meening van deskundigen. Met betrekking tot de beschadiging van de Prins der Nederlanden zeiden de deskundigen o.a., dat deze eenlg licht werpt óp het mysterie van het vergaan van de boot. De beschadiging ls wan een dusdanig ernstig karakter, dat men zoo goed als zeker mag aannemen, dat zy in aanvaring is geweest. Vermoedeiyk is de boot by het varen rond het gestrande schip door een grondzee opgepakt en tegen de Valka ge smakt. Ten gevolge van deze aanvaring zou zy dan zijn gekanteld. De schade is aan de boegzijde bet grootst; daar is het berghout tot op de huid van de boot af gerukt. Waarschyniyk is zy dus met de stuurboordsboeg tegen het schip gesla gen. De aangespoelde slachtoffers van de ramp hadden allen nog de reddingsgor- dels om. De deskundigen waren het er over eens, dat de mogeiykheid lang niet uitgeslotenmoet worden geacht, dat de mannen, toen de boot was omgeslagen, nog geruimen tyd hebben gezwommen tot dat de koude en de uitputting hen hebben overmand en zy, met de lichten van de kust voor de oogen, zyn gestorven. Het bergen van de reddingboot. Toen om 7 uur gisteravond het water zyn hoogsten stand had bereikt, is de sleepboot Kykduin, welke al den gehee len dag in gereedheid had gelegen, ge assisteerd door do bergingsvaartuigen Meermin en Prins Hendrik gaan trekken aan de tros, welke aan den boeg van de Prins der Nederlanden was bevestigd. Er was toen zooveel water rond de boot gekomen, dat zy tameiyk vlug afgebracht kon worden. Eerst is de boeg omgetrok ken, zoodat het schip evenwydig aan de kustiyn kwam te liggen, daarna is het in dieper water getrokken. Zoodra men de Prins der Nederlanden vlot had, heeft men het schip naar Hellevoetsluis ge sleept, waar men tegen 0 uur is aange komen. Geen lijken aan boord van de Prins dier Nederlanden. Te Hellevoetsluis hebben Je beide ber gingsvaartuigen Meermin an Prins Hen drik van L. Smit en Oo.'s Internationalen sleepdienst de reddingboot recht getrok ken, waarna zy dadelijk is leeggepompt. Er zyn geen lijken aan boord gevonden. Toen de boot werd omgedraaid, bleek, dat het mangat van de machinekamer open stond. De beide machinisten hebben dus nog kans gezien, het deksel te openen en uit de boot te komen. Vanmorgen zou de reddingboot naar Vlaardingen worden gesleept, waar zy op de helling zal worden gezet, om te wor den hersteld. Is (Ie prins der Nederlanden niet tegen de Valka gebotst? Uit den- aard der zaak bestaait er een groote belangstelling voor de vraag, op welke wijze het mogelijk is geweest, dat de stoomreddingboot Prins der Nederlanden-" is verongelukt. Welk -een kleine notedopj^s de reddingbooten van dit type ook zijn, zy hebben bijl meer dan een gelegenheid be wezen), volkomen1 zeewaardig -te zyn en al zoo vele malen hebben de helden van de zee met deze -booten- de woede van de elementen getrotseerd. -Hoe het drama zich precies heeft toege dragen, zal wel altijd een mysterie van de zee biyiven, -maar toch zou men zoo gaarne een aannemelijke verklaring hebben, al ware het slechts om een zijl het dlan ook een- wel heel dure ervaring rijker te zijin voor volgende keieren, want düt staat wel vast, dat, als over eenige dagen de herstelde .President Van Heel" weer in de Berghaven ligt, by den eersten roep om hulp onmid dellijk dappere mannen klaar zullen staan, om te trachten de zee haar prooi te ont rukken. De opvarenden van de „Valka" hebben evenwel meegedeeld', dat- zij niet alleen- niets hebben- gemerkt van een dergelijke aanva ring, maar dat bovendien de bóót is gekap seisd op ©enigen- afstand van het schip. De afstand was zelfs zoo groot, dat er niet aan gedacht kon worden, om inet een redding- sloep van de „Valka" nog te trachteny de opvarenden) van de omgeslagen -boot te red- den-. Dit werpt dus weer de theorie van de aanvaring met de „Valka" omver. -A-la -men uitgaat,van de veronderstelling, dat de Prins der Nederlanden" niet tegen een ander schip is geslagen, moet men tot de slotsom komen, dat de -boot tegejt den grond heeft gesbooten. Dit is daar, waar het ongeluk gebeurd' ls, zeer wel -mogeiyk. Op het oogenblik, dat d© prins der Nederlan den" is gekapseisd1, stond1 op de Maasvlakte circa 2 mieter -40 water. ZÓoals bekend is, was de zee zeer wild1 en stonden er hooge golven. In het dal tusscbeü twee golven in kan dus onder de gegeven omstandigheden zeer wel een oogenblik sleohts eenige dui men- water hebben gestaan. De Prins der Nederlanden" moet in dit geval van een- golf afkomend© mét den- boeg den grond hebben geraakt. Als op datzelfde oogenblik een zware grondzee de boot van achteren heeft gepakt- en met voile -kracht tegen den' broe den, vrij platten bodem heeft geslagen, is hét mogelijk, dat het schip is omgeslagen. herinneren ons, dat de ,P>orus Rij kers" op zyn eersten tocht, in 1923, ook bjjna een dergelijk ongeluk gehad heeft ln de gronden, toen de boot eyeneens grond voelde en bijna over den kop sloeg. Moge lijk ls dit ongeluk dus weL Red. Held. Ort.). De schade aan de reddingboot Gisterenmorgen is de verongelukte red dingboot te Vlaardingen aangekomen. Nu hot schip weer recht Ugt ls de schade goed te zien. De schoorstoenen en de mast rijn afgeknapt, het groote vangnet, dat boven de bóót is gespannen, is verdwenen. Maar wat, in verband met het onderzoek naar de oor zaak van <ïe ramp belangrijker is, is dat nu blijkt, dat de boot vrijwel over de geheele stuurboordzijde zware averij heeft. De ree- Mng aan stuurboordszijlde ls vooral ter hoogte van de midscheeps verbogen en naar binnen gewrongen. Achter de machinekamer bevindt zich dé kuil, waarin de opvarenden, behalve de ma chinisten, hebben gezeten. Langs dezen kuil loopt een opstaande wand, het z.gjn. vrij- boord. Dit vrijboordi is aan stuurboord ge heel verbogen en- ingedrukt. Ter hoogte van dit vrilboord' ls de verf van de boot geha vend. Ook het stuurrad, voor ln de kuil ls beschadigd. Zooals men weet waren de voe ten van schipper v. d. Klooster, die waar schijnlijk aan het stuurrad heeft gestaan, ernstig gewond. Op die plaats schijnt dus de boot ook getroffen te rijn- Wat dé stuurlieden van die Valka Gisterenmorgen zyn- bergers van L. Smit Co."s Internationalen Sleepdienst en van de firma v. d Tak aan boord van de „Valka" gegaan, om een onderzoek in te stellen naar d© mogelijkheid', hét schip weer af te bren gen. Een- oorrespondent van „Het Volk" heeft een ondérhoud met den stuurman van de „Valka" gehad. In dit Interview lezen wij o.a.: ,/Het omstaan van de reddingboot was op de „Valka" zeer diuldeiyik zichtbaar geweest. Voor de mannen op het schip was het een vreeseiyk ding geweest de mensohen, die waren uitgevaren -om hen te redden, voor hun oogen te zien verdrinken. „Wij zagen", zoo vertelde de stuurman, „hoe twee zich aan de omgeslagen boot vastklampten, doch by de Jjlzlge koude was -het onmogelijk, dat zij dat lang konden uithouden-. Wy zagen, dat een paar anderen zich een 'kwartier lang zwemmend© boven water wisten t© houden, maar toen verdwenen ook zij voor onze oogen dn de diept». WH- konden geen hand uitsteken om te helpen. Het was eenvoudig verschrikkeiyik. De boot is dn een breker gedraaid op bijlna een- kwart mijl afstand van het sdhip. Om goed te kunnen draaien had zij ten minste een mijl van ons vandaan moeten zyin. Het is heel- goed m-ogeiyk, dat de stuurinrichting onklaar is geraakt evenals* de onze, a-n-ders kunnen wyi ons dit draaien op een- zoo on gunstig oogenblik niet voorstellen." de stuk te slaan. De bemanning van de Koningin Wilhelmlna had vreeseUJk van het water te lijden. Nu en dan stonden de moedige mannen tot de borst ln het water. Tengevolge van de hevige sneeuwbuien kon vaak niet verder dan vijf meter voor uit worden gezien. Kapitein De Jager was over de reddingboot, een der nieuwste booten van de Zuld-Hollandsohe Redding- maatschappy, zeer goed te spreken. De Valka zit thans «en kilometer hoog op het strand vóór Rockanje. BQ laag water staat 8 voet water rond het sohlp. De Valkar ex Klowa, werd ln 1017 ge bouwd bU de American Shipbuildlng Oy. te OlewelBwd. Hot sohlp moert dead/walght 2000 ton en heeft één dek. Werkzaamheden op de Valka. Gistermiddag ls men begonnen met het lossen en met het werpen van de dakla ding van het gestrande stoomsohlp Valka. Als het weer vandaag gunstig Is, zullen ankers worden uitgebracht om het schip in dezelfde positie te houden. De achter steven is gebroken en er staat water in de aohterplek. De ruimen zyn nog droog. Voor de nagelaten betrekkingen der bemanning van die Prins Hen drik der Nederlanden. In overleg met de Zuidhollandsche Maatschappy tot redding van schipbreu kelingen doet het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis, Prinsessen gracht 27 te 's-Gravenhage, een warm be roep op liefdadig Nederland ten behoeve van de nagelaten betrekkingen der held haftig© bemanning van de reddingboot Prins Hendrik der Nederlanden. Giften per postwissel of giro (no. 22120) worden voor dit doel gaarne in ontvangst genomen onder het motto: Prins der Ne derlanden. De steunverleemin g. Het Nationaal steunoomité Stormramp- 1927 heeft een bedrag van 10.000 ter beschikking van den minister van water staat gesteld, teneinde dit aan de nagela ten betrekkingen van de bemanning van de Prins der Nederlanden ten goede te doen komen. Door d'e Redactie van d© „N. Rott, Ort." was op eigen initiatief een inzameling ge houden- -voor de nagelaten betrekkingen van de omgekomen bemanning. Tot gisterenmiddag was -reeds een bedrag van 40.389.18 door het blad- ontvangen. Voorwaar een inooi resultaat. Er 'kan dan ook niet aan getwijfeld worden of de ge vraagd© 100.000 komt er. De bemanning van de Valka gered. De motorreddingboot Koningin Wilhel mlna is Donderdagmorgen ongeveer half twaalf te Stellendam aangekomen en heeft 28 personen van de Valka, onder wie drie vrouwen, geland. De kapitein is tweemaal aan boord van de reddingboot geweest en weer teruggegaan. Behalve hij is nog één persoon aan bóord van 't schip gebleven; de reddingboot moest direct weer afvaren om deze twee personen af te halen. Er was nog al veel zee, en by het sprin gen in het vangnet is één man door het net gesprongen. Donderdagmiddag kwart over drie werd nog uit Stellendam gemeld: De reddingboot Koningin Wilhelmlna is zoo juist teruggekomen. Thans is de geheele bemanning van de Valka te Stel lendam aangebracht. Het schip zit op dezelfde plaats als de Fort de Trójo-n en zit op heit eerste gezicht reeds belangrijk dieper dan Woensdag. De 62-jarige plaatsvervangende kapi tein van de reddingboot, de heer A. de Jager (kapitein op de reddingboot is eigeniyk zijn zoon, de heer W. de Jager) vertelde, dat hy Woensdag met de boot een zeer moeiiyke reis heeft gehad. Twee maal is hy gisteren by de Valka geweest, doch de kapitein van het schip wenschte toen zyn vaartuig nog niet te verlaten en verbood zulks ook aan zyn bemanning. De reddingboot heeft kritieke oogenblik- ken doorgemaakt, toen zy zich langszy de Valka bevond en tegen -dit schip dreig- Haven van Nleuwediep. vertelden. ZONDAG ao JANUARL Hilvers urn, 1071 M. 9.15 Cursus Volksgezondheid door I. G. Keesing. VARA. 9.45 VARA. Doe het veilig, door Ir. R. A Gorter. 10.30 VARA Concert. Het Amsterdamse!» strijkkwartet (F. Helman-, viool. B. Meyer, viool. F. Denayer, altviool. C. v. Leeuwen- Boomkamp, cello.) (In de pauze rede van J. J. de Roode: 1939. Het verkiezingsjaar.) 12.00 Schaaklea. 12.303.00 Concert door het Borla Lensky Trio 2.00—2.30 Gramofoonmuziek. 3.30 Aansl. van het Concertgebouw te A'dara. Orkest o.l.v. Otto Klemperer. 4.005.00 Wedstrijd-uitslagen. L d. pauze gramofoonmuziek. 5.006.00 Kinderuurtje. VAR. 6.30 Dienat 1. h. Kerkgebouw te Zaandam. VPRO. Spr.: Prof. R. Casimir. MeJ. Dl Moorlag, sopraan. H. W. Flantrop, orgel. 8.15 Concert door het Omroep-orkest o.l.v Nlco»Treep. Henr. Sala, sopraan. Populaire balletmuziek. I. d. pauze een causerie door L. Schmidt over: Het ballet. Hulzen, 340,9 M. Na 6 uur 1852 M. 8.359.20 NCRV. Morgenwij-ding o.l.v. L. Nieuwpoort. Mej. Ratsma, sopraan. J. We»- texink, orgeL 10.3012.00 RO. Hoogmis i. d. Kerk v. d. H. Petrus te Gulpen (L.). Koor „St. Gregorius", o.l.v. Ti. Huppert». W. Theel-en, organist. Predikatie door den Deken eni Pastoor van Gulpen H. Brewers. 12.301.30 KRO. Concert door het KRO Trio. I.303.00 KRO. Godsdienstonderricht door D. Bont, 1 eeraar a. h. Seminarie Hagevedd. 2.00—2.30 Literair halfuurtje door L. J. H. Feber. 2.304.30 KRO. Orgelconcert 1. d. Kerk v. d. H, Petrus te Gulpen (L.). J. Vranken, or ganist. 4.30—5.00 KRO. Ziekenihalfuurtje o.l.v. P. de Wolf. 5.50 NCRV. Dienst ln de Ev. Luth. Kerk te Amsterdam (Spul) 7.30—8.45 Concert in Heerlen. (KRO). Dames koor der Wilhelmlna Kweekschool.. Spr.: Dr. C. Meulman: De hulp a. d. onge huwde moeder. Jac. Nijsieni, slotwoord. 8.4510.45 KRO. Concert. De Amsterdamsche Orkestvereeniging o.l.v. F. v. Diepenbeek. A de Leeuw, bariton. 10.45 KRO. Epiloog. Klein- Koor oJ.v. Jo«. H. Pickers. Daventry, 1600 M. 3.50 Lichte muziek. Orkest. T. Kimdburgh, bas. F. Thurston, clarinet. 530 Kinder-kerk- dienst 5.50 Voorlezing uit het Oude Testa ment. 6.056.35 Bach's kerkcantate no. 190. D. Owens, alt. J. Adams, tenor. 6.50 Kerkdienst. 8.20 Studio Kerkdienst. 9.05 Liefdad'gheid«op roep. 9.10 Nieuwsber. 9.25 Concert. K. Winter, sopraan. Gershon Parkington Kwintet, 9.48 Piano-concert door Dohnanyi. 11.10 Epiloog. MAANDAG ai JANUARL Hilversum, 1071 M. 12.152.00 Concert door het Borl* Lensky, Trio. 3.003.45 Gramofoonmuziek. 2.454-45 Aansl. v. d. City Bioscoop Den Haag 5.00—6.00 Kinderuurtje. 6.007.15 Concert door het Omroep-orkest. 7.157-45 Engelsche les. 8.008.30 Handels-wetenschappelijke lezing door Dr. N. J. Polak. 8.30 Cabaret-avond. Roosje Köhler- v. Gel der, declamatie. Stella Fontaine, liedjes. Lamoen, humorist. H. Marchand. liedjes. P Palla, piano-syncopationa. M. en E. Frcy Bernhardsgrutter, Zwitsersche liedjes. Het dans-orkest. 10.30 Pers-ber. Huizen, 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. II.00—11.30 Zieken-dienst o.l.v. J. Valk. 12.301.45 Concert. M. Jelgersma, organist. 2.002.30 Schooludtzeniding. Dr. Schilp, Ge zondheidsleer. 4-005.00 Ziekenuurtje o. 1. v. Da. G. Laarman. 5.30—6.00 Literaire causerie, door mej. Kramer. 7-0o7.30 Stenografie-les. 7-308.00 Zangles, 8.00 Concert. Het Chr. Radio-orkest o. L v. J. Pouwels. Spr.: J. M. Kryger: Mr. Groen van Prinsterer. Daventry, 1600 M 10.35 Kerkdienst. 11.05 Lezing. 11.20 Gramo foonmuziek. 12.20 Balladen-concert. 12.50 Dansmuziek. 1.30 Orkestconcert. 3.20 Voor de scholen. 3.40 Muziek. 3.50 Lezing. 3.15 Muziek. 3-25 Vertelling. 3.40 Muziek. 3.50 Balladen- concert (sopraan, bariton, viool). 4.35 Orkest- concert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Causerie. 6.35 Nieuwsber. 6.50 Causerie. 7.03 Strijk-trio's van Beethoven (viool, viola, cello). 7.20 Dram. crl- tiek. 7.35 Muziek. 7.45 Fransche les. 8.05 Con cert. W. Boland, tenor, P. Coetmore, cello K. Jacobs, cello. 9.20 Nieuwsber. 9.35 Causerie. 9-50 Nieuwsber. 10.15 Vaudeville. Dans-orkest en variété. 10.35 Gedichtenvoorlezing, iijo Bridge-les. 11.35—12.20 Dansmuziek. 17 Jan. 1929. De torpódobooten binnengekomen. Z 1 en Z 6 zijn w-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 15