Vraagt nu! Abannementskieeding ierman nypels Uw Inlichtingen over onze Wij zullen U dis (zonder eenlge verplichting) gaarne verschaffen. KLEEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER. de, dat de arbeiders geraffineerd worden au Heli uitdenken) van methoden omi een op dracht fa den, langst mogelijkleni tijd en niet zooveel mogelijk menisoben uit te v oeren. Indüenl men de werf te Hellevoeteiuiis zou Villen behouden, zouden err belangrijke uitgavenl voor moeten worden gedaan, oon- dlait de waf toch zoo biet kan blijiven. Het fa nutteloos te disoussieereni over de vraag 01 de bezriinligringi juist bereikend is, hoofdzaak is dat er na opheffing minder uitgaiven zul len W'Ondlen gedaan. Op de eerste vraag, van den interpeilant antwoordt spr„ dat hert Bpr.to steeveni xs geweest, dte oomlmissie zeer veeMjdig samen ■te stellen. Ben oud-directeur van de marine werf te Soerabaja, een raadsadviseur van hlet toenmalige departement vani marine, een hoofdoHMer, een accountant, twee deSkundilgen van de partlicullierie bedrijven ■en anderen. Het was een veirdachitmekfag te zeggen, dlat het advies van tevoren vast stond,, want de deskundigen waren geen belanghebbenden; de werf „Feyenioorüi welker directeur in de commissie zat, doet geen werk voor het departement, de andere deskundige, ©en accountant, verricht meer malen werk voor ihiet departement. De far sinuat'ie. De Voorzitter hamert. Do Minister: De iverdachltlmlaMng (gfcroep: neen, neen). iDe Voorzitter hamert. De Minister: De opmerking, als zou de commissie eenzijdig zjjin samengesteld, moet ik dus afwijzen. Spr. heeft willen ver mijden, dat door werkgevers en werkrue- mers in de comimlissie op te namen de vrije bespreking geschaad zou kunnen worden» De tweedb vraag beantwoordende, zegt &ptr„ dat de directeuren van de marinewer ven reeds hun oordeel hebben gegeven en dat de directeur van den scheepsbouw het oiribaar heeft gevonden 'boiiten hem om ztgm oordeel1 bekend te maken. Hlet was ruiet noodlfg de bedoelde oordeeleni 'in het rap port, dat hlet oordeel der comimlissie bevat, opi te nemen. iOp de vierde vraag Is een antwoord) thans nog niet mogelijk» 'Men zal dit moeten af wachten» Spr. verwacht faitusschen niet, dlat er een fakrÉnpling zal plaats moeten heb ben en er fa ook geen! enkel voorstel daar toe gedaan. Over de door den beer Hüemstr» genoem de voorbeelden van duur werken der, par ticuliere werven merkt spr. op, diat 'deze voorbeelden reeds van ouden datum, zijin en dat in de laatste jaren hdj aanbestedingen de inscihnijtvingeni beduidend lager zijn dan de ramingen. Ben voorbeeld van den heer Hiieimstra betrof het stOKHnioodsvaartuig No. 10,, welks reparatie op de rijkswerf 117.574 gekost zou hebben, 'terwijl de par ticuliere inschrijving bijna 23.000 hooger zou zdju geweest» Dit ïs onjuist. De werf „Feyenoordi" wilde de reparatie in open rekening of in rutiim twee maanden voor 34000 verrichten). Hellevoetslluis heeft toen gezegd, dat een vorige reparatie op de rijkswerf 11.000 heeft gëkost. Het werk fa toen te Hellevaetsiiuds ulLlgevoetrd, waar voor. een rekening, van 64.927 werd iingiet- diiend, terwijl er bijna een jaar over was gewerkt» Het verwonderde spr. overigens, dat de sociaal-democratien) voor het behoud van een marinewerf pteliiten, en spr. Wijst erop, dat de heer Hugenlholte indertijd hlet standpunt innam, dat er maar één werf moest zijn, nJ. te Wütemsoord:, oimdat marinewerven zoo veel mogelijk moeten worden beperkt» Het oordeel van den chef van den marinestaf fa, dat wij HellevoetsMs zonder bezwaar kun nen missen en dat deze werf in oorlogstijd zelfs een gevaar kan zijn. Ook' de Inspec teur-generaal vani hielt loodswezen acht het handhaven van HelievoetsMs nieti noodüg, daar het loodswezen zelf zooveel mogieil'ijK de reparatie verricht, terwijl de grootere voorzieningen te Willemsoord 'kunnen wor den gedaan. De werf te Wililemsoord heeft waarschijn lijk genoeg capaciteit voor het dokken' voor marine en loodswezen; parttlculder werk kan slechts worden uitgevoerd -voor zoover er gelegenheid Is. De Zuiderzeewerken be schikken thans over een éigen' dok. Inder daad is het opheffen van de werf te Helle- voetsluls 'een nadele! voor die gemeente, maar datzelfde goldl voor plaatsen waar het garnizoen werd weggenomen. In deze ge- vallen gaat het algemeen belang van rijks financiën voor. De heer Hlemstra (s.-d.) repliceert» HiJ.Ii betoogt, dat de mtlrifater steeds den steun vam do sodaal-democraten heeft als het gaat oml bezuiniging. dk>dh hllen is geen bezuinigt nu. Trouwens dit fa geen marine- werf, liet ïs een rijkswerf, die alleen res sorteert onder marine. Het hoofdargument van den minister fa, dat er geen oonourrentle mag worden aan gedaan aan de particuliere werven, dloch spr. mieenti, dat die oonourrentle Juist dik wijls noodilg is. De minister heeft jlloh1 zoo gevoelig betoond voor oritlek op de com missie, hi,1 had zich wel eens wat gevoeliger mogen, betoenen voor Insinuaties van de oommissie aan liet. adres van haar eigen directeuren, van wter advies dj zogt, dat deze directeuren zelf hun plicht hebben var- «takt en dlus wel mist chltiek moeien komen, De minister heeft de cijfers der oommto- 8i© ntet verdedigd, waarmee de grondslag van het rapport geheel vervalt. De bedragen betreffende de reparatie van de loodsboot No. 10 handhaaft spr. Het bedrag van 04.000 geldt een veel grootere reparatie. Motie beoogende opheffing der werf te voorkomen, Spr. dient een motie ln, waarin de Kamer als haar oordeel uitspreekt, dat het wensohelijk is, dat, alvorens wordt overgegaan tot de uitvoering van de voor» stellon der commlssie-Guépin, nader wordt onderzocht of door bepaalde maatregelen de werf te Hellevoetsluis rendabel kan worden gemaakt en opheffing dier werf kan worden voorkomen. De heer van der Bilt (R.K.) criti- so'ert eveneens het rapport der commis sie. Hij betoogt dat particuliere werven evengoed aan luchtaanvallen bloot staan en dat, als wij maar één werf behouden die door één luchtaanval geheel kan worden vernield. Al het werk op één werf concentreeren zal voorts noodzake lijk uitbreiding van Willemsoord veroor zaken, hetgeen kosten meebrengt. De dokruimte te Willemsoord alleen zal ons aanwijzen op particuliere werven. Reorganisatie van de werf te Hellevoet- sluis zou inderdaad noodig zijn, en daar zouden belangrijke besparingen bereikt kunnen worden. Spr. was aanvankelijk voor opheffing van Hellevoetsluis, doch nu gebleken is dat te Willemsoord met succes bouw van nieuwe schepen moge lijk is, is hij van meening veranderd. Laat men de werven zóó inrichten, dat beide elkaar kunnen aanvullen. Daarom zou een commissie kunnen worden in gesteld. De heer Snoeck Henkemans (0.-H.) merkt op, dat er een tijd geweest is, waarin men meende beide werven wel te kunnen missen. Een commissie werd ingesteld, die tot de conclusie kwam, dat door opheffing van Hellevoetsluis per jaar f 464.000 bezuinigd zou kunnen worden. Schade aan de weerbaarheid» Dat is een belangrijk bedrag, doch daartegenover staat, dat daardoor schade wordt toegebracht aan de weerbaarheid. Er zijn zeer bevoegde deskundigen, die met de commissie het niet eens zijn, dat al het werk te Willemsoord kan worden samengetrokken, zonder belangrijke uit breiding van dokken enz. De minister heeft in het geheel niet gesproken over bouw van nieuwe schepen en de minister kan niet wegcijferen, dat door den bouw van mijnenvegers te Willemsoord een belangrijke besparing is verkregen en dat deze bouw met succes is geschied. De samenstelling» De heer J. J. O. v. D ij k (A.-R.) Griti- seert de samenstelling oer commissie en betoogt, dat uit militair oogpunt de werf te Hellevoetsluis niet gemist kan worden. Spr. vindt, dat de opmerking in het rapport, dat de ministers niet met voor stellen zijn gekomen, omdat daar een generatie lang een sleurgeest heerscht, niet te pas komt. Daardoor is de waarde van het rapport niet verhoogd. In het Zuider-frontier zal steeds een flinke zee macht aanwezig moeten zijn, die zoo noodig Hellevoetsluis binnen door kan bereiken. Willemsoord zal heel wat werk aan particulieren moeten afstaan, als Hellevoetsluis wordt opgeheven. De heer Oud (V.-D) zal een ander geluld! laten hooren. Deze minister hoeft steeds te kampen met tegenstand, wanneer hij reorganiseeren wil en die oppositie komt thans uit denzelfden hoek als vroeger, n.1. uit de leidende kringen van het vroe gere departement van marine. Die op positie vond gewoonlijk steun bij de mi litaristische groepen in de Kamer, maar thans komt het sterkste verzet van de S.D. Het moet voorstanders van ontwape ning toch voorziohtig stemmen als de meest steekhoudende argumenten militaire argumenten zijn. Men moet zien, dat men op een gevaarlijken weg is. De motie- Hiemstra bedoelt het bedrijf te Helle voetsluis in stand te houden, zij gaat uit van de gedachte, dat getracht moet wor den weer werk te vinden voor die werf. Gesteld eens dat de Minister dat doet, zal men dan niet aansturen op versterking van de vloot? Spr. is het met den Mi nister eens als hij zegt: ik wil deze wer ven in geen geval inrichten op den voet van oorlogstijd en het lokt spr. aan dat de Minister zegt: ik wil één bedrijf, één werf. Dat moet goedkooper en economi scher zijn dan een verdeeling over twee werven. Daarbij komt, dat spr. onderden indruk is gekomen van de mededeelingen van den Minister over den toestand der werf te Hellevoetsluis. Hij is niet minder dan andoren begaan met het lot van Hel levoetsluis, maar dat brengt niet mee, dat wij zoo'n bedrijf ln stand mooten hou den bij wijze van werkverschaffing. Spr. Juicht dan ook van harte toe do concen tratie van hot bedrijf te Willemsoord, te meer omdat het niet de bedoeling is het bedrijf ln Den Helder in te krimpen of op te heffen. Daarnaast is het niet noo dig het bloedarmo bedrijf In Hellevoet sluis in stand te houden. De cijfers ten bewljzo van het goedkoopo werk der rijks werven zoggon spr. niet voldoende, omdat men nlot weet hoe de kostprijsberekening ls cowoost in do govallon door versohlT lende sprekers aangehaald. Men hoeft hier onvergelijkbare groothodon. Aan het nodor onderzoek, dat de motie vraugt hoeft spr. geen bohoofto en de motie geeft bovendien den Minister do opdracht mee do werf to Hollovootsluls ln stand te hou den. Spr. kan daarin niet meegaan. Wan neer de Mlnlstor toozogt, dat hij zooveel mogelijk work to Willemsoord zal brengen en alleen work aan particulieren zul geven, a« nom redenon van afstand o. d. nlot to Willemsoord kan komon, dan zul spr. zich tegen zijn plannen niet verzetten. De lieer S o h a p e r (8. D. A. P.) gunt den hoeren het plozlor van de bestrijding der soo. demooraten. Er ls geen sprake van dat wij oorlogsmateriaal willen laten aanmaken om Hellevoetsluis te behouden. Het gaat hier alleen om de vraag of hot noo dig ls om een bestaande werf te ver plaatsen. Zoolang er oorlogsmateriaal wordt aangemaakt moet deze aanmaak niet door particulieren geschieden, omdat dan het tlomont vau winstmaken bij de fabricage van oorlogstuig betrokken wordt. De Minister: De aanmaak gebeurt altijd bij particulieren, hier wordt alleen gerepareerd. De hoer Schaper ls door de rap porten niet overtuigd en wil daarom een onderzoek. Ilot gaat ook om hot belang van Hellevoetsluis, dat door de werf is opgevoerd en eenvoudig niet bestaan kan als ze verdwijnt. Daarom te meer is het noodig, de noodzakelijkheid daarvan ern stig te onderzoeken. De Minister dupliceert. Hij wil zijn gedachten gaarne ordenen over de belang rijke opmerkingen, die gemaakt zijn en vraagt zijn rede Dinsdag te mogen voort zetten. Spr. breekt zijn rede af. De vergadering wordt te 5.10 verdaagd tot Dinsdag 1 uur. BUITENLAND. DUITSCHLAND» DE COALITIE-ONDERHANDELINGEN MISLUKT. Volgens het V. D.Z.-bureau heeft min.- president dr. Braun de wenschen van de Duitsche volkspartij aan het centrum ken baar gemaakt. Deze komen hierop neer, dat het centrum zich met één minister zonder portefeuille in het rijkskabinet en met twee technische ministers in Pruisen zal tevreden stellen'. Vóór het begin van den Prufaischen Landdag heeft de Landdaggroep van het centrum gisterenochtend vergaderd en dit voorstel eenparig afgewezen, zoodat de besprekingen thans weer op het doode punt zijn gekomen. Dr. Braun heeft aan de Landdaggroep van de Duitsche volkspartij meegedeeld, dat hij zijn taak als bemiddelaar geëin digd acht ITALIË. DE PAUSELIJKE STAAT. Zijn nieuwe postzegels en munten. De eigen postzegels, welke de „Staat van de Vatikaansche Stad" zal uitgeven, zullen volkomen gehjk zijn aan die van den vroeger en Kerkelijken Staat; alleen het opschrift wordt natuurlijk verschil lend. De pauselijke staat zal, naar men heeft gelezen, ook munten doen slaan. Het is nog niet bekend of de oude „saudo" (rijksdaalder) weer in eere zal worden hersteld. Waarschijnlijker is, dat het Vatikaansche geld volkomen gelijk zal zijn aan het italiaansche, doch met den kop van den regeerenden paus in plaats van dien van den koning. AFGANISTAN. AMANOELLA NAAR HET N.W. VERTROKKEN. Om eerst daar zijn gezag te herstellen. Te Pesjawar is bericht ontvangen, dat Amanoella, na een gehouden raad van notabelen, de regeering te Kandahar aan zijn jongsten broer heeft overgegeven en naar Herat in het N.W. aan de Perzische grens vertrokken is, om eerst aldaar zijn gezag te herwinnen. In Indische handels kringen heeft dit bericht een slechten in druk gemaakt en de Afgaansche wissel koers fa er belangrijk door gedaald. MIDDEN- EN ZUID-AMERIKA. CHILI EN PERU. Het conflict over het gebied Tacna en Arica eindelijk opgelost. Volgens een officieel bericht uit San tiago de Chile zijn de regeeringen van Peru en Chili tot een overeenkomst geko men nopens het sedert 1883 hangende ge schil over het gebied van Tacna en Arica. Volgens deze regeling komt de stad Tacna aan Peru en Arica aan Chili. CHINA. Weer opleving van den burgeroorlog. Men weet, dat in enkele doelen vnn China de burgeroorlog nog voortsmeult. Ken der roerige gebieden ls de Noord kust van Sjantoeng, waar de aanwezigheid van Europeosche strijdkrachten het zloh uitleven van den strijd van do Z.-Ghinee- zen tegen de Noordelijken had belemmerd. Thans ls het ln de strook van Tsjlfoe weer geducht onveilig geworden, zoo zelfs, dat uit de Filippijnen een Amerlkaonsohe Ilohto kruiser naar Tsjifoé Is gestuurd om daar wat bewaklngs- on bescherming*- dienst ten behoeve van de belangen der buitenlanders te verrichten. Zoo ls er een Reuter-berloht uit Tsjlfoe, *t welk behelst, dat aldaar gisterenochtend een hevige kanonnade was gehoord, ko mende van oen gebied op ca. 15 mijl Westelijk van de genoemde plaats gele gen. Men neemt aan hier te doen te heb ben met de strijdkraohten van maarschalk Tsjang-Tsjoeng-tsjang, den voormaligen militairen gouverneur van de provincie Sjantoeng, die op 19 dezer was gearri veerd te Loengkou, aan de kust, op 90 mijl ten Westen van Tsjlfoe. HIJ kwam uit Dalren (het vroegere Dalni). Tsjang- Tsoeng-tsjang jstaat aan het hoofd van 5000 man: hl) poogt den bevelhebber der Nationalistische troepen uit Tsjlfoe te verdrijven. De toestand ln Sjantoeng ls ernstig. Naar luid van de berichten te Sjanghai ontvangen omtrent den toestand ten noord-oosten van Sjantoeng, wordt de staat van zaken voortdurend ernstiger. De aanhangers van maarschalk Tsjang Tsoen-tsjang zijn meester van verschei den belangrijke plaatsen, w. o. Kiao-tsjou en het geheele gebied ten noorden daar van tot aan de grenzen van het gebied van Wei-hai-wei, met uitzondering van Tsjifoe. Er zijn aanwijzingen, dat de macht van Tsjang zich naar het westen uitbreidt» Het is voor de regeeringstroepen moge lijk Tsjang aan te vallen, daar hij in het westen wordt beveiligd door de monding van de Gele rivier en in het zuiden door de Japansche troepen die posities in nemen langs den spoorweg. Het is de Chi- neesche troepen niet veroorloofd, zich in de zóne langs den spoorweg te begeven. Tsjang alweer verslagen? De Nationalistische commandant van het garnizoen te Tsjifoe heeft gisteravond naar Nanking geseind, dat hij, ofschoon hij niet meer dan 7000 man tot zijn be schikking had, het leger van Tsang Tsoen-tsjang na een gevecht van zes uur volkomen verslagen en op de vlucht ge dreven heeft. OPSTAND IN DE PROVINCIE KIANGSOE. Naar uit Moskou gemeld wordt, ia in de provincie Kiangsoe een opstand uit gebroken, die onder leiding staat van generaal Ma. De gevechten tusschen de regeeringstroepen en' generaal Ma zijn nog niet geëindigd. De opstandelingen hebben 4 bruggen in dé lucht doen vlie gen, waardoor een volle militaire trein in de rivier viel. In de haven van Tsjifoe liggen vier Ja pansche en twee Britsche oorlogsbodems. LUCHTVAART. DE ENGELSCHE LUCHTSCHEPEN. R 100 EN R 101. Over de twee nieuwe luchtschepen R 100 en R 101 die hun voltooiing nabij zijn, worden nog de volgende bijzonderheden medegedeeld: Zij zullen ruim 243 M. lang zijn en een gasinhoud van vijf millioen kubieke voet hebben. De snelheid' bedraagt 66 knoopen en in gewone omstandigheden 53 knoop. Zij kunnen 4000 zeemijlen aan een stuk afleggen. De luchtschepen zijn veel sterker dan eenig ander luchtschip tot dusver geweest is. Zij zijn opzettelijk eer te sterk dan te zwak gebouwd. In het belang van de veiligheid zijn de luchtschepen van bijzonder zware moto ren van een geheel nieuw type voorzien. In dit opzicht is veiligheid aan nuttig ef fect opgeofferd. De R 101 heeft vijf mo toren van 600 P.K. elk. WETENSCHAPPELIJKE BERICHTEN. DE ZUIDPOOL-EXPEDITIE VAN BYRD. De ontdekking van Mary Byrd- land. Wolff meldde Donderdagavond uit New York: Byrd heeft gemeld, dat hij een groot nieuw gebied ontdekt heeft en op de kaart heeft aangeteekend. Hij heeft het voor de Ver. Staten in bezit genomen en het naar zijn vrouw Mary Byidfland ge noemd. TIJDSCHRIFTEN. WEEKBLADEN enz „.Do Stad' Amsterdam" vani 22 Februari. Te/ktet: Van Artzenlj-hoff tot Hortus Bote nden» (geachtedlenifa van hot tegenwoordige hortus-gebouw fa de Plantage te Amster dam), d ooir Oh ris vani Aanstel, de Assisten te door Lies de Leeuw, twee vervolgverhalen, Vrouwenleven. liustraties: op den voorkant twee Volen- daimimers bij een bijt fa t ijs, waar vrouw lief de wasoni spoedt. Vensclill'lilende JJisklleken u'Lt A mallerd ank Aardig atljin dlrle paar twee lingen, dlte op een schoonhefaooncourB voor tweelingen prijzen behaalden en die inder daad sprekend: op elkaar gelijk on (twee aan twee dan altijd). De winter leverde natuur lijk ook; hier eien groot aandeel in de illus traties; zelfs eoni thermometer imot 20° vorst (OeMl'us) to er vereeuwigd'. De m!d- tlenipholo to gewp aan de St, Pieter te Rome, dat nu, zooals men weet, weder een kerkelijke staat hoetft gekregen. Voorts zijn er do dames van den ■nhooiiheMswedatrilil', tooneel)- on provlnoi«klieken, burgemeester Verstegen ln dien Koogsohom Ru«d, de door de vorst uitgezette Dromedarfatoren te Enkhiuiizen, enz. De koude In ons land. Het ontwrichte goederenvervoer. De Rotterdamsohe K. v. K. heeft zich met een telegram tot de Ned. Spoorwegen gewend, van rin zij klaagt over het gebrek aan spoorwegmateriaol. Het is reeds zoo- vor gekomen, dat te Rotterdam op enkele dagen geen enkele wagonlading goederen, zelfs geen levensmiddelen, ten vervoer kan worden aangenomen. De ontwrichting van het verkeer gaat alle beschrijving te boven. Het wordt inderdaad hoog tijd dat de binnenvaart hervat wordt» Maatregelen van de regeering. De rijkswaterstaat heeft maatregelen getroffen om bij den Invallenden dooi zoo spoedig mogelijk het ijs op de rivieren te breken, ten einde dit zoo snel moge lijk naar zee af te voeren. Ook worden voorzorgsmaatregelen genomen om bij eventueele moeilijkheden gereed te zijn. De rijkswaterstaat heeft enkele groote Jjsbrekers gehuurd. Het Nederlandsche Roode Kruis treft maatregelen om in geval van nood gereed te zijn. Kolenschaarschte. B. en W. hebben van St. Maartensdijk (Zeeland) hebben besloten, de openbare school wegens kolenschaarschte te sluiten. Druk verkeer over het ijs. De eilanden, die anders wegens hun isolement maar matig bezoek krijgen, kunnen zich in deze ijsdagen verheugen in buitengewoon druk vreemdelingen verkeer. Per fiets, per auto, per ar en te voet onderneemt men den tocht over de bevroren zee, die lang niet altijd meevalt. Urk kreeg Woensdag o.a. be zoek van drie auto's, en Donderdag kwamen vijf Lemster burgers per flets. Enkhuizen kreeg o.a. bezoek van een Hindelooper, die in 6 uur den tocht over zee wandelend had afgelegd. Honderden bezoekers gaan naar Ameland; een aparte autodienst is ervoor ingesteld, in Schier monnikoog kwamen per auto bezoekers uit Groningen. Marken heeft voor het eerst een auto op bezoek gehad; moei zaam is het vehikel den dijk opgeschar reld en het kon maar amper op bet smalle weggetje zich voortbewegen. Enzoovoort, want deze lijst zou nog met vele uit ts breiden zijn. Wat zullen wij aan onze kleinkinderen te vertellen hebben! Uit Hollum schrijft men aan de Nw. Rott. Crt.: Men zou zich, wat betreft het vreemde lingenverkeer, midden in het badseizoen wanen. Bij honderden bezoeken de vreem delingen, het anders in den winter zoo stille eiland. Te voet, per fiets en met arren komen zij over het Wadden hier naar toe. Dat het ijs dikwijls voor zwaardere voer tuigen en auto's niet geschikt is blijkt wel uit de ongemakken, die deze ondervinden. Van de drie auto's die gisteren het eiland trachtten te bereiken bleven twee in de sneeuw steken en de derde was bij aan komst op Ameland geheel onbruikbaar. Een voor een ar gespannen paard van den landbouwer Kastelein zakte bij Holwerd door het ijs en hoewel het dier gered kon worden kon het den terugtocht niet aan vaarden. J. Wagenaar, die met een ar een tocht over het ijs maakte, kreeg doordat de slede eenige malen over den kop sloeg, zoodanige verwondingen, dat hij naar het Diaconessenziekenhufa te Leeuwarden moest worden vervoerd. De post wordt thans regelmatig over het ijs gebracht en verzonden. Lemmer—Urk v.v. Uit Lemmer: Donderdagmorgen zijn vijf personen van hier per fiets vertrokken naar Urk, waar zij omstreeks 12 uur aankwamen. Zij vertrokken om half twee en arriveerden hier weer om half vijf. Zij hadden geen omweg behoeven te maken en konden recht op Urk aangaan. Water hadden zij niet gezien. Van Urk kwamen hier ook vier Urkers te voet aan, die 4 uur over den tocht had den gedaan. Sinds 1890 is een tocht op deze wijze niet mogelijk geweest. Texel en Vlieland. Schipper M. Boon, van de Coksdorp (T.) heeft Donderdagochtend een vlet met levensmiddelen en veevoeder over het ijs van de Coksdorp naar Vlieland vervoerd. Er ging ook een passagier mee. Aan de Zuidpunt van Vlieland, de z.g. Vliehors, liggen groote hoeveelheden ijs, zoodat men gemakkelijk communicatie kan ver krijgen, mede doordat dit ijs bij eb of vloed niet meer in beweging komt. Tot de helft van het Eierlandsche gat ligt het ijs thans vast. Marken. Het eiland Marken mocht zioh gisteren in een druk bezoek verheugen, zoowel van schaatsenrijders als van auto's. Tien tallen auto's waren geparkeerd voor den dijk, waar anders visschersvaartuigen ge moord liggen. Een auto is gisteren van Zwollo over het ijs naar Marken gereden. De bestuurder werd luide door de Mar- kensche Jeugd toegejuicht. Enkhulzen—Stavoren ln drommen. Gisterenmorgon is uit Stavoren te Enk hulzen nog aangekomen een gezelschap vun tien personen, o. w. twee dames. Na den geheelen nacht op het Ijs te hebben godwnnljl, ls gisterenmorgen te Enkhulzen van Leeuwarden aangekomen de 18-jarlge IJ. do Witte, met bevroren voeten, handen en ooron. Hij fa daar ln het z'okonhuia opgonomon. Doodgevroren. Te Wieken, gomeente Gendrlngen, zijn bij den landbouwer S. twee toornen pas geboren biggetjes doodgevroren. t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 10