AMSTERDAMSCHE BRIEVEN. Marineberlohten. HR. MS. „KORTEN AER". Stoomvaartberlohton. ERNSTIG AUTO-ONGELUK Btf Stuttujart 1» ffisterenochtend een auto met 3 nersonen, die -van .een feestje huis waarts keerden, in een. boehit geslipt en om geslagen. Twee der inzittenden waren on- middeirijk' dood, de derde tis ernstig gewond. DE AARDVERSCHUIVING OP MAHF-TBA Reeds 40 dooden. Uit nadere berichten nopens de grond verschuiving te San Vincente op het eiland Madeira blijkt, dat reeds 40 lijken geborgen zijn en nog enkele personen vermist wonden. Veel hoornvee en paar den zijn eveneens omgekomen. Nader wordt gemeld, dat bij de groote aardstorting op Madeira reeds meer dan 100 menschen om het leven zijn gekomen, terwijl er ontelbare gewonden zijn. De rivieren zijn buiten hun oevers getreden en ook door de overstroomingen van de zeezijde wordt enorme schade aangericht. TWEE SCHEPEN IN NOOD. In de Oostzee. De Russische ijsbreker Troemor seinde draadloos uit de Mecklenburger Bocht, dat hij evenals het s.s. Sayn uit Bremen het roer verloren heeft en zich in nood be vindt. Beide schepen drijven met bet ijs mee met een snelheid van 2 zeemijlen per uur naar het Oosten. Nadat de tweede Russische ijsbreker Jermak in de Binnen haven van Holtenau zijn kolenvoorraad had aangevuld, verliet hij Donderdag middag te 1 uur Kiel om de Troemor en de Sayn assistentie te gaan verleenen. DE AANHOUDINGEN TE DUBLIN. Donderdag zijn in den loop van den dag nog 12, voor het grootste deel zeer jonge lieden aangehouden, maar van de oor spronkelijk gearresteerden zijn er weer 20 vrijgelaten, zoodat zich in het geheel nog 17 personen in hechtenis bevinden. ONTPLOFFING VAN EEN KANON. Nabij Turijn Is bij eed oefening van de artillerie een stuk geschut uit elkaar ge sprongen, waarbij twee soldaten gedood ett verscheidene gewond werden. TWEE MENSCHEN VERBRAND. Donderdagnacht om 2 uur ls brand uit gebroken ln een woning te Spandau. Toen de brandweer arriveerde, vond men het verkoolde lijk van een nog onbekenden man, die door den rook gestikt was. Gisterenmorgen om 5 uur brak er in het Zuidoosten van Berlijn brand uit ln een woaing. De bewoner, die ziek was, vond meti verbrand in bed. Te Charlottenburg ls bij een brand in een garage een chauffeur gisterenmorgen levensgevaarlijk verwond. FABRIEK INGESTORT. Te Crimmitschau ln Saksen is Donder dag met een vervaarlijk geraas een deel vun een textielfabriek ingestort. Onder hi>t huizenhooge puin liggen 130 weefge touwen. Een arbeider is zwaar gewond. Do instorting wordt toegeschreven aan de strenge vorst. DE GRIEP IN ENGELAND. Te Huil, waar de griep erg huishoudt, heelt de gemeentelijke geneeskundige dienst een organisatie in elkaar gezet om huishoudens, die tengevolge van griep zonder hulp zitten, bij te staan. In 80 pot. van de gevallen bedragen de kosten voor tijdelijke hulp niet meer dan 1 shilling daags. Groote fabrieken zijn door de vele zie ken. in de uitoefening van het bedrijf ern- stiy belemmerd. hi de afgeloopen week zijn te Huil 46 menschen aan griep en 77 aan long ontsteking en bronchitis bezweken. Het gemeentebestuur van Doncaster maakt bekend dat de normale diensten voor electriciteit, trams en autobussen we gens het groote percentage zieken onder liet personeel niet gehandhaafd kan wor den. Te Middlesborough zijn ln de afgeloo pen week het dubbele aantal menschen van de voorafgegane week gestorven. AUTO'S VERBRAND. Te Los Angele® zijn op een auto-ten- tooistelling 300 auto's verbrand. DE KOUDE IN DUITSCHLAND. Nieuwe felle koude. Terwijl in midden-Duitschland te tem peratuur onveranderd is gebleven, wordt uit het Noord-Oosten van het land weder nieuwe felle koude gemeld. Te Konings bergen in Oost-Pruisen daalde het kwik tot 16 graden onder nul, ln het Westen en Zuiden van Duitschland varieerde de temperatuur Donderdagochtend tusschen nul en 2 graden onder nul twaalf kisten dynamiet ln de lucht gevlo gen, die daar ln een schuur geborgen waren en dienen moesten om een ijsdam, die zich bij de brug ln Elkhorn gevormd had, te laten springen. Door de ontplof fing zijn vier menschen gedood en dertig gewond van wie een-en-twintig zwaar. ZEVEN GEVANGENEN BIJ EEN MIS LUKTE ONTSNAPPING GEDOOD. BIJ een poging tot ontvluchting uit de Mexicaanscho staatsgevangenis in Tam- Kico zijn volgens berichten uit de stad lexico 7 gevangenen door de bewaken neergeschoten. Oorlog, vrede mdooL DItroart m de Uselnlv Ven elnteL afstel? DE GRIEP BIJ DE BEZETTINGS TROEPEN. De oom missie Pétain tot onderzoek van den gezondheidstoestand van de bezet tingstroepen is te Trier haar werkzaam heden begonnen. Het aantal sterfgevallen onder de troepen is tot 41 gestegen. EEN DYNAMIETONTPLOFITNG. Vier dooden en dertig gewonden. In de buurt van het stadje Scribner aan de Elkhorn in Nebraska zijn bij een brand op de hoeve van een districtsambtenaar Het klopte, goed beschouwd, precies! Daar hadden we ons, naar aanleiding van de beruchte vervalachings-offaire inzake Let Fransch-Belgische verdrag, de laatste dagen der vorige weck tot een soort oor- iogsstemming opgewerkt (wat eigenlijk tegen ons vredelievend, hoofdstedelijk ka rakter strijdt en1 dan ook miet een korrel zout genomen moet worden evenals wij het trouwens aeif namen en 'het over den jgreippigen" boeg gooiden met vragen al»: heb je je geweer al opgepoetst? e.d. toen tegelijkertijd, alsof 'tl zoo moest zdjin in het Rozy-tbeater de Verdun-fiJm begon te draaien, een film die, veel meer nog dan de indertijd vertoonde flitm, „De Groote Parade" iin staat is, niet zijin historische beelden uit den wereldoorlog, scènes uit de loopgraven en uit de vestingen rond Verdun, het lugubere, trieste, allerminst „ridderlijke", maar afzichtelijk-afstompenae en misdadig-waanzinnlige van de moderne oorlogvoering ons na te brengen. En die aldus al aanstonds olie wierp op de rijlzende SjJiven van onze „OQrlogözuchii'gheid". aar na klwam', op Zondag, de groote verga dering in Carré, belegd door de federatie Amsterdam der S.DA.P., die, ook al vonden velen dé uitlatingen van den Belgi schen ex-minister Camiel Huysmans niet in affle deeien gelukkig, ttoch ook het haire er toe bijdroeg onze kiemende haatgevoe lens hun groei-kraoht te ontnemen. Tenslotte, en dit „hielp" .van dit alles zeker nog wel 't meeste kwam, juist na dat de arrestatie van den „falsaris" Frank Heine bekend was geworden, de dool, die ontspanning bracht aïlerweg© en ook ons, ten aanzien van onze Zuidelijke buren ietwat verstijfde 'hart weer warmer en „soe peler" on vergevensgezinder maakte. Moge hiet aldus „van buiten" en ,jvan binnen" door blijven, dooien1! Wèl irüoet, eerlijkheids halve vermeld worden, dal, juist nu ik dit schijf het weer een klein beetje op-vrJest (van builen: het kwik staat weer om en bij' de 82°; van binnen: hiet vrij,laten van Heine verkoelde ons weer iet of wat) maar we hopen en verwachten nu toch met reden in de komende dagien fMnk-doorzettenlden dooi, zood'at er weldra geen „ijsje*" meer in de gracht, en wat onze „internationale" gevoelens betreft geen vuiltje meer aan de lucht zal zijn. Wij hopen en verwachten dat in alle geval vóór den 24sten van deze maand, op welken datum1 de voetbalwedstrijd België— Holland te Antwerpen moet plaat® hebben! Hiet zou, anders, gezien de vele supporters, die steeds bij een dergelijke gelegenheid, ook vanuit de hoofdstad., naar Antwerpen tijgen, wel een® aanleiding kunnen geven tot minder aangename „incidenten." onder het publiek, dat dezen internationalen wed strijd bezoekt. Overigens Leeft inen hier -nu eens de priatoht-gelegenheid metterdaad te toonen, dat „de sportf in haar -besten vorm, loef' in een vrije, internationale sfeer, -waarin voor „verdachtmaking", „haatgevoelens", „falsificatie»" e. dl geen plaats is. Ben lik goed ingelicht, dan zou er in den boezem van onzen N.VJB. reeds gedacht worden aan het eventueel uitstellen- van dezen wedstrijd in verband met den „ge spannen toestand" Laat ons hop^n, dat het Bondsbestuur niet tot zulk een besluit komt, omdét het de overtuiging zal krijgen dat onze sportwereld nu juist eens boven bedoelde .gunstige gelegenheid" wil aan grijpen. iMiet de intrede van den lang-verwaohien dool is de doodsklok over de AOmster- damscihe) Y(s) (Xliub) ln haar tegenwoordi ge n, vorm, beginnen te luiden. Haar laat- sten winter op het 'Museum-terreln heeft zij nu voorgoed achter den rug en haar verhuizing naar een terrein naast het nieu we Stadion staat voor de deur. Op dit ge wichtig oogenbilik van baar bestaan mag wel eens even een terugblik geworpen worden op den afgeloopen levensweg van de thans 65-jarige. De oprichtingsvergadering dan had plaats op 21 December 1864 en reeds op 5 Jan. 1865 schreef de Cüuh, waarvoor aanstonds veel belangstelling bestond, een „hardrijderij op schaatsen" uit in het Oude Tolhuisgat aan het Y, Een later vrijwel vaste traditie zette toen ook al! aanstonds in: deze wed strijd kon, wegen den ingetreden dooi, niet doorgaan en werd afgelast, Maar op 16 Febr. dmv. kwam* 't er d'an toch wèl van en dit eerste ijsfestijn der Club werd, volggns de verslagen uit de Amsterdamsche Cou rant van die dagen, een echt nationaal feest, dat werd bijgewoond door een talrijk en uitgelezen publiek), waaronder vele dames, voor wier ontvangst een goede plaatsing op een nette, sierlijk met vlaggen gedeko- reerde tribune" was gezorgd. Aan den wedstrijd namen 64 rijders deel; de oudste deelnemer was Barend Ponstijn en tel'de niet minder dan 81 jaarl 1 Eigenlijk, gaat men 't goed na in de „familie-papieren", is de A. Y. O. een soort „wintersch" buitenbeentje van de Amsterdamsche Roei/- en Zeilvereeniging ,jDe Hoop". Eeni aantal leden van deze ver- eeniging rilchtte in 1860 een sociëteit op, die haar lokalen had in het koffiehuis ,,'t Vosje" op het Rokin. In den daaropvol- genden winter schreven deze sociëteits-hee- ren een wedstrijd op schaatsen uit voor jongens tot hoogstens 16 jaar uit de bur gerklasse. De prijizen1 'bestonden uit. ham- I men, spek en worst. Voor Het gebouw van I ,jDe Hoop", dus op een deel' van de Aanstel Jachthaven, had de wedstrijd plaat*. Men ging voort met het organiseeren van dergelijke wedstrijden en kwam vervolgens tot het initlattietf voor het oprichten der A. Y. O., waarvan wij het geboorte-feest reeds vertelden. In Dec. 1869 kreeg de Olub rechtsper soonlijkheid; ln dat jaar werd de baan bij het Tolhuis verlaten en een ander© op de BuBtenslngelgraoht, tusschen Raam,- en Zaagbarrière in gebruik genomen. Dat het bij die wedstrijden in den ouden tijd uiterst „sportief toeging, al» men dezen term tenminste neemt in de betee- kenis van uiterst welwillend en gemoedelijk en er Het element „feilen kamp" uit weg neemt. blijkt wel uit een beschrijving van de „groote gecostumjeerde hardrijderij!" op 21 Febr. 1870. „Ais de rijder vier, heet het/ daarin, „wachtte zijn mededinger, hielp hlem op de been en samen gingen) zij' vroo- lijk verder. Gedurende dezen wedstrijd werd er hard mJet sneeuwballen gegooid en als een hooggepMmde hoe<ï van een hard rijder pfvloog, riep hij' zijn partner toe, dat hij niet verkouden! wensehte te worden en eerst rijn hoofddeksel wilde oprapen. De ander nam daarmee genoegen en als de hoed dan weer op zijn plaats stond,, reden bolden hand ln hand voort, om broederlijk de eindpaal te bereiken)!" In 1878 werd wederom behoefte gevoeld aan nieuwe banen. Voor de leden der Olub werden' toen gereserveerd de Heer en- graoht tusschen Tborbeokepein en Konlngs- pleiin. Hl'er kon wet gpzolMg baantjes worden gereden, maar gelegeriWeia tot het houden van- wedstrijden was er niet. Het volgend Jaar verhuisde men naar het Vondelpark. In dat jaar vindt men ook' voor 't eerst een wedstrijd -uitgeschreven in het „sierlijk achaatsrijden" oftewel sohoonrijdon. In 1880 wa» het ledental intussohon tot 1020 gestegen en een grootere baan werd ge zocht en gevonden lin een wateroppervlak luisschen 1'auius Potterstraat en Hobbema- kade. In 1882 werd men daar wederom, in verband met den bouw van de tentoonstel ling en de volgende Jaren moest men zich nog eenmaal met de vljivers ln het Vondel park 'behelpen. In 1886 vond men, achter de P. O. Hoogstraat een terrein geschikt om onder water te pompon. De strenge winter '90—'91 word tenslotte gevierd op het terrein, waar het huidige een deel van 4S(, dat men toen in huiur had gekregen van de Amsterdamsche Sportclub. Door dezen, voor de Club natuurlijk zeer „voordeeligen" winter, steeg het ledental tot bijna 2200, de kas werd goed gevuld en.men had nu een goed terrein. Men kon düt terrein ongestoord in huur houden tot 1902. Toen zeide de gemeente echter de huur op; ook toen was de ^bebouwing van het Museum- terrein" reeds aan de orde! Het A.Y.C.- bestuur slaagde er echter toch nog in al thans een deel lin- huur te behouden, een nieuw Clubgebouw verrees en in 1903 kreeg men voor 20 jaar dit deel dn huur. Daarna dreigde van jaar tot jaar de opzegging. Die thans, met de -Museum-schouwburg- plannen in zicht, een feit werd. Ja, die Museium'-schouwbuTgi, komt hij er nu, of komt hjj er niet? Nu ik dilt schrijd' is de beslissing in den Raad1 misschien reeds gevallen. Misschien. Maar erg waarschijn lijk lijkt het niet, omdat, bij' de behandeling van de desbetreffende voordracht, die dezie week op het Prinsenhof wederom werd voortgezet, wel bleek, dat het „uitstel idee" mieer en tnleer aanhangers vindt. Zelfs in het College van B. en -W. zelf wint dit denkbeeld veld, naar- uit de redle van wet houder Drabbe, die overigens den finan- cieelen opzet (tegen het oordeel van des kundigen als prof. Vokner in!) „gezond" noemde, bleek. Vooral ais de motie-Polak, waarin wordt uitgesproken dat men het recht op vrijplaatsen van de „aandeelhou ders A" wil laten vervaten-, wordt aangeno men, zullen meerdere Raadsleden, die >tbans nog „pro" rijm het uitstel-voorstel van de katholieke fractie (nu opk al' reeds door leden van andere fracties ondersteund) bijvallen. Gaat. het Inderdaad' zoo» dan zal ook hier allicht van „uttsteT afstel komen, wat in dit geval door het groote meerendeel der Amsterdammers zeer zeker zou worden, toe gejuicht. Er moet daarbij nog eenfe met na druk op worden gewezen, dat) men, triet zulke toejuichingen geen oordeel uitspreekt over het architectonisch ontwerp van den 'bouwmeester Staal (men kan dit zelfs hoo- gelijk 'bewonderend) maar er wel mede te kennen geeft, dat een dergelijke groote schouwburg, in de eerste plaats bedoeld' als Opera-gebouw, in dezen tijd en zeker daar ter plaats© een onding ia. (Maar, nog eens, dè kans bestaat, dat wij met dezen onzen, herhaalden» nood kreet te laat zijn. Misschien. FILMVER TOONIN G VAN DE BATAAFSCHE PETROLEUM-MIJ. De Vioe-Admiraal Commandant der Marine te Willemsoord, brengt ter ken nis: dat de Directie van de Bataafsche Import Maatschappij naar aanleiding van een tot haar gericht verzoek besloten heeft om op 14 Maart a.s. des avonds ten 8 uur in het Casino-gebouw nogmaals een vertooning te geven van de film van hare Petroleum-bedrijven in Nederl. Oost- Indië, op dezelfde wijze zooals dit op 1 November j.1. heeft plaats gehad, en dat de toegang voor officieren, onderofficie ren en manschappen, vergezeld van de uitsluitend tot nun gezin behoorende leden vrij is. Gisterenmorgen om 12 u. la Hr Ma. Kortenaer van zijn rela naar Weat-Indië in de haven alhier teruggekeerd. Hr. Mi. Z 6 en Z g rijn gieterenochtend weer in de haven alhier teruggekeerd. Na gedokt en de noodlge herzieningen op 'a Rijkswerf te Hellevoetiluli te hebben onder gaan, ia Hr. Ma. mijnleggei1 Meduaa Donder dagmiddag naar zijn atatlon te VUaaingen ver trokken. Bij Kon. bealuit van g Maart ia, met den datum van dit bealuit, bevorderd tot kapitein der mariniera de eerate-luitenant der marinier* M. R. de Bruyue. Bij beschikking van den miniater van defen sie la luit. ter zee der ie kl. G. H. Poolman den iften Maart geplaatst bij het departement van defenaie. De luit. ter zee ie kl. J. Varkeviaaer, than» gecommitteerd te Horten wordt den aen April gecommitteerd naar Weymouth en de off. M.S.D. ie kl. W. G. M. Brouwer, thans ge committeerd te Weymouth wordt den i8en April gecommitteerd naar Fiume. De off. van adm. ze kl. J. C. W. Jobae, thans dienende aafl boord Wachtschip te Willemsoord, wordt den nen Maart geplaatst op het Vliegkamp de Mok en de lult. ter zee ae kl. J. F. W. Nuboer, thans geplaatst bij den Radiodienst te A'dam ia bestemd t.z.t ge plaatst te foorden bij genoemd Vliegkamp. Bij beschikking van den minister van defen sie is de off.a van adm. ae kl. J. W. B. Buykes dén I4en Maart geplaatst aan boord van Hr. Ms. Wachtschip te Willemsoord. Bij beschikking van den minister van defen sie ziin de officieren van den M.S.D. der ae kl. W. J. Dallnghaui en H. Koster den iaën Maart geplaatst onderscheidenlijk bij de Rijks werf te Willemsoord en bij de Kazerne voor den onderzeedlenet aldaar. Luit. ter zee ae kl. G. N. H. baron van Tilt wordt den i8en Maart geplaatst aan boord van Hr. Ma Wachtschip te VUaaingen. Lult. ter zee 2u kl. J. Ruitenachild wordt 14 dezer geplaatst bij het dep. van defenaie. Onder-volgende officieren en schepelingen worden den Hen Maart a.a. geplaatat op Hr. Ms. Vliegkamp de Mok: Lult. ter zee ie kl. C. C. F. Jager, bootsman J. W. Bol, kwartlermr. H. A. Scheuller, serg.- botteller W. F. Huivenaar, aerg.-tlmmerman P. A. Hlllerstrom, scrg.-monteur J. Lcerlng, Idem J. Hubregtsen, korp.-monteur S. Schraa, serg.-achrijver P. C. Alblaa, korp.-achrijver A. A. de Leng, scrg.-hofm. W. F. Hennlnk, korp.-hofmeester J. Rasch, serg.-vllegtm. M. W. Jamoel, idem J. Crama, Idem P. Esselman, korp.-vliegtm. M. H. A Hennekatn, idem T. M. Nijpjes, idem F. Ouwerllng, idem' H. F. Snijders, idem R. Wijngaarden, idem J. J. Basseleur, serg.-vllegtm. H. W. D. van Loon, korp.-vliegtm. Hl 'W. A Slingerland, matroos ie kl. J. de Kam, Idem' E. Berends, marinier ie kl. J. Planje, korp.-macht, ae kl. M. Ver schoor, stoker ie kl. L. D. Kalf, loorp.-bottc- lier J, W. Rootner. Ondervolgende schepelingen zijn den 6en Maart j.1. per s.s. Chr. Huijgens uit O.-I. in Nederland teruggekeerd: Konstabel-majoor L. Greinen, serg.-monteur H. W. C. van Sluijters, korp.-monteur J. C. Hoogstraten en P. A. Verhoef, serg.-bottelier H. J. Terol, korp.-botteller J. H. Mooser, serg.- ziekerrverpL C. de Vries, korp.-ziekenverpl. A. Meertens, t immerman sma at W. Molijn, schoenmaker G. A. de Werk, aerg.-torpedom. K. Venema, korp.-torpedom. K. Leeuwestefn, korp. der mars. J. Herdink, marinier ie kl J. Rcnsen en N. van Willigen, marinier je kl. H. W. Plomp en L. Simmeren'. Ondervolgende schepelingen worden den i?en Maart a.a. per Prina der Nederlanden nacr O.-I. uitgezonden: Seng.-monteur J. Siebrand, «eng. der mars. B. Nijenhuia, korp.-konatabel J. van der Valk, korp.-seiner W. van Emmerik, ld. D. de Haaa, id. B. J, Betaema, korp.-schrijver J. J. An- driessen, korp.-monteur M. P. Mannl, korp.- bottelier W. M. Vlasveld, korp.-vliegtuigm. W. Wlllemse, korp. der mar*. L. A Janssen, id. H. G. Kort, mar. ie kl. E. de Boer, id. C. van Drunen, id. P. J. Sierag, id. ae kl. R. Sehaftenaar, id. W. F. J. Coerse, id. H. E. van Gameren, id. A Hubregrtse, id. je kl. J. Groter*, korp.-monteur A. Freen, id. C. van Dijk, korp.-vliegtulgm. G. H. Bakker, korp.- ziekenverpl. J. Luldinga, id. L. P. D. de Winter. Aan ondervolgende schepelingen zijn de hieronder vermelde medailles voor eerlijken en trouwen dienst toegekend. Kleine gouden medaille. Opperachipper J. N. van Koppenhagen adj.- o.offic.-macht. W. M. Visser, opperachrijver U. de Jong, schrijver-majoor J. W. F Everts. Zilveren medaille. Schipper J. C. J. van Gelderen, macht, majoor A. Lubsen» i<L W. Wijdoogen, serg.- konstabel C. L. Kost, id. H. van Haaien, serg.-seiner D. Millenaar, serg.-macht. C. Deelder, serg.-torpedom. F. Coolegem. serg.- schrijver J. C. Verboom, serg.-bok J. Oud- kerk, id. G. A de Bie, korp.-konstabei J. H. van der Linde, korp.-bottelier J. Bouw, mar. ie kl. J. M. van der Roest, gewezen mar. ie kl. P. P. H. Ortmans. Bronzen medaille. Bootsman J. F. Boelhouwer, serg.-macht. J. Eekhart, serg.imonteur J. J. A. Cambier, id. H. W. C. Sluijters, id. J. W. Knijff, serg.- vlgtmr. H. Moses, korp.-macht. ae kl. H. P. P. Heineman, korp.-vliegtulgm. C. van Beve- ren, korp.ziekenverpleger J. M. Labrijjcre, korp.-kok P. W. d'Hulst, korp.-bottelier H. Maas, stoker :e klasse J. A van der Stel, korp. der mars. A. Bos, id. A H. van Nek, ld. B. J. Gregolre, mar. ie kl. J. S. Car- ton, id. J. Dlngemanse, ld. C. ArnoLdut, id. A. C. Ponsteln. Bevordering. 28 Februari: Mar. ae kl. W. van den Driest tot marinier ie kl.; id. G. F. Jansen tot id.; ld. P. A Stokhof tot id.; ld. J. B. Heideveld tot id.; mar. 3 kl. J. v. d. Geld tot id. ae kl.; stoker ae kl. J. J. Butter tot stoker ie kl. Met ontslag uit den zeedienst: 9 Maart: korp.-macht. A. C. Nuhoff, id. J. Douwes. ia Maart: mar. ie kl. D. Beekhuis, stoker ie kl. J. H. A. Logmans. IS Maart: mar. je kl H. Prummel ab Maart: matr.-«rpL P. Bos «na. a6 Maart: borp.-mseht. H. T. Wolthuis. 31 Maart: matr. te kl. G. J. Maïsveld; ld. ae kl. W. ds Paus. 1 April: mar. ae kl. J. E. vin Dijk- 17 April: kwartiemr M. Cortex. 1 Mei: serg.-msj. d. «nsrn T. J. Altars. 3 April: Mar. ie kl. N. van Willigs®. Stoomvaart MU. Nedorlaod Moena, 8 Maart te A'dam. J. P. Coen. u., 7 Maart te Geaws. Johan de Witt, t~ pass. 6 Maart Psrltn. Radje, u., pass. 6 Maart Perim. Ro+tl, 7 Maart v. A'dam. Saleler, peas. B Maart Glbratlar. Roepat, 8 Maart v. Cuxhaven. Kon. Ned. Stoomboot MaatachappV AchUlea, 6 Maart v. Valeacia. Deucaliom, pass. 6 Maart Aaoren. Eos, 6 Maart v. Catacolo. Erato, 7 Maart v. Muael. Euterpe, 7 Maart te A'dam. Iloa, 6 Maart v. Flume. Merope, 6 Maart te Sevilla. Petworth, 6 Maart 6 Maart te Borrlana Pollux, 6 Maart te Bourgia Van Renatelaer, 6 Maart v. Barbados. Stelle, 8 Maart te Hamburg. Amsterdam, u., 6 Maart v. Arica. Póhr, pats. 7 Maart Dungenesa. Nereua, 7 Maart te R'dam. Orpheus, 8 Maart te R'dam. Berenice, 7 Maart te Cadlx. Êreda, 7 Maart v. Curacao. Brielle, u., pass. 7 Maart Azoren. Clio,, pass. 7 Maart Gibraltar. Föhr, 8 Maart te A'dam. Simon Bolivar, 6 Maart v. Curacao. Telamon, 6 Maart v. Guatamela. Tellua, 7 Maart v. Tarragona. Veata, 8 Maart v. R'dam. Ajax, 7 Maart te Lissabon. Almelo, 9 Maart te A'dam. Ariadne, 8 Maart te A'dam. Crijnssen1, u., pasa. 8 Maart Azoren. Hebe, 8 Maart te Lissabon. Oreate», t„ vertr. 8 Maart r. Duinkerken. Pluto, 8 Maart v. Bordeaux. Proteut, t>»st. 8 Maart Skagen. Triton, 6 Maart te Kingston (Ja.), Ulysaet, 7 Maart v. Cristobal. Kon. Holl. Lloyd. Amatelland, t., 6 Maart v. Laa Paltnaa. Insullnde, u„ pasa. 6 Maart Port Said. Kennemerland, t„ 6 Maart v. Montevideo. Flandria, t„ 8 Maart v. Bahla. Salland, u„ pass. 8 Maart Fernsndo Noronha. Kon. Paketvaartmaatschappl). Van der Lijn, pats. 7 Maart Perim. Slbolga, 7 Maart te Belawan. Taaman» g Maart te Brlsbane. Holland—Afrika Lijn. Klipfonteln, t, 7 Maart v. Marsellle. Grljpskerk, t„ 6 Maart te Tanga. Nias, t., 7 Maart te Antwerpen. Sumatra, o„ pasa. 6 Maart Oueaaant. Glekerk, 7 Maart v. Hamburg. Springfontein, u., 7 Maart te Kaapstad. Holland—Wast-Afrika Lijn. Vulcanua, j Maart te A'dam. Cerea, t„ 6 Maart v. Sapele. Ee mat room, 7 Maart te Hamburg. Reggestroom, u., pass. 6 Maart Oueaaant. Scheldestroom, 7 Maart te A'dam. Albireo, t., 7 Maart te Cape Coaat. Drechteriand', u„ 7 Maart te Wlnnebab. Drechtstroom, t„ 6 Maart v. Monrovia. Helder, t., g Maart v. Saltpond. Vondel, t„ 7 Maart Accra. Holland—Amerika Lijn. Beemsterdijk, 6 Maart te Boston. Rotterdam, 6 Maart v. Conatantinopel. Eemdijk, g Maart te Curacao. Grootendijk, 6 Maart te San Franciaco. Kinderdijk, g Maart te Criatobal. Maasdam, 8 Maart te R'dam. Burgerdijk, 7 Maart te Newport-News. Dinteldijk, 7 Maart te Seattle. Noorderdljk, 8 Maart te Londen. Holland—Auatralll Lijn. Aagtekeric, u„ pasa. 8 Maart Oueaaant. Abbekerk, t., pasa. 8 Maart Sagree. Holland—Britsch-IndlB Lija. Sommelsdijk. t„ 7 Maart v. Rangoon. Streefkerk, u., 6 Maart te Calcutta. Hendonhall, t., paas. g Maart Gibraltar. Koudekerk, t., pass. 7 Maart Perim. Scblekerk, t., pass. 7 Maart Perim. Veen/dijk, u., 7 Maart v. Madras. Andijk, paas. 8 Maart VUaaingen. Hoogkerk, u„ paas. 7 Maart Glbraltra. Kleldrecht, t., 8 Maart v. Algiers. Meerkerk, u.L 8 Maart te Genua. HollandO.-Azië Lijn. Ouderkerk, t., 6 Maart v. Singapore. Zosma, 7 Maart te Hamburg. Java—Bengalen Lijn. Jacatra, 6 Maart v. Belawan. JavaChinaJapan Lijn. Tjimasoek, 7 Maart te Chinwangtao. Java Pacific Lijn. Siantar, 6 Maart v. Singapore. JavaNew-York Lijn. Breedijk, 7 Maart te Fayal. Schouwen, 7 Maart te Padang. Blitar, 8 Maart te S&bang. Rhesus, vóór 7 Maart te Batavia. Patroelus, a Maart te Taku Bar. Sitoebondo, 6 Maart v. Jacksonville. Rotterdamache Lloyd. Bandoeng, u., 4 Maart v. Belawan. Indrapoera, u„ 7 Maart te Belawan. Kedoe, t., pass. 6 Maart Kaap del Armi. Kota Baroe, u., pass. 7 Maart Kaap Boir. Sibajak, u„ 7 Maart te Southampton. Garoet, 7 Maart te A'dam. Insulinde, u„ 7 Maart v. Suez. Djember, u., pass. 7 Maart Oueasant. Patria, t., 7 Maart v. Marseille. Slamat, u., 7 Maart v. Colombo. Bandoeng, 8 Maart te Batavia. Kota Radja, 8 Maart te R'dam. Medan, t, 7 Maart te Marsellle. Menado, u., 7 Maart v. Catania. Kota Inten, t„ paas. 8 Maart Point de Galis. Rotterdam—Zuld-Amerika Lijn. Alpherat, t„ 6 Maart te Santos. Aludra, 7 Maart te Hamburg. Alchlba, 7 Maart v. Hamburg. Alphard, u., 7 Maart v. Rfo Janeiro. 0 Stoomvaartmaatschappij Oceaan. Euryades, 4 Maart v. Shanghai. Eurymedon, 8 Maart te A'dam. Phrontia, g Maart te Batavia. Rheaua, g Maart v. Padang. Sarpedon, g Maart v. Colombo. Peisander, past. 6 Maart Gibraltar Prometheus, 8 Maart te A'dam. Alcinoua, 8 Maart te Sabang. Automedon, 7 Maart v. Belawan. Eurybates, 8 Maart te Suez. Lycaon, 8 Maart te A'dam. Patroelus, 8 Maart te Shanghai. Emzetco Lijn. Jonge Jacobut, pas*. 8 Maart Gibraltar. Jonge Maria, paas. 7 Maart Finiaterre.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 15