T V, 'IERDE EN LAATSTE BLAD. STADSNIEUWS. DE HOLLAND—INDIË VLÜCHT DER MARINE-VLIEGTUIGEN. EISELIN DE BEMANNING VAN DE VLIEGTUIGEN. SS VAN ZATERDAG 30 MAART 1929 De lieer S. Miair.wAtz, commies 'Ier Éretarie aihien, komt ais No. 2 voor op ao ajiphat>eti»che aanbeveling voor gesl- •eiwetariB van Appingadam. EEN JUBILEUM. Naar wij vernemen, hoopt de heer E. Bos, depotchef looomotievendepot, Den Helder, Vrijdag 5 April e.k. zijn 25-jarig dienst jubileum te herdenken. Na op verschillende depots dienst te hebten gedaan, werd1 hem op 1 Aug. 1928 sip standplaats Den Helder aangewezen. Het zal den jubilaris dien dag zeker ni« tan de noodige gelukwenschen ont boen. HPLOMA AMBACHTS-AVOND SCHOOL. -bnderdagavond werden aan de volgen de teerlingen der Ambaohtschool-avond- cuBassen een diploma uitgereikt aan: 4 Meyer, J. de Olerq, G. van Straten (sclllderen); L. de Kok (schoenmaken); C. koerman, W. Oostendorp (electro-tech- niel); J. v. Zoonen, Jullanadorp (idem); J. V. Borreman (radio-techniek). GIMEEN TE-AVONDV AKTEEKEN- SCHOOL. Bevorderd naam de 2e tolaase: J. kuidkmaa, A. Adriaanse, W. Brink- mam, 1 Bituiuüi, J. die Boer, A. Bouitkam, H. v. d. HWLstj, J. Hoppe, E. Hiktenlluisi, A. Geus, S Gtóllim CX Jollen, H. Jongkees, J. Gnömondi, Oh. Lknonarct, J. Zanders, R. Ramler, Thi Malieti, J. Schmamderi, A v. Tol, J. Kliliwj,, J. Kramer, Attent v. dt Stoot Niet 'bevorderd: 6. Bevordiftrd naam de Se klasse: W. J. WIMentaMft, H. iter Haam,, J. 'die Wlaamdi, J. Orel'loi, J. Swart, G. A. Dissel* W. J. Lafteber., ÉL BriTUtaman, P. J. Dui velshof, L. Biïegstiretoni, J. de Geus, S. Ewalida A. van Dijlto, B. de Zee. Herexamen 8. Met bevomdemd L Bevorderd naam de 4e klasse: G. Harjlem, D. Foafanus, B. Kersbergen, D. Bremer, P. J. R. Bremier, H. Hoëan- er, K. de Wilt, CUH. v. d. Spelk, O. Rens- uaag, R. Mlarsmani, KL Trijsburg,, G. J. Kuiper, K. G-reiin'em, L. Oreilio, J. Köhn, W. A. Wahlers. D. Kototoalinfc, J. de Baas, J. WesWompi, J. Kossem. Herexamen 2. A. J. AMerdirïg, A J. Voorm, J. Coeters, W. <X DWeman, H. G. v. d. 'Meljtdem, A. G. W. V. Driei, J. B. Kilteer,, J. P. c, H. NeÏÏs, B. v. Noort, P. Vos, G. te, W. Snel, G. A. Pelser, A. J. G. kbd|, J. Eseer. Niet ttevonderd 2. enl 1. Dt mreMng der 'diploma's vond plaats wooid igfe r van het genieten te/bestuur, die de door Ir. Slingervoet Rarnondt als vertegen- gediplomeerden! op hartelijke wijize toe- Door de leerlingen Bosman en Okel wer den woorden' van dank gesproken voor de opfeÉirig aan 'de schooi! ontvangen. De eer ste npmak namens de feedingen) tompedo- matoersi, de tweede naimens de burger-teer lingen). Hlet diploma behaalden: F. Wend tl, J. W. Francojje, P. de Brudnie, J. Aandteweg. J. Bastelaa-n, N. J. Ra verbot, E. J. v. id. iMarkit, C. H. A Rison, H. Ouwelling, J. A. Tlietai. G. J. Suylekcm, M. P. Kam, A. Bosiman, O. v. Leeuweni, J. A. v. d. Heuvel, J. Moerbeielk, G. H. Peen, H. H. Jötri, R. de Vries, H. Schoemakema, C. J. Dienaar, J. L. v. Kauwen,J. Hu- bregtsen, C. P. Vinkt P. Stompe dissel, P. de Waard, B. J. Meiyer, L. Okel, R. Ox, P. J. die Klerk, P. J. de Klerk, W. v. dt Tuin, D, Snip, P. Nells, J. J. Bod, W. v. Linden, M. Kc/k en D. Koopman. Afgewezen geen. Hot paleis der Zeeridders. door LEVY GRUNWALD. Nu ia het verdwenen: Het Paleis der Blauwe Zeeridders! Jaren, vele jaren, had het zich trotsch aan de kust verheven. De zee ln haar wilde woestheid, de „meneeren met wit voor", de ontembaar voortsnellende hooge grondzeeSn met hun ontzagwekkende witgekuifde toppen, hadden het Paleis der Ridders altijd nog verschoond. Al leen, wanneer het storm was èn spring vloed, waagden enkele golven het het Pa- lete der Ridders bedeesd te genaken, doch als beschaamd, weken zij spoedig weer ter\ig. Het was alsof zij het „hoofdkwar- tiei" van haar dappere vijanden, de Blatwe Ridders, te verheven vonden om het \e vernietigen. ,_x Toth was het altijd een machtige burcht geweest vanwaar uit vele aanvallen op den iokenden heksenketel werden voor bereid. Altijd, dag en nacht stonden hier de aanvalstroepen gereed, altijd werd van hieruit met het gevechtsmateriaal, de vlet ten en riemen, uitgerukt. Nooit, nooit was het Paleis der Ridders onbewaakt. Wanneer over de stad de nachtelijke H. Zooalb reeds gemeld, zullen Woensdag morgen de Dornler Wal vliegbooten der Marine, de D 21, D 22 en D 28 hun tocht naar Indie aanvangen. De route. De eerste étappe is die van Den Helder naar Hourtin (nabij Bordeaux), afstand 780 zesmijl of 1445 K.K. Daarna volgen: Hourtin—Berre (nabij Napels) 820 595 BerreNapels 480 890 NapelsAthene 680 1260 Athene—Alexandrette (Westkust Syrië) 650 1205 Alexandrette—Bagdad 510 915 Bagdad—Henjam (bij Bandar Abbas) 805 1490 HenjamKaraohl 665 1285 KarachiBombay 500 925 BombayOochin (Westkust Voor-Indiö) 680 1075 OochinTrincomali (Oostkust Oeylon) 480 800 Trincomali— Sabang 876 1620 SabangTg.Pinang (Riouw) 665 1235 Tg.PinangBatavia 680 890 De route is zoodanig gekozen, dat deze nagenoeg geheel over water loopt, hetzij boven zee of boven groote rivieren. Zoo doende zal zonder bezwaar op elk mo ment geland kunnen worden, wanneer dit tengevolge van een of andere storing noodig mocht blijken. De Garonne en het Kanaal du Midi in Zuid-Frankrijk, zoowel als de Euphraat en Tigris (Me- sopotamië) leveren in dit opzicht geen bezwaar op. Slechts een klein traject loopt geheel over land, nl.. van Alexandrette (Weste lijk van Aleppo, aan de Middellandsche Zee) tot aan de Euphraat (afstand pl.m. 100 mijl). De bedrijfszekerheid van vlieg tuigen en motoren is tegenwoordig eohter wel van dien aard, dat het vliegen met een watervliegtuig over een dergelijk klein landtrajeot geen extra risioo mede brengt. Op dit traject bevinden zich nog twee meertjes, welke, Indien noodzakelijk, als nood„landings"plaats dienst kunnen doen. Als halteplaatsen zijn zooveel mogelijk plaatsen gekozen, waar water- en land- vliegtuigen gevestigd zijn. De vliegtuigen zullen steeds te water blijven en gemeerd worden op speciaal op de landingsplaatsen uitgelegde boeltjes. Zooals uit bovenstaande opgave blijkt is het langste trajeot dat van Trinoomall op Oeylon, naar Sabang. Men hoopt hier echter in verband met het jaargetijde een gunstige wind aan te treffen. Op dit traject komt het erop aan, dat de navi gatie in de puntjes klopt; voor dit doel wordt dan ook een sextant van een speciaal soort voor gebruik in vliegtuigen en een bijzondere tijdmeter medegenomen, welke instrumenten de vliegers in staat zullen stellen ook buiten bet gezicht van land hun plaats te kunnen bepalen. De bemanning. Groepscommandant is de lult. t. z. Ie kl. W. M. Tetenburg. Deze vliegt de D. 21. De verdere bemanning van deze vliegboot bestaat uit officier vlieger 2e kl. M. Vet hake (2e vlieger-waarnemer-telegraflst) en sergeant-vliegtuigmaker I. H. Theewis (mecanicien). Bemanning D. 22: officier vlieger 2e kl. P. S. Everts (vlieger-reserve groeps commandant), Bergeent-vliegtuigmaker A. Langeraar, (2e vlieger, obef mecanicien), korporaal-vliegtuigmaker J. Symona (me- oanicien-reservevlieger). Bemanning D 28: offllcler van den Marine-Sioomvaart-Dienst J. W. Holter- man (belast met onderhoud vliegtuigen en motoren), korporaal-vliegtuigmaker A. Würts (vlieger, reserve meoaniaien). korporaal-vliegtuigmaker J. J. van Tol (mecanicien, 2e vlieger). De Minister bfl het vertrek aanwezig. Onze foto geeft de heele bemanning weer, gekiekt op de Mok, van welk vliegkamp de reis begint. Eerste rijkorporaal Symonssergeant Langeraarkorporaal Van Tol. Tweede rijoff.-vlieger 2de klas Vethake off. M. S. D. Holterman; off.-vlieger 2de klas Everts; lult. ter zee 1ste klas Tetenburg. Derde rijkorp. Wurtz; serg. Thewis. duisternis lag en buiten de storm loeide, wanneer de zee als een roofdier gereed lag, haar prooi wreed te bespringen, dan stonden voor de riddersburcht der Blauwe Ridders, de aanvals- en keurtroepen ge reed. Als ridderhelmen dekten hun zuid westers, de verweerde koppen! De een voudige, kringetjes-spuwende haringtrek kers waren geheel van gestalte veran derd; de onverschillige trek van hun ge laat veranderde ln een soherp gadeslaan van hun strijdperk. Niets, niets ontging aan bun blik.' Altijd waren er aanvoerders! Was de een gestorven of op 't water van eer ge sneuveld, dan stond de ander gereed. Nooit was het Paleis der Ridders zonder heerscher. Nooit was er lafheid in hun hart. Klaas Duit, Cornelis Dito, Coen Bot I, Kees de Roover, Jaap Been, Dorus Rijkers, Hoogerwerf, Janus Kuiper, Goen Boet II, Piet Bontes, als een rij machtige vorsten gaan rij mijn geestesblik voorbij, vorsten die ridderlijkheid en dapperheid in hun vaandel schreven. In het Paleis der Blauwe Zeeridders wordt het doodstil. Zwijgend, dicht bij el kaar gedromd, staan daar de mannen bij eenwaakzaam, vol spanning, den adem Inhoudend. Fel en wreed zichten soms phosforstrepen door den inktzwar ten nacht Als groote lichtbundels wie ken de stralen van den vuurtoren vreemd en snel over hun hoofden. Maar de gene raal en zijn strijders, de bewoners van het trotsche zeekasteel, zij letten er niet op. Zij turen en turen naar de donkere plek, waar de „Razende Bol" is. Plots als vurige oogen ln het duistere gelaat van den nacht doemen helroode lichtballen op ver, heel ver in zee. „Naar de boot, mannen! Naar de boot! Daar zit een schip! Allemaal klaar!" dondert de stem van den aanvoerder. De deuren van het ge bouwtje der Noord- en Zuid-Hollandsche RedALtt»maateehapï4j Maaa w$d opro. „lm I zee, in zee met de boot!" Strijdkrachten te over! De boot wordt in de schuimende wateren geworpen, krachtig slaan de riemen in de kokende golven.... In het „Hoofdkwartier" der Blauwe Zeeridders, ln het Palels, staan de vrou wen en staren hun mannen na. Twee jaar geleden besloten de demonen van den Razenden Bol om eens en vooral een einde te maken aan de overheersching der Blauwe Zeeridders. In een storm achtige vergadering van zeedemonen vroeg een demon met een zeer ongunstig uiterlijk, het woord. „Hoort, hoort" riepen de andere demonen, „de geachte afge vaardigde uit de „Razende Bol" vraagt het woord". De koffiekamer, die grensde aan de 2e kamer der demonen, liep leeg, want de afgevaardigde demon van den „Razende Bol" was een machtig en ge liefd spreker. „Het Is ku mdi voor dam dalxaadste* PAA8CHDRUKTE AAN HET STATION. Dank rij het fraaie weder en inede het fetit, dat de verloven voor rijikö- en ge- mietente-inBteüiiigen al op Goeden Vrijdag Zijn ingegaan, was Vrijdagmorgen de drukte bij bet vertrek van den eneiitrelin wederom zeer groot Voor de richting, Haarlem was een extra vo?gtreön ingeüascM; de bedde treinen, de getwone sne'tmetin van 7.27 en de volgtrein, waren vol. Vervoerd werden in den terstem, met 16 Tijtuigen, circa 1300 personen; de tweedei, udt 12 rijduigen be staande, vervoerde en ongeveer 900. Onder ceze 2209 personen waren 800 militairen. DE JÏÜGENIA". Opnieuw pogingen om hel schip vlot te brengen. Zes sleep boot en rollen hun krachten beproeven, veel kans op succes. Zooals men weet hebben de pogingen, tot vlotbrengen van de „Eugenia", deze maand geen succes gehad en wij voor spelden reeds, dat het gestrande Griek- sohe schip, daar ten eeuwige dage zou blijven liggen, tenzij het door sloopers- handen uit elkaar zou worden gehaald. Voorspellingen echter zijn wel meer niet uitgekomen, en het ls waarschijnlijk dat ook deze niet juist is geweest De bergingsmaatschappij, die het op zich ge nomen heeft, het schip van den dijk te brengen, heeft dit gedaan onder de bepa ling „no cure, no pay", wat zooveel wil zeggen, dat, wanneer de pogingen geen resultaat hebben, er geen oent voor de moeite zal worden betaald. De maatschap- heeft er dus het grootste belang bfl at de „Eugenia" afgebracht zal worden en z]j ls tot nog toe zeer optimistisch ge weest ten opzichte daarvan. Ook het feit, dat er geen beweging ln het schip is ge weest, den laatsten keer, heeft de maat schappij niet in zak en asoh doen neer zitten. Integendeel, men heeft overwogen, wanneer de eerstvolgende, meest ge schikte gelegenheid zou zijn, om opnieuw pogingen tot vlotbrengen te wagen. Voorbereidende maatregelen zijn voor zooveel mogelijk nog genomen. O.a. heeft men de steenen aan bakboordszijde van het achtersohip weggehaald, nadat „Wa terstaat" daar toestemming voor gegeven had. Hier is nu een tamelijk diepe kuil ontstaan, waarboven, bij wijze van spre ken, het achterschip zweeft. Men heeft vervolgens de watertank ln het achter schip gevuld, zoodat dit gedeelte van het schip met eenlge duizenden kilo's ls ver zwaard geworden. Maandag a.s. nu hebben we weer spring vloed; verwacht wordt dat het water hoo- ger zal worden dan eenige weken geleden. In den nacht van Zondag op Maandag zullen dan ook nu reeds een vier vijftal sleepbooten van IJmulden, Vlaardingen en Rotterdam komen. Deze zullen ln den vroegen morgen vastmaken op het achter schip en met vereende krachten zal men nogmaals trachten de „Eugenia" af te brengen. Het schip zal dezen keer niet op zijn ankers, die van het voorsohlp uitge bracht zijn, hieuwen, opdat men zooveel mogelijk kracht krijgt op één bepaald punt. Dit zal volgens de meening van des kundigen het beste resultaat opleveren. Men is dan ook vol moed, dat dezen keer de pogingen niet vergeefsoh zullen zijn. Wanneer er eenige beweging ln het keer, meneer de Voorzitter der demonen, dat ik het woord vraag", sprak de geachte afgevaardigde. „Evenals duizende jaren geleden een collega-afgevaardigde (Cato) in iedere Romeinsche Senaatszitting uit riep: Carthago moet verwoest worden, zoo roep ik iedere Demonenzitting: Het Paleis der Blauwe Zeeridders, hun strijd- burcht moet verwoest, met den grond ge lijk worden gemaakt. Iedere keer weigert de Kamer der Demonen golven te voteeren, omvhet paleis dezer Ridders, die machtiger zijn dan wij, van den aardbodem weg te vagen. Meneer de Voorzitter", aldus schreeuwde de demon van den „Razenden Bol" met schrikkelijke stormstem, „als de Kamer nog langer haar medewerking weigert, zullen wij uit het verband der zee-staten treden en zal de „Razende Bol", die 3teeds door deze Blauwe Zeeridders bedreigd wordt, zelf deze zaak regelen. Hun Palels vormt voor ons een permanent gevaar!" „Het is niet eerlijk", brulden en tier den de overige afgevaardigden, „het ls geen open strijd! Die mannen, die Blauwe Zeeridders van Den Helder zijn onze vij anden, maar zij zijn.... ridderlijk. Zij doen nooit gemeen»» streken, nooit ver raderlijk aan\nllan. Met open vizier strijden zij.. Hot zou heel onridderlijk zijn van ons, hun Palols, dat kleine bou ten gebouwtje, te vernietigen. Wij doen niet mee. Wij voteeren daarvoor geen golven en ook geen centen". „Dan zal de „Razende Bol" het zelf doen", grijnsde de demon. „Het Paleis moet verwoest, de ridders moeten dak loos worden". Woedend, omdat zijn voorstel verwor pen werd, verliet hij de vergadering der demonen. Twee dagen later stak een ontzettende storm op. Hooge woeste golven beukten de granieten steenblokken uit de glooiing van den HelderBchen Zeedijk, wierpen ze op als veertjes. Brullend naderde de demon van den „Razende Bol" de Helder- sche kust. Met alle kracht wierp hij zich op het Paleis der Blauwe Ridders, sissend sloegen de golven er overheen. Toen de demon van den Razenden Bol zich terugtrok, was het Paleis der Ridders verdwenen Tot heden werd het niet meer opge bouwd. En al werd het opgebouwd, het oude gebouwtje, waarin de Ridders als schimmen in den nacht zich voortbewogen, komt toch nooit terug.... Bevorderd naam de 5e (klasse FOTOGRAFISCH-ATELIER 60 FOLDERWEG 60 Hot atelier Ie 2e Paaeohdag Zee mui KM. Da mdnteten van Defensie*, dte heer Lam- booy, hoopt; het vertrek van de drie vfllleg- bootieni böjl te wonen) en zal dtai tevens eten bezoek brengen aan de Rijkswerf alhiecr. Dinsdag* met dieni fateto van 23.13 u-, toomt Z. Exc. aMen aan. Woensdagmorgen 4 u. aal de minister, per motohboot van den Commandant der Marine, naar heil Vlieg kamp „De Mok" gaan, om 'bijl bet vertrek om' vfljif uur Bantwemilg te rijn. Daarna terug keer naar Den Helder. Om 8 uur heeft dan da berioMtigingi pfflaats van eemige inrichtingen.der Landmacht en om lO-SO u. zal eenJ bezoek aan de Rijks werf worden gtebnachltl, waar dte nieuw in aanibauw zijn-de mijnenvegers in oogen- schouiw zullen) worden genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1929 | | pagina 11