T TWEEDE BLAD GEMENGD NIEUWS. VAN ZATERDAG 23 MAART 1920 De gestolen postauto. De berging der gezonken Amerikaansche duikboot „S 51". Ernstig mijnongeluk. MUNHARDT's Hoofdpijn-Tabletten 60 ot Kiespijn-Tabletten 60 ot Laxeer-Tabletten 60 of Zenuw-Tabletten. 76 ot Maag-Tabletten 75 ot Bij Apoth. en Drogisten Binnenland. De verdwenen geldtronune] be vatte ongeveer tien duizend gulden aan contanten en een aantal aan- geteekende stokken. Het is thans gebleken, dat de geldtrom- mel, die vermist wordt uit den postauto, waarmee Woensdag iemand in de Saksen Weimarlaan te Amsterdam er van door is gegaan, en welke onbeheerd op het Allebéplein is achtergelaten, een bedrag van tegen de 10,000 gulden aan contanten bevatte, benevens een aantal aangetee- kende stukken. De nasporingen van de politie hebben nog niet tot aanhouding van den dader geleld. Slechts een vaag signalement van dien dader. Het signalement van den dader is even vaag gebleven als Woensdagavond. Zoo wel de besteller van het wijkpostkantoor als een voorbijganger, die zich later heeft aangemeld, kan niet meer verklaren, dan dat de dief ongeveer 30 jaar oud is, een bleek, mager gezicht en vermoedelijk don ker haar heeft. Zoo zijn er vele tiendui zenden mannen in Amsterdam, zoodat de politie aan deze overgave niet veel steun heeft. Vermoedelijk droeg de dader geen uniform. De chauffeur van den postauto kan geen beschrijving van zijn onwettigen rempla- gant geven: hij was, zoo zegt hij, te ver bouwereerd om bijzonderheden op te merken. Bovendien reeds de wagen snel en was het donker. De chauffeur van den postautodienst is eenige malen door de politie in verhoor genomen: hij blijft echter zijn lezing staan de houden. De auto bevindt zich nog steeds in de garage aan den Sloterweg. FRAUDE BIJ DE POSTERIJEN TE BARENDRECHT? Men schrijft aan de Nw. Rott. Crt.: Naar ons wordt medegedeeld zou er door den ambtenaar der posterijen P. te Barendrecht fraude zijn gepleegd, waar door een vrij groot tekort in zijn kas is ge constateerd. Na een scherp verhoor door den burgemeester, tevens hulp-officier van justitie, heeft P. bekend zich aan on regelmatigheden te hebben schuldig ge maakt Het justitieel onderzoek wordt voortgezet. DE SUIKERSMOKKELARIJ TE ROTTERDAM. Hooge geldboeten. De Rotterdamsche rechtbank heeft Don derdag uitspraak gedaan in de suiker- smokkelaffaire, waarbij drie schippers met een lastgever zijn betrokken. Er zijn indertijd door vier schepen ver schillende reizen gemaakt van België naar Nederland met suiker, die onder den naam van veevoer werd vervoerd, zoodat meer dan 21/, ton aan accijns werd ontdoken. Een 35-jarige schipper uit Dordrecht is veroordeeld wegens vier administratieve vergrijpen tot vier geldboeten van 100, een i) Het 'hier volgende feuilleton is een be werking door den luitenant ter zee C. van Asbeck van' een serie artikelen, in een Amerikaansch dagblad verschenen. Deze bewerking verscheen in het „Marineblad" van Februari jJ'. en de redactie was zoo vriendelijk ons toestemlmiing te geven tot overname. Het stiulk is daarvoor evenwel wat te uitvoerig, zoodat wjji ons veroorloofd hebben het hier en daar te bekorten. Onge twijfeld zal dit interessante verhaal ook onze lezers boeien. De Amerikaansche schrijver was de Lt. Comm. E. Elisberg, commandant van het bergingswerk. De „IS. 51", eeni diuibboot der Amerikaan sche marine, zonk op 7 Sept. 1925 tenge volge van eene aanvaring met de „City of Rome"; de geheele bemanning kwam daarbij om het leven. De „S was een onderzeeboot van 1000 ton waterverpliaatsing aan de opper vlakte. In' volgetoopen toestand was zij1 dus 1000 ton zwaar. lichten met behulp van kranen was uitg sloten wegens de geringe zeewaardigheid dezer toestellen. Pontons alleen boden uitkomst; ik rekenae, dat deze den h-alven last zouden kunnen dragen en dat het ons zou gelukken, de heift der vol geloopen compartimenten van water te be vrijden. A .rt Konden wiji op deze wijze d)e boot 40 M. lichten, dan restte nog die 150 mijl afstand naar een droogdok. 14 Ootober 1925 kwam het eskader op de plaats des onheilis. Een boei wees de plaats van1 het wrak aan, lucht en olie kwamen niet meer naar de oppervlakte. Onze eerste arbeid was, om alles in ge meenheid te brengen voor een langdurig 55-j. schipper, eveneens uit Dordrecht, die tien reizen gemaakt heeft, is wegens 87 van deze vergrijpen tot 87 maal honderd gulden veroordeeld, een 40-jarige schipper die zeven reizen maakte, is tot 28 maal 100 veroordeeld. De civiele vorderingen wegens ontdoken accijns zijn voor de drie schippers respectievelijk 21.128, 117.450 en 112.600. De vervangende hechtenis is vier dagen voor elke boete voor den eer sten schipper en een dag voor de andere schippers. Een 49-jarige expediteur uit Den Haag is veroordeeld wegens uitlokking tot deze feiten tot een geldboete in totaal van 677.550, subs. 888 dagen hechtenis. Een 32-jarige koopman uit Rotterdam en een 66-jarige chocoladefabrikant uit Londen, zijn wegens dezelefde feiten veroordeeld tot 285.500, subs. 146 dagen hechtenis. De schepen en 650 balen suiker zijn ver- deurd verklaard. HET DRAMA TE MUNTENDAM. Slachtoffer door vijf steken ge dood, Naar aanleiding van het afschuwelijke drama dat te Muntendam heeft plaats ge had, en dat wij Donderdag onder „Laatste Berichten" vermeldden, verneemt „de Telegraaf' nader nog de volgende bijzon derheden: Woensdagavond omstreeks negen uur bracht de 19-jarige D. F., wonende aan den Korte Akker, zijn meisje vanuit de catechi satie naar haar woning. Tegelijkertijd ver trok een andere catechisant, de 18-jarige M. Sch., die vroeger verkeering met het meisje, mej. Pr., had gehad. Sch. spoedde zich snel naar zijn woning en haalde daar een slagersmes. Met dit voorwerp gewa pend, wachtte hij het tweetal op den Noor- derweg op. Plotseling bracht hij F. een vijftal steken toe, die weldra dên dood ten gevolge hadden. Sch. meldde zichzelf bij de politie aan en werd onmiddellijk in ar rest gesteld. Groot is de ontroering en consternatie in het dorp, daar het slacht offer gunstig bekend stond. DE CULEMBORGSCHE MOORDZAAK. De melneedlgen. Het gerechtshof te Arnhem heeft Don- lemborglemcmfwyp vbgkqj cmfwyp mfw derdag uitspraak gedaam in de zaak tegen de vier van meineed verdachten uit de Culemborgsche moordzaak. Het hof heeft uffrouw H. vrijgesproken van het haar ten laste gelegde. De procureur-generaal had een voorwaardelijke straf van 6 maanden geëischt. J. A. O. en A. O. wer den ieder tot 6 maanden gevangenisstraf veroordeeld en M. de S. werd veroordeeld tot 2 jaar, met last tot zijn gevangenne ming. BOTSING VAN TRAMS TE AMSTERDAM. Een dame ernstig gewond! Donderdagmorgen is op de W ester- markt te Amsterdam een motorwagen van lijn 14 op een wagen van de electrische tram naar Haarlem gereden. De schok was zóó hevig, dat het voorbaloon van den motorwagen van lijn 14 werd inge drukt Een dame, die op het achterbalcon van dien wagen stond, kreeg een ernstige hoofdwonde; de geneeskundige dienst heeft de vpouw, die in bewusteloozen toe stand verkeerde, naar het Binnengast huis gebracht. Drie andere passagiers kregen kleinere wonden, die door den ge* neeskundigen dienst zijn verbonden. VERGIFTIGING. Bedorven kuit? Woensdagavond heeft de schipper van het sleepschip Sigrüne, dat aan de Prins Hendrikkade te Rotterdam ligt, in een vischwinkel aan het Burgemeester Hoff- mannplein tte Rotterdam 3 ons kabeljauw- kuit gekocht. Hij en zijn gezin, bestaande dudb- en bergingswerk. Het duikvaartuig moest daarvoor, stevig worden afgemeerd, op mieerboeien, waarvan er 6 in een cirkel rond' het wrak zwaar werden verankerd. Vervolgens werden aan boord der „S 50" de duikers afgericht op het werk, diat hun wachtte; het sluiten van alle kranen en kleppen in de onbeschadigde compartimen ten der „S 51", spreekbuizen, olie- en wa terleidingen, 'lucht- en ventilatieleldingen, enz. 'Frazer en Smith' vormden het eerste don kerpaar. Frazer stapte op de stelling en werd aan den laadlbooim tewater gelaten. Na dat hij zich rustig had afgetriimd, werd hij naar het daaltouw vervaren, waarlangs hij zich in een paar minuten tot op het dek van de onderzeeboot let zakken. Smith volgde op dezelfde wijze. Door denl afgang van die machinekamer ging Frazer in het wrak. Smith bleef bijl het luik en hield het Mjfeind en de luchtslang van Frazer in handen. Deze lep naar ach teren tusschen de Diesels tot aan de deur van de hekbuiskaimer en sloot de kranen, die'hem' op de „S 50" waren gewezen. De •buitenboordsafsluiters der afvoergassenklep - pen waren dicht; blijkbaar waren zij: op het laatste oogenbflifc gesloten. Frazer sloot ook de WnnenboordsMeppen, vervolgens de kleinere kranen en eindigde bijl de 60 cM. lucbttoevoerklep naar de Diesels. lOok deze stoot met metalen klank. Frazer richtte zijn electrische lamp op den stand aanwijzer en zag, dat deze nog 1/4 open stond. De tijdopnemer op de „Falconf' stond in- tusschen met het horloge iü de hand bij de verschansing, waar ik de telefoon van Frazer aan 'het oor hadl. „50 minuten voor Frazer en Smith". Het was hun tijd; Vier lange rukken aan Smith's lijfeind; vier ruk ken terug. Smith deed beneden datzelfde met Frazer's lijfeind en kreeg antwoord. Frazer deed nog een laatste poging om de klep te stuiten; in de telefoon hoorde ik een uit vrouw en 6 kinderen en de schippers knecht, hebben de kuit gegeten. Woens dagnacht zijn allen ziek geworden. Een ontboden geneesheer Btelde ernstige ver giftigingsverschijnselen vast. Donderdag morgen was de toestand van de patiënten zooveel beter, dat de dokter toestemming heeft gegeven, het schip paar Duitsoh- land te laten vertrekken. De politie stelt een onderzoek in. Buitenland. Aanvankelijk 300 menschen In gesloten. Reuter meldde Donderdag uit Parnas- sus in den staat Pennsylvanla: In een mijn van de Valleycamp Goal Oompany zijn 300 mijnwerkers ten gevol ge van een ontploffing ingesloten. De ontploffng werd om 7.45 uur waar genomen. Groote vlammen sloegen uit de schacht op en de daarop volgende rook wolken hulden de omgeving in een waas. Het reddingwerk is dadelijk ter hand ge nomen. Het aantal slachtoffers. Van de mijnwerkers, die bedolven zijn, waren om 1 uur 's middags 170 man in kleine groepen naar boven gebracht door den nooduitgang, die op 8 KJM. afstand vain de hoofdschacht ligt. Door de ontploffing werd de boven- grondsohe installatie van de schacht ver nield. Overal in den omtrek braken rui ten. De maatschappij is niet in staat nauw keurig het aantal ingesloten arbeiders op te geven. Gewoonlijk werken in deze mijn onge veer 300 man, maar men vermoedt, dat er Donderdag slechts 276 300 omlaag ge gaan waren. Veie geredden lijden aan ernstige gas vergiftiging. Het reddingwerk is zeer moeilijk, om dat aan den ingang van de mijn nog een brand woedt en de mijn vol giftige gas sen is. Eén der geredden verklaarde, dat de antploffing onder de mijnwerkers een pa niek deed ontstaan. Velen poogden zich in het binnenste van de mijn te redden. Aan den ingang van het terrein van dien ramp staan tallooze vrouwen en kin deren te wachten en er spelen zich hart verscheurende tooneelen af. Een groot aantal vermiste mijnwerkers is door den ouden uitgang ternauwernood kunnen ontsnappen. Er worden' nog 30 50 menschen vermist. Tot nu toe is slechts lijk gevonden. Ingezonden Mededeeling. ONDER VALLEND GESTEENTE BEDOLVEN. Naar de Weenscheb laden uit Linz mel den, is bij Braunau aan den Inn een massa gesteente naar beneden komen valllen, waardoor een woonhuis half werd meegesleurd. 4 personen zijn door dé rots- masa bedolven. Er bestaat weinig hoop op hun redding. Vijftig man soldaten en politie zijn behulpzaam bij het bergings werk. Men vreest voor nog meer vallend gesteente. ZIJN GEZIN VERMOORD. alsnog onbekend ls. Kort nadat de brand was ontdekt volgden drie ernstige en ver scheidene kleinere ontploffingen en een half uur later stond het geheele gebou wen-complex In vlammen. Donderdagavond tegen tien uur gelukte het den brandweer den brand te localisee- ren. Het vuur heeft groote hoeveelheden goederen vernietigd. Er zijn geen menschen gedeerd. HET SPOORWEGONGELUK Dï CANADA. Reuter meldt uit Parrysound, dat er naar schatting 19 slachtoffers zijn van het spoorwegongeluk, dat daar Woensdag is geschied. Zes van hen slechts, die trein- beambten waren, konden geïdentificeerd worden. DE PEST IN BRITSCH-INDIE. De rattenplaag. Het uitbreken van de pest in Punjab in een heviger vorm dan elders (elke maand sterven in verschillende streken duizenden menschen aan de ziekte) is voor de overheid aanleiding een overzicht te geven van de offers die de pest in Britsch-Indië vergt. In de afgeloopen vijf-en-twintig jaar zijn 12 millioen menschen in Britsch-Indië aan de pest bezweken. Het verlies aan levensmiddelen en koopwaren tengevolge van de rattenplaag bedroeg in ditzelfde tijdvak ver over de 10 milliard ropijen. In de afgeloopen vier jaar heeft de en tomologische afdeeling van de hoogere landbouwschool van Punjab te Lyallpur over een uitgestrektheid van 600.000 acres 12 millioen ratten verdelgd. Met dat al wordt de geheele rattenbevolking in Punjab nog op 40 millioen geschat. De reederij van het stoomschip Breda deelt mee, dat men tracht den brand, die in een partij wol is ontstaan, met stoom te blusschen. Men hoopt vandaag nog te Mayal aan te komen. De sleepboot Zwarte Zee begeleidt de Breda naar Fayal. De brand is niet van ernstigen aard. Naar Havas uit Straatsburg meldt, heeft een militaire dierenarts van net derde re giment huzaren in een vlaag van krank zinnigheid zijn vrouw, zijn dochtertje van negen en zijn zoon van achttien jaar in hun slaap doodgeschoten. Vervolgens maakte de man een eind aan zijn eigen leven. EEN GOEDERENTREIN TE BOEDAPEST VERBRAND. Groote schade. In het goederenstation te Boedapest- Josephstadt is Donderdagavond een groo te brand uitgebroken, waarvan de oorzaak DE MOORD OP GRAAF STOLBERG. De publieke belangstelling, voor den 1 moord op graaf StolbergWernigerode •blijft onverzwakt. De meeste Ber- Hjnsche bladen hebben voor deze ge legenheid eigen correspondenten naar Jannowifcz gestuurd!, Uit hun berichten blijkt, dat het onderzoek Woensdag gedu rende den heelen nacht en Donderdag is voortgezet. Na deze verhooren is rechtsin gang verleend tegen graaf Ohristiaan Fre- derik» De officier van justitie heeft toe stemming gegeven, tot het begraven van het lijk van den graaf, dat Donderdag werd' ge schouwd. De begrafenis geschiedt Za terdag. Graaf Christiaan Fnederik houdt nog steeds zijn onschuld vol'; de verklaringen van de verschillende getuigen zijn echter uiterst bezwarend' voor hem. Gebleken is o. a., dat hij! het geweer» waarmede de mis daad is gepleegd, enkele dagen 'geleden aan den bosehwaohter had gegeven met het ver zoek het schoon te maken. Twee dagen voor het d'rama had de boschwachiter het wapen daarop aan den jongen graaf teruggestuurd'. Geladen had de 'boschwachter het geweer echter niet. Hij bezat overigens niet eens dum-dum-kogels, zood-at in de eerste plaats zal moeten worden vastgesteld', waarvan de kogel', waardoor de graaf werd getroffen, afkomstig was. Tot zijn zuster en de vrouw harden metalen slar. Nu kwam zijn eerste levepsteekeni, sinids hiji beneden waa ,,/Mr. Elisberg, de aamvoerluchtklep wil aiet dicht". Ik kon hem zijn toevoerklepje aan den helm hooren sluiten, om' mjj- beter te kun nen verstaan. ,„Doet er niet toe; het is tdj'd; opkomen!". Twee uur later heschen wij' de twee dui kers op de stebiingi binnenboord. „Ik heb ze allé gehad", zei Frazer., „;behalve de aan- voerluchtkleipu 'Drie keer probeerde ik te sluiten, maar hijl wil niet." Er moest dus iets knijp zitten. Wij begonnen het loopdek boven dé ma chinekamer te verwijderen, om ruimte te krjjgen hoven de aanvoerklep; dé spantjes werden met het spil' van de „Fatooni" losge trokken Bij deze gelegenheid gebeurde het, dat Smith, die met Frazer op het dek van de „S 51" het lostrekken der spanten gade sloeg, plotseling tegelijk imlet een spant zijn collega Smith in de hoogte zag verdwijnen. Frazer voelde zich omhoog gaan en zag, hoe zijn lijfeind in den haak van dén hjjsch- reep had gepikt en daarin knijp zat. Ge lukkig had dé man aan Frazer's lijfeind op de Fatoon in dé gaten, da't dit slap hing en hij dé loos bon inpalmen. Er moest iets niet in orde zijn, „Vasthalerf", roep hij. Nu hoorde ik Smith ook in' dé telefoon: „Vasthalen, Frazer is onklaar van den reepr Ik iet onmiddellijk langzaam bijvie ren. Frazer voelde zich- weder zakkeni Plotse ling schoot zijn lijféind tos van dén haak en begon hij te vallen. Het flitste door zijn brein: hoogedrufcluicht! Hij opende de klep aan zijn borstgewicht, de lucht stroomde in biet pak, dat reeds tegen zijn lichaam begon te plakken en hem dreigde te verstikken. Hij voelde, dat hij minder sneli viel, en dat dé beklemming afnam. Zachtjes kwam hij op den bodem terecht. Een paar meter van hem vandaan doemde de JS 61* op. Het kostte moeité, om de weerspannige klep te bedwingen; 3 dagen waren noodig, om dé 40 bouten van het kleppenhuis te verwijderen; den vierden) dag kwam de oor zaak van het slechte sluiten der klep aan het léht; een pijpeind zat geklemd tusschen de klep en haar zitting. Een duiker zette de kflep vol open, een ander nam de pijp weg; de klep stoot voor beeldig; 6 dagen waren noodig geweest, om een karwei teneinde te brengen, dht aan de oppervlakte der zee hoogstens eenige uren zou hebben gekost. van den tuinman zou de graaf voorts on middellijk na den moord in zijn opwinding hebben gezegd1: Wat heb dk gedaan! Don derdag ontkende hij echter uitdrukkelijk zijn vader zelfs hij ongeluk te hébben ge- dooi OPSTANDIGE MEISJES. In het verbeteringsgesticht té Licht en- rade bij Berlijn, waar 48 meisjes ®jjn onder gebracht, hebben Dinsdagmorgen 16 leer lingen dien heelen inboedel kort en klein' geslagen, daar ze meenden op onbillijke wijze behandeld te zijn door hun leerares. Ze gingen deze zelfs met stoelen te lijf. De leerares vluchtte uit de Was en alarmeerde de politie. De agenten namen de meisjes in hechtenis. Het onderwijs in het gesticht is voortoopig geschorst PORTUGEESCH STOOMSCHIP GEZONKEN. De bemanning gered, Uit Boulogne-sur-Mer wordt gemeld, dat Woensdagnacht tengevolge van den dich ten mist het Fransohe stoomschip Adine in het Kanaal met het Portugeesche stoomschip Sinon in botsing is gekomen. Het Portugeesche stoomschip zonk bin nen twintig minuten. De geheele beman ning kon gered worden. TEGEN DE RADIO EN ANDERE MECHANISCHE LEVENMAKERS. Wij behoeven niet nog eens te vertellen dat onze tijd z<oo onrustig is en dat men zijn leven niet zeker is langs den weg, vanwege de vele helsche uitvindingen der laatste jaren, als daar zijn auto's, motor fietsen, fietsen en andere vehikels, die den voetganger het leven zeer veronaangena men. Maar ook in huis is de rust weg, dank zij, de uitvinding-de „radelooze tele grafie" en derzelver distributie, waardoor men bijna huis aan huis is aangesloten, en den ganschen dag van muziek genoten moet worden. In den winter is het nog uit te houden, door de hermetische afsluiting van alle kamers, vanwege de koude, maar wat moet het straks worden als de lente, als de zo mer komt en de ramen een voor een wor den opgeschoven en de deuren een voor een zich ontsluiten, zoodat de heele stad als een groote woning wordt, waar men in en uit kan gaan en waar alle geluiden zich naar buiten voortplanten. Wat moet het worden, vragen we? Was het gaan door sommige straten in het vorige jaar al bijna niet mogelijk, vanwege de „hartontroeren- de" klanken, laat staan het wonen daarin; dit jaar zal het zeker nog veel en veel er ger zijn. Tot in den nacht zal uw muzi kale buurman u noodzaken naar zijn lievelingsstukken te hooren en zult u uw kostelijke rust moeten opofferen. „Maar is daar dan niets aan te doen?" vraagt u. Het eenige en meest afdoende is een politieverordening, die de levenmakerij verbiedt, zooals er b.v. in Haarlem en in Leiden een is, of zooals de Rotterdamsche, die we hieronder afdrukken: Het is verboden door middel van een mechanisch bewogen of een electrisch in strument, waarmede muziek of dé men- schelijke stem kan worden hoorbaar ge maakt, geluid te maken of te doen maken, hetzij in de buitenlucht, hetzij in een ge heel of gedeeltelijk afgesloten ruimte, wanneer het geluid door openstaande deuren, vensters of andere afsluitingen, of door openingen in muren of wanden of in deuren, vensters of andere afslui tingen, de buitenlucht kan bereiken. Dit is afdoende en wanneer een derge lijke verordening wordt ingevoerd be staat de kans dat niet, op zijn minst, 10 procent van de bevolking dezen zomer zenuwziek wordt, vanwege de herrie die anders zeker losbreekt. Het zij den betrokken autoriteiten in. ernstige overweging gegeven een derge lijke maatregel te treffen. Bij het afdalen in de vluchtschaoht op weg naar de centrale Week dJe passage ver sperd' door eenige lichamen, die eerst voor zichtig werdén weggenomen. Het waren menschen, die bij de aanvaring hadden ge tracht, door de vluchtschaoht te ontkomen. De toedracht der zaak was vermoedelijk de volgende geweest: Het van onderen opdringende water had den ziji tegengehouden, door het ond'etrluik dicht te doen. Toen zij daarna samenge perste lucht haddfen willen toelaten in de schacht, om' na gelijkmaken van den diruk binnen en buiten de schacht het bovenluik te 'kunnen openen, was hun gebleken, dat de 'liuchtléiding was afgevaren, want er spoot water in stede van luCht in de schacht. Toen was hun tot in de nauwe ruimte bezegeld. Na het openen van het onderluik trachtte een der duikers in de oentrale te komen, doch de toegang Week volkomen versperd. Ook via het bartterijoompartiment was het onmogelijk, tengevolge van de verwoes ting, die de boeg van de ,,jOity of Rome" in dit verblijf hadl aangericht, zoodat mij slechts de toegang vanuit de machinekamer overWeef, waarvan de deur slechts 40 oM. wijd en vier voet hoog was, Dé düikers Ingram en Eddte vormden het exploratie detachement; spoedig boorde ik te Eddie't telefoon: *Jngram.' is er door; Ik zte hem niet méér". Even later te Ingramfs: „Ec kan geen stap meer doen; mijin kelim, zit be kneld". Het liep ons boud langs den rug. Wat kondien wjj doen op de „Fatocp"? Slechts koelbloedigheid kon hem helpen. Op gek- scherenden toon riep ik: „Schud eens met je knikker, dan -schiet hij wel los!" Godidankj, na 6 minuten van dbodsche stilte, waarin die telefoon slechts dé snelle ademhaling van een1 zwoegend mensch ver ried, kwam de helm tos en wist Ingram zich té bevrijlden uit zijn benarde positie. Een zucht van verlichting ontsnapte mij, toen ik te de telefoon hoorde: „op de stel ling!". 'Het was een aansporing voor ons, om den duikers een betere lamp medé te geven. Maar bij' dé eerste poging 'brandden onze 1000-kaars lialmpen door; zijl waren niet be stand' tegen dén druk. Nadat de fabrikant op onze aanwijzing nieuwe had vervaardigd, ondervonden wij geen last meer van kortsluitingen. Na eenige dagen van slecht weer kon de ■tweede tocht naaT de centrale worden on dernomen, thans .mét 3 duikers tegelijk, waarvan 2, Wilson en Eiben, in de centrale gingen, terwijl Eddie op dek Weef, om de Hijïeinden en luchtslangen bij te klaren. Ditmaal' towamen zij zonder ongevallen door de oentrale bij de deur naar het batterij- oompariiment en bondén deze sluiten, nadat met moeite een'koperen klamp, die in de opening knijp zat, was verwijderd. 'Er was reeds anderhalf uur om, toen zij op de decompressiestelling kwamen'. Twee en een half uur later waren zij- boven. De deur was stevig gegrendeld; de beide helf ten dér boot waren definitief van elkander gescheiden. Het kwam er nu op aan, om het achterschip vrij van water te maken. (Wordt vervolgd). «41

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 5