DE ZUIDERZEEWERKEN.
Derde Blad
BINNENLAND
BUITENLAND.
VAN ZATERDAG 2 FEBRUARI 1S20
DrlemaandSeHJksch overzicht der wta ^aamhede®. De schede door
de stormen in November aangericht.
hooid werden Jiv, oostelijk land- aanbrengen van eenige stortsteen en be-
waarna de een metfi b®ton sevuld, kleedingssteen, geheel gereed,
nlaat van lunüeerings- jjet dijkvak op de Oude Zeug, lang in
DR. WILLEM ROYAARD&. t
De teraardebestelling*
De teraardebestelling van het stoffelijk
overschot van dr. Willem Royaards zal
vermoedelijk geschieden Dinsdag a.s. op
de begraafplaats Zorgvliet aan den Am-
steldijk. Het staat echter nog niet vast,
wanneer de trein met het stoffelijk over
schot te Amsterdam zal aankomen.
Waarschijnlijk zal er bij het graf niet
gesproken worden.
VOLLEDIGE ELECTRISCHE TRACTIE
OP HET TRAJECT AMSTERDAM-
ROTTERDAM.
Naar Het Volk verneemt, ligt het in de
bedoeling van de directie der Nederland-
sche Spoorwegen, de tractie op het traject
AmsterdamRotterdam in de toekomst
'volledig electrisch te maken.
NEDERL.-INDIE EN HET
VISSCHERIJBEDRIJF.
De heer Joh. Poortman, reeder te Maas
sluis, heeft door bemiddeling van het de
partement van koloniën, commissariaat
voor Indische zaken, van de Indische re
geering opdracht gekregen tot het maken
van een studiereis naar Nederlandsch
Indië, ten einde de mogelijkheid te onder
zoeken van de vestiging van een modern
geoutilleerd visscherijbedrijf aldaar. Deze
opdracht is een uitvloeisel van de eenigen
tijd geleden door de heeren Joh. Poort
man en Joost Pot Fzn. aan de Indische
regeering ter zake gedane voorstellen.
De heer Poortman is voornemens, be
gin Maart de reis naar de tropen te aan
vaarden!
EXPEDITIE VOOR DIEPZEE-ONDER
ZOEK IN "DEN INDISCHEN
ARCHIPEL.
De uitrusting van de „Wille-
brord Snellius", het schip der
expeditie.
Hr. Ms. „Willebrord Snellius", ge
bouwd bij Fijenoord voor den hydro-
grafischen dienst in Ned. Oost Ind-ë en
tijdelijk uitgerust voor een expeditie van
de diepe zeebekkens van den Indischen
archipel, zal 4 Februari naar zee gaan en
dan in den Atlantischen Oceaan een proef
tocht houden, voornamelijk ter beproe
ving van de diepzee-ankerinrichting.
Na volbrenging van den proeitocht gaat
het schip naar Nieuwe Diep en vandaar
zal het begin Maart de reis naar Indië
aanvaarden.
Het schip heeft een waterverplaatsing
van 1060 ton, is uitgerust met station voor
draadiooze telegraiie met lange en korte
golf.
Behalve de commandant, luit t. zee le kl.
F. Pinke, zullen in Indië aan boord zijn
3 wachtofficieren, 1 officier van den mar.-
stoomvaartdienst, 1 officier van gezond
heid, 1 officier van administratie, 7 Euro-
peesche onderofficieren, 3 inlandsche
onderofficieren, 12 Buropeesche schepe-
liftgen en 55 inlandsche schepelingen.
Leider van den expeditie-staf, tevens
eerste oceanograaf, is de heer P. M. van
Riel, chef van de afdeeling Oceanografie
van het Kon. Ned. Meteorologisch Insti
tuut. Verder behooren daartoe een tweede
oceanograaf, 2 chemici, 1 bioloog, 1 geo
loog en 1 assistente (mevr. van Riel
Verloop).
Het onderzoek omvat veel. Het zeewater
en de zeebodem worden onderzocht en het
gebied der geologie en biologie zullen
hierbij betreden worden.
Het terrein van het onderzoek, het Oos
telijk deel van den archipel, moet meer
in 't bijzonder in de diepe zeebekkens
rondom Celebes worden gezocht.
Op de brug staan een electrisch draad-
loodingstoestel met 11000 meter draad en
een kleiner, waarmee diepten tot 250 M.
gelood worden, opgesteld.
Dan is de „Snellius" uitgerust met echo-
loodingstoestellen. De tijd die verloopt
tusschen het moment, waarop het lood
den bodem bereikt en dien waarop het ge
luid daarvan het oor bereikt, wordt door
deze toestellen geregistreerd. Voor onder
zoek op groote diepte is zoo'n instrument
onontbeerlijk.
Aan boord zijn drie motorsloepen, inge
richt voor het looden.
Op het voordek staat een diepzee-anker
inrichting met 7500 M. kabel opgesteld.
Tot een diepte van 5000 M. kan de „Snel
lius" daarmee haar anker werpen.
Twee electrische lieren met 9000 M.
draad dienen voor het vieren van water
scheppers, stroommeters, enz. Thermo
meters van bijzondere constructie stellen
in staat de temperatuur van het water op
verschillende diepte te meten. 8000 M. is
de grootste diepte die met deze toestellen
bereikt kan worden.
Heel op het eind van het achterdek be
vinden zich de laboratoria van dr. P. J.
Kuenen van het Geologisch Laboratorium
te Leiden en van dr. H. Boschma, lector
in de Dierkunde te Leiden.
De minister van Defensie, de heer Lam-
booy, heeft gisteren een bezoek aan boord
gebracht.
DE AFSLUITING. hiermede en met het gunstige werk-
seizoen werd voorts besloten het benoor-
verschenen is het Driemaandelijksch be- den Medemblik te maken dijksvak tot
richt (Januari-uitgave) betreffende de 4450 M. uit het beginpunt, en de djjkvak-
Ziuiderzeewerken, waarvan wij hef volgen- ken op en bezuiden de Oude Zeug tot leng
de ontleenen: ten resp. van 3100 M. en 3300 M. uit te
breiden.
Overbrugging Balgzandkanaal. Het dijkvak van Medemblik, lang in het
T>« 7M geheel 3100 M., kwam, behoudens het
ten werd aangebracht' tw* d*Pd het geheel 3100 M' kwam" op «eniSe af'
heiriotintr er .„t bape wordt de werken na, eveneens geheel gereed.
te tretl^n ti °P D? kdeze plaat op Het dijkvak bezuiden de Oude Zeug
der. vhïf^ei^ r* f?? heiw?.rk v00r kwam over 2500 M. geheel gereed. Verder
i mfd o i.'Ul^ V3n oostelijk land- zuidwaarts trad plaatselijk een vrij be-
largrijk inzakking op van den dijk in den
aV VOr°i" stroompijler ondergrond, die aan de buitenzijde van
en het kelderlandhoofd aan de westzijde (jen <jjjk omhoog kwam; de voortgang
kwam het inheien van de palen van ge- van het werk ondervond hierdoor eenige
wapend beton gereed, waarna over deze vertraging.
palen een 0.80 meter dikke fundeerings-
piaat van hetzelfde materiaal werd aan
gebracht. De stroompijler werd opge
trokken tot de hoogte van 0.80 M. N.A.
P., terwijl met de bekisting voor de op
gaande wanden van gewapend beton voer
hei kelderlandhoofd een begin werd ge
il aakt.
W egens de noodig gebleken voorzienin
gen van dezen bouwput en de daardoor
veroorzaakte vertraging in de uitvoering
werd de oi>ieve,ringstermijn van net w«rk
met IH. degen verlengd.
Uitwateringssluizen beoosten
W leringen.
Van het oostelijk stel uitwateringsslui
zen zijn de pijlers en landhoofden opge
trokken tot de hoogte van 2.50 M.
N. A. P. De vleugelmuren werden Vol
tooid. Voor het middelste stel werd de
zware pantserwapening der binnenste
schuiftorens gesteld tot 6.50 M. -f- N.A.P.
Met het optrekken van pijlers, landhoof
den en vleugelmuren wordt voortgegaan.
Voor het westelijk stel is met het stel
len van de zware pantserwapening begon
nen en kwam het heiwerk van de ijzeren
damwanden voor de fundeeringsplaten
van de vleugelmuren gereed. Van de
schutsluis zijn de sluishoofden, voor zoo
ver deze' uit stampbeton bestaan, vol
tooid. Van de kolkmuren zijn de onderste
gedeelten, gemaakt van gewapend beton,
gereed, terwijl de daarop komende mu
ren van stampbeton voor zooveel betreft
de kleine schutkolk voltooid werden.
De fundeeringsplaat voor het oostelijke
stel uitwateringssluizen op het Kornwer-
derzand werd voltooid. Ook kwam gereed
het inheien van de houten palen en het
maken der fundeeringsplaten van gewa
pend beton voor de pijlers en landhoofden
der draaibruggen. Met het inheien van de
palen van gewapend beton voor de ver
hoogde fundeeringen der kolkmuren van
de schutsluizen wordt voortgegaan.
Afsluitdijk tusschen Korn-
werderzand en Friesche kust
De dijk, met het maken waarvan reeds
is begonnen, zal bestaan uit een, tot de
in de toekomst te verwachten hoogste
stormvloedhoogte reikeriden, ke.leemdam
en overigens uit zand, bekleed met kei-
ieem of klei. Deze bekieeding verkrijgt op
het buitendeel van den dijk tot op den
binnenberm een dikte van 1 M., op het
binnenbeloop beneden den berm een dikte
van 0.75 M. en op den berm, buiten de ge
deelten bestemd voor den spoorweg en
den weg voor gewoon verkeer, een dikte
van 0.50 M.
De kruinshoogte, zijnde 7 M. N.A.P.
in de Boontjes en 6.80 M. -f N.A.P. op de
Makkumerwaard, is zoodanig ontworpen,
dat bij den hoogsten stormvloed, welke
voor de toekomst is aangenomen de gol
ven de dijkskruin niet zullen kunnen be
reiken; de kruinbreedte bedraagt 2. M.
De binnenberm verkrijgt een totale
breedte van 34 M., zijnde dit 4 M. meer
dan aan den binnenberm van den rijk
door het Amsteldiep is gegeven, van welke
breedte in de toekomst op 20 M. beschik
baar zal blijven voor den weg voor ge
woon verkeer, terwijl de overige breedte
voor den spoorweg is bestemd. Vourloopig
wordt op den berm een klinkerverharding
van 5 M. breedte aangebracht.
De keileemdam, het zandlichaam en de
kraagstukken zijn over de vollv lengte
van den duk geieetigekonien, terwijl het
bestorten der kraagstukken nog wordt
voortgezet.
Zoowel op het buitenbeloop als op het
binnenbeloop beneden den berm zijn de
keileembekleeding en de steenglooiing,
behoudens kleine uitzonderingen, aange
bracht, terwijl dit met de klinkerglooiing
op het buitenbeloop nagenoeg voor de
helft het geval is. Ook op de overige ge
deelten van den dijk is de keileembeklee
ding grootendeéls aangebracht, terwijl
een aanvang is gemaakt met het aanbren
gen van een kleilaag hierop. De wegbe-
strating kwam over ongeveer 2200 M. ge
reed.
Ten gevolge van het nagenoeg gereed
komen van het grondwerk voor dit dijk
vak is het sluis-eiland op het Kornwer-
derzand thans aan den vasten wal in Fries
land verbonden; zoodra de nog In aanleg
zijnde straatweg op den binnenberm ge
heel voltooid zal zijn, zal het eiland van-
daaruit ook per as bereikbaar zijn.
DE DROOGMAKING.
Tijdens de westelijke stormen in de
tweede helft van November werd de tijde
lijke voorziening met rijsbeslag langs de
binnenzijde Van alle reeds gereedgekomen
gedeelten van den Wieringermeerdijk vrij
ernstig beschadigd, terwijl ook aan de
westzijde van den omringdijk van den ge-
inaalput bij Medemblik schade werd toe
gebracht. Langs de westzijde van den ge-
maalput werd over tamelijk groote opper
vlakte de daar aangebrachte steenglooiing
vernield en werd het onderliggende grond-
lichaam aangetast.
Van den Wieringermeerdijk zelf werd
vrijwel over de volle lengte het rijsbeslag
beschadigd en op talrijke plaatsen zelfs
geheel weggeslagen, waarna het grond-
lichaam van den binnen berm werd aan
getast. Op enkele plaatsen werd de bin
nenberm geheel weggeslagen en zette de
aantasting zich tot in den binnenkruin
van den dijk voort.
Het kraagstuk langs den binnenteen
van den dijk, reikende tot 0.50 M. -j-
N. A. P., bleef intusschen onaangetast,
terwijl aan het oostelijke of buitenbeloop
van den dijk geen schade ontstond.
Met het herstel der schade werd ter
stond aangevangen. De dijk van den ge-
maalput werd dadelijk voorzien, terwijl de
gaten in het binnenbeloop van den Wie
ringermeerdijk met keileem werden aan
gevuld en een aanvang werd gemaakt
met de herstelling van het rijsbeslag.
Bezuiden Den Oever.
De gemaalput met aansluitend dijkvak
bezuiden Den Oever kwam in de tweede
helft van December gereed.
In het geheel is verwerkt 204.600 MS.
zand, 97.900 M3. keileem en 8700 M3. klie,
terwijl 15.300 M2. steenglooiing, 35.400 M2.
kraagstuk en 12900 M2. rijsbeslag werd
aangebracht. In het geheel weraen voor
dit werk 55.700 dagloonen u.tbetaald,
waarvan 17.900 aan grondwerkers, 6300
aan rijswerkers en steenzetters, 20.600 aan
baggerpersoneel en 8700 aan andere am
bachtslieden.
Bij'de in de tweede helft van Novem
ber voorgekomen stormen werd het rijs
beslag op het benedenbeloop van den om-
ringdam van den gemaalput eenigszins
beschadigd, évenals de klinkerglooiing op
het noordelijk beloop van het gedeelte
meerdijk; deze schade werd hersteld.
Dijk langs het Boezemmeer.
Op d e gedeelten na, welke tot na het
winter-seizoen 19281929 moeten worden
opgehouden ten einde te voorkomen dat
bij stormvloed sterke getijstroomen in de
openingen zouden ontstaan, die den bo
dem der sluitgaten zouden uitschuren,
kwam het geheele grondlichaam van den
dijk gereed. De bekleeding met klei werd
voortgezet, terwijl de isteenglooling ge
reed kwam.
Met uitzondering van de leidammen van
het buitenkanaal der keersluis bij de Oost
punt kwamen de werken voor den sluis-
put aldaar gereed, terwijl eveneens ge
reed kwamen de werken voor den sluisput
en de nieuwe haven bij De Haukes.
Met het uitbaggeren van het te maken
kanaal door het Balgzand tusschen het
Amsteldiep en de Van Ewijcksluis werd
een begin gemaakt.
Tijdens de stormen van November on
dervonden de werken slechts weinig
schade, hetgeen vermoedelijk is te danken
aan de zeer beschutte ligging ten opzichte
van de windrichting.
Kanaal AartswoudOostpunt.
De inuitvoering zijnde werken voor het
gedeelte Kolhorn—Oostpunt van dit ka
naal werden krachtig voortgezet.
Verbinding Wleringermeerpolder
met de haven van Medemblik.
aanneemster voor het maken van den dijk
langs het boezemmermeer c.a., reeds vroe
ger gedeeltelijk uitgebaggerde bouwput
.r" leeggepom t en verder ontgraven,
irwiji een aantal bronnen voor diepe be
maling geplaatst en in werking gezet wer
den. Het materieel voor de bereiding van
het gewapend beton, zoomede een deel der
bouwstoffen, werden ter plaatse aange
voerd.
De verdere uitvoering ondervond ver
traging, doordat bij den stormvloed van
2526 November ten gevolge van lekka
ge van den ijzeren damwand de put groo-
tendeels volliep en veel zand daarin
stroomde. Bij het einde van het jaar was
echter door krachtig ingrijpen van de
aanneemster de vertraging nagenoeg in
gehaald.
Met het optrekken van den betonbouw
van het electrisch gemaal bij Medemblik
werd voortgegaan. Het hoofdgebouw is
bereids voltooid tot den bovenkant van den
vloer van den kelder van waaruit de cen-
trifugaalpompen kunnen worden bereikt
terwijl de bekisting en de wapening van
dezen kelder, met inbegrip van den hoofd-
vloer van het machinegebouw, zijn gesteld
Dieselgemaal en schutsluizen
bU den oever.
Nadat de in het vorige bericht vermelde
bronbemaling in bedrijf was gebracht,
konden de fundeeringswerkzaainheden
worden voortgezet.
In verband met tijdens het droogmalen
van den bouwput in de keileemlaag, waar
op de fundeerihg was ontworpen, opge
treden verplaatsingen, werd het noodig
geoordeeld, het gemaal en het daarbij be-
hoorend toeleidingcomplex van eene paal-
i'undeering te voorzien. Deze kwam ge
reed, terwijl de daarop rustende fundee
ringsplaten van gewapend beton werden
gesteld en afgestort.
Met de ontgraving van den bouwput voor
de schutsluis werd, nadat de bronbemaling
in werking was gebracht, voortgegaan.
Deze ontgravmg werd grootendeels vol
tooid, terwijl met het inheien van damwan
den ten behoeve van de schutsluis werd
aangevangen.
DE SCHUTTEVAER.
De reddingboot Sohut'evaer is 24 Ja
nuari te Lissabon aangekomen, oip weg
van Plymouth naar de Azoren.
UIT DE S.D.A.P.
In het jaarverslag van de S. D. A. P.
wordt, naar Het Volk bericht, vermeld:
Het aantal afdeelingen steeg van 598
tot 609. Er werden 10 afdeeling opgehe
ven en 21 hieuw opgericht.
Het ledenaantal steeg van 46.169 tot
53.395. Ifi de 28 grootste gemeenten is 55
pet. van het aantal leden gevestigd.
EEN JOODSCHE RADIO-OMROEP.
De vereeniging Betsalel heeft, naar het
Hdbl. meldt, het initiatief genomen om te
komen tot een Joodschen radio-omroep.
Fenige bekende personen hebben z:ch
reeds bereid verklaard, zitting te nemen
in het stichtings-comité.
Rabbijn dr. M. de Hond te Amsterdam
heeft de voorloopige leiding.
RUIM NEGENDUIZEND GULDEN
BINNENGEKOMEN.
Voor de nabestaanden der vier
gedoode veldwachters.
Op 1 Februari was bij het comité voor
een algemeen bewijs van sympathie aan
de nagelaten betrekkingen der vier slacht
offers van Grootegast een bedrag van
9715.25 ingekomen. (Telegr.)
ENGELAND.
u het mij niet kwalijk neemt, mijnheer,"
zei zij, „wou ik zeggen, dat u er nog zoo
long uitziet. Precies als op uw portretten".
Door het zware land reed de auto d-~-;r
modder en plassen en telkens hield zij
Val. Voordurend sprak de prins met mijn
werkers, die in den oorlog in het leger
gediend hadden en menigeen die zonder
werk was, werd getroost met de belofte
dat hem dit verschaft zou worden.
Chopwell, een van de dorpen, waar de
prins kwam, heeft den bijnaam van Kleln-
Moskou. Er is daar een Lenlnsiraat en
een Karl Marx-terras, maar de ontvangst
van den prins was er niettemin heel har
telijk.
Ergens anders toonde de prins belang
stelling voor de wasch, waarmee de vrou
wen bezig waren. Hy verklaarde tegen
3en van hen, dat men in het Noorden nog
wist wat wasschen was. Van huis tot huis
volgde een groote menigte den prins. Op
3en bovenkamer trof hij een 84-jarigen
man aan. Deze klopte hem op den rug
en zeide: „Hoe gaat het ermee, oude jon
gen?" De prins beantwoordde de begroe
ting met hetzelfde vriendschappelijke ge
baar en antwoordde: „Mij gaat het best.
En hoe maak jij het, mfln jongen?"
Het begon al donker te worden, toen de
-«rins zijn rondrit op den eersten dag be
sloot.
De prins diep igetroffem door de
armoede en ellende.
De prins van Wales heeft Donderdag
zijn driedaagsche reis door het armste
gebied van Durham en Northumberland
voltooid. In het laatste dorpje zei hij tot
de hem omringende menigte: Ik ben diep
onder den indruk gekomen van al het leed
en alle ellende, die ik deze drie dagen
gezièn heb, maar nog meer van de wijze,
waarop het gedragen wordt. Deze toestan
den kunnen zoo niet voortduren en hier
moet ingegrepen worden. Ongelukkiger
wijze zal voor afdoende middelen getrof
fen kunnen worden, nog eenige tijd moe
ten heengaan. Ik dank verder ieder voor
de ontvangst mij hier bereid; noog en
.aag, arm en rijk, kortom iedereen is even
welwillend en voorkomend jegens mij ge
weest.
RUSLAND.
DE UITZETTING VAN TROTSKL
De Sowjet-regeering heeft den opzien-
barenden maatregel getroffen, om aan
Trotski, den oppos tieleider, een paspoort
voor een buitenlandsche reis uit te reiken,
wat in dit geval gelijk staat met een ver
banning naar den vreemde, omdat hij
vooreerst geen vergunning meer zal krij
gen, om terug te keeren. Hij zal de Rus
sische grens aan den Turkschen kant
jversteken en men zal dan wel nader van
hem hooren. Als argument voor zijn uit
zetting noemt men dat zijn oppositie tegen
het heerschende stelsel den vorm van een
eontra-revelutionaire woeling tegen de ge
stelde machten heeft aangenomen. Men
verwijt hem dat hij ontevredenheid in het
Roode Leger sticht en bij zijn strijd tegen
Stalin hulp van allen kant aanneemt, zelfs
van de bourgeoisie.
Naar uit Moskou gemeld wordt, ls het
verlof voor een bu'tenlandsche reis door
de hoogste partijinstant'e aan Trotski uit
gereikt. Hij zal door 2 vertegenwoordigers
der partij vergezeld worden, die tevens
voor zijn persoonlijke veiligheid aanspra
kelijk zullen zijn.
OOSTZEELANDFN.
Dijk WieringenMediemblik.
Het maken van het gedeelte van den
Wieringermeerdijk, gelegen tusschen 1350
en 3350 M. benoorden Medemblik, zoo-
mede van twee gedeelten van dien dijk,
respectievelijk gelegen op en bezu den de
Oude Zeug en lang 2000 M. en 8000 M„
heeft krachtlgen voortgang
Met den bouw van de in uitvoering zijn-
de schutsluis bewesten Medemblik, welke
verbinding zal geven tusschen het met
den polder De Vier Noorder Koggen ge
meen liggende kanaal en de in den Wie-
ringermeerpolder aan te leggen kanalen,
werd met kracht voortgegaan.
Keersluis bij de Oostpunt
Ter plaatse waar het afwatermgs- en
scheepvaartkanaal AartswoudOostpunt
en de meerdijk bezuiden het boezemmeer
elkander ontmoeten, is een keersluis ont
worpen. Deze sluis moet dienen om bij
onverhoopte doorbraak
dijk door het Amsteldiep,
DE ZIEKTE VAN DEN KONING.
Londen, 1 Februari. Officieel wordt
meegedeeld, dat de Koning vooruit blijff
gaan. Nochtans moeten de vorderingen na
een zoo ernst.ge ziekte noodzakelijk lang
zaam gaan. Het is dan ook onjuist te mee-
nen, dat de overbrenging van den Ko
ning naar Bognor beteekent, dat de Ko
ning op weg naar beterschap is. De Ko
ning is nog uiterst zwak en hoewel er ten
paleize een zeker vertrouwen heerscht,
moet men niet meenen, dat de Koning
spoedig hersteld zal zijn.
DE PRINS VAN WALES BIJ DE
MIJNWERKERS.
EEN VERIJDELDE STAATSGREEP
IN LITAUEN?
Naar de Vorwfirts uit Riga meldt, is op
last van minister-president Woldemaras,
de voor eenige dagen afgetreden chef van
den generalen staf van het Litausche le
ger, luitenant-generaal Plechavicius ge
arresteerd. Bovendien zijn nog 16 andere
hooge officieren gevangen genomen, ver
dacht een staatsgreep voorbereid te heb
ben.
SPANJE.
De Prins van Wales heeft deze week In
een drietal dagen de mijnwerkersgezln-
nen in Durham bezocht om zich te over
tuigen van den noöd die er hjerscht.
De verslaggevers, die den prins verge
zelden, vertellen allerlei aardige trekies.
Hij liet overal, waar hij met zijn auto
aankwam, weten dat hij de menschen
wilde opzoeken, die er het ergst aan toe
waren, en hij hoorde hun jammerklach
ten geduldig aan, terwijl hij aanteekenin-
gen maakte. In een van de dorpen, Win-
laton, ging hij naar een sterfhuis toe. De
vrouw van een ouden gepensioneerden
mijnwerker was overleden, de 74-jarige
vnn Hpn nfsinit nlan was niet thuis> omdat de begrafe-
te/"imen metuis moest reSelen> maar de prins Praatte
den Iwezenmeei^iik, het overstroomi^s- Jang met Z*n tWee d°cMer8
DE MISLUKTE MILITAIRE OPSTAND.
Sanchez Guerra neemt de ver
antwoordelijkheid op zich.
Volgens een bericht uit Madrid zou
Sanchez Guerra, de te Valencia gevangen
genomen gewezen minister-president, heb
ben verklaard, dat hij alleen verantwoor
delijk was voor de mislukte poging om
een militair oproer in het leven te roepen.
EEN AANSLAG OP DEN PAUSE
LIJKEN NUNTIUS TE MADRID.
De Berliner Zeitung a. M. meldt uit
Madrid, dat de pauselijke nuntius aldaar,
toen hij Donderdagavond met een dame in
een rijtuig reed in de nabijheid der stad
door een jongen man overvallen werd, die
vier schoten op hem loste. Bij de arrestatie
van den dader werd een politie-agent ge
wond.
AFGANISTAN.
water uit den
keeren.
Schutsluis bij de Haukes.
Wieringermeerpolder te en troostte hen.
s M In een ander huisje liet de man hem
de leege provisie-kast zien. Weer in een
ander huisje bezocht hij een moeder, die
op het kraambed lag. De vrouw kreeg
De werken voor den bouw van deze sluis een kleur en zeide, dat zij nog nooit van taire vliegtuig is gisteren in Kaboel ge
in verband werden met kracht aangevat. De door de haar leven roo verraat was geweest „Als land. De oorzaak la niet bekend.
HET ENGELSCHE MILITAIRE
VLIEGTUIG TERECHT.
Het sedert twee dagen vermiste mili-