Vraagt nu!
Abannementskieeding
ierman nypels
Uw Inlichtingen over onze
Wij zullen U dis (zonder eenlge
verplichting) gaarne verschaffen.
KLEEDINGMAGAZIJNEN
DEN HELDER.
de, dat de arbeiders geraffineerd worden au
Heli uitdenken) van methoden omi een op
dracht fa den, langst mogelijkleni tijd en niet
zooveel mogelijk menisoben uit te v oeren.
Indüenl men de werf te Hellevoeteiuiis zou
Villen behouden, zouden err belangrijke
uitgavenl voor moeten worden gedaan, oon-
dlait de waf toch zoo biet kan blijiven. Het fa
nutteloos te disoussieereni over de vraag 01
de bezriinligringi juist bereikend is, hoofdzaak
is dat er na opheffing minder uitgaiven zul
len W'Ondlen gedaan.
Op de eerste vraag, van den interpeilant
antwoordt spr„ dat hert Bpr.to steeveni xs
geweest, dte oomlmissie zeer veeMjdig samen
■te stellen. Ben oud-directeur van de marine
werf te Soerabaja, een raadsadviseur van
hlet toenmalige departement vani marine,
een hoofdoHMer, een accountant, twee
deSkundilgen van de partlicullierie bedrijven
■en anderen. Het was een veirdachitmekfag te
zeggen, dlat het advies van tevoren vast
stond,, want de deskundigen waren geen
belanghebbenden; de werf „Feyenioorüi
welker directeur in de commissie zat, doet
geen werk voor het departement, de andere
deskundige, ©en accountant, verricht meer
malen werk voor ihiet departement. De far
sinuat'ie.
De Voorzitter hamert.
Do Minister: De iverdachltlmlaMng
(gfcroep: neen, neen).
iDe Voorzitter hamert.
De Minister: De opmerking, als zou
de commissie eenzijdig zjjin samengesteld,
moet ik dus afwijzen. Spr. heeft willen ver
mijden, dat door werkgevers en werkrue-
mers in de comimlissie op te namen de vrije
bespreking geschaad zou kunnen worden»
De tweedb vraag beantwoordende, zegt
&ptr„ dat de directeuren van de marinewer
ven reeds hun oordeel hebben gegeven en
dat de directeur van den scheepsbouw het
oiribaar heeft gevonden 'boiiten hem om ztgm
oordeel1 bekend te maken. Hlet was ruiet
noodlfg de bedoelde oordeeleni 'in het rap
port, dat hlet oordeel der comimlissie bevat,
opi te nemen.
iOp de vierde vraag Is een antwoord) thans
nog niet mogelijk» 'Men zal dit moeten af
wachten» Spr. verwacht faitusschen niet, dlat
er een fakrÉnpling zal plaats moeten heb
ben en er fa ook geen! enkel voorstel daar
toe gedaan.
Over de door den beer Hüemstr» genoem
de voorbeelden van duur werken der, par
ticuliere werven merkt spr. op, diat 'deze
voorbeelden reeds van ouden datum, zijin en
dat in de laatste jaren hdj aanbestedingen
de inscihnijtvingeni beduidend lager zijn dan
de ramingen. Ben voorbeeld van den heer
Hiieimstra betrof het stOKHnioodsvaartuig
No. 10,, welks reparatie op de rijkswerf
117.574 gekost zou hebben, 'terwijl de par
ticuliere inschrijving bijna 23.000 hooger
zou zdju geweest» Dit ïs onjuist. De werf
„Feyenoordi" wilde de reparatie in open
rekening of in rutiim twee maanden voor
34000 verrichten). Hellevoetslluis heeft
toen gezegd, dat een vorige reparatie op de
rijkswerf 11.000 heeft gëkost. Het werk
fa toen te Hellevaetsiiuds ulLlgevoetrd, waar
voor. een rekening, van 64.927 werd iingiet-
diiend, terwijl er bijna een jaar over was
gewerkt»
Het verwonderde spr. overigens, dat de
sociaal-democratien) voor het behoud van een
marinewerf pteliiten, en spr. Wijst erop, dat
de heer Hugenlholte indertijd hlet standpunt
innam, dat er maar één werf moest zijn, nJ.
te Wütemsoord:, oimdat marinewerven zoo
veel mogelijk moeten worden beperkt» Het
oordeel van den chef van den marinestaf fa,
dat wij HellevoetsMs zonder bezwaar kun
nen missen en dat deze werf in oorlogstijd
zelfs een gevaar kan zijn. Ook' de Inspec
teur-generaal vani hielt loodswezen acht het
handhaven van HelievoetsMs nieti noodüg,
daar het loodswezen zelf zooveel mogieil'ijK
de reparatie verricht, terwijl de grootere
voorzieningen te Willemsoord 'kunnen wor
den gedaan.
De werf te Wililemsoord heeft waarschijn
lijk genoeg capaciteit voor het dokken' voor
marine en loodswezen; parttlculder werk kan
slechts worden uitgevoerd -voor zoover er
gelegenheid Is. De Zuiderzeewerken be
schikken thans over een éigen' dok. Inder
daad is het opheffen van de werf te Helle-
voetsluls 'een nadele! voor die gemeente,
maar datzelfde goldl voor plaatsen waar het
garnizoen werd weggenomen. In deze ge-
vallen gaat het algemeen belang van rijks
financiën voor.
De heer Hlemstra (s.-d.) repliceert»
HiJ.Ii betoogt, dat de mtlrifater steeds den
steun vam do sodaal-democraten heeft als
het gaat oml bezuiniging. dk>dh hllen is geen
bezuinigt nu. Trouwens dit fa geen marine-
werf, liet ïs een rijkswerf, die alleen res
sorteert onder marine.
Het hoofdargument van den minister fa,
dat er geen oonourrentle mag worden aan
gedaan aan de particuliere werven, dloch
spr. mieenti, dat die oonourrentle Juist dik
wijls noodilg is. De minister heeft jlloh1 zoo
gevoelig betoond voor oritlek op de com
missie, hi,1 had zich wel eens wat gevoeliger
mogen, betoenen voor Insinuaties van de
oommissie aan liet. adres van haar eigen
directeuren, van wter advies dj zogt, dat
deze directeuren zelf hun plicht hebben var-
«takt en dlus wel mist chltiek moeien komen,
De minister heeft de cijfers der oommto-
8i© ntet verdedigd, waarmee de grondslag
van het rapport geheel vervalt. De bedragen
betreffende de reparatie van de loodsboot
No. 10 handhaaft spr. Het bedrag van
04.000 geldt een veel grootere reparatie.
Motie beoogende opheffing der
werf te voorkomen,
Spr. dient een motie ln, waarin de
Kamer als haar oordeel uitspreekt, dat
het wensohelijk is, dat, alvorens wordt
overgegaan tot de uitvoering van de voor»
stellon der commlssie-Guépin, nader wordt
onderzocht of door bepaalde maatregelen
de werf te Hellevoetsluis rendabel kan
worden gemaakt en opheffing dier werf
kan worden voorkomen.
De heer van der Bilt (R.K.) criti-
so'ert eveneens het rapport der commis
sie. Hij betoogt dat particuliere werven
evengoed aan luchtaanvallen bloot staan
en dat, als wij maar één werf behouden
die door één luchtaanval geheel kan
worden vernield. Al het werk op één
werf concentreeren zal voorts noodzake
lijk uitbreiding van Willemsoord veroor
zaken, hetgeen kosten meebrengt.
De dokruimte te Willemsoord alleen
zal ons aanwijzen op particuliere werven.
Reorganisatie van de werf te Hellevoet-
sluis zou inderdaad noodig zijn, en daar
zouden belangrijke besparingen bereikt
kunnen worden. Spr. was aanvankelijk
voor opheffing van Hellevoetsluis, doch
nu gebleken is dat te Willemsoord met
succes bouw van nieuwe schepen moge
lijk is, is hij van meening veranderd.
Laat men de werven zóó inrichten, dat
beide elkaar kunnen aanvullen. Daarom
zou een commissie kunnen worden in
gesteld.
De heer Snoeck Henkemans
(0.-H.) merkt op, dat er een tijd geweest
is, waarin men meende beide werven
wel te kunnen missen. Een commissie
werd ingesteld, die tot de conclusie kwam,
dat door opheffing van Hellevoetsluis
per jaar f 464.000 bezuinigd zou kunnen
worden.
Schade aan de weerbaarheid»
Dat is een belangrijk bedrag, doch
daartegenover staat, dat daardoor schade
wordt toegebracht aan de weerbaarheid.
Er zijn zeer bevoegde deskundigen, die
met de commissie het niet eens zijn, dat
al het werk te Willemsoord kan worden
samengetrokken, zonder belangrijke uit
breiding van dokken enz. De minister
heeft in het geheel niet gesproken over
bouw van nieuwe schepen en de minister
kan niet wegcijferen, dat door den bouw
van mijnenvegers te Willemsoord een
belangrijke besparing is verkregen en
dat deze bouw met succes is geschied.
De samenstelling»
De heer J. J. O. v. D ij k (A.-R.) Griti-
seert de samenstelling oer commissie en
betoogt, dat uit militair oogpunt de werf
te Hellevoetsluis niet gemist kan worden.
Spr. vindt, dat de opmerking in het
rapport, dat de ministers niet met voor
stellen zijn gekomen, omdat daar een
generatie lang een sleurgeest heerscht,
niet te pas komt. Daardoor is de waarde
van het rapport niet verhoogd. In het
Zuider-frontier zal steeds een flinke zee
macht aanwezig moeten zijn, die zoo
noodig Hellevoetsluis binnen door kan
bereiken. Willemsoord zal heel wat werk
aan particulieren moeten afstaan, als
Hellevoetsluis wordt opgeheven.
De heer Oud (V.-D) zal
een ander geluld!
laten hooren. Deze minister hoeft steeds
te kampen met tegenstand, wanneer hij
reorganiseeren wil en die oppositie komt
thans uit denzelfden hoek als vroeger,
n.1. uit de leidende kringen van het vroe
gere departement van marine. Die op
positie vond gewoonlijk steun bij de mi
litaristische groepen in de Kamer, maar
thans komt het sterkste verzet van de
S.D. Het moet voorstanders van ontwape
ning toch voorziohtig stemmen als de
meest steekhoudende argumenten militaire
argumenten zijn. Men moet zien, dat men
op een gevaarlijken weg is. De motie-
Hiemstra bedoelt het bedrijf te Helle
voetsluis in stand te houden, zij gaat uit
van de gedachte, dat getracht moet wor
den weer werk te vinden voor die werf.
Gesteld eens dat de Minister dat doet,
zal men dan niet aansturen op versterking
van de vloot? Spr. is het met den Mi
nister eens als hij zegt: ik wil deze wer
ven in geen geval inrichten op den voet
van oorlogstijd en het lokt spr. aan dat
de Minister zegt: ik wil één bedrijf, één
werf. Dat moet goedkooper en economi
scher zijn dan een verdeeling over twee
werven. Daarbij komt, dat spr. onderden
indruk is gekomen van de mededeelingen
van den Minister over den toestand der
werf te Hellevoetsluis. Hij is niet minder
dan andoren begaan met het lot van Hel
levoetsluis, maar dat brengt niet mee,
dat wij zoo'n bedrijf ln stand mooten hou
den bij wijze van werkverschaffing. Spr.
Juicht dan ook van harte toe do concen
tratie van hot bedrijf te Willemsoord, te
meer omdat het niet de bedoeling is het
bedrijf ln Den Helder in te krimpen of
op te heffen. Daarnaast is het niet noo
dig het bloedarmo bedrijf In Hellevoet
sluis in stand te houden. De cijfers ten
bewljzo van het goedkoopo werk der rijks
werven zoggon spr. niet voldoende, omdat
men nlot weet hoe de kostprijsberekening
ls cowoost in do govallon door versohlT
lende sprekers aangehaald. Men hoeft
hier onvergelijkbare groothodon. Aan het
nodor onderzoek, dat de motie vraugt
hoeft spr. geen bohoofto en de motie geeft
bovendien den Minister do opdracht mee
do werf to Hollovootsluls ln stand te hou
den. Spr. kan daarin niet meegaan. Wan
neer de Mlnlstor toozogt, dat hij zooveel
mogelijk work to Willemsoord zal brengen
en alleen work aan particulieren zul geven,
a« nom redenon van afstand o. d. nlot to
Willemsoord kan komon, dan zul spr. zich
tegen zijn plannen niet verzetten.
De lieer S o h a p e r (8. D. A. P.) gunt
den hoeren het plozlor van de bestrijding
der soo. demooraten. Er ls geen sprake
van dat wij oorlogsmateriaal willen laten
aanmaken om Hellevoetsluis te behouden.
Het gaat hier alleen om de vraag of hot
noo dig ls om een bestaande werf te ver
plaatsen. Zoolang er oorlogsmateriaal
wordt aangemaakt moet deze aanmaak
niet door particulieren geschieden, omdat
dan het tlomont vau winstmaken bij de
fabricage van oorlogstuig betrokken
wordt.
De Minister: De aanmaak gebeurt
altijd bij particulieren, hier wordt alleen
gerepareerd.
De hoer Schaper ls door de rap
porten niet overtuigd en wil daarom een
onderzoek. Ilot gaat ook om hot belang
van Hellevoetsluis, dat door de werf is
opgevoerd en eenvoudig niet bestaan kan
als ze verdwijnt. Daarom te meer is het
noodig, de noodzakelijkheid daarvan ern
stig te onderzoeken.
De Minister dupliceert. Hij wil zijn
gedachten gaarne ordenen over de belang
rijke opmerkingen, die gemaakt zijn en
vraagt zijn rede Dinsdag te mogen voort
zetten.
Spr. breekt zijn rede af.
De vergadering wordt te 5.10 verdaagd
tot Dinsdag 1 uur.
BUITENLAND.
DUITSCHLAND»
DE COALITIE-ONDERHANDELINGEN
MISLUKT.
Volgens het V. D.Z.-bureau heeft min.-
president dr. Braun de wenschen van de
Duitsche volkspartij aan het centrum ken
baar gemaakt. Deze komen hierop neer,
dat het centrum zich met één minister
zonder portefeuille in het rijkskabinet en
met twee technische ministers in Pruisen
zal tevreden stellen'.
Vóór het begin van den Prufaischen
Landdag heeft de Landdaggroep van het
centrum gisterenochtend vergaderd en
dit voorstel eenparig afgewezen, zoodat
de besprekingen thans weer op het doode
punt zijn gekomen.
Dr. Braun heeft aan de Landdaggroep
van de Duitsche volkspartij meegedeeld,
dat hij zijn taak als bemiddelaar geëin
digd acht
ITALIË.
DE PAUSELIJKE STAAT.
Zijn nieuwe postzegels en munten.
De eigen postzegels, welke de „Staat
van de Vatikaansche Stad" zal uitgeven,
zullen volkomen gehjk zijn aan die van
den vroeger en Kerkelijken Staat; alleen
het opschrift wordt natuurlijk verschil
lend.
De pauselijke staat zal, naar men heeft
gelezen, ook munten doen slaan. Het is
nog niet bekend of de oude „saudo"
(rijksdaalder) weer in eere zal worden
hersteld. Waarschijnlijker is, dat het
Vatikaansche geld volkomen gelijk zal
zijn aan het italiaansche, doch met den
kop van den regeerenden paus in plaats
van dien van den koning.
AFGANISTAN.
AMANOELLA NAAR HET N.W.
VERTROKKEN.
Om eerst daar zijn gezag te
herstellen.
Te Pesjawar is bericht ontvangen, dat
Amanoella, na een gehouden raad van
notabelen, de regeering te Kandahar aan
zijn jongsten broer heeft overgegeven en
naar Herat in het N.W. aan de Perzische
grens vertrokken is, om eerst aldaar zijn
gezag te herwinnen. In Indische handels
kringen heeft dit bericht een slechten in
druk gemaakt en de Afgaansche wissel
koers fa er belangrijk door gedaald.
MIDDEN- EN ZUID-AMERIKA.
CHILI EN PERU.
Het conflict over het gebied
Tacna en Arica eindelijk opgelost.
Volgens een officieel bericht uit San
tiago de Chile zijn de regeeringen van
Peru en Chili tot een overeenkomst geko
men nopens het sedert 1883 hangende ge
schil over het gebied van Tacna en Arica.
Volgens deze regeling komt de stad
Tacna aan Peru en Arica aan Chili.
CHINA.
Weer opleving van den
burgeroorlog.
Men weet, dat in enkele doelen vnn
China de burgeroorlog nog voortsmeult.
Ken der roerige gebieden ls de Noord
kust van Sjantoeng, waar de aanwezigheid
van Europeosche strijdkrachten het zloh
uitleven van den strijd van do Z.-Ghinee-
zen tegen de Noordelijken had belemmerd.
Thans ls het ln de strook van Tsjlfoe weer
geducht onveilig geworden, zoo zelfs, dat
uit de Filippijnen een Amerlkaonsohe
Ilohto kruiser naar Tsjifoé Is gestuurd
om daar wat bewaklngs- on bescherming*-
dienst ten behoeve van de belangen der
buitenlanders te verrichten.
Zoo ls er een Reuter-berloht uit Tsjlfoe,
*t welk behelst, dat aldaar gisterenochtend
een hevige kanonnade was gehoord, ko
mende van oen gebied op ca. 15 mijl
Westelijk van de genoemde plaats gele
gen. Men neemt aan hier te doen te heb
ben met de strijdkraohten van maarschalk
Tsjang-Tsjoeng-tsjang, den voormaligen
militairen gouverneur van de provincie
Sjantoeng, die op 19 dezer was gearri
veerd te Loengkou, aan de kust, op 90 mijl
ten Westen van Tsjlfoe. HIJ kwam uit
Dalren (het vroegere Dalni). Tsjang-
Tsoeng-tsjang jstaat aan het hoofd van
5000 man: hl) poogt den bevelhebber der
Nationalistische troepen uit Tsjlfoe te
verdrijven.
De toestand ln Sjantoeng ls
ernstig.
Naar luid van de berichten te Sjanghai
ontvangen omtrent den toestand ten
noord-oosten van Sjantoeng, wordt de
staat van zaken voortdurend ernstiger.
De aanhangers van maarschalk Tsjang
Tsoen-tsjang zijn meester van verschei
den belangrijke plaatsen, w. o. Kiao-tsjou
en het geheele gebied ten noorden daar
van tot aan de grenzen van het gebied
van Wei-hai-wei, met uitzondering van
Tsjifoe.
Er zijn aanwijzingen, dat de macht van
Tsjang zich naar het westen uitbreidt»
Het is voor de regeeringstroepen moge
lijk Tsjang aan te vallen, daar hij in het
westen wordt beveiligd door de monding
van de Gele rivier en in het zuiden door
de Japansche troepen die posities in
nemen langs den spoorweg. Het is de Chi-
neesche troepen niet veroorloofd, zich in
de zóne langs den spoorweg te begeven.
Tsjang alweer verslagen?
De Nationalistische commandant van
het garnizoen te Tsjifoe heeft gisteravond
naar Nanking geseind, dat hij, ofschoon
hij niet meer dan 7000 man tot zijn be
schikking had, het leger van Tsang
Tsoen-tsjang na een gevecht van zes uur
volkomen verslagen en op de vlucht ge
dreven heeft.
OPSTAND IN DE PROVINCIE
KIANGSOE.
Naar uit Moskou gemeld wordt, ia in
de provincie Kiangsoe een opstand uit
gebroken, die onder leiding staat van
generaal Ma. De gevechten tusschen de
regeeringstroepen en' generaal Ma zijn
nog niet geëindigd. De opstandelingen
hebben 4 bruggen in dé lucht doen vlie
gen, waardoor een volle militaire trein
in de rivier viel.
In de haven van Tsjifoe liggen vier Ja
pansche en twee Britsche oorlogsbodems.
LUCHTVAART.
DE ENGELSCHE LUCHTSCHEPEN.
R 100 EN R 101.
Over de twee nieuwe luchtschepen R
100 en R 101 die hun voltooiing nabij zijn,
worden nog de volgende bijzonderheden
medegedeeld:
Zij zullen ruim 243 M. lang zijn en een
gasinhoud van vijf millioen kubieke voet
hebben. De snelheid' bedraagt 66 knoopen
en in gewone omstandigheden 53 knoop.
Zij kunnen 4000 zeemijlen aan een stuk
afleggen.
De luchtschepen zijn veel sterker dan
eenig ander luchtschip tot dusver geweest
is. Zij zijn opzettelijk eer te sterk dan te
zwak gebouwd.
In het belang van de veiligheid zijn de
luchtschepen van bijzonder zware moto
ren van een geheel nieuw type voorzien.
In dit opzicht is veiligheid aan nuttig ef
fect opgeofferd. De R 101 heeft vijf mo
toren van 600 P.K. elk.
WETENSCHAPPELIJKE
BERICHTEN.
DE ZUIDPOOL-EXPEDITIE VAN
BYRD.
De ontdekking van Mary Byrd-
land.
Wolff meldde Donderdagavond uit New
York:
Byrd heeft gemeld, dat hij een groot
nieuw gebied ontdekt heeft en op de
kaart heeft aangeteekend. Hij heeft het
voor de Ver. Staten in bezit genomen en
het naar zijn vrouw Mary Byidfland ge
noemd.
TIJDSCHRIFTEN. WEEKBLADEN enz
„.Do Stad' Amsterdam" vani 22 Februari.
Te/ktet: Van Artzenlj-hoff tot Hortus Bote
nden» (geachtedlenifa van hot tegenwoordige
hortus-gebouw fa de Plantage te Amster
dam), d ooir Oh ris vani Aanstel, de Assisten te
door Lies de Leeuw, twee vervolgverhalen,
Vrouwenleven.
liustraties: op den voorkant twee Volen-
daimimers bij een bijt fa t ijs, waar vrouw
lief de wasoni spoedt. Vensclill'lilende JJisklleken
u'Lt A mallerd ank Aardig atljin dlrle paar twee
lingen, dlte op een schoonhefaooncourB voor
tweelingen prijzen behaalden en die inder
daad sprekend: op elkaar gelijk on (twee aan
twee dan altijd). De winter leverde natuur
lijk ook; hier eien groot aandeel in de illus
traties; zelfs eoni thermometer imot 20°
vorst (OeMl'us) to er vereeuwigd'. De m!d-
tlenipholo to gewp aan de St, Pieter te
Rome, dat nu, zooals men weet, weder een
kerkelijke staat hoetft gekregen. Voorts zijn
er do dames van den ■nhooiiheMswedatrilil',
tooneel)- on provlnoi«klieken, burgemeester
Verstegen ln dien Koogsohom Ru«d, de
door de vorst uitgezette Dromedarfatoren
te Enkhiuiizen, enz.
De koude In ons land.
Het ontwrichte goederenvervoer.
De Rotterdamsohe K. v. K. heeft zich
met een telegram tot de Ned. Spoorwegen
gewend, van rin zij klaagt over het gebrek
aan spoorwegmateriaol. Het is reeds zoo-
vor gekomen, dat te Rotterdam op enkele
dagen geen enkele wagonlading goederen,
zelfs geen levensmiddelen, ten vervoer
kan worden aangenomen. De ontwrichting
van het verkeer gaat alle beschrijving te
boven. Het wordt inderdaad hoog tijd dat
de binnenvaart hervat wordt»
Maatregelen van de regeering.
De rijkswaterstaat heeft maatregelen
getroffen om bij den Invallenden dooi zoo
spoedig mogelijk het ijs op de rivieren
te breken, ten einde dit zoo snel moge
lijk naar zee af te voeren. Ook worden
voorzorgsmaatregelen genomen om bij
eventueele moeilijkheden gereed te zijn.
De rijkswaterstaat heeft enkele groote
Jjsbrekers gehuurd.
Het Nederlandsche Roode Kruis treft
maatregelen om in geval van nood gereed
te zijn.
Kolenschaarschte.
B. en W. hebben van St. Maartensdijk
(Zeeland) hebben besloten, de openbare
school wegens kolenschaarschte te sluiten.
Druk verkeer over het ijs.
De eilanden, die anders wegens hun
isolement maar matig bezoek krijgen,
kunnen zich in deze ijsdagen verheugen
in buitengewoon druk vreemdelingen
verkeer. Per fiets, per auto, per ar en
te voet onderneemt men den tocht over
de bevroren zee, die lang niet altijd
meevalt. Urk kreeg Woensdag o.a. be
zoek van drie auto's, en Donderdag
kwamen vijf Lemster burgers per flets.
Enkhuizen kreeg o.a. bezoek van een
Hindelooper, die in 6 uur den tocht over
zee wandelend had afgelegd. Honderden
bezoekers gaan naar Ameland; een aparte
autodienst is ervoor ingesteld, in Schier
monnikoog kwamen per auto bezoekers
uit Groningen. Marken heeft voor het
eerst een auto op bezoek gehad; moei
zaam is het vehikel den dijk opgeschar
reld en het kon maar amper op bet smalle
weggetje zich voortbewegen. Enzoovoort,
want deze lijst zou nog met vele uit ts
breiden zijn. Wat zullen wij aan onze
kleinkinderen te vertellen hebben!
Uit Hollum schrijft men aan de Nw.
Rott. Crt.:
Men zou zich, wat betreft het vreemde
lingenverkeer, midden in het badseizoen
wanen. Bij honderden bezoeken de vreem
delingen, het anders in den winter zoo
stille eiland. Te voet, per fiets en met arren
komen zij over het Wadden hier naar toe.
Dat het ijs dikwijls voor zwaardere voer
tuigen en auto's niet geschikt is blijkt wel
uit de ongemakken, die deze ondervinden.
Van de drie auto's die gisteren het eiland
trachtten te bereiken bleven twee in de
sneeuw steken en de derde was bij aan
komst op Ameland geheel onbruikbaar.
Een voor een ar gespannen paard van den
landbouwer Kastelein zakte bij Holwerd
door het ijs en hoewel het dier gered kon
worden kon het den terugtocht niet aan
vaarden. J. Wagenaar, die met een ar een
tocht over het ijs maakte, kreeg doordat
de slede eenige malen over den kop sloeg,
zoodanige verwondingen, dat hij naar het
Diaconessenziekenhufa te Leeuwarden
moest worden vervoerd.
De post wordt thans regelmatig over het
ijs gebracht en verzonden.
Lemmer—Urk v.v.
Uit Lemmer:
Donderdagmorgen zijn vijf personen
van hier per fiets vertrokken naar Urk,
waar zij omstreeks 12 uur aankwamen. Zij
vertrokken om half twee en arriveerden
hier weer om half vijf. Zij hadden geen
omweg behoeven te maken en konden
recht op Urk aangaan. Water hadden zij
niet gezien.
Van Urk kwamen hier ook vier Urkers
te voet aan, die 4 uur over den tocht had
den gedaan. Sinds 1890 is een tocht op
deze wijze niet mogelijk geweest.
Texel en Vlieland.
Schipper M. Boon, van de Coksdorp (T.)
heeft Donderdagochtend een vlet met
levensmiddelen en veevoeder over het ijs
van de Coksdorp naar Vlieland vervoerd.
Er ging ook een passagier mee. Aan de
Zuidpunt van Vlieland, de z.g. Vliehors,
liggen groote hoeveelheden ijs, zoodat
men gemakkelijk communicatie kan ver
krijgen, mede doordat dit ijs bij eb of
vloed niet meer in beweging komt. Tot
de helft van het Eierlandsche gat ligt het
ijs thans vast.
Marken.
Het eiland Marken mocht zioh gisteren
in een druk bezoek verheugen, zoowel
van schaatsenrijders als van auto's. Tien
tallen auto's waren geparkeerd voor den
dijk, waar anders visschersvaartuigen ge
moord liggen. Een auto is gisteren van
Zwollo over het ijs naar Marken gereden.
De bestuurder werd luide door de Mar-
kensche Jeugd toegejuicht.
Enkhulzen—Stavoren ln drommen.
Gisterenmorgon is uit Stavoren te Enk
hulzen nog aangekomen een gezelschap
vun tien personen, o. w. twee dames.
Na den geheelen nacht op het Ijs te
hebben godwnnljl, ls gisterenmorgen te
Enkhulzen van Leeuwarden aangekomen
de 18-jarlge IJ. do Witte, met bevroren
voeten, handen en ooron. Hij fa daar ln
het z'okonhuia opgonomon.
Doodgevroren.
Te Wieken, gomeente Gendrlngen, zijn
bij den landbouwer S. twee toornen pas
geboren biggetjes doodgevroren.
t