T
TWEEDE BLAD
GEMENGD NIEUWS.
VAN ZATERDAG 23 MAART 1920
De gestolen postauto.
De berging der gezonken
Amerikaansche duikboot „S 51".
Ernstig mijnongeluk.
MUNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60 ot
Kiespijn-Tabletten 60 ot
Laxeer-Tabletten 60 of
Zenuw-Tabletten. 76 ot
Maag-Tabletten 75 ot
Bij Apoth. en Drogisten
Binnenland.
De verdwenen geldtronune] be
vatte ongeveer tien duizend gulden
aan contanten en een aantal aan-
geteekende stokken.
Het is thans gebleken, dat de geldtrom-
mel, die vermist wordt uit den postauto,
waarmee Woensdag iemand in de Saksen
Weimarlaan te Amsterdam er van door
is gegaan, en welke onbeheerd op het
Allebéplein is achtergelaten, een bedrag
van tegen de 10,000 gulden aan contanten
bevatte, benevens een aantal aangetee-
kende stukken.
De nasporingen van de politie hebben
nog niet tot aanhouding van den dader
geleld.
Slechts een vaag signalement
van dien dader.
Het signalement van den dader is even
vaag gebleven als Woensdagavond. Zoo
wel de besteller van het wijkpostkantoor
als een voorbijganger, die zich later heeft
aangemeld, kan niet meer verklaren, dan
dat de dief ongeveer 30 jaar oud is, een
bleek, mager gezicht en vermoedelijk don
ker haar heeft. Zoo zijn er vele tiendui
zenden mannen in Amsterdam, zoodat de
politie aan deze overgave niet veel steun
heeft. Vermoedelijk droeg de dader geen
uniform.
De chauffeur van den postauto kan geen
beschrijving van zijn onwettigen rempla-
gant geven: hij was, zoo zegt hij, te ver
bouwereerd om bijzonderheden op te
merken. Bovendien reeds de wagen snel
en was het donker.
De chauffeur van den postautodienst is
eenige malen door de politie in verhoor
genomen: hij blijft echter zijn lezing staan
de houden.
De auto bevindt zich nog steeds in de
garage aan den Sloterweg.
FRAUDE BIJ DE POSTERIJEN TE
BARENDRECHT?
Men schrijft aan de Nw. Rott. Crt.:
Naar ons wordt medegedeeld zou er
door den ambtenaar der posterijen P. te
Barendrecht fraude zijn gepleegd, waar
door een vrij groot tekort in zijn kas is ge
constateerd. Na een scherp verhoor door
den burgemeester, tevens hulp-officier
van justitie, heeft P. bekend zich aan on
regelmatigheden te hebben schuldig ge
maakt Het justitieel onderzoek wordt
voortgezet.
DE SUIKERSMOKKELARIJ
TE ROTTERDAM.
Hooge geldboeten.
De Rotterdamsche rechtbank heeft Don
derdag uitspraak gedaan in de suiker-
smokkelaffaire, waarbij drie schippers
met een lastgever zijn betrokken.
Er zijn indertijd door vier schepen ver
schillende reizen gemaakt van België naar
Nederland met suiker, die onder den naam
van veevoer werd vervoerd, zoodat meer
dan 21/, ton aan accijns werd ontdoken.
Een 35-jarige schipper uit Dordrecht is
veroordeeld wegens vier administratieve
vergrijpen tot vier geldboeten van 100, een
i)
Het 'hier volgende feuilleton is een be
werking door den luitenant ter zee C. van
Asbeck van' een serie artikelen, in een
Amerikaansch dagblad verschenen. Deze
bewerking verscheen in het „Marineblad"
van Februari jJ'. en de redactie was zoo
vriendelijk ons toestemlmiing te geven tot
overname. Het stiulk is daarvoor evenwel
wat te uitvoerig, zoodat wjji ons veroorloofd
hebben het hier en daar te bekorten. Onge
twijfeld zal dit interessante verhaal ook
onze lezers boeien. De Amerikaansche
schrijver was de Lt. Comm. E. Elisberg,
commandant van het bergingswerk.
De „IS. 51", eeni diuibboot der Amerikaan
sche marine, zonk op 7 Sept. 1925 tenge
volge van eene aanvaring met de „City of
Rome"; de geheele bemanning kwam daarbij
om het leven.
De „S was een onderzeeboot van
1000 ton waterverpliaatsing aan de opper
vlakte. In' volgetoopen toestand was zij1 dus
1000 ton zwaar. lichten met behulp van
kranen was uitg sloten wegens de geringe
zeewaardigheid dezer toestellen. Pontons
alleen boden uitkomst; ik rekenae, dat deze
den h-alven last zouden kunnen dragen en
dat het ons zou gelukken, de heift der vol
geloopen compartimenten van water te be
vrijden. A .rt
Konden wiji op deze wijze d)e boot 40 M.
lichten, dan restte nog die 150 mijl afstand
naar een droogdok.
14 Ootober 1925 kwam het eskader op de
plaats des onheilis. Een boei wees de plaats
van1 het wrak aan, lucht en olie kwamen
niet meer naar de oppervlakte.
Onze eerste arbeid was, om alles in ge
meenheid te brengen voor een langdurig
55-j. schipper, eveneens uit Dordrecht, die
tien reizen gemaakt heeft, is wegens 87
van deze vergrijpen tot 87 maal honderd
gulden veroordeeld, een 40-jarige schipper
die zeven reizen maakte, is tot 28 maal
100 veroordeeld. De civiele vorderingen
wegens ontdoken accijns zijn voor de drie
schippers respectievelijk 21.128, 117.450
en 112.600. De vervangende hechtenis is
vier dagen voor elke boete voor den eer
sten schipper en een dag voor de andere
schippers.
Een 49-jarige expediteur uit Den Haag
is veroordeeld wegens uitlokking tot deze
feiten tot een geldboete in totaal van
677.550, subs. 888 dagen hechtenis. Een
32-jarige koopman uit Rotterdam en een
66-jarige chocoladefabrikant uit Londen,
zijn wegens dezelefde feiten veroordeeld
tot 285.500, subs. 146 dagen hechtenis.
De schepen en 650 balen suiker zijn ver-
deurd verklaard.
HET DRAMA TE MUNTENDAM.
Slachtoffer door vijf steken ge
dood,
Naar aanleiding van het afschuwelijke
drama dat te Muntendam heeft plaats ge
had, en dat wij Donderdag onder „Laatste
Berichten" vermeldden, verneemt „de
Telegraaf' nader nog de volgende bijzon
derheden:
Woensdagavond omstreeks negen uur
bracht de 19-jarige D. F., wonende aan den
Korte Akker, zijn meisje vanuit de catechi
satie naar haar woning. Tegelijkertijd ver
trok een andere catechisant, de 18-jarige
M. Sch., die vroeger verkeering met het
meisje, mej. Pr., had gehad. Sch. spoedde
zich snel naar zijn woning en haalde daar
een slagersmes. Met dit voorwerp gewa
pend, wachtte hij het tweetal op den Noor-
derweg op. Plotseling bracht hij F. een
vijftal steken toe, die weldra dên dood ten
gevolge hadden. Sch. meldde zichzelf bij
de politie aan en werd onmiddellijk in ar
rest gesteld. Groot is de ontroering en
consternatie in het dorp, daar het slacht
offer gunstig bekend stond.
DE CULEMBORGSCHE MOORDZAAK.
De melneedlgen.
Het gerechtshof te Arnhem heeft Don-
lemborglemcmfwyp vbgkqj cmfwyp mfw
derdag uitspraak gedaam in de zaak tegen
de vier van meineed verdachten uit de
Culemborgsche moordzaak. Het hof heeft
uffrouw H. vrijgesproken van het haar
ten laste gelegde. De procureur-generaal
had een voorwaardelijke straf van 6
maanden geëischt. J. A. O. en A. O. wer
den ieder tot 6 maanden gevangenisstraf
veroordeeld en M. de S. werd veroordeeld
tot 2 jaar, met last tot zijn gevangenne
ming.
BOTSING VAN TRAMS TE
AMSTERDAM.
Een dame ernstig gewond!
Donderdagmorgen is op de W ester-
markt te Amsterdam een motorwagen van
lijn 14 op een wagen van de electrische
tram naar Haarlem gereden. De schok
was zóó hevig, dat het voorbaloon van
den motorwagen van lijn 14 werd inge
drukt Een dame, die op het achterbalcon
van dien wagen stond, kreeg een ernstige
hoofdwonde; de geneeskundige dienst
heeft de vpouw, die in bewusteloozen toe
stand verkeerde, naar het Binnengast
huis gebracht. Drie andere passagiers
kregen kleinere wonden, die door den ge*
neeskundigen dienst zijn verbonden.
VERGIFTIGING.
Bedorven kuit?
Woensdagavond heeft de schipper van
het sleepschip Sigrüne, dat aan de Prins
Hendrikkade te Rotterdam ligt, in een
vischwinkel aan het Burgemeester Hoff-
mannplein tte Rotterdam 3 ons kabeljauw-
kuit gekocht. Hij en zijn gezin, bestaande
dudb- en bergingswerk. Het duikvaartuig
moest daarvoor, stevig worden afgemeerd,
op mieerboeien, waarvan er 6 in een cirkel
rond' het wrak zwaar werden verankerd.
Vervolgens werden aan boord der „S 50"
de duikers afgericht op het werk, diat hun
wachtte; het sluiten van alle kranen en
kleppen in de onbeschadigde compartimen
ten der „S 51", spreekbuizen, olie- en wa
terleidingen, 'lucht- en ventilatieleldingen,
enz.
'Frazer en Smith' vormden het eerste don
kerpaar. Frazer stapte op de stelling en
werd aan den laadlbooim tewater gelaten. Na
dat hij zich rustig had afgetriimd, werd hij
naar het daaltouw vervaren, waarlangs hij
zich in een paar minuten tot op het dek
van de onderzeeboot let zakken. Smith
volgde op dezelfde wijze.
Door denl afgang van die machinekamer
ging Frazer in het wrak. Smith bleef bijl het
luik en hield het Mjfeind en de luchtslang
van Frazer in handen. Deze lep naar ach
teren tusschen de Diesels tot aan de deur
van de hekbuiskaimer en sloot de kranen,
die'hem' op de „S 50" waren gewezen. De
•buitenboordsafsluiters der afvoergassenklep -
pen waren dicht; blijkbaar waren zij: op het
laatste oogenbflifc gesloten. Frazer sloot ook
de WnnenboordsMeppen, vervolgens de
kleinere kranen en eindigde bijl de 60 cM.
lucbttoevoerklep naar de Diesels.
lOok deze stoot met metalen klank. Frazer
richtte zijn electrische lamp op den stand
aanwijzer en zag, dat deze nog 1/4 open
stond.
De tijdopnemer op de „Falconf' stond in-
tusschen met het horloge iü de hand bij de
verschansing, waar ik de telefoon van
Frazer aan 'het oor hadl. „50 minuten voor
Frazer en Smith". Het was hun tijd; Vier
lange rukken aan Smith's lijfeind; vier ruk
ken terug. Smith deed beneden datzelfde
met Frazer's lijfeind en kreeg antwoord.
Frazer deed nog een laatste poging om de
klep te stuiten; in de telefoon hoorde ik een
uit vrouw en 6 kinderen en de schippers
knecht, hebben de kuit gegeten. Woens
dagnacht zijn allen ziek geworden. Een
ontboden geneesheer Btelde ernstige ver
giftigingsverschijnselen vast. Donderdag
morgen was de toestand van de patiënten
zooveel beter, dat de dokter toestemming
heeft gegeven, het schip paar Duitsoh-
land te laten vertrekken. De politie stelt
een onderzoek in.
Buitenland.
Aanvankelijk 300 menschen In
gesloten.
Reuter meldde Donderdag uit Parnas-
sus in den staat Pennsylvanla:
In een mijn van de Valleycamp Goal
Oompany zijn 300 mijnwerkers ten gevol
ge van een ontploffing ingesloten.
De ontploffng werd om 7.45 uur waar
genomen. Groote vlammen sloegen uit de
schacht op en de daarop volgende rook
wolken hulden de omgeving in een waas.
Het reddingwerk is dadelijk ter hand ge
nomen.
Het aantal slachtoffers.
Van de mijnwerkers, die bedolven zijn,
waren om 1 uur 's middags 170 man in
kleine groepen naar boven gebracht door
den nooduitgang, die op 8 KJM. afstand
vain de hoofdschacht ligt.
Door de ontploffing werd de boven-
grondsohe installatie van de schacht ver
nield. Overal in den omtrek braken rui
ten. De maatschappij is niet in staat nauw
keurig het aantal ingesloten arbeiders op
te geven.
Gewoonlijk werken in deze mijn onge
veer 300 man, maar men vermoedt, dat er
Donderdag slechts 276 300 omlaag ge
gaan waren.
Veie geredden lijden aan ernstige gas
vergiftiging.
Het reddingwerk is zeer moeilijk, om
dat aan den ingang van de mijn nog een
brand woedt en de mijn vol giftige gas
sen is.
Eén der geredden verklaarde, dat de
antploffing onder de mijnwerkers een pa
niek deed ontstaan. Velen poogden zich
in het binnenste van de mijn te redden.
Aan den ingang van het terrein van
dien ramp staan tallooze vrouwen en kin
deren te wachten en er spelen zich hart
verscheurende tooneelen af.
Een groot aantal vermiste mijnwerkers
is door den ouden uitgang ternauwernood
kunnen ontsnappen. Er worden' nog 30
50 menschen vermist. Tot nu toe is slechts
lijk gevonden.
Ingezonden Mededeeling.
ONDER VALLEND GESTEENTE
BEDOLVEN.
Naar de Weenscheb laden uit Linz mel
den, is bij Braunau aan den Inn een
massa gesteente naar beneden komen
valllen, waardoor een woonhuis half werd
meegesleurd. 4 personen zijn door dé rots-
masa bedolven. Er bestaat weinig hoop
op hun redding. Vijftig man soldaten en
politie zijn behulpzaam bij het bergings
werk. Men vreest voor nog meer vallend
gesteente.
ZIJN GEZIN VERMOORD.
alsnog onbekend ls. Kort nadat de brand
was ontdekt volgden drie ernstige en ver
scheidene kleinere ontploffingen en een
half uur later stond het geheele gebou
wen-complex In vlammen.
Donderdagavond tegen tien uur gelukte
het den brandweer den brand te localisee-
ren. Het vuur heeft groote hoeveelheden
goederen vernietigd.
Er zijn geen menschen gedeerd.
HET SPOORWEGONGELUK Dï
CANADA.
Reuter meldt uit Parrysound, dat er
naar schatting 19 slachtoffers zijn van het
spoorwegongeluk, dat daar Woensdag is
geschied. Zes van hen slechts, die trein-
beambten waren, konden geïdentificeerd
worden.
DE PEST IN BRITSCH-INDIE.
De rattenplaag.
Het uitbreken van de pest in Punjab
in een heviger vorm dan elders (elke
maand sterven in verschillende streken
duizenden menschen aan de ziekte) is
voor de overheid aanleiding een overzicht
te geven van de offers die de pest in
Britsch-Indië vergt.
In de afgeloopen vijf-en-twintig jaar
zijn 12 millioen menschen in Britsch-Indië
aan de pest bezweken. Het verlies aan
levensmiddelen en koopwaren tengevolge
van de rattenplaag bedroeg in ditzelfde
tijdvak ver over de 10 milliard ropijen.
In de afgeloopen vier jaar heeft de en
tomologische afdeeling van de hoogere
landbouwschool van Punjab te Lyallpur
over een uitgestrektheid van 600.000
acres 12 millioen ratten verdelgd. Met dat
al wordt de geheele rattenbevolking in
Punjab nog op 40 millioen geschat.
De reederij van het stoomschip Breda
deelt mee, dat men tracht den brand, die
in een partij wol is ontstaan, met stoom te
blusschen. Men hoopt vandaag nog te
Mayal aan te komen. De sleepboot Zwarte
Zee begeleidt de Breda naar Fayal. De
brand is niet van ernstigen aard.
Naar Havas uit Straatsburg meldt, heeft
een militaire dierenarts van net derde re
giment huzaren in een vlaag van krank
zinnigheid zijn vrouw, zijn dochtertje van
negen en zijn zoon van achttien jaar in hun
slaap doodgeschoten. Vervolgens maakte
de man een eind aan zijn eigen leven.
EEN GOEDERENTREIN TE
BOEDAPEST VERBRAND.
Groote schade.
In het goederenstation te Boedapest-
Josephstadt is Donderdagavond een groo
te brand uitgebroken, waarvan de oorzaak
DE MOORD OP GRAAF STOLBERG.
De publieke belangstelling, voor den
1 moord op graaf StolbergWernigerode
•blijft onverzwakt. De meeste Ber-
Hjnsche bladen hebben voor deze ge
legenheid eigen correspondenten naar
Jannowifcz gestuurd!, Uit hun berichten
blijkt, dat het onderzoek Woensdag gedu
rende den heelen nacht en Donderdag is
voortgezet. Na deze verhooren is rechtsin
gang verleend tegen graaf Ohristiaan Fre-
derik» De officier van justitie heeft toe
stemming gegeven, tot het begraven van het
lijk van den graaf, dat Donderdag werd' ge
schouwd. De begrafenis geschiedt Za
terdag.
Graaf Christiaan Fnederik houdt nog
steeds zijn onschuld vol'; de verklaringen
van de verschillende getuigen zijn echter
uiterst bezwarend' voor hem. Gebleken is
o. a., dat hij! het geweer» waarmede de mis
daad is gepleegd, enkele dagen 'geleden aan
den bosehwaohter had gegeven met het ver
zoek het schoon te maken. Twee dagen voor
het d'rama had de boschwachiter het wapen
daarop aan den jongen graaf teruggestuurd'.
Geladen had de 'boschwachter het geweer
echter niet. Hij bezat overigens niet eens
dum-dum-kogels, zood-at in de eerste plaats
zal moeten worden vastgesteld', waarvan de
kogel', waardoor de graaf werd getroffen,
afkomstig was. Tot zijn zuster en de vrouw
harden metalen slar. Nu kwam zijn eerste
levepsteekeni, sinids hiji beneden waa
,,/Mr. Elisberg, de aamvoerluchtklep wil
aiet dicht".
Ik kon hem zijn toevoerklepje aan den
helm hooren sluiten, om' mjj- beter te kun
nen verstaan.
,„Doet er niet toe; het is tdj'd; opkomen!".
Twee uur later heschen wij' de twee dui
kers op de stebiingi binnenboord. „Ik heb
ze allé gehad", zei Frazer., „;behalve de aan-
voerluchtkleipu 'Drie keer probeerde ik te
sluiten, maar hijl wil niet." Er moest dus
iets knijp zitten.
Wij begonnen het loopdek boven dé ma
chinekamer te verwijderen, om ruimte te
krjjgen hoven de aanvoerklep; dé spantjes
werden met het spil' van de „Fatooni" losge
trokken Bij deze gelegenheid gebeurde het,
dat Smith, die met Frazer op het dek van
de „S 51" het lostrekken der spanten gade
sloeg, plotseling tegelijk imlet een spant zijn
collega Smith in de hoogte zag verdwijnen.
Frazer voelde zich omhoog gaan en zag,
hoe zijn lijfeind in den haak van dén hjjsch-
reep had gepikt en daarin knijp zat. Ge
lukkig had dé man aan Frazer's lijfeind op
de Fatoon in dé gaten, da't dit slap hing en
hij dé loos bon inpalmen. Er moest iets niet
in orde zijn, „Vasthalerf", roep hij.
Nu hoorde ik Smith ook in' dé telefoon:
„Vasthalen, Frazer is onklaar van den
reepr Ik iet onmiddellijk langzaam bijvie
ren.
Frazer voelde zich- weder zakkeni Plotse
ling schoot zijn lijféind tos van dén haak en
begon hij te vallen. Het flitste door zijn
brein: hoogedrufcluicht! Hij opende de klep
aan zijn borstgewicht, de lucht stroomde in
biet pak, dat reeds tegen zijn lichaam begon
te plakken en hem dreigde te verstikken.
Hij voelde, dat hij minder sneli viel, en dat
dé beklemming afnam. Zachtjes kwam hij
op den bodem terecht. Een paar meter van
hem vandaan doemde de JS 61* op.
Het kostte moeité, om de weerspannige
klep te bedwingen; 3 dagen waren noodig,
om dé 40 bouten van het kleppenhuis te
verwijderen; den vierden) dag kwam de oor
zaak van het slechte sluiten der klep aan
het léht; een pijpeind zat geklemd tusschen
de klep en haar zitting.
Een duiker zette de kflep vol open, een
ander nam de pijp weg; de klep stoot voor
beeldig; 6 dagen waren noodig geweest, om
een karwei teneinde te brengen, dht aan de
oppervlakte der zee hoogstens eenige uren
zou hebben gekost.
van den tuinman zou de graaf voorts on
middellijk na den moord in zijn opwinding
hebben gezegd1: Wat heb dk gedaan! Don
derdag ontkende hij echter uitdrukkelijk
zijn vader zelfs hij ongeluk te hébben ge-
dooi
OPSTANDIGE MEISJES.
In het verbeteringsgesticht té Licht en-
rade bij Berlijn, waar 48 meisjes ®jjn onder
gebracht, hebben Dinsdagmorgen 16 leer
lingen dien heelen inboedel kort en klein'
geslagen, daar ze meenden op onbillijke
wijze behandeld te zijn door hun leerares.
Ze gingen deze zelfs met stoelen te lijf. De
leerares vluchtte uit de Was en alarmeerde
de politie. De agenten namen de meisjes in
hechtenis. Het onderwijs in het gesticht is
voortoopig geschorst
PORTUGEESCH STOOMSCHIP
GEZONKEN.
De bemanning gered,
Uit Boulogne-sur-Mer wordt gemeld, dat
Woensdagnacht tengevolge van den dich
ten mist het Fransohe stoomschip Adine
in het Kanaal met het Portugeesche
stoomschip Sinon in botsing is gekomen.
Het Portugeesche stoomschip zonk bin
nen twintig minuten. De geheele beman
ning kon gered worden.
TEGEN DE RADIO EN ANDERE
MECHANISCHE LEVENMAKERS.
Wij behoeven niet nog eens te vertellen
dat onze tijd z<oo onrustig is en dat men
zijn leven niet zeker is langs den weg,
vanwege de vele helsche uitvindingen der
laatste jaren, als daar zijn auto's, motor
fietsen, fietsen en andere vehikels, die den
voetganger het leven zeer veronaangena
men. Maar ook in huis is de rust weg,
dank zij, de uitvinding-de „radelooze tele
grafie" en derzelver distributie, waardoor
men bijna huis aan huis is aangesloten,
en den ganschen dag van muziek genoten
moet worden.
In den winter is het nog uit te houden,
door de hermetische afsluiting van alle
kamers, vanwege de koude, maar wat moet
het straks worden als de lente, als de zo
mer komt en de ramen een voor een wor
den opgeschoven en de deuren een voor
een zich ontsluiten, zoodat de heele stad
als een groote woning wordt, waar men in
en uit kan gaan en waar alle geluiden zich
naar buiten voortplanten. Wat moet het
worden, vragen we? Was het gaan door
sommige straten in het vorige jaar al bijna
niet mogelijk, vanwege de „hartontroeren-
de" klanken, laat staan het wonen daarin;
dit jaar zal het zeker nog veel en veel er
ger zijn. Tot in den nacht zal uw muzi
kale buurman u noodzaken naar zijn
lievelingsstukken te hooren en zult u uw
kostelijke rust moeten opofferen.
„Maar is daar dan niets aan te doen?"
vraagt u.
Het eenige en meest afdoende is een
politieverordening, die de levenmakerij
verbiedt, zooals er b.v. in Haarlem en in
Leiden een is, of zooals de Rotterdamsche,
die we hieronder afdrukken:
Het is verboden door middel van een
mechanisch bewogen of een electrisch in
strument, waarmede muziek of dé men-
schelijke stem kan worden hoorbaar ge
maakt, geluid te maken of te doen maken,
hetzij in de buitenlucht, hetzij in een ge
heel of gedeeltelijk afgesloten ruimte,
wanneer het geluid door openstaande
deuren, vensters of andere afsluitingen,
of door openingen in muren of wanden
of in deuren, vensters of andere afslui
tingen, de buitenlucht kan bereiken.
Dit is afdoende en wanneer een derge
lijke verordening wordt ingevoerd be
staat de kans dat niet, op zijn minst, 10
procent van de bevolking dezen zomer
zenuwziek wordt, vanwege de herrie die
anders zeker losbreekt.
Het zij den betrokken autoriteiten in.
ernstige overweging gegeven een derge
lijke maatregel te treffen.
Bij het afdalen in de vluchtschaoht op
weg naar de centrale Week dJe passage ver
sperd' door eenige lichamen, die eerst voor
zichtig werdén weggenomen. Het waren
menschen, die bij de aanvaring hadden ge
tracht, door de vluchtschaoht te ontkomen.
De toedracht der zaak was vermoedelijk
de volgende geweest:
Het van onderen opdringende water had
den ziji tegengehouden, door het ond'etrluik
dicht te doen. Toen zij daarna samenge
perste lucht haddfen willen toelaten in de
schacht, om' na gelijkmaken van den diruk
binnen en buiten de schacht het bovenluik
te 'kunnen openen, was hun gebleken, dat
de 'liuchtléiding was afgevaren, want er
spoot water in stede van luCht in de
schacht. Toen was hun tot in de nauwe
ruimte bezegeld.
Na het openen van het onderluik trachtte
een der duikers in de oentrale te komen,
doch de toegang Week volkomen versperd.
Ook via het bartterijoompartiment was
het onmogelijk, tengevolge van de verwoes
ting, die de boeg van de ,,jOity of Rome"
in dit verblijf hadl aangericht, zoodat mij
slechts de toegang vanuit de machinekamer
overWeef, waarvan de deur slechts 40 oM.
wijd en vier voet hoog was, Dé düikers
Ingram en Eddte vormden het exploratie
detachement; spoedig boorde ik te Eddie't
telefoon: *Jngram.' is er door; Ik zte hem
niet méér". Even later te Ingramfs: „Ec kan
geen stap meer doen; mijin kelim, zit be
kneld".
Het liep ons boud langs den rug. Wat
kondien wjj doen op de „Fatocp"? Slechts
koelbloedigheid kon hem helpen. Op gek-
scherenden toon riep ik: „Schud eens met
je knikker, dan -schiet hij wel los!"
Godidankj, na 6 minuten van dbodsche
stilte, waarin die telefoon slechts dé snelle
ademhaling van een1 zwoegend mensch ver
ried, kwam de helm tos en wist Ingram
zich té bevrijlden uit zijn benarde positie.
Een zucht van verlichting ontsnapte mij,
toen ik te de telefoon hoorde: „op de stel
ling!".
'Het was een aansporing voor ons, om
den duikers een betere lamp medé te geven.
Maar bij' dé eerste poging 'brandden onze
1000-kaars lialmpen door; zijl waren niet be
stand' tegen dén druk.
Nadat de fabrikant op onze aanwijzing
nieuwe had vervaardigd, ondervonden wij
geen last meer van kortsluitingen.
Na eenige dagen van slecht weer kon de
■tweede tocht naaT de centrale worden on
dernomen, thans .mét 3 duikers tegelijk,
waarvan 2, Wilson en Eiben, in de centrale
gingen, terwijl Eddie op dek Weef, om de
Hijïeinden en luchtslangen bij te klaren.
Ditmaal' towamen zij zonder ongevallen door
de oentrale bij de deur naar het batterij-
oompariiment en bondén deze sluiten, nadat
met moeite een'koperen klamp, die in de
opening knijp zat, was verwijderd.
'Er was reeds anderhalf uur om, toen zij
op de decompressiestelling kwamen'. Twee
en een half uur later waren zij- boven. De
deur was stevig gegrendeld; de beide helf
ten dér boot waren definitief van elkander
gescheiden. Het kwam er nu op aan, om
het achterschip vrij van water te maken.
(Wordt vervolgd).
«41