DE ZUIDERZEEWERKEN. Derde Blad BINNENLAND BUITENLAND. VAN ZATERDAG 2 FEBRUARI 1S20 DrlemaandSeHJksch overzicht der wta ^aamhede®. De schede door de stormen in November aangericht. hooid werden Jiv, oostelijk land- aanbrengen van eenige stortsteen en be- waarna de een metfi b®ton sevuld, kleedingssteen, geheel gereed, nlaat van lunüeerings- jjet dijkvak op de Oude Zeug, lang in DR. WILLEM ROYAARD&. t De teraardebestelling* De teraardebestelling van het stoffelijk overschot van dr. Willem Royaards zal vermoedelijk geschieden Dinsdag a.s. op de begraafplaats Zorgvliet aan den Am- steldijk. Het staat echter nog niet vast, wanneer de trein met het stoffelijk over schot te Amsterdam zal aankomen. Waarschijnlijk zal er bij het graf niet gesproken worden. VOLLEDIGE ELECTRISCHE TRACTIE OP HET TRAJECT AMSTERDAM- ROTTERDAM. Naar Het Volk verneemt, ligt het in de bedoeling van de directie der Nederland- sche Spoorwegen, de tractie op het traject AmsterdamRotterdam in de toekomst 'volledig electrisch te maken. NEDERL.-INDIE EN HET VISSCHERIJBEDRIJF. De heer Joh. Poortman, reeder te Maas sluis, heeft door bemiddeling van het de partement van koloniën, commissariaat voor Indische zaken, van de Indische re geering opdracht gekregen tot het maken van een studiereis naar Nederlandsch Indië, ten einde de mogelijkheid te onder zoeken van de vestiging van een modern geoutilleerd visscherijbedrijf aldaar. Deze opdracht is een uitvloeisel van de eenigen tijd geleden door de heeren Joh. Poort man en Joost Pot Fzn. aan de Indische regeering ter zake gedane voorstellen. De heer Poortman is voornemens, be gin Maart de reis naar de tropen te aan vaarden! EXPEDITIE VOOR DIEPZEE-ONDER ZOEK IN "DEN INDISCHEN ARCHIPEL. De uitrusting van de „Wille- brord Snellius", het schip der expeditie. Hr. Ms. „Willebrord Snellius", ge bouwd bij Fijenoord voor den hydro- grafischen dienst in Ned. Oost Ind-ë en tijdelijk uitgerust voor een expeditie van de diepe zeebekkens van den Indischen archipel, zal 4 Februari naar zee gaan en dan in den Atlantischen Oceaan een proef tocht houden, voornamelijk ter beproe ving van de diepzee-ankerinrichting. Na volbrenging van den proeitocht gaat het schip naar Nieuwe Diep en vandaar zal het begin Maart de reis naar Indië aanvaarden. Het schip heeft een waterverplaatsing van 1060 ton, is uitgerust met station voor draadiooze telegraiie met lange en korte golf. Behalve de commandant, luit t. zee le kl. F. Pinke, zullen in Indië aan boord zijn 3 wachtofficieren, 1 officier van den mar.- stoomvaartdienst, 1 officier van gezond heid, 1 officier van administratie, 7 Euro- peesche onderofficieren, 3 inlandsche onderofficieren, 12 Buropeesche schepe- liftgen en 55 inlandsche schepelingen. Leider van den expeditie-staf, tevens eerste oceanograaf, is de heer P. M. van Riel, chef van de afdeeling Oceanografie van het Kon. Ned. Meteorologisch Insti tuut. Verder behooren daartoe een tweede oceanograaf, 2 chemici, 1 bioloog, 1 geo loog en 1 assistente (mevr. van Riel Verloop). Het onderzoek omvat veel. Het zeewater en de zeebodem worden onderzocht en het gebied der geologie en biologie zullen hierbij betreden worden. Het terrein van het onderzoek, het Oos telijk deel van den archipel, moet meer in 't bijzonder in de diepe zeebekkens rondom Celebes worden gezocht. Op de brug staan een electrisch draad- loodingstoestel met 11000 meter draad en een kleiner, waarmee diepten tot 250 M. gelood worden, opgesteld. Dan is de „Snellius" uitgerust met echo- loodingstoestellen. De tijd die verloopt tusschen het moment, waarop het lood den bodem bereikt en dien waarop het ge luid daarvan het oor bereikt, wordt door deze toestellen geregistreerd. Voor onder zoek op groote diepte is zoo'n instrument onontbeerlijk. Aan boord zijn drie motorsloepen, inge richt voor het looden. Op het voordek staat een diepzee-anker inrichting met 7500 M. kabel opgesteld. Tot een diepte van 5000 M. kan de „Snel lius" daarmee haar anker werpen. Twee electrische lieren met 9000 M. draad dienen voor het vieren van water scheppers, stroommeters, enz. Thermo meters van bijzondere constructie stellen in staat de temperatuur van het water op verschillende diepte te meten. 8000 M. is de grootste diepte die met deze toestellen bereikt kan worden. Heel op het eind van het achterdek be vinden zich de laboratoria van dr. P. J. Kuenen van het Geologisch Laboratorium te Leiden en van dr. H. Boschma, lector in de Dierkunde te Leiden. De minister van Defensie, de heer Lam- booy, heeft gisteren een bezoek aan boord gebracht. DE AFSLUITING. hiermede en met het gunstige werk- seizoen werd voorts besloten het benoor- verschenen is het Driemaandelijksch be- den Medemblik te maken dijksvak tot richt (Januari-uitgave) betreffende de 4450 M. uit het beginpunt, en de djjkvak- Ziuiderzeewerken, waarvan wij hef volgen- ken op en bezuiden de Oude Zeug tot leng de ontleenen: ten resp. van 3100 M. en 3300 M. uit te breiden. Overbrugging Balgzandkanaal. Het dijkvak van Medemblik, lang in het T>« 7M geheel 3100 M., kwam, behoudens het ten werd aangebracht' tw* d*Pd het geheel 3100 M' kwam" op «eniSe af' heiriotintr er .„t bape wordt de werken na, eveneens geheel gereed. te tretl^n ti °P D? kdeze plaat op Het dijkvak bezuiden de Oude Zeug der. vhïf^ei^ r* f?? heiw?.rk v00r kwam over 2500 M. geheel gereed. Verder i mfd o i.'Ul^ V3n oostelijk land- zuidwaarts trad plaatselijk een vrij be- largrijk inzakking op van den dijk in den aV VOr°i" stroompijler ondergrond, die aan de buitenzijde van en het kelderlandhoofd aan de westzijde (jen <jjjk omhoog kwam; de voortgang kwam het inheien van de palen van ge- van het werk ondervond hierdoor eenige wapend beton gereed, waarna over deze vertraging. palen een 0.80 meter dikke fundeerings- piaat van hetzelfde materiaal werd aan gebracht. De stroompijler werd opge trokken tot de hoogte van 0.80 M. N.A. P., terwijl met de bekisting voor de op gaande wanden van gewapend beton voer hei kelderlandhoofd een begin werd ge il aakt. W egens de noodig gebleken voorzienin gen van dezen bouwput en de daardoor veroorzaakte vertraging in de uitvoering werd de oi>ieve,ringstermijn van net w«rk met IH. degen verlengd. Uitwateringssluizen beoosten W leringen. Van het oostelijk stel uitwateringsslui zen zijn de pijlers en landhoofden opge trokken tot de hoogte van 2.50 M. N. A. P. De vleugelmuren werden Vol tooid. Voor het middelste stel werd de zware pantserwapening der binnenste schuiftorens gesteld tot 6.50 M. -f- N.A.P. Met het optrekken van pijlers, landhoof den en vleugelmuren wordt voortgegaan. Voor het westelijk stel is met het stel len van de zware pantserwapening begon nen en kwam het heiwerk van de ijzeren damwanden voor de fundeeringsplaten van de vleugelmuren gereed. Van de schutsluis zijn de sluishoofden, voor zoo ver deze' uit stampbeton bestaan, vol tooid. Van de kolkmuren zijn de onderste gedeelten, gemaakt van gewapend beton, gereed, terwijl de daarop komende mu ren van stampbeton voor zooveel betreft de kleine schutkolk voltooid werden. De fundeeringsplaat voor het oostelijke stel uitwateringssluizen op het Kornwer- derzand werd voltooid. Ook kwam gereed het inheien van de houten palen en het maken der fundeeringsplaten van gewa pend beton voor de pijlers en landhoofden der draaibruggen. Met het inheien van de palen van gewapend beton voor de ver hoogde fundeeringen der kolkmuren van de schutsluizen wordt voortgegaan. Afsluitdijk tusschen Korn- werderzand en Friesche kust De dijk, met het maken waarvan reeds is begonnen, zal bestaan uit een, tot de in de toekomst te verwachten hoogste stormvloedhoogte reikeriden, ke.leemdam en overigens uit zand, bekleed met kei- ieem of klei. Deze bekieeding verkrijgt op het buitendeel van den dijk tot op den binnenberm een dikte van 1 M., op het binnenbeloop beneden den berm een dikte van 0.75 M. en op den berm, buiten de ge deelten bestemd voor den spoorweg en den weg voor gewoon verkeer, een dikte van 0.50 M. De kruinshoogte, zijnde 7 M. N.A.P. in de Boontjes en 6.80 M. -f N.A.P. op de Makkumerwaard, is zoodanig ontworpen, dat bij den hoogsten stormvloed, welke voor de toekomst is aangenomen de gol ven de dijkskruin niet zullen kunnen be reiken; de kruinbreedte bedraagt 2. M. De binnenberm verkrijgt een totale breedte van 34 M., zijnde dit 4 M. meer dan aan den binnenberm van den rijk door het Amsteldiep is gegeven, van welke breedte in de toekomst op 20 M. beschik baar zal blijven voor den weg voor ge woon verkeer, terwijl de overige breedte voor den spoorweg is bestemd. Vourloopig wordt op den berm een klinkerverharding van 5 M. breedte aangebracht. De keileemdam, het zandlichaam en de kraagstukken zijn over de vollv lengte van den duk geieetigekonien, terwijl het bestorten der kraagstukken nog wordt voortgezet. Zoowel op het buitenbeloop als op het binnenbeloop beneden den berm zijn de keileembekleeding en de steenglooiing, behoudens kleine uitzonderingen, aange bracht, terwijl dit met de klinkerglooiing op het buitenbeloop nagenoeg voor de helft het geval is. Ook op de overige ge deelten van den dijk is de keileembeklee ding grootendeéls aangebracht, terwijl een aanvang is gemaakt met het aanbren gen van een kleilaag hierop. De wegbe- strating kwam over ongeveer 2200 M. ge reed. Ten gevolge van het nagenoeg gereed komen van het grondwerk voor dit dijk vak is het sluis-eiland op het Kornwer- derzand thans aan den vasten wal in Fries land verbonden; zoodra de nog In aanleg zijnde straatweg op den binnenberm ge heel voltooid zal zijn, zal het eiland van- daaruit ook per as bereikbaar zijn. DE DROOGMAKING. Tijdens de westelijke stormen in de tweede helft van November werd de tijde lijke voorziening met rijsbeslag langs de binnenzijde Van alle reeds gereedgekomen gedeelten van den Wieringermeerdijk vrij ernstig beschadigd, terwijl ook aan de westzijde van den omringdijk van den ge- inaalput bij Medemblik schade werd toe gebracht. Langs de westzijde van den ge- maalput werd over tamelijk groote opper vlakte de daar aangebrachte steenglooiing vernield en werd het onderliggende grond- lichaam aangetast. Van den Wieringermeerdijk zelf werd vrijwel over de volle lengte het rijsbeslag beschadigd en op talrijke plaatsen zelfs geheel weggeslagen, waarna het grond- lichaam van den binnen berm werd aan getast. Op enkele plaatsen werd de bin nenberm geheel weggeslagen en zette de aantasting zich tot in den binnenkruin van den dijk voort. Het kraagstuk langs den binnenteen van den dijk, reikende tot 0.50 M. -j- N. A. P., bleef intusschen onaangetast, terwijl aan het oostelijke of buitenbeloop van den dijk geen schade ontstond. Met het herstel der schade werd ter stond aangevangen. De dijk van den ge- maalput werd dadelijk voorzien, terwijl de gaten in het binnenbeloop van den Wie ringermeerdijk met keileem werden aan gevuld en een aanvang werd gemaakt met de herstelling van het rijsbeslag. Bezuiden Den Oever. De gemaalput met aansluitend dijkvak bezuiden Den Oever kwam in de tweede helft van December gereed. In het geheel is verwerkt 204.600 MS. zand, 97.900 M3. keileem en 8700 M3. klie, terwijl 15.300 M2. steenglooiing, 35.400 M2. kraagstuk en 12900 M2. rijsbeslag werd aangebracht. In het geheel weraen voor dit werk 55.700 dagloonen u.tbetaald, waarvan 17.900 aan grondwerkers, 6300 aan rijswerkers en steenzetters, 20.600 aan baggerpersoneel en 8700 aan andere am bachtslieden. Bij'de in de tweede helft van Novem ber voorgekomen stormen werd het rijs beslag op het benedenbeloop van den om- ringdam van den gemaalput eenigszins beschadigd, évenals de klinkerglooiing op het noordelijk beloop van het gedeelte meerdijk; deze schade werd hersteld. Dijk langs het Boezemmeer. Op d e gedeelten na, welke tot na het winter-seizoen 19281929 moeten worden opgehouden ten einde te voorkomen dat bij stormvloed sterke getijstroomen in de openingen zouden ontstaan, die den bo dem der sluitgaten zouden uitschuren, kwam het geheele grondlichaam van den dijk gereed. De bekleeding met klei werd voortgezet, terwijl de isteenglooling ge reed kwam. Met uitzondering van de leidammen van het buitenkanaal der keersluis bij de Oost punt kwamen de werken voor den sluis- put aldaar gereed, terwijl eveneens ge reed kwamen de werken voor den sluisput en de nieuwe haven bij De Haukes. Met het uitbaggeren van het te maken kanaal door het Balgzand tusschen het Amsteldiep en de Van Ewijcksluis werd een begin gemaakt. Tijdens de stormen van November on dervonden de werken slechts weinig schade, hetgeen vermoedelijk is te danken aan de zeer beschutte ligging ten opzichte van de windrichting. Kanaal AartswoudOostpunt. De inuitvoering zijnde werken voor het gedeelte Kolhorn—Oostpunt van dit ka naal werden krachtig voortgezet. Verbinding Wleringermeerpolder met de haven van Medemblik. aanneemster voor het maken van den dijk langs het boezemmermeer c.a., reeds vroe ger gedeeltelijk uitgebaggerde bouwput .r" leeggepom t en verder ontgraven, irwiji een aantal bronnen voor diepe be maling geplaatst en in werking gezet wer den. Het materieel voor de bereiding van het gewapend beton, zoomede een deel der bouwstoffen, werden ter plaatse aange voerd. De verdere uitvoering ondervond ver traging, doordat bij den stormvloed van 2526 November ten gevolge van lekka ge van den ijzeren damwand de put groo- tendeels volliep en veel zand daarin stroomde. Bij het einde van het jaar was echter door krachtig ingrijpen van de aanneemster de vertraging nagenoeg in gehaald. Met het optrekken van den betonbouw van het electrisch gemaal bij Medemblik werd voortgegaan. Het hoofdgebouw is bereids voltooid tot den bovenkant van den vloer van den kelder van waaruit de cen- trifugaalpompen kunnen worden bereikt terwijl de bekisting en de wapening van dezen kelder, met inbegrip van den hoofd- vloer van het machinegebouw, zijn gesteld Dieselgemaal en schutsluizen bU den oever. Nadat de in het vorige bericht vermelde bronbemaling in bedrijf was gebracht, konden de fundeeringswerkzaainheden worden voortgezet. In verband met tijdens het droogmalen van den bouwput in de keileemlaag, waar op de fundeerihg was ontworpen, opge treden verplaatsingen, werd het noodig geoordeeld, het gemaal en het daarbij be- hoorend toeleidingcomplex van eene paal- i'undeering te voorzien. Deze kwam ge reed, terwijl de daarop rustende fundee ringsplaten van gewapend beton werden gesteld en afgestort. Met de ontgraving van den bouwput voor de schutsluis werd, nadat de bronbemaling in werking was gebracht, voortgegaan. Deze ontgravmg werd grootendeels vol tooid, terwijl met het inheien van damwan den ten behoeve van de schutsluis werd aangevangen. DE SCHUTTEVAER. De reddingboot Sohut'evaer is 24 Ja nuari te Lissabon aangekomen, oip weg van Plymouth naar de Azoren. UIT DE S.D.A.P. In het jaarverslag van de S. D. A. P. wordt, naar Het Volk bericht, vermeld: Het aantal afdeelingen steeg van 598 tot 609. Er werden 10 afdeeling opgehe ven en 21 hieuw opgericht. Het ledenaantal steeg van 46.169 tot 53.395. Ifi de 28 grootste gemeenten is 55 pet. van het aantal leden gevestigd. EEN JOODSCHE RADIO-OMROEP. De vereeniging Betsalel heeft, naar het Hdbl. meldt, het initiatief genomen om te komen tot een Joodschen radio-omroep. Fenige bekende personen hebben z:ch reeds bereid verklaard, zitting te nemen in het stichtings-comité. Rabbijn dr. M. de Hond te Amsterdam heeft de voorloopige leiding. RUIM NEGENDUIZEND GULDEN BINNENGEKOMEN. Voor de nabestaanden der vier gedoode veldwachters. Op 1 Februari was bij het comité voor een algemeen bewijs van sympathie aan de nagelaten betrekkingen der vier slacht offers van Grootegast een bedrag van 9715.25 ingekomen. (Telegr.) ENGELAND. u het mij niet kwalijk neemt, mijnheer," zei zij, „wou ik zeggen, dat u er nog zoo long uitziet. Precies als op uw portretten". Door het zware land reed de auto d-~-;r modder en plassen en telkens hield zij Val. Voordurend sprak de prins met mijn werkers, die in den oorlog in het leger gediend hadden en menigeen die zonder werk was, werd getroost met de belofte dat hem dit verschaft zou worden. Chopwell, een van de dorpen, waar de prins kwam, heeft den bijnaam van Kleln- Moskou. Er is daar een Lenlnsiraat en een Karl Marx-terras, maar de ontvangst van den prins was er niettemin heel har telijk. Ergens anders toonde de prins belang stelling voor de wasch, waarmee de vrou wen bezig waren. Hy verklaarde tegen 3en van hen, dat men in het Noorden nog wist wat wasschen was. Van huis tot huis volgde een groote menigte den prins. Op 3en bovenkamer trof hij een 84-jarigen man aan. Deze klopte hem op den rug en zeide: „Hoe gaat het ermee, oude jon gen?" De prins beantwoordde de begroe ting met hetzelfde vriendschappelijke ge baar en antwoordde: „Mij gaat het best. En hoe maak jij het, mfln jongen?" Het begon al donker te worden, toen de -«rins zijn rondrit op den eersten dag be sloot. De prins diep igetroffem door de armoede en ellende. De prins van Wales heeft Donderdag zijn driedaagsche reis door het armste gebied van Durham en Northumberland voltooid. In het laatste dorpje zei hij tot de hem omringende menigte: Ik ben diep onder den indruk gekomen van al het leed en alle ellende, die ik deze drie dagen gezièn heb, maar nog meer van de wijze, waarop het gedragen wordt. Deze toestan den kunnen zoo niet voortduren en hier moet ingegrepen worden. Ongelukkiger wijze zal voor afdoende middelen getrof fen kunnen worden, nog eenige tijd moe ten heengaan. Ik dank verder ieder voor de ontvangst mij hier bereid; noog en .aag, arm en rijk, kortom iedereen is even welwillend en voorkomend jegens mij ge weest. RUSLAND. DE UITZETTING VAN TROTSKL De Sowjet-regeering heeft den opzien- barenden maatregel getroffen, om aan Trotski, den oppos tieleider, een paspoort voor een buitenlandsche reis uit te reiken, wat in dit geval gelijk staat met een ver banning naar den vreemde, omdat hij vooreerst geen vergunning meer zal krij gen, om terug te keeren. Hij zal de Rus sische grens aan den Turkschen kant jversteken en men zal dan wel nader van hem hooren. Als argument voor zijn uit zetting noemt men dat zijn oppositie tegen het heerschende stelsel den vorm van een eontra-revelutionaire woeling tegen de ge stelde machten heeft aangenomen. Men verwijt hem dat hij ontevredenheid in het Roode Leger sticht en bij zijn strijd tegen Stalin hulp van allen kant aanneemt, zelfs van de bourgeoisie. Naar uit Moskou gemeld wordt, ls het verlof voor een bu'tenlandsche reis door de hoogste partijinstant'e aan Trotski uit gereikt. Hij zal door 2 vertegenwoordigers der partij vergezeld worden, die tevens voor zijn persoonlijke veiligheid aanspra kelijk zullen zijn. OOSTZEELANDFN. Dijk WieringenMediemblik. Het maken van het gedeelte van den Wieringermeerdijk, gelegen tusschen 1350 en 3350 M. benoorden Medemblik, zoo- mede van twee gedeelten van dien dijk, respectievelijk gelegen op en bezu den de Oude Zeug en lang 2000 M. en 8000 M„ heeft krachtlgen voortgang Met den bouw van de in uitvoering zijn- de schutsluis bewesten Medemblik, welke verbinding zal geven tusschen het met den polder De Vier Noorder Koggen ge meen liggende kanaal en de in den Wie- ringermeerpolder aan te leggen kanalen, werd met kracht voortgegaan. Keersluis bij de Oostpunt Ter plaatse waar het afwatermgs- en scheepvaartkanaal AartswoudOostpunt en de meerdijk bezuiden het boezemmeer elkander ontmoeten, is een keersluis ont worpen. Deze sluis moet dienen om bij onverhoopte doorbraak dijk door het Amsteldiep, DE ZIEKTE VAN DEN KONING. Londen, 1 Februari. Officieel wordt meegedeeld, dat de Koning vooruit blijff gaan. Nochtans moeten de vorderingen na een zoo ernst.ge ziekte noodzakelijk lang zaam gaan. Het is dan ook onjuist te mee- nen, dat de overbrenging van den Ko ning naar Bognor beteekent, dat de Ko ning op weg naar beterschap is. De Ko ning is nog uiterst zwak en hoewel er ten paleize een zeker vertrouwen heerscht, moet men niet meenen, dat de Koning spoedig hersteld zal zijn. DE PRINS VAN WALES BIJ DE MIJNWERKERS. EEN VERIJDELDE STAATSGREEP IN LITAUEN? Naar de Vorwfirts uit Riga meldt, is op last van minister-president Woldemaras, de voor eenige dagen afgetreden chef van den generalen staf van het Litausche le ger, luitenant-generaal Plechavicius ge arresteerd. Bovendien zijn nog 16 andere hooge officieren gevangen genomen, ver dacht een staatsgreep voorbereid te heb ben. SPANJE. De Prins van Wales heeft deze week In een drietal dagen de mijnwerkersgezln- nen in Durham bezocht om zich te over tuigen van den noöd die er hjerscht. De verslaggevers, die den prins verge zelden, vertellen allerlei aardige trekies. Hij liet overal, waar hij met zijn auto aankwam, weten dat hij de menschen wilde opzoeken, die er het ergst aan toe waren, en hij hoorde hun jammerklach ten geduldig aan, terwijl hij aanteekenin- gen maakte. In een van de dorpen, Win- laton, ging hij naar een sterfhuis toe. De vrouw van een ouden gepensioneerden mijnwerker was overleden, de 74-jarige vnn Hpn nfsinit nlan was niet thuis> omdat de begrafe- te/"imen metuis moest reSelen> maar de prins Praatte den Iwezenmeei^iik, het overstroomi^s- Jang met Z*n tWee d°cMer8 DE MISLUKTE MILITAIRE OPSTAND. Sanchez Guerra neemt de ver antwoordelijkheid op zich. Volgens een bericht uit Madrid zou Sanchez Guerra, de te Valencia gevangen genomen gewezen minister-president, heb ben verklaard, dat hij alleen verantwoor delijk was voor de mislukte poging om een militair oproer in het leven te roepen. EEN AANSLAG OP DEN PAUSE LIJKEN NUNTIUS TE MADRID. De Berliner Zeitung a. M. meldt uit Madrid, dat de pauselijke nuntius aldaar, toen hij Donderdagavond met een dame in een rijtuig reed in de nabijheid der stad door een jongen man overvallen werd, die vier schoten op hem loste. Bij de arrestatie van den dader werd een politie-agent ge wond. AFGANISTAN. water uit den keeren. Schutsluis bij de Haukes. Wieringermeerpolder te en troostte hen. s M In een ander huisje liet de man hem de leege provisie-kast zien. Weer in een ander huisje bezocht hij een moeder, die op het kraambed lag. De vrouw kreeg De werken voor den bouw van deze sluis een kleur en zeide, dat zij nog nooit van taire vliegtuig is gisteren in Kaboel ge in verband werden met kracht aangevat. De door de haar leven roo verraat was geweest „Als land. De oorzaak la niet bekend. HET ENGELSCHE MILITAIRE VLIEGTUIG TERECHT. Het sedert twee dagen vermiste mili-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 9