T
V,
'IERDE EN LAATSTE BLAD.
STADSNIEUWS.
DE HOLLAND—INDIË VLÜCHT DER MARINE-VLIEGTUIGEN.
EISELIN
DE BEMANNING VAN DE VLIEGTUIGEN.
SS
VAN ZATERDAG 30 MAART 1929
De lieer S. Miair.wAtz, commies 'Ier
Éretarie aihien, komt ais No. 2 voor op
ao ajiphat>eti»che aanbeveling voor gesl-
•eiwetariB van Appingadam.
EEN JUBILEUM.
Naar wij vernemen, hoopt de heer E.
Bos, depotchef looomotievendepot, Den
Helder, Vrijdag 5 April e.k. zijn 25-jarig
dienst jubileum te herdenken.
Na op verschillende depots dienst te
hebten gedaan, werd1 hem op 1 Aug. 1928
sip standplaats Den Helder aangewezen.
Het zal den jubilaris dien dag zeker
ni« tan de noodige gelukwenschen ont
boen.
HPLOMA AMBACHTS-AVOND
SCHOOL.
-bnderdagavond werden aan de volgen
de teerlingen der Ambaohtschool-avond-
cuBassen een diploma uitgereikt aan:
4 Meyer, J. de Olerq, G. van Straten
(sclllderen); L. de Kok (schoenmaken);
C. koerman, W. Oostendorp (electro-tech-
niel); J. v. Zoonen, Jullanadorp (idem);
J. V. Borreman (radio-techniek).
GIMEEN TE-AVONDV AKTEEKEN-
SCHOOL.
Bevorderd naam de 2e tolaase:
J. kuidkmaa, A. Adriaanse, W. Brink-
mam, 1 Bituiuüi, J. die Boer, A. Bouitkam, H.
v. d. HWLstj, J. Hoppe, E. Hiktenlluisi, A. Geus,
S Gtóllim CX Jollen, H. Jongkees, J.
Gnömondi, Oh. Lknonarct, J. Zanders, R.
Ramler, Thi Malieti, J. Schmamderi, A v. Tol,
J. Kliliwj,, J. Kramer, Attent v. dt Stoot
Niet 'bevorderd: 6.
Bevordiftrd naam de Se klasse:
W. J. WIMentaMft, H. iter Haam,, J. 'die
Wlaamdi, J. Orel'loi, J. Swart, G. A. Dissel*
W. J. Lafteber., ÉL BriTUtaman, P. J. Dui
velshof, L. Biïegstiretoni, J. de Geus, S.
Ewalida A. van Dijlto, B. de Zee. Herexamen
8. Met bevomdemd L
Bevorderd naam de 4e klasse:
G. Harjlem, D. Foafanus, B. Kersbergen,
D. Bremer, P. J. R. Bremier, H. Hoëan-
er, K. de Wilt, CUH. v. d. Spelk, O. Rens-
uaag, R. Mlarsmani, KL Trijsburg,, G. J.
Kuiper, K. G-reiin'em, L. Oreilio, J. Köhn,
W. A. Wahlers. D. Kototoalinfc, J. de Baas,
J. WesWompi, J. Kossem. Herexamen 2.
A. J. AMerdirïg, A J. Voorm, J. Coeters,
W. <X DWeman, H. G. v. d. 'Meljtdem, A.
G. W. V. Driei, J. B. Kilteer,, J. P.
c, H. NeÏÏs, B. v. Noort, P. Vos, G.
te, W. Snel, G. A. Pelser, A. J. G.
kbd|, J. Eseer. Niet ttevonderd 2.
enl 1.
Dt mreMng der 'diploma's vond plaats
wooid igfe r van het genieten te/bestuur, die de
door Ir. Slingervoet Rarnondt als vertegen-
gediplomeerden! op hartelijke wijize toe-
Door de leerlingen Bosman en Okel wer
den woorden' van dank gesproken voor de
opfeÉirig aan 'de schooi! ontvangen. De eer
ste npmak namens de feedingen) tompedo-
matoersi, de tweede naimens de burger-teer
lingen).
Hlet diploma behaalden:
F. Wend tl, J. W. Francojje, P. de
Brudnie, J. Aandteweg. J. Bastelaa-n, N. J.
Ra verbot, E. J. v. id. iMarkit, C. H. A Rison,
H. Ouwelling, J. A. Tlietai. G. J. Suylekcm,
M. P. Kam, A. Bosiman, O. v. Leeuweni, J.
A. v. d. Heuvel, J. Moerbeielk, G. H. Peen,
H. H. Jötri, R. de Vries, H. Schoemakema,
C. J. Dienaar, J. L. v. Kauwen,J. Hu-
bregtsen, C. P. Vinkt P. Stompe dissel, P.
de Waard, B. J. Meiyer, L. Okel, R. Ox, P.
J. die Klerk, P. J. de Klerk, W. v. dt Tuin,
D, Snip, P. Nells, J. J. Bod, W. v. Linden,
M. Kc/k en D. Koopman. Afgewezen geen.
Hot paleis der Zeeridders.
door
LEVY GRUNWALD.
Nu ia het verdwenen: Het Paleis der
Blauwe Zeeridders!
Jaren, vele jaren, had het zich trotsch
aan de kust verheven. De zee ln haar
wilde woestheid, de „meneeren met wit
voor", de ontembaar voortsnellende hooge
grondzeeSn met hun ontzagwekkende
witgekuifde toppen, hadden het Paleis
der Ridders altijd nog verschoond. Al
leen, wanneer het storm was èn spring
vloed, waagden enkele golven het het Pa-
lete der Ridders bedeesd te genaken, doch
als beschaamd, weken zij spoedig weer
ter\ig. Het was alsof zij het „hoofdkwar-
tiei" van haar dappere vijanden, de
Blatwe Ridders, te verheven vonden om
het \e vernietigen. ,_x
Toth was het altijd een machtige burcht
geweest vanwaar uit vele aanvallen op
den iokenden heksenketel werden voor
bereid.
Altijd, dag en nacht stonden hier de
aanvalstroepen gereed, altijd werd van
hieruit met het gevechtsmateriaal, de vlet
ten en riemen, uitgerukt. Nooit, nooit was
het Paleis der Ridders onbewaakt.
Wanneer over de stad de nachtelijke
H.
Zooalb reeds gemeld, zullen Woensdag
morgen de Dornler Wal vliegbooten der
Marine, de D 21, D 22 en D 28 hun tocht
naar Indie aanvangen.
De route.
De eerste étappe is die van Den Helder
naar Hourtin (nabij Bordeaux), afstand
780 zesmijl of 1445 K.K. Daarna volgen:
Hourtin—Berre (nabij Napels) 820 595
BerreNapels 480 890
NapelsAthene 680 1260
Athene—Alexandrette
(Westkust Syrië) 650 1205
Alexandrette—Bagdad 510 915
Bagdad—Henjam
(bij Bandar Abbas) 805 1490
HenjamKaraohl 665 1285
KarachiBombay 500 925
BombayOochin
(Westkust Voor-Indiö) 680 1075
OochinTrincomali
(Oostkust Oeylon) 480 800
Trincomali— Sabang 876 1620
SabangTg.Pinang (Riouw) 665 1235
Tg.PinangBatavia 680 890
De route is zoodanig gekozen, dat deze
nagenoeg geheel over water loopt, hetzij
boven zee of boven groote rivieren. Zoo
doende zal zonder bezwaar op elk mo
ment geland kunnen worden, wanneer
dit tengevolge van een of andere storing
noodig mocht blijken. De Garonne en
het Kanaal du Midi in Zuid-Frankrijk,
zoowel als de Euphraat en Tigris (Me-
sopotamië) leveren in dit opzicht geen
bezwaar op.
Slechts een klein traject loopt geheel
over land, nl.. van Alexandrette (Weste
lijk van Aleppo, aan de Middellandsche
Zee) tot aan de Euphraat (afstand pl.m.
100 mijl). De bedrijfszekerheid van vlieg
tuigen en motoren is tegenwoordig eohter
wel van dien aard, dat het vliegen met
een watervliegtuig over een dergelijk
klein landtrajeot geen extra risioo mede
brengt. Op dit traject bevinden zich nog
twee meertjes, welke, Indien noodzakelijk,
als nood„landings"plaats dienst kunnen
doen.
Als halteplaatsen zijn zooveel mogelijk
plaatsen gekozen, waar water- en land-
vliegtuigen gevestigd zijn. De vliegtuigen
zullen steeds te water blijven en gemeerd
worden op speciaal op de landingsplaatsen
uitgelegde boeltjes.
Zooals uit bovenstaande opgave blijkt
is het langste trajeot dat van Trinoomall
op Oeylon, naar Sabang. Men hoopt hier
echter in verband met het jaargetijde
een gunstige wind aan te treffen. Op dit
traject komt het erop aan, dat de navi
gatie in de puntjes klopt; voor dit doel
wordt dan ook een sextant van een speciaal
soort voor gebruik in vliegtuigen
en een bijzondere tijdmeter medegenomen,
welke instrumenten de vliegers in staat
zullen stellen ook buiten bet gezicht van
land hun plaats te kunnen bepalen.
De bemanning.
Groepscommandant is de lult. t. z. Ie
kl. W. M. Tetenburg. Deze vliegt de D. 21.
De verdere bemanning van deze vliegboot
bestaat uit officier vlieger 2e kl. M. Vet
hake (2e vlieger-waarnemer-telegraflst)
en sergeant-vliegtuigmaker I. H. Theewis
(mecanicien).
Bemanning D. 22: officier vlieger
2e kl. P. S. Everts (vlieger-reserve groeps
commandant), Bergeent-vliegtuigmaker A.
Langeraar, (2e vlieger, obef mecanicien),
korporaal-vliegtuigmaker J. Symona (me-
oanicien-reservevlieger).
Bemanning D 28: offllcler van den
Marine-Sioomvaart-Dienst J. W. Holter-
man (belast met onderhoud vliegtuigen
en motoren), korporaal-vliegtuigmaker
A. Würts (vlieger, reserve meoaniaien).
korporaal-vliegtuigmaker J. J. van Tol
(mecanicien, 2e vlieger).
De Minister bfl het vertrek
aanwezig.
Onze foto geeft de heele bemanning weer, gekiekt op de Mok, van welk vliegkamp de reis begint.
Eerste rijkorporaal Symonssergeant Langeraarkorporaal Van Tol. Tweede rijoff.-vlieger 2de klas Vethake
off. M. S. D. Holterman; off.-vlieger 2de klas Everts; lult. ter zee 1ste klas Tetenburg. Derde rijkorp. Wurtz; serg. Thewis.
duisternis lag en buiten de storm loeide,
wanneer de zee als een roofdier gereed
lag, haar prooi wreed te bespringen, dan
stonden voor de riddersburcht der Blauwe
Ridders, de aanvals- en keurtroepen ge
reed. Als ridderhelmen dekten hun zuid
westers, de verweerde koppen! De een
voudige, kringetjes-spuwende haringtrek
kers waren geheel van gestalte veran
derd; de onverschillige trek van hun ge
laat veranderde ln een soherp gadeslaan
van hun strijdperk. Niets, niets ontging
aan bun blik.'
Altijd waren er aanvoerders! Was de
een gestorven of op 't water van eer ge
sneuveld, dan stond de ander gereed.
Nooit was het Paleis der Ridders zonder
heerscher. Nooit was er lafheid in hun
hart. Klaas Duit, Cornelis Dito, Coen
Bot I, Kees de Roover, Jaap Been, Dorus
Rijkers, Hoogerwerf, Janus Kuiper, Goen
Boet II, Piet Bontes, als een rij machtige
vorsten gaan rij mijn geestesblik voorbij,
vorsten die ridderlijkheid en dapperheid
in hun vaandel schreven.
In het Paleis der Blauwe Zeeridders
wordt het doodstil. Zwijgend, dicht bij el
kaar gedromd, staan daar de mannen bij
eenwaakzaam, vol spanning, den
adem Inhoudend. Fel en wreed zichten
soms phosforstrepen door den inktzwar
ten nacht Als groote lichtbundels wie
ken de stralen van den vuurtoren vreemd
en snel over hun hoofden. Maar de gene
raal en zijn strijders, de bewoners van
het trotsche zeekasteel, zij letten er niet
op. Zij turen en turen naar de donkere
plek, waar de „Razende Bol" is. Plots als
vurige oogen ln het duistere gelaat van
den nacht doemen helroode lichtballen
op ver, heel ver in zee. „Naar de boot,
mannen! Naar de boot! Daar zit een schip!
Allemaal klaar!" dondert de stem van
den aanvoerder. De deuren van het ge
bouwtje der Noord- en Zuid-Hollandsche
RedALtt»maateehapï4j Maaa w$d opro. „lm I
zee, in zee met de boot!" Strijdkrachten te
over! De boot wordt in de schuimende
wateren geworpen, krachtig slaan de
riemen in de kokende golven....
In het „Hoofdkwartier" der Blauwe
Zeeridders, ln het Palels, staan de vrou
wen en staren hun mannen na.
Twee jaar geleden besloten de demonen
van den Razenden Bol om eens en vooral
een einde te maken aan de overheersching
der Blauwe Zeeridders. In een storm
achtige vergadering van zeedemonen
vroeg een demon met een zeer ongunstig
uiterlijk, het woord. „Hoort, hoort" riepen
de andere demonen, „de geachte afge
vaardigde uit de „Razende Bol" vraagt
het woord". De koffiekamer, die grensde
aan de 2e kamer der demonen, liep leeg,
want de afgevaardigde demon van den
„Razende Bol" was een machtig en ge
liefd spreker.
„Het Is ku mdi voor dam dalxaadste*
PAA8CHDRUKTE AAN HET
STATION.
Dank rij het fraaie weder en inede het
fetit, dat de verloven voor rijikö- en ge-
mietente-inBteüiiigen al op Goeden Vrijdag
Zijn ingegaan, was Vrijdagmorgen de drukte
bij bet vertrek van den eneiitrelin wederom
zeer groot Voor de richting, Haarlem was
een extra vo?gtreön ingeüascM; de bedde
treinen, de getwone sne'tmetin van 7.27 en de
volgtrein, waren vol. Vervoerd werden in
den terstem, met 16 Tijtuigen, circa 1300
personen; de tweedei, udt 12 rijduigen be
staande, vervoerde en ongeveer 900. Onder
ceze 2209 personen waren 800 militairen.
DE JÏÜGENIA".
Opnieuw pogingen om hel schip
vlot te brengen. Zes sleep boot en
rollen hun krachten beproeven,
veel kans op succes.
Zooals men weet hebben de pogingen,
tot vlotbrengen van de „Eugenia", deze
maand geen succes gehad en wij voor
spelden reeds, dat het gestrande Griek-
sohe schip, daar ten eeuwige dage zou
blijven liggen, tenzij het door sloopers-
handen uit elkaar zou worden gehaald.
Voorspellingen echter zijn wel meer
niet uitgekomen, en het ls waarschijnlijk
dat ook deze niet juist is geweest De
bergingsmaatschappij, die het op zich ge
nomen heeft, het schip van den dijk te
brengen, heeft dit gedaan onder de bepa
ling „no cure, no pay", wat zooveel wil
zeggen, dat, wanneer de pogingen geen
resultaat hebben, er geen oent voor de
moeite zal worden betaald. De maatschap-
heeft er dus het grootste belang bfl
at de „Eugenia" afgebracht zal worden
en z]j ls tot nog toe zeer optimistisch ge
weest ten opzichte daarvan. Ook het feit,
dat er geen beweging ln het schip is ge
weest, den laatsten keer, heeft de maat
schappij niet in zak en asoh doen neer
zitten. Integendeel, men heeft overwogen,
wanneer de eerstvolgende, meest ge
schikte gelegenheid zou zijn, om opnieuw
pogingen tot vlotbrengen te wagen.
Voorbereidende maatregelen zijn voor
zooveel mogelijk nog genomen. O.a. heeft
men de steenen aan bakboordszijde van
het achtersohip weggehaald, nadat „Wa
terstaat" daar toestemming voor gegeven
had. Hier is nu een tamelijk diepe kuil
ontstaan, waarboven, bij wijze van spre
ken, het achterschip zweeft. Men heeft
vervolgens de watertank ln het achter
schip gevuld, zoodat dit gedeelte van het
schip met eenlge duizenden kilo's ls ver
zwaard geworden.
Maandag a.s. nu hebben we weer spring
vloed; verwacht wordt dat het water hoo-
ger zal worden dan eenige weken geleden.
In den nacht van Zondag op Maandag
zullen dan ook nu reeds een vier vijftal
sleepbooten van IJmulden, Vlaardingen
en Rotterdam komen. Deze zullen ln den
vroegen morgen vastmaken op het achter
schip en met vereende krachten zal men
nogmaals trachten de „Eugenia" af te
brengen. Het schip zal dezen keer niet op
zijn ankers, die van het voorsohlp uitge
bracht zijn, hieuwen, opdat men zooveel
mogelijk kracht krijgt op één bepaald
punt. Dit zal volgens de meening van des
kundigen het beste resultaat opleveren.
Men is dan ook vol moed, dat dezen keer
de pogingen niet vergeefsoh zullen zijn.
Wanneer er eenige beweging ln het
keer, meneer de Voorzitter der demonen,
dat ik het woord vraag", sprak de geachte
afgevaardigde. „Evenals duizende jaren
geleden een collega-afgevaardigde (Cato)
in iedere Romeinsche Senaatszitting uit
riep: Carthago moet verwoest worden,
zoo roep ik iedere Demonenzitting: Het
Paleis der Blauwe Zeeridders, hun strijd-
burcht moet verwoest, met den grond ge
lijk worden gemaakt.
Iedere keer weigert de Kamer der
Demonen golven te voteeren, omvhet
paleis dezer Ridders, die machtiger zijn
dan wij, van den aardbodem weg te vagen.
Meneer de Voorzitter", aldus schreeuwde
de demon van den „Razenden Bol" met
schrikkelijke stormstem, „als de Kamer
nog langer haar medewerking weigert,
zullen wij uit het verband der zee-staten
treden en zal de „Razende Bol", die 3teeds
door deze Blauwe Zeeridders bedreigd
wordt, zelf deze zaak regelen. Hun Palels
vormt voor ons een permanent gevaar!"
„Het is niet eerlijk", brulden en tier
den de overige afgevaardigden, „het ls
geen open strijd! Die mannen, die Blauwe
Zeeridders van Den Helder zijn onze vij
anden, maar zij zijn.... ridderlijk. Zij
doen nooit gemeen»» streken, nooit ver
raderlijk aan\nllan. Met open vizier
strijden zij.. Hot zou heel onridderlijk
zijn van ons, hun Palols, dat kleine bou
ten gebouwtje, te vernietigen. Wij doen
niet mee. Wij voteeren daarvoor geen
golven en ook geen centen".
„Dan zal de „Razende Bol" het zelf
doen", grijnsde de demon. „Het Paleis
moet verwoest, de ridders moeten dak
loos worden".
Woedend, omdat zijn voorstel verwor
pen werd, verliet hij de vergadering der
demonen.
Twee dagen later stak een ontzettende
storm op. Hooge woeste golven beukten de
granieten steenblokken uit de glooiing
van den HelderBchen Zeedijk, wierpen ze
op als veertjes. Brullend naderde de
demon van den „Razende Bol" de Helder-
sche kust. Met alle kracht wierp hij zich
op het Paleis der Blauwe Ridders, sissend
sloegen de golven er overheen.
Toen de demon van den Razenden Bol
zich terugtrok, was het Paleis der Ridders
verdwenen
Tot heden werd het niet meer opge
bouwd. En al werd het opgebouwd, het
oude gebouwtje, waarin de Ridders als
schimmen in den nacht zich voortbewogen,
komt toch nooit terug....
Bevorderd naam de 5e (klasse
FOTOGRAFISCH-ATELIER
60 FOLDERWEG 60
Hot atelier Ie 2e Paaeohdag
Zee
mui KM.
Da mdnteten van Defensie*, dte heer Lam-
booy, hoopt; het vertrek van de drie vfllleg-
bootieni böjl te wonen) en zal dtai tevens eten
bezoek brengen aan de Rijkswerf alhiecr.
Dinsdag* met dieni fateto van 23.13 u-,
toomt Z. Exc. aMen aan. Woensdagmorgen
4 u. aal de minister, per motohboot van den
Commandant der Marine, naar heil Vlieg
kamp „De Mok" gaan, om 'bijl bet vertrek
om' vfljif uur Bantwemilg te rijn. Daarna terug
keer naar Den Helder.
Om 8 uur heeft dan da berioMtigingi pfflaats
van eemige inrichtingen.der Landmacht en
om lO-SO u. zal eenJ bezoek aan de Rijks
werf worden gtebnachltl, waar dte nieuw in
aanibauw zijn-de mijnenvegers in oogen-
schouiw zullen) worden genomen.